Ah, dus nu heeft "modaal" het mediane inkomen?
Je hebt hier regelmatig aangegeven dat je modaal geen fijne benadering vind, dat mag natuurlijk, maar als een discussie over modale inkomens begint kan je daar later natuurlijk niet meer aan draaien.
Overigens is het modale gezinsinkomen lager dan twee modale inkomens bij elkaar.
Dat is het probleem niet. Sommige groepen kunnen lastiger een huis kopen, maar ja... dat is niet vreemd en ook geen fundamenteel recht.
Dat stelt (volgens mij) ook niemand.
Uiteindelijk zijn er wel veel mensen die pas een modaal (of zelfs mediaan) inkomen bereiken in het midden van hun carrière, in veel sectoren is dit niet ongebruikelijk. Een stel wat werkt in de sectoren die we volgens mij hard nodig hebben (zorg, politie, onderwijs, ik noem maar even wat).
Je komt dan dus in de situatie dat een werkend gezin met dubbele inkomens pas na de eerste geboorte van kinderen toe kan treden tot de woningmarkt.
En dan is 'toetreden tot de woningmarkt' soms een appartement van 60 vierkante meter als je kijkt naar de steden, waar precies die functies het hardste nodig zijn.
Tot die tijd betalen ze enorm veel huur in relatie tot de hypotheeklast, zeker als ze geen sociale huurwoning kunnen bemachtigen door wachttijden.
Nee, natuurlijk is het geen fundamenteel recht. Maar het is toch overduidelijk hoe groot de tweedeling wordt als dit allemaal zo doorzet en je de problematiek blijft ontkennen?
In mijn optiek draait het allemaal om kansen, en ik zie echt niet in hoe je de verandering daarin van de afgelopen jaren glashard blijft ontkennen met een paar oneliners.
Alleenstaanden met werk trouwens wel. 10% salaris erbij de afgelopen 5 jaar.
Klinkt natuurlijk als heel veel, maar dit is dus fors minder dan pak een willekeurige periode tussen 1970 - 2010

Wat deden de huizenprijzen afgelopen 5 jaar? Juist.
"Per saldo vooruitgang van 15% in netto inkomen voor Han en z'n companen." wat fijn zeg, dan konden ze met 5 jaar loonstijging precies de huizenprijsstijging van enkel afgelopen jaar bijbenen
als de cijfers van je al kloppenEn ja, alleenstaanden met een uitkering hebben niet zo geprofiteerd natuurlijk.
Wel als ze een koophuis hadden
[
Voor 17% gewijzigd door
Richh op 28-05-2021 13:12
]