Beste voorbeelden zijn de wijken waar net binnenstedelijk gebouwd is. Dus in plaats van een klein parkje, een woningblok. Of aan de rand van een wijk een paar nieuwe woningen.
Letterlijk naast elkaar komt inderdaad vrijwel niet voor, laat staan dat ze tegelijkertijd op Funda te vinden zijn.
Om de discussie toch ergens op te baseren

Toch zie je het ook best tussen 2 verschillende wijken.
(natuurlijk heb je makelaars met verschillende verkooptactieken wat het vinden van voorbeelden vrij onmogelijk maakt, maar voor het idee)
https://www.funda.nl/koop...7367337-dr-kuyperlaan-48/
https://www.funda.nl/koop...s-87877917-bronstraat-39/
Beide woningen kennen een gelijke afstand tot voorzieningen en de binnenstad, vrijwel evenveel woonoppervlakte en vrijwel evenveel perceeloppervlakte. En zijn dan ook even duur. Toch zit er een groot verschil in het energielabel (E en A) en dus de energiemaandlasten. En ik vermoed ook in het onderhoud op termijn.
Ik denk overigens dat een goede jaren '60 woning niet veel hoeft te kosten qua isolatie om op het niveau van 2010 te komen. De meesten hebben toch wel dubbel glas.
Updaten naar de bouwnormen van nu en komende nieuwbouw is wel een totaal ander verhaal.
Uiteindelijk hebben die twee wel een sterke relatie met elkaar.
Ik weet er zelf het fijne niet van eerlijk gezegd, maar ik heb wel eens gehoord dat je voor een warmtepomp-woning echt wel energielabel A moet hebben, anders schiet het niet op. Volgens mij kost het toch wel tienduizenden euro's in een jaren '60 woning om dat voor elkaar te krijgen. Terwijl het gat qua prijs fors kleiner is.
En dat is dan nog los van alle 'luxe' die je in een jonge woning wel hebt (een nieuwere keuken, een nieuwere badkamer/toilet en lage, geaarde stopcontacten om maar wat te noemen).
De woning in dezelfde staat krijgen kost al snel 1-2 jaarsalarissen, terwijl het prijsverschil bij aankoop relatief klein is.
"Je huis verbouwen is een investering", nou, in de huidige markt verkoopt een huis net zo goed mét als zonder nieuwe keuken

Maar bij aankoop zeker een heel goed punt om mee te nemen ( en te berekenen!) in je beslissing.
Zeker!
CVTTPD2DQ schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:11:
[...]
In mijn gemeente betaal je toch al snel een ton meer voor een nieuwbouw tussenwoning met vergelijkbaar woonoppervlak als zo'n jaren '60 huis. En dan staat die nieuwbouwwoning verder van het centrum, met een kleinere tuin, in een wijk zonder groen of voorzieningen.
Financieel bekeken: In een tussenwoning uit de jaren '60 zul je een energierekening van rond de 1000 euro per jaar hebben. Dan moet je dus honderd jaar wonen in dat nieuwbouwhuis, dat verder niet zoveel beter is. Verdubbelen de energiekosten? Dan heb je het na 50 jaar terugverdiend.
Je kunt die ton extra (als je die uberhaupt kunt lenen, vergeet dat niet) ook investeren om twee-onder-een-kap te gaan wonen. Of in een huis met garage.
Dat ligt vooral aan de prijzen van nieuwbouw, wat weer komt door de aanpassingen van grondprijzen. Een woning van >2010 is vaak fórs goedkoper dan nieuwbouw.
In 2015 was een nieuwbouwwoning véééél goedkoper dan dat ze nu zijn, terwijl ze qua 'features', bouwkwaliteit en isolatie gelijkwaardig zijn. Toen waren nieuwbouwwoningen ~10% duurder dan de gemiddelde huizenprijs. Tegenwoordig is dat bijna 30%.
Het gaat me dan ook niet per se om nieuwbouw als in 'nog nooit eerder bewoond' maar meer om een relatief jong huis.
(als je die uberhaupt kunt lenen, vergeet dat niet)
En hier zit natuurlijk, naast de taxatie, de catch.
[
Voor 23% gewijzigd door
Richh op 24-08-2020 15:47
]