GeeMoney schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 22:33:
[...]
Dus je wilt net zoveel grond voor de prijs van 60 jaar geleden? Daar zijn de eisen en wensen weer. En de grond in centra’s wordt natuurlijk wel schaarser, dat drijft de prijs mede ook op.
Of moet het vondelpark weg omdat jij in hartje centrum graag 250m2 wilt hebben?
Het fascinerende is echter dat als ik Microsoft ben gemeenten zich verdringen om je een enorme grijze doos in een weiland te laten zetten. Het zelfde geldt voor een nieuw 'industrie'-terein waar vervolgens vrachtwagens geparkeerd worden en autozaken komen, vervolgens staat het oude 'industrie'-terein, 1km verderop er 5 jaar later vervallen bij.
Op het moment dat er woningen gebouwd moeten worden is het echter andere koek, dan wordt ergens een laatste hoekje grond binnen de dorp/stadsgrenzen gevonden om zo veel mogelijk huisjes op te drukken.
In de buitengebieden zijn er vooralsnog gewoon woningen te koop maar die prijzen stijgen ook.
Er zijn gebieden die 20 jaar geleden leeg liepen en de ene voorziening na de ander ging weg. Nu zie ik ook dat dat zeker om de grote steden weer andersom is. Het zijn dus echt golf bewegingen.
Zomaar elk leeg stuk grond in gaan zetten is natuurlijk ook geen optie, dan verschuif je het ook alleen maar.
Uiteraard is er een golf, de trent is echter stijl omhoog. Toevallig kom ik oorspronkelijk uit z'n dorp tussen Alkmaar en Den-Helder, gezien de oeverloze grafieken niet veel indruk maakten, laat ik 2 voorbeelden geven:
1) Ook daar zijn de prijzen in de jaren 90 geëxplodeerd dankzij ruimere leennormen en beperkt bij bouwen. Een nieuwbouw projectje in begin jaren 90 had elke 1 a 2 jaar na oplevering wel een huis dat verkocht werd. Al die huizen waren vrijwel exact het zelfde, sommige jaren kwam er 50.000 Gulden bovenop de verkoopprijs tov. Een jaar eerder!
Het andere voorbeeld:
2) Mijn ouders kochten hun huis, verbouwde het compleet zelf en trapte mijzelf en mijn broer op 1 Timmermanssalaris door het hoger onderwijs. Ikzelf, iets meer dan 30 jaar jonger dan mijn vader heb een technische master opleiding gedaan (je weet wel, waar men 'schreeuwd' om personeel).
Het frappante is dat ik een vergelijkbare hut als mijn ouders hebben niet kan kopen, nee ook niet als het enkel het casco is. Tegelijkertijd is het aantal 'aardig tot goed' betaalde banen in de regio minder en minder geworden. Veel tijd op de A9 ga je dus wel doorbrengen al wil je enigszins in de buurt komen qua salaris voor z'n hut.
Nu kom ik erzelf waarschijnlijk wel, ik zit in een goede positie qua opleiding, werkervaring en ook qua salaris doe ik het beter dan de meesten om me heen. Maar toch: Als het voor mij, met mijn goede positie, al zo lastig is, waar gaat de timmerman van 2018 dan wonen?
Het trieste is, behalve een te duur betaalde koophut val je in de vrijesectorhuur af en de socialehuur, tja.. Heeft u een decennium Geduld?
[
Voor 7% gewijzigd door
GoldenSample op 21-03-2019 09:06
]