Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 207 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.023.536 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:30
Een stille verkoop betekent dat de woning niet publiekelijk als 'te koop' wordt geadverteerd.

Maar de verkopend makelaar kan natuurlijk wel zijn gehele netwerk van te koop zoekenden informeren (zonder foto's etc). Het hoeft dus niet per se te zijn dat er maar 1 iemand komt kijken en 1 iemand biedt.

Dit zag / zie je vooral in het bedrijfsleven waarbij niet iedere bedrijfseigenaar per se wil dat zijn bedrijf / pand publiekelijk te koop staat. Ik zie idd ook niet in waarom je dit zou willen bij een particuliere woning. Wellicht scheelt het je iets in de makelaarskosten (geen foto's, Funda listing, website listing makelaar) en wellicht heeft de makelaar al een zeer geschikte koper op het oog oid...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Richh schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:30:
Sorry, maar ik zie echt het probleem niet echt. Meneer woont in een tweekapper in onze hoofdstad en heeft 20 jaar slechts 240 euro huur (2 tientjes per maand) voor een van de meest begeerde plekjes grond van ons land betaald.
Er is nooit inflatiecorrectie toegepast. Tja :P compound interest... meneer had de gevolgen daarvan duidelijk onderschat.
Zijn opmerking "Ik denk dat we straks allemaal bij de Lidl of de Action staan." - terwijl dat voor de meeste Nederlanders heel normale dagelijkse winkels zijn, geeft ook een beetje aan in wat voor een droomwereld deze man leeft.
WJM1988 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:20:
De waarde van woningen was al fictief, maar nu wordt dat systeem nog wat verder opgeblazen.
De prijs van alles is natuurlijk 'fictief'. Maar dat vastgoed, goud en bitcoin (allemaal niet-productieve investeringen ongerelateerd aan economische activiteit) als een gekkie stijgen is wel een teken aan de wand dat mensen investeren niet omdat ze nou zoveel vertrouwen hebben in de economie, maar omdat ze geld niet als waardevast beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
Richh schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:30:
[...]

In Almere en Lelystad zie je relatief veel 'duokoop' constructies, waarbij de woning veelal in een 60/40 of 70/30 verhouding voor de ene helft van de koper is, en voor de andere helft van duokoop (=pensioenfondsen). Een gemiddelde tussenwoning van 100m2 met een klein tuintje kost daar zo'n 400 euro erfpacht per maand + 600 euro hypotheeklasten, zeg maar.
voor die erfpacht kan je ook een sociale huurwoning alleen huren, dat is niet bepaald een incentive om van sociale huur naar eengezindswoningkoop te gaan als HBO/WOer, dus weet niet of de beoogde doorstroming uit sociale huur gaat werken

[ Voor 5% gewijzigd door lama83 op 06-04-2021 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:05
lama83 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:08:
[...]

voor die erfpacht kan je ook een sociale huurwoning alleen huren, dat is niet bepaald een incentive om van sociale huur naar eengezindswoningkoop te gaan als HBO/WOer, dus weet niet of de beoogde doorstroming uit sociale huur gaat werken
Dit verhaal ging over Ede, waar 'sociale koopwoningen' worden aangeboden aan mensen met een inkomen tot 50.000 euro.

Er is daar geen 'beoogde doorstroming'; er is behoefte aan aanbod voor de mensen die tussen de 38.000 en 50.000 euro verdienen (te veel voor sociale huur, te weinig voor vrije sector huur (of vrije sector huur is te duur), te weinig voor koop.

Ik zou überhaupt niet weten hoe je een sociale huurder met een huur van 'slechts' 400 euro per maand in een koopwoning zou kunnen krijgen :P buiten het stukje vermogensopbouw wordt het hoe dan ook altijd enorm veel duurder per maand.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elapsis
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-05 17:10
Hi All,

Have been lurking this forum for quite a long time and wanted to give a shout.

I bought a house 1 year ago and when I check in *site verwijderd* I see around +25% price increase which is pretty crazy to me.

What is your opinion about *site verwijderd*, do you think they are accurate?

Modbreak:Welkom op GoT, je allereerste post ervaringen met een site vragen lijkt wel heel erg op het pluggen van diezelfde site. Verder zijn wij een Nederlandstalig forum, dus dat blijft dan ook de voertaal. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Señor Sjon op 07-04-2021 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:01
@Elapsis 25% is niets. Woningen hier zijn met 40+% gestegen vanaf 1 januari 2020. Huizen die voor 200K weggingen gaan nu voor 280K en het einde is nog niet in zicht. En dit is niet eens een echt problematische regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
28% is wel echt heel veel hoor. Dat zal op regionaal niveau zelden tot nooit voorkomen lijkt me?

Het scheelt bij de lagere prijsklassen dat er natuurlijk meer absoluut en relatief kan stijgen, dat vertekent het beeld wellicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Deze appartementen gingen een jaar geleden volgens mij weg voor 199.000 VON. Nu dus 275.000 KK, bieden vanaf. En appartement is nog niet opgeleverd en dus nog niet eens af (vloer, muren), en bezichtigen zit er ook niet in. Soms denk ik weleens dat ik heel erg dom ben om een huis alleen te zien als iets om in te wonen en niet als een potential quick win.

https://www.funda.nl/koop...379662-velperweg-47-1004/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 12:15
DutchChelsea schreef op woensdag 7 april 2021 @ 01:11:
Deze appartementen gingen een jaar geleden volgens mij weg voor 199.000 VON. Nu dus 275.000 KK, bieden vanaf. En appartement is nog niet opgeleverd en dus nog niet eens af (vloer, muren), en bezichtigen zit er ook niet in. Soms denk ik weleens dat ik heel erg dom ben om een huis alleen te zien als iets om in te wonen en niet als een potential quick win.

Treurig. Hier in de wijk gebeurt ‘t ook. Rijtje nieuwbouw a 280k von opgekocht door een particuliere belegger. Vervolgens staan ze te koop voor 400k+ k.k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Apart dat er in die twee gevallen niet gewoon een zelfbewoningsplicht en antispeculatiebeding is opgenomen. Vooral bij deze woningklasse is dat niet ongewoon.

Uiteraard kun je ook beargumenteren dat de v.o.n.-prijs niet (meer) marktconform was. Die prijzen worden vaak toch al een jaar (of twee) eerder bepaald dus dan lopen deze sowieso weer achter.

[ Voor 7% gewijzigd door finsdefis op 07-04-2021 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:08

Wel grappig dat deze sept 2019 nog te koop heeft gestaan voor 360K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Zal wel verkocht worden, maar moet je wel heel graag in zo’n flat willen wonen. In Arnhem is voor die prijs nog wel wat groters te krijgen, ook dichter bij het centrum.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:10
finsdefis schreef op woensdag 7 april 2021 @ 00:07:
28% is wel echt heel veel hoor. Dat zal op regionaal niveau zelden tot nooit voorkomen lijkt me?

Het scheelt bij de lagere prijsklassen dat er natuurlijk meer absoluut en relatief kan stijgen, dat vertekent het beeld wellicht.
Meest schrijnende voorbeelden die ik tot nu toe gezien hebben gaat om bedragen van 190 > 275k en 210 > 286.5k in 2 jaar. Toch ook zo'n 40% in een verder weinig bijzondere kleine stad (20.000 inwoners ca. 25km vanaf Utrecht). Ik geloof direct dat er vele extremere voorbeelden zijn, al doet dit al pijn genoeg aan mijn ogen.

Met het risico dat ik als een verwende millennial klink (realiteit zal het tegendeel bevestigen, maar dat beeld accepteer ik dan maar even): Hebben niet meer starters/jongeren hier serieus hinder van, alsin dat het (deels) impact heeft op hun gemoedstoestand?

Ik ervaar de woningmarkt veruit als de grootste frustratie in mijn leven. Lig er niet wakker van, maar vind het mateloos irritant dat ik er zelf nauwelijks invloed op heb en het vanaf de kade als een bootje langzaam (best snel) uit zicht zie drijven. Het remt ook gewoon mijn ontwikkeling, als 30'er twijfel ik er niet aan om aan kinderen te beginnen of te gaan ZZP'en zonder eerst een koopwoning te bemachtigen (eenmaal zonder vast contract ga je eerst weer een periode van 3 jaar aan voordat je voor een hypotheek in aanmerking komt). Na de afgelopen 10 jaar in 4 verschillende landen/regio's gewoond te hebben zie ik een koophuis als vastigheid waar je op verder kunt bouwen.

Ook de flexibiliteit die voor huurders als voordeel beschreven wordt is als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik kan mijn huurcontract morgen opzeggen, maar als ik daar iets voor terug-huren wil heb ik bijna net zo'n groot probleem als bij het vinden van een koopwoning. In zekere zin zit je op dit moment 'vaster' in een huurwoning dan in een koopwoning.

[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 07-04-2021 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:23
Ypuh schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:37:
[...]

Meest schrijnende voorbeelden die ik tot nu toe gezien hebben gaat om bedragen van 190 > 275k en 210 > 286.5k in 2 jaar. Toch ook zo'n 40% in een verder weinig bijzondere kleine stad (20.000 inwoners ca. 25km vanaf Utrecht). Ik geloof direct dat er vele extremere voorbeelden zijn, al doet dit al pijn genoeg aan mijn ogen.

Hebben niet meer starters/jongeren hier serieus last van? Ik ervaar de woningmarkt veruit als de grootste frustratie in mijn leven. Lig er niet wakker van, maar vind het mateloos irritant dat ik er zelf nauwelijks invloed op heb en het vanaf de kade als een bootje langzaam (best snel) uit zicht zie drijven. Het remt ook gewoon mijn ontwikkeling, als 30'er twijfel ik er niet aan om aan kinderen te beginnen of te gaan ZZP'en zonder eerst een koopwoning te bemachtigen (eenmaal zonder vast contract ga je eerst weer een periode van 3 jaar aan voordat je voor een hypotheek in aanmerking komt).

Ook de flexibiliteit die eerder als huurder als voordeel beschreven werd is als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik kan mijn huurcontract morgen opzeggen, maar als ik daar iets voor terug-huren wil heb ik bijna net zo'n groot probleem als bij het vinden van een koopwoning. In zekere zin zit je op dit moment 'vaster' in een huurwoning dan in een koopwoning.
De situatie is inmiddels zo dat een huis kopen op 1 inkomen onmogelijk is geworden. Met andere woorden: Tinder is al dat je resteert :+

F*cking oneerlijk, maar aan de andere kant is het ook wel goed dat woningen door gezinnen worden betrokken, en niet door eenlingen imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:06
@Ypuh Valt nog mee :P Hier in een dorp van 6500 inwoners in 2,5 jaar van 250K naar 425K _/-\o_ 8)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
[...]

Ik ervaar de woningmarkt veruit als de grootste frustratie in mijn leven. Lig er niet wakker van, maar vind het mateloos irritant dat ik er zelf nauwelijks invloed op heb en het vanaf de kade als een bootje langzaam (best snel) uit zicht zie drijven. Het remt ook gewoon mijn ontwikkeling, als 30'er twijfel ik er niet aan om aan kinderen te beginnen of te gaan ZZP'en zonder eerst een koopwoning te bemachtigen (eenmaal zonder vast contract ga je eerst weer een periode van 3 jaar aan voordat je voor een hypotheek in aanmerking komt). Na de afgelopen 10 jaar in 4 verschillende landen/regio's gewoond te hebben zie ik een koophuis als vastigheid waar je op verder kunt bouwen.
Dat is niet correct.
Je kan na het verlopen van je proeftijd en een intentieverklaring gewoon een hypotheek krijgen.
Wel zijn er sommige hypotheekverstrekkers die er dan bepaalde voorwaarden aan stellen.
Zo ziet Florius je de eerste 6 maanden van een tijdelijk contract als 'Flexwerker' en kijken ze naar de inkomsten van de afgelopen 3 jaar.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:28

CaDje

Framedrops for life

Ik kwam onlangs dit tegen op een ander forum: https://rotterdam.raadsin...1/s21bb000647_9_45364_tds

Schijnbaar moet je tegenwoordig ook al op nieuwbouw gaan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:14

Rzaan

Altijd zoekende

Er waren nu eenmaal veel dorpen en stadjes die ineens een enorme inhaalslag gemaakt hebben.
Ook nog eens versneld door Corona waardoor thuiswerken en tuin superbelangrijk werden.
Of dit een blijvende trend is, betwijfel ik.
Zou best wel weer eens een omgekeerde beweging op gang gaan komen.
Dat mensen er ineens achter komen dat die tuin wel fijn is. Maar als je straks weer naar een terras mag en er is geen terras in het dorp waar je bent neergestreken, dat je er snel klaar mee bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Flix20 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:44:
[...]

Dat is niet correct.
Je kan na het verlopen van je proeftijd en een intentieverklaring gewoon een hypotheek krijgen.
Wel zijn er sommige hypotheekverstrekkers die er dan bepaalde voorwaarden aan stellen.
Zo ziet Florius je de eerste 6 maanden van een tijdelijk contract als 'Flexwerker' en kijken ze naar de inkomsten van de afgelopen 3 jaar.
Daarbij ga je er al vanuit dat opdrachten langer dan 6 maanden duren, en zou ik dus aan mijn eerste klant(en) al om een intentieverklaring moeten vragen nog voordat ik een eerste oplevering gedaan heb?

En gemiddelde inkomsten alsin, mijn huidige salaris telt daar in mee, of de teller start op nul zodra ik begin met ZZP'en?

Met de kans op dat de woningmarkt de komende 3 jaar nog verder explodeert, heb ik over 3 jaar mijn inkomen misschien wel met 150% zien groeien en ben ik dat 1:1 kwijt aan de stijging van de woningmarkt. In dat geval heb ik alleen maar mijn risico flink verhoogd zonder dat de betaalbaarheid toegenomen is. (Ietwat uitvergroot misschien, ik verwacht behoorlijk wat zekerheid in mijn vakgebied tegen een leuk uurtarief, maar ook meer stress/risico en geen garantie dat ik beter af ben qua aanschaf van een huis).

Het lijkt mij interessanter om een koophuis te hebben vóór ik ga ZZP'en, zodat je een reëel beeld hebt van je vaste lasten en daar je financiën op af kunt stemmen. Daarnaast kost het kopen van een huis relatief veel energie, bezichtigen, bieden, papierwerk om vervolgens overboden te worden en het hele riedeltje opnieuw begint. Ook een verhuizing zal de nodige tijd in beslag nemen wat ik liever in loondienst doe dan het opgeven van declarabele uren.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 07-04-2021 12:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Laatst online: 12-09 15:40
Ypuh schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:54:
[...]

Daarbij ga je er al vanuit dat opdrachten langer dan 6 maanden duren, en zou ik dus aan mijn eerste klant(en) al om een intentieverklaring moeten vragen nog voordat ik een eerste oplevering gedaan heb?

En gemiddelde inkomsten alsin, mijn huidige salaris telt daar in mee, of de teller start op nul zodra ik begin met ZZP'en?

Met de kans op dat de woningmarkt de komende 3 jaar nog verder explodeert, heb ik over 3 jaar mijn inkomen misschien wel met 150% zien groeien en ben ik dat 1:1 kwijt aan de stijging van de woningmarkt. In dat geval heb ik alleen maar mijn risico flink verhoogd zonder dat de betaalbaarheid toegenomen is.

(Ietwat uitvergroot misschien, ik verwacht behoorlijk wat zekerheid in mijn vakgebied tegen een leuk uurtarief, maar ook meer stress/risico en geen garantie dat ik beter af ben qua aanschaf van een huis). Het lijkt mij interessanter om een koophuis te hebben vóór ik ga ZZP'en, zodat je een reëel beeld hebt van je vaste lasten en daar je financiën op af kunt stemmen. Daarnaast kosten het kopen van een huis gewoon relatief veel energie, bezichtigen, bieden, papierwerk om vervolgens overboden te worden en het hele riedeltje opnieuw begint. Ook een verhuizing zal de nodige tijd in beslag nemen wat ik liever in loondienst doe dan het opgeven van declarabele uren.
Het stukje ZZP had ik even gemist. Dit is in geval van loondienst.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:50

Sport_Life

Solvitur ambulando

CryptoNL schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:44:
@Ypuh Valt nog mee :P Hier in een dorp van 6500 inwoners in 2,5 jaar van 250K naar 425K _/-\o_ 8)
En wat kost een huis nu dat 2,5 jaar geleden 425k was?
Maw wat schiet jij ermee op ?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Sport_Life schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:57:
[...]

Leuke dooddoener voor wie doorstroomt en de eerste 175k al op zak heeft. Dat zijn wat mij betreft niet de mensen waar je op dit moment medelijden mee hoeft te hebben.

Of laat ik het anders zeggen; dat is een probleem waar ik graag 'last' van gehad had. Helemaal als in de tussentijd de rentes ook nog 1-2% gedaald zijn en je voor hetzelfde maandbedrag een 50% grotere woning aan kunt schaffen. Dan maakt het weinig uit dat die ook 20% in prijs gestegen is. In het slechtste geval zit je na 2 jaar 'vast' in een voor 50% afgeloste woning of ga je terug naar een huurwoning met 2 ton overwaarde op je bankrekening. Wat zullen die mensen balen.

[ Voor 39% gewijzigd door Ypuh op 07-04-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sport_Life schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:57:
Volgens mij is de prijsstijging niet bij alle segmenten even veel.
De NVM heeft er geen cijfers van (tenminste, niet te vinden) maar mijn gevoel zegt dat vooral in het lagere segment (tot 500K) de stijgingen percentueel gezien, hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:30

Grin

Ride si sapis.

Stoffa schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:42:
[...]
F*cking oneerlijk, maar aan de andere kant is het ook wel goed dat woningen door gezinnen worden betrokken, en niet door eenlingen imo.
En een groter gezin heeft dan ook meer rechten op een woningen dan een kleiner gezin?
Ik vind dat een huis er moet zijn om zelf in te wonen. Wat zich achter de voordeur afspeelt vind ik niet zo interessant.
De markt voor starters is nu kapot, kopen op één inkomen - zelfs als deze aardig boven modaal is (~50K) - is extreem moeilijk. Hoor het overal om mij heen, je komt er simpelweg niet tussen in de categorie tot 280K.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Grin schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:13:
[...]

En een groter gezin heeft dan ook meer rechten op een woningen dan een kleiner gezin?
Ik vind dat een huis er moet zijn om zelf in te wonen. Wat zich achter de voordeur afspeelt vind ik niet zo interessant.
De markt voor starters is nu kapot, kopen op één inkomen - zelfs als deze aardig boven modaal is (~50K) - is extreem moeilijk. Hoor het overal om mij heen, je komt er simpelweg niet tussen in de categorie tot 280K.
Het gaat niet om regelgeving: zoiets is uiteraard niet te reguleren. Het gaat erom dat in een tijd van woning schaarste het wel zo handig is dat de huizen die er zijn worden betrokken door zoveel mogelijk mensen. Dat is efficiënt.
Dat dit nu ook zo uitkomt doordat een huis niet meer te kopen is op 1 inkomen is bijvangst, maar wel een goede bijvangst. Er regels, rechten en wetten over gaan invoeren heeft zoveel haken en ogen dat dat niet haalbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

De markt is voor veel mensen 'kapot'.
Niet alleen voor starters.
Wij zoeken ook al een tijd een huis in het hogere segment en daar zijn de prijzen ook gestegen.
Misschien relatief gezien iets minder, maar toch.
€ 100.000 meer is nog steeds € 100.000 meer. Of dit nou 25% is of 10% van de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:44
Afgelopen maandag nieuw geplaatst op Funda,
met bijbehorende "pakkende" tekst, waarom nog op Funda zetten dan?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nbMYWgA.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Heb zowaar vandaag een bezichtiging kunnen inplannen voor een huis wat vandaag op Funda verscheen. Normaal als het op Funda staat, ben je al te laat. Huis staat wel te koop voor een half miljoen euro dus zit wat hoger in het middensegment maar ik was verbaasd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Bushie schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:29:
Ben ook benieuwd wat de achterliggende gedachte is.
Zouden ze misschien het huis nog aantrekkelijker willen maken (oh, zoveel gegadigden!)
Dat als je dan toch belt, dat er dan toch net nog - heel toevallig - 1 plekje vrij is gekomen?
Meteen druk op de ketel en overbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lama83
Rzaan schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:52:
Er waren nu eenmaal veel dorpen en stadjes die ineens een enorme inhaalslag gemaakt hebben.
Ook nog eens versneld door Corona waardoor thuiswerken en tuin superbelangrijk werden.
Of dit een blijvende trend is, betwijfel ik.
Zou best wel weer eens een omgekeerde beweging op gang gaan komen.
Dat mensen er ineens achter komen dat die tuin wel fijn is. Maar als je straks weer naar een terras mag en er is geen terras in het dorp waar je bent neergestreken, dat je er snel klaar mee bent.
Mensen vallen vaak terug in oude gewoontes, dus zal me niks verbazen dat die exodus ten einde komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Rzaan schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:34:
[...]

Zouden ze misschien het huis nog aantrekkelijker willen maken (oh, zoveel gegadigden!)
Dat als je dan toch belt, dat er dan toch net nog - heel toevallig - 1 plekje vrij is gekomen?
Verkoper heeft betaald voor de Funda listing, dus moet het erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
Stoffa schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:42:
[...]

Vrije markt toch? Bovendien, als je alvast wat aan gezinsplanning wilt doen en straks alleen nog maar een vrouw erbij hoeft te zoeken, dan mag dat niet meer omdat iemand anders dat voor jou bepaalt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ypuh schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:54:
[...]

Met de kans op dat de woningmarkt de komende 3 jaar nog verder explodeert, heb ik over 3 jaar mijn inkomen misschien wel met 150% zien groeien en ben ik dat 1:1 kwijt aan de stijging van de woningmarkt. In dat geval heb ik alleen maar mijn risico flink verhoogd zonder dat de betaalbaarheid toegenomen is. (Ietwat uitvergroot misschien, ik verwacht behoorlijk wat zekerheid in mijn vakgebied tegen een leuk uurtarief, maar ook meer stress/risico en geen garantie dat ik beter af ben qua aanschaf van een huis).

Het lijkt mij interessanter om een koophuis te hebben vóór ik ga ZZP'en, zodat je een reëel beeld hebt van je vaste lasten en daar je financiën op af kunt stemmen. Daarnaast kost het kopen van een huis relatief veel energie, bezichtigen, bieden, papierwerk om vervolgens overboden te worden en het hele riedeltje opnieuw begint. Ook een verhuizing zal de nodige tijd in beslag nemen wat ik liever in loondienst doe dan het opgeven van declarabele uren.
Bij de Rabobank kijken ze naar je verdien potentieel. Als je in loondienst bent en geen werkgeversverklaring kan krijgen, met andere woorden je wordt binnenkort ontslagen, tellen ze wel gewoon een deel van je salaris van de afgelopen 3 jaar mee.

Zal bij ZZP'ers denk ik ook zo gaan. Dan tellen ze niet je volledige ZZP inkomen, maar wel wat je de jaren ervoor in loondienst hebt verdient. De kans dat je in de IT werkloos raakt is nihil op dit moment. De kans dat je in je goed betaalde retail baan (filiaalmanager bijvoorbeeld) werkloos raakt en niet meer voor vergelijkbaar salaris aan de bak komt is op dit moment best groot.
Grin schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:13:
[...]

Ja met 50k als 1 verdiener verdien je best aardig, maar met 1x modaal + 1x minimum loon zit je al daarboven. Of 2x MBO4 startsalaris zit je daar al ruim boven. Dus de markt voor starters is niet kapot, de markt voor eenverdieners is kapot. Daar kan je wat van vinden, maar die markt komt alleen terug als we de emancipatie terugdraaien (ofwel gaat niet gebeuren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Bushie schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:29:
[Afbeelding]
Misschien puur voor de naamsbekendheid van de makelaar? Toen wij vorig jaar ons huis verkochten hadden wij o.a. gekeken hoe een makelaar huizen aanbood op Funda (tekst/fotos/etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rzaan schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:05:
[...]

Volgens mij is de prijsstijging niet bij alle segmenten even veel.
De NVM heeft er geen cijfers van (tenminste, niet te vinden) maar mijn gevoel zegt dat vooral in het lagere segment (tot 500K) de stijgingen percentueel gezien, hoger zijn.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 07-04-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:15
Rzaan schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:34:
[...]

Ik denk dat makelaars naast een beetje naamsbekendheid/reclame en eventuele afspraken met NVM en/of Funda en/of verkoper het ook gewoon prettig vinden om zoveel mogelijk van dit soort "je bent te laat" huizen op Funda te zien, dat stuwt immers de markt nog meer en lokt mensen ook meer naar makelaars. Immers als je als koper op Funda ziet dat je op allerlei plekken achter het net vist zal je mogelijk eerder ook een aankoopmakelaar inhuren om er tussen te komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tuttel
  • Laatst online: 16:38
Rzaan schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:20:
Wij zoeken ook al een tijd een huis in het hogere segment en daar zijn de prijzen ook gestegen.
€ 100.000 meer is nog steeds € 100.000 meer. Of dit nou 25% is of 10% van de prijs.
Het grote verschil is wel dat elke stijging voor jou relatief is tot de stijging in waarde van je huidige woning. Voor een starter is elke stijging absoluut. Daarbij zijn de procentuele stijgingen jaar op jaar in absolute prijzen ook steeds groter. Jij hebt toegang tot vermogensopbouw inclusief de fiscale voordelen waar de starter geen toegang tot heeft.

Nu zijn gemiddeld genomen de huurlasten in de vrije sector ook significant hoger dan de lasten van een vergelijkbare koopwoning.

€100.000 meer mag dan nog steeds €100.000 meer zijn, maar wanneer je die 100k moet sparen terwijl je woonlasten hoger zijn dan wanneer je slechts 25k hoeft te sparen met lagere woonlasten en je de andere 75k kan ophoesten dankzij het opgebouwde vermogen in je huis, dan is dat echt wel een wereld van verschil.

De ongelijkheid neemt alleen maar meer toe en de afstand tot het instappen in het pyramidespel wordt alleen maar groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
Zat topic nog even terug te lezen, maar die verkoopprijs slaat werkelijk waar nergens op.

Kom zelf niet uit die buurt maar als je even de gemiddelde m2 prijs kijkt, dan zit de gemiddelde prijs op 2800 euro/m2. Dan is een m2 prijs van bijna 4600 euro/m2 (60+% boven het gemiddelde!). En dan er nog vanuit gaande dat dit een vanaf prijs is dus mogelijk hoger is.

Kleine appartementen die dicht bij de binnenstad liggen, willen vaker nog wel eens voor (fors) hogere prijzen weggaan. Maar dit ligt 10-15 minuten fietsen van de binnenstad af en 60m2 is nou niet bepaald klein. Nee, deze woning zou eigenlijk gewoon genegeerd moeten worden. Maar gezien de gigantische tekorten zal er waarschijnlijk toch een gek zijn die er dit voor over heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:30

Grin

Ride si sapis.

Stoffa schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:19:
[...]

Het gaat niet om regelgeving: zoiets is uiteraard niet te reguleren. Het gaat erom dat in een tijd van woning schaarste het wel zo handig is dat de huizen die er zijn worden betrokken door zoveel mogelijk mensen. Dat is efficiënt.
Dat dit nu ook zo uitkomt doordat een huis niet meer te kopen is op 1 inkomen is bijvangst, maar wel een goede bijvangst. Er regels, rechten en wetten over gaan invoeren heeft zoveel haken en ogen dat dat niet haalbaar is.
Ik had het ook niet over regelgeving; zelfs als beginsel vind ik het twijfelachtig. Huizen zijn om in te wonen, wat de gezinssamenstelling is vind ik minder (niet?) interessant. Maar je hebt wel een punt met zoveel mogelijk mensen in één huis: uiteraard is dat wiskundig gezien het meest efficiënt. Maar of je dat moet willen...

En inderdaad @Z___Z de markt voor startende eenverdieners is heel moeilijk. Maar voor starters überhaupt is het volgens mij erg lastig, alles tot 280K (misschien zelf wel tot 325K, NHG limiet) moet je echt geluk hebben.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
'Grappige' (of trieste) is dat mensen die ooit een leraarwoning in A'dam hebben bemchtigd nu klagen dat de miljonairs tax hun bijna de nek omdraait:

https://www.rtlnieuws.nl/...-huis-woningmarkt-calcasa

verder niks aan de hand op de woningmarkt hoor ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Ik ben ook van mening dat die overwaarde weinig toevoegt.

Stel je hebt een huis van 200K gekocht en die is vijf jaar later 400K waard. In die vijf jaar is je financieringsmogelijkheid ook gegroeid met bijv 50K en heb je 25K afgelost. Dan kan je verkopen en een huis zoeken van 475K. Ofwel, maar nauwelijks een beter/groter huis dan je al had (want maar 75K waardevoller dan je eigen huis). Je gaat dan naar een huis van nog geen 20% hoger qua waarde.

Zou dat zelfde huis nu 250K waard geweest zijn en had je ook die groei in financieringsmogelijkheden van 50K en aflossing van 25K dan kon je nu shoppen voor een huis van 325K. Ook 75K meer waard dan je huidige huis, maar procentueel wel een groter verschil en dus meer kans dat je ook echt een stap kan zetten. Je gaat dan naar een huis van 30% waardevoller. En met lagere maandlasten.

Bovenstaande is even bierviltjes-methode en zonder KK, eventuele vermogensopbouw in huis, etc. maar lijkt mij nog steeds dat je als koper van grotere huizen per definitie voordeel hebt bij een dalende of op zijn minst stabiele markt. Met als kanttekening dat het dan ondanks die markt jou persoonlijk wel gewoon voor de wind moet gaan, qua baanbehoud, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
lama83 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:39:
[...]

Vrije markt toch? Bovendien, als je alvast wat aan gezinsplanning wilt doen en straks alleen nog maar een vrouw erbij hoeft te zoeken, dan mag dat niet meer omdat iemand anders dat voor jou bepaalt?
Kerel ik zeg toch dat het een vrije markt is, en ik zeg toch dat ik vind dat het niet via regelgeving moet? Het enige dat ik zeg is dat het een gunstig bijeffect is qua efficiëntie. In een tijd van woningschaarste is het gewoon ineffcient en ronduit onhandig om individuen (gezins)woningen te laten betrekken.

Lezen is ook een vak zeg.

Overigens zie ik de vrije markt als een enorme (negatieve) factor in hoe de woningmarkt zo verziekt is geraakt voor starters, maar dat is een ander verhaal voor een andere dag.

[ Voor 22% gewijzigd door Stoffa op 07-04-2021 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:19
lama83 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:39:
[...]

Als er één markt is die extreem gereguleerd is, is het de woningmarkt. Door alle regulatie rondom de woningmarkt (en in het bijzonder de markt voor bouwgrond) is er nu zoveel krapte met extreem hoge prijsdruk.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Valorian schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:54:

Stel je hebt een huis van 200K gekocht en die is vijf jaar later 400K waard. In die vijf jaar is je financieringsmogelijkheid ook gegroeid met bijv 50K en heb je 25K afgelost. Dan kan je verkopen en een huis zoeken van 475K. Ofwel, maar nauwelijks een beter/groter huis dan je al had (want maar 75K waardevoller dan je eigen huis). Je gaat dan naar een huis van nog geen 20% hoger qua waarde.

Zou dat zelfde huis nu 250K waard geweest zijn en had je ook die groei in financieringsmogelijkheden van 50K en aflossing van 25K dan kon je nu shoppen voor een huis van 325K. Ook 75K meer waard dan je huidige huis, maar procentueel wel een groter verschil en dus meer kans dat je ook echt een stap kan zetten. Je gaat dan naar een huis van 30% waardevoller. En met lagere maandlasten.

Bovenstaande is even bierviltjes-methode en zonder KK, eventuele vermogensopbouw in huis, etc. maar lijkt mij nog steeds dat je als koper van grotere huizen per definitie voordeel hebt bij een dalende of op zijn minst stabiele markt. Met als kanttekening dat het dan ondanks die markt jou persoonlijk wel gewoon voor de wind moet gaan, qua baanbehoud, etc.
Alleen is je financieringsmogelijkheid de afgelopen 5 jaar veel meer dan 50k gegroeid, alleen al door de rentedaling van 4% naar 1%, nog buiten de eventuele salarisverhogingen die ook meer financiering opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:54:

Precies dat, maar volgens mij is het nog niet bij iedereen doorgedrongen dat de enorme stijgingen in ieder segment zijn. De drummer van Kensington heeft in een paar jaar 1,4 miljoen (!) winst gemaakt .. (1,3 > 2,7)

Bron: https://www.ad.nl/wonen/w...k-rijtjeshuizen~a27b6d98/ :)
In Amsterdam en Rotterdam groeide het aantal woningen met een zevencijferige waarde met 20 procent. In Den Haag en Utrecht was de stijging meer dan 50 procent en in steden als Zwolle, Tilburg en Eindhoven waren er toenames van meer dan 70 procent. Inmiddels is 1,9 procent van de gehele woningvoorraad minimaal 1 miljoen euro waard.
Dus starters moeten niet zeuren dat ze "maar" 175k meer moeten betalen :+

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 07-04-2021 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:05
https://nos.nl/regio/over...enge-koopvoorwaarden.html

216 gegadigden voor 5 koopwoningen met een sterk speculatiebeding, een maximale inkomenseis en een boeteclausule als je toch verhuist.

En dan hebben we het niet over de Randstad, maar over Rijssen, aan de andere kant van het land.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
Sport_Life schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:02:
[...]

Precies dat, maar volgens mij is het nog niet bij iedereen doorgedrongen dat de enorme stijgingen in ieder segment zijn. De drummer van Kensington heeft in een paar jaar 1,4 miljoen (!) winst gemaakt .. (1,3 > 2,7)

Bron: https://www.ad.nl/wonen/w...k-rijtjeshuizen~a27b6d98/ :)

[...]
Enige waarvoor de overwaarde goed is, is de realisatie wat je maandlasten nu zouden zijn als je het huis waarin je woont nu zou kopen. Iedere keer dat ik daarbij stilsta krijg ik een shotje blijdschap. Dus _/-\o_ _/-\o_ voor overwaarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
[...] of te gaan ZZP'en zonder eerst een koopwoning te bemachtigen (eenmaal zonder vast contract ga je eerst weer een periode van 3 jaar aan voordat je voor een hypotheek in aanmerking komt [...]
Z___Z schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:39:
[...]
Zal bij ZZP'ers denk ik ook zo gaan. Dan tellen ze niet je volledige ZZP inkomen, maar wel wat je de jaren ervoor in loondienst hebt verdient. De kans dat je in de IT werkloos raakt is nihil op dit moment. De kans dat je in je goed betaalde retail baan (filiaalmanager bijvoorbeeld) werkloos raakt en niet meer voor vergelijkbaar salaris aan de bak komt is op dit moment best groot.[...]
Van wat ik heb begrepen wordt er redelijk standaard gerekend met het inkomen als ZZP'er: 1e jaar met 70% gerekend, 2e jaar met 90%. Dus afhankelijk van wat je doet kan het ook wel eerder.
[...]

Ook de flexibiliteit die voor huurders als voordeel beschreven wordt is als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik kan mijn huurcontract morgen opzeggen, maar als ik daar iets voor terug-huren wil heb ik bijna net zo'n groot probleem als bij het vinden van een koopwoning. In zekere zin zit je op dit moment 'vaster' in een huurwoning dan in een koopwoning.
Precies de reden waarom wij nu wel kopen. Gelukkig dat het voor ons nog net uitkomt.
Komt nog bij dat in mijn huurcontract staat dat de verhuurder 1 maand opzegtermijn heeft. In principe kunnen ze morgen besluiten dat ze de woning willen slopen en iets nieuws willen neerzetten en dan staan we daar. En dan mogen wij, als we het al kunnen vinden, een duurdere huurwoning betrekken. Leuk die verhuisbonus die je dan krijgt, maar die dekt niet de hogere toekomstige huur.
Om nog niet te spreken over de jaarlijkse huurverhoging die gerust 4 tot 5 keer harder stijgt dan maandlasten van een annuïteitenhypotheek.
Stoffa schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:08:
[...]
Enige waarvoor de overwaarde goed is, is de realisatie wat je maandlasten nu zouden zijn als je het huis waarin je woont nu zou kopen. Iedere keer dat ik daarbij stilsta krijg ik een shotje blijdschap. Dus _/-\o_ _/-\o_ voor overwaarde.
Tenzij je woont in een regio die veel harder stijgt (procentueel) dan een andere regio waar je ook zou willen wonen. Dan is dit echt de gouden kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renoir
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:42
Requiem19 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:38:
[...]

Verkoper heeft betaald voor de Funda listing, dus moet het erop?
Waarschijnlijk wil de makelaar het er zelf liever ophebben want het is door de verkoper betaalde reclame voor de makelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lama83
Richh schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:07:

216 gegadigden voor 5 koopwoningen met een sterk speculatiebeding, een maximale inkomenseis en een boeteclausule als je toch verhuist.

En dan hebben we het niet over de Randstad, maar over Rijssen, aan de andere kant van het land.
ja, je zal maar scheiden en dat de woning daalt qua waarde, mag je even extra 12500 aftikken
Stoffa schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:56:
[...]

Kerel ik zeg toch dat het een vrije markt is, en ik zeg toch dat ik vind dat het niet via regelgeving moet? Het enige dat ik zeg is dat het een gunstig bijeffect is qua efficiëntie. In een tijd van woningschaarste is het gewoon ineffcient en ronduit onhandig om individuen (gezins)woningen te laten betrekken.

Lezen is ook een vak zeg.
sorry, wist niet dat je boos werd en ik je andere post niet zag

[ Voor 31% gewijzigd door lama83 op 07-04-2021 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
lama83 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:24:
[...]

ja, je zal maar scheiden en dat de woning daalt qua waarde, mag je even extra 12500 aftikken

[...]

sorry, wist niet dat je boos werd en ik je andere post niet zag
Laat t niet weer gebeuren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Z___Z schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:39:
[...]

Ja met 50k als 1 verdiener verdien je best aardig, maar met 1x modaal + 1x minimum loon zit je al daarboven. Of 2x MBO4 startsalaris zit je daar al ruim boven. Dus de markt voor starters is niet kapot, de markt voor eenverdieners is kapot. Daar kan je wat van vinden, maar die markt komt alleen terug als we de emancipatie terugdraaien (ofwel gaat niet gebeuren).
Ook een leuke: de totale hypotheekduur voor alle kopers samen beperken tot maximaal 30 jaar. Dus tweeverdieners moeten alles in 15 jaar aflossen, of het ene deel 20 en het andere deel 10 jaar.
Dat voorkomt ook meteen dat prijzen nog verder opbubbelen als drie- en vierverdieners de nieuwe norm wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30

Het kwam zeker niet bij de ambtenaren op om even een bouwvergunning voor 216 woningen te regelen? Genoeg plek daar, en tegen minimaal 100 keer de waarde van het weiland wil er vast wel een boer zeer riant met pensioen.

[ Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 07-04-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
RemcoDelft schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:33:
[...]

Ook een leuke: de totale hypotheekduur voor alle kopers samen beperken tot maximaal 30 jaar. Dus tweeverdieners moeten alles in 15 jaar aflossen, of het ene deel 20 en het andere deel 10 jaar.
Dat voorkomt ook meteen dat prijzen nog verder opbubbelen als drie- en vierverdieners de nieuwe norm wordt.
Grapjas :P

Wat wel kan is het tweede inkomen niet voor 90% meetellen, maar voor 50% bijvoorbeeld (zoals het vroeger was). Maar het is alleen maar meer gaan meetellen (VVD blijven stemmen), wat IMHO wel een risico is. Hoe minder het tweede inkomen meetelt, hoe lager het risico dat er bij 1 baan verlies, het huis niet meer te betalen is. Ook raar dat in dat geval je geen lagere rente krijgt (dus tweeverdieners met lage LTI).

IMHO worden alleen jongeren uit bijstandsgezinnen die wel uit die situatie willen komen genaaid. De rest kan door sparen en samen wonen nog prima een woning kopen.
Als je uit een bijstandsgezin komt, en je woont nog thuis, worden je ouders gekort op huur- en zorgtoeslag omdat je als kind wel gaat werken (onafhankelijk van waarom je ouders in de bijstand zitten). Dus wordt je eigenlijk gedwongen uit huis te gaan, wat dus weer extra woonruimte kost. Eigenlijk zou inkomen van thuiswonende kinderen tot 25 jaar niet mee moeten tellen bij ouders voor de huur/zorgtoeslag.
Nu wordt je als kind uit de bijstand gedwongen of niet te werken, of het huis uit te gaan. Dit begint al bij de eerste bijbaan bij de Appie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:18
RemcoDelft schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:34:
[...]

Het kwam zeker niet bij de ambtenaren op om even een bouwvergunning voor 216 woningen te regelen? Genoeg plek daar, en tegen minimaal 100 keer de waarde van het weiland wil er vast wel een boer zeer riant met pensioen.
Haha, wat een heerlijk kortzichtige stadsbenadering. Mijn dag is weer goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh

Ook wel lekker dat ik als alleenstaande met een inkomen boven de >55k alsnog lekker overal buiten de boot val. Bij de sociale huurmarkt loop je hier als HBO starter direct al tegen aan, waar ik nog wel in kan komen. Nu val ik echter ook steeds vaker buiten de regelingen die gemeentes opstellen voor koopwoningen voor starters waar de inkomensgrens op zo'n 50-55k ligt. Leuk detail is ook nog eens doordat een aanzienlijk deel van mijn salaris variabel is, deze wel meetellen voor een inkomensgrens, maar niet bij het berekenen van de maximale hypotheek.

Te klein voor het tafelkleed, te groot voor het servet. Begint een beetje mijn levensverhaal te worden. Ach ja, hoeveel kans maak je nu echt. In Rijssen waren het 216 gegadigden voor 5 woningen. In Hoef en Haag waren het er onlangs 478 voor 2 sociale koopwoningen van €285.000 VON. Voor de huurwoningen is het net zo erg.

[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 07-04-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• di-Rossi
  • Laatst online: 12-09 12:43
De vraagprijs in het hoge segment wijkt ook steeds meer af van een objectieve waarde van het object. Het is wat de gek ervoor geeft.
Zoals hier ook al eerder genoemd, de huizenmarkt drukt ook bij mij steeds meer op mijn gemoed. Als je wilt/moet verhuizen ben je compleet overgeleverd aan deze gekte, en je zult moeten meebieden anders ben je kansloos. Vooraf al een bod neerleggen zonder nog maar zelfs gekeken te hebben, en dat wordt bijna al normaal gevonden. Echt een heel treurige conclusie op dit moment.

Blizzard: Speakerrrr#2714

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchChelsea
Robkazoe schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:44:
[...]

Zat topic nog even terug te lezen, maar die verkoopprijs slaat werkelijk waar nergens op.

Kom zelf niet uit die buurt maar als je even de gemiddelde m2 prijs kijkt, dan zit de gemiddelde prijs op 2800 euro/m2. Dan is een m2 prijs van bijna 4600 euro/m2 (60+% boven het gemiddelde!). En dan er nog vanuit gaande dat dit een vanaf prijs is dus mogelijk hoger is.

Kleine appartementen die dicht bij de binnenstad liggen, willen vaker nog wel eens voor (fors) hogere prijzen weggaan. Maar dit ligt 10-15 minuten fietsen van de binnenstad af en 60m2 is nou niet bepaald klein. Nee, deze woning zou eigenlijk gewoon genegeerd moeten worden. Maar gezien de gigantische tekorten zal er waarschijnlijk toch een gek zijn die er dit voor over heeft....
Ik vond 199.000 VON een zeer schappelijke prijs voor een nieuwbouwappartement op die plaats. Voor dat geld gaan in Arnhem ook oudere appartementen van vergelijkbare grootte weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
DutchChelsea schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:19:
[...]

Ik vond 199.000 VON een zeer schappelijke prijs voor een nieuwbouwappartement op die plaats. Voor dat geld gaan in Arnhem ook oudere appartementen van vergelijkbare grootte weg
199k is misschien wel schappelijk, maar 275k voor 60m2 aan de rand van een C-garnituur stad?

Opvallende is dat het een bieden-vanaf-prijs is voor een nog op te leveren appartementje en de vanaf prijs al behoorlijk stevig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stoffa schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:08:
[...]

Overwaarde interesseert mij niet zo , maar de aandelen die ook als gevolg van de lage rente en hoeveelheid geld in omloop flink stijgen zijn wel leuk en in tegenstelling tot de overwaarde kan ik daar wel wat mee doen (nieuwe auto / reizen etc) :).

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 07-04-2021 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
TrueGamer schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:21:
[...]

Wel grappig dat deze sept 2019 nog te koop heeft gestaan voor 360K
Dat lijkt me vreemd. Ben je niet in de war met (veel) grotere appartementen in datzelfde (zeer fraaie) complex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:27
DutchChelsea schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:19:
Het is ook nog eens geen nieuwbouw, maar een renovatie van een kantoorpand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-08 09:45

https://www.duic.nl/wonen...oningen-in-leidsche-rijn/

Gelukkig kunnen we dat in de Randstad makkelijk evenaren :'(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Het is gewoon heel het gevolg van een heel slechte planning ook in Rijssen. Jongeren gaan massaal het krimpende Rijssen verlaten met als gevolg dat Rijssen nog harder krimpt en over 10 jaar er niemand meer wil wonen. Dat krijg je als je als lokale overheid niet ingrijpt en niet aan voorzieningen voor jongeren denkt.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pizzacabonara schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:45:
[...]

Het is gewoon heel het gevolg van een heel slechte planning ook in Rijssen. Jongeren gaan massaal het krimpende Rijssen verlaten met als gevolg dat Rijssen nog harder krimpt en over 10 jaar er niemand meer wil wonen. Dat krijg je als je als lokale overheid niet ingrijpt en niet aan voorzieningen voor jongeren denkt.
Dat is idd ook een gevolg van de al jaren aanhoudende problematiek.

Zelf zou ik als starter of startende jongere mssh ook wel de stap nemen om in een (goedkope)krimpregio nu iets te kopen. Zeker als je een baan hebt waar het minder uitmaakt waar je woont en al helemaal als je in een sector zit waar thuiswerken de regel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

We hebben gewoon een groot probleem, 67,5 vragende voor 1 woning en in de regio is het niet veel beter. En ondertussen probeert men in Den Haag kritische mensen de mond te snoeren. Ben niet cynisch maar top gaat het niet.

[ Voor 13% gewijzigd door pizzacabonara op 07-04-2021 15:19 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wilke schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:31:
[...]

Het is ook nog eens geen nieuwbouw, maar een renovatie van een kantoorpand.
Wat je zowel een voordeel als een nadeel kunt vinden. Zegt dus niet zo veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:07:
Zelf zou ik als starter of startende jongere mssh ook wel de stap nemen om in een (goedkope)krimpregio nu iets te kopen.
En dan er achter komen dat de basisschool dicht moet omdat er geen kinderen wonen. Als je dan kinderen krijgt mag je elke dag met de auto naar het volgende dorp en de middelbare school is helemaal niet meer te doen.

Een krimpregio krimpt niet voor niets. Als de enige aantrekkingskracht de lage huizenprijs is, dan zou ik het niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

TheGhostInc schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:27:
[...]

Een krimpregio krimpt niet voor niets. Als de enige aantrekkingskracht de lage huizenprijs is, dan zou ik het niet aanraden.
Maar zelfs de krimpregio's krimpen niet...

https://www.rtvnoord.nl/n...eg-je-We-zijn-al-onderweg

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

En dan er achter komen dat de basisschool dicht moet omdat er geen kinderen wonen. Als je dan kinderen krijgt mag je elke dag met de auto naar het volgende dorp en de middelbare school is helemaal niet meer te doen.

Klopt, als je met je kids(of in vooruitzicht) die stap gaat maken wordt het lastig.
Als kinderen niet de bedoeling is, heb je voordeel

De ouwe krimpregio's zijn ontstaan doordat er geen werk was(nu wel bv thuiswerken) en de nieuwe krimpregio's gaan een beetje ontstaan doordat jongeren er geen huisvesting kunnen krijgen(kopen of huren, maakt ff niet uit...beide belachelijk duur...of je krijgt de hypo niet...of je denkt : dit is buiten proportie...ik ga die hypotheek niet aan wegens teveel gebakken lucht voor de koopwaar) Dus krijg je een verschuiving die al gaande is naar die oude krimpregio's. Als het werkelijk waar is dat we over 10 jaar ruim over de 20Miljoen inwoners gaan, dan helemaal.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2021 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
[...]
Je bedoelt de enige plek waar sommige mensen überhaupt nog een woning kunnen kopen? Hoe langer deze situatie aanhoud hoe jonger die regio's weer gaan worden.
Komt nog bij dat door Covid het bij een hoop mensen duidelijk is geworden dat 1) niet iedereen op kantoor hoeft te komen om fatsoenlijk werkt te kunnen verrichten, 2) kwaliteit van leven beter wordt als je niet 40+ uur per week in een kantoorpand zit en 3) dat je huis ook behoorlijk wat invloed op je leven heeft (bijv. te klein nu).
Nee, over de komende jaren zullen die regio's wel weer wat aantrekken. Er waait nu weer (een klein beetje) frisse wind die regio's binnen, wat economisch ook nog wel wat betekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:38:
[...]

Klopt, als je met je kids(of in vooruitzicht) die stap gaat maken wordt het lastig.
Als kinderen niet de bedoeling is, heb je voordeel

De ouwe krimpregio's zijn ontstaan doordat er geen werk was(nu wel bv thuiswerken) en de nieuwe krimpregio's gaan een beetje ontstaan doordat jongeren er geen huisvesting kunnen krijgen(kopen of huren, maakt ff niet uit) Dus krijg je een verschuiving die al gaande is.
Toch vraag ik me af hoe lang mensen werkelijk zullen blijven in zo'n krimpregio. De eerste buren die wij hier hadden (dorpje met 50 huizen in NO Groningen) hebber er iets van anderhalf jaar gewoond. Ze vonden het "te stil"... (dus geen geluid van auto's en andere mensen, alleen vogels en misschien een trekker op de achtergrond).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wailing_Banshee schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:43:
[...]

Toch vraag ik me af hoe lang mensen werkelijk zullen blijven in zo'n krimpregio. De eerste buren die wij hier hadden (dorpje met 50 huizen in NO Groningen) hebber er iets van anderhalf jaar gewoond. Ze vonden het "te stil"... (dus geen geluid van auto's en andere mensen, alleen vogels en misschien een trekker op de achtergrond).
Is ook niet voor iedereen weggelegd hè? Voor mij persoonlijk wel : Graag meer ruimte en rust. Al druk en stress genoeg op het werk! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:38:
[...]
De ouwe krimpregio's zijn ontstaan doordat er geen werk was(nu wel bv thuiswerken) en de nieuwe krimpregio's gaan een beetje ontstaan doordat jongeren er geen huisvesting kunnen krijgen(kopen of huren, maakt ff niet uit...beide belachelijk duur...of je krijgt de hypo niet...of je denkt : dit is buiten proportie...ik ga die hypotheek niet aan wegens teveel gebakken lucht voor de koopwaar) Dus krijg je een verschuiving die al gaande is.
Dus trekken die jongeren naar de stad omdat ze daar wel huisvesting kunnen krijgen...?

Gebrek aan huisvesting lijkt mij eerder een reden waarom regio's minder snel zullen krimpen. Als het verhuizen naar een plek waar studie/werk/sociaal leven moeilijk wordt, dan zullen jongeren langer op de bestaande plek blijven wonen (bv bij de ouders) en zullen ze daar ook langer contacten houden/maken. In plaats van dat ze na school met 18 jaar naar 'de grote stad' vertrekken. Als meer jongeren dan ook bij studie (en daarna werk) in de voormaliger krimpregio blijven wonen, zullen ze daar wellicht ook in die nieuwe levensfase meer contacten maken/houden en mogelijk ook de meerwaarde van die locatie zien. En niet eens meer weg willen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:55:
[...]

Dus trekken die jongeren naar de stad omdat ze daar wel huisvesting kunnen krijgen...?
Nee dat is niet wat ik bedoel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Caelorum schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:41:
Je bedoelt de enige plek waar sommige mensen überhaupt nog een woning kunnen kopen? Hoe langer deze situatie aanhoud hoe jonger die regio's weer gaan worden.
Of, zodra de markt enigszins afkoelt woon je op een plek waar geen mens meer wil wonen in een huis dat onverkoopbaar is.
Caelorum schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:41:
Komt nog bij dat door Covid het bij een hoop mensen duidelijk is geworden dat 1) niet iedereen op kantoor hoeft te komen om fatsoenlijk werkt te kunnen verrichten, 2) kwaliteit van leven beter wordt als je niet 40+ uur per week in een kantoorpand zit en 3) dat je huis ook behoorlijk wat invloed op je leven heeft (bijv. te klein nu).
Nee, over de komende jaren zullen die regio's wel weer wat aantrekken. Er waait nu weer (een klein beetje) frisse wind die regio's binnen, wat economisch ook nog wel wat betekend.
1) 12-18 maanden na Covid durf ik daar een uitspraak over te doen. Ik ben de maand voor Covid op een nieuwe opdracht begonnen en daar was thuiswerken net volledig geschrapt, terwijl daarvoor 1 a 2 dagen wel kon.
2) 40+ uur thuiswerken lijkt ook niet ideaal. Maar deze krimpregio's liggen niet om de hoek. Dus ruil je kantoortijd in voor (onbetaalde) reistijd.
3) Je lijkt een beetje te missen waarom mensen een huis kopen: 'location, location, location'.

Van mij mag iedereen die dat wil in de krimpregio's gaan wonen en sommige mensen zullen dat echt geweldig vinden, top! Maar het is echt een bewuste keuze en die heeft consequenties.
De vergrijzing zet nog steeds door, zeker in die regio's. Als de vraag naar woningen daar wegvalt, dan krijg je mogelijk zelfs leegstand. Binnen nu en 5 jaar, nee natuurlijk niet. Over 20 jaar? Zou best kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheGhostInc schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:03:
[...]

Of, zodra de markt enigszins afkoelt woon je op een plek waar geen mens meer wil wonen in een huis dat onverkoopbaar is.

[...]

1) 12-18 maanden na Covid durf ik daar een uitspraak over te doen. Ik ben de maand voor Covid op een nieuwe opdracht begonnen en daar was thuiswerken net volledig geschrapt, terwijl daarvoor 1 a 2 dagen wel kon.
2) 40+ uur thuiswerken lijkt ook niet ideaal. Maar deze krimpregio's liggen niet om de hoek. Dus ruil je kantoortijd in voor (onbetaalde) reistijd.
3) Je lijkt een beetje te missen waarom mensen een huis kopen: 'location, location, location'.

Van mij mag iedereen die dat wil in de krimpregio's gaan wonen en sommige mensen zullen dat echt geweldig vinden, top! Maar het is echt een bewuste keuze en die heeft consequenties.
De vergrijzing zet nog steeds door, zeker in die regio's. Als de vraag naar woningen daar wegvalt, dan krijg je mogelijk zelfs leegstand. Binnen nu en 5 jaar, nee natuurlijk niet. Over 20 jaar? Zou best kunnen.
Die "vergrijzing" zal er best wel aankomen, maar prognose...

https://www.cbs.nl/nl-nl/...t-komende-50-jaar-groeien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

TheGhostInc schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:03:

Dit zijn de million-dollar-questions.
We weten het antwoord niet.
Ook hebben we afgelopen 13 maanden gezien hoe snel zaken kunnen veranderen door zoiets als Corona.
Ineens kwamen tuinen in, een thuiswerkplek, geen printer meer te koop.
Kan net zo goed weer totaal omslaan.
Kan ook zomaar dat er na de 1920 Roaring twenties er ook een 21ste eeuw-variant komt, waardoor het stadsleven en al zijn verleidingen nog aantrekkelijker worden.
We gaan het meemaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
https://www.duic.nl/wonen...oningen-in-leidsche-rijn/

Hahahaha 🥲

Dit is echt next level man oh man.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Komt natuurlijk door de gratis (deel)bakfiets die erbij zit, Hollanders...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Die reacties onder dat artikel.. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
Sport_Life schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:26:
[...]

Komt natuurlijk door de gratis (deel)bakfiets die erbij zit, Hollanders...
Bij het verkopen van mijn huis krijg je gratis een elektrische fiets en een ps5, weet ik zeker dat er 2000 man op reageren en te veel bieden. Voor 80k extra krijg je ook nog een Nvidia 3090 van Asus.

Wat een deal!

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
Caelorum schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:30:
Die reacties onder dat artikel.. :')
Als zelfs hoogopgeleide elite-jongeren al geen starterswoningen meer kunnen vinden of kunnen betalen, weet je dat je een best wel groot probleem hebt. Nu, daar zitten we midden in.

😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Wailing_Banshee schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:43:
[...]

Zelf ook geboren en getogen in NO Friesland en dit is ook mijn ervaring. Iedereen die er niet vandaan komt raakt verliefd op de huizen, ruimte en stilte, om vervolgens 2 jaar later weer te vertrekken vanwege de (te grote) huizen, ruimte en stilte.

Ik hink zelf ook op 2 gedachten. Heb ca. 18 jaar in Friesland gewoon en nu zo'n 12 jaar in verschillende steden in binnen en buitenland. Voel me nog een echte Noorderling, maar zou er denk ik ook gillend gek worden, zeker nu ik nog wat jonger ben. Heb nog wel een vriendengroep van een man of 10-15 die allemaal zijn blijven plakken en er ook altijd willen blijven. Dat maakt het wel leuk/interessant, maar voor wie er niet vandaan komen en zeker als vrijgezel heb je er niet zoveel te zoeken of je moet wel heel erg op jezelf zijn en geen probleem hebben om alles met de auto te doen.

Die 'spook' gezinnen zijn er ook. Opvallend genoeg kom ik in de stad meer van die einzelgängers tegen dan in zo'n klein dorpje. Gezinnen/individuen die volledig normaal en helemaal happy zijn, maar zich na 2 jaar nog steeds nooit aan de buren voorgesteld hebben. In een klein dorpje werkt dat toch minder goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickster!
Hah, de lokale gekte hier in 't dorp loopt ook steeds verder op. Hoekhuis uit begin jaren 80 (112m2), bieden vanaf 275k is vandaag verkocht voor 330k+.

Een jaar geleden zou dergelijk huisje ~250 opgebracht hebben 8)7

Vanaf welk moment spreken we van massa hysterie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Als het massa-hysterie is, is het ook weer snel over.
Maar dikke kans dat het geen hysterie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Nickster! schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:48:
Hah, de lokale gekte hier in 't dorp loopt ook steeds verder op. Hoekhuis uit begin jaren 80 (112m2), bieden vanaf 275k is vandaag verkocht voor 330k+.

Een jaar geleden zou dergelijk huisje ~250 opgebracht hebben 8)7

Vanaf welk moment spreken we van massa hysterie?
Nou ja, gekte is het zeker. Hysterie? Geen idee.. Iemand die nu koopt is vrijwel altijd (zelfs bij 20% overbieden) qua maandlasten nog steeds erg goed af en heeft ook daadwerkelijk een product in handen waar 'ie echt iets mee kan. Fijn wonen is voor veel mensen nu eenmaal veel waard.

Bij massa-hysterie denk ik vooral aan de tulpenmanie (waarbij mensen voor één bloembol meer betaalden dan voor een grachtenpand in A'dam :) ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Als de rente weer gaat stijgen (als...) en de prijzen blijven nog steeds zo hoog, dan wordt het al een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Voorlopig staan alle signalen nog op groen, of vanuit mijn perspectief op rood. Het is maar hoe je er naar kijkt.

Gezien de traagheid waarmee de markt beweegt (het dieptepunt van de kredietcrisis was ook pas 4 jaar na het hoogtepunt) durf ik wel te stellen dat er de komende 5 jaar niets gaat veranderen. Hooguit dat de leennormen hun hoogtepunt, rente z'n dieptepunt en FOMO een rustpunt bereiken en de boel een beetje stabiliseert, maar voor we daar zijn kunnen er eerst nog wel wat procentjes bij.

Feit is dat huizen niet (te) duur zijn, het aanbod blijft alleen hopeloos achter bij de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Rzaan schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:17:
Als de rente weer gaat stijgen (als...) en de prijzen blijven nog steeds zo hoog, dan wordt het al een ander verhaal.
Dat is alleen een probleem voor mensen die heel kort vastgezet hebben, wat in praktijk beperkt zal blijven tot mensen die het risico op zo'n stijging goed kunnen ondervangen op andere manieren. Als dat niet het geval is heeft er een adviseur of bank zitten slapen en zijn zorgplicht geschonden én heeft iemand persoonlijk ook een stomme keuze gemaakt.

Probleemgevallen zullen er altijd zijn, zoals bijvoorbeeld mensen die op twee salarissen op max zitten, een markt die vlak na hun koop crasht én een relatie die dan ook crasht. Tsja, dan ben je fucked. Of zit je noodgedwongen nog maar even uit met zijn tweeën in dat huis als niet-stel. Zolang je de maandlasten kan betalen schijnt de zon... Komt er bij dat hele verhaal nu óók nog baanverlies dan wordt het ingewikkeld ja. Maar in zo'n chain-of-events zou je altijd f*cked zijn, ook in een andere markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Hogere rente zal mensen wel iets langer doen nadenken als ze een huis gaan kopen.
En dat zal zijn invloed hebben op de prijs.
Behalve als het een hysterie is, dan niet.

Een vriend van me is druk bezig om een klein kuthuisje te kopen voor meer dan 700K. Dan moet hij verbouwen en dan komt het huis misschien op 120/130 M2 uit en is hij in totaal 950K kwijt.\
Ik vroeg hem of hij wel helemaal jofel was, want het huis ligt aan de uiterste rand van een grote stad.
Zijn antwoord was 'ik betaal nauwelijks rente. Wat kan mij het rotten?'

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Requiem19
De ironie is dat het geld overal tegen de plinten lijkt te klotsen, maar onze salarissen echt maar zéér beperkt stijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickster!
Rzaan schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:35:
Hogere rente zal mensen wel iets langer doen nadenken als ze een huis gaan kopen.

Een vriend van me is druk bezig om een klein kuthuisje te kopen voor meer dan 700K. Dan moet hij verbouwen en dan komt het huis misschien op 120/130 M2 uit en is hij in totaal 950K kwijt.\
Ik vroeg hem of hij wel helemaal jofel was, want het huis ligt aan de uiterste rand van een grote stad.
Hij realiseert zich toch wel dat, ondanks de rente laag is, het geld uiteindelijk terug moet? De tijd zal het leren of dit het nieuwe normaal is maar opgesloten zitten in je huis vanwege een marktdaling lijkt me geen pretje. Ik ben wat meer risicomijdend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik zou het ook dun in de broek krijgen; Hij niet.

Maar ik denk dat er op dit moment velen niet zo ver door denken.
Dat is dan weer wel het kenmerk van een hysterie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
Rzaan schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:45:

Maar ik denk dat er op dit moment velen niet zo ver door denken.
Dat is dan weer wel het kenmerk van een hysterie.
In juni eindigen volgens mij de grootste steunpakketten van de overheid. Dat zal ook het moment zijn dat enkele bedrijven die nu nog via het overheidsinfuus prima werken het niet meer gaan redden.

En als deze bedrijven het niet meer redden, zullen zij ook geen bestellingen meer plaatsen bij hun toeleveranciers. Die toeleveranciers zullen vervolgens geen grondstoffen meer bestellen bij hun eigen toeleveranciers enz enz.

Dat zal weer z'n weerslag hebben op een eerste groep mensen die geen inkomen meer krijgt in ieder geval, wat ook gezond is voor de economie. Niet wendbare bedrijven, of in de kern al minder gezonde bedrijven moeten vroeg of laat in de natuurlijke cirkel eindigen, waardoor er ook weer ruimte komt voor nieuwe ondernemingen.

Maar met minder geld in de economie, met een zomer waarin we deze keer wel op vakantie gaan etc en de spaarrekening niet meer overloopt.. zal de gekte afkoelen (*disclaimer: afkoelen wil zeggen minder sterke stijging) in de loop van dit jaar denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ook mijn gedachten!

Bijvoorbeeld, als er weer op reis gegaan kan worden, dan zullen de touroperators hoogtijdagen kennen
Dat kan bij veel mensen toch aardig aan het spaargeld knabbelen.
En ik denk dat de drang om erop uit te gaan, groter is dan de gedachte aan 'huis kopen over 2 jaar en sparen'.

Als de regelingen stoppen is het natuurlijk nog wel de vraag of de lage rente niet nog steeds ervoor blijft zorgen dat bedrijven die eigenlijk schijndood zijn, nog overend blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Rzaan schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:45:
[...]
Tja 130m2 als woning om 30+ jaar in vast te zitten kan erg klinken, maar aan de andere kant. Hoeveel heb je nou echt nodig?

Als je nu koopt, koop je sowieso voor of de extreem korte of de lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Rzaan schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:35:

Als de rand van een grote stad betekent de zuid-rand van Amsterdam dan is het niet eens gek duur 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Z___Z schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:42:
[...]

Als de rand van een grote stad betekent de zuid-rand van Amsterdam dan is het niet eens gek duur 😋
Als hij klaar is met verbouwen zou hij er nog een aardige winst op kunnen halen ook.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Pagina: 1 ... 207 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.