Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 120 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.026.331 views

• BlauweNL
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-02 14:20
Overdracht van me huis staat voor januari. Echter ben ik 35+ me vrouw wel onder 35 en heb ooit koop appartement gehad, zij niet.

Even voor de goede orde. Wij kunnen hier geen gebruik van maken dus?

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:52
BlauweNL schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:09:
Overdracht van me huis staat voor januari. Echter ben ik 35+ me vrouw wel onder 35 en heb ooit koop appartement gehad, zij niet.

Even voor de goede orde. Wij kunnen hier geen gebruik van maken dus?
Vooralsnog zijn het slechts de kabinetsplannen. Hoe details eruit zien en of het in exact deze vorm doorgaat is nog niet bekend en onderhevig aan de verdere onderhandelingen. Moeilijk te zeggen dus of je buiten de boot valt.

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Michael_OsGroot schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:07:
[...]

Die hebben pech. Ik heb er ook vrede mee soms gewoon tussen wal en schip te vallen, maar deze regeling heeft denk ik wel degelijk nut voor veel andere starters.

Ik mik er zelf ook op tussen mijn 32e en 35e een woning te kopen en ik vrees nu ook dat er wat meer druk op de ketel komt te staan om tegen die tijd dan maar die woning te kopen waar concessies doe waar ik eigenlijk niet mee kan leven. Maar ja, er zijn meer mensen in Nederland dan ik. Niet elke maatregel is er voor jou en voor mij. Het is overigens ook niet dat 6000 euro zo snel een aankoop zal breken of maken.

Vraag aan de rest eigenlijk, ik ga er van uit op mijn 70e met pensioen te kunnen. De doorlooptijd van een pensioen is doorgaans 30 jaar. Dan moet ik dus uiterlijk op mijn 40e een koopwoning hebben toch?
Als je nu onder de 40 bent zal je niet op je 70e met pensioen gaan. Ik ben 40+ en verwacht dat ik ook langer door zal moeten.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Wilf schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:14:
[...]
Als je nu onder de 40 bent zal je niet op je 70e met pensioen gaan. Ik ben 40+ en verwacht dat ik ook langer door zal moeten.
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Michael_OsGroot op 27-08-2020 22:26 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Members only:

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:13
Dat het eerste tarief daalt, de arbeidskorting gaat toenemen en de overdrachtsbelasting wordt afgeschaft voor starters is toch wel een enorme opsteker (en de verhoging voor beleggers eigenlijk nog meer :9 ). Deze verandering geeft weer moed en hopelijk kan dit veel starters helpen bij het vinden van hun eerste woning. Ik ben zelf van -33K naar -10K gegaan met 1000 p/m aflossen aan ome Duo en hopelijk is deze opoffering dan niet voor niets. De hele woningmarkt voelt als een race tegen de klok gezien de stijgingen van de verkoopprijzen van afgelopen tijd.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:05
Wolly schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:25:
Ben we benieuwd waarom er nu gekozen is om die belastingen te wijzigen, in januari was er immers nog
https://nos.nl/l/2337571
Yep, dat is natuurlijk hilarisch.

De hele tijd laat je onderzoekjes doen (aka: je kan jarenlang stellen 'ja dat zijn we aan het onderzoeken' zodat je feitelijk niks hoeft te doen; een onderzoek koopt tijd), en als je denkt dat het om wat voor reden nu even goed uit komt, leg je de uitkomst van het onderzoek gewoon naast je neer.

Waarom nu? Symboolpolitiek voor de verkiezingen 'kijk ons eens aan de starters denken' + lichtelijk prijsopdrijvend voor als de markt langzamerhand dreigt te kantelen.

Ik denk persoonlijk trouwens wel dat het een prima maatregel is voor jonge starters. Maar het tegelijkertijd wel degelijk een bewijs dat men daar in Den Haag gewoon aan doet wat goed voelt, ofzo.
Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:22:
Misschien dat dat is wat de politiek juist wil, vooral afhankelijkheid van je inkomen en niet van je uitgavenpatroon.. zou wel een leuke complottheorie zijn
Hoezo complot? Of het bewust hierom draait weet ik niet, maar het is een logische beweging. Geld moet rollen, zeker in een economische crisis. Het is desastreus als iedereen stopt met geld uitgeven en alles opspaart (en al helemaal als datzelfde spaargeld tegelijkertijd minder waard wordt).
Het is voor de economie gunstiger als er gespaard wordt voor de overwaarde van een ander, dan voor de schatkist van de staat.

Al 3 jaar heeft sparen voor een woning (buiten de kosten koper en een evt verbouwing) totaal geen zin. Je inkomen mee laten groeien werkt extreem veel beter.

[ Voor 30% gewijzigd door Richh op 27-08-2020 23:33 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:59
Vraagprijs starterswoningen gaat gewoon 2% omhoog :')

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:08

Flo

Qua wegvallen overdrachtsbelasting voor starter: zijn daar ook creatieve constructies voor te verzinnen als je - zoals ik - de formele overdracht hebt in november?

Telt bijvoorbeeld de datum tekening koopcontract of de datum dat je via de notaris het huis echt krijgt?

Denk eigenlijk van niet, aangezien de verkoper ook zijn/haar hypotheek moet aflossen en een nieuwe woning kopen. Of mis ik iets en valt er eventueel wat te regelen als de “winst” te delen is?

• Richh
Hertog_Martin schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:20:
LTI naar 98% tegelijkertijd lijkt me een hele goede maatregel :)

Wishfull thinking :P

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 27-08-2020 23:27 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

noslen schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:13:
Dat het eerste tarief daalt, de arbeidskorting gaat toenemen en de overdrachtsbelasting wordt afgeschaft voor starters is toch wel een enorme opsteker (en de verhoging voor beleggers eigenlijk nog meer :9 ). Deze verandering geeft weer moed en hopelijk kan dit veel starters helpen bij het vinden van hun eerste woning. Ik ben zelf van -33K naar -10K gegaan met 1000 p/m aflossen aan ome Duo en hopelijk is deze opoffering dan niet voor niets. De hele woningmarkt voelt als een race tegen de klok gezien de stijgingen van de verkoopprijzen van afgelopen tijd.
De verhoging van de arbeidskorting is wel prettig, ook voor niet- starters :P.
Afgelopen jaren best wat koopkracht bijgekomen obv belasting verlaging en Cao verhogingen .

Vind 33k trouwens wel een pittige studieschuld zeg :/ zeker als je daardoor geen huis hebt kunnen kopen en dus ook jaarlijks 7% "misloopt".

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
Hertog_Martin schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:20:
Beleggers hebben de markt al verziekt en dat gaan ze komende periode verder verslechteren.

Het zou zo kunnen dat de prijzen dit jaar nog harder gaan stijgen doordat met name beleggers nog de verhoogde overdrachtsbelasting voor willen zijn. Een paar jaar geleden had je dat ook bij de aangekondigde wijziging met de aflossingsvrije hypotheken.

Dus nog dit jaar een eindrally van de beleggers en volgend jaar starten met nog hogere prijzen.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

NNCi schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:31:
[...]

Beleggers hebben de markt al verziekt en dat gaan ze komende periode verder verslechteren.

Het zou zo kunnen dat de prijzen dit jaar nog harder gaan stijgen doordat met name beleggers nog de verhoogde overdrachtsbelasting voor willen zijn. Een paar jaar geleden had je dat ook bij de aangekondigde wijziging van de hypotheekrente.

Dus nog dit jaar een eindrally van de beleggers en volgend jaar starten met nog hogere prijzen.
Een belegger die kan rekenen gaat nu geen pand (meer) aanschaffen.
Met geluk haal je 2 of 3% rendement op verhuur, dat lijkt mij het risico niet waard.

Ik heb recent Rabobank certificaten gekocht, als die weer rente gaan vergoeden levert dat ~5% op. En je hebt geen zeurende huurders :+

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 27-08-2020 23:38 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• NNCi
Sport_Life schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:32:
[...]

we gaan het zien :+

• Richh
Sport_Life schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:32:
[...]

Alleen de 'onrust' al dat ze dreigen aan 'de regeltjes' te zitten zal al effect hebben.
"Wat als" woningwaarde in box 3, "wat als" HRA-aanpassingen, oh wacht de overdrachtsbelasting...

Precies dit dus:
Gaan in ieder geval weer een paar maanden interessante discussies zien in dit topic :)

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-12 22:27
Ja meer rookgordijnen die de keiharde realiteit niet zullen verhullen.
Maatregelen die geen maat regelen.

Die 2% is voor een kleine groep.
Problemen partner ouder of eerder huis gekocht.
Nieuwbouw is v.o.n.
Aanbod wordt er niet meer door, dus het blijft een verdringingsmarkt.
En feitelijk net zo met die 8%.
Er komt geen huis meer bij dus alles blijft bij het oude niet normale.
Hooguit wat veranderde spanningen tussen de groepen.

Verwijderd

Volgens mij draait er ergens een marketing machine op volle kracht. Ik heb eerlijk gezegd, gezien de voorwaarden, geen hele hoge verwachtingen van deze maatregel.

Overdracht van ons huis staat gepland voor de 15e december. Kopers komen qua leeftijd in aanmerking, maar hebben al een koopwoning.

Dit gaat vooral de onderkant van de markt toegankelijker maken, maar daar is al niet bepaald gebrek aan animo. Dit is verkiezingspolitiek.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En naast ons landje, FED doet ook wat ;

https://www.nrc.nl/nieuws...nger-lage-rentes-a4010047
Centrale banken De Amerikaanse centrale bank verhoogt minder snel de rente als de inflatie stijgt of de arbeidsmarkt krap is.
Ook weer positief of is dit wederom uitstel van executie?

• Vorkie
  • Niet online
Members only:

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-12 22:23
Flo schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:25:
Qua wegvallen overdrachtsbelasting voor starter: zijn daar ook creatieve constructies voor te verzinnen als je - zoals ik - de formele overdracht hebt in november?

Telt bijvoorbeeld de datum tekening koopcontract of de datum dat je via de notaris het huis echt krijgt?

Denk eigenlijk van niet, aangezien de verkoper ook zijn/haar hypotheek moet aflossen en een nieuwe woning kopen. Of mis ik iets en valt er eventueel wat te regelen als de “winst” te delen is?
Ik ben bang van niet, als zou het voor mij ook wel erg prettig zijn al zou dat kunnen

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:25
Wij hebben ons huis verkocht aan een starter, overdracht in januari :) voor hem is het schrappen van de overdrachtsbelasting dus een flinke meevaller. Is hem gegund. Had het alleen zelf ook wel fijn gevonden :+

[ Voor 11% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 28-08-2020 08:12 ]

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Jammer dat ik de sleutel al krijg in Oktober. Scheelt me bijna 10k... =(

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
banaliteit schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:15:
Jammer dat ik de sleutel al krijg in Oktober. Scheelt me bijna 10k... =(
10 k?
Dat betekent een huis van bijna 5 ton, dat is geen starters woning.

• banaliteit
  • Niet online
Mark31 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:17:
[...]

10 k?
Maar ik ben wel een "starter". :9

• Vorkie
  • Niet online
Mark31 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:17:
[...]

10 k?
Hoezo is dat geen starterswoning? Ben je verplicht om met z'n 2en een appartementje te kopen met 2 kamertjes op je 34ste? Of koop je gelijk iets waar je, gezien je leeftijd, ook kan uitbreiden met je hobby of nazaad?

https://www.funda.nl/koop...3-van-den-broekstraat-40/

Daar heb je gewoon een gemiddeld rijtjeshuis voor in Utrecht, als eerste koper.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:07
Richh schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:14:
Het is voor de economie gunstiger als er gespaard wordt voor de overwaarde van een ander, dan voor de schatkist van de staat.
Dat betwijfel ik. Ik ben niet goed genoeg economisch onderlegd om het te kunnen onderbouwen, maar ik denk dat het ophogen van particuliere vermogens niet echt als 'rollen' telt.

Gaan door deze maatregel huizen verkocht worden die anders niet te koop waren geweest? Gaan door deze maatregel huizen gebouwd worden die er anders niet waren gekomen? Het is moeilijk voor te stellen dat het veel gaat uitmaken.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-12 17:14
Richh schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:26:
[...]

LTI naar 98% tegelijkertijd lijkt me een hele goede maatregel :)

Wishfull thinking :P
Zou geen gek idee zijn. Dan stel je alsnog starters in het voordeel tovniet starters, zonder dat het een priksopdrijvend effect met zich mee brengt. Sterker nog over de hele linie eerder een prijsdrukkend effect.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-12 17:14
Sport_Life schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:31:
[...]

De verhoging van de arbeidskorting is wel prettig, ook voor niet- starters :P.
Afgelopen jaren best wat koopkracht bijgekomen obv belasting verlaging en Cao verhogingen .

Vind 33k trouwens wel een pittige studieschuld zeg :/ zeker als je daardoor geen huis hebt kunnen kopen en dus ook jaarlijks 7% "misloopt".
Als je je huis als investerng gaat zien is dat mislopen natiurlijk een keuze. Met die studieschuld kun je prima een goedkopere woning kopen, desnoods eem bezemkast ergems, om maar niet die 7% (in het verleden behaalde resultaten....) mis te lopen

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Die lagere inkomenstenbelasting komt ook 2x harder aan bij rijke tweeverdieners dan bij alleenstaanden, dus dat is ook weer extra concurrentie op de woningmarkt

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• Richh
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:53:
[...]

Dat betwijfel ik. Ik ben niet goed genoeg economisch onderlegd om het te kunnen onderbouwen, maar ik denk dat het ophogen van particuliere vermogens niet echt als 'rollen' telt.
Nouja, de particulier kan het ook uitgeven aan andere dingen. Als het in de staatskas beland levert het niet bijzonder veel op voor de economie.
Gaan door deze maatregel huizen verkocht worden die anders niet te koop waren geweest? Gaan door deze maatregel huizen gebouwd worden die er anders niet waren gekomen? Het is moeilijk voor te stellen dat het veel gaat uitmaken.
Nee en nee. Het lost niet echt iets op; zoals al die onderzoeken hiernaar ook hebben aangetoond :+

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

rbaidjoe schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:10:
[...]

Als je je huis als investerng gaat zien is dat mislopen natiurlijk een keuze. Met die studieschuld kun je prima een goedkopere woning kopen, desnoods eem bezemkast ergems, om maar niet die 7% (in het verleden behaalde resultaten....) mis te lopen
Als een studieschuld de reden was om geen woning te kopen ,zie ik dat als een extra kostenpost van 7% per jaar. Dat heeft niks met een investering te maken, maar met de aankoopkosten van een woning ;).

Daarnaast kunnen er natuurlijk 100 andere goede redenen zijn om geen woning te kopen :).

Een bezemkast is natuurlijk geen alternatief voor de meeste mensen..

[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 28-08-2020 11:04 ]

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Oplossingen zijn als een olifant die in de kamer staat. Het gaat er om dat de kiezers het idee hebben dat ze meer kunnen. Dát ze weer dat huis kunnen kopen. dát ze weer een nuwe oto kopen. Dát ze denken; hee die keuken mag ook wel een keer vervangen worden.
[/rutte-modus]

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-12 08:00
Wilf schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:51:
Oplossingen zijn als een olifant die in de kamer staat. Het gaat er om dat de kiezers het idee hebben dat ze meer kunnen. Dát ze weer dat huis kunnen kopen. dát ze weer een nuwe oto kopen. Dát ze denken; hee die keuken mag ook wel een keer vervangen worden.
[/rutte-modus]
Wel kortetermijnoplossingen hoor want daarmee stel je de klap van de "realiteit" gewoon eventjes uit..

• Valorian
Wat betreft die voorstellen m.b.t. overdrachtsbelasting: wat denken jullie dat het effect is op de kansen van particulier vs belegger om 'ertussen te komen'?

Stel je hebt een woning in Utrecht die voor 300K te koop staat en op basis van de huidige markt normaliter voor zo’n 330K van de hand zou gaan. Dan is het effect in kosten als volgt:

Particulier starter <35:
Zal wellicht die 330K betalen. Maar dankzij nieuwe regel hoeft deze particulier nu 6.600 euro minder spaargeld in te leggen.

Belegger:
Kan zonder voorwaarden die 330K bieden. Maar moet rekening houden met bijna 20.000 euro meer aankoopkosten dan in het oude scenario (8 ipv 6 %).

Dus als die 330K gebaseerd is op het gewenste rendement door verhuur dan zal hij óf minder willen betalen voor dit huis en huur hetzelfde willen houden, óf hetzelfde willen betalen voor dit huis en huur hoger inzetten. (of: zelfde betalen, zelfde huur, maar minder rendement)

Zou dit een verschil teweeg kunnen brengen? Oprechte interesse.

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 28-08-2020 11:33 ]

• Beanie
  • Laatst online: 16-05-2023
Valorian schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:32:
Wat betreft die voorstellen m.b.t. overdrachtsbelasting: wat denken jullie dat het effect is op de kansen van particulier vs belegger om 'ertussen te komen'?

Stel je hebt een woning in Utrecht die voor 300K te koop staat en op basis van de huidige markt normaliter voor zo’n 330K van de hand zou gaan. Dan is het effect in kosten als volgt:

Particulier starter <35:
Zal wellicht die 330K betalen. Maar dankzij nieuwe regel hoeft deze particulier nu 6.600 euro minder spaargeld in te leggen.

Belegger:
Kan zonder voorwaarden die 330K bieden. Maar moet rekening houden met bijna 20.000 euro meer aankoopkosten dan in het oude scenario (8 ipv 6 %).

Dus als die 330K gebaseerd is op het gewenste rendement door verhuur dan zal hij óf minder willen betalen voor dit huis en huur hetzelfde willen houden, óf hetzelfde willen betalen voor dit huis en huur hoger inzetten. (of: zelfde betalen, zelfde huur, maar minder rendement)

Interessante vraag. Moeten we eigenlijk een rekensommetje op los laten wat dit met de huur doet, even snel gerekend komt ik dan op het volgende:

Oude situatie:
Koopsom 330.000
OVB: 6.600
Totaal: 336.600

Uitgaande van een appartement van ca. 75 m² en een huurprijs van 1.250 per maand (15.000 per jaar) geeft dat een BAR van ~4,4%.

Nieuwe situatie:
Koopsom 330.000
OVB: 26.400
Totaal: 356.400

Geeft een BAR van 4,2%. Het verschil is onderaan de streep dus niet eens heel groot. Maar wat gebeurt er als je de huur een beetje gaat verhogen?

Maandhuur van 1.275 geeft een BAR van 4,29%
Maandhuur van 1.300 geeft een BAR van 4,38%
Maandhuur van 1.325 geeft een BAR van 4,46%

Conclusie: een stijging van 4% van de huur (50,- per maand extra) maakt dat je nagenoeg hetzelfde rendement behaalt op de investering.

Verwacht echter niet dat je nu massaal een huurstijging krijgt en zie eerder gebeuren dat de beleggers die paar tienden minder rendement voor lief nemen aangezien er geen alternatieven zijn die meer opleveren vs. risico.

Daarnaast kan het ook zijn dat je gaat zien dat er gewoon iets bespaard gaat worden op kosten die gemaakt moeten worden. net even wat minder onderhoud, net even dat ene dingetje niet verbouwen maar wel een soortgelijke huur vragen.

Gaat het effect hebben is dus de vraag? Ja en nee. De kleine particuliere belegger zal nu mogelijk iets eerder afhaken of minder bieden. De grotere jongen gaan gewoon door en besparen het ergens anders wel. Blijft wel over het effect van bieden zonder voorbehouden. Dat blijft een waarde vertegenwoordigen voor verkopers, dat blijven beleggers kunnen doen.

DISCLAIMER: Huurprijzen even fictief genomen, maakt voor het rekenvoorbeeld weinig uit.

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:49
Valorian schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:32:

Particulier starter <35:

Belegger:

Voor beleggers gaat het van 2% naar 8%. in geval dat het een woning betreft.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06:04
Flo schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:25:

Ben ik ook wel benieuwd naar!

*hier een starter <30 die op 2nov de overdracht heeft voor eerste koopwoning
Vis dan helaas net achter het net, maar ben allang blij dat ik ertussen ben gekomen in deze markt.
GovertNL schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:34:
Ik kom hier even binnenvallen.

Op dit moment met vriendin in de situatie dat we het huis van één van onze ouders gaan kopen.
Koopbedrag is al bekend. We krijgen een schenking van 100.000 euro. We wilden het huis per 1 december overnemen.

Wat is nu wijs? Uitstellen tot 1 januari ivm overdrachtsbelasting? Ik stel deze vraag omdat er dit jaar ook al vaker is geroepen om te stoppen met de belastingvrije schenkingen voor een huis van je kind. Omdat dit de overheid gigantisch veel geld "kost". Zal dit op korte termijn kunnen gebeuren?
Je hebt een jaar de tijd om gebruik te maken van de schenking.
Je zou dus per 1 dec de schenking in ontvangst kunnen nemen en dan de overdracht van de woning na 1 januari kunnen doen.

Maar eerst even het definitieve besluit afwachten.

[ Voor 36% gewijzigd door Flix20 op 28-08-2020 11:55 ]

PSN: Flix20-NL

• Beanie
Flix20 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:53:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar!

*hier een starter <30 die op 2nov de overdracht heeft voor eerste koopwoning
Vis dan helaas net achter het net, maar ben allang blij dat ik ertussen ben gekomen in deze markt.

[...]

Je hebt een jaar de tijd om gebruik te maken van de schenking.
Je zou dus per 1 dec de schenking in ontvangst kunnen nemen en dan de overdracht van de woning na 1 januari kunnen doen.

Maar eerst even het definitieve besluit afwachten.
Verwacht dat datum overdacht als leidraad genomen wordt. Dat is een notarieel vastgelegde datum en in de registers van het kadaster vastgelegd. Daarnaast wordt OVB betaald op het moment dat de notaris de gelden tussen partijen laat overgaan en daarmee zal datum overdracht gelden als wanneer de belasting betaalt moet worden.

Enige manier om te profiteren is dus uitstellen van de levering, wat vaak genoeg gebeurt, moet je alleen wel een verkoper hebben die daar aan mee kan/wil werken. Zie nu de constructies al voor me dat er onderhandse afspraken gemaakt worden dat de OVB 50/50 gesplit wordt tussen partijen als er uitstel plaatsvindt.

• izdp
Sport_Life schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:51:
[...]

Als een studieschuld de reden was om geen woning te kopen ,zie ik dat als een extra kostenpost van 7% per jaar. Dat heeft niks met een investering te maken, maar met de aankoopkosten van een woning ;).

Daarnaast kunnen er natuurlijk 100 andere goede redenen zijn om geen woning te kopen :).

Een bezemkast is natuurlijk geen alternatief voor de meeste mensen..
Die 7% is een fabeltje, een broodje aap verhaal.
Ik heb wat voorbeelden nagerekend uit de vorige eeuw tot en met het dieptepunt in de jaren '80 en zelfs die aankopen van toen halen dat bij lange na niet.
Dit nog los van onderhoudskosten en updates.

• Flix20
Beanie schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:00:
[...]

Verwacht dat datum overdacht als leidraad genomen wordt. Dat is een notarieel vastgelegde datum en in de registers van het kadaster vastgelegd. Daarnaast wordt OVB betaald op het moment dat de notaris de gelden tussen partijen laat overgaan en daarmee zal datum overdracht gelden als wanneer de belasting betaalt moet worden.

Enige manier om te profiteren is dus uitstellen van de levering, wat vaak genoeg gebeurt, moet je alleen wel een verkoper hebben die daar aan mee kan/wil werken. Zie nu de constructies al voor me dat er onderhandse afspraken gemaakt worden dat de OVB 50/50 gesplit wordt tussen partijen als er uitstel plaatsvindt.
Zou in mijn geval wel kunnen gezien de huidige bewoners nog geen nieuwe woning hebben.
Moet ik alleen wel met de leveranciers van o.a. de keuken en badkamer kortsluiten dat de leverdatum opschuift.

• izdp
Richh schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:39:
[...]

Nouja, de particulier kan het ook uitgeven aan andere dingen. Als het in de staatskas beland levert het niet bijzonder veel op voor de economie.

[...]

Nee en nee. Het lost niet echt iets op; zoals al die onderzoeken hiernaar ook hebben aangetoond :+
Juist andersom.
Uiterst goed voor de economie, de overheid spaart helemaal niets immers.
Spaargeld boven een normale buffer is dood geld voor de economie.
Zo kan je heel veel geld in omloop brengen, maar helpt geen moer als dat in potten blijft zitten.
De omloopsnelheid van het geld is een zeer belangrijke indicator.

• izdp
Beanie schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:00:
[...]

Eens en net zoals Flix zei; we zullen het definitieve besluit moeten afwachten.
Ik heb al twee 'sluiproutes' bedacht voor de verhoging van 2 naar 8%.
Dus zullen ze erg alert moeten zijn op mogelijke constructies om dit goed dicht te timmeren.

Ik vraag me wel af hoe het zit met hele grote renovatieprojecten van ontwikkelaars.
Kleinere konden binnen 6 maanden wel gratis worden doorverkocht en voor grotere ach het was maar 2%.
Met 8% wordt het heel serieus geld.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:11
Het blijft allemaal gedoe in de marge. Zolang de overheid niet in staat is om het aanbod structureel te matchen met de vraag (inclusief ruimte voor een klein stoelendans effect) kan je van alles en nog wat verzinnen met belastingen, rentes en hefbomen, het zal niks uitmaken.

Ik begin me langzaamaan af te vragen of dit niet gewoon beleid is van de overheid. Maximale zeepbel betekent namelijk maximale waardevermeerdering van het woningbestand wat (deels) terugvloeit in de reële economie. Dat zit dus op het moment al verdisconteerd in ons GDP. Kan, en nog belangrijk wil, de overheid überhaupt nog wel dat de prijzen dalen?

• Beanie
izdp schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:24:
[...]

Eens en net zoals Flix zei; we zullen het definitieve besluit moeten afwachten.
Ik heb al twee 'sluiproutes' bedacht voor de verhoging van 2 naar 8%.
Dus zullen ze erg alert moeten zijn op mogelijke constructies om dit goed dicht te timmeren.

Ik vraag me wel af hoe het zit met hele grote renovatieprojecten van ontwikkelaars.
Kleinere konden binnen 6 maanden wel gratis worden doorverkocht en voor grotere ach het was maar 2%.
Met 8% wordt het heel serieus geld.
Ook niet zo moeilijk, renovatieplan gereed hebben en meteen in verkoop gaan voordat je formeel hebt afgenomen. Doe je in feite een ABC op het moment dat je levert aan de nieuwe eigenaar. Of je levert al voordat je gerenoveerd hebt. Kan in principe voor zowel verkoop aan particulieren als complex verkoop aan eindbelegger.
Michielgb schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:45:
Het blijft allemaal gedoe in de marge.
Klopt, zo zie ik het ook. Het lijkt voor de gewone burger met weinig inzicht op een enorme impact die stijging van de OVB, maar het doet in het grote geheel niet uitzonderlijk veel. Voorzie eerder dat dit de huurmarkt verder doet verslechteren en potentieel zelfs buurten met veel niet-corporatie huurwoningen kan doen afzakken.

Het is allemaal korte termijn denken geworden en daar zijn een hoop partijen schuldig aan, al dan niet onbewust.

[ Voor 24% gewijzigd door Beanie op 28-08-2020 12:50 ]

• izdp
Ja natuurlijk dat kan, dom van me.
Ik redeneer teveel vanuit mezelf: eerst zien dan kopen.
En ze kunnen natuurlijk nog doorschuiven van bv naar bv,

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:08

Flo

Flix20 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:04:
[...]

Zou in mijn geval wel kunnen gezien de huidige bewoners nog geen nieuwe woning hebben.
Moet ik alleen wel met de leveranciers van o.a. de keuken en badkamer kortsluiten dat de leverdatum opschuift.
Heb je een aankoopmakerlaar? Misschien daar eens mee overleggen.
Denk dat ik het eens met de hypotheekadviseur ga polsen. De verkopende makelaar vragen zou ook nog kunnen, maar die zal flink wat minder interesse hebben denk ik zo dan een aankoopmakelaar.

• Flix20
Flo schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:50:
[...]

Heb je een aankoopmakerlaar? Misschien daar eens mee overleggen.
Denk dat ik het eens met de hypotheekadviseur ga polsen. De verkopende makelaar vragen zou ook nog kunnen, maar die zal flink wat minder interesse hebben denk ik zo dan een aankoopmakelaar.
Geen aankoopmakelaar.
Wel zijn het bekende echter halen ze momenteel wel wat meerdere rare fratsen uit.

Wanneer de regelgeving definitief is zal ik ook is contact opnemen met de hypotheekadviseur.

• Valorian
BekSide schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:50:
[...]

Voor beleggers gaat het van 2% naar 8%. in geval dat het een woning betreft.
Thx. Ik had hem goed in mijn hoofd en in rekensom maar inderdaad verkeerd neergezet. Denk dat die 6% nog in mijn onderbewuste zat omdat ik zelf ooit een jaartje voor de verlaging naar 2% gekocht heb 🧐

• Hertog_Martin
banaliteit schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:20:
[...]

Maar ik ben wel een "starter". :9
Wij hebben ook als starter woning van vijf ton gekocht. Nieuwbouw dus von. We hebben met nul euro op de rekening gekocht (had net een auto gekocht).

Dat krijg je nu dus met starters ook meer met deze regeling. Minder eigen geld nodig, meer starters die eerder de stap kunnen maken, meer concurrentie, nog schevere verhouding vraag en aanbod: prijzen verder omhoog.

Hoewel ik niet weet of concurrentie kan dalen als de 'betaald door ouders' kopers wegvallen, geen idee hoeveel dat er zijn.

Naja de prijslimiet kan niet heel veel hoger meer liggen, ergens houd de portemonnees op. Hypotheken kunnen niet veel hoger meer, daar rente niet veel lager kan, en generatie die tijdens studie aan het potten was is zo ook voorbij.

[ Voor 10% gewijzigd door Hertog_Martin op 28-08-2020 14:59 ]

• Richh
DNB heeft de glazen bol met daarin de huizenprijzen weer eens aangeslingerd; zij denken nog steeds dat de huizenprijzen gaan dalen.

DNB: huizenprijzen gaan dalen
https://www.iex.nl/Column...enprijzen-gaan-dalen.aspx
Deze daling is nu al van toepassing, want volgens de bank is deze begonnen in de tweede helft van 2020 (vanaf juli). In 2021 en 2022 zal deze daling dan volgens DNB nog verder doorzetten.

DNB gaat uit van een daling van 2,1% in 2021 en 3,7% in 2022. Ik hoor u als lezer direct al roepen dat dit geen grote percentages zijn. Daar heeft u volkomen gelijk in. De afgelopen jaren stegen de huizenprijzen met hogere percentages. DNB geeft ook diverse redenen aan voor de daling, namelijk:
  • De economie krimpt met 6,4%
  • De economische schade is pas in 2023 weer ingehaald
  • De koopkracht daalt, lonen onder druk
  • Vooral flexwerkers en zzp-ers zijn de dupe
  • De werkloosheid stijgt naar 7,3% (vorige jaar 3,4%)
NVM heeft er ook nog een persberichtje uitgedaan, gezien de aanpassingen in de overdrachtsbelasting:
NVM: Differentiatie overdrachtsbelasting zorgt niet voor gewenste verlichting
https://www.nvm.nl/nieuws/2020/overdrachtsbelasting/
Meer woningaanbod, in combinatie met beleid dat aandacht heeft voor de lokale verschillen zien wij als een betere oplossingsrichting. En daarnaast het afschaffen van de gehele overdrachtsbelasting, die door veel consumenten als een verhuisboete wordt ervaren."
De trend is nog steeds dat er in de hectiek van de dag nieuwe aanvullende regelingen en maatregelen worden genomen die uiteindelijk de markt als geheel niet ten goede komen.” aldus Onno Hoes. “Ik wil het Kabinet dan ook graag oproepen om met de maatschappelijke partners om tafel te gaan en gezamenlijk na te denken over een structurelere en toekomstbestendige inrichting van de woningmarkt."
Ik ben het met beide wel eens :P

En dat de NVM graag 0% overdrachtsbelasting zou zien, dat zal vast niemand verbazen. De groenteboer rekent liever 0% BTW op groente. De autoverkoper wil van de BPM af. Zo kan ik wel even doorgaan O-)

[ Voor 36% gewijzigd door Richh op 28-08-2020 16:12 ]

• Mark31
5 ton schuld?
Mij niet gezien, vond 2 ton al veel.
Als doorstroomhuis is het anders want dan heb je ook overwaarde op je huidige huis waardoor de hypotheek niet zo hoog is.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Mark31 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:08:
5 ton schuld?
Als doorstroomhuis is het anders want dan heb je ook overwaarde op je huidige huis waardoor de hypotheek niet zo hoog is.
Dat is allemaal relatief natuurlijk.
Een groot deel hangt af van je inkomen en je vermogen of 5 ton veel is :).

• Richh
5 ton schuld?
Tja, of het is te duur, of het is te klein (al vinden sommigen natuurlijk dat starters heel blij moeten zijn met 50m2 voor meer dan die 2 ton die jij al veel vind).

Er is geen alternatief, want goedkoop huren bestaat niet (en mag ook niet als het bestond).

Als je de komende 5-10 jaar geen overwaarde op kan bouwen (bijvoorbeeld omdat de lonen niet stijgen en de rente niet veel lager kan) is ook dat pad onmogelijk geworden.

"Mij niet gezien"? Ik doe er liever ook niet aan mee, maar een dak boven je hoofd is toch een eerste levensbehoefte.

• Vorkie
  • Niet online
5 ton schuld?
Sociale huur is geen optie als je een huis van 500k kan kopen....

Particuliere huur: https://www.nvm.nl/wonen/marktinformatie/huurmarkt/
(De gemiddelde prijs is € 1.076,- voor woonhuizen (+0,6 t.o.v. vorig jaar) en € 1.114,- voor appartementen (+3,5%). De gemiddelde vierkante meter prijs kwam in het eerste kwartaal voor woonhuizen uit op €9,50 (+2,6%) en voor appartementen op €13,61 (+5,1%).

Kopen:
500k aan hypotheek is ongeveer netto 1500 euro.

Dus wat wil je?

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-12 12:31
@Richh , over die dalende huizenprijzen. Kan me nog 2008 herinneren, maar ook toen konden mensen prima kopen hoor. Ik was in 2011 starter, en iedereen om mij heen had een baan. Maar huizen stonden toen al echt jaren te koop. Ik had toen zoiets van... is het angst? Emotie?

Het probleem nu is dat de gewone mens de huizenmarkt bepaald, en het is allemaal emotie + echte financiële situatie. Het probleem in 2008 -> 2013 was dat mensen geen huizen kochten omdat ze bang waren hun eigen woning niet kwijt te raken. In die tijd ging de overdrachtsbelasting van 6% naar 2% omdat de woningmarkt echt enorm dicht aan het slippen was... Kan je nu niet voorstellen he? :) wat een grap.

Huizen markt + Economie is enorm volatiel aan het worden. Probleem van hoge volatiliteit is dat mensen die het systeem snappen er enorm rijk van worden en de gewone mens er vaak de dupe van is. De kloof tussen arm en rijk wordt vaak een stuk groter door hoge markt volatiliteit.

Er heerst nu een soort FOMO. Toen ik starter was, durfden starters helemaal niet.... allemaal angst enzo. Bang dat als ze een huis gingen kopen dat hij daarna gelijk onder water ging staan.
Hoefde mijn studie schuld niet eens mee te rekenen..

Vraag me af of er ook meer starters waren in 2008 -> 2013 (mensen die een woning willen kopen) als nu. Vraag mij af hoe het percentage kopers eruit ziet. (Starters/Woningeigenaren/Beleggers)

Toen de overdrachtbelasting van 6% naar 2% ging + rentes omlaag gingen, kregen woning eigenaren op ten duur ineens door dat ze van hun hoge + vaak shit hypotheek af konden komen toen ze eenmaal niet meer onder water stonden en hun huis gingen verkopen. En beleggers zagen hun kans schoon. Toen brak het hek van de dam + ineens heel veel starters? Waar kwamen die dan ineens vandaan, waren die angstig en durfden ze geen woning te kopen en bleven dus in de kelder van hun pa en ma wonen uit angst???

Soms snap ik er niks van. Waarom kochten al die starters dan niet net na de crisis... En zijn er nu echt veel starters? Nieuwe mini babyboom geweest?

• Vorkie
  • Niet online
Immutable schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:45:
@Richh , over die dalende huizenprijzen. Kan me nog 2008 herinneren, maar ook toen konden mensen prima kopen hoor. Ik was in 2011 starter, en iedereen om mij heen had een baan. Maar huizen stonden toen al echt jaren te koop. Ik had toen zoiets van... is het angst? Emotie?

Het probleem nu is dat de gewone mens de huizenmarkt bepaald, en het is allemaal emotie + echte financiële situatie. Het probleem in 2008 -> 2013 was dat mensen geen huizen kochten omdat ze bang waren hun eigen woning niet kwijt te raken. In die tijd ging de overdrachtsbelasting van 6% naar 2% omdat de woningmarkt echt enorm dicht aan het slippen was... Kan je nu niet voorstellen he? :) wat een grap.

Huizen markt + Economie is enorm volatiel aan het worden. Probleem van hoge volatiliteit is dat mensen die het systeem snappen er enorm rijk van worden en de gewone mens er vaak de dupe van is. De kloof tussen arm en rijk wordt vaak een stuk groter door hoge markt volatiliteit.

Er heerst nu een soort FOMO. Toen ik starter was, durfden starters helemaal niet.... allemaal angst enzo. Bang dat als ze een huis gingen kopen dat hij daarna gelijk onder water ging staan.
Hoefde mijn studie schuld niet eens mee te rekenen..

Vraag me af of er ook meer starters waren in 2008 -> 2013 (mensen die een woning willen kopen) als nu. Vraag mij af hoe het percentage kopers eruit ziet. (Starters/Woningeigenaren/Beleggers)

Toen de overdrachtbelasting van 6% naar 2% ging + rentes omlaag gingen, kregen woning eigenaren op ten duur ineens door dat ze van hun hoge + vaak shit hypotheek af konden komen toen ze eenmaal niet meer onder water stonden en hun huis gingen verkopen. En beleggers zagen hun kans schoon. Toen brak het hek van de dam + ineens heel veel starters? Waar kwamen die dan ineens vandaan, waren die angstig en durfden ze geen woning te kopen en bleven dus in de kelder van hun pa en ma wonen uit angst???

Soms snap ik er niks van. Waarom kochten al die starters dan niet net na de crisis... En zijn er nu echt veel starters? Nieuwe mini babyboom geweest?
Ik had een woning gekocht in 2010, deze heeft tot 3 jaar geleden onder water gestaan, maar is dit jaar verkocht voor 80k bovenop waar ik het voor gekocht had.
Ik had nog een 5.x% aan rente, leuk voor de bankspaar.
Net voor verkoop verliep de eerste 10 jaar rente, van 5.x% naar 0.75%... (rentekorting, ING, LTV enorm laag tegenover WOZ)

Dus tja, was kopen in die crisis dan zo erg? Ja als je uit elkaar ging etc..., maar in gewone situaties ben je nu spekkoper :)

• Richh
De woningmarkt is een vertrouwensmarkt, dat is volgens mij overduidelijk :)
Exact. Ook een reden dat ik vrij actief ben in dit topic :P
Ik hoef er niet rijk van te worden, maar het is overduidelijk dat de juiste beslissingen meer bepalend voor je toekomst zijn dan je carrièrepad, om maar iets te noemen.
Soms snap ik er niks van. Waarom kochten al die starters dan niet net na de crisis...
Ik denk 2 redenen :P
  • "Volgend jaar is het goedkoper" en perfect timen van de markt lukt toch niet.
  • Laten we ook niet vergeten dat er 100.000 jongeren per jaar afstuderen en/of voldoende werkervaring hebben verkregen waardoor een koophuis de logische stap is. Dat zijn er ook een half miljoen sinds het aflopen van de crisis. Dus: een groot gedeelte deed het wel, maar er zijn ook gewoon heel veel nieuwe starters. Niks vergeleken met de babyboom hoor, maar wel een serieus aantal icm vrijwel geen nieuwbouw en bijv het migratiesaldo in dezelfde periode.
    Kort samengevat: wie nu een jaar of 25 is, heeft veelal nog geen 'kans' gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 28-08-2020 17:09 ]

• Miks
  • Laatst online: 10-01 17:56
Vorkie schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:58:
[...]

Dus tja, was kopen in die crisis dan zo erg? Ja als je uit elkaar ging etc..., maar in gewone situaties ben je nu spekkoper :)
En waar baseer je deze roze-bril-mening op? Als je koopt op de top van de markt ben je geen spekkoper.

• Miks
Richh schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:03:

[...]

"Volgend jaar is het goedkoper" en perfect timen van de markt lukt toch niet.
Edit: verkeerd gelezen. Perfect timen is lastig ja, maar niemand betoogt dat je de woningmarkt perfect moet timen.

De markt zelf kan je best goed timen. Elk weldenkend mens zou nu moeten inzien dat de markt op de top is. Huisjesflippers zien dit, dan kan jij het ook. Die markt is prima te timen.
Er zullen een hoop mensen het met me oneens zijn, maar elke crisis kent mensen die het aan zien komen.
Wat je bedoelt is dat veel mensen het fout hebben als zij de markt proberen te timen, dat klopt wel.

Er is ook wel een verschil tussen gigantisch rijk worden door de markt te timen en een heleboel risico ontwijken door goed naar de markt te kijken. Je moet nu risico ontwijken door nu geen huis te kopen, maar minstens een jaar te wachten. Never catch a falling knife.

[ Voor 7% gewijzigd door Miks op 28-08-2020 17:53 ]

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-12 12:31

Ik hoef er niet rijk van te worden, maar het is overduidelijk dat de juiste beslissingen meer bepalend voor je toekomst zijn dan je carrièrepad, om maar iets te noemen.
Dan vindt je denk ik wel de "Value" cycle interessant. Value is eenheidsloos, mensen denken vaak in Geld. Maar de echte slimmerik die assets koopt en verkoopt denkt in waarde. En door de tijd heen gezien heb je allemaal "value cycles". Dat vliegt van Huizenmarkt, naar Goud, naar Aandelen, naar cash geld. Maar cash geld wordt enorm bijgeprint waardoor zowel de huizenmarkt, goud en aandelen enorm omhoog gaan. Dat moet je normaliseren om de echte waardestijging te kunnen inzien. Is de inflatie berekening van onze overheid en de EU wel de echte werkelijke inflatie?

Interessant is om zaken uit te drukken in andere zaken dan geld. Zoals huizen in goud. Of de Dow of S&P500 in Goud in plaats van dollars of euro's. Dit is wel leuk filmpje:

En nee dat is niet offtopic, dat is gewoon wanneer er meer beleggers zijn in de huizenmarkt en wanneer minder... dat hangt af van waar men als belegger liever in gaat zitten op het moment. En welke cycle we in zitten.

• izdp
Hertog_Martin schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:57:
[...]

Hoewel ik niet weet of concurrentie kan dalen als de 'betaald door ouders' kopers wegvallen, geen idee hoeveel dat er zijn.
Wat minder zou kunnen worden door de extra 6%, zijn de ouders die dusdanig kochten, dat zoon- of dochterlief met een verdedigbare marktconforme huur, huurtoeslag konden krijgen.
Voor de starter uit ouderlijk huis of studjeskamer zeker geduchte concurrenten!

• izdp
Immutable schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:34:
[...]

Dan vindt je denk ik wel de "Value" cycle interessant. Value is eenheidsloos, mensen denken vaak in Geld. Maar de echte slimmerik die assets koopt en verkoopt denkt in waarde. En door de tijd heen gezien heb je allemaal "value cycles". Dat vliegt van Huizenmarkt, naar Goud, naar Aandelen, naar cash geld. Maar cash geld wordt enorm bijgeprint waardoor zowel de huizenmarkt, goud en aandelen enorm omhoog gaan. Dat moet je normaliseren om de echte waardestijging te kunnen inzien. Is de inflatie berekening van onze overheid en de EU wel de echte werkelijke inflatie?

Interessant is om zaken uit te drukken in andere zaken dan geld. Zoals huizen in goud. Of de Dow of S&P500 in Goud in plaats van dollars of euro's. Dit is wel leuk filmpje:
[YouTube: What Is A Wealth Cycle? The Difference Between Price & Value Explained by Mike Maloney]

En nee dat is niet offtopic, dat is gewoon wanneer er meer beleggers zijn in de huizenmarkt en wanneer minder... dat hangt af van waar men als belegger liever in gaat zitten op het moment. En welke cycle we in zitten.
Waarom wordt de inflatie niet de lucht ingejaagd?
Heel simpel omdat het extra geld niet of nauwelijks voor consumptie of investeringen wordt gebruikt.
Dus wordt het opgeslagen in spaargeld, aandelen, edelmetalen en OG >:)

• izdp
Richh schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:07:
DNB heeft de glazen bol met daarin de huizenprijzen weer eens aangeslingerd; zij denken nog steeds dat de huizenprijzen gaan dalen.

DNB: huizenprijzen gaan dalen
https://www.iex.nl/Column...enprijzen-gaan-dalen.aspx

[...]

NVM heeft er ook nog een persberichtje uitgedaan, gezien de aanpassingen in de overdrachtsbelasting:
NVM: Differentiatie overdrachtsbelasting zorgt niet voor gewenste verlichting
https://www.nvm.nl/nieuws/2020/overdrachtsbelasting/

[...]

[...]

Ik ben het met beide wel eens :P

En dat de NVM graag 0% overdrachtsbelasting zou zien, dat zal vast niemand verbazen. De groenteboer rekent liever 0% BTW op groente. De autoverkoper wil van de BPM af. Zo kan ik wel even doorgaan O-)
Tja, Jos Koets is al jaren negatief gestemd qua woningprijzen.
DNB wil links- of rechtsom de hypotheekmarkt veel kleiner hebben voor de banken.
Dus schieten ze links en rechts uit de heup.

Deze invalshoek van DNB is van april 2020: https://www.dnb.nl/nieuws...lletin-2020/dnb388205.jsp

• Vorkie
  • Niet online
Miks schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:27:
[...]

En waar baseer je deze roze-bril-mening op? Als je koopt op de top van de markt ben je geen spekkoper.
Ah je bent er nog, was stiekem aan het wachten op je berichten mbt alle berichtgeving de afgelopen week, of je nog eens bent met het instorten na de berichten van de FED en natuurlijk ons kabinet.

En ik vond het wel een aardige vergelijking met kopers van nu, je ziet nu ongeveer dezelfde redenen om niet te kopen, top van de markt, overbiedingen, teveel voor weinig, maar uiteindelijk weet je gewoon niet waar je in terecht gaat komen, maar met alle berichtgeving de afgelopen maanden houdt voor nu alsnog 1 ding in, wat eerst niet was, de rente blijft laag en dus je maandlasten en het wat lagere segment, wat eerst tot ~200k was en nu ~300k, krijgt een oppepper met die lagere kosten koper....(Tuurlijk een overflow naar de hogere met latere starters)

Heb je in die tijd 20 jaar rente vast gezet dan heb je sowieso een keuze om naar de ltv te kijken, mits je natuurlijk niet 100% aflossingsvrij hebt gedaan (dan kan misschien beter nu gaan verkopen als je in je 30 bent en veel overwaarde hebt)

Maar goed, alles valt of staat met persoonlijke financiën, gezondheid en er is geen "one size fits all" oplossing.

• Mark31
Richh schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:27:
[...]

Tja, of het is te duur, of het is te klein (al vinden sommigen natuurlijk dat starters heel blij moeten zijn met 50m2 voor meer dan die 2 ton die jij al veel vind).

Er is geen alternatief, want goedkoop huren bestaat niet (en mag ook niet als het bestond).

Als je de komende 5-10 jaar geen overwaarde op kan bouwen (bijvoorbeeld omdat de lonen niet stijgen en de rente niet veel lager kan) is ook dat pad onmogelijk geworden.

"Mij niet gezien"? Ik doe er liever ook niet aan mee, maar een dak boven je hoofd is toch een eerste levensbehoefte.
Ik snap je punt heel goed maar een half miljoen euro schuld is echt extreem veel geld.
Dan heb je gewoon meer kans dat het fout gaat omdat je dan je hoge salaris altijd moet behouden om ook je hypotheek te kunnen blijven betalen.
Dat vind ik heel riskant.

• Mark31
Vorkie schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:39:
[...]

Sociale huur is geen optie als je een huis van 500k kan kopen....

Particuliere huur: https://www.nvm.nl/wonen/marktinformatie/huurmarkt/
(De gemiddelde prijs is € 1.076,- voor woonhuizen (+0,6 t.o.v. vorig jaar) en € 1.114,- voor appartementen (+3,5%). De gemiddelde vierkante meter prijs kwam in het eerste kwartaal voor woonhuizen uit op €9,50 (+2,6%) en voor appartementen op €13,61 (+5,1%).

Kopen:
500k aan hypotheek is ongeveer netto 1500 euro.

Dus wat wil je?
1500 euro per maand aan hypotheek, dat is netto meer dan het dubbele van mijn hypotheek.
Is gewoon heel riskant, stel je kan het nu betalen, prima natuurlijk.
Maar wat als je ontslagen word en een lagere loon ontvangt?
Dat kan al op zo een hoge hypotheek problemen opleveren.
De kans dat het fout gaat is gewoon groter, stel ik ga minder verdienen is er geen man overboord, in dat scenario gaat dat sneller gebeuren.

• izdp
Dat ligt natuurlijk aan het inkomen van een huishouden en de vermogenspositie.
Maar als ik nu kijk wat er hier in de wijde omgeving nu aan nieuwbouw wordt gebouwd is die 5 ton vrijwel de ondergrens geworden.

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:33
Het is nog maar afwachten of die wijzigingen in de overdrachtsbelasting ook daadwerkelijk ingevoerd worden. Het is allemaal gebaseerd op geruchten. De vastgoedlobby zal alles op alles zetten om het tegen te houden. De verhuurders concurreren immers met de starters, ookal beweren zij zelf van niet. 8)7

• Miks
Vorkie schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:54:
[...]

Ah je bent er nog, was stiekem aan het wachten op je berichten mbt alle berichtgeving de afgelopen week, of je nog eens bent met het instorten na de berichten van de FED en natuurlijk ons kabinet.
Wat centraal stond en staat in de besluitvorming de afgelopen tijd is 'kicking the can down the road'. Wat hierboven ook al werd gezegd, in de vorige crisis ging de overdrachtsbelasting al naar beneden. Overdrachtsbelasting nu zelfs naar 0. Maar ook rente nu langdurig naar 0, klimaatmaatregelen naar 0. En het tweede inkomen naar 100.

Uit goed onderzoek blijkt het allemaal maar weinig te helpen om de echte problemen op te lossen. Toch zet dit beleid zich door.

We hadden natuurlijk al lang de overdrachtsbelasting terug moeten verhogen. Nu wordt het verlaagd in een markt die het helemaal niet nodig heeft. En de rente naar 0 zorgt er alleen maar voor dat iedereen nog harder gaat sparen, en er nog meer geld op zoek is naar rendement.

• banaliteit
  • Niet online
Ja helaas is het veel, maar dit is de prijs die je betaalt voor een beetje normale woning. En natuurlijk kan je voor je eerste woning gaan voor een goedkopere en dan via de woningcarriere opbouwen, maar of dat zo makkelijk gaat is ook maar de vraag.

Lastige keuzes. Ik was wel de laatste die slaaf zou worden bij de bank voor een enorm bedrag... Had ik maar 1..10 jaar gewacht?

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Een onderschat element van het niet kopen op een bepaald moment is dat je het geld kan kosten: als je immers een jaar later alsnog koopt, ben je 10% duurder uit.

Je koop uitstellen tot moment dat je echt niet langer kunt wachten met verhuizen, kan daardoor een dure aangelegenheid worden.

Als je bijvoorbeeld 4 jaar geleden luisterde naar de adviezen 'we zijn nu op de top van de markt en je zou daardoor niet kopen en vdg wel, zou dat je zo'n wat.. 30-40% extra gekost hebben?

[ Voor 30% gewijzigd door Requiem19 op 28-08-2020 18:25 ]

• NNCi

[...]

[...]

Ik denk 2 redenen :P
  • "Volgend jaar is het goedkoper" en perfect timen van de markt lukt toch niet.
  • Laten we ook niet vergeten dat er 100.000 jongeren per jaar afstuderen en/of voldoende werkervaring hebben verkregen waardoor een koophuis de logische stap is. Dat zijn er ook een half miljoen sinds het aflopen van de crisis. Dus: een groot gedeelte deed het wel, maar er zijn ook gewoon heel veel nieuwe starters. Niks vergeleken met de babyboom hoor, maar wel een serieus aantal icm vrijwel geen nieuwbouw en bijv het migratiesaldo in dezelfde periode.
    Kort samengevat: wie nu een jaar of 25 is, heeft veelal nog geen 'kans' gehad.
Vergeet de hervormingen in de sociale huursector niet.
De prijzen in de vrije sector zijn ontploft. Waar je voorheen makkelijk vrije sector huurwoningen van € 700 per maand kon krijgen, worden vergelijkbare woningen momenteel minstens voor € 1000 per maand aangeboden. Die jongeren worden bij gebrek aan betaalbare alternatieven de koopmarkt opgeduwd.

• Miks
Requiem19 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:24:
Een onderschat element van het niet kopen op een bepaald moment is dat je het geld kan kosten: als je immers een jaar later alsnog koopt, ben je 10% duurder uit.

Je koop uitstellen tot moment dat je echt niet langer kunt wachten met verhuizen, kan daardoor een dure aangelegenheid worden.

Als je bijvoorbeeld 4 jaar geleden luisterde naar de adviezen 'we zijn nu op de top van de markt en je zou daardoor niet kopen en vdg wel, zou dat je zo'n wat.. 30-40% extra gekost hebben?
Mooie FOMO opwekkende post weer. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Leuk zo'n post, maar kan je ook onderbouwen waar deze groei straks vandaan zou moeten komen?

• Requiem19
  • Nu online
Miks schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:40:
[...]

Mooie FOMO opwekkende post weer. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Leuk zo'n post, maar kan je ook onderbouwen waar deze groei straks vandaan zou moeten komen?
Het is een mogelijkheid die je moet meewegen in je keuze om ‘te timen’.

Ik zeg niet dat het nu zeker gaat gebeuren, maar het is één van de scenario’s.

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

De luxe om te timen is makkelijker gezegd dan gedaan; het leven en levensveranderende gebeurtenissen vallen lastig te sturen. Nou ja, behalve als je invloedrijke ouders hebt natuurlijk :)

• Requiem19
  • Nu online
Wilf schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:12:
De luxe om te timen is makkelijker gezegd dan gedaan; het leven en levensveranderende gebeurtenissen vallen lastig te sturen. Nou ja, behalve als je invloedrijke ouders hebt natuurlijk :)
Ik geloof er ook niet in :-).

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:01

Metro2002

Memento mori

Richh schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:27:
[...]

Een dak boven je hoofd kun je ook hebben als je in een camper of busje woont ;) Met zulke prijzen zou ik (als ik single zou zijn) in elk geval creatief worden. :P

• CVTTPD2DQ
Metro2002 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:15:
Een dak boven je hoofd kun je ook hebben als je in een camper of busje woont ;) Met zulke prijzen zou ik (als ik single zou zijn) in elk geval creatief worden. :P
Een GBA-registratie, echter, wordt lastig ...

Verwijderd

Dit is exact de reden dat ik niet erg blij wordt van de push om men nog afhankelijker te maken van het inkomen i.p.v. het spaargedrag. Dan krijg je een extreem aggressieve markt waar je grote winnaars en grote verliezers hebt. Ik snap dat geld in de oude sok niet iets is waar politici blij van worden met de huidige economie, maar wordt er zelf ook niet blij van om nog afhankelijker van m'n baan (of een baan) te worden en minder invloed te hebben. Realiteit is wel dat het lang niet zo erg is, maar de trend zet wel voort.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:01

Metro2002

Memento mori

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:26:
[...]

Een GBA-registratie, echter, wordt lastig ...
Postbus adres, je inschrijven bij ouders of kennissen of gewoon niet uitschrijven als je je huis verkoopt dan ben je een 'spookburger' :P
Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:45:
[...]

Dit is exact de reden dat ik niet erg blij wordt van de push om men nog afhankelijker te maken van het inkomen i.p.v. het spaargedrag. Dan krijg je een extreem aggressieve markt waar je grote winnaars en grote verliezers hebt. Ik snap dat geld in de oude sok niet iets is waar politici blij van worden met de huidige economie, maar wordt er zelf ook niet blij van om nog afhankelijker van m'n baan (of een baan) te worden en minder invloed te hebben. Realiteit is wel dat het lang niet zo erg is, maar de trend zet wel voort.
Wij zijn al een tijdje met een schuin oog naar huizen in Groningen en Drenthe aan het kijken met het plan om dat cash bij elkaar te sparen maar daar zijn de prijzen het afgelopen jaar ook de lucht in geschoten. Zelfs met agressief sparen is er eigenlijk niet tegen deze stijgingen op te sparen :/

[ Voor 60% gewijzigd door Metro2002 op 28-08-2020 20:01 ]

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:33
Metro2002 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:15:
[...]

Een kooiwoning en wachten op betere tijden? :9

• Hertog_Martin
Mark31 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:56:
[...]

Ik snap je punt heel goed maar een half miljoen euro schuld is echt extreem veel geld.
Dan heb je gewoon meer kans dat het fout gaat omdat je dan je hoge salaris altijd moet behouden om ook je hypotheek te kunnen blijven betalen.
Los van dat wij het erg getroffen hebben met een woning die vrij zeker meteen 2 ton of meer overwaarde heeft, sta ik er zo in dat als alles in zou storten financieel we het verkopen en alsnog goedkoper kunnen gaan wonen of gaan huren met uit de verkoop genoeg geld daarvoor over.

Zodra je wat meer te besteden hebt is risico eerder dat je luxe wellicht moet opgeven maar niet snel dat je in schuldsanering komt.

Dat risico zit eerder als je max hypotheek neemt bij een laag inkomen. Als goedkoop al duur is.

• Miks
Requiem19 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:24:

Requiem19 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:49:
[...]

Het is een mogelijkheid die je moet meewegen in je keuze om ‘te timen’.

Ik zeg niet dat het nu zeker gaat gebeuren, maar het is één van de scenario’s.
Wat ben jij een goede toevoeging aan de discussie. Heb je nog meer open deuren? Natuurlijk is stijging 'een' scenario. Geen levende ziel die er aan twijfelt dat dit tot de _mogelijkheden_ behoort. Nee, iedereen die meer dan een pagina in dit topic leest, of wel eens op nu.nl kijkt weet dat zoiets mogelijk is.

Ik snap daarom niet dat je het een 'onderschat element' noemt, want de jubelstemming van team vastgoed tiert hier welig, zeg maar de n=1tjes die pronken met hun overwaarde. Wat mij betreft te veel eer om die jubelstemming aan te wakkeren met nog meer ononderbouwde FOMO berichten.

De holle retoriek die je met bovenstaande berichten verkondigt mag je wat mij betreft wel wat verder invullen, in plaats van dit keer op keer te verzaken. Als je stijging een scenario noemt, benoem dan ook waar dat scenario op gestoeld is en hoe zeer je denkt dat dit realiteit kan worden.
Ik vind dat er wel met een loep gekeken wordt naar de argumentatie van de 'doemdenkers' realisten ;) in dit topic maar dat kamp optimist ook best eens wat kritischer tegen het licht gehouden mag worden.

Dus @Requiem19, in welk scenario denk je dat we in augustus 2021 een stijging van 10% tov de huidige huizenprijzen, inflatiegecorrigeerd (wantje zegt 'duurder'), kunnen verwachten? :9~

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:04
@Miks Ga uitgerekend jij nou iemand van holle retoriek betichten? De wereld op z'n kop lijkt me.

Misschien kan je in plaats daarvan eens wat meer aandacht besteden aan de ruimte voor discussie die bijvoorbeeld een @Requiem19 laat in zijn posts. Pas dat eens toe in jouw posts, ipv die gebruikelijke stelligheid van je aannames en ze vervolgens presenteren als feiten zoals jij dat hier met grote regelmaat doet.

En nu weer gezellig :)

[ Voor 3% gewijzigd door Jannibal23 op 28-08-2020 22:03 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Mark31 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:56:
[...]

Hoezo is dat zo riskant? Wat is de kans dat een technisch expert of een hoge manager volgende maand bij de AH achter de kassa zit?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Beanie
izdp schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:39:
[...]

Wat minder zou kunnen worden door de extra 6%, zijn de ouders die dusdanig kochten, dat zoon- of dochterlief met een verdedigbare marktconforme huur, huurtoeslag konden krijgen.
Voor de starter uit ouderlijk huis of studjeskamer zeker geduchte concurrenten!
Lijkt mij een beperkt effect. Als het voorheen was, kopen en vervolgens aan kind verhuren, dan wordt het nu gewoon geld lenen aan kind met een relatief hoge rente en de belastingdienst alsnog laten betalen middels HRA. Rest terugschenken per jaar en ouders hebben nog steeds 2-3% rendement op een relatief veilige manier en alle invloed. Enige wat niet meer kan is de studentenwoningen uiteraard, kopen voor zoon/dochter die dan de verhuur aan vrienden doet.
Miks schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:18:
[...]

Wat centraal stond en staat in de besluitvorming de afgelopen tijd is 'kicking the can down the road'. Wat hierboven ook al werd gezegd, in de vorige crisis ging de overdrachtsbelasting al naar beneden. Overdrachtsbelasting nu zelfs naar 0. Maar ook rente nu langdurig naar 0, klimaatmaatregelen naar 0. En het tweede inkomen naar 100.

Uit goed onderzoek blijkt het allemaal maar weinig te helpen om de echte problemen op te lossen. Toch zet dit beleid zich door.

We hadden natuurlijk al lang de overdrachtsbelasting terug moeten verhogen. Nu wordt het verlaagd in een markt die het helemaal niet nodig heeft. En de rente naar 0 zorgt er alleen maar voor dat iedereen nog harder gaat sparen, en er nog meer geld op zoek is naar rendement.
De OVB is natuurlijk gewoon een draak van een ding. Een product waar eerst al BTW over betaald is uit de nieuwbouw, telkens weer belasten alleen omdat het verkocht wordt ook al verbouw je er niks aan. Zelfs verbouw je wel dan nog wordt die verbouwing zelf ook gewoon belast, OVB is gewoon belasting op belasting en een mooie cashcow. Als je dan echt wat wil hervormen ga dan de OVB uitruilen met verdere afbouw HRA ofzo.

Overigens ben ik benieuwd wat jouw idee van een echte oplossing is?
Miks schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:40:
[...]

Deels FOMO wellicht maar ook sterk afhankelijk van de leefsituatie en financiële positie van een persoon. Het is een discussie die hier al teveel is gevoerd, maar ben wel van mening dat als je zeker bent ergens 5-7 jaar te willen gaan wonen er niks mis hoeft te zijn met kopen. Met verplicht aflossen erbij ga je in de periode wel een daling opvangen, uiteraard bedoel ik niet dat je nu mooi even een hut van 700K moet gaan aanschaffen op een maximale hypotheek van 2 inkomens.
Miks schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:33:
[...]

[...]

Wat ben jij een goede toevoeging aan de discussie. Heb je nog meer open deuren? Natuurlijk is stijging 'een' scenario. Geen levende ziel die er aan twijfelt dat dit tot de _mogelijkheden_ behoort. Nee, iedereen die meer dan een pagina in dit topic leest, of wel eens op nu.nl kijkt weet dat zoiets mogelijk is.
*O* TEAM VASTGOED *O*

Op een serieuze noot, er is nooit een goed moment om te kopen behalve achteraf. Ken legio gevallen die het toppunt ca. 2,5 jaar geleden wel zagen. Heck, ik heb het zelf ook gedacht en heb de stijgingen die daarna volgden totaal niet aan zien komen mede door de betaalbaarheid die enorm achteruit ging voor starters. Een beetje woning werd voor een eenverdiener nauwelijks meer haalbaar. Toch is gebleken dat mijn idee van betaalbaarheid niet het algemene idee is blijkbaar.

Ik zie bijvoorbeeld niet wie 50m2 appartementen kopen voor 4500-5000 per m2. Waarom zou je dat doen? Dat kan alleen maar naar beneden. De grote maar zit in mensen die nu kopen omdat ze iets willen voor de lange termijn, aan een gezin willen beginnen of willen uitbreiden. Die groep moet niet gaan wachten totdat ze moeten omdat ze dan ineens niet meer kunnen kopen wat ze willen en dus in plaats van 10-15 jaar in de 'droomwoning' zitten nog maar 3-6 jaar bijvoorbeeld in die ene net niet woning gaan zitten.

In het laatste geval creëren zij een moeilijke situatie als het mis gaat. Degene die relaxt kopen en gewoon ruim 10 jaar kunnen blijven zitten hebben gewoonweg minder snel last van onder water staan, los van uiteraard extremere factoren als scheidingen e.d.

@Mark31 Die 500K schuld vind ik in de basis ook veel, maar afhankelijk van de inkomens. Op 2x modaal vind ik het meevallen zeker als er geen groot gezin is of helemaal niet.

• izdp
Beanie schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:48:
[...]

Lijkt mij een beperkt effect. Als het voorheen was, kopen en vervolgens aan kind verhuren, dan wordt het nu gewoon geld lenen aan kind met een relatief hoge rente en de belastingdienst alsnog laten betalen middels HRA. Rest terugschenken per jaar en ouders hebben nog steeds 2-3% rendement op een relatief veilige manier en alle invloed. Enige wat niet meer kan is de studentenwoningen uiteraard, kopen voor zoon/dochter die dan de verhuur aan vrienden doet.
Ik ben blijkbaar slecht op de hoogte van de HRA dan.
Zelf nooit genoten.

Voorbeeld kopen rond de 175k, marktconforme huur is dan met € 730,-- te verdedigen.
Zoon- of dochterlief studeert en dus geen of nauwelijks inkomen.
Max huurtoeslag zo ongeveer rond de € 330,-- p/m.

Hoge rente moet ook marktconform zijn, dus rond de 2%
Hoeveel zou dan de teruggaaf van de HRA zijn?
Ik dacht dat het enkel een aftrekpost was op je belastbaar inkomen.

• Requiem19
  • Nu online
Miks schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:33:
[...]

[...]

Ik snap daarom niet dat je het een 'onderschat element' noemt, want de jubelstemming van team vastgoed tiert hier welig, zeg maar de n=1tjes die pronken met hun overwaarde. Wat mij betreft te veel eer om die jubelstemming aan te wakkeren met nog meer ononderbouwde FOMO berichten.

De holle retoriek die je met bovenstaande berichten verkondigt mag je wat mij betreft wel wat verder invullen, in plaats van dit keer op keer te verzaken. Als je stijging een scenario noemt, benoem dan ook waar dat scenario op gestoeld is en hoe zeer je denkt dat dit realiteit kan worden.
Ik vind dat er wel met een loep gekeken wordt naar de argumentatie van de 'doemdenkers' realisten ;) in dit topic maar dat kamp optimist ook best eens wat kritischer tegen het licht gehouden mag worden.

Dus @Requiem19, in welk scenario denk je dat we in augustus 2021 een stijging van 10% tov de huidige huizenprijzen, inflatiegecorrigeerd (wantje zegt 'duurder'), kunnen verwachten? :9~
Ik denk dat één van de scenario’s is dat Corona onder controle komt, de economie enorm sterk aantrekt, de leenruimte vergroot wordt door de overheid en de centrale bankiers gratis geld de economie blijven inpompen.

Voor iemand die al een jaar of 4 elke dag de plank misslaat wat betreft de huizenmarkt met een tunnelvisie, vind ik het wel knap dat je zo zelfverzekerd blijft overkomen.

Want jij bent exact iemand die 4 jaar terug al zeker wist dat het de top van de markt was. Toen luisteren naar jou was een duur (en heel dom) grapje.

Zoals je misschien opgevallen is, bekijk en beargumenteer ik de situatie vanuit verschillende perspectieven en scenario’s. Maar voor jouw monofocus is dat wat lastig denk ik, dus ik trek me maar niets aan van je toontje :-).

• izdp
De leenruimte wordt buiten dat tweede inkomen echt niet vergroot door de overheid.

Ik verwacht dat de economie toch blijft haperen door de geleden schade en blijvende effecten voor sommige sectoren en dus ontslagen.
Op zich prima als dan de woningmarkt stabiliseert of beetje bij beetje wat daalt.
Niet teveel, want al is het idioot, iedereen voelt zich rijk of arm met de eigen woning en zo het gedrag qua besteding.
Dat is een punt waar DNB zeker gelijk in heeft: de woningmarkt heeft erg veel, teveel zegt DNB, invloed op de echte economie.
Daarenboven zou een echte forse daling een kleine ramp zijn.
Soort 2010/2014 effect. Toen viel de nieuwbouw ook zo ongeveer stil want woningen niet te slijten.
Kunnen ze hooguit mijn stokpaardje berijden: alleen nog maar kleine eenheden bouwen ;-)
Maar minder bouwen kunnen we nu zeker niet gebruiken.

• Maestro1990
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-07-2022
Hertog_Martin schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:16:
[...]

Los van dat wij het erg getroffen hebben met een woning die vrij zeker meteen 2 ton of meer overwaarde heeft, sta ik er zo in dat als alles in zou storten financieel we het verkopen en alsnog goedkoper kunnen gaan wonen of gaan huren met uit de verkoop genoeg geld daarvoor over.

Zodra je wat meer te besteden hebt is risico eerder dat je luxe wellicht moet opgeven maar niet snel dat je in schuldsanering komt.

Dat risico zit eerder als je max hypotheek neemt bij een laag inkomen. Als goedkoop al duur is.
Maar hoe zeker ben je daar van dat je 2 ton overwaarde hebt. Het is jouw eerste huis en inderdaad zal de woningwaarde hoger liggen dan de V.O.N. prijs maar zeker geen twee ton zo lijkt mij. Je kocht de woning namelijk zonde eigen geld of overwaarde uit 1e huis.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Maestro1990 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 23:26:
[...]

Maar hoe zeker ben je daar van dat je 2 ton overwaarde hebt. Het is jouw eerste huis en inderdaad zal de woningwaarde hoger liggen dan de V.O.N. prijs maar zeker geen twee ton zo lijkt mij. Je kocht de woning namelijk zonde eigen geld of overwaarde uit 1e huis.
Ik ben ook wel benieuwd naar zijn rekensom :P.

• Beanie
izdp schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 23:03:
[...]

Ik ben blijkbaar slecht op de hoogte van de HRA dan.
Zelf nooit genoten.

Voorbeeld kopen rond de 175k, marktconforme huur is dan met € 730,-- te verdedigen.
Zoon- of dochterlief studeert en dus geen of nauwelijks inkomen.
Max huurtoeslag zo ongeveer rond de € 330,-- p/m.

Hoge rente moet ook marktconform zijn, dus rond de 2%
Hoeveel zou dan de teruggaaf van de HRA zijn?
Ik dacht dat het enkel een aftrekpost was op je belastbaar inkomen.
Klopt HRA is aftrekpost op inkomen natuurlijk. Bedoelde ook meer dat het meer iets is voor net met werk startende kinderen waar ouders liever niet direct een hypotheek op willen zetten en nog even een huurpand doen. Niet helemaal lekker geformuleerd blijkbaar |:(
izdp schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 23:26:
Daarenboven zou een echte forse daling een kleine ramp zijn.
Dat is dus ook precies wat niet moet gebeuren. Fluctuaties naar beneden (en omhoog!) is niks mis mee, maar het moeten geen enorme pieken en dalen zijn. De stijging die we nu gezien hebben heeft eigenlijk alleen maar gedoe gebracht. Mooiste zou zijn als we dit jaar afvlakking krijgen, lichte daling van een paar procent erna, dan weer wat omhoog en zo de inflatie een paar jaar volgen.
Requiem19 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 23:06:
[...]

Ik denk dat één van de scenario’s is dat Corona onder controle komt, de economie enorm sterk aantrekt, de leenruimte vergroot wordt door de overheid en de centrale bankiers gratis geld de economie blijven inpompen.
Op dit moment is Corona een onzekere factor, stel er is einde van het jaar een werkend vaccin of goede medicatie dan ben je in een klap de angst kwijt slaat alles snel om. Gebeurt dat niet dan is het afwachten en durf ik ook niets te voorspellen, daarbij is het ook nog zien welke partijen er nog om gaan vallen in H2 2020 uiteraard.

Hoop overigens niet dat er enorme hoeveelheden geld in de economie gepompt blijven worden. Het is artificieel in stand houden van iets dat ergens ooit een keer wel tegen de randen aan gaat lopen. Dit kan gebeuren door geldontwaarding maar wat gebeurt er straks als er een grote groep boomers begint weg te vallen? Onzekere factoren voor de toekomst.

Zou mooi zijn als de overheid kiest voor een stabiel beleid en niet elke verkiezingen weer de andere kant op gaat. Voorbeeld is wel de HRA, dan wel tornen, dan weer niet. Wat het ook wordt, kies voor een pad en hou het vast voor 10-20 jaar en kies voor kleine stappen wat er ook gebeurt. Als het allemaal een beetje kabbelt krijg je ook geen paniek bewegingen in de markt.

[ Voor 33% gewijzigd door Beanie op 28-08-2020 23:48 ]

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Beanie schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 23:39:
[...]

Hoop overigens niet dat er enorme hoeveelheden geld in de economie gepompt blijven worden. Het is artificieel in stand houden van iets dat ergens ooit een keer wel tegen de randen aan gaat lopen. Dit kan gebeuren door geldontwaarding maar wat gebeurt er straks als er een grote groep boomers begint weg te vallen? Onzekere factoren voor de toekomst.
De ECB/FED hanteert de tactiek om steeds meer geld in de economie te pompen. Geldontwaarding (inflatie) is imo zeker een risico/scenario.
Ik begin me steeds meer af te vragen of we wel weer in zo'n situatie terecht gaan komen als 2009. "Resultaten uit het verleden.." zegt natuurlijk vrij weinig ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 29-08-2020 00:22 ]

• CVTTPD2DQ
fsfikke schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:12:
Hoezo is dat zo riskant? Wat is de kans dat een technisch expert of een hoge manager volgende maand bij de AH achter de kassa zit?
Het zal niet binnen een maand gebeuren, maar ik denk dat maar weinig van ons niet makkelijk door ziekte of pech onze baan, en belangrijker, baanzekerheid kwijt kunnen raken.

Een echte economische crisis prikt misschien ook de IT-bubbel door, en dan acht ik het niet onmogelijk dat een groot aantal van ons een nummertje mag trekken bij het UWV.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:26
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 00:09:
[...]

Het zal niet binnen een maand gebeuren, maar ik denk dat maar weinig van ons niet makkelijk door ziekte of pech onze baan, en belangrijker, baanzekerheid kwijt kunnen raken.

Een echte economische crisis prikt misschien ook de IT-bubbel door, en dan acht ik het niet onmogelijk dat een groot aantal van ons een nummertje mag trekken bij het UWV.
Maar wat is dan de IT bubbel?, want de vraag naar IT en Zorg zie ik niet afnemen zo 1 2 3

• Miks
[...]

Wat goed, er gaat een gedachte achter schuil. Mooi, dan kunnen we de inhoud in. Verrassende punten, meer van hetzelfde dus. Lekker conservatief.

Hoe denk je dat onze overheid onze leenruimte, de grootste van Europa, verder kan vergroten? Waar zit dan die ruimte? Als de leenruimte vergroot kan worden, dan vind je blijkbaar ook dat de huidige hypotheeklasten te laag zijn. Hoe kom je daarbij?

Daarnaast gaan de centrale banken dus nog meer geld bijdrukken. Vind je dat nu een houdbaar systeem dan? En hoe zou dat dan vergroot kunnen worden, denkende aan de groeiende ongelijkheid?

Jouw toekomstbeeld is er duidelijk één van nog meer ongelijkheid, nog meer slapend geld, nog hogere hypotheeklasten en een nog grotere schuldenberg. Of denk je daar anders over?
[...]

Voor iemand die al een jaar of 4 elke dag de plank misslaat wat betreft de huizenmarkt met een tunnelvisie, vind ik het wel knap dat je zo zelfverzekerd blijft overkomen.
Je valt in herhaling, waarom is dit zo belangrijk voor je? Voelt het goed voor je dat je kan zeggen dat ik het al 4 jaar fout heb? Welk punt probeer je te maken? Misschien vind je het wel prettig dat je me kan wegzetten als een idioot met rare standpunten.

Mind you. Mijn kritiekpunten van toen zijn in de basis niet veranderd. Ik schaam mij nergens voor, want die markt gaat echt wel instorten. Daarnaast, de economische realiteit is sindsdien nog verschikkelijk veel extremer geworden. Niet alleen de bizarre situatie op de beurs, de geldpers van de centrale banken. Maar denk ook aan de gecorrodeerde financiele positie van de onderkant van de markt, de nooit afgebouwde steunmaatregelen of het bizarre verschijnsel dat er hoger wordt geboden dan de vraagprijs. Breek me de bek al helemaal niet open over hoe het maatschappelijk acceptabel is dat de rijksten het meest profiteren van de HRA, kinderen van rijke ouders gesubsidieerd worden door belastingvrije giften en we als sluitstuk nog steeds de sociale huur extra belasten. Welk weldenkend land doet zoiets?
Dan is het wel makkelijk om nu captain hindsight uit te hangen, ik zag het in ieder geval niet aankomen nee. Jij natuurlijk wel, begrijp ik.
[...]

Want jij bent exact iemand die 4 jaar terug al zeker wist dat het de top van de markt was. Toen luisteren naar jou was een duur (en heel dom) grapje.
Daar is weer die 4 jaar. Mooi stokpaardje hoor!
Volgens mij valt het wel mee hoe duur dat grapje was, de huizenmarkt kent in the end alleen the usual suspects als winnaar: banken, makelaars etc. Daar komt bij dat men nu likkebaardend hun overwaarde zit uit te rekenen, waarbij men in het gemak vergeet dat dit (a) fictief is, (b) niet zomaar geliquideerd kan worden en (c) voor een huizenbezitter helemaal niet gunstig is omdat het doorstroomhuis óók duurder is geworden.
En, dat grapje wordt alleen maar minder duur wanneer de markt straks in elkaar zakt. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Miks op 29-08-2020 01:11 ]

• Miks
Jannibal23 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:02:
@Miks Ga uitgerekend jij nou iemand van holle retoriek betichten? De wereld op z'n kop lijkt me.
Show me. Als ik ga kijken hoe vaak ik grafieken bij mijn posts plak, ben ik geen laagvlieger. Kijk, de onderbouwing mag soms wat vlot bij elkaar geraapt zijn, maar slecht onderbouwd wil ik het niet noemen. Het kan ook zijn dat ik de inhoud achterwege laat omdat ik die pagina's geleden al had toegevoegd, luiheid is ook mij niet vreemd.
Maar toegegeven, ik laat vast wel eens een steekje vallen, en daar kan je me op aanspreken. Doe het dan wel met voorbeelden en niet op deze manier.

[ Voor 13% gewijzigd door Miks op 29-08-2020 01:17 ]

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Miks schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 00:45:
[...]

Je valt in herhaling,
[..]
Mind you. Mijn kritiekpunten van toen zijn in de basis niet veranderd.
:D

--

Discussie is leuk maar kan het wat respectvoller ? :)

• Requiem19
  • Nu online
Miks schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 00:45:
[...]

Wat goed, er gaat een gedachte achter schuil. Mooi, dan kunnen we de inhoud in. Verrassende punten, meer van hetzelfde dus. Lekker conservatief.

Hoe denk je dat onze overheid onze leenruimte, de grootste van Europa, verder kan vergroten? Waar zit dan die ruimte? Als de leenruimte vergroot kan worden, dan vind je blijkbaar ook dat de huidige hypotheeklasten te laag zijn. Hoe kom je daarbij?

Daarnaast gaan de centrale banken dus nog meer geld bijdrukken. Vind je dat nu een houdbaar systeem dan? En hoe zou dat dan vergroot kunnen worden, denkende aan de groeiende ongelijkheid?

Jouw toekomstbeeld is er duidelijk één van nog meer ongelijkheid, nog meer slapend geld, nog hogere hypotheeklasten en een nog grotere schuldenberg. Of denk je daar anders over?
Je legt me aardig wat woorden in de mond he :-).

Waar zeg ik dat ik de hypotheeklasten te laag vind? Waar zeg ik dat ik het een houdbaar systeem vind? Waar zeg ik dat dit mijn toekomstbeeld is?

Als je wilt discussiëren, zul je moeten reageren op wat ik zeg en niet reageren op je eigen verzinsels.
[...]

Je valt in herhaling, waarom is dit zo belangrijk voor je? Voelt het goed voor je dat je kan zeggen dat ik het al 4 jaar fout heb? Welk punt probeer je te maken? Misschien vind je het wel prettig dat je me kan wegzetten als een idioot met rare standpunten.
Oh nee hoor, ik vind jouw standpunt helemaal niet gek. Ik vind jouw stelligheid gek.

Ik denk dat het goed voor je is om te beseffen dat je er compleet naast kunt zitten. Dat zou het verleden je flink geleerd moeten hebben, dus waarom zou je er nu niet wederom naast kunnen zitten?
Mind you. Mijn kritiekpunten van toen zijn in de basis niet veranderd. Ik schaam mij nergens voor, want die markt gaat echt wel instorten. Daarnaast, de economische realiteit is sindsdien nog verschikkelijk veel extremer geworden. Niet alleen de bizarre situatie op de beurs, de geldpers van de centrale banken. Maar denk ook aan de gecorrodeerde financiele positie van de onderkant van de markt, de nooit afgebouwde steunmaatregelen of het bizarre verschijnsel dat er hoger wordt geboden dan de vraagprijs. Breek me de bek al helemaal niet open over hoe het maatschappelijk acceptabel is dat de rijksten het meest profiteren van de HRA, kinderen van rijke ouders gesubsidieerd worden door belastingvrije giften en we als sluitstuk nog steeds de sociale huur extra belasten. Welk weldenkend land doet zoiets?
Dan is het wel makkelijk om nu captain hindsight uit te hangen, ik zag het in ieder geval niet aankomen nee. Jij natuurlijk wel, begrijp ik.
Ik heb in december 2017 gekocht, terwijl ik ook andere keuzes had. Mede omdat ik vertrouwen had dat het een financiële goede keuze zou zijn.

Mijn track record is dis inderdaad iets beter :-).

[...]
Daar is weer die 4 jaar. Mooi stokpaardje hoor!
Volgens mij valt het wel mee hoe duur dat grapje was, de huizenmarkt kent in the end alleen the usual suspects als winnaar: banken, makelaars etc. Daar komt bij dat men nu likkebaardend hun overwaarde zit uit te rekenen, waarbij men in het gemak vergeet dat dit (a) fictief is, (b) niet zomaar geliquideerd kan worden en (c) voor een huizenbezitter helemaal niet gunstig is omdat het doorstroomhuis óók duurder is geworden.
En, dat grapje wordt alleen maar minder duur wanneer de markt straks in elkaar zakt. ;)
Het is een simpel rekensommetje.

Hetzelfde huis vandaag kopen in 2016 kan zo’n €200.000 duurder zijn. Als je 4 jaar gehuurd hebt omdat je nog steeds wacht op het juiste moment om te kopen.. de voorspelde daling, moet je

1) €200.000 meer lenen
2) heb je €200.000 waardestijging misgelopen.

Als je gaat verkopen doet die 4 ton wel pijn denk ik :).

Dus ja, dat zijn wel bedragen waardoor je goed moet nadenken over de bewuste keuze om te speculeren op een daling van de prijzen.

• CVTTPD2DQ
Mektheb schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 00:18:
Maar wat is dan de IT bubbel?, want de vraag naar IT en Zorg zie ik niet afnemen zo 1 2 3
Koers/winst verhouding van rond de 30 voor de Amerikaanse IT-reuzen, en je ziet dat dat bijvoorbeeld ook de prijs is waarvoor een bedrijf als Github werd aangekocht. IT salarissen rijzen ook in Nederland de pan uit.

Ik kan me nog herinneren dat men (in de aanloop van de dotcom bubbel) zei dat we in een nieuw economisch tijdperk zaten, dat niet meer gekenmerkt werd door boom/bust cycli. De "Long Boom"-theory werd het genoemd, of "the New Economy" - Maurice de Hond heeft zijn investeringsbedrijf er naar vernoemd.

Toen zaten de koers/winst verhoudingen rond de 20, werden (net als nu) bedrijven die nog nooit winst hadden gemaakt bejubeld, en werd mensen voorgehouden dat dit eigenlijk normaal was.

Het klinkt heel raar, maar toen in Amerika de beurzen kelderden had dat ook voor de Nederlandse arbeidsmarkt een behoorlijke nasleep.

Gedeeltelijk is dit natuurlijk óók de geldpers. Investeerders zoeken een plek waar ze hun geld kunnen laten renderen, en dat is niet altijd de huizenmarkt :)
Pagina: 1 ... 120 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.