Maar, en daar maak ik me niet zo populair mee misschien, ik vind dat het krijgen van kinderen sterk maatschappelijk ondersteund moeten zijn. Het is imho bizar dat alleen "rijke" mensen kinderen zouden moeten kunnen krijgen, of dat dit uitgesteld wordt omdat het zo lang duurt tegenwoordig om je leven een beetje op orde te krijgen om dat mogelijk te maken. Daarnaast zit er ook een beschouwelijke kant aan: kinderen nemen als keuze (natuurlijk grotendeels waar) of als gegeven: mensen krijgen nou eenmaal kinderen, net als konijnen hamsters en goudvissen. Dat is goed voor onze soort, maatschappij en uiteindelijk ook voor onszelf omdat zij meebetalen aan onze pensioenen e.d. Kijk ook naar écht arme landen; ondanks erbarmelijke omstandigheden krijgen mensen gewoon nog kinderen. Het is de natuur.Tuttel schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:36:
[...]
Eens hoor, denk dat het geldtechnisch inderdaad helemaal niet handig is en misschien zelfs onverantwoordelijk te noemen gezien de financiële situatie van sommigen.
Begrijp me goed, in een onverantwoordelijke financiële situatie moet je misschien niet zo snel overgaan tot het krijgen van kinderen, maar het feit dat het voor zoveel jonge mensen vooral ook door de woonlasten zo lastig is zie ik als maatschappelijk probleem. Daarnaast moet er ook zoveel gewerkt worden dat de keuze in welke mate je zelf voor je kinderen wilt zorgen ook lastiger is.
Wij kregen na onze dertigste pas onze kinderen, en eigenlijk hadden we dat niet zo laat gewild. En bijna alles viel of stond met of we ergens konden wonen waar we onze kinderen willen opvoeden.Echter deel ik niet zomaar dat je altijd nog kinderen kan nemen en hoe wenselijk dat is. We verkrijgen onze zekerheden steeds later en daarmee krijgen we ook steeds later kinderen, als het er zelfs nog van komt. Het aloude 'van uitstel komt afstel' is ook hier van toepassing bij vooral hoger opgeleide vrouwen. Uit onderzoek blijkt dat een kinderwens bij vrouwen weinig te maken heeft met hun opleidingsniveau en dat deze ook niet wordt bijgesteld door het langer volgen van een opleiding. Wel blijkt dat hoger opgeleide vrouwen langer blijven verwachten dat ze kinderen krijgen, terwijl ze juist vaker geen kinderen krijgen.
Precies dit, maar dit topic, het middeninkomen topic, de maatschappij-inrichting, alles is zo intens met elkaar verwoven, alles wordt zoveel lastiger voor de middenklasse, dat er een bredere discussie nodig is. Laat het daar nou precies misgaan in de huidige politiek. Er is geen totaalvisie meer op hoe de maatschappij eruit moet zien (behalve misschien een corporate neo-liberale visie, maar daar worden juist de meeste mensen niet beter van).Samen met dat hoger opgeleide vrouwen sowieso gemiddeld gezien al een stuk later aan kinderen beginnen (WO opgeleid gemiddeld 6 jaar later vs middelbaar), wijst het in de richting dat het uitstellen van ouderschap een belangrijk reden is van kinderloosheid bij hoger opgeleide vrouwen (en dus niet kinderwens).
Los van de discussie of we qua populatie kinderen willen, lijkt me dit geen wenselijke ontwikkeling. Maar ja, of het dan wijsheid is om zonder die zekerheden toch aan kinderen te beginnen is weer een ander uiterste. Wel lijkt het me duidelijk dat de impact van (o.a.) de huidige woningmarkt verstrekkende gevolgen heeft die mijn inziens niet voldoende worden meegewogen.
In Zweden valt het kabinet gewoon om dergelijke issues. Blijkbaar omdat er nog partijen bestaan die anders dan neo-liberaal tegen dergelijke zaken aankijken. Maar ja..ook met opvang en opvoeding en ondersteuning voor kinderen is het daar wat anders geregeld...