Requiem19 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 07:11:
[...]
Locatie (in Nederland althans) en netwerk heb je zelf in ieder geval invloed op.
Studiekeuze ook. Als je geschiedenis gaat studeren en dan later het vreemd vindt dat een vriend die economie gestudeerd heeft meer verdiend, tjah…
De woningmarktkeuzes zijn wellicht meer geluk qua timing. Maar vele andere langetermijnkeuzes in je leven minder.
De mobiliteit in de toplaag is hoog maar er zijn veel Nederlanders, zeker met een migratieachtergrond of arme ouders, die in het geheel geen mobiliteit kennen, zowel sociaal alsmede fysiek. Netwerk is gegarandeerd op het VWO (en, iets minder, HAVO) maar daaronder ook absoluut geen garantie.
Dan heb je daarvoor nog de CITO die voor kinderen met een bepaalde achtergrond of een emotionele gebeurtenis in diezelfde periode (bijvoorbeeld overlijden van een ouder) een vertekende score oplevert en een veel te laag niveau toewijst.
Studie is voor velen niet meer te betalen en is dus ook een privilege voor vooral jongeren met ouders met een HBO+-niveau. Dat begint vaak al met de ouders en omgeving die niet aanzet tot studie (of zelfs afraad; ik heb zelf op de basisschool school geen CITO gehad maar omdat ik me stierlijk verveelde door het lage niveau was ik de class clown en raadde mijn school aan om maar gelijk te gaan werken en geen middelbare school te gaan doen. Als ik niet eigenwijs was en mijn ouders niet hoogopgeleid had ik nu misschien doosjes ingepakt in een magazijn in Friesland).
Dan is er nog het probleem van de lengte van een studie; vaak gaan mensen studeren omdat er op dat moment een grote vraag is naar x-werkers. Soms is dat na 4 jaar totaal anders en dan heb je een grote hausse aan opgeleiden in een markt die er nauwelijks meer bestaat.
De discussie gaat zo vaak over dat mensen die niet kunnen kopen lui, dom of passief zijn dan wel de verkeerde keuzes maakten in hun leven (bijvoorbeeld koffie drinken ipv €5000,- per maand sparen) terwijl hun toegang vaak lang niet zo vanzelfsprekend is als voor diegene die wel succesvol zijn. Een goeroe-opmerking als “ik was ook ooit zo, maar ik zag kansen” heeft echt niemand wat aan daar dit nog steeds te maken heeft met individuele omstandigheden. Iemand die wel door de mazen glipt heeft zelf een blinde vlek voor het filter.
Bschnitz schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 08:21:
[...]
Begrijp wat je zegt, ben het deels met je eens maar ook weer niet, graag leg ik dat effe uit. Deels natuurlijk ook mijn eigen perspectief op het leven.
Je laatste zin is behoorlijk sinister in mijn ogen.
Juist elk mens is in staat om solo-succesvol te zijn, dat bedoel ik juist met kansen zien en proberen te nemen. Dit is een eigen verantwoordelijkheid. Je bent immers de CEO van je eigen leven, alles wat je doet is een ROI op basis van tijd, geld en ontspanning.
Dat is een narratief van machtspolitiek maar is niet gestoeld op de werkelijkheid.
Een mens is geen CEO en je keuzes in het leven zijn vaak gekomen vanuit opvoeding, opportuniteit, timing en omstandigheden (en timing die al dan niet synchroon loopt met gunstige of erbarmelijke omstandigheden).
Een mens is geen cocon in een vacuüm; je bent niets zonder mensen om je heen. Ik heb zelf heel veel te danken aan toevalligheden en dat geldt voor heel veel mensen. Ik heb heel wat successen behaald hierdoor door te handelen naar de opportuniteit van die toevalligheden en omstandigheden maar ik ben niet zo arrogant om te denken dat dat allemaal aan mijn eigen geweldigheid ligt. Kansen kan je pakken als ze aan je voorbijkomen maar voor heel veel mensen komen die niet eens voorbij. Kansen (op de juiste tijd in je leven) zijn een privilege.
Succes is altijd een samenloop van omstandigheden. Succes is overigens ook iets wat losstaat van economie, dit in tegenstelling tot wat het narratief van
Machtspolitiek doet wil geloven.
Locatie, tijd en netwerk zijn dingen waar je zelf invloed op kan hebben, het laatste heeft niet perse heel veel met een huis te kopen te maken.
In jou perspectief zijn we global gezien afhankelijk van elkaar om succesvol te zijn, dat is dus niet zo. Het is makkelijker ja, maar totaal niet nodig.
Draai het om; op microniveau ben je 100% afhankelijk van elkaar om succesvol te zijn, en als je geboren bent in een verkeerd land in een verkeerde tijd kom je bijvoorbeeld Nederland niet eens in. “Had je maar niet als illegaal geboren moeten worden”

Iedereen die voor 2019 een huis gekocht heeft mag zeggen dat hij overwaarde heeft, zelfs al koop je een huis nu. In het nieuws van 2017 kwam het meer dan genoeg naar voren dat dit een lange tijd zou duren, je had hier geen economische kennis voor nodig ofzo. Dus behoorlijk veel tijd gehad, laat staan ervoor toen alles voor een appel en ei weg ging.
Iedereen die op dat moment geen minderjarige was, of net werkeloos, of net in een scheiding, of een sterfgeval had in de familie, of of … Zie je, timing.

Geen losers, maar gewoon nét in het verkeerde jaar geboren.
Zoals ik jou post lees komt het heel deprimerend over, alsof je zelf niet in staat zou kunnen zijn om wat van jezelf te maken in deze wereld. Dat bedoel je toch niet echt of wel?
Dat klopt, dat bedoel ik niet.
Wat ik zeg is dat je niet moet geloven in de leugen dat de wereld en je leven maakbaar is uit de mond van ‘succesvolle’ mensen. Want juist dát levert depressie en criminaliteit op als blijkt dat succes geen keuze (voor iedereen en overal) is.
Online goeroes zijn een groeiend probleem omdat mensen echt geloven dat je succes kan kopen (van een ‘succesvol’ persoon). Of dat nou crypto, drop shipping of investeren in onroerend goed is. De meeste mensen kunnen niet rekenen en geloven dus het verhaal dat iedereen miljardair kan worden als je maar crypto of een huis koopt. Maar als iedereen miljardair is…

Enfin, zero sum dus.
Het probleem is ook dat sommige van die goeroes niet eens oplichters zijn maar echt geloven in hun eigen kunnen. Zij zijn speciaal en gewoon erg goed in wat ze doen, denken ze oprecht.
Ze denken dat ze managers zijn (van hun eigen leven). Maar een manager is niets zonder hardwerkende collegae en een vitale markt op de juiste tijd. Een chef (NL woord voor manager) zonder werkvloer is een duimendraaier.