Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 166 167 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:17
Oggy schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:13:
Ik fiets nu, zo nu en dan (1 a 2x in de week max 1,5 uur per keer) in de wintertijd nov-maart op rouvy of zwift.

Dat doe ik op de volgende fiets verbonden met de pc. https://senzsports.nl/spinningfietsen

De Senz S5000.

Ik kan daar alleen ERG sturende workouts doen. Races werken niet lekker met de weerstand.

Hoeveel beter / of is het waard om voor de zwiftbike €999 te gaan?
Je hebt nu iets wat je handmatig moet aanpassen, flexibiliteit 0.
Een Zwift bike is een volledig digitaal product met aansturing vanuit software.
Alles is via software te tweaken, top qua flexibiliteit.
Het blijft binnen fietsen, maar ik kan er m'n ei in kwijt.

Of je het waard vind is je eigen keuze... ;)

Je kan bij Mantel, futurum of 12Go ook testen

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:35
Of de volledige Tour de Zwift fietsen en hopen op de loting :).

Zijn er hier fietsers die ze alle 18 gaan doen?
Van de week 2x de Alp de Zwift op gefietst, maar in mn eentje is ook maar so-so.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ik fiets nu, zo nu en dan (1 a 2x in de week max 1,5 uur per keer) in de wintertijd nov-maart op rouvy of zwift.

Dat doe ik op de volgende fiets verbonden met de pc. https://senzsports.nl/spinningfietsen

De Senz S5000.

Ik kan daar alleen ERG sturende workouts doen. Races werken niet lekker met de weerstand.

Daar komt dan nog 140 euro aan verzendkosten (bike+Kickr Core2) bij als ik het goed heb. Kijk eens lokaal en dan is de verzending gratis.

Waarom niet de wegfiets op een Kickr Core 2 zetten, doe ik ook maar dan met de reserve fiets die ik heb.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:30
Stufferdt schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:06:
[...]

48 seconde a 345 + 12 seconde van het blok ervoor op 325 geeft een FTP van 255 (net geen 256). Dat klinkt wel erg positief moet ik zeggen :)

[...]

Ik was afgeleid op dat moment dus heb de pop-up niet goed gezien moet ik bekennen. En kom 'm ook nergens meer tegen helaas.

[Afbeelding]

To make things complicated: ik lijk last te hebben van deze bug op android waardoor screenshots zwart zijn. Dus lijk het ook niet te kunnen terughalen. Kan de melding van Zwift niet uit de acitivteit halen verder geloof ik.
Ik heb dit eens aan Join support gevraagd en zij zeggen de laatste volledige minuut. :+

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Deshmir schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:21:
Of de volledige Tour de Zwift fietsen en hopen op de loting :).

Zijn er hier fietsers die ze alle 18 gaan doen?
Van de week 2x de Alp de Zwift op gefietst, maar in mn eentje is ook maar so-so.
Ja zeker! Vorig jaar ook gedaan en toen was er nog niet zo’n mooie XP bonus. Met elk uur een rit is het redelijk makkelijk om het met groepsritten te doen, dat vind ik wel het leukste. Je kan vaak de Standard en Short rit ook wel combineren zodat je ze achter elkaar rijdt en er een lange rit van maakt. :)

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-01 16:57

De Senz S5000.

Als het budget moet, koop dan een fiets en een trainer op marktplaats. Met een Zwift Cog heb je niet eens versnellingen nodig, maar wel een direct drive trainer. Maar qua fiets volstaat dan min of meer alles.
Wheelon kan ook prima (wel een wiel en versnellingen nodig), maar als je echt competitief wilt meekomen in een race is een Direct Drive beter want je wil nog wel eens wat vermogen verliezen door wielslip bij een aanzet zoals een (eind)sprintje op een WheelOn trainer.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Stufferdt schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:06:
[...]

48 seconde a 345 + 12 seconde van het blok ervoor op 325 geeft een FTP van 255 (net geen 256). Dat klinkt wel erg positief moet ik zeggen :)

[...]

Ik was afgeleid op dat moment dus heb de pop-up niet goed gezien moet ik bekennen. En kom 'm ook nergens meer tegen helaas.
Ik dacht dat hij ook gewoon je ingestelde ftp automatisch aanpast.

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:28

Niellie41

[object Object]

Gisteravond wilde ik even fietsen, maar de Kickr Core gaf geen vermogen door naar de Garmin Edge. Cadans en snelheid zag ik wel. Ik zag een gids op de support site (power cycle, opnieuw koppelen met de garmin en/of app, etc.). Na een power cycle kreeg ik een paar seconde vermogen door en dan valt die weer weg.

Herkennen anderen misschien dit?

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:44

McMiGHtY

- burp -

Mensen ervaring met IcTrainer?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:18
[b]

Update: De power middelen per tien seconden geeft wat grotere schommelingen maar ik ben er content mee. Vandaag een uur gefietst en dat ga ik stap voor stap uitbreiden, en ik probeer onder of een hartslag van 130 te blijven en zo heb ik 20 slagen extra voor versnellingen. Belangrijk ik is dat ik weer snel op een lagere hartslag kan komen, desnoods even de benen stil houden en/of een versnelling lager schakelen. Daarna kan weer de gang erin.
@esphome TrainerDay heeft hier een mooie oplossing voor. Die maakt van de mens een machine :)

Je kan hem instellen op je HR. Hij regelt dan het vermogen. In jouw geval stel je hem dus in op een HR van 130 en dan trappen maar en nergens meer naar omkijken. Bijregelen van je HR kan je simpel door + en - op je scherm.

https://www.youtube.com/watch?v=xYBr2IhILUE

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-01 14:20
Torgo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:58:
[...]

Je kan vaak de Standard en Short rit ook wel combineren zodat je ze achter elkaar rijdt en er een lange rit van maakt. :)
Zodat je het op Strava als 1 lange rit ziet? Hoe doe je dat precies?

• Mistraller
rodiee schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:09:
[...]

Zodat je het op Strava als 1 lange rit ziet? Hoe doe je dat precies?
Je fietst in Zwift gewoon 2 routes. En dan heb je er ook twee in Strava. En als je die wilt samenvoegen dan prak je de fit files even samen met fitfiletools.com. Krijg je wel een rechte streep tussen eindpunt rit1 en beginpunt rit2. (Maar die telt verder niet mee in de stats)

---------------

• rodiee
Mistraller schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:13:
[...]

Je fietst in Zwift gewoon 2 routes. En dan heb je er ook twee in Strava. En als je die wilt samenvoegen dan prak je de fit files even samen met fitfiletools.com. Krijg je wel een rechte streep tussen eindpunt rit1 en beginpunt rit2. (Maar die telt verder niet mee in de stats)
Ah oke thanks. Ik dacht dat ik een optie had gemist in Zwift waarbij je meerdere events als 1 rit kan registreren, maar dat is dus niet het geval.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:20
Kluus schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 06:55:
[...]

Ik dacht dat hij ook gewoon je ingestelde ftp automatisch aanpast.
In Zwift past ie het idd automatisch aan. Bij mij pas wel iig.

Hij wil.

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:35
Je kan aan het einde toch teleporten naar de nieuwe route en dan pas opslaan?

• Mistraller
Deshmir schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:43:
Je kan aan het einde toch teleporten naar de nieuwe route en dan pas opslaan?
Dan telt je route niet toch

---------------

• Torgo
  • Nu online
rodiee schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:20:
[...]
Ah oke thanks. Ik dacht dat ik een optie had gemist in Zwift waarbij je meerdere events als 1 rit kan registreren, maar dat is dus niet het geval.
Dit inderdaad. Je joined beide evenementen (Zwift companion app) waarbij het tweede event één uur na het eerste begint en zorgt dan dat je het eerste event onder de 60 minuten finished. 5 minuten voordat het tweede event begint zal Zwift je al naar de start willen teleporteren, dat negeer je tot 1 minuut voor de start en dan join je het nieuwe evenement en rijdt die ook uit.

Op Strava zullen het twee losse ritten zijn en de tijd in de startblokken telt niet mee.

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 00:26

derx666

mecker ende blaet

Niellie41 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:18:
Gisteravond wilde ik even fietsen, maar de Kickr Core gaf geen vermogen door naar de Garmin Edge. Cadans en snelheid zag ik wel. Ik zag een gids op de support site (power cycle, opnieuw koppelen met de garmin en/of app, etc.). Na een power cycle kreeg ik een paar seconde vermogen door en dan valt die weer weg.

Herkennen anderen misschien dit?
Heb dat de laatste tijd ook regelmatig. Kwestie van de sensor even uitzetten in het sensor scherm, dan weer aan, en opnieuw connecten. Power cycle is niet nodig.
Welke Edge heb je? Ik heb het idee dat o[ mijn 1040 het gebeurd sinds beta v30.11, en ik zie dat net 3u geleden 30.12 uitgekomen is. Geen idee of het daarmee gefixt is.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:28

Niellie41

[object Object]

derx666 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:01:
[...]

Heb dat de laatste tijd ook regelmatig. Kwestie van de sensor even uitzetten in het sensor scherm, dan weer aan, en opnieuw connecten. Power cycle is niet nodig.
Welke Edge heb je? Ik heb het idee dat o[ mijn 1040 het gebeurd sinds beta v30.11, en ik zie dat net 3u geleden 30.12 uitgekomen is. Geen idee of het daarmee gefixt is.
Zal het eens proberen. Ik heb een 830.

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:00

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik heb een Van Rysel D100 die met BT FTMS verbonden is met m'n laptop.
Deze beperking wist ik voordat ik 'm kocht, maar de rest van het apparaat is zo'n vooruitgang dat het geen twijfel bracht. Voorheen had ik m'n trainer ook aan m'n Garmin Edge 530 gekoppeld (ant+).
Dat is dus niet mogelijk nu, maar wellicht kent iemand een tooltje die via de Ant+ dongle het signaal kan uitzenden. Zeg maar net zoals FortiusAnt doet om oude Tacx trainters te kunnen gebruiken met Zwift.
Ik heb wel deze Github gevonden, maar die heeft het specifiek over tempo en afstand en koppelt als stride sensor, dus bedoeld voor (hard)lopen. Ik zou dus juist Power willen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:40
Wat doen jullie wanneer je hartslagmeter begint te bokken? Ik heb de laatste tijd steeds vaker dat mijn HRM dual denkt dat ik dood ben. De batterij heb ik al een aantal keren vervangen en de contactpunten goed schoon/nat gemaakt zoals het zou moeten en toch gaat het vaker mis. Om nou elk jaar een nieuwe te kopen vind ik toch wel een dure actie?

Ik heb ook een ForeRunner 55 om mijn pols, die zou ik ook kunnen gebruiken ( denk ik ) al doe ik dat liever niet omdat die gewoon wat afwijkt ( dat maakt op dit punt natuurlijk niet uit :+ ) Nu is binnen trainen op de wahoo kickr snap natuurlijk vooral op wattages en is hartslag minder belangrijk. Toch is het zo'n metric die mijn autistische brein moet hebben..

[ Voor 13% gewijzigd door Webgnome op 07-01-2026 08:47 ]

Strava | AP | IP | AW

• Requiem19
  • Laatst online: 15:11
Webgnome schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:47:
Wat doen jullie wanneer je hartslagmeter begint te bokken? Ik heb de laatste tijd steeds vaker dat mijn HRM dual denkt dat ik dood ben. De batterij heb ik al een aantal keren vervangen en de contactpunten goed schoon/nat gemaakt zoals het zou moeten en toch gaat het vaker mis. Om nou elk jaar een nieuwe te kopen vind ik toch wel een dure actie?

Ik heb ook een ForeRunner 55 om mijn pols, die zou ik ook kunnen gebruiken ( denk ik ) al doe ik dat liever niet omdat die gewoon wat afwijkt ( dat maakt op dit punt natuurlijk niet uit :+ ) Nu is binnen trainen op de wahoo kickr snap natuurlijk vooral op wattages en is hartslag minder belangrijk. Toch is het zo'n metric die mijn autistische brein moet hebben..
In mijn ervaring kun je wat levensverlengende operaties uitvoeren, zoals idd een uitgebreide reiningsprocedure, maar vaak is palliatieve sedatie uiteindelijk de enige optie.

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik had ook een hartslagband naast m'n Garmin horloge.
Heb een tijdje allebei geactiveerd, een gekoppeld aan Zwift de ander aan de Edge voor m'n neus.
Er zal zeker afwijking zijn en reactiesnelheid is misschien anders, maar ik zag geen verschillen in de waardes. Zou gewoon lekker het horloge pakken die dat als waarheid aanhouden.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• raymondw
@Webgnome Vorig jaar hier zelf ook problemen mee gehad.
Heb op AE een aantal nieuwe banden gekocht wat al een oplossing was, maar niet DE oplossing.
Wat bij mij uiteindelijk de beste oplossing was, was de plaatsing van de band zelf.
Achteraf gezien had ik mijn band iets te hoog zitten waardoor deze niet correct werkte.

Dit is de correcte positie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mti7gsjLJBfLWI4E4zy6hOaHO3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzsAP5ihNWFha1yJz7v2WAM2.jpg?f=fotoalbum_large

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
@Webgnome Ligt wel aan de kwaliteit van de sensor op het horloge. Mijn vorige Garmin (vivoactive 4) met Elevate v3 sensor (die heeft de forerunner 55 ook) was heel onnauwkeurig en liep vaak achter op de inspanning. De Venu 2 met nieuwere sensor is in mijn beleving een stuk nauwkeuriger en sneller.
Maar ik slinger ook regelmatig de hrm broadcast op het horloge aan als de band niet wil.

Ik weet alleen niet in hoeverre het constant bewegen en draaien van de polsen bij een handbike voor invloed heeft op de nauwkeurigheid.

Flickr - Strava

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:56
Helaas hebben hartslagmeters niet het eeuwige leven. Heb er meerdere versleten en heb nu een Polar H10 die al meerdere jaren meegaat, die lijkt het wat beter te doen dan de goedkopere modellen.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• _Z3
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-01 10:37

_Z3

Was je de band zelf ook uit? Ik gooi hem af en toe mee in de wasmachine met een 30 graden was, daar zou die tegen moeten kunnen.

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10:41
Weet iemand waarom die indelingen op basis van racing points bij Tour de Zwift per uur lijken te verschillen?

Als ik om 11:10 wil meedoen moet ik in de 570-725 groep en om 12:10 is het een 510-650 groep. Dit wisselt zo elk uur.

• Webgnome
_Z3 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:36:
[...]

Was je de band zelf ook uit? Ik gooi hem af en toe mee in de wasmachine met een 30 graden was, daar zou die tegen moeten kunnen.
Ja dat doe ik inderdaad. Heb hem vanmorgen er ook even in gegooid samen met de standaard woensdag was. Even kijken wat dat vanavond doet.

Strava | AP | IP | AW

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Weigert hij aan het begin van je ritten of na een tijdje fietsen? Indien aan het begin; natter maken met speeksel. Indien na een tijdje fietsen, zorgen dat je harder zweet 8)
Mijn hrm-dual doet het nog steeds prima, maar ik ben ook een 'zoute zweter' (ik krijg snel zoutkringen in kleding), wellicht heeft dat er nog mee te maken.

• Stevie-P
  • Niet online
Louislouislouis schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:38:
Weet iemand waarom die indelingen op basis van racing points bij Tour de Zwift per uur lijken te verschillen?

Als ik om 11:10 wil meedoen moet ik in de 570-725 groep en om 12:10 is het een 510-650 groep. Dit wisselt zo elk uur.
Zodat je keuze hebt met welke tegenstanders je rijdt als je op de grens zit? Op deze pagina over ZRacing staat er iets over, maar niet echt over de motivatie erachter: https://zwiftinsider.com/zracing/

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:42

Roozzz

Plus ultra

Volgens mij simpelweg om de kans te vergroten dat er voldoende deelnemers in de categorieën zijn. Naar mate je hoger komt wordt de spoeling dunner. Dus waarschijnlijk niet genoeg om ieder uur te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 07-01-2026 10:17 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Ja klopt wat @Roozzz zegt, volgens mij hebben ze dat afgekeken van de oude TFC events waar je al een high end en low end onderverdeling had. Toen ik nog onder 650 zat was ik hier wel blij mee want toen kon ik redelijkerwijs kiezen uit beide. Nu zit ik op 654 en is mijn enige alternatief de advanced groep maar dat lijkt me echt zinloos voor mij... 8)7

• DoubleP38
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:49
Ha mede-tweakers,

Ik gebruik al een aantal jaar Zwift via mijn Apple TV 4K (2017) in combinatie met deze Philips 27 inch monitor. Nu moet ik een nieuw scherm kopen omdat de huidige monitor voor ander gebruik nodig is.

Mijn voorkeur gaat uit naar een goedkope oplossing (< €150), en ik twijfel tussen een monitor of een tv (max. 32”).

Ik wil graag weten:
  1. Zwiften jullie liever met een monitor of een tv i.c.m. Apple TV?
  2. Hebben jullie suggesties voor een instap-monitor of kleinere tv die wat jaartjes mee kan gaan in deze prijsklasse? (Mocht ik in de toekomst upgraden naar een Apple TV 2025 of nieuwer, waar moet ik dan qua scherm op letten zodat dit geen bottleneck wordt voor resolutie / Zwift ervaring?)
Alvast bedankt!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

DoubleP38 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:29:
Ha mede-tweakers,

Ik gebruik al een aantal jaar Zwift via mijn Apple TV 4K (2017) in combinatie met deze Philips 27 inch monitor. Nu moet ik een nieuw scherm kopen omdat de huidige monitor voor ander gebruik nodig is.

Mijn voorkeur gaat uit naar een goedkope oplossing (< €150), en ik twijfel tussen een monitor of een tv (max. 32”).

Ik wil graag weten:
  2. Hebben jullie suggesties voor een instap-monitor of kleinere tv die wat jaartjes mee kan gaan in deze prijsklasse? (Mocht ik in de toekomst upgraden naar een Apple TV 2025 of nieuwer, waar moet ik dan qua scherm op letten zodat dit geen bottleneck wordt voor resolutie / Zwift ervaring?)
Alvast bedankt!
Ik heb geen Apple TV maar gewoon een Windows Laptop, maar uiteindelijk is een scherm een scherm natuurlijk. Ik heb een paar jaar geleden voor 10,- een oude 42" LCD TV op MP gescoord. Waren issues met de afstandbediening, en nog een van de HDMI aansluitingen die niet meer werkte. De andere werkte wel gewoon, en nu doet de TV al een paar seizoenen dienst als Zwift TV. Ik vind het heerlijk om een groot scherm voor m'n neus te hebben.
Oftewel mijn advies: koop een tweedehandse TV op MP. Ga hem ophalen, neem je AppleTV mee, en check even ter plekke of het werkt. Dan ben je vaak voor een prikkie verder, en heb je een lekker groot scherm.

Cube Nuroad Race (2022)

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Dat is alleen bij de races. De group rides (op het hele uur) zijn gewoon op basis van afstand.
voor de races zijn er 2 category ranges:
CATEGORY RANGE 1 = 0-159 | 160-269 | 270-389 | 390-509 | 510-649
CATEGORY RANGE 2 = 0-209 | 210-329 | 330-449 | 450-569 | 570-724
Die worden om en om gebruikt, dus het ene uur Cat range 1, het andere uur Cat range 2.
Dit is denk ik voornamelijk gedaan zodat sommigen niet de hele tijd onderaan in de Categorie zitten, maar dus een alternatief hebben om minimaal ergens in het midden van de range te zitten.
Stel je hebt een ZRS van 400. In Range 1 zit je dan onderaan in het B veld, maar in range 2 zit je lekker middenin het C veld. Dat maakt het racen voor de meesten leuker.

Cube Nuroad Race (2022)

• derx666

derx666

mecker ende blaet

9 van de 10 keer is het de band die problemen gaat geven naar verloop van tijd. Door de wasmachine halen kan evt helpen, maar op een gegeven moment is het gewoon klaar en moet je een nieuwe band hebben.
Of het nou Polar, Garmin of een cheape van de Ali is, die banden gaan er allemaal aan op een gegeven moment.
Ik spoel m'n Polar band na elke rit af onder de douche, en nog steeds gaat het na verloop van tijd mis.

Cube Nuroad Race (2022)

• Webgnome
Stevie-P schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:14:
[...]

Weigert hij aan het begin van je ritten of na een tijdje fietsen? Indien aan het begin; natter maken met speeksel. Indien na een tijdje fietsen, zorgen dat je harder zweet 8)
Mijn hrm-dual doet het nog steeds prima, maar ik ben ook een 'zoute zweter' (ik krijg snel zoutkringen in kleding), wellicht heeft dat er nog mee te maken.
Hij weigert gedurende de ritten. Althans, hij 'knippert'. En soms neemt ie de hartslag niet goed over. Dan ben ik helemaal stuk aan het gaan en dan geeft ie rustig 60bpm. Nee sorry, mijn lichaam is het daar dan echt niet mee eens

Strava | AP | IP | AW

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10:41
Thanks voor de toelichting! Ik zat nu lekker laag in de range met mijn 614, meer dan een plekje in de middenmoot zat er niet in :+

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Louislouislouis schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:19:
Thanks voor de toelichting! Ik zat nu lekker laag in de range met mijn 614, meer dan een plekje in de middenmoot zat er niet in :+
614 is niks om je voor te schamen :) Dat is minimaal hoog B-cat, maar waarschijnlijk A-cat....

Cube Nuroad Race (2022)

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:20
Webgnome schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:49:
[...]

Hij weigert gedurende de ritten. Althans, hij 'knippert'. En soms neemt ie de hartslag niet goed over. Dan ben ik helemaal stuk aan het gaan en dan geeft ie rustig 60bpm. Nee sorry, mijn lichaam is het daar dan echt niet mee eens
Grote kans dat dit het begin van het einde is. Mijn Garmin band gaat over het algemeen lang mee(7-8 jaar) door hem na iedere rit onder de douche af te spoelen en zo nu en dan mee in de wasmachine.

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:52
derx666 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:14:
[...]

Dat is alleen bij de races. De group rides (op het hele uur) zijn gewoon op basis van afstand.
voor de races zijn er 2 category ranges:
CATEGORY RANGE 1 = 0-159 | 160-269 | 270-389 | 390-509 | 510-649
CATEGORY RANGE 2 = 0-209 | 210-329 | 330-449 | 450-569 | 570-724
Die worden om en om gebruikt, dus het ene uur Cat range 1, het andere uur Cat range 2.
Dit is denk ik voornamelijk gedaan zodat sommigen niet de hele tijd onderaan in de Categorie zitten, maar dus een alternatief hebben om minimaal ergens in het midden van de range te zitten.
Stel je hebt een ZRS van 400. In Range 1 zit je dan onderaan in het B veld, maar in range 2 zit je lekker middenin het C veld. Dat maakt het racen voor de meesten leuker.
Hebben jullie het toevallig over mij 8) ?
Ik heb net dus deze betreffende race gedaan in de Cat range 2 met een ZRS van net boven de 400 en net aan top 40 van 80 geworden.

Ik ben opzich tevreden, maar net als al eens eerder bericht kan ik op het vlakke in het peleton blijven, maar in de eerste de beste klim moet ik echt volle bak en dan kan ik nog niet bij de kopgroep blijven en val ik terug in de 2e groep.

Wat kan ik doen om volgende keer wel bij een klim bij te blijven?
Ik zoek een luie manier :o , dus niet meer trainen, onnodige ledematen amputeren, e-bike op de trainer of iets dergelijks, maar andere tips en tricks.

Ik heb al een fiets en wielen die niet zozeer aero zijn, maar voornamelijk licht (Dacht, Canyon Ultimate met Meilensteins)

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:20
silencedead schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:51:
[...]

Ik heb net dus deze betreffende race gedaan in de Cat range 2 met een ZRS van net boven de 400 en net aan top 40 van 80 geworden.

Ik ben opzich tevreden, maar net als al eens eerder bericht kan ik op het vlakke in het peleton blijven, maar in de eerste de beste klim moet ik echt volle bak en dan kan ik nog niet bij de kopgroep blijven en val ik terug in de 2e groep.

Ik zoek een luie manier :o , dus niet meer trainen, onnodige ledematen amputeren, e-bike op de trainer of iets dergelijks, maar andere tips en tricks.

Ik heb al een fiets en wielen die niet zozeer aero zijn, maar voornamelijk licht (Dacht, Canyon Ultimate met Meilensteins)
Ben jezelf een lichtgewicht of niet? In Zwift heb je bergop een behoorlijk voordeel als je een lichtgewicht bent, bergaf is het voordeliger om zwaarder te zijn. Vergelijkbaar met in het echt maar dan nog wat meer uitvergroot.

Wat je kan doen is al wat voor de klim goed aan te zetten zodat je vooraan de groep of iets ervoor aan de klim begint maar uiteindelijk zul je toch ook gewoon goed hard omhoog moeten gaan om bij te blijven.

Zelf ben ik relatief licht en moet vooral bergaf flink doorwerken om niet uit de groep te vallen. Net als op het vlakke overigens maar dat is vooral omdat mijn maximale vermogen relatief beperkt is.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 12:57

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

la_fusion schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:00:
[...]

Ben jezelf een lichtgewicht of niet? In Zwift heb je bergop een behoorlijk voordeel als je een lichtgewicht bent, bergaf is het voordeliger om zwaarder te zijn. Vergelijkbaar met in het echt maar dan nog wat meer uitvergroot.

Wat je kan doen is al wat voor de klim goed aan te zetten zodat je vooraan de groep of iets ervoor aan de klim begint maar uiteindelijk zul je toch ook gewoon goed hard omhoog moeten gaan om bij te blijven.

Zelf ben ik relatief licht en moet vooral bergaf flink doorwerken om niet uit de groep te vallen. Net als op het vlakke overigens maar dat is vooral omdat mijn maximale vermogen relatief beperkt is.
Of (volgens mij) zoals de meesten in de lagere categorieën gewoon staalhard liegen over je gewicht... :|

• derx666

derx666

mecker ende blaet

silencedead schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:51:
[...]

De Turf 'n Surf route heeft 2 klimmetjes. Beide zijn relatief snel, en dan wint Aero het al snel van lichtgewicht. Zeker als je zelf 80kg of meer weegt (hoe zwaarder je zelf bent, hoe minder negatief effect een zwaardere fiets heeft, want relatief scheelt het gewoon minder op totaal gewicht). In 90% van de gevallen is de S-works SL8 + DT disc wielen het snelst. Evt de Enve 4.5 Pro wielen. Deze zijn een stuk lichter en nog steeds redelijk aero.
Aangezien Zwift afgelopen jaar bike upgrades heeft aangezet is het belangrijk om continu op dezelfde fiets te rijden, en deze maximaal (lvl 5) te upgraden. Dat scheelt een grote berg in snelheid.

Verder is die eerste klim iets van 3 min met 4wkg, en de 2e langere klim ong 4min op 4wkg. Dat zijn waardes die de top van C-cat (de oude C-cat met een FTP tot 3.3wkg ofzo) gewoon trapt.
Ik ben enorm C-cat met FTP van ~285 op 92kg (3.1wkg), en heb Turf 'n Surf in een race gedaan eind september. Daar werd ik 2e in C-cat in 41:05: https://zwiftpower.com/events.php?zid=5117324
Groep was niet zo groot, en zie dat in deze Zwift races echt serieus een stuk harder gereden wordt.

Cube Nuroad Race (2022)

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
DoubleP38 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:29:
Ha mede-tweakers,

Ik wil graag weten:
Alvast bedankt!
Afgelopen oktober heb ik een kleine beamer (HY260pro Smart Beamer, iets van €80,- via Amazon) gekocht en zeer blij mee. Kan 4K signaal verwerken maar gooit er 1080P uit, goed voor je ATV lijkt mij. Ik heb wel het geluk dat ik een eigen kamer heb (staat alleen een grote kast en m’n Zwift ride) en de beamer staat een kleine twee meter van de muur. Ik kan ook een monitor voor m’n neus zetten, heb ik net wat mooier beeld maar zo lekker groot op de muur is wel erg tof en fijn 🤘

• silencedead
Net geupgrade naar de S-Works en Enve wielen. Daar maar even km's op maken voor de upgrades.
Ook de weegschaal bekeken en met 76kg en ftp van 270 (3,55 w/kg) val ik niet in de categorie licht gewicht maar ook geen zwaargewicht.

Moet wel zeggen dat mijn trainer 10-15% afwijkt. Dit is natuurlijk wel iets wat zich bij hogere vermogens (bergop/sprints) uitvergroot.

Voor een heuvel aanzetten en voor in de groep zitten probeer ik vaak wel, maar kost ook al veel moeite.

• derx666

derx666

mecker ende blaet

silencedead schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:40:
Net geupgrade naar de S-Works en Enve wielen. Daar maar even km's op maken voor de upgrades.
Ook de weegschaal bekeken en met 76kg en ftp van 270 (3,55 w/kg) val ik niet in de categorie licht gewicht maar ook geen zwaargewicht.

Moet wel zeggen dat mijn trainer 10-15% afwijkt. Dit is natuurlijk wel iets wat zich bij hogere vermogens (bergop/sprints) uitvergroot.

Voor een heuvel aanzetten en voor in de groep zitten probeer ik vaak wel, maar kost ook al veel moeite.
Als je het goed wil doen in races is voorin zitten natuurlijk niet heel handig. Je verspilt heel veel energie op die manier. Zoveel mogelijk draften. Ik hang tijdens races bijna continu achteraan, en hou goed in de gaten of er gaten vallen. Vaak weet je wel waar de punten zijn dat je verder voorin moet zitten (begin van een klim bv).
Wat is belangrijk om het goed te doen in Zwift races:
- Draft zoveel mogelijk, hoe minder energie je verspilt hoe beter.
- Zorg voor een sterke 5min power, hiermee worden races beslist. Zeker als je goed herstelt van zo'n inspanning.
- Sprint. Min. 10wkg voor 15s heb je gewoon nodig om het goed te doen, en dan het liefst >1000w.

Cube Nuroad Race (2022)

• silencedead
derx666 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:05:
[...]

- Sprint. Min. 10wkg voor 15s heb je gewoon nodig om het goed te doen, en dan het liefst >1000w.
Ook hier zit mijn probleem, aan het einde heb ik niks meer over om nog mee te kunnen sprinten :-(

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

silencedead schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:20:
[...]

Ook hier zit mijn probleem, aan het einde heb ik niks meer over om nog mee te kunnen sprinten :-(
Niet iedereen kan winnen he, velen (zoals ik zelf ook) zijn gewoon peloton vulling. Zo werkt het in de echte wereld ook en kan ook gewoon een lekker gevoel zijn om simpelweg met een bepaalde groep mee te komen en zo hoog mogelijk te eindigen.

En je fietskeuze was inderdaad niet de beste, op Zwift wint aero van alles op verreweg de meeste routes. Het verschil van een lichte combinatie pakt alleen goed uit op de pure klimraces, van de voet naar de top van de Alpe bijvoorbeeld. En die races zijn zeer dun bezaaid.

[ Voor 22% gewijzigd door Kluus op 08-01-2026 08:20 ]

• Webgnome
Webgnome schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:49:
[...]

Gisteren de hartslagband nog eens in de was gedaan, batterij vervangen van de HRM Dual (garmin) en er mee gereden. Er lijkt toch iets nog niet helemaal te kloppen. Dus ik dacht ga ik even op de site van Garmin kijken voor een nieuwe ( deze is pas uit 2023.. dus beetje jammer wel). Die prijzen.. w.t.f.

Voor de binnen fietsers die Join gebruiken. Fietsen jullie altijd met ERG modus aan of niet? Het is mij niet heel duidelijk uit de support van Join of dat nu een goed plan is. Gisteren een training gehad met blokken van 6 minuten met daar tussen blokjes van 20 seconden. Nu als ik de pagina bekijk dan zou het bij korte intervallen uit moeten staan. Maar je gaat toch niet mid training switchen? En om nu 2 uur lang niet op erg modus te rijden voelt ook weer een beetje 'raar' als je het gewend bent.

Ik exporteer mijn trainingen overigens van Join -> Rouvy omdat ik dat toch leuker vind.

[ Voor 34% gewijzigd door Webgnome op 08-01-2026 08:24 ]

Strava | AP | IP | AW

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:10

Phydomir

Dennis

Webgnome schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:17:
[...]

Gisteren de hartslagband nog eens in de was gedaan, batterij vervangen van de HRM Dual (garmin) en er mee gereden. Er lijkt toch iets nog niet helemaal te kloppen. Dus ik dacht ga ik even op de site van Garmin kijken voor een nieuwe ( deze is pas uit 2023.. dus beetje jammer wel). Die prijzen.. w.t.f.

Voor de binnen fietsers die Join gebruiken. Fietsen jullie altijd met ERG modus aan of niet? Het is mij niet heel duidelijk uit de support van Join of dat nu een goed plan is. Gisteren een training gehad met blokken van 6 minuten met daar tussen blokjes van 20 seconden. Nu als ik de pagina bekijk dan zou het bij korte intervallen uit moeten staan. Maar je gaat toch niet mid training switchen? En om nu 2 uur lang niet op erg modus te rijden voelt ook weer een beetje 'raar' als je het gewend bent.

Ik exporteer mijn trainingen overigens van Join -> Rouvy omdat ik dat toch leuker vind.
Ik doe eigenlijk altijd alles in ERG, behalve intervallen onder de 30s. Dus bijvoorbeeld 30/15s of sprintjes. Daarvoor vind de vertraging in ERG net iets te lang, ook al is dat met de Kickr Core maar enkele seconde.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:21
Hier ook alle in ERG mode (kickr core aangestuurd via de Garmin), heerlijk nergens over nadenken, gewoon trappen en als je een piepje hoort voorbereiden om een verandering van weerstand en heel even focus om de cadans gelijk te houden, dan gaat de weerstand change het meest soepel.

doe eigenlijk geen intervallen korter dan 1 minuut, dus dat werkt prima in erg mode:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUHjhlB_sARsXU20IjzCbEHMX6Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qmbGsNZBTW9LyXTIMuOvjcMP.png?f=fotoalbum_large

Strava

• silencedead
Kluus schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:14:
[...]

Niet iedereen kan winnen he, velen (zoals ik zelf ook) zijn gewoon peloton vulling. Zo werkt het in de echte wereld ook en kan ook gewoon een lekker gevoel zijn om simpelweg met een bepaalde groep mee te komen en zo hoog mogelijk te eindigen.
I know, en ben ook vaak tevreden als ik in de voorste helft van het veld eindig.
Maar zo af en toe het gevoel hebben echt mee te kunnen zou wel eens fijn zijn, niet te vaak want dan stijgt de ZRS weer en begin je weer van voren af aan O-) .

• rodiee
[...]

Voor trainingen met korte sprints van zeg maar 15 seconden zet ik ERG uit. Dit kan je in Zwift met 1 druk op de knop doen. Dus ik zet 1 minuut voor de sprint ERG uit en daarna direct weer aan.

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

silencedead schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:53:
[...]

I know, en ben ook vaak tevreden als ik in de voorste helft van het veld eindig.
Maar zo af en toe het gevoel hebben echt mee te kunnen zou wel eens fijn zijn, niet te vaak want dan stijgt de ZRS weer en begin je weer van voren af aan O-) .
Ja, aan de andere kant, ik heb die ZRS gewoon als doel gesteld. :+ Dat betekend nu dat ik alleen met de hoogste categorieen mee kan doen (650+) dus winnen zit er niet meer in, maar voor je training is het wel weer beter om te rijden met mensen die sterker zijn dan jij, dat gaat virtueel ook gewoon op. ;)

Gisteren toch ook weer gewoon een leuk achterhoede gevecht gehad: na het belangrijkste klimmetje op de route was de hele groep waarin ik zat uiteen geslagen en ik bleef met een andere over met een ander groepje van twee 25 sec voor ons. Uiteindelijk met zijn 2en kop-over-kop dat gat terug gebracht naar 10 seconden waarna mijn compaan het niet meer bij hield en ik in mijn eentje 5km voor het einde die laatste 10 seconden dicht gereden heb. Daarna nog de eindsprint gewonnen van die andere 2. En op de finish kreeg ik nog gelijk een duimpje van mijn voormalige partner in crime.

Voor dat soort momenten doe ik het gewoon nog en dan wordt je 17e maar ik heb me toch flink vermaakt en mezelf lekker uitgeleefd.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 08-01-2026 10:15 ]

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-01 16:48
[...]

Meestal is de band het probleem en kan je voor 2 tientjes een vervangband (niet garmin) aanschaffen.
Zo gebruik ik al jaren dezelfde Garmin HRM-Dual sensor, met steeds een nieuwe band.

• Webgnome
loyske schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Meestal is de band het probleem en kan je voor 2 tientjes een vervangband (niet garmin) aanschaffen.
Zo gebruik ik al jaren dezelfde Garmin HRM-Dual sensor, met steeds een nieuwe band.
Dit was mijn volgende uitprobeersel om de band weer te vervangen. Ik gebruik hem 4 tot 6 keer per week. De nieuwe is al onderweg :+

Strava | AP | IP | AW

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 15:34

Flipmo

OMG !!

derx666 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:49:
[...]

De Turf 'n Surf route heeft 2 klimmetjes. Beide zijn relatief snel, en dan wint Aero het al snel van lichtgewicht. Zeker als je zelf 80kg of meer weegt (hoe zwaarder je zelf bent, hoe minder negatief effect een zwaardere fiets heeft, want relatief scheelt het gewoon minder op totaal gewicht). In 90% van de gevallen is de S-works SL8 + DT disc wielen het snelst. Evt de Enve 4.5 Pro wielen. Deze zijn een stuk lichter en nog steeds redelijk aero.
Aangezien Zwift afgelopen jaar bike upgrades heeft aangezet is het belangrijk om continu op dezelfde fiets te rijden, en deze maximaal (lvl 5) te upgraden. Dat scheelt een grote berg in snelheid.

Verder is die eerste klim iets van 3 min met 4wkg, en de 2e langere klim ong 4min op 4wkg. Dat zijn waardes die de top van C-cat (de oude C-cat met een FTP tot 3.3wkg ofzo) gewoon trapt.
Ik ben enorm C-cat met FTP van ~285 op 92kg (3.1wkg), en heb Turf 'n Surf in een race gedaan eind september. Daar werd ik 2e in C-cat in 41:05: https://zwiftpower.com/events.php?zid=5117324
Groep was niet zo groot, en zie dat in deze Zwift races echt serieus een stuk harder gereden wordt.
ik werd gisteren 6de van de 220 op Surf 'n Turf in de D (210-230 groep) in 40:07
Wel eerste op Zwiftpower, top 5 hebben allemaal flink wat racing points erbij gekregen en zitten nu in de 300.
Met mijn 88kg kon ik op de eerste klim nog net aanhaken (met een feather powerup), maar de 2de klim moest ik eraf. Van het groepje waar ik in zat wel de sprint kunnen winnen :)

Fiets nu alleen nog maar op de Tron bike.. nadat ik al die hoogtemeters bij elkaar gefietst heb.. vind ik dat ik hem maar ff moet gebruiken :) )

[ Voor 4% gewijzigd door Flipmo op 08-01-2026 12:48 ]

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Webgnome schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:57:
[...]

Dit was mijn volgende uitprobeersel om de band weer te vervangen. Ik gebruik hem 4 tot 6 keer per week. De nieuwe is al onderweg :+
De mijne had een tijdje terug precies dezelfde problemen als die jij beschrijft. Een nieuwe (cheap-ass) band bood geen soelaas, en je kunt die sensors eigenlijk niet open maken. Dat heb ik toch heel voorzicht geprobeerd, en de contactpunten binnenin waren gecorrodeerd. (Dus eigenlijk het stuk dat van het contactpunt dat je op de band klikt naar de printplaat loopt). Ik was ook nooit zo van het droog- of schoonmaken, gewoon ding van de band af klikken en op de plank leggen. Bij de nieuwe maak ik trouw na ieder gebruik in ieder geval even de contactpunten op de buitenkant droog, in de hoop dat ik er nu langer mee doe.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• silencedead
Kluus schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:10:
[...]

Gisteren toch ook weer gewoon een leuk achterhoede gevecht gehad: na het belangrijkste klimmetje op de route was de hele groep waarin ik zat uiteen geslagen en ik bleef met een andere over met een ander groepje van twee 25 sec voor ons. Uiteindelijk met zijn 2en kop-over-kop dat gat terug gebracht naar 10 seconden waarna mijn compaan het niet meer bij hield en ik in mijn eentje 5km voor het einde die laatste 10 seconden dicht gereden heb. Daarna nog de eindsprint gewonnen van die andere 2. En op de finish kreeg ik nog gelijk een duimpje van mijn voormalige partner in crime.

Voor dat soort momenten doe ik het gewoon nog en dan wordt je 17e maar ik heb me toch flink vermaakt en mezelf lekker uitgeleefd.
Knap dat je terug kan rijden, zodra ik uit een groep gelost wordt doe ik vaak 1 poging om terug te komen. Resultaat is dat ik of helemaal op ben en weer aansluiting heb, maar bij de eerste de beste pukkel volledig verloren ben, meestal gooi ik dus maar de handdoek in de ring en wordt het uitfietsen met grote achterstand.

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Het is niet zozeer het nat blijven van de contact punten, maar vooral het zout in je zweet wat alles stuk maakt. Daarom is het belangrijk dat je het even afspoelt na gebruik. Als het zout er maar vanaf is.

Cube Nuroad Race (2022)

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

silencedead schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:49:
[...]

Knap dat je terug kan rijden, zodra ik uit een groep gelost wordt doe ik vaak 1 poging om terug te komen. Resultaat is dat ik of helemaal op ben en weer aansluiting heb, maar bij de eerste de beste pukkel volledig verloren ben, meestal gooi ik dus maar de handdoek in de ring en wordt het uitfietsen met grote achterstand.
Ja als je als enige uit de hele groep gelost wordt wel maar dit was 2 tegen 2 (en daarna een stukje 1 tegen 2) nadat de groep als geheel uit elkaar was getrokken. Terugrijden naar een "blob" is inderdaad een ander verhaal.

• kwiebus
  • Nu online
la_fusion schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:00:
[...]

In Zwift ben je als je groot en zwaar bent eigenlijk altijd in het nadeel. Een mooi voorbeeld is een vlakke Time Trial race op Tempus Fugit waarbij degene die in vrijwel dezelfde tijd voor mij eindigde 63W minder hoefde te trappen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gSSiu1r.png

• Requiem19
kwiebus schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:12:
[...]

In Zwift ben je als je groot en zwaar bent eigenlijk altijd in het nadeel. Een mooi voorbeeld is een vlakke Time Trial race op Tempus Fugit waarbij degene die in vrijwel dezelfde tijd voor mij eindigde 63W minder hoefde te trappen.

[Afbeelding]
Maar 0.4 w/kg meer zo te zien?

Als het echt 100% vlak was lijkt me het niet heel realistisch van Zwift idd. Gemiddeld genomen zal - in het echt - er wel een verschil zijn in benodigde watts op een vlakke tijdrit tussen grote en kleine renners vanwege het CdA verschil.

Maar dit voelt wel veel idd. Je zou op deze snelheid eerder 20-30w verwachten?

Aan de andere kant wel mooi dat Zwift kennelijk w/kg op het vlakke ook goed laat meewegen, zodat de inspanningen vergelijkbaarder zijn.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Nu online

Stufferdt

doet ook maar wat.

Zou ergens ook vervelend zijn. De lichte rijder trapt w/kg een stuk harder (dus een zwaardere inspanning in verhouding) en wordt er in de echte wereld natuurlijk alsnog keihard afgereden in een vlakke tijdrit (tenzij cda-waardes totaal anders etc.). Denk dat ze dat enigzins spannend hebben proberen houden alsnog :)

😀😀😀

• Prulleman
kwiebus schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:12:
[...]

[Afbeelding]
dit is echt een verkeerd voorbeeld.. relatief trap je niet harder, maar zachter. Je vergeet voor het gemak even dat het voor iemand van 100 kg veel makkelijker is om hogere vermogens te trappen dan iemand van 70 kg,
die persoon is 30% lichter en trapt 20% minder vermogen, in w/kg trapt de lichte persoon 3.6 en jij 3.2. De lichte persoon is gewoon relatief gezien sterker.

in de praktijk zou het wellicht anders uitpakken, maar dan moet je gewoon buiten gaan fietsen ;) (of bij zwift klagen)

edit
volgens griibble (https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html) zou je met 96.9 kg en standaard cda en weerstand en 314w 39.11 km/uur rijden, iemand van 68.5 en 246 watt zou met dezelfde cda 36.4 rijden. haal je 20% van de cda af en een klein beetje rolweerstand minder, dan ga je ineens 39.4.

ik denk dat de formules van zwift zo gek nog niet zijn

[ Voor 16% gewijzigd door Prulleman op 09-01-2026 08:33 ]

Strava

• Requiem19
Prulleman schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:13:
[...]

dit is echt een verkeerd voorbeeld.. relatief trap je niet harder, maar zachter. Je vergeet voor het gemak even dat het voor iemand van 100 kg veel makkelijker is om hogere vermogens te trappen dan iemand van 70 kg,
die persoon is 30% lichter en trapt 20% minder vermogen, in w/kg trapt de lichte persoon 3.6 en jij 3.2. De lichte persoon is gewoon relatief gezien sterker.

in de praktijk zou het wellicht anders uitpakken, maar dan moet je gewoon buiten gaan fietsen ;) (of bij zwift klagen)
Fysiologisch klopt dit.

Maar @kwiebus heeft wel een punt dat Zwifts algoritme niet heel realistisch is als dit een volledig vlakke tijdrit betreft.

Dus wat wil Zwift; fysiologie vergelijken of buiten fietsen simuleren?

Zwiften kan mensen paten denkem dat fietsen alleen w/kg is en dat slaat soms wel een beetje door ^^.

[ Voor 5% gewijzigd door Requiem19 op 09-01-2026 08:29 ]

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:13:
[...]

Ja dit, ik herken dit ook helemaal niet als grotere (en relatief dus ook zwaardere, maar wel naar verhouding) rijder. Ik rij regelmatig de WTRL TTT's op Zwift met een stuk lichtere rijders en dan spreken we een W/kg af op kop (bijv. 4.5 W/kg) en dan moet ik mij altijd juist enorm inhouden steeds. Zelf op de meer glooiende TTT's kan ik die anderen compleet slopen bij de kortere klimmetjes als ik niet op let.

Ik voel mij als zwaardere rijder zeker niet in het nadeel op Zwift, misschien hooguit op een Alpe du Zwift route ofzo maar dat is ook wel logisch.

Edit: In het voorbeeld van @kwiebus zie je ook gewoon dat degene voor hem waarschijnlijk gelijkmatiger gereden heeft, de verschillende intervallen (20m, 5m, 1m) liggen kwa W/kg veel minder ver uit elkaar dan bij nr 2.

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 09-01-2026 08:39 ]

• Prulleman
Requiem19 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:28:
[...]

Fysiologisch klopt dit.

Maar @kwiebus heeft wel een punt dat Zwifts algoritme niet heel realistisch is als dit een volledig vlakke tijdrit betreft.

Dus wat wil Zwift; fysiologie vergelijken of buiten fietsen simuleren?

Zwiften kan mensen paten denkem dat fietsen alleen w/kg is en dat slaat soms wel een beetje door ^^.
zie mijn edit.. zo gek is het niet hoor

bij de profs zijn de absolute verschillen ook kleiner, want daar heb je geen renners van tegen de 100kg, dan is een mvdp met 75kg al een van de zwaardere renners, de lichtste renners zijn dan max 20 kg lichter , maar rond de 60 voor de echte klimmers is gebruikelijker (jonas 60, pogi 66, evenepoel 63kg). En dan heb je naturlijk nog tijdrit specialisten zoals Ganna (82kg).

vergelijk remco en ganna maar eens, bijna 20 kg veschil, maar ze rijden ze vergelijkbare uitslagen.

[ Voor 32% gewijzigd door Prulleman op 09-01-2026 08:45 ]

Strava

• Requiem19
Prulleman schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:32:
[...]

zie mijn edit.. zo gek is het niet hoor

bij de profs zijn de absolute verschillen ook kleiner, want daar heb je geen renners van tegen de 100kg, dan is een mvdp met 75kg al een van de zwaardere renners, de lichtste renners zijn dan max 20 kg lichter , maar rond de 60 voor de echte klimmers is gebruikelijker (jonas 60, pogi 66, evenepoel 63kg). En dan heb je naturlijk nog tijdrit specialisten zoals Ganna (82kg).

vergelijk remco en ganna maar eens, bijna 20 kg veschil, maar ze rijden ze vergelijkbare uitslagen.
Ik was toch wel even benieuwd naar de details van de details. Dus even 10m los gegaan:

Het precieze verschil in CdA van het voorbeeld hierboven zou van 0.29 naar 0.234 zijn (https://climbapedia.org/segment_times), dat is inderdaad net niet 20%.

Rolweerstand toename per 1 kg lichaamsgewicht op zo'n inspanning van 30m is ong 1 seconde per/kg. Dus dat scheelt ook nog wel iets, maar by far is het de CdA reductie.

De vraag is of zo'n 20% CdA reductie een beetje realistisch is. We kunnen daarvoor best kijken naar Ganna / Evenepoel inderdaad.

Laten we bijv kijken naar de OS tijdrit.

32.4 km / 123 HM.

Evenepoel (63kg) : 36:12, 53.7 km/h
Ganna (83 kg): + 15 sec, 53.3 km/h

CdA Evenepoel: 0.18 bij 400watt (Typisch wattage voor Evenepoel in een TT is rond de 400w
CdA Ganna: 0.216 bij 460 watt (FTP Ganna rond de 450w, iets daarboven ingeschat op een 36m TT)

Procentueel verschil in CdA is 17,5%. Dus iets minder dan de Zwift casus hierboven, maar wel vrij dichtbij inderdaad. Verrassend voor mij, maar moet dus concluderen dat je het goed inschat :).

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:21
Ik snap dat je de data pakt van profs, omdat die nou eenmaal beschikbaar is, maar twee legendarisch goede tijdrijders zijn wellicht niet zo representatief voor de gemiddelde rijder. Ik heb alleen geen idee of dat voor of tegen het zwift algoritme spreekt.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

MrAngry schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:20:
Ik snap dat je de data pakt van profs, omdat die nou eenmaal beschikbaar is, maar twee legendarisch goede tijdrijders zijn wellicht niet zo representatief voor de gemiddelde rijder. Ik heb alleen geen idee of dat voor of tegen het zwift algoritme spreekt.
In Zwift is alles optimaal, ze kunnen niet inschatten of iemand een perfecte tijdrithouding kan aannemen of niet dus het lijkt mij dat ze ook voor cda gewoon de optimale (dus prof) omstandigheden pakken. Het is geen simulator, het hoeft alleen maar relatief binnen de Zwift wereld een zo gelijk mogelijk speelveld te creeeren.

[ Voor 24% gewijzigd door Kluus op 09-01-2026 09:27 ]

• Requiem19
Ik denk niet dat daar een goede algemene uitspraak over te doen is: iemand van 97kg kan heel aero op z'n fiets zitten omdat hij meer flexibiliteit heeft en iemand van 68kg het tegenovergestelde. Dan worden de verschillen in CdA weer veel kleiner.

Kan ook precies andersom, en dan worden de verschillen weer groter.

Het handige van de vergelijking met de profs is:

1) Ze hebben beide een geoptimaliseerde houding, dus de situatie is vergelijkbaar
2) De snelheid is dusdanig hoog dat er minder ruis in de data is en de differentiator vooral CdA is
3) De gegevens zijn redelijk bekend en de CdA verschillen daarmee ook enigszins berekenbaar

Bij twee enigszins gelijke fietsposities bij een renner van 63 kg vs 83 kg kun je denk ik wel concluderen dat een CdA verschil van +- 17,5% niet heel vreemd is gelet op de toename van het frontale oppervlak.

Uiteraard kan dat ook 10% zijn of 30%, maar je moet ergens een gemiddelde pakken voor je algoritme.

• Requiem19
Wat trouwens ook wel een goede vergelijker is voor de casus hierboven; beide lengtes standaardiseren op BMI.

De rijder van 175cm bij 68kg heeft een BMI van 22.2
Een BMI van 22.2 bij 191cm zou 81kg zijn.

Ben benieuwd waar Zwifts algoritme met die input op zou uitkomen ;)

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-01 18:40
[...]

Hie een gebruiker van een Polar H10, doet het goed en laatst de batterij vervangen en nooit problemen verder mee gehad.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
@kwiebus was deze race op een vooringestelde fiets? Want daar kan ook nog een flink verschil uit komen. Basis Zwift carbon frame met basis wielen of een geupgrade top fiets met diepe wielen zit ook nogal wat verschil in.

Afgelopen week bij een lang blok kwam ik bij iemand op een zwift steel die een paar tiende w/kg meer trapte die ik alsnog inhaalde en hij bleef vervolgens in mijn draft hangen.

Flickr - Strava

• Prulleman
Requiem19 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:18:
[...]

Ik was toch wel even benieuwd naar de details van de details. Dus even 10m los gegaan:

Het precieze verschil in CdA van het voorbeeld hierboven zou van 0.29 naar 0.234 zijn (https://climbapedia.org/segment_times), dat is inderdaad net niet 20%.

Rolweerstand toename per 1 kg lichaamsgewicht op zo'n inspanning van 30m is ong 1 seconde per/kg. Dus dat scheelt ook nog wel iets, maar by far is het de CdA reductie.

De vraag is of zo'n 20% CdA reductie een beetje realistisch is. We kunnen daarvoor best kijken naar Ganna / Evenepoel inderdaad.

Laten we bijv kijken naar de OS tijdrit.

32.4 km / 123 HM.

Evenepoel (63kg) : 36:12, 53.7 km/h
Ganna (83 kg): + 15 sec, 53.3 km/h

CdA Evenepoel: 0.18 bij 400watt (Typisch wattage voor Evenepoel in een TT is rond de 400w
CdA Ganna: 0.216 bij 460 watt (FTP Ganna rond de 450w, iets daarboven ingeschat op een 36m TT)

Procentueel verschil in CdA is 17,5%. Dus iets minder dan de Zwift casus hierboven, maar wel vrij dichtbij inderdaad. Verrassend voor mij, maar moet dus concluderen dat je het goed inschat :).
thanks voor het narekenen van mijn ruwe inschatting :) (ik had inderdaad maar grof wat aan de parameters getrokken).
wat betreft profs vergelijken met het klootjesvolk op zwift.. Ik denk dat dat die vergelijking in zwift juist beter op gaat dan in het echte leven. Bij Evenepoel en Ganna is alles geoptimaliseerd, cda, fitness/vermogen, fiets, kleding, helm, bril, omstandigheden, ... Zwift werkt met vaste formules en inschattingen van bepaalde parameters, dat zal richting optimaal gaan denk ik, dus vergelijkbaar met profs. Als wij buiten gan fietsen, dan is het ineens een stuk minder optimaal en gaan sommige verschillen enorm uitvergroot worden

Strava

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:32

aerofreak

Steve Jobs

Cool 8)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:30

fdees

Trust me I'm an Engineer

Zag het ook ga eens zien of ik dit misschien vanuit Homey ook kan doen. Lijkt mij wel grappig om hartslagzones te zien aan RGB lamp

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• derx666

derx666

mecker ende blaet

fdees schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:21:
[...]

Zag het ook ga eens zien of ik dit misschien vanuit Homey ook kan doen. Lijkt mij wel grappig om hartslagzones te zien aan RGB lamp
Ik was ook al aan het kijken maar dan met HA en een ANT+ usb stick.
Met wat zoeken kwam ik de openant python module tegen die kan streamen naar een MQTT server: https://github.com/Tigge/openant
Dan is het alleen nog een kwestie van die sensor uitlezen en iets voor bouwen in HA / Homey.

Cube Nuroad Race (2022)

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

derx666 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:01:
[...]

Ik was ook al aan het kijken maar dan met HA en een ANT+ usb stick.
Met wat zoeken kwam ik de openant python module tegen die kan streamen naar een MQTT server: https://github.com/Tigge/openant
Dan is het alleen nog een kwestie van die sensor uitlezen en iets voor bouwen in HA / Homey.
Voor home assistant is er een hacs integratie met Zwift te waarmee je alle gegevens als sensors in HA krijgt, daarmee zou je gemakkelijk zoiets kunnen opzetten.

https://github.com/snicker/zwift_hass

Ik gebruik deze integration ook om bijvoorbeeld de radiator op de studeerkamer/pain cave uit te doen als iemand gaat Zwiften, en ik wil daar ook nog een smart plug tussen hangen voor de fans.

Zelf heb ik een tijdje gewoon de lamp aangestuurd via de hue app op mijn pc (dus gewoon ambient effect met Zwift). Dat was ook wel leuk.

[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 09-01-2026 18:40 ]

• kwiebus
  • Nu online
GWBoes schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:52:
@kwiebus was deze race op een vooringestelde fiets? Want daar kan ook nog een flink verschil uit komen. Basis Zwift carbon frame met basis wielen of een geupgrade top fiets met diepe wielen zit ook nogal wat verschil in.

Afgelopen week bij een lang blok kwam ik bij iemand op een zwift steel die een paar tiende w/kg meer trapte die ik alsnog inhaalde en hij bleef vervolgens in mijn draft hangen.
Was op de snelste TT fiets die ik tot mijn beschikking heb.

Maar als ik het goed begrijp is dus een kleine en lichte renner bij dezelfde w/kg in alle omstandigheden sneller dan een grote en zware renner zoals in onderstaand voorbeeld. Dit was een TT op licht glooiend Southern Coast Cruise parcours. Je ziet dat de uitslag aflopend is op oplopend vermogen, gewicht en lengte. Ik sta op plaats 4 en degene die op plaats 2 is geëindigd rijdt dezelfde w/kg als ik maar is lichter en kleiner en daardoor dus sneller en hoeft 40W minder te trappen om mij 20s voor te blijven.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jX5bVJ9.png

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Als ik zo de verschillen bekijk denk ik dat hij vooral het verschil gemaakt heeft op de kleine klimmetjes / heuveltjes in dat parcours. Dit is een route waar je sneller bent als je hem dynamisch rijdt ipv vlak pacen. Dus even knallen op de klim, goed doortrappen na de top zodat je snel terug op snelheid komt, en dan ietsjes gas terug nemen op de afdaling. Verder is er best wel verschil in fiets + wielen. Als je niet een Cadex (geupgrade naar lvl 5) met de laatste DT Swiss disc wielen hebt en de ander wel, dan verlies je zo maar 20-30 seconden op een dergelijke rit. Misschien zelfs meer.

Cube Nuroad Race (2022)

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-01 22:28
Flipmo schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:47:
Fiets nu alleen nog maar op de Tron bike.. nadat ik al die hoogtemeters bij elkaar gefietst heb.. vind ik dat ik hem maar ff moet gebruiken :) )
Heb ook eindelijk die Tron bike, 10 jaar na mijn eerste Zwift rit :+.

Jammer genoeg heb je er niet super veel meer aan; bike-upgrades zijn sterker. Ik raad mensen die regelmatig meedoen aan Zwift races/group rides dan ook aan om te wachten tot je lvl 40 bent, en dan één van de top bikes te pakken (Cadex Tri plus S-Works SL8, Cannondale SuperSix Evo LAB71 of Pinarello Dogma F 2024 frame) en die te gaan levellen. Ze zijn best duur qua drops en ook om te upgraden, dus alles wat je daarvoor koopt is zonde van het geld.

Tot je lvl 40 bent kun je prima met de Tron bike rijden.

https://zwiftinsider.com/shopping-guide/

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:38:
[...]

Heb ook eindelijk die Tron bike, 10 jaar na mijn eerste Zwift rit :+.

Jammer genoeg heb je er niet super veel meer aan; bike-upgrades zijn sterker. Ik raad mensen die regelmatig meedoen aan Zwift races/group rides dan ook aan om te wachten tot je lvl 40 bent, en dan één van de top bikes te pakken (Cadex Tri plus S-Works SL8, Cannondale SuperSix Evo LAB71 of Pinarello Dogma F 2024 frame) en die te gaan levellen. Ze zijn best duur qua drops en ook om te upgraden, dus alles wat je daarvoor koopt is zonde van het geld.

Tot je lvl 40 bent kun je prima met de Tron bike rijden.

https://zwiftinsider.com/shopping-guide/
En dan te bedenken veel gasten (ook een in mijn team) al die specialized halo fiets hebben. Dat gaat mij echt nooit lukken, al heb ik 3 spesh fietsen max level, ik moet nu nog altijd de drops bij elkaar schrapen. Goed, de sl8 heb ik nu bijna ge-maxed en de cadex gaat niet zo hard helaas. Moet ook nog steeds de meta wielset hebben voor in de sl8…

“Probleem” is dat ik straks weer fulltime buiten fiets en tegen de tijd dat ik terug kom zal er wel weer een SL9 zijn om te levelen en upgraden 8)7 . Die halo fietsen zijn vooral weg gelegd voor de fulltime zwifters.

• raymondw
Kluus schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:34:
[...]

En dan te bedenken veel gasten (ook een in mijn team) al die specialized halo fiets hebben. Dat gaat mij echt nooit lukken, al heb ik 3 spesh fietsen max level, ik moet nu nog altijd de drops bij elkaar schrapen. Goed, de sl8 heb ik nu bijna ge-maxed en de cadex gaat niet zo hard helaas. Moet ook nog steeds de meta wielset hebben voor in de sl8…

“Probleem” is dat ik straks weer fulltime buiten fiets en tegen de tijd dat ik terug kom zal er wel weer een SL9 zijn om te levelen en upgraden 8)7 . Die halo fietsen zijn vooral weg gelegd voor de fulltime zwifters.
Je kan je buitenritten tegenwoordig ook in Zwift laten landen, dan telt het gewoon door.

Zelf probeer ik gewoon lekker de uren te maken, het blijft een spelletje zodat het straks buiten niet zo zwaar is :D

De andere optie is trappen op ERG en het hele gamification deel uit te sluiten. Als ik zie hoe zwaar dat valt bij mijn fiets maatjes, dan ga ik wel voor de ena laatste plek met een zware fiets...

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

raymondw schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:47:
[...]

Je kan je buitenritten tegenwoordig ook in Zwift laten landen, dan telt het gewoon door.

..
Ja klopt, dat doe ik ook, mijn streak is momenteel iets van 80 weken ook daardoor, maar dat telt alleen voor je rider XP (20% plus in stand houden van die streak) en doets niets voor je fiets levels en je drops.

• Torgo
  • Nu online
[...]

Gewoon lekker blijven fietsen :) . Alle (18) ritten van de Tour de Zwift doen de komende 6 weken helpt ook :)

Vandaag mijn Aethos level 5 unlocked, the SL8 had ik als eerste gedaan. Nu nog twee levels de Allez, maar dat is een entry level bike dus dat is nog maar een paar honderd kilometer. En dan kan ik ook de blits maken met de Specialized Project ‘74. Vandaag gehoord dat het 8000km kost om die volledig te kunnen upgraden, dus ik heb ook nog wel een weg te gaan :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkpnnTYJiIFIocEd_V26uLRuZWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMZlnNv9pDd1gkeF0fC2WxWv.jpg?f=fotoalbum_large

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-01 22:28
[...]
Ja joh, volgens mij Zwiften jij en ik al best veel, maar dat valt in het niets bij wat er nodig is voor alle upgrades. Heb net mijn Cadex TT op lvl 2 door hem te selecteren bij events met een pre-selected bike en mijn wegfiets op lvl 3. En dat met gemiddeld 3-4 Zwift ritten per week in de winter.

Lvl 5 scheelt significant (30s op 1u bij 300 watts), dus ik denk dat ik het daar dan ook maar gewoon bij hou. Misschien nog een klim-fiets upgraden (Aethos) omdat dat mijn zwakste punt is, maar een geupgrade SL8/LAB71/Dogma is beter dan een Aethos zonder upgrades.

Ergens is het wel leuk/motiverend dus ik klaag niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 10-01-2026 16:32 ]

• Torgo
  • Nu online
Ypuh schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:29:
[...]
Misschien nog een klim-fiets upgraden (Aethos)
Dat is redelijk goed te doen, 10.000 hoogte meters. En er zijn best wat klim routes dit jaar met Tour de Zwift, dus mooie kans om wat progressie te maken :)

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:56
Ik rij op een bijna gemaxte Canyon Aeroad 2024, maar kan dus beter voor de SL8 gaan? Rij met de nieuwe Enve wielen, maar DT Swiss is sneller? Waar vind je dit soort overzichten?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Torgo
  • Nu online
KW25 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:48:
Ik rij op een bijna gemaxte Canyon Aeroad 2024, maar kan dus beter voor de SL8 gaan? Rij met de nieuwe Enve wielen, maar DT Swiss is sneller? Waar vind je dit soort overzichten?
Het maakt allemaal niet zo gek veel uit hoor. Zwift Insider heeft alle data:

https://zwiftinsider.com/category/reference/frames-wheels/

Ik vraag zelf ook veel aan Chat GPT, maar soms maakt die nog wel een fout, dus beter niet 100% blind op vertrouwen :)

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Torgo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:27:
[...]

Het maakt allemaal niet zo gek veel uit hoor. Zwift Insider heeft alle data:

https://zwiftinsider.com/category/reference/frames-wheels/

Ik vraag zelf ook veel aan Chat GPT, maar soms maakt die nog wel een fout, dus beter niet 100% blind op vertrouwen :)
Let wel op, bijvoorbeeld tussen de pagina’s in jouw link staat ook een artikel uit 2019 waar de disc wheels het snelste zijn maar volgens mij is dat inmiddels achterhaald voor de non-tt frames.

Er staat ook een nieuwer artikel waar een heel ander lijstje uit komt:

https://zwiftinsider.com/top-wheels/

Er is inmiddels aardig wat wildgroei in de zwift insider pagina’s dus goed kijken dat je daar de meest actuele informatie pakt.

[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 10-01-2026 20:43 ]

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:39
Nooit geweten dat je die Halo bikes kunt kopen behalve de Tron bike. Maar even serieus, 10 miljoen drops is echt bizar veel. Ik heb nu level 57 en heb links en rechts wel wat frames en wielen gekocht, maar heb nu net 10 miljoen drops “over”

• Stevie-P
  • Niet online
Voor de efficiëntste zwiftbike moet je op https://zwifterbikes.web.app kijken.

Uiteindelijk is het vooral fijn om met je fiets te kunnen finetunen hoe zwaar een groepsrit gaat zijn. Als je bijvoorbeeld weet dat er een gezellige rit is maar deze net wat aan de lichte kant is voor je, dan pak je lekker een mountainbike. Of andersom een geüpgrade fiets om je training lichter te maken zonder naar een alternatieve rit te moeten zoeken.

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
Dacht dat al die fietsen puur cosmetisch waren haha. Maar race toch niet, doe alleen wat workouts dus dan maakt het toch niets uit.

• Torgo
  • Nu online
Holk schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:03:
Nooit geweten dat je die Halo bikes kunt kopen behalve de Tron bike. Maar even serieus, 10 miljoen drops is echt bizar veel. Ik heb nu level 57 en heb links en rechts wel wat frames en wielen gekocht, maar heb nu net 10 miljoen drops “over”
Stevie-P schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:14:
Voor de efficiëntste zwiftbike moet je op https://zwifterbikes.web.app kijken.

Uiteindelijk is het vooral fijn om met je fiets te kunnen finetunen hoe zwaar een groepsrit gaat zijn. Als je bijvoorbeeld weet dat er een gezellige rit is maar deze net wat aan de lichte kant is voor je, dan pak je lekker een mountainbike. Of andersom een geüpgrade fiets om je training lichter te maken zonder naar een alternatieve rit te moeten zoeken.
OMG, Ik had niet door dat je 10M drops moet betalen voor het frame (van de Project ‘74) en dan ook nog 10M voor de upgrades. Ik heb 11M drops, maar dat is echt veel.

https://zwifterbikes.web.app/ Kende ik nog niet. Net even vergeleken en een level 5 SL8 is (op een vlakke route) nog steeds sneller (paar tienden van een seconde) dan de Project ‘74 met level 3 upgrades. Dat zou betekenen dat ik eerst 3000km + op een langzamere fiets rijd om vervolgens pas na 8000km en 20M drops een paar seconden sneller te zijn. Dat is mij ook wat te gortig. :|

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:37
Vraagje, ik heb hier een kickr shift op zolder staan en wilde eens kijken of ik daar de tennisbal mod op kan doen om het geheel iets minder statisch te maken, maar ik kan zo de cad-files daarvoor niet vinden, plus ik heb mijn bedenkingen of je daar eigenlijk geen 3 of 4 tennisballen per poot zou moeten doen (gezien de kickr shift i.t.t. de trainers maar 2 poten heeft i.p.v. 4). Heeft iemand toevallig ervaring hiermee/tips en/of een cad file zoals deze: https://www.thingiverse.com/thing:5878332/files ?

• kwiebus
  • Nu online
Torgo schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:00:
[...]

[...]

OMG, Ik had niet door dat je 10M drops moet betalen voor het frame (van de Project ‘74) en dan ook nog 10M voor de upgrades. Ik heb 11M drops, maar dat is echt veel.
Ik was ook niet bekend die halo bikes, hoe je die halo bikes kunt unlocken en wat dat aan drops zou moeten kosten, heb zelf op dit moment slechts 17.4M drops dus zou ook nog flink aan de bak moeten om zo'n frame te bemachtigen en te upgraden. Ik zie eigenlijk ook bijna nooit iemand op zo'n halo bike rond rijden. Zelf rij ik alles behalve een TT eigenlijk altijd op een stage 5 Dogma F 2024 met ARC 1100 Dicut Disc wielen.
Pagina: 1 ... 166 167 Laatste