The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Ja dat is altijd belangrijk als er nieuw materiaal binnen komt. Als ik fiets maakt hij te veel lawaai ze peinst er dan niet over om in de buurt te komenGerbenBK schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:00:
[...]
Ik zie dat je trainer / manager de boel ook even inspecteert...
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Ziet er gaaf uit zo'n Neuron op de trainer!SnowDude schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:56:
Ik heb nu een week de Zwift Hub One staan met mijn MTB er op. Tot nu toe bevalt me dat prima, al moet ik wel zeggen dat ik echt een amateur ben met mijn FTP van 190
[Afbeelding]
Kun je die demper locken? Anders valt je FTP lager uit dan die is, want dan gaat er nog wat power in de vering zitten.
Cool! Ziet er gaaf uit. Tip, ik zou er nog wel even iets vaan sportmatje/yogamatje onderleggen. Fijner voor het zweet én het dempt het geluid tijdens het fietsen ook een beetje. Daar wordt je kat weer blij vanSnowDude schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:56:
Ik heb nu een week de Zwift Hub One staan met mijn MTB er op. Tot nu toe bevalt me dat prima, al moet ik wel zeggen dat ik echt een amateur ben met mijn FTP van 190
[Afbeelding]
Ja zo wel voor als achter kan je locken. Althans je zet de demper dicht, hij staat niet helemaal stijf vastMotorbike33 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:21:
[...]
Ziet er gaaf uit zo'n Neuron op de trainer!
Kun je die demper locken? Anders valt je FTP lager uit dan die is, want dan gaat er nog wat power in de vering zitten.
Die zit er ondertussen onder. En er staat ook een grote fan voor. Het is best fris hier op zolder maar ik zweet me kapotGertJan2012 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:57:
[...]
Cool! Ziet er gaaf uit. Tip, ik zou er nog wel even iets vaan sportmatje/yogamatje onderleggen. Fijner voor het zweet én het dempt het geluid tijdens het fietsen ook een beetje. Daar wordt je kat weer blij van
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EfdPZrMdTRbNjRiFGjGamARD.jpg?f=user_large)
Ook makkelijk op te bergen...
Ik ben sinds een week met Zwift bezig, moet nog wel heel erg wennen aan het indoor fietsen.
Helaas heeft de ventilator wat vertraging opgelopen via bol.com, hopelijk komt die komend weekend binnen.
Ik heb nogal last van oververhitting, hartslag gaat gedurende de sessie steeds hoger terwijl ik met power in zone 2 blijf.
Nu snap ik dat een ventilator echt wel een must is, maar dat het zo’n impact had op je hartslag/power had ik niet verwacht.
Is dat bij jullie ook? Of is dat ook nog gewenning aan indoor fietsen??
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Indoor is wennen.
Ventilator is nodig.
Zou eerst paar keer binnen fietsen , bijvoorkeur met ventilator, en dan kijken hoe het gaat.
Ps: op gemak tour of watopia rijden. Snel xp verdienen.
[ Voor 16% gewijzigd door DialOut op 02-11-2023 20:50 ]
- The McCarthy Special
/f/image/4Lj3dZNgfEX2F5uu5BbcrZ4n.png?f=fotoalbum_large)
Het is gelukt, maar man wat een zware training. 3min 100% ftp, 3min 112% ftp en 3min 125% ftp en dat dan 3x herhalen.
@verstappen33 staat je ftp niet te hoog ingesteld? Ik kan zone 2 indoor gewoon rijden met een hartslag van tussen de 120-140, maar is misschien per persoon verschillend
https://www.amazon.nl/Vac...ps%2C96&sr=8-1&th=1&psc=1
Deze fan heb ik en is wel erg fijn. Wel de zwarte variant met afstand bediening. Staat meestal op 1 of 2 en wanneer de hartslag richting 160+ gaat naar 3. Ondertussen met oordopjes in een goede podcast of playlist en ik kan me wel 1,5 uur vermaken
Heb je de power van je trainer al vergeleken met die van je crank zoals tijdje terug aangeraden?verstappen33 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:46:
Een vraagje.
Ik ben sinds een week met Zwift bezig, moet nog wel heel erg wennen aan het indoor fietsen.
Helaas heeft de ventilator wat vertraging opgelopen via bol.com, hopelijk komt die komend weekend binnen.
Ik heb nogal last van oververhitting, hartslag gaat gedurende de sessie steeds hoger terwijl ik met power in zone 2 blijf.
Nu snap ik dat een ventilator echt wel een must is, maar dat het zo’n impact had op je hartslag/power had ik niet verwacht.
Is dat bij jullie ook? Of is dat ook nog gewenning aan indoor fietsen??
Nee, dat bedacht ik me pas toen ik alweer een kwartier aan het fietsen was.Requiem19 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:22:
[...]
Heb je de power van je trainer al vergeleken met die van je crank zoals tijdje terug aangeraden?
Morgen herkansing, garmin zit al op het stuur.
Je hebt gewoon een luchtstroom nodig om je zweet te laten verdampen en af te koelen. Stilstaande lucht is snel verzadigd en dan verdampt er niks meer en koel je dus niet af (het is het proces van verdampen wat warmte onttrekt, zonder verdamping geen koeling, zonder verse lucht/luchtstroom geen verdamping)
Ik heb voor nu even een normale ventilator besteld, wel een wat groter model voor genoeg wind, maar eens kijken of dat goed gaat...user_tweakers schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:35:
@verstappen33 staat je ftp niet te hoog ingesteld? Ik kan zone 2 indoor gewoon rijden met een hartslag van tussen de 120-140, maar is misschien per persoon verschillend
https://www.amazon.nl/Vac...ps%2C96&sr=8-1&th=1&psc=1
Deze fan heb ik en is wel erg fijn. Wel de zwarte variant met afstand bediening. Staat meestal op 1 of 2 en wanneer de hartslag richting 160+ gaat naar 3. Ondertussen met oordopjes in een goede podcast of playlist en ik kan me wel 1,5 uur vermaken
Ik heb nu 3x op de tacx gezeten, en telkens kreeg ik het te warm..
FTP is denk ik niet het probleem, ik fiets buiten met gemak 200-220W met een hartslag van 140.
Binnen kruipt de hartslag gewoon langzaam omhoog, en ik krijg het steeds warmer.
Ik fiets in de garage waar het nu 17-18 graden is, buitendeur open om toch wat wind/verkoeling te krijgen maar is niet voldoende, ik voelde heel af en toe een licht briesje.
https://www.strava.com/activities/10149302066
Zie hier de rit, heb een uurtje gefietst, constant 175-180W proberen aan te houden, dit zou buiten een heel rustig ritje moeten betekenen voor mij.
Binnen ging het ook prima af, benen spinden lekker, maar ik zag de hartslag heel langzaam omhoog kruipen..
De dip in de grafiek was mijn Zwift account die verlopen was (trial versie), dus moest ff opnieuw koppelen met mijn CC
Vanmorgen bericht gekregen van de GLS dat het pakket eindelijk onderweg is en vanmiddag zal aankomen.
Morgen maar een met fan proberen en ook de Garmin mee laten lopen om de powerdata te vergelijken tussen mijn 4iiii op de Garmin en die van de Tacx..
[ Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 03-11-2023 08:53 ]
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
heb zelf een relatief kleine ventilator, maar komt wel een fijne en harde wind vanaf.verstappen33 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:51:
[...]
Ik heb voor nu even een normale ventilator besteld, wel een wat groter model voor genoeg wind, maar eens kijken of dat goed gaat...
Ik heb nu 3x op de tacx gezeten, en telkens kreeg ik het te warm..
FTP is denk ik niet het probleem, ik fiets buiten met gemak 200-220W met een hartslag van 140.
Binnen kruipt de hartslag gewoon langzaam omhoog, en ik krijg het steeds warmer.
Ik fiets in de garage waar het nu 17-18 graden is, buitendeur open om toch wat wind/verkoeling te krijgen maar is niet voldoende, ik voelde heel af en toe een licht briesje.
https://www.strava.com/activities/10149302066
Zie hier de rit, heb een uurtje gefietst, constant 175-180W proberen aan te houden, dit zou buiten een heel rustig ritje moeten betekenen voor mij.
Binnen ging het ook prima af, benen spinden lekker, maar ik zag de hartslag heel langzaam omhoog kruipen..
De dip in de grafiek was mijn Zwift account die verlopen was (trial versie), dus moest ff opnieuw koppelen met mijn CC.
Vanmorgen bericht gekregen van de GLS dat het pakket eindelijk onderweg is en vanmiddag zal aankomen.
Morgen maar een met fan proberen en ook de Garmin mee laten lopen om de powerdata te vergelijken tussen mijn 4iiii op de Garmin en die van de Tacx..
de Honeywell HT900E, die werd me aangeraden. De vacmaster vond ik overkill (en te duur
2 van deze Honeywell's en je waait bijna van de fiets. Ze zijn lekker stil ook.
Een tafelventilator geeft voor mijn gevoel te weinig windstroom (ook al geprobeerd namelijk)
https://www.amazon.nl/Hon...id=pla-388182233255&psc=1
Ik heb deze besteld, https://www.bol.com/nl/nl...0cm-rvs/9200000114344438/Flipmo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:09:
[...]
heb zelf een relatief kleine ventilator, maar komt wel een fijne en harde wind vanaf.
de Honeywell HT900E, die werd me aangeraden. De vacmaster vond ik overkill (en te duur)
Een tafelventilator geeft voor mijn gevoel te weinig windstroom (ook al geprobeerd namelijk)
Zal voorlopig wel goed genoeg zijn hoop ik.
Heb je die op de grond staan of ergens op?Flipmo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:09:
[...]
heb zelf een relatief kleine ventilator, maar komt wel een fijne en harde wind vanaf.
de Honeywell HT900E, die werd me aangeraden. De vacmaster vond ik overkill (en te duur)
Ik ga een dezer dagen de 2 ventilatoren (towers) ook maar eens bij het zwiften gebruiken.
Heb me erop verkeken hoe warm je het kunt krijgen 😅
Anders zijn beide bovengenoemde ventilatoren een mooie optie.
Met afstandsbediening lijkt me dan wel handiger.
Heb allerlei tips voor het indoor fietsen gekregen maar een grote stekkerdoos is ook geen overbodige luxe.
Ik heb deze ook, maar dan 2 keer. Ik zet er eentje vol op m'n hoofd van voren en de ander op m'n bovenlichaam. Belangrijk dat ze lekker dicht bij je staan vind ik.Flipmo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:09:
[...]
En dan fiets ik altijd ook alleen in bib.
Zelf twee van deze en dan nog een duux whisper op mijn rug. Enkel een bib aan.Flipmo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:09:
[...]
@verstappen33 verkijk je niet op de verkoeling die je nodig hebt..
Mijn vrouw zei voor de gein al dat ik de tacx maar buiten onder de overkapping moest zetten, met de harde stormachtige wind van gisteren zou ik genoeg verkoeling hebben..R0y. schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:37:
[...]
Zelf twee van deze en dan nog een duux whisper op mijn rug. Enkel een bib aan.
@verstappen33 verkijk je niet op de verkoeling die je nodig hebt..
We zullen het morgen wel zien, heb weer een zone 2 ritje op de planning.
Ik vind dat mentaal maar moeilijk. Deze week dan ook maar in de regen in het donker in de wind 2,5 uur buiten gefietst in zone 2. Indoor bewaar ik zoveel mogelijk voor de intensieve intervallen.
Vrees dat ik het anders niet ga volhouden om consistent te blijven trainen
Op de werkbank in de garage vlak voor me, zet hem als ik ga fietsen direct op stand 2, en daar laat ik hem op staan.rinslll schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:21:
[...]
Heb je die op de grond staan of ergens op?
Ik ga een dezer dagen de 2 ventilatoren (towers) ook maar eens bij het zwiften gebruiken.
Heb me erop verkeken hoe warm je het kunt krijgen 😅
Anders zijn beide bovengenoemde ventilatoren een mooie optie.
Met afstandsbediening lijkt me dan wel handiger.
Heb allerlei tips voor het indoor fietsen gekregen maar een grote stekkerdoos is ook geen overbodige luxe.
Dat is echt hard genoeg voor mij.
Deze ventilator staat op mijn hoofd gericht, een andere (idee wat V33 besteld heeft) staat op mijn bovenlijf gericht. Maar die ga ik binnenkort vervangen voor nog zo'n Honeywell ventilator.
Geeft toch fijnere luchtstroom.
En wat al gezegd is, zet ze goed dichtbij.
Een toren ventilator doet maar weinig
qua stroom idd redelijk wat nodig:
tv
laptop
2x ventilator
kickr core
bouwradio met vaak playlist van dj jantje erop
[ Voor 6% gewijzigd door Flipmo op 03-11-2023 09:48 ]
Zoals je hebt gelezen ga ik meedoen met The Ride komend jaar...Requiem19 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:43:
Respect overigens voor iedereen die veel zone 2 doet indoor.
Ik vind dat mentaal maar moeilijk. Deze week dan ook maar in de regen in het donker in de wind 2,5 uur buiten gefietst in zone 2. Indoor bewaar ik zoveel mogelijk voor de intensieve intervallen.
Vrees dat ik het anders niet ga volhouden om consistent te blijven trainen.
De autist in mij heeft behoefte aan structuur en vastigheid.
De planning voor de komende weken is 3x per week trainen, Di/Do en weekend.
Dinsdag is de planning om een gestructueerde training af te werken met blokjes en variatie etc. (1,5 uur incl warmingup/cooling down)
Donderdag 2 a 2,5 uur Z2 training.
Weekend ook een duurrit van 3 uur, deze zal dan buiten zijn als het weer goed is, en anders op de Tacx..
Vanaf 1 januari begint ook het trainingsplan van The Ride, even afwachten wat dit in gaat houden en hoe we dit in mijn werk/prive schema kunnen passen.
Maar ik denk dat ik veel training uren vroeg in de ochtend ga maken, en het ga combineren met naar het werk fietsen.
Mentaal merk ik vooral dat het is waar je je op instelt, een training van 3 uur wordt na 2,5 uur pas mentaal zwaar en 75 minuten na 60 minuten al..
Ik denk dat jij gewoon mentaal sterker bent dan ikedoappelhof schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:55:
Doe ook mijn rustige duurritten in de winter indoor. Gebruik een vacmaster die ik dicht bij een open deur zet zodat koele lucht van buiten tegen mijn lijf wordt geblazen.
Mentaal merk ik vooral dat het is waar je je op instelt, een training van 3 uur wordt na 2,5 uur pas mentaal zwaar en 75 minuten na 60 minuten al..
Persoonlijk vind ik lange indoortrainingen met intensieve intervallen binnen prima te doen omdat er variatie in zit en je telkens aan de bak moet en blij bent dat je vervolgens even kunt herstellen.
Monotoon zone 2 trappen verveelt mij veel sneller. Maar wellicht is dat ook iets dat ik moet trainen (en ja, uiteraard heb ik netflix etc aan).
Een lang blok in zone 2 lijkt mij ook wel saai ja. Op het gemakje in sim mode, eventueel met een van de makkelijkere pace bots in Zwift lukt mij dan weer wel om vol te houden. Maar buiten heeft wel de voorkeur ja.Requiem19 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:58:
[...]
Ik denk dat jij gewoon mentaal sterker bent dan ik.
Persoonlijk vind ik lange indoortrainingen met intensieve intervallen binnen prima te doen omdat er variatie in zit en je telkens aan de bak moet en blij bent dat je vervolgens even kunt herstellen.
Monotoon zone 2 trappen verveelt mij veel sneller. Maar wellicht is dat ook iets dat ik moet trainen (en ja, uiteraard heb ik netflix etc aan).
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
De tandjes. Heb je dan geen last van je zitvlak?aerofreak schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:14:
4 a 5 uur kom ik wel door op de zwift. Het is net waar je je op instelt
Daar hebben ze creme voor uitgevondenRequiem19 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:21:
[...]
De tandjes. Heb je dan geen last van je zitvlak?
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Klinkt alsof het wel aan de zware kant was. Zulke zware trainingen wil je niet de hele tijd doen in ieder geval...SnowDude schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:22:
Afgelopen week mijn eerste echt workout gedaan op Zwift, een interval tempo training van een uur. Ben nog nooit zo stuk gegaan in zo'n korte tijd. De spieren rond mijn zitbotten verkrampten compleet, toen ik van de fiets afstapte. Ik kon amper meer van de trap aflopen na de training.
Op de fiets had ik nergens last van, ik merkte ook dat ik wat te weinig had gedronken.Requiem19 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:28:
[...]
Klinkt alsof het wel aan de zware kant was. Zulke zware trainingen wil je niet de hele tijd doen in ieder geval...
Zijn er nog tips wat betreft zitpositie/zadel afstelling ik heb af en toe last van slapende edele delen
Zelf gaat 3 tot 3,5u prima binnen. Als ik dat doe is het eigenlijk wel altijd in een groepsrit. Zijn er in het weekend een aantal die ook daadwerkelijk de pace aanhouden zoals in de omschrijving. Met de chat erbij gaat de tijd echt een stuk sneller voorbij.
Wat voor mij werkte was het zadel iets schuiner zetten. Dus dat de punt heel iets naar beneden loopt. Dat was wel met m'n vorige zadel. Heb nu een PRO Stealth Team zadel en die uitsparing werkt ook prima.SnowDude schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:39:
[...]
Op de fiets had ik nergens last van, ik merkte ook dat ik wat te weinig had gedronken.
Zijn er nog tips wat betreft zitpositie/zadel afstelling ik heb af en toe last van slapende edele delen
[ Voor 45% gewijzigd door Phydomir op 03-11-2023 10:44 ]
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Ja kan ook zeker komen door dehydratatie. Je zweet binnen doorgaans veel meer dan buiten. Ik probeer binnen altijd zeker 1 bidon per uur te drinken of zelfs meer. Bij intervallen dan ook nog isostar voor de elektrolyten en wat suikers. Kan uiteraard ook gewoon met water.SnowDude schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:39:
[...]
Op de fiets had ik nergens last van, ik merkte ook dat ik wat te weinig had gedronken.
In het begin is het binnenfietsen echt even aftasten wat voor je werkt en wat niet voor je werkt. Een veelgemaakte fout - ook door mijzelf - is dat je te vaak zware trainingen doet binnen. Als je een hele brede basisconditie hebt omdat je het hele jaar veel (rustig) buitenfietst kom je daar nog wel mee weg. Als je basis minder breed is kan je van teveel zware trainingen indoor zelfs minder goed worden ipv beter...
Ik zal eens kijken naar mijn zadel.Phydomir schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:41:
Een uur tempo intervallen en dan niet van de trap kunnen komen? Klinkt niet alsof het ook echt tempo blokken waren dan.
Zelf gaat 3 tot 3,5u prima binnen. Als ik dat doe is het eigenlijk wel altijd in een groepsrit. Zijn er in het weekend een aantal die ook daadwerkelijk de pace aanhouden zoals in de omschrijving. Met de chat erbij gaat de tijd echt een stuk sneller voorbij.
[...]
Wat voor mij werkte was het zadel iets schuiner zetten. Dus dat de punt heel iets naar beneden loopt. Dat was wel met m'n vorige zadel. Heb nu een PRO Stealth Team zadel en die uitsparing werkt ook prima.
Requiem19 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:47:
[...]
Ja kan ook zeker komen door dehydratatie. Je zweet binnen doorgaans veel meer dan buiten. Ik probeer binnen altijd zeker 1 bidon per uur te drinken of zelfs meer. Bij intervallen dan ook nog isostar voor de elektrolyten en wat suikers. Kan uiteraard ook gewoon met water.
In het begin is het binnenfietsen echt even aftasten wat voor je werkt en wat niet voor je werkt. Een veelgemaakte fout - ook door mijzelf - is dat je te vaak zware trainingen doet binnen. Als je een hele brede basisconditie hebt omdat je het hele jaar veel (rustig) buitenfietst kom je daar nog wel mee weg. Als je basis minder breed is kan je van teveel zware trainingen indoor zelfs minder goed worden ipv beter...
:strip_exif()/f/image/95Hp0heVSScdNIlTXvTDUWYJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het was niet echt heel extreem, maar ik heb nu wel minimaal 2 rustdagen ingepland, Morgen even een 45 minuten rustig fietsen, en dan zondag weer een training.
Wat voor mij wel echt nieuw was is dat er een aantal blokken in zaten waar de focus op maar 1 of 2 quadranten van de pedaalslag werd gelegd. Omdat ik op technisch terrein nog niet echt happy ben met mijn SPD rij ik nu meestal met mijn flats, hierdoor focus ik buiten uiteraard voornamelijk op mijn neerwaartse slag. Nu met mijn SPD's er weer op kan ik meer aan de pedalen trekken.
Ik merk ook wel dat ik met mountainbiken buiten mijn benen wat vaker stil hou en uit mijn zadel kom, vooral met berg af en in korte bochten. Dat doe ik op Zwift bijna niet, daar trap je eigenlijk continue door en blijf ik zitten.
Ik heb nu ook mijn nieuwe hartslagband binnen, mijn vorige heeft de geest gegeven na 10 jaar, eens kijken wat mijn hartslag aan het doen is.
Nu is alleen de vraag, welke groepen/series hierin kunnen voldoen. Veel series gaan toch over bepaalde wattages en bij het selecteren van een bepaalde groep, is er niet echt mogelijkheid om terug te zakken, puur omdat er te weinig mensen deelnemen aan zo'n rit.
Rest mij de vraag, welke groepen vinden jullie fijne ritten organiseren en hoe druk zijn die normaal gesproken bevolkt?
ODZ heb ik zelf wat mindere ervaringen mee
[ Voor 12% gewijzigd door aerofreak op 03-11-2023 11:19 ]
~Leonardo Da Vinci~
Dat is misschien wel zo, maar consistentie is het allerbelangrijkste. Dus als het je in de winter wel op de fiets krijgt helemaal prima toch.la_fusion schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:14:
Misschien niet de meest gestructureerde trainingen
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik weeg mezelf voor en na het fietsen zodat ik weet hoeveel vocht ik verloren heb en dit kan bijdrinken. Ondanks dat ik het idee hebt dat je veel drinkt tijdens het fietsen zegt de weegschaal bij mij vaak dat er nog een extra bidon vocht in moet.SnowDude schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:39:
[...]
Tot nu toe doe ik er alleen wat siroop in, maar ik ben ook nog niet echt lang op de tacx geweest..
Bij lange ritten buiten doe ik er vaak wel iets van een sportdrank in.
Dat sowieso en dat weet ik ook wel maar niet hoeven na te denken over welke route/workout te kiezen en met welke intensiteit is het wel een stuk makkelijker om de meters te maken.mhr-zip schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:20:
[...]
Dat is misschien wel zo, maar consistentie is het allerbelangrijkste. Dus als het je in de winter wel op de fiets krijgt helemaal prima toch.
Ben buiten best lange afstanden gewend en nooit zadelpijn, 2 indoor ritjes gedaan en voelde de zitbotten 😬SnowDude schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:39:
[...]
Ik had er geen voorwielsteun onder, nu wel en dat scheelt voor mij al heel erg.
Ik voel nu iig niks en zit veel aangenamer 👍🏻
Omdat ik binnen geen café’s tegenkom 😎Kluus schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:33:
Waarom zou je binnen iets anders in je drinken doen dan wat je buiten zou doen?
Ik zit zelf binnen vaak wat rechterop; door ontbreken van rij- of tegenwind heb ik geen neiging om dieper te willen zitten. En zit je rechter op dan is het vlak van je zitbotjes verder uit elkaar. Zodoende heb ik op de Zwift bike een breder zadel; dan is er meer steun, dus minder druk op het perineum.SnowDude schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:39:
[...]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Beetje jammer dat deze al zo vroeg in het seizoen was gepland. Als ik eenmaal gestart ben wil ik mijn subscription nog wel oprekken om een event af te maken. Vraag me af of ze wilden peilen of ze mensen konden verleiden om eerder in Zwift terug te komen? Was het niet de tour of Watopia trouwens?la_fusion schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:14:
.. Nu de Tour de Zwift zo'n beetje is afgelopen ..
---------------
Voor Zone 2 deed ik dit voorjaar vaak PACK of BANDITZ groepsritten in cat D.la_fusion schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:14:
Over trainingen gesproken.. Nu de Tour de Zwift zo'n beetje is afgelopen ben ik toch altijd wel heel tevreden met dit soort ritten. +/- 1 - 1,5 uur best hard gaan op wisselende routes en door de grote hoeveelheid deelnemers genoeg 'groepen' om in terug te vallen. Misschien niet de meest gestructureerde trainingen maar gecombineerd met een tweetal rustige ritten daarnaast een mooi wisselende trainingsintensiteit per week.
Nu is alleen de vraag, welke groepen/series hierin kunnen voldoen. Veel series gaan toch over bepaalde wattages en bij het selecteren van een bepaalde groep, is er niet echt mogelijkheid om terug te zakken, puur omdat er te weinig mensen deelnemen aan zo'n rit.
Rest mij de vraag, welke groepen vinden jullie fijne ritten organiseren en hoe druk zijn die normaal gesproken bevolkt?
Nu in het najaar heb ik ze nog niet voorbij zien komen. Vaak 60-200 deelnemers. Altijd 1 uur
Voor de intensievere interval groepsritten of wedstrijden kies ik voor EVO Cc cat B (of soms C). Dat is dan ook wel een serieuze workout, waar ook blokken van +- 40sec 5w/kg bij zitten als hoogste inspanning. Meestal 30-50 deelnemers waarvan er minimaal 20-30 de training uitrijden. Wedstrijden zijn vaak 40 minuten, groepsrit 60 of 90 minuten. Vaak ga ik na zo een intensieve rit nog even 20 minuutjes uitfietsen achter een robot pace groep in zone 1/2.
Hej,Requiem19 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:22:
[...]
Heb je de power van je trainer al vergeleken met die van je crank zoals tijdje terug aangeraden?
Vanmorgen met ventilator gereden en dat ging al een stuk beter.
Ook de Garmin mee laten lopen en dat was ook zeer verhelderend.
Powermeter netjes gekalibreerd voor de rit.
Gemiddeld vermogen in Zwift 177W over een rit van 1,5 uur.
Garmin 205..
Dat verklaard ook wel waarom ik zo hard kapot ga als ik mijn FTP vermogen probeer te halen.
Maarja welke is nu de waarheid?
Wat de waarheid is maakt niet zoveel uit, als het maar consistent.verstappen33 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:46:
[...]
Hej,
Vanmorgen met ventilator gereden en dat ging al een stuk beter.
Ook de Garmin mee laten lopen en dat was ook zeer verhelderend.
Powermeter netjes gekalibreerd voor de rit.
Gemiddeld vermogen in Zwift 177W over een rit van 1,5 uur.
Garmin 205..
Dat verklaard ook wel waarom ik zo hard kapot ga als ik mijn FTP vermogen probeer te halen.
Maarja welke is nu de waarheid?
Voor binnenfietsen je ftp 28 watt lager instellen, dan kloppen je zones weer. Als je weer op de weg gaat fietsen doe je er 28 watt bij….
(En dan is trouwens nog de vraag of je een buiten ftp ook binnenhaalt, zelfs met identieke power meter fietsen de meeste mensen binnen een paar % minder).
Je klopt,Requiem19 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:01:
[...]
Wat de waarheid is maakt niet zoveel uit, als het maar consistent.
Voor binnenfietsen je ftp 28 watt lager instellen, dan kloppen je zones weer. Als je weer op de weg gaat fietsen doe je er 28 watt bij….
(En dan is trouwens nog de vraag of je een buiten ftp ook binnenhaalt, zelfs met identieke power meter fietsen de meeste mensen binnen een paar % minder).
Ik denk dat ik komende week nogmaals een FTP test doe maar dan even uitgaande dat mijn FTP veel lager is dan buiten.
Want als ik kijk naar de ftp test van vorige week, dan zat daar een fase in de voorbereiding dat je 3min op 120% moest fietsen en dan 2 min op 130%.
Ik had toen 270 ingesteld. Maar als je dan 320W in Zwift moet trappen, dan zat ik op de Garmin denk ik rond de 350-370.
Geen wonder dat ik halverwege de test al dood was.
Ik stel hem nu even in op 220W, dan heb ik een iets rustigere inleiding naar de FTP test en wetende dat ik nu rekening moet houden met nieuwe waardes kan ik ook beter pacen en pas in de laatste 2-3 minuten helemaal dood gaan.
Ik denk dat ik dan een reeel uitgangspunt heb voor ze zones binnen.
Want ook de rit van net zou volgens Zwift in zone 2 vallen, maar het voelde een stuk inspannender en dat klopt ook wel, want volgens de Garmin zat ik constant zone 3 te trappen.
Pack doet sowieso meerdere ritten per week. Zelf rijd ik vaak de socials op Maandag of Donderdag om 19u45. Lead rijdt netjes 2 w/kg en sluiten af met een afterparty waar je in je eigen tempo een klim doet. Zo richting winter altijd wel meer dan 100 deelnemers.user_tweakers schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:27:
[...]
Voor Zone 2 deed ik dit voorjaar vaak PACK of BANDITZ groepsritten in cat D.
Nu in het najaar heb ik ze nog niet voorbij zien komen. Vaak 60-200 deelnemers. Altijd 1 uur
Ik ben naar de zolder verbannen met mijn Tacx en heb hem bij mijn pc staan. Deze pc heeft geen Bluetooth (gebouwd voor games). Dus ik heb een Ant+ dongle van Tacx gekocht om vandaag te fietsen.
Na heel veel gedoe eindelijk de juiste drivers gevonden en de conflicten in apparaatbeheer opgelost. Maar nu komt het gedoe, in de Tacx software is de trainer wel zichtbaar (NEO 2T) maar
In Zwift en Mywhoosh niet.
In Tacx komt de Ant+ verbinding wel tot stand maar bij de andere programma’s niet. Normaal gebruik ik een IPad of Chromebook, maar die heb ik nu even niet tot mijn beschikking.
Mijn Pc is een AMD Ryzen 7 5700x, met een MSI x470 (zonder BT).
Wie weet raad of moet ik er een usb dongle bij aandoen? Wel jammer van de 42,- voor de Tacx Ant+ dongle.
Stuur die ant+ dongle gewoon terug en koop een pci-e wifi/bt kaartje voor een euro of 20?tommy2005 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:31:
Ongetwijfeld zijn er hier een aantal mensen die ook problemen ervaren met de Tacx T2028 Ant+ dongle.
Ik ben naar de zolder verbannen met mijn Tacx en heb hem bij mijn pc staan. Deze pc heeft geen Bluetooth (gebouwd voor games). Dus ik heb een Ant+ dongle van Tacx gekocht om vandaag te fietsen.
Na heel veel gedoe eindelijk de juiste drivers gevonden en de conflicten in apparaatbeheer opgelost. Maar nu komt het gedoe, in de Tacx software is de trainer wel zichtbaar (NEO 2T) maar
In Tacx komt de Ant+ verbinding wel tot stand maar bij de andere programma’s niet. Normaal gebruik ik een IPad of Chromebook, maar die heb ik nu even niet tot mijn beschikking.
Wie weet raad of moet ik er een usb dongle bij aandoen? Wel jammer van de 42,- voor de Tacx Ant+ dongle.
R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e
In de settings van MyWhoosh moet je eenmalig even ANT+ aanzettentommy2005 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:31:
Ongetwijfeld zijn er hier een aantal mensen die ook problemen ervaren met de Tacx T2028 Ant+ dongle.
Zwift heb ik geen idee
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
ANT+ zou gewoon moeten werken. Ik fiets 7 jaar met ANT+ dongle op een Windows PC.tommy2005 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:31:
Kijk op https://support.zwift.com/en_us/search?q=ant%2B voor mogelijke oplossingen?
je zou nog een ANT+ driver update kunnen proberen maar bij mijn PC heb ik dat volgens mij nooit nodig gehad. Procedure volgens Zwift
On Windows 11, optional updates is located under Advanced options.
Expand the list of driver updates and locate the ANT+ driver.
The ANT+ driver is listed as Dynastream Innovations.
Select the ANT+ driver and then select Download and install.
[ Voor 33% gewijzigd door BartNL op 04-11-2023 19:59 ]
Klopt. Ben zelf lid van 3R en rij voornamelijk met 3R, BMTR of EVO.aerofreak schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:18:
3R, BMTR, DIRT en EVO zijn voor mij wel de groepen waar er meestal wel met discipline gereden wordt. Al hangt veel af van de leader hoeveel discipline er is.
ODZ heb ik zelf wat mindere ervaringen mee
Deze namiddag met BMTR gereden, perfect ritje.
Meestal join ik B ritten, afhankelijk van hoe ik me voel.
In het weekend durf ik wel eens sweeper te zijn op de 3R rides.
Aanraders:
3R op zaterdag om 8:00 (of EVO
BMTR op zaterdag om 13:10
3R op zondag om 8:30 - https://www.zwift.com/eu/events/view/3900901
3R op woensdag om 18:45 - https://www.zwift.com/eu/events/view/3908566
Ik kies ze eigenlijk meestal op basis van afstand, route en aantal deelnemers.
Als bijvoorbeeld BMTR er 160 km doet en 3R 'slechts' 100 dan kies ik meestal voor BMTR.
Op donderdag zijn er trouwens team time trials. Is leuke afwisseling en is echt samenwerken in groepsverband.
Voor als je het eens in actie wil zien: https://www.twitch.tv/videos/1966772935
Onlangs nieuwe Zwift PC in gebruik genomen en hetzelfde issue gehad.tommy2005 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:31:
Dit was de fix: https://support.garmin.com/en-US/?faq=lhcXYdqFRP1bbumefCOf37 (method 2)
Method Two (Manual)
- Download the file titled 'ANT USB DRIVERS.zip' under the Attachments section at the bottom of this page.
- Unzip the newly downloaded .zip file and place the content into a new empty folder on your PC.
- Plug in your ANT USB-m stick into a USB port.
- Open Device Manager (Start Menu > Device Manager).
- Locate ANT USB-m Stick under Other devices.
- Right click ANT USB-m Stick.
- Select Update driver.
- Select Browse my computer for drivers.
- Browse to the folder you extracted in step 2, click OK, then Next.
[ Voor 45% gewijzigd door CedricD op 04-11-2023 20:48 ]
:strip_exif()/f/image/mYH0hkHnp5VVn5Ysl5874Caq.jpg?f=fotoalbum_large)
Vorige week mijn setup aan het verhuizen geweest. Dus maar even een nieuw scherm besteld en opgehangen. Audio installatie heeft ook weer een plekje kunnen krijgen. Een oudere Skullcanyon NUC een plekje gegeven in het audio meubel. Nu nog een betere ventilator, maar ik wacht denk ik tot Black Friday, wellicht dat de Wahoo Kickr Headwind dan wat goedkoper wordt.
Nu een paar keer gefietst maar geen last van, gezicht zit op midden van het scherm. Mocht het een keer een probleem zijn dan kan het nog wel een stukje naar beneden.Simbob schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:29:
Hangt je scherm niet te hoog?
Zo krijg je denk ik wel last van je nek.
Ik ben Rianne en ik heb sinds afgelopen augustus een racefiets. Helemaal blij mee!
Graag zou ik door willen trainen in de herfst/winter maanden. Ondertussen mij wat ingelezen over een smart trainer en besloten dat ik er eentje wil gaan aanschaffen. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik heb mijn oog laten vallen op de Tacx smart s, dat is voor mij helemaal prima. Maar welke app gebruiken jullie hierbij? Het fijnst zou zijn dat ik zoveel mogelijk gegevens op één en dezelfde app kan verzamelen. Dus ook van de ritjes die ik buiten rij, trainingen, bijhouden van mijn vooruitgang en hartslag e.d.
In de toekomst wil ik graag een Garmin aanschaffen voor het navigeren, een app die daarmee kan communiceren zou dan ook heel fijn zijn.
Ik hoor het graag! 😄
Ik denk dat de meeste hier Strava als app om alle gegevens te verzamelen gebruiken.Racefiets schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:37:
Hallo,
Ik ben Rianne en ik heb sinds afgelopen augustus een racefiets. Helemaal blij mee!
Graag zou ik door willen trainen in de herfst/winter maanden. Ondertussen mij wat ingelezen over een smart trainer en besloten dat ik er eentje wil gaan aanschaffen. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik heb mijn oog laten vallen op de Tacx smart s, dat is voor mij helemaal prima. Maar welke app gebruiken jullie hierbij? Het fijnst zou zijn dat ik zoveel mogelijk gegevens op één en dezelfde app kan verzamelen. Dus ook van de ritjes die ik buiten rij, trainingen, bijhouden van mijn vooruitgang en hartslag e.d.
In de toekomst wil ik graag een Garmin aanschaffen voor het navigeren, een app die daarmee kan communiceren zou dan ook heel fijn zijn.
Ik hoor het graag! 😄
Alles synchroniseert daar mee, ook een Garmin of Wahoo.
Als alternatief kan je naar Komoot kijken, maar Strava is veel gangbaarder.
Om je trainer aan te sturen heb je een ander programma gebruiken. Er zijn veel varianten, maar de eerste vraag die je zou moeten hebben: wat vind ik leuk.
Zwift is heel erg op "sociaal" gericht. Hier kan je wedstrijden tegen anderen rijden (maar ook gewoon zelfstandig een berg op).
Trainerroad+Join zijn puur op training en blokjes gericht. Goed voor je conditie, maar ook weer erg saai (maar daar heb je Netflix e.d. voor).
Daarnaast heb je allerlei programma's (Rouvy bijv.) die realistische beelden laten zien, en net doen alsof je bijv. een berg op fietst.
Meeste programma's hebben een trail periode van 1 of 2 weken. Mijn advies zou zijn om er eens een paar te proberen en dan nemen wat je leuk* vind.
*Weet je wat echt leuk is? Een Social Ride
Edit:
Aternatieven zijn ook nog.
FulGaz
Bkool
Bigringvr
MyWhoosh
Je kan altijd op youtube kijken of er filmpjes van beschikbaar zijn om te kijken hoe het er uit ziet.
[ Voor 5% gewijzigd door mhr-zip op 05-11-2023 20:51 ]
Garmin is gratis.
Strava gebruik ik gratis variant, meer voor sociaal aspect.
Interval.icu is leuk om wat dieper op cijfers te gaan en seizoenen te vergelijken.
Ik gebruik ook Garmin Connect om zowel mijn fiets- als overige sportactiviteiten bij te houden. Op de fiets heb ik een Garmin Edge 530 en daarnaast heb ik een Garmin Forerunner 55 sporthorloge voor de andere activiteiten (yoga, zwemmen, pilates => die core stability oefeningen betalen zich absoluut uit op de fiets!). Ik ben prima tevreden over Garmin Connect en ook de integratie met andere apps zoals Strava werkt goed. Over het algemeen bouw ik mijn routes in Komoot en laad ik die in op mijn Edge 530 voor de navigatie.
Van Strava heb ik een tijdlang de betaalde versie gehad, maar ik ben er nog niet helemaal over uit of het de € 60,00 per jaar waard is voor mij. Nu zit ik weer op de gratis versie en monitor ik mijn voortgang met Garmin. Nadeel daarvan is dat je wel de likes van je volgers mist.
Over indoortrainers kan ik helemaal niks zinnigs zeggen, want die gebruik ik niet. Ik probeer mijn conditie op peil te houden in de koude seizoenen door middel van spinning in de sportschool en buitenritten op de dagen dat het weer het toestaat.
Verder hebben we hier ook heel veel kennis over compacte fietspompjes, waterproof jasjes, lekker zittende fietsschoenen, dus neus ook vooral in het Grote Wielrenervaring Topic, het Grote Fietskleding Topic en het Grote Fietscomputer Topic.
En wat @mhr-zip zegt, meefietsen is nog leuker dan meelezen!
[ Voor 3% gewijzigd door Reginas op 05-11-2023 21:19 ]
Een plintentrapjeMollos_ schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:22:
[Afbeelding]
Vorige week mijn setup aan het verhuizen geweest. Dus maar even een nieuw scherm besteld en opgehangen. Audio installatie heeft ook weer een plekje kunnen krijgen. Een oudere Skullcanyon NUC een plekje gegeven in het audio meubel. Nu nog een betere ventilator, maar ik wacht denk ik tot Black Friday, wellicht dat de Wahoo Kickr Headwind dan wat goedkoper wordt.
---------------
@Racefiets wil in de TOEKOMST een Garmin aanschaffen. Volgens mij heb je dan nu nog niks aan Garmin Connect.
Wat je nu wel kan doen is alles opnemen met Strava en evt ook je Zwift verbinden met Strava. Mocht je in de toekomst een Garmin device aanschaffen, kan je volgens mij alles synchroniseren vanaf Strava richting Garmin (correct me if i'm wrong).
Daarnaast, als je een Wahoo kiest ipv een Garmin, dan heb je niet zo iets als een Garmin Connect omgeving (volgens mij).
Persoonlijk denk ik dat het niet verkeerd is om met Strava te beginnen als beginner, want je kan er later alle kanten nog mee op.
En ja, er zit een sociaal aspect aan, maar je kan ook alles lekker voor jezelf houden als je dat wilt.
Daarnaast kan je allemaal weer leuke dingen aan je Strava connecten:
mhr-zip in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
Je zit met Garmin werkt wel beste met Garmin devices inderdaad, met Wahoo is niet handig
Ik weet eigenlijk niet of je een Garmin Connect kan aanmaken zonder Garmin device. Tacx werkt nog met andere app (koppelen wel indien nodig).
Waarom gebruik je in zwift niet je garmin pedalen als power source??verstappen33 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:10:
[...]
Je klopt,
Ik denk dat ik komende week nogmaals een FTP test doe maar dan even uitgaande dat mijn FTP veel lager is dan buiten.
Want als ik kijk naar de ftp test van vorige week, dan zat daar een fase in de voorbereiding dat je 3min op 120% moest fietsen en dan 2 min op 130%.
Ik had toen 270 ingesteld. Maar als je dan 320W in Zwift moet trappen, dan zat ik op de Garmin denk ik rond de 350-370.
Geen wonder dat ik halverwege de test al dood was.
Ik stel hem nu even in op 220W, dan heb ik een iets rustigere inleiding naar de FTP test en wetende dat ik nu rekening moet houden met nieuwe waardes kan ik ook beter pacen en pas in de laatste 2-3 minuten helemaal dood gaan.![]()
Ik denk dat ik dan een reeel uitgangspunt heb voor ze zones binnen.
Want ook de rit van net zou volgens Zwift in zone 2 vallen, maar het voelde een stuk inspannender en dat klopt ook wel, want volgens de Garmin zat ik constant zone 3 te trappen.
Dan fiets je binnen en buiten met dezelfde power source en heb je overal dezelfde waarde.
200 watt binnen, is ook 200 watt buiten. Ik snap het probleem niet zo.
Ik doe dit zelf ook met mijn 4iiii, daar zit ook (een minimale) afwijking in met de wahoo kickr.
Controllable is uiteraard wel je tacx
Power data hoort gewoon bijna overeen te komen, of je nu trappers,links single in een crank of een wahoo kickr, zwift, taxc heb.
Kan je een Tacx rechtstreeks aan Garmin Connect koppelen?DialOut schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:02:
Strava is zeker niet verkeerd. Alleen om meer data te kunnen zien moet je wel betalen, tenzij je intervals.icu er naast gebruikt.
Je zit met Garmin werkt wel beste met Garmin devices inderdaad, met Wahoo is niet handig![]()
Ik weet eigenlijk niet of je een Garmin Connect kan aanmaken zonder Garmin device. Tacx werkt nog met andere app (koppelen wel indien nodig).
Nope. Ik heb me de haren al uit het hoofd getrokken van de geringe logica in dat ecosysteemmhr-zip schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:34:
[...]
Kan je een Tacx rechtstreeks aan Garmin Connect koppelen?
Ik kan snel geen recente pagina vinden met uitleg, maar Bicyling heeft er in januari 2021 wat over geschreven:
https://www.bicycling.com...x-app-eenvoudig-koppelen/
Het syncen van profiel instellingen zou kunnen, maar ik weet niet eens wat die dan gaat syncen. Ik gebruik zelf de Tacx training app niet voor activiteiten, maar alleen Zwift en die kan direct in Garmin Connect activiteiten aanmaken (en gaat dan ook rekening houden met training load).
Tacx training app gebruik ik alleen als ik instelling wil aanpassen aan mijn Tacx, maar dat gebruik ik niet vaak.
Dan snap ik het hele aanraden van Garmin Connect niet.Cloclo100 schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:55:
[...]
Nope. Ik heb me de haren al uit het hoofd getrokken van de geringe logica in dat ecosysteem.
Ja tuurlijk is het beter. Ik raad aan om een Garmin Edge 1040 Solar en Garmin Fenix 7X/Epix 2 sapphire aan te schaffen. Als je dan voor de zekerheid er ook Join en Trainingpeaks bij neemt moet je safe zitten @Racefiets.
Ik denk dat dit niet per se zo is.dfbt schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:29:
mijn kickr core geeft met +-1% afwijking precies de zelfde waarde aan als mijn 4iii powermeter.
Power data hoort gewoon bijna overeen te komen, of je nu trappers,links single in een crank of een wahoo kickr, zwift, taxc heb.
De kickr core meet vermogen op de as, terwijl je crank meet op de.. crank. Van de crank naar de as zit je kettingblad, je ketting, casette en je hub. Daar zit allemaal kleine verliezen van vermogen in. Dat verschil is nog groter bij vermogensmeters in pedalen tov een smart trainer.
Daarnaast heb je nog het links/rechts effect. Ik ben 20 watt kwijtgeraakt alleen al door naar een dubbelzijdige vermogens meter te gaan. Links blijkt veel sterker te zijn en mn enkelzijdige assioma verdubbelde dus het sterkere been…
Daarnaast zit er ook gewoon wat verschil in vermogensmeters van verschillende merken.
1.5% teveel bij de een en 1.5% te weinig bij de ander is al een verschil van 3%.
Ik snap dat met dubbele vermogensmeter je linker/rechterbeen wel ''relatief grote verschillen aan kan geven''Requiem19 schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:08:
[...]
Ik denk dat dit niet per se zo is.
De kickr core meet vermogen op de as, terwijl je crank meet op de.. crank. Van de crank naar de as zit je kettingblad, je ketting, casette en je hub. Daar zit allemaal kleine verliezen van vermogen in. Dat verschil is nog groter bij vermogensmeters in pedalen tov een smart trainer.
Daarnaast heb je nog het links/rechts effect. Ik ben 20 watt kwijtgeraakt alleen al door naar een dubbelzijdige vermogens meter te gaan. Links blijkt veel sterker te zijn en mn enkelzijdige assioma verdubbelde dus het sterkere been…
Daarnaast zit er ook gewoon wat verschil in vermogensmeters van verschillende merken.
1.5% teveel bij de een en 1.5% te weinig bij de ander is al een verschil van 3%.
Maar 1.5 % afwijking is toch niet dusdanig dat je daardoor een training niet kan voltooien of op de helft al moet opgeven. Het ging hier meer op dat iemand 40-50 watt verschillen merkt op 280/330 watt. Dat betekend afwijkingen in powermeters van 50 watt op +- 300. dat is dik 15+ % geen 1.5
Of de ene x mijn wahoo 300 aangeeft en mijn 4iii 303 of 306 dat zal mij niet echt uitmaken.
Maar als ik zie dat mijn wahoo 300 aangeeft en op mijn 4iii ben ik 200 watt aan t trappen dan ga ik mijzelf toch wel zorgen maken om 1 van de data
Even mijn eigen voorbeeld uitwerkend:dfbt schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:26:
[...]
Ik snap dat met dubbele vermogensmeter je linker/rechterbeen wel ''relatief grote verschillen aan kan geven''
Maar 1.5 % afwijking is toch niet dusdanig dat je daardoor een training niet kan voltooien of op de helft al moet opgeven. Het ging hier meer op dat iemand 40-50 watt verschillen merkt op 280/330 watt. Dat betekend afwijkingen in powermeters van 50 watt op +- 300. dat is dik 15+ % geen 1.5
Of de ene x mijn wahoo 300 aangeeft en mijn 4iii 303 of 306 dat zal mij niet echt uitmaken.
Maar als ik zie dat mijn wahoo 300 aangeeft en op mijn 4iii ben ik 200 watt aan t trappen dan ga ik mijzelf toch wel zorgen maken om 1 van de dataEn dan weet ik zelf wel hoe 200 of 300 watt aanvoelt.
- Van enkelzijdige Assioma naar dubbelzijdige: -20 watt
- Meten in pedaal tov meten in as - 10 watt verlies
- Van +1.5% teveel meten naar -1.5% = 3% verschil = 9 watt op 300 watt.
Opgeteld zit je zo al met een verschil van 39 watt op 300 watt. Tel daar - bijvoorbeeld - ook de impact van temperatuur op powermeters bij, of een slecht onderhouden ketting etc en het verschil kan nog groter worden.
In mijn ogen is powermeters onderling vergelijken niet heel zinvol. Het is prima als ze andere getallen aanroepen, zolang het maar consistent is. Een powermeter is er voor mij vooral om te benchmarken en de intensiteit consistent te houden tov andere trainingen EN je progressie (of regressie
Pragmatisch advies vanuit mij voor @Racefiets :
- Garmin Connect account moet je toch aanmaken voor de Tacx. Hierin zie je (gratis) alle waardes. Gebruik je Zwift, dan is het interessant om dit direct met Garmin te koppelen.
- Strava is ook leuk voor sociale aspect, maar beperkt in wat je kan inkijken aan data als je niet betaald.
- Intervals.icu kan je gaan gebruiken als je behoefte hebt aan meer data, of als Garmin en Strava niet in jou straatje passen.
Als je op termijn een fietscomputer koopt anders dan Garmin dan is het wel goed om even te kijken welke apps je dan wilt gaan gebruiken. Dan zou Strava en Intervals.icu een leuke combi zijn denk ik.
PS: Meer Wielrentopic, maar route plannen doe ik via Komoot, volgens mij werkt dat met de meest gangbare fietscomputers wel.
Huidige setup: Quarq verbonden via ANT+ dongle
Alternatieven: Tacx Neo verbinden, of Bluetooth gebruiken
Ander mogelijk issue is dat ik in het absoluut verst mogelijke hoekje in huis zit van mijn Wifi router, maar heb het idee dat het issue toch ergens tussen de Quarq en ANT+ dongle zit. Is Bluetooth tegenwoordig stabieler? Zal tevens de volgende ritten even dubbel loggen Quarq > Zwift en Neo > Garmin.
Ik gebruik nog steeds ANT+, dat advies kreeg ik 2 jaar geleden van Garmin support.
Zoiets vermoed ik inderdaad! Ik ga vanavond even op onderzoek uit.DialOut schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:06:
@Ypuh Eerste check, op welk kanaal zit je Wifi 2.4 Ghz? Er zit overlap in bepaalde kanalen met ANT+ en dat kan storing geven. Zie ook https://forums.zwift.com/...06%20to%20avoid%20overlap.
Ik gebruik nog steeds ANT+, dat advies kreeg ik 2 jaar geleden van Garmin support.
Hij staat nu op 'auto channel 1, 6 of 11'
[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 06-11-2023 11:19 ]
Want dan lijkt het logisch dat er iets niet lekker gaat met ant, kan idd storing op de frequentie zijn of dat je pm gewoon niet lekker broadcast of een software issue in windows. Misschien slingert er ergens een logfile waar je iets uit kan halen?
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Dat was dan ook de enige connectie met de bewoonde wereld.pier87 schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:15:
Daar had je in je ouderlijk huis geen last van @Ypuh daar had je overal 5G of razendsnel wifiook al zat je in het uiterste puntje van het huis.
* mhr-zip zet het maar weer eens op een lopen.
Ik heb mijn zadel iets naar voren gekanteld en dat scheelt een hele boel.Phydomir schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:41:
[...]
Wat voor mij werkte was het zadel iets schuiner zetten. Dus dat de punt heel iets naar beneden loopt. Dat was wel met m'n vorige zadel. Heb nu een PRO Stealth Team zadel en die uitsparing werkt ook prima.
Ik heb een Tacx Flux 2 i.c.m. een Cube Attain GTC (Carbon frame). Wanneer ik een ritje die binnen, gaat na verloop van tijd iets kraken. Het is vaak pas na een minuut of 40 en het lijkt een beetje van mijn achtervork(?) vandaan te komen, het lijkt niet de ketting of cassette te zijn.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? En is dit ‘normaal’?
Gieter90 schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:23:
Ik heb een vraag waarbij ik hoop dat iemand hier mij bij kan helpen;
Ik heb een Tacx Flux 2 i.c.m. een Cube Attain GTC (Carbon frame). Wanneer ik een ritje die binnen, gaat na verloop van tijd iets kraken. Het is vaak pas na een minuut of 40 en het lijkt een beetje van mijn achtervork(?) vandaan te komen, het lijkt niet de ketting of cassette te zijn.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? En is dit ‘normaal’? Of kan dit ‘kwaad’?
probeer de steekas eens schoon te maken en opnieuw in te vetten, en als dat niet helpt, hetzelfde met je derailleur padjeGieter90 schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:23:

Als je denkt dat het in een bewegend deel zit.... dan doe ik altijd montagepasta aan de zadelpenGieter90 schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:23:
Ik heb dat nou al twee keer gehad dat ik dacht; nee dat kan het niet zijn en toch... Vooral binnen hoor je elke tik en kraak.
Kan komen doordat je net lekker opgewarmd bent na die tijd en dan wat fanatieker gaat bewegen.
---------------
Nou als ik met de hand de achtervork naar elkaar toe knijp, dan lijkt dat hetzelfde geluid als dat er na een tijdje fietsen ontstaat.. vandaar dat ik dacht dat het daar vandaan kwam.. snap alleen niet zo goed hoe er geluid daar vandaan zou moeten komen, wellicht toch ff nieuw montagepasta op zowel de steekas als zadelpen 👍🏼
Mistraller schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:41:
[...]
Als je denkt dat het in een bewegend deel zit.... dan doe ik altijd montagepasta aan de zadelpen![]()
Ik heb dat nou al twee keer gehad dat ik dacht; nee dat kan het niet zijn en toch... Vooral binnen hoor je elke tik en kraak.
Kan komen doordat je net lekker opgewarmd bent na die tijd en dan wat fanatieker gaat bewegen.
een USB verlengsnoer voor je ANT dongle zodat je die dicht bij je trainer kunt positioneren. Daarna via Zwiftalizer je logs analyseren om beste positie te bepalen met minste ANT+ fouten.Ypuh schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:56:
Voor het eerst in lange tijd ook weer eens op de trainer gezeten en heb nog steeds hetzelfde issue; ik heb regelmatig powerdrops. In het laatste ritje van 45 minuten tel ik er 4. Je moet inzoomen om ze te zien want ze duren maar 1-2s, maar is natuurlijk funest om bij races voorin te blijven. Iemand enig idee hoe ik dit het beste zou kunnen troubleshooten?
BartNL schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:02:
[...]
een USB verlengsnoer voor je ANT dongle zodat je die dicht bij je trainer kunt positioneren. Daarna via Zwiftalizer je logs analyseren om beste positie te bepalen met minste ANT+ fouten.
Zojuist even met m’n hand aan de pedalen geslingerd, en dan hoor je dus ook dat krakende geluid. Gek genoeg lijkt het niet bij m’n crank vandaan te komen, het lijkt toch echt te kraken in m’n frame maar dit pas wel zodra ik aan de pedalen draai.
Gieter90 schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:23:
Is het geen pedaal dan of zo. Ook wel berucht plekje. Stomme met kraakjes, helemaal met Carbon, is dat het niet goed te horen is wat de bron is. Maar goed, ben bang dat we hier alle onderdelen wel kunnen benoemen... cassette lockring, ook zo'n plek waar je niet aan denkt. Ik kijk tegenwoordig in elk geval eerst naar dingen die onbeweeglijk vast horen te zitten, en dan pas naar lagers of draaiende delen als het om kraakjes gaat.Gieter90 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:43:
Nog even aanvullend hierop;
Zojuist even met m’n hand aan de pedalen geslingerd, en dan hoor je dus ook dat krakende geluid. Gek genoeg lijkt het niet bij m’n crank vandaan te komen, het lijkt toch echt te kraken in m’n frame maar dit pas wel zodra ik aan de pedalen draai.
[...]
---------------
Nu ja, ik denk niet heel gevoelig, maar ANT+ is broadcast dus alle items brullen door elkaar heen. Hoe korter de afstand hoe meer kans dat je ontvanger er nog iets van kan maken.Gieter90 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:13:
Is dat Ant+ signaal zo gevoelig voor storingen? Ik lees overal dat er geadviseerd wordt om een usb verlengsnoer, is dat ook nodig als je laptop +-2m van je trainer vandaan staat?
[...]
Overigens heb ik het daarom nooit heel goed begrepen waarom smart trainers altijd uitsluitend draadloos moeten zijn. Nu ligt er een ANT+ receivertje op 30 cm afstand... Ik had die USB stekker liever gewoon aangeplugd op de tacx.
---------------
Ik denk dat het doel van de verlengsnoer meer is om de ontvanger een beetje uit de buurt van de hele laptop te houden met alle andere signalen en barrieres, dan fysiek zo dicht mogelijk bij de zender.Gieter90 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:13:
Is dat Ant+ signaal zo gevoelig voor storingen? Ik lees overal dat er geadviseerd wordt om een usb verlengsnoer, is dat ook nodig als je laptop +-2m van je trainer vandaan staat?
[...]
verder is ANT+ vrij robuust omdat het zo simpel is, een ANT+ sensor doet niet meer dan een ID, type en een value elke seconde de lucht in slingeren.. (bv ID UI38Ul9, Type HR, Value 150 bpm), Je ontvanger stel je simpel weg in dat ie moet luisteren naar een bepaald ID, niet meer niet minder.
Een trainer aansturen is echter weer wat anders, hoe dat precies gaat via ANT+ weet ik eigenlijk ook niet, maar dat daar heb je toch een soort van 2 richting communicatie voor nodig, maar wellicht is dat net zo simpel.. de trainer roept wat ID's en values over je power en cadans en je laptop/telefoon/tablet roept een ID met een power target (erg mode) of een hellingshoek, ... )
kortom als de ID's bekend zijn en de signalen zijn in range, dan werkt het.
Bij BT heb je uitgebreidere opties, waardoor sommige zaken beter werken, maar vooral met de voorwaarde dat de hardware op de juiste manier gebruikt wordt, en zeker met windows en drivers is dat geen garantie. ik merk het ook nog wel eens met iets simpels als een BT muis, of tobo, die stoppen soms ook met werken, zonder aanleiding.. en BT headsets en windows is nog veel erger.
De voordelen van BT zit volgens mij in de grotere bandbreedte voor informatie. Zo krijg je bv van een power meter niet alleen de actuele waarde door, maar ook een cumulatieve waarde, hierdoor is het niet erg als je een paar seconde een dropout hebt, want vanaf het moment dat het signaal er weer is, heb je ook de gemiste power in de data.
Om een tijd later met een geweldige feature te komen, de "direct connect" module voor maar 99 euro...Mistraller schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:05:
[...]
Nu ja, ik denk niet heel gevoelig, maar ANT+ is broadcast dus alle items brullen door elkaar heen. Hoe korter de afstand hoe meer kans dat je ontvanger er nog iets van kan maken.
Overigens heb ik het daarom nooit heel goed begrepen waarom smart trainers altijd uitsluitend draadloos moeten zijn. Nu ligt er een ANT+ receivertje op 30 cm afstand... Ik had die USB stekker liever gewoon aangeplugd op de tacx.

Sinds einde zomer zit ik weer 2x in de week op de fiets en trainer. In de basis fiets ik gewoon op power, maar als ik achteraf de statistieken bekijk valt het mij op dat mijn powerzones en hartslagzones behoorlijk uit elkaar liggen. Tijdens pz2 (en zeker buiten ook pz3) ligt mijn hartslag in z1. Ik zoek vooral even welke betekenis ik hieraan moet geven.
Betekent dit dat mijn ftp relatief laag ligt t.o.v. mijn aerobe capaciteit (vanuit hardlopen)? Mijn aanname is dat ik een inefficiënte fietser ben. Of interpreteer ik dit volledig verkeerd?
Zo ja, wat zijn dan effectieve trainingen om het fietsen naar een beetje niveau te werken?
If you can see, look. If you can look, observe