Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Die persoon kan zijn baan kwijt raken. Dat klopt.Morpheusk schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:49:
[...]
Ik denk dat gespreide inkomens minder risico geeft dan 1 dikke vette hypotheek met een dik salaris.
Systeemrisico is meer macro. In het geval banken op grote schaal aan beleggers hypotheken uitdelen. Het helpt dat de hypotheek gebaseerd is op max 80% van de inkomsten, dat wel.
Maar de geldverstrekker kijkt niet alleen naar de huur inkomsten. Ze kijken ook naar de eventuele hypotheek die je voor die verhuurde woning hebt lopen. Bovendien gaat dit specifiek om de hypotheek voor de eigen woning en daarvoor geldt dat je de woning niet zomaar mag gaan verhuren. Voordat je die woning wilt gaan verhuren, zijn je eerst een verhuur hypotheek moeten nemen. En die hebben andere voorwaarden.Miks schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:28:
[...]
Je neemt een hypotheek, verhuurt de woning. Met deze inkomsten neem je een nieuwe hypotheek, verhuur je ook. Etc. Etc.
Toch denk ik dat er meer moet zijn. Mensen willen niet een half uur rijden om hun dagelijkse boodschappen te kunnen halen. De lokale winkels zijn heel belangrijk. Wij wonen een kwartier (auto)rijden van de dichtstbijzijnde winkel. Dat is in de dichtstbijzijnde stad (het maakt trouwens niet zo veel uit of we via de autoweg gaan of via die kronkelweg)CVTTPD2DQ schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:01:
[...]
Nu geldt dat - behoudens de waddeneilanden - eigenlijk wel voor elke Nederlandse plaats. Binnen een halfuur ben je in het dichtstbijzijnde provinciestadje.
Gieten daarentegen heeft zelf heel veel voorzieningen dus je hoeft niet perse naar Groningen/Emmen/Assen om dingen te kunnen kopen. Dat brengt de prijs ook omhoog.
Maar ook locatie heeft invloed op de prijs. Ik denk dat meer mensen in Drenthe willen wonen dan Limburg. Gewoon vanwege reputatie.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik denk dat er maar heel weinig plaatsen zijn waar je 30min van een supermarkt af zit. Het zal eerder zijn dat er in bepaalde regios gewoon veel minder werk is waardoor mensen daar zich gedwongen voelen te vertrekken. Elke dag 1+uur in de file enkele reis is niet echt prettig.Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 07:46:
[...]
Toch denk ik dat er meer moet zijn. Mensen willen niet een half uur rijden om hun dagelijkse boodschappen te kunnen halen. De lokale winkels zijn heel belangrijk. Wij wonen een kwartier (auto)rijden van de dichtstbijzijnde winkel. Dat is in de dichtstbijzijnde stad (het maakt trouwens niet zo veel uit of we via de autoweg gaan of via die kronkelweg)
Gieten daarentegen heeft zelf heel veel voorzieningen dus je hoeft niet perse naar Groningen/Emmen/Assen om dingen te kunnen kopen. Dat brengt de prijs ook omhoog.
Maar ook locatie heeft invloed op de prijs. Ik denk dat meer mensen in Drenthe willen wonen dan Limburg. Gewoon vanwege reputatie.
En al die mensen die daarom dus naar 1 gebied willen verhuizen zorgen daar juist voor schaarste waardoor de prijzen omhoog gaan. En als je meer dan 2 uur per dag in de auto zit en dat kan je terugbrengen naar 30 min is dat toch 7.5uur per week dat is wel een paar 100euro per maand waard. Dus is het ook geen probleem om 30k meer te betalen voor een huis want de extra tijd is dat het wel waard.
Een nadeel van naar het drukke deel van Nederland trekken is niet alleen dat de prijzen hoger liggen, maar ook dat de reistijd omhoog gaat, relatief ten opzichte van de gereden kilometers. Waar je in de rustige delen van Nederland gewoon kunt doorrijden, sta je in de drukke delen van Nederland dagelijks in de file. De enige file die ik op mijn 40km tegenkom is de file bij een stoplicht (die ik, als ik pech heb, twee keer op rood zie springen voordat ik er langs kan).Shadowhawk00 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:21:
[...]
Ik denk dat er maar heel weinig plaatsen zijn waar je 30min van een supermarkt af zit. Het zal eerder zijn dat er in bepaalde regios gewoon veel minder werk is waardoor mensen daar zich gedwongen voelen te vertrekken. Elke dag 1+uur in de file enkele reis is niet echt prettig.
En al die mensen die daarom dus naar 1 gebied willen verhuizen zorgen daar juist voor schaarste waardoor de prijzen omhoog gaan. En als je meer dan 2 uur per dag in de auto zit en dat kan je terugbrengen naar 30 min is dat toch 7.5uur per week dat is wel een paar 100euro per maand waard. Dus is het ook geen probleem om 30k meer te betalen voor een huis want de extra tijd is dat het wel waard.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Je kunt je ook afvragen of je in dezen naar de absolute prijs zou moeten kijken of naar de prijsontwikkeling. En wellicht zijn de alternatieven in de Limburgse mijnstreek anders dan in de omgeving van Gieten? Als je een woning zoekt in een plaats met redelijke voorzieningen op een halfuur van een wat grotere provinciestad (zoals Groningen of Maastricht), dan liggen de alternatieven voor Gieten misschien ook in een andere prijscategorie dan de alternatieven voor Maastricht (zowel in Nederland als daarbuiten).CVTTPD2DQ schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:01:
[...]
Nu geldt dat - behoudens de waddeneilanden - eigenlijk wel voor elke Nederlandse plaats. Binnen een halfuur ben je in het dichtstbijzijnde provinciestadje. En vreemd genoeg wordt dat argument nooit gemaakt voor bijvoorbeeld het - fantastisch gelegen - Heerlen.
Ik denk dat het prijzenpeil meer te maken heeft met de bevolkingsgroei van het gebied als geheel.
Los daarvan zou ik dat halfuur reistijd ook juist vooral willen hebben omdat daar iets tegenover staat, zoals een rustige of mooie leefomgeving.Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:48:
[...]
Een nadeel van naar het drukke deel van Nederland trekken is niet alleen dat de prijzen hoger liggen, maar ook dat de reistijd omhoog gaat, relatief ten opzichte van de gereden kilometers. Waar je in de rustige delen van Nederland gewoon kunt doorrijden, sta je in de drukke delen van Nederland dagelijks in de file. De enige file die ik op mijn 40km tegenkom is de file bij een stoplicht (die ik, als ik pech heb, twee keer op rood zie springen voordat ik er langs kan).
Ik geloof er geen fluit van. De typische jaren '70 tussenwoning (ideaal vergelijkingsobject) kost in een plaats als Appelscha ook 2 ton. Oh wacht, Appelscha is natuurlijk gewild, want ideaal gelegen tussen wereldsteden Assen en Drachten?Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 07:46:
Toch denk ik dat er meer moet zijn. Mensen willen niet een half uur rijden om hun dagelijkse boodschappen te kunnen halen. De lokale winkels zijn heel belangrijk. Wij wonen een kwartier (auto)rijden van de dichtstbijzijnde winkel. Dat is in de dichtstbijzijnde stad (het maakt trouwens niet zo veel uit of we via de autoweg gaan of via die kronkelweg)
In dit topic keren telkens kronkelredeneringen terug waarom een bepaalde plaats 'goed gelegen' zou moeten zijn, of waarom het waterbedeffect hun plaats woest aantrekkelijk zou moeten maken voor rondjagende randstedelingen met dikke beurzen.
Pas je die zelfde redenering toe op krimpregio's, dan wordt duidelijk dat er geen fluit van klopt. In Drenthe kun je fijn wandelen en van de natuur genieten. Maar dat kan in de Limburgse mijnstreek ook (en ik zou als wandelaar zelfs de voorkeur geven aan de mijnstreek). Maastricht en Aken zijn steden van een heel ander kaliber dan Assen en Emmen.
Kijk, dat is tenminste een argument dat niet makkelijk onderuit te halen isWailing_Banshee schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 07:46:
Ik denk dat meer mensen in Drenthe willen wonen dan Limburg. Gewoon vanwege reputatie.
Nu kun je de stad Groningen ook niet vergelijken met MaastrichtRubbergrover1 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:57:
[...]
Je kunt je ook afvragen of je in dezen naar de absolute prijs zou moeten kijken of naar de prijsontwikkeling. En wellicht zijn de alternatieven in de Limburgse mijnstreek anders dan in de omgeving van Gieten? Als je een woning zoekt in een plaats met redelijke voorzieningen op een halfuur van een wat grotere provinciestad (zoals Groningen of Maastricht), dan liggen de alternatieven voor Gieten misschien ook in een andere prijscategorie dan de alternatieven voor Maastricht (zowel in Nederland als daarbuiten).
(top 5: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven)
Ja, die reistijd van een half uur heb ik graag over voor de ruimte die ik nu heb, zowel in als om het huis.Rubbergrover1 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:01:
[...]
Los daarvan zou ik dat halfuur reistijd ook juist vooral willen hebben omdat daar iets tegenover staat, zoals een rustige of mooie leefomgeving.
Per kilometer ga je wel sneller maar als je dagelijks 2 uur in de file staat ( 1 uur heen 1 uur terug ) en dat verander je in 30 fiets afstand ( 15min heen 15 terug ) dan is dat een heel verschil. Zeker met 5 dagen in de week is dat best veel tijd.Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:48:
[...]
Een nadeel van naar het drukke deel van Nederland trekken is niet alleen dat de prijzen hoger liggen, maar ook dat de reistijd omhoog gaat, relatief ten opzichte van de gereden kilometers. Waar je in de rustige delen van Nederland gewoon kunt doorrijden, sta je in de drukke delen van Nederland dagelijks in de file. De enige file die ik op mijn 40km tegenkom is de file bij een stoplicht (die ik, als ik pech heb, twee keer op rood zie springen voordat ik er langs kan).
De files staan op vaste punten dus het stuk wat je niet in de file zit is inderdaad minder relevant alleen het stuk in de file is heel irritant.
Als voorbeeld: ik heb een huis verkocht in een piepklein dorpje in Midden Drenthe en daar ook gewoon 25% overwaarde op behaalt na 6 jaar wonen. In die 6 jaar is er absoluut niets veranderd: werkgelegenheid in dat dorp was zo goed als 0, geen winkels, nauwelijks voorzieningen, bereikbaarheid exact hetzelfde.
Het grote verschil tussen Drenthe en regio Amsterdam qua woningmarkt is dat je hier nog wel onder de 2 ton huizen kan kopen. Dus starters zijn niet volslagen kansloos maar hebben het ook niet makkelijk, want die huizen gaan ook als warme broodjes. Maar er is in elk geval nog aanbod van betaalbare woningen.
Verwijderd
Aantal vergunde nieuwbouwwoningen kwart hoger dan jaar eerder
In het tweede kwartaal van 2021 werd voor bijna 19 duizend te bouwen woningen een vergunning afgegeven. Dat is ruim 25 procent meer dan in het tweede kwartaal van 2020. Dit is het zesde kwartaal op rij waarin het aantal vergunde nieuwbouwwoningen, in vergelijking met een jaar eerder, toeneemt.
Het aantal vergunde nieuwbouwwoningen is een vroege indicator voor het aantal woningen dat in de nabije toekomst gebouwd wordt. De gemiddelde doorlooptijd vanaf de vergunningverlening is ongeveer twee jaar. Woningtransformaties, het omzetten van niet-woningen, zoals kantoren, in woningen, zitten niet in de cijfers over bouwvergunningen.
Er wordt altijd minder gebouwd dan gepland, zeker niet meer, dus dit is grofweg de helft van wat nodig is om tot 2030 een miljoen nieuwe woningen te bouwen. Wanneer komt er nu eindelijk eens een quotum? Gemeenten kunnen prima 40 duizend bouwvergunningen per kwartaal afgeven, maak maar gewoon eens een beetje vaart!Verwijderd schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:31:
In het tweede kwartaal van 2021 werd voor bijna 19 duizend te bouwen woningen een vergunning afgegeven.
Diezelfde minister claimde ook dat Nederland zo'n 900.000 woningen moet bouwen voor 2030. Dit schreef ze 2/3 maanden geleden. Dus we lopen flink achter, ook al gaat het vergunningstechnisch nu sneller.
Er is in absolute aantallen vast minder werk in Assen dan in Amsterdam maar de werkloosheid in Drenthe is lager dan in Noord-HollandFerra schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:15:
Ik heb 5 jaar in Assen gewoond als Amsterdammer zijnde; nou geloof mij, de werkgelegenheid en salarissen in Emmen, Assen en Groningen zijn een stuk minder dan in de randstad. Prachtige natuur, dat wel, maar daar heb je zo weinig aan zonder baan 😁
https://www.cbs.nl/nl-nl/...n/werkloosheid-naar-regio
Tja en salarissen, dat is zo afhankelijk van wat je doet. Als je in een CAO zit, dan zijn de verschillen al een stuk kleiner.
Verwijderd
Naast nieuwbouw is er ook herontwikkeling/herbestemming (en sloop).N1ckk schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:57:
Dat zou zeggen dat qua vergunning we ongeveer 70.000 woningen per jaar accorderen? Dat is in lijn met de doelstelling van 75.000 woningen per jaar die opgeleverd moet worden door de bouwsector in Nederland uit overleg met het kabinet (Ollongren). In 2020 werden er 69.000 gerealiseerd.
Afgelopen 3 jaar kwamen er zo'n 75k woningen per jaar bij. Jaren ervoor 50k.
Maar het aantal (arbeids)migranten neemt ook weer toe, dus zal krap blijven. Nederland blijft aantrekkelijk en dus duur
Salarissen liggen ook hoger in de stad dan in dorpen, altijd al geweest.Kalentum schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:03:
[...]
Er is in absolute aantallen vast minder werk in Assen dan in Amsterdam maar de werkloosheid in Drenthe is lager dan in Noord-Holland
https://www.cbs.nl/nl-nl/...n/werkloosheid-naar-regio
Tja en salarissen, dat is zo afhankelijk van wat je doet. Als je in een CAO zit, dan zijn de verschillen al een stuk kleiner.
Verwijderd
Gezien de tekorten aan woonruimte en de praktijk waarin huurders gedwongen moeten verhuizen naar een duurdere woning zou het goed zijn om sloop gewoon niet meer toe te staan. Of hef 2 ton belasting per sloopvergunning.Verwijderd schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:11:
[...]
Naast nieuwbouw is er ook herontwikkeling/herbestemming (en sloop).
Waarom is er eigenlijk geen belasting op het verkopen van een woning? De overdrachtsbelasting wordt betaald door de koper, maar de verkoper is degene die een enorme winst maakt. Overdrachtsbelasting afschaffen en vervangen door 10% verkoopbelasting voor de verkoper lijkt me een goede zaak!
Ons bedrijf heeft ook wat (kleinere) kantoren in Maastricht, Arnhem, Groningen etc. Mooie is dat de collega's daar precies evenveel verdienen als iedereen in Amsterdam. Maar zij houden er doorgaans wat meer van overVerwijderd schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:18:
Inkomens in Drenthe/Limburg liggen maximaal 10% lager dan in Randstad. Aantal hoogbetaalde banen zal minder zijn, maar leraren/politie/zorgpersoneel verdient "natuurlijk" hetzelfde.
Wat maakt dat effectief uit, de prijs van de woning gaat gewoon omhoog zodat de verkoper onder de streep hetzelfde over houd. Word ook leuk als je falliet gaat en de bank je woning verkoopt wie betaald er dan die belasting? Jij hebt immers het geld niet maar formeel ben jij wel nog de verkoper, beetje gedwongen.RemcoDelft schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:19:
[...]
Gezien de tekorten aan woonruimte en de praktijk waarin huurders gedwongen moeten verhuizen naar een duurdere woning zou het goed zijn om sloop gewoon niet meer toe te staan. Of hef 2 ton belasting per sloopvergunning.
Waarom is er eigenlijk geen belasting op het verkopen van een woning? De overdrachtsbelasting wordt betaald door de koper, maar de verkoper is degene die een enorme winst maakt. Overdrachtsbelasting afschaffen en vervangen door 10% verkoopbelasting voor de verkoper lijkt me een goede zaak!
Of nog leuker de belastingdienst neemt jou huis in beslag en verkoopt het. moeten de belastingdienst dan 10% aan zichzelf betalen?
Het is veel handiger om belasting te heffen bij iemand waarvan je zeker weet dat deze het kan betalen, en de koper kan het altijd betalen de verkoper niet altijd.
Ze houden even veel besteedbaar inkomen over alleen hebben ze meer mogelijkheden waar ze willen wonen en hoeveel van hun besteedbare inkomen ze aan wonen willen uitgeven. Ze hebben doorgaans weer meer kosten aan transport omdat ze elke X jaar weer een nieuwe auto nodig hebben.Requiem19 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:25:
[...]
Ons bedrijf heeft ook wat (kleinere) kantoren in Maastricht, Arnhem, Groningen etc. Mooie is dat de collega's daar precies evenveel verdienen als iedereen in Amsterdam. Maar zij houden er doorgaans wat meer van over.
[ Voor 20% gewijzigd door Shadowhawk00 op 19-08-2021 10:29 ]
Auto krijg je erbij van de werkgever.Shadowhawk00 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:26:
[...]
Wat maakt dat effectief uit, de prijs van de woning gaat gewoon omhoog zodat de verkoper onder de streep hetzelfde over houd. Word ook leuk als je falliet gaat en de bank je woning verkoopt wie betaald er dan die belasting? Jij hebt immers het geld niet maar formeel ben jij wel nog de verkoper, beetje gedwongen.
Of nog leuker de belastingdienst neemt jou huis in beslag en verkoopt het. moeten de belastingdienst dan 10% aan zichzelf betalen?
Het is veel handiger om belasting te heffen bij iemand waarvan je zeker weet dat deze het kan betalen, en de koper kan het altijd betalen de verkoper niet altijd.
[...]
Ze houden even veel besteedbaar inkomen over alleen hebben ze meer mogelijkheden waar ze willen wonen en hoeveel van hun besteedbare inkomen ze aan wonen willen uitgeven. Ze hebben doorgaans weer meer kosten aan transport omdat ze elke X jaar weer een nieuwe auto nodig hebben.
Daarnaast is de COL (cost of living) lager in bijvoorbeeld Arnhem tov Amsterdam, dus natuurlijk houden ze - onder gelijke omstandigheden - meer over van hun netto salaris.
Alleen maar slim toch?
Auto krijg je niet, dat kost je vaak gewoon een salaris component + belasting. Overigens kan je verwachten dat daar mensen dus ipv minder betalen voor hetzelfde huis(als die er al zijn ) hetzelfde betalen voor meer huis.Requiem19 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:32:
[...]
Auto krijg je erbij van de werkgever.
Daarnaast is de COL (cost of living) lager in bijvoorbeeld Arnhem tov Amsterdam, dus natuurlijk houden ze - onder gelijke omstandigheden - meer over van hun netto salaris.
Alleen maar slim toch?
Niet alleen slim van de werknemers maar meer slim van de werkgever. Zo kan hij makkelijker goed geschoold personeel aannemen die ook nog eens niet elke 2 jaar van baan wisselen, en de kantoorpanden zijn goedkoper dan dat hij die extra ruimte zou moeten huren in amsterdam.
Zeg, dit is een voorbeeld van mijn bedrijf. Denk je dat jij beter weet hoe de autoregeling werkt bij ons?Shadowhawk00 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:36:
[...]
Auto krijg je niet, dat kost je vaak gewoon een salaris component + belasting. Overigens kan je verwachten dat daar mensen dus ipv minder betalen voor hetzelfde huis(als die er al zijn ) hetzelfde betalen voor meer huis.
Niet alleen slim van de werknemers maar meer slim van de werkgever. Zo kan hij makkelijker goed geschoold personeel aannemen die ook nog eens niet elke 2 jaar van baan wisselen, en de kantoorpanden zijn goedkoper dan dat hij die extra ruimte zou moeten huren in amsterdam.
Het uitgangspunt van een dergelijke vergelijking is natuurlijk dat de omstandigheden gelijk zijn. Maar omgedraaid kan ook: ze zijn hetzelfde kwijt per maand aan woonlasten, maar hebben daar meer woning voor. Daarnaast ziet de COL niet alleen op wonen he. Vergelijk bijvoorbeeld de gemiddelde prijs van een sportschool eens van de randstad met steden verder buiten de randstad, of de gemiddelde prijs van een biertje etc etc etc.
Verwijderd
a) soms is sloop en nieuwbouw goedkoper dan noodzakelijke renovatie. huizen verouderen en moderne eisen worden steeds hoger.RemcoDelft schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:19:
[...]
Gezien de tekorten aan woonruimte en de praktijk waarin huurders gedwongen moeten verhuizen naar een duurdere woning zou het goed zijn om sloop gewoon niet meer toe te staan. Of hef 2 ton belasting per sloopvergunning.
b) natuurlijk lood om oud ijzer wie overdrachtsbelasting moet betalen, net als met BTW
Zolang de koper meer kan betalen. Als de grenzen daarvan in zicht zijn zal de verkoper in prijs omlaag moeten. Er is altijd veel verwarring tussen wie een belasting afrekent (één van de twee partijen) en wie een belasting betaalt (meestal beide partijen in een wisselende verhouding). Daarom is het inderdaad handiger om de koper het bedrag te laten afrekenen.Shadowhawk00 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:26:
Wat maakt dat effectief uit, de prijs van de woning gaat gewoon omhoog zodat de verkoper onder de streep hetzelfde over houd.
Er is trouwens ook vermogensbelasting. Als jij overwaarde hebt, en je gebruikt die overwaarde niet voor een ander huis, dan betaal je vermogensbelasting. En dat niet 1x maar elk jaar opnieuwRemcoDelft schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:19:
[...]
En verkoopbelasting is een slot op de woningmarkt. Je maakt het mensen een stuk lastiger, en in een aantal gevallen zelfs onmogelijk, om te verkopen.
Ik ken twee voorbeelden uit mijn eigen woongeschiedenis:
- Huis verkopen met verlies. Ja dat kan, als de waarde van de woning daalt heb je vaak geen overwaarde. Hoe moet ik dan 10% betalen
- Huis verkopen met weinig overwaarde: Het huis waar ik nu in woon heb ik gekocht van mensen die er maar een jaar gewoond hebben.
Grappig er was juist een onderzoek dat de prijzen in de supermarkt ook gerelateerd zijn aan het aantal supermarkten in de buurt. Dus dat je bij de supermarkt in een klein dorp meer betaald dan in een grote stad. Ik kan even het artikel zo niet meer vinden.Requiem19 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:44:
[...]
Zeg, dit is een voorbeeld van mijn bedrijf. Denk je dat jij beter weet hoe de autoregeling werkt bij ons?.
Het uitgangspunt van een dergelijke vergelijking is natuurlijk dat de omstandigheden gelijk zijn. Maar omgedraaid kan ook: ze zijn hetzelfde kwijt per maand aan woonlasten, maar hebben daar meer woning voor. Daarnaast ziet de COL niet alleen op wonen he. Vergelijk bijvoorbeeld de gemiddelde prijs van een sportschool eens van de randstad met steden verder buiten de randstad, of de gemiddelde prijs van een biertje etc etc etc.
Maar idd veel producten en diensten zijn duurder daar, maar je hebt dan ook weer alles in de buurt en OV ter beschikking. Alles heeft voor en nadelen.
Overigens zijn er in kleinere dorpen en steden vaak veel minder kleine huizen en zijn die juist wat groter. Dus je koopt bijna altijd een rijtjeshuis aangezien er gewoon geen appartementen zijn, of minder. MAar daar betaal je dan wel hetzelfde voor (of minder ) dan voor een appartement in een grote stad.
[ Voor 12% gewijzigd door Shadowhawk00 op 19-08-2021 10:58 ]
Mooi om te zien hoe mensen steigeren bij het idee dat huizenbezitters een paar procent belasting zouden moeten betalen. Een half miljoen euro winst heb je natuurlijk helemaal zelf verdiend door slim te zijn, en het is je volledig recht dat iemand anders een enorme schuld aangaat voor jouw winst. Maar een paar euro betalen, nee, dat kan echt nietShadowhawk00 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:26:
[...]
Wat maakt dat effectief uit, de prijs van de woning gaat gewoon omhoog zodat de verkoper onder de streep hetzelfde over houd. Word ook leuk als je falliet gaat en de bank je woning verkoopt wie betaald er dan die belasting? Jij hebt immers het geld niet maar formeel ben jij wel nog de verkoper, beetje gedwongen.

De verkoper is degene die zwemt in het geld, de koper zit alleen diep in de schulden.
Nog goedkoper is het huis te laten staan, en elders een nieuw huis te bouwen. Dan sla je twee vliegen in een klap: en goedkoper bouwen, en meer huizen!Verwijderd schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:47:
[...]
a) soms is sloop en nieuwbouw goedkoper dan noodzakelijke renovatie. huizen verouderen en moderne eisen worden steeds hoger.
Dat zijn allemaal kortetermijnbelangen, gericht op het in stand houden en verergeren van de huidige race naar meer schuld voor kleinere huizen. Dat oplossen doet pijn, en het zou tijd worden dat die pijn eens niet bij jongeren wordt gelegd.Kalentum schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:54:
[...]
Er is trouwens ook vermogensbelasting. Als jij overwaarde hebt, en je gebruikt die overwaarde niet voor een ander huis, dan betaal je vermogensbelasting. En dat niet 1x maar elk jaar opnieuw
En verkoopbelasting is een slot op de woningmarkt. Je maakt het mensen een stuk lastiger, en in een aantal gevallen zelfs onmogelijk, om te verkopen.
Verwijderd
Nee, want sommige huizen zijn niet meer verhuurbaar (vocht/brandgevaar etc.).RemcoDelft schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:59:
[...]
Nog goedkoper is het huis te laten staan, en elders een nieuw huis te bouwen. Dan sla je twee vliegen in een klap: en goedkoper bouwen, en meer huizen!
En sloop/nieuwbouw is ook goedkoper dan nieuwbouw aangezien je de grond al hebt.
Op dit moment zal dat in de regel wel zo zijn in deze markt ja. Maar vergeet niet dat er ook nog redelijk wat mensen falliet gaan en dus hun huis moeten verkopen. Die hebben dus geen geld en vaak hebben ze na aftrek van alle kosten nog een schuld. En 500k winst? Dat is best lastig met een prijs van nog geen 500k. Veel mensen hebben misschien 50-100k winst op hun woning dat is een veel realistischer bedrag.RemcoDelft schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:58:
[...]
Mooi om te zien hoe mensen steigeren bij het idee dat huizenbezitters een paar procent belasting zouden moeten betalen. Een half miljoen euro winst heb je natuurlijk helemaal zelf verdiend door slim te zijn, en het is je volledig recht dat iemand anders een enorme schuld aangaat voor jouw winst. Maar een paar euro betalen, nee, dat kan echt niet![]()
De verkoper is degene die zwemt in het geld, de koper zit alleen diep in de schulden.
Maar waarom niet gewoon de winst belasten, dus verschil tussen koop + verbouwing en verkoop belasten dat is nog eerlijker.
Ik heb er geen probleem mee dat je moet betalen bij verkoop hoor, maar ik snap de gedachte van de belastingdienst op dit punt heel goed. Bij een koper heb je 100% garantie dat die geld heeft, bij de verkoper 95%. Als je moet kiezen kies je natuurlijk voor de 100% zekerheid.
[ Voor 4% gewijzigd door Shadowhawk00 op 19-08-2021 11:03 ]
Verwijderd
Omdat je dan effectief niet meer kunt verhuizen naar een zelfde huis. Er is een reden dat dit nergens ter wereld zo belast wordt.Shadowhawk00 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:03:
[...]
Maar waarom niet gewoon de winst belasten, dus verschil tussen koop + verbouwing en verkoop belasten dat is nog eerlijker.
Dan ga je er van uit dat een dergelijke maatregel wel impact heeft op jouw besteedbaar budget, maar geen impact heeft op de prijs van 'een zelfde huis'.Verwijderd schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:04:
[...]
Omdat je dan effectief niet meer kunt verhuizen naar een zelfde huis.
Ik denk dat huizenprijzen zeer afhankelijk zijn van wat mensen kunnen en willen betalen, en dat de prijs van 'een zelfde huis' al dan niet op termijn vanzelf op grofweg hetzelfde uit zal komen.
"Taxe sur la plus-value" is een dingEr is een reden dat dit nergens ter wereld zo belast wordt.
[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 19-08-2021 11:10 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Verwijderd
Nee, voor mensen die huis financieren uit inkomen maakt het niets uit, maar mensen gaan gewoon niet meer verhuizen want dat kost heel veel geld (en veelal niet te betalen).Richh schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:07:
[...]
Dan ga je er van uit dat een dergelijke maatregel wel impact heeft op jouw besteedbaar budget, maar geen impact heeft op de prijs van 'een zelfde huis'.
Ik denk dat huizenprijzen zeer afhankelijk zijn van wat mensen kunnen en willen betalen, en dat de prijs van 'een zelfde huis' al dan niet op termijn vanzelf op grofweg hetzelfde uit zal komen.
[...]
"Taxe sur la plus-value" is een ding
Geef concreet eens aan waar overwaarde eigen woning belast wordt dan.
Zie voor een vergelijking van de Cost of Living tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Arnhem hier:Shadowhawk00 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:56:
[...]
Grappig er was juist een onderzoek dat de prijzen in de supermarkt ook gerelateerd zijn aan het aantal supermarkten in de buurt. Dus dat je bij de supermarkt in een klein dorp meer betaald dan in een grote stad. Ik kan even het artikel zo niet meer vinden.
Maar idd veel producten en diensten zijn duurder daar, maar je hebt dan ook weer alles in de buurt en OV ter beschikking. Alles heeft voor en nadelen.
Overigens zijn er in kleinere dorpen en steden vaak veel minder kleine huizen en zijn die juist wat groter. Dus je koopt bijna altijd een rijtjeshuis aangezien er gewoon geen appartementen zijn, of minder. MAar daar betaal je dan wel hetzelfde voor (of minder ) dan voor een appartement in een grote stad.
https://www.numbeo.com/co...therlands&city2=Amsterdam
Het klopt inderdaad dat de supermarkt prijzen lager zijn in Amsterdam, maar dat scheelt maar 2,5%, terwijl restaurants 15% duurder zijn, de huurprijs 96 hoger is, openbaar vervoer 50% duurder is en de sportschool etc ook al 50%.
Gaat best hard... en dan hebben we Arnhen nog maar vergeleken en niet eens een echt kleinere stad.
Word ook lastig OV vergelijken als dat er niet is natuurlijk. Overigens vreemd dat OV duurder is de NS heeft toch gewoon dezelfde tarieven overal. Restaurants snap ik wel die betalen veel meer huurprijs en gemeentelijke kosten dus die moeten wel omhoog met de prijzen. Dagje rijks museum is voor iemand uit arnhem wel weer veel duurder dan iemand uit amsterdam.Requiem19 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:18:
[...]
Zie voor een vergelijking van de Cost of Living tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Arnhem hier:
https://www.numbeo.com/co...therlands&city2=Amsterdam
Het klopt inderdaad dat de supermarkt prijzen lager zijn in Amsterdam, maar dat scheelt maar 2,5%, terwijl restaurants 15% duurder zijn, de huurprijs 96 hoger is, openbaar vervoer 50% duurder is en de sportschool etc ook al 50%.
Gaat best hard... en dan hebben we Arnhen nog maar vergeleken en niet eens een echt kleinere stad.
Wel appart dat er dingen bij staan die niet kloppen. Hypotheek is gewoon een vaste rente per bank, die worden online gezet dus dat lijkt me sterk dat je in amsterdam bij bankX een andere rente krijgt dan in arnhem bij bankX. Een nieuwe auto moet ik dus blijkbaar in amsterdam kopen 15% is best leuk als je over dat soort bedragen praat
[ Voor 14% gewijzigd door Shadowhawk00 op 19-08-2021 11:25 ]
Hoezo kost het dan heel veel geld? Enkel de overwaarde wordt belast, dat betekent dat je een zeer klein deel van de overwaarde moet betalen. In de huidige markt blijven er dan nog steeds soms tonnen liggen.Verwijderd schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:12:
[...]
Nee, voor mensen die huis financieren uit inkomen maakt het niets uit, maar mensen gaan gewoon niet meer verhuizen want dat kost heel veel geld (en veelal niet te betalen).
Verhuizen kost altijd geld, of ben jij van mening dat huizenbezitters vooral voor gratis stappen mogen maken op de property ladder? Dacht juist dat jij daar zwaar tegenstander van was
"Dan"?Geef concreet eens aan waar overwaarde eigen woning belast wordt dan.
De tekst is Frans, dus ik dacht dat je wel kon plaatsen dat dit natuurlijk over Frankrijk ging.
Anyhow: zelfs in België bestaat er een 'meerwaardebelasting': https://www.zimmo.be/blog...s-de-winst-belastingvrij/
Hmm, zou dat verklaren waarom de gemiddelde huizenprijs haast een ton lager ligt bij onze zuiderburen?
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
We hebben dit gesprek al vaker gehad: dit is pertinent onjuist.Verwijderd schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:04:
[...]
Omdat je dan effectief niet meer kunt verhuizen naar een zelfde huis. Er is een reden dat dit nergens ter wereld zo belast wordt.
Er zijn zeker wel landen waar de winst op eigen woning belast wordt. En waarom zou je niet kunnen verhuizen naar hetzelfde huis? Je hebt immers afgelost op je eigen woning en het vermogen dat je daarmee gespaard hebt is onbelast.
Af en toe vraag ik me wel eens af welke belangengroep jou de weg naar dit forum gewezen heeft
Verwijderd
Nogmaals, in welk land wordt winst op eigen woning direct belast bij verkoop?
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2021 11:30 ]
Hoe kom je daar bij? Veel kopers zitten tot hun nek in de schulden, met nog een molensteen aan starterslening en verzwegen studieschuld er bij. Een private lease Aygo is dan al te veel. Veel kopers hebben letterlijk geen cent te makken. En juist die 2% zelf betalen zonder het te kunnen lenen is waar kopers al jaren over klagen. Wat mij betreft kan de maximumhypotheek niet snel genoeg naar 80% van de executiewaarde gaan.Shadowhawk00 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:03:
[...]
Bij een koper heb je 100% garantie dat die geld heeft, bij de verkoper 95%. Als je moet kiezen kies je natuurlijk voor de 100% zekerheid.
[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 19-08-2021 11:31 ]
Verwijderd
Die stijgt in prijs naar 300.
Je verkoopt voor 300, tikt 50 af. En kan dan dus het huis van de buren voor 300 niet betalen.
Sowieso ga je niet verhuizen naar het huis van de buren want dat kost je 50k belasting. Dus blijf je zitten waar je zit.
Eerste beste voorbeeldje is één van de grootste huizenmarkten in de wereld - Amerika.Verwijderd schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:29:
Gaat het hier om eigen woningen? Niet dus.
Nogmaals, in welk land wordt winst op eigen woning direct belast bij verkoop?
https://www.investopedia....6/capitalgainhomesale.asp
Zullen we nu geen onjuiste informatie meer hier blijven herhalen?Your home is likely your life's biggest and proudest purchase. All the painstaking measures you took—countless property searches, contract negotiations, inspections, and closing—to arrive at the dream of homeownership. Now, it's time to sell. What next? Did you know that your home is considered a capital asset, subject to capital gains tax? If your home appreciated in value, you could be required to pay taxes on the profit. However, thanks to the Taxpayer Relief Act of 1997, most homeowners are exempt.
If you are single, you will pay no capital gains tax on the first $250,000 of profit (excess over cost basis). Married couples enjoy a $500,000 exemption. There are, however, some restrictions.
KEY TAKEAWAYS
You can sell your primary residence and be exempt from capital gains taxes on the first $250,000 if you are single and $500,000 if married filing jointly.
This exemption is only allowable once every two years.
You can add your cost basis and costs of any improvements you made to the home to the $250,000 if single or $500,000 if married.
Waarom is dat erg? Iemand die geen huis verkocht met 100 winst moet het nu ook betalen!Verwijderd schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:31:
Je kan een woning betalen (qua inkomen) van 200.
Die stijgt in prijs naar 300.
Je verkoopt voor 300, tikt 50 af. En kan dan dus het huis van de buren voor 300 niet betalen.
De tussenweg zal zijn dat het huis voor 250 verkocht wordt, je 25 aftikt, en het huis van de buren voor 250 koopt. Probleem opgelost: lagere prijzen, eerlijkere kostenverdeling en minder prijsopdrijving door overwaarde. Wellicht niet in jouw belang, maar wel goed voor het land op lange termijn.
[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 19-08-2021 11:34 ]
Laten we wel even duidelijk zijn. Ja de winst op de woning word belast maar pas als de winst boven de 250k voor singles en 500k voor stelletjes uitkomt. Dus effectief word het niet belast. Alleen voor een heel klein groepje mensen is er een kans dat de winst van de woning boven dat bedrag uitkomt.Requiem19 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:32:
[...]
Eerste beste voorbeeldje is één van de grootste huizenmarkten in de wereld - Amerika.
https://www.investopedia....6/capitalgainhomesale.asp
[...]
Zullen we nu geen onjuiste informatie meer hier blijven herhalen?
Zelfs in nederland word het nog best lastig om een woning te vinden die in de afgelopen 15 jaar 500k duurder is geworden zonder dat er echt veel verbouwd is.
Omdat die persoon de belasting al heeft ingecalculeerd bij het kopen van de woning dus hij al weet dat deze kosten er zijn. Anders gaat de bank ook niet akkoord met de lening.RemcoDelft schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:31:
[...]
Hoe kom je daar bij? Veel kopers zitten tot hun nek in de schulden, met nog een molensteen aan starterslening en verzwegen studieschuld er bij. Een private lease Aygo is dan al te veel. Veel kopers hebben letterlijk geen cent te makken. En juist die 2% zelf betalen zonder het te kunnen lenen is waar kopers al jaren over klagen. Wat mij betreft kan de maximumhypotheek niet snel genoeg naar 80% van de executiewaarde gaan.
[ Voor 30% gewijzigd door Shadowhawk00 op 19-08-2021 11:38 ]
Verwijderd
Wow. Eerste 500k winst vrijgesteld. En volgende 80k winst tegen 0% tarief. Oftewel geen normaal mens betaalt dat.Requiem19 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:32:
Zullen we nu geen onjuiste informatie meer hier blijven herhalen?
Je vergeet erbij te vermelden dat deze vrijstelling alleen iedere 2 jaar geldt en dat de 500k vrijstelling alleen van toepassing is als je een fiscaal partner hebt.Verwijderd schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:37:
[...]
Wow. Eerste 500k winst vrijgesteld. En volgende 80k winst tegen 0% tarief. Oftewel geen normaal mens betaalt dat.
Belangrijkste punt is denk ik dat je gewoon (opnieuw) bewust foute informatie aan het verspreiden wanneer je zegt dat er geen land ter wereld is dat winst op eigen woning belast.
Wel fijn dat als ik je dit heel feitelijk laat zien je niet even een verontschuldiging maakt :-).
Verwijderd
Geef liever toe dat je bewust foute informatie geeft. Effectief wordt nergens de winst op eigen woning belast.
Zo, laat jij je even kennen als je met bronnen en feiten geconfronteerd wordt :-).Verwijderd schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:44:
Oh ja, want mensen verhuizen normaal gesproken elk jaar.
Geef liever toe dat je bewust foute informatie geeft. Effectief wordt nergens de winst op eigen woning belast.
Laten we in ieder geval afspreken dat je niet blijft roepen dat er nergens ter wereld capital gains belast wordt op eigen woningen, want de grootste huizenmarkt in de wereld haalt zo'n onzinnige stelling al gelijk onderuit.
Stads/streekbus wordt gefinancierd door de gemeente/provincie. Stadsvervoer in Amsterdam wordt daarbovenop voor een belangrijk deel gefinancierd door de rijksoverheid.Shadowhawk00 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:21:
Word ook lastig OV vergelijken als dat er niet is natuurlijk. Overigens vreemd dat OV duurder is de NS heeft toch gewoon dezelfde tarieven overal.
In veel andere landen wordt de eigen woning als een capital asset beschouwd en geldt in beginsel dus ook de reguliere capital gains tax van het betreffende land.
Echter wordt de eigen woning dan vrijgesteld van deze capital gains tax, mitser aan verschillende voorwaarden voldaan wordt. Dit zijn bijvoorbeeld de voorwaarden van de UK om de capital gains tax te kunnen toepassen:
https://www.gov.uk/tax-sell-home-you have one home and you’ve lived in it as your main home for all the time you’ve owned it
-you have not let part of it out - this does not include having a lodger
-you have not used a part of your home exclusively for business purposes (using a room as a temporary or occasional office does not count as exclusive business use)
-the grounds, including all buildings, are less than 5,000 square metres (just over an acre) in total
-you did not buy it just to make a gain
Je hebt als verkoper dus een bepaalde bewijslast om te kunnen onderbouwen dat je van de vrijstelling gebruik kunt maken. Ik vind bijvoorbeeld de laatste vereiste ook wel interessant - ben benieuwd hoe streng dit getoetst wordt in de UK.
Als we dan Nederland hier tegenover plaatsen zien we dat Nederland eigenlijk geen capital gains tax heeft (op Box 2 na, maar daar zullen weinig mensen onder vallen). Daarnaast valt onze eigen woning in Box 1, waar überhaupt niet belast wordt op capital gains (winst).
Dat is een heel andere insteek dan bijvoorbeeld de UK.
Wat betreft sfeer, voorzieningen, centrumpositie en bv. de aanwezigheid van een universiteit vind ik Maastricht eerder vergelijkbaar met een stad als Groningen dan met bv. Emmen, ondanks dat Maastricht wat betreft inwoners eerder op Emmen lijkt. Vandaar dat ik dat een wat eerlijker vergelijking vind.Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:04:
[...]
Nu kun je de stad Groningen ook niet vergelijken met MaastrichtGroningen is de 6e grootste stad van Nederland, Maastricht staat op plaats 23... (cijfers van wikipedia, juli 2021).
(top 5: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven)
Punt is dat die prijsstijging dus helemaal niet zo heel erg afwijkend is vergeleken met het gemiddelde van Nederland. Is het zo gek dat de prijsstijging van zomaar een woonplek in Nederland ongeveer net zo is als het gemiddelde van Nederland?Kalentum schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:26:
Die hele Gieten-discussie komt omdat iemand een link dumpt naar Funda onder het mom: "In Gieten kan ik ook al niets kopen". En laten we wel wezen: de absurde prijsstijgingen van de afgelopen jaren zijn ook niet voorbijgegaan aan Gieten of Sellingen of Beilen.
Shadowhawk00 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:21:
[...]
Wel appart dat er dingen bij staan die niet kloppen. Hypotheek is gewoon een vaste rente per bank, die worden online gezet dus dat lijkt me sterk dat je in amsterdam bij bankX een andere rente krijgt dan in arnhem bij bankX. Een nieuwe auto moet ik dus blijkbaar in amsterdam kopen 15% is best leuk als je over dat soort bedragen praat
Die Numbeo getallen moet je sowieso met een flink korreltje zout nemen. Het geeft een mooie grove indicatie van verschillen tussen plekken wereldwijd, maar bij de cijfers waar ze op gebaseerd zijn zitten een hoop appels en peren. Al is het maar omdat er soms jaren verschil zitten tussen de peilmomenten. Je kunt dus niet blind afgaan op een vergelijking tussen twee willekeurige Nederlandse plaatsen.
Het hangt er ook een beetje vanaf hoe je de gemeentegrenzen tekent. Groningen is kwa oppervlak drie keer zo groot als Maastricht, Emmen vijf. De gemeente Haarlemmermeer is kwa inwoners groter dan Maastricht, maar ik denk dat niemand zal stellen dat het gebied een stadsfunctie heeft.Rubbergrover1 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:10:
Wat betreft sfeer, voorzieningen, centrumpositie en bv. de aanwezigheid van een universiteit vind ik Maastricht eerder vergelijkbaar met een stad als Groningen dan met bv. Emmen, ondanks dat Maastricht wat betreft inwoners eerder op Emmen lijkt. Vandaar dat ik dat een wat eerlijker vergelijking vind.
Ik denk , van mijn situatie gezien dat je 1 a 2 , hooguit 3 koopwoningen koopt in je leven.Verwijderd schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:44:
Oh ja, want mensen verhuizen normaal gesproken elk jaar.
Ik denk verruit de meeste 1 of 2.
In Frankrijk wordt overwaarde ook belast.Requiem19 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:46:
[...]
Zo, laat jij je even kennen als je met bronnen en feiten geconfronteerd wordt :-).
Laten we in ieder geval afspreken dat je niet blijft roepen dat er nergens ter wereld capital gains belast wordt op eigen woningen, want de grootste huizenmarkt in de wereld haalt zo'n onzinnige stelling al gelijk onderuit.
Dat is wederom tekort door de bocht, in een recente gerechtelijke uitspraak is de vrijstelling in Frankrijk voor de eigen woning beperkt voor 'large real estate' (kortom, mensen met een groot landgoed). De vrijstelling voor capital gains tax eigen woning is dus niet onvoorwaardelijk.Verwijderd schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:10:
[...]
Wederom, niet als het je eigen huis is.
https://www.french-proper...tal_gains_chateau_grounds
Daarnaast zijn er allerlei voorwaarden die wij in Nederland niet kennen om gebruik te mogen maken van de vrijstelling. Zo mag je bijvoorbeeld op het moment van de verkoop van je woning de woning niet verhuren en ook geen familie in je woning laten wonen (https://www.french-proper...n/capital-gains-tax/rate/).
Daarnaast een punt dat nog nauwelijks genoemd is: waarom wordt overwaarde bij verkoop van een 2e woning in Nederland niet belast?
[ Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 19-08-2021 13:17 ]
Dat is toch ook vermogensbelasting?Requiem19 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:16:
[...]
Daarnaast een punt dat nog nauwelijks genoemd is: waarom wordt overwaarde bij verkoop van een 2e woning in Nederland niet belast?
Omdat die 2e woning gewoon in Box3 al belast word voor de WOZ waarde. Vraag me ook af hoeveel mensen er een 2e woning hebben ( tijdelijk voor verhuizen even uitgezonderd ) die deze ook gaan verkopen. Vaak is dat voor de verhuur en dan kan je toch niet meer verkopen.Requiem19 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:16:
[...]
Dat is wederom tekort door de bocht, in een recente gerechtelijke uitspraak is de vrijstelling in Frankrijk voor de eigen woning beperkt voor 'large real estate' (kortom, mensen met een groot landgoed). De vrijstelling voor capital gains tax eigen woning is dus niet onvoorwaardelijk.
https://www.french-proper...tal_gains_chateau_grounds
Daarnaast zijn er allerlei voorwaarden die wij in Nederland niet kennen om gebruik te mogen maken van de vrijstelling. Zo mag je bijvoorbeeld op het moment van de verkoop van je woning de woning niet verhuren en ook geen familie in je woning laten wonen (https://www.french-proper...n/capital-gains-tax/rate/).
Overigens is het natuurlijk semantisch of er een belasting geheven word die een hoge drempel kent of dat er geen belasting geheven word. Wij hebben in nederland ook nog een diestplicht op papier.
De vrijstelling van een winst van 500k ( voor een stel ) betekend effectief gewoon dat er voor het gros geen belasting betaald word over de verkoop. Maar zijn er landen dan die wel belasting heffen over de winst uit de verkoop van je eigen woning zonder drempel bedrag?
Vermogensbelasting werkt heel anders dan een capital gains tax.
Om een voorbeeld te noemen: als je op 29 december je woning verkoopt en 500.000 winst maakt, maar op 30 december een nieuwe Ferrari koopt (die 500.000k kost), betaal je 0 belasting.
Een capital gains tax belast de 'capital gain' (=> de winst). Een vermogensbelasting belast het aanwezige vermogen.
Dus ja het kan wel gewoon over het rendement geheven worden maar dat kost heel wat meer geld en moeite bij de belastingdienst.
Overigens betaal je als huis eigenaar ook nog een EWF wat nergens op slaat, dus je woning en het rendement daarvan zijn al belast en dubbel belasten doen we in nederland niet.
Dus feitelijk is het rendement van je woning al belast, via de EWF als het je eigen woning is en via de Vermogens rendement heffing als het een 2e woning is.
Uiteraard kunnen we discussieren of deze belasting wel hoog genoeg is en of dit een eerlijke manier van belasten is maar het is wel belast.
Hier mist wederom allerlei nuance:Shadowhawk00 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:58:
Het is ook eigenlijk de vermogens rendement heffing, we betalen belasting over een fictief rendement.
Dus ja het kan wel gewoon over het rendement geheven worden maar dat kost heel wat meer geld en moeite bij de belastingdienst.
Overigens betaal je als huis eigenaar ook nog een EWF wat nergens op slaat, dus je woning en het rendement daarvan zijn al belast en dubbel belasten doen we in nederland niet.
Dus feitelijk is het rendement van je woning al belast, via de EWF als het je eigen woning is en via de Vermogens rendement heffing als het een 2e woning is.
Uiteraard kunnen we discussieren of deze belasting wel hoog genoeg is en of dit een eerlijke manier van belasten is maar het is wel belast.
EWF betaal je (nog) niet, maar beperkt de HRA. Als je EWF hoger is dan je HRA, vervalt de EWF (bijna volledig). Per saldo zal dit voor bijna niemand vooralsnog in een te betalen positie uitkomen. (en ja, dit wordt natuurlijk afgebouwd zoals we allemaal weten, maar pas in 2048 is dit volledig afgebouwd).
Daarnaast is een 2e woning helemaal niet de facto in box 3 belast. Dat hangt volledig af van de schuld die tegenover de eigen woning staat (alsmede je andere schulden en bezittingen). Box 3 zorgt voor een foutieve prikkel: hoe meer je financiert met vreemd vermogen, hoe lager je box 3 belasting.
Klopt maar hoe minder bezit je eigenlijk hebt en hoe minder rendement je per maand hebt over dat bezit, logisch want de bank wil ook wel hun rente. En hoe groter het risico voor jou persoonlijk is.Requiem19 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:06:
Daarnaast is een 2e woning helemaal niet de facto in box 3 belast. Dat hangt volledig af van de schuld die tegenover de eigen woning staat (alsmede je andere schulden en bezittingen). Box 3 zorgt voor een foutieve prikkel: hoe meer je financiert met vreemd vermogen, hoe lager je box 3 belasting.
Het is een beetje zoals aandelen kopen met geleend geld, je kan heel hard omhoog en heel hard naar beneden.
Overigens klopt dat niet helemaal, als je niets financiert en voor 200k een huis koopt betaal je belasting over 200k. Als je daar 600k bij financeerd en 4 huizen koopt betaal je ook over 200k belasting alleen heb je dan 4 huizen, je krijgt van 4 huizen inkomen maar je moet daar wel een deel aan afstaan aan de bank.
Als de waarde van de woningen met 25% daalt ben je wel 200k kwijt en geen 50k, als de waarde stijgt met 25% heb je 200k verdient ipv 50k.
Maar voor de box3 belasting maakt het weinig uit, zitten nog wel plaar kleine nuances in als het verhuurd is krijg je wat korting maar dan loop je ook wat risico.
[ Voor 29% gewijzigd door Shadowhawk00 op 19-08-2021 14:20 ]
O.a.omdat ze hier liever doorstroming hebben en niet nog een reden om maar niet te verkopen.Requiem19 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:16:
[...]
Ze willen ook al jaren liever dat je investeerd en daarom is dat gemiddeld gezien hier erg goedkoop om te doen. zowel in de woningbouw als bv de aandelen markt waar eigenlijk alleen de divident uitkeringen belast zijn. De winst uit de stijging op de markt is dat bv weer niet. (uiteindelijk wel via vermogen)
er zijn wel partijen die dat willen verwanderen, maar die zijn in de minderheid grappig is dat het onlangs geprobeerd is om de dividentbelasting af te schaffen, maar daar was ook geen meerderheid voor..
Je kan dus eigenlijk zeggen dat de partijen gemiddeld gezien redelijk blij zijn met de huidige stand van zaken.
Dividendbelasting wordt verrekend in box 3 he?twain4me schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:20:
[...]
O.a.omdat ze hier liever doorstroming hebben en niet nog een reden om maar niet te verkopen.
Ze willen ook al jaren liever dat je investeerd en daarom is dat gemiddeld gezien hier erg goedkoop om te doen. zowel in de woningbouw als bv de aandelen markt waar eigenlijk alleen de divident uitkeringen belast zijn. De winst uit de stijging op de markt is dat bv weer niet. (uiteindelijk wel via vermogen)
er zijn wel partijen die dat willen verwanderen, maar die zijn in de minderheid grappig is dat het onlangs geprobeerd is om de dividentbelasting af te schaffen, maar daar was ook geen meerderheid voor..
Je kan dus eigenlijk zeggen dat de partijen gemiddeld gezien redelijk blij zijn met de huidige stand van zaken.
De afschaffing v/d dividendbelasting is vooral van belang voor buitenlandse beleggers en multinationals. Maar dat is een heel andere discussie.
Oftewel, liever slopen, dan er krakers in laten trekken (allemaal beroepswerklozen die er niet uit willen, blijkbaar, terwijl deze mensen na vier uur vrijwillig weg gingen, en we in Nederland een groeiend aantal werkende daklozen hebben)Afgelopen week trokken er krakers in, die weer vertrokken nadat de politie hen zaterdag had gesommeerd binnen vier uur de woning te verlaten. Om herhaling te voorkomen, sloopte Harm Bonsink de ramen en deuren uit het pand en verwijderde een deel van de dakpannen. Volgens hem is het nu ongeschikt voor bewoning, zelfs door krakers.
De eigenaar heeft het terrein sinds 2005 laten verkrotten, omdat het tot nu toe niet rendabel was om er huizen te bouwen.
Verwijderd
Grappig dat je hier over nuance spreekt en niet bij capital gains (die voor bijna iedereen is vrijgesteld).Requiem19 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:06:
[...]
Hier mist wederom allerlei nuance:
EWF betaal je (nog) niet, maar beperkt de HRA. Als je EWF hoger is dan je HRA, vervalt de EWF (bijna volledig). Per saldo zal dit voor bijna niemand vooralsnog in een te betalen positie uitkomen. (en ja, dit wordt natuurlijk afgebouwd zoals we allemaal weten, maar pas in 2048 is dit volledig afgebouwd).
Er zijn best wel veel mensen in Nederland die EWF betalen (sowieso betaal je het als je ook HRA hebt). Zeker als je huis boven de villa grens komt (en dat gaat vrij snel als je in een dure stad woont).
ik mis ook nuance, of die prikkel foutief is hangt van je uitgangspunten af.Requiem19 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:06:
[...]
Hier mist wederom allerlei nuance:
. Box 3 zorgt voor een foutieve prikkel: hoe meer je financiert met vreemd vermogen, hoe lager je box 3 belasting.
Dan hoor ik graag in welk uitgangspunt het aangaan van meer schulden een goede prikkel is :-).twain4me schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:36:
[...]
ik mis ook nuance, of die prikkel foutief is hangt van je uitgangspunten af.
Alles wat normaal in de media komt zijn krakers die idd veel geweld gebruiken dus dan gaan mensen die wel in een ander daglicht zien natuurlijk. Maar waarom mag hij dit niet met dat gebied doen? het is toch zijn eigendom.CVTTPD2DQ schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:28:
Verder, in de Nederlandse woningmarkt
Oftewel, liever slopen, dan er krakers in laten trekken (allemaal beroepswerklozen die er niet uit willen, blijkbaar, terwijl deze mensen na vier uur vrijwillig weg gingen, en we in Nederland een groeiend aantal werkende daklozen hebben)
De eigenaar heeft het terrein sinds 2005 laten verkrotten, omdat het tot nu toe niet rendabel was om er huizen te bouwen.
vraag dat eens aan de "persoon" die dat geld aan je uitleent en aan de plek waar je dat geld uitgeeft en de mensen die dat een baan geeftRequiem19 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:38:
[...]
Dan hoor ik graag in welk uitgangspunt het aangaan van meer schulden een goede prikkel is :-).
schuld tegenover vermogen zetten resulteerd ook in meer investeringen (met geleend geld) wat dus ook weer goed is voor de "persoon" die dat uitleent wat zelfs zoiets als een pensioensfonds kan zijn. Uiteraard resulteerd dat nu o.a. in een hogere marktprijs voor woningen. en toen dat als iets goeds werdt gezien was dat dus het uitgangspunt en dus ook de goede prikkel.
je kan die prikkel prima goed of slecht vinden het hangt gewoon af van de doelstellingen/ uitgangspunten
[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 19-08-2021 14:56 ]
Verwijderd
Box3 belasting wordt niet lager, maar je hebt wel meer bezit (en schuld en risico).Requiem19 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:06:
Box 3 zorgt voor een foutieve prikkel: hoe meer je financiert met vreemd vermogen, hoe lager je box 3 belasting.
Komen die zo vaak in het nieuws dan? Of is dat gewoon een verhaaltje dat z'n eigen leven is gaan leiden?Shadowhawk00 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:43:
Alles wat normaal in de media komt zijn krakers die idd veel geweld gebruiken
Het mag van de wet, omdat we de wet zo hebben aangepast dat het mag. Alleen als er bewoners zijn, of het om een rijksmonument gaat, mag de overheid ingrijpen bij een vervallen gebouw. Een leeg verkrot terrein waar alleen af en toe wat junks komen spuiten? Volgens de wet is daar helemaal niets mis mee.Shadowhawk00 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:43: dus dan gaan mensen die wel in een ander daglicht zien natuurlijk. Maar waarom mag hij dit niet met dat gebied doen? het is toch zijn eigendom.
En daarom zie je dit verdienplan redelijk vaak terugkeren: speculant koopt een terreintje zonder woonbestemming, laat het leeg staan totdat de prijzen stijgen. Omdat er anders helemaal niets aan onderhoud gebeurt werkt de gemeente graag mee aan vergunningen of verandering van het bestemmingsplan. Kassa, als je geduld hebt. Bertus Lüske en het ADM-terrein zijn natuurlijk het beste voorbeeld.
Krakers waren altijd een rem op dat soort speculatie, en zorgden ervoor dat veel van dit soort panden beschikbaar kwamen voor bewoning door antikraakconstructies.
Ik herhaal mijn eerdere idee nog eens: een leegstandsbelasting! Elke maand 1% van de WOZ-waarde, en jaarlijks het tarief verhogen. Moet je kijken hoe snel het rendabel is om een bewoner te zoeken!CVTTPD2DQ schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:28:
Verder, in de Nederlandse woningmarkt
[...]
Oftewel, liever slopen, dan er krakers in laten trekken (allemaal beroepswerklozen die er niet uit willen, blijkbaar, terwijl deze mensen na vier uur vrijwillig weg gingen, en we in Nederland een groeiend aantal werkende daklozen hebben)
Teveel geparkeerde auto's wordt toch ook aangepakt met een parkeerbelasting, en niet door diefstal toe te staan?
[ Voor 5% gewijzigd door RemcoDelft op 19-08-2021 15:45 ]
Het is geen diefstal als iemand geen huurder in zijn woning heeft, eerder gewoon slecht management.RemcoDelft schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:44:
[...]
Ik herhaal mijn eerdere idee nog eens: een leegstandsbelasting! Elke maand 1% van de WOZ-waarde, en jaarlijks het tarief verhogen. Moet je kijken hoe snel het rendabel is om een bewoner te zoeken!
Teveel geparkeerde auto's wordt toch ook aangepakt met een parkeerbelasting, en niet door diefstal toe te staan?
En het is ook logisch dat mensen niet iedereen willen laten huren, de huurbescherming is heel sterk in nederland en als iemand de woning van binnen sloopt heb je ineens een grote kostenpost die je niet kan verhalen. Zwak de huurbescherming maar eens af door bij verkoop het te laten vervallen en bij niet betalen binnen 1 maand iemand buiten kunnen zetten dan heb je veel meer mensen die willen verhuren en die minder kritisch moeten zijn.
Overigens moet een verhuurder wel een redelijke termijn krijgen om een huurder te vinden, dat is ook niet zomaar even gedaan zeker niet in bepaalde regios waar gewoon weinig vraag is.
Verwijderd
maximaal 6 maanden leegstand anders kan gemeente iemand voordragen als huurder.
Buren van pap en mam kregen hun huis niet verkocht in de slechte periode.
Vervolgens hebben ze het verhuurd, bleek dat hun wietplantage hadden gemaakt in de kelder (huurders) hebben even 50 k schade opgelopen aan hun huis.
Maar je moet verhuren volgens jou als je je huis niet verkocht krijgt?
Ik zou dat echt never nooit doen, krijg je alleen trammalant mee.
Ik denk dat je niet snapt wie er in Nederland de baas zijn.RemcoDelft schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:44:
Ik herhaal mijn eerdere idee nog eens: een leegstandsbelasting! Elke maand 1% van de WOZ-waarde, en jaarlijks het tarief verhogen. Moet je kijken hoe snel het rendabel is om een bewoner te zoeken!
Kijk, dit lijkt er al meer op. Streng zijn jegens de huurders, maar naar de bezitters niets dan billijkheid,Shadowhawk00 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:56:
Zwak de huurbescherming maar eens af door bij verkoop het te laten vervallen en bij niet betalen binnen 1 maand iemand buiten kunnen zetten dan heb je veel meer mensen die willen verhuren en die minder kritisch moeten zijn.
Overigens moet een verhuurder wel een redelijke termijn krijgen om een huurder te vinden, dat is ook niet zomaar even gedaan zeker niet in bepaalde regios waar gewoon weinig vraag is.
Kregen ze het huis niet verkocht, of vroegen ze er gewoon teveel geld voor? (Misschien wel 50k teveel?)Mark31 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:07:
Wat een klets hierboven.
Buren van pap en mam kregen hun huis niet verkocht in de slechte periode.
Vervolgens hebben ze het verhuurd, bleek dat hun wietplantage hadden gemaakt in de kelder (huurders) hebben even 50 k schade opgelopen aan hun huis.
Maar je moet verhuren volgens jou als je je huis niet verkocht krijgt?
Ik zou dat echt never nooit doen, krijg je alleen trammalant mee.
Kregen hem niet verkocht in die markt.CVTTPD2DQ schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:34:
[...]
Ik denk dat je niet snapt wie er in Nederland de baas zijn.
[...]
Kijk, dit lijkt er al meer op. Streng zijn jegens de huurders, maar naar de bezitters niets dan billijkheid,
[...]
Kregen ze het huis niet verkocht, of vroegen ze er gewoon teveel geld voor? (Misschien wel 50k teveel?)
Het gaat toch niet over die dorpen in Italie waar door leegloop bouwvallen voor 1 euro verkocht worden? Dan was de prijs dus simpelweg te hoog.
Het woord "diefstal" doelde op het kraken, bij woningen heel normaal in linkse kringen, bij auto's heet het diefstal. Wat zou het toch mooi zijn als kraken toegestaan werd voor braakliggende gronden: gewoon een huis er op bouwen en het is van jou!Shadowhawk00 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:56:
[...]
Het is geen diefstal als iemand geen huurder in zijn woning heeft, eerder gewoon slecht management.
Nee. Sommige woningen werden in de crisis simpelweg niet verkocht voor het openstaande hypotheek bedrag.. Als je dan geen spaargeld hebt is de enige oplossing verhuren .RemcoDelft schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:54:
[...]
Dan was de prijs dus simpelweg te hoog.
Verbaasd mij dat veel mensen dat al vergeten zijn blijkbaar...
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 19-08-2021 17:17 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Dat is nog steeds niet hetzelfde als niet verkoopbaar ...Sport_Life schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:08:
Nee. Sommige woningen werden in de crisis simpelweg niet verkocht voor het openstaande hypotheek bedrag.. Als je dan geen spaargeld hebt is de enige oplossing verhuren .
Vanuit die optiek is alles verkoopbaar, als je er maar een bodemprijs voor vraagt?CVTTPD2DQ schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:28:
[...]
Dat is nog steeds niet hetzelfde als niet verkoopbaar ...
Andersom werkt het toch ook? (Bijna) alles is te koop, voor de juiste prijs ...Requiem19 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:31:
Vanuit die optiek is alles verkoopbaar, als je er maar een bodemprijs voor vraagt?
Het argument was dat leegstandsbelasting niet rechtvaardig is, omdat er dus omstandigheden zijn waarin mensen wél willen verhuizen, niet zonder verlies hun huis kunnen verkopen (daar kunnen natuurlijk goede redenen voor zijn), en dan min-of-meer gedwongen worden tot verhuur, (of gewoon de belasting betalen natuurlijk) waarbij ze ook nog eens het risico lopen op wietkelders. Als je panden leeg laat staan heb je natuurlijk óók de kans dat er ineens een wietkelder in zit, maar hey ...
Het klinkt een beetje alsof maatregelen die efficient omgaan met de woningvoorraad aanmoedigen nóóit ten koste mogen gaan van bestaande bezitters.
Ik weet niet of ik het daar mee eens ben. De woningnood was tijdens de crisis niet veel kleiner dan nu. Als morgen de huizenmarkt met 20-30% daalt staan ook ineens een hoop huizen onder water, maar is de woningnood ook niet ineens opgelost.
[ Voor 5% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 19-08-2021 17:46 ]
Natuurlijk wel. Bank zegt je moet minimaal x bedrag hebben (openstaande lening) , want verkoop = onderpand weg dus je moet de lening volledig aflossen. Hoe wil je de lening (onderwaarde) aflossen zonder spaargeld?CVTTPD2DQ schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:28:
[...]
Dat is nog steeds niet hetzelfde als niet verkoopbaar ...
Als de hypotheek lening 250k is en er is maar 20k spaargeld kun je de woning lastig verkopen voor 200k.... Gevolg is dat de woning te koop staat voor 230k, maarja als niemand er 230k voor over heeft..
[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 19-08-2021 18:03 ]
Exact, veel mensen reageren hier emotioneel ipv rationeel.Sport_Life schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:01:
[...]
Natuurlijk wel. Bank zegt je moet minimaal x bedrag hebben (openstaande lening) , want verkoop = onderpand weg dus je moet de lening volledig aflossen. Hoe wil je de lening (onderwaarde) aflossen zonder spaargeld?
Als de hypotheek lening 250k is en er is maar 20k spaargeld kun je de woning lastig verkopen voor 200k.... Gevolg is dat de woning te koop staat voor 230k, maarja als niemand er 230k voor over heeft..
Jij kijkt gelukkig wel altijd rationeel naar zaken toe.
Een bank wil ook geen verliezen lijden.
Als het openstaande bedrag binnen de perken blijft zetten banken het graag om naar een persoonlijke lening. De rente is dan natuurlijk wat hoger.Sport_Life schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:01:
Natuurlijk wel. Bank zegt je moet minimaal x bedrag hebben (openstaande lening) , want verkoop = onderpand weg dus je moet de lening volledig aflossen. Hoe wil je de lening (onderwaarde) aflossen zonder spaargeld
Als ook dat niet kan rest de schuldsanering. Als je de rotsvaste overtuiging hebt dat het jou nooit zal overkomen moet je misschien geen huis kopen.
Maar goed, als je in zo'n situatie zit heb je niet zoveel met leegstandsbelasting te maken. Je hebt die huurders dan keihard nodig om je hypotheek te kunnen doorbetalen. Dus ook dan snap ik niet waarom dit een geldig argument tegen leegstandsbelasting is.
Vaak is er veel meer aan de hand als iemand zijn woning niet kan betalen of verkopen. Werkeloosheid , hoogtepunt huis gekocht, uit elkaar etc. Als dat allemaal samenvalt en je betaalt enkele maanden de hypotheek niet meer, zal de bank over gaan tot executieverkoop. Ik vind het vrij naïef dat je verwacht dat de bank het wel om zal zetten naar een persoonlijke lening.CVTTPD2DQ schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:23:
[...]
Als het openstaande bedrag binnen de perken blijft zetten banken het graag om naar een persoonlijke lening. De rente is dan natuurlijk wat hoger.
Ik bedoel het niet als argument tegen leegstandsbelasting. Maar ik werd getriggerd dat iemand dacht dat een woning altijd verkocht wordt, ongeacht de conjunctuur.Maar goed, als je in zo'n situatie zit heb je niet zoveel met leegstandsbelasting te maken. Je hebt die huurders dan keihard nodig om je hypotheek te kunnen doorbetalen. Dus ook dan snap ik niet waarom dit een geldig argument tegen leegstandsbelasting is.
Ik ben op dit moment wel voor leegstandsbelasting, maar als er straks weer een huizencrisis komt kan het heel vervelend uitpakken. Voordat zo'n wet uiteindelijk is ingevoerd ben je zo 3-5 jaar verder, wie zegt dat er dan nog steeds 10 kopers zijn voor 1 woning? Op de lange termijn heeft het geen enkel nut. Maar ik geloof ook niet in bouwen, bouwen, bouwen
[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 19-08-2021 19:30 ]
Ik weet wat een executieveiling is. Wederom, dan wordt de woning verkocht, dus de woning is verkoopbaar. De enige reden dat een bank een woning accepteert als onderpand, is dat deze woning verkoopbaar is. Stenen kun je niet op je balans zetten. Wat wél kan gebeuren is dat de bank (of de uiteindelijke koper) het pand een tijdje leeg laat staan om te wachten tot de prijzen weer stijgen. En juist dán kan een leegstandsbelasting iets betekenen.Sport_Life schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:07:
Als dat allemaal samenvalt en je betaalt enkele maanden de hypotheek niet meer, zal de bank over gaan tot executieverkoop.
Hoe dan? In geval van een (dreigende) executieverkoop is leegstand wel het laatste probleem waar je mee te maken hebt. De eigenaar zal altijd proberen iemand in die woning te krijgen. Zichzelf, of de ex en de kinderen, of anders wel een huurder die de hypotheeklasten kan opbrengen.Sport_Life schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:07:Ik ben op dit moment wel voor leegstandsbelasting, maar als er straks weer een huizencrisis komt kan het heel vervelend uitpakken.
Natuurlijk zijn er vervelende scenario's te bedenken (Oma moet naar het ziekenhuis, o jee het herstel duurt maanden, oma woont in een kast van een woonboerderij waar 1% van de WOZ meer betreft dan haar hele AOW'tje, de kinderen moeten gedwongen verkopen terwijl Oma eigenlijk thuis had willen blijven).
Maar goed, het zijn allemaal eenzijdige scenario's. Het leed van de mensen die geen woning kunnen vinden door de krapte op de huizenmarkt (dakloos, of samenwonend in een onveilige relatie) bestaat ook.
Een pand met hypotheek kun je niet eens zomaar onder de hypotheekwaarde verkopen, dan heb je toestemming van de bank nodig.CVTTPD2DQ schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:45:
[...]
Andersom werkt het toch ook? (Bijna) alles is te koop, voor de juiste prijs ...
Het argument was dat leegstandsbelasting niet rechtvaardig is, omdat er dus omstandigheden zijn waarin mensen wél willen verhuizen, niet zonder verlies hun huis kunnen verkopen (daar kunnen natuurlijk goede redenen voor zijn), en dan min-of-meer gedwongen worden tot verhuur, (of gewoon de belasting betalen natuurlijk) waarbij ze ook nog eens het risico lopen op wietkelders. Als je panden leeg laat staan heb je natuurlijk óók de kans dat er ineens een wietkelder in zit, maar hey ...
Het klinkt een beetje alsof maatregelen die efficient omgaan met de woningvoorraad aanmoedigen nóóit ten koste mogen gaan van bestaande bezitters.
Ik weet niet of ik het daar mee eens ben. De woningnood was tijdens de crisis niet veel kleiner dan nu. Als morgen de huizenmarkt met 20-30% daalt staan ook ineens een hoop huizen onder water, maar is de woningnood ook niet ineens opgelost.
Daarnaast kan een gedwongen verkoop met restschuld een levenslange impact hebben qua schuldsanering etc.
Met zulke regels/ideeën moet je voorzichtigheid betrachten omdat het mensen in zeer kwetsbare posities raakt.
En natuurlijk mogen woningbezitters een deel van de lasten dragen van nieuwe maatregelen. Maar dan wél de woningbezitters die draagkracht hebben.
Dan had de bank maar geen 100-125% moeten lenen, maar gewoon 70-80%. Of een restschuldlening tegen 12% aanbieden. Iets met op de blaren zitten.Sport_Life schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:01:
[...]
Natuurlijk wel. Bank zegt je moet minimaal x bedrag hebben (openstaande lening) , want verkoop = onderpand weg dus je moet de lening volledig aflossen. Hoe wil je de lening (onderwaarde) aflossen zonder spaargeld?
Het was dan ook leuk geweest als de overheid banken verplicht had een hertaxatie uit te voeren en het tekort aan onderpand te laten bijstorten. Er wordt gigantisch gespeculeerd met enorme prijzen tot gevolg, maar blijkbaar moeten alleen instappers daar de kosten van dragen.
Verwijderd
Het was dan ook leuk geweest als de overheid banken verplicht had een hertaxatie uit te voeren en het tekort aan onderpand te laten bijstorten. Er wordt gigantisch gespeculeerd met enorme prijzen tot gevolg, maar blijkbaar moeten alleen instappers daar de kosten van dragen.
[/quote]
Nou zijn het wel iets andere tijden dan bv in 2012, de schaarste...de economie krabbelt weer op.. Dus voordat een echte restschuld er zou zijn en lijkenpikkers in de rij staan zijn we weer een paar jaar verder en is eral weer wat overwaarde door de startende kopers.
2012 De huizenveilingen! Paniek in de tent! (maar het waren er nog geen 4000 in de periode 2006 tot 2012)
https://www.ad.nl/economi...executieveiling~a3d99f64/
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2021 20:17 ]
Wordt leuk als je lastige buren hebt die de buurt terroriseren en je eigen woning niet verhuurt en verkocht krijgt en daardoor dubbel de sjakie bent. Je krijgt je woning niet verkocht en je krijgt nog een boete erbij omdat het leegstaat.RemcoDelft schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:44:
[...]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Verwijderd
Ja da's mooi k, dan maar ff F. Visser bellenMonkeydancer schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:24:
[...]
Wordt leuk als je lastige buren hebt die de buurt terroriseren en je eigen woning niet verhuurt en verkocht krijgt en daardoor dubbel de sjakie bent. Je krijgt je woning niet verkocht en je krijgt nog een boete erbij omdat het leegstaat..
Dit topic is gesloten.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.