Ik heb van de week mij eens een stukje verdiept in inflatie, en vooral wat de verschillende definities daarover zijn. In de berekening hiervan wordt vooral gekeken naar wat een huishouden van maand tot maand kwijt is. Daarin worden wel naar dingen als boodschappen gekeken, maar niet naar dingen als huizenprijzen.
Als je kijkt naar de woningprijzen vanaf 1995, dan zie je dat deze ieder jaar met gemiddeld iets van 8% gestegen zijn. Voor goud geldt ongeveer eenzelfde stijging.
Het is de overheid (dan wel de centrale banken) er alles aan gelegen om inflatiecijfers laag te houden, omdat dat zorgt dat ze goedkoop kunnen lenen*. In de VS wordt de definitie van inflatie (CPI, Consumer Price Index) ook wel eens aangepast. Had men hier bijvoorbeeld eerder de prijs van een goed stuk biefstuk in staan, is dat op een zeker moment vervangen door hamburgervlees.
De vraag is dus wat de daadwerkelijke inflatie is. Mijn voorzichtige conclusie dat huizen misschien wel iets duurder worden tov de werkelijke inflatie, maar ook weer niet zo veel.
Een ander probleem is vervolgens dat onze lonen niet zo hard mee (kunnen) stijgen. Als je kijkt naar het BNP van Nederland de afgelopen 40 jaar (1980-2017), is dat ongeveer 4.1% per jaar gegroeid ([1]), wereldwijd was dat ongeveer 5.4% per jaar. Per capita komt dat neer op een groei van ongeveer 3.5% in NL per jaar, en ~3.9% per capita wereldwijd.
Ik vond 't wel bijzonder dat goud dus ongeveer even hard steeg als de gemiddelde woningprijs. Zijn het dan de woningprijzen die 'te hard' stijgen, of is het dat de inflatiecijfers (en navenant de lonen) achterblijven?
offtopic:
* Mocht er incidenteel een keer een boel meer geleend worden (*kuch*zoals bij een pandemie*kuch*) heb je wel kans dat men de inflatie tijdelijk laat stijgen zodat de leningen 'weg inflateren'
1.
Wikipedia: Lijst van landen naar bbp
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.