Grinnik, ja zoveel weet ik nog wel Harrie.
Doe ik puur voor de leesbaarheid.
Oftewel ik lees anderen dus zo ook liever.
Doe ik puur voor de leesbaarheid.
Oftewel ik lees anderen dus zo ook liever.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Tja, dan praat je echt over beunhazen.Harrie_ schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:01:
[...]
Wie een keer kijkt naar het programma Horrorhuurders en Huisjesmelkers ziet dat de meeste van die verhuurders boomers zijn die een tweede woning erbij gekocht hebben voor de verhuur. In die woning komen vaak weer paupers te zitten die het niet minder goed gedaan hebben op de 'property ladder'. Wanneer die paupers vervolgens de huur niet betalen dan hebben de verhuurders weer een probleem; de hoofdwoning is inmiddels afgelost maar de huurwoning is (gedeeltelijk) met een hypotheek gefinancierd die ook gewoon iedere maand betaald moet worden... Wat een prachtig systeem
Moet je wel die overwaarde op je huidige woning hebben. Al is de rente op een verhuurobject ongeveer +1%. Maar dan praat je dus over ongeveer 2,4%. Dan kan je mijn inziens nog steeds een prima rendement halen als je bijv. 30% tot 50% zelf financieert. Een mogelijk 2e nadeel is wel dat je een dure buy-to-let taxatie nodig hebt.izdp schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:11:
[...]
Tja, dan praat je echt over beunhazen.
Je neemt dan natuurlijk weer een hypotheek op je hoofdverblijf en niet op de te verhuren woning.
Wel op de centjes blijven letten
[ Voor 15% gewijzigd door Morpheusk op 11-11-2020 16:39 ]
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Je bent meer voor het langzaam afpellen van de ui. Een beetje de Groningse aardgas tactiek. Eerst jarenlang ontkennen dat er iets is, vervolgens nog flink wat jaren bagatelliseren en uiteindelijk met veel moeite erkennen dat er een probleem is... Dat kan natuurlijk ook bij de funderingen, alleen krijg je dan de situatie dat mensen die wel verstand van zaken hebben de woningen met slechte funderingen op tijd verkopen aan onwetenden, of bewust bepaald gebieden vermijden. Terwijl de onwetende mensen nietsvermoedende in de slechte-fundering-fuik zwemmen. Lijkt mij ook niet heel fijn.Requiem19 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:28:
@Jeroenneman Je doet nu net alsof ik zo'n label niet wil - ik vind het wel een goed idee.
Maar lukraak iets introduceren zonder over de gevolgen na te denken - daar worden mensen het slachtoffer van.
Vind ik geen goede vergelijking, want er is volgens mij niemand die hier ontkent dat er iets aan de hand is (zoals bij Groningen het geval was).Rubbergrover1 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:52:
[...]
Je bent meer voor het langzaam afpellen van de ui. Een beetje de Groningse aardgas tactiek. Eerst jarenlang ontkennen dat er iets is, vervolgens nog flink wat jaren bagatelliseren en uiteindelijk met veel moeite erkennen dat er een probleem is... Dat kan natuurlijk ook bij de funderingen, alleen krijg je dan de situatie dat mensen die wel verstand van zaken hebben de woningen met slechte funderingen op tijd verkopen aan onwetenden, of bewust bepaald gebieden vermijden. Terwijl de onwetende mensen nietsvermoedende in de slechte-fundering-fuik zwemmen. Lijkt mij ook niet heel fijn.
Nee, want Harrie had het over een afgeloste eigen woning.Morpheusk schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:50:
[...]
Moet je wel die overwaarde op je huidige woning hebben. Al is de rente op een verhuurobject ongeveer +1%. Maar dan praat je dus over ongeveer 2,4%. Dan kan je mijn inziens nog steeds een prima rendement halen als je bijv. 30% tot 50% zelf financieert. Een mogelijk 2e nadeel is wel dat je een dure buy-to-let taxatie nodig hebt.
Dus bijv. 100k financieren is iets van 200 euro rente per maand. Als je 1000 euro hier kan vangen blijft ondanks de rente en onderhoud nog genoeg over om niet in de problemen te raken.
Een BAR van 4 a 5% is wel laag. Daar moeten de hypotheekkosten nog vanaf. Wij hebben zelf ongeveer BAR van 8.5% met hypotheek erbij iets van 7%, maar eigelijk moet je dan kijken naar de NAR.izdp schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:24:
[...]
Nee, want Harrie had het over een afgeloste eigen woning.
+1% op een verhuurobject? Ik denk wel wat meer maar soit. Met een BAR van 4 à 5% vind ik het dan evenzogoed een bezopen rendement t.o.v. het risico en kosten.
[ Voor 15% gewijzigd door Morpheusk op 11-11-2020 18:03 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Rare vergelijking.Richh schreef op woensdag 11 november 2020 @ 18:16:
Volgens mij moeten de vastgoedbeleggers hun rendementen eens gaan vergelijken met de rendementen van spaargeld op de bank. Het verschil tussen de spaarrente en de verhuurrendementen is nog altijd ongeveer even groot - wellicht zelfs groter.
Ik maak niet echt een vergelijking, eigenlijk.izdp schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:02:
[...]
Rare vergelijking.
Nul risico tegenover vrijwel onbegrensd risico.
Reëler is de vergelijking met aandelen of og-aandelen.
Helaas zijn er door de acties van DNB geen aandelen meer van og specifiek gericht op de woningmarkt.
Waardevermeerdering meetellen als rendement is voor mij een doodzonde.
Het zal nog een tijd duren, maar voor mij is het een zekerheidje dat heel wat van die nieuwe beleggers de bietenbrug op gaan.
Zelfs als je belegging geen geld oplevert (ergo, uitkomst is 0), levert het je toch nog meer op dan dat het op de spaarrekening stond, waar het -0,5% rente kostte. De winst is dan nog altijd 0,5%. Dat terwijl partijen als Vastgoedbelang dan willen benadrukken dat het niks heeft opgeleverd en dat dat te weinig is.izdp schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:37:
Niet zo gek?
Nauwelijks een marge voor het opvangen van een risico.
Ik zit niet in het wereldje, maar volgens mij is de BAR van nu vergelijkbaar met de BAR van 2015/2016, als ik wat cijfers google. Wat toch wel gek is, gezien de panden uit 2015/2016 fors in waarde zijn gestegen en nu dus zowel renderen in waarde als in huren terwijl de last nog laag is.En dit is zeker een groot verschil met wat 'normaal' was.
Ja, als de multimiljonair een paar duizend euro verlies op z'n vastgoedportfolio, is dat een 'groter risico' dan het jonge startersstel wat onder water staat en zo nooit de "woningmarktladder" kan beklimmenHet verschil is natuurlijk dat een eigen woning wordt gekocht voor het woongenot en een belegger naar winst kijkt.
Totaal ander risicoprofiel.
[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 11-11-2020 22:58 ]
Dan moeten de investeerders onderling van elkaar maar aandelen in de bv’s overnemen. Scheelt weer 8% overdrachtsbelastingWilf schreef op woensdag 11 november 2020 @ 23:00:
Ho ho - dat rendement van 8 - 11% per jaar wordt de armlastige belegger nu uit zijn mond gestoten door de hogere overdrachtsbelasting
Het leuke is dat die waardestijging voor een groot deel ook samenhangt met het 'accepteren' van een lager rendement. Op het moment dat je 10% minder rendement accepteert (bv 4,5% ipv 5%) dan kun je ook een 10% hogere koopprijs accepteren. En dan zullen de prijzen van de beleggingspanden dus zo 10% hoger gaan.Wilf schreef op woensdag 11 november 2020 @ 23:00:
Ho ho - dat rendement van 8 - 11% per jaar wordt de armlastige belegger nu uit zijn mond gestoten door de hogere overdrachtsbelasting
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Anoniem: 39993
Ik vind labels prima, maar niet zoals dit "funderingslabel" nu wordt opgezet. In mijn ogen mag je geen labeltje plakken op individuele objecten zonder het individuele object objectief te keuren. Nu krijg je de situatie dat een huis met een perfect goede fundering in prijs zou moeten dalen, omdat het toevallig vlakbij een rijtje woningen staat die een fundering in wat mindere staat hebben. Maar ook andersom: koop je een woning met heel florisant funderingslabel en blijkt er tóch iets mis met de fundering. Dan heeft dat label je alleen maar op het verkeerde been gezet en heb je juist vanwege het label mogelijk een kat-in-de-zak gekocht. In dat geval zegt de verkoper gewoon: "Je hebt de gelegenheid gehad om het zelf te laten keuren en volgens de instanties is er sprake van een laag risico. Wij wisten van niks en het huis is nog gewoon bewoonbaar. Veel succes ermee."jelke1992 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:32:
[...]
Vaak hebben wat oudere huizen een ouderdomsclausule, en dan wordt het lastig om dit te verhalen.
Daarnaast heb je als koper onderzoeksplicht op gebreken.
[...]
Je doet net alsof je woning minder waard wordt door het label. Een woning met een slechte fundering is nu ook al minder waard. Het enige wat dit label doet is het inzichtelijk maken voor kopers.
Als jij een huis hebt gekocht met een slechte fundering, je hebt daar niet minder voor betaald, en dat komt aan het licht door het label is het inderdaad vervelend. Dit had je dan zelf beter moeten onderzoeken.
Maar stel dat jij een huis hebt gekocht en je krijgt opeens van de gemeente een brief met handhavingstermijn voor funderingsherstel, dan is je huis ook opeens minder waard (dit ben je verplicht te melden met de verkoop). Dit risico loop je nou eenmaal als je een oud huis koopt.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 12-11-2020 07:30 ]
What about … ?Anoniem: 39993 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 07:23:
[...]
Ik vind labels prima, maar niet zoals dit "funderingslabel" nu wordt opgezet. In mijn ogen mag je geen labeltje plakken op individuele objecten zonder het individuele object objectief te keuren. Nu krijg je de situatie dat een huis met een perfect goede fundering in prijs zou moeten dalen, omdat het toevallig vlakbij een rijtje woningen staat die een fundering in wat mindere staat hebben. Maar ook andersom: koop je een woning met heel florisant funderingslabel en blijkt er tóch iets mis met de fundering. Dan heeft dat label je alleen maar op het verkeerde been gezet en heb je juist vanwege het label mogelijk een kat-in-de-zak gekocht. In dat geval zegt de verkoper gewoon: "Je hebt de gelegenheid gehad om het zelf te laten keuren en volgens de instanties is er sprake van een laag risico. Wij wisten van niks en het huis is nog gewoon bewoonbaar. Veel succes ermee."
Wat is de volgende stap? Een beton-rot label wat we ook gewoon even op wijkniveau droppen op alle objecten in dat gebied? En dan kunnen we het nog verder doortrekken naar een overlast-label. Dan gaan we per wijk het aantal overlastmeldingen per inwoner berekenen en op basis daarvan een label op alle huizen in die wijk plakken. Dat jij dan toevallig in "het goede stuk van de wijk" woont, is dan mooi pech voor jou...... Je huis staat nu volgens Funda niet meer "in rustige woonwijk", maar heeft "overlastlabel T(okkies)". Dat gaat te ver natuurlijk.
Je kunt niet alle verantwoordelijkheid weghalen bij mensen en vervangen door algemene labels die we dan van toepassing verklaren op een heel gebied, zonder enige nuance. Laten we vooral stimuleren dat mensen zelf blijven denken over wat verstandig is.
[ Voor 11% gewijzigd door Wilf op 12-11-2020 08:32 ]
Dan zou je toch serieus gaan nadenken over een rat rod als volgende autoWilf schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:14:
spoiler:Ik heb ook in een straat gewoond waar men mijn auto’s ging bekrassen en de antenne kapotbuigen omdat ze de waarde van hun koophuis zouden zien dalen door mijn auto’s (Renesselaan, Zeist).
Wilke schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:31:
[...]
Dan zou je toch serieus gaan nadenken over een rat rod als volgende auto
[ Voor 8% gewijzigd door sj0ertum op 12-11-2020 08:52 ]
[ Voor 68% gewijzigd door Shadow_Agent op 12-11-2020 08:58 ]
Do { Ping } while ( LOL )
Ik denk niet per sé dat de huizen voor doorstromers te duur zijn. Immers de doorstromer heeft, afhankelijk van het moment waarop hij kocht overwaarde, die overwaarde kan hij direct inleggen bij de koop van zijn nieuwe woning. Daarbij kan hij zijn hypotheek oversluiten tegen een veelal lagere rente.sj0ertum schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:51:
Starters die huis van meer dan 4 ton kopen, betalen tóch overdrachtsbelasting: ‘Dit is spannend’
https://www.ad.nl/wonen/s...dit-is-spannend~afa4380b/
Nu ben ik zo'n doorstromende starter en ik was verbaasd dat ik er ook van kon profiteren, maar nu het wordt beperkt, vind ik het toch ook een gemiste kans. Voor de echte starters is het vooral onmogelijk om te beginnen door gebrek aan aanbod doordat doorstromers blijven zitten, want de huizen voor doorstromers zijn te duur. Als die minder doorstromen, hebben de starters daar direct last van. Praat ik voor eigen parochie of is het wel een logische gedachte?
Maar niet in de vorm van een labeltje, waarbij je een "waardering" terugkrijgt op een specifiek adres. Dan krijg je een kaart te zien met allemaal perfect vierkante vlakken waarop je globaal kunt zien wat de leefbaarheid in een bepaalde buurt is. En dat is dus niet heel precies, want als je straat toevallig voor de helft in het ene vlak valt en voor de andere helft in het andere vlak, dan heb je dus een globaal idee m.b.t. leefbaarheid. En dan is leefbaarheid ook weer een heel breed begrip. Daar kan van alles onder vallen, toevallig ook criminaliteit en overlast.Rubbergrover1 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:25:
Bazzh, ik ben het helemaal met je eens dat zo'n label eigenlijk overbodig zou moeten zijn. Want als het goed is heeft een potentiële koper zijn huiswerk gedaan en zou die dus de zelfde informatie als waarop dat label gebaseerd is, ook al moeten hebben. Helaas is de praktijk dat een hoop mensen er vanuit gaan dat ze het zelf allemaal wel kunnen en dat ze geen hulp van experts zouden hoeven te hebben. En dat het risico op een mogelijk slechte fundering voor heb als een donderslag bij heldere hemel komt.
Veel hangt natuurlijk ook af van de waarde die je aan zo'n label hecht. Maar ook hier: als je je een klein beetje inleest in de materie, dan weet je dat dit 'label' vooral op algemeenheden gebaseerd is en weinig te maken heeft met de werkelijke fysieke toestand van de fundering. Voor mensen die zich enigszins voorbereiden voordat ze een bod doen dus geen grote schok. Maar voor mensen die alleen afgaan op het praatje op Funda misschien wel. Dan kun je je afvragen wat beter is, dat die mensen mogelijk een veel te rooskleurig beeld hebben omdat ze van niets weten, of dat die mensen mogelijk een te groot risico inschatten omdat het label te zwaar is. Dan heb ik toch liever de tweede situatie, dat het mogelijk meevalt, dan dat mensen nietsvermoedend een 'bouwval' kopen.
Wat Wilf ook aangeeft, een hoop van die 'buurtinformatie' die je noemt is ook via allerhande sites beschikbaar. Leuk voorbeeld daarvan om eens rond te neuzen is ook leefbaarometer.nl. Dat zou je bijna een 'tokkie label' kunnen noemen. (En dus ook gewoon een site van de overheid.)
Het is eigenlijk een funderings risico label, want het zegt niets over de fundering, maar het zegt alleen wat over het risico op slechte fundering.Anoniem: 39993 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 07:23:
[...]
Ik vind labels prima, maar niet zoals dit "funderingslabel" nu wordt opgezet. In mijn ogen mag je geen labeltje plakken op individuele objecten zonder het individuele object objectief te keuren. Nu krijg je de situatie dat een huis met een perfect goede fundering in prijs zou moeten dalen, omdat het toevallig vlakbij een rijtje woningen staat die een fundering in wat mindere staat hebben. Maar ook andersom: koop je een woning met heel florisant funderingslabel en blijkt er tóch iets mis met de fundering. Dan heeft dat label je alleen maar op het verkeerde been gezet en heb je juist vanwege het label mogelijk een kat-in-de-zak gekocht. In dat geval zegt de verkoper gewoon: "Je hebt de gelegenheid gehad om het zelf te laten keuren en volgens de instanties is er sprake van een laag risico. Wij wisten van niks en het huis is nog gewoon bewoonbaar. Veel succes ermee."
Met "doorstromende starter" heb je in ieder geval een nieuwe term de lucht in weten te slepen.sj0ertum schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:51:
Starters die huis van meer dan 4 ton kopen, betalen tóch overdrachtsbelasting: ‘Dit is spannend’
Nu ben ik zo'n doorstromende starter en ik was verbaasd dat ik er ook van kon profiteren, maar nu het wordt beperkt, vind ik het toch ook een gemiste kans. Voor de echte starters is het vooral onmogelijk om te beginnen door gebrek aan aanbod doordat doorstromers blijven zitten, want de huizen voor doorstromers zijn te duur. Als die minder doorstromen, hebben de starters daar direct last van. Praat ik voor eigen parochie of is het wel een logische gedachte?
Jammer! Ik wou komende 5 jaar ergens gaan doorstromen naar een ander huis.sj0ertum schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:51:
Waarom zou doorstromen te duur zijn? Ik zie juist heel veel mensen doorstromen momenteel. Wij wonen in een rij met, wat je zou kunnen zien als, starterswoningen (koopsom meestal net onder de 3 ton momenteel). Daarvan zijn er dit jaar 2 van eigenaar veranderd (waaronder ons huis volgende maand, wij stromen door). De afgelopen jaren zijn er ook een tweetal van eigenaar gewisseld, waarvan 1 zelfs 2 keer. Dan hebben we het over een rijtje van 11 woningen, waar er in de afgelopen 10 jaar dus 5 transacties zijn geweest. En ik verwacht dat er binnen afzienbare tijd weer 1 of 2 op de markt gaan komen (van 1 persoon weet ik dat hij plannen heeft, van een ander adres zou het logisch zijn als er binnen afzienbare tijd een bord in de tuin komt te staan). Verder wonen er ook een drietal, waarvan ik weet dat ze gewoon niet willen of kunnen verhuizen, om uiteenlopende redenen.sj0ertum schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:51:
Haha ja klopt, maar in feite is dat dus in de lucht gebracht door deze regeling, want je bent starter tot je 35e. Of je nu al een huis hebt of niet. Dusja, dan ben je een doorstromende starter tot die tijd tochYpuh schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:10:
[...]
Met "doorstromende starter" heb je in ieder geval een nieuwe term de lucht in weten te slepen.
Leg even uit wat je bedoelt, een doorstromende starter bestaat niet*.sj0ertum schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:51:
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Of de huizen voor doorstromers 'te duur' zijn, is inderdaad een goede vraag. Prijs/kwaliteit ten opzichte van de rente en de uiteindelijke maandlast zou kunnen bepalen of dat duurder is dan voorheen.Anoniem: 39993 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:21:
[...]
Waarom zou doorstromen te duur zijn? Ik zie juist heel veel mensen doorstromen momenteel. Wij wonen in een rij met, wat je zou kunnen zien als, starterswoningen (koopsom meestal net onder de 3 ton momenteel). Daarvan zijn er dit jaar 2 van eigenaar veranderd (waaronder ons huis volgende maand, wij stromen door). De afgelopen jaren zijn er ook een tweetal van eigenaar gewisseld, waarvan 1 zelfs 2 keer. Dan hebben we het over een rijtje van 11 woningen, waar er in de afgelopen 10 jaar dus 5 transacties zijn geweest. En ik verwacht dat er binnen afzienbare tijd weer 1 of 2 op de markt gaan komen (van 1 persoon weet ik dat hij plannen heeft, van een ander adres zou het logisch zijn als er binnen afzienbare tijd een bord in de tuin komt te staan). Verder wonen er ook een drietall, waarvan ik weet dat ze gewoon niet willen of kunnen verhuizen, om uiteenlopende redenen.
De vraag naar starterswoningen is hier gewoon enorm. Starterswoningen verkopen ook echt "als een malle", terwijl de wat duurdere woningen voor doorstromers meestal toch nét iets langer in de verkoop staan. Het valt daarbij op dat vooral de "bouwvallen" nogal overpriced worden en daarom ook langer nodig hebben om een nieuwe eigenaar te vinden. Het duurt meestal even voor de eigenaar van zo'n bouwval doorheeft dat hij met z'n vraagprijs gewoon hoog zit en daarom geen +10% biedingen krijgt, maar hooguit +2% biedingen.
Je praat voor eigen parochiesj0ertum schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:51:
[ Voor 7% gewijzigd door Biggg op 12-11-2020 09:38 ]
Ik verzin te term doorstromende starter ter plekke, maar dat komt omdat er een verschil is voor doorstromers tot 35 en degene daar boven. Ik bezit nu al een koop woning. Tot m'n 35 wordt ik voor de regeling gezien als starter (die doorstroomt, want heb al een huis). Boven m'n 35 stroom ik gewoon door.Fraggert schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:24:
[...]
Leg even uit wat je bedoelt, een doorstromende starter bestaat niet*.![]()
*of je moet als starter uit je eerste koopwoning willen doorstromen, dan snap ik dat je je ziet als een doorstromende starter maar 't wordt zo wat nodeloos ingewikkeld![]()
Je bent op de KOOPwoningmakrt een starter óf een doorstromer.
Een starter koopt zijn/haar eerste huis, een doorstromer zijn/haar tweede (of beter: volgende) huis.
Ik heb hierboven "koop" al even vetgedrukt staan, er is namelijk onderscheid tussen de huurwoningmarkt en de koopwoningmarkt.
Mocht jij vanuit je huurwoning je eerste woning nu willen kopen, dan ben je een starter en geen doorstromer en ook geen doorstromende starter.
Wil je doorstromen vanuit je gekochte starterswoning dan ben je een doorstromer.
Dus: wat ben je nu?
Helemaal mee eens.Ik was ook stom verbaasd toen ik er achter kwam dat dit voor mij als woning bezitter onder de 35 dus gewoon nog geldt. Leuk om de verschillende inzichten te zien.Biggg schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:36:
[...]
Je praat voor eigen parochie![]()
Het is goed dat er een bovengrens gekomen is (dat was al helemaal belachelijk), maar het blijft bizar dat mensen die al een huis hebben en kunnen doorstromen hier wel aanspraak op maken en mensen die 36 zijn en nog geen huis hebben niet..
Maar stel nu dat jij degene was die precies deze regel kon bedenken voor Nederland: hoe zou jij hem dan inrichten?sj0ertum schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:51:
Ok heldersj0ertum schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:37:
Ik verzin te term doorstromende starter ter plekke, maar dat komt omdat er een verschil is voor doorstromers tot 35 en degene daar boven. Ik bezit nu al een koop woning. Tot m'n 35 wordt ik voor de regeling gezien als starter (die doorstroomt, want heb al een huis). Boven m'n 35 stroom ik gewoon door.
Bekijk dat laatste anders: jouw starterswoning is door deze regeling bijna 2% meer waard geworden, want het budget van een echte starter is gewoon 2% hoger geworden. Jouw doorstroomwoning heeft nauwelijks een waardevermeerdering gehad, omdat hij buiten deze regeling valt. Daar is hooguit sprake van een beperkt indirect effect. Netto profiteer jij als doorstromer dus ook van de regelgeving, maar dan indirect. Als de regeling ook van toepassing zou zijn op duurdere woningen, zou dat voor jou zelfs potentieel nadelig uit kunnen vallen.sj0ertum schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:35:
[...]
Of de huizen voor doorstromers 'te duur' zijn, is inderdaad een goede vraag. Prijs/kwaliteit ten opzichte van de rente en de uiteindelijke maandlast zou kunnen bepalen of dat duurder is dan voorheen.
Wat ik wel kan bepalen voor mezelf is dat ik het te veel geld vind, dat is inderdaad wat anders dan dat het te duur is.En dat is wellicht een reden dat die duurdere huizen wat langer te koop staan. Voor mij als bezitter van een starterswoning is er geen haast bij, maar ik zou wel graag wat groter willen. Ja mijn huis is ook fors meer waard geworden in de 5 jaar dat ik het bezit.
Als ik kijk wat ik voor 4 ton kan kopen hier in mijn omgeving, dan zijn dat vaak woningen die een totale renovatie nodig hebben en waarbij je nog 'maar' een weinig bijzondere 2 kapper koopt. 8K spaargeld wat je aan niet aan overdrachtsbelasting kwijt bent, is dan toch mooi meegenomen.
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
wat al zou helpen is niet ineens, terwijl mensen met een aankomende regeling in zicht waar bij al 99% zekerheid gepretendeerd wordt, extra voorwaarden te gaan opnemen en mensen buitenspel zetten.Requiem19 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:39:
[...]
Maar stel nu dat jij degene was die precies deze regel kon bedenken voor Nederland: hoe zou jij hem dan inrichten?
Het is ook eigenlijk helemaal geen regeling voor "starters", maar voor "mensen onder de 36 die een huis kopen voor eigen bewoning met een maximale koopsom van X". De hele regeling heeft niets met het begrip "starter" te maken. Je bent namelijk maar 1 keer starter en als de regeling ook van toepassing is op mensen die een volgend huis kopen, dan is de scope dus niet "starters".Bockelaar schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:42:
even een knuppel gooien: als ik mijn eerste huis wil kopen op mijn 45e, ben ik dan ook starter? En waarom word ik op leeftijd uitgesloten? Volgens mij rammelt deze regeling aan alle kanten
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 12-11-2020 09:50 ]
Pittig jammer dit. Genoeg starters die beide gewoon een nette baan hebben, dat wordt toch weer bijna 9K extra dokken aan belasting. Ben ik nu geen "echte" starter?sj0ertum schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:51:
[ Voor 16% gewijzigd door Jeroenneman op 12-11-2020 09:50 ]
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Klopt, deze regeling gaat zorgen dat bestaande "starterswoningen" een-op-een 2% in waarde zullen stijgen in zeer korte tijd. Het hogere segment zal kunnen stijgen met dit absolute bedrag. Alleen een paar lucky-few zullen een huis kunnen kopen dat nu net financieel buiten bereik ligt.Anoniem: 39993 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:41:
[...]
Bekijk dat laatste anders: jouw starterswoning is door deze regeling bijna 2% meer waard geworden, want het budget van een echte starter is gewoon 2% hoger geworden. Jouw doorstroomwoning heeft nauwelijks een waardevermeerdering gehad, omdat hij buiten deze regeling valt. Daar is hooguit sprake van een beperkt indirect effect. Netto profiteer jij als doorstromer dus ook van de regelgeving, maar dan indirect. Als de regeling ook van toepassing zou zijn op duurdere woningen, zou dat voor jou zelfs potentieel nadelig uit kunnen vallen.
[ Voor 4% gewijzigd door Biggg op 12-11-2020 09:56 ]
Bij zo'n regel (waarvan je je uberhaupt kunt afvragen of het doel bereikt wordt dat beoogd is), moet je ergens een grens stellen.Jeroenneman schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:47:
[...]
Pittig jammer dit. Genoeg starters die beide gewoon een nette baan hebben, dat wordt toch weer bijna 9K extra dokken aan belasting. Ben ik nu geen "echte" starter?
Voelt weer een beetje als straf omdat je net buiten het modale plaatje valt.
Klopt, en dat ben ik met je eens. De enige oplossing is heel simpel: bouwen als een malle. En dan niet op de plekken waar eigenlijk niemand écht wil wonen. Ik woon zelf in een redelijk linkse stad, maar hier zie ik ook soms echt bizarre dingen gebeuren in de "vrije markt".Requiem19 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:52:
[...]
Bij zo'n regel (waarvan je je uberhaupt kunt afvragen of het doel bereikt wordt dat beoogd is), moet je ergens een grens stellen.
Het doel van de regeling is om toegang tot de woningmarkt beter te maken voor 'starters'. Een stel dat samen meer dan 400k kan financieren, heeft zéér vermoedelijk meer mogelijkheden om toegang tot de woningmarkt te krijgen dan een stel dat samen 300k kan financieren.
Zo onlogisch is het niet.
Maar dit topic wordt volgens mij vooral bezocht door niet-huizenbezitters / toekomstige kopers, want de tendens is nogal dat voor kopers de gouden loper uitgerold moet worden en dat woningbezitters maar even moeten worden aangepakt.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Ik denk dat iedereen in Nederland het wel met elkaar eens is dat er meer (betaalbare) woonruimte gecreëerd moet worden.Jeroenneman schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:58:
[...]
Klopt, en dat ben ik met je eens. De enige oplossing is heel simpel: bouwen als een malle. En dan niet op de plekken waar eigenlijk niemand écht wil wonen. Ik woon zelf in een redelijk linkse stad, maar hier zie ik ook soms echt bizarre dingen gebeuren in de "vrije markt".
Bijvoorbeeld dit: https://www.gelderlander....ks-kloostertuin~a61a2176/
11 enorme villa's met een leuke kloostertuin... vanaf 8 ton. Daar hadden (en dit plan is door de buurtbewoners zelf aangedragen) 30 prima eengezinswoningen kunnen staan. Maar de gemeente kiest blijkbaar liever voor 11 villa's die "groen" zijn.
Die villa's hadden mooi in het buitengebied gebouwd kunnen worden, ruimte genoeg. In de stadskernen moeten we als land echt gaan kijken wie daar moeten wonen.
Het is juist volledig onlogisch.....Requiem19 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:52:
[...]
Bij zo'n regel (waarvan je je uberhaupt kunt afvragen of het doel bereikt wordt dat beoogd is), moet je ergens een grens stellen.
Het doel van de regeling is om toegang tot de woningmarkt beter te maken voor 'starters'. Een stel dat samen meer dan 400k kan financieren, heeft zéér vermoedelijk meer mogelijkheden om toegang tot de woningmarkt te krijgen dan een stel dat samen 300k kan financieren.
Zo onlogisch is het niet.
Om te voorkomen dat huizen veel duurder worden moet je of het aanbod verhogen (meer bouwen), de vraag verkleinen, of zorgen dat mensen minder kunnen bieden. Het aanbod verhogen gaat je niet lukken binnen een paar jaar (maar moet wel zo snel mogelijk gebeuren). Aan de vraagkant heb je weinig opties om die te verlagen, dus blijft (voor de korte termijn) over dat je moet zorgen dat mensen niet een te groot deel van hun inkomen mogen besteden aan hun huis. Dus de financieringsmogelijkheden moeten omlaag ipv omhoog. En dan wel dus voor iedereen. Want dan krijg je dat mensen minder kunnen bieden en daarmee de huizenprijzen zullen stabiliseren of zakken.Maar dit topic wordt volgens mij vooral bezocht door niet-huizenbezitters / toekomstige kopers, want de tendens is nogal dat voor kopers de gouden loper uitgerold moet worden en dat woningbezitters maar even moeten worden aangepakt.
[removed]
Als je 100 huizen hebt en 150 kopers, zullen de mensen met het minste inkomen (starters) minder kans maken op de woning.redwing schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:04:
[...]
Het is juist volledig onlogisch.....
Als je 100 huizen hebt en 150 kopers, kunnen 50 man geen huis kopen. Als ik die 50 man nu 10% extra geef zodat ze wel een huis kunnen kopen heb ik alsnog 50 (andere) mensen die geen huis kunnen kopen. Aan de andere kant heb je wel die huizen duurder gemaakt omdat mensen meer kunnen bieden.
Meer bouwen is iedereen het mee eens - maar dat gaat nog heelll llang duren (als de overheid het al voor elkaar krijgt).Om te voorkomen dat huizen veel duurder worden moet je of het aanbod verhogen (meer bouwen), de vraag verkleinen, of zorgen dat mensen minder kunnen bieden. Het aanbod verhogen gaat je niet lukken binnen een paar jaar (maar moet wel zo snel mogelijk gebeuren). Aan de vraagkant heb je weinig opties om die te verlagen, dus blijft (voor de korte termijn) over dat je moet zorgen dat mensen niet een te groot deel van hun inkomen mogen besteden aan hun huis. Dus de financieringsmogelijkheden moeten omlaag ipv omhoog. En dan wel dus voor iedereen. Want dan krijg je dat mensen minder kunnen bieden en daarmee de huizenprijzen zullen stabiliseren of zakken.
Daar heeft niemand die aan de touwtjes trekt baat bij. Werkelijk niemand heeft daar belang bij, behalve de starters zelf. En die zijn nergens vertegenwoordigd.Biggg schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:47:
[...]
Dit gaat leiden tot 0 extra nieuwe woningen en kost wel veel belastinggeld. Wederom weer een voorbeeld van een kabinet dat olie op het woningmarktvuur gooit en totaal incapabel is om betaalbaar wonen voor jonge mensen te realiseren.
Ik denk dat we met z'n allen het beste af zijn met een stabilisatie van de prijzen, gevolgd door een natuurlijke stijging rond het inflatiecijfer. Zodra je een prijsdaling teweeg brengt, creëer je op andere vlakken weer allerlei problemen en dat kost linksom of rechtsom ook de samenleving meer geld. Maar om stabilisatie te kunnen realiseren, moeten er structureel dingen gaan veranderen in de markt én moeten we behoeftes gaan sturen in plaats van wensen gaan volgen. Als de vraag naar tussenwoningen gigantisch hoog is t.o.v. appartementen, dan is het wonen in een appartement (even de penthouses niet meegerekend) niet interessant genoeg.redwing schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:04:
[...]
Het is juist volledig onlogisch.....
Als je 100 huizen hebt en 150 kopers, kunnen 50 man geen huis kopen. Als ik die 50 man nu 10% extra geef zodat ze wel een huis kunnen kopen heb ik alsnog 50 (andere) mensen die geen huis kunnen kopen. Aan de andere kant heb je wel die huizen duurder gemaakt omdat mensen meer kunnen bieden.
[...]
Om te voorkomen dat huizen veel duurder worden moet je of het aanbod verhogen (meer bouwen), de vraag verkleinen, of zorgen dat mensen minder kunnen bieden. Het aanbod verhogen gaat je niet lukken binnen een paar jaar (maar moet wel zo snel mogelijk gebeuren). Aan de vraagkant heb je weinig opties om die te verlagen, dus blijft (voor de korte termijn) over dat je moet zorgen dat mensen niet een te groot deel van hun inkomen mogen besteden aan hun huis. Dus de financieringsmogelijkheden moeten omlaag ipv omhoog. En dan wel dus voor iedereen. Want dan krijg je dat mensen minder kunnen bieden en daarmee de huizenprijzen zullen stabiliseren of zakken.
Zoals ik al zeg, leuk voor die eerste groep starters, maar dan heb je alsnog 50 woningen te weinig en dus gaan de prijzen simpelweg omhoog met wat mensen kunnen betalen (2% extra). De volgende starters hebben daarna 2% meer te besteden, maar helaas voor hun zijn de prijzen dan ook 2% omhoog gegaan. Wil je die groep dan weer een extra zak geld gaan geven, of zien we dan dat dit soort zaken het probleem alleen maar vergroten?Requiem19 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:10:
[...]
Als je 100 huizen hebt en 150 kopers, zullen de mensen met het minste inkomen (starters) minder kans maken op de woning.
Door het budget van starters (die 50) te verruimen, kunnen zij makkelijker concurreren met de 100 andere kopers (bijv doorstromers). Ze hebben immers opeens 2% meer budget.
Misschien moet je hierover eens wat onderzoeken lezen. De voornaamste reden van de prijzenstijging van woningen is direct gerelateerd aan de financieringsruimte. En het maakt geen bal uit of je nu 200 mensen hebt voor 100 woningen of 150 mensen voor diezelfde 100 woningen. Pas als het enigszins in evenwicht is gaat de financieringsruimte minder meespelen. Die financieringsruimte bepaalt voorlopig dus juist de complete prijs van woningen.[...]
Meer bouwen is iedereen het mee eens - maar dat gaat nog heelll llang duren (als de overheid het al voor elkaar krijgt).
Als je de financieringsruimte omlaag gaat doen, ga je komende 2 jaar heel veel pijn creëren bij starters. Want de krapte blijft en je geeft dan vrij speelveld aan de mensen met eigen geld. Als de krapte blijft zoals hij nu is maakt minder financieringsruimte niet eens zoveel uit (de krapte is namelijk nu veelllleee male hoger dan in 2009).
[removed]
Zelfs Funda vind dat wat er nu gebeurt niet overeenkomt met de huidige staat van de wereldIn oktober zei 86 procent het een gunstige verkoopmarkt te vinden, vooral omdat woningen snel worden verkocht en je een goede prijs krijgt voor je huis. Daartegenover staat dat maar 15 procent het een gunstige koopmarkt vindt. De belangrijkste redenen: de hoge prijzen en het kleine aanbod van woningen.
Het is echt heel opvallend dat ondanks dit ontbrekende vertrouwen, de coronacrisis en de sterke economische gevolgen er toch meer mensen van plan zijn een woning te kopen
Precies wat je zegt - tijdelijke maatregel. Of zoals ik al eerder zei: doekje voor het bloeden voor de huidige starters.redwing schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:17:
[...]
Zoals ik al zeg, leuk voor die eerste groep starters, maar dan heb je alsnog 50 woningen te weinig en dus gaan de prijzen simpelweg omhoog met wat mensen kunnen betalen (2% extra). De volgende starters hebben daarna 2% meer te besteden, maar helaas voor hun zijn de prijzen dan ook 2% omhoog gegaan. Wil je die groep dan weer een extra zak geld gaan geven, of zien we dan dat dit soort zaken het probleem alleen maar vergroten?
Financieringsruimte is inderdaad een grote prijsopdrijver geweest. En ongetwijfeld gaat een lagere financieringsruimte zorgen voor een daling van de prijzen - maar dat duurt wel eventjes. Je hebt namelijk van die grote groep van 200 mensen voor die 100 woningen een groep die wél die ruimte heeft.[...]
Misschien moet je hierover eens wat onderzoeken lezen. De voornaamste reden van de prijzenstijging van woningen is direct gerelateerd aan de financieringsruimte. En het maakt geen bal uit of je nu 200 mensen hebt voor 100 woningen of 150 mensen voor diezelfde 100 woningen. Pas als het enigszins in evenwicht is gaat de financieringsruimte minder meespelen. Die financieringsruimte bepaald dus juist de complete prijs van woningen.
Ik denk dat heel veel mensen liever een woning dan een appartement hebben, maar een appartement is vaak goedkoper, en dus de enige bereikbare optie.Anoniem: 39993 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:12:
[...]
Ik denk dat we met z'n allen het beste af zijn met een stabilisatie van de prijzen, gevolgd door een natuurlijke stijging rond het inflatiecijfer. Zodra je een prijsdaling teweeg brengt, creëer je op andere vlakken weer allerlei problemen en dat kost linksom of rechtsom ook de samenleving meer geld. Maar om stabilisatie te kunnen realiseren, moeten er structureel dingen gaan veranderen in de markt én moeten we behoeftes gaan sturen in plaats van wensen gaan volgen. Als de vraag naar tussenwoningen gigantisch hoog is t.o.v. appartementen, dan is het wonen in een appartement (even de penthouses niet meegerekend) niet interessant genoeg.
Simpel: gelijktrekken met de eenmalige verhoogde vrijstelling voor de schenkbelasting. Die gaat op tot je 40e. Die eenmalige verhoogde vrijstelling was eerst gecapt op 25k zoiets, maar met het oog op financiering van een koopwoning/aflossing eigen woning schuld mocht het 100k zijn. Welnu koppel de overdrachtsbelasting daar ook aan vast. Eenieder die vanaf zijn 18e tot zijn 40e jaar een woning koopt (al dan niet geholpen door de verhoogde schenking) is vrijgesteld van overdrachtbelasting.Requiem19 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:39:
[...]
Maar stel nu dat jij degene was die precies deze regel kon bedenken voor Nederland: hoe zou jij hem dan inrichten?
Als je kijkt dat de m2 prijzen voor appartementen zijn en van huizen zijn, dan wordt er toch meer betaald voor appartementen dan voor huizen, zelfs als het dezelfde locatie is. Dit is niet alleen voor kleine appartementen, maar ook in de prijsgroep 300-500k. Met dit in het achterhoofd lijkt me het vooral goed om meer appartementen te bouwen doormiddel van inbreiding, dan nog meer natuur op te offeren voor Vinex nieuwbouwwijken met matige voorzieningen.Jeroenneman schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:28:
[...]
Ik denk dat heel veel mensen liever een woning dan een appartement hebben, maar een appartement is vaak goedkoper, en dus de enige bereikbare optie.
Hoe wil je trouwens behoefte gaan sturen? Extra belasting op potgrond en op BBQ's, zodat het hebben van een tuin geen voordeel meer is?
Allemaal lapmiddelen voor de bureaucratie omtrent bouwen. Maak nu eens eindelijk voortgang met prefab woningen en zorg dat die binnen een kwartaal van lap grond tot volledig huis kunnen worden neergezet.
Echt waar, we zijn in Nederland helemaal gek van de procedures en de regeltjes. Laatst nog gesteggel met de gemeente omtrent een paar boompjes die gekapt moesten worden bij een huis van vrienden. Die mensen wonen in the middle of nowhere, aan een weg waar soms een verdwaalde fietser voorbijkomt, geen buren aan beide kanten binnen 500 meter, en vervolgens moest er een ambtenaar langskomen om de bomen te bekijken....
Are you fucking kidding me? Daar moest dus iemand voor komen kijken, terwijl het iele boompjes waren die met 4 tikken om waren. En de gemeente wilde ze ook nog laten herplanten, want officieel gemeentegrond. Gelukkig had de ambtenaar ook wel door dat dit een bizarre poppenkast was. Maar ja, regels zijn regels, en hoewel in the middle of nowhere, waar niemand het ooit ging merken, moest er toch een vinkje gezet worden.![]()
Beter idee:Joosie200 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:32:
[...]
Simpel: gelijktrekken met de eenmalige verhoogde vrijstelling voor de schenkbelasting. Die gaat op tot je 40e. Die eenmalige verhoogde vrijstelling was eerst gecapt op 25k zoiets, maar met het oog op financiering van een koopwoning/aflossing eigen woning schuld mocht het 100k zijn. Welnu koppel de overdrachtsbelasting daar ook aan vast. Eenieder die vanaf zijn 18e tot zijn 40e jaar een woning koopt (al dan niet geholpen door de verhoogde schenking) is vrijgesteld van overdrachtbelasting.
Juist omdat alle mijlpalen in het leven (eigen huis, kinderen krijgen, huwelijk) verschuiven naar achteren in de tijd (niet langer tegen eind 20/ begin 30 zoals vroeger) past het juist om de belastingen aansluiting te laten vinden bij de economische/demografische actualiteit.
Het is onlogisch om verschil te laten bestaan tussen vrijstelling van schenkbelasting met het oog op de jubelton en vrijstelling van overdrachtbelasting. Is notabene al aangekaart door de Raad van State in haar advies, maar zoals altijd advies is te vrijblijvend.
[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 12-11-2020 10:44 ]
Dat gaan ze toch niet..... Zoals gezegd gaat die extra bestedingsruimte binnen een paar maanden in de huizenprijzen zitten. Daarna ben je weer terug bij af. Daarnaast heb je alsnog teveel mensen voor diezelfde woningen. Zet je daar een paar starters in, is het enige dat gebeurt dat een aantal mensen (die veelal in goedkopere huizen zullen wonen) niet kunnen verhuizen en er dus minder ruimte komt voor andere starters. Hoe dan ook zorgen al deze maatregelen alleen op een zeer korte termijn (de eerste paar maanden) voor een kleine verandering. Daarna heb je het probleem alleen maar erger gemaakt.Requiem19 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:24:
[...]
Precies wat je zegt - tijdelijke maatregel. Of zoals ik al eerder zei: doekje voor het bloeden voor de huidige starters.
Geen lange termijn oplossing. Maar het beste dat je op zeer korte termijn kan doen. Jouw oplossing is nog veel slechter: dan gaat geen enkele starter meer iets kopen tot 2023. Kudos for that.
Je ziet nu dat extra financieringsruimte binnen een paar maanden zorgt voor een prijzenstijging. Andersom zal een verlaging daarvan dus ook binnen een paar maanden al een merkbaar effect geven. Dat is echt niet iets dat jaren gaat duren.[...]
Financieringsruimte is inderdaad een grote prijsopdrijver geweest. En ongetwijfeld gaat een lagere financieringsruimte zorgen voor een daling van de prijzen - maar dat duurt wel eventjes. Je hebt namelijk van die grote groep van 200 mensen voor die 100 woningen een groep die wél die ruimte heeft.
En dat gaat pas veranderen als er voldoende huizen zijn. Aangezien dat nog wel wat jaren gaat duren, is het enige dat je nu kunt doen, ervoor zorgen dat de prijzen stabiliseren. geen extra financieringsruimte dus, geen grote groepen bevoordelen. Alles wat je doet om grotere groepen mensen extra te besteden te geven zorgt ervoor dat de prijzen omhoog gaan.Dat is precies wat je nu ziet in coronatijden. Beleggers verdwijenen van de markt, maar de markt loopt beter door dan ooit omdat particulieren (die minder te besteden hebben, maar wel genoeg) hun kans ruiken. Het is een piramide, waarbij de prijs pas gaat dalen als de bovenste paar vakjes verzadigd zijn.
[removed]
Appartementen zijn in verhouding gewoon erg duur om in te wonen. Daarom willen mensen er vanaf: je krijgt minder, maar betaalt per maand net zo veel als iemand met een tussenwoning met voor- en achtertuin. Net voor wij onze tussenwoning verkochten, is het appartement (net appartement, dat wel) van de opa van mijn vrouw verkocht i.v.m. overlijden. Dat appartement:Jeroenneman schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:28:
[...]
Ik denk dat heel veel mensen liever een woning dan een appartement hebben, maar een appartement is vaak goedkoper, en dus de enige bereikbare optie.
Hoe wil je trouwens behoefte gaan sturen? Extra belasting op potgrond en op BBQ's, zodat het hebben van een tuin geen voordeel meer is?
Allemaal lapmiddelen voor de bureaucratie omtrent bouwen. Maak nu eens eindelijk voortgang met prefab woningen en zorg dat die binnen een kwartaal van lap grond tot volledig huis kunnen worden neergezet.
Echt waar, we zijn in Nederland helemaal gek van de procedures en de regeltjes. Laatst nog gesteggel met de gemeente omtrent een paar boompjes die gekapt moesten worden bij een huis van vrienden. Die mensen wonen in the middle of nowhere, aan een weg waar soms een verdwaalde fietser voorbijkomt, geen buren aan beide kanten binnen 500 meter, en vervolgens moest er een ambtenaar langskomen om de bomen te bekijken....
Are you fucking kidding me? Daar moest dus iemand voor komen kijken, terwijl het iele boompjes waren die met 4 tikken om waren. En de gemeente wilde ze ook nog laten herplanten, want officieel gemeentegrond. Gelukkig had de ambtenaar ook wel door dat dit een bizarre poppenkast was. Maar ja, regels zijn regels, en hoewel in the middle of nowhere, waar niemand het ooit ging merken, moest er toch een vinkje gezet worden.![]()
Appartementsgebouwen in Nederland zijn vaak laag en weinig geclusterd. (Muv enkele grotere binnensteden misschien.) Daardoor mis je de hoge concentratie mensen en de voordelen die daarbij horen en bij appartementsgebouwen in bijvoorbeeld Azië wel veel ziet: onder elk gebouw winkels, restaurants, reuring, etc.Jeroenneman schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:28:
[...]
Die mensen die in goedkopere huizen wonen krijgen een waardestijging van hun wonen - dus dat balanceert elkaar weer.redwing schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:39:
[...]
Dat gaan ze toch niet..... Zoals gezegd gaat die extra bestedingsruimte binnen een paar maanden in de huizenprijzen zitten. Daarna ben je weer terug bij af. Daarnaast heb je alsnog teveel mensen voor diezelfde woningen. Zet je daar een paar starters in, is het enige dat gebeurt dat een aantal mensen (die veelal in goedkopere huizen zullen wonen) niet kunnen verhuizen en er dus minder ruimte komt voor andere starters. Hoe dan ook zorgen al deze maatregelen alleen op een zeer korte termijn (de eerste paar maanden) voor een kleine verandering. Daarna heb je het probleem alleen maar erger gemaakt.
Cijfers? Hoe weet je dat het andersom ook zo werkt?[...]
Je ziet nu dat extra financieringsruimte binnen een paar maanden zorgt voor een prijzenstijging. Andersom zal een verlaging daarvan dus ook binnen een paar maanden al een merkbaar effect geven. Dat is echt niet iets dat jaren gaat duren.
Zelfs in de locaties waar appartementen wel geclusterd zijn, zijn in Nederland de voorzieningen vrij matig. Door de stedenbouwkundige planning, worden vaak geen winkels toegelaten in woongebieden. Dat is een belangrijke reden dat in Nederland online verkopen het zo goed doen, ondanks dat we een van de hoogst aantal m2 winkels hebben per hoofd van de bevolking. De winkels zijn gewoon te ver weg.NielsFL schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:43:
[...]
Appartementsgebouwen in Nederland zijn vaak laag en weinig geclusterd. (Muv enkele grotere binnensteden misschien.) Daardoor mis je de hoge concentratie mensen en de voordelen die daarbij horen en bij appartementsgebouwen in bijvoorbeeld Azië wel veel ziet: onder elk gebouw winkels, restaurants, reuring, etc.
De enige meerwaarden van een appartement in een gemiddelde stad in Nederland zijn dat je minder zorg hebt om het onderhoud en, als je geluk hebt, een aardig uitzicht hebt. Dat is - naar mijn mening - best mager. (En dus verhuizen we in NL voor de tweede keer naar een grotere tuin, terwijl we in het buitenland vele jaren niets anders dan een appartement wilden.)
Tja Nijmegen.. het wordt niet voor niks Havana aan de Waal genoemd.Jeroenneman schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:58:
[...]
Klopt, en dat ben ik met je eens. De enige oplossing is heel simpel: bouwen als een malle. En dan niet op de plekken waar eigenlijk niemand écht wil wonen. Ik woon zelf in een redelijk linkse stad, maar hier zie ik ook soms echt bizarre dingen gebeuren in de "vrije markt".
Bijvoorbeeld dit: https://www.gelderlander....ks-kloostertuin~a61a2176/
11 enorme villa's met een leuke kloostertuin... vanaf 8 ton. Daar hadden (en dit plan is door de buurtbewoners zelf aangedragen) 30 prima eengezinswoningen kunnen staan. Maar de gemeente kiest blijkbaar liever voor 11 villa's die "groen" zijn.
Die villa's hadden mooi in het buitengebied gebouwd kunnen worden, ruimte genoeg. In de stadskernen moeten we als land echt gaan kijken wie daar moeten wonen.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
True, zelfs in Dukenburg durven ze nu aan te komen met nieuwbouw voor richting de 4 ton. Bizar. Maar nog lang niet zo erg als in de Randstad als ik collega's mag geloven. (Tenminste, als je het hebt over de "echte" Randstad. Een dorpje wat toevallig aan de snelweg ligt, noem ik geen Randstad. Dan is Wijchen ook NijmegenRobbieB schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:54:
[...]
Tja Nijmegen.. het wordt niet voor niks Havana aan de Waal genoemd.
Heb er zelf jaren gestudeerd en vrijwel mijn hele vriendengroep woont er nog, maar zie me er echt niet meer naar terug verhuizen. Woon nu in de randstad (vanwege werk) en daar gaan ze nog enigszins slim om met de beperkte ruimte. In Nijmegen worden alleen maar "groene" prestige projecten neergezet. Als je betaalbaar wil wonen mag je naar Lent/Oosterhout vertrekken en zelfs daar zijn de eengezinswoningen inmiddels net zo duur als in de randstad.
Ik wist niet eens dat dit bestond in de nieuwbouw, totdat we recent zelf weer gingen zoeken. Erg vreemde ontwikkeling inderdaad. Lijkt me redelijk chaotisch 's morgens: kleine kinderen die naar school lopen en de auto's en fietsen van de rest daar dwars doorheen. (Maar misschien dat iemand die in zo'n wijk woont mijn voorstelling daarvan kan corrigeren?)Z___Z schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:53:
[...]
Ik zie in moderne nieuwbouwwijken hetzelfde gebeuren als in de jaren 80. Om maar zo groot mogelijke kavels op papier aan te bieden, wordt bijna nergens meer een stoep neergelegd.
Nou... NIMBY! Onze buurt wordt minder waard!Requiem19 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:02:
[...]
Ik denk dat iedereen in Nederland het wel met elkaar eens is dat er meer (betaalbare) woonruimte gecreëerd moet worden.
Daling voorkomen is uitstel van executie. Het constant verschuiven van geld van beneden naar boven (trickle-up) zorgt op den duur voor een complete verschraling. Dan stort de gehele piramide in.Anoniem: 39993 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:12:
[...]
Ik denk dat we met z'n allen het beste af zijn met een stabilisatie van de prijzen, gevolgd door een natuurlijke stijging rond het inflatiecijfer. Zodra je een prijsdaling teweeg brengt, creëer je op andere vlakken weer allerlei problemen en dat kost linksom of rechtsom ook de samenleving meer geld. Maar om stabilisatie te kunnen realiseren, moeten er structureel dingen gaan veranderen in de markt én moeten we behoeftes gaan sturen in plaats van wensen gaan volgen. Als de vraag naar tussenwoningen gigantisch hoog is t.o.v. appartementen, dan is het wonen in een appartement (even de penthouses niet meegerekend) niet interessant genoeg.
En waarom 40? Dat is ook weer arbitrair en als je uitrekent hoe lang de studieschuld duurt zijn veel mensen dan ook nog niet klaar om met hun (grote) leven(smomenten) te beginnen. Bovendien hebben ze dan nog minstens 30-35 jaar werkend leven voor de boeg. En dat alles komt weer omdat de piramide van de onderkant steeds meer uitgezogen wordt omdat al dat geld omhooggeduwd moet worden.Joosie200 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:32:
[...]
Simpel: gelijktrekken met de eenmalige verhoogde vrijstelling voor de schenkbelasting. Die gaat op tot je 40e. Die eenmalige verhoogde vrijstelling was eerst gecapt op 25k zoiets, maar met het oog op financiering van een koopwoning/aflossing eigen woning schuld mocht het 100k zijn. Welnu koppel de overdrachtsbelasting daar ook aan vast. Eenieder die vanaf zijn 18e tot zijn 40e jaar een woning koopt (al dan niet geholpen door de verhoogde schenking) is vrijgesteld van overdrachtbelasting.
Juist omdat alle mijlpalen in het leven (eigen huis, kinderen krijgen, huwelijk) verschuiven naar achteren in de tijd (niet langer tegen eind 20/ begin 30 zoals vroeger) past het juist om de belastingen aansluiting te laten vinden bij de economische/demografische actualiteit.
Het is onlogisch om verschil te laten bestaan tussen vrijstelling van schenkbelasting met het oog op de jubelton en vrijstelling van overdrachtbelasting. Is notabene al aangekaart door de Raad van State in haar advies, maar zoals altijd advies is te vrijblijvend.
Inderdaad, dus het enige dat er verandert is dat alle huizen in prijs zijn gestegen en dat starters dus alsnog niets kunnen kopen.Requiem19 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:46:
[...]
Die mensen die in goedkopere huizen wonen krijgen een waardestijging van hun wonen - dus dat balanceert elkaar weer.
Kijk simpelweg naar de prijzenstijgingen en leg daarnaast welke maatregelen er zijn genomen. Die kun je bijna 1 op 1 doortrekken, en de stijgingen zie je binnen een paar maanden beginnen.Daarnaast is er nergens onderzoek over hoe snel zo'n effect voor prijsverhoging zorgt, dat dit binnen een paar maanden verdisconteerd is, is een uit de lucht gegrepen aanname.
Feit blijft ook dat je dat doet voor een hele grote groep die tot 400k koopt. En dat je daarmee dus vooral zorgt voor een prijs-stijging.Feit blijft dat je een groep kopers tot 400k een bewust budget voordeel geeft tov andere kopers.
Er is geen reden om aan te nemen dat dat niet het geval zou zijn. Dat is simpelweg marktwerking.[...]
Cijfers? Hoe weet je dat het andersom ook zo werkt?
Het is heel simpel. Jij wilt starters zoveel extra geven dat ze kunnen concurreren met de niet starters. Dat kan alleen door ze zoveel extra ruimte te geven dat ze andere mensen kunnen overbieden. Daarmee zorg je er dus voor dat er meer geboden wordt op die 100 beschikbare huizen en dus dat de koop-prijs omhoog gaat. Er is geen manier om starters te helpen zonder dat daarmee de prijs van huizen omhoog gaat, en je het daarmee de volgende starters weer moeilijker maakt.De huizenmarkt is zo oververhit dat je dit gewoon absoluut niet kunt voorspellen. Ik denk dat je dit schromelijk overschat. Want het verschil tussen vraag en aanbod is gewoon véél te groot. Om jouw voorbeeld te gebruiken. Stel je hebt 100 huizen en 200 kopers. Je verlaagt de financieringsruimte. Dan zijn er van de 200 kopers nog steeds 150 die de woning kunnen betalen. En zoals jij al zei.. maakt het weinig uit of we 200 of 150 kopers hebben op 100 woningen.
En ook dat dat altijd zo zal blijven, ongeacht hoeveel je ze gaat geven. Ik zou ook graag starters willen helpen aan een woning, maar starters zitten nu eenmaal aan de onderkant van de markt. Zolang er te weinig huizen zijn, zullen starters dus moeite hebben om een woning te vinden. Dat is ook logisch want elke starter zorgt ervoor dat er een extra woning nodig is, waarbij iemand die doorstroomt ook weer zorgt voor een huis dat vrijkomt. Bevoordeel je dus die starter tov een doorstromer zal er een starters-woning minder op de markt zijn. Hoe dan ook gaat je pijnpunt bij de mensen zitten die nieuw op de markt komen.Wat je wel zeker weet is dat starters in 1e instantie het hardst geraakt worden door beperking financieringsruimte.
[removed]
Ja, maar laat dat nou precies vragen wat een starter niet of nauwelijks heeft; tijd, geld, energie, politiek overwicht etc.JanHenk schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:11:
[...]
Daar heeft niemand die aan de touwtjes trekt baat bij. Werkelijk niemand heeft daar belang bij, behalve de starters zelf. En die zijn nergens vertegenwoordigd.
Als je wat wil als starter is de enige optie om als een halve projectontwikkelaar zelf aan de slag te gaan met "plaatselijk belang", Gemeenten en financiers. Een ander gaat het niet voor je doen.
[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 12-11-2020 11:10 ]
Nee, want die doorstromers zullen eerder op de markt boven 400k actief zijn.redwing schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:09:
[...]
Inderdaad, dus het enige dat er verandert is dat alle huizen in prijs zijn gestegen en dat starters dus alsnog niets kunnen kopen.
Laat de cijfers maar zien dan. Het effect an sich is door verschillende bronnen benoemd, maar dat dit 'binnen een paar maanden zo is', dat is nog nergens onderbouwd afaik. Dus, wat is je bron?Kijk simpelweg naar de prijzenstijgingen en leg daarnaast welke maatregelen er zijn genomen. Die kun je bijna 1 op 1 doortrekken, en de stijgingen zie je binnen een paar maanden beginnen.
Prijsstijging - vermoedelijk ja. Concurrentievoordeel voor 35- tot 400k: zeker weten.Feit blijft ook dat je dat doet voor een hele grote groep die tot 400k koopt. En dat je daarmee dus vooral zorgt voor een prijs-stijging.
Marktwerking gaat iets anders op de huizenmarkt. Alle experts voorspelden een dip / stabilisatie in de huizenprijzen toen corona begon. Ze hadden het allemaal mis. Marktwerking?Er is geen reden om aan te nemen dat dat niet het geval zou zijn. Dat is simpelweg marktwerking.
De wereld is wel economisch ingestort op een proportie die we nog nooit hebben gezien sinds deze cijfers worden bijgehouden.De wereld stort helemaal niet in. De wereld draait voorlopig nog grotendeels door. Pas als de wereld zo ver in stort dat er minder vraag dan aanbod is verandert er iets. Maar dat punt zitten we voorlopig nog niet aan. Heel veel bedrijven draaien nog zonder problemen door en massa-ontslagen zijn er ook nog niet.
n het tweede kwartaal van 2020 waren er 322 duizend banen minder dan een kwartaal eerder, een afname van 3,0 procent. Dit cijfer geeft nog een geflatteerd beeld van de ontwikkeling van de werkgelegenheid, omdat als gevolg van de coronacrisis in een deel van de banen niet of minder gewerkt kon worden. Geraamd wordt dat het daadwerkelijk aantal gewerkte uren in het tweede kwartaal 6,1 procent lager lag dan in het eerste kwartaal. Tegelijkertijd steeg het aantal werklozen met 72 duizend (+26 procent) naar 349 duizend. Aan het einde van het tweede kwartaal waren er 26 duizend vacatures minder dan een kwartaal eerder. In een half jaar tijd is het aantal openstaande vacatures met 30 procent afgenomen. Dit meldt het CBS op grond van nieuwe cijfers over de arbeidsmarkt.
Jij vindt dat dit kwalificeert als 'de wereld draait gewoon door'? Wow...De Nederlandse economie is in het tweede kwartaal hard getroffen door de coronacrisis. Het bruto binnenlands product daalde in die periode met 8,5 procent ten opzichte van een kwartaal eerder, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Een dergelijke krimp is volgens het statistiekbureau niet eerder gemeten.
Ik wil starters helemaal niets geven, maar ik begrijp de ratio van de regel: je helpt nu iig 1 groep op korte termijn.Het is heel simpel. Jij wilt starters zoveel extra geven dat ze kunnen concurreren met de niet starters. Dat kan alleen door ze zoveel extra ruimte te geven dat ze andere mensen kunnen overbieden. Daarmee zorg je er dus voor dat er meer geboden wordt op die 100 beschikbare huizen en dus dat de koop-prijs omhoog gaat. Er is geen manier om starters te helpen zonder dat daarmee de prijs van huizen omhoog gaat, en je het daarmee de volgende starters weer moeilijker maakt.
Stabilisatie = min of meer daling. Maar wat vooral belangrijk is, is de manier waarop. We hebben gewoon erg weinig grond beschikbaar, dus gewoon maar volplempen met rijtjeshuizen, twee-kappers en vrijstaande huizen om aan de huidige wensen te voldoen is op de lange termijn ook niet houdbaar. Dan zou je dat ook gewoon uitstel van executie kunnen noemen. En dan is 1 van de weinige mogelijkheden die je nog wél hebt, de vraag beïnvloeden. Het meest simpele instrument daarvoor is natuurlijk gewoon geld. Maar verder laat ik het graag aan de economen en deskundigen over. Die krijgen er immers dik voor betaald.Wilf schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:06:
[...]
Nou... NIMBY! Onze buurt wordt minder waard!
[...]
Daling voorkomen is uitstel van executie. Het constant verschuiven van geld van beneden naar boven (trickle-up) zorgt op den duur voor een complete verschraling. Dan stort de gehele piramide in.
[...]
Je hebt helemaal gelijk... We zijn te druk met onszelf 'proberen' omhoog te werken dat we niet zien wat er eigenlijk gaande is.Ypuh schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:09:
[...]
Ja, maar laat dat nou precies vragen wat een starter niet of nauwelijks heeft; tijd, geld, energie, politiek overwicht etc.
Van een beetje starter mag je verwachten dat die pas afgestudeerd is, een eerste baan heeft, carriere probeert op te bouwen, een relatie of gezin probeert te stichten, de transitie van een leven lang school naar werken voor een baas, eventueel een eigen bedrijfje starten, schulden afbetalen etc etc.
Kortom het tegenovergesteld van wat je nodig hebt om een bouwproject van de grond te krijgen wat vooral draait om kapitaal, geduld, invloed, kennis van de markt, beschikbare aannemers etc. Dan nog zijn de marges dun, dus het risico op afbraak is ontzettend groot.
Echt niemand is gebaat om je daadwerkelijk een helpende hand toe te steken. Het kost hun niet alleen tijd/geld/energie, maar je krijgt er ook gewoon een concurrent/waardedaling bij.
Dat is een heel normale gang van zaken in dorpspolitiek hoor. De lokale ontwikkelaars onderhouden gewoon contacten met verschillende poppetjes in de plaatselijke politiek (al dan niet vermomd als "vriendschappelijk"). Daardoor worden ze dus vanzelf op de hoogte gebracht van dit soort zaken en kunnen ze daarop inspelen. Dat is gewoon deel van hun business model. Ze weten donders goed dat de gemeente liever in 1 klap een lap grond aan hen verkoopt, dan 10x een klein lapje aan een clubje particuliere eigenaren. Dat is ook precies de reden dat kavels zo enorm duur zijn. Daar wordt flink aan verdient, want dat zijn over het algemeen de kansen die de burger zelf niet gaat krijgen. Dus als ze zoiets opvangen, dan weten ze eigenlijk gewoon al zeker dat de vraag er is en dat de gemeente er wel oren naar heeft. Dan hoeven ze alleen nog maar in te koppen.JanHenk schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:07:
[...]
Je hebt helemaal gelijk... We zijn te druk met onszelf 'proberen' omhoog te werken dat we niet zien wat er eigenlijk gaande is.
Ik heb in dit kader nog wel een leuke anekdote. In het dorp waar ik ben opgegroeid heeft de gemeente veel grond in bezit voor toekomstige ontwikkeling. Omdat er absoluut nul aanbod en doorstroom is maar wel veel vraag (de gezinnen met dubbelmodaal arbeidsinkomen wonen in een tussenwoning, terwijl in de vrijstaande woningen alleen maar gescheiden moeders in hun eentje wonen..), heb ik een groep geïnteresseerden bij elkaar weten te krijgen (voor zeg een woning of 10)
We zijn achtereenvolgens in gesprek geweest met plaatselijk belang, de gemeenteambtenaren, maar ook wethouders, etc. Iedereen was enthousiast en positief over ons initiatief.
Toen kwam het: uit het betreffende dorp hebben twee (vermogende) figuren die zich nadat ze er lucht van hadden gekregen opwierpen als ontwikkelaars. De gemeente is toen met ze in onderhandeling geweest voor de prijs van een stuk grond. Het kwam erop naar dat de gemeente liever heeft dat een projectontwikkelaar een groot stuk grond van ze afneemt voor de hoofdprijs, dan dat ze het zelf zouden ontwikkelen (met alle risico's van dien).
Lang verhaal kort, dit is inmiddels twee jaar geleden en er is nog geen voortgang. Je kan ook je vragen zetten bij de motieven van de ontwikkelaars. Zelf zeggen ze het 'voor het dorp te doen' en niet voor hun portemonnee, maar daar zet ik wel mijn vraagtekens bij. Daardoor ben ikzelf als potentiële koper eigenlijk al afgehaakt. Daarnaast weet ik dat er inderdaad in de buurt van waar de woningen zouden moeten komen, er waarschijnlijk grote bezwaren door de huidige bewoners zouden worden gemaakt, in het kader van NIMBY en eigenlijk met als hoofdreden "potentiële waardedaling van het onderpand" (vrij uitzicht kwijt, 'hun'straat wordt aanrijroute, etc. je kent het wel).
Grappig gevolg is dat de leefbaarheid in het dorp juist zienderogen achteruit gaat. De oude garde in hun grote vrijstaande huizen maken geen plaats voor gezinnen (die er voorheen wel waren), waardoor ook de basisschool krimpt, sportfaciliteiten in het dorp steeds minder draagvlak hebben, etc. etc. Over effect op de waarde van het onderpand gesproken...
Dat is dus een schijnbare tegenstelling..
De landelijke overheid kan dit heel eenvoudig oplossen door een quotum in te stellen: elke gemeente die minder dan x bouwkavels per jaar verkoopt en laat bewonen krijgt een boete van 4 ton per gemiste kavel. Wedden dat het opeens wel kan?Anoniem: 39993 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:15:
[...]
Dat is een heel normale gang van zaken in dorpspolitiek hoor. De lokale ontwikkelaars onderhouden gewoon contacten met verschillende poppetjes in de plaatselijke politiek (al dan niet vermomd als "vriendschappelijk"). Daardoor worden ze dus vanzelf op de hoogte gebracht van dit soort zaken en kunnen ze daarop inspelen. Dat is gewoon deel van hun business model. Ze weten donders goed dat de gemeente liever in 1 klap een lap grond aan hen verkoopt, dan 10x een klein lapje aan een clubje particuliere eigenaren. Dat is ook precies de reden dat kavels zo enorm duur zijn. Daar wordt flink aan verdient. Dus als ze zoiets opvangen, dan weten ze eigenlijk gewoon al zeker dat de vraag er is en dat ze alleen nog maar in hoeven te koppen.
Je moet niet vergeten dat de meeste gemeentes gerund worden door goedbedoelende amateurs. Als je je opgeeft bij een politieke partij en je komt elke vergadering en je bent bereid je in te zetten, kom je op een verkiesbare plaats. Wordt je ook nog bestuurslid van de plaatselijke voetbalclub, wordt je gekozen tot gemeenteraadslid of wordt je wethouder.JanHenk schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:07:
[...]
Grappig gevolg is dat de leefbaarheid in het dorp juist zienderogen achteruit gaat. De oude garde in hun grote vrijstaande huizen maken geen plaats voor gezinnen (die er voorheen wel waren), waardoor ook de basisschool krimpt, sportfaciliteiten in het dorp steeds minder draagvlak hebben, etc. etc. Over effect op de waarde van het onderpand gesproken...
Dus? Die doorstromers hebben 2% extra omdat hun huis daarmee in waarde is gestegen dus de huizen boven 400k gaan 2% in prijs omhoog.Requiem19 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:53:
[...]
Nee, want die doorstromers zullen eerder op de markt boven 400k actief zijn.
Hier zie je b.v. dat de maximale leenruimte (buiten de hypotheekcrisis om) zich rechtstreeks vertaald in een stijgende huizenprijs.[...]
Laat de cijfers maar zien dan. Het effect an sich is door verschillende bronnen benoemd, maar dat dit 'binnen een paar maanden zo is', dat is nog nergens onderbouwd afaik. Dus, wat is je bron?
Je geeft starters 2% korting en je geeft mensen die al een huis hebben 2% meer waarde. Beide kunnen dus 2% extra bieden. Waar is je extra concurrentievoordeel dan? Voor een korte tijd klopt het, dat zijn de mensen die in het 1e half jaar kopen.[...]
Prijsstijging - vermoedelijk ja. Concurrentievoordeel voor 35- tot 400k: zeker weten.
marktwerking gaat helemaal niet anders op de huizenmarkt. Sterker nog, de hiuzenmarkt is juist een perfect voorbeeld van hoe vraag en aanbod de prijs bepalen.[...]
Marktwerking gaat iets anders op de huizenmarkt. Alle experts voorspelden een dip / stabilisatie in de huizenprijzen toen corona begon. Ze hadden het allemaal mis. Marktwerking?
Houd even in gedachten dat we het hier over de huizenmarkt hebben en niet de banenmarkt. En daar slaat mijn opmerking dan ook op. Als je vanuit de huizenmarkt bekijkt is de vraag nog steeds veel groter dan het aanbod. Voor de huizenmarkt 'draait de wereld gewoon door'. Vandaar ook mijn opmerking dat pas als die vraag zover instort dat vraag en aanbod enigszins in evenwicht komen, de financieringsruimte minder mee gaat spelen.[...]
De wereld is wel economisch ingestort op een proportie die we nog nooit hebben gezien sinds deze cijfers worden bijgehouden.
CBS:
[...]
[...]
Jij vindt dat dit kwalificeert als 'de wereld draait gewoon door'? Wow...
Maar dat doen we al jaren en we hebben die groep alleen maar van de regen in de drup geholpen. Het heeft weinig zin om ze nu van de drup in de sloot te gooien. Op heel korte termijn help je misschien een paar starters, daarna heb je de drempel alleen nog maar groter gemaakt.[...]
Ik wil starters helemaal niets geven, maar ik begrijp de ratio van de regel: je helpt nu iig 1 groep op korte termijn.
[removed]
Natuurlijk kan het dan wel. Maar die bal ligt nu vooralsnog gewoon bij de lokale overheid en dit werkt voor hen het makkelijkst (en het leukst, want het zijn vaak partijen die niet te beroerd zijn om - als de horeca open is - te overleggen tijdens een goede lunch of goed diner bijvoorbeeld).RemcoDelft schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:16:
[...]
De landelijke overheid kan dit heel eenvoudig oplossen door een quotum in te stellen: elke gemeente die minder dan x bouwkavels per jaar verkoopt en laat bewonen krijgt een boete van 4 ton per gemiste kavel. Wedden dat het opeens wel kan?
Die doorstromers vinden we kennelijk met zn allen iets minder belangrijk dan de groep starters. Dat is het idee van de maatregel. Dus dat werkt dan prima uit.redwing schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:20:
[...]
Dus? Die doorstromers hebben 2% extra omdat hun huis daarmee in waarde is gestegen dus de huizen boven 400k gaan 2% in prijs omhoog.
Het DNB grafiekje laat precies zien dat het niet zomaar te bepalen is dat vermindering in leenruimte binnen een paar maanden leidt tot verlaging.Hier zie je b.v. dat de maximale leenruimte (buiten de hypotheekcrisis om) zich rechtstreeks vertaald in een stijgende huizenprijs.
https://www.dnb.nl/nieuws...lletin-2020/dnb389563.jsp
Nu is dit niet op maandnivo, maar stel dat we het op een jaar zetten. Dan nog zorgt die 2% die je starters nu extra geeft, voor een hogere stijging dan de inflatie.
Het zijn twee groepen. In de categorie 35- tot 400k zijn minder doorstromers dan starters. Dus dat kun je niet op 1 hoop gooien.Je geeft starters 2% korting en je geeft mensen die al een huis hebben 2% meer waarde. Beide kunnen dus 2% extra bieden. Waar is je extra concurrentievoordeel dan? Voor een korte tijd klopt het, dat zijn de mensen die in het 1e half jaar kopen.
Nee, je zei dat de wereld(economie) niet in stort:Houd even in gedachten dat we het hier over de huizenmarkt hebben en niet de banenmarkt. En daar slaat mijn opmerking dan ook op. Als je vanuit de huizenmarkt bekijkt is de vraag nog steeds veel groter dan het aanbod. Voor de huizenmarkt 'draait de wereld gewoon door'. Vandaar ook mijn opmerking dat pas als die vraag zover instort dat vraag en aanbod enigszins in evenwicht komen, de financieringsruimte minder mee gaat spelen.
Dit is gewoon feitelijk onjuist. We zitten in de heftigste recessie die ooit gemeten is. En massaontslagen zijn er niet, maar er zijn dus wel in Q2 alleen al 322k banen verdwenen en 72k werklozen bijgekomen....De wereld stort helemaal niet in. De wereld draait voorlopig nog grotendeels door. Pas als de wereld zo ver in stort dat er minder vraag dan aanbod is verandert er iets. Maar dat punt zitten we voorlopig nog niet aan. Heel veel bedrijven draaien nog zonder problemen door en massa-ontslagen zijn er ook nog niet.
Het aanbod van goedkope woningen kan je heel makkelijk vergroten op zeer korte termijn:redwing schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:04:
[...]
Om te voorkomen dat huizen veel duurder worden moet je of het aanbod verhogen (meer bouwen), de vraag verkleinen, of zorgen dat mensen minder kunnen bieden. Het aanbod verhogen gaat je niet lukken binnen een paar jaar (maar moet wel zo snel mogelijk gebeuren). Aan de vraagkant heb je weinig opties om die te verlagen, dus blijft (voor de korte termijn) over dat je moet zorgen dat mensen niet een te groot deel van hun inkomen mogen besteden aan hun huis. Dus de financieringsmogelijkheden moeten omlaag ipv omhoog. En dan wel dus voor iedereen. Want dan krijg je dat mensen minder kunnen bieden en daarmee de huizenprijzen zullen stabiliseren of zakken.
Jawel, want partijen die geld willen verdienen aan de woningmarkt zullen dan hun focus moeten verleggen naar het bouwen van nieuwe woningen en die verhuren (daar mogen immers 15 jaar vrije sector huurprijzen voor gevraagd worden) ipv het kopen van de bestaande woningen en die verhuren voor een superhoge huurprijs in een schaarse markt aan mensen die geen keuze hebben.Ruudzaan schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:16:
Maar dan ontstaan er toch niet meer M2's woonruimte?
Met de grondprijzen die een gemiddelde gemeente vraagt en de toenemende regeldruk in de bouw (= meer kosten) kan je je afvragen of dit niet averechts werkt. Kan net zo goed zijn dat nieuwe woningen alleen nog maar voor grote portemonnees worden of dat er uberhaupt minder gebouwd gaat worden omdat er voldoende alternatieven zijn in andere landen waar de terugverdientijd geen 15 jaar maar oneindig is.Biggg schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:22:
[...]
Jawel, want partijen die geld willen verdienen aan de woningmarkt zullen dan hun focus moeten verleggen naar het bouwen van nieuwe woningen en die verhuren (daar mogen immers 15 jaar vrije sector huurprijzen voor gevraagd worden) ipv het kopen van de bestaande woningen en die verhuren voor een superhoge huurprijs in een schaarse markt aan mensen die geen keuze hebben.
Het zijn allemaal communicerende vaten. Als huurprijzen dalen voor woningen van ouder dan 15 jaar, dan verkopen beleggers deze huizen -> meer aanbod, dan dalen de huizenprijzen, vervolgens dalen de grondprijzen mee.BoB_HenK schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:27:
[...]
Met de grondprijzen die een gemiddelde gemeente vraagt en de toenemende regeldruk in de bouw (= meer kosten) kan je je afvragen of dit niet averechts werkt. Kan net zo goed zijn dat nieuwe woningen alleen nog maar voor grote portemonnees worden of dat er uberhaupt minder gebouwd gaat worden omdat er voldoende alternatieven zijn in andere landen waar de terugverdientijd geen 15 jaar maar oneindig is.
[ Voor 4% gewijzigd door Biggg op 12-11-2020 13:34 ]
Ik weet wel hoe het werkt. Sterker nog, ik weet eigenlijk zeker dat er in mijn geval sprake is van behoorlijke belangenverstrengeling (een raadslid die op de achtergrond één van de financiers is, etc. etc.).Anoniem: 39993 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:15:
[...]
Dat is een heel normale gang van zaken in dorpspolitiek hoor. De lokale ontwikkelaars onderhouden gewoon contacten met verschillende poppetjes in de plaatselijke politiek (al dan niet vermomd als "vriendschappelijk"). Daardoor worden ze dus vanzelf op de hoogte gebracht van dit soort zaken en kunnen ze daarop inspelen. Dat is gewoon deel van hun business model. Ze weten donders goed dat de gemeente liever in 1 klap een lap grond aan hen verkoopt, dan 10x een klein lapje aan een clubje particuliere eigenaren. Dat is ook precies de reden dat kavels zo enorm duur zijn. Daar wordt flink aan verdient, want dat zijn over het algemeen de kansen die de burger zelf niet gaat krijgen. Dus als ze zoiets opvangen, dan weten ze eigenlijk gewoon al zeker dat de vraag er is en dat de gemeente er wel oren naar heeft. Dan hoeven ze alleen nog maar in te koppen.
Ik heb zelf een jaar bij de grootste politieke partij in de betreffende gemeente gezeten. Maar ik was het beu, omdat er gewoon letterlijk een stel pepernoten zonder enige vorm van visie bij elkaar zitten, die elkaar de boel wat toespelen... Waar ik als jongeling sowieso al een buitenbeentje was, met ook nog een afwijkende mening... Die ik overigens liever ook voor me moest houden. Prima, dan vertrek ik wel weer.Ruudzaan schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:19:
[...]
Je moet niet vergeten dat de meeste gemeentes gerund worden door goedbedoelende amateurs. Als je je opgeeft bij een politieke partij en je komt elke vergadering en je bent bereid je in te zetten, kom je op een verkiesbare plaats. Wordt je ook nog bestuurslid van de plaatselijke voetbalclub, wordt je gekozen tot gemeenteraadslid of wordt je wethouder.
Genoeg voorbeelden van kleine gemeenten die leeglopen, maar waar niets wordt ondernomen om het tij te keren. Simpelweg omdat visie ontbreekt en omdat de B&W en de raad vaak heel conservatief denken.
Laat toch onverlet dat wanneer de waarde van een huurwoning op de vrije markt na 15 jaar van de klif dondert, dit een significante impact heeft op het rendement van nieuw te bouwen huurwoningen? Gevolg is dat het bouwen van nieuwe huurwoningen als investering veel minder interessant wordt - al helemaal indien de gemiddelde huizenprijs daalt zoals je aangeeft (logisch gevolg) en huren in de vrije sector dus veel onaantrekkelijker wordt tov kopen?Biggg schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:33:
[...]
Het zijn allemaal communicerende vaten. Als huurprijzen dalen voor woningen van ouder dan 15 jaar, dan verkopen beleggers deze huizen -> meer aanbod, dan dalen de huizenprijzen, vervolgens dalen de grondprijzen mee.
De overheid moet wel het proces begeleiden om gemeentes te helpen om niet meer zo afhankelijk te zijn van grondverkoop voor het rondkrijgen van hun begroting, wat leidt dat gemeentes grond kunstmatig schaars houden, dat is sowieso een giftige situatie.
We hebben de lucht er met z'n allen ingepompt, die kunnen we er ook weer uit laten lopen.
[ Voor 8% gewijzigd door BoB_HenK op 12-11-2020 13:40 ]
Van de plaatselijke of regionale pers hoef je ook niets te verwachten want daar werken dezelfde soort boomers die nog niet doorhebben dat ze met goede journalistiek misschien een bankroet kunnen voorkomen.JanHenk schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:36:
[...]
Ik weet wel hoe het werkt. Sterker nog, ik weet eigenlijk zeker dat er in mijn geval sprake is van behoorlijke belangenverstrengeling (een raadslid die op de achtergrond één van de financiers is, etc. etc.).
De grondprijs is de lucht. Als de grondprijs lager is, dan is het rendement wat in kortere tijd op nieuwe huurwoningen gemaakt kan worden veel groter. 15 jaar is overigens een redelijke termijn voor een investeringsgoed (zonnepanelen, windmodels hebben vergelijkbare termijnen waarin de kosten terugverdiend moeten worden, computer software (onze tweakers business) nog veel korter). Laat het eens 20 jaar zijn, het verhaal verandert er niet veel door.BoB_HenK schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:39:
[...]
Laat toch onverlet dat wanneer de waarde van een huurwoning op de vrije markt na 15 jaar van de klif dondert, dit een significante impact heeft op het rendement van nieuw te bouwen huurwoningen? Gevolg is dat het bouwen van nieuwe huurwoningen als investering veel minder interessant wordt - al helemaal indien de gemiddelde huizenprijs daalt zoals je aangeeft (logisch gevolg) en huren in de vrije sector dus veel onaantrekkelijker wordt tov kopen?
We kunnen niet verwachten dat we én op deze wijze de lucht er uit laten lopen én (meer) nieuwe huurwoningen er voor terug krijgen.
Ik ben het overigens met je eens dát er lucht uit moet. Tevens heb je helemaal gelijk vwb de verkoop van grond, je slaat stijl achterover wanneer je ziet hoeveel gemeenten hun begroting overeind houden met 'incidentele' baten uit grondverkoop
De #wooncrisis wordt steeds erger. Wachttijden voor huurwoningen zijn ongekend; koopwoningen zijn duurder dan ooit. Meer bouwen is goed. Maar de échte oplossing ligt elders.#FVD staat voor betaalbare woningen voor iedereen. Wij nemen u in 3 minuten mee naar onze oplossing! ⬇️ pic.twitter.com/RCtNRdQVlE
— Forum voor Democratie (@fvdemocratie) 12 november 2020
Ik vind dat niet zo veelzeggend eigenlijk.. Ze willen stemmers aanspreken, dus zeggen ze iets wat voor het gros van de Nederlandse stemgerechtigde een belangrijk punt is.Richh schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:46:
Zelfs Forum voor Democratie - de partij waar huisjesmelker (en tevens complotgekkie) Wybren Van Haga deel van is - heeft een mening over het woningtekort.
Vorige verkiezingen pleitten zij nog voor meer 'generatiewoningen' waar zowel (klein)kinderen, ouders als opa en oma konden wonen als oplossing. Ze hebben wellicht iets andere oorzaken gevonden dan dat hier regelmatig besproken worden![]()
Maar ik vind het nogal veelzeggend dat zelfs deze partij vind dat er iets moet gebeuren...
[Twitter]
Nouja, er is ook een gedeelte wat juist heel goed meewaait met de huidige wind. Denk dus precies aan een type als Wybren Van Hagaaicaramba schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:49:
[...]
Ik vind dat niet zo veelzeggend eigenlijk.. Ze willen stemmers aanspreken, dus zeggen ze iets wat voor het gros van de Nederlandse stemgerechtigde een belangrijk punt is.
Anoniem: 677216
Kort door de bocht gerekend hoor. Verkoop je je appartement van 250k voor 2% extra, dan heb je maar 1% meer te besteden aan een hoekhuis van 500k.redwing schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:20:
Dus? Die doorstromers hebben 2% extra omdat hun huis daarmee in waarde is gestegen dus de huizen boven 400k gaan 2% in prijs omhoog.
Hoe kan dat nou? Starters krijgen 2% korting óf verkopers hebben 2% meer waarde. Dat kan niet allebei tegelijk waar zijn.Je geeft starters 2% korting en je geeft mensen die al een huis hebben 2% meer waarde.
Dat klopt. Starters krijgen geen korting, want zij betalen die 2% extra aan de verkoper. De verkoper heeft 2% meer waarde.Anoniem: 677216 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:53:
Hoe kan dat nou? Starters krijgen 2% korting óf verkopers hebben 2% meer waarde. Dat kan niet allebei tegelijk waar zijn.
Zoals ik al verschillende keren heb aangegeven, zonder doorstromers heb je veel minder starterswoningen. Dat is nu net het punt waarbij het fout gaat als je starters meer geld geeft. Je krijgt daarmee dat de doorstromers niet door kunnen stromen en daarmee de starterswoningen niet vrij komen. Dus ipv 100 huizen voor 150 mensen heb je dan nog maar 50 huizen voor 100 mensen (want 50 mensen stromen niet door, hun huis komt niet vrij en ze hebben ook geen ander huis nodig)Requiem19 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:43:
[...]
Die doorstromers vinden we kennelijk met zn allen iets minder belangrijk dan de groep starters. Dat is het idee van de maatregel. Dus dat werkt dan prima uit.
Je moet natuurlijk wel wat verder nadenken dan alleen zo'n grafiekje. In 2007 begon de hypotheek-crisis waardoor minder mensen een hypotheek konden krijgen, de huizenprijzen daalden, wat tot gevolg had dat haast niemand meer kon verhuizen (vanwege de onderwaarde van hun huis) . Hierdoor zat de markt op slot en het heeft wat jaren geduurd om daarvan te herstellen. Buiten deze jaren volgt de prijsindex woningen de maximale leenruimte echter perfect.[...]
Het DNB grafiekje laat precies zien dat het niet zomaar te bepalen is dat vermindering in leenruimte binnen een paar maanden leidt tot verlaging.
Vanaf 2008 tot 2010 nam de leenruimte toe, maar daalden de prijzen. Leenruimte van 2010 tot 2014 bleef redelijk stabiel, maar prijzen daalden. Tussen 2014 en 2015 daalde de leenruimte en namen de prijzen weer toe.
Ik link je net naar een site die aangeeft dat de huizenmarkt grotendeels de maximale leenruimte volgt en nog zeg je dat het onzin is? Momenteel is de voornaamste reden van de hoge huizenprijzen, de hoge leencapaciteit. Dan kunnen er wel allerlei andere factoren zijn, maar momenteel zijn die heel klein vergeleken met de max. leencapaciteit.Leenruimte is 1 element. Maar de huizenmarkt is zo complex dat je niet simpelweg kunt stellen dat een aanpassing in leenruimte binnen enkele maanden zichtbaar is in de prijs.
[Afbeelding]
Dat is nu net het hele probleem, dat moet je juist wel doen. Zonder doorstromers heb je veel minder starterswoningen. Dan houd je nl. alleen nog nieuwbouw over. Oftewel starters helpen heeft invloed op de doorstromers. De hele markt zit dus aan elkaar vast aangezien alleen nieuwbouw echt nieuw is, alle andere verkopen zijn doorstromers.[...]
Het zijn twee groepen. In de categorie 35- tot 400k zijn minder doorstromers dan starters. Dus dat kun je niet op 1 hoop gooien.
Volgens mij hebben we het hier in dit topic toch echt over de 'Ontwikkelingen op de huizenmarkt'. Dan moet je dus ook naar de huizenmarkt kijken. En de economie van de huizenmarkt heeft voorlopig nog maar heel weinig last van de 'instortende wereldeconomie'.[...]
Nee, je zei dat de wereld(economie) niet in stort:
Nee, niet echt. de grafiek die je hierboven laat zien en het bijbehorende artikel zeggen ten slotte precies wat ik ook zeg. Er zijn weliswaar inderdaad heel veel factoren, maar die zijn momenteel ondergeschikt aan de max. leencapaciteit.[...]
Dit is gewoon feitelijk onjuist. We zitten in de heftigste recessie die ooit gemeten is. En massaontslagen zijn er niet, maar er zijn dus wel in Q2 alleen al 322k banen verdwenen en 72k werklozen bijgekomen....
De huizenmarkt werkt veel ingewikkelder dan jij lijkt te denken.
[removed]
Starters krijgen 2% korting waardoor ze 2% meer kunnen bieden en huizen 2% duurder worden. Als een huis 2% duurder is, verkoopt ie dus ook voor 2% meer. Het is dus echt beide.Anoniem: 677216 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:53:
[...]
Kort door de bocht gerekend hoor. Verkoop je je appartement van 250k voor 2% extra, dan heb je maar 1% meer te besteden aan een hoekhuis van 500k.
[...]
Hoe kan dat nou? Starters krijgen 2% korting óf verkopers hebben 2% meer waarde. Dat kan niet allebei tegelijk waar zijn.
[removed]
Jouw stelling was dat het binnen een paar maanden in de prijs verdisconteerd was en dat is dus zo'n mooi voorbeeld van iets random uit de lucht grijpenJe moet natuurlijk wel wat verder nadenken dan alleen zo'n grafiekje. In 2007 begon de hypotheek-crisis waardoor minder mensen een hypotheek konden krijgen, de huizenprijzen daalden, wat tot gevolg had dat haast niemand meer kon verhuizen (vanwege de onderwaarde van hun huis) . Hierdoor zat de markt op slot en het heeft wat jaren geduurd om daarvan te herstellen. Buiten deze jaren volgt de prijsindex woningen de maximale leenruimte echter perfect.
Ik zeg niet dat het onzin is, maar ik zeg dat het complexer is dan alleen leenruimte. DNB grafiekje laat eigenlijk alleen de samenloop zien tot 2005 en vanaf 2015. Daar tussen gaat het alle kanten op.Ik link je net naar een site die aangeeft dat de huizenmarkt grotendeels de maximale leenruimte volgt en nog zeg je dat het onzin is? Momenteel is de voornaamste reden van de hoge huizenprijzen, de hoge leencapaciteit. Dan kunnen er wel allerlei andere factoren zijn, maar momenteel zijn die heel klein vergeleken met de max. leencapaciteit.
Trouw.nlCoronacrisis of niet, de prijzen van koopwoningen blijven stijgen. ‘Houd het hoofd koel’, luidt het advies aan kopers.
Hanne Obbink15 oktober 2020, 15:42
Veel mensen durven het ook in coronatijd aan om een woning te kopen. De woningmarkt lijdt nog nauwelijks onder de onzekere economische vooruitzichten, maar veel meer onder een tekort aan woningen. Kopers hebben daardoor de neiging te veel te bieden voor een woning, waarschuwen makelaars én banken.
De huizenprijzen lagen in het derde kwartaal van 2020 bijna 12 procent hoger dan vorig najaar, blijkt uit de kwartaalcijfers van de vereniging van makelaars NVM. Dat is de grootste prijsstijging in ruim twintig jaar. Die stijging hangt vooral samen met het beperkte aanbod. Gemiddeld kiezen kopers nu uit twee woningen, terwijl makelaars tussen de vijf en tien gewoon vinden. Zo weinig keus hebben kopers deze eeuw nog niet eerder gehad.
Binnen 15 jaar het tekort niet hebben opgelost? Heb je daar ook een bron van?Daarnaast kun je aan die grafiek zien dat er zeker geen jaren verschil zit tussen leencapaciteit en de huizenprijzen. Dus als je er blij van wordt mag je van die paar maanden gerust een paar jaar oid maken. Het punt blijft precies hetzelfde. Je kunt starters extra geld geven, maar dat vertaalt zich alleen maar in een stijgende woningprijs. Aangezien we binnen 15 jaar het tekort niet verwachten op te lossen heb je dus meerdere 'hulp-iteraties' aan starters nodig, ongeacht of die prijs in een paar maanden of een par jaar in de prijs verwerkt is.
Om een woning te kopen heb je een inkomen nodig, dus uiteraard is de economie van groot belang voor de huizenmarkt. Als de werkloosheid blijft oplopen zakt vanzelf de vraag kant - zou je verwachten. Maar het bijzondere is dat zelfs de huidige oplopende werkloosheid weinig doet met de woningmarkt, dat zegt veel over hoe bizar de woningmarkt in elkaar zit.Volgens mij hebben we het hier in dit topic toch echt over de 'Ontwikkelingen op de huizenmarkt'. Dan moet je dus ook naar de huizenmarkt kijken. En de economie van de huizenmarkt heeft voorlopig nog maar heel weinig last van de 'instortende wereldeconomie'.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq