Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 241 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.023.886 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:12
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:41:
[...]

Ben het met je eens dat de huurprijzen zeker wel een stuk gereguleerder zouden kunnen, voor zover het gaat om eerstelevensbehoeftewoningen. (En dus niet het hogere segment.) Maar dat hoeft wat mij betreft nog niet te betekenen dat degene die deze woningen willen aanbieden als een paria behandeld hoeven te worden, waar het in dit topic toch vaak op neerkomt.
Mijn idee is niet om ze als paria te behandelen, zeker niet. In een gezonde markt is er gewoon plek voor de verhuurders (ook kleinere) en een prima rendement. Het probleem nu is dat veel overtollige cash en overtollige leencapaciteit line recta de huizenmarkt ingaat en veel onttrekt aan startende kopers. Die vervolgens tegen hogere lasten moeten huren.

Simpelweg omdat ze nog niet genoeg tijd hebben gehad om leencapaciteit te kunnen benutten, oftewel een vast contract een beetje spaargeld voor de kosten koper te kunnen bemachtigen.

De huidige regelgeving maakt huizen kopen voor verhuur, als je genoegen neemt met een lager rendement een prima optie voor de toch wel conservatieve Nederlandse kleine investeerder.

Het sociale aspect en de pauze die mensen zetten op zaken als gezinsuitbreiding, is in de cijfer discussie altijd onderbelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:09:
[...]

Is dat zo?

Als ik kijk naar cijfers van het CBS zie ik niet dat vermogensongelijkheid groter wordt, noch dat er een stijgend aandeel van inkomsten uit vermogen is.
We zitten nu nog redelijk goed inderdaad, maar de trend gaat de verkeerde kant op. En we tellen pensioenen mee. Dat heeft een nivellerend effect. Ik zie het verschil in mijn omgeving in een paar jaar tijd enorm oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:45
Jannibal23 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:07:
[...]

Woco's zijn vrij traditioneel qua indeling. Deze indeling van functiegroepen zie je veel vaker, wat waarschijnlijk zorgt voor de gewenste herkenbaarheid in de jaarverslagen. Alles moet jaarlijks verantwoord worden, waarbij deze indeling ook verwacht wordt.

Die 12 personen Directie zijn, gokje: een directeur/bestuurder, 3 MT leden, directiesecretaresse, HR-afdeling van 3 mensen, Faciltaire zaken van 3 mensen, controller.
Van het rijtje dat je beschrijft, is alleen de eerste directie. De rest niet, dat is MT, ondersteuning of management.
Het zal vast goed zijn ;)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:45
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:41:
[...]

Ben het met je eens dat de huurprijzen zeker wel een stuk gereguleerder zouden kunnen, voor zover het gaat om eerstelevensbehoeftewoningen. (En dus niet het hogere segment.) Maar dat hoeft wat mij betreft nog niet te betekenen dat degene die deze woningen willen aanbieden als een paria behandeld hoeven te worden, waar het in dit topic toch vaak op neerkomt.
Wat mij betreft minder regulering. Dat is al erg veel in dit land. Het kan zeker beter dan nu het geval is!

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

CornermanNL schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:28:
[...]

We zitten nu nog redelijk goed inderdaad, maar de trend gaat de verkeerde kant op. En we tellen pensioenen mee. Dat heeft een nivellerend effect. Ik zie het verschil in mijn omgeving in een paar jaar tijd enorm oplopen.
Ik zie dus ook nergens cijfers die die zogenaamde trend onderbouwen.

Ja, ik ken ook wel wat mensen die rijk geworden zijn met crypto ;)

En het is ook niet zo dat aantal particuliere huurwoningen stijgt tov aantal koopwoningen. In tegendeel.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2021 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat tekort aan woningen:

Lijkt erop dat we de laatste 30 jaar of mssh al eerder het begin gemaakt hebben om een eigen plekje te hebben en liever als rond-naaiende single door het leven willen gaan, als plechtig met dezelfde partner tot einde der tijden..(in goede en kwade dagen zeg maar)

De dames hebben ook al een evolutie meegemaakt en vanaf zo'n 50 jaar terug de emancipatie doorlopende gedacht van ik kan het zelf ook wel ipv met zo'n zeiker van een vent getrouwd zijn.

Ik denk dat we daarom vooral in woningnood zijn gekomen en de voorraad keihard slinkt

Iedere evolutie heeft zijn voor en nadelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
@Verwijderd Ja en nee, de stijging van alleenstaande huishoudens is groter dan die van andere samenstellingen. Maar qua verdeling is 3/4 samen of thuis wonend.
bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...onsituatie/huishoudens-nu

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

battler schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:16:
@Verwijderd Ja en nee, de stijging van alleenstaande huishoudens is groter dan die van andere samenstellingen. Maar qua verdeling is 3/4 samen of thuis wonend.
bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...onsituatie/huishoudens-nu
Deels mee eens, maar de grafiek laat wel niet zien wat de huishoudens zijn met alleenstaande ouder met kids( dat is mi ook een alleenstaande)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

i know, artikel uit 2017, maar hier is al sprake van 45% in 2017

https://www.ad.nl/binnenl...-single-in-2050~a1ba9171/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-09 12:48
Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:09:
[...]

Is dat zo?

Als ik kijk naar cijfers van het CBS zie ik niet dat vermogensongelijkheid groter wordt, noch dat er een stijgend aandeel van inkomsten uit vermogen is.
En Prodent wordt aanbevolen door 4 van de 5 tandartsen...

Statistisch niets aan gelogen, maar erg misleidend. Ik heb je dit al een keer uitgebreid proberen toe te lichten, maar voordat men je iets aan het verstand kan brengen grijpen de mods in omdat het te ver off-topic gaat. Helaas zijn ze wat vriendelijker gestemd als je je onzin kort en bondig houdt.

Om de vermogensverdeling wat meer in beeld te brengen kun je gebruik maken van de Parade van Pen. Vanuit het CBS vind ik er een eerste artikel over van 2009 en de laatste uit 2018. Belangrijk om in acht te houden dat het meetellen van pensioen vanuit Nederland heel vanzelfsprekend is (en de vermogensongelijkheid drukt), maar hier ook de nodige kritiek op is gezien het niet vrijelijk beschikbaar en overdraagbaar is. Daarbij drukt het verplichte pensioensparen wel op je inkomsten.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...ensverdeling-in-nederland
https://www.cbs.nl/nl-nl/...ermogensverdeling-in-2018

Misschien goed om te weten dat het CBS dit jaar een nieuwe rekenmethode hanteert waar uit blijkt dat de vermogensongelijkheid groter dan gedacht is. Wat blijkt, ze onderschatten vooral de hoogste vermogens en onderschatten de schulden van de huishoudens met het laagste vermogen.
Ondertussen heft Nederland ten opzichte van andere landen relatief weinig belasting op vermogen. Sommige vormen van vermogen worden bovendien minder belast dan andere. Dit geldt bijvoorbeeld voor de eigen woning. En ook voor het vermogen van zogenaamde aanmerkelijk belanghouders in box 2, dat voornamelijk in handen is van de top 1% meest vermogende huishoudens in Nederland. Het totale vermogen van deze aanmerkelijk belanghouders bedraagt bovendien € 400 miljard; een verdubbeling van wat tot nog toe uit de statistieken bleek. De mogelijkheid tot belastinguitstel en andere fiscale voordelen in box 2 werkt belastingontwijking in de hand.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/05/18/bouwstenen-voor-toekomstig-belastingstelsel-gepresenteerd
Door een nieuwe rekenmethode ontdekte het CBS dat met name de rijkste Nederlanders meer vermogen hebben dan uit eerdere berekeningen bleek. Dat komt vooral doordat het vermogen uit 'aanmerkelijk belang' 147 miljard euro hoger blijkt dan eerder gedacht. Een huishouden heeft een aanmerkelijk belang als het 5 procent of meer van de aandelen in een bedrijf bezit.

Ruim 95 procent van dit vermogen uit aanmerkelijk belang is in handen van de rijkste 10 procent van de bevolking. Op basis van de nieuwe berekeningen concludeert het CBS dat de ongelijkheid tussen rijke en arme Nederlanders groter is dan eerder gedacht.

>Bijna 60 procent van dit vermogen bestaat uit koophuizen. Het op een na grootste deel bestaat uit aanmerkelijk belang (15 procent). In oudere berekeningen werd ruim de helft van dit aanmerkelijk belang over het hoofd gezien.

>De ongelijkheid valt nog iets groter uit doordat ook een deel van de schulden in de oude rekenmethode werd onderschat. Het gaat om de categorie 'overige schulden'. Daar vallen alle schulden behalve hypotheekschulden en studieschulden onder. "Deze overige schulden heb je vooral bij de armere groepen", zegt Van Mulligen.
https://nos.nl/artikel/2377573-nieuwe-rekenmethode-cbs-vermogensongelijkheid-groter-dan-gedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:59:
[...]

Deels mee eens, maar de grafiek laat wel niet zien wat de huishoudens zijn met alleenstaande ouder met kids( dat is mi ook een alleenstaande)
Dat laat de grafiek wel zien, "alleenstaande ouder". 1% van de huishoudens valt daar onder.

Het verschil zit hem in dat de bron die jij aanhaalt het heeft over % van aantal huishoudens, CBS heeft het over % van aantal personen.

[ Voor 16% gewijzigd door battler op 25-05-2021 23:07 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:43
Een video van CBS over de Amerikaanse huizenmarkt. Een ander land, dat héél anders omgaat met bestemmingsplannen en regels dan Nederland. Sociale woningbouw doen ze daar ook anders.

Toch heeft men daar nu ook
  • Rijen bij bezichtigingen.
  • Mensen die blind overbieden
  • Een gemiddelde woningprijs van 350k (krijg je wel wat meer huis voor dan hier)
  • Verhalen van gezinnen die iets groters zoeken vanwege thuiswerken
  • Mensen die roepen dat er een enorm tekort aan woningen is
  • Mensen die roepen dat er een enorm tekort aan bouwvakkers is
  • Mensen die uiteraard de schuld geven aan bestemmingsplannen
En in de comments zie je Vietnamezen, Taiwanezen, Nieuw-Zeelanders, Canadezen die roepen "hier is het precies hetzelfde!". En we weten natuurlijk dat het in België niet anders is. in Duitsland is het niet anders.

Ik geloof niet in een verklaring voor de huidige problemen die puur of voornamelijk naar Nederlandse oorzaken kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Het is de rente.

Als je een eiland hebt met 1000 bewoners en 1001 huizen en er vanwege een gedaalde rente opeens 10% van de bevolking wil verhuizen (vanwege lagere rente op resterende hypotheek) dan heb je dus de situatie waarin 100 mensen dat ene huis willen hebben.

Doe over bovenstaand nog een sausje van jubeltonnen, vermogende ouders en hopeloze srarters die tot het uiterste willen/moeten gaan, en je hebt het prijzencircus waar we nu in zitten. Wereldwijd.

Dit effect versterkt zichzelf. Tot het stopt! De klassieke boom-bust. Nu is de boom echter aangedreven door een rente die praktisch gezien niet lager kan - de rente verlagen heeft ons na 2008 wel 'gered'. Inclusief de varkenscyclus van vraag en aanbod van bouwend Nederland is de huidige situatie het recept voor een zgn. Perfect Storm.

Mensen, pas toch op.

[ Voor 38% gewijzigd door Miks op 26-05-2021 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

battler schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:04:
[...]

Dat laat de grafiek wel zien, "alleenstaande ouder". 1% van de huishoudens valt daar onder.

Het verschil zit hem in dat de bron die jij aanhaalt het heeft over % van aantal huishoudens, CBS heeft het over % van aantal personen.
Klopt, had ik niet goed gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-09 21:22
Miks schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 00:38:
Het is de rente.

Als je een eiland hebt met 1000 bewoners en 1001 huizen en er vanwege een gedaalde rente opeens 10% van de bevolking wil verhuizen (vanwege lagere rente op resterende hypotheek) dan heb je dus de situatie waarin 100 mensen dat ene huis willen hebben.

Doe over bovenstaand nog een sausje van jubeltonnen, vermogende ouders en hopeloze srarters die tot het uiterste willen/moeten gaan, en je hebt het prijzencircus waar we nu in zitten. Wereldwijd.

Dit effect versterkt zichzelf. Tot het stopt! De klassieke boom-bust. Nu is de boom echter aangedreven door een rente die praktisch gezien niet lager kan - de rente verlagen heeft ons na 2008 wel 'gered'. Inclusief de varkenscyclus van vraag en aanbod van bouwend Nederland is de huidige situatie het recept voor een zgn. Perfect Storm.

Mensen, pas toch op.
Pas toch op waarmee? Niemand heeft een glazen bol. Misschien duurt dit nog wel drie jaar à 7% per jaar. Dan ben ik toch goed zuur als ik niet probeer m'n huis nog twee jaar aan te houden alvorens ik verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23-09 19:51
Het is de rente.

Als dat ene huisje is gekocht laten ze toch ook weer een huisje achter? Snap ik wel dat dat weer het nieuwe “ene” huisje is maar het ligt wel iets genuanceerder dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Het is de rente.

Mensen, pas toch op.
Het probleem van de huidige huizenmarkt (koop en huur), is "iets" complexer dan alleen een lage rentestand.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:40
hexta schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:08:
[...]

Daarme verlies je in 1 klap een enorme hoeveelheid huurwoningen.
Die komen dan op de markt als koopwoningen.

Die overstap is wel lastig te maken, dan zouden verhuurders die opeens bij moeten leggen op een verhuurde woning ook de huurders eruit moeten kunnen zetten. Wat me onmogelijk lijkt om uit te voeren.
De huurwoningen die je zou verliezen zijn dan juist de huurwoningen waarvoor een huur gevraagd wordt die ver boven de (nieuwe) norm zou liggen. Vooral de huisjesmelkers met de te hoge huur dus. Ik zou het niet verkeerd vinden als die zich van de huurmarkt zouden terugtrekken, of zich tot het hoge segment zouden beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:24:
[...]

Mijn idee is niet om ze als paria te behandelen, zeker niet. In een gezonde markt is er gewoon plek voor de verhuurders (ook kleinere) en een prima rendement. Het probleem nu is dat veel overtollige cash en overtollige leencapaciteit line recta de huizenmarkt ingaat en veel onttrekt aan startende kopers. Die vervolgens tegen hogere lasten moeten huren.

Simpelweg omdat ze nog niet genoeg tijd hebben gehad om leencapaciteit te kunnen benutten, oftewel een vast contract een beetje spaargeld voor de kosten koper te kunnen bemachtigen.
Van die groep kun je je sowieso afvragen of ze zouden moeten willen kopen. Als je weinig geld of een onzekere carrière hebt, dan zou het logischer zijn om eerst nog een tijdje te huren. Het probleem zit hem daarbij vooral in het gebrek aan mogelijkheden om een huurwoning te vinden en de soms exorbitante huren die gevraagd worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
Rubbergrover1 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 07:53:
[...]

Van die groep kun je je sowieso afvragen of ze zouden moeten willen kopen. Als je weinig geld of een onzekere carrière hebt, dan zou het logischer zijn om eerst nog een tijdje te huren. Het probleem zit hem daarbij vooral in het gebrek aan mogelijkheden om een huurwoning te vinden en de soms exorbitante huren die gevraagd worden.
Het probleem is dat huren steeds vaker duurder is dan kopen , zeker op lange termijn, het enige verschil is dat persoon X het geluk heeft om op enig moment in de gelegenheid te zijn om een huis te kopen.

Tegen persoon Y die door wellicht pure pech tegen een jarenlang kortlopende contracten periode aanloopt en daardoor niet kan kopen , maar wel een groter deel van zijn besteedbaar inkomen aan wonen uitgeeft , en dat stijgt ieder jaar.

En goedkoper huren is er niet bij want die ruimte is er in het aanbod niet.

mensen met prima salarissen maar wat pech in arbeidscontract of omdat ze min of meer gedwongen zelfstandig zijn vallen dan buiten de boot op de koopmarkt.

De kopers zetten een groot deel van de lasten vast voor langere tijd en wonen in bezit met restwaarde , en kunnen toe met de verhoging van salaris binnen het bejubelde loonmatigingsbeleid. De huurders voelen ieder jaar de druk van de dure huur.

Huren is een prima alternatief als er genoeg flexibiliteit in de markt zou zijn en je alternatieve huurwoningen kan vinden op het moment van inkomensdaling, maar dat is er niet. Als je nu koopt moet het wel even goed gaan maar je risico’s nemen vrijwel direct al af. Vandaar dat mensen tot grote lengte gaan om een huis te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:48

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Het is de rente.

Mensen, pas toch op.
Dan verbiedt je de overbruggingshypotheek zonder getekend verkoopcontract, kan opeens niemand meer verhuizen en dan zou er een huizencrisis zijn?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:15:
[...]

Ik zie dus ook nergens cijfers die die zogenaamde trend onderbouwen.

Ja, ik ken ook wel wat mensen die rijk geworden zijn met crypto ;)

En het is ook niet zo dat aantal particuliere huurwoningen stijgt tov aantal koopwoningen. In tegendeel.
Naar welke ongelijkheid kijk je dan? De ongelijkheid tussen arm en rijk is in Nederland inderdaad niet gegroeid. Maar dat komt vooral doordat een groot deel van het vermogen in de woning zit die met een hypotheek gefinancierd wordt. Er zit daardoor een flinke hefboom in het vermogen van vooral de wat armere woningbezitters. Als je woning volledig gefinancierd is, dan heb je nul vermogen, maar als de woningwaarde dan een paar procent stijgt, dan schiet je vermogen omhoog. Dit fenomeen zie je vooral bij de lagere vermogens; reden waarom de ongelijkheid (gini) tussen arm en rijk tien jaar geleden groter werd (huizenprijzen daalden) een nu juist kleiner wordt.

Tegelijk geeft dit ook aan dat die ongelijkheid tussen huizenbezitter en huurders heel anders ligt. De stijgende woningwaarde maakt arme huizenbezitters en rijke huizenbezitters minder ongelijk, maar bij huurders is dat toch een heel ander verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:23:

En in de comments zie je Vietnamezen, Taiwanezen, Nieuw-Zeelanders, Canadezen die roepen "hier is het precies hetzelfde!". En we weten natuurlijk dat het in België niet anders is. in Duitsland is het niet anders.

Ik geloof niet in een verklaring voor de huidige problemen die puur of voornamelijk naar Nederlandse oorzaken kijkt.
Het is ook geen puur Nederlands probleem. De vorige financiële crisis, was globaal te voelen. De lage rente van de laatste jaren is geen puur Europese aangelegenheid. De trek naar de stad vindt bijna overal plaats. De vlucht van investeerders, fondsen en particulieren naar de woningmarkt, is ook niet een enkel Nederlandse aangelegenheid. Huizen zijn niet meer om te wonen, maar een goed om geld aan te verdienen. Het vrije markt denken is niet nieuw. En niemand wil nieuwbouw achter in de tuin.

Het probleem is ook niet van het ene op het andere moment ontstaan. Grondspeculatie en het prijsopdrijvende effect, heb ik nota bene nog op de basisschool in de jaren negentig uitgelegd gekregen. Sociale huur, en hoger in de keten staan inmiddels al decennia lang onder druk. Koophuizen hebben even een klap gehad door die financiële crisis, maar dat is inmiddels, zacht uitgedrukt, weer hersteld.
Het speelt inderdaad bijna overal dat het extreme vormen begint te krijgen, het is net de toiletpapier crisis, de halve wereld lijkt elkaar aan het opjutten te zijn.

Ik denk dat er een drastische omslag moet komen in het denken over wonen en waarschijnlijk werk. Maar daar kunnen we nog wel even op wachten. Het idee heerst dat het zich vanzelf wel weer oplost. Een nieuwe economische crisis. Een draai aan een knop hier of daar. En joh vroeger was het ook lastig. En ach met twee keer anderhalf modaal is het geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Een video van CBS over de Amerikaanse huizenmarkt. Een ander land, dat héél anders omgaat met bestemmingsplannen en regels dan Nederland. Sociale woningbouw doen ze daar ook anders.

• Een gemiddelde woningprijs van 350k (krijg je wel wat meer huis voor dan hier)

In dit filmpje geven ze ook al aan dat de VS al jaren te weinig woningen bouwt. En dat er door de crisis veel mensen van de stad naar de buitenwijken willen omdat ruimte belangrijker word dan reistijd terwijl er ook minder mensen willen verkopen. Als er mee mensen zijn die een woning willen kopen dan dat er woningen zijn dan schiet de prijs gewoon omhoog.

De enige echte oplossing is zorgen dat het verschil tussen de vraag en het aanbod kleiner word. Dus of meer aanbod creeren of zorgen voor minder vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:55:
[...]
Huren is een prima alternatief als er genoeg flexibiliteit in de markt zou zijn en je alternatieve huurwoningen kan vinden op het moment van inkomensdaling, maar dat is er niet. Als je nu koopt moet het wel even goed gaan maar je risico’s nemen vrijwel direct al af. Vandaar dat mensen tot grote lengte gaan om een huis te kopen.
Ik proef hier iets met oorzaak en gevolg. In de huidige markt is huren vaak geen goed alternatief, inderdaad. Maar dat komt vooral doordat de huurmarkt al decennia ondergeschoven kindje is. Door nu met kunstgrepen twee proberen de koopmarkt toegankelijk te houden/maken voor mensen die eigenlijk veel beter af zouden zijn met huren, is symptoombestrijding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:26:
[...]

In dit filmpje geven ze ook al aan dat de VS al jaren te weinig woningen bouwt.
Wat is in dit kader 'de VS'? Is de VS niet bij uitstek een land waar de mentaliteit is dat dit aan de markt overgelaten zou (moeten) worden? Iets wat met een combinatie van varkenscyclus en pro cyclische financiering in mijn ogen niet bepaald een gelukkige situatie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Rubbergrover1 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:51:
[...]

Ik proef hier iets met oorzaak en gevolg. In de huidige markt is huren vaak geen goed alternatief, inderdaad. Maar dat komt vooral doordat de huurmarkt al decennia ondergeschoven kindje is. Door nu met kunstgrepen twee proberen de koopmarkt toegankelijk te houden/maken voor mensen die eigenlijk veel beter af zouden zijn met huren, is symptoombestrijding.
Helemaal mee eens , maar dan moet je dus iets gaan doen aan het opkopen van woningen voor de huurmarkt. Huren en kopen moeten goede alternatieven worden op basis van primaire functie namelijk wonen. op basis van de juiste afwegingen, nu is het simpelweg duur huren en goedkoper kopen. En heeft het niets meer te maken met kiezen op basis van de juiste criteria om of te huren of te kopen.

Maar er moeten wel forse impopulaire maatregelen worden genomen, en dat gaat niet gebeuren. Dus komen steeds meer mensen klem te zitten in dure huurwoningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als de markt het niet oppikt (genoeg middenhuur woningen bouwen) is dat bij uitstek een taak voor de overheid.

In het geval van Amsterdam zou ik zeggen gebruik die miljarden die binnenkomen van afkoop erfpacht voor het bouwen van middenhuur woningen. Komt er de komende decennia ook weer wat geld binnen voor de jaarlijkse begroting in plaats van een eenmalige meevaller.

De centrale overheid kan ook prima lenen (tegen nul procent) om dit te financieren voor veel gemeentes.

Het is van de gekke dat er een groot tekort is terwijl de rente bijna op nul procent staat voor de overheid.

En stimuleer pensioenfondsen om ook op grote schaal dit soort investeringen te doen in plaats van allerlei buitenlandse projecten te financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Huren hoort ook gewoon duurder te zijn dan kopen.

Kopen is hoge initiele investering en hoog risico met lagere lasten en geen flexibiliteit
Huren is geen initiele investering met geen risico maar met hogere lasten en hoge flexibiliteit.

Je krijgt flexibiliteit en daar betaal je een opslag voor. Dat zie je bij alles wat je huurt ipv koopt.

Als huurder kan je als je wilt binnen 1-2 maanden ergens anders gaan wonen, bij kopen is het maar de vraag of je je huis verkocht krijgt en of je er nog je initiele aankoopbedrag + verbouwingen terugkrijgt.

Maar dan moet je wel huizen hebben natuurlijk. Zolang we bijna niet mogen bouwen door allemaal regeltjes en bouwprojecten steeds weer uitgesteld worden omdat er een milieuclubje het niet leuk vind dat er gebouwd word dan krijg je de situatie dat er veel te weinig woningen zijn. Maak je het lastiger om te kopen dan blijft iedereen gewoon zitten, maak je verhuren duurder dan stijgt de huurprijs gewoon mee.

Er is gewoon een extreme schaarste in bepaalde gebieden van nederland waardoor daar de prijs extreem omhoog gaat.

[ Voor 32% gewijzigd door Shadowhawk00 op 26-05-2021 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:40:
[...]

Helemaal mee eens , maar dan moet je dus iets gaan doen aan het opkopen van woningen voor de huurmarkt. Huren en kopen moeten goede alternatieven worden op basis van primaire functie namelijk wonen. op basis van de juiste afwegingen, nu is het simpelweg duur huren en goedkoper kopen.
In de basis zit het probleem dan niet in het opkopen van een woning voor de verhuur, maar in de huur die vervolgens voor die huurwoning wordt gevraagd. Daar zou je dus beter iets aan kunnen doen.

Sterker nog, omdat er op de huurmarkt een veel groter tekort is dan op de koopmarkt, kun je zelfs redeneren dat het beter is als er juist méér koopwoningen naar huur zouden worden omgevormd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:48:

Kopen is hoge initiele investering en hoog risico met lagere lasten en geen flexibiliteit
Huren is geen initiele investering met geen risico maar met hogere lasten en hoge flexibiliteit.

Je krijgt flexibiliteit en daar betaal je een opslag voor. Dat zie je bij alles wat je huurt ipv koopt.

Als huurder kan je als je wilt binnen 1-2 maanden ergens anders gaan wonen, bij kopen is het maar de vraag of je je huis verkocht krijgt en of je er nog je initiele aankoopbedrag + verbouwingen terugkrijgt.
Zeker, daar zit in mijn optiek het probleem ook niet. Het probleem zit hem in het lage aanbod aan huurwoningen. En in het grote verschil tussen sociale huur en geliberaliseerde huur.

Eigenlijk heeft huur vs koop veel analogieën met sparen vs aandelen. Sparen is ook flexibeler, zekerder en tegelijk op de lange termijn duurder. Als je de tijd van leven hebt, dan ben je in principe met aandelen en met een koophuis altijd voordeliger uit. Toch betekent dat niet dat je altijd zou moeten kiezen voor koop/aandelen. Want je hebt niet altijd een situatie die 30 jaar lang ongewijzigd blijft.

Maar net als dat 'iedereen' nu ineens al zijn geld in aandelen stopt en zegt dat je gek bent als je spaart, wil ook 'iedereen' een koopwoning. Terwijl dat onderaan de streep wel eens een dure keus kan blijken als je over 5 of 10 jaar met een ton verlies zou moeten verkopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 22:50

Klopt, maar dan heb je het wel over de kósten van een koophuis. Dus de aankoopkosten, onderhoud en rente. De praktijk is dat huren duurder is dan kopen inclusief aflossing (wat geld is dat in principe gewoon van jezelf blijft).

In de huidige marktsituatie is die flexibiliteit van huren ook vooral theoretisch. Als je een "middenhuur" woning hebt van €1000 p/m en je raakt inkomen kwijt, heb je de keus tussen een andere middenhuur woning van € 1100 p/m of een wachtlijst van jaren voor een sociale huurwoning.

Het enige risico dat je met kopen loopt is een restschuld, maar dat is een risico dat vaak niet meer dan 10-20% is. Wanneer je dus 10-20% overwaarde hebt (in de huidige markt na een jaar of 2) is dat risico dus ook vrijwel verwaarloosbaar. Dat zie je ook in de hypotheekrentes terug. Als de prijzen plotseling verder dan dat dalen hebben we in Nederland zo'n crash dat die restschulden maar één van de problemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Interessant! Zag hem ook voorbijkomen, precies dezelfde problematiek als in Nederland.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Rubbergrover1 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:49:
[...]

In de basis zit het probleem dan niet in het opkopen van een woning voor de verhuur, maar in de huur die vervolgens voor die huurwoning wordt gevraagd. Daar zou je dus beter iets aan kunnen doen.

Sterker nog, omdat er op de huurmarkt een veel groter tekort is dan op de koopmarkt, kun je zelfs redeneren dat het beter is als er juist méér koopwoningen naar huur zouden worden omgevormd.
Wellicht, maar zo lang er niet gebeurd aan de correctie op 40 jaar loonmatiging in combinatie met het strenger reguleren op huurprijzen blijft kopen goedkoper over tijd. En door het aanbodtekort in aantallen absolute woningen gaan de huren niet zakken en zal kopen voor veel mensen de zekerheid biedende heilige graal blijven. Om nog maar niet te beginnen over de inschattingen die aangehouden worden als gezond deel van het salaris dat naar wonen gaat.

En doordat we woningen nog steeds als investeringen zien en alle maatregelen vanaf de jaren 90 zijn gericht op zelfredzaamheid blijf je zitten met dezelfde problemen. Tijdelijke verschuivingen daargelaten.

Alles blijft voor veel mensen simpelweg afhankelijk van leencapaciteit op het juiste moment. Zodra men meer koopwoningen naar huur om gaat zetten worden de problemen des te groter, want wie kunnen die koopwoningen gaan opkopen ? Dat gaat de overheid niet doen, dus private partijen. Weer meer marktwerking waar juist de ellende mee begonnen is.

Als de woningbouw die in 2008 achterbleef opgepakt was door de overheid op basis van het recht op betaalbaar wonen , dan hadden we een veel grotere voorraad huurwoningen gehad. En zo zijn er nog wel meer marktwerkingen die we de vrije loop hebben gelaten die op dat moment weer gewoon naar de overheid hadden moeten gaan. Maar ja dat is nagelaten.

Ik ben beide keren dat ik een huis kocht voor gek verklaard , de eerste keer net voor 2008, want de prijzen waren veel te hoog. De andere keer midden in de crisis , want de prijzen gingen nog veel lager. Waar iedereen aan voorbij ging is dat dat voor mij in het geheel geen betekenis had, ik moest wonen. En dankzij dat kopen heb ik mijn lasten vast kunnen zetten, en kunnen werken aan risico verlaging.

Het beste wat mij ooit is overkomen is dat ik niet kon huren. Tijd is de onderschatte factor, je kan niet wachten tot er een gunstige situatie ontstaat , of dat nu koop is of huur. Je moet ergens wonen. En bepaalde levensfases hebben woon vereisten. Die op dat moment relevant zijn. En later veelal niet meer of veel minder.

Je kan het alleen doen met nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:30:
[...]

Als de woningbouw die in 2008 achterbleef opgepakt was door de overheid op basis van het recht op betaalbaar wonen , dan hadden we een veel grotere voorraad huurwoningen gehad. En zo zijn er nog wel meer marktwerkingen die we de vrije loop hebben gelaten die op dat moment weer gewoon naar de overheid hadden moeten gaan. Maar ja dat is nagelaten.
Trek daar nog maar een paar decennia vanaf. Die problematiek is er immers al veel langer. Alleen was dat voor de modaal+ Nederlander vaak niet zo zichtbaar. En als je het niet ziet, dan is het probleem er ook niet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Shadowhawk00 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:26:
In dit filmpje geven ze ook al aan dat de VS al jaren te weinig woningen bouwt. En dat er door de crisis veel mensen van de stad naar de buitenwijken willen omdat ruimte belangrijker word dan reistijd terwijl er ook minder mensen willen verkopen.
We vertellen onszelf overal hetzelfde verhaaltje om het gedrag te verklaren, maar als je er even over nadenkt klopt er geen fluit van. Veel staten in de VS hebben amper een lockdown gekend. Instaphuizen in de VS zijn, in ieder geval kwa ruimte, te vergelijken met luxe vrijstaande woningen in Nederland. Allebei zaken die kwalitatief enorm effect zouden moeten hebben op de vraag naar woningen. En toch lijkt er nauwelijks verschil te zijn.

Edit: Nieuw-Zeeland, corona-vrij, heeft juist de grootste prijsstijgingen van allemaal. Komt dat ook omdat mensen door Corona groter willen wonen? Flauwekul.
Daar dan moet je wel huizen hebben natuurlijk. Zolang we bijna niet mogen bouwen door allemaal regeltjes en bouwprojecten steeds weer uitgesteld worden omdat er een milieuclubje het niet leuk vind dat er gebouwd word dan krijg je de situatie dat er veel te weinig woningen zijn.
Dat 'milieuclubje' is de Nederlandse regering, op basis van wetten die door het parlement zijn aangenomen. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar hoe legitiem wil je het hebben?
Rubbergrover1 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:55:
Wat is in dit kader 'de VS'? Is de VS niet bij uitstek een land waar de mentaliteit is dat dit aan de markt overgelaten zou (moeten) worden? Iets wat met een combinatie van varkenscyclus en pro cyclische financiering in mijn ogen niet bepaald een gelukkige situatie is.
Men klaagt er ook over dat de woningbouw wordt overgelaten aan allerlei kleine aannemertjes, in plaats van dat er efficiënt en seriematig wordt gewerkt door grote bedrijven. In Nederland, waar het in eigen beheer bouwen van een huis alleen is weggelegd voor de welgestelden, kunnen we wel vaststellen dat het geen zier uitmaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 26-05-2021 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:06

Metro2002

Memento mori

ColeJ schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 07:12:
[...]

Als dat ene huisje is gekocht laten ze toch ook weer een huisje achter? Snap ik wel dat dat weer het nieuwe “ene” huisje is maar het ligt wel iets genuanceerder dan dat.
Het is inderdaad niet eens zozeer de hoeveelheid woningen maar het soort woningen.

Je ziet wereldwijd precies hetzelfde. Massaal worden er appartementencomplexen gebouwd in de stad maar door de coronacrisis willen mensen liever een huis met tuin in de stad of net buiten de stad. Het is dus niet zozeer dat er te weinig aanbod is maar dat er een mismatch is tussen de woonwensen en het aanbod.

De lage rente zorgt dat mensen meer kunnen lenen en de huizenprijzen voor de populaire huizen schieten daardoor de lucht in omdat er veel meer vraag is dan aanbod. Dit sleurt ook de rest van de huizenmarkt omhoog waardoor je nu voor een appartementje meer betaald dan een paar jaar geleden voor een eensgezinswoning.

Ben benieuwd hoe lang dit nog goed gaat. De marktrente doet momenteel rare dingen en staat in elk geval boven de 0% wat een veeg teken is dat de lage rente op zijn retour is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:07:
[...]
Het is inderdaad niet eens zozeer de hoeveelheid woningen maar het soort woningen.

Je ziet wereldwijd precies hetzelfde. Massaal worden er appartementencomplexen gebouwd in de stad maar door de coronacrisis willen mensen liever een huis met tuin in de stad of net buiten de stad. Het is dus niet zozeer dat er te weinig aanbod is maar dat er een mismatch is tussen de woonwensen en het aanbod.
Is dat zo? Prijsontwikkeling steden wijkt nauwelijks af van provincies waarin ze staan, dus uit de stijging van prijzen blijkt het niet. Enige uitzondering is Amsterdam, maar die bleef ook in 2019 al achter. Na jaren van uitbundige stijging natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:16:
[...]

Is dat zo? Prijsontwikkeling steden wijkt nauwelijks af van provincies waarin ze staan, dus uit de stijging van prijzen blijkt het niet. Enige uitzondering is Amsterdam, maar die bleef ook in 2019 al achter. Na jaren van uitbundige stijging natuurlijk.
De prijsstijgingen in de provincie waren altijd veel lager dan in de steden maar de gekte is daar nu ook toegeslagen. Ook in Friesland e.d. wordt nu gewoon overboden op woningen door randstedelingen.
Zijn ze daar begrijpelijkerwijs niet zo blij mee omdat de lonen daar gemiddeld wat lager liggen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:36
Metro2002 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:21:
[...]

De prijsstijgingen in de provincie waren altijd veel lager dan in de steden maar de gekte is daar nu ook toegeslagen. Ook in Friesland e.d. wordt nu gewoon overboden op woningen door randstedelingen.
Zijn ze daar begrijpelijkerwijs niet zo blij mee omdat de lonen daar gemiddeld wat lager liggen :X
Mijn schoonfamilie woont in Friesland. Ik denk dat veel randstedelingen die nu een grote woning + lap grond kopen in Friesland over 2-3 jaar weer vrolijk terugverhuizen ;). Als je niet bij de in-crowd hoort in Friesland wordt het best lastig om te settelen denk ik zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Requiem19 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:29:
[...]

Mijn schoonfamilie woont in Friesland. Ik denk dat veel randstedelingen die nu een grote woning + lap grond kopen in Friesland over 2-3 jaar weer vrolijk terugverhuizen ;). Als je niet bij de in-crowd hoort in Friesland wordt het best lastig om te settelen denk ik zo...
Ligt ook aan je instelling denk ik. Als je je als stadsmens gedraagt (niet sociaal dus) zit je denk ik in een dorp al snel in het verdomhoekje ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Metro2002 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:34:
[...]

Ligt ook aan je instelling denk ik. Als je je als stadsmens gedraagt (niet sociaal dus) zit je denk ik in een dorp al snel in het verdomhoekje ja.
De vraag is ook of de mensen die naar dat dorp verhuizen dat doen om daar te settelen, of gewoon hun sociaal leven zo goed als het gaat vasthouden in de stad. Dan maakt het denk ik geen bal uit dat je geen binding met het dorp hebt. Maar voor het dorp lijkt het me niet wenselijk als een significant deel van de bewoners er eigenlijk alleen slaapt, maar verder volledig buiten het dorp leeft

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Metro2002 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:21:
[...]

Ik denk dat dit makkelijk te verklaren is door de crisis nu. Mensen beseffen dat een appartementje in de stad toch wat minder handig is als je daar 24/7 moet vertoeven. Nu alles gesloten is al langere tijd en mensen van huis kunnen werken vallen er best wat factoren af die een huis buiten de stad normaal gezien ongunstig maken.
Tja en als je gewent bent dat een appartement 500k kost en je ziet dan een vrijstaand huis van 400k dan is overbieden niet eens vreemd. ( getallen zijn ter illustratie ).
Dat is net zoals iemand uit amsterdam 10euro per uur betalen om te parkeren "normaal" vind terwijl iemand van buiten de stad 2 euro per uur eigenlijk al veel vind.
Michael_OsGroot schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:36:
[...]

De vraag is ook of de mensen die naar dat dorp verhuizen dat doen om daar te settelen, of gewoon hun sociaal leven zo goed als het gaat vasthouden in de stad. Dan maakt het denk ik geen bal uit dat je geen binding met het dorp hebt. Maar voor het dorp lijkt het me niet wenselijk als een significant deel van de bewoners er eigenlijk alleen slaapt, maar verder volledig buiten het dorp leeft
Dat ga je niet doen vanuit amsterdam - friesland die afstand is daarvoor wel erg ver. Je gaat niet snel een biertje drinken als je daarvoor 1 uur moet rijden. Dit gedrag zal je eerder zien bij dorpen in de buurt van grote steden naar de stad in de buurt.
En dat biertje drinken zal ook snel minder worden zodra je verder moet fietsen naar de stad of je elke keer met een taxi terug moet. >:)

[ Voor 29% gewijzigd door Shadowhawk00 op 26-05-2021 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:54:
[...]
Ik denk dat dit makkelijk te verklaren is door de crisis nu. Mensen beseffen dat een appartementje in de stad toch wat minder handig is als je daar 24/7 moet vertoeven. Nu alles gesloten is al langere tijd en mensen van huis kunnen werken vallen er best wat factoren af die een huis buiten de stad normaal gezien ongunstig maken.
Ja, het is een logisch klinkend verhaal. Alleen zie je dat dus NIET terug in de verkoopprijzen. Blijkbaar gebeurt het dus niet op grote schaal.

Niet zo vreemd ook, want straks gaat alles weer terug naar normaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:21:
[...]

Ja, het is een logisch klinkend verhaal. Alleen zie je dat dus NIET terug in de verkoopprijzen. Blijkbaar gebeurt het dus niet op grote schaal.

Niet zo vreemd ook, want straks gaat alles weer terug naar normaal.
Ik verwacht dat thuiswerken wel wat meer gemeengoed gaat worden. Waar eerst iedereen bijna elke dag op kantoor moest zijn zal dat straks meer een 50/50 verdeling gaan worden. Dat scheelt de helft in files en 2 dagen in de week in de file staan is minder erg dan 4 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:25:
[...]
Ik verwacht dat thuiswerken wel wat meer gemeengoed gaat worden. Waar eerst iedereen bijna elke dag op kantoor moest zijn zal dat straks meer een 50/50 verdeling gaan worden. Dat scheelt de helft in files en 2 dagen in de week in de file staan is minder erg dan 4 dagen.
Voor een aantal banen wel, voor heel veel ook niet.

Je hebt vaak ook nog te maken met een partner die een baan heeft (waar het mogelijk niet kan), kinderen die naar school en sportclubs gaan. Plus ga je al je sociale contacten inleveren?

Vraag me af of dat allemaal wel zo'n vaart gaat lopen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 22:00
Requiem19 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:29:
[...]
Als de ontwikkelingen doorgaan zoals ze nu gaan zal terugkeer best lastig worden.

Woon zelf aan de grens met Duitsland. Veel Nederlanders hier zijn de afgelopen 20 jaar naar Duitsland verhuisd omdat het wonen (en veel andere zaken) daar zo enorm veel goedkoper is. Zelfs 20 jaar geleden kocht je daar een vrijstaand huis waar je hier krap aan een twee-onder-één-kap voor kreeg. Tegenwoordig is die verhouding nog veel schever.

Er zijn echter niet veel Nederlanders die nog naar Duitsland verhuizen. Men heeft namelijk geleerd dat zo'n verhuizing eenrichtingsverkeer is. De huizenprijzen stijgen hier veel harder dan in Duitsland, waardoor je een (in waarde stijgend) Nederlands huis als 'beleggingsobject' nodig hebt om een volgende sprong in de woningmarkt te kunnen maken.

Zodra je naar Duitsland verhuist stap je echter uit die trein. Je huis stijgt bij lange na niet meer zo in waarde als in Nederland, waardoor je keuzemogelijkheden in Nederland alleen maar kleiner worden. Veel Nederlanders (ook bekenden van me) zitten op deze manier nu 'gevangen' in Duitsland.

Zelfde geldt denk ik voor Friesland vs Amsterdam.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:51:
[...]

Voor een aantal banen wel, voor heel veel ook niet.

Je hebt vaak ook nog te maken met een partner die een baan heeft (waar het mogelijk niet kan), kinderen die naar school en sportclubs gaan. Plus ga je al je sociale contacten inleveren?

Vraag me af of dat allemaal wel zo'n vaart gaat lopen.
Scholen en sportclubs heb je overal dus dat is kwestie van overstappen. De baan van een partner kan inderdaad wel een issue zijn dat hangt af van de baan natuurlijk. Kan hij/zij makkelijk in de nieuwe regio een baan vinden of thuis werken.

Sociale contacten valt wel mee, nederland is niet zo groot zeker als je kinderen hebt bouw je makkelijk weer een netwerk op waar je dan woont en oude vrienden kunnen ook gewoon langskomen.
Dat is niet anders dan dat mensen naar de stad verhuizen omdat ze dan dichter bij werk wonen, of mensen die verhuizen omdat ze een relatie krijgen.
Vrienden die je niet meer ziet omdat ze je niet belangrijk genoeg vinden om een stukje met de auto te rijden zijn geen vrienden.

[ Voor 14% gewijzigd door Shadowhawk00 op 26-05-2021 14:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:59:
[...]
Scholen en sportclubs heb je overal dus dat is kwestie van overstappen. De baan van een partner kan inderdaad wel een issue zijn dat hangt af van de baan natuurlijk. Kan hij/zij makkelijk in de nieuwe regio een baan vinden of thuis werken.
Haha, ja alles kan. Maar ben je het gesprek wel eens aangegaan met 3 pubers en een vrouw die geen zin hebben om een nieuwe school, baan en vriendenkring op te bouwen?

Meeste mensen die ik ken verruilden stad voor buiten in de leeftijd dat kinderen nog niet naar school gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:06:
[...]

Haha, ja alles kan. Maar ben je het gesprek wel eens aangegaan met 3 pubers en een vrouw die geen zin hebben om een nieuwe school, baan en vriendenkring op te bouwen?

Meeste mensen die ik ken verruilden stad voor buiten in de leeftijd dat kinderen nog niet naar school gingen.
Dat hangt nogal af van waar je woont en waar je gaat wonen. Als die 3 pubers nu samen 1 kamer moeten delen en je verteld ze dat ze een eigen kamer krijgen heb je 3 van de 4 problemen al opgelost.

Maar inderdaad wisselen van woonplaats is altijd handiger zonder kinderen of als kinderen nog kleiner zijn zeker omdat die vaak veel minder mobiel zijn. Als je 12-16 jaar bent is 40km een heel eind, zodra je 20bent is het no big deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Shadowhawk00 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:12:
Maar inderdaad wisselen van woonplaats is altijd handiger zonder kinderen of als kinderen nog kleiner zijn zeker omdat die vaak veel minder mobiel zijn. Als je 12-16 jaar bent is 40km een heel eind, zodra je 20bent is het no big deal.
Nou, denk dat het nog wel langer is, totdat ze zich een eigen auto kunnen veroorloven. De auto van paps/mams lenen is leuk voor een keertje, maar lang niet altijd mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Shadowhawk00 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:59:
[...]
Sociale contacten valt wel mee, nederland is niet zo groot zeker als je kinderen hebt bouw je makkelijk weer een netwerk op waar je dan woont en oude vrienden kunnen ook gewoon langskomen.
Dat is niet anders dan dat mensen naar de stad verhuizen omdat ze dan dichter bij werk wonen, of mensen die verhuizen omdat ze een relatie krijgen.
Vrienden die je niet meer ziet omdat ze je niet belangrijk genoeg vinden om een stukje met de auto te rijden zijn geen vrienden.
Mwah, ik vind dit toch wel erg kort door de bocht. Na mijn studie ben ik weer teruggekeerd naar de regio waar ik van origine vandaan kom (regio den Bosch). Hier heb ik veel vrienden en familie wonen; ben dan ook sinds jaar en dag gewend dat na een sms'je, whatsappje, belletje "heb je vanavond tijd voor een bakkie" ik 's avonds gewoon even een bakkie kan doen bij mijn ouders, mijn broer, mijn vrienden of andersom. De vrienden die ik heb overgehouden vanuit mijn studie zie ik hooguit een paar keer paar jaar. Die zijn inmiddels ook volwassen, gesetteld met kinderen etc. dus dat betekent in de praktijk dat 'afspreken' vaak weken zo niet maanden van tevoren moet. Logisch ook, want als je 50km+ moet overbruggen ga je niet even voor een half uur op de koffie, dat wordt dan al gelijk een (half) dagprogramma wat veelal in het weekend moet plaatsvinden en tussen de verjaardagen, vakanties, sportactiviteiten door gepland moet worden...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm ik denk dat die luxe al ongeveer voorbij is en sommigen moeten knokken voor en dak boven hun hoofd en het eigenlijk niet uitmaakt of ze dan wat verder af zitten van fam, kennissen of vrienden...
Het lijkt nu wel instappen of je gaat aan de trein voorbij...wachten op de volgende

Ik heb het over de starters nu

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:49

Amphiebietje

In de blubber

Rubbergrover1 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:55:
[...]

Niet alleen dat, maar welke delen van de VS? Er zijn plekken in de VS waar de woningen letterlijk voor het oprapen zijn voor zeer lage prijzen, simpelweg omdat de desbetreffende steden aan het leeglopen zijn i.v.m. zeer slechte economische omstandigheden (voormalige mijnbouwsteden, regio's waar vroeger veel zware industrie zat die nu naar China is verplaatst). Vaak staat er dan zelfs nog een hele inboedel in de woning, daar achtergelaten door de vorige bewoner.
Daarentegen zijn er ook plekken in de VS waar een woning vinden zo goed als onmogelijk is, zelfs al ben je een goedverdienende ICT'er (o.a. delen van Californië).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
ColeJ schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 07:12:
[...]

Je ziet in Nederland een hoog aantal overdrachten, gelijk aan voor de crisis. Toch denkt men dat er te weinig woningen zijn.

Natuurlijk is onze woningmarkt gecompliceerder dan het eiland. Dat begrijpt iedereen. Maar het mechanisme zit wel degelijk in onze woningmarkt, het pumpt en dump mechanisme door een perceptie van tekort.

Het systeem van overbieden ontstaat als men ziet dat er voor elk huis 20 serieuze gegadigden zijn. Precies dat effect is te illustreren met het simpele voorbeeld van het 1001-huis-eiland.

Zegt dus niks over het daadwerkelijke tekort. Ons tekort, slaat direct over in een kopersmarkt zodra men eerst hun huis te koop zou zetten alvorens een nieuw huis te kopen.

Vandaar dat de woningmarktlobby het gevoel van tekort altijd probeert aan te wakkeren, dan volgen de prijzen vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
unezra schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 07:34:
[...]

Het probleem van de huidige huizenmarkt (koop en huur), is "iets" complexer dan alleen een lage rentestand.
Ja maar een gigantisch element.

Daarom bekijkt men zaken in de economie ook altijd ceteris paribus - het heeft geen zin de volledige complexiteit simultaan te benaderen.

Ga maar na: wat gebeurt er als de rente stijgt? Dan zullen de prijzen gaan dalen, zal de markt vastlopen, slaat de markt om in een kopersmarkt. Dan heb je dus in één klap een omslag naar een neerwaartse spiraal. En die is ook nog eens gekoppeld aan de economie waardoor je een _versterkend_ effect krijgt.

Deze omslag is dus ook de verklaring dat de huizenmarkt nooit een kleine correctie heeft, maar altijd een gigantische van meerdere tientallen procenten.

[ Voor 36% gewijzigd door Miks op 26-05-2021 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:06
Goed artikel dat de nuance tussen financieringscapaciteit vs bouwen, bouwen, bouwen goed belicht:

https://www.rtlnieuws.nl/...hypotheek-woningmarkt-dnb

Conclusie:
Dus: zeker, de financieringsmogelijkheden spelen een belangrijke rol bij de gekte op de woningmarkt. Het blijft dan ook belangrijk om fiscale voordelen voor eigenaar-bewoners verder af te bouwen en de leennormen niet verder te versoepelen. Maar het is te kort door de bocht om te stellen dat het woningtekort er helemaal niet toe doet. Of dat de woningbouwproductie niet omhoog moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miks schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:27:
[...]
Ga maar na: wat gebeurt er als de rente stijgt? Dan zullen de prijzen gaan dalen, zal de markt vastlopen, slaat de markt om in een kopersmarkt. Dan heb je dus in één klap een omslag naar een neerwaartse spiraal. En die is ook nog eens gekoppeld aan de economie waardoor je een _versterkend_ effect krijgt.

Deze omslag is dus ook de verklaring dat de huizenmarkt nooit een kleine correctie heeft, maar altijd een gigantische van meerdere tientallen procenten.
a) huizenprijs hoeft helemaal niet te dalen als rente stijgt, de laatste twee keer dat huizenmarkt stagneerde was tijdens een periode met dalende rentes. huizenprijs zal eerder stagneren dalen als werkloosheid en economische onzekerheid gaan oplopen.

b) altijd meerdere tientallen procenten? is hier de wens de vader van de gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:29
Miks schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:27:

Wat bedoel je dan precies met “altijd”? Die twee keer dat het sinds WO2 is voorgekomen dat er überhaupt een zichtbare correctie was, die vervolgens ook binnen een decennium alweer ingehaald was door verdere groei?

Verder eens dat de volgende correctie waarschijnlijk fors is hoor, dat lijkt mij evident gezien de hoeveelheid licht in de prijzen. 👌🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miks
Valorian schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:05:
[...]
Wat bedoel je dan precies met “altijd”? Die twee keer dat het sinds WO2 is voorgekomen dat er überhaupt een zichtbare correctie was, die vervolgens ook binnen een decennium alweer ingehaald was door verdere groei?
Ik ken geen dalingen in de huizenprijs die niet in totaal leidde tot minder dan 10%.
Een later herstel is overigens logisch gezien (a) inflatie en (b) de volgende boom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miks
Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:54:
[...]

a) huizenprijs hoeft helemaal niet te dalen als rente stijgt, de laatste twee keer dat huizenmarkt stagneerde was tijdens een periode met dalende rentes. huizenprijs zal eerder stagneren dalen als werkloosheid en economische onzekerheid gaan oplopen.

b) altijd meerdere tientallen procenten? is hier de wens de vader van de gedacht?
Er zijn natuurlijk andere redenen waarom de prijs zou kunnen dalen. Maar een stijgende rente leidt, rest gelijkblijvende, wel degelijk tot een daling van de prijs.

Over jouw punt b: nee, kijk maar naar de prijshistorie.

Edit, toegevoegd (en let op: index, dus inflatiegecorrigeerd oftewel vlakke grafiek=stijgende prijs):
Afbeeldingslocatie: https://www.mejudice.nl/images/default-source/figuren/schularick_fig4.png

[ Voor 12% gewijzigd door Miks op 26-05-2021 18:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:29
Miks schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:33:
[...]

Ik ken geen dalingen in de huizenprijs die niet in totaal leidde tot minder dan 10%.
Een later herstel is overigens logisch gezien (a) inflatie en (b) de volgende boom.
Klopt. Maar dat was wat ik bedoel: er waren in 75 jaar maar 2 dalingen. En die waren beide fors ja maar ook binnen no time weer hersteld/ingehaald door inhaalvraag/stijging. In mijn optiek is de huizenmarkt en alle variabelen én knoppen waar aan gedraaid wordt te complex om die twee “dippen” als 1 op 1 representatief te beschouwen voor waar we nu heen gaan. In 2008 en 1980 - die twee vorige dippen - speelden er hele andere zaken, was de vraag/aanbod anders, het fiscale stelsel anders, duurzaamheid/stikstof/energietransitie voor huizenmarkt nauwelijks een issue , etc..

Zou ik gokken dan gok ik er ook op dat het flink gaat crashen overigens. Eens. Maar in mijn optiek is dat geen reden om niet nu te kopen, tenzij iemand een reden heeft om te verwachten dat ie binnen enkele jaren moet verkopen en niets nieuws daarvoor in de pleknkoopt. Dus mensen met matige relaties zou ik adviseren niet te kopen , maar dat deed ik voorheen ook al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:35
Wachttijd is alleen ook daar niet 0,0. En formaat kippenhok met aanbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Valorian schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:44:
[...]

Klopt. Maar dat was wat ik bedoel: er waren in 75 jaar maar 2 dalingen. En die waren beide fors ja maar ook binnen no time weer hersteld/ingehaald door inhaalvraag/stijging. In mijn optiek is de huizenmarkt en alle variabelen én knoppen waar aan gedraaid wordt te complex om die twee “dippen” als 1 op 1 representatief te beschouwen voor waar we nu heen gaan. In 2008 en 1980 - die twee vorige dippen - speelden er hele andere zaken, was de vraag/aanbod anders, het fiscale stelsel anders, duurzaamheid/stikstof/energietransitie voor huizenmarkt nauwelijks een issue , etc..

Zou ik gokken dan gok ik er ook op dat het flink gaat crashen overigens. Eens. Maar in mijn optiek is dat geen reden om niet nu te kopen, tenzij iemand een reden heeft om te verwachten dat ie binnen enkele jaren moet verkopen en niets nieuws daarvoor in de pleknkoopt. Dus mensen met matige relaties zou ik adviseren niet te kopen , maar dat deed ik voorheen ook al ;)
Ik tel in 100 jaar vijf keer een forse correctie. Dat is eenmaal per 20 jaar gemiddeld genomen.

Grote crisissen clusteren, zo zou je kunnen beredeneren. Zo is er na 2008 niks fundamenteels hersteld - de werkelijke correctie (zie het als een nieuwe kans) gaan we dus nog meemaken.

Met dat laatste kan je het oneens zijn, maar ga maar na: de bankenwereld is niet aangepakt. Synthetic CDO's zijn ook gewoon weer terug. En door de ECB/FED is het reinigende karakter uit de markt: niemand mag failliet, zeker niet tijdens de pandemie.

Over matige relaties heb je een goed punt hoor! Het overgrote deel van de relaties overleeft de eerste 10 jaar niet. En juist die eerste 10 jaar heb je bij annuïtair het grootste risico op gedonder. Dus of je alleen bij matige relaties moet waarschuwen... Als je als starter nu moet kopen en je hebt de luxe om het te doen zou ik vooral niet hoger dan 70% van de max hypotheek nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Miks schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:42:
[...]

Ik tel in 100 jaar vijf keer een forse correctie. Dat is eenmaal per 20 jaar gemiddeld genomen.

Grote crisissen clusteren, zo zou je kunnen beredeneren. Zo is er na 2008 niks fundamenteels hersteld - de werkelijke correctie (zie het als een nieuwe kans) gaan we dus nog meemaken.

Met dat laatste kan je het oneens zijn, maar ga maar na: de bankenwereld is niet aangepakt. Synthetic CDO's zijn ook gewoon weer terug. En door de ECB/FED is het reinigende karakter uit de markt: niemand mag failliet, zeker niet tijdens de pandemie.

Over matige relaties heb je een goed punt hoor! Het overgrote deel van de relaties overleeft de eerste 10 jaar niet. En juist die eerste 10 jaar heb je bij annuïtair het grootste risico op gedonder. Dus of je alleen bij matige relaties moet waarschuwen... Als je als starter nu moet kopen en je hebt de luxe om het te doen zou ik vooral niet hoger dan 70% van de max hypotheek nemen.
Over relaties , wat ik ervaar is dat wij uitzonderingen dan de regel zijn (32 jaar) 13 jaar tezamen .
Veel stelletjes vechten niet meer voor elkaar , als ze maar ergens aan storen dan gaan ze uit elkaar en verwachten dat ze iemand vinden die volmaakt is, die bestaan niet want iedereen heeft wel iets.
Maar daardoor houden weinig relaties stand en daardoor heb je veel eenpersoonshuishoudens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miks schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:33:
[...]

Moet je eens buiten Nederland kijken.
En het is nogal een stap van meerdere tientallen procenten naar minder dan 10%.
De grotere correcties zijn vaak 10/15%, maar ook kleinere van 5% komen regelmatig voor.

En niet perse hoeft er een volgende boom te komen.
Praat maar eens met een Japanner, Duitser of Italiaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[b]Shadowhawk00 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:54:[
Dat ga je niet doen vanuit amsterdam - friesland die afstand is daarvoor wel erg ver. Je gaat niet snel een biertje drinken als je daarvoor 1 uur moet rijden. Dit gedrag zal je eerder zien bij dorpen in de buurt van grote steden naar de stad in de buurt.
En dat biertje drinken zal ook snel minder worden zodra je verder moet fietsen naar de stad of je elke keer met een taxi terug moet. >:)
Ik woon dan ook liever dicht bij mijn vrienden en ver van mijn werk dan andersom. Zelfs als dat werk iedere dag is, en je je vrienden eens per week / 2 weken ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:06:
[...]

Zo'n verhuizing kies je natuurlijk ook niet even op een middagje. Maar er zijn best veel mensen die eigenlijk onbewust wel een beetje uitgekeken zijn op de huidige woonplek, maar waarbij zich nog geen aanleiding geeft voorgedaan om echt bewust ergens anders te gaan kijken. Eb waarbij zoiets als corona/thuiswerken net de trigger kan zijn om actief elders te gaan kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:32
Hypotheekrente: eerste stijgingen bij lange rentes van 20 en 30 jaar vast zijn al zichtbaar
https://www.businessinsid...ar-vast-30-jaar-mei-2021/

Van Bruggen Adviesgroep noemt het een kantelpunt, en voorziet dat de langjarige rentes met enkele procentpunten kunnen toenemen (+0,3% - +0,6%), zolang de kapitaalmarktrente stabiel blijft (al is de trend dat deze oploopt, ook Van Bruggen kent deze verwachting gekeken naar de economie).

Op dit moment is het verschil nog heel klein, wij kijken naar een 100% marktwaarde 20jaars welke de laatste weken 1,69% was, maar nu niet lager dan 1,71% is.

Wellicht mogelijk zou het kunnen dat dit misschien wel op termijn enige impact zou kunnen hebben op de prijzen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 27-05-2021 00:26 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 22:00
Richh schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 00:24:
Hypotheekrente: eerste stijgingen bij lange rentes van 20 en 30 jaar vast zijn al zichtbaar
https://www.businessinsid...ar-vast-30-jaar-mei-2021/

Van Bruggen Adviesgroep noemt het een kantelpunt, en voorziet dat de langjarige rentes met enkele procentpunten kunnen toenemen (+0,3% - +0,6%), zolang de kapitaalmarktrente stabiel blijft (al is de trend dat deze oploopt, ook Van Bruggen kent deze verwachting gekeken naar de economie).

Op dit moment is het verschil nog heel klein, wij kijken naar een 100% marktwaarde 20jaars welke de laatste weken 1,69% was, maar nu niet lager dan 1,71% is.

Wellicht mogelijk zou het kunnen dat dit misschien wel op termijn enige impact zou kunnen hebben op de prijzen. ;)
Benieuwd hoe snel de banken zijn met het terugdraaien van de negatieve rentes op betaalrekeningen (nu al 0,5% voor >100K). Heb zo'n vermoeden dat ze daar iets minder alert mee zijn :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
alexbl69 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:09:
[...]

Benieuwd hoe snel de banken zijn met het terugdraaien van de negatieve rentes op betaalrekeningen (nu al 0,5% voor >100K). Heb zo'n vermoeden dat ze daar iets minder alert mee zijn :).
Zodra er 1 het doet moet de rest mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Nee, op zich ook niet zo gek. Daar maakten ze nl. verlies op (negatieve marge), terwijl bij die hypotheken alleen de winst lager wordt (positieve marge iets kleiner).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:56
[...]

We zijn nu een huis aan het kopen. Het geld staat op een derdenrekening. Kreeg gisteren het overzicht van 1 van de notarissen en daar stond mooi een kostenpost op van een paar tientjes voor de negatieve rente.. Dat geld staat letterlijk 2 weken op een derdenrekening..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:00

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Interssante statistiek overigens recentelijk van Eurostat

Afbeeldingslocatie: https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/187396899_2979769818974599_1583790399801127746_n.jpg?_nc_cat=108&ccb=1-3&_nc_sid=9267fe&_nc_ohc=_HvslvgnLZkAX-7sXbu&_nc_ht=scontent-frt3-1.xx&oh=5722266fd069c4c28670dea312837f66&oe=60D68E67

de verhouding tussen mensen die in Flatwoningen wonen, in rijtjeshuizen of vrijstaande huizen..

Qua aantal personen die in Flatwoningen wonen, staat nederland bijna helemaal onderaan, enkel in ierland wonen nog minder mensen in Flatwoningen.
in veel andere landen is het redelijk normaal dat meer dan 45% van de mensen in een flatwoning woont, EU gemiddelde is 46,1%... maar in nederland is dit slechts netaan 20%.

zeker als mensen erop wijzen dat er zoveel 'ruimtetekort' is in nederland voor woningen, is dit best opvallend, dat er kennelijk niet reel gezien mogelijk juist een tekort is aan kleinere flatwoningen (zeker ook oor ouderen of mensen met lage inkomens is dat veel optimaler dan relatief dure rijtjeshuizen)

Ook bij de vrijstaande huizen staat nederland volledig achteraan, om bij de rijtjeshuizen recordhouder te zijn, het overgrote deel van de nederlanders woont in een rijtjeswoning

[ Voor 8% gewijzigd door RM-rf op 27-05-2021 09:53 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
RM-rf schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:46:

[Afbeelding]

de verhouding tussen mensen die in Flatwoningen wonen, in rijtjeshuizen of vrijstaande huizen..

Qua aantal personen die in Flatwoningen wonen, staat nederland bijna helemaal onderaan, enkel in ierland wonen nog minder mensen in Flatwoningen.
in veel andere landen is het redelijk normaal dat meer dan 45% van de mensen in een flatwoning woont, EU gemiddelde is 46,1%... maar in nederland is dit slechts netaan 20%.

zeker als mensen erop wijzen dat er zoveel 'ruimtetekort' is in nederland voor woningen, is dit best opvallend, dat er kennelijk niet reel gezien mogelijk juist een tekort is aan kleinere flatwoningen (zeker ook oor ouderen of mensen met lage inkomens is dat veel optimaler dan relatief dure rijtjeshuizen)

Ook bij de vrijstaande huizen staat nederland volledig achteraan, om bij de rijtjeshuizen recordhouder te zijn, het overgrote deel van de nederlanders woont in een rijtjeswoning
Tja dat is niet echt nederlands he, hier zijn heel vaak volksbuurtjes nog met rijtjeshuizen omdat er vroeger veel meer gebouwd werd voor gezinnen. En een gezin in een flatje is gewoon minder optimaal.
Flats zie je voornamelijk in de "grote" steden daarbuiten zijn ze toch een stuk minder de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31

[Afbeelding]

Heeft met vraag/aanbod te maken.
Veel Nederlanders willen niet in een Flat of in een Appartement wonen, veel Nederlanders willen ruimtes, een tuin , etc.
Eerlijk gezegd zou ik ook nooit van mijn leven in een flat gaan wonen, nooit!
Voorbeeld:
In een flat moet je rekening houden met 200 man ? in 1 flat?
Niet te doen man, altijd overlast van elkaar, altijd gezeik, no thank you man.

[ Voor 4% gewijzigd door Mark31 op 27-05-2021 10:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
Mark31 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:19:
[...]

Veel Nederlanders willen niet in een Flat of in een Appartement wonen, veel Nederlanders willen ruimtes, een tuin , etc.
Voorbeeld:
bijzonder standpunt, ik neem aan dat jij dus altijd in een hut op de vlakte woont waar niemand in de buurt is om rekening mee te houden? Ik denk echt dat deze stelling veel te kort door de bocht is. Ja er is vraag naar huizen met tuinen etc., maar er is ook zeker wel vraag naar appartementen / studio's etc.

In een flat heb je vaak te maken met directe buren inderdaad, bijv. boven/onder en links en rechts. Dat zijn dus wel aardig wat mensen die dicht bij elkaar wonen. Maar om nou te zeggen dat het niet te doen is gaat wel wat ver }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:56
Fr33z schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:25:
[...]
In een flat heb je vaak te maken met directe buren inderdaad, bijv. boven/onder en links en rechts. Dat zijn dus wel aardig wat mensen die dicht bij elkaar wonen. Maar om nou te zeggen dat het niet te doen is gaat wel wat ver }:O
Ik heb een, wellicht onrealistische, angst dat de persoon onder of naast mij een keer zijn fornuis aan laat staan en een brand veroorzaakt. Zelfs een rijtjeswoning is dan dus niet echt fijn, maar gevoelsmatig al 100x beter dan een flat. Jarenlang gewoond in een flat (maar wel op de begane grond met tuin) en ik ben er zo snel als ik kon weg gegaan.
Verder, met het oog op de toekomst, wil ik grond bezitten (want dat stijgt iig in dit deel van het land nog wel in waarde) en een eigen dak hebben voor opwek van energie. Dan blijft er niet veel betaalbaars meer over in Nederland. Want een losstaand huis neemt gewoon meer ruimte in dan een zelfde grootte rijtjeswoning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
Fr33z schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:25:
[...]

bijzonder standpunt, ik neem aan dat jij dus altijd in een hut op de vlakte woont waar niemand in de buurt is om rekening mee te houden? Ik denk echt dat deze stelling veel te kort door de bocht is. Ja er is vraag naar huizen met tuinen etc., maar er is ook zeker wel vraag naar appartementen / studio's etc.

In koopwoningen / woonwijken , zijn er veel meer mensen die wel rekening met elkaar houden want ze moeten ook werken om hun huis te kunnen betalen.
In Flats zitten heel vaak mensen met een sociale huur in Nederland , die hebben vaak geen werk.
Heb het ervaren bij mijn schoonouders, vreselijk is dat , zijn zat mensen die gewoon tot diep in de nacht herrie schoppen omdat het leeuwendeel gewoon niet hoeft te werken.
Ik heb altijd in woonwijken zelf gewoond, nergens overlast ervaren (maarja nogmaals overal in koopwoningen zowel met ouders als zelf ).
Zonder een Baan kan je ook geen koopwoningen permiteren , daardoor weet je van elkaar hoe het is, want je doet het tesamen.
Daarnaast wat je zegt, ik heb 2 buren (links en rechts ) , in een flat heb je er een stuk of 6 , klein verschil maar.
Daarnaast kan je ook gewoon heel het huis (Flatgebouw horen ) als je hele goede gehoor hebt zoals ik heb.
Dus nee, dat gaat hem echt niet worden.
Voor mensen die echt hele goede antennes hebben (zo noem ik het maar ) want ik hoor alles in de verte al aankomen , tot 2 KM in de verte , is een Flat een DRAMA , letterlijk ja.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
Mark31 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:19:
[...]

Voorbeeld:
Amsterdam heeft 872,922 inwoners. Daarvan woont praktisch iedereen in een appartement met buren onder, boven en naast.

Probeer nou eens een keer niet te doen alsof heel Nederland precies is zoals jij zelf :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Mark31 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:32:
[...]

In koopwoningen / woonwijken , zijn er veel meer mensen die wel rekening met elkaar houden want ze moeten ook werken om hun huis te kunnen betalen.
In Flats zitten heel vaak mensen met een sociale huur in Nederland , die hebben vaak geen werk.
Heb het ervaren bij mijn schoonouders, vreselijk is dat , zijn zat mensen die gewoon tot diep in de nacht herrie schoppen omdat het leeuwendeel gewoon niet hoeft te werken.
Ik heb altijd in woonwijken zelf gewoond, nergens overlast ervaren (maarja nogmaals overal in koopwoningen zowel met ouders als zelf ).
Zonder een Baan kan je ook geen koopwoningen permiteren , daardoor weet je van elkaar hoe het is, want je doet het tesamen.
Daarnaast wat je zegt, ik heb 2 buren (links en rechts ) , in een flat heb je er een stuk of 6 , klein verschil maar.
Daarnaast kan je ook gewoon heel het huis (Flatgebouw horen ) als je hele goede gehoor hebt zoals ik heb.
Dus nee, dat gaat hem echt niet worden.
Voor mensen die echt hele goede antennes hebben (zo noem ik het maar ) want ik hoor alles in de verte al aankomen , tot 2 KM in de verte , is een Flat een DRAMA , letterlijk ja.
Jezus man, generaliseer eens niet zo. Een flat staat niet gelijk aan sociale huurwoning. Daarnaast staan flats ook in woonwijken. Tevens is het wegzetten van mensen die een sociale huurwoning huren als luie uitkeringstrekkers echt ronduit beledigend voor het grote deel die wel gewoon werkt.

Oja, ook in koopwoningen kun je aso's als buren hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Grote ontbrekende is het VK, met Nederland kampioen rijtjeshuizen. Let ook op de relatief hoge scores van Cyprus en Malta, voormalige kolonies van het VK.
Een van de meest rustige plekken waar ik heb gewoond was zo'n sociale huurflat. Ik ben recent verhuisd naar een rijtjeshuis, en juist hier heb ik relatief veel overlast van mensen. Gepensioneerden maken overdag veel meer lawaai dan flatbewoners (waarvan echt de meesten, ook in een sociale huurwoning, gewoon een baan hebben trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
Requiem19 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:44:
[...]

Amsterdam heeft 872,922 inwoners. Daarvan woont praktisch iedereen in een appartement met buren onder, boven en naast.

Probeer nou eens een keer niet te doen alsof heel Nederland precies is zoals jij zelf :).
Dat is inderdaad 1 stad, dat klopt, in de steden geld dat.
Het leeuwendeel zijn dorpen in Nederland tov Steden , en als je bekijkt dat daar wel gewoon mensen in een gezinswoning wonen, dan is dat wel het grootste gedeelte van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:44:
[...]

Jezus man, generaliseer eens niet zo. Een flat staat niet gelijk aan sociale huurwoning. Daarnaast staan flats ook in woonwijken. Tevens is het wegzetten van mensen die een sociale huurwoning huren als luie uitkeringstrekkers echt ronduit beledigend voor het grote deel die wel gewoon werkt.

Oja, ook in koopwoningen kun je aso's als buren hebben.
Ik zet totaal niet mensen in een sociale huurwoning op als ""luie uitkeringstrekker"" , dat heb je mij nergens horen zeggen.
Ik zeg alleen dat er meer mensen in een Sociale huurwoning geen werk hebben , dan mensen in een koopwoning, omdat met een koopwoning moet je wel werken om je huis te kunnen betalen.
Heeft niks met lui te maken , meer met de dagritme.
Mensen die moeten werken moeten vroeg op, gaan vroeg te bed, mensen die geen werk hebben blijven langer op, slapen langer uit.
Maakt mij geen bal uit of je wel of niet werkt, maar wel als je midden in de nacht herrie gaat schoppen, daar ging het om , of ze een uitkering hebben intresseert mij wat joh... dat intresseert me helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Mark31 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:45:
[...]

Dat is inderdaad 1 stad, dat klopt, in de steden geld dat.
Het leeuwendeel zijn dorpen in Nederland tov Steden , en als je bekijkt dat daar wel gewoon mensen in een gezinswoning wonen, dan is dat wel het grootste gedeelte van Nederland.
Je zegt net dat veel Nederlanders niet in een appartement / flat willen wonen.

Potverdorie de hele hoofdstad is 1 groot appartementen stad. Over het algemeen wonen er in Nederland veel meer mensen in rijtjeswoningen - prima. Maar een groot deel van Nederland woont gewoon in een appartement.

Of denk je dat al die mensen die in Amsterdam in een appartement wonen elke dag aan het huilen zijn van ellende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
Requiem19 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:49:
[...]

Je zegt net dat veel Nederlanders niet in een appartement / flat willen wonen.

Potverdorie de hele hoofdstad is 1 groot appartementen stad. Over het algemeen wonen er in Nederland veel meer mensen in rijtjeswoningen - prima. Maar een groot deel van Nederland woont gewoon in een appartement.

Of denk je dat al die mensen die in Amsterdam in een appartement wonen elke dag aan het huilen zijn van ellende?
De mens zijn zintuigen zijn over het algeheel bij de meeste mensen inderdaad minder geworden in der loop der jaren van de mensheid , daardoor hebben veel mensen weinig last van geluidsoverlast eens.
Als je daar geen last van hebt, prima, dan heb je geluk.
Als je nog goede oren hebt , en goede zintuigen is het heel vervelend , de meeste mensen zijn anno 2021 ook vrij doof al mag ik het zeggen.
En dan is een Appartement inderdaad geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:16
Mark31 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:48:
[...]

Ik zet totaal niet mensen in een sociale huurwoning op als ""luie uitkeringstrekker"" , dat heb je mij nergens horen zeggen.
Ik zeg alleen dat er meer mensen in een Sociale huurwoning geen werk hebben , dan mensen in een koopwoning, omdat met een koopwoning moet je wel werken om je huis te kunnen betalen.
Mensen die moeten werken moeten vroeg op, gaan vroeg te bed, mensen die geen werk hebben blijven langer op, slapen langer uit.
Maakt mij geen bal uit of je wel of niet werkt, maar wel als je midden in de nacht herrie gaat schoppen, daar ging het om , of ze een uitkering hebben intresseert mij wat joh... dat intresseert me helemaal niks.
Een gekocht appartement is toch ook gewoon een koopwoning?
Net zoals dat eengezinshuizen huurwoningen zijn.

Denk overigens dat je jezelf wel tekort doet met deze kortzichtigheid.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mark31 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:48:
[...]
Je zegt het niet letterlijk, maar impliceert het aan de hand van de gedragsomschrijving wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Mark31 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:52:
[...]

De mens zijn zintuigen zijn over het algeheel bij de meeste mensen inderdaad minder geworden in der loop der jaren van de mensheid , daardoor hebben veel mensen weinig last van geluidsoverlast eens.
Als je nog goede oren hebt , en goede zintuigen is het heel vervelend , de meeste mensen zijn anno 2021 ook vrij doof al mag ik het zeggen.
Dit is toch een grap. Je denkt toch niet dat iedereen die in een appartement woont slechthorend is?

Ik heb het toevallig vorig jaar nog getest op de motorbeurs - bovengemiddeld goed gehoor qua hoge en lage tonen omdat ik altijd met oordoppen op de motor rijd. Ik en 75% van mijn vrienden / sociale kring woont in Amsterdam in een appartement.

Van die groep mensen zijn er misschien 1 a 2 die af en toe last hebben van hun buren. Ik woon in een 1950 appartement in Amsterdam West en ik heb eigenlijk 29 dagen per maand nergens last van. 1 a 2 dagen wel als een buurman een feestje geeft.

Stap eens in de trein en boek een enkeltje Amsterdam zou ik zeggen, want je beeld van de woningmarkt is volgens mij vooral je eigen 25km2....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miks schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:35:
[...]

Er zijn natuurlijk andere redenen waarom de prijs zou kunnen dalen. Maar een stijgende rente leidt, rest gelijkblijvende, wel degelijk tot een daling van de prijs.
Dat is het lullige van economie he, dat de rest nooit gelijkblijft.

Als alles gelijk bleef zou de rente ook niet stijgen.

Een stijgende rente heeft een oorzaak, en die oorzaak heeft vaak een groter effect op prijs van woningen dan die hogere rente.

Komt nog bij dat het netto effect na belastingen van een annuiteitenleningen niet zo groot is bij renteverhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Is het niet gewoon wat je fijn vind en wat je kan betalen.
In amsterdam zijn er veel flats omdat mensen ook gewoon in de stad willen wonen, waren dat allemaal rijtjeshuizen dan was de stad 3x zo groot. Dan heeft het natuurlijk minder nut.

Ik heb zowel appartement als een huis gewoont en qua mensen maakt het weinig uit, in appartement hoef je bij geluidsoverlast minder ver te lopen want een feestje in de tuin hoor je natuurlijk ook goed. Ook qua sociale contacten maakte het weinig uit, in een appartement heb je een VVE dus automatisch meer met elkaar te maken maar dat is ook maar net wat je er zelf van maakt.

Alleen zou ik niet meer in een appartement willen wonen. Niet omdat er dan mensen dichtbij wonen maar meer omdat ik het wel fijn vind om met vrienden in de tuin te kunnen BBQ en. Of in de zomer lekker te chillen met een vuurtje erbij. En dat is bij veel appartementen complexen toch wel een beetje een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:05:
[...]

Komt nog bij dat het netto effect na belastingen van een annuiteitenleningen niet zo groot is bij renteverhoging.
Maar een renteverhoging heeft wel een groot effect op een aflossingsvrijdeel van je hypotheek. Wat op dit moment met deze lage rente zo interessant is, is het aflossingsvrij lenen.
1. Je verliest HRA (maar die stelt toch niets voor met deze rente)
2. Je kunt een deel van je hypotheek voor zeer lage kosten aflossingsvrij maken.

Op dat vlak is een renteverhoging wel van grotere impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:55

The Zep Man

🏴‍☠️

Requiem19 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:54:
want je beeld van de woningmarkt is volgens mij vooral je eigen 25km2....
Dat is die van jou natuurlijk ook, gebaseerd op je eigen situatie. ;)

Appartementen en flats zijn qua kubieke meters ruimte in Nederland ideaal voor kopende/hurende starters en voor ouderen (mits een lift aanwezig is), maar helaas wordt er niet genoeg van gebouwd om in de vraag te voldoen.

Verder moet je in flats/apartementen veel geluk hebben met bepaalde zaken. Geluidsisolatie (niets is zo indringend als op de WC de buurman boven te horen kletteren), een VVE met een lage Karen-factor (niets is zo irritant dan een VVE te hebben met aan het hoofd een anti-KPN'er die gratis glasvezelaanleg voor iedereen tegenhoudt)... :+

[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 27-05-2021 11:23 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wowhead
  • Laatst online: 18-04-2024
Mark31 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:52:
[...]

Mooi verhaal :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hann1BaL schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:10:
[...]

Maar een renteverhoging heeft wel een groot effect op een aflossingsvrijdeel van je hypotheek. Wat op dit moment met deze lage rente zo interessant is, is het aflossingsvrij lenen.
1. Je verliest HRA (maar die stelt toch niets voor met deze rente)
2. Je kunt een deel van je hypotheek voor zeer lage kosten aflossingsvrij maken.

Op dat vlak is een renteverhoging wel van grotere impact.
Voor je maandlasten wel ja als je 100% aflossingvrij hebt.

Maar voor maximale hypotheek is het effect niet erg groot. Stijging van 2% naar 4% leidt maar tot 6% lagere maximale hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:09:
Alleen zou ik niet meer in een appartement willen wonen. Niet omdat er dan mensen dichtbij wonen maar meer omdat ik het wel fijn vind om met vrienden in de tuin te kunnen BBQ en. Of in de zomer lekker te chillen met een vuurtje erbij. En dat is bij veel appartementen complexen toch wel een beetje een issue.
Bij een huis waarbij je buren naast je wonen eigenlijk ook, zelfs al is het vrijstaand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:33:
[...]

Bij een huis waarbij je buren naast je wonen eigenlijk ook, zelfs al is het vrijstaand.
Nee hoor zolang je droog hout hebt zodat je geen rookpluim hebt is het geen enkel probleem. En houtstook is CO2 neutraal dus het is ook nog eens niet belastend voor het milieu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:32:
[...]

Voor je maandlasten wel ja als je 100% aflossingvrij hebt.

Maar voor maximale hypotheek is het effect niet erg groot. Stijging van 2% naar 4% leidt maar tot 6% lagere maximale hypotheek.
Klopt helemaal, maar dat is wel relevant, omdat die lagere maandlasten mensen dus ook uitnodigen om meer richting hun max hypotheek te gaan op dit moment, dan dat ze anders misschien zouden doen.

Laat ik het zo zeggen: Dat geldt voor mij zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:00

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[Afbeelding]

Nederland heeft ook een relatief bijzonder hoog aandeel in 'other'.
En ik vraag me af waar de typische 4 verdieping tellende appartementenblokken in de grote steden onder vallen. Dat zijn wat mij betreft gewoon flats.

Dit soort wijken zeg maar:
https://www.google.nl/map...bfov%3D100!7i16384!8i8192

[ Voor 10% gewijzigd door FunkyTrip op 27-05-2021 11:42 ]

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Dan heb je dus meer problemen met wonen tussen sociale huur dan met wonen in een flat.

Maar je geeft wel goed aan waarom veel mensen niet in een appartement willen wonen. Omdat ze appartementen associëren met sociale huur en overlast. Terwijl honderdduizenden mensen met veel plezier in een appartement wonen.
Shadowhawk00 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:09:
Dat zou voor mij juist één van de grote voordelen van een appartement zijn. Mijn grootste ergernis van een vloergebonden woning is dat bij het eerste de beste zonnestraaltje er wel een buurman in de buurt is die de rest van de buurt uitrookt met zijn barbecue/vuurkorf.
Pagina: 1 ... 241 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.