Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 165 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.026.843 views

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Harrie_ schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:14:
[...]

Al kun je helemaal niets, slopen kan iedereen. Maar ik zie dus bij die stereotype dertigers ook dat keukens, badkamers, vloeren door een bedrijf eruit gesloopt moeten worden voordat er iets nieuws wordt geplaatst. Mij lijkt dat las je zoiets zelf doet je duizend euro snel hebt verdiend, maar veel pinnen liever de rekening leeg tot 0 euro dan zelf eens in het diepe te springen. Daarbij komt ook nog dat je meestal toch wel een handige (schoon)vader, vriend, oom of neef hebt. Ik snap er werkelijk waar helemaal niets van...
Minderprijs voor zelf iets doen willen veel aannemers niet aan..
In tegenstelling tot klustalent -wat in mijn vriendengroep niet algemeen aanwezig is- zijn we wel allemaal bordspelliefhebbers. Heeft er verder niks mee te maken.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:18
Wilf schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:11:
Nou, ik heb inmiddels ook al genoeg huizen in die prijsklasse (tussen 3-4 ton verkoop) gezien. Dat zijn meestal rijtjeshuizen uit de jaren zestig en zeventig en mij valt ook vaak op dat er vaak sinds de jaren negentig weinig tot geen onderhoud is geweest (schroevendraaier kan je zo door de sponning drukken, dak lekt aan alle kanten, schimmel door slechte afzuiging, een Nefit uit 1998 of met geluk 2002, slecht tot geen isolatie, originele ongeaarde stopcontacten en glazen stoppenkast…).
Eerlijk gezegd heb ik maar weinig huizen gezien waar bij een renovatie de ventilatie aangepakt is (ook als je op bijv. de duurzame huizenroute gaat kijken: vrijwel niemand doet dat, ook al heb je het dan over een doorsnede van de huizenbezitters die investeert in niet-cosmetische dingen). Ook bij kennissen en familie zie ik dat vaak nog de originele schakelaars en (vermoedelijk) koperdraad uit de bouwperiode ligt.

Eigenlijk zijn de enige plekken waar ik "vernieuwde" electra heb meegemaakt huurwoningen geweest. Waarbij het pand oorspronkelijk uit de jaren '20 stamde ofzo, en op een gegeven moment schoorvoetend de jaren '80 in was getrokken.

Waarmee ik niet wil zeggen dat dit allemaal een goed idee is, maar ik denk dat je dit soort gebreken in allerlei oude huizen vindt, van klein tot groot.
Een oude keuken interesseert me niet. Het opnieuw moeten bedraden en opbouwen van een huis en dus nog maanden ergens anders moeten wonen (huren?) voordat je er in kan trek ik gewoon (financiëel) niet.
Als het enkel bedraden is kan dat volgens mij prima terwijl je er woont.
Harrie_ schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:37:
Om even terug te komen op wat dan de 'standaard' is hier op Tweakers; dat is niet bepaald een keuken van 8k.
Ik had een beetje plagerig die 8k gekozen. Ik vind 'basis' keukens namelijk ook best duur. Een paar honderd euro aan apparatuur, en voor de rest spaanplaat kastjes die (op wat pas- en meetwerk na) in standaardformaten kunnen worden geproduceerd. En dat is dan samen ineens duizenden euro's waard? Ik durf niet te zeggen waar het nou aan ligt, maar ik heb het vermoeden dat ergens in de keten erg goed wordt verdiend. Dan vind ik de meerprijs van die 'luxe' keukens eigenlijk weer meevallen.
Harrie_ schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:37:
een complete generatie die op zoek is naar een karakteristieke jaren '30 woning waarin alles af en van deze tijd is...
In de jaren '30 werden de (overlevende) woningen vooral door rijke particulieren gebouwd. Als er al projectontwikkelaars waren, waren ze nog lang niet zo dominant als ze nu zijn. Maar daarom zijn er natuurlijk nooit genoeg jaren '30 woningen voor iedereen :P

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
kabeltjekabel schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:45:
[...]

Die schoorsteen moet je er gewoon afslopen en dan het dak dichtleggen. Ventilatie gewoon met normale dakdoorvoer. Maarja, die schoorsteen is natuurlijk weer gedeeld met de buren en op kortzichtige manier bekeken is op korte termijn het opnieuw laten voegen goedkoper. 8)7
Wij willen de schoorsteen eraf, maar onze buren stoken met hout in dezelfde pijp.
Gaat dus echt niet lukken.

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-11-2025
evleerdam schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:15:
[...]

Zou er niet een relatie zitten tussen IQ en financieel succes? Dus des te hoger je IQ, des te groter je kans op financieel succes? Of andersom, des te lager je IQ, des te lager je kans op financieel succes?

Verder eens dat er heel veel factoren invloed hebben op financieel succes, waarvan de door jou genoemde (sekse, huidkleur, afkomst, karakter en dergelijke) ook een grote impact kunnen hebben.

Over IQ en financieel succes kan ik online weinig vinden. Behalve dan dat er wel bewijs is voor dat je IQ omlaag gaat als je arm bent, maar het gaat mij juist om die relatie maar dan andersom.
Volgens Daniel Kahneman (ik meende in Thinking fast and slow) is succes een keten van toevalligheden... veel projecten/bedrijven zijn goed gegaan omdat er op bepaalde momenten een beslissing is genomen met een gunstige uitwerking.

• kabeltjekabel
Mark31 schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:54:
[...]

Wij willen de schoorsteen eraf, maar onze buren stoken met hout in dezelfde pijp.
Gaat dus echt niet lukken.
Ja, lastig als de buren niet meewerken.

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Z___Z schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:32:
[...]
Vloer, muren en tuin moet je ook doen als je een nieuwbouw sociale huurwoning betrekt. Dat zou volgens tweakers maatstaven dus onbewoonbaar zijn...
Nou heb ik alleen maar oude(re) huurwoningen betrokken en daar ligt vanaf de jaren negentig steevast lichte pvc kliklaminaat in en de muren zijn ook - al dan niet bont - gesausd. Dat is mijn referentiekader; verhuisdozen uitpakken, bed opbouwen en klaar. Dat sauzen van lelijke kleuren kan als je er woont wel en dat zijn meestal toch kamertjes die even zijn gebruikt als kinderkamer voordat de vorige bewoners er achter kwamen dat het te klein was met een kind
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
.

Misschien is het wel een onrealistisch vooruitzicht maar ik verwacht toch wel dat je een huis kan kopen waar je direct in kan na koop, maar blijkbaar verzorgen kopers hun huis gewoon minder goed. Als huurder kan je immers alles laten doen (of gebeurt dat volgens schema) en een koper ‘zit wel goed’ en geeft liever geld uit aan een grote TV of zo…? Nee, jullie allemaal niet natuurlijk, maar de rijtjeswoning 3-4 ton werd meestal bewoond door niet al te rijke, nu oudere mensen en die gaven liever hun geld aan andere dingen uit dan aan onderhoud.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:14
Wilf schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:06:
[...]
Nou heb ik alleen maar oude(re) huurwoningen betrokken en daar ligt vanaf de jaren negentig steevast lichte pvc kliklaminaat in en de muren zijn ook - al dan niet bont - gesausd. Dat is mijn referentiekader; verhuisdozen uitpakken, bed opbouwen en klaar.
Wellicht dat jouw referentiekader dan niet helemaal overeenkomt met de gemiddelde huurwoning? De meeste huurwoningen die ik ken komen hier namelijk niet mee overeen, op de hoger segment woningen na.
Misschien is het wel een onrealistisch vooruitzicht maar ik verwacht toch wel dat je een huis kan kopen waar je direct in kan na koop, maar blijkbaar verzorgen kopers hun huis gewoon minder goed. Als huurder kan je immers alles laten doen (of gebeurt dat volgens schema) en een koper ‘zit wel goed’ en geeft liever geld uit aan een grote TV of zo…?
Mijn ervaring is juist dat de cosmetische binnenkant bij huurwoningen vaak juist niet worden gedaan door de verhuurder en dat de bewoners elke verbetering als weggegooid geld zien (want het is niet je eigen woning) en dat dus vaak op z'n voordeligst doen. En áls de verhuurder al iets doet, dan is dat bij het er in trekken en niet (of slechts bij hoge uitzondering) als je er al woont. Eigenlijk net als wat kopers doen...

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wilf schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:06:
[...]
Nou heb ik alleen maar oude(re) huurwoningen betrokken en daar ligt vanaf de jaren negentig steevast lichte pvc kliklaminaat in en de muren zijn ook - al dan niet bont - gesausd. Dat is mijn referentiekader; verhuisdozen uitpakken, bed opbouwen en klaar. Dat sauzen van lelijke kleuren kan als je er woont wel en dat zijn meestal toch kamertjes die even zijn gebruikt als kinderkamer voordat de vorige bewoners er achter kwamen dat het te klein was met een kind

***members only***
.

Misschien is het wel een onrealistisch vooruitzicht maar ik verwacht toch wel dat je een huis kan kopen waar je direct in kan na koop, maar blijkbaar verzorgen kopers hun huis gewoon minder goed. Als huurder kan je immers alles laten doen (of gebeurt dat volgens schema) en een koper ‘zit wel goed’ en geeft liever geld uit aan een grote TV of zo…? Nee, jullie allemaal niet natuurlijk, maar de rijtjeswoning 3-4 ton werd meestal bewoond door niet al te rijke, nu oudere mensen en die gaven liever hun geld aan andere dingen uit dan aan onderhoud.
Ik had het ook over nieuwbouw. Nieuwbouw huurhuizen zijn niet gesausd. Maar bestaande huurwoningen waar ik gewoond heb moest je altijd achterlaten in een kleur op de muur die in 1x wit overschilderbaar moest zijn.
Bestaande koopwoningen hoef je natuurlijk ook niet zoveel aan te doen als een nieuwbouw casco. Ik denk wel dat koopwoning kopers meer eisen stellen aan een huis dan huurders. Huurders zitten vaak tijdelijk en willen daarom vaak geen geld erin investeren. Zelfs als tijdelijk uiteindelijk 30 jaar wordt.

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:21:
[...]
Mijn ervaring is juist dat de cosmetische binnenkant bij huurwoningen vaak juist niet worden gedaan door de verhuurder en dat de bewoners elke verbetering als weggegooid geld zien (want het is niet je eigen woning) en dat dus vaak op z'n voordeligst doen. En áls de verhuurder al iets doet, dan is dat bij het er in trekken en niet (of slechts bij hoge uitzondering) als je er al woont. Eigenlijk net als wat kopers doen...
Dat interieur interesseert me niet; ze gaven waarschijnlijk wel gebreken op zoals lekkende daken, schilderwerk, oude CV of keuken etcetera; kost ze immers niks. En dát zijn juist de kosten die kopers ‘liever even uitstellen (tot St Juttemus)’ want liever op vakantie dan een onderhouden huis; je krijgt immers toch wel flinke overwaarde bij verkoop dus onderhoud is weggegooid geld.

Overigens vind ik het wel een beetje bekrompen idee over huurders; de meesten willen ook gewoon mooi / leuk wonen dus investeren ook in een nieuwe vloer, sausje, witgoed et cetera. Niet elke huurder is een bijstandsmoeder uit Vlissingen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Wilf op 29-12-2020 12:29 ]

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:21:
Wellicht dat jouw referentiekader dan niet helemaal overeenkomt met de gemiddelde huurwoning? De meeste huurwoningen die ik ken komen hier namelijk niet mee overeen, op de hoger segment woningen na.
Dat 'kaal opleveren' herken ik eigenlijk alleen van de woningbouw (waar je de malle situatie hebt dat huurders successievelijk nette verbeteringen weg moeten halen, want de volgende huurder wil ze niet overnemen). Particuliere huur heeft meestal wel wat minimale aankleding.
In mijn studententijd kende ik zelfs mensen die (in een kamer die echt niet tot het 'hogere segment' behoorde) tijdelijk moesten verkassen, omdat de huisbaas de muren wou witten.
Wilf schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:23:
Dat interieur interesseert me niet; ze gaven waarschijnlijk wel gebreken op zoals lekkende daken, schilderwerk, oude CV of keuken etcetera; kost ze immers niks. En dát zijn juist de kosten die kopers ‘liever even uitstellen (tot St Juttemus)’ want liever op vakantie dan een onderhouden huis; je krijgt immers toch wel flinke overwaarde bij verkoop dus onderhoud is weggegooid geld.
Bij koopwoningen heb je nog een tweede categorie. Wél airco / 'nieuwe' keuken, inbouwspeakers in de slaapkamer, maar een systeemplafond in de badkamer dat door de schimmel naar beneden krult, kozijnen die inmiddels meer stopverf dan hout zijn, etc etc :D Onderhoud is gewoon niet sexy.

Overigens doet "Bob van de TV" dat op een sjiekere manier: heel hoge afwerking, maar vaak geen cent naar isolatie en ander laaghangend fruit. Geen geld uitgeven aan dingen waar je niets van ziet.

• Rubbergrover1
Wilf schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:23:
Overigens vind ik het wel een beetje bekrompen idee over huurders; de meesten willen ook gewoon mooi / leuk wonen dus investeren ook in een nieuwe vloer, sausje, witgoed et cetera. Niet elke huurder is een bijstandsmoeder uit Vlissingen ;)
Dat is ook wel het andere uiterste, maar ik denk dat een huurder niet zo heel snel 20k voor een keuken uitgeeft, het plafond laat gladstucen of een dure parketvloer legt.

• Z___Z
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:28:
[...]

Dat 'kaal opleveren' herken ik eigenlijk alleen van de woningbouw (waar je de malle situatie hebt dat huurders successievelijk nette verbeteringen weg moeten halen, want de volgende huurder wil ze niet overnemen). Particuliere huur heeft meestal wel wat minimale aankleding.
In mijn studententijd kende ik zelfs mensen die (in een kamer die echt niet tot het 'hogere segment' behoorde) tijdelijk moesten verkassen, omdat de huisbaas de muren wou witten.

[...]

Bij koopwoningen heb je nog een tweede categorie. Wél airco / 'nieuwe' keuken, inbouwspeakers in de slaapkamer, maar een systeemplafond in de badkamer dat door de schimmel naar beneden krult, kozijnen die inmiddels meer stopverf dan hout zijn, etc etc :D Onderhoud is gewoon niet sexy.

Overigens doet "Bob van de TV" dat op een sjiekere manier: heel hoge afwerking, maar vaak geen cent naar isolatie en ander laaghangend fruit. Geen geld uitgeven aan dingen waar je niets van ziet.
Bob had laatst wel een huis energie neutraal gemaakt. Wel met een hele dikke lelijke warmtepomp in de tuin voor het schuurtje dat was omgebouwd als kantoor. Als er zo’n lelijk log ding in m’n tuin moet komen blijf ik liever gas stoken zo lang het nog kan.

• CVTTPD2DQ
Z___Z schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:03:
Bob had laatst wel een huis energie neutraal gemaakt. Wel met een hele dikke lelijke warmtepomp in de tuin voor het schuurtje dat was omgebouwd als kantoor. Als er zo’n lelijk log ding in m’n tuin moet komen blijf ik liever gas stoken zo lang het nog kan.
Correctie: gasloos, en alleen omdat de deelnemers expliciet vroegen "iets duurzaams" te doen. In de zolderkamer keek je nog gewoon tegen het dakbeschot aan. Dus ik ben benieuwd of die buitenunit dik genoeg is, of dat ze eigenlijk een maatje groter hadden moeten hebben.

Nu snap ik trouwens dat, als je de groep moet bedienen die vooral "karakteristieke glas-in-loodraampjes" wil, de energierekening het ondergeschoven kindje wordt.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:28:
[...]

Correctie: gasloos, en alleen omdat de deelnemers expliciet vroegen "iets duurzaams" te doen. In de zolderkamer keek je nog gewoon tegen het dakbeschot aan. Dus ik ben benieuwd of die buitenunit dik genoeg is, of dat ze eigenlijk een maatje groter hadden moeten hebben.

Nu snap ik trouwens dat, als je de groep moet bedienen die vooral "karakteristieke glas-in-loodraampjes" wil, de energierekening het ondergeschoven kindje wordt.
Valt ook wel te verklaren. De doelgroep zowel kopers als kijkers zien liever een visgraat vloer en keuken eiland, met kekke kleurtjes, dan een WP, pv panelen en dikke isolatie..

Als ik zo'n programma kijk ben ik ook niet geïnteresseerd hoe ze het glas vervangen door HR+++ en 8 panelen op het dak gooien, maar wel hoe de man reageert als de keuken paars is.

Het is een amusementsprogramma, geen klusprogramma :7

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@Wilf @Rubbergrover1

Members only:

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Rubbergrover1
Ik ken zelf eerlijk gezegd geen mensen die grote verbouwingen in een huurwoning aanbrengen, maar dat kan ook aan mijn referentie liggen natuurlijk. Maar ik denk toch dat in de regel mensen met een koopwoning eerder geneigd zijn om zelf energie in de woning te steken dan mensen met een huurwoning. Dat was volgens mij waar het een beetje over ging, dat ik me weinig kan voorstellen bij het beeld dat als je een huurwoning neemt, deze van binnen er netjes uitziet en dat een koopwoning eerder 'uitgeleefd' eruit ziet. In mijn optiek is het eerder andersom.

offtopic:
Ik vraag me trouwens wel af hoe een verhuurder omgaat met grote verbouwingen zoals een aanbouw of een andere (smaakgevoelige) keuken. Hebben de bewoners daar dan toestemming voor gevraagd (en gekregen)?
Maar ook bv de tuininrichting. Ik ken verhuurders waarbij je standaard de tuin leeg moet opleveren. Dus bomen en struiken die na jaren eindelijk wat gegroeid zijn en in je zorgvuldig aangelegde tuin staan moeten met de grond gelijk worden gemaakt en de nieuwe bewoner moet weer helemaal vanaf nul beginnen.

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Het ging mij juist om technische staat; er wordt veel gebeund door huizenbezitters (en -flippers), tot het gevaarlijke af. En uiteraard zal een goede huurder met een verhuurder in overleg bij verbouw, omdat het in zijn belang is dat er niet gebeund gaat worden.

In tegenstelling tot woningbezitters is het bij huurders immers wél een probleem als het huis levensgevaarlijk of onbewoonbaar wordt door geknoei met draagmuren en elektra. Die levensgevaarlijke verborgen gebreken zijn voor rekening van de verhuurder. Voor de verkoper is dat ‘eigen onderzoek koper’. Bizar maar waar.

Wij hebben de keuken onlangs opgeknapt (nieuwe (onder)vloer, alles los gehad en gelakt, nieuwe handgrepen et cetera), eerst aangekondigd, en de verhuurder en wij zijn helemaal blij. De afgelopen jaren heeft de verhuurder onder andere (door professionals) het dak deels vervangen, de CV vervangen, nieuwe afzuiger geplaatst, nieuwe ventilator in douche geplaatst, lekkage verholpen, badkamer opnieuw gekit, deuren en kozijnen buiten laten schilderen, een CO-melder aan ons gegeven en wat andere kleine dingen.

We hebben echt een geweldig fijne verhuurder en zolang wij blijven communiceren is er heel erg veel mogelijk. Ook heb je vaak met vorige huurders overleg over wat ze kunnen laten staan. Vorige huurders hadden kasten, een wasmachine, koelkast en schutting in de aanbieding. We hebben één kast en tijdelijk de koelkast gehouden en de rest mochten ze meenemen. Vooral de schutting want daar vroegen ze €1000 voor (voor 5 meter).

[ Voor 3% gewijzigd door Wilf op 30-12-2020 11:06 ]

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

[...]
Nou, ik heb inmiddels ook al genoeg huizen in die prijsklasse (tussen 3-4 ton verkoop) gezien. Dat zijn meestal rijtjeshuizen uit de jaren zestig en zeventig en mij valt ook vaak op dat er vaak sinds de jaren negentig weinig tot geen onderhoud is geweest (schroevendraaier kan je zo door de sponning drukken, dak lekt aan alle kanten, schimmel door slechte afzuiging, een Nefit uit 1998 of met geluk 2002, slecht tot geen isolatie, originele ongeaarde stopcontacten en glazen stoppenkast…).

Een oude keuken interesseert me niet. Het opnieuw moeten bedraden en opbouwen van een huis en dus nog maanden ergens anders moeten wonen (huren?) voordat je er in kan trek ik gewoon (financiëel) niet. Misschien ben ik teveel verwend als huurder? Dat je gewoon ergens in kan, je spullen neer kan zetten en verder gaan met je leven?
Ex huur huizen?

Poah dikke Massey.

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Geen idee, misschien dat ze in de jaren negentig inderdaad verkocht zijn aan de huidige eigenaars. Het zijn de jaren zestig/zeventig doorzonwoningen, vaak bewoond door de eerste bewoners, die vrijkomen omdat die dood of verhuisd zijn. Veel 'authentieke' details. Wel mooi hoor, die oude bakelieten stopcontacten die in een trapeziumvorm staan (stekker boven wijst naar boven, stekker onder wijst naar onder) maar in de praktijk wil ik gewoon een geaard huis en een moderne meterkast, niet een levensgevaarlijke fire hazard.

De bruin/oranje/diarreekleurige vloerbedekking, badkamer en behang kijk ik wel doorheen. De schrootjes in de woon- en slaapkamer zijn er ook zo uit. De grote bruine kringen op de platen op zolder wordt al wat minder. De rotte kozijnen en vocht- en schimmelplekken in de al jaren ongebruikte kinderkamers, natte cellen en soms zelfs master bedroom stemt me echt treurig. "Het huis is een mooie basis." zegt de makelaar dan.

Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Wilf op 30-12-2020 11:43 ]

• Z___Z
  • Niet online
Members only:

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:59:
Dat was volgens mij waar het een beetje over ging, dat ik me weinig kan voorstellen bij het beeld dat als je een huurwoning neemt, deze van binnen er netjes uitziet en dat een koopwoning eerder 'uitgeleefd' eruit ziet. In mijn optiek is het eerder andersom.
Ik heb een tijdje geshopt in het, eh, "Wilf-segment", uiteindelijk zo'n huis gekocht (bakeliet en bruine kringen op zolder olé olé), en ik herken precies waar hij het over heeft. Met de kanttekening dat de vertrekkende bewoners vaak erg oud (of dood) zijn. Ex-huur heb ik weinig gezien (logisch, volgens de statistieken worden panden juist voor verhuur gekocht de laatste tijd).

Van particuliere huurwoningen verwacht ik dat ze oha een kortere doorlooptijd hebben, en vaker aan de moderne tijd worden aangepast.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

[...]
Ik ken zelf eerlijk gezegd geen mensen die grote verbouwingen in een huurwoning aanbrengen, maar dat kan ook aan mijn referentie liggen natuurlijk. Maar ik denk toch dat in de regel mensen met een koopwoning eerder geneigd zijn om zelf energie in de woning te steken dan mensen met een huurwoning. Dat was volgens mij waar het een beetje over ging, dat ik me weinig kan voorstellen bij het beeld dat als je een huurwoning neemt, deze van binnen er netjes uitziet en dat een koopwoning eerder 'uitgeleefd' eruit ziet. In mijn optiek is het eerder andersom.
Members only:

Ik heb zelf trouwens ooit een woning gekocht van een corporatie waar de deurtjes van de keukenkastjes letterlijk eraf gerukt waren, door het hele huis gaten in de opdekdeuren, stukken uit het stucwerk, tegels stuk in de badkamer, noem maar op. In dat huis hadden trouwens de voorlaatste huurders een blauwe tegelvloer gelegd, zeg maar zoiets maar dan op de complete begane grond op de vloer. :/

Een beetje offtopic, maar om even terug te komen op:
[...]
Members only:
Z___Z schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:06:
Members only:
Members only:

[ Voor 11% gewijzigd door Harrie_ op 30-12-2020 13:44 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:51

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gezien de schaarste op de woningmarkt zal een energielabel nog niet veel impact hebben op de woningwaarde, ik verwacht dat dit richting de toekomst wel anders gaat zijn gezien de doelen van het kabinet voor 2030 niet vrijblijvend zijn, extra maatregelen zullen de komende jaren ongetwijfeld volgen richting huiseigenaren om te zorgen dat ze hun huis gaan verduurzamen / van het gas af halen. Wanneer je een oud huis hebt met een slechte basis ben je 10 duizenden euro's verder met het verduurzamen.

Ik denk dat moderne woningen met een goed label of die al van het gas af zijn harder in prijs gaan stijgen of minder in prijs zullen dalen.

Je moet er ook niet aan denken dat een oude woning met slechte isolatie aangesloten wordt op een warmtenet, mijn buren die nog via stadsverwarming verwarmen betalen 110 euro per maand met een goed geisoleerde (2019) woning.

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 30-12-2020 13:40 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Mark31
revolution-nl schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:38:
Gezien de schaarste op de woningmarkt zal een energielabel nog niet veel impact hebben op de woningwaarde, ik verwacht dat dit richting de toekomst wel anders gaat zijn gezien de doelen van het kabinet voor 2030 niet vrijblijvend zijn, extra maatregelen zullen de komende jaren ongetwijfeld volgen richting huiseigenaren om te zorgen dat ze hun huis gaan verduurzamen / van het gas af halen. Wanneer je een oud huis hebt met een slechte basis ben je 10 duizenden euro's verder met het verduurzamen.

Ik denk dat moderne woningen met een goed label of die al van het gas af zijn harder in prijs gaan stijgen of minder in prijs zullen dalen.

Je moet er ook niet aan denken dat een oude woning met slechte isolatie aangesloten wordt op een warmtenet, mijn buren die nog via stadsverwarming verwarmen betalen 110 euro per maand met een goed geisoleerde (2019) woning.
Er zijn zat mensen waaronder ikzelf die nieuwbouw verafschuwen aangezien ze snel gemaakt worden, daardoor vaak lekkage erbij optreed en ook nog eens postzegels zijn.

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:52

De grap met stadsverwarming is vaak dat het super duur is of je het nu wel of niet gebruikt waardoor er vrij weinig incentive is om verder te isoleren. Maar ik denk dat je wel goed zit met het eerste punt, kijk maar naar de hypotheek verstrekkers die 0.05% of 0.1% rente korting geven bij een duurzame woning. Waar dat eerst voldoende was bij A, zie je nu dat sommige A++ vragen etc.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mark31 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:47:
[...]

Er zijn zat mensen waaronder ikzelf die nieuwbouw verafschuwen aangezien ze snel gemaakt worden, daardoor vaak lekkage erbij optreed en ook nog eens postzegels zijn.
lekkage, is onzin, als je woning wordt opgeleverd heb je 5 jaar woningborg-garantie.
postzegels? Dat is een keuze, als je een beetje zoekt vind je best redelijke percelen.

Maar het is een keuze, als jij een oudere woning aanschaft die helemaal naar je zin is en waar je de komende jaren nog 10 tot 20k aan moet verspijkeren dan is dat prima toch.

Voor ons was de energietransitie en de doelen die zijn gesteld voor 2030 een reden om niet meer te kijken naar oudere woningen met een slechte EPC en mogelijk ook nog eens extra onderhoud. Dit omdat er nu nog amper een prijsdifferentiatie is in de markt en ik dit wel verwacht vond ik dit een minder goede investering ten opzichten van nieuwbouw.
Tales schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:52:
[...]

De grap met stadsverwarming is vaak dat het super duur is of je het nu wel of niet gebruikt waardoor er vrij weinig incentive is om verder te isoleren. Maar ik denk dat je wel goed zit met het eerste punt, kijk maar naar de hypotheek verstrekkers die 0.05% of 0.1% rente korting geven bij een duurzame woning. Waar dat eerst voldoende was bij A, zie je nu dat sommige A++ vragen etc.
Klopt, hoewel dit ook erg van de aanbieder afhangt, wij houden stadsverwarming bijv. aan voor SWW en back-up verwarming, met de 3.5kW airco in de woonkamer verwarm ik de gehele woning.

Mijn energiekosten aan ennatuurlijk zijn maar €30,- p/mnd welke ik weg streep met het laden van de auto waar ik iedere maand een vergoeding van krijg vanuit mijn werkgever.

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 30-12-2020 14:12 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• CVTTPD2DQ
Gezien de schaarste op de woningmarkt zal een energielabel nog niet veel impact hebben op de woningwaarde, ik verwacht dat dit richting de toekomst wel anders gaat zijn gezien de doelen van het kabinet voor 2030 niet vrijblijvend zijn, extra maatregelen zullen de komende jaren ongetwijfeld volgen richting huiseigenaren om te zorgen dat ze hun huis gaan verduurzamen / van het gas af halen.
Ben je gek. Over vijftien jaar is er hooguit een parlementaire enquete energietransitie, waarbij de vraag wordt gesteld waarom, ondanks de beschikbare miljarden en goede moed, alleen een paar woningbouwwijken écht gasloos gerenoveerd zijn.

Vervolgens wordt de conclusie getrokken dat we toch duur Russisch gas moeten blijven inkopen of dat de gaskraan in Groningen tóch niet dicht kan (volgens mij is dat 10-20% van de overheidsinkomsten?). De overdreven focus op energietransitie van woningen is een manier om de schuldvraag bij de burgers neer te leggen, eigenlijk analoog aan wat er bij COVID is gebeurd. Huishoudens zijn nog steeds maar een fractie van het Nederlandse energiegebruik. Hoofdverbruiker, de industrie, krijgt gas en electra tegen een uiterst gunstig tarief.

Even voor de duidelijkheid: Ik vind het een fantastisch idee als we energie gaan besparen en CO₂ gaan reduceren. Ik denk alleen dat de politieke wil er nooit geweest is.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:14:
[...]

Ben je gek. Over vijftien jaar is er hooguit een parlementaire enquete energietransitie, waarbij de vraag wordt gesteld waarom, ondanks de beschikbare miljarden en goede moed, alleen een paar woningbouwwijken écht gasloos gerenoveerd zijn.

Vervolgens wordt de conclusie getrokken dat we toch duur Russisch gas moeten blijven inkopen of dat de gaskraan in Groningen tóch niet dicht kan (volgens mij is dat 10-20% van de overheidsinkomsten?). De overdreven focus op energietransitie van woningen is een manier om de schuldvraag bij de burgers neer te leggen, eigenlijk analoog aan wat er bij COVID is gebeurd. Huishoudens zijn nog steeds maar een fractie van het Nederlandse energiegebruik. Hoofdverbruiker, de industrie, krijgt gas en electra tegen een uiterst gunstig tarief.

Even voor de duidelijkheid: Ik vind het een fantastisch idee als we energie gaan besparen en CO₂ gaan reduceren. Ik denk alleen dat de politieke wil er nooit geweest is.
Dit gaat niet alleen over Co2 reductie maar vooral over geopolitieke belangen, agenda 2030 is onderdeel van het WEF en gaat impact hebben op ons allemaal (wereldwijd). De EU en de Nederlandse politiek hebben zich hieraan gecommitteerd dus maak je borst maar nat ;)

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 30-12-2020 14:31 ]

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:33
Volgens ING slaat in de bouw in 2021 de coronacrisis echt toe. Bouwvolumes zullen met 4% afnemen.

https://fd.nl/ondernemen/...uwvolumes-in-2021-4-lager

[ Voor 25% gewijzigd door Morpheusk op 30-12-2020 14:30 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 31-12-2025

Rzaan

Altijd zoekende

Aan die link hebben niet veel mensen iets. Eerst aanmelden blablabla.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:33
Rzaan schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:08:
Aan die link hebben niet veel mensen iets. Eerst aanmelden blablabla.
Members only:

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• CVTTPD2DQ
revolution-nl schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:25:
Dit gaat niet alleen over Co2 reductie maar vooral over geopolitieke belangen, agenda 2030 is onderdeel van het WEF en gaat impact hebben op ons allemaal (wereldwijd). De EU en de Nederlandse politiek hebben zich hieraan gecommitteerd dus maak je borst maar nat ;)
We hebben ons ook gecommiteerd aan armoede en honger uitroeien, kinderarbeid terugdringen, etc. Al decennia. Om Stafford Beer aan te halen: the purpose of a system is what it does. In de meeste steden zijn gemeenten nog een plan aan het opstellen welke wijken van het gas af moeten. Daarmee geef je al de mogelijkheid de transitie te rekken, want het is natuurlijk voordelig om in een wijk te wonen waar dat niet hoeft. Gemeenten worden (uiteindelijk) bestuurd door de inwoners, en je ziet nu al dat gemeentebesturen zich inzetten om zoveel mogelijk wijken die uitzonderingspositie te geven.

Zolang een deel van de huizen in een straat of wijk nog gas nodig hebben (en in elke straat woont wel een oude koppige man die het aan z'n reet zal roesten) kunnen netbeheerders het gasnetwerk niet afsluiten. Op de korte termijn hebben netbeheerders dus wel de lasten (zwaardere belasting electriciteitsnet, inkomsten mislopen van de mensen die hun gasaansluiting weg laten halen) maar niet de lusten (besparingen op onderhoud gasnet) van de transitie.

Zelfs met SEEH/ISDE subsidies zijn die tienduizenden euro's investeringen om een woning van het gas te halen vaak niet rendabel. Huizenbezitters hebben dus ook geen financiële prikkel. En het is goed mogelijk dat dwarsliggen zal worden "beloond".

Mensen die nog cynischer zijn dan ik stellen wel eens dat de energietransitie vooral een feestje is voor bouwers en warmtepompverkopers. Ik weet niet of ik zover wil gaan, maar het lijkt er wel op dat dit de enige zijn die met het huidige beleid een duidelijke financiële prikkel hebben.

Op het moment zie ik niet in hoe hier iets uit moet voortkomen.

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:27
Ach, wij hebben net een huis uit 2017 gekocht dat nog gas heeft. Als iedereen straks van het gas gaat wordt het voor ons alleen maar goedkoper. Minder vraag, aanbod blijft. Die infratructuur gaat recht niet zomaar weg...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Rubbergrover1
Wilf schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:03:
Het ging mij juist om technische staat; er wordt veel gebeund door huizenbezitters (en -flippers), tot het gevaarlijke af. En uiteraard zal een goede huurder met een verhuurder in overleg bij verbouw, omdat het in zijn belang is dat er niet gebeund gaat worden.
Ik dacht dat het je (ook) om de binnenkant ging. Dat was nl. waarop ik reageerde, de vergelijking van hoe (on-)verzorgd huur-/koopwonigen zijn
De 'technische staat', dus het werkelijk structurele onderhoud, ik ben het met je eens een hoop kopers dat niet altijd even goed doen. Dan kun je beter een WBV hebben die het onderhoud redelijk bijhoudt.

• Z___Z
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:17:
[...]

We hebben ons ook gecommiteerd aan armoede en honger uitroeien, kinderarbeid terugdringen, etc. Al decennia. Om Stafford Beer aan te halen: the purpose of a system is what it does. In de meeste steden zijn gemeenten nog een plan aan het opstellen welke wijken van het gas af moeten. Daarmee geef je al de mogelijkheid de transitie te rekken, want het is natuurlijk voordelig om in een wijk te wonen waar dat niet hoeft. Gemeenten worden (uiteindelijk) bestuurd door de inwoners, en je ziet nu al dat gemeentebesturen zich inzetten om zoveel mogelijk wijken die uitzonderingspositie te geven.

Zolang een deel van de huizen in een straat of wijk nog gas nodig hebben (en in elke straat woont wel een oude koppige man die het aan z'n reet zal roesten) kunnen netbeheerders het gasnetwerk niet afsluiten. Op de korte termijn hebben netbeheerders dus wel de lasten (zwaardere belasting electriciteitsnet, inkomsten mislopen van de mensen die hun gasaansluiting weg laten halen) maar niet de lusten (besparingen op onderhoud gasnet) van de transitie.

Zelfs met SEEH/ISDE subsidies zijn die tienduizenden euro's investeringen om een woning van het gas te halen vaak niet rendabel. Huizenbezitters hebben dus ook geen financiële prikkel. En het is goed mogelijk dat dwarsliggen zal worden "beloond".

Mensen die nog cynischer zijn dan ik stellen wel eens dat de energietransitie vooral een feestje is voor bouwers en warmtepompverkopers. Ik weet niet of ik zover wil gaan, maar het lijkt er wel op dat dit de enige zijn die met het huidige beleid een duidelijke financiële prikkel hebben.

Zolang in de rest van Europa subsidie gegeven wordt aan particulieren om over te stappen op gas is het beleid van Nederland om van het gas af te gaan gewoon dom. Hetzelfde als pas gebouwde kolencentrales te sluiten, terwijl in Polen de bruinkool centrales gewoon door blijven stoken. En hier maar rokende biogas centrales bouwen en bomen verbranden van bossen in oost Europa en Noord Amerika.

Ik ben voor energie transitie, maar je moet het wel Europa breed trekken. Sommige landen zin gewoon meer geschikt voor CO2 neurale stroom. In Nederland kunnen we eindelijk alleen windmolens en zonnepanelen neerleggen. Massale groene energie zal vanuit de bergen moeten komen. Veel hoogte verschil, makkelijk overschot in op te slaan en tekorten mee op te vangen. Wat dat betreft hebben de Noren het goed voor elkaar. Lekker olie verkopen aan de rest van de wereld en investeren in hun eigen land door meer waterkrachtcentrales te bouwen. Weet niet hoe het verder is in Noorwegen, maar op dit vlak loopt de Noorse regering mijlen voor op Nederland. Hier is het gas geld gewoon gebruikt voor consumptie en is de rekening doorgeschoven naar de volgende generatie.

• CVTTPD2DQ
Z___Z schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:17:
Ik ben voor energie transitie, maar je moet het wel Europa breed trekken. Sommige landen zin gewoon meer geschikt voor CO2 neurale stroom. In Nederland kunnen we eindelijk alleen windmolens en zonnepanelen neerleggen.
Opwek, opslag en gebruik hebben niet zoveel met elkaar te maken. We hebben in Nederland een mild klimaat, ideaal voor de warmtepomp. We hebben in Nederland 50 jaar lang slecht geisoleerde huizen gebouwd; dat is ook ons probleem, elders in Europa hadden ze geen goedkoop gas, dus daar heeft men beter z'n best gedaan. Nederland heeft ook het minste 'groene' energie van alle Europese landen, wederom, omdat dat goedkope gas het makkelijk maakte er niet over na te denken.

Het is gewoon vijftig jaar kortzichtigheid die we moeten inhalen, maar geen enkel ander Europees land kan dit voor ons fixen. Dat we tien jaar geleden nog nieuwe kolen- en biomassacentrales zijn gaan bouwen is natuurlijk te zot voor woorden. Blunder van het niveau betuweroute, wat mij betreft ook een parlementaire enquete waardig.

Uiteindelijk is het beter om gas te gebruiken om woningen te verwarmen waar het echt niet anders kan. Dat kan omdat ze in een land staan waar het écht koud wordt, of omdat ze monumentaal zijn en echt niet verbeterd of gesloopt kunnen worden.

Alle energie op willen wekken binnen de landsgrenzen is mi. een raar idee, het is ook niet heel efficiënt om hier panelen neer te leggen die de helft van het jaar amper stroom opwekken, als je ze dichter bij de evenaar neer kunt leggen. In de winter gaat Europa waarschijnlijk erg afhankelijk worden van goedkope zonnestroom uit Noord-Afrika. In de zomer leveren we in Noord-Europa dan weer wat terug, omdat onze dagen veel langer duren. Wat mij betreft prima, Europa is geen eiland.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

RobbieB schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:11:
Ach, wij hebben net een huis uit 2017 gekocht dat nog gas heeft. Als iedereen straks van het gas gaat wordt het voor ons alleen maar goedkoper. Minder vraag, aanbod blijft. Die infratructuur gaat recht niet zomaar weg...
Een huis uit 2017 is relatief eenvoudig en goedkoop gasloos te maken. Je vergeet overigens het fiscale component, gas zal alleen maar zwaarder belast worden.

De overheid gaat woningen met een slecht energielabel en gasaansluiting aanpakken, let maar op.
Men zal wel met een objectgebonden krediet komen of iets dergelijks.

Reken er maar op dat een gekoppeld krediet van 100 euro - 200 euro p/mnd iets gaat doen met de marktwaarde van dat object.

[ Voor 31% gewijzigd door revolution-nl op 30-12-2020 19:07 ]

• CVTTPD2DQ
RobbieB schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:11:
Ach, wij hebben net een huis uit 2017 gekocht dat nog gas heeft. Als iedereen straks van het gas gaat wordt het voor ons alleen maar goedkoper. Minder vraag, aanbod blijft. Die infratructuur gaat recht niet zomaar weg..
Dat klopt, en in de media buitelen beleidsmakers en politici over elkaar om oplossingen voor huizen op gas te verzinnen. Waterstof bijstoken (kneiterduur), warmtenetten, zelfs een "warmtewet" die alle burgers een recht op warmte geeft.

Als je van het gas af wil moet je dure ingrepen aan je huis gaan plannen en financieren. Als je aan het gas wil blijven word je ontzorgd.

Als ik koning van Nederland was zou ik dit omkeren: per wijk aankondigen dat het gas uit gaat op een bepaalde datum (2030, 2040, etc), en daarna mag je het zelf uitzoeken. Stookolie? Dure milieuvergunning en hoge accijns. Pelletcv? Hoge accijns. Electriticiteitstarieven baseren op piekafname. Wedden dat die warmtepomp ineens aantrekkelijk wordt?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:09:
[...]

Als ik koning van Nederland was zou ik dit omkeren: per wijk aankondigen dat het gas uit gaat op een bepaalde datum (2030, 2040, etc), en daarna mag je het zelf uitzoeken. Stookolie? Dure milieuvergunning en hoge accijns. Pelletcv? Hoge accijns. Electriticiteitstarieven baseren op piekafname. Wedden dat die warmtepomp ineens aantrekkelijk wordt?
Dat wordt dus belastingvrij afvalhout stoken, ik kan nu al regelmatig amper ademen buiten van de giftige rook uit alle veel te lage maar o zo gezellige schoorstenen.

De overheid is om geopolitieke redenen en door politici verzonnen CO2-handel bezig de schoonste brandstof ooit te vervangen voor een brandstof die smeriger is dan steenkool.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:59:
[...]

Een huis uit 2017 is relatief eenvoudig en goedkoop gasloos te maken. Je vergeet overigens het fiscale component, gas zal alleen maar zwaarder belast worden.
_O-

10-12k voor een L/W warmtepomp indien aangelegd door een Nederlandse installateur. Dan nog goede kans dat je afgiftesysteem (deels) bestaat uit radiatoren die op hoge temperatuur zijn gedimensioneerd. Mag je die ook nog eens voor 5k gaan vervangen. En met een beetje pech kun je het boilervat nergens kwijt.

En als je dan nog koeling wilt ben je helemaal de sjaak.

• di-Rossi
  • Laatst online: 18-12-2025
Skyaero schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:51:
[...]

_O-

10-12k voor een L/W warmtepomp indien aangelegd door een Nederlandse installateur. Dan nog goede kans dat je afgiftesysteem (deels) bestaat uit radiatoren die op hoge temperatuur zijn gedimensioneerd. Mag je die ook nog eens voor 5k gaan vervangen. En met een beetje pech kun je het boilervat nergens kwijt.

Toevallig gaan wij komend jaar verbouwen op zolder en nu bezig met alternatieve warmtesystemen. Aangezien wij een hoekwoning hebben zou er een boilervat van 200L op zolder moeten komen
+ installatie. Weg ruimte. ;w

Nou dan houd ik nog wel even gas aan. Huidige CV kost een fractie van de ruimte.
Krijg ik bij de energietransitie ook vergoeding van de gemeente voor mijn minder m2 leefruimte?
Nee natuurlijk niet.

[ Voor 9% gewijzigd door di-Rossi op 30-12-2020 20:00 ]

Blizzard: Speakerrrr#2714

• CVTTPD2DQ
RemcoDelft schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:26:
Dat wordt dus belastingvrij afvalhout stoken, ik kan nu al regelmatig amper ademen buiten van de giftige rook uit alle veel te lage maar o zo gezellige schoorstenen.
Zoals gezegd, accijns op stookhout. Afvalhout gaat nu ook al de biomassa centrale in, en alsnog moeten we importeren uit Estland en de VS. Als de warmtebehoefte gelijk blijft denk ik dat er niet genoeg afvalhout is om houtstook nog verder uit te breiden.

En hier en daar zal een boer misschien zelfvoorzienend kunnen stoken met eigen snoeihout. Het zij zo.
RemcoDelft schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:26:De overheid is om geopolitieke redenen en door politici verzonnen CO2-handel bezig de schoonste brandstof ooit te vervangen voor een brandstof die smeriger is dan steenkool.
De biomassamanie is nog een erfenis uit 2007, toen men vooral bang was voor exploderende olieprijzen. Dertien jaar later is daar geen sprake meer van, maar een ingeslagen weg ...

CO₂ uitstoot is bepaald niet door politici verzonnen ...

• CVTTPD2DQ
di-Rossi schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:58:
Toevallig gaan wij komend jaar verbouwen op zolder en nu bezig met alternatieve warmtesystemen. Aangezien wij een hoekwoning hebben zou er een boilervat van 200L op zolder moeten komen
+ installatie. Weg ruimte. ;w
Je hebt ook nog zoutbatterijen, zoals deze. Nadeel van deze is dat je ze niet met de warmtepomp kunt opladen.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Skyaero schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:51:
[...]

_O-

12k voor een l/w wp _O-

Welnee, ik heb in 2019 nog een offerte op laten maken voor een 7kw pana monoblock, incl installatie, het offerte bedrag kwam op 7k waar nog 2k subsidie af ging. Een 2017 woning houdt je met radiatoren makkelijk warm op 45 - 50c als je continu verwarmt. Moet je alleen SWW nog regelen maar dat hoeft de kop niet te kosten.

Ik verwarm nu mijn gehele woning met één 3.5kW l/l wp (airco), ik zou het met de kennis van nu wel aandurven om in een 2017 woning het gas eruit te gooien en de boel te verwarmen met een of twee airco's, en boiler /doorstroomverwarmer. Voor 4k-5k moet je dit prima voor elkaar kunnen krijgen en dan kan je nog koelen ook.

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:27
revolution-nl schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:59:
[...]

De overheid gaat woningen met een slecht energielabel en gasaansluiting aanpakken, let maar op.
Men zal wel met een objectgebonden krediet komen of iets dergelijks.

Reken er maar op dat een gekoppeld krediet van 100 euro - 200 euro p/mnd iets gaat doen met de marktwaarde van dat object.
Huizen met slecht energielabel en op gas zijn nu én straks grotendeels huurwoningen en/of lage/modaal inkomens. Jan modaal kan geen nieuwbouwwoning meer kopen in de randstad en al helemaal geen warmtepomp betalen.

Belasten/straffen hiervan zonder goede regelingen raakt dus vooral lage inkomens, maar goed, dat doet het regeringsbeleid van de VVD al 10 jaar lang. We vinden het blijkbaar belangrijker om veel energie te besteden aan minima fraude dan de grote belastingontwijkers aan te pakken.

Anyway, in heel Europa zijn landen aan het kijken om juist naar het gas toe te gaan en ze kijken vol jaloezie naar de NL infrastructuur. En als Nord Stream 2 straks af is gaat gas alleen maar goedkoper worden. De NL politieke partijen zijn echt compleet van het padje af in de hele energie transitie discussie.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Skyaero
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:15:
Welnee, ik heb in 2019 nog een offerte op laten maken voor een 7kw pana monoblock, incl installatie, het offerte bedrag kwam op 7k waar nog 2k subsidie af ging.
Maar je hebt het niet gedaan, want je hebt gekozen voor een 3,5 kW airco. Ben benieuwd of je er dan nog comfortabel bij zit als we een winter als in 2012 gaan hebben. De afgelopen winters waren belachelijk warm.

Hoe heb je warm tapwater geregeld?

[ Voor 22% gewijzigd door Skyaero op 30-12-2020 21:14 ]

• Skyaero
  • Niet online
RobbieB schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:33:
[...]
Anyway, in heel Europa zijn landen aan het kijken om juist naar het gas toe te gaan en ze kijken vol jaloezie naar de NL infrastructuur. En als Nord Stream 2 straks af is gaat gas alleen maar goedkoper worden. De NL politieke partijen zijn echt compleet van het padje af in de hele energie transitie discussie.
Die landen komen straks allemaal bedrogen uit. De EU is een stokje aan het steken voor aardgas als transitiebrandstof. De NL ambities zijn juist een keer goed, helaas schort het aan de rest. Valse voorwenselen ("woonlastenneutraal") en veel te makkelijk over de opgave denken. En een paar juniors bij adviesbureaus (hallo Overmorgen :w ) die hoogover RES en TVW schrijven gaan daar echt geen verandering in brengen.

• CVTTPD2DQ
RobbieB schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:33:
Anyway, in heel Europa zijn landen aan het kijken om juist naar het gas toe te gaan en ze kijken vol jaloezie naar de NL infrastructuur.
Da's natuurlijk een vertekening. Oude woningen die nu op nóg vervuilender manier gestookt worden, mogen gas gaan gebruiken als transitiebrandstof. Het is niet alsof die landen massaal alle woningen aan het gas gaan knopen. Ook in de ons omringende landen (met veelal strengere winters) moeten nieuwbouwwoningen aan de warmtepomp, al zijn de eisen niet identiek aan de Nederlandse. En zoals opgemerkt, isolatie van woningen en energieopwekking is onze buurlanden meestal al een stuk verder dan in Nederland.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Skyaero schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:08:
[...]

Je hebt dus nu een warmtepomp in je woning? Hoe heb je warm tapwater geregeld?
Destijds afgezien van l/w optie omdat we op meerdere posten al over budget gingen in het nieuwbouwproject :+ . Ik wilde daarnaast ook kijken wat de daadwerkelijke warmtevraag was van de woning. Uiteindelijk, een jaar later alles nog eens doorgerekend toen kwam de combi l/l wp + stadsverwarming qua business case het beste uit (zowel qua investering als TCO)

Op dit moment verwarm ik dus primair met de airco en gebruik ik de stadsverwarming als SWW en back-up

• Z___Z
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:17:
[...]

Destijds afgezien van l/w optie omdat we op meerdere posten al over budget gingen in het nieuwbouwproject :+ . Ik wilde daarnaast ook kijken wat de daadwerkelijke warmtevraag was van de woning. Uiteindelijk, een jaar later alles nog eens doorgerekend toen kwam de combi l/l wp + stadsverwarming qua business case het beste uit (zowel qua investering als TCO)

Op dit moment verwarm ik dus primair met de airco en gebruik ik de stadsverwarming als SWW en back-up
Dure backup dan, aangezien SWW vooral een hoge vastrecht hebben.

Het is zeker goed dat we voor nieuwbouw geen gas meer aansluiten, maar voor de bestaande huizen lijkt me het beter om gewoon gas te houden. Het elektrische netwerk capaciteit kan beter ingezet worden voor het laden van EVs. Iedereen aan de warmtepomp plus iedereen EV rijden kan het huidige netwerk niet aan.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Z___Z schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:25:
[...]

Dure backup dan, aangezien SWW vooral een hoge vastrecht hebben.
Valt, mee ik betaal nu 30 euro aan ennatuurlijk voor vastrecht en warmte.
Het elektrische netwerk capaciteit kan beter ingezet worden voor het laden van EVs. Iedereen aan de warmtepomp plus iedereen EV rijden kan het huidige netwerk niet aan.
Het nominale verbruik van een l/l warmtepomp is erg weinig in vergelijking tot een oven of inductieplaat.
Ik verbruik de afgelopen dagen zo'n 200-300wh voor het verwarmen. Ik las vandaag nog een tweaker die 2x een l/l wp heeft in een huis uit 97, die zat op 1300wh (wat nog steeds erg weinig is)

Juist met de grootschalige inzet van warmtepompen valt er snel, veel Co2 te besparen.

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 30-12-2020 21:37 ]

• Skyaero
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:17:
[...]

Je had voor 5k een volledige L/W warmtepomp kunnen installeren. En SWW had je de kop niet hoeven kosten (jouw woorden). In plaats daarvan heb je èn een airco èn stadsverwarming. 8)7

Wat was de BAK?

En 30 euro per maand? Volgen Ennatuurlijk is het vastrecht minimaal 400 euro per jaar.

Ik denk dat je een foutje hebt gemaakt in je TCO.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Skyaero schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:42:
[...]

Je had voor 5k een volledige L/W warmtepomp kunnen installeren. En SWW had je de kop niet hoeven kosten (jouw woorden). In plaats daarvan heb je èn een airco èn stadsverwarming. 8)7
Aanschaf met subsidie is één maar vervanging is twee, ga er maar vanuit dat je bij die vervanging geen subsidie meer hebt mr smarty pants ;), het bedrag excl. subsidie kan je dus gewoon meerekenen in je afschrijving.

all-electric met SWW schrijf je dus 8k af in 15 jaar af = 44 euro /mnd
l/l wp schrijf je dus 2k af in 15 jaar = 11 euro /mnd

Waarbij ik bij all-electric een hogere investering heb ,geen back-up verwarming heb en amper kan koelen.
En 30 euro per maand? Volgen Ennatuurlijk is het vastrecht minimaal 400 euro per jaar.

Ik denk dat je een foutje hebt gemaakt in je TCO.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIiMie0W5ezgmtGy8FC_x5G0ITI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pz545Nz5kENeBN361V2IL10g.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 30-12-2020 22:10 ]

• Skyaero
  • Niet online
Ik denk dat ik weet in welke wijk je woont en dan mag je echt heel erg hard in je handjes knijpen dat je niet 150-200 euro per jaar meer hoeft te betalen. :)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Skyaero schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:04:
Ik denk dat ik weet in welke wijk je woont en dan mag je echt heel erg hard in je handjes knijpen dat je niet 150-200 euro per jaar meer hoeft te betalen. :)
Als ze het vastrecht fors verhogen dan gaat de warmtewisselaar alsnog naar het grofvuil :+

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

revolution-nl schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:15:
[...]

12k voor een l/w wp _O-

Welnee, ik heb in 2019 nog een offerte op laten maken voor een 7kw pana monoblock, incl installatie, het offerte bedrag kwam op 7k waar nog 2k subsidie af ging. Een 2017 woning houdt je met radiatoren makkelijk warm op 45 - 50c als je continu verwarmt. Moet je alleen SWW nog regelen maar dat hoeft de kop niet te kosten.

Ik verwarm nu mijn gehele woning met één 3.5kW l/l wp (airco), ik zou het met de kennis van nu wel aandurven om in een 2017 woning het gas eruit te gooien en de boel te verwarmen met een of twee airco's, en boiler /doorstroomverwarmer. Voor 4k-5k moet je dit prima voor elkaar kunnen krijgen en dan kan je nog koelen ook.
Ik kom ongeveer uit op euro 4.900 (buitenunit) / 9.000 (bodem wp) om onze woning uit 2018 gasloos te krijgen.
Verbruik nu 1.100 m3 per jaar gas (= 900 euro).

Maw tegen de tijd dat we de WP er financieel uit hebben is het ook afgelopen met salderen van de pv panelen..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Z___Z
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:07:
[...]

Als ze het vastrecht fors verhogen dan gaat de warmtewisselaar alsnog naar het grofvuil :+
Hoe ga je dan warm water maken met je LL warmtepomp? Vooral warm water is nadelig om te verwarmen met een warmtepomp, omdat je 1-2 m2 ruimte nodig hebt voor de boiler.

In België kan je tot 500 euro krijgen als je een nieuwe HR CV ketel koopt. Zelfde klimaat als Nederland. Hier waar vrijwel iedereen al een HR ketel heeft geven we subsidie om helemaal van gas af te gaan.
https://www.gas.be/nl/wie-komt-in-aanmerking-voor-premies

Ik vraag me ook af wat het vervangen van een WW warmtepomp kost en wat de levensduur is van dit apparaat. Nieuw kosten ze iets van 8k zonder installeren. Dat zijn wel hele andere bedragen dan een CV ketel van 800 euro. Snap dus ook niet waarom makelaars de bouwjaar van de ketel in de advertentie zetten. Alsof iemand een huis laat staan als de CV ketel 20 jaar oud is. Iets wat te vervangen is voor minder dan 1500 euro. Een bedrag wat vergelijkbaar is met buitenschilderwerk.

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:03
lama83 schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:24:
Volgens Daniel Kahneman (ik meende in Thinking fast and slow) is succes een keten van toevalligheden... veel projecten/bedrijven zijn goed gegaan omdat er op bepaalde momenten een beslissing is genomen met een gunstige uitwerking.
Inderdaad. Bij een klein/beginnend bedrijf zijn de beslissingen vaak belangrijk, grote bedrijven hebben de middelen om te veranderen, investeren of verkeerde beslissingen te incasseren zonder failliet te gaan/het te merken :p. Bijv. Bill Gates als die destijds Windows/Microsoft verkocht had in plaats van een licentiesysteem te kiezen... Maar niet ieder bedrijf heeft een product of dienst met een dergelijke potentie natuurlijk. Succes is altijd schaars, en relatief denk ik. Ik zou ook wel topman van een goedlopend beursgenoteerd bedrijf kunnen zijn denk ik, een klein lokaal bedrijf zonder bestaansrecht dat iets moet (veranderen) niet denk ik.... Degene die dat voor elkaar krijgt heeft dan meer succes/gepresteerd imho. /offtopic

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Z___Z schreef op woensdag 30 december 2020 @ 23:31:
[...]

Hoe ga je dan warm water maken met je LL warmtepomp? Vooral warm water is nadelig om te verwarmen met een warmtepomp, omdat je 1-2 m2 ruimte nodig hebt voor de boiler.
Niet :P.

Dit zal dan moeten gebeuren met een losse boiler of doorstroomverwarmer, voorlopig is dit financieel nog niet interessant genoeg maar het is wel snel en tegen lage kosten te realiseren.

Ik verwacht in de toekomst overigens wel problemen als warmtepomp installaties vervangen moeten worden doordat deze versleten zijn, dit is toch van andere orde dan een CV ketel, waar nu al hele volksstammen zijn die aangewezen zijn tot ketelhuur omdat ze vervanging niet op kunnen brengen.

[ Voor 27% gewijzigd door revolution-nl op 30-12-2020 23:45 ]

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:14:
[...]

Verduurzaamidee ben ik het wel mee eens, voor zover haalbaar : Je kan best wel voor 10K je huis(mits al dubbel glas) behoorlijk isoleren. Voor minder kan het ook als je het zelf doet. Die heisa vh gas af of energie-neutraal gaat'm echt ni worden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 december 2020 @ 01:02:
[...]

Verduurzaamidee ben ik het wel mee eens, voor zover haalbaar : Je kan best wel voor 10K je huis(mits al dubbel glas) behoorlijk isoleren. Voor minder kan het ook als je het zelf doet. Die heisa vh gas af of energie-neutraal gaat'm echt ni worden.
Dat energie neutrale idee : Hoe verder je wil gaan in dit plan, hoe meer het kost. Je hebt ergens een punt van evenwicht wat haalbaar is. Het rendement wat je wil behalen...dat energie neutrale (wat kost dat dan wel niet, voor niet nieuwbouw huizen?), haal je niet uit de mainstream-NL huizen, dan moeten die eigenlijk allemaal gesloopt worden en plaats maken voor nieuwbouw. (oei..nieuwbouw...hebben we nog ergens wat blikken bouw-vakkers?)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-01 08:08
Verwijderd schreef op donderdag 31 december 2020 @ 01:02:
[...]

Nee dat denk ik niet: het is namelijk geen keuze! Fossiel raakt op en elk jaar sneller dan het jaar ervoor. Dus doen alsof we tot in oneindig wel gas kunnen stoken is onzin. En dat gemiep.over het geld is hetzelfde, niks doen is nog veul duurder.

Eens met @CVTTPD2DQ ;
De politieke wil om nou echt eens wat te doen ontbreekt volledig, alles is show en beetje de schijn ophouden. De urgentie is de niet, de oplossingen zijn er niet, niks is er :-/

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Gezien de schaarste op de woningmarkt zal een energielabel nog niet veel impact hebben op de woningwaarde, ik verwacht dat dit richting de toekomst wel anders gaat zijn gezien de doelen van het kabinet voor 2030 niet vrijblijvend zijn, extra maatregelen zullen de komende jaren ongetwijfeld volgen richting huiseigenaren om te zorgen dat ze hun huis gaan verduurzamen / van het gas af halen.
Vergis je ook niet in de aantallen ouderen die in oudere huizen wonen (langer zelfstandig blijven wonen ipv bejaardenhuis/verpleeghuis). Voor zulke groepen is verduurzamen vaak helemaal niet interessant / betaalbaar als de bewoner zelf nog maar '10 tot 15 jaar' meegaat. Het gaat echt onwijs moeilijk worden die groep mee te krijgen (en dat zijn enorme aantallen).

[ Voor 5% gewijzigd door CyberMania op 31-12-2020 08:08 ]

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
CyberMania schreef op donderdag 31 december 2020 @ 08:05:
[...]

Vergis je ook niet in de aantallen ouderen die in oudere huizen wonen (langer zelfstandig blijven wonen ipv bejaardenhuis/verpleeghuis). Voor zulke groepen is verduurzamen vaak helemaal niet interessant / betaalbaar als de bewoner zelf nog maar '10 tot 15 jaar' meegaat. Het gaat echt onwijs moeilijk worden die groep mee te krijgen (en dat zijn enorme aantallen).
Dat “probleem” lost zich vanzelf op binnen 20-30 jaar ;)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Rubbergrover1
CyberMania schreef op donderdag 31 december 2020 @ 08:05:
[...]

Volgens mij hebben juist ouderen veel belang bij het extra comfort dat een goed geïsoleerd en energiezuinig huis geeft. Naast medische noodzaak is voor de senioren die ik ken het lagere comfort van een 'oude' woning de belangrijkste reden om te willen verhuizen.

Ik denk daarom dat ouderen zeker geïnteresseerd zullen zijn in verbetering van de eigen woning, maar dat ze tegelijk ook totaal geen zin hebben in het gedoe en uitzoekwerk dat daarbij komt kijken.

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de meeste ouderen die ik ken, en in tochtige oude huizen wonen, dat geen reet interesseert en veel liever de verwarming hoog zetten. Dat ze 400 pm aan gl moeten betalen boeit ze weinig, ze hebben vaak toch niet al te veel andere kosten meer.

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Inderdaad; gaskachel op standje crematorium en al het vocht verdampt wel door de tochtige kieren. Zo ken ik er ook meerdere.

Nieuwe auto’s kopen ze wel maar in hun huis investeren…?

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
CrazyOne schreef op donderdag 31 december 2020 @ 08:54:
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de meeste ouderen die ik ken, en in tochtige oude huizen wonen, dat geen reet interesseert en veel liever de verwarming hoog zetten. Dat ze 400 pm aan gl moeten betalen boeit ze weinig, ze hebben vaak toch niet al te veel andere kosten meer.
Haha herkenbaar. :P Ze hebben de hypotheek bijna afbetaald, maar toch 200-300 euro per maand opstoken om de woning lekker warm te houden.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Liefst nog met een gashaard de hele dag aan en het raam open :P

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:21
Moeten die oudjes toch lekker zelf weten, ik snap er stappen nodig zijn.

Maar denk de beste motivatie geld blijft, dus als er mensen wat mee winnen zoals met de elektrische auto subsidies dan pas gaan mensen het doen.
Uit eigen belang van de portemonnee, maar ff 15k investeren terwijl de keuken al van ellende uit elkaar valt krijg je denk ik het er niet in ;).

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:52
Eindelijk iets waar iedereen in dit topic het over eens is 😄.

Ik ken ook een ouder stel met een machtig mooi historisch huis waar de gordijnen dicht moeten tegen de tocht en de gwl rekening rond de 500€ per maand is.

Maar mij wel vragen ze te helpen met zonnepanelen regelen omdat ze iets goeds willen doen 😄.

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:37

HellBeast

Oh My GoT!

Z___Z schreef op woensdag 30 december 2020 @ 23:31:
[...]

. Snap dus ook niet waarom makelaars de bouwjaar van de ketel in de advertentie zetten. Alsof iemand een huis laat staan als de CV ketel 20 jaar oud is. Iets wat te vervangen is voor minder dan 1500 euro. Een bedrag wat vergelijkbaar is met buitenschilderwerk.
Ik ga komend jaar verhuizen en ga mijn huidige huis dan ook verkopen. Het eerste wat de makelaar vroeg was: "Zijn er nog dingen in het huis recentelijk vervangen en hoe oud is de CV ketel?". Het is gewoon een vraag die de makelaar elke keer moet beantwoorden bij een bezichtiging. Mensen vragen er naar als die informatie niet wordt gegeven.

Beauty is in the eye of the beerholder

• Rubbergrover1
Mektheb schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:26:
Maar denk de beste motivatie geld blijft, dus als er mensen wat mee winnen zoals met de elektrische auto subsidies dan pas gaan mensen het doen.
Waarbij die dure gesubsidieerde auto's in de praktijk dus vooral gekocht worden door mensen die de auto's ook zonder subsidie al makkelijk kunnen betalen...

Volgens mij gaat het niet zozeer om hoeveel het kost, maar vooral om het uitzoekwerk. Zie het voorbeeld van zonnepanelen: geld willen ze er wel aan uitgeven, maar geen zin om het uit te zoeken. En uiteraard is een 'visuele' aantasting van de woning ook niet gewenst, net als tijden in de rommel zitten. Ik denk dat een hoop mensen (niet alleen senioren) best geld willen stoppen in een energiezuiniger en comfortabeler woning, maar dat ze geen idee hebben waar te beginnen. En ook geen Jacobse en Van Es types over de vloer willen om hen te 'adviseren'.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Tuurlijk, nog een subsidieregeling erbij met bijbehorend papierwerk en online uitzoekwerk.
Daar ga je ouderen echt niet mee over de streep trekken.
Precies zoals @Rubbergrover1 al zei: Subsidieregelingen worden veelal gebruikt door mensen die ze eigenlijk niet nodig hebben. Op welk vlak dan ook.

• lama83
Ik voorzie / vermoed straks ook millenials die dezelfde methode hanteren onder het mom van 'je leeft nu en niet later' door de uitzichtloosheid ('waarom zou je sparen of iets opbouwen') op de woningmarkt.

• lama83
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:17:
[...]

Ik meende dat ze in het noorden of ergens rondom Zwolle een pilot uitvoeren met waterstof via 'oude' gasleidingen, alleen hoor ik daar niet meer zoveel over of dat het breder aangepakt gaat worden.

• CVTTPD2DQ
Mektheb schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:26:
Uit eigen belang van de portemonnee, maar ff 15k investeren terwijl de keuken al van ellende uit elkaar valt krijg je denk ik het er niet in ;).
We geven met z'n allen jaarlijks rond 6 miljard uit aan verbouwingen. Even rondkijkend denk ik dat er heel wat meer matig geisoleerde huizen met mooie nieuwe keukens zijn dan andersom :)

Dat woningen waarde verliezen door slechte energiezuinigheid lijkt me niet waarschijnlijk. Tot nu toe lijkt de meerwaarde van een 'zuinige' woning zelfs iets minder te zijn dan het verschil in energielasten over een periode van 30 jaar. (dus ja, energiezuinige woningen zijn nu "koopjes")

Wat waarschijnlijk eerder gaat gebeuren is het afschrijven van woningen in de laaggeleden polders en uiterwaarden in het westen, omdat het droog houden van Nederland niet meer handhaafbaar is. Op een gegeven moment wil een bank geen hypotheek geven over een periode van 30 jaar, en dan is een huis ineens niets meer waard.

• kabeltjekabel
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:00:
[...]

We geven met z'n allen jaarlijks rond 6 miljard uit aan verbouwingen. Even rondkijkend denk ik dat er heel wat meer matig geisoleerde huizen met mooie nieuwe keukens zijn dan andersom :)
In de laatste categorie valt bijna alle studentenhuisvesting die gebouwd is in de laatste ~15 jaar.

• kabeltjekabel
revolution-nl schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:54:
[...]

Aanschaf met subsidie is één maar vervanging is twee, ga er maar vanuit dat je bij die vervanging geen subsidie meer hebt mr smarty pants ;), het bedrag excl. subsidie kan je dus gewoon meerekenen in je afschrijving.
Huh? De aanschafsubsidie is netzogoed van toepassing als je bij SV weggaat :?

• CVTTPD2DQ
lama83 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:49:
Ik voorzie / vermoed straks ook millenials die dezelfde methode hanteren onder het mom van 'je leeft nu en niet later' door de uitzichtloosheid ('waarom zou je sparen of iets opbouwen') op de woningmarkt.
Doen ze al. Millennials zijn de generatie die het 'vliegreisje naar Bali" normaal zijn gaan vinden. De CO₂ uitstoot daarvan staat gelijk aan ongeveer een jaar een huis met gas verwarmen.
lama83 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:52:
Ik meende dat ze in het noorden of ergens rondom Zwolle een pilot uitvoeren met waterstof via 'oude' gasleidingen, alleen hoor ik daar niet meer zoveel over of dat het breder aangepakt gaat worden.
Waar moet die waterstof vandaan komen? Op het moment maken we het vooral uit aardgas, uiteraard met behoorlijke verliezen. 8)7 In de toekomst willen ze electrolyse gaan toepassen, ook weer met significante verliezen. Kwa efficiëntie is zelfs weerstandsverwarming beter, en volgens mij vindt niemand dat een goed idee.

Het is vooral een plan om mensen hoop te geven dat er helemaal niets hoeft te veranderen, maar ik denk dat het niet gaat gebeuren.

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Requiem19 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:27:
Eindelijk iets waar iedereen in dit topic het over eens is 😄.

Ik ken ook een ouder stel met een machtig mooi historisch huis waar de gordijnen dicht moeten tegen de tocht en de gwl rekening rond de 500€ per maand is.

Maar mij wel vragen ze te helpen met zonnepanelen regelen omdat ze iets goeds willen doen 😄.
Wat zei je? Iets goed doen, verhuizen 8)7

Poah dikke Massey.

• kabeltjekabel
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:08:
[...]

Doen ze al. Millennials zijn de generatie die het 'vliegreisje naar Bali" normaal zijn gaan vinden. De CO₂ uitstoot daarvan staat gelijk aan ongeveer een jaar een huis met gas verwarmen.
En met de besparing op de stookkosten kunnen ze daar vaker heen ;)

• Z___Z
  • Niet online
En juist daar moeten we wat aan doen. Het is leuk om moderne huizen vanaf 1990 van het gas af te halen, maar we kunnen beter die oude huizen van de boomers isoleren. 1 huis van 400/maand maar 100/maand gas is een grotere verbetering als 3 huizen van 100 euro/maand gas naar warmtepomp omzetten. Het kost waarschijnlijk ook nog eens minder.

• Z___Z
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:08:
[...]

[...]

Waar moet die waterstof vandaan komen? Op het moment maken we het vooral uit aardgas, uiteraard met behoorlijke verliezen. 8)7 In de toekomst willen ze electrolyse gaan toepassen, ook weer met significante verliezen. Kwa efficiëntie is zelfs weerstandsverwarming beter, en volgens mij vindt niemand dat een goed idee.

Het is vooral een plan om mensen hoop te geven dat er helemaal niets hoeft te veranderen, maar ik denk dat het niet gaat gebeuren.
Er is wel een voordeel voor waterstof. Je kan het opwekken op een locatie waar hernieuwbare elektriciteit in overvloed aanwezig is. Het transport van waterstof is misschien efficiënter dan via hoogspanning? Alhoewel Siemens in China al hoogspanning heeft gebouwd met gigavolt, waardoor transport over hele grote afstanden met relatief weinig verlies mogelijk is.
Waterstof kan je bijvoorbeeld in IJsland maken en naar Europa vervoeren. Ook kan je waterstof fabrieken gebruiken om netwerk overschot te verbruiken. In België wordt dit overschot op dit moment afgefakkeld in straat verlichting.

Ik geloof niet dat we in Nederland huizen gaan afschrijven in de polder. Eventueel een paar verdwaalde boerderijen, maar zeker niet hele dorpen.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:52
pizzacabonara schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:09:
[...]

Wat zei je? Iets goed doen, verhuizen 8)7
Mijn indruk is dat het concept 'isolatie' voor de generatie die opgeroeid is in de jaren 60-70 een soort ver van hun bed show is.

Zij zien dat niet als iets belangrijks, omdat dit nooit een topic was in hun tijd. Voor de generatie(s) daaronder is het een ander verhaal. Energy labels, EPC waardes, BENG, warmtepompen etc.

Het is een beetje als voetballen misschien wel (#slechtemetafoor incoming): 'wij' zijn bezig met een goede verdediging (isolatie), zodat je niet zoveel doelpunten (gas/elektra/zonnepanelen) hoeft te scoren. Maar de oudere generatie kijkt niet naar hun verdediging, waardoor ze heel veel doelpunten moeten scoren.

Per saldo kom je dan op hetzelfde uit, een prima warm huis. Maar als je verdediging zo lek als een mandje is, kost dat a) veel geld en b) is het echt zonde van de energie die je erin steekt (voor jezelf en voor het milieu).

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Z___Z schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:18:
[...]

En juist daar moeten we wat aan doen. Het is leuk om moderne huizen vanaf 1990 van het gas af te halen, maar we kunnen beter die oude huizen van de boomers isoleren. 1 huis van 400/maand maar 100/maand gas is een grotere verbetering als 3 huizen van 100 euro/maand gas naar warmtepomp omzetten. Het kost waarschijnlijk ook nog eens minder.
Eens of nog beter meer nieuw en toekomstbestendig bouwen.

Poah dikke Massey.

• Mark31
Sowieso van het gas gaan levert minder op dan dat je moet inversteren.
Wij hebben een jaren 70 tussenwoning, energie rekening van 100 euro per maand.
Dat is 1200 euro per jaar, als we energie neutraal huis willen hebben zou je al gauw 30 duizend euro moeten inversteren voor alleen de warmtepompen, zo een plaat om te koken en nieuwe pannen, etc.
Dan moet je nog radiatoren eruit halen, vloerverwarming leggen, nieuwe vloer, opnieuw stucen, dan ga je dus al richting die 60 k.
Als je dan 1200 euro per maand aan gas betaald doe je daar dus 50 jaar over om datzelfde bedrag terug te verdienen.
Heb ik het niet eens over onderhoud.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:54
Mark31 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:37:
Sowieso van het gas gaan levert minder op dan dat je moet inversteren.
Wij hebben een jaren 70 tussenwoning, energie rekening van 100 euro per maand.
Dat is 1200 euro per jaar, als we energie neutraal huis willen hebben zou je al gauw 30 duizend euro moeten inversteren voor alleen de warmtepompen, zo een plaat om te koken en nieuwe pannen, etc.
Dan moet je nog radiatoren eruit halen, vloerverwarming leggen, nieuwe vloer, opnieuw stucen, dan ga je dus al richting die 60 k.
Als je dan 1200 euro per maand aan gas betaald doe je daar dus 50 jaar over om datzelfde bedrag terug te verdienen.
Heb ik het niet eens over onderhoud.
Van het gas gaan is niet hetzelfde als energieneutraal gaan wonen.

Van het gas gaan doe je door een warmtepomp te plaatsen en waar dat makkelijk kan je isolatie en/of je afgiftesysteem te verbeteren. Dat lukt bij de meeste woningen wel voor tussen de 10.000 en 15.000 euro. Tenzij het echt wat isolatie betreft een hopeloos verouderde bende is (enkel glas, geen spouwmuur, tochtig dak, geen vloerisolatie).
En hoe kom je bij het belachelijke bedrag van 30 mille voor een warmtepomp + inductieplaat? Als je nu fatsoenlijke pannen met stalen bodem hebt, hoef je bij overgang naar inductie helemaal geen nieuwe pannen aan te schaffen.

En nee, vloerverwarming is echt niet nodig. Gewoon een booster op de bestaande radiatoren is in de meeste gevallen al voldoende. Ja, vloerverwarming maakt het nog iets efficiënter. Maar dat kun je prima uitstellen tot je toch aan een nieuwe vloer toe bent.

Van gas af halen van de meeste bestaande woningen is écht niet zo moeilijk. Energieneutraal maken is dat wél.

[ Voor 3% gewijzigd door Ivow85 op 31-12-2020 11:51 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Mark31
Ivow85 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:50:
[...]

Van het gas gaan doe je door een warmtepomp te plaatsen en waar dat makkelijk kan je isolatie en/of je afgiftesysteem te verbeteren. Dat lukt bij de meeste woningen wel voor tussen de 10.000 en 15.000 euro. Tenzij het echt wat isolatie betreft een hopeloos verouderde bende is (enkel glas, geen spouwmuur, tochtig dak, geen vloerisolatie).
En hoe kom je bij het belachelijke bedrag van 30 mille voor een warmtepomp + inductieplaat? Als je nu fatsoenlijke pannen met stalen bodem hebt, hoef je bij overgang naar inductie helemaal geen nieuwe pannen aan te schaffen.

En nee, vloerverwarming is echt niet nodig. Gewoon een booster op de bestaande radiatoren is in de meeste gevallen al voldoende. Ja, vloerverwarming maakt het nog iets efficiënter. Maar dat kun je prima uitstellen tot je toch aan een nieuwe vloer toe bent.

Van gas af halen van de meeste bestaande woningen is écht niet zo moeilijk. Energieneutraal maken is dat wél.
Ik doelde op alle kosten voor het energie neutraal maken.
Dus, warmtepompen, zonnepanelen , vloerverwarming, introductie plaat.
Daarnaast door die aanpassing moet je weer andere dingen doen , bij vloerverwarming een nieuwe vloer, introductie plaat zal je ook dingen moeten veranderen aan je keuken.
De radiatoren moeten eraf, alles afdoppen, daardoor krijg je gaten in plafond dus die zal je ook moeten aanpakken , dan ga je echt wel richting de 60 k .
De vervolg kosten worden er niet bij berekend waardoor je maar een halve berekening hebt.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Off topic @Ivow85
Wij gaan (hopelijk) komend jaar een ander huis kopen.
Dikke kans dat dit een ouder huis is.
Waar vinden we objectieve info over hoe we zaken kunnen verbeteren aan ons huis?
Welke investeringen we wel zouden moeten doen/welke niet?
Ook met technische uitleg erbij.
Beetje veel vragen, maar het is oudjaar, dus kan nog net :)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:54
Rzaan schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:04:
Off topic @Ivow85
Wij gaan (hopelijk) komend jaar een ander huis kopen.
Dikke kans dat dit een ouder huis is.
Waar vinden we objectieve info over hoe we zaken kunnen verbeteren aan ons huis?
Welke investeringen we wel zouden moeten doen/welke niet?
Ook met technische uitleg erbij.
Beetje veel vragen, maar het is oudjaar, dus kan nog net :)
Hier op Tweakers, subforum DED?

Daar zijn een hoop professionals en ervaringsdeskundigen te vinden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-10-2025
[...]

Het is inderdaad heel haalbaar. Ik heb destijds een topic bijgehouden over onze stap naar gasloos wonen. Hier een overzicht van alle werkzaamheden en kosten bij ons.

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Er is veel meer winst te halen door de huizen van voor de jaren 80 te isoleren dan tienduizenden euro’s te subsidiëren aan warmtepompen. Voor de Nederlandse totale energie behoefte van huishoudens kan de overheid beter isoleren subsidiëren. Beter nog, de subsidie financieren door slecht geïsoleerde woningen te belasten. Dan heb je dubbel winst als je wel mee doet aan isoleren. Hoef je niet de belasting te betalen en krijg je de subsidie.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Z___Z schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:39:
[...]

Er is veel meer winst te halen door de huizen van voor de jaren 80 te isoleren dan tienduizenden euro’s te subsidiëren aan warmtepompen. Voor de Nederlandse totale energie behoefte van huishoudens kan de overheid beter isoleren subsidiëren. Beter nog, de subsidie financieren door slecht geïsoleerde woningen te belasten. Dan heb je dubbel winst als je wel mee doet aan isoleren. Hoef je niet de belasting te betalen en krijg je de subsidie.
Nadeel van dit soort regelingen is dat je mensen die niet zo handig zijn met aanvragen indienen, bestraft. Of de groep die niet in staat is geld vrij te maken voor isolatie.
Er moet gezocht worden naar manieren waarmee je niet meteen grote groepen die niet mee kunnen, uitsluit.

Ik heb elders al iets verteld over mijn ervaringen met cliënten van de voedselbank: Die groep bestaat ook voor een groot deel uit mensen eigenlijk niet arm hoeft te zijn, maar die simpelweg de veranderingen, regelingen, subsidies, e.d. niet meer bij kunnen benen.
Oppassen dat zo iets ook niet op andere vlakken gebeurt.

• Z___Z
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:50:
[...]

Nadeel van dit soort regelingen is dat je mensen die niet zo handig zijn met aanvragen indienen, bestraft. Of de groep die niet in staat is geld vrij te maken voor isolatie.
Er moet gezocht worden naar manieren waarmee je niet meteen grote groepen die niet mee kunnen, uitsluit.

Ik heb elders al iets verteld over mijn ervaringen met cliënten van de voedselbank: Die groep bestaat ook voor een groot deel uit mensen eigenlijk niet arm hoeft te zijn, maar die simpelweg de veranderingen, regelingen, subsidies, e.d. niet meer bij kunnen benen.
Oppassen dat zo iets ook niet op andere vlakken gebeurt.
Ja mee eens. Maar als iets geld kost weten mensen vaak wel te vinden dit te voorkomen. Het aanvragen van subsidies is vaak lastiger en dat laten mensen die er recht op hebben vaak liggen.

Daarnaast is dit natuurlijk alleen van toepassing op woning eigenaren. Dat zijn meestal niet de onderkant van de maatschappij. De mensen die de regels niet kennen wonen voor het overgrote deel in sociale huurwoningen.
En je hoeft het geld niet te hebben, als de subsidie in de vorm van een lening is. Van 400 euro naar 100 euro/maand door isolatie is zelfs zonder subsidie terug te verdienen in een afzienbare tijd.

Ik weet niet wat we dan met rijksmonumenten moeten. Die zijn meestal niet te isoleren. Het kan aan de binnenkant. Maar de ruimte die je verliest in Amsterdam bijvoorbeeld is per m2 zoveel waard, dat elke cm die eraf haalt zo duur is dat je dat nooit terug verdient.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

kabeltjekabel schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:05:
[...]

Huh? De aanschafsubsidie is netzogoed van toepassing als je bij SV weggaat :?
Je moet er in je TCO berekening vanuit gaan dat je bij vervanging geen recht meer op subsidie hebt. Het bedrag zonder subsidie moet je afschrijven.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@Rzaan een aanvulling op @Z___Z hierboven:

Wanneer de overheid zulk soort subsidieregelingen in het leven roept ontstaan er vanzelf bedrijven die in dit soort aanvragen gaan faciliteren. Als woningeigenaar krijg ik al sinds en jaar en dag trouw iedere maand een brief in de bus van VEH (hoewel ik geen lid ben) over het collectief inkopen van energie, het laten leggen van zonnepanelen, etc. Ik verwacht dat het bij een dergelijke subsidie niet veel anders zal gaan; dan krijg je vanzelf een brief van VEH over de mogelijkheden met een link naar veh.nl/isolatie of iets dergelijks...

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik weet wel dat er vanalles mogelijk is.
Maar we moeten als samenleving oppassen dat we niet te snel gaan.
Als je jong bent, en je bent op de hoogte van vanalles en nog wat, lijkt alles simpel.
Mar dit geldt niet voor iedereen.

Onlangs was er hier nog een discussie gaande waarom oude mensen in hun vertrouwde huis bleven.
Onlangs is de moeder van een vriendin van ons verhuisd. Van een kleine bungalow naar een appartement.
De vriendin vertelde dat haar moeder dit nooit had kunnen doen als zij moeders niet geholpen hadden.
De rompslomp, de papierwinkel, de gemeente die aangaf dat moeder bepaalde aanvragen via internet moest doen, maar moeder belt nog met een huistelefoon en dat vindt ze al high-tec.

Er wordt vaak gesproken over een tweedeling in de samenleving als het om geld gaat. Maar de tweedeling tussen de geïnformeerden en niet-geïnformeerden lijkt net zo groot.
Ik moet voor mijn moeder ook alles regelen: van bankzaken en verzekeringen tot contact met de verhuurder. Het is voor haar de laatste jaren allemaal te snel veranderd.

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:52
Het wordt inderdaad een kwestie van tijd voordat je bepaalde diensten gaat krijgen die dit gaan 'regelen' voor mensen en zelf een mooie winst er op plakken. Zelfde zag je met zonnepanelen, 'wij betalen jou als je je dak aan ons verhuurt', de collectieve inkoop bij o.a. VEH etc.

Één van de woningbouw verenigingen is nu ook begonnen met het aanbieden van dit soort pakketen voor sociale huur. Voor 50 euro per maand van het gas af en 'goedkoper' uit zijn per maand. Voordat geld wordt er een warmtepomp geplaatst, verwarming vervangen, zonnepanelen geplaatst etc.

Iemand hiervoor zei het ook al, mensen die een CV niet kunnen vervangen want het is te duur en daarom maar voor een service contract gaan. Er zullen vast genoeg mensen zijn die het prima vinden om 200 euro per maand te betalen als alles geregeld is.

• CVTTPD2DQ
Requiem19 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:29:
Mijn indruk is dat het concept 'isolatie' voor de generatie die opgeroeid is in de jaren 60-70 een soort ver van hun bed show is.

Zij zien dat niet als iets belangrijks, omdat dit nooit een topic was in hun tijd. Voor de generatie(s) daaronder is het een ander verhaal. Energy labels, EPC waardes, BENG, warmtepompen etc.
Of zoals mijn vader. Heeft zelf nog de katoenen electradraden in stalen buizen in z'n woning gesaneerd. Dubbelglas laten plaatsen, spouwmuren laten vullen, etc.

In zijn optiek is "alles al gedaan" aan z'n woning, en naar de maatstaven van de jaren '80-'90 klopt dat ook wel.
Z___Z schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:29:Ik geloof niet dat we in Nederland huizen gaan afschrijven in de polder. Eventueel een paar verdwaalde boerderijen, maar zeker niet hele dorpen.
We gaan het zelf niet meer meemaken, maar uiteindelijk gaat heel West-Nederland de zee in. Dat broeikaseffect houden we niet meer tegen.
Z___Z schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:29:Er is wel een voordeel voor waterstof. Je kan het opwekken op een locatie waar hernieuwbare elektriciteit in overvloed aanwezig is. Het transport van waterstof is misschien efficiënter dan via hoogspanning?
Maar bij transport van electriciteit gaat het minste exergie verloren, want electriciteit kun je voor vrijwel alles inzetten. Die "overvloed" van hernieuwbare electriciteit is tot nu toe altijd lokaal, dus hoogspanningsleidingen lijken me voor de producent bijna altijd aantrekkelijker.

Als laatste is er ook nog een enorme vraag naar H₂ vanuit de chemische industrie. Die wordt nu dus gekraakt uit aardgas, en die moet op een gegeven moment óók "groen" worden, nog voordat er H₂ "over" is voor andere dingen.
Pagina: 1 ... 165 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.