Shadowhawk00 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:26:
[...]
Klopt maar eigenlijk moet je een combinatie van alle dingen doen om optimaal rendement te krijgen.
Maar dat zegt niet dat je alles tegelijk moet doen of dat de losse onderdelen geen verbetering of besparing opleveren los van elkaar.
Overigens kan je radiatoren ook gewoon voorzien van ventilatoren dat scheelt nogal wat geld tov vervangen.
Dat heeft precies hetzelfde probleem, je vergroot de warmte-afgifte iets, maar ook dat werkt alleen fatsoenlijk bij een geisoleerd huis. Oftewel zinloos zolang je huis niet beter geisoleerd is.
Maar als je ketel aan vervanging toe is levert het misschien niet direct een besparing op om een warmtepomp te kiezen maar is de investering ook een stuk lager ( je moest toch al een nieuwe ketel ) en een gasaansluiting kost ook gewoon 120 euro per jaar aan vastrecht.
Maar het gaat dan om 10-15k uitgeven voor de pomp met allerlei leidingen leggen inclusief een plek vinden voor de pomp vs de kosten van een CV. Want die plek waar de CV nu staat kan geen warmtepomp dus die moet naar een andere ruimte/buiten (oftewel de badkamer moet ik dan voorzien van verschillende extra gaten). Ik kan je wel zeggen welke daarvan met stip de duurste optie is

En dat is geld dat je nooit meer terug zult zien, het levert geen besparing op, geen extra comfort (eerder minder), helemaal niets. Sterker nog, zelfs in een goed geisoleerd huis zul je bij achteraf een warmtepomp plaatsen maar zelden goedkoper uit zijn dan met een nieuwe CV.
Dan kan je wel roepen maar ik moet eerst isolatie doen maar het is natuurlijk in die situatie onzin om een nieuwe Ketel op gas te kopen die je dan weer gaat vervangen een paar jaar later als je geisoleert hebt.
In de zomer zou je warmtepomp wel een hoog COP hebben aangezien je dan alleen warm water nodig hebt om te douchen wat die warmtepomp prima kan leveren en in de lente/herfst is het ook goed te doen alleen in de winter gaat je COP dan naar beneden.
Maar in de zomer verbruik ik amper gas, dus is mijn besparing ook zeer klein. Juist voor de verwarming wordt veel gas verbruikt dus de echte winst moet van de winter komen. Dus waarom zou ik mijn CV ketel vervangen door een warmtepomp als ik veel meer rendement kan halen als ik dat geld gebruik om beter te isoleren? Een CV ketel die nog maar de helft van de tijd aan gaat levert ten slotte een veel betere en snellere besparing op.
Punt is dat ik echt wel voorstander ben van voorbereiden op gasloos, maar in veel huizen is dat gewoon niet realistisch/slim. Isoleren en b.v. zonnepanelen leggen is veel efficiënter voor zowel besparing van gas als comfort dan een warmtepomp plaatsen. Het is dus veel slimmer om eerst gasverbruik te verminderen voordat je overstapt op gasloos.
Verwijderd schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:37:
[...]
Uiteindelijk is dat wel telt. Maar ook het gedrag van bewoners kan zich aanpassen aan nieuwe situatie zodat er uiteindelijk minder besparing overblijft. Hetzelfde gedrag zie je namelijk bij elektra verbruik en ook bij veiligheid van auto's.
Tuurlijk, maar daarom dat ik ook juist voorstander ben van goed isoleren. Daarmee verhoog je zowel het comfort als dat je verbruik vermindert. En het is ook iets waarbij er maar weinig valt te compenseren. Je gaat ten slotte niet het huis plotseling naar 30 graden stoken omdat het geisoleerd is

Die zonnepanelen zijn leuk zolang saldering blijft, maar heeft natuurlijk niets te maken met energiebesparing.
Wel als je het combineert met meer electra overdag gebruiken. Iets wat straks als salderen weg is nog steed werkt. Daarnaast ga ik er van uit dat tegen die tijd energie-opslag ook goedkoper zal worden en als je dus een accu of waterstoffabriekje in de schuur kunt zetten voor opslag ben je feitelijk zelf al aan het salderen.
Qua warmwatervoorziening, waarom niet gekozen voor een warmtepompboiler?
Dat is inderdaad een van de opties waar ik nog naar aan het kijken ben. Dat zou ook gelijk zorgen voor het makkelijker verkoelen van het huis omdat die op de plek of naast de CV-ketel zou kunnen wat precies aan het andere einde van ons langgerekt huis is.