Sport_Life schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 06:28:
[...]
Die 14k ben je doorgaans ook kwijt aan kosten koper

(2x notaris, 3x makelaar, 2x overdrachtsbelasting). En ik vraag me af wat onderhoud/vve kosten waren, jij vergelijkt het met huur dus dan moet je die ook meenemen.
Het was natuurlijk absoluut geen voorbeeld tot in de komma. Natuurlijk zijn er kosten, het gespaarde bedrag zal tevens aan de pessimistische kant hebben gezeten.
Wellicht enige nuance cq duiding in die zin wel interessant?
Notaris:
Aankoop appartement: Levering+hypotheek circa 1500 euro
Verkoop appartement: 100 euro doorhalen hypotheek circa 100 euro
Makelaar:
Aankoop appartement: Wordt betaald door de verkopende partij. Wanneer er 8 appartementen in dezelfde straat te koop staan ga je natuurlijk geen aankoop makelaar betalen.
Verkoop appartement: 495 start kosten en 1% coutage; 2495. Via makelaarsland ben je iets goedkoper uit.
Verreking verloopt via de afrekening van de verkoop. In de basis hoop je dat die zichzelf terug kan verdienen.
Overdrachtsbelasting;
Aankoop: 2% van 120K = 2400 euro
Verkoop: nvt
Doordat er wordt alleen gekeken of je al eerder aanspraak hebt gedaan op de 0% regeling kun je ondanks dat het niet je eerste woning is alsnog aanspraak maken op de 0% regeling.
Samenvatting:
Totale kosten circa 6500 euro. Zo ver mij bekend werd in 2016 nog OB en notaris kosten in de hypotheek opgenomen en wordt verkopende makelaar betaald vanuit de opbrengst en hoef je dus zelf geen geld over te boeken naar de notaris. Overigens is alleen al het feit dat je een gewild appartement gaat verkopen onwijs interessant voor de makelaar van de verkopende partij.
Daarbij weet ik toevallig van iemand die in Oosterhout woont dat prijzen daar ook met 50% zijn gestegen van 2016 > 2020 (vriend heeft appartement gekocht voor 200k in 2016, deze gingen in 2020 weg boven 300k).
Sleutelwoord zal hier opnieuw het appartement zijn. De huizen zijn redelijk betaalbaar gebleven.
Je woning zal nu zo'n 300k waard zijn, dan heb je ca 150k aan overwaarde gecreëerd sinds 2016, volgens mij is dat redelijk gemiddeld voor die prijsklasse.
Heej als jij meteen in 2016 een huis kon kopen dat naar je zin is dan had je dat vooral moeten doen. Het scenario dat ik beschrijf gaat er vanuit dat dat geen optie was en je dus met een beperkt budget een appartement koopt om vervolgens een voorsprong op je volgende woning te realiseren.
Maar stel nu je wilt samenwonen en kinderen, kom je uit bij een woning van ca 150m2 met 450k vraagprijs:
https://www.funda.nl/koop...uis-41313251-lijndonk-62/
Binnen 5 weken verkocht dus die zal weg gaan voor >500k. Staan geen foto's van de binnenkant maar waarschijnlijk zul je nog moeten investeren in schilderwerk, keuken/badkamer/cv ketel etc.
Kocht je die woning in 2016 dan had je nu zo'n 250k overwaarde (maw 100k "verlies").
En je hebt een hypotheek nodig van 350k , volgens mij red je dat (net) niet met 2x 32k inkomen (indien partner hetzelfde verdient).
Kortom, met ogenschijnlijk veel overwaarde loop je eigenlijk nog steeds achter de feiten aan te hobbelen.
Dat is IMO een beetje onzinnig zowel qua voorbeeld als qua eisen. Ik ken genoeg gezinnen die in een rijtjes huis van <100m2 zitten. Ook een 3/4 kamer appartement is niet ongewoon. Ik ben van oudsher een pad gewend appartement>rijtjeshuis>2 kapper. Los daarvan kon je zomer 2020 bijvoorbeeld
deze woning kopen welke aan de door jou gestelde eisen voldoet. Daarvan weet ik dat die tussen 2020 en 2015 +28% hebben gedaan. Daar kon je zo in. Zelf nog naar
deze zitten kijken maar helaas hoorde ik de snelweg.
[
Voor 19% gewijzigd door
sdk1985 op 23-06-2021 14:53
]