Ja, de huurprijs over in dit geval 2 jaar is behoorlijk zeker te bepalen. Dat zijn de extreme prijsschommelingen op de huizenmarkt niet. Let op: het gaat hier om 2 jaar!
Omdat de productie van auto's vrijwijl ongelimiteerd omhoog gaat als een stel mensen het opeens als beleggingsgoed gaan zien

. En hoewel zowel mensen als auto's per trein ingevoerd (kunnen) worden gaat dat met huizen toch wat lastiger..
Een zelfbewoond koophuis als beleggingsgoed zien, is een grove fout. Door de ontwikkeling van de nederlandse huizenprijzen gedurende de afgelopen decennia, lijkt het gerechtvaardigd, is het echter niet. Ondanks dat je er veel overwaarde aan kunt overhouden. (dat heeft niks met de status beleggingsgoed te maken!) Auto's zijn uiteraard in >99,9% vd gevallen eveneens geen beleggingsgoed. (mijn buurman heeft er toevallig een paar, die dat wel zijn. mooie oudjes, niet voor dagelijks gebruik)
Heeft er natuurlijk ook wel een beetje mee te maken dat er niet bepaald veel huizen overeind stonden in Duitsland na de 2e grote matpartij 74 jaar geleden en de daarop volgende 40+ jaar bezetting van Oost-Duitsland door een mogendheid die iets anders over privaat bezit (en ideeën

) dacht...
Er stonden na WOII nog flink wat huizen overeind, en zelfs als het niet zo zou zijn, is dat geen enkele reden dat het private huizeneigendom om die reden laag zou zijn. Het communisme in Oost-Duitsland wel, maar dat is een betrekkelijk klein deel van het land, en inmiddels is het aldaar behoorlijk veranderd, en het eigen huizenbezit flink gestegen.
De mogelijkheden betaalbare huurwoningen te vinden, en de lage omloopsnelheid van de koopmarkt met z'n hoge kosten koper zijn wmb de belangrijkste redenen voor lager zelfbewoond eigenwoningbezit.
(ikzelf huurde er 3 woningen in 9 jaar, en woon nu dik 15 jaar in m'n eerste en enige koopwoning. Starten en doorstromen is niet gangbaar bij ons!)
Dat prijsverschil is dan toch de voornaamste reden? Hier kun je veelal kopen + onderhouden + 100 euro pm sparen voor het geld waar je anders voor huurt. Dat gat loopt dan de komende 30 jaar alleen nog verder op. Ze hebben daar ook iets meer appartementen in blokken volgens mij; dat leent zich ook wel beter voor een soort verhuur.
Duurder huren is overwegend bij de vergelijking "vrije huur vs koop" het geval.
Hoeveel duizenden sociale huurders kent A'dam niet binnen "de ring", die met oude contracten belachelijk lage huur (naar huidige maatstaven) betalen?! Daar win je met koop never ever van!! (die mensen blijven dan ook vaak zitten, ondanks dat ze liever 1 of 2 kamers meer, een tuin ipv balkon etc. etc. zouden willen hebben, maar A'dam centrum voor <500€/mnd doe je gewoon niet weg. Dan ben je getikt.)
(ik geef die huurders geen ongelijk)
Als ik naar net over de grens kijk zijn er wat we hier vrije sector woningen noemen voor wat we hier een sociale huurprijs noemen. Als ik daar dan ga wonen is het geen scheefwonen meer

Scheefwonen gebruikte ik hier, omdat het een ingeburgerde term in NL is, om huurders met "niet onbeschoft dure huurcontracten" in een kwaad daglicht te stellen. Wmb zijn ze de enig overgebleven groep Nederlanders die niet teveel voor wonen uitgeven. (samen met woningbezitters die in de goedkope tijd voor de eeuwwisseling kochten.)
@
kabeltjekabel Ik zou het prettig vinden als je in de toekomst probeert mijn reacties iets beter te lezen/begrijpen en niet meteen met zo'n persoonlijk negatieve ondertoon te reageren. (zo komen jouw reacties namelijk nogal eens op mij over)
Dat is nergens voor nodig, zelfs als onze meningen en standpunten ver uit elkaar zouden liggen. En in mijn optiek doen ze dat flink minder dan jij meent te zien.
@
Bonerhead Je gaat in jouw geval inderdaad gokken op de marktontwikkeling, als je een eventuele koopwoning als beleggingsobject met winstkansen gaat aanschaffen. In deze verhitte markt lijkt het me persoonlijk riskant. Hoewel ik al 5 jaar terug 2022/23 als "omslagpunt", waar de prijzen langdurig gaan zakken, heb gekozen. Vraag me niet waarom, maar ook na 5 jaar blijf ik bij mijn inschatting. Voor 2 jaar kopen kan in dat geval net goed gaan. (mijn verwachting dat na '22/'23 de prijzen gaan dalen, baseer ik vooral op de demografische ontwikkeling en verkopers die uit willen stappen voor het laat is. Anders zou het '25/'30 zijn. Wellicht zit ik er helemaal naast. Who knows?!)
[
Voor 7% gewijzigd door
Vanoverdegrens op 20-10-2019 16:29
]