Dat is ook niet veel. Echter dat is niet waar het hier om gaat. Het gaat erom dat het ten koste gaat van het inkomen van de starter. Deze heeft simpelweg een paar honderd euro per maand minder 'over' bij huur, dan dat ie het had gekocht.
Nog los van de 'aflossing' die naar een volgende woning meegenomen kan worden.
Dit is een stukje rendement van de verhuurder (ik gun ze alle rendement wat ze willen, echt), een stukje beheerskosten die de verhuurder niet int maar de huurder wel betaald omdat anders de verhuurder moeite moet doen, maar ook missende belastingkorting/HRA.
Dat is op jaarbasis uiteindelijk toch serieus geld waar de verhuurder niks aan verdient, maar de huurder wel moet opbrengen.
Nogmaals, het probleem is helemaal niet dat (het gros van de) verhuurders er al dan niet dik aan verdient, en zelfs al zouden ze dat doen dan is dat an sich helemaal prima. Het probleem is dat jongeren die een eigen dak boven het hoofd willen er zoveel voor moeten betalen dat ze niet meer kunnen sparen en dat er geen goedkoop alternatief bestaat.
Maar dat 2e gebeurt dus volop, de meeste grote verhuurders (Vesteda, Bouwinvest, CBRE etc.) kopen niet (of nauwelijks) bestaande bouw, maar bouwen zelf.
Mijn verhuurder Vesteda heeft het pand waar ik in woon gewoon van MVGM overgenomen, die hetzelfde pand van Delta Lloyd heeft overgenomen. In minder dan 3 jaar tijd. Maargoed, dat is een N=1 situatie, wellicht bouwen ze ook wel wat, ja.
Oh, en ze wijzen op dit moment naar elkaar omdat ik wil weten waar mijn servicekostenafrekening is
die ik uiterlijk 3 weken geleden al had moeten hebben 
Middenhuur afschaffen
Ho ho, ik wil het niet afschaffen

waar haal je dat vandaan?
Jopie035 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:26:
Aanvangsrendment... Je bouwt iets voor 300k en dat levert bij verhuur 3% (na kosten op, dus 9 ruggen netto, pak um beet 12 ruggen aan huur). Dat de waarde van een pand stijgt kan zo'n belegger toch niet aan doen?
Als hij tevreden is met 3% rendement en het pand is al zoveel in waarde gestegen, dan kan hij toch huurkorting geven, ipv juist de huur met diezelfde 3% verhogen

maar dat terzijde.
Dus als je bij zo'n partij iets huurt voor 1000 p/m had je het idd ook zelf kunnen kopen voor 300k. Staat je geheel vrij.
Nee, want ik mag geen 300k financieren maar wel 1000 p/m aan huur betalen.
Dat. is. het. hele. fucking. punt. hier.
Je moet duur huren omdat je de koopwoning niet kan financieren en er geen betaalbaar alternatief is.
Yep, dezelfde wealth transfer van jong naar oud, 85% dekkingsgraad pensioenen waar de jeugd straks geen cent meer terug gaat zien

Daar profiteert de generatie die nu de dikke vette huur betaalt juist niet aan mee.
Nogmaals deze partijen bouwen hun eigen woningen, ze zijn niet in competitie met starters... sterker nog, ze maken vaak projecten mogelijk die anders niet van de grond komen.
Als ze dat doen is dat natuurlijk helemaal mooi
Laat ik nog wel even stellen dat ik het volledig met je eens ben dat de grotere corporaties in de vrije sector het an sich prima doen en inderdaad een segment leveren waar sterke tekorten zijn en de particuliere belegger (vrijwel) niks in doet.
Tegelijkertijd is dat ook een beetje waar de discussie is verschoven: het ging volgens mij juist over particuliere beleggers en hoe zij vermogen inzetten om met een (veelal bestaand) 'beleggingsappartement' te verdienen aan de jonge generatie in woningnood. Dat corporaties die honderden nieuwe starterswoningen neerzetten en projecten aangaan, een heel andere en veel belangrijkere functie bekleden in de markt, dat ben ik met je eens.