Natuurlijk, en dat valt ook niet te ontkennen. Desalniettemin is zelfs zo'n mentaliteit niet dermate kostbaar dat het een verschil maakt tussen wel of geen huis.
maar gemakshalve even voorbijgaan aan het feit dat ze een (dikke) studieschuld hebben en/of geen spaargeld. Die laatste is zeker bijzonder te noemen aangezien we al jaren geleden wisten dat de financiering k.k. afgebouwd zou gaan worden tot 0%.
Want dat laatste, daar ben je als gemiddelde 16-jarige puber mee bezig?

Mijn schoonvader wist een paar maanden geleden niet dat als ik een huisje wil kopen, je de kosten koper tegenwoordig zelf moet financieren. Dat vertellen de kinderen hun eigen ouders
Maar hier ben ik het best mee eens hoor. Al geldt ook hierbij: er zijn ook zeker genoeg jongeren die hard gewerkt hebben, hun studie hebben afgerond zonder schuld en het desalniettemin niet voor elkaar kunnen krijgen. Zoals je verderop ook aangeeft.
Bovendien vind ik het vergelijk met de babyboomgeneratie niet helemaal fair; we doen nu net of al die babyboomers massaal huizen kochten terwijl een groot deel van die generatie (zeker de eerste jaren) in een sociale huurwoning heeft vertoefd. Nu is dat laatste in veel gevallen ook al niet meer mogelijk, maar dat is een probleem van andere strekking.
Yep, eerst in een sociale huurwoning, daarna voor een prikke in zo'n premiewoning waaraan de overheid meebetaalde en 5 jaar later met een tonnetje extra verhuizen naar het volgende huis. Het juiste bouwjaar babyboomer heeft dat doorgemaakt

Hoezo is dat een andere strekking? Dat is juist precies het verhaal. Een paar jaartjes goedkoop wonen om geld te sparen bestaat niet meer, tenzij je bij je ouders blijft wonen. Voor wie dat niet kan, zijn er geen vangnetten, want je bent 'zelfredzaam' immers.
Wat ik als laatste nog wil inbrengen is dat ik nu ook al een aantal keer discussie heb gevoerd met iemand die 'niet kan kopen' want budget is slechts X. Als ik dan aan kom met Funda-advertenties onder bedrag X dan worden die woningen gelijk afgeschoten want er zit te veel werk aan, het is niet in de buurt waar men graag wil wonen, etc. Sorry hoor, maar nogmaals los van de markt die compleet vertiefd is, zal men ook moeten realiseren dat je ook wat water bij de wijn zult moeten doen. En in de huidige markt betekent dat een behoorlijke scheut water, wil je als starter kans maken.
Want zo simpel is het dus niet!
Funda-advertenties zijn regelmatig al verkocht en worden bewust op een lagere prijs gezet om meer mensen te vinden. Als ze dat niet zijn, dan komen er tientallen gezinnen op af die allemaal gaan overbieden. De vraagprijs is niet meer de verkoopprijs.
Een Funda-advertentie vertelt simpelweg niet het hele verhaal.
Daarbij zijn mensen dan genoodzaakt om maximaal te lenen en is er geen budget meer voor verregaande verbouwingen. Een kluswoning die 100-200 euro per maand goedkoper is, dat zou ik ook echt wel aandurven. De prijs moet enigszins reeel zijn.
Op het gebied van 'onderdak' ben ik het met je eens: daar kunnen mensen best wat water bij de wijn doen. En dat zijn ook velen echt wel bereid om te doen.
Als investering kan je je afvragen of 80k meer bieden dan de vorige koper die er 3 jaar geleden is ingestapt, een goed plan is. Het is immers nog steeds die kleine kluswoning in die slechte wijk. Ga je die over een paar jaar, als er toch een tweede kind komt en er geen 3e slaapkamer is, überhaupt wel kunnen verkopen om de volgende stap te maken?
Ik betaal nu 200 euro per maand meer aan huur, dan mijn maximale hypotheek zou zijn. Dat is simpelweg 'weggegooid geld'. Ja, voor mijn maximale hypotheek kan ik inmiddels wel een kleine starterswoning kopen, en een ander appartement zit er ook makkelijk in, als ik dat zou willen. Maar betekent dat dat ik tot het uiterste moet gaan voor een woning waar ik eigenlijk niet wil wonen en heel veel geld in moet stoppen, om er over een jaar of 5 achter te komen dat het me meer geld heeft gekost dan die huur en ik 'vast' zit?
Ik wil heel graag water bij de wijn doen. Maar water bij de wijn betekent ook: risico. En als starter die aan huisje boompje beestje wil beginnen, moet je wel goed oppassen of dat risico acceptabel is. Een beetje wat @
Sport_Life ook aangeeft
Sport_Life in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5" volgens mij.
Uiteraard spreek ik ook starters die werkelijk alles in het werk stellen maar niet aan een enigzins fatsoenlijke woning kunnen komen; met die groep heb ik te doen. Maar die lui die roepen dat ze 'niet kunnen kopen' en daarbij zo ongeveer iedere 'kluswoning' buiten beschouwing laten omdat ze
niet weten geen zin hebben niet willen leren niet de durf hebben om een half jaar lang iedere avond en ieder weekend in zo'n huis aan de slag te gaan. Het is diezelfde groep die tijdens hun studie wel de durf had om een half jaar lang dwars door Azië heen te trekken met handen en voeten gebarend naar de lokale bevolking 'waar kan ik hier ergens eten?'.

Dat ben ik volledig met je eens.