Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.023.486 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Amphiebietje schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:57:
[...]

Op sociaal niveau, commercieel onder de liberalisatiegrens, of erboven? Want de eerste twee opties zijn inmiddels ook zo goed als onmogelijk, behalve als je eerst enige tijd (tot 10 jaar) weer bij je ouders gaat wonen of in een tentje/doos gaat wonen.
Als je bij je ouders woont, kun je wel als een malle gaan sparen natuurlijk. Als je 20K netto inkomen hebt, en bijna geen lasten kun je makkelijk 15K per jaar sparen.

Doe je dat van je 18e tot je 25e dan heb je 105K staan. Als je daarnaast ook nog een modaal inkomen op je 25e hebt kun je ook ~170K lenen dus een huis van €250K kopen.

Kies je voor een lager betaald beroep zoals leraar in het vo dan is je startsalaris 32K, kun je 150K bijleren dus een appartementjeappartementje van 230K kopen.

Kortom, wie niet de luie student uithangt maar een beetje bijbeunt en spaarzaam is in z'n studententijd. Koopt ook zelfstandig nog wel een huisje.

Helemaal makkelijk wordt het als je je eerste huisje niet alleen koopt maar samen, dan leen je met 2x modaal makkelijk boven de 3 ton zonder een cent gespaard te hoeven hebben (alleen KK).

| live and give like no one else |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Avalaxy schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:51:
[...]
Typisch. Iemand uit een oude generatie die nog voor een prikkie een huis kon kopen die nu tegen de jonge mensen die al van alle kanten genaaid worden (meer bijdragen aan pensioen dan ze hopen te ontvangen, niet meer onbeperkt geld vangen voor een studie, nauwelijks een hypotheek meer krijgen, extreem gestegen huizenprijzen en nauwelijks aanbod) zegt dat zíj geen recht hebben op een huis.

Ik vind dat jij ook geen recht hebt op een huis en stel voor dat je jouw huis verkoopt en de rest van je leven gaat huren. Fair deal?
Het lijkt me niet handig om dit in het persoonlijke te betrekken, maar bij de huizenmarkt te blijven.
In het kort kan ik je wel zeggen dat ik niet bij de "oudere" generatie hoor en ook geen van de relatieve voordelen heb gehad die jij noemt.

Waar ik op wil wijzen is dat als je de problemen buiten jezelf blijft zoeken ze nooit opgelost gaan worden.
Als je na je middelbare school niet weet hoe je een hamer of een cirkelzaag moet vasthouden dan heb je als mens een wezenlijk deel van je capaciteiten onderbenut.

Want kijk je naar de huidige woningmarkt dan zijn er legio mogelijkheden, ook in de randstad.
Natuurlijk zit je niet direct waar je wil zijn, maar daar kun je wel binnen afzienbare tijd komen als je er wat aan doet.
Verwachten dat er na je studie een koop apartementje voor je klaar staat getuigt niet van veel realiteitszin.
Kijk simpelweg om je heen naar je concurentie positie.
Daarentegen, gebruik je je handen, en werk je met mensen samen dan kan er van alles.

En het leuke is dat die hoge huizenprijs dan hartstikke mooi is omdat je dan als topdog gebruik kan maken van die hefboom.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Topdog onder water bedoel je, als de correctie plaatsvindt.
Ik weet serieus niet of je nu een troll bent of dat je echt meent wat je zegt. Letterlijk uit alle cijfers blijkt dat starters het moeilijk hebben en jij zegt dat de leverage in je voordeel kan werken? Als het altijd zomer blijft, dan misschien. Maar als wonen simpelweg onmogelijk is voor een grote groep, dan moeten de prijzen toch echt op termijn naar een andere normaal bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:50
Legio mogelijkheden.. tja, 20 jaar op een houtje bijten maar dan kan je misschien toch een flatje 4 hoog achter kopen in de Randstad.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@Miks @Baytep

Ik ben het niet helemaal eens met @Baytep, maar hij heeft m.i. zeker een punt. Ik merk om mij heen (en dat is puur anekdotische ervaring) dat mensen een huis/appartement op een goede locatie willen hebben. Als het even kan midden in de stad, maar wel met parkeergelegenheid. Verder kunnen ze, zoals @Baytep zegt geen cirkelzaag vasthouden dus het huis/appartement moet eigenlijk helemaal klaar zijn. Een likje verf aanbrengen kan nog nèt, maar liever niet.

Wellicht wat gechargeerd en geldt natuurlijk niet voor iedere starter, daarbij is het in sommige regio's met een modaal budget al moeilijk om een krot in een achterbuurt te kopen, maar dat allemaal in achtnemende zijn er wel degelijk starters voor wie kopen gewoon haalbaar is als ze hun wensenpakket ietwat afschalen en/of bereid zijn zelf nog hun handen uit de mouwen te steken.

Hier op het forum komen wel vaker voor- en na funda-advertenties langs waar je ziet dat een woning een jaar gelden werd gekocht in brakke toestand en nu weer te koop staat voor 1,5ton meer. Nu hoeven de starters natuurlijk niet te speculeren met een woning maar het is natuurlijk geen gek idee om zo'n woning te kopen en de komende jaren beetje bij beetje op te knappen. Dan kun je op termijn nog wat winst maken en doorstromen naar de volgende woning. Maar dan moet je wel bereid zijn om x aantal jaar met een badkamer uit 1970 te doen en je zult moeten klussen. Maar dat zijn zaken die de meesten niet kunnen en/of willen.

[ Voor 30% gewijzigd door Harrie_ op 27-03-2019 22:51 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:55
Baytep schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:39:
[...]

Het lijkt me niet handig om dit in het persoonlijke te betrekken, maar bij de huizenmarkt te blijven.
In het kort kan ik je wel zeggen dat ik niet bij de "oudere" generatie hoor en ook geen van de relatieve voordelen heb gehad die jij noemt.
Sorry maar je komt uit 78. Dan ben je voor mij oudere generatie, ik ben zelf uit 91 en de huizenmarkt is nu heel anders dan toen jij 27 was.
Waar ik op wil wijzen is dat als je de problemen buiten jezelf blijft zoeken ze nooit opgelost gaan worden.
Als je na je middelbare school niet weet hoe je een hamer of een cirkelzaag moet vasthouden dan heb je als mens een wezenlijk deel van je capaciteiten onderbenut.
Hoe kom je hier in godsnaam bij? Waarom neem je aan dat mensen tegenwoordig geen skills meer hebben en als gevolg dáárvan geen huis kunnen kopen? Met een hele degelijke baan kun je momenteel al nauwelijks een huis meer kopen als je starter bent en single bent. Dat was 20 jaar geleden echt wel anders. Dan kon je met een doorsnee baan in je eentje prima een huis veroorloven. Dit is precies de entitlement van jou waar ik tegen ageer. Je doet alsof jonge mensen lui zijn en weinig kunnen maar dat is echt totaal niet de oorzaak hier.
Want kijk je naar de huidige woningmarkt dan zijn er legio mogelijkheden, ook in de randstad.
Natuurlijk zit je niet direct waar je wil zijn, maar daar kun je wel binnen afzienbare tijd komen als je er wat aan doet.
Verwachten dat er na je studie een koop apartementje voor je klaar staat getuigt niet van veel realiteitszin.
Maar voor jou en oudere generaties gold natuurlijk wel dat je dat allemaal kon? Jonge mensen moeten maar gewoon niet zo zeiken?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:09
Avalaxy schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 22:52:
[...]

Sorry maar je komt uit 78. Dan ben je voor mij oudere generatie, ik ben zelf uit 91 en de huizenmarkt is nu heel anders dan toen jij 27 was.

[...]

Hoe kom je hier in godsnaam bij? Waarom neem je aan dat mensen tegenwoordig geen skills meer hebben en als gevolg dáárvan geen huis kunnen kopen? Met een hele degelijke baan kun je momenteel al nauwelijks een huis meer kopen als je starter bent en single bent. Dat was 20 jaar geleden echt wel anders. Dan kon je met een doorsnee baan in je eentje prima een huis veroorloven. Dit is precies de entitlement van jou waar ik tegen ageer. Je doet alsof jonge mensen lui zijn en weinig kunnen maar dat is echt totaal niet de oorzaak hier.

[...]

Maar voor jou en oudere generaties gold natuurlijk wel dat je dat allemaal kon? Jonge mensen moeten maar gewoon niet zo zeiken?
Laat ze toch. Deze discussie ga je niet winnen, ze hebben geen idee van de huidige stand van zaken. Voor onze generatie is het onmogelijk als je niet als parasiet van de ouders hebt geleefd of 2-3x modale startersbaan hebt gevonden in een krimpgebied. Ze zijn opgegroeid in een tijd dat je door hard werken het beter kon krijgen dan je ouders. Geldt voor ons helaas niet meer. Wees alleen blij dat je uit 91 komt en niet uit pak m beet 96.. Dan had je ook nog eens minstens €40k schuld. Maar he.. komt omdat we geen zaag kunnen vasthouden

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 13:14
@Avalaxy N=1, maar ons huis is in 17 jaar (circa leeftijdsverschil tussen ons) welliswaar circa 50% gestegen, maar de rente is meer dan gehalveerd. Ook nu zouden we voldoende hypotheek kunnen krijgen als ik reken met het salaris van destijds. En de overdrachtsbelasting is 4% lager. En dat is nog steeds in de randstad.
Ja het valt zeker niet mee, aanbod is beperkt, snel weg etc. Maar niet alles is alleen maar heel veel slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
rube schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 23:05:
@Avalaxy N=1, maar ons huis is in 17 jaar (circa leeftijdsverschil tussen ons) welliswaar circa 50% gestegen, maar de rente is meer dan gehalveerd. Ook nu zouden we voldoende hypotheek kunnen krijgen als ik reken met het salaris van destijds. En de overdrachtsbelasting is 4% lager. En dat is nog steeds in de randstad.
Ja het valt zeker niet mee, aanbod is beperkt, snel weg etc. Maar niet alles is alleen maar heel veel slechter.
Reken je het overbieden door investeerders ook mee ;)?

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Anatidae schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 23:00:
[...]

Laat ze toch. Deze discussie ga je niet winnen, ze hebben geen idee van de huidige stand van zaken. Voor onze generatie is het onmogelijk als je niet als parasiet van de ouders hebt geleefd of 2-3x modale startersbaan hebt gevonden in een krimpgebied. Ze zijn opgegroeid in een tijd dat je door hard werken het beter kon krijgen dan je ouders. Geldt voor ons helaas niet meer. Wees alleen blij dat je uit 91 komt en niet uit pak m beet 96.. Dan had je ook nog eens minstens €40k schuld. Maar he.. komt omdat we geen zaag kunnen vasthouden
Wat je hier dus in feite zegt is dat als je uit '96 komt je het nog veel slechter getroffen hebt dan wanneer je uit '91 komt? Hoe kom je bij € 40k schuld? Juist dit soort uitspraken zorgen ervoor dat er op de 'jonge generatie' zo weer wordt gereageerd.

Ik ben zelf ook nog niet zo oud maar viel gelukkig qua studiefinanciering nog in het oude stelsel. In die tijd had je mensen die hun studie afrondden zonder schuld en mèt schuld (want bijlenen). In feite kreeg je dan in het oude stelsel je college-geld betaald en zou je nu dus zitten met een schuld van 8k à 10k. Ik vind het dus verbazingwekkend dat ik telkens om de oren worden geslagen met bedragen in de trant van 20k, 30k, 40k; want sociaal leenstelsel.

Het mes snijdt altijd nog aan twee kanten, maar zolang iedereen (even los van een totaal vertiefde woningmarkt met veel te hoge prijzen) blijft wijzen naar zaken zoals torenhoge studieschulden onder het mom van 'dat hadden jullie vroeger niet' bevestig je precies wat @Baytep in zijn post hierboven zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 13:14
Anatidae schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 23:09:
[...]
Reken je het overbieden door investeerders ook mee ;)?
Die richten zich niet in deze omgeving op huizen van 250K, want te laag huurrendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
Harrie_ schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 23:11:
[...]

Wat je hier dus in feite zegt is dat als je uit '96 komt je het nog veel slechter getroffen hebt dan wanneer je uit '91 komt? Hoe kom je bij € 40k schuld? Juist dit soort uitspraken zorgen ervoor dat er op de 'jonge generatie' zo weer wordt gereageerd.

Ik ben zelf ook nog niet zo oud maar viel gelukkig qua studiefinanciering nog in het oude stelsel. In die tijd had je mensen die hun studie afrondden zonder schuld en mèt schuld (want bijlenen). In feite kreeg je dan in het oude stelsel je college-geld betaald en zou je nu dus zitten met een schuld van 8k à 10k. Ik vind het dus verbazingwekkend dat ik telkens om de oren worden geslagen met bedragen in de trant van 20k, 30k, 40k; want sociaal leenstelsel.

Het mes snijdt altijd nog aan twee kanten, maar zolang iedereen (even los van een totaal vertiefde woningmarkt met veel te hoge prijzen) blijft wijzen naar zaken zoals torenhoge studieschulden onder het mom van 'dat hadden jullie vroeger niet' bevestig je precies wat @Baytep in zijn post hierboven zegt.
Ik snap niet wat je met de eerste alinea bedoeld. Ik val nog net in het oude systeem. Ik heb ~47k aan studiefinanciering gehad inclusief gebruik ov kaart. Daarvan is 40k kwijtgescholden in het kader van prestatiebeurs. Die bestaat nu niet meer, dus in het nieuwe systeem had ik 47k schuld gehad. En dan heb ik mijn hele studie een bijbaantje gehad, leefde ik sober en betaalde ouders mn collegegeld. Studenten met een meer hedonischische levensstijl of die echt alles zelf moesten betalen gaan in het nieuwe systeem makkelijk over de 50 duizend heen. Dit zijn geen n=1 waarnemingen maar ook gewoon terug te vinden in de CBS / DUO / Nibud cijfers

Concludered.. Ja kindertjes uit 96 hebben het aantoonbaar nog slechter als starter op de woningmarkt door de veranderingen in het studiefinancieringssysteem dan kindertjes uit 91 ja. Puur door toegenomen studieschuld. Aantoonbaar.

Als we daarnaast ook nog bedenken dat in die 5 jaar de huizenprijzen met dubbele cijfers per jaar gestegen zijn en de lonen hooguit, wat zal het zijn,. 3% (?) dan hebben ze het nog moeilijker..

Edit: inderdaad had ik de 5k van de ov kaart perongeluk meegerekend.

[ Voor 11% gewijzigd door Anatidae op 27-03-2019 23:28 ]

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Anatidae schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 23:17:
[...]

Ik snap niet wat je met de eerste alinea bedoeld. Ik val nog net in het oude systeem. Ik heb ~47k aan studiefinanciering gehad inclusief gebruik ov kaart. Daarvan is 40k kwijtgescholden in het kader van prestatiebeurs. Die bestaat nu niet meer, dus in het nieuwe systeem had ik 47k schuld gehad. En dan heb ik mijn hele studie een bijbaantje gehad, leefde ik sober en betaalde ouders mn collegegeld. Studenten met een meer hedonischische levensstijl of die echt alles zelf moesten betalen gaan in het nieuwe systeem makkelijk over de 50 duizend heen. Dit zijn geen n=1 waarnemingen maar ook gewoon terug te vinden in de CBS / DUO / Nibud cijfers
Nee, je rekensom klopt niet. OV kaart is nog steeds een gift. Hoe kom je trouwens aan 40K??? Zesjarige studie ofzo met maximaal aanvullende uitwonende beurs :?

Verschil met nieuwe stelsel is iets van €15K ofzo. Hangt een beetje van de omstandigheden af. Wat ik wel weet is dat ze die €15K niet terugzien in beter onderwijs...

Maar je moet nog even verder terug in de tijd kijken. Mensen geboren jaren '50 / '60 ofzo hadden nog veel dikkere studiebeurs.

Verder heeft die generatie uit jaren '70 veelal een huis gekocht voor de recente enorme stijging, met aflossingsvrije hypotheek van 7x het inkomen die ze nu allemaal hebben geherfinancierd met lage rente. En let maar op; een groot deel daarvan gaat straks huilen als ze geen HRA meer krijgen.

[ Voor 23% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-03-2019 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
kabeltjekabel schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 23:24:
[...]

Nee, je rekensom klopt niet. OV kaart is nog steeds een gift. Hoe kom je trouwens aan 40K??? Zesjarige studie ofzo met maximaal aanvullende uitwonende beurs :?

Verschil met nieuwe stelsel is iets van €15K ofzo. Hangt een beetje van de omstandigheden af. Wat ik wel weet is dat ze die €15K niet terugzien in beter onderwijs...

Maar je moet nog even verder terug in de tijd kijken. Mensen geboren jaren '50 / '60 ofzo hadden nog veel dikkere studiebeurs.
1 jaar thuiswonend + kleine aanvulling
1 jaar uitwonend + maximaal aanvullend
3 jaar uitwonend + kleine aanvulling
6 jaar OV kaart (~5k)
1 jaar lening (7k)
——————— +
47k
-40k prestatiebeurs

Maargoed dit topic gaat over de woningmarkt..

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@Anatidae Ik snap werkelijk waar niet hoe je aan zoveel studieschuld kunt komen als je ouders je collegegeld hebben betaald. (Wat @kabeltjekabel dus ook zegt). Als ik even snel google kom ik zaken tegen zoals:
Bij het oude stelsel was de gemiddelde studieschuld zo’n € 15.000 volgens de schatting van het Centraal Plan Bureau (CPB) in 2014. Het CPB verwacht dat daar met een nieuwe stelsel nog zo’n € 6.000 voor thuiswonende studenten bijkomt en € 9.000 voor uitwonenden. Dat komt neer op een gemiddelde studieschuld van € 21.000 tot € 24.000.

Bron: SNS bank
Sinds de invoering van het leenstelsel steken studenten zich vaker en dieper in de schulden. Soms omdat het moet, vaker omdat het kán

Bron: Follow the Money
Geld lenen voor een luxer leven.
Meer dan de helft van de studenten gebruikt geleend geld om te sparen. Anderen hebben graag wat extra geld om leuke dingen te doen.

Bron: NRC
Studenten die vallen onder het nieuwe leenstelsel zijn steeds meer gaan lenen bij DUO. Dit blijkt uit de jaarlijkse Monitor Beleidsmaatregelen.

Bron: ScienceGuide
En zo kan ik nog wel even doorgaan...
Veel studenten van nu zitten met torenhoge studieschulden en wijzen naar het sociale leenstelsel. Ik wil niet zeggen dat ze schuldvrij waren geweest als ze hun inkomsten en uitgaven beter hadden gemanaged, maar veel hadden een beduidend lagere studieschuld kunnen hebben.
kabeltjekabel schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 23:24:
[...]
Verder heeft die generatie uit jaren '70 veelal een huis gekocht voor de recente enorme stijging, met aflossingsvrije hypotheek van 7x het inkomen die ze nu allemaal hebben geherfinancierd met lage rente. En let maar op; een groot deel daarvan gaat straks huilen als ze geen HRA meer krijgen.
Die zullen ongetwijfeld gaan huilen omdat ze het onrechtvaardig vinden ofzo, maar als je in de jaren '70/'80 een woning hebt gekocht voor 100k in guldens met een aflossingsvrije hypotheek dan zit je nu dus met een hypotheek te kijken van 45k. Ook zonder HRA zit je met de huidige rente op een maandlast waar je je ballen van uit je broek lacht ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Harrie_ op 27-03-2019 23:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anatidae
Harrie_ schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 23:36:
@Anatidae Ik snap werkelijk waar niet hoe je aan zoveel studieschuld kunt komen als je ouders je collegegeld hebben betaald. (Wat @kabeltjekabel dus ook zegt). Als ik even snel google kom ik zaken tegen zoals:

[...]

[...]

[...]

[...]

Veel studenten van nu zitten met torenhoge studieschulden en wijzen naar het sociale leenstelsel. Ik wil niet zeggen dat ze schuldvrij waren geweest als ze hun inkomsten en uitgaven beter hadden gemanaged, maar veel hadden een beduidend lagere studieschuld kunnen hebben.
Je probeert me echt onterecht het imago van een verwende student aan te praten.

Ik heb echt geen rare uitgaven gedaan hoor. Enja ik ken ook studenten die 4 x per jaar vliegreisjes maken door hun lening max te zetten en zich 3x per week klem zuipen. Maar zo ben ik niet en zo wil ik niet zijn dus vind het vervelend dat je dat nu lijkt te insinueren..

Ik heb 6 jaar geleefd voor 47k he..
Reken even mee 47.000 / (12*6) : 652 euro per maand. De huur was ~350. Hou je 300 euro over om van te leven.. Is echt geen vetpot.. ga bv eens kijken naar de kosten van Engelstalige wetenschappelijke studieboeken..

Geloof dat Nibud uitgaan van 1100 Pm maand voor een student. Zat ik ver onder, ook als je die 2000 euro collegegeld meetelt die mn ouders betaalden

Edit : 1200 zelfs https://www.ru.nl/ouders/financien/uitgaven-student/

Dus gaan we uit van de gemiddelde WO student..
1200 x 12 maanden x 5 jaar = 72.000 euro
Zonder werken, bijdragen van pappie, zonder extreme vakanties en dergelijke.
50k in het nieuwe stelsel is dus echt niet onrealistisch

[ Voor 8% gewijzigd door Anatidae op 27-03-2019 23:58 ]

Nou dag he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Anatidae schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 23:45:
[...]
Je probeert me echt onterecht het imago van een verwende student aan te praten.
[...]
Nee dat probeer ik helemaal niet, ik probeer alleen maar het punt te maken dat veel studieleningen geen noodzaak maar een keuze zijn. Daar is verder niets mis mee, de een rond zijn/haar studie in de gestelde termijn af en bijt 4 jaar op een houtje, de ander doet er 2x zo lang over leent maximaal bij voor feestjes, vakanties, etc. En dan heb je nog tig smaken daar tussen in. Ik ken legio voorbeelden van mensen die buiten de deur gaan wonen terwijl hun ouderlijk huis op een prima bereisbare afstand van de hogeschool of uni staat.

Welke keuze mensen daarin maken moeten ze zelf weten, maar ik zie hier op het forum vaker voorbij komen dat men wijst naar het leenstelsel; dan vind ik het niet meer dan normaal om terug te wijzen naar die studielening en aan te tippen dat een gedeelte wellicht noodzaak was, maar een gedeelte (in veel gevallen) een keuze is geweest. Dat veel studenten in hun studententijd daar verder niet mee bezig zijn, niet goed zijn in geld managen en de lange termijn consequenties (zoals invloed op een hypotheek) niet kunnen overzien is spijtig genoeg maar het gaat mij té ver om altijd maar de vergelijking te treffen tussen vroeger en nu zonder daarbij ook de hand in eigen boezem te stekken en (gedeeltelijk) zelf de verantwoording daarvoor te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
Harrie_ schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 23:58:
[...]

Nee dat probeer ik helemaal niet, ik probeer alleen maar het punt te maken dat veel studieleningen geen noodzaak maar een keuze zijn. Daar is verder niets mis mee, de een rond zijn/haar studie in de gestelde termijn af en bijt 4 jaar op een houtje, de ander doet er 2x zo lang over leent maximaal bij voor feestjes, vakanties, etc. En dan heb je nog tig smaken daar tussen in. Ik ken legio voorbeelden van mensen die buiten de deur gaan wonen terwijl hun ouderlijk huis op een prima bereisbare afstand van de hogeschool of uni staat.

Welke keuze mensen daarin maken moeten ze zelf weten, maar ik zie hier op het forum vaker voorbij komen dat men wijst naar het leenstelsel; dan vind ik het niet meer dan normaal om terug te wijzen naar die studielening en aan te tippen dat een gedeelte wellicht noodzaak was, maar een gedeelte (in veel gevallen) een keuze is geweest. Dat veel studenten in hun studententijd daar verder niet mee bezig zijn, niet goed zijn in geld managen en de lange termijn consequenties (zoals invloed op een hypotheek) niet kunnen overzien is spijtig genoeg maar het gaat mij té ver om altijd maar de vergelijking te treffen tussen vroeger en nu zonder daarbij ook de hand in eigen boezem te stekken en (gedeeltelijk) zelf de verantwoording daarvoor te nemen.
Kun je ze dat kwalijk nemen? De overheid promoot het gemakkelijk lenen van enorme bedragen bij een doelgroep die lichamelijk niet eens in staat is de gevolgen te overzien (die hersengebieden zijn helemaal nog niet uitontwikkelend) onder het mom van “investering in je toekomst”.

Als 1200 euro volgens Nibud gemiddelde uitgaven is. Zou je het met 900 ook wel af kunnen ja. Werk je iedere zaterdag. Hoef je maar 500 te lenen.. maar 500 x 12 x 5 is ook al 30 duizend.
Kun je nog 130k lenen met je modale startsalaris i.p.v. 160. Goeie jongen die daar wat voor vind in deze tijd

Nou dag he

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Anatidae schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 00:04:
[...]
Kun je nog 130k lenen met je modale startsalaris i.p.v. 160. Goeie jongen die daar wat voor vind in deze tijd
Nee, maar dat is ook niet het punt. Ik ontkent ook niet dat het met de huidige markt al moeilijk genoeg is om te kopen als starter (zelfs al heb je geen studieschuld).

En terugkomende op een post van mij ergens hierboven valt het mij in mijn eigen omgeving dan op (dat is puur anekdotisch, ik heb geen cijfers) dat starters een instapklare woning zoeken op een goede locatie en vervolgens gepikeerd zijn dat ze die niet kunnen vinden. Dat zijn dan vaak dezelfde types die in hun studententijd er een exorbitante levensstijl op na hebben gehouden en na hun afstuderen inderdaad (zoals @Baytep hierboven min of meer aangeeft) verwachten dat er een mooi appartement midden in de stad voor ze klaar staat.
Anatidae schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 00:04:
Kun je ze dat kwalijk nemen? De overheid promoot het gemakkelijk lenen van enorme bedragen bij een doelgroep die lichamelijk niet eens in staat is de gevolgen te overzien (die hersengebieden zijn helemaal nog niet uitontwikkelend) onder het mom van “investering in je toekomst”.
[...]
Een beetje wel. Als we het hebben over studenten aan de universiteit of mensen die een opleiding volgen aan de hogeschool dan mag ik toch aannemen dat ze in zeker zin toch wel capabel zijn om over de consequenties van hun keuzes na te denken. Misschien zijn ze nog niet helemaal ontwikkeld maar als het goed is hebben ze wel geleerd dat actie reactie tot gevolg heeft. En daarbij zijn er ook nog ouders in het spel die de verantwoordelijkheid hebben hun kinderen te leren met geld om te gaan, spaarzaam te zijn en dus een goede balans te vinden tussen noodzakelijke uitgaven, plezier uitgaven en sparen. Ook op dat laatste punt gaat het helaas té vaak mis.

[ Voor 36% gewijzigd door Harrie_ op 28-03-2019 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@Anatidae ik ben het eens met @Harrie_ en eerst geef je aan dat het onmogelijk is en nu geef je (mede) de schuld aan niet uitontwikkelde hersenen.
Ik overlegde dat soort zaken altijd nog met mijn ouders trouwens.
Als we dan toch gaan vergelijken:
De huidige studieschuld mag uitgesmeerd worden over een hele lange periode, telt maar procentueel mee in je eventuele hypotheek berekening, is tegen extreem lage rente, kan op pauze gezet worden en is grotendeels nog een eigen keuze ook.
“Vroeger” was het een snoeiharde BKR, extra lenen nagenoeg onmogelijk (dus in het slechtste geval, geen opleiding/voortzetting), geen pauze mogelijk, korte looptijden en hoge rentes.

Ik heb het ook al eerder gezegd maar het is niet alleen de huidige gekte maar ook het eisen en wensen pakket.

Je kan als starter niet in de binnenstad wonen nee, maar daarbuiten is gewoon keuze. En ja, dat betekend reizen naar je studie of werk maar dat was ook “vroeger” gewoon heel normaal.

Een huis kopen is een luxe en geen recht.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 28-03-2019 00:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anatidae
GeeMoney schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 00:17:
@Anatidae ik ben het eens met @Harrie_ en eerst geef je aan dat het onmogelijk is en nu geef je (mede) de schuld aan niet uitontwikkelde hersenen.
De huidige studieschuld mag uitgesmeerd worden over een hele lange periode, telt maar procentueel mee in je eventuele hypotheek berekening, is tegen extreem lage rente, kan op pauze gezet worden en is grotendeels nog een eigen keuze ook.
“Vroeger” was het een snoeiharde BKR, extra lenen nagenoeg onmogelijk (dus in het slechtste geval, geen opleiding/voortzetting), geen pauze mogelijk, korte looptijden en hoge rentes.

Ik heb het ook al eerder gezegd maar het is niet alleen de huidige gekte maar ook het eisen en wensen pakket.

Je kan als starter niet in de binnenstad wonen nee, maar daarbuiten is gewoon keuze. En ja, dat betekend reizen naar je studie of werk maar dat was ook “vroeger” gewoon heel normaal.

Ik geef de schuld niet aan uitontwikkelde hersenen. Ik probeer aan te geven dat kinderen van ~18 beslissingen moeten maken over leningen van mogelijk tientallen duizenden euro’s waarvan velen inderdaad lastig de gevolgen van kunnen overzien. Deels desinteresse, deel omdat meisjes en leuke spulletjes interessanter zijn op dat moment en deels omdat ze biologisch gezien daadwerkelijk niet helemaal ik staat zijn om die gevolgen te overzien.. omdat je hersenen daar nog helemaal niet perfect aan toe zijn. Dat is geen smoes, maar een mogelijke verklaring.

Aan de andere kant zie je inderdaad dat doordachte 1996+ ers maximaal aan het lenen slaan en iedere cent op de spaarrekening zetten om straks af te studeren met een -70k vrijwel rentevrij op de bank. Als ze gratis eten en wonen.. Die heeft dan ~230k te besteden bij de eerste baan. Ook een ongewenste ontwikkeling lijkt me.

Dat laatste krijg ik ook vaak naar m’n hoofd geslingerd in m’n omgeving. En ben het er ook deels mee eens hoor. Tevergeefs met een starterssalaris opzoek zijn naar een onbetaalbare koopwoning op je 25ste is ook een first World problem.
En als het me lukt voelt het ook als een enorme luxe maar 2 dingen...

1. Wat zijn de alternatieven?

Je studentenkamer wordt je uitgejaagd door de verhuurder.

Sociale huur kom je niet in door ‘te hoge’ salaris. Of kom je tegen de tijd dat je genoeg inschrijfduur hebt niet meer in door je salaris.

(Tip voor alle 18 jarigen: schrijf je preventief in bij iedere woningbouwvereniging in heel Nederland, en praat je startsalaris omlaag bij de onderhandelingen)

Particuliere huur: inkomenseisen van 3,5-4 x huur. Succes met het vinden van iets van ~700 euro.

Kopen is inderdaad een luxe, maar woonruimte is een eerste levensbehoefte.
En die eerste levensbehoefte lijkt voor steeds minder mensen weggelegd...

2. Waarom jullie wel en ik niet?
Gek genoeg krijg je dit soort opmerkingen vaak naar mn hoofd van 50+. ‘Je wil teveel, wij hadden het ook niet breed op jouw leeftijd’. Nee, jullie generatie begon aan kinderen op mijn leeftijd en had woonruimte gebaseerd op 1 inkomen. Kosten voor 3 man, inkomsten van 1. Logisch dat je het niet breed had. Maar je had tenminste onderdak, waardeer dat alsjeblieft.
Ik wil helemaal geen huis kopen, het is alleen de meest reeele optie om te voorzien in mijn eerste levensbehoefte! Zie punt 1.

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat zijn de verwachtingen qua ontwikkeling huizenprijzen binnen nu en 3 jaar? Ik zoek naar het juiste moment van instappen (zoals iedereen) met reeelere waardes dan we nu zien. Hier in Diemen, nieuwbouw 130m2 580K!!! 580!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@Sbakker1982 Vraag je ons nu in een glazen bol te kijken? Het ziet er niet uit dat op korte termijn (het komende jaar) de huizenprijzen drastisch zullen gaan zakken. Het opkopen van staatsobligaties door de ECB om op die manier de rente kunstmatig laag te houden is voorlopig weer verlengd, voor hoe lang weten we op dit moment niet. Als de ECB daarmee stopt zal op termijn de rente wel weer gaan stijgen, maar zo'n vaart zal dat niet lopen denk ik.

Diemen is natuurlijk een extreem gewilde regio, het klinkt hard maar als je qua hypotheek niet eens in de buurt komt van die prijzen zul je ergens anders moeten zoeken. Ik zie de prijzen in de komende 3 jaar niet zomaar met een ton zakken, of er moet zich een onverwachte extreme situatie voordoen zoals een zware crisis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
130m2 is nu ook niet echt een starterswoning :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anatidae schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 06:49:
[...]

Ik geef de schuld niet aan uitontwikkelde hersenen. Ik probeer aan te geven dat kinderen van ~18 beslissingen moeten maken over leningen van mogelijk tientallen duizenden euro’s waarvan velen inderdaad lastig de gevolgen van kunnen overzien. Deels desinteresse, deel omdat meisjes en leuke spulletjes interessanter zijn op dat moment en deels omdat ze biologisch gezien daadwerkelijk niet helemaal ik staat zijn om die gevolgen te overzien.. omdat je hersenen daar nog helemaal niet perfect aan toe zijn. Dat is geen smoes, maar een mogelijke verklaring.

Aan de andere kant zie je inderdaad dat doordachte 1996+ ers maximaal aan het lenen slaan en iedere cent op de spaarrekening zetten om straks af te studeren met een -70k vrijwel rentevrij op de bank. Als ze gratis eten en wonen.. Die heeft dan ~230k te besteden bij de eerste baan. Ook een ongewenste ontwikkeling lijkt me.

Dat laatste krijg ik ook vaak naar m’n hoofd geslingerd in m’n omgeving. En ben het er ook deels mee eens hoor. Tevergeefs met een starterssalaris opzoek zijn naar een onbetaalbare koopwoning op je 25ste is ook een first World problem.

Sociale huur kom je niet in door ‘te hoge’ salaris. Of kom je tegen de tijd dat je genoeg inschrijfduur hebt niet meer in door je salaris.

(Tip voor alle 18 jarigen: schrijf je preventief in bij iedere woningbouwvereniging in heel Nederland, en praat je startsalaris omlaag bij de onderhandelingen)

Particuliere huur: inkomenseisen van 3,5-4 x huur. Succes met het vinden van iets van ~700 euro.

Gek genoeg krijg je dit soort opmerkingen vaak naar mn hoofd van 50+. ‘Je wil teveel, wij hadden het ook niet breed op jouw leeftijd’. Nee, jullie generatie begon aan kinderen op mijn leeftijd en had woonruimte gebaseerd op 1 inkomen. Kosten voor 3 man, inkomsten van 1. Logisch dat je het niet breed had. Maar je had tenminste onderdak, waardeer dat alsjeblieft.
Ik wil helemaal geen huis kopen, het is alleen de meest reeele optie om te voorzien in mijn eerste levensbehoefte! Zie punt 1.
Heel relaas, maar als je werkelijk denkt dat die eerste levensbehoefte steeds minder voor mensen weggelegd is dan zoek je op de verkeerde plaatsen. En als je niet in een of andere uithoek wilt zitten dan is dat een ander probleem dan geen huisvesting kunnen vinden. Hoeveel mensen in Nederland belanden nou daadwerkelijk op straat of zijn verplicht tot in den treuren bij de ouders te wonen? Als daar schrikbarende cijfers tevoorschijn komen kunnen we het hebben over die eerste levensbehoefte.
Tot dat punt zou ik het gewoon over de schrijnende woningmarkt hebben, maar dat is wat mij betreft een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

GeeMoney schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:10:
130m2 is nu ook niet echt een starterswoning :+ .
@GeeMoney Klopt. Maar het is wel de gangbare oppervlakte voor een doorsnee tussenwoning. Afgaande op de username en het profiel van @Sbakker1982 ga ik ervanuit dat hij inmiddels 36 is en ook niet meer op zoek is naar een starterswoning maar eerder een gezinswoning (dat kan ik mis hebben natuurlijk)
Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:33:
[...]

Heel relaas, maar als je werkelijk denkt dat die eerste levensbehoefte steeds minder voor mensen weggelegd is dan zoek je op de verkeerde plaatsen. En als je niet in een of andere uithoek wilt zitten dan is dat een ander probleem dan geen huisvesting kunnen vinden. Hoeveel mensen in Nederland belanden nou daadwerkelijk op straat of zijn verplicht tot in den treuren bij de ouders te wonen? Als daar schrikbarende cijfers tevoorschijn komen kunnen we het hebben over die eerste levensbehoefte.
Tot dat punt zou ik het gewoon over de schrijnende woningmarkt hebben, maar dat is wat mij betreft een andere discussie.
Ik vind dit ook wel erg kort door de ocht hoor Hoijong :P
Uit alle cijfers blijkt dat kinderen steeds langer thuis (bij hun ouders) blijven wonen. Daar worden verschillende redenen voor gegeven, maar stijgende kosten is er in ieder geval één van.

Ik snap ook niet zo goed wat je dan ook bedoelt met "En als je niet in een of andere uithoek wilt zitten dan is dat een ander probleem dan geen huisvesting kunnen vinden."? Als mensen geen huisvesting kunnen vinden dan zit daar toch impliciet in verborgen 'binnen bereisbare afstand van werk en/of sociale kring'? Tuurlijk: er zijn mensen die alleen in een bepaald dorp of stad willen wonen; die zouden misschien hun horizon iets verder moeten verbreden en een woning iets verderop kunnen gaan zoeken. Maar er zijn legio mensen die in een straal van 20km rondom hun 'geboortegrond' niets kunnen vinden, waar dat vroeger wel kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
[...]

Dit is een generiek probleem waar andere relaties net zo goed last van hebben gehad (met als enige verschil dat ze wellicht verantwoordelijkere ouders hadden).
Correct. Begonnen aan studie met niets nada, ook geen ouderlijke bijdrage. Aan het eind van mijn studie had ik een flinke schuld, maar een klein deel stond klaar om in een huis te investeren.
Je moet zorgen dat je een ton (=hypotheek bank + opgespaarde DUO bijdrage) per persoon kan investeren.
Een ton van de bank krijg je met een inkomen van 22.000 Euro, dus het moet ook zonder DUO lukken.
Overigens is dat nu zo, maar dat was in 2005 (toen ik kocht) ook zo (wel met hogere rente)

Tja, ik vind dat als je afgestudeerd bent je niets te zoeken hebt in een sociale huurwoning. Dan doe je zowel jezelf als de maatschappij te kort. Trouwens, volgens mij is het ook een afknapper voor de dames.

Dat lukt dus prima, want 4 x huur = inkomen van 2800 Euro -> dat is 1400 p.p. Lijkt me goed te doen voor diegene met twee linkerhanden.
Woonruimte is inderdaad een eerste levensbehoefte, maar zelfstandige woonruimte voor een ex-student is dat niet.
Helemaal gelijk! Het is de enige reële optie als je met meer dan 1 tabblad in excel kunt omgaan (en anders misschien minder reël, maar nog steeds de beste optie).

Je wil inderdaad teveel, of je kunt te weinig.
Wel grappig dat dan de volgende vragensteller (@Sbakker1982) wat mij betreft exemplarisch is voor de huidige generatie: "reëlere prijzen"...
Dit zijn voorlopig wel de prijzen. Begin eens met reëlere eisen.

En zoals ik hierboven aangaf zitten er helemaal niet zoveel verschillen tussen onze generaties. Hoewel de huizenprijzen relatief hoger zijn is de rente aanzienlijk lager. Als ik mocht kiezen wist ik het wel.

Als we het dan toch generationeel willen verklaren dan lijkt het mij eerder dat de generatie die in de jaren 70 een eerste huis kocht (babyboomers) heel erg geprofiteerd hebben wat keus betreft:
+ Voldoende huizenvoorraad na wederopbouw en uitbreidingswijken (herverkaveling afgerond)
+ Snelle groei gemiddeld opleidingsniveau -> makkelijker lenen
+ Relatief minder sociale lasten (bevolkings pyramide en geen kosten immigratie), dus hoger netto bbp.
+ Hadden van vorige generatie geleerd een hamer vast te houden
- Hogere aanvangsrente, die de eerste 15 jaar ook hoog bleef
- Negatieve conjuctuur (vanaf oliecrisis)

Laat dan echter wel duidelijk zijn dat de babyboomer in een anomalie zat, en mazzel had. Dat betekent niet dat wij (ik ben nog steeds een jonge god) het zo moeilijk hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 12-09 12:54
Avalaxy schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 22:52:
[...]

[...]

[...]

Grappig. BJ 1981 hier en toen ik klaar was met HBO Bouwkunde was net de Bouwfraude in de Tweede Kamer. Ergo, sector op zijn gat en moeilijk werk vinden. Ook toen was er geen starterswoning te vinden, want je concurrentie kon 6x haar inkomen lenen. BJ 1978 had toen ze 27 was een overspannen woningmarkt in 2005. Niet veel anders dan nu, maar met hogere schuldrato's. BJ 1981 had zelfs de vorige piek in 2008. Daar komen we nu maar net overheen, zonder inflatie gerekend.
Anatidae schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 23:00:
[...]

De grap is dat de starter van 2009-2016 zijn slag kon slaan. De doorstromer was uitgeschakeld door een torenhoge restschuld. Toen was het een kopersmarkt waarbij een verkeerd behang op één muur al je verkoop kon frustreren. Die markt is nu omgeslagen. Ik vind het wel heel erg veel entitlement om nu te zeggen dat men 'geen idee' heeft.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Interessante discussie. Weet nog niet aan welke kant ik sta. Ben jong en vind inderdaad dat alles ons wat minder makkelijk afgaat dan de oudere generatie (achteraf gezien, waarschijnlijk vonden zij ook dat ze het pittig hadden). Heb het zelf voorlopig gelukkig nog wel OK voor elkaar, maar kun je nagaan als de wind nog wat meer in de rug stond. :)

Ik denk wel dat de huizendiscussie vooral van toepassing is op de huizen in de steden. In het groene hart stijgen de prijzen ook wel, maar gaan ze nog niet de pan uit zoals in de stad.

Ben nu 29 en heb hier 5 jaar geleden met veel spaargeld net aan een hypotheek kunnen krijgen voor een rijtjeshuis van 185K (hypotheek was ongeveer 145-150 dacht ik). Nu gaat dit type huis voor ongeveer 20-30 meer (afhankelijk van de staat, ik moest zeer veel verbouwen).

Da's nog steeds een stijging van rond de 15%, maar niet zo belachelijk als in de steden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Harrie_ schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:41:
[...]

@GeeMoney Klopt. Maar het is wel de gangbare oppervlakte voor een doorsnee tussenwoning. Afgaande op de username en het profiel van @Sbakker1982 ga ik ervanuit dat hij inmiddels 36 is en ook niet meer op zoek is naar een starterswoning maar eerder een gezinswoning (dat kan ik mis hebben natuurlijk)

[...]

Ik vind dit ook wel erg kort door de ocht hoor Hoijong :P
Uit alle cijfers blijkt dat kinderen steeds langer thuis (bij hun ouders) blijven wonen. Daar worden verschillende redenen voor gegeven, maar stijgende kosten is er in ieder geval één van.

Ik snap ook niet zo goed wat je dan ook bedoelt met "En als je niet in een of andere uithoek wilt zitten dan is dat een ander probleem dan geen huisvesting kunnen vinden."? Als mensen geen huisvesting kunnen vinden dan zit daar toch impliciet in verborgen 'binnen bereisbare afstand van werk en/of sociale kring'? Tuurlijk: er zijn mensen die alleen in een bepaald dorp of stad willen wonen; die zouden misschien hun horizon iets verder moeten verbreden en een woning iets verderop kunnen gaan zoeken. Maar er zijn legio mensen die in een straal van 20km rondom hun 'geboortegrond' niets kunnen vinden, waar dat vroeger wel kon.
Tjah dat ligt eraan hoe groot je het probleem opschaalt en inderdaad wat je definitie is van huisvesting. Heb je het echt over een eerste levensbehoefte die niet vervult kan worden dan zou ik de definitie strak houden. Wil je praten over wat wenselijk en prettig is dan trek je het breder.

Ik heb in mijn omgeving altijd veel gewerkt met buitenlanders. Als je de Italianen en Spanjaarden hoort dan is het pas drama. Die wonen zo'n beetje permanent bij hun ouders of vertrekken dus naar o.a. Nederland voor een betere toekomst. Dat is pas een stukje verderop wonen.

En als je het hebt over een straal van 20km binnen je geboortegrond snap ik heel goed wat je bedoelt, maar we blijven enkel steeds groeien en de overheid anticipeert traag (of eigenlijk niet en reageert dus traag). Dit is ook typisch Nederlands denken (die 20km bijvoorbeeld). Stel die vraag eens aan een Duitser en die lacht je uit, die trekken rustig het hele land door honderden kilometers voor werk en woning. Ook niet mijn droomsituatie, maar het is niet het een of het ander natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Sbakker1982 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 06:56:
Wat zijn de verwachtingen qua ontwikkeling huizenprijzen binnen nu en 3 jaar? Ik zoek naar het juiste moment van instappen (zoals iedereen) met reeelere waardes dan we nu zien. Hier in Diemen, nieuwbouw 130m2 580K!!! 580!!
Sorry dat ik je hierboven bij de verhitte discussie heb betrokken, maar hier een ideetje, even er van uit gaan dat je gemiddeld bent (man+vrouw+2 kind)
https://www.funda.nl/koop...2-prins-hendrikstraat-43/
Heb je voor minder dan een ton p.p. volledig annuitair. Daarna een beetje sparen (je hebt lage lasten) en na vijf jaar een nieuwe fundering eronder. direct ook onder een uitbouw aan de tuinzijde, en dit zelf (of vanaf casco) afmaken.

Je woont prachtig! binnen een half uur met OV in Diemen, en een eigen aanlegsteiger voor je "yacht".
Als na tien jaar je vrouw en kinderen teveel troep verzameld hebben verpats je de boel, en met die ton winst koop je een hoekwoning in een vinex wijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
@Baytep sparen voor het vervangen van de fundering, wat moet dat kosten? Als je nog een uitbouw erbij doet ben je al meer dan 100k kwijt denk ik. Als je in 5 jaar 100k kan sparen dan doe je het wel erg goed. Waar ga je zitten tijdens verbouwing en hoelang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@Baytep Ik was het eerder nog in bepaalde mate met je eens, maar ik voel me genoodzaakt om toch even e.e.a. te nuanceren nu.
Baytep schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:44:
[...]
Correct. Begonnen aan studie met niets nada, ook geen ouderlijke bijdrage. Aan het eind van mijn studie had ik een flinke schuld, maar een klein deel stond klaar om in een huis te investeren.
Je moet zorgen dat je een ton (=hypotheek bank + opgespaarde DUO bijdrage) per persoon kan investeren.
Een ton van de bank krijg je met een inkomen van 22.000 Euro, dus het moet ook zonder DUO lukken.
Overigens is dat nu zo, maar dat was in 2005 (toen ik kocht) ook zo (wel met hogere rente)
[...]
Laten we eerst eens beginnen met het fabeltje uit de wereld te helpen dat je die DUO lening op een spaarrekening kunt zetten en vervolgens in kunt zetten voor het kopen van een woning. Vroeger werd de studielening niet meegenomen bij de inkomenstoets voor een hypotheek, tegenwoordig is dat wel het geval. Als je dus 20k aan studielening wegsluist voor je eerste huis snijdt je jezelf in de vingers want je wordt met 40k gekort op je hypotheek.

Als je als afgestudeerde 2500 bruto vangt (vrij gangbaar) kun je pak 'm beet 150k lenen. Vanuit het sociale leenstelsel ben je extreem verantwoordelijk omgegaan met je studielening en heb je 'slechts' 10k studieschuld. Je wordt met 20k gekort op je hypotheek en kunt nog 130k lenen. Wil je iets kopen, dan mag je ook de k.k. zelf ophoesten anno 2019. Als je dan in een regio/provincie zit waar de onderkant van de markt begint bij 160 (voor een echt krot) dan heb je wel een probleem...
[...]
[...]
[...]
Dat lukt dus prima, want 4 x huur = inkomen van 2800 Euro -> dat is 1400 p.p. Lijkt me goed te doen voor diegene met twee linkerhanden.
Woonruimte is inderdaad een eerste levensbehoefte, maar zelfstandige woonruimte voor een ex-student is dat niet.
[...]
Ik snap totaal niet wat je hiermee bedoelt. @Anatidae geeft aan dat je particulier in feite niets gevonden krijgt van € 700,- (en dan moet je dus € 2800,- verdienen). Doe je hier nu de aanname dat je dan maar met tweeën moet gaan huren? En hoe zit het dan met alleenstaanden die zijn afgestudeerd? Die moeten dus nog maar enkele jaren bij hun ouders blijven zitten om geld op te potten? En hoe zit het met de mensen die geen ouders hebben, een slechte relatie met hun ouders, etc.?
[...]
Je wil inderdaad teveel, of je kunt te weinig.
Wel grappig dat dan de volgende vragensteller (@Sbakker1982) wat mij betreft exemplarisch is voor de huidige generatie: "reëlere prijzen"...
Dit zijn voorlopig wel de prijzen. Begin eens met reëlere eisen.
[...]
Nu is Diemen niet de meest exemplarische regio van Nederland, maar (zoals ik in een eerdere post aangaf) is 130m² wel een normale tussenwoning. Reken die 580k eens terug naar guldens? Dat is 1,3 miljoen gulden. Kun jij je voorstellen dat je pak 'm beet 18 jaar geleden 1,3 miljoen gulden (!) betaalde voor een rijtjeshuis?
Señor Sjon schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:51:
[...]
De grap is dat de starter van 2009-2016 zijn slag kon slaan. De doorstromer was uitgeschakeld door een torenhoge restschuld. Toen was het een kopersmarkt waarbij een verkeerd behang op één muur al je verkoop kon frustreren. Die markt is nu omgeslagen. Ik vind het wel heel erg veel entitlement om nu te zeggen dat men 'geen idee' heeft.
Daar heb je zeker een punt. Ik kocht in 2011 (op mijn 26e) mijn eerste woning en werd door veel vrienden 'voor gek' verklaard. Die waren nog heel erg bezig met feestjes, festivals en verre reizen. Inmiddels heb ik mijne eerste woning kunnen cashen en ben opgeschaald naar mijn tweede woning. Die lui zitten veelal nog steeds gehuurd en hebben nog steeds studieleningen open staan (prestatiebeurs maar toentertijd wel lekker bijlenen) en klagen nu dat ze niets kunnen kopen.
Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:57:
[...]
Tjah dat ligt eraan hoe groot je het probleem opschaalt en inderdaad wat je definitie is van huisvesting. Heb je het echt over een eerste levensbehoefte die niet vervult kan worden dan zou ik de definitie strak houden. Wil je praten over wat wenselijk en prettig is dan trek je het breder.
Mensen zullen moeten begrijpen dat ze als starter geen topwoning op een toplocatie zullen kunnen krijgen. Maar een 'wenselijke' situatie mag je wel meenemen in een land wat zo welvarend is als het onze. Ik vind het wel erg ver gaan om te wijzen naar de kop van Groningen met de mededeling 'daar kun je nog wel iets kopen binnen je budget'...
Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:57:
[...]
Ik heb in mijn omgeving altijd veel gewerkt met buitenlanders. Als je de Italianen en Spanjaarden hoort dan is het pas drama. Die wonen zo'n beetje permanent bij hun ouders of vertrekken dus naar o.a. Nederland voor een betere toekomst. Dat is pas een stukje verderop wonen.

En als je het hebt over een straal van 20km binnen je geboortegrond snap ik heel goed wat je bedoelt, maar we blijven enkel steeds groeien en de overheid anticipeert traag (of eigenlijk niet en reageert dus traag). Dit is ook typisch Nederlands denken (die 20km bijvoorbeeld). Stel die vraag eens aan een Duitser en die lacht je uit, die trekken rustig het hele land door honderden kilometers voor werk en woning. Ook niet mijn droomsituatie, maar het is niet het een of het ander natuurlijk.
Vergelijkingen met het buitenland vind ik altijd wel een beetje een drogreden. Die situaties zijn niet zomaar te vergelijken met de onze. Er is sprake van een andere economie, maar ook een andere cultureel-historische achtergrond. Als we wijzen naar andere landen met het idee 'dat is daar ook normaal' kan ik volgens dezelfde retoriek ook wel andere dingen gaan verzinnen die hier niet normaal zijn maar in een ander land wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Harrie_ Alles binnen de juiste context he. Als mensen een punt willen maken over schappelijke huur of grondprijzen wordt Duitsland er maar al te graag bijgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:32:
@Harrie_ Alles binnen de juiste context he. Als mensen een punt willen maken over schappelijke huur of grondprijzen wordt Duitsland er maar al te graag bijgehaald.
En ook dan sta ik klaar om aan te tippen dat er in Duitsland heel anders wordt gebouwd, de grondprijzen veel lager liggen, belastingen anders werken, etc. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Interessante samenvatting van de conclusies van het debat gisteren:

https://fd.nl/economie-po...poraties-in-middensegment

Coöperaties gaan hun geld gebruiken voor het middensegment ipv de sociale huur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Harrie_ schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:34:
[...]

En ook dan sta ik klaar om aan te tippen dat er in Duitsland heel anders wordt gebouwd, de grondprijzen veel lager liggen, belastingen anders werken, etc. ;)
Laat staan dat transport goedkoper is en op hogere snelheden plaatsvindt. De hele cru van de onbeperkte Autobahn is om snel het land door te kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Señor Sjon schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:38:
[...]

Laat staan dat transport goedkoper is en op hogere snelheden plaatsvindt. De hele cru van de onbeperkte Autobahn is om snel het land door te kunnen komen.
Ik had in die vorige post nog een heel relaas getypt over dat 50km in Nederland iets heel anders is dan 50km in Duitsland (of de Verenigde Staten om maar eens een land te noemen) maar heb dat uiteindelijk weer verwijderd. :P

Uiteindelijk levert de krappe woningmarkt hier voor veel mensen (starters) problemen op; m.i. wordt er in dit topic teveel vanuit persoonlijke situaties gereageerd en te makkelijk over bepaalde zaken gedacht. Als het echt allemaal zo makkelijk was waren ze in den Haag al lang met (goede) oplossingen gekomen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Figo112 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:14:
@Baytep sparen voor het vervangen van de fundering, wat moet dat kosten? Als je nog een uitbouw erbij doet ben je al meer dan 100k kwijt denk ik. Als je in 5 jaar 100k kan sparen dan doe je het wel erg goed. Waar ga je zitten tijdens verbouwing en hoelang?
Mooi voorbeeld van in problemen denken. Ik ben geen Emile Ratelband, maar mijn voorbeeld is natuurlijk maar een idee van een andere aanpak, waarbinnen en waarbuiten nog andere oplossingen mogelijk zijn.
Je kan bijvoorbeeld het funderingsherstel + casco aanbouw (+/- 60 ruggen) meefinancieren, blijf je nog steeds goedkoop uit als je denkt dat je met zulke lage lasten dat geld niet kunt sparen.
Let wel ik ben geëmancipeerd. Een huis kopen met iemand zonder inkomen is een slecht plan.

Feit is dat als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten dan moet je soms even wat regelen. Je weet wel, vrouw en kindjes een paar weken bij opa en oma, of Centerparks, en met wat vrienden even beulen.
Kennelijk moet iedereen tegenwoordig van begin tot eind in een steriel gewhitewashte doorzonhok kunnen doorbrengen zonder al te veel offers.
En dat ligt wat mij betreft aan een dogma van de moderne tijd dat de inspanning voor betaald werk de enige noodzakelijke inspanning is voor een comfortabel leven. Maarja, dat is een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Duci schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:56:
Interessante discussie. Weet nog niet aan welke kant ik sta. Ben jong en vind inderdaad dat alles ons wat minder makkelijk afgaat dan de oudere generatie (achteraf gezien, waarschijnlijk vonden zij ook dat ze het pittig hadden). Heb het zelf voorlopig gelukkig nog wel OK voor elkaar, maar kun je nagaan als de wind nog wat meer in de rug stond. :)

Ik denk wel dat de huizendiscussie vooral van toepassing is op de huizen in de steden. In het groene hart stijgen de prijzen ook wel, maar gaan ze nog niet de pan uit zoals in de stad.

Ben nu 29 en heb hier 5 jaar geleden met veel spaargeld net aan een hypotheek kunnen krijgen voor een rijtjeshuis van 185K (hypotheek was ongeveer 145-150 dacht ik). Nu gaat dit type huis voor ongeveer 20-30 meer (afhankelijk van de staat, ik moest zeer veel verbouwen).

Da's nog steeds een stijging van rond de 15%, maar niet zo belachelijk als in de steden.
15% in 5 jaar tijd vind ik inderdaad heel erg meevallen, is zo ongeveer een inflatiecorrectie. Zeker aangezien je zo ongeveer op het dieptepunt (dat was 2013) gekocht hebt had ik dan wel meer stijiging verwacht. Waar staat jouw huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Baytep schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:53:
[...]
Kennelijk moet iedereen tegenwoordig van begin tot eind in een steriel gewhitewashte doorzonhok kunnen doorbrengen zonder al te veel offers.
[...]
Ik vind het nog steeds erg kort door de bocht wat je allemaal roept, maar hier ben ik het wel mee eens (en ik moest er stiekem ook nog wel een beetje om grinniken :9)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
@Harrie_
Wat dat betreft vliegen we dit inderdaad allebei van een andere kant aan.

Iedereen die in z'n eentje een apartement wil kopen (in de Randstad) wens ik veel succes, maar heb ik geen enkel medelijden mee.
Ik weet niet precies hoe het internationaal ligt maar volgens mij is dat hoogst ongebruikelijk. Erger het is een soort utopisch denken met een "entitled" sausje, en bovendien niet milieu-vriendelijk.

Dan het gebruik van de DUO lening:
Dit is een lening van de overheid die niet geregistreerd is bij het BKR. Het doel van de lening is niet omschreven.
De banken (die het illigale monopolie op geldcreatie hebben) hebben geen kennis van een verstrekte overheidslening.
Die twee partijen moet je goed uit elkaar houden. Een bank is een particuliere partij met een (op z'n zachts gezegd) merkwaardig privilege. Uit dit privilege vloeit een de-facto monopolie op de hypotheekmarkt voort.
Van dit monopolie wordt gebruikt gemaakt door een wurgconstructie betreffende de DUO lening.

En de koper? Tja, die moet zijn eigen verantwoordelijkheid nemen.

EDIT (op je laatste post): klopt, ik breng het zeker gecharcheerd

[ Voor 3% gewijzigd door Baytep op 28-03-2019 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@Baytep Dat kan ik allemaal niet zo goed volgen. Ik ben zelf ook geen fan van banken, maar de manier waarop ons monetair stelsel is ingericht en alle priveleges die (systeem)banken hebben valt natuurlijk van alles van te vinden maar ik denk niet dat bij hen de oplossing ligt voor de krapte op de woningmarkt.

De DUO lening staat misschien niet geregistreerd bij het BKR maar je bent bij alle hypotheekverstrekkers wel verplicht om deze door te geven (om vervolgens gekort te worden op je max. hypotheek). Verzwijgen van de studieschuld kán, maar feitelijk ben je dan wel aan het liegen bij het afsluiten van een hypotheek en of dat verstandig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Ik lieg nooit!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

@Baytep Appartement kopen in de randstad is gewoon prima mogelijk, maar millenials (mijn eigen 'soort' ;) ) hebben vaak nog meer eisen dan alleen een appartementje. Het moet ook in de hippe wijk liggen, liefst af / niet hoeven klussen en fancy in te richten. Ze hebben echter wel heerlijk geleefd tijdens het studeren, hebben veelal geen (vaste) arbeidscontracten, verdienen nog niet bijster veel... Maar entitled tot een woning in de hippe wijk zijn ze, anders roepen we gewoon dat de huizenmarkt op slot zit.

Los daarvan zeg even dat 150k binnen het realistische is... dan willen ze daar gewoon niet wonen - zoals;

150K / 88m2: https://www.funda.nl/koop...2-rotterdamsedijk-168-b1/
350K / 82m2: https://www.funda.nl/koop...96023-statensingel-118-c/

Het is logisch hoor allemaal dat je in de hippe cappuccino wijk van Rotterdam wil wonen ipv een zijstraat tussen Schiedam en Rotterdam West.... Maar klaag dan niet dat er geen huizen zijn ;). Schiedam / R'dam West is prima aan te fietsen naar het epicentrum van de latte machiato.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
VvE: Niet actief, geen reserverfonds, modernisering nodig, ouderdomsclausule (logisch maar niet veilig icm slechte staat en geen reservefonds)... Mogelijk kan je dit met 150K van papa en mama kopen maar met een hypotheek niet.

[ Voor 13% gewijzigd door ANdrode op 28-03-2019 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
N1ckk schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:17:
@Baytep Appartement kopen in de randstad is gewoon prima mogelijk, maar millenials (mijn eigen 'soort' ;) ) hebben vaak nog meer eisen dan alleen een appartementje. Het moet ook in de hippe wijk liggen, liefst af / niet hoeven klussen en fancy in te richten. Ze hebben echter wel heerlijk geleefd tijdens het studeren, hebben veelal geen (vaste) arbeidscontracten, verdienen nog niet bijster veel... Maar entitled tot een woning in de hippe wijk zijn ze, anders roepen we gewoon dat de huizenmarkt op slot zit.
Sprekend voor mijzelf:
- Geen zin om een huis compleet te verbouwen
- Hoef niet perse in de stad, ben eigenlijk wel gehecht aan het dorpse leven
- Wil wel graag toekomstgericht: dwz meer dan 1 slaapkamer. Ben nog single, maar je hoeft maar 1x raak te schieten. :+ En met de 30 die met rasse schreden nadert is iets meer toekomstvisie wel gewenst, zodat je niet meteen hoeft te verhuizen als je gaat samenwonen o.i.d.
- Heerlijk geleefd? Mwah. Ik heb studievertraging opgelopen, maar netjes schuldenvrij afgestudeerd en heb ook geen hele gekke dingen gedaan. De spreekwoordelijke bloemetjes heb ik niet wekelijks buiten gezet.
- Vast contract nog niet, komt dit jaar (of ik moet eruit vliegen :P )
- Modaal inkomen. Nou ben ik wel iets verstandiger met mijn geld omgegaan de laatste jaren dan de gemiddelde millenial, wat mij iets meer slagkracht geeft.

Met mijn hypotheek alleen al kan ik al hoger shoppen dan de 150k die je aan haalt. Is trouwens ook wel nodig, want die 88 m² ga ik hier niet vinden voor 150k. Ten minste, als ik niet op 2 uur enkele reis van mijn werk af wil komen te zitten. Laatst bij nieuwbouw, ca. 50 voor 175k, 1 kamer. Was wel VON trouwens. Maar daar had ik geen zin in. En dat is voor mij ook niet nodig. Maar zelfs dan is het lastig. Hoop spul dat echt zwaar verouderd is en nog behoorlijk aan de prijs is. Waar je zeg maar nog rustig 75k op stuk mag slaan om het enigszins bij de tijd te krijgen. En bepaalde dingen wil je liever vooraf doen (isoleren, badkamer) dan in een lopend project.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Pizza_Boom schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:59:
[...]
Hoop spul dat echt zwaar verouderd is en nog behoorlijk aan de prijs is. Waar je zeg maar nog rustig 75k op stuk mag slaan om het enigszins bij de tijd te krijgen. En bepaalde dingen wil je liever vooraf doen (isoleren, badkamer) dan in een lopend project.
Ja en daar heb ik dus altijd mijn twijfels bij; maar dan komen we weer op de discussie van 'zelf dingen doen'. Ik heb voor beduidend minder complete woningen gerenoveerd maar dan wel met bijv. een nette tweedehands keuken van marktplaats. Als je keukenboeren, badkamerboeren, vloerenbedrijven en aannemers prijzen laat maken dan kost iedere renovatie een ton of meer.

Voor 10k saus ik een complete tussenwoning, leg ik op alle verdiepingen een mooie laminaatvloer, zet ik er een nette tweedehands keuken in, vervang ik het toilet op de begane grond door een hangtoilet en zit je boven nog wel te kijken met een ouderwetse badkamer. Maar de vraag is; wat wil je? waar neem je genoegen mee? Ik zit hier in /131 in zowat alle topics en bijv. in het keuken-topic valt het me op dat het steeds meer de norm begint te worden om een keuken aan te schaffen met 2 (!) ovens, bora afzuiging, quooker, wijnkoeler, etc. Prijzen van 20k of meer zijn (ook bij starters) niet ongewoon 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Baytep schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:53:
[...]

Mooi voorbeeld van in problemen denken. Ik ben geen Emile Ratelband, maar mijn voorbeeld is natuurlijk maar een idee van een andere aanpak, waarbinnen en waarbuiten nog andere oplossingen mogelijk zijn.
Je kan bijvoorbeeld het funderingsherstel + casco aanbouw (+/- 60 ruggen) meefinancieren, blijf je nog steeds goedkoop uit als je denkt dat je met zulke lage lasten dat geld niet kunt sparen.
Let wel ik ben geëmancipeerd. Een huis kopen met iemand zonder inkomen is een slecht plan.

Feit is dat als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten dan moet je soms even wat regelen. Je weet wel, vrouw en kindjes een paar weken bij opa en oma, of Centerparks, en met wat vrienden even beulen.
En dat ligt wat mij betreft aan een dogma van de moderne tijd dat de inspanning voor betaald werk de enige noodzakelijke inspanning is voor een comfortabel leven. Maarja, dat is een heel ander verhaal.
Op papier is het allemaal leuk en aardig helemaal als je denkt dat je met 60k klaar bent inclusief uitbouw haha. Vooral geen rekening houden dat je bij funderingherstel bij zulke oude woningen je ook de buren moet betrekken ivm gedeelde muren. Als er bij hun geen verzakking dan zit je dan mooi met je funderingsherstel die nog duurder gaat uitvallen. Heb al een paar grote verbouwingen meegemaakt maar zelfs in de meest ideale situatie ga je uitlopen en is het uiteindelijk ook bijna altijd duurder. Even nog los van het feit dat je een aantal maanden nog ergens moet gaan wonen en als het tegenzit nog langer. Als je zelf beetje handig bent en je hoeft niet alles uit te besteden, zou het nog wel kunnen. Ik vind het ook leuk verbouwen etc. maar het gaat vaker mis dan goed. Ging meer om dat je alles zo rooskleurig doet voorkomen, terwijl het nooit zo is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 12:04
Harrie_ schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:15:

De DUO lening staat misschien niet geregistreerd bij het BKR maar je bent bij alle hypotheekverstrekkers wel verplicht om deze door te geven (om vervolgens gekort te worden op je max. hypotheek). Verzwijgen van de studieschuld kán, maar feitelijk ben je dan wel aan het liegen bij het afsluiten van een hypotheek en of dat verstandig is...
Tja als je keuze is: wel een huis kopen door te liegen of nog 5 jaar gaan huren voor evenveel als je hypotheek om je studieschuld af te betalen versneld én daarna alsnog te gaan kopen. Makkelijke keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Bovendien valsheid in geschrifte is strafbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

ApexAlpha schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:06:
[...]

Tja als je keuze is: wel een huis kopen door te liegen of nog 5 jaar gaan huren voor evenveel als je hypotheek om je studieschuld af te betalen versneld én daarna alsnog te gaan kopen. Makkelijke keuze.
Dat is voor jou misschien een makkelijke keuze, voor mij ligt die keuze wat minder makkelijk. Nu heb ik gelukkig geen studieschuld, dus ik hoef daar niet over na te denken :7. Er wordt vaak erg lakoniek over gedaan maar in feite pleeg je gewoon valsheid in geschrifte.

Ik zou het zelf niemand aanraden. Als starter kun je bijna niet om een tophypotheek heen en als over een aantal jaar een nieuwe crisis aandoet en je komt in de WW dan heb je wel een dik probleem. 70% vangen van je toch al niet al te dikke (start)salaris, hypotheek betalen en dan komt DUO ook nog een paar honderd euro per maand incasseren... En als dan de aap uit de mouw komt omdat je het niet meer kunt betalen dan ben je goed nat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Harrie_ schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:14:
[...]

Dat is voor jou misschien een makkelijke keuze, voor mij ligt die keuze wat minder makkelijk. Nu heb ik gelukkig geen studieschuld, dus ik hoef daar niet over na te denken :7. Er wordt vaak erg lakoniek over gedaan maar in feite pleeg je gewoon valsheid in geschrifte.

Ik zou het zelf niemand aanraden. Als starter kun je bijna niet om een tophypotheek heen en als over een aantal jaar een nieuwe crisis aandoet en je komt in de WW dan heb je wel een dik probleem. 70% vangen van je toch al niet al te dikke (start)salaris, hypotheek betalen en dan komt DUO ook nog een paar honderd euro per maand incasseren... En als dan de aap uit de mouw komt omdat je het niet meer kunt betalen dan ben je goed nat...
Ik zou het ook zeker niet officieel aanraden aan iemand, maar je moet het inderdaad vanuit je persoonlijke situatie zelf beoordelen of je dit wil doen, wat je salaris is en hoe hoog bij ww etc..

Het is daarnaast ook makkelijk de rechtsstatelijke burger uit te hangen als je zelf géén studieschuld hebt. :+

[ Voor 73% gewijzigd door ApexAlpha op 28-03-2019 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Figo112 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:00:
[...]
Ging meer om dat je alles zo rooskleurig doet voorkomen, terwijl het nooit zo is.
Natuurlijk chargeer ik, houdt het gezellig.

Is het gezegde niet dat de aankoop van een huis de grootste aankoop in je leven is?

Dan vind ik het bijzonder belangrijk dat je de meeste "bang for your buck" regelt

Dus of je hebt heel veel "bucks", of iets minder "bang". En dan ligt het echt aan mensen zelf om er wat van te maken.
Als je zelf beetje handig bent en je hoeft niet alles uit te besteden, zou het nog wel kunnen. Ik vind het ook leuk verbouwen etc. maar het gaat vaker mis dan goed.
Exactly! Alleen datgene uitbesteden dat te specialistisch of te specifieke apparatuur vereist.
Als iemand dus geen hamer kan vasthouden is alles te specialistisch, en heeft ie geen gereedschap.
In dat geval moet je niet op zoek naar een huis, maar naar een hamer (en een betere formulering van levensdoelen).

De huizenprijzen zijn helemaal niet de pan uitgerezen (afgezien van 020/030 en nog wat reservaten).
De huizenprijzen van kant en klare woningen zijn hoger geworden.
Dat komt omdat de huidige starters nauwelijks meer kunnen timmeren, de eerste gekortwiekte generatie.
En de jongens die wel kunnen timmeren zijn lachend in dat gat gesprongen, en verdienen (volledig correct) meer dan de startende "hoger opgeleiden".

En ik ben het helemaal eens met @Harrie_ dat starters die zich diep in de schulden steken omdat de 'tegeltjes de verkeerde kleur" hebben, of omdat "het toilet niet hangt" eens beter naar hun yoga leraar moeten luisteren.

(En dan nog een stukje over het intens verdrietige gevolg van post-moderne nihilistische opvoedingen, maar dat zal ik de moderatoren besparen.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@Baytep Volgens mij hou je er wel een vreemd wereldbeeld op na als je denkt dat iedere 40 (of 50?) plusser in Nederland in grote getallen goed met een hamer overweg kan doordat ze daarmee opgevoed zijn.

Dat hele generatiebashen slaat eigenlijk zelden ergens op en ook in dit draadje blijkt dat weer eens. Leuk voor je dat jij een bepaald beeld hebt bij bepaalde generaties, maar het zegt totaal niks over de werkelijkheid en over de woningmarkt. Het is wel een dingetje van leden van nagenoeg iedere generatie om rücksichtlos commentaar te leveren op andere generaties, dat gaat al duizenden jaren zo dus je houdt in ieder geval een lange traditie in stand....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Harrie_ schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:11:
[...]

Ja en daar heb ik dus altijd mijn twijfels bij; maar dan komen we weer op de discussie van 'zelf dingen doen'. Ik heb voor beduidend minder complete woningen gerenoveerd maar dan wel met bijv. een nette tweedehands keuken van marktplaats. Als je keukenboeren, badkamerboeren, vloerenbedrijven en aannemers prijzen laat maken dan kost iedere renovatie een ton of meer.

Voor 10k saus ik een complete tussenwoning, leg ik op alle verdiepingen een mooie laminaatvloer, zet ik er een nette tweedehands keuken in, vervang ik het toilet op de begane grond door een hangtoilet en zit je boven nog wel te kijken met een ouderwetse badkamer. Maar de vraag is; wat wil je? waar neem je genoegen mee? Ik zit hier in /131 in zowat alle topics en bijv. in het keuken-topic valt het me op dat het steeds meer de norm begint te worden om een keuken aan te schaffen met 2 (!) ovens, bora afzuiging, quooker, wijnkoeler, etc. Prijzen van 20k of meer zijn (ook bij starters) niet ongewoon 8)7
Ik heb enig idee hoeveel de verbouwing van mijn ouders gekost heeft, een jaar of wat terug.

Ik kom er al een aantal tegen waar compleet nieuwe plafonds in moeten (nu nog board of schrootjes).

Jij gooit er saus op. Maar breng je de rest ook naar de 21e eeuw? 1 Stopcontact per kamer is wat achterhaald. Schakelelektronica en bekabeling uit de jaren 60. Dan kan je namelijk ook gaan stucen voordat je gaat saucen. En gebouwen met energielabel F of G, dan is het wellicht fijn wat isolatie toe te kunnen passen. Anders stook je jezelf scheel. Hoeft niet allemaal in 1x, ruimten die je initieel niet gebruikt kan je later aanpakken, maar het is wel fijn als je niet eerst een jaar in de bende zit.

Wijnkoeler, dubbele oven, quooker e.d. heb ik niet nodig. Mis ik nu ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
@Verwijderd Het blijkt dat het CBS het met me eens is:
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/01/onhandig-volk-a2753446
(even in "private" window openen of hoe dat ook heet als je zonder koekjes wil kijken)

En het is me niet om het "bashen" te doen. Het zijn de huidige starters die en kant en klare oplossing willen. Dat creëert een markt. Alles moet er spik en span uitzien (waarom huren mensen een fotograaf om een pand van twee ton op Funda te krijgen?).
Dat is prima, maar daar betaal je dus dik voor.
Terwijl de slimme starter (die zijn er ook!) de krenten uit de pap vist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:07:
@Baytep Volgens mij hou je er wel een vreemd wereldbeeld op na als je denkt dat iedere 40 (of 50?) plusser in Nederland in grote getallen goed met een hamer overweg kan doordat ze daarmee opgevoed zijn.

Dat hele generatiebashen slaat eigenlijk zelden ergens op en ook in dit draadje blijkt dat weer eens. Leuk voor je dat jij een bepaald beeld hebt bij bepaalde generaties, maar het zegt totaal niks over de werkelijkheid en over de woningmarkt. Het is wel een dingetje van leden van nagenoeg iedere generatie om rücksichtlos commentaar te leveren op andere generaties, dat gaat al duizenden jaren zo dus je houdt in ieder geval een lange traditie in stand....
Het is natuurlijk een beetje overtrokken om te denken en te doen alsof de generatie 40+ allemaal (semi-)bouwvakker zijn. Dat gezegd hebbende valt het met wel op (en nogmaals: ik heb geen cijfers dat is puur eigen ervaring) dat mijn eigen generatie (30'ers) en de generatie hieronder veel minder zelf kan al dan niet in combinatie met willen.
Pizza_Boom schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:09:
[...]
Ik heb enig idee hoeveel de verbouwing van mijn ouders gekost heeft, een jaar of wat terug.

Ik kom er al een aantal tegen waar compleet nieuwe plafonds in moeten (nu nog board of schrootjes).

Jij gooit er saus op. Maar breng je de rest ook naar de 21e eeuw? 1 Stopcontact per kamer is wat achterhaald. Schakelelektronica en bekabeling uit de jaren 60. Dan kan je namelijk ook gaan stucen voordat je gaat saucen. En gebouwen met energielabel F of G, dan is het wellicht fijn wat isolatie toe te kunnen passen. Anders stook je jezelf scheel. Hoeft niet allemaal in 1x, ruimten die je initieel niet gebruikt kan je later aanpakken, maar het is wel fijn als je niet eerst een jaar in de bende zit.

Wijnkoeler, dubbele oven, quooker e.d. heb ik niet nodig. Mis ik nu ook niet.
Nou, de woning bepaalt natuurlijk wat er wel en niet moet gebeuren. Je hoort mij ook niet zeggen dat het altijd om woningen moet gaan waar 70 jaar (of langer) niets aan gebeurd is. Er staan bijv. legio jaren '80 huizen te koop die in de basis hartstikke ok zijn, maar visueel om te janken. Omdat het animo voor dat soort woningen maar beperkt is ligt de prijs aanzienlijk lager. Juist dát zijn de woningen waar je je slag mee kunt slaan want je betaalt aanzienlijk minder terwijl het grootste deel van het werk cosmetisch is. Je noemt als voorbeeld een schrootjesplafond; maar waarom zou die eruit moeten? Omdat het niet mooi is? Lekker laten zitten zou ik zeggen, netjes verven, mooi vloertje erin en je hebt een hartstikke mooie woning. Zaken zoals electra; als er maar 1 WCD per kamer zit wordt het wat lastiger, maar weer: legio jaren '80 woningen waar ongeaarde WCD's zitten. Aarde is prima zelf te trekken, dan laat je vervolgens een electricien voor een spreekwoordelijke habbekrats langskomen om het in de meterkast aan te sluiten.

Het probleem is dat er legio woningen zijn die in de basis prima zijn; waar gewoon spouwmuurisolatie, dubbel glas in zit, etc. maar alles is heftig gedateerd. En dat wil niemand want moet je je voorstellen dat je bezoek krijgt en ze zien je schrootjesplafond :F
Een knip uit dat artikel:
Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kluste in 2000 13 procent van de mannen 5 uur of meer per week; in 2011, het meest recente jaar waarover het CBS cijfers heeft, was dat teruggelopen tot 6 procent. Bij de vrouwen is de daling lichter, van 4 naar 3 procent. De Britse bank Nationwide hield vorig jaar een enquête over de vraag wat mensen zelf in huis aan klussen doen. Slechts 15 procent van de 18- tot 24-jarigen zei te weten hoe ze een bedrading moeten aanleggen.
Dat zijn bijna schrikbarende cijfers...

[ Voor 11% gewijzigd door Harrie_ op 28-03-2019 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

@ANdrode Waren gewoon 2 random voorbeelden van uitersten... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:24
Harrie_ schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:44:
Je noemt als voorbeeld een schrootjesplafond; maar waarom zou die eruit moeten? Omdat het niet mooi is?
Indien van kunstof: omdat het niet brandveilig is, en dit als zodanig in een bouwkundige keuring gaat komen te staan, mocht iemand die laten doen. Niet mooi overigens ook, maar idd: daar kun je je overheen zetten als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Nou, de woning bepaalt natuurlijk wat er wel en niet moet gebeuren. Je hoort mij ook niet zeggen dat het altijd om woningen moet gaan waar 70 jaar (of langer) niets aan gebeurd is. Er staan bijv. legio jaren '80 huizen te koop die in de basis hartstikke ok zijn, maar visueel om te janken. Omdat het animo voor dat soort woningen maar beperkt is ligt de prijs aanzienlijk lager. Juist dát zijn de woningen waar je je slag mee kunt slaan want je betaalt aanzienlijk minder terwijl het grootste deel van het werk cosmetisch is. Je noemt als voorbeeld een schrootjesplafond; maar waarom zou die eruit moeten? Omdat het niet mooi is? Lekker laten zitten zou ik zeggen, netjes verven, mooi vloertje erin en je hebt een hartstikke mooie woning. Zaken zoals electra; als er maar 1 WCD per kamer zit wordt het wat lastiger, maar weer: legio jaren '80 woningen waar ongeaarde WCD's zitten. Aarde is prima zelf te trekken, dan laat je vervolgens een electricien voor een spreekwoordelijke habbekrats langskomen om het in de meterkast aan te sluiten.

Het probleem is dat er legio woningen zijn die in de basis prima zijn; waar gewoon spouwmuurisolatie, dubbel glas in zit, etc. maar alles is heftig gedateerd. En dat wil niemand want moet je je voorstellen dat je bezoek krijgt en ze zien je schrootjesplafond :F
Veiligheid vind ik daarin ook belangrijk. Schrootjes zijn niet heel erg brandveilig.

Elektra kan ik in principe een hoop in zelf (E en W in mijn afstudeerpakket). Aarde is overigens ook lang niet overal nodig. We hebben een hoop apparatuur die natuurlijk geen randaarde gebruiken: onze telefoonopladers, mijn Weller, mijn tablet, veel geschakelde voedingen niet. Het kan geen kwaad om het te hebben, maar je hebt het niet overal nodig.

Probleem in de hier naburige regio's (Zaanstreek) is het palenprobleem. Dat is wel echt iets om rekening mee te houden, want een onbewoonbaar huis is erg duur en herstel van de fundatie loopt ook rustig op richting 100k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@Wilke @Pizza_Boom Vooruit, brandveiligheid is belangrijk. Uiteindelijk gaat het daar niet zozeer om; het punt is in ieder geval dat de 'nieuwe generatie' over het algemeen weinig animo heeft om een woning te kopen die (visueel) gedateerd is en/of zelf de handen uit de mouwen te steken. En dat zie je terug in de prijzen van instapklare woningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:49
Brandveiligheid is inderdaad een goede reden om vooral geen plastic schrootjes te willen. Maar de aanwezigheid ervan is ook géén reden om een bepaald huis niet te kopen.

Verder klopt het verhaal van Harrie wel aardig met betrekking tot de angst voor vuile handen, zwaar werk en klushuizen. Bouwmarkten zijn niet voor niets getransformeerd tot verf- en woonwinkels. Deze ontwikkeling heeft ook te maken met het feit dat iedereen maar moet 'studeren' en wordt klaargestoomd om zijn werkende leven op een bureaustoel door te brengen.

De uitwendig goed onderhouden maar inwendig hopeloos verouderde jaren '70 en '80 woningen waar nu veel babyboomers wonen (in elk geval in mijn regio), daarvan zal de prijs nog wel aardig onder druk komen te staan zodra er voor kopers iets meer lucht op de woningmarkt komt. Terwijl er feitelijk niets mis is met dergelijke woningen an sich.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ivow85 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 16:27:
De uitwendig goed onderhouden maar inwendig hopeloos verouderde jaren '70 en '80 woningen waar nu veel babyboomers wonen (in elk geval in mijn regio), daarvan zal de prijs nog wel aardig onder druk komen te staan zodra er voor kopers iets meer lucht op de woningmarkt komt. Terwijl er feitelijk niets mis is met dergelijke woningen an sich.
Zo goed zijn de meeste woningen ook niet onderhouden van buiten. Likje verf her en der, maar houtwerk dat rot is, is niet nieuws. Bij mijn ouders ook gezien, huis was prima onderhouden volgens de buurtbewoners. Diverse liggers compleet doorgerot. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Harrie_ @Baytep de cijfers zijn dus gegaan van heel weinig mannen klussen meer dan 5 uur per week naar nog minder mannen die dat doen. Maar als je het percentage neemt zoals het is zou ik eerder de conclusie trekken dat die hele generatie klussers nooit bestaan heeft. Alsof je fatsoenlijke ambachten vroeger met de paplepel ingegoten kreeg, wat een absurd idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anatidae
[...]

Woonruimte is inderdaad een eerste levensbehoefte, maar zelfstandige woonruimte voor een ex-student is dat niet
Die rekensom vat ik even niet. :?
2800 brutoloon / 4 = maximum huurprijs van 700 euro.
Huren beginnen meestal bij ~900
Dus startsalaris van 3600 nodig om te kunnen wonen. Knappe onderhandelaar die dat eruit haalt

Waarom zo denigrerend “ex-student”. Ik ben in VVD verkiezingstaal gewoon een “hardwerkende Nederlander”. Op 25 jarige leeftijd al een baan met meer verantwoordelijk dan de gemiddelde Nederlander ooit zal krijgen. Met bijbehorende belastingdruk. Hoor je me overigens niet over klagen, heb ook dankzij de verzorgingsstaat kunnen studeren. Maar zelfstandige woonruimte is teveel gevraagd? Ik snap dat werkelijk niet :/

En mensen die zeggen dat woningnood niet bestaat. Ga eens praten met laatstejaars studenten en starters. Iedereen die ik ken probeert met man en macht in de studentenkamer te blijven hangen of moet noodgedwongen terug naar ouders (leuk voor je baankansen als je ouders in krimpregio wonen zonder werk op niveau). Het leger des Heils zit vooralsnog niet vol met starters, maar dat betekend niet dat er geen woningnood is. Sterker nog, zonder verslaving kom je er vaak niet eens in.

[ Voor 23% gewijzigd door Anatidae op 28-03-2019 20:20 ]

Nou dag he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Baytep schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:59:
[...]

Sorry dat ik je hierboven bij de verhitte discussie heb betrokken, maar hier een ideetje, even er van uit gaan dat je gemiddeld bent (man+vrouw+2 kind)
https://www.funda.nl/koop...2-prins-hendrikstraat-43/
Heb je voor minder dan een ton p.p. volledig annuitair. Daarna een beetje sparen (je hebt lage lasten) en na vijf jaar een nieuwe fundering eronder. direct ook onder een uitbouw aan de tuinzijde, en dit zelf (of vanaf casco) afmaken.

Je woont prachtig! binnen een half uur met OV in Diemen, en een eigen aanlegsteiger voor je "yacht".
Als na tien jaar je vrouw en kinderen teveel troep verzameld hebben verpats je de boel, en met die ton winst koop je een hoekwoning in een vinex wijk.
Ik heb niks te klagen hoor, maar ik zie echt wel prijzen waarvan ik denk, dit ligt 1,5 ton hoger dan 10 jaar terug. Als je dan ziet wat je krijgt in pakweg almere voor dat geld, is de omgeving rond adam erg oververhit. Dat kan toch nooit goed blijven gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
@Anatidae
Volgens mij schrijf je dat hier:
[...]
Dus dan neem ik aan dat je iets van 700 Euro zoekt.
900 Euro mag ook, moet je gezamenlijk 3600 Euro verdienen, is 1800 p.p. lijkt me geen probleem.
een baan met meer verantwoordelijk dan de gemiddelde Nederlander ooit zal krijgen
Moet je eens een huwelijk met kinderen proberen...
Maar zelfstandige woonruimte is teveel gevraagd? Ik snap dat werkelijk niet
Kijk ik weet wel dat ik me heel lomp opstel, maar je hebt niets te vragen.
Dankzij de verzorgingsstaat ben je tussen je 4e en 24e opgeleid. Nu ga jij dat voor de volgende generatie betalen. Pas na je 72e ben je weer aan de beurt.
En mensen die zeggen dat woningnood niet bestaat.
Is er ook niet. Er is woningschaarste in sommige gebieden.

En nu wil ik me toch enigzins ver-excuseren wegens overmatig lomp gedrag:
Wij hebben een verzorgingsstaat. De financiering van dit systeem begint dusdanig precair te worden dat prioriteiten gesteld moeten worden.
En die liggen bij zaken als veiligheid, gezondheid en armoedebestrijding. Niet bij de huizenmarkt.
Je ziet dan ook dat de overheid niet gaat bijspringen, erger, er wordt grootschalig kapitaal onttrokken (verhuurdersheffing, gronduitgifte en diverse gemeentelijke lasten) wat voor prijzenstijging zorgt.

Dit is het directe gevolg van wat onze ouders en grootouders gestemd hebben toen ze een maakbare samenleving voor ogen hadden. Jammer, maar dat idee krijgt nu een tik op de neus van Adam Smith.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
@Sbakker1982 Als je alle factoren een beetje afweegt dan lijkt het of vastgoed aan het opkrabbelen is naar een niveau dat beter bij de intrensieke waarde past. Je ziet ook dat de prijsstijging enigzins afvlakt.

Dat het vooral in 020/030 zo hard gaat heeft te maken met de onderschatte effecten van urbanisatie waarbij de centra van metropolen exponentieel duurder worden dan de agglomeratie.

Dit effect is een tijdje tegengehouden door het bouwen van Vinex wijken en goede OV verbindingen, maar daar zit nu geen verdere ontwikkeling in. dus gaat het weer rap door.

Er is ook een sterk economisch effect door de afgelopen crisis, maar dat is moeilijk te analyseren door ingrijpen van onder andere centrale banken. Dat laat ik aan economen over.

Toekomstverwachting zoals ik het begrijp is stabilisatie tot ongeveer 2030, waarna het afsterven van de babyboom generatie wat grote verschuivingen op gang brengt.
Er wordt ook binnen nu en een paar jaar een langdurige negatieve conjectuur verwacht doordat babyboomers hun pensioen uit de kapitaalmarkten ontrekken, maar wat dat effect op de huizenprijzen heeft durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Anatidae schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 23:34:
[...]

1 jaar thuiswonend + kleine aanvulling
1 jaar uitwonend + maximaal aanvullend
3 jaar uitwonend + kleine aanvulling
6 jaar OV kaart (~5k)
1 jaar lening (7k)
——————— +
47k
-40k prestatiebeurs

Maargoed dit topic gaat over de woningmarkt..
40K kom je alleen aan met 5 jaar maximaal uitwonende aanvullende beurs + reisproduct. Wel het is het fictieve bedrag voor de OV kaart steeds hoger geworden, maar dat is ook nu een gift (bij afstuderen), dus dat is geen verandering. Vijf jaar maximaal uitwonend en aanvulling is nog geen 35K. En vijf jaar geleden lagen de bedragen nog iets lager ook. Iets verder terug was er nog wel rente maar de bedragen ook nog lager.

[...]
Dat gaat uit van een gedragsverandering. Bij hetzelfde uitgavenpatroon en het volledig lenen van wat voorheen basisbeurs en aanvullend was is het verschil veel groter. Het is eigenlijk wat de huichelaars achter de inflatieberekening ook doen; 'Oh, gehakt is 20% duurder geworden. Naja; we gaan er dan vanuit dat 30% van de mensen hondenvoer gaat eten; dus tellen we die prijsstijging maar 30% minder mee in het totaalplaatje.'
In een stelsel met 0% rente en waar het schuldbedrag maar 1x van je maximale hypotheek afgetrokken wordt is het ook logisch maximaal te lenen. Bij DUO heb je een gratis overlijdensrisicoverzekering er op. In het oude stelsel werd het schuldbedrag twee keer van je maximale hypotheek afgetrokken, dat is nu nog maar één keer, en dat zit hem in de aflostermijn. Oude stelsel 15 jaar, nieuw stelsel 30 jaar. Plusminus allemaal wel; het is niet exact twee keer en één keer, maar wel erg daar in de buurt.
Een deel van de extra schuld komt ook van de stijging in huisvestingskosten. Kamers die voorheen voor €400 p.m. aan studenten verhuurd werden gaan nu de vrije markt ook op met wat basic meubulair voor €800 p.m. als belegging. En een deel van de studenten die in particuliere huur zit en dus niet er uit gegooid wordt na afstuderen blijft daar zitten omdat ze niet elders heen kunnen. Ook dat drukt het aanbod.

Er zijn ook mensen die ergens collegegeld betalen terwijl ze allang zijn afgestudeerd, simpelweg omdat ze dan kunnen blijven zitten in een kamer waar een clausule in het huurcontract staat over het student moeten zijn.
[...]

Die zullen ongetwijfeld gaan huilen omdat ze het onrechtvaardig vinden ofzo, maar als je in de jaren '70/'80 een woning hebt gekocht voor 100k in guldens met een aflossingsvrije hypotheek dan zit je nu dus met een hypotheek te kijken van 45k. Ook zonder HRA zit je met de huidige rente op een maandlast waar je je ballen van uit je broek lacht ;)
Ik heb het niet over de mensen die in de jaren '70 een huis gekocht hebben, maar de mensen die in de jaren '70 geboren zijn.
[...]
+ Relatief minder sociale lasten (bevolkings pyramide en geen kosten immigratie), dus hoger netto bbp.
Nu komen we ergens.
N1ckk schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:17:
@Baytep Appartement kopen in de randstad is gewoon prima mogelijk, maar millenials (mijn eigen 'soort' ;) ) hebben vaak nog meer eisen dan alleen een appartementje.
[...]

Los daarvan zeg even dat 150k binnen het realistische is... dan willen ze daar gewoon niet wonen - zoals;

150K / 88m2: https://www.funda.nl/koop...2-rotterdamsedijk-168-b1/
Zoals al eerder gezegd; bullshit voorbeeld. VVe niet ingeschreven, geen onderhoudsfonds, geen opstelverzekering... Het punt was juist dat men niks kon kopen want geen geld. Linken naar een pand dat je alleen met eigen geld kan kopen doet daar niks aan af.
Harrie_ schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:11:
[...]

Daar verbaas ik me ook over ja. Maar volgens mij is het startergehalte daar uiterst klein of krijgen die sponsering van paps en mams. Er zit nogal een verschil tussen kopen met één modaal salaris of kopen met twee modale salarissen plus 50K van elke set ouders. Keuken is natuurlijk ook een manier om zwart geld weg te krijgen.
Dat is ook een groot aandeel in de "Rembours" verzendingen van webwinkels; lozen van zwart geld.
[...]

Het is natuurlijk een beetje overtrokken om te denken en te doen alsof de generatie 40+ allemaal (semi-)bouwvakker zijn. Dat gezegd hebbende valt het met wel op (en nogmaals: ik heb geen cijfers dat is puur eigen ervaring) dat mijn eigen generatie (30'ers) en de generatie hieronder veel minder zelf kan al dan niet in combinatie met willen.
Ik zie anders genoeg huizen waar de oudere generatie geklust heeft... maar het eigenlijk ook niet kon :P
[...]
Zaken zoals electra; als er maar 1 WCD per kamer zit wordt het wat lastiger, maar weer: legio jaren '80 woningen waar ongeaarde WCD's zitten. Aarde is prima zelf te trekken, dan laat je vervolgens een electricien voor een spreekwoordelijke habbekrats langskomen om het in de meterkast aan te sluiten.
Aansluiten van aarding in groepenkast kan je ook zelf doen. Stopcontacten op andere locaties wordt wel een beetje een probleem. Even door de dekvloer van de breedplaatvloer frezen op de verdieping er boven is toch net wat lastiger dan geel/groen bijtrekken. Geen randaarde gaat trouwens door tot einde jaren '90
[...]
Antieke spouwmuurisolatie is vaak verzakt en werkt totaal niet meer. Dan ben je beter af met een ongeisoleerde spouw, want een spouw eerst moeten ontdoen van oude troep en dan laten vullen is duurder dan het enkel laten vullen van een lege spouw.

Idem met dakisolatie; kaal jaren '30 dak is goedkoper en makkelijker vol te plempen met PIR dan zo'n jaren '60/70 dak waar vergane isolatie en dakbeschot ineen zitten..

Dubbelglas wordt ook onterecht hoog gehouden; dubbelglas ten opzichte van HR++ glas wat enkelglas tov dubbelglas is. Ik heb liever een huis met de helft HR++ en de andere helft enkelglas dan een huis wat helemaal vol zit met dubbelglas. Het eerste geval is veel goedkoper volledig op HR++ te krijgen. Maarja, Funda maakt zoiets nooit duidelijk. 'Dakisolatie' kan daar ook vanalles zijn; een 2cm matje van vergane troep van 50 jaar geleden of 14cm PIR: je weet het nooit. Als je het vraagt aan de makelaar zeggen ze; "Laat maar bouwkundige keuring uitvoeren." 8)7
[...]

Dat zijn bijna schrikbarende cijfers...
Onzin. De jongere generatie is een steeds kleiner deel van de totale bevolking. Die percentages zeggen dus erg weinig. Het kan prima zijn dat de jongeren netzoveel zijn blijven klussen maar dat de ouderen juist minder zijn gaan klussen. Het kan ook zijn dat er nu 4,9 ipv 5 uur per week geklust wordt. Dat 15% van de 18 tot 24-jarigen zegt zelf te weten hoe ze "een bedrading" 8)7 moeten aanleggen verbaasd me weinig. Als ik overigens kijk in huizen waar die oudere generatie geklust heeft dan lijkt het er redelijk op dat het op dat punt destijds niet veel anders was...

Dat artikel trouwens;
In de Hornbach-vestiging in Breda zijn de vrouwen, veelal dertigers en veertigers, in groepjes in de weer met spanen, verfrollers, tegelsnijders en afzettangen.
WTF is een afzettang :?
Oooh... een striptang.

Over de kluscursussen voor vrouwen; tja, dat is een kwestie van specialisatie. Ik zie m'n moeder nog niet op de ladder staan en omgekeerd was het een succes dat m'n vader geen eten kookte. Ik zie het probleem niet zo wat dat betreft, maar daarvoor zal ik wel weer sexistisch zijn ofzo...

Overigens gaat dat klussen ook weer samen met het ontbreken van betaalbare woonruimte; als je een of ander 60 m2 appartement hebt zonder berging ga je dus niet je eigen klerenkast fabriceren. Overigens is dat tegenwoordig sowieso minder interessant. Voor de materiaalkosten kun je ook een Ikea pakket halen.

En al die tijd dat jongeren in een huurwoning zitten omdat ze niks kunnen kopen valt er natuurlijk ook weinig te klussen.
GeeMoney schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 00:17:

Ohja, wanneer was die BKR registratie van studieschuld er wel?

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-03-2019 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Lekker bezig geweest @kabeltjekabel ;)
Het wordt weer een ontzettend lang relaas om op alles te reageren, dus ik houdt het even bij deze quote:
kabeltjekabel schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 21:00:
[...]
Voor de materiaalkosten kun je ook een Ikea pakket halen.
[...]
Als ik hier op het forum (en op Fok! :+) zie hoe mensen massaal IKEA PAX-kasten aanschaffen voor € 300,- € 500,- tot zelfs € 900,- dan gaat ook die vlieger niet op natuurlijk. Maar ik denk dat die instelling juist is waar het misgaat...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anatidae
Baytep schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 20:48:
@Anatidae
Volgens mij schrijf je dat hier:

Dus dan neem ik aan dat je iets van 700 Euro zoekt.
Klopt en na 1,5 jaar gevonden. Gelukkig huurder van 27m2..
900 Euro mag ook, moet je gezamenlijk 3600 Euro verdienen, is 1800 p.p. lijkt me geen probleem.
3600 p.p. dus. Geen idee waar je die tweede persoon vandaan haalt. Al zullen verstandshuwelijken vast wel weer populair gaan worden komende jaren door de woningmarkt.
Moet je eens een huwelijk met kinderen proberen...
Oke 8)7 geloof niet dat dat legaal is :9
Kijk ik weet wel dat ik me heel lomp opstel, maar je hebt niets te vragen.
Dankzij de verzorgingsstaat ben je tussen je 4e en 24e opgeleid. Nu ga jij dat voor de volgende generatie betalen. Pas na je 72e ben je weer aan de beurt.
Beetje lompheid kan ik wel aan hoor. Je hebt deels gelijk. Ik ga de rest van m’n leven betalen voor de ouderen. Maar heb niet de illusie dat de AOW nog bestaat tegen de tijd dat ik 72 ben. 8)7 Tegen die tijd zal er vrij weinig over zijn van de sociale zekerheid in dit land, als we überhaupt nog een soeverein land zijn. Daarom wil ik er ook alles aan doen vermogen op te bouwen. Wat alleen zo verrekte lastig gaat als “hardwerkende Nederland” uit niet-vermogende familie.

Ben de boomers erg dankbaar voor m’n studie. Maar laat ze de gevolgen van hun beleid eens inzien voor toekomstige generaties, notabele hun kinderen en kleinkinderen i.p.v. herrie schoppen over paar put procent indexatie van pensioenen
Is er ook niet. Er is woningschaarste in sommige gebieden
Mja, geen idee wat de officiële definitie is. Zou best kunnen dus er net zoveel huishoudens zijn als woningen. (Logisch als je noodgedwongen terug naar je ouders gaat word het aantal huishoudens weer met 1 verlaagd). Maar een mismatch in vraag en aanbod is er zeker. Kunnen best duizenden villa’s leeg staan in zuid Limburg, zolang ik die ik niet kan betalen heb ik er niks aan.

Nou dag he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Harrie_ schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 21:11:
Lekker bezig geweest @kabeltjekabel ;)
Het wordt weer een ontzettend lang relaas om op alles te reageren, dus ik houdt het even bij deze quote:

[...]

Als ik hier op het forum (en op Fok! :+) zie hoe mensen massaal IKEA PAX-kasten aanschaffen voor € 300,- € 500,- tot zelfs € 900,- dan gaat ook die vlieger niet op natuurlijk. Maar ik denk dat die instelling juist is waar het misgaat...
Dank je. Ja, ik ben goed met het copy/pasten van de ingevulde quote tags :+

Ik heb zelf het gereedschap en de skills om zelf kasten te maken (dan wel in een ruimte van familie...), maar ook ik heb gewoon PAX kasten gekocht. Voor 50 euro heb je het basisframe, minder in de aanbieding natuurlijk. Ik heb de bon nog liggen; 42 euri, geen aanbieding, in 2013. Nu kun je dit zelf namaken, en een van de goedkoopste opties is dan meubelpaneel. Ooh oeps, dan heb je per element dus 2,4 van deze panelen nodig, dan heb je de eerste €34 al te pakken en heb je materiaal wat zo'n beetje nog brakker is. Veel succes met 16 euro voor de achterplaat, randfineer, spijkers, deuvels, pootjes, verbinders, hoekprofiel tbv bevestiging aan muur en gebruikskosten van gereedschap.
Kom je bij de deuren; bij Ikea te koop vanaf 26 euro (ja, ik reken met de 2,36m kasten). Wil je daar zo'n superlelijk budget meubelpaneel voor gebruiken? Kan hoor, heb je 10 euro bespaard. Whoop die doo ♪♫.

Scharnieren zul je alsnog moeten inkopen, dus ook daar geen besparing. Komen we bij de inrichting. Laten we een plank pakken. Kun je natuurlijk ook uit dat meubelpaneel zagen. Gaan er vijf uit een plaat ofwel €2,80 per plank. Bij de Ikea is die in de aanbieding nu €4,20 Yeah; profit; €1,40 bespaard. Oh crap... de Ikea plank is inclusief dragertjes, die moet je bij de Praxis ook nog los kopen. Nu is de Praxis site een totale bitch dus kan ik die daar geeneens vinden, maar bij de Hornbach kosten die €1,29 per 12. Winst per plank wordt dan dus €1,40-(€1,29/2)=€0,75
Jaaa, dat tikt wel aan _O- _O- _O-

En nog zo'n praktisch dingetje; wie the f*ck heeft er thuis het gereedschap om zo'n 32mm gatenrij te maken en scharniergaten goed te positioneren? (Ok, schuldig :+ , maar ik ben dan ook niet echt normaal. )

Custom maten en luxere ontwerpen zijn natuurlijk wel zelf te maken, maar dan stijgt ook het benodigde skill level wel wat en veelal het benodigde gereedschap ook. Gereedschap van het type dat je toch niet kwijt kunt in je appartementje.

Naja, in Amsterdam heb ik het wel gezien dat mensen een leuke werkplaatsje hadden in hun 60m2 appartement; dat waren alleenstaande uitkeringfraudeurs. Dat lijkt me ook niet echt de norm.

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-03-2019 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@kabeltjekabel Als je zelf een kast maakt hoef je natuurlijk geen 32 gatenrij te maken. Dan maak je doorgaans de liggers er vast in op de hoogte die je wil.

Dat daargelaten, bij IKEA kun je het natuurlijk zo duur en zo goedkoop maken als je zelf wil. Een tijdje geleden heb ik een (startend) bevriend stel mee verhuisd en geholpen om PAX-kasten in elkaar te zetten. Die hebben dus 4 PAX-kasten aangeschaft voorzien van allerlei opties met in totaal een waarde van € 1500,-. Ik vind dat toch wel grof geld voor een spaanplaat-kastenwand van 4 meter. Mijn handen jeuken dan om gelijk om zelf maar aan de slag te gaan want ik bouw een MDF-kastenwand voor beduidend minder geld die er m.i. stukken beter uitziet. Het kost alleen een véél meer tijd. En nu snap ik wel dat mensen geen zin hebben om een aantal weekenden bezig te zijn met kasten bouwen (omdat ze het niet kunnen en het veel te veel moeite vinden) maar ik sta er toch telkens weer van te kijken hoe makkelijk men (niet alleen bij IKEA kasten) zulke bedragen uitgeeft.
kabeltjekabel schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 21:40:
[...]
Custom maten en luxere ontwerpen zijn natuurlijk wel zelf te maken, maar dan stijgt ook het benodigde skill level wel wat en veelal het benodigde gereedschap ook. Gereedschap van het type dat je toch niet kwijt kunt in je appartementje.
[...]
Daar heb je zondermeer gelijk in. Maar ook hier geldt weer dat ik het erg tekenend vind hoeveel van mijn leeftijdsgenoten niet eens een simpele schroefmachine bezitten...

accutol noemen ze zo'n ding toch in Holland? 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Harrie_ op 28-03-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Harrie_ schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 21:49:
@kabeltjekabel Als je zelf een kast maakt hoef je natuurlijk geen 32 gatenrij te maken. Dan maak je doorgaans de liggers er vast in op de hoogte die je wil.
Kan ook, maar dan is herindeling niet zo makkelijk.
Dat daargelaten, bij IKEA kun je het natuurlijk zo duur en zo goedkoop maken als je zelf wil. Een tijdje geleden heb ik een (startend) bevriend stel mee verhuisd en geholpen om PAX-kasten in elkaar te zetten. Die hebben dus 4 PAX-kasten aangeschaft voorzien van allerlei opties met in totaal een waarde van € 1500,-. Ik vind dat toch wel grof geld voor een spaanplaat-kastenwand van 4 meter. Mijn handen jeuken dan om gelijk om zelf maar aan de slag te gaan want ik bouw een MDF-kastenwand voor beduidend minder geld die er m.i. stukken beter uitziet. Het kost alleen een véél meer tijd. En nu snap ik wel dat mensen geen zin hebben om een aantal weekenden bezig te zijn met kasten bouwen (omdat ze het niet kunnen en het veel te veel moeite vinden) maar ik sta er toch telkens weer van te kijken hoe makkelijk men (niet alleen bij IKEA kasten) zulke bedragen uitgeeft.
Vier meter is acht keer 50cm. Voor €1500 maakt €187,50 per 50 cm dus. Ja, dan heb je het wel redelijk vol geplempt.

MDF kastenwand voor beduidend minder? Als het vast bouwt en de dubbele tussenwanden skipt zeker? MDF is nasty met het stof wat vrijkomt als je het verspaand en als je het niet helemaal dichtlakt blijft het meuren.

Verder helemaal met je eens qua het gemak waarmee sommige mensen geld uitgeven aan bepaalde dingen. Maar tijd is overigens niet ongelimiteerd. Ik kan beter zwart wat elektra klusjes beunen dan een Pax te klonen. Of wat overuren maken op 't werk.
Daar heb je zondermeer gelijk in. Maar ook hier geldt weer dat ik het erg tekenend vind hoeveel van mijn leeftijdsgenoten niet eens een simpele schroefmachine bezitten...

accutol noemen ze zo'n ding toch in Holland? 8)7
Ik ben niet zo goed in dialecten en bijnamen. Ik noem het accuboormachine.

Zonder kan trouwens ook prima. Ik heb met mijn broer eens een heel Ikea keukeneiland gemonteerd zonder accuboormachine. Ik was er ten onrechte vanuit gegaan dat hij er wel eentje had :+ .
En damn wat gingen die schroeven in de frontjes toch zwaar :X
Nu woont hij niet meer in een appartment en heeft hij een mooiere accuboormachine dan ik

Boormachine met draad is ook prima; heb je geen last van kapotte accu's. Dat was ook mijn eerste aankoop qua boormachines.

[ Voor 26% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-03-2019 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

kabeltjekabel schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 21:55:
[...]
Kan ook, maar dan is herindeling niet zo makkelijk.
[...]
Klopt, maar evaring leert ook dat je in de praktijk zo'n ding na installatie nooit herindeelt.
MDF kastenwand voor beduidend minder? Als het vast bouwt en de dubbele tussenwanden skipt zeker? MDF is nasty met het stof wat vrijkomt als je het verspaand en als je het niet helemaal dichtlakt blijft het meuren.
Ook losstaand als je wilt. MDF kost natuurlijk geen drol (nog geen 2 tientjes voor een plaat van 244x122) dus ik durf gerust te zeggen dat ik voor binnen een budget van € 500,- 4 meter aan kasten bouw, afgelakt en wel. Nou zou ik die zelf natuurlijk altijd vast inbouwen want dat vind ik toch een luxere uitstraling hebben dan een losstaande kast :)
Verder helemaal met je eens qua het gemak waarmee sommige mensen geld uitgeven aan bepaalde dingen. Maar tijd is overigens niet ongelimiteerd. Ik kan beter zwart wat elektra klusjes beunen dan een Pax te klonen. Of wat overuren maken op 't werk.
Het wordt erg offtopic zo, dus hier sluit ik ook tevens mee af. Maar dat was uiteindelijk het punt wat aan oorsprong lag van deze hele discussie. Dat de 'nieuw generatie' (ik chargeer nu) liever niets zelf doet en liever alles zoveel mogelijk afgewerkt en wel koopt, ook als het om woningen gaat. En ja dat heeft een prijs 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Harrie_ schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 22:05:
[...]

Het wordt erg offtopic zo, dus hier sluit ik ook tevens mee af. Maar dat was uiteindelijk het punt wat aan oorsprong lag van deze hele discussie. Dat de 'nieuw generatie' (ik chargeer nu) liever niets zelf doet en liever alles zoveel mogelijk afgewerkt en wel koopt, ook als het om woningen gaat. En ja dat heeft een prijs 8)
Ja, en mijn punt is dat de voorbeelden die aangedragen worden om dat punt te steunen vaak nogal absurd zijn. Het verschil tussen wel of geen huis kunnen kopen wordt niet bepaald door het twee jaar daarna kopen van een kast die €10 duurder is.

Het niet zelf willen schuren en verven van de woning hakt er bijvoorbeeld veel harder in. Maar omdat wel of niet zelf te doen zul je eerst een woning moeten hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FataMan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-06 23:01
Baytep schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:01:
[...]

De huizenprijzen zijn helemaal niet de pan uitgerezen (afgezien van 020/030 en nog wat reservaten).
De huizenprijzen van kant en klare woningen zijn hoger geworden.
Dat komt omdat de huidige starters nauwelijks meer kunnen timmeren, de eerste gekortwiekte generatie.
En de jongens die wel kunnen timmeren zijn lachend in dat gat gesprongen, en verdienen (volledig correct) meer dan de startende "hoger opgeleiden".

En ik ben het helemaal eens met @Harrie_ dat starters die zich diep in de schulden steken omdat de 'tegeltjes de verkeerde kleur" hebben, of omdat "het toilet niet hangt" eens beter naar hun yoga leraar moeten luisteren.
Hier wil ik toch nog even op reageren. Steeds meer starters zijn single (dat wijzen althans de cijfers uit, steeds meer eenpersoonshuishoudens). En als je dan 38 uur in de week werkt, je huishouden moet doen, koken, af en toe een keer zelf iets leuks doen en in mijn geval ook nog brandweervrijwilliger bent blijft er weinig tijd over om ook nog een heel huis te verbouwen. Na een werkdag van gemiddeld 10 uur heb ik 's avonds in elk geval weinig energie om nog lang aan de slag te gaan, dus dan blijft er misschien 1 dag in de week over. Een flinke verbouwing gaat je dan zeker 1 a 2 jaar tijd kosten, en in die tijd lopen je woonlasten natuurlijk wel gewoon door.

Ik denk dat de meeste jongeren/starters echt wel kleine aanpassingen en verbeteringen willen doen. Maar de tijd en het geld om een afgeleefde jaren '60 woning helemaal op te knappen hebben zij gewoonweg niet. Vergeet ook niet dat het geld voor een verbouwing in principe niet meer volledig gefinancierd kan worden, dus dit is voor starters gewoon vaak een brug te ver.

Nikon D50 | 18-70 F3.5-4.5 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FataMan schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 00:11:
[...]

Hier wil ik toch nog even op reageren. Steeds meer starters zijn single (dat wijzen althans de cijfers uit, steeds meer eenpersoonshuishoudens). En als je dan 38 uur in de week werkt, je huishouden moet doen, koken, af en toe een keer zelf iets leuks doen en in mijn geval ook nog brandweervrijwilliger bent blijft er weinig tijd over om ook nog een heel huis te verbouwen. Na een werkdag van gemiddeld 10 uur heb ik 's avonds in elk geval weinig energie om nog lang aan de slag te gaan, dus dan blijft er misschien 1 dag in de week over. Een flinke verbouwing gaat je dan zeker 1 a 2 jaar tijd kosten, en in die tijd lopen je woonlasten natuurlijk wel gewoon door.

Ik denk dat de meeste jongeren/starters echt wel kleine aanpassingen en verbeteringen willen doen. Maar de tijd en het geld om een afgeleefde jaren '60 woning helemaal op te knappen hebben zij gewoonweg niet. Vergeet ook niet dat het geld voor een verbouwing in principe niet meer volledig gefinancierd kan worden, dus dit is voor starters gewoon vaak een brug te ver.
Meer eenpersoonshuishoudens komt niet alleen van single starters. De afgelopen ruim tien jaar zijn er heel wat woontorens voor studenten gebouwd waar elke wooneenheid een eigen voordeur heeft. Dat is interessant vanwege het huidige huursubsidie stelsel, waar je voor zulke studio's wel HS krijgt en voor een kamer in een woongroep niet, waarmee op een paar tientjes per maand na de meerprijs volledig afgedekt wordt. Die tellen wel allemaal mee als eenpersoonshuishoudens. En ouderen die nog 30 jaar alleen leven nadat hun partner is overleden tellen ook mee. En dan nog heel wat eenpersoonshuishoudens die ontstaan uit echtscheidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anatidae
@kabeltjekabel
I bakens op dat laatste punt over alleenstaande ouderen..
Ik vraag me weleens af of een deel van de oplossing niet ligt in de terugkeer van bejaardentehuizen. Meer aanbod van huizen, waardoor doorstroom hopelijk makkelijker gaat en de onderkant van de markt weer vrij komt voor starters.

Nou dag he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Anatidae schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 06:32:
@kabeltjekabel
I bakens op dat laatste punt over alleenstaande ouderen..
Ik vraag me weleens af of een deel van de oplossing niet ligt in de terugkeer van bejaardentehuizen. Meer aanbod van huizen, waardoor doorstroom hopelijk makkelijker gaat en de onderkant van de markt weer vrij komt voor starters.
Maar dan ga je er wel vanuit dat bejaarden ook in die bejaardenhuizen willen wonen. Vroeger, toen die bejaardenhuizen er nog stonden, zaten ze vol met 65-plussers en was het totaal niet ongewoon om een grote groep mensen van in de 70 aan te treffen in die bejaardenhuizen. Vrouwen met lange bloemetjesjurken en mannen compleet met hoed en pantalon tot boven de navel. Die tijd zijn we inmiddels lang voorbij; de 'bejaarden' willen zo lang mogelijk thuis blijven wonen (tot het echt niet meer gaat) en hebben volgens mij helemaal geen zin als ze nog relatief fit zijn om in zo'n bejaardentehuis te gaan zitten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
Valorian schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:08:
[...]

15% in 5 jaar tijd vind ik inderdaad heel erg meevallen, is zo ongeveer een inflatiecorrectie. Zeker aangezien je zo ongeveer op het dieptepunt (dat was 2013) gekocht hebt had ik dan wel meer stijiging verwacht. Waar staat jouw huis?
Middenin het groene hart. Omgeving Alphen ad Rijn. Geen slechte locatie, maar geen drukke gewilde stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
@FataMan
Klopt. De samenleving is steeds meer geindividualiseerd, op het perverse af, immers, wat is de rationale voor alleenstaande moeders?
Hierdoor is er steeds meer behoefte aan zelfstandige woonruimte.
Dus de vraag stuwt de prijs op, ergo, we doen het zelf. Dit wordt soms omgedraaid tot een verzoek aan een almachtige overheid om met oplossingen te komen. We lijken wel losgezongen van de natuurlijke logica.
En ja, huursubsidie is een sterk centrifugale kracht in de maatschappij. Het scheurt ons bijna letterlijk uit elkaar. Had allang verboden moeten worden.

Zijsprongetje: dit geldt ook voor het klimaatakkoord. De hoeveelheid CO2 ijlt na op de temperatuurstijging, niet andersom. Het is dus een catastrofale misvatting om de CO2 aan te pakken, als je echt wat wilt doen moet je de zon nuken.

Maarja, dit is natuurlijk vrijblijvend gefilosofeer. Wat hebben we eraan als individu op de huizenmarkt?

Eerste stap is natuurlijk om te stoppen als individu te opereren.
Vind een vrouw, of huisgenoten met wie je fatsoenlijk kunt samenleven.
Koop een generatie bestendig huis / kangaroe woning oid zodat je schoonmoeder lekker voor je kan koken.
Dit is economie 1.0.

Tweede stap is om je prioriteiten goed te krijgen.
Als je geen onderdak kunt vinden met de financiele middelen die je vrij kan maken dan ligt het of aan het onderdak dat je voor ogen hebt, of aan de financiele kennis en discipline.
De aanschafkosten van een "kant en klare" woning zullen bijna altijd hoger zijn dan een krot met dezelfde potentie, en in het laatste geval kun je de totale investering beter spreiden. Hieruit volgt dus een heel simpele strategie (mits je een hamer kunt vasthouden).

Nog een zijsprongetje over financiering van verbouwing die je aanhaalde: Hoe makkelijk een (ver)bouw depot tegenwoordig ligt weet ik niet precies, maar een persoonlijke lening krijg je voor 4.5% (zelfde als een paar jaar geleden een hypotheek met onderpand). Dus als je de hoofdsom (hypotheek) hoger laat inschrijven (was dat bij het kadaster?) dan kun je na de verbouwing laten taxeren, en krijg je een hand met schouderklopje van de bank.

Derde stap is dat we ons lesje leren, en de volgende keer als iemand "nie wieder" schreeuwt niet als een stel lemmingen dan maar aan de andere kant van de rots naar beneden springen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
[...]

Is wel behoorlijk pittig inderdaad! Maar heb het ook gedaan. Kon geen "af" huis betalen maar wilde geen appartement. Dus een huis gekocht waar oudjes in hadden gezeten. Alles moest er volledig uit en aangepakt worden. Nieuwe plafonds met isolatie, elektriciteit, heb zelfs de houten vloer eruit getrokken en er beton in gestort en er zelf vloerverwarming ingelegd.

Had ook gewoon 40 (of meer) uur werk, ex reistijd etc. Heb de sportschool maar opgegeven en alle avonden gewerkt. Niet eens vakantie genomen. Na een paar maanden was de bovenverdieping bewoonbaar en ben ik er ingegaan, zodat ik niet ook nog eens tijd kwijt was aan heen en weer rijden tussen ouders en eigen huis. Was eigenlijk ook maar goed dat het grofste stuk van de verbouwing een half jaar duurde, want dan kreeg ik in elk geval nog 6x salaris om er in te steken. :P

Het was inderdaad super pittig, en soms dacht ik wel eens waar ben ik aan begonnen. Maar zou het zo weer doen, want heb wel een rijtjeshuis ipv een appartement en alles zelf doen is ook wel weer bevredigend.

En nee, ben geen prof. Ik ben een simpele IT'er die in zijn vrije tijd een schroevendraaier en een zaag heeft leren vastpakken. :+

Wat ik probeer te zeggen: als je wilt kan je het.

[ Voor 3% gewijzigd door Duci op 29-03-2019 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:19
Pizza_Boom schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:09:
[...]

Jij gooit er saus op. Maar breng je de rest ook naar de 21e eeuw? 1 Stopcontact per kamer is wat achterhaald. Schakelelektronica en bekabeling uit de jaren 60. Dan kan je namelijk ook gaan stucen voordat je gaat saucen.
Het neigt toch een beetje naar Calimero gedrag voor mij. Een paar verdeeldozen maakt een huis plotseling onbewoonbaar? Met een schrootjes plafond kan je geen Netflix kijken?

De klussen die je beschrijft zijn nu typisch heel goed te doen en vereisen weinig specialistisch en duur gereedschap. Plafond plaatsen kan met metal stud of een vuren houten frame en vervolgens maar gipsplaten schroeven, veel meer dan een zaag en een accuboormachine heb je niet nodig.
Een paar dozen boren en sleuven frezen dat lukt gewoon op zaterdagochtend als je het netjes voorbereid hebt. ff dat spul gaan huren en gaan met de banaan (de voorbereiding met het kijken van YouTube filmpjes moet toch ook wel lukken doordeweeks na het werk?)

Dan blijft nog over dat het gestuct moet worden, prima om dat gewoon uit te besteden, dat kost namelijk echt geen 20k voor een starterswoning. Daarnaast hoeft toch ook niet alles direct perfect te zijn? Je kunt het ook in fases aanpakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 17:36
Oilman schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 08:52:
[...]

Het neigt toch een beetje naar Calimero gedrag voor mij. Een paar verdeeldozen maakt een huis plotseling onbewoonbaar? Met een schrootjes plafond kan je geen Netflix kijken?

De klussen die je beschrijft zijn nu typisch heel goed te doen en vereisen weinig specialistisch en duur gereedschap. Plafond plaatsen kan met metal stud of een vuren houten frame en vervolgens maar gipsplaten schroeven, veel meer dan een zaag en een accuboormachine heb je niet nodig.
Een paar dozen boren en sleuven frezen dat lukt gewoon op zaterdagochtend als je het netjes voorbereid hebt. ff dat spul gaan huren en gaan met de banaan (de voorbereiding met het kijken van YouTube filmpjes moet toch ook wel lukken doordeweeks na het werk?)

Dan blijft nog over dat het gestuct moet worden, prima om dat gewoon uit te besteden, dat kost namelijk echt geen 20k voor een starterswoning. Daarnaast hoeft toch ook niet alles direct perfect te zijn? Je kunt het ook in fases aanpakken.
Precies heb ik ook gewoon gedaan bij een maat, al het riet er uit, schrootjes beetje checken of het allemaal rechts was en gipspanelen er tegen aan geschroefd. Stuccer heeft het afgerond. Je kan alles vinden op youtube en ik denk dat mensen even vergeten hoeveel je zelf kan doen. Vloertje leggen? Eerste plank is aankutten, daarna ga je als een trein.

Bespaar je even tienduizenden euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Tja, niet iedereen wil of kan dat. Ik heb een collega van midden twintig die iemand heeft betaald om zijn muren te witten. Haha, daar pakken wij hem nog wel eens mee maar er zijn héél erg veel mensen die überhaupt het laten uitvoeren van een klus al erg lastig vinden.

Dit zie je ook terug op de huizenmarkt: huizen die kant-en-klaar en goed onderhouden op Funda komen daar komen 2 tot 3 keer zo veel mensen kijken.

Biedt ook kansen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:56

Wuursj

want worst is al bezet

Zonder zo'n kans had ik zelfs 5 jaar terug (nog in crisistijd) nooit in Haarlem meteen een huis kunnen kopen zodra mijn vast contract in ging. Een 'Af' huis met voldoende grootte kon ik met toch een niet gek WO-start-salaris gewoon niet betalen. Wel heb ik een gedateerd huis kunnen kopen maar wel met potentie.

En dat is eigenlijk nog steeds zo. Ik heb een Funda filter met best redelijke eisen (vind ik zelf) en een veel groter budget dan destijds (ruim x2) maar alles wat door dat filter heen komt, heeft nog steeds een aannemer of twee rechter handen nodig. Of toch maar inboeten op locatie.

Ja, mijn huis is zeker niet perfect en voor de echte verbouwing moesten we eerst weer een paar jaar sparen voor de échte klussen, ook al gaan we het deels zelf doen. Dus alleen wat snelle fixen gedaan en er gewoon gaan wonen. Sommige mensen vinden het gek dat we in hun ogen op sommige aspecten een 'gammel' huis bewonen. Ik heb er niet zo'n problemen mee en hoef niet meteen alles direct perfect te hebben.

Echter worden de afgelopen tijd veel van die 'kansen' al door investeerders of makelaars gekocht voordat ze de markt op komen.

[ Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 29-03-2019 13:53 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Als je nog morele bedenkingen hebt bij vragen van de bank over jouw persoonlijke financien (waaronder DUO) wordt hier een en ander haarfijn uitgelegd:
https://www.youtube.com/watch?v=vmnoPsz2pfY&pbjreload=10

Voor diegene met een korte aandachtspanne; moraal van het verhaal tussen 34:45 en 38:50.
Maar eigenlijk moet je het hele interview bekijken. Houd daarbij de film "the big short" in gedachten

Oja, (huizenmarkttopic): Schijnt dus dat er helemaal geen huizenmarkt is, maar een schuldenmarkt, aangezien 98% van de huizen gekocht worden met schuld. Hierdoor bepalen de banken dus de prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:17
[...]

Het is alsof je over mij aan het praten bent. Ik ben ook 31, heb een normaal modaal salaris. Een huis gekocht, ja 4 slaapkamers overkill huis. Woon er in mijn eentje in. Majha ik zou heel graag een vriendin willen en settelen enzo. Maar dat is gewoon heel lastig tegenwoordig. Vrouwen hebben zulke hoge eisen, en ik denk persoonlijk zelf dat ik ook niet lelijk ben of dom. Heb gewoon een HBO opleiding gedaan. Misschien is er wel iets fout aan mijzelf dat ik zelf niet zie..

Waarom ik dan een twee onder 1 kap gekocht heb? Ik ben auto liefhebber.. dus ik wil eigen terrein. En verhuizen is duur. Dus ik dacht ik ga alvast gewoon een gezinswoning kopen, verspil ik dat soort geld niet. Ik wou niet huren, en ook geen appartement kopen. Voor mij persoonlijk was dit de meest logische keuze.
Wuursj schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:43:

Ja, mijn huis is zeker niet perfect en voor de echte verbouwing moesten we eerst weer een paar jaar sparen voor de échte klussen, ook al gaan we het deels zelf doen. Dus alleen wat snelle fixen gedaan en er gewoon gaan wonen. Sommige mensen vinden het gek dat we in hun ogen op sommige aspecten een 'gammel' huis bewonen. Ik heb er niet zo'n problemen mee en hoef niet meteen alles direct perfect te hebben.
Niet alleen dat. Ik had in de crisis tijd een huis gekocht. Die is nou wel 20 a 30.000 euro meer waard. Echter heb ik het ook inderdaad moeilijk met de kosten van het huis en alles verbouwen. Ja het huis was niet af, en er moest veel gebeuren. Maar ik verbaas me er altijd over hoe andere mensen gewoon ineens ergens geld vandaan toveren uit het niets en hun hele huis van inboedel voorzien en alles direct kunnen doen? Ik kan natuurlijk niet in andermans portemonnee kijken.
Ik spaar zelf tussen de 500 en 1000 euro per maand, afhankelijk van me variabele lasten. En ben nu al een flinke tijd aan het sparen om de badkamer te verbouwen en toilet beneden. En iedereen zeurt continu over mijn huis.... -_-

Ik denk dat veel mensen bezwijken onder de druk en maar geld ergens vandaan toveren? Hoe doet men dit? Sparen andere reguliere Nederlanders dik 2000 euro per maand ofzo? :)
(Ja ben alleen vrijgezel en moet alles zelf ook ophoesten)

Het is vooral de verwachtingen en druk van anderen die aangeven dat alles wel erg langzaam bij mij gaat. 8)7

[ Voor 38% gewijzigd door Immutable op 06-04-2019 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPmaster
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:59
Immutable schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 12:12:
[...]

Het is alsof je over mij aan het praten bent. Ik ben ook 31, heb een normaal modaal salaris. Een huis gekocht, ja 4 slaapkamers overkill huis. Woon er in mijn eentje in. Majha ik zou heel graag een vriendin willen en settelen enzo. Maar dat is gewoon heel lastig tegenwoordig. Vrouwen hebben zulke hoge eisen, en ik denk persoonlijk zelf dat ik ook niet lelijk ben of dom. Heb gewoon een HBO opleiding gedaan. Misschien is er wel iets fout aan mijzelf dat ik zelf niet zie..

Waarom ik dan een twee onder 1 kap gekocht heb? Ik ben auto liefhebber.. dus ik wil eigen terrein. En verhuizen is duur. Dus ik dacht ik ga alvast gewoon een gezinswoning kopen, verspil ik dat soort geld niet. Ik wou niet huren, en ook geen appartement kopen. Voor mij persoonlijk was dit de meest logische keuze.

[...]

Niet alleen dat. Ik had in de crisis tijd een huis gekocht. Die is nou wel 20 a 30.000 euro meer waard. Echter heb ik het ook inderdaad moeilijk met de kosten van het huis en alles verbouwen. Ja het huis was niet af, en er moest veel gebeuren. Maar ik verbaas me er altijd over hoe andere mensen gewoon ineens ergens geld vandaan toveren uit het niets en hun hele huis van inboedel voorzien en alles direct kunnen doen? Ik kan natuurlijk niet in andermans portemonnee kijken.
Ik spaar zelf tussen de 500 en 1000 euro per maand, afhankelijk van me variabele lasten. En ben nu al een flinke tijd aan het sparen om de badkamer te verbouwen en toilet beneden. En iedereen zeurt continu over mijn huis.... -_-

Ik denk dat veel mensen bezwijken onder de druk en maar geld ergens vandaan toveren? Hoe doet men dit? Sparen andere reguliere Nederlanders dik 2000 euro per maand ofzo? :)
(Ja ben alleen vrijgezel en moet alles zelf ook ophoesten)

Het is vooral de verwachtingen en druk van anderen die aangeven dat alles wel erg langzaam bij mij gaat. 8)7
Ik denk dat je lekker bezig bent en zo moet doorgaan, zolang je niet bij een ander in zijn portemonnee kan kijken weet je ook niet of hij\zij\hun misschien een aflossingsvrije hypotheek hebben van 6 ton.
Waardoor nu op te grote voet geleefd wordt en straks is het jank, jank, jank we hebben het zo slecht, kijk ons nu zielig zijn.

Kortom niets van andere mensen aantrekken en lekker zo doorgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Immutable schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 12:12:
[...]

Inderdaad niet te veel van aantrekken.

En inderdaad zijn er genoeg mensen die geld lijken te hebben, maar gewoon bol staan van de schulden; creditcard maximaal, CV ketel lease, auto op afbetaling, aflossingsvrije hypotheek. Als rijke paps/mams dan ook nog eens gaat uitdelen dan lijkt het geld helemaal over de plinten te klotsen. Maarja, daar kun je zelf verder weinig mee.

Sommige stellen krijgen vanuit ieder ouderpaar 50K mee als ze een huis kopen, sommigen niks. Dat tikt wel aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Zou me vooral niet gek laten maken. Verder ligt geld hebben maar net aan je wensen. Als je inderdaad €1000 per maand kan sparen dan heb je binnen een jaar toch een mooie badkamer bij elkaar denk ik zo.

Al geef jij weer af op vrouwen die 'onredelijke eisen' hebben. Dat is natuurlijk ook onzin, alsof elke vrouw alleen een man met een eigen huis e.d. zou accepteren. Klinkt een beetje als 1960...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gekte op woningmarkt neemt af, zeggen makelaars

"De krapte houdt aan, maar de gekte neemt af." Zo karakteriseert voorzitter Ger Jaarsma van makelaarsvereniging NVM de toestand op de woningmarkt. "Het aantal verkopen stabiliseert, we bereiken 'het nieuwe normaal'."

De NVM komt vandaag met de cijfers van het eerste kwartaal van dit jaar. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar werden er 3,2 procent minder woningen verkocht. "Voor veel kopers is het plafond van wat men kan en wil betalen nu bereikt", zegt Jaarsma. "Een nieuwe realiteit breekt aan."

Prijzen stijgen nog wel, maar niet meer zo hard. Oftewel, de prijsstijging vlakt af. De gemiddelde verkoopprijs lag in de eerste drie maanden van dit jaar met 294.000 euro 8,1 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2018.

Het aantal te koop staande woningen daalde 17 procent ten opzichte van vorig jaar. De NVM noemt die daling fors, maar "minder dan de markt eerder liet zien".
Eindelijk lijkt de markt afgekoeld. De rek is er duidelijk uit.

Ben benieuwd tot hoever de prijsstijging zal dalen. 4%? 3%? Zal wel de hoogte van inflatie plus beetje extra stuwing door krapte zijn? We merken het wel ;)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
anandus schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:30:
[...]
Eindelijk lijkt de markt afgekoeld. De rek is er duidelijk uit.

Ben benieuwd tot hoever de prijsstijging zal dalen. 4%? 3%? Zal wel de hoogte van inflatie plus beetje extra stuwing door krapte zijn? We merken het wel :)
Ik las dat De economen bij ABN inschatten dat de stijging dit jaar afvlakt maar nog steeds tegen de 6% zal zijn (woningmarkonitor) .. Nu hebben de banken geen feilloze track record qua inschattingen, maar het geeft toch een richting aan. In de randstad blijft het verder vooral heel krap op de huizenmarkt.

Na het starten van de vorige crisis zag je in Utrecht dat huizen de eerste jaren (tot ver in 2010) maar nauwelijks echt zakten in prijs. Er stond vooral heel veel heel lang te koop en mensen kochten niets meer voor hun huidige huisnverkocht was, met een “slot” op de markt als gevolg. Maar een lagere prijs accepteren dan ze er zelf in de topjaren (2006-2008) voor betaald hadden wilde ook niemand. Pas 2011-2013 konden mensen niet meer langer wachten (of hun lasten niet meer betalen) en zakte de boel écht in). Mijn onderbuikgevoel zegt dan ook dat het nog jaren kan duren voor er een eventuele daling gaat plaatsvinden. Zelfs als de economische “dip” die vanzelf een keer komt en nu langzaam ingezet wordt realiteIt wordt. Zeker zolang de rente super laag staat blijf kopen gewoon aantrekkelijk in de randstad. Een huis huren van 40m2 in de vrije sector kost in Utrecht minimaal 900 euro excl. Koop je een appartement van 60m2 voor 2 ton dan zijn je netto lasten (als je aflossing even als spaargeld ziet) twee keer zo laag.

[ Voor 12% gewijzigd door Valorian op 11-04-2019 11:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Valorian schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:40:
[...]
Ik las dat De economen bij ABN inschatten dat de stijging dit jaar afvlakt maar nog steeds tegen de 6% zal zijn (woningmarkonitor) .. Nu hebben de banken geen feilloze track record qua inschattingen, maar het geeft toch een richting aan. In de randstad blijft het verder vooral heel krap op de huizenmarkt.
Philip Bokeloh, woningmarkeconoom van ABN AMRO in NRC:
„Dat zijn toch wel signalen dat het minder gaat”, zegt Philip Bokeloh, woningmarkteconoom van ABN Amro. De bank publiceerde woensdag een rapport waarin zij vasthoudt aan de eerdere voorspelling dat huizenprijzen dit jaar met 6 procent stijgen. „Misschien ben ik wel te optimistisch geweest met mijn ramingen”, zegt Bokeloh in reactie op de NVM-cijfers.
Ik denk dat je bij dit soort voorspellingen veel rekening moet houden met de gebrekkige informatie waarop de voorspellingen gebaseerd zijn. Veel woningmarktinformatie zit in gesloten silo's (denk aan kadaster, NVM, ...). Wanneer je uitspraken wilt doen over prijzen moet je voor veel effecten compenseren (zoals CBS wel doet) maar andere partijen (NVM) structureel niet doen.

NVM vergelijkt graag kwartaal-over-kwartaal, maand-over-maand, of wat op dat moment het meest positieve sentiment weergeeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het is ook niet te voorspellen. Dat is een beetje het nadeel. Onderliggend blijft een schaarste die niet opgelost werd en kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Baytep schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 17:06:
[...]
https://www.youtube.com/watch?v=vmnoPsz2pfY&pbjreload=10
Voor diegene met een korte aandachtspanne; moraal van het verhaal tussen 34:45 en 38:50.
Maar eigenlijk moet je het hele interview bekijken. [...]
Ik heb net die video eens zitten bekijken en vooral goed opgelet bij het stukje tussen 34 en 39 minuten. Een tijdje geleden heb ik in dit topic (of een van de andere gerelateerde topics?) al eens de moraliteit van de bank aan de kaak gesteld maar kreeg toen ontzettend veel tegenstand hier.

Ik vind die video (en dan met name dat specifieke stukje) wel een waardevolle toevoeging in de algemene discussie m.b.t. de woningmarkt en waarom die werkt zoals die werkt...

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Señor Sjon schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:50:
Het is ook niet te voorspellen. Dat is een beetje het nadeel. Onderliggend blijft een schaarste die niet opgelost werd en kan worden.
Kan zijn, maar de grens qua maximale hypotheek schuift natuurlijk niet op, dus ergens houdt het wel gewoon op. Eigenlijk zie je dat nu al; krotterige jaren '50 woningen die nog voor de hoofdprijs weggaan, omdat dat het enige is wat sommigen kunnen kopen, ook al is het over 10 jaar gerekend een veel duurdere optie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
kabeltjekabel schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:31:
Kan zijn, maar de grens qua maximale hypotheek schuift natuurlijk niet op, dus ergens houdt het wel gewoon op. Eigenlijk zie je dat nu, dat krotterige jaren '50 woningen nog voor de hoofdprijs weggaan, omdat dat het enige is wat sommigen kunnen kopen, ook al is het over 10 jaar gerekend een veel duurdere optie.
Ik zie ook steeds meer topics van mensen die klagen dat hun oude huis toch wel veel gebreken heeft, een jaar nadat ze het voor de hoofdprijs gekocht hebben. Lekkage wat ertoe leidt dat het halve huis vervangen moet worden bijvoorbeeld, of alle kozijnen. Dat is ook best logisch, als een 100 jaar huis voor 2-3 keer de huidige nieuwbouwwaarde verkocht wordt. Bij voldoende aanbod zou dat huis misschien 10% van de huidige prijs opleveren, en dat past veel beter bij de technische staat ervan.

Terwijl Rutte blijft volhouden dat het zo goed gaat, en het aantal nieuwe (private) leaseauto's hard groeit, kan ik me ook niet aan de indruk onttrekken dat het alleen gebaseerd is op vrijwel gratis geld. Neem nou Leaseplanbank: 0.25% rente. De kapitaalkosten van een auto van 40k zijn 100 euro per jaar. Slechts enkele jaren geleden was dat nog 22 keer zo veel!
En die private leaseauto heeft een enorme invloed op je leencapaciteit. Niet zo zeer omdat het zoveel per maand kost, maar omdat een relatief laag bedrag per maand een enorme hypotheekschuld kan financieren. Bij een veel hogere rente zou een private leaseauto een veel kleinere invloed hebben op het hypotheekbedrag.
En dat brengt me bij de ECB: Mario Draghi mag nog een half jaar op de geldprinter zitten. Ik hoop van harte dat er daarna een Duitser komt die de printer uitzet, maar vrees dat dat niet gaat gebeuren. Zuid-Europa kan niet overleven zonder gierende monetaire inflatie, dus onze harde munt wordt voor EU-belangen langzaam door het putje gespoeld.
Dat maakt de huidige economische groei ook zo kunstmatig: het zou niet bestaan zonder vrijwel gratis geld, elke minieme rentestijging leidt tot enorme dalingen op de aandelenmarkt, en de "groei" kan alleen bestaan door schulden steeds verder op te blazen.
Tel daarbij op dat de overheidsuitgaven nu "in goede tijd" hoger zijn dan ooit, en de ervaringsregel dat de overheid in de crisis de belastingen opschroeft, en het recept voor een veel grotere crisis is compleet.
Pagina: 1 ... 15 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.