Maar even de wedervraag: hoe normaal vind jij het dat je op je 25e al 50k spaargeld kan hebben en kennelijk al behoorlijk goed verdient?Yariva schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:01:
[...]
Makker even een slap back to reality: hier een ICT'er van 25 jaar die 30KM buiten de randstad woont. Ik verdien ruim bovenmodaal (en heb hier echt hard voor moeten werken met avondstudies, certificeringen etc.) en ben niet op zoek naar een droomhuis, gewoon woonruimte om in te wonen.
Desondanks heb ik mijn volle hypotheek nodig en 50K op de bank om een appartementje te kunnen kopen. En nee dat is niet mijn luxe droomwoning, dat is benodigd om mijn ouders hun lasten te verlichten die het al lastig hebben met hun huurhuis en geen kant uit kunnen met deze markt.
Dit verhaal heeft niks meer te maken met starters die een droomhuis willen. Ook ik wil vanaf onderaan beginnen met een klein appartementje, een beetje sparen, op naar het volgende huis. Het probleem hierin is dat ik nu niet op kan sparen tegen het vermogen dat een huizeneigenaar heeft opgebouwd in 1 jaar tijd. En die 50K waarmee ik begon, daar is ook weinig meer van over. Je hebt namelijk te maken met:
- Je buffer op de spaarrekening
- Kosten koper (aankoop makelaar, notaris etc.)
- Hypotheek kosten
- Overbieden om de woonruimte te krijgen
- Inrichten van woonruimte
Natuurlijk spaar ik door mijn hypotheek af te betalen, dat snap ik ook wel. Alleen waar ik het geld vandaan moet sparen voor de volgende bezichtiging en overbieding... Ik zou het niet weten.
Tegelijk ga ik niet met droge ogen beweren dat ik het slecht heb. Ik heb tenminste iets kunnen bemachtigen.
Dat is ook een product van deze tijd en economische welvaart. Ik begrijp de frustratie ook ten aanzien van de woningmarkt en daar gaat dit topic ook over, maar ik vraag me dan wel af of je ook beseft dat je een behoorlijk voordeel geniet van de economische groei sinds 2014-2015 - want ook dat is niet zomaar normaal.