Gefeliciteerd met de zwangerschapKaizah schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:32:
[...]
Bieding is geaccepteerd! Ik sta te popelen om te beginnen met klussen.
ik kijk er niet uit naar de maandelijkse aflossingen.
Gecondoleerd met je nieuwe financiele nachtmerrie.:P
Zo niet, dan ben je straks ongeveer 1800 euro per maand kwijt aan hypotheeklasten
[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 25-08-2020 17:43 ]
Dat mag dan wel een héél goed salaris zijn! (115k per jaar om precies te zijn, ofwel meer dan 3 keer modaal) of inderdaad een hele harde spaarderRequiem19 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:43:
Of misschien verdient hij gewoon een goed salaris / heeft hij veel spaargeld.
[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 25-08-2020 17:47 ]
Met 2 goed verdienende mensen is zo'n bedrag bij redelijk wat randstadbanen prima te doen (wij kunnen ook 600K+ lenen met zn 2en).Metro2002 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:46:
[...]
Dat mag dan wel een héél goed salaris zijn! (115k per jaar om precies te zijn, ofwel meer dan 3 keer modaal) of inderdaad een hele harde spaarder
Maar misschien heb ik even gemist dat hij de hypotheek in zn eentje gaat afsluiten, dan moet je wel een leuke baan hebben ja
Gefeliciteerd in ieder geval!
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Of een tweeverdiener, dan is het gewoon een goed salaris, maar niet uitzonderlijk.Metro2002 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:46:
[...]
Dat mag dan wel een héél goed salaris zijn! (115k per jaar om precies te zijn, ofwel meer dan 3 keer modaal) of inderdaad een hele harde spaarder
Interessante analyse, maar ik mag aannemen dat de bouwkosten van de woning uit 1962 al lang geen invloed meer hebben op de prijs.Señor Sjon schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:24:
Voor dat upgradepakket betaal je dus maar 55k meer.
Deze vergelijking haalde ik niet aan vanwege de terugkerende klacht over te dure nieuwbouw; eerder werd hier juist het tegenovergestelde gesteld; nieuwe woningen zouden duurder moeten worden verkocht, terwijl dat amper gebeurt. Dit lijkt mij een duidelijk voorbeeld dat de markt duidelijk méér wil betalen voor 'nieuw'.
(Als ik een klacht heb over nieuwbouw, dan betreft dat meer het Eeuwige Rijtjeshuis)
Die 115k salaris klopt niet; daarmee kun je een slordige 650k lenen, niet slechts 518k. Bron: ING/particulier.Metro2002 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:46:
[...]
Inderdaad, ook zonder overwaarde op een vorige woning. Wij hebben ook een hypotheek in de 500’s, maar is met twee werkenden met WO-salaris prima te doen. De hypotheek is 1800 netto en dat is hetzelfde als we hiervoor aan huur betaalden, zelfs wanneer het noodlot geschiedt en 1 van de 2 salarissen weg zou vallen zouden we het nog prima redden (uiteraard in dat geval wel wat somberder leven dan nu..).Requiem19 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:48:
[...]
Met 2 goed verdienende mensen is zo'n bedrag bij redelijk wat randstadbanen prima te doen (wij kunnen ook 600K+ lenen met zn 2en).
Maar misschien heb ik even gemist dat hij de hypotheek in zn eentje gaat afsluiten, dan moet je wel een leuke baan hebben ja.
Onze hypotheek van 500k is 1280,- in de maand. Dus dat valt best mee. Is dan wel voor een deel aflossingsvrij maar dat is voor nu een bewuste keuze met drie kinderen en dure opvang.Metro2002 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:42:
[...]
Gefeliciteerd met de zwangerschap
Gecondoleerd met je nieuwe financiele nachtmerrie.:P518k , wow. Ik hoop dat je een koopwoning achterlaat met forse overwaarde om dat te kunnen betalen.
Zo niet, dan ben je straks ongeveer 1800 euro per maand kwijt aan hypotheeklasten
Absoluut is de schuld aan de bank natuurlijk wel hoog .... Gewoon niet te veel naar kijken !
Desalniettemin , gefeliciteerd! Zorg dat het huis klaar is voor de kleine komt. Daarna lukt het niet meer :-)
[ Voor 10% gewijzigd door koentjuh op 25-08-2020 18:50 ]
Dat is bijna 6 x het jaarsalaris, dat lijkt me niet kloppen? Gebruikelijk is 4,5 keer je jaarsalaris.Terpen Tijn schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:18:
[...]
Die 115k salaris klopt niet; daarmee kun je een slordige 650k lenen, niet slechts 518k. Bron: ING/particulier.
idd de hypotheek valt bij ons ook best mee in relatie tot het inkomen, in tegenstelling tot de kdv voor 3 kinderen..koentjuh schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:27:
[...]
Onze hypotheek van 500k is 1280,- in de maand. Dus dat valt best mee. Is dan wel voor een deel aflossingsvrij maar dat is voor nu een bewuste keuze met drie kinderen en dure opvang.
Absoluut is de schuld aan de bank natuurlijk wel hoog .... Gewoon niet te veel naar kijken !
Desalniettemin , gefeliciteerd! Zorg dat het huis klaar is voor de kleine komt. Daarna lukt het niet meer :-)
Kan me wel voorstellen dat dergelijke bedragen voor met name starters op de arbeidsmarkt absurd lijken.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Ik vraag me het af; de nieuwe woning is al verkocht, de oude staat al een redelijke periode te koop. Misschien zit op de oude woning een boven de vraag prijs transactie en moet de nieuwe woning nog in prijs zakken. Het verschil kan best wel minder groot zijn dan we nu denken.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:13:
[...]
Dit lijkt mij een duidelijk voorbeeld dat de markt duidelijk méér wil betalen voor 'nieuw'.
(Als ik een klacht heb over nieuwbouw, dan betreft dat meer het Eeuwige Rijtjeshuis)
Rationeel gezien zou zo’n nieuwe woning duurder / populairdere moeten zijn, want legio pluspunten. Toch legt een groot deel van de Nederlanders extra geld neer voor een jaren 30 woning. (Ik inclusief). Deels natuurlijk ook omdat die woningen vaak in of dicht bij het centrum staan maar blijkbaar is de sfeer van een oude woning toch voor veel mensen ook een premium. Want rationeel woon je natuurlijk liever in een woning met nul op de meter.
Haha ja idd. 2500,- voor drie kinderen en slechts twee dagen. Daar zouden ze iets aan moeten doen. Gelukkig krijg je dan nog de helft terug als toeslag 😅Sport_Life schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:03:
[...]
idd de hypotheek valt bij ons ook best mee in relatie tot het inkomen, in tegenstelling tot de kdv voor 3 kinderen...
Kan me wel voorstellen dat dergelijke bedragen voor met name starters op de arbeidsmarkt absurd lijken.
[ Voor 20% gewijzigd door koentjuh op 25-08-2020 19:14 ]
Niet alleen voor startersSport_Life schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:03:
[...]
idd de hypotheek valt bij ons ook best mee in relatie tot het inkomen, in tegenstelling tot de kdv voor 3 kinderen...
Ik lees hier vaak mee en als ik dan bedragen voorbij zie komen moet ik vaak 2x kijken. Mede omdat onze hypotheek netto nog geen 500 euro per maand is (bewuste keuze) voor een 2onder1 kap in Breda met 18x8 meter tuin (228k hpt).
Niet te vergelijken met de randstad, i know. Maar de verschillen blijven bizar. Ongekend.
Daarom een tussenwoning uit de jaren '60 als vergelijking; toen werd net als nu heel rationeel en zo goedkoop mogelijk gebouwd. Woonwijken uit de jaren '50 en '60 zijn vaak nog steeds erg eentonig. Vanaf de jaren '70 zie je woonerven, geschakelde woningen, etc. De charme van de woningbouw uit de jaren '30 is bekend (hoewel ik denk dat veel van de minder goede woningen uit die tijd al zijn geruimd)koentjuh schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:08:
Rationeel gezien zou zo’n nieuwe woning duurder / populairdere moeten zijn, want legio pluspunten. Toch legt een groot deel van de Nederlanders extra geld neer voor een jaren 30 woning. (Ik inclusief). Deels natuurlijk ook omdat die woningen vaak in of dicht bij het centrum staan maar blijkbaar is de sfeer van een oude woning toch voor veel mensen ook een premium. Want rationeel woon je natuurlijk liever in een woning met nul op de meter.
Blijkbaar heeft dit soort oersaaie, rationele rijtjeshuizen toch een soort staying power, dat ze vijftig jaar later weer zo massaal worden gebouwd. Alle vinexlocaties, alle herontwikkelingswijken staan er vol mee. Zelf snap ik het niet zo goed.
Toch wel, probeer maar:Metro2002 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:27:
[...]
Dat is bijna 6 x het jaarsalaris, dat lijkt me niet kloppen? Gebruikelijk is 4,5 keer je jaarsalaris.
https://www.ing.nl/partic...-step=1-my-situation-step
De trend is nu binnenstedelijk volbouwen, grond is duur dus dan moet je de lucht in of in rijtjes bouwen. Tel daarbij op dat de meeste bouwers hun eigen bouwsysteem hebben waardoor het vrije bouwen wat minder gangbaar wordt .CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:17:
[...]
Blijkbaar heeft dit soort oersaaie, rationele rijtjeshuizen toch een soort staying power, dat ze vijftig jaar later weer zo massaal worden gebouwd. Alle vinexlocaties, alle herontwikkelingswijken staan er vol mee. Zelf snap ik het niet zo goed.
Tot slot wordt er weinig echt buitenstedelijk gebouwd, waar bijvoorbeeld wel meer ruimte is. Deels omdat de vraag er niet is, voornamelijk omdat (lokale) overheden daar de prioriteit niet leggen. Gevolg steeds meer huizen op steeds kleinere kabels.
Neem de gemeente Utrecht, daar wil het college alles binnenstedelijk oplossen nu de laatste vinex wijk bijna af is. Terwijl er hele lappen grond buiten de ring liggen te wachten op grootschalige ontwikkeling.
[ Voor 190% gewijzigd door koentjuh op 25-08-2020 19:36 ]
Ik denk dat die bewuste keuze in 2020 niet meer op dezelfde manier te maken isStealthyPeanut schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:14:
Ik lees hier vaak mee en als ik dan bedragen voorbij zie komen moet ik vaak 2x kijken. Mede omdat onze hypotheek netto nog geen 500 euro per maand is (bewuste keuze) voor een 2onder1 kap in Breda met 18x8 meter tuin (228k hpt).
Voor een groot gedeelte mee eens, al hebben de gemiddelde vinex wijken kleinere tuinen, minder groen en veel minder ruimte tussen de rijen. Als ik kijk naar de jaren 60 wijken zie ik veel groen, redelijk grote tuinen (12+ meter diep) als je een hoek woning hebt vaak een meter erbij. Als de zelfde jaren 60 wijk nu gebouw zou worden zouden er 20% meer huizen inpassen 😂.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:17:
[...]
Daarom een tussenwoning uit de jaren '60 als vergelijking; toen werd net als nu heel rationeel en zo goedkoop mogelijk gebouwd. Woonwijken uit de jaren '50 en '60 zijn vaak nog steeds erg eentonig. Vanaf de jaren '70 zie je woonerven, geschakelde woningen, etc. De charme van de woningbouw uit de jaren '30 is bekend (hoewel ik denk dat veel van de minder goede woningen uit die tijd al zijn geruimd)
Daarnaast is er niet echt een keuze volgens mij, op bepaalde plekken na zit je met 300k in een rijtjeshuis, de vrijstaande woningen gaan voor het dubbele en flatjes zijn meestal niet echt een alternatief.
Die kdv is inderdaad bizar hoog. Hier met 2 kinderen 2 dagen in de week incl. voor- en naschoolse opvang €1100,- (netto!)Sport_Life schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:03:
[...]
Laten we het daar eens over hebben hier
Hypotheek hier netto €1600,- en dan heb ik 80% aflossing.
@Kaizah lekker aflossen de komende jaren en hopelijk lekker lang die rente tussen de 1-1,5 afgesloten hoop ik?
Ik sta op 2,14% inmiddels voor de komende 18 jaar nog, heerlijk.
[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 25-08-2020 19:36 ]
Waarom zou ik het niet beter weten? De argumentatie is wat telt, niet of het beste onderzoeksbureau een rapport heeft geschreven.Corrit schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:00:
[...]
Laten we de vraag eens omdraaien, waar baseer jij het tegendeel op?En hoe groot zou de kans zijn dat jij veel beter weet hoe het zit dan een onderzoeksinstituut dat waarschijnlijk maanden aan dit rapport gewerkt heeft?
Ga het rapport lezen en trek je eigen conclusies, ik deel hier de mijne. Je mag dit inhoudelijk betwisten maar ik ben allergisch voor jouw redenatie, wat heel kort door de bocht is: de expert weet het beter en mag niet worden bekritiseerd.
Ik probeer gezien mijn tijd zo inhoudelijk mogelijk te reageren, dan vind ik het jammer dat je met dit soort argumenten countert.
Stel jij en ik zijn alleen op de wereld. Ik heb drie kokosnoten. Jij hebt er geen maar wil er wel graag één, maar kan alleen bij mij terecht. Ik wil mijn kokosnoten niet afstaan omdat ik denk er later nog gebruik van te maken. Is er dan een tekort aan kokosnoten? Ja, en nee. Gemiddeld zijn er 1.5 kokosnoten pp. Maar jij wil een kokosnoot maar kunt er geen krijgen.Arie- schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:51:
[...]
Sorry, maar dit kun je niet serieus menen. Uit de vele nieuwsberichten van afgelopen jaren blijkt dat dat er genoeg schrijnende gevallen zijn van mensen opzoek naar acute woonruimte, maar dit niet kunnen vinden. Uit ongeveer alle rapporten van de afgelopen jaren blijkt dat er een gigantische krapte op de woningmarkt is. Huurprijzen gaan door 't dak, omdat het is wat de gek er voor geeft. Hetzelfde geldt voor de koopmarkt, huizen zijn verkocht voor ze op Funda staan. Ik denk dat @Richh het mooi zegt: er zal vast wat aan te merken op de cijfers, maar dat er een groot tekort aan woningen bestaat kun je niet ontkennen.
Er is woning genoeg, dat die niet goed verdeeld worden is een probleem. Dat ligt aan keuzes om de markt zo vorm te geven dat deze niet werkt. Populistisch gezegd: de starter kan geen huis krijgen en de boomer woont alleen in een groot huis en heeft twee verdiepingen over.
Als we ervoor kiezen de markt zo vorm te geven dat deze efficient gaat werken, dan is er geen woningtekort. Het woningtekort is dus een politieke keuze. Want alleen de overheid is in staat de markt vorm te geven.
Haha iddGeeMoney schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:33:
[...]
Die kdv is inderdaad bizar hoog. Hier met 2 kinderen 2 dagen in de week incl. voor- en naschoolse opvang €1100,- (netto!)
Laten we het daar eens over hebben hier
Voordeel van aflossingsvrij vind ik de vrijheid om zelf te bepalen hoe en wanneer je aflost.
[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 25-08-2020 19:48 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Het "aantal x jaarsalaris" is geen vaste factor, in ieder geval niet bij die ING tool. Vul je 20K in dan kan je maar 3,5x je jaarsalaris lenen (70K). Vul je 200K in dan zit je op 5,5x je jaarsalaris (1.100K).Metro2002 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:27:
[...]
Dat is bijna 6 x het jaarsalaris, dat lijkt me niet kloppen? Gebruikelijk is 4,5 keer je jaarsalaris.
Ik denk dat het wel klopt dat als je een beetje rond modaal of net daarboven verdient, in de categorie 30K-50K dat je dan zo rond die 4,5x mag lenen bij de meeste banken. Daarom is dat volgens mij een soort volkswijsheid geworden, maar in praktijk kan het dus nog flink verschillen.
Sport_Life schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:40:
[...]
Haha idd.
Onze hypotheek is 625 euro netto, ca 30% aflossingsvrij bij een woz waarde van 642k (2019). Grootste deel is reeds afgelost/overwaarde.
Beleg maandelijks 1k om af te lossen over een jaar of 20.
Eens met de aflossingsvrije vrijheid maar niet iedereen heeft die discipline. Dus diegenen met discipline zijn er de dupe van dat het verdwijnt.
Ik heb ervoor gekozen om bij de koop van mijn huidige woning mijn aflossingsvrije stuk met overwaarde van de vorige woning te verminderen.
Puur voor gevoel en risico beperking.
Natuurlijk vind ik mijn eigen woning ook die 765k waard maar ik begrijp wel dat er een beetje gekte is natuurlijk
Mocht er zomaar 200k afgaan slaap ik geen seconde slechter al is het ook omdat ik 18 jaar vast zit tegen 2,14% en van wat ik heb staan dus gegarandeerd ook nog eens 80% aflos.
[ Voor 38% gewijzigd door GeeMoney op 25-08-2020 19:53 ]
Maar als jij besluit jouw kokosnoot te houden, dan is er voor de andere persoon uiteraard een tekort.Miks schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:39:
[...]
Waarom zou ik het niet beter weten? De argumentatie is wat telt, niet of het beste onderzoeksbureau een rapport heeft geschreven.
Ga het rapport lezen en trek je eigen conclusies, ik deel hier de mijne. Je mag dit inhoudelijk betwisten maar ik ben allergisch voor jouw redenatie, wat heel kort door de bocht is: de expert weet het beter en mag niet worden bekritiseerd.
Ik probeer gezien mijn tijd zo inhoudelijk mogelijk te reageren, dan vind ik het jammer dat je met dit soort argumenten countert.
[...]
Stel jij en ik zijn alleen op de wereld. Ik heb drie kokosnoten. Jij hebt er geen maar wil er wel graag één, maar kan alleen bij mij terecht. Ik wil mijn kokosnoten niet afstaan omdat ik denk er later nog gebruik van te maken. Is er dan een tekort aan kokosnoten? Ja, en nee. Gemiddeld zijn er 1.5 kokosnoten pp. Maar jij wil een kokosnoot maar kunt er geen krijgen.
Er is woning genoeg, dat die niet goed verdeeld worden is een probleem. Dat ligt aan keuzes om de markt zo vorm te geven dat deze niet werkt. Populistisch gezegd: de starter kan geen huis krijgen en de boomer woont alleen in een groot huis en heeft twee verdiepingen over.
Als we ervoor kiezen de markt zo vorm te geven dat deze efficient gaat werken, dan is er geen woningtekort. Het woningtekort is dus een politieke keuze. Want alleen de overheid is in staat de markt vorm te geven.
Same met de woningmarkt. Ook al heeft een alleenstaande 60’er geen 3 verdiepingen nodig, je kan iemand niet dwingen om te verhuizen naar iets kleiners lijkt me?
Dat klopt, maar de eentonigheid is een keuze die gemaakt wordt door de bouwers. In de jaren '70 bouwde men ook rijtjeshuizen, maar toen nam men de moeite om variatie aan te brengen. Dat kost natuurlijk geld, en in deze markt kopen mensen ook een betonnen grafzerk als-ie maar op de juiste plek staat.Tales schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:32:
Daarnaast is er niet echt een keuze volgens mij, op bepaalde plekken na zit je met 300k in een rijtjeshuis, de vrijstaande woningen gaan voor het dubbele en flatjes zijn meestal niet echt een alternatief.
Jawel, dat kan prima. Genoeg instrumenten te bedenken. Ik bedacht al de belasting per m³ woning. Je kan ook samenwonen meer belonen, of HRA voor pensionado's afschaffen. Het ombouwen tot meergeneratiehuizen subsidiëren. Gas zwaarder belasten (groter huis is moeilijker warm te stoken). Meer/andere belasting op grond.Requiem19 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:48:
[...]
Maar als jij besluit jouw kokosnoot te houden, dan is er voor de andere persoon uiteraard een tekort.
Same met de woningmarkt. Ook al heeft een alleenstaande 60’er geen 3 verdiepingen nodig, je kan iemand niet dwingen om te verhuizen naar iets kleiners lijkt me?
Zal ik stoppen?
De scheefwoner wordt ook steeds meer de sociale woning uitgerookt (met redelijk succes). Dus dan kan dat ook voor andere groepen. Maar ik vrees dat er geen durf is.
[ Voor 10% gewijzigd door Miks op 25-08-2020 20:02 ]
Dat duurt niet lang meer. Inmiddels zijn er ook redelijk concrete plannen buiten stedelijk te bouwen in die omgeving. Voor zowel sociaal, "starters" (voor wie als starter nog een nieuwbouwwoning kan veroorloven), als het hogere segment.koentjuh schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:28:
[...]
Neem de gemeente Utrecht, daar wil het college alles binnenstedelijk oplossen nu de laatste vinex wijk bijna af is. Terwijl er hele lappen grond buiten de ring liggen te wachten op grootschalige ontwikkeling.
Overigens zijn er ook nieuwbouwwijken die niet er niet uit zien als een Vinex wijk
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 25-08-2020 20:53 ]
Van mij mag alles in elkaar storten zodat de verhuurders massaal gaan verkopen en de starters weer fatsoenlijk een woning kunnen kopen. Ik had een beetje hoop aan het begin van de corona crisis, toen er hier veel (ex) huur stadsappartementen te koop stonden.GeeMoney schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:44:
[...]
***members only***
Eens met de aflossingsvrije vrijheid maar niet iedereen heeft die discipline. Dus diegenen met discipline zijn er de dupe van dat het verdwijnt.
Ik heb ervoor gekozen om bij de koop van mijn huidige woning mijn aflossingsvrije stuk met overwaarde van de vorige woning te verminderen.
Puur voor gevoel en risico beperking.
Natuurlijk vind ik mijn eigen woning ook die 765k waard maar ik begrijp wel dat er een beetje gekte is natuurlijk.
Mocht er zomaar 200k afgaan slaap ik geen seconde slechter al is het ook omdat ik 18 jaar vast zit tegen 2,14% en van wat ik heb staan dus gegarandeerd ook nog eens 80% aflos.
Terug naar het prijsniveau van 2013 hoeft nou ook weer niet, maar het prijsniveau van 2015-2016 was prima denk ik. En vervolgens ieder jaar een beetje verhoging van 2-3%. Helaas is het in de praktijk nogal zwart wit: huizenprijzen schieten met 10% per jaar naar boven of met 10% naar beneden
@Miks : dat lijkt me ook een beter idee dan belasting heffen om scheefwoners hun woning uit te jagen.
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 25-08-2020 20:49 ]
Waar haal je die info vandaan? Volgens mij is er juist grootschalig besloten om in ieder geval tot 2030 niet aan woningbouw te doen (in Rijnenburg, de enige overgebleven buitenstedelijke locatie van Utrecht): https://www.duic.nl/algem...in-utrechts-poldergebied/ https://www.ad.nl/utrecht...na-2030-onzeker~a479ed4e/Sport_Life schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:35:
[...]
Dat duurt niet lang meer. Inmiddels zijn er ook redelijk concrete plannen buiten stedelijk te bouwen in die omgeving. Voor zowel sociaal, "starters" (voor wie als starter nog een nieuwbouwwoning kan veroorloven), als het hogere segment.
Overigens zijn er ook nieuwbouwwijken die niet er niet uit zien als een Vinex wijk(lees: veel groen, grote kavels, grote woningen).
En als het al gebeurt, kleinschalig met respect voor het landschap; kneiterduur dus. Men wil dus eerst binnen de 'rode contour' bouwen en de OV infrastructuur versterken, voordat daar woningen komen aldus het laatste artikel.
Verwijderd
Klopt. Ze rekenen met bruto lasten ten opzichte van je inkomen en met welke percentages ze rekenen hangt weer af van het soort hypotheek en de rentevast periode bijvoorbeeld.Valorian schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:43:
[...]
Het "aantal x jaarsalaris" is geen vaste factor, in ieder geval niet bij die ING tool. Vul je 20K in dan kan je maar 3,5x je jaarsalaris lenen (70K). Vul je 200K in dan zit je op 5,5x je jaarsalaris (1.100K).
Ik denk dat het wel klopt dat als je een beetje rond modaal of net daarboven verdient, in de categorie 30K-50K dat je dan zo rond die 4,5x mag lenen bij de meeste banken. Daarom is dat volgens mij een soort volkswijsheid geworden, maar in praktijk kan het dus nog flink verschillen.
Bij ons kwam het maximum ook ruim boven de 5x.
Is de Merwedekanaalzone niet juist de nu aangewezen plek in Utrecht voor nieuwbouw (naast nog wat stukjes langs het spoor en nieuwegein)?Flipswix schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:57:
[...]
Waar haal je die info vandaan? Volgens mij is er juist grootschalig besloten om in ieder geval tot 2030 niet aan woningbouw te doen (in Rijnenburg, de enige overgebleven buitenstedelijke locatie van Utrecht): https://www.duic.nl/algem...in-utrechts-poldergebied/ https://www.ad.nl/utrecht...na-2030-onzeker~a479ed4e/
En als het al gebeurt, kleinschalig met respect voor het landschap; kneiterduur dus. Men wil dus eerst binnen de 'rode contour' bouwen en de OV infrastructuur versterken, voordat daar woningen komen aldus het laatste artikel.
Over die rijtjeswoningen van nu en jaren her.
Hét grote verschil voor mij is toch de gevelbreedte.
Destijds de standaard van 6 meter en nu de standaard van 5 meter.
Met die 5 meter is het echt tobben imho.
Woonoppervlakte wordt dan vooral verkregen door de uitgebouwde zolder zoals ik dat noem.
Flipswix schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:57:
[...]
Waar haal je die info vandaan? Volgens mij is er juist grootschalig besloten om in ieder geval tot 2030 niet aan woningbouw te doen (in Rijnenburg, de enige overgebleven buitenstedelijke locatie van Utrecht): https://www.duic.nl/algem...in-utrechts-poldergebied/ https://www.ad.nl/utrecht...na-2030-onzeker~a479ed4e/
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 25-08-2020 21:23 ]
Het grote plan is natuurlijk aan de westzijde van het Centraal Station.Jopie035 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:08:
[...]
Is de Merwedekanaalzone niet juist de nu aangewezen plek in Utrecht voor nieuwbouw (naast nog wat stukjes langs het spoor en nieuwegein)?
Alleen waag ik het te betwijfelen of daar voor alleenstaanden en stellen zonder kinderen wordt gebouwd.
Laat staan qua prijsniveau.
Er zit een zogenaamd links college, maar het gezin met poen is toch de hoeksteen en voor de vorm zal er nog wel wat een sociaal lintje krijgen,.
Wij hebben zeker geluk gehad met de tijd waarin we ons huis kochten (juni 2017). Maar onze hypotheek is netto ~17% van mijn maandinkomen (Mijn vrouw is thuis voor de kids). Ik zou altijd als doel hebben dit onder de 20% te houden van 1 salaris. Anders zal ik kleiner moeten gaan wonen of in een andere plaats iets zoeken.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:31:
[...]
Ik denk dat die bewuste keuze in 2020 niet meer op dezelfde manier te maken is
Ruimte genoeg om ons heen voor een geschikte oplossing. Daarom is de randstad geen optie voor ons.
Cool - das de situatie waar wij nu naartoe werken de komende maanden door wat in te grijpen in bestaande hypotheekdelen, spaardelen en een aflossingsvrij deel.Sport_Life schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:40:
[...]
Haha idd.
***members only***
Voordeel van aflossingsvrij vind ik de vrijheid om zelf te bepalen hoe en wanneer je aflost.
En dan inderdaad los van de hypotheek vermogen opbouwen - of om af te lossen of om rond te komen tot in de eeuwigheid als het 's tegenzit.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Binnenstedelijk idd. Overigens zou Rijnenburg ofizdp schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:23:
[...]
Het grote plan is natuurlijk aan de westzijde van het Centraal Station.
Alleen waag ik het te betwijfelen of daar voor alleenstaanden en stellen zonder kinderen wordt gebouwd.
Laat staan qua prijsniveau.
Er zit een zogenaamd links college, maar het gezin met poen is toch de hoeksteen en voor de vorm zal er nog wel wat een sociaal lintje krijgen,.
richting nieuwegein de betaalbaarheid denk ik ook niet oplossen. De woningen in Leidsche Rijn (of all places) zijn ook niet meer betaalbaar. De aantrekkingskracht op steden is simpelweg te hoog bij bepaalde groepen mensen. Binnenstedelijk blijft duur. Het probleem is alleen op te lossen door een alternatief te bieden voor mensen die daar de middelen niet voor hebben. Dus goedkopere woningen buiten de stad en goede verbinding met werklocaties in de stad. Maar dan krijg je wel dat de stad straks echt voor de happy few is.
Ik geef je groot gelijk. Maar voor dat maandbedrag (tenzij je een aflossingsvrije hypotheek hebt oid) koop je nu in Breda hooguit een klein apartement.StealthyPeanut schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:28:
Ik zou altijd als doel hebben dit onder de 20% te houden van 1 salaris. Anders zal ik kleiner moeten gaan wonen of in een andere plaats iets zoeken.
De Merwedekanaalzone is toch echt binnenstedelijkJopie035 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:08:
[...]
Is de Merwedekanaalzone niet juist de nu aangewezen plek in Utrecht voor nieuwbouw (naast nog wat stukjes langs het spoor en nieuwegein)?
Als die 20% o.b.v. netto is dan voor een modaal inkomen (€2.250 netto) maximaal een hypotheek van zo'n €150k.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 23:04:
[...]
Ik geef je groot gelijk. Maar voor dat maandbedrag (tenzij je een aflossingsvrije hypotheek hebt oid) koop je nu in Breda hooguit een klein apartement.
Dat valt niet mee dus.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ja, met een plat dak meer woonoppervlak. En door de woning langer te maken. Meer afstand tussen de voor- en achtergevel maakt het huis donkerder.izdp schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:17:
Destijds de standaard van 6 meter en nu de standaard van 5 meter.
Met die 5 meter is het echt tobben imho.
Woonoppervlakte wordt dan vooral verkregen door de uitgebouwde zolder zoals ik dat noem.
Nog iets wat me dwars zit: hoekhuizen in Nederland hebben zelden ramen aan de zijgevel. Volgens mij is het onomstreden dat mensen ruimtes met vensters aan twee kanten hoger waarderen - daarom zit je baas in een kantoortje op de hoek. Ik snap dat de zijgevels in Nederland dragend zijn, maar het kan toch geen raketwetenschap zijn om daar iets op te bedenken?
Volgens mij is het geen bouwbeperking, maar meer iets wat te maken heeft met kosten én wensen. Meer kozijnen betekent een duurdere woning, terwijl lang niet iedereen meer ramen waardeert. Want meeste huizen in NL zijn al relatief klein en met meer ramen beperk je inrichtingsmogelijjkheden. Mensen willen ook hun kasten kwijt etc. Bij grotere duurdere Hoekhuizen en vrijstaande huizen zie je wél vaak ramen in zijgevels. En ook in arbeiderswijken iit jaren 20/30 zie je vaak dat juist hoekhuizen een soort “winkelgevel” hebben waarbij de onderste verdieping voor én zijkant helemaal “open” is. Dat komt omdat daat vroeger de Wijkslager, bakker etc zaten voor dat allemaal naar winkelcentra ging. In mijn wijk zie je zelfs dat sommige huizen nu woonhuis zijn ipv winkel en dat mensen die gevel juist weer dicht gemetseld hebben.. iets met smaak denk ik of onderhoudsvrije keuze na rotte kozijnen.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 07:19:
[...]
Ja, met een plat dak meer woonoppervlak. En door de woning langer te maken. Meer afstand tussen de voor- en achtergevel maakt het huis donkerder.
Nog iets wat me dwars zit: hoekhuizen in Nederland hebben zelden ramen aan de zijgevel. Volgens mij is het onomstreden dat mensen ruimtes met vensters aan twee kanten hoger waarderen - daarom zit je baas in een kantoortje op de hoek. Ik snap dat de zijgevels in Nederland dragend zijn, maar het kan toch geen raketwetenschap zijn om daar iets op te bedenken?
Dat is geen enkel probleem, meestal mag het gewoon niet i.v.m. inkijk bij buren. Want het volgende huizenblok begint 3 meter verderop, uiteraard. Althans, daarom bouwen ze het meestal niet zo, en als het eenmaal zo is ga je om bovenstaande reden er achteraf geen vergunning voor krijgen.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 07:19:
Ik snap dat de zijgevels in Nederland dragend zijn, maar het kan toch geen raketwetenschap zijn om daar iets op te bedenken?
Ja, ik zie wel vaak ramen aan de zijkant als een woning een straat aan de zijkant heeft.Wilke schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 07:32:
[...]
Dat is geen enkel probleem, meestal mag het gewoon niet i.v.m. inkijk bij buren. Want het volgende huizenblok begint 3 meter verderop, uiteraard. Althans, daarom bouwen ze het meestal niet zo, en als het eenmaal zo is ga je om bovenstaande reden er achteraf geen vergunning voor krijgen.
https://goo.gl/maps/jxzbMxTK4gpAbqBEA
Toch zie je in beide gevels nog wel ramen zitten, hoewel ik niet makkelijk kan zien of dit een enkele grote woning, of een gesplitste woning is.Valorian schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 07:57:
Voorbeeld van een huis bij mij in de buurt waar de hele winkelpui vervangen is door metselwerk.
Het probleem met die winkelpandramen is natuurlijk dat ze zo laag zitten, en enorm veel inkijk geven. Tel daarbij de koudeval op, en de kosten om zoiets in tripel glas uit te voeren, en ik snap de beslissing wel.
Om daglicht binnen te laten heb je verhoudingsgewijs meer aan een paar kleine hoge ramen dan aan een enorme glazen pui. Dat lijken we in Nederland ook niet echt te begrijpen.
Klopt. In deze wijk zitten overigens in vrijwel elk hoekhuis wel ramen, ook in de niet-winkelpanden. Dat kan ook prima want de hoekhuizen staan met zijgevel niet dichter op de andere huizen dan uberhaupt al met voorgevel. Ik denk dat die inkijk-dus-geen-ramen-theorie die hierboven genoemd wordt alleen opgaat als het gaat om een RIJ huizen met een onderbreking waardoor er twee huizen naast elkaar staan die dan op elkaar inkijken. Niet in zo'n woonwijk bestaande uit volledige rijen die met een hoekhuis aan elkaar gelijmd zittenCVTTPD2DQ schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 08:07:
[...]
Toch zie je in beide gevels nog wel ramen zitten, hoewel ik niet makkelijk kan zien of dit een enkele grote woning, of een gesplitste woning is.
Het probleem met die winkelpandramen is natuurlijk dat ze zo laag zitten, en enorm veel inkijk geven. Tel daarbij de koudeval op, en de kosten om zoiets in tripel glas uit te voeren, en ik snap de beslissing wel.
Om daglicht binnen te laten heb je verhoudingsgewijs meer aan een paar kleine hoge ramen dan aan een enorme glazen pui. Dat lijken we in Nederland ook niet echt te begrijpen.
Inkijk maken mensen zich in deze wijk sowieso niet zo'n zorgen over, want er zijn grotendeels geen voortuinen en smalle stoepen (soms nog geen 2 meter breed) dus mensen lopen zo ongeveer 1 meter van je raam af
Klopt. In deze wijk zitten overigens in vrijwel elk hoekhuis wel ramen, ook in de niet-winkelpanden. Dat kan ook prima want de hoekhuizen staan met zijgevel niet dichter op de andere huizen dan uberhaupt al met voorgevel. Ik denk dat die inkijk-dus-geen-ramen-theorie die hierboven genoemd wordt alleen opgaat als het gaat om een RIJ huizen met een onderbreking waardoor er twee huizen naast elkaar staan die dan op elkaar inkijken. Niet in zo'n woonwijk bestaande uit volledige rijen die met een hoekhuis aan elkaar gelijmd zittenCVTTPD2DQ schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 08:07:
[...]
Toch zie je in beide gevels nog wel ramen zitten, hoewel ik niet makkelijk kan zien of dit een enkele grote woning, of een gesplitste woning is.
Inkijk maken mensen zich in deze wijk sowieso niet zo'n zorgen over, want er zijn grotendeels geen voortuinen en smalle stoepen (soms nog geen 2 meter breed) dus mensen lopen zo ongeveer 1 meter van je raam af
Als die regels er specifiek op gericht zijn om een bepaalde groep ‘te verdrijven’ uit hun woning, kom je toch wel op glad ijs wat betreft artikel 1 EP EVRM (het recht op ongestoord eigendom).Miks schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:00:
[...]
Jawel, dat kan prima. Genoeg instrumenten te bedenken. Ik bedacht al de belasting per m³ woning. Je kan ook samenwonen meer belonen, of HRA voor pensionado's afschaffen. Het ombouwen tot meergeneratiehuizen subsidiëren. Gas zwaarder belasten (groter huis is moeilijker warm te stoken). Meer/andere belasting op grond.
Zal ik stoppen?
De scheefwoner wordt ook steeds meer de sociale woning uitgerookt (met redelijk succes). Dus dan kan dat ook voor andere groepen. Maar ik vrees dat er geen durf is.
Met al je andere maatregelen zorg je ook voor allerlei neveneffecten, die ongunstig kunnen uitpakken.
Mijn netto (echt niet hoge) maandinkomen = € 2.700.assje schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 07:17:
[...]
Als die 20% o.b.v. netto is dan voor een modaal inkomen (€2.250 netto) maximaal een hypotheek van zo'n €150k.
Dat valt niet mee dus.
Onze netto hypotheek lasten zijn (2.3% rente, 20 jaar, 25% ALV) € 540,- .
Natuurlijk is het een richtlijn/wens en 30 of 35% is ook nog acceptabel, maar ik ga geen huis kopen wat 50% of meer van 1 FTE maandsalaris opslokt.
Dit zou nu dus voor ons betekenen, dat we niet in Breda kunnen kopen maar een dorp in de buurt. Genoeg mogelijkheden, als je je maar niet vast pint aan de locatie. Dan betaal je zeker de hoofdprijs, helemaal mee eens.
Ik denk dat je de prijzen in dorpen in de buurt onderschat. Twéé-onder-een-kapwoningen voor dat maandbedrag vind je (volgens Funda) enkel nog in het uiterste zuiden van Limburg, of in Friesland.StealthyPeanut schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 08:54:
Dit zou nu dus voor ons betekenen, dat we niet in Breda kunnen kopen maar een dorp in de buurt. Genoeg mogelijkheden, als je je maar niet vast pint aan de locatie. Dan betaal je zeker de hoofdprijs, helemaal mee eens.
Ook rijwoningen zie ik in de omgeving Breda eigenlijk niet op Funda voor dat bedrag.
Eens in de zoveel tijd komt er iemand in dit topic die opmerkt "Ik heb woon toch redelijk voor een bescheiden maandbedrag, mensen willen teveel tegenwoordig". Vaak is dat omdat men niet helemaal up-to-date is over wat er nog mogelijk is in de huidige huizenmarkt.
Ik denk dat je de jaren '70 doorzonwoning wat teveel romantiseert nu. Daar zijn ook hele slagordes van gemaakt. Lekker een enkel glas ruit van 2x3 als gevel erin voor de woonkamer en maar stoken.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:57:
[...]
Dat klopt, maar de eentonigheid is een keuze die gemaakt wordt door de bouwers. In de jaren '70 bouwde men ook rijtjeshuizen, maar toen nam men de moeite om variatie aan te brengen. Dat kost natuurlijk geld, en in deze markt kopen mensen ook een betonnen grafzerk als-ie maar op de juiste plek staat.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Mee eens. Ik kocht in 2016 een rijwoning in Nijmegen (nieuw) voor 213K. Hypotheek was 235 met 2% rente. Dat is annutair gewoon 870 per maand bruto. Die 625 netto is nu niet meer realistisch. Zeker niet als het gaat om annutair of lineair zonder inleg van een forse overwaarde. Ik ga binnenkort verhuizen naar een 2-1 kap voor 500K. Dat soort huizen zijn nu in een dorp wellicht iets goedkoper maar geen tonnen.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:18:
[...]
Ik denk dat je de prijzen in dorpen in de buurt onderschat. Twéé-onder-een-kapwoningen voor dat maandbedrag vind je (volgens Funda) enkel nog in het uiterste zuiden van Limburg, of in Friesland.
Ook rijwoningen zie ik in de omgeving Breda eigenlijk niet op Funda voor dat bedrag.
Eens in de zoveel tijd komt er iemand in dit topic die opmerkt "Ik heb woon toch redelijk voor een bescheiden maandbedrag, mensen willen teveel tegenwoordig". Vaak is dat omdat men niet helemaal up-to-date is over wat er nog mogelijk is in de huidige huizenmarkt.
Maandbedrag is natuurlijk afhankelijk van je eigen inleg. Wij hebben een (bruto) hypotheek van ~€ 750,- en eigenlijk zit dat wel een beetje op de grens van wat ik zelf comfortabel vind voor een woning. Zelfs met een bovenmodaal gezinsinkomen.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:18:
[...]
We hebben ook vrienden die hypotheken hebben van >€ 1000,- per maand en dat lijkt me echt verschrikkelijk in verhouding met een normaal inkomen. Je wilt toch ook nog een beetje leven?
Is er in 2 jaar (we hebben ons huis in augustus 2018 gekocht) dan zoveel veranderd op de markt?
Het gaat geleidelijk. Dus nee, in twee jaar is er niet 'zoveel' veranderd, maar beetje bij beetje krijg je gewoon minder huis voor hetzelfde geld. Voor <1000 per maand hypotheek heb je in de Randstad geen huis met tuin meer in elk geval.Dennahz schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:35:
[...]
Maandbedrag is natuurlijk afhankelijk van je eigen inleg. Wij hebben een (bruto) hypotheek van ~€ 750,- en eigenlijk zit dat wel een beetje op de grens van wat ik zelf comfortabel vind voor een woning. Zelfs met een bovenmodaal gezinsinkomen.
We hebben ook vrienden die hypotheken hebben van >€ 1000,- per maand en dat lijkt me echt verschrikkelijk in verhouding met een normaal inkomen. Je wilt toch ook nog een beetje leven?
Is er in 2 jaar (we hebben ons huis in augustus 2018 gekocht) dan zoveel veranderd op de markt?
Onze hypotheek is het dubbele van jouw hypotheek (tussenwoning uit 2019) en eigenlijk vind ik dat wel normaal.
[ Voor 6% gewijzigd door TMC op 26-08-2020 10:43 ]
Nee, maar wonen in de randstad was sowieso altijd al belachelijk duur. Daar kies je natuurlijk zelf ook wel voor. Gelukkig voor de randstedelingen begint thuiswerken steeds meer op te komen en kunnen ze straks weg uit die drukte.TMC schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:37:
[...]
Het gaat geleidelijk. Dus nee, in twee jaar is er niet 'zoveel' veranderd, maar beetje bij beetje krijg je gewoon minder huis voor hetzelfde geld. Voor <1000 per maand hypotheek heb je in de Randstad geen huis met tuin meer in elk geval.
Helaas voor ons komt die drukte dan weer richting Zeeland / Friesland, enz
Wat vind je een prettige verhouding dan qua inkomen en bruto hypotheek?Dennahz schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:35:
[...]
Maandbedrag is natuurlijk afhankelijk van je eigen inleg. Wij hebben een (bruto) hypotheek van ~€ 750,- en eigenlijk zit dat wel een beetje op de grens van wat ik zelf comfortabel vind voor een woning. Zelfs met een bovenmodaal gezinsinkomen.
Kiezen is een groot woord, als je er vandaan komt en bent opgegroeid ga je niet zomaar naar een buitengebied waar je niemand kent. En het is niet alsof Brabant/Arnhem/Nijmegen/Zwolle nou zo goedkoop zijn, integendeel. En ondanks dat iedereen nu thuiswerkt zal werkgelegenheid toch een ding blijven.Dennahz schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:43:
[...]
Nee, maar wonen in de randstad was sowieso altijd al belachelijk duur. Daar kies je natuurlijk zelf ook wel voor. Gelukkig voor de randstedelingen begint thuiswerken steeds meer op te komen en kunnen ze straks weg uit die drukte.
Helaas voor ons komt die drukte dan weer richting Zeeland / Friesland, enz
Pak je hypotheekbedrag, doe het eerst keer 1,08 en daarna keer 1,09 (prijsstijgingen van 8% en 9% yoy).Dennahz schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:35:
Afhankelijk van je baan ben je waarschijnlijk niet heel veel meer gaan verdienen en de rentes liggen nu ongeveer gelijk met toen. Inflatiegecorrigeerd is een huis wat destijds 750/maand kost, nu ongeveer 850/maand met wat nattevingerwerk.
Overigens zijn de prijsstijgingen aan de 'onderkant' van de markt (aka, wat je met 1-2 modale inkomens mag financieren) het sterkste en moet je daar vaker overbieden, omdat de druk daar het hoogste is.
Ik keek in oktober vorig jaar naar een woning van 245k, maar net misgegrepen. Niet veel later kwam die van de buren online voor 250k. Daarna kwam er eentje in hetzelfde blok beschikbaar voor 280k (dat was al te duur, en die was voor het kijkmoment al overboden) en toevallig gisteravond kwam er een hoekwoning voor 300k beschikbaar
Kijk ik vind 'm dat geld wel waard, het is nog altijd goedkoper dan de huur
Veel veranderd? Mwah. Zijn er een hoop die hierdoor buiten de boot vallen? Yes.
[ Voor 26% gewijzigd door Richh op 26-08-2020 11:25 ]
Ah het wijzigt blijkbaar als je een hoger salaris hebt. Als ik namelijk mijn salaris invul kom ik op 4,6 keer mijn inkomen uit maar met 115k kom je ineens op 5,6 keer het inkomen uit.Terpen Tijn schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:24:
[...]
Toch wel, probeer maar:
https://www.ing.nl/partic...-step=1-my-situation-step
Bijzonder
Ons huis was 285k, stond te koop voor 275k, maar we moesten ook overbieden. Heb zelf >100k ingelegd dus vandaar dat de hypotheek vrij laag kon. Vond het huis toen al een stuk meer waard dan de vraagprijs (~550m² grond, 3 slaapkamers en extra kantoorruimte, garage, oprit enz) en begrijp eigenlijk nog steeds niet waarom het toen onder de 3 ton wegging, maar goedRichh schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:09:
[...]
Pak je hypotheekbedrag, doe het eerst keer 1,08 en daarna keer 1,09 (prijsstijgingen van 8% en 9% yoy).
Afhankelijk van je baan ben je waarschijnlijk niet heel veel meer gaan verdienen en de rentes liggen nu ongeveer gelijk met toen. Inflatiegecorrigeerd is een huis wat destijds 750/maand kost, nu ongeveer 850/maand met wat nattevingerwerk.
Overigens zijn de prijsstijgingen aan de 'onderkant' van de markt (aka, wat je met 1-2 modale inkomens mag financieren) het sterkste en moet je daar vaker overbieden, omdat de druk daar het hoogste is.
Ik keek in oktober vorig jaar naar een woning van 245k, maar net misgegrepen. Niet veel later kwam die van de buren online voor 250k. Daarna kwam er eentje in hetzelfde blok beschikbaar voor 280k (dat was al te duur, en die was voor het kijkmoment al overboden) en toevallig gisteravond kwam er een hoekwoning voor 300k beschikbaar
Kijk ik vind 'm dat geld wel waard, het is nog altijd goedkoper dan de huurmaar je krijgt het niet meer rond in je eentje.
Veel veranderd? Mwah. Zijn er een hoop die hierdoor buiten de boot vallen? Yes.
Vind zelf niet dat dat 'de onderkant van de markt' is, maar goed in de randstad is dat waarschijnlijk zeer goedkoop. Hier in Zeeuws-Vlaanderen zijn dat toch leuke huizen.
Zeker niet meer dan 20-25% van het inkomen. Je wilt ook nog een beetje comfortabel kunnen leven. Sommige mensen zitten echt op 30-40% en dat is echt veel te veel. Soms helaas echt onmogelijk om lager te gaan... in het geval van huurwoningen bijvoorbeeld.Maestro1990 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:44:
[...]
Wat vind je een prettige verhouding dan qua inkomen en bruto hypotheek?
Ik heb het rapport inderdaad niet gelezen, daar heb je gelijk in. Maar ik vind de argumenten die je aandroeg ook absoluut niet sterk. Bijvoorbeeld dit:Miks schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:39:
[...]
Waarom zou ik het niet beter weten? De argumentatie is wat telt, niet of het beste onderzoeksbureau een rapport heeft geschreven.
Er zullen zeker leegstaande huizen zijn, maar kom maar met cijfers als je denkt dat dit een significant aantal is. Ik denk (ja, ook een aannameBetekent dit dat er te weinig woningen zijn? Nee. Het kan zijn dat heel veel stellen twee huizen aanhouden, omdat ze het kunnen betalen. Er kan dus veel leegstand zijn, die moeilijk zo te categoriseren is."
Wederom een aanname die niet onderbouwd is. Plus een maatregel die waarschijnlijk niet realistisch is, er zou een behoorlijke hervorming moeten komen om zo'n belasting in te voeren. Als we met z'n allen weer bij onze ouders zouden blijven wonen totdat we gaan trouwen, net als vroeger, dan is er ook geen woningtekort. Maar is dat een realistische of wenselijke oplossing? Wat mij betreft niet.Ik vraag me af wat er zou gebeuren wanneer je een belasting in zou voeren per m3 woonruimte, gekoppeld aan de grondprijs. Dan zijn de grote problemen op de woningmarkt vrij snel opgelost denk ik. Er is namelijk per Nederlander 65m2 woning beschikbaar, deze meters zijn heel slecht verdeeld denk ik."
Ik beweer absoluut niet de waarheid in pacht te hebben en zeg ook niet dat jij totaal ongelijk hebt, maar zolang iedereen met "ik denk" argumenteert komen we geen stap verder. En daarom heb ik meer vertrouwen in een rapport van experts die er daadwerkelijk onderzoek naar hebben gedaan.
Dat is niet heel bijzonder, een hoger inkomen maakt een brood niet duurder. De basis om in leven te blijven kost hetzelfde, alleen hou je meer over wat je weer aan je hypotheek 'mag' besteden.Metro2002 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:27:
[...]
Ah het wijzigt blijkbaar als je een hoger salaris hebt. Als ik namelijk mijn salaris invul kom ik op 4,6 keer mijn inkomen uit maar met 115k kom je ineens op 5,6 keer het inkomen uit.
Bijzonder
Dat is ook een interessante afweging. Zelf hecht ik wat meer waarde aan spaargeld dan aan een laag maandbedrag. Ik zou me juist erg ongemakkelijk voelen bij het inwisselen van de zekerheid van spaargeld voor een lager hypotheekbedrag. Ook al is dat belastingtechnisch wellicht slimmer.Dennahz schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:32:
Ons huis was 285k, stond te koop voor 275k, maar we moesten ook overbieden. Heb zelf >100k ingelegd dus vandaar dat de hypotheek vrij laag kon.
En het verandert uiteindelijk niet zoveel aan de betaalbaarheid van woningen. Natuurlijk heb je met een ton op de bank meer mogelijkheden. De voorwaarden om die ton op te bouwen moeten er natuurlijk wel eerst zijn.
Ben ik het niet helemaal mee eens, veel belangrijker is hoe je met je geld omgaat. Wat je uitgavenpatroon is wordt eigenlijk nooit naar gekeken.Dengra schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:42:
[...]
Dat is niet heel bijzonder, een hoger inkomen maakt een brood niet duurder. De basis om in leven te blijven kost hetzelfde, alleen hou je meer over wat je weer aan je hypotheek 'mag' besteden.
Ik zou echt met gemak 2 keer mijn huidige hypotheek kunnen ophoesten en 3 keer lukt ook nog wel omdat ik behoorlijk zuinig leef maar zoveel mag ik bij lange na niet lenen (dat zou 2 keer mijn huidige maximale hypotheek zijn) terwijl iemand met een veel hoger salaris en bv een enorm uitgavenpatroon ineens in verhouding wel meer mag lenen.
Ik begrijp dat de basislasten zoals boodschappen in verhouding een kleiner deel van de uitgaven zijn bij een hoger salaris maar dat is natuurlijk maar een klein deel van het hele verhaal.
Helaas moet alles gestandaardiseerd zijn en wordt je gewoon als zuinig persoon op 1 grote hoop gegooid bij de big spenders en wordt er gekeken naar de lowest common denominator en daar rolt een getal uit
[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 26-08-2020 11:57 ]
Dat is natuurlijk waar maar het gaat er niet om of we het er met z'n allen mee eens zijn, het is gewoon hoe er naar gekeken wordt om die standaard te bepalen.Metro2002 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:56:
[...]
Ben ik het niet helemaal mee eens, veel belangrijker is hoe je met je geld omgaat. Wat je uitgavenpatroon is wordt eigenlijk nooit naar gekeken.
DEN HAAG - Binnen de coalitie is onenigheid over de hypotheekrenteaftrek. Een plan om die nog sneller af te bouwen stuit op hevig verzet van de VVD.
De hypotheekrenteaftrek wordt momenteel al met 3 procentpunt per jaar afgebouwd, totdat iedereen in 2023 uiteindelijk nog maar 37,05 procent van de hypotheekrente bij de belastingaangifte kan aftrekken. Maar binnen de coalitie gaan er stemmen op om die afbouw te versnellen, melden ingewijden.
Het probleem is alleen dat de VVD, de grootste partij, dat absoluut niet ziet zitten. De liberalen wijzen op het regeerakkoord, waarin het huidige verloop van de hypotheekrenteaftrek is afgesproken binnen de coalitie. Maar CDA, D66 en ChristenUnie zouden wel oren hebben naar een versnelde afbouw.
Europa
Minister Hoekstra (Financiën) zou het snijden in de aftrek op tafel hebben gelegd in het kader van het Europese herstelfonds. Nederland zou aanspraak kunnen maken op zo’n 6 tot 7 miljard euro, maar daar moeten wel hervormingen tegenover staan. Binnen Europa is de grote hypotheekschuld van Nederlanders, en de fiscale aantrekkelijkheid om een hypotheek aan te gaan, al langer een doorn in het oog.
Aan het begin van de coronacrisis legde een grote groep ambtenaren in de zogenoemde ’brede maatschappelijke hervormingen’ al een optie voor om de hypotheekrenteaftrek op de schop te nemen. Die zou in een periode van tien jaar afgebouwd kunnen worden, tot die in 2030 helemaal verdwenen is. Tegelijk zou ook het eigenwoningforfait, de belasting over een eigen woning, afgebouwd worden. Daardoor zouden de effecten op de koopkracht van huizenbezitters verwaarloosbaar zijn.
Die 750 euro zijn volgens mij de maandlasten die passen bij een (verzamel)inkomen van iets minder dan 4000 bruto, dus inderdaad twee starters, of een IT-er van halverwege de 30 die het op één inkomen wil trekken. De leennormen zijn gewoon vrij streng.Señor Sjon schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:11:
Tsja, die standaardisatie is juist gekomen omdat men het allemaal te riskant vond. Ik vind het wel apart hoe sommige bedragen hier langskomen die dicht tegen de bovengrens van sociale huur aanschurken, maar waarbij het inkomen wel veel hoger ligt. Er lijkt een soort vast bedrag te zijn wat men wil betalen (laten we zeggen 750 euro) terwijl crisis en wederopgang ook wat voor lonen heeft betekend.
Dat is wel een interessante manier om het te framen. Volgens mij zal het de Europese regeringsleiders aan hun reet roesten wat we in Nederland lenen, en is onze enorme particuliere schuld vooral een stokpaardje van economen dat je misschien af en toe in een OESO-rapport tegenkomt.mierenfokker schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:14:
Minister Hoekstra (Financiën) zou het snijden in de aftrek op tafel hebben gelegd in het kader van het Europese herstelfonds. Nederland zou aanspraak kunnen maken op zo’n 6 tot 7 miljard euro, maar daar moeten wel hervormingen tegenover staan. Binnen Europa is de grote hypotheekschuld van Nederlanders, en de fiscale aantrekkelijkheid om een hypotheek aan te gaan, al langer een doorn in het oog.
Is dit misschien een opzetje zodat (met de verkiezingen over een paar maanden) Bepaalde Politieke Partijen "Onze" Hypotheekrenteaftrek kunnen Beschermen tegen de Grijpgrage Europeanen?
De lonen zijn in verhouding tot de inflatie al deccenia amper gestegen dus dat is niet zo heel vreemd. Meestal geeft men zo'n 25% tot 30% van het inkomen uit aan wonen dus als je van 750 euro uitgaat zou je zo'n 3k verdienen, dat is ongeveer modaal (net iets erboven). Kortom, niet zo'n heel gek bedrag lijkt me?Señor Sjon schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:11:
Tsja, die standaardisatie is juist gekomen omdat men het allemaal te riskant vond. Ik vind het wel apart hoe sommige bedragen hier langskomen die dicht tegen de bovengrens van sociale huur aanschurken, maar waarbij het inkomen wel veel hoger ligt. Er lijkt een soort vast bedrag te zijn wat men wil betalen (laten we zeggen 750 euro) terwijl crisis en wederopgang ook wat voor lonen heeft betekend.
Verwijderd
Eerlijk gezegd, het enige gekke vind ik hoe dicht bij sociale huur de maandlasten zitten. Terwijl je in de sociale huur ook nog eens niks opbouwt. Ik heb niks tegen een hogere maandlast, maar niet om anderen verder te spekken.Señor Sjon schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:11:
Wat mij betreft zijn er aggressievere methodes waarbij je op hetzelfde inkomen 35-60% ervan voor een kortere tijd investeert. Contractueel extra aflossen o.i.d. Nu kan je dat alleen de andere kant op, extra sparen om dit voor aankoop in te leggen. Maar bureaucratisch en sociaal gezien zou dat wel gigantische hoofdpijn leveren bij veilig en vast Nederland.
Zonder partijpolitiek te bedrijven ben ik een warm voorstander van deze optie:Señor Sjon schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:23:
.... om het na de verkiezingen alsnog te doen... De VVD is wel vaker vooruit gevlucht in HRA maatregelen. Denk dat dit beter in het Rutte-II of een eigen topic kan overigens. We hebben eerder HRA-discussies gehad, maar het is niet los te zien van het hele belastingstelsel en hoe de eigen woning behandeld wordt daarin. Dat gaat denk ik te ver voor dit topic.
"Aan het begin van de coronacrisis legde een grote groep ambtenaren in de zogenoemde ’brede maatschappelijke hervormingen’ al een optie voor om de hypotheekrenteaftrek op de schop te nemen. Die zou in een periode van tien jaar afgebouwd kunnen worden, tot die in 2030 helemaal verdwenen is. Tegelijk zou ook het eigenwoningforfait, de belasting over een eigen woning, afgebouwd worden. Daardoor zouden de effecten op de koopkracht van huizenbezitters verwaarloosbaar zijn."
Zou een prima stap zijn om de markt meer te normaliseren.
Minder stimulans om zoveel mogelijk te lenen en geen 'boete' op aflossing.
750 euro past qua maandlast bij een modaal inkomen. Voor dat geld zou je dan ook ongeveer een modale woning mogen verwachten.Señor Sjon schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:11:
Maar die modale woning krimpt al jaren en krijgt telkens minder voorzieningen. Tegenwoordig lijkt een modale woning wel een 40m2 appartement te worden
Het eigenwoningforfait is toch doorgaans veel lager dan de HRA? Ik volg dan ook niet dat de effecten op de koopkracht verwaarloosbaar zouden zijn?izdp schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:38:
[...]
Zonder partijpolitiek te bedrijven ben ik een warm voorstander van deze optie:
"Aan het begin van de coronacrisis legde een grote groep ambtenaren in de zogenoemde ’brede maatschappelijke hervormingen’ al een optie voor om de hypotheekrenteaftrek op de schop te nemen. Die zou in een periode van tien jaar afgebouwd kunnen worden, tot die in 2030 helemaal verdwenen is. Tegelijk zou ook het eigenwoningforfait, de belasting over een eigen woning, afgebouwd worden. Daardoor zouden de effecten op de koopkracht van huizenbezitters verwaarloosbaar zijn."
Het grote voordeel imo is nu dat de rente extreem laag is, waardoor het effect van de HRA niet hoog is. Voor alle recent afgesloten hypotheken valt de pijn wel mee. Voor mensen die nog een wat hogere rente hebben, zal de pijn wel degelijk voelbaar zijn.
Als dat mijn verplichte lasten zouden zijn zou ik me daar niet zo prettig bij voelen. Daarbij is het consumeren van geld veel beter voor de economie dan dat we voornamelijk banken en bejaardenhuizen gaan spekkenSeñor Sjon schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:11:
Ik denk oprecht dat we een goedkopere woning hadden gekocht als we minder overwaarde hadden . In ieder geval de nieuwbouwwoning minder luxe aangekleed.
[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 26-08-2020 17:30 ]
2030, nou dan zal die groep met echt hogere rente nog maar klein zijn en de aflossing al behoorlijk zijn.Requiem19 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:43:
[...]
Het eigenwoningforfait is toch doorgaans veel lager dan de HRA? Ik volg dan ook niet dat de effecten op de koopkracht verwaarloosbaar zouden zijn?
Het grote voordeel imo is nu dat de rente extreem laag is, waardoor het effect van de HRA niet hoog is. Voor alle recent afgesloten hypotheken valt de pijn wel mee. Voor mensen die nog een wat hogere rente hebben, zal de pijn wel degelijk voelbaar zijn.
Ik niet. 2x modaal inkomen = 2 werkenden = 1 gezin = eengezinswoning.Richh schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:43:
[...]
750 euro past qua maandlast bij een modaal inkomen. Voor dat geld zou je dan ook ongeveer een modale woning mogen verwachten.
Maar die modale woning krimpt al jaren en krijgt telkens minder voorzieningen. Tegenwoordig lijkt een modale woning wel een 40m2 appartement te wordenen dat vind ik best wel gek.
Even los van of dit sociaal en/of maatschappelijk wenselijk is. De tijden dat vaderlief alleen op zondag het vlees sneed en moeders de vrouw het huis bestierde is maar een betrekkelijk korte periode in de geschiedenis geweest.
De HRA is een non-factor in de aankoopbeslissing. Normbedragen zijn allemaal bruto.izdp schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:38:
[...]
Zonder partijpolitiek te bedrijven ben ik een warm voorstander van deze optie:
[ Voor 60% gewijzigd door Señor Sjon op 26-08-2020 13:32 ]
Daar zit natuurlijk wel een kern van waarheid in, en in een groot stuk van Nederland kan je op 2 modale inkomens best wel modaal wonen.Señor Sjon schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:53:
[...]
Ik niet. 2x modaal inkomen = 2 werkenden = 1 gezin = eengezinswoning.
Even los van of dit sociaal en/of maatschappelijk wenselijk is. De tijden dat vaderlief alleen op zondag het vlees sneed en moeders de vrouw het huis bestierde is maar een betrekkelijk korte periode in de geschiedenis geweest.
Toch staan daar dan nu wel hele andere lasten tegenover dan 'vroegah'; minder spaarruimte, minder geld/tijd voor kinderen. Maar dat is wellicht een kwestie van wat sociaal/maatschappelijk wenselijk zou zijn.
Het is ook erg krom voor de alleenstaande: die betaalt in zijn eentje in de vrije sector (want koop voor hem bestaat zo goed als niet) vrijwel evenveel als een stel aflost op hun koopwoning.
"De hypotheekrenteaftrek wordt momenteel al met 3 procentpunt per jaar afgebouwd, totdat iedereen in 2023 uiteindelijk nog maar 37,05 procent van de hypotheekrente bij de belastingaangifte kan aftrekken."mierenfokker schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:14:
https://www.telegraaf.nl/...-om-aftrek-hypotheekrente
DEN HAAG - Binnen de coalitie is onenigheid over de hypotheekrenteaftrek. Een plan om die nog sneller af te bouwen stuit op hevig verzet van de VVD.
De hypotheekrenteaftrek wordt momenteel al met 3 procentpunt per jaar afgebouwd, totdat iedereen in 2023 uiteindelijk nog maar 37,05 procent van de hypotheekrente bij de belastingaangifte kan aftrekken. Maar binnen de coalitie gaan er stemmen op om die afbouw te versnellen, melden ingewijden.
Het probleem is alleen dat de VVD, de grootste partij, dat absoluut niet ziet zitten. De liberalen wijzen op het regeerakkoord, waarin het huidige verloop van de hypotheekrenteaftrek is afgesproken binnen de coalitie. Maar CDA, D66 en ChristenUnie zouden wel oren hebben naar een versnelde afbouw.
Europa
Aan het begin van de coronacrisis legde een grote groep ambtenaren in de zogenoemde ’brede maatschappelijke hervormingen’ al een optie voor om de hypotheekrenteaftrek op de schop te nemen. Die zou in een periode van tien jaar afgebouwd kunnen worden, tot die in 2030 helemaal verdwenen is. Tegelijk zou ook het eigenwoningforfait, de belasting over een eigen woning, afgebouwd worden. Daardoor zouden de effecten op de koopkracht van huizenbezitters verwaarloosbaar zijn.
Dit klopt uiteraard niet. Je mag gewoon alles aftrekken, maar tegen een maximaal tarief van 37,05%, hoeveel belasting je ook betaalt.
Dit is zeg maar de discussie in dit topic de afgelopen weken...MrNiceGuyIT schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:55:
Even een linkje droppen:
https://www.oneworld.nl/l...-onbereikbare-droom-werd/
Wat vinden jullie hiervan?
Verwijderd
Wat een verschrikkelijke opmaak zeg. Oh wacht, inhoudelijk?MrNiceGuyIT schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:55:
Even een linkje droppen:
https://www.oneworld.nl/l...-onbereikbare-droom-werd/
Wat vinden jullie hiervan?
Wat @Requiem19 zegt, herhaling van wat er in online cirkels al meerdere malen wordt gebruld. Koopprijzen te hoog voor instappers, huurprijzen te hoog, "privilege of the rich / first" voor hen die al een koopwoning hebben dankzij lagere maandlasten, huurmarkt als oplossing zien voor de prijzen van de koopmarkt, etc.
Toch vind ik dat de uitspraak 'dat jongeren niet bereid zijn om een spaarzaam leven te leiden' niet klopt iets te kort door de bocht. Je had ook de keuze kunnen maken om iets minder te lenen, thuis te blijven wonen ipv op kamers en net iets minder vaak naar het buitenland te reizen. Dan was je studieschuld iig nu wel lager.. Het artikel laat een grafiek zien met het woningbezit in 2011 en 2018. Ik vind dit een te korte periode om hier een zinnige uitspraak over te kunnen doen. Daarnaast is de stad in populariteit toegenomen, daar is het inderdaad lastiger om iets te vinden..Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:12:
[...]
Wat een verschrikkelijke opmaak zeg. Oh wacht, inhoudelijk?
Wat @Requiem19 zegt, herhaling van wat er in online cirkels al meerdere malen wordt gebruld. Koopprijzen te hoog voor instappers, huurprijzen te hoog, "privilege of the rich / first" voor hen die al een koopwoning hebben dankzij lagere maandlasten, huurmarkt als oplossing zien voor de prijzen van de koopmarkt, etc.
En toch is dit ook te kort door de bocht. Er zijn jongeren die prima proberen te sparen, maar door de hoge huurprijzen lukt dit niet, + nauwelijks rente op de bank.Flipswix schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:56:
[...]
Toch vind ik dat de uitspraak 'dat jongeren niet bereid zijn om een spaarzaam leven te leiden' niet klopt iets te kort door de bocht. Je had ook de keuze kunnen maken om iets minder te lenen, thuis te blijven wonen ipv op kamers en net iets minder vaak naar het buitenland te reizen. Dan was je studieschuld iig nu wel lager.. Het artikel laat een grafiek zien met het woningbezit in 2011 en 2018. Ik vind dit een te korte periode om hier een zinnige uitspraak over te kunnen doen. Daarnaast is de stad in populariteit toegenomen, daar is het inderdaad lastiger om iets te vinden..
Ja er zullen ook genoeg jongeren zijn die geld verbrassen in het buitenland, mooie auto, tatoeages etc..
Geen geval is hetzelfde, toch levert sparen tegenwoordig niet veel meer op, omdat de huizenprijzen sneller stijgen.
Tevens vraag ik me sterk af waarom jongeren van zovelen thuis moeten blijven wonen, terwijl op kamers gaan, studeren ook allemaal hoort bij het volwassen worden (vind ik), ook is thuis wonen niet voor iedereen mogelijk.
Het meest ironische is m.i. dat juist de groep studenten van de jaren 80, die nu de dienst uitmaken heel lang konden studeren, nu maar geloven dat alles snel snel snel moet voor de huidige studenten, en zeker qua geld alleen maar lastiger zitten te maken. Juist zij die alle profijt hebben gehad doen dit. Juist zij die ook nu huizen opkopen en verhuren.
Erg ironisch allemaal
[ Voor 12% gewijzigd door GAIAjohan op 26-08-2020 14:12 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Verwijderd
Sure, ik vind generaliserende uitspraken sowieso te kort door de bocht. Het artikel is meer een samenvatting van wat online cirkels constateren en er achteraf een paar feiten bij halen om hun punt houvast te geven, dan een daadwerkelijk artikel over de feiten en figuren.Flipswix schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:56:
[...]
Toch vind ik dat de uitspraak 'dat jongeren niet bereid zijn om een spaarzaam leven te leiden' niet klopt iets te kort door de bocht. Je had ook de keuze kunnen maken om iets minder te lenen, thuis te blijven wonen ipv op kamers en net iets minder vaak naar het buitenland te reizen. Dan was je studieschuld iig nu wel lager.. Het artikel laat een grafiek zien met het woningbezit in 2011 en 2018. Ik vind dit een te korte periode om hier een zinnige uitspraak over te kunnen doen. Daarnaast is de stad in populariteit toegenomen, daar is het inderdaad lastiger om iets te vinden..
Het alternatief kan men ook negatieve gevolgen van ervaren. Netwerken kan je een hoop ellende besparen in de toekomst d.m.v. betere baan vinden of zelfs een bijbaan die wat meer is dan vakkenvuller of horeca medewerker. Of nog het ergste: geen partner vinden, in een tijd waar de tweeverdiener heilig is. Dat laatste ervaar ik zelf, met een partner was ik al lang de koopmarkt opgegaan, zelfs met de prijzen van vandaag.
Vakanties hoeven onder de streep niet veel te kosten, dat is slechts een schijntje t.o.v. een kamer van 300-500 p.m. Dat de stad populairder is geworden, heeft ook te maken met waar de bedrijven zijn gaan vestigen, en weinig hebben zin in 2 uur per dag reistijd, laat staan meer.
Realiteit is, zelfs zonder studieschuld kunnen velen geen huis kopen en moeten ze uitstellen. De waarheid is niet zwart of wit, het zit ergens in het midden tussen de schreeuwende boomers die roepen om geen advocado toast te eten, en de starters die voor een dubbeltje een villa willen.
Het klopt inderdaad dat de opwaartse spiraal van verstedelijking -> beter vestigingsklimaat want meer markt -> verdere verstedelijking de laatste tijd erg snel gaat. De trek naar de randstad is al heel lang gaande overigens. Maar 2 uur reistijd is ook wel erg overdreven.. Zelfs vanuit Culemborg of Ede heb je nog relatief beperkte reistijd. Daar zijn de prijzen ook nog relatief aantrekkelijk.. Ik heb toch het idee dat het 'wonen in de stad' ook een status-dingetje is. Toen ik vertelde dat ik mijn huurappartement in Utrecht verruilde voor een eengezinswoning in Veenendaal (waar nog mogelijkheden zijn als een starterslening) verklaarde men mij voor gek.Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:11:
[...]
Dat de stad populairder is geworden, heeft ook te maken met waar de bedrijven zijn gaan vestigen, en weinig hebben zin in 2 uur per dag reistijd, laat staan meer.
Tegelijkertijd kopen leeftijdsgenoten voor diezelfde prijs maar wat graag een klusappartement in Amsterdam Noord, Overvecht of op een half uur van Den Haag centrum.. Die reistijd naar het centrum is voor mij praktisch hetzelfde per OV.. Vanuit Ede of Veenendaal ben je letterlijk binnen 30min. op Utrecht centraal incl. fietstijd en met 50 min sta ik zonder moeite op de Zuidas.. Ter vergelijking: Vanuit Amsterdam Noord ben je ook zo 30 minuten kwijt inclusief fietsen.. Ik snap gewoon niet dat men met zulke prijsverschillen tussen stad en regio nog steeds bereid is om zo veel woongenot in te leveren.. Maarja, ieder zijn voorkeur..
[ Voor 8% gewijzigd door Flipswix op 26-08-2020 14:26 ]
Daar gaat het niet om.Señor Sjon schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:54:
[...]
De HRA is een non-factor in de aankoopbeslissing. Normbedragen zijn allemaal bruto.
Het gaat erom dat de oneigenlijke fiscalisering verdwijnt en daarmee ook de oneigenlijke hypotheekschulden.
Verwijderd
Agree to disagree dan maar. 1 uur heen en 1 uur terug met OV gebeurt een stuk sneller dan je denkt, en zelfs 1 uur+ reistijd per dag vind ik al veel, ondanks dat ik jarenlang met meer heb moeten doen. In het beste geval is het rustige treinreis waar je wat kan doen, in het slechtste geval is het tijd die je nooit meer terugziet en veredelde werktijd. Wellicht dat men roept "ja maar auto", maar daar willen juist van af i.p.v. nog meer auto's op de weg. Bovenop andere (persoonlijke) lasten.Flipswix schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:23:
[...]
Het klopt inderdaad dat de opwaartse spiraal van verstedelijking -> beter vestigingsklimaat want meer markt -> verdere verstedelijking de laatste tijd erg snel gaat. De trek naar de randstad is al heel lang gaande overigens. Maar 2 uur reistijd is ook wel erg overdreven.
Je punt terzijde, je geeft het al weer: 50 minuten. Beetje ongeluk en je zit zo op een uur. Dat maal twee, zit je al aan 2 uur per dag. Dan de mogelijke stress met OV als een aansluiting rot is en de vele half-uur aansluitingen.Vanuit Ede of Veenendaal ben je letterlijk binnen 30min. op Utrecht centraal incl. fietstijd en met 50 min sta ik zonder moeite op de Zuidas.
Wat betreft het punt zelf: dat is waarom ik zelf zeer kieskeurig ben met betrekking tot locatie. Ik ben ook binnen een half uur-40 minuten op Centraal vanuit huidige locatie, dan zie ik Overvecht niet als een stap vooruit.
Ik ontken niet dat er geen status aan hangt, maar ik zie ook vanuit de overheid minimale stimulatie om de trend te doorbreken. Wellicht dat dankzij Corona thuiswerken een stuk groter wordt, waardoor de druk wegvalt. Dan heb je nog de sociale problemen, welke altijd lastig zijn te tackelen.
Als er iemand voorstander is van een simpeler leven ben ik het wel, maar als iemand die het andere extreme pad heeft gevolgd en de mogelijke nadelen ervaart, zie ik wel waarom het argument "blijf thuiswonen en lekker sparen" te kort door de bocht is. Van frustratie in persoonlijke ontwikkeling, tot de sociale implicaties / vooroordelen, tot ontkennen van grotere problemen binnen de maatschappij. Als ik had gehuurd i.p.v. thuiswonen, zou ik achter de streep misschien een jaar langer doen over een huis kopen (als de prijzen niet nog harder de pan uitschieten) en een jaar langer nodig hebben om studieschuld te betalen. Niet bepaald de gigantische voordelen waar de extremistische boomers over spreken.
Thnx, ik heb inderdaad een gewogen keuze heb gemaakt. Alles komt goed. Wij verhuizen van een startersappartement naar een woning met tuin aan het water. Dat was altijd mijn doel geweest als ik een gezinswoning zou aanschaffen. Blij dat dit allemaal uitpakt.Richh schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:48:
Met enige overwaarde moet dat best lukken @KaizahMet een vastgoedopleiding en bijbehorende job weet je volgens mij prima waar je aan bent begonnen
Gefeliciteerd in ieder geval!
Leuk feitje is dat ik dit zonder aankoopmakelaar heb gedaan, eerste bieding dat we op een huis hebben gedaan en gelijk gewonnen. Donderdag bezichtiging, vrijdag bod, dinsdag gegund.
Ik heb eerst een valuatie gemaakt op basis van openbare bronnen, daarna een valuatie wat realistisch is. Daarboven een bandbreedte bepaalt als je de woning graag wilt kopen. Uiteindelijk 3.6% boven vraagprijs geboden.
Ik zal er zeker voor zorgen dat alles af is voor de kleine, die wordt verwacht in maart en de sleuteloverdracht in oktober. Volgend zomer lekker zwemmen, suppen of dobberen in bootje met biertje.
Dan gaan we toch in Ede wonen? https://www.huizenzoeker.nl/woningmarkt/gelderland/ede/Flipswix schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:23:
[...]
Het klopt inderdaad dat de opwaartse spiraal van verstedelijking -> beter vestigingsklimaat want meer markt -> verdere verstedelijking de laatste tijd erg snel gaat. De trek naar de randstad is al heel lang gaande overigens. Maar 2 uur reistijd is ook wel erg overdreven.. Zelfs vanuit Culemborg of Ede heb je nog relatief beperkte reistijd. Daar zijn de prijzen ook nog relatief aantrekkelijk.. Ik heb toch het idee dat het 'wonen in de stad' ook een status-dingetje is. Toen ik vertelde dat ik mijn huurappartement in Utrecht verruilde voor een eengezinswoning in Veenendaal (waar nog mogelijkheden zijn als een starterslening) verklaarde men mij voor gek.
Tegelijkertijd kopen leeftijdsgenoten voor diezelfde prijs maar wat graag een klusappartement in Amsterdam Noord, Overvecht of op een half uur van Den Haag centrum.. Die reistijd naar het centrum is voor mij praktisch hetzelfde per OV.. Vanuit Ede of Veenendaal ben je letterlijk binnen 30min. op Utrecht centraal incl. fietstijd en met 50 min sta ik zonder moeite op de Zuidas.. Ter vergelijking: Vanuit Amsterdam Noord ben je ook zo 30 minuten kwijt inclusief fietsen.. Ik snap gewoon niet dat men met zulke prijsverschillen tussen stad en regio nog steeds bereid is om zo veel woongenot in te leveren.. Maarja, ieder zijn voorkeur..
Mediane huizenprijs 372.929, gemiddelde 470.812.
Dan moet je met z'n tweeën best goed verdienen wil je dat rond krijgen
Toegegeven, dit is een koopje vlakbij het station: https://www.funda.nl/koop/ede/huis-41936525-twijnstraat-33/ alleen dan heb je wel een bak geld nodig om de boel te moderniseren.
Om geld te sparen, moet je iedere maand geld overhouden. En dat is best wel lastig als je (net) teveel verdient voor sociale huur en dus aan de markt wordt overgelaten aan huren van 1000 euro per maand.
Ik ben zelf niet op kamers gegaan en had naast mijn studie voldoende gewerkt om geen studieschuld op te bouwen en voldoende spaargeld voor de kosten koper (die je nu niet meer mee kan financieren). Daarmee kom je er ook niet
Zolang woningen 8% per jaar duurder worden, moet je dus meer dan 1000 euro per maand sparen om de volgende maand naar dezelfde huizen te kunnen kijken. De enige optie om er tussen te komen, is meer geld verdienen - maar dat is natuurlijk geen oneindige optie. Als de prijsstijgingen nooit omslaan, ontstaat er een generatie die nooit een kans heeft gehad op de woningmarkt. Zoals in het artikel staat: https://www.oneworld.nl/l...-onbereikbare-droom-werd/
Een smartphone, vakantie of een avocado-smoothie maken geen verschil daarin.
Met een baby van 4 maanden wordt dat wel een uitdaging, maar veel succes.Kaizah schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:27:
[...]
Ik zal er zeker voor zorgen dat alles af is voor de kleine, die wordt verwacht in maart en de sleuteloverdracht in oktober. Volgend zomer lekker zwemmen, suppen of dobberen in bootje met biertje.
Ik zat voor de grap even op Funda te kijken voor Ede. Dit is de eerste hit:Richh schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:30:
[...]
Dan gaan we toch in Ede wonen? https://www.huizenzoeker.nl/woningmarkt/gelderland/ede/
Mediane huizenprijs 372.929, gemiddelde 470.812.
Dan moet je met z'n tweeën best goed verdienen wil je dat rond krijgen![]()
Toegegeven, dit is een koopje vlakbij het station: https://www.funda.nl/koop/ede/huis-41936525-twijnstraat-33/ alleen dan heb je wel een bak geld nodig om de boel te moderniseren.
Om geld te sparen, moet je iedere maand geld overhouden. En dat is best wel lastig als je (net) teveel verdient voor sociale huur en dus aan de markt wordt overgelaten aan huren van 1000 euro per maand.
Ik ben zelf niet op kamers gegaan en had naast mijn studie voldoende gewerkt om geen studieschuld op te bouwen en voldoende spaargeld voor de kosten koper (die je nu niet meer mee kan financieren). Daarmee kom je er ook niet![]()
Zolang woningen 8% per jaar duurder worden, moet je dus meer dan 1000 euro per maand sparen om de volgende maand naar dezelfde huizen te kunnen kijken. De enige optie om er tussen te komen, is meer geld verdienen - maar dat is natuurlijk geen oneindige optie. Als de prijsstijgingen nooit omslaan, ontstaat er een generatie die nooit een kans heeft gehad op de woningmarkt. Zoals in het artikel staat: https://www.oneworld.nl/l...-onbereikbare-droom-werd/
Een smartphone, vakantie of een avocado-smoothie maken geen verschil daarin.
https://www.funda.nl/koop/ede/huis-41088794-parkrand-63/
285k, te duur voor starter in z'n eentje, maar als je samen koopt als starter lijkt me dit wel te doen. 125m2, in 2011 gebouwd. Hoeft weinig meer aan te gebeuren.
Maar wellicht gaan dit soort huizen voor een veel hoger bedrag weg. In de randstand zou dit in ieder geval niet meer zo betaalbaar zijn
Dit topic is gesloten.
![]()
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.