Miks schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 05:18:
@
izdp Hoe kan je dat niet zien?
- geen erfbelasting over de ton (moet je wel een ton hebben)
- rente bij de familiebank (wat niet meer dan een cadeautje is, die rente betaal je aan de familiebank, dus de rente blijft in de familie) krijg je terug van de fiscus (dus ook alleen als er geld is in de familie)
- geen overdrachtsbelasting (moet je genoeg voor verdienen om in deze markt een huis te kunnen kopen)
En de schoonmakers, de thuiszorgers, etc. en in grotere mate de leerkrachten en politieagenten die geen huis kunnen bemachtigen betalen nota bene extra belasting in hun sociale huurhuis via de extra hoge verhoging van de huur dit jaar. Een derde(!) van de huurders heeft moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Maar de rijken (incluis mezelf) hebben het steeds en steeds makkelijker. Waar blijven de protesten?
Hoe kan je niet zien dat de huizenkoopmarkt er is voor en door de rijken, en dat de armen worden leeggeknepen door de rijken? Het vervelende is ook dat dit precariaat ook nog eens vooralsnog het hardste wordt getroffen door de coronacrisis.
(En voordat hieronder allemaal mensen reageren dat ze een familielid hebben met een buurman die een schoonmaker kent die het prima heeft: ja ik generaliseer om een punt te maken.)
Heel simpel: het helpt het kind, maar het familiekapitaal als geheel ondergaat een aderlating met een familiehypotheek.
Voor de invoering van de jubelton was er al een eenmalige hogere schenking mogelijk, dus is het in feite slechts een verhoging van 3/4 grosso modo.
Eerst nog zonder, later met leeftijdsbeperking.
Duidelijk ter stimulering van de woningmarkt en alles wat daar mee samenhangt en vermindering van de hypotheekschuld.
Dat laatste verwaterde in feite met de leeftijdsbeperking en werd het min of meer een regeling voor de jongere (starters)generatie.
Dat er beroepen zijn die onvoldoende inkomen genereren om een huis te kunnen kopen is van alle tijden.
Beschouw ik niet als abnormaal.
Zoals eerder gezegd, ja de arbeidsquote is te laag en zeker voor de lagere inkomens,
Maar dan nog is het nog steeds normaal dat een huis kopen te duur kan zijn.
Zeker met de normen die nu aan een huis gesteld worden.
Dat de huizenmarkt verkloot is als geheel is niet de schuld van het kapitaal.
Wel door de incompetentie van dhr Zalm en vele bestuurders van woco's, gemeenten en provinciën.
Nog steeds acht ik woco's huilebalken om de verhuurdersheffing met hun valse voorstelling daarvan.
Onterecht blamen ze waar ze zelf opzichtig blijven falen.
En hun huurders trappen er nog in ook.
Ze kunnen zoals ook al eerder gezegd enorme kapitalen lenen tegen peanuts vanwege de staatsgarantie.
Beetje subsidie nietwaar?
Of kloppen hun cijfers niet en stonden/staan ze zo zwaar onder water?
Kortom ik vind dat je zaken verbind die los van elkaar staan.
Ik ben trouwens van hele linkse signatuur en dus een echte linkse rakker