michaelrr schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:44:
[...]
Pro-tip:uit bronnen heb ik ingezien dat de hypotheekrentes daadwerkelijk zullen stijgen. De marges bij de banken staan onder druk. De banken wachten alleen op elkaar wie als eerste gaat verhogen

.
Er vinden al verhogingen plaats in de laagste LTV buckets (deze vallen minder op).
Wordt hier al enige tijd in het topic gedeeld

enkele maanden geleden meldde ik hier al de stijgende staatsrente, een paar weken geleden verschenen de eerste nieuwsberichten. En nu dus de bevestiging uit de sector zelf vanuit jou
De rentes stijgen inderdaad; onze maximale hypotheek is al met €1500 afgenomen

Ik ben het met je eens dat de prijzen dan zullen afkoelen, indien de stijging significant is. Op de korte termijn zal hier op de huizenmarkt een run ontstaan op de koop van huizen, wat ervoor zal zorgen dat de huizenprijzen nog meer zullen stijgen.
Dat is waar. Echter: je kan je volgens mij wel afvragen of je bij die kopers wilt horen. Als je 50.000 euro moet overbieden om 20 euro per maand op de hypotheekrente te besparen...
Mijn advies voor nieuwe aspriant kopers die langere tijd in hun nieuwe huis zullen verblijven:
Neem een Hypotheek met als afloswijze 50% annuiteit, 50% aflosvrij. Met het verschil in maandbedrag t.o.v. volledig annuiteit aflossen ga je beleggen.
Als je jong bent en een huis koopt waar je voor zeer lange tijd wil blijven wonen, kan je dat prima overwegen.
Desalniettemin zou ik zelf hoe dan ook voor 100% aflossen kiezen. Een huis is niet alleen woongenot maar vooral vermogensopbouw. Uiteindelijk is een huis vermogensopbouw en ben je bij aflossingsvrij feitelijk van de bank aan het huren.
Als je dat toch wilt, kan je zelfs nog volledig huren. Hier in Zwolle zijn we onlangs (opnieuw) overboden op een woning die ons €1400 netto hypotheeklast had gekost als we het winnende bod hadden gedaan.
Aan de andere kant van de straat staat eenzelfde vinex blok in de huur van een grotere verhuurder voor zo'n €1100.
Oke, huurstijgingen zijn een probleem, dat wel