Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 119 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.026.330 views

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:05
@Requiem19 dat is zeker zo gek niet. Ik ken Ede ook niet, maar het zal vast vergelijkbaar zijn met hier (Zwolle) (al is de m2 prijs wel erg laag in Ede); inderdaad een paar procent overbieden, maar voor 2 personen is zoiets prima natuurlijk.
Met een dubbel inkomen is er aan de oostkant van Nederland opzich voldoende aanbod voor relatief acceptabele maandlasten.

Als je werkgever tot een max aantal kilometers vergoed, ziet de berekening er toch al een heel stuk anders uit. Sowieso; het blijft ook voor 2 prima inkomens best wel veel geld voor nog steeds 'de andere kant van Nederland' :P

En het blijft flauw voor de alleenstaande die dezelfde maandlast in z'n eentje aan huur zit te dragen maar niet mee kan doen terwijl huizen 1000 euro per maand duurder worden. Ofwel: voor een ton minder een appartementje kopen (als je het al rond krijgt) en daarmee wel risico lopen zonder dat de lasten écht lager zijn. Da's niet echt 'naar rato' als je het mij vraagt.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 26-08-2020 17:10 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

TMC schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:38:
[...]
Met een baby van 4 maanden wordt dat wel een uitdaging, maar veel succes. :*)
:D
Klopt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 26-08-2020 17:33 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Requiem19 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:43:
[...]

Ik zat voor de grap even op Funda te kijken voor Ede. Dit is de eerste hit:
https://www.funda.nl/koop/ede/huis-41088794-parkrand-63/

285k, te duur voor starter in z'n eentje, maar als je samen koopt als starter lijkt me dit wel te doen. 125m2, in 2011 gebouwd. Hoeft weinig meer aan te gebeuren.

Maar wellicht gaan dit soort huizen voor een veel hoger bedrag weg. In de randstand zou dit in ieder geval niet meer zo betaalbaar zijn :).
Vind dat best een leuk huis, voor een "startend stel" (klinkt zo neerbuigend, zo bedoel ik het niet).
Wat dat betreft is er best nog een mogelijkheid.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 26-08-2020 17:36 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Sport_Life schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:35:
[...]

Vind dat best een leuk huis, voor een "startend stel" (klinkt zo neerbuigend, zo bedoel ik het niet).
Wat dat betreft is er best nog een mogelijkheid.
Vind ik ook. Ik ben nu 35, maar het huis waar ik als starter in gewoond heb was bij lange na niet zo modern, mooi en groot! :).

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:07
Richh schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:30:
[...]Toegegeven, dit is een koopje vlakbij het station: https://www.funda.nl/koop/ede/huis-41936525-twijnstraat-33/ alleen dan heb je wel een bak geld nodig om de boel te moderniseren.
Sja, nodig? Ik zie eigenlijk geen dringend onderhoud, en we hebben het over de hypothetische starter die onderaan de markt wil instappen. Volgens mij is het voor zoiemand een kwestie van verhuizen en klaar.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:06
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:14:
[...]

Sja, nodig? Ik zie eigenlijk geen dringend onderhoud, en we hebben het over de hypothetische starter die onderaan de markt wil instappen. Volgens mij is het voor zoiemand een kwestie van verhuizen en klaar.
Ehhhh, geen verwarming op de slaapkamers, deels enkel glas. Waarschijnlijk ook voor de rest niet of slechts minimaal voorzien van isolatie. Energielabel G.

Hopeloos verouderd dus, behoeft volledige renovatie.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:01
Requiem19 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:43:
[...]

Ik zat voor de grap even op Funda te kijken voor Ede. Dit is de eerste hit:
https://www.funda.nl/koop/ede/huis-41088794-parkrand-63/

285k, te duur voor starter in z'n eentje, maar als je samen koopt als starter lijkt me dit wel te doen. 125m2, in 2011 gebouwd. Hoeft weinig meer aan te gebeuren.

Maar wellicht gaan dit soort huizen voor een veel hoger bedrag weg. In de randstand zou dit in ieder geval niet meer zo betaalbaar zijn :).
Hmm, volgens mij heeft een vriend van me precies zo'n huis elders nieuwbouw gekocht in 2012 of 2013 voor €150k. Vorig jaar met flinke winst verkocht. De foto's geven een ruimere aanblik dan dat het was. Zeker het zitgedeelte was echt niet zo ruim als de foto's doen vermoeden.
Verschil is wel: zijn zolder was onafgewerkt, wel vaste trap, geen dakkapel en hij had een hoekwoning.

Voor starters een prima huis ja.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-12 08:52
Richh schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:07:
@Requiem19 dat is zeker zo gek niet. Ik ken Ede ook niet, maar het zal vast vergelijkbaar zijn met hier (Zwolle) (al is de m2 prijs wel erg laag in Ede); inderdaad een paar procent overbieden, maar voor 2 personen is zoiets prima natuurlijk.
Dit is toch precies de definitie van doorgeslagen verwachtingen/eisen wat voor een groot deel de gekte veroorzaakt?

3 slaapkamers op de eerste verdieping en nog ruimte voor minimaal 1 extra op de 2e is niet ‘prima’ voor 2 personen. Dat is prima voor 2 personen die een gezin willen stichten of al hebben, dit soort woningen als starterswoning benoemen/verwachten/willen (ga eerst eens samenwonen vóór je überhaupt aan kinderen gaat denken) is imo de achterdeur uit. Dit is gewoon een woning waar je prima kan wonen met een gezin..

• CVTTPD2DQ
Ivow85 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:16:
Ehhhh, geen verwarming op de slaapkamers, deels enkel glas. Waarschijnlijk ook voor de rest niet of slechts minimaal voorzien van isolatie. Energielabel G.

Vóór de verkoop woonden er ook mensen, en waarschijnlijk van een leeftijd die meer gebreken kent dan de gemiddelde starter. Spouwmuur en vensters zijn meestal ook prima te doen als je al in het huis woont, dus ik zie niet in waarom je niet eerst wat zou kunnen sparen. Wat je ook daadwerkelijk kunt als je niet meer in die veel te dure huurwoning woont.

• Richh
De Rikster schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:44:
[...]

Dit is toch precies de definitie van doorgeslagen verwachtingen/eisen wat voor een groot deel de gekte veroorzaakt?

3 slaapkamers op de eerste verdieping en nog ruimte voor minimaal 1 extra op de 2e is niet ‘prima’ voor 2 personen. Dat is prima voor 2 personen die een gezin willen stichten of al hebben, dit soort woningen als starterswoning benoemen/verwachten/willen (ga eerst eens samenwonen vóór je überhaupt aan kinderen gaat denken) is imo de achterdeur uit. Dit is gewoon een woning waar je prima kan wonen met een gezin..
Klopt. En dat zijn een zeer verstandige eisen voor het jongere stel die in deze markt (in deze economische situatie, met deze rente) een huis kopen voor de lange termijn.

En genoeg jongeren koopstarters van >30 die al jaren aan het duurhuren zijn en zo ook samenwonen :) die mogen best aan kinderen denken.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 26-08-2020 21:05 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Richh schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:04:
[...]

Klopt. En dat zijn een zeer verstandige eisen voor het jongere stel die in deze markt (in deze economische situatie, met deze rente) een huis kopen voor de lange termijn.

En genoeg jongeren koopstarters van >30 die al jaren aan het duurhuren zijn en zo ook samenwonen :) die mogen best aan kinderen denken.
Exact ! Door nu als jong stel een klein appartement te kopen is imo vragen om problemen :). Heeft niks met hoge eisen te maken, maar is gewoon een verstandig besluit.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Richh schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:04:
[...]

Dit idd. Het is mij een raadsel waar die hele notie vandaan komt dat je eerst een woning zou moeten kopen die niet geschikt is voor de langere termijn (lees: 2+ kinderen en een hond etc.) om later door te stromen naar een 'normaal' rijtjeshuis. Veel stellen die rond de 30 zweven wonen al langer samen, vaak ook nog eens met een flinke huur omdat ze niet lang genoeg ingeschreven staan bij een woco en/of qua salaris de liberalisatiegrens al voorbij zijn. Mensen die in die categorie vallen en een 'lange-termijn-woning' willen kopen - ook al hebben ze geen kinderwens binnen nu en een jaar - die beschouw niet als veeleisend, maar eerder als verstandig.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Verwijderd

Harrie_ schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:20:
[...]

Dit idd. Het is mij een raadsel waar die hele notie vandaan komt dat je eerst een woning zou moeten kopen die niet geschikt is voor de langere termijn (lees: 2+ kinderen en een hond etc.) om later door te stromen naar een 'normaal' rijtjeshuis.

[...]
Waar dat vandaan komt? Van het feit dat ze dat rijtjeshuis nog niet kunnen betalen, maar op deze manier toch relatief betaalbaar kunnen wonen en wat kapitaal op kunnen bouwen voor een volgende stap?

Vroeger ging dat niet heel anders hoor. Mijn ouders zijn ook in een klein arbeiderswoninkje begonnen. 2 slaapkamers en een badkamer op de eerste verdieping, geen zolder (ja, een koopwoning, dat was heel wat voor een jong stel in die tijd). Nu zijn ze gepensioneerd en wonen ze in een gerenoveerde vooroorlogse woning met een enorme garage achter op het erf. Dat hebben ze echt niet in 1 stapje gerealiseerd. Alleen kon dat toen nog op 1 fatsoenlijk inkomen en dat is nu niet meer zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2020 22:01 ]

• GAIAjohan
De Rikster schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:44:
[...]

Een prima starterswoning voor starters die aan de toekomst denken. Wat heb je aan een appartement met 2 slaapkamers? Zeker nu er veel thuisgewerkt wordt en daarvoor een slaapkamer opgeofferd, hou je niks over. Een appartement is derhalve nauwelijks toekomstproof.

Overigens, als dit huis daadwerkelijk dezelfde is als die van een vriend van me, is het gewoon een vrij krap huis, veel krapper dan het oogt op de foto. Maar mogelijk had hij toch de kleinere variant.
Hij is doorgegroeid naar een vrijstaande woning.

Overigens was in de jaren 80 voor mijn ouders de starterswoning ook gewoon een (nieuwbouw) 2kapper van 120m² hoor, na 4 jaar in de doorzonhuurwoning hebben gewoond van 120m². Huis gekocht op 1 inkomen trouwens, toen mijn vader 25 was.

Zelf is mijn eerste woning ook een 2kapper (170m²) na een huurflat van 80m².

Maar wellicht is dat ook gewoon een verschil in mening van mensen in de randstad en buiten de Randstad. Voor mij is alles beneden de 100m² gewoon klein.

• Richh
@Verwijderd Vroeger gebruikte je overwaarde (wat ontstaat door stijgende inkomens, verruimde leennormen en dalende rentes) + je stijgende inkomen, en meer leenruimte voor je doorstroommogelijkheden.

Nu? De inkomens staan al een tijdje stil, de leennormen verruimen kent zijn grenzen (100% + 80% kan niet heel veel hoger), en de rentes kunnen niet veel lager (zonder dat er macro-economische dingetjes gebeuren die ook hun effect hebben op de woningmarkt). Doorstromen is daardoor zeker niet meer vanzelfsprekend.

Klein wonen is wellicht nog steeds de meest verstandige eerste stap - als je daarnaast maar genoeg gaat sparen. Wat er nu gebeurt is dat de onderkant van de markt (wat zijn waarde onttrekt aan het zijn van een 'beleggingsobject') eigenlijk enorm dicht tegen een gezinswoning aan schuurt.
Koop je dus 'goedkoop', dan houd je helemaal niet zoveel over om van te sparen. Als je weinig eigen vermogen kan opsparen terwijl je een behoorlijke persoonlijke woningschuld kent, loop je een risico.
Alleen kon dat toen nog op 1 fatsoenlijk inkomen en dat is nu niet meer zo.
Dat 2e inkomen als spaarbuffer is dus precies zo praktisch.

[ Voor 17% gewijzigd door Richh op 26-08-2020 22:23 ]

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:20
Richh schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:07:
@Requiem19 dat is zeker zo gek niet. Ik ken Ede ook niet, maar het zal vast vergelijkbaar zijn met hier (Zwolle) (al is de m2 prijs wel erg laag in Ede);
Prijzen in Ede waren altijd een aardig stukje hoger dan in Zwolle, maar de laatste 10 jaar of zo zijn ze aardig naar elkaar toe gekropen. De tijd dat je in Zwolle een stuk voordeliger uit was dan in Ede is wel voorbij.

Hij wil.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:07

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Richh @Requiem19 @Sport_Life

Dat is in de wijk Veldhuizen, ik keek even verder ;-)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:01

Metro2002

Memento mori

Richh schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:30:
Als de prijsstijgingen nooit omslaan, ontstaat er een generatie die nooit een kans heeft gehad op de woningmarkt.
Met als gevolg dat je straks overal het New York syndroom krijgt waarin niemand wat kan bezitten vanwege te duur en niemand het dus ook maar iets kan schelen hoe de buurt / stad eruit ziet en het 1 groot graffiti ghetto wordt.
Ik hoop dan ook van harte dat de huizenprijzen binnenkort eens fors gaan dalen, bij elke prijsstijging denk ik althans altijd dat het plafond bereikt zou moeten zijn maar het stijgt maar en stijgt maar door. Leuk voor de waarde van mijn eigen woning maar ik zie straks echt gigantische problemen ontstaan. Deze bubble is nog veel erger dan in 2008.

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Ze willen de hypotheekrente aftrek versneld naar beneden gooien.
En dan zeggen ze dat er meer doorstroom mogelijk is, in dat geval sparen de huizenbezitters minder, waardoor ze ook moeilijker kunnen doorstromen.
Dus het is gewoon om het even van nu, want dan heb je minder hoge huizenprijzen, dus minder hoge overwaarde, maar ook minder hoeven te betalen.
Maar daarnaast heb je ook minder inkomsten, dus minder eigen geld om over te stappen naar een nieuwe huis..
Dan stokt de doorstroming nog steeds... , gooi de Huursubsidies , Zorgtoeslagen en andere toeslagen er dan maar ook vanaf.

Verwijderd

GAIAjohan schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:17:
[...]

Maar wellicht is dat ook gewoon een verschil in mening van mensen in de randstad en buiten de Randstad. Voor mij is alles beneden de 100m² gewoon klein.
Aanhaken: onder voorwaarden Randstad zou 65-80 nog te doen zijn. Bij 50 heb je vaak slechts een enkele slaapkamer, met 15-30 extra heb je er nog een. Dat zou voor een kind kunnen, maar hoe ouder ze worden, des te hoger wordt de eis w.b. ruimte. Reken je een extra 20m2 nodig voor een studeer/werkkamer, dan zit je al aan 100m2 op het hoger eind. Tl;dr: zou 50m2 niet doen als je er na 5 jaar nog wil wonen en bij instap start met je kinderwens.

Wat me eerder opvalt zijn de gigantische verschillen die ik zie tussen de doorstromers en de instappers qua eisen. Waar menig instapper 60m2 nog prima vindt (zolang in goede staat), zie ik ook hier doorstromers die het al hebben over 140m2 minimaal o.i.d. en een significant deel daarvan die omkeert wanneer de instapper klaagt over de markt met "niet zeuren, toen ik X was had ik dat ook". Lijkt me dat de starter van vandaag inderdaad hogere eisen heeft, maar dit hoeft niet te betekenen dat ze eindigen met hogere of gelijke eisen dan de doorstromer van vandaag. (En enigszins de ironie "what goes around comes around")

Zal enerzijds mentaliteitsverschil zijn (verkorten / wegdoen met "wooncarriere"). Anderzijds bewustwording milieu kan ik voor me zien dat wooneisen voor de toekomstige doorstromers een stuk kleiner zullen worden (twee kids max, minder auto's, etc.) en de behoefte naar 140m2+ als extreme luxe wordt gezien (tenzij je het type bent die de hele familie over de vloer wil in een keer).

• Señor Sjon
  • Laatst online: 19-12 22:46
Ivow85 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:16:
[...]

Toch bestaat het huis al 85 jaar en is het tot op heden altijd gelukt om te overleven in de woning. Als je naar de assets kijkt zit er een fatsoenlijk perceel onder, een vrijstaande garage en is het een 2/1 kap. In het verleden is de boel al eens opgetopt om de 1e verdieping te vergroten. Dingen zijn gedateerd, maar in veel gevallen nog wel functioneel. Er zit in ieder geval geen kotsgroen, pisgeel of strontbruin sanitair in wat ook weleens voorkomt. Aan de kleur van het sanitair te zien vermoed ik ergens begin jaren '80 dat ie voor het laatst verbouwd is.

Als ie wel gerenoveerd zou zijn geweest, dan ga je over de 300k qua prijs en dan is er weer een klacht dat er geen goedkope woning is. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• GAIAjohan
Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:05:
[...]

Aanhaken: onder voorwaarden Randstad zou 65-80 nog te doen zijn. Bij 50 heb je vaak slechts een enkele slaapkamer, met 15-30 extra heb je er nog een. Dat zou voor een kind kunnen, maar hoe ouder ze worden, des te hoger wordt de eis w.b. ruimte. Reken je een extra 20m2 nodig voor een studeer/werkkamer, dan zit je al aan 100m2 op het hoger eind. Tl;dr: zou 50m2 niet doen als je er na 5 jaar nog wil wonen en bij instap start met je kinderwens.
Tja, als ik eerlijk ben: mijn eerste echte woonhuis (huur) was dus een flatje van 80m² uit 2009 meen ik. De tweede slaapkamer erin werd gebruikt als werkkamer/logeerkamer. 6m² was het ding. 1 bed en 1 bureau erin, en hij was vol. Je zou er als gezin absoluut met 1 kind kunnen wonen, en het thuiswerken aan de eettafel doen, maar ideaal was het niet.

Overigens denk ik achteraf wel dat die woning een goede investering zou zijn geweest. Geloof dat toen we erin gingen, hij ook te koop stond voor €135k. Het grootste nadeel vond ik de rokende buren op het aangrenzende balkon, rook die bij open deur van ons balkon recht ons huis in waaide.
Wat me eerder opvalt zijn de gigantische verschillen die ik zie tussen de doorstromers en de instappers qua eisen. Waar menig instapper 60m2 nog prima vindt (zolang in goede staat), zie ik ook hier doorstromers die het al hebben over 140m2 minimaal o.i.d. en een significant deel daarvan die omkeert wanneer de instapper klaagt over de markt met "niet zeuren, toen ik X was had ik dat ook". Lijkt me dat de starter van vandaag inderdaad hogere eisen heeft, maar dit hoeft niet te betekenen dat ze eindigen met hogere of gelijke eisen dan de doorstromer van vandaag. (En enigszins de ironie "what goes around comes around")
Maar ergens zijn die hogere eisen van doorstromers toch logisch? Als ik ga doorstromen wil ik ook een huis dat meer biedt dan mijn huidige huis. Nu had ik toen ik mijn huidige kocht wel minder eisen dan het huis levert.. we waren eigenlijk op zoek naar een niet ter erg verouderde 2kapper of hoekwoning van 120-130m². Hij kwam per toeval net op de markt, en bood toevallig 170m² een gebouwd in 2001, en viel in de prijsklasse voor ons destijds, dus gewoon erop af.
Inmiddels zijn we weleens verder aan het kijken, maar mijn eisen blijven nu toch echt minimaal 170m², liever richting 190m². Huidig huis heeft 3 slaapkamers en dat is eigenlijk 1 te weinig, gezien de kleinste als werkkamer gebruikt wordt. De tweede is voor de kleine. Met 1 erbij moeten we de zolder aanpakken (die nu o.a. als logeerruimte gebruikt wordt). Onze eisen zijn in dat geval min 170m² binnen, 750m² grond, vrijstaand.

Qua wonen wil je vooruit, en de stap 60m²->140m² is echt heel groot qua comfort. Alles daarboven maakt m.i. minder uit.
Zal enerzijds mentaliteitsverschil zijn (verkorten / wegdoen met "wooncarriere"). Anderzijds bewustwording milieu kan ik voor me zien dat wooneisen voor de toekomstige doorstromers een stuk kleiner zullen worden (twee kids max, minder auto's, etc.) en de behoefte naar 140m2+ als extreme luxe wordt gezien (tenzij je het type bent die de hele familie over de vloer wil in een keer).
Ik denk dat de wooncarrière vaak niet gestart wordt door de huidige prijzen. Die blijven in de huursector.
Zij die wel starten met kopen groeien snel door, door de huidige prijzen, en ik verwacht over een jaar of 10-20 komt er heel veel beschikbaar waardoor zij nog rapper doorgroeien, en hopelijk gaan de prijzen dan wel iets dalen. Ik geloof niet zo in milieubewustwording. Uiteindelijk willen mensen vooral comfort in hun eigen nest.

Verwijderd

GAIAjohan schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:21:
[...]

Tja, als ik eerlijk ben: mijn eerste echte woonhuis (huur) was dus een flatje van 80m² uit 2009 meen ik. De tweede slaapkamer erin werd gebruikt als werkkamer/logeerkamer. 6m² was het ding. 1 bed en 1 bureau erin, en hij was vol. Je zou er als gezin absoluut met 1 kind kunnen wonen, en het thuiswerken aan de eettafel doen, maar ideaal was het niet.
Hoe krijg je dat voor elkaar? De huidige nieuwbouw met 48m2 heeft al een redelijk grote slaapkamer. Enig nadeel, er zit geen tweede slaapkamer in. Keuken los van de woonkamer o.i.d.?
Maar ergens zijn die hogere eisen van doorstromers toch logisch?
Disclaimer: Vooral kijkend naar Randstad

Ik zal het korter samenvatten. Logisch, jazeker. Maar als ik de verschillen in een paar woorden moet samenvatten, zou ik zeggen "delayed satisfaction". Er zit enigszins een mening in van sommigen dat je aan het begin niet mag klagen, maar zodra je een doorstromer bent, heb je zowat recht op een 140m2+ huis. Het contrast zit'm in waar de starter het mee moet doen en de verwachting van later: een zeer industrieel-achtige prefab waar niks organisch aan zit en alles zo optimaal mogelijk is om ruimte te besparen, t.o.v. het wat meer organisch-aanvoelend huis. Voeg je daar de kinderwens aan toe bij de ouderwordende starters, dan kan je eigenlijk niet anders concluderen dat een koopappartement van 50m2 enigszins een valkuil is voor het gros van de starters.

Keer je dat om, dan zie ik bij starters meer het (naar mijn mening) valide argument om meer voorop te krijgen, en minder aan het eind van de rit. Terwijl men zich alleen blindstaart op "meer voorop krijgen".

Hoe dit verschilt in wel/niet Randstad, geen idee, zou ik meer naar moeten kijken.
Ik denk dat de wooncarrière vaak niet gestart wordt door de huidige prijzen. Die blijven in de huursector.
Eens.
Ik geloof niet zo in milieubewustwording. Uiteindelijk willen mensen vooral comfort in hun eigen nest.
Dat hoeft niet alleen aan de individu te liggen. Als politiek het klimaat verandert, waardoor het ineens een stuk duurder wordt om twee kinderen te nemen, of duurder om twee auto's te hebben o.i.d., dan verlies je ook de eis naar benodigde ruimte. Die comfort werkt ook de andere kant op: als je meer ruimte hebt dan wat je ermee kan, zijn het onderhoudskosten (zowel kosten als tijd) die je eigenlijk voor niks maakt. Wellicht dat je er nog iets leuks mee doet (eigen gym, verhuren, wat dan ook), maar daar houdt het bij op. Datzelfde zie je nu bij de boomers die grote huizen hadden voor hun families, en nu niet weten wat ze ermee moeten.

• Maestro1990
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-07-2022
GAIAjohan schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:21:
[...]

Overigens denk ik achteraf wel dat die woning een goede investering zou zijn geweest. Geloof dat toen we erin gingen, hij ook te koop stond voor €135k. Het grootste nadeel vond ik de rokende buren op het aangrenzende balkon, rook die bij open deur van ons balkon recht ons huis in waaide.

[...]

Maar ergens zijn die hogere eisen van doorstromers toch logisch? Als ik ga doorstromen wil ik ook een huis dat meer biedt dan mijn huidige huis. Nu had ik toen ik mijn huidige kocht wel minder eisen dan het huis levert.. we waren eigenlijk op zoek naar een niet ter erg verouderde 2kapper of hoekwoning van 120-130m². Hij kwam per toeval net op de markt, en bood toevallig 170m² een gebouwd in 2001, en viel in de prijsklasse voor ons destijds, dus gewoon erop af.
Inmiddels zijn we weleens verder aan het kijken, maar mijn eisen blijven nu toch echt minimaal 170m², liever richting 190m². Huidig huis heeft 3 slaapkamers en dat is eigenlijk 1 te weinig, gezien de kleinste als werkkamer gebruikt wordt. De tweede is voor de kleine. Met 1 erbij moeten we de zolder aanpakken (die nu o.a. als logeerruimte gebruikt wordt). Onze eisen zijn in dat geval min 170m² binnen, 750m² grond, vrijstaand.

Qua wonen wil je vooruit, en de stap 60m²->140m² is echt heel groot qua comfort. Alles daarboven maakt m.i. minder uit.

[...]

Zij die wel starten met kopen groeien snel door, door de huidige prijzen, en ik verwacht over een jaar of 10-20 komt er heel veel beschikbaar waardoor zij nog rapper doorgroeien, en hopelijk gaan de prijzen dan wel iets dalen. Ik geloof niet zo in milieubewustwording. Uiteindelijk willen mensen vooral comfort in hun eigen nest.
Ik snap jouw wens wel. Wij kochten in 2016 een rijwoning 130m2. Prima woning en feitelijk ook geschikt om te leven met een gezin als er geen andere keuze is. Wij konden ons huis echter goed verkopen waardoor een ruime 2-1 kap met 195m2 goed benaderbaar was.
Heerlijk die ruimte, zeker met een jong kind en dat wat nog volgt.

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-11 20:54
Evenzo zijn de hogere eisen van koop-starters natuurlijk ook volkomen logisch: je eisen zijn grotendeels afhankelijk van gezinssituatie en dus leeftijd. Kopen mensen later, dan gaan de eisen gewoon omhoog.

Ik zie in mijn omgeving genoeg stellen die nu een klein appartement duur-huren en pas gaan kopen als er aan kinderen gedacht wordt, en dan dus meteen iets willen waar je langere termijn kan blijven zitten. Dat sluit dus ook aan bij de verhalen over een markt van 'insiders' en 'outsiders': diegenen die een aantal jaar geleden datzelfde kleine appartementje gekocht hebben voor 1.5 ton ofzo, hebben nu (ruim) een halve ton overwaarde om door te stromen.

• GAIAjohan
Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:46:
[...]

Hoe krijg je dat voor elkaar? De huidige nieuwbouw met 48m2 heeft al een redelijk grote slaapkamer. Enig nadeel, er zit geen tweede slaapkamer in. Keuken los van de woonkamer o.i.d.?
Woonkamer met open keuken, maar wel een totaal oppervlak van ~35-40m². Grote slaapkamer van 15m², kleine van 6m². Douche van 9m2. Bijkeukentje 3m². + Gang en toilet (6m² samen) en weet niet of balkon van 6m² erbij moet?
Die comfort werkt ook de andere kant op: als je meer ruimte hebt dan wat je ermee kan, zijn het onderhoudskosten (zowel kosten als tijd) die je eigenlijk voor niks maakt. Wellicht dat je er nog iets leuks mee doet (eigen gym, verhuren, wat dan ook), maar daar houdt het bij op. Datzelfde zie je nu bij de boomers die grote huizen hadden voor hun families, en nu niet weten wat ze ermee moeten.
weet ik niet.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Tevens zie je ook dat heel veel ouderen uit de Randstad trekken naar bv Drenthe, voor ruimte en rust.

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-12 22:27
Ik blijf me afvragen waarom een klein appartement een val zou zijn.
Natuurlijk zijn ze in de randstad en met name in de steden extreem duur.
Dat komt voornamelijk omdat er zo weinig zijn.
Het leger alleenstaanden groeit en groeit maar door.
Daar kan niet tegenop worden gesplitst en er wordt nauwelijks voor gebouwd.
Dus specifieke vraaguitval zie ik niet gebeuren.
In de steden hebben de meeste appartementen rond de 50/60 meter toch echt 2 slaapkamers.

• izdp
GAIAjohan schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:22:

Tevens zie je ook dat heel veel ouderen uit de Randstad trekken naar bv Drenthe, voor ruimte en rust.
Niet te hopen voor Drenthe en zo ook elders.
Killing voor dorpen.

• izdp
Mark31 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:56:
En dan zeggen ze dat er meer doorstroom mogelijk is, in dat geval sparen de huizenbezitters minder, waardoor ze ook moeilijker kunnen doorstromen.
Dus het is gewoon om het even van nu, want dan heb je minder hoge huizenprijzen, dus minder hoge overwaarde, maar ook minder hoeven te betalen.
Maar daarnaast heb je ook minder inkomsten, dus minder eigen geld om over te stappen naar een nieuwe huis..
Dan stokt de doorstroming nog steeds... , gooi de Huursubsidies , Zorgtoeslagen en andere toeslagen er dan maar ook vanaf.
Het lijkt erop dat Wopke dit verliest helaas.

Verwijderd

izdp schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:39:
Is net uitgelegd: omdat de gemiddelde starter van vandaag zowat in de leeftijd zit met kinderen te beginnen. Die kampt binnen 5 jaar met oncomfortable gevoelens qua ruimte. Appartementen zijn doorgaans doelgroep single of gezin zonder kinderen, dan denk ik eerder aan iemand in mid-20s dan eind 20s/begin 30s.
In de steden hebben de meeste appartementen rond de 50/60 meter toch echt 2 slaapkamers.
Als ik op Funda kijk zie ik toch echt meer resultaten met 1 slaapkamer dan 2, bijna drie keer zoveel. Daarbij komt dat je al snel ruimte inlevert op de huiskamer. 50m2 met een kind onder de 4 jaar kan ik nog zien, maar 60m2 is redelijk aan de bovenkant van de markt en zelfs dat voelt met een kleuter erg krap (zeker voor een huismus als ik).

Een klein appartement is op zichzelf geen slecht idee als je toekomst er goed uitziet, maar met een kinderwens hoop ik dat je toch echt naar 2 fatsoenlijke slaapkamers + woonkamer kijkt en niet probeert met de markt te knoeien.

• izdp
En dan snap ik nog steeds de uitleg niet.
Velen van al die alleenstaanden en stellen hebben helemaal geen kinderwens.
Dus als er vanuit zo'n appartement wel naar ruimer wordt uitgekeken dan is verkoop geen enkel probleem.
Je mag aannemen dat gedurende dat wonen in klein gespaard is.
Of dat het inkomen fors verbeterd is anders is doorstromen sowieso wensdromen.

• GAIAjohan
izdp schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:39:
Als mensen door de dure woningen pas kunnen gaan kopen rond hun 30e levensjaar is de kans dat er binnen enige jaren een kinderwens in vervulling moet gaan aanzienlijk.
Dan ga je geen appartement kopen zonder ruimte voor kinderen. Die tweede slaapkamer die jij noemt is ook steeds meer in gebruik als werkkamer, zeker nu met corona. Tevens, zoals @Verwijderd al zegt, zijn 2 (bruikbare) slaapkamers zeker niet de norm in 60m².

• izdp
In het Amsterdamse 'rondgelopen' in hele grote renovatieprojecten van honderden woningen.
Ruim driekwart in de range van 45-65 meter en allemaal met 3 kamers.
Klein wonen met geen tophypotheek is stukken goedkoper dan gelijk ruimer gaan wonen met wel een tophypotheek.
Is qua risico ook veiliger.
Dus nog steeds snap ik de val niet, tenzij je bedoelt te zeggen dat de huizenprijzen ongebreideld blijven doorstijgen.

Verwijderd

@izdp neemt men geen kinderen omdat 50m2 te klein is en geen toekomstperspectief hebben voor groter, of nemen ze een klein huis omdat ze geen kinderwens hebben? Ik neig toch eerder naar het eerste.
izdp schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:55:
Ruim driekwart in de range van 45-65 meter en allemaal met 3 kamers.
Amsterdam is toch niet representatief voor heel het land man. Daarbij 3 kamers, doe eens een simpel pigeonholing experiment, haal van die 45m2-65m2 het toilet, de badkamer e.d. af. Geheid dat je niet veel meer overhoudt dan 30m2-50m2, dat delen door 3 en je hebt een woonkamer + 2 slaapkamers van 10m2-16,6m2 elk, mits evenredig verdeeld. Speel je er iets mee, dan hou je 2 slaapkamers van 10m2 en een huiskamer van 30m2 over, op het hoogste segment. Dan zit je ongeveer op de grootte die ik aan het begin ook al voorstelde (70m2) als minimaal voor een stel met vooruitzicht op 1 basisscholier na 5 jaar.

Tevens wil ik er niet aan denken hoe duur die prijzen in A'dam zullen zijn.
Dus nog steeds snap ik de val niet, tenzij je bedoelt te zeggen dat de huizenprijzen ongebreideld blijven doorstijgen.
Als iemand dit daadwerkelijk weet, kan die beter in aandelen handelen dan in dit topic rondneuzelen.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:21

AMDFreak

Intel is zo..

Ik krijg steeds meer het idee dat de huize markt zich ontwikkelt naar een: Wat de gek ervoor geeft.

In 2014 nieuwbouwwoning gekocht (oplevering zomer 2015) tegen € 220.000,- met 120m2.
Nu gaan er al 2-3 soortgelijke woningen weg voor € 450.000,-.

In pak en beet 5 jaar 100% stijging. Ik slaap er wel lekkerder door, alleen het verontrust mij ook wel hoe een starter ooit aan een eengezinswoning kan komen.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• Señor Sjon
Je hebt ook zo'n beetje op het laagste moment in de markt gekocht. Huizen die ik verkocht heb voor ~200k VON in 2015 (opgeleverd 2016) gaan nu ook voor het dubbele weg.

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-12 13:45
AMDFreak schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:32:
Ik krijg steeds meer het idee dat de huize markt zich ontwikkelt naar een: Wat de gek ervoor geeft.

In 2014 nieuwbouwwoning gekocht (oplevering zomer 2015) tegen € 220.000,- met 120m2.

In pak en beet 5 jaar 100% stijging. Ik slaap er wel lekkerder door, alleen het verontrust mij ook wel hoe een starter ooit aan een eengezinswoning kan komen.
Hier hetzelfde, ik heb als starter een hoekhuis (121m²) kunnen kopen in 2015.
2 weken geleden een taxatie gehad aangezien er een stuk tuin bijkomt (187m²)

Waardestijging van 90% ~ 100% over 5 jaar (incl de tuin, maar dan nog :+ ) en dat is pas de taxatie.
Gaan huizen in het rijtje met hetzelfde oppervlakte zonder de extra tuin voor meer weg.

[ Voor 7% gewijzigd door JustinoFTW op 27-08-2020 14:03 ]

5120Wp Oost/West - PV Output

• izdp
Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:06:
@izdp neemt men geen kinderen omdat 50m2 te klein is en geen toekomstperspectief hebben voor groter, of nemen ze een klein huis omdat ze geen kinderwens hebben? Ik neig toch eerder naar het eerste.

[...]

Amsterdam is toch niet representatief voor heel het land man. Daarbij 3 kamers, doe eens een simpel pigeonholing experiment, haal van die 45m2-65m2 het toilet, de badkamer e.d. af. Geheid dat je niet veel meer overhoudt dan 30m2-50m2, dat delen door 3 en je hebt een woonkamer + 2 slaapkamers van 10m2-16,6m2 elk, mits evenredig verdeeld. Speel je er iets mee, dan hou je 2 slaapkamers van 10m2 en een huiskamer van 30m2 over, op het hoogste segment. Dan zit je ongeveer op de grootte die ik aan het begin ook al voorstelde (70m2) als minimaal voor een stel met vooruitzicht op 1 basisscholier na 5 jaar.

Tevens wil ik er niet aan denken hoe duur die prijzen in A'dam zullen zijn.

[...]

Als iemand dit daadwerkelijk weet, kan die beter in aandelen handelen dan in dit topic rondneuzelen.
Ik nam A'dam als voorbeeld vanwege de meest extreme prijsvorming.
In andere grote steden is het niet veel anders.
Ook populair omdat je ze met name kunt vinden in de binnensteden.
Daar waar alleenstaanden en 2-persoonshuishoudens graag vertoeven.
Die willen niet naar buitenwijken en al helemaal niet naar Vinexwijken.

Ik denk dat je veel te veel gezinsdenken op je netvlies hebt staan.
Als er veel meer van dat soort eenheden waren, dan waren de gezinnen en die gezin willen veel en veel beter af.
Dan waren ze van veel concurrentie af.
Dus ja, ik blijf pleiten tegen bouwen van gezinswoningen, omdat er daar zat van zijn en pleit voor massaal bouwen van kleine eenheden.

• izdp
AMDFreak schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:32:

Maar eh, je wonen is niet anders geworden.
Als je naar groter wil is het beroerder geworden.
OZB zal ook niet gunstiger zijn geworden.
Opstalverzekering duurder.
Iets vergeten?

Winst alleen als je vertrekt naar de periferie t.o.v. waar je nu woont.

• Richh
izdp schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:40:
Je mag aannemen dat gedurende dat wonen in klein gespaard is.
Met de huidige prijzen in de Randstad? Mwah. Da's probleem 1.
Zeker als je pas op hogere leeftijd start, en al wat loonstijging achter de rug hebt.
Of dat het inkomen fors verbeterd is
Met de huidige loon"stijgingen" sinds 2002/2004? Lijkt me sterk.
Zeker als je pas op hogere leeftijd start, en al wat loonstijging achter de rug hebt.
anders is doorstromen sowieso wensdromen.
Exact! En daar heb je dus het risico.

Tel daarbij op dat (voornamelijk buiten de randstad) het prijsverschil tussen een 1/2-persoons appartement en een kleine gezinswoning best klein is. Dit omdat inderdaad de vraag naar kleine appartementen echt gigantisch is en ze een hoop waarde onttrekken aan het zijn van een beleggingsobject om diezelfde reden. Op een gezinswoning is die factor een stuk kleiner. Voor relatief weinig extra koop je een hoop risico af, dan.

[ Voor 25% gewijzigd door Richh op 27-08-2020 14:40 ]

• GAIAjohan
izdp schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:10:
[...]

Maar eh, je wonen is niet anders geworden.
Als je naar groter wil is het beroerder geworden.
OZB zal ook niet gunstiger zijn geworden.
Opstalverzekering duurder.
Iets vergeten?

Winst alleen als je vertrekt naar de periferie t.o.v. waar je nu woont.
Grotere woningen zijn relatief veel minder in prijs gestegen.
Members only:

OZB stijging is volgens mij €15 per maand extra tov 2017, niet bepaald significant, verzekering is zelfs goedkoper geworden. Bij ons gaat de hypotheek alleen maar omlaag en we hebben steeds meer te besteden. Tevens heb ik de hypotheekrenteopslag kunnen kunnen laten verdwijnen, waardoor de lagere hypotheek dubbel uitwerkt.

Als ik iets beters wil zit ik op dit moment op ongeveer 450-500k, maar volgens mij zijn deze huizen stukken minder gestegen dan de tweekappers hier in de straat.

Ik kan verder gebruik maken van de overwaarde, en m.i. kom ik er niet veel slechter uit met de rentepercentages.

Verwijderd

izdp schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:04:
[...]

Ik denk dat je veel te veel gezinsdenken op je netvlies hebt staan.
Als er veel meer van dat soort eenheden waren, dan waren de gezinnen en die gezin willen veel en veel beter af.
Dan waren ze van veel concurrentie af.
Dus ja, ik blijf pleiten tegen bouwen van gezinswoningen, omdat er daar zat van zijn en pleit voor massaal bouwen van kleine eenheden.
Denk dat je me hier toch echt verkeerd begrijpt en neerzet. Ik pleit niet voor meer gezinswoningen, ik geef slechts een mening en wat constateringen w.b. gezinsopbouw en of een startersappartement hier wel/niet bij hoort.

Als ik een kant moest kiezen, zou ik juist pleiten voor meer startersappartementen en huurappartementen, zodat de prijzen dalen en de druk wegvalt bij heel de woningmarkt. Dan gaat de leeftijd onder de kopers vanzelf omlaag.

• GAIAjohan
Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:25:
[...]

Denk dat je me hier toch echt verkeerd begrijpt en neerzet. Ik pleit niet voor meer gezinswoningen, ik geef slechts een mening en wat constateringen w.b. gezinsopbouw en of een startersappartement hier wel/niet bij hoort.

Als ik een kant moest kiezen, zou ik juist pleiten voor meer startersappartementen en huurappartementen, zodat de prijzen dalen en de druk wegvalt bij heel de woningmarkt. Dan gaat de leeftijd onder de kopers vanzelf omlaag.
Hier heb je volgens mij geheel gelijk. Op die manier is eerder kopen mogelijk. Hierdoor gebeurt het al minder snel dat een 120m² huis het startershuis moet worden ivm toekomstvisie. Maar je voorkomt zo ook dat uit bittere noodzaak die appartementen minder in trek worden bij gezinnetjes, of dat ze er te lang blijven wonen ivm onbetaalbare doorstroom.
Of juist dat gezinswoningen beschikbaar komen omdat sommige alleenstaande ouderen bv terug willen naar een appartement dat ze wél kunnen betalen.

• izdp
Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:25:
[...]

In welke maat denk je dan?

• izdp
Richh schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:20:
[...]

Met de huidige prijzen in de Randstad? Mwah. Da's probleem 1.

[...]

Met de huidige loon"stijgingen" sinds 2002/2004? Lijkt me sterk.

[...]

Exact! En daar heb je dus het risico.

Tel daarbij op dat (voornamelijk buiten de randstad) het prijsverschil tussen een 1/2-persoons appartement en een kleine gezinswoning best klein is. Dit omdat inderdaad de vraag naar kleine appartementen echt gigantisch is en ze een hoop waarde onttrekken aan het zijn van een beleggingsobject om diezelfde reden. Op een gezinswoning is die factor een stuk kleiner. Voor relatief weinig extra koop je een hoop risico af, dan.
Op hogere leeftijd en al de top van de salarisschalen bereikt, tja.
Zeker is de arbeidsquote zeer beroerd geworden, geen discussie over mogelijk.
De meeste verbeteringen komen toch door onderhandelen met de werkgever, salarisschalen en vooral jobhobben als ik me niet vergis.

Maar alles staat of valt inderdaad met je leencapaciteit en welke keuze je überhaupt kunt maken.
In die zin dicteert de markt genadeloos door alle onevenwichtigheden.

• MadeK
  • Laatst online: 04-12 16:34
Nieuws: Kabinet schrapt overdrachtsbelasting voor starter

Starters die voor het eerst een huis kopen, hoeven per 1 januari geen overdrachtsbelasting meer te betalen. Nu is die belasting nog 2 procent van de koopsom. Bij een koopwoning van 300.000 euro is een starter straks 6.000 euro goedkoper uit.

Iedereen die straks een woning koopt waarin de koper zelf niet gaat wonen, betaalt het verhoogde tarief van 8 procent. In de praktijk betekent dit dat ook mensen die een tweede huis of een woning voor hun kind kopen meer belasting gaan betalen. Daarnaast gaat het kabinet de overdrachtsbelasting voor bedrijfspanden verhogen van 6 naar 8 procent.

• Richh
MadeK schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:56:

Starters die voor het eerst een huis kopen, hoeven per 1 januari geen overdrachtsbelasting meer te betalen. Nu is die belasting nog 2 procent van de koopsom. Bij een koopwoning van 300.000 euro is een starter straks 6.000 euro goedkoper uit.

Iedereen die straks een woning koopt waarin de koper zelf niet gaat wonen, betaalt het verhoogde tarief van 8 procent. In de praktijk betekent dit dat ook mensen die een tweede huis of een woning voor hun kind kopen meer belasting gaan betalen. Daarnaast gaat het kabinet de overdrachtsbelasting voor bedrijfspanden verhogen van 6 naar 8 procent.
*O*

Goed nieuws voor starters - en goed nieuws voor doorstromers, want het spaargeld voor de koopwoning kan nu in het overbieden worden gestopt.
Niet dat 6000 euro veel geld is (met de huidige prijsstijging is dat enkele maanden), maar de starter met spaargeld maakt meer kans.
Het kabinet gaat daarom de overdrachtsbelasting voor particuliere beleggers verhogen van 2 naar 8 procent.
Dit is wellicht nog de grootste aanpassing die het meest gunstig is voor starters. Paar duizend euro meer of minder maakt het verschil niet door prijsstijgingen, maar deze grote verhoging voor particuliere beleggers heeft meer effect, omdat een beleggingspand in 1 klap >15.000 euro minder boeiend wordt.
In juni bleek uit een onderzoek van het ministerie van Financiën dat het schrappen van de overdrachtsbelasting voor starters niet heel effectief zou zijn.
Ja, da's best gek ja. Maargoed, politiek.

[ Voor 13% gewijzigd door Richh op 27-08-2020 15:10 ]

• izdp
GAIAjohan schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:21:
[...]

Grotere woningen zijn relatief veel minder in prijs gestegen.

***members only***

OZB stijging is volgens mij €15 per maand extra tov 2017, niet bepaald significant, verzekering is zelfs goedkoper geworden. Bij ons gaat de hypotheek alleen maar omlaag en we hebben steeds meer te besteden. Tevens heb ik de hypotheekrenteopslag kunnen kunnen laten verdwijnen, waardoor de lagere hypotheek dubbel uitwerkt.

Als ik iets beters wil zit ik op dit moment op ongeveer 450-500k, maar volgens mij zijn deze huizen stukken minder gestegen dan de tweekappers hier in de straat.

Ik kan verder gebruik maken van de overwaarde, en m.i. kom ik er niet veel slechter uit met de rentepercentages.
Dan woon je in ieder geval in een gebied buiten de randstad.
Ik praat natuurlijk vooral voor de randstad met de grootste problemen op de markt.
Maar wel grappig met je opstalverzekering.
Het verbaasd me enorm gezien de prijsstijgingen van de opstallen.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:25
Goede maatregel van het kabinet, maar het komt verdumme net te laat :(

Verwijderd

izdp schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:46:
[...]

In welke maat denk je dan?
In de maat "goh, als men een kind voor/tegen hun 30ste wil hebben, is het kopen van een startersappartement tegen 30 misschien niet het beste plan". Denk dat @GAIAjohan heel mooi heeft beschreven hoe dat bereikt kan worden via meer bouwen binnen starters- en huursegment.

• izdp
Richh schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:59:
[...]

*O*

Goed nieuws voor starters - en goed nieuws voor doorstromers, want het spaargeld voor de koopwoning kan nu in het overbieden worden gestopt.
Niet dat 6000 euro veel geld is (met de huidige prijsstijging is dat enkele maanden), maar de starter met spaargeld maakt meer kans.

[...]

Dit is wellicht nog de grootste aanpassing die het meest gunstig is voor starters. Paar duizend euro meer of minder maakt het verschil niet, maar deze grote verhoging voor particuliere beleggers heeft meer effect.

[...]
Ja, da's best gek ja. Maargoed, politiek.
Niet zo gek, die extra ruimte gaat weer gebruikt worden om meer te bieden.
Particuliere beleggers die nu nog kopen zijn voor mij al hardstikke gek.
Wel mooi als dit ze afschrikt.
Maar of dit voor huurders gunstig uitpakt?
Ik denk eigenlijk van niet.

• izdp
Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:15:
[...]

In de maat "goh, als men een kind voor/tegen hun 30ste wil hebben, is het kopen van een startersappartement tegen 30 misschien niet het beste plan". Denk dat @GAIAjohan heel mooi heeft beschreven hoe dat bereikt kan worden via meer bouwen binnen starters- en huursegment.
Om langs elkaar heen praten te voorkomen, vroeg ik juist naar de maat van zulke eenheden die je daarbij in gedachte had. Dus hoeveel m2 ongeveer?

Verwijderd

Mark31 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:56:
De hypotheekrenteaftrek.... tsja.... het is toch al niet meer wat het geweest is.

Wat betaal je tegenwoordig nou nog aan rente. Op een hypotheek van 380k ligt dat richting de 600 per maand ofzo. Dat zou dan neer komen op 200 euro aftrek ofzo.

Heb mijn huis verkocht en moest toevallig ook net de rente vernieuwe (rentevast van 10 jaar was afgelopen). Heb hem nu voor 1 jaar vast en dat was 1,2 procent ofzo. 250 euro per maand ongeveer. :) Daar komt nog wel wat inleg op de spaarpolis bij, maar die krijg ik na de overdracht toch direct weer terug.

Wel blij dat ik destijds voor 10 jaar vast gekozen heb i.p.v. 20. Als de verkoop doorgaat, wonen we er 10 jaar en 4 maanden. :)

• Richh
@izdp eens, voor wie (nog) niet wil kopen is dit niet gunstig, want de druk op de huurmarkt zal enkel groter worden. Immers woningen worden minder interessant om te verhuren.

Tegelijkertijd: als je je woningvoorraad niet laat groeien door vrijwel geen nieuwbouw toe te voegen, dan moet je een keuze maken. Moeten jongeren de kas van de vrije-sector-belegger spekken door te huren? Of laat je ze vermogen opbouwen in de woningmarkttrein?

De trein zelf (waar ook weer particulieren van afhankelijk zijn) is gebaat bij starters die de markt toetreden; ook in dat opzicht is dit een logisch besluit.

Verwijderd

izdp schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:22:
[...]

Om langs elkaar heen praten te voorkomen, vroeg ik juist naar de maat van zulke eenheden die je daarbij in gedachte had. Dus hoeveel m2 ongeveer?
Zal mezelf citeren
Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:05:
[...]
Onder voorwaarden Randstad zou 65-80 nog te doen zijn. Bij 50 heb je vaak slechts een enkele slaapkamer, met 15-30 extra heb je er nog een. Dat zou voor een kind kunnen, maar hoe ouder ze worden, des te hoger wordt de eis w.b. ruimte. Reken je een extra 20m2 nodig voor een studeer/werkkamer, dan zit je al aan 100m2 op het hoger eind. Tl;dr: zou 50m2 niet doen als je er na 5 jaar nog wil wonen en bij instap start met je kinderwens.
Met de kanttekening dat zaken wegens corona anders wegen dan dat ze een jaar geleden zouden wegen, maar als je in hartje Utrecht woont neem ik aan dat je minder prioriteit legt op een werkkamer.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2020 15:33 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar hoe gaat dit verzorgen dat de prijzen gaan dalen?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:25

de Peer

under peer review

Vorkie schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:33:
Maar hoe gaat dit verzorgen dat de prijzen gaan dalen?
Niet denk ik, maar dat was dan ook niet het doel toch?

• MadeK
Sneller afgebouwde hypotheekrenteaftrek is van tafel verdwenen

Het dreigende ’h-spook’, een snellere afbouw van de hypotheekrenteaftrek, is weer van tafel verdwenen. Het onderwerp werd door D66 en ChristenUnie aangesneden, maar is voorlopig terzijde geschoven. Beide partijen hebben al wel aangekondigd dat het onderwerp wel weer onderdeel zal worden van de campagne richting de verkiezingen volgend jaar.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:34:
[...]

Niet denk ik, maar dat was dan ook niet het doel toch?
Nee, maar gewoon als vraag :) gezien er altijd 2 kampen zijn hier.

Uit het andere nieuwsbericht, ook positief voor de koopkracht en indirect het starters segment (voor verkopers...)
Voor burgers zit er toch nog een koopkrachtimpuls in. De coalitiepartijen willen het lage belastingtarief, dat loopt tot een inkomen van zo’n 68.500 euro per jaar, met ongeveer 1 procent verlagen. Daarnaast gaat de arbeidskorting en hoeven spaarders over een groter gedeelte van hun vermogen geen belasting te betalen. Die grens gaat omhoog van ruim 30.000 naar 50.000 euro. Stellen hoeven dan over het dubbele van dat bedrag, een ton, geen spaartaks te betalen.

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:49
Ik denk dat 6000 euro heel veel geld is en helemaal voor een starter.
Dit is wel het gedeelte wat je zelf moet inleggen en niet mag financieren.

Verwijderd

MadeK schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:34:
Sneller afgebouwde hypotheekrenteaftrek is van tafel verdwenen

Het dreigende ’h-spook’, een snellere afbouw van de hypotheekrenteaftrek, is weer van tafel verdwenen. Het onderwerp werd door D66 en ChristenUnie aangesneden, maar is voorlopig terzijde geschoven. Beide partijen hebben al wel aangekondigd dat het onderwerp wel weer onderdeel zal worden van de campagne richting de verkiezingen volgend jaar.
Ongetwijfeld.... en in die van 4 jaar daarna.... en die van 4 jaar daarna..... :)
De rentestand heeft momenteel meer "opgelost" aan de HRA dan de politiek.

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Dat was het punt denk ik ook niet, het is meer dat omdat de huizenprijzen met pak 'm beet 1000 euro per maand stijgen dit een druppel op een plaat is. Betekent dus per saldo dat je door die regeling even goed af bent als we een half jaar geleden waren en een half jaar geleden was het ook 3x niks. Maar goed, het is een goede ontwikkeling en zelfs de langste reis begint met de eerste stap.

[ Voor 13% gewijzigd door Michael_OsGroot op 27-08-2020 15:50 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• Richh
Yohost! schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:45:
[...]

Ik denk dat 6000 euro heel veel geld is en helemaal voor een starter.
Dit is wel het gedeelte wat je zelf moet inleggen en niet mag financieren.
Tuurlijk is het veel geld! Echter mag ik er toch vanuit gaan dat je geen huis gaat kopen zonder iets van eigen geld, je blijft een dergelijk bedrag nog steeds nodig aan de rest van de kosten koper en wat meubeltjes/etc.

Op 1 januari gaan starters met eigen geld gewoon datzelfde geld extra (over)bieden. De druk op de startersmarkt stijgt ook, omdat nu ook starters met een behoorlijk inkomen maar weinig spaargeld (de avocado-vakantie-naar-bali-starters :+) dan ook mee kunnen doen.
Bovendien is 6000 euro natuurlijk relatief weinig in een markt die 8% per jaar stijgt; das nog geen half jaar prijsstijging.
Ze zijn er onder de streep niet per se mee geholpen. Dat kwam ook uit een onderzoek naar deze maatregel.

De grootste winst voor de starter is de 8% overdrachtsbelasting voor particuliere beleggers.
Yohost! schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:25:
[...]

Let op dat is een wezenlijk verschil.
Eigen vermogen vs leencapaciteit.
Dat weet ik :P
Dat leg ik hierboven ook uit: hierdoor kunnen juist meer starters zonder spaargeld meedoen, en om daar bovenuit te stijgen om kans te maken heb je alsnog datzelfde spaargeld nodig om mee te overbieden.
Onder de streep maakt het weinig uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Richh op 27-08-2020 16:30 ]

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:49
Richh schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:17:
Bovendien is 6000 euro natuurlijk relatief weinig in een markt die 8% per jaar stijgt; das nog geen half jaar prijsstijging.
Let op dat is een wezenlijk verschil.
Eigen vermogen vs leencapaciteit.

• Señor Sjon
En partijen die voor de verhuur bouwen gaan van 2% naar 8% OB... dat hoeft natuurlijk niet terugverdiend te worden in de huur... :X

• GovertNL
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-12 21:26
Ik kom hier even binnenvallen.

Op dit moment met vriendin in de situatie dat we het huis van één van onze ouders gaan kopen.
Koopbedrag is al bekend. We krijgen een schenking van 100.000 euro. We wilden het huis per 1 december overnemen.

Wat is nu wijs? Uitstellen tot 1 januari ivm overdrachtsbelasting? Ik stel deze vraag omdat er dit jaar ook al vaker is geroepen om te stoppen met de belastingvrije schenkingen voor een huis van je kind. Omdat dit de overheid gigantisch veel geld "kost". Zal dit op korte termijn kunnen gebeuren?

[ Voor 7% gewijzigd door GovertNL op 27-08-2020 16:35 ]

• MadeK
GovertNL schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:34:
Ik kom hier even binnenvallen.

Op dit moment met vriendin in de situatie dat we het huis van één van onze ouders gaan kopen.
Koopbedrag is al bekend. We krijgen een schenking van 100.000 euro. We wilden het huis per 1 december overnemen.

Wat is nu wijs? Uitstellen tot 1 januari ivm overdrachtsbelasting? Ik stel deze vraag omdat er dit jaar ook al vaker is geroepen om te stoppen met de belastingvrije schenkingen voor een huis van je kind. Omdat dit de overheid gigantisch veel geld "kost". Zal dit op korte termijn kunnen gebeuren?
Ik zou zeker uitstellen tot volgend jaar. Over de belastingvrije schenking is nog niks bekend en ik verwacht dat dat volgend jaar ongewijzigd blijft. (De starters woningmarkt stort in zonder die schenkingen.)

[ Voor 6% gewijzigd door MadeK op 27-08-2020 16:49 ]

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-12 21:39

Ik denk dat dit niets uithaalt, zoals eerder gezegd gaan mensen gewoon meer bieden en worden de huizen weer duurder. Ik ben geen econoom maar in mijn ogen schieten we helemaal niets op met dit soort maatregelen. Ook al die regel dat het tweede inkomen meer meetelt... mensen hebben meer te besteden en gaan meer bieden. Ik denk dat het veel meer zou helpen om beleggen in woningen te ontmoedigen > boven een bepaald aantal huizen gaat belasting steeds verder omhoog. Of meer echte starterswoningen bouwen, niet zoals nu wijken in de randstad waar de huizen voor middeninkomens boven de 300.000 starten en je een appartement van 50 m2 krijgt.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:25

de Peer

under peer review

Sluw schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:49:
[...]

Ik denk dat dit niets uithaalt, zoals eerder gezegd gaan mensen gewoon meer bieden en worden de huizen weer duurder. Ik ben geen econoom maar in mijn ogen schieten we helemaal niets op met dit soort maatregelen. Ook al die regel dat het tweede inkomen meer meetelt... mensen hebben meer te besteden en gaan meer bieden. Ik denk dat het veel meer zou helpen om beleggen in woningen te ontmoedigen > boven een bepaald aantal huizen gaat belasting steeds verder omhoog. Of meer echte starterswoningen bouwen, niet zoals nu wijken in de randstad waar de huizen voor middeninkomens boven de 300.000 starten en je een appartement van 50 m2 krijgt.
Nou de huizenbeleggers bieden in ieder geval niet meer mee lijkt me. Denk dat dat toch echt wel een verschil gaat maken.

• Richh
@GovertNL Ik verwacht dat de jubelton, net als vorig jaar, gewoon inflatiegecorrigeerd wordt. Je mag nu 103.643 belastingvrij schenken voor een huis ipv 100.000 (als de ouders dat willen natuurlijk :+). Misschien volgend jaar wel wat meer, en anders maken ze dat op Prinsjesdag wel bekend. Dat zou ik dus nog even afwachten.
Afschaffen lijkt me heel sterk met het huidige kabinet.

Ik zou het dus sowieso uitstellen tot volgend jaar, want het scheelt aanzienlijk met de kosten koper.

Als je ouders nog meer zouden willen schenken en je koopt in 2021: ze kunnen dan nog dit jaar €5.515 overboeken zonder opgaaf van reden. Je kan dan op 1 januari 2021 nog steeds de maximale belastingvrije schenking voor een koopwoning aannemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 27-08-2020 16:52 ]

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-12 21:39
de Peer schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:50:
[...]

Nou de huizenbeleggers bieden in ieder geval niet meer mee lijkt me. Denk dat dat toch echt wel een verschil gaat maken.
Wel minder interessant op de korte termijn maar dat betekent dat ze een half jaartje langer moeten wachten tot dat geld terug verdiend is. Met deze ingrepen krijgen de huizenprijzen toch weer een boost.

• Señor Sjon
@GovertNL Dit is niet het topic voor persoonlijk advies en we hebben dezelfde kristallen bol als jij.

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

[...]

*O*

Waarom dan weer die leeftijdsgrens -O-

Nou is m’n vriendin heel wat jaren jonger dus als haar leeftijd telt is er geen man overboord… benieuwd hoe ze de leeftijd bepalen. De oudste of jongste persoon? :?

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
de Peer schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:50:
[...]

Of de huizenbelegger gaan hun investeringen naar voren halen en nog dit jaar hun slag slaan.

Terwijl de starters een half jaar wachten, is het aanbod straks nog minder geworden en de prijzen hoger. Kortom symboolpolitiek

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30

Maar alleen als je tussen de 18 en 35 jaar oud bent. Waarom toch altijd weer die leeftijdsdiscriminatie?

Wel leuk om te zien dat het kabinet na maanden met geld strooien nu met belastingverlagingen op de proppen komt. Zouden er begin volgend jaar soms verkiezingen aankomen? Of zouden ze net als voorgaande jaren gewoon pronken met belastingverlagingen en stilletjes andere belastingen verhogen waardoor je netto gewoon duurder uit bent, maar daar na de verkiezingen pas achterkomt?

• MadeK
@RemcoDelft Niet echt eerlijk nee, maar waarschijnlijk vanwege het verwachte stijgende inkomen.

Die belastingverlagingen zijn, naast de verkiezingen, ook een investering in de noodlijdende economie.

(Mooi, want ik verkoop volgend jaar mijn appartement. ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door MadeK op 27-08-2020 18:10 ]

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-12 12:31

Whooo hooo, nu gaan alle starters lekker tegen elkaar opbieden en gaat de prijs nog verder omhoog. :) Goed bezigggg 8)

Het zal wel ietsje helpen. Voornamelijk het weren van investeerders die er niet in gaan wonen. Dus opzich een goed middel. Had zelf als overheid de overdrachtsbelasting voor starters op 2% gehouden.

Hebben we cijfers wat de percentage kopers zijn?
- Starters %
- Huis -> Huis %
- Investeerders %

Als de percentage Starters hoog is(+ hoge vraag), zal de prijs gewoon stijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Immutable op 27-08-2020 18:20 ]

• Immutable
Wilf schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:16:
[...]

Waarom dan weer die leeftijdsgrens -O-

Nou is m’n vriendin heel wat jaren jonger dus als haar leeftijd telt is er geen man overboord… benieuwd hoe ze de leeftijd bepalen. De oudste of jongste persoon? :?
Helemaal eens. Die leeftijddiscriminatie is wel een domme regel. Er zijn ook genoeg starters richting de 40... die helemaal niet hebben kunnen sparen in hun dure woning waar ze praktisch vast in zaten.

• CVTTPD2DQ
RemcoDelft schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:53:
Maar alleen als je tussen de 18 en 35 jaar oud bent. Waarom toch altijd weer die leeftijdsdiscriminatie?
Om dezelfde reden dat de 'starter' in deze discussie altijd een jong stel met een kindje op komst is: men heeft een verhaaltje nodig over wie de mensen zijn die dit "verdienen".

Dat veel starters een stuk ouder (of jonger) zijn, of misschien helemaal geen kinderen willen, of alleenstaand zijn wordt dan vergeten.

Kijk maar hoe vaak een kostenplaatje wordt berekend op basis van twee salarissen. Bijna de helft van de huwelijken eindigt in een echtscheiding, dus dit is helemaal geen oplossing. Maar dat wordt vergeten.

Verwijderd

Hierdoor kunnen starters met minder eigen geld een huis financieren. Hetgeen inderdaad vooral prijsopdrijvend zal werken.

De overdrachtsbelasting is nog steeds de grootste kostenpost die niet in de hypotheek meegenomen kan worden voor starters.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ben we benieuwd waarom er nu gekozen is om die belastingen te wijzigen, in januari was er immers nog
https://nos.nl/l/2337571

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
RemcoDelft schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:53:
[...]

Wel leuk om te zien dat het kabinet na maanden met geld strooien nu met belastingverlagingen op de proppen komt. Zouden er begin volgend jaar soms verkiezingen aankomen? Of zouden ze net als voorgaande jaren gewoon pronken met belastingverlagingen en stilletjes andere belastingen verhogen waardoor je netto gewoon duurder uit bent, maar daar na de verkiezingen pas achterkomt?
Ik val nog net in de doelgroep, maar Den Haag kennende flikken ze net zo'n geintje als eerder. Wel inkomstenbelasting schijven verlagen/versimpelen maar tegelijkertijd de btw tarieven omhoog schroeven, eigen risico in de zorg omhoog schroeven en zo nog wat dingen. Dus ja ik krijg netto meer loon, maar mijn maandelijkse vaste lasten gaan harder omhoog.

Dus oké ik hoef dan geen overdrachtsbelasting te betalen tot mijn 35e, maar reken maar dat ze niet alleen beleggers de rekening presenteren. Want dan komt er wel een zonnepaneelhouderschapsbelasting of een energielabelhouderschapsbelasting indien geen A/B label in het kader van duurzaamheid. En dat tweede is natuurlijk niet het vermelden waard tot de verkiezingen volgend jaar. Dit wordt met luide trom aangekondigd, maar reken maar dat met stille trom er nog wel een konijn uit de hoge hoed komt.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik kom niet in aanmerking voor die regeling. Maar ik vind het vooral klote dat ik me meteen zo oud voel :+ (ben 35 dus volgend jaar geen "jongere" meer volgens de overheid).

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Wolly schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:25:
Ben we benieuwd waarom er nu gekozen is om die belastingen te wijzigen, in januari was er immers nog
https://nos.nl/l/2337571
Verkiezingen. Verder heeft veel economisch beleid niets met effectiviteit te maken. Zelden tot nooit wordt er überhaupt gekeken, laat staan iets gedaan met een eventueel antwoord op de vraag 'had dit eigenlijk het beoogde effect'. De meeste maatregelen zijn puur politiek, vaak of dogmatisch of voor een bepaalde achterban/publieke opinie.

Anders was de homo-economicus ook al lang uit het zicht verdwenen.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Joosie200
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:27:
Ik kom niet in aanmerking voor die regeling. Maar ik vind het vooral klote dat ik me meteen zo oud voel :+ (ben 35 dus volgend jaar geen "jongere" meer volgens de overheid).
En dan heb je dit nog inderdaad. Je zou maar op 31 december dit jaar 35 jaar oud worden :/ Nu heb ik nog anderhalf jaar de tijd dus kan me dan 2% kosten koper aan overdrachtsbelasting besparen maar die 2% gaat dan net zo hard nodig zijn als wisselgeld voor het overbiedencircus. Dus sigaar uit eigen doos, tis een ventiel om de prijzen nog meer te doen laten stijgen. :O Net zoals tweede inkomen mag voor 80% meetellen voor ruimere leennormen.

[ Voor 5% gewijzigd door Joosie200 op 27-08-2020 18:33 ]

• Immutable
Joosie200 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:32:
[...]

En dan heb je dit nog inderdaad. Je zou maar op 31 december dit jaar 35 jaar oud worden :/ Nu heb ik nog anderhalf jaar de tijd dus kan me dan 2% kosten koper aan overdrachtsbelasting besparen maar die 2% gaat dan net zo hard nodig zijn als wisselgeld voor het overbiedencircus. Dus sigaar uit eigen doos, tis een ventiel om de prijzen nog meer te doen laten stijgen. :O
Die 2 naar 0% heeft helemaal te maken hoeveel starters er zijn tegenover de andere groepen. Die 8% voor beleggers zal het meeste invloed hebben. Want dat hakt in hun rendement.
Overall, vind ik het een relatief goede aanpak. Het hangt een beetje van de markt af hoe dit gaat uitpakken.

Beleggers gaan nu misschien hun aankoop naar voren brengen, en dus tussen NU en de periode dat de 8% ingaat extra investeren in panden. Dit betekend dat als je nu als starter gaat kopen, niet zo slim is. Omdat je tegen veel meer beleggers op gaat bieden.

De starters die straks overblijven, zijn vaker minder kredietwaardig en daardoor zullen de prijzen dan aantrekkelijker zijn.
(Dit is allemaal een aanname(vrije analyse), en geen advies en ben geen expert dus pin mij er niet op vast.)

Gewoon voor de discussie,
Wat denken jullie dat deze wijziging teweeg zal brengen tussen NU en na de invoering??

• Joosie200
  • Niet online
Immutable schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:37:
[...]

Die 2 naar 0% heeft helemaal te maken hoeveel starters er zijn tegenover de andere groepen. Die 8% voor beleggers zal het meeste invloed hebben. Want dat hakt in hun rendement.
Overall, vind ik het een relatief goede aanpak. Het hangt een beetje van de markt af hoe dit gaat uitpakken.

Beleggers gaan nu misschien hun aankoop naar voren brengen, en dus tussen NU en de periode dat de 8% ingaat extra investeren in panden. Dit betekend dat als je nu als starter gaat kopen, niet zo slim is. Omdat je tegen veel meer beleggers op gaat bieden.

De starters die straks overblijven, zijn vaker minder kredietwaardig en daardoor zullen de prijzen dan aantrekkelijker zijn.
(Dit is allemaal een aanname(vrije analyse), en geen advies en ben geen expert dus pin mij er niet op vast.)

Gewoon voor de discussie,
Wat denken jullie dat deze wijziging teweeg zal brengen tussen NU en na de invoering??
Tussen nu en 1 januari? Beleggers gaan hamsteren. Starters stellen hun aankoop uit. Lijkt mij logisch. Beide groepen zijn gebaat bij het naar voren halen of naar achteren wegzetten van hun aankoop. Wat de verkopende partij gaat doen? Maakt geen verschil tenzij externe invloeden (scheiding, werk verhuist oid)

Voor mezelf als starter maakt het geen verschil. In theorie hoef ik nu geen
Members only:
kosten koper bij elkaar te schrapen (als alleenstaande starter houdt het voor mij op bij
Members only:
) Maargoed dat is mijn probleem ook helemaal niet. Ik kan tussen nu en januari juist zo die kosten koper bij elkaar sparen (want ik sla het niet stuk op avocado op toast en zonvakanties) Maar ik moet maar zien of per 1 januari het aanbod tot 200k gaat toenemen. In theorie heb ik minder concurrentie van beleggers (wat goed is) maar wss wat wegvalt aan beleggers komt erbij aan mede starters.

• izdp
Van 2 naar 8% voor beleggers is niet bijster slim.
Veel passender is een landelijke eigen bewoningsregel met ontheffingsmogelijkheden voor gemeentes.
De komende tijd zullen niet zelfbewoners en die in de markt willen nog hun slag willen slaan.
Gevolg.....
Met doorschuiven van beleggingspanden 8% betalen?
Dacht het niet.
Die gaan geflipt worden en gaan dan van verhuur naar koop.
Ik vrees dat juist de zwakkere ( qua inkomen) huurders of woningzoekenden de dupe worden.
Als ik zou willen verkopen in ieder geval.

Oh en ook 8% voor ouders die een huis voor hun kind willen kopen?
Onzinnig.
Immers je schenkt je kind een ton, die koopt en voor de rest ben je de hypotheeknemer.
Met de jaarlijkse schenking druk je de kosten voor aflossing en uiteraard de 'hoge' rente.

Nog een edit: ik bedenk me net dat er nog een groep wordt getroffen met die 8%.
De kamerbewoners!
Doorschuiven van zulke panden wordt 6% duurder en dat betekent meer huur betalen of die panden verdwijnen uit dat circuit.

[ Voor 31% gewijzigd door izdp op 27-08-2020 19:06 ]

• RemcoDelft
Wacht eens even... Is het afschaffen van die 2% overdrachtsbelasting voor "jonge starters" bedoeld omdat veel van die jongeren nog geen 2% van het te lenen bedrag kunnen ophoesten? En dus eigenlijk het ongedaan maken van het zelf een fractie van de totale kosten van de woning moeten betalen?
Wellicht heeft dit toch een prijsopdrijvend effect: stel de kopers bezitten geen cent, en kunnen dus geen 4000 euro belasting betalen voor een woning waar ze 2 ton voor lenen. Maar zonder overdrachtsbelasting kunnen ze wel 4 ton lenen en daardoor gewoon heel hard meewerken aan het verder opblazen van de huizenprijzen.

• izdp
2 ton blijft het te lenen bedrag neem ik aan Remco.

• RemcoDelft
izdp schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:01:
Laat ik het voorbeeld anders maken: ze hebben 4k op hun spaarrekening en kunnen 400k lenen :*)

Misschien leuk om tegelijkertijd de maximumhypotheek te verlagen, ter compensatie zeg maar.

Verwijderd

izdp schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:01:
Remco bedoelt, dat iemand met een hoog inkomen en een groot gat in zijn hand nu dus zonder noemenswaardig spaargeld een duur huis kan kopen.

Verwijderd

@Joosie200 Same here, denk vooral FOMO gedrag onder de meute. Die 2% naar 8% stelt niet bijster veel voor bij een belegger lijkt me, en dat klein bedrag extra zet geen zoden aan de dijk. Lijkt me eerder stemmingsmakerij zoals @GoldenSample zegt. Het zijn vrij kleine bedragen en je bent nog steeds erg afhankelijk van je inkomen i.p.v. je spaargedrag. Sterker nog, dat wordt alleen maar erger nu.

Misschien dat dat is wat de politiek juist wil, vooral afhankelijkheid van je inkomen en niet van je uitgavenpatroon.. zou wel een leuke complottheorie zijn

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2020 19:25 ]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:12:
[...]

Remco bedoelt, dat iemand met een hoog inkomen en een groot gat in zijn hand nu dus zonder noemenswaardig spaargeld een duur huis kan kopen.
Niet perse een gat in de hand. Maar bijvoorbeeld gewoon een net afgeloste studieschuld.

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-11 20:14

tja, leuk bedacht maar in de praktijk peanuts. bovendien, hoe zit het met starters van >35 jaar die bijv. ook op een modaal salaris willen kopen?

• drooger
  • Laatst online: 09:01

drooger

Falen is ook een kunst.

RemcoDelft schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:59:
Wacht eens even... Is het afschaffen van die 2% overdrachtsbelasting voor "jonge starters" bedoeld omdat veel van die jongeren nog geen 2% van het te lenen bedrag kunnen ophoesten?
Nee, dat is zodat die 2% aan andere dingen besteed kan worden. Zoals inboedel, spaarpotje, of... hogere hypotheek. ;)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• lama83
Joosie200 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:44:
[...]
Ik kan tussen nu en januari juist zo die kosten koper bij elkaar sparen (want ik sla het niet stuk op avocado op toast en zonvakanties) Maar ik moet maar zien of per 1 januari het aanbod tot 200k gaat toenemen. In theorie heb ik minder concurrentie van beleggers (wat goed is) maar wss wat wegvalt aan beleggers komt erbij aan mede starters.
of weer bij je ouders gaan wonen.

• Joosie200
  • Niet online
lama83 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:01:
[...]

of weer bij je ouders gaan wonen.
Leuke suggestie maar nee. Die wonen buiten Nederland, en ja ik werk nu gewoon vanuit huis dus in principe zou het wel kunnen. Kijken hoe snel het opvalt in de teams meetings :P Maar niet echt praktisch zodra ik weer 2x per week richting kantoor moet.

• lama83
Metro2002 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:49:
[...]

Met als gevolg dat je straks overal het New York syndroom krijgt waarin niemand wat kan bezitten vanwege te duur en niemand het dus ook maar iets kan schelen hoe de buurt / stad eruit ziet en het 1 groot graffiti ghetto wordt.
Ik hoop dan ook van harte dat de huizenprijzen binnenkort eens fors gaan dalen, bij elke prijsstijging denk ik althans altijd dat het plafond bereikt zou moeten zijn maar het stijgt maar en stijgt maar door. Leuk voor de waarde van mijn eigen woning maar ik zie straks echt gigantische problemen ontstaan. Deze bubble is nog veel erger dan in 2008.
Zolang er als een malle geld bijgedrukt wordt, gaat het niet omslaan denk ik

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

lama83 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:51:
[...]

tja, leuk bedacht maar in de praktijk peanuts. bovendien, hoe zit het met starters van >35 jaar die bijv. ook op een modaal salaris willen kopen?
Die hebben pech. Ik heb er ook vrede mee soms gewoon tussen wal en schip te vallen, maar deze regeling heeft denk ik wel degelijk nut voor veel andere starters.

Ik mik er zelf ook op tussen mijn 32e en 35e een woning te kopen en ik vrees nu ook dat er wat meer druk op de ketel komt te staan om tegen die tijd dan maar die woning te kopen waar concessies doe waar ik eigenlijk niet mee kan leven. Maar ja, er zijn meer mensen in Nederland dan ik. Niet elke maatregel is er voor jou en voor mij. Het is overigens ook niet dat 6000 euro zo snel een aankoop zal breken of maken.

Vraag aan de rest eigenlijk, ik ga er van uit op mijn 70e met pensioen te kunnen. De doorlooptijd van een pensioen is doorgaans 30 jaar. Dan moet ik dus uiterlijk op mijn 40e een koopwoning hebben toch?

[ Voor 14% gewijzigd door Michael_OsGroot op 27-08-2020 21:11 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Pagina: 1 ... 119 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.