Rubbergrover1 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:41:
[...]
Werkt dus twee kanten op. Hoeveel meer zou een woning waard moeten zijn als de stookkosten bv 1000 of 2000 euro per jaar lager zijn? Op de orde van grootte van de tonnen die een (goed geïsoleerde) woning kost, maakt dat misschien niet heel veel uit.
Hmm weet zo nog niet, zo rondvragend in mijn familie, waar een deel in een nieuwbouw woning wonen van tussen de net nieuw tot 10 jaar oud max. En een deel van de familie die zich altijd tot oude woningen toe wenden, meer typische levensgenieters zeg maar die zich erg aangetrokken voelen tot het karakter van oude woningen. (Snap het deels wel... het past erg bij hun levens stijl.)
Nieuwbouw woning vergt bijna geen onderhoud, schilderen? hoeft niet meer... Lage energie kosten van paar tientjes in de maand. Tegenover mijn familie deel die graag in oude woningen woont.
- Even houtwerk vervangen wat verrot is rondom het huis: 40K eurie.
- Even dit en dat... veel onderhoud veel verven. Praktisch al je warmte vliegt het huis uit.
- Vaak wel enorm veel hout achter het huis met speksteenkachel enzovoort. Maar hoe lang mag dat nog? Hout verbranden....
- Ouwe huizen moet je zien als een oude V8 Auto die je buiten laat staan. Dat vergt continu onderhoud + het huis verbruikt heel veel. Oude materialen, wat je steeds moet onderhouden en snel in verval raakt.
Totale kosten van die oude woningen overstijgen als we gingen vergelijken makkelijk de nieuwbouw woningen van mijn andere deel van de familie wat weer houdt van strak, clean, nieuw, Scandinavisch enz.
Waar ook veel andere materialen zijn gebruikt aan de woning, wat gewoon materiaal is wat onderhoudsvriendelijk is en veel langer mee gaat. Plus dat de woningen extreem goed geïsoleerd zijn, en er alles aan gedaan is om de energiekosten zo laag mogelijk te houden.