Requiem19 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 23:06:
[...]
Ik denk dat één van de scenario’s is dat Corona onder controle komt, de economie enorm sterk aantrekt, de leenruimte vergroot wordt door de overheid en de centrale bankiers gratis geld de economie blijven inpompen.
Wat goed, er gaat een gedachte achter schuil. Mooi, dan kunnen we de inhoud in. Verrassende punten, meer van hetzelfde dus. Lekker conservatief.
Hoe denk je dat onze overheid onze leenruimte, de grootste van Europa, verder kan vergroten? Waar zit dan die ruimte? Als de leenruimte vergroot kan worden, dan vind je blijkbaar ook dat de huidige hypotheeklasten te laag zijn. Hoe kom je daarbij?
Daarnaast gaan de centrale banken dus nog meer geld bijdrukken. Vind je dat nu een houdbaar systeem dan? En hoe zou dat dan vergroot kunnen worden, denkende aan de groeiende ongelijkheid?
Jouw toekomstbeeld is er duidelijk één van nog meer ongelijkheid, nog meer slapend geld, nog hogere hypotheeklasten en een nog grotere schuldenberg. Of denk je daar anders over?
Je valt in herhaling, waarom is dit zo belangrijk voor je? Voelt het goed voor je dat je kan zeggen dat ik het al 4 jaar fout heb? Welk punt probeer je te maken? Misschien vind je het wel prettig dat je me kan wegzetten als een idioot met rare standpunten.
Mind you. Mijn kritiekpunten van toen zijn in de basis niet veranderd. Ik schaam mij nergens voor, want die markt gaat echt wel instorten. Daarnaast, de economische realiteit is sindsdien nog verschikkelijk veel extremer geworden. Niet alleen de bizarre situatie op de beurs, de geldpers van de centrale banken. Maar denk ook aan de gecorrodeerde financiele positie van de onderkant van de markt, de nooit afgebouwde steunmaatregelen of het bizarre verschijnsel dat er hoger wordt geboden dan de vraagprijs. Breek me de bek al helemaal niet open over hoe het maatschappelijk acceptabel is dat de rijksten het meest profiteren van de HRA, kinderen van rijke ouders gesubsidieerd worden door belastingvrije giften en we als sluitstuk nog steeds de sociale huur extra belasten. Welk weldenkend land doet zoiets?
Dan is het wel makkelijk om nu captain hindsight uit te hangen, ik zag het in ieder geval niet aankomen nee. Jij natuurlijk wel, begrijp ik.
Daar is weer die 4 jaar. Mooi stokpaardje hoor!
Volgens mij valt het wel mee hoe duur dat grapje was, de huizenmarkt kent in the end alleen the usual suspects als winnaar: banken, makelaars etc. Daar komt bij dat men nu likkebaardend hun overwaarde zit uit te rekenen, waarbij men in het gemak vergeet dat dit (a) fictief is, (b) niet zomaar geliquideerd kan worden en (c) voor een huizenbezitter helemaal niet gunstig is omdat het doorstroomhuis óók duurder is geworden.
En, dat grapje wordt alleen maar minder duur wanneer de markt straks in elkaar zakt.
[
Voor 15% gewijzigd door
Miks op 29-08-2020 01:11
]