De woco's hebben rond de crisis inderdaad het een en ander verpest, maar ze kunnen weinig investeren omdat ze die torenhoge verhuurdersheffing moeten betalen. Bovendien bouwen zij alleen voor sociale huurders en dus de 'lagere' inkomens, het hogere middeninkomen heeft eigenlijk niks aan de woco's.
De huurmarkt is veel breder dan enkel de sociale huurmarkt. En is uiteindelijk verpest door politieke besluiten. De woco's kunnen tegenwoordig haast niks.
Ben het dus niet helemaal eens met je schuldstelling.
En nog steeds verkopen die goedkope sociale huurwoningen en nog steeds bouwen ze niet of nauwelijks voor alleenstaanden of stellen.
verkopen is nodig om de begroting rond te krijgen door de verhuurdersheffing. Wat ze bouwen komt mede door gemeentelijke beslissingen.
Iedereen wil een eengezinswoning immers?
Jaja, extra ruimte op kosten van de gemeenschap?
Volkomen belachelijk.
That escalated quickly. Wie stelt dat? Dat hoeft allemaal niet.
Er hoeft niks op kosten van de gemeenschap. Je hoeft alleen ook niet de starters van nu op te zadelen met de plicht om de zakken van de vastgoedverhuurder te vullen

want dat is de facto een beetje het gevolg van jouw alternatief.
Starters moeten betaalbaar kunnen wonen en sparen (of dst koop, huur of wat dan ook is maakt niet uit) en uiteindelijk wellicht helemaal tot het gaatje gaan om een toekomstbestendig gezinswoninkje te kunnen betalen. Als je het mij vraagt tenminste.
Het is niet gezond als je teveel huur moet betalen voor een micro appartement, een vervallen sovjetflat, of maximaal in de schulden zit voor een zolderkamer.
Wie dat doet op 2 inkomens die weinig groei meer kennen, zal onmogelijk kunnen doorstromen naar wat we niet voor niks een 'modale' woning noemen. En daar gaat het dus mis, want dat wordt dan onhaalbaar voor mensen met een modaal inkomen.
Overigens snap ik niet waarom de gemeenten niet ingrijpen en bepalen wat er gebouwd mag worden.
Dat is juist precies wat er gebeurt. Met als gevolg dst VVD dure luxe woningen wil bouwen, maar SP wil sociale huur, GroenLinks vind dat ze gasloos moeten enzovoort enzovoort. Met als gevolg dus zware vertraging en niet een 'gewone' betaalbare hut voor de electoraal onvertegenwoordigde starter met een middeninkomen.
Nog een puntje van mij mogen alle inkomens voor de leennorm meetelllen.
Het is aan de hypotheeknemers om de prijs te bepalen van het risico.
Dat is enorm prijsopdrijvend en zorgt er enkel voor dat starters meer geld betalen voor dezelfde woning, for the sake of overwaarde voor de verkoper. Zolang de rentes blijven dalen gaat dit goed, als dit ooit veranderd heb je een complete generatie in de problemen. Zeer onwenselijk piramidespel.
Ik ben het trouwens idealistisch best met je eens, maar in de praktijk gaat dit helemaal fout.
Oh en je vergist je denk ik aardig wat een kosten een gemeente moet gaan maken wil je een wijk in het weiland gaan bouwen.
Aansluitend is veel goedkoper, maar er zit maar al te vaak veel in de weg.
Dat een huis meer dan de casco woning is weet iedereen wel. Anders woonde iedereen vrijstaand voor anderhalve ton immers.
Wat duurder is zal per situatie verschillen, maar een nieuwe wijk neerleggen en in 1x alles goed en nieuw doen op goedkope grond, zal meestal goedkoper zijn dan alles openhalen om de juiste aansluitingen midden in de (slecht voor bouwverkeer bereikbare) stad op dure schaarse grond te bouwen. Om nog maar niet te beginnen over wet- en regelgeving en de insiders die NIMBY schreeuwen, want dst kost me overwaarde.
En dan gaat het ook nog eens ten koste van het groen in de stad... Nee, ik denk niet dat het goedkoper is.
Half Nederland heeft zijn wegen en voorzieningen op kosten van de staatskas laten aanleggen (hoeveel kostte een nieuw huis in de Zuiderzee, oftewel Almere?), dat vind iedereen prima en is nooit een probleem geweest, maar nu moeten de millennials het dus zelf betalen volgens @
izdp...
[
Voor 4% gewijzigd door
Richh op 10-08-2020 23:28
]