BoB_HenK schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:48:
Waar ik echter op doelde was de 7% irt de corona crisis. In deze zin is die 7% maar een getal dat net zo goed 3%, 12% of 33% had mogen zijn. Waar het in de discussie rondom impact corona op huizenprijzen om draait, is hoe die 7% zich verhoudt tot eerdere ramingen. Het verschil tussen die ramingen is namelijk de aangenomen daling vanaf start corona crisis door de voorspellende partijen.
Snap ik, maar 7% is gewoon een dikke plus en kom je al snel uit op de onzekerheid van de voorspelling (alles van 5-9% is dan wel vergelijkbaar) Maar ff een oude erbij pakken:
https://economie.rabobank...-af-rest-nederland-volgt/
De Rabobank zag voor heel 2020 in 2019 ook maar een stijging van
4% pre-corona.
Dus de huidige prijzen zijn al hoger met eventuele corona effecten, dan ze hadden moeten zijn zonder.
En dan krijg je dit soort dingen:
2019: voor 2019 en 2020 voorzien we 205.000 transacties
2020: We verwachten dat in heel 2020 zo’n 195.000 huizen worden verkocht, zo’n 24.000 minder dan in 2019; voor 2021 gaan we uit van zo’n 180.000 verkopen
Blijkbaar is de onnauwkeurigheid van een voorspelling al 14.000 op 6 maanden. Dus 195.000 kan ook zo 209.000 worden. Heb je zelfs een plus ten opzichte van de voorspelling van 2019 voor 2020.
(en we zitten al op 106.000 dit jaar, we moeten echt fors op de rem om onder de 200.000 uit te komen)
BoB_HenK schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:48:
Wat betreft de indicatoren waar je het over hebt, vergeet niet dat er beperkt tijd voorbij is gegaan sinds de corona piek van april en er een 'lag' zit in de huizenmarkt(cijfers). Veel aan- en verkoopprocessen die in bijvoorbeeld mei zijn afgerond (of je nu NVM of CBS definitie volgt), zijn al veel eerder gestart.
Dat ontken ik niet, wat ik vooral wil zeggen is dat er wel een omslag moet komen. Ergens moeten de getallen gaan schuiven en moeten we een significante verandering gaan zien. En tot nu toe blijft die echt uit.
Zelfs een site als
huizenzoeker.nl laat nog niks zien wat op beweging in de markt lijkt. Er lijkt elk jaar een beetje een trend te zijn dat het aantal woningen vooral daalt in Augustus & Januari. Dus mogelijk dat we komende maand iets gaan zien. (Maar qua krapte zitten we nog ruim voorbij 2019)
BoB_HenK schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:48:- Ik heb recentelijk met meerdere makelaars gesproken (zelf mijn huis verkocht), die geven allemaal aan dat er toenemende terughoudendheid is en men het idee heeft dat we naar een kopersmarkt verschuiven. Ik weet het is sentiment met een beperkt aantal waarnemingen, maar vond het wel opvallend.
De markt
moet meer naar een kopersmarkt schuiven, dat is gewoon het effect van vraag & aanbod. De markt is alleen zo overspannen (en traag) dat het 5 jaar duurt voordat de prijzen van de huizen in de buurt komen van wat de kopers ervoor over hebben. (plus wat rente dalingen)
Dus nu langzaam aan zie je dat het aantal kijkers/biedingen/... een beetje normaliseert. Een huis kan prima 3 maanden (of zelfs een jaar) te koop staan en een paar biedingen krijgen die lager dan de vraagprijs zijn etc. Er is niks gezonds aan 'biedingen in bakje bij de deur doen'-situaties, zonder voorbehoud of goed te kijken.
Overigens geld dat ook voor winkels, die doen soms ook publiciteitsstunts, waarbij er rijen voor de winkel staan en mensen door de winkel rennen om de gewilde producten te pakken. Dat is leuk voor een keertje, maar je wilt toch niet elke dag zo je boodschappen moeten doen?
"U wilt beiden dit brood, op het schap staat €2,98, fluistert u beiden uw max. prijs in mijn oor en dan kies ik wie hem mag kopen". "Meneer, u ruikt zo lekker, u bood wel iets minder, maar ik gun u dit brood voor €6,50". (En dan heb je een beschimmeld brood gekocht wat je niet mag ruilen)
Voor hele complexe objecten kan je best een keer een 'bieden vanaf' prijs hebben (we hebben ook Catawiki & eBay) en voor de rest van de spullen/woningen moet de vraagprijs gewoon de gewenste (en logische) koopprijs zijn.