Nee hoor - historisch gezien stijgen prijzen van woningen altijd en dus is overwaarde van alle generaties.
Daarnaast ben je tegenwoordig verplicht een deel van je hypotheek af te lossen, dus zelfs als de waarde van je woning gelijk blijft of licht zou dalen, dan heb je bij verkoop "overwaarde". Let wel - meestal bleven mensen een jaartje of 10 in hun eerste woning wonen, dus dan heb je al een mooi deel afgelost.
Mocht de waarde van je woning toch dalen, dan is de kans groot dat de prijs van je droomhuis ook gedaald is - dus makkelijker te financieren en kan je nogsteeds een wooncarrière hebben.
Dus deze claim is incorrect (helaas is je verdere betoog hier een beetje op voortborduurt).
De rente staat nu voor 10 jaar NHG op 0,88%. Veel starters nemen aan dat dit niet veel verder meer kan dalen. Ergo: de wooncarriere wordt onmogelijk. Als de rentes dalen ontstaat er overwaarde en meer leenruimte, als de rentes stijgen ontstaat er restschuld en minder leenruimte. Je zit dan, bij gelijk inkomen: muurvast.
Jonge mensen doen er dus in deze markt zeer verstandig aan een woning te kopen die zo veel mogelijk 'af' is.
Dit is een keuze gebaseerd op de eerste foute aanname (dat je vast zit in je eerste huis omdat er geen overwaarde is/zal zijn). En door die keuze willen alle starters hetzelfde huis - ergo, de prijzen van
die huizen stijgen onevenredig (11% in een jaar) - mede onder invloed van flippers die er gebruik van maken.
Zeker omdat de inkomens sinds 2008 erg weinig zijn gestegen relatief gezien. Lonen stijgen niet of zeer langzaam, fors langzamer dan de huizenprijzen.
Natuurlijk stijgen lonen wel - zeker voor de groep mensen die een huis kunnen/willen kopen.
Er vind ten eerste regelmatig inflatiecorrectie plaats, maar ook door leeftijd en ervaring ga je in veel sectoren elk jaar omhoog (je refereert zelf naar de Young Professionals die bij uitstek juist veel stijgen - maar ook na hun piek zullen die elk jaar inflatiecorrectie krijgen).
Maar ook voor mensen die minimumloon verdienen gaat het loon gewoon omhoog:
in de afgelopen 3 1/2 jaar (dat is een veel kortere periode dan die jij aanhaalt) is het minimumloon gewoon 7,6% omhoog gegaan (
bron)
Dus ook voor de starters van nu is een wooncarrière een goede keuze / mogelijkheid.
Opknappers zijn lastiger te financieren dan vroeger; gezien je tot 100% van de woningwaarde mag lenen tegenwoordig en je vaak al ver moet overbieden om er tussen te komen, is er fors minder spaargeld beschikbaar. Door de hoge huren is het ook erg lastig om veel spaargeld op te bouwen. Mocht je 106% lenen, dan is een kleine verbouwing financieren een stuk makkelijker dan nu met een bouwdepot.
Je moet het opknappen ook niet financieren (met hypotheek) - je moet er voor sparen nadat je het huis gekocht hebt. Zoals ik al zei: wooncarrière: je koopt een huis die niet helemaal je-van-het is (er hebben anderen gewoond, dus het is prima bewoonbaar!), bij binnenkomst verf je een muur en leg je nieuwe vloerbedekking neer. Daarna spaar je om de woonkamer helemaal naar wens te maken, vervolgens de badkamer en daarna de zolder (ofzo). En dat opknappen kan je zelf in het weekend doen, dus je hoeft geen dure vakman in te schakelen (waarom denk je dat aannemers zo duur zijn? Men is gewend om het allemaal uit te besteden...).
Wordt het dan 100% perfect? Nee! Maar het is wel je eigen huis die je zelf opgeknapt hebt. En nogmaals: je droomhuis komt later.
Juist door deze verandering zie je de opkomt van huizenflippers: het gebrek aan ruimte bij de starter om dit zelf te kunnen doen. Uiteindelijk zijn er wel hoge inkomens zonder spaargeld.
Nee - doordat het merendeel van de starters een perfect huis wil (terwijl dat vroeger anders was zoals ik heb aangegeven) is er een opkomst van huizenflippers.
Let wel - starters maken nu dus _de keuze_ om een kant en klare woning te kopen en te betalen. Daar kan je genoeg redenen voor opgeven (ik heb het druk, ik kan niet klussen (nee, als je het nooit doet leer je het ook niet), ik wil mijn tijd anders besteden / ik heb andere prioriteiten), maar dat blijft het: een keuze. Hierdoor start je wooncarrière met het betalen van de hoofdprijs. En als je dat kan financieren is er natuurlijk geen probleem, maar je maakt dan dus de keuze hiervoor en kan dan geen andere partijen de schuld geven (niet de overheid en niet "de markt" (alle starters zijn onderdeel van die markt die voor de hoge prijzen zorgen).
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.