Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 164 165 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-12 11:22
EdwinC schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:06:
en sluit daarmee in ieder geval al een aantal variabelen uit.
Dat is ook het belangrijkste. Maakt eigenlijk niet uit welke ftp test je doet, waar je hem in doet, wanneer je hem doet en welk materiaal je ervoor gebruikt. Zolang je dit maar consistent doet.

Leuk dat je FTP 's ochtends hoger is, maar als je vervolgens je trainingen 's avonds laat na een werkdag doorloopt ga je geen leuke avond hebben :+

Flickr - Strava

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 29-12 11:06
GWBoes schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:20:
[...]

Dat is ook het belangrijkste. Maakt eigenlijk niet uit welke ftp test je doet, waar je hem in doet, wanneer je hem doet en welk materiaal je ervoor gebruikt. Zolang je dit maar consistent doet.

Leuk dat je FTP 's ochtends hoger is, maar als je vervolgens je trainingen 's avonds laat na een werkdag doorloopt ga je geen leuke avond hebben :+
Precies, ik train meestal in de avond (2x per week) en dat is dan in deze periode Zwift waar ik dus workouts neem waarbij ik dan gebruik maak van de FTP. En dan nog 1 weekendrit waarbij ik geen vermogens kan zien en dus fiets op basis van hartslag.

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
De stijfheid van de Kickr Core heb aangepakt door door die op een rubberen trillingsmat voor een wasmachine op de trainingsmat van de Action te leggen. Kan zo veel wiebelen als ik nu zelf wil. De rubberen mat is meer voor de verdeling van de druk naar de zachtere mat eronder.

Ik heb nu de COG met twee Click's en dat vind ik veel fijner omdat ik dan alleen moet onthouden links lichter schakelen en rechts zwaarder.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-12 23:04
Prulleman schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:41:
@Mistraller ik rij de kickr core zonder voorwiel steun. Nooit nagemeten, maar volgens mij is het zo gemaakt dat het niet nodig is.

(Als je van de cog af wil, heb ik misschien wel interesse 😉)
Denk niet dat ik hem ga verkopen ;)
Qua hoogte is het ook niet nodig nee, maar het leek me fijner omdat het stuur dan stabieler staat. Ik had er nu nog de tacx steun onder zitten maar die verkoop ik straks met de bushido mee. De volgende keer probeer ik het inderdaad gewoon zonder steun.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Mistraller
esphome schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:39:
De stijfheid van de Kickr Core heb aangepakt door door die op een rubberen trillingsmat voor een wasmachine op de trainingsmat van de Action te leggen. Kan zo veel wiebelen als ik nu zelf wil. De rubberen mat is meer voor de verdeling van de druk naar de zachtere mat eronder.

Ik heb nu de COG met twee Click's en dat vind ik veel fijner omdat ik dan alleen moet onthouden links lichter schakelen en rechts zwaarder.
Dat is niet praktisch bij mij. De ruimte wordt multifunctioneel gebruikt dus opruimen moet tot een minimum beperkt blijven.
Ik overweeg de rockerfeet met tennisballen door de 3D printer te halen. En dan moet er ook een voorwielsteuntje bij; want die geven 3cm extra hoogte. Mijn broer heeft ze bij AE weg, dus daar ga ik ff proberen hoe dat aanvoelt.

Het nadeel van dingen onthouden is dat je dingen moet onthouden ;) ik ram al mijn hele leven lang met rechts op een shifter (of vroeger; buiscommandeur) voor zowel up als down. Dat gaat er niet zomaar uit :P

---------------

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:27
Kluus schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:18:
[...]
Waarom niet in Zwift als je dat al hebt? ;) Zwift heeft verschillende testen hiervoor, inderdaad de ramp test maar ook de klassieke 20 minuten test (in twee varianten).
Ah, toen ik Zwift nog gebruikte was er volgens mij alleen de ramp test en die overdreef mijn capaciteiten nogal :)

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• GerbenBK
GWBoes schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:20:
[...]
De vraag was "hoe optimaal te presteren". Ik lees dat als: hoe haal ik het meest uit mijn lijf?

In dat geval kun over het algemeen je beter 's ochtends dan 's avonds trainen :). Maar misschien goed om eerst samen af te stemmen wat dat 'optimaal' betekent voor de vraagsteller.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:49
Kluus schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:18:
[...]

Waarom niet in Zwift als je dat al hebt? ;) Zwift heeft verschillende testen hiervoor, inderdaad de ramp test maar ook de klassieke 20 minuten test (in twee varianten).

En nog iets wat the grade heet, dat is meer een in-game ftp test die je aflegt in simulatie mode ipv ERG/slope mode door een bepaalde klim maximaal op te rijden welke je bovenaan een indicatie van FTP geeft (maar dat is uiteraard de minst exacte methode).
Hoe lang is die sim mode klim in Zwift?

Denk dat dat ook eigenlijk wel een hele mooie test is.

De ramp test is het minst precies IMO, maar is wel het best herhaalbaar, wat ook wat waard is. Een 20m test is best lastig om goed te doen en vraagt (IMO) mentaal meer dan een Ramp test. Klinkt wel heftig zo'n maximaal test, maar uiteindelijk doen echt maar de laatste paar minuutjes pijn, terwijl je bij een goede 20m test je best wel lang met zo'n zeurend gevoel aan het rijden bent vanaf minuut 10-12.

• EdwinC
Voor mij is "zo optimaal mogelijk presteren", datgeen wat het meest representatief is voor mijn werkelijke FTP zodat de trainingen welke FTP based zijn ook maximaal effect hebben.

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:24
Requiem19 schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:21:
[...]

Hoe lang is die sim mode klim in Zwift?

Denk dat dat ook eigenlijk wel een hele mooie test is.

De ramp test is het minst precies IMO, maar is wel het best herhaalbaar, wat ook wat waard is. Een 20m test is best lastig om goed te doen en vraagt (IMO) mentaal meer dan een Ramp test. Klinkt wel heftig zo'n maximaal test, maar uiteindelijk doen echt maar de laatste paar minuutjes pijn, terwijl je bij een goede 20m test je best wel lang met zo'n zeurend gevoel aan het rijden bent vanaf minuut 10-12.
Een ramp test is net goed voor aerobe renners omdat het de aerobe capaciteit nauwkeurig meet door een geleidelijk opgebouwde, minder stressvolle inspanning tot uitputting, (ideaal voor het bepalen van trainingszones.) Het is minder geschikt voor pure anaerobe/sprinterstypes, omdat hun vermogen om lang op een hoog (anaeroob) vermogen te presteren de test kan vertekenen en een te hoge FTP-schatting kan geven, wat hun specifieke, explosieve kracht niet goed weergeeft.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:00

Kluus

Gang is alles

GerbenBK schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:06:
[...]

Ah, toen ik Zwift nog gebruikte was er volgens mij alleen de ramp test en die overdreef mijn capaciteiten nogal :)
Die ramp test is veel later gekomen dan de 20 minuten testen dus dan heb je die gewoon over het hoofd gezien denk ik. ;)

@Requiem19 het segment voor “the grade” is 3,52 km aan 8,6%. Na de release heeft Zwift er nog best wat aan zitten tunen met betrekking tot de interpretatie van het resultaat, dus dat zou wel beter moeten zijn nu. Maar een ander ding is dat je niet de nodige voorbereidings segmenten hebt zoals je bin de 20 minuten test wel krijgt om je anaerobe systeem uit te putten.

Er is wel een bepaalde route die wordt aanbevolen als je the grade als FTP test wil gebruiken met een bepaalde aanloop, maar verder wordt je gewoon in de vrije virtuele wereld gedropt zeg maar.

Het is denk bedoeld als laagdrempelige indicatie voor mensen die geen zin hebben om specifiek te testen.

Meer info:
https://zwiftinsider.com/segment/the-grade-kom/

• Requiem19
Cloclo100 schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:34:
[...]

Een ramp test is net goed voor aerobe renners omdat het de aerobe capaciteit nauwkeurig meet door een geleidelijk opgebouwde, minder stressvolle inspanning tot uitputting, (ideaal voor het bepalen van trainingszones.) Het is minder geschikt voor pure anaerobe/sprinterstypes, omdat hun vermogen om lang op een hoog (anaeroob) vermogen te presteren de test kan vertekenen en een te hoge FTP-schatting kan geven, wat hun specifieke, explosieve kracht niet goed weergeeft.
Ik weet niet of dat precies klopt. Als je echt héél aeroob bent zal een ramp test je FTP onderschatten.

Die 75% van je laatste minuut is heel generiek en gebaseerd op de gemiddelde populatie.

Je zou het eig een paar keer moeten vergelijken met een lactaat test en dan voor jezelf weten of je 70% moet gebruiken van die laatste minuut of juist 78% bijv

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:24
Requiem19 schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:04:
[...]

Ik weet niet of dat precies klopt. Als je echt héél aeroob bent zal een ramp test je FTP onderschatten.

Die 75% van je laatste minuut is heel generiek en gebaseerd op de gemiddelde populatie.

Je zou het eig een paar keer moeten vergelijken met een lactaat test en dan voor jezelf weten of je 70% moet gebruiken van die laatste minuut of juist 78% bijv
Ik denk gewoon dat dit voor de gemiddelde amateurrenner niet zo héél veel uitmaakt. Ik heb een 20-minuten test gedaan en dan een week later een ramp-test en het gemeten FTP was nagenoeg hetzelfde. (Ik ben best aeroob voor alle duidelijkheid) Alleen vind ik persoonlijk de ramptest fijner om doen (lees: korter) en ben ook hiermeer verder gegaan. Mijn eFTP bij intervals.icu zit ook ongeveer in dezelfde range dus wat mij betreft best betrouwbaar. Ik meen bijéén van de beter worden podcasts gehoord te hebben dat dit niet betrouwbaar was voor echt anaerobe renners.

Voor de extremen in VO2-max en dergelijke zou ik maar één test echt betrouwbaar zien en dat is een uurtest of labtest. Ramptest lijkt me meer voor het plebs en dan voldoende :). My two cents

• esphome
  • Niet online
Mistraller schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:04:
[...]
Het nadeel van dingen onthouden is dat je dingen moet onthouden ;) ik ram al mijn hele leven lang met rechts op een shifter (of vroeger; buiscommandeur) voor zowel up als down. Dat gaat er niet zomaar uit :P
Hahaha ik wil ook nog wel eens naar buiscommandeur reiken om het voorblad te wisselen en dan zit er geen hendeltje. Zit er zo in gebakken. Achter schakelen deed ik al heel lang met een hendeltje aan het einde van bocht van het stuur, ik heb daar nu dan geen probleem mee.
Van mij mogen zo weer een buiscommandeur erop zetten voor alleen het voorblad, gaat net zo gemakkelijk. Ik pak ook met links de bidon en zo zit het al in het geheugen van de arm om onderaan te rond te reiken. De bidon op zit buis pak ik dan weer met rechts. Mensen zijn echt gewoonte dieren.

• Requiem19
Cloclo100 schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:18:
[...]

Ik denk gewoon dat dit voor de gemiddelde amateurrenner niet zo héél veel uitmaakt. Ik heb een 20-minuten test gedaan en dan een week later een ramp-test en het gemeten FTP was nagenoeg hetzelfde. (Ik ben best aeroob voor alle duidelijkheid) Alleen vind ik persoonlijk de ramptest fijner om doen (lees: korter) en ben ook hiermeer verder gegaan. Mijn eFTP bij intervals.icu zit ook ongeveer in dezelfde range dus wat mij betreft best betrouwbaar. Ik meen bijéén van de beter worden podcasts gehoord te hebben dat dit niet betrouwbaar was voor echt anaerobe renners.

Voor de extremen in VO2-max en dergelijke zou ik maar één test echt betrouwbaar zien en dat is een uurtest of labtest. Ramptest lijkt me meer voor het plebs en dan voldoende :). My two cents
Intervals.icu gebruikt dezelfde methodiek. Best power x % = ftp estimation. Met verschil dat zij ook op bijv een max effort van 5min al extrapoleren.

En eens met het nut van de ramp test, mits je na een tijdje uitvogelt of hij voor jou te hoog of te laag schat. Ik heb hem in het begin gebruikt en ben toen een paar keer over de kop gegaan in een TR blok van 6 weken omdat de RT bij structureel 15-20 watt te hoog schatte.

Waren al m’n trainingszones dus verkeerd :). Nu zou ik dat sneller zien in een blok, maar als beginnend indoor rijder denk je vooral dat je gewoon moet doorbuffelen.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:50
wat ik ook tricky aan de ramp test vind, is dat je er "goed" in kan worden, dus betere waardes kunt scoren zonder daadwerkelijk sterker te zijn geworden ;)

That said, 20min ftp test zijn best moeilijkm, daarvoor moet je best goed kunnen pacen en weten wat je kunt. En zelfs dan nog, maakt vorm van de dag en de omstandigheden best veel uit (ben je moe, is het warm, wat heb je gegeten, etc).

• L2GX
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-12 23:09
Hoi allemaal.
Vraagje voor jullie; ik wil een fitness trainer kopen. Ik kom niet uit de naamgeving, dus ik ga even vertellen wat ik denk te willen:
-het budget is erg schamel, rond de 400 euro
-een model met zadel en stuur (een hele fiets + roller is te groot voor de plaats waar ik hem moet opbergen)
-ik heb slechte knieën dus moet geen zware weerstand hebben. Ik rij buiten nooit sneller dan 30kmh.
-iets waar ik een laptopsteun op kan zetten en fietsen terwijl ik een oogje op de mailbox hou?
-ik fiets liever buiten maar daar heb ik geen tijd meer voor, dus virtuele fietstochten zouden leuk zijn, dan heb ik bluetooth nodig, maar welke? (racen doe ik niet, gezien de knieën)

Iets meer informatie over mijn situatie: ik woon in Brussel en kan na het werk, tijdens de file-uren, niet fietsen wegens teveel luchtvervuiling. We hebben net een hondje genomen en daar moet ik s'ochtends en s'avonds mee wandelen, leuk maar geen oefening (joggen gaat niet wegens knieën).
Vroeger ging ik rond 22h als de stad kalm is fietsen, maar daar heb ik nu geen tijd meer voor wegens het hondje. De bedoeling is dus om tijdens de werkuren minstens twee keer per dag te fietsen terwijl ik lees, opleidings-videos kijk of de mailbox in de gaten hou.
Ik ben daarbij beperkt tot mijn home office, en de maximale lengte van de trainer is daardoor 140 cm.

En het budget is dus erg weinig, vandaar dat ik even vraag of er wat inzichten of opmerkingen zijn. Is er een goedkoop merk dat ik best bekijk of net als de pest moet vermijden? Gaat de stabiliteit van een instapmodel dusdanig slecht zijn dat ik een laptopsteun kan vergeten?

Ik weet dat het onderwerp weg geëvolueerd is van de oubollige cardio-trainers van weleer, maar alle raad is welgekomen!

[ Voor 4% gewijzigd door L2GX op 15-12-2025 17:58 ]

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:19
Zwift The Grade is een leuke test, qua resultaat kom ik meestal 10w onder m'n ftp uit.
Op de Alp du Zwift kan ik dat vermogen ook echt een uur pacen, sub 60min 💪🏼

Als ik buiten test met Favero dual PM, dan zit ik qua resultaat tussen de verschillende app resultaten.
Maar dus 10w hoger dan wat Zwift aangeeft.

Alleen de Coros blijft steevast 20w teveel aangeven. Maar dat is AI gedreven 🤡
Verschil tussen Zwift en Coros is dan 30w cq 10%

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:52
Vind persoonlijk je 5 minuten waarde de beste indicator (naast 20 minuten waarde). Beide kun je gewoon binnen en buiten, tijdens group rides/races/solo doen. 20 minuten is wel heftig, maar een TT of lange finale en dat is wel goed te doen. Iets als de Vulcano Climb of New York KOM zijn wel geschikte heuveltjes in Zwift voor 5min.

Het idee van een ramp-test is wel te begrijpen, maar anders dan een consistente methode kun je er verder weinig mee. Het blijft een berekende waarde en lijkt me ook een minder nuttige training dan 5/20 minuten waardes.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-12 21:17

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ramptest is natuurlijk wel makkelijk als je helemaal geen idee hebt wat je FTP is. Zeker als beginner is het wel lastig om jezelf 20 minuten te pacen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• EdwinC
Ik snap de discussie m.b.t. omstandigheden en nut etc. Maar voor mij als beginnend Zwifter en iemand die voornamelijk workouts doet is het echt handig om die test te doen. Daarbij zoals gezegd het liefst iedere keer onder dezelfde omstandigheden.

Anyways: Ik heb hem gisteren gedaan en mijn pacing beter kunnen uitvoeren (echt kapot op het einde) en heb een progressie gezien van bijna 10% in 30 dagen, wat enerzijds komt door betere pacing en anderzijds ook door mijn training.

Hierdoor zullen mijn VO2Max en SweetSpot workouts ook weer beter aansluiten bij mijn werkelijke FTP wat hopelijk een beter trainingsresultaat tot gevolg heeft.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Jaja, W/Kg willen we horen. :P

• EdwinC
Hup dan van 2,55w/kg naar 2,8w/kg en ik heb mijn doel voor Alpe D'Huzes gelegd op 3,30 - 3,40. Dus ik heb nog flink wat stappen te maken in de komende 6 maanden.

Nu ben ik al 43 jaar dus het verval is ingezet 😅 maar dat gaan we gewoon proberen terug te draaien 🚴

[ Voor 21% gewijzigd door EdwinC op 16-12-2025 08:52 ]

• Requiem19
EdwinC schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:51:
[...]

Hup dan van 2,55w/kg naar 2,8w/kg en ik heb mijn doel voor Alpe D'Huzes gelegd op 3,30 - 3,40. Dus ik heb nog flink wat stappen te maken in de komende 6 maanden.

Nu ben ik al 43 jaar dus het verval is ingezet 😅 maar dat gaan we gewoon proberen terug te draaien 🚴
En naast het draaien aan de 'w' knop van de w/kg kun je wellicht ook nog draaien aan de 'kg' knop? :P

Niet te gek natuurlijk als je hard traint. Maar iets mega eenvoudigs als gewoon geen suiker/zoete meuk meer eten (behalve tijdens trainingsritjes!) werkt als een raket.

• EdwinC
Ik heb idd wel het plan om nog 4 kilo af te vallen. Van 91kg naar 87kg. Voor iemand van 1.90m geen gek gewicht dacht ik zo.

• GerbenBK
Requiem19 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:39:
[...]
iets mega eenvoudigs als gewoon geen suiker/zoete meuk meer eten (behalve tijdens trainingsritjes!) werkt als een raket.
Het werkt inderdaad als een dolle, maar voor mij niet altijd 'mega eenvoudig' om te laten staan :9

• Requiem19
GerbenBK schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:46:
[...]

Het werkt inderdaad als een dolle, maar voor mij niet altijd 'mega eenvoudig' om te laten staan :9
Nee, zeker met deze weken/dagen is het wel echt heeuuulll lastig.

Maar als je een mooi doel hebt in de toekomst en je weet dat het een stuk makkelijker wordt als je minder 'ballast' omhoog hoeft te slepen kan dat motiverend werken.

Voor mij persoonlijk is dan de regel nul kunstmatige suiker/meuk. Als ik dan 'af en toe' doe, of 'een beetje' werkt het niet. Laat ik me weer gaan :D.

Vorig jaar en dit jaar zo toch wel in een paar maanden van rond de 72 kg naar 65-67 kunnen gaan voor grote evenementen. Dat scheelt dan bergop toch al snel 20-30 watt.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik heb besloten om van mijn gewicht maar een goed voornemen te maken en me er vanaf januari weer druk om te maken. O-)
Gezien de planning van komend jaar qua fietsactiviteiten wordt het wel makkelijker van als het gewicht weer wat omlaag gaat. (AGR, 10 dagen Beierse alpen, zomervakantie Vogezen en meer van Geneve)

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:53
@blitzkrieg zo zit ik er ook een beetje in. Zolang deze maand het niet TE erg word is er niks aan de hand. We hebben nog een paar maanden daarna om weer op te bouwen toch? :)

Strava | AP | IP | AW

• GerbenBK
Requiem19 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:56:
[...]
Maar als je een mooi doel hebt in de toekomst en je weet dat het een stuk makkelijker wordt als je minder 'ballast' omhoog hoeft te slepen kan dat motiverend werken.
Same here! Ik 'moet' 7 januari El Teide weer op en dat werkt heel motiverend. Daarnaast heb ik een foto van Bauke in mijn koelkast hangen...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMwB7t7qfWj6g26mgMpmW8pKeW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQ9Er87gtx5Cn3B27Fw9yK74.jpg?f=fotoalbum_large

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:17
Als ik naar die foto kijk heb ik mijn roeping blijkbaar gemist 🤐

• Ypuh
Wat zijn het toch idolen hé, die wielrenners.

Beeld me zo in dat Bauke aan beide armen 5 dames heeft als ie een avondje de kroeg in gaat in Zuidhorn.

• Prulleman
  • Laatst online: 11:05
Ypuh schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:50:

Beeld me zo in dat Bauke aan beide armen 5 dames heeft als ie een avondje de kroeg in gaat in Zuidhorn.
Praat eens met Thomas Dekker

Strava

• GerbenBK
Als ik me goed herinner was deze foto genomen een dag na de Tour…topsport is idd niet gezond.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Enige wat ik van Bauke overneem is dat je een zak Haribo-beertjes leeg kan eten als je gefietst hebt. :P

• NLEnigma
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-12 09:35
Gisteravond wilde ik een ramp test doen om mijn FTP te toetsen. Na eerst een gestructureerde training in MyWoosh daarom daarna de ramp test geselecteerd en trappen maar. Goed dat is eerst gemakkelijk fietsen maar wordt natuurlijk langzaam aan steeds zwaarder. De aandacht ging dus ook steeds meer naar het trappen ipv kijken naar het schermpje. Toch na een tijdje al aardig in het rood trappen viel mij op dat mijn getrapte wattage ~40W onder het opgegeven wattage lag van de stap in de helling (~300W opgegeven en 260W aan het trappen). Dus na het nog kort aan te kijken toch de test gestopt.

Achteraf even zitten nadenken waar dit aan kan liggen en ik kan eigenlijk maar 1 ding bedenken:
Ik heb een maand geleden een zwift cog geïnstalleerd, en dan specifiek de versie voor Elite (want korting)... Die heeft een iets groter aantal tandjes dan de normale (?), dus het vliegwiel zal wel trager dan normaal draaien. Dit in combinatie met het kleine blad voor (want betere kettinglijn), en de budgetoptie van Decathlon (VR D100). Kan het zijn dat het vliegwiel gewoon te langzaam aan het draaien was om voldoende weerstand te genereren voor het wattage?
Dan zou de oplossing zijn om een kleinere sprocket in de cog te stoppen en eventueel voor op het grote blad. Zitten er nog limitaties aan hoe klein hij achter mag zijn of kan gewoon de kleinste uit de cassette er in?

• EdwinC
NLEnigma schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:10:
Gisteravond wilde ik een ramp test doen om mijn FTP te toetsen. Na eerst een gestructureerde training in MyWoosh daarom daarna de ramp test geselecteerd en trappen maar. Goed dat is eerst gemakkelijk fietsen maar wordt natuurlijk langzaam aan steeds zwaarder. De aandacht ging dus ook steeds meer naar het trappen ipv kijken naar het schermpje. Toch na een tijdje al aardig in het rood trappen viel mij op dat mijn getrapte wattage ~40W onder het opgegeven wattage lag van de stap in de helling (~300W opgegeven en 260W aan het trappen). Dus na het nog kort aan te kijken toch de test gestopt.

Achteraf even zitten nadenken waar dit aan kan liggen en ik kan eigenlijk maar 1 ding bedenken:
Ik heb een maand geleden een zwift cog geïnstalleerd, en dan specifiek de versie voor Elite (want korting)... Die heeft een iets groter aantal tandjes dan de normale (?), dus het vliegwiel zal wel trager dan normaal draaien. Dit in combinatie met het kleine blad voor (want betere kettinglijn), en de budgetoptie van Decathlon (VR D100). Kan het zijn dat het vliegwiel gewoon te langzaam aan het draaien was om voldoende weerstand te genereren voor het wattage?
Dan zou de oplossing zijn om een kleinere sprocket in de cog te stoppen en eventueel voor op het grote blad. Zitten er nog limitaties aan hoe klein hij achter mag zijn of kan gewoon de kleinste uit de cassette er in?
Maar hij meet toch gewoon aantal omwenteling en het koppel dat er op de as komt te staan, dit resulteert in een vermogen. Mywoosh of welk andere app die je gebruikt weet toch ook niet welk voorblad je gebruikt.

Dus mij lijkt het daar niet in te zitten.

[ Voor 74% gewijzigd door EdwinC op 17-12-2025 09:38 ]

• Prulleman
Er zijn wel trainers met grenzen in de weerstand bij een bepaalde gear ratio en cadans. Dit is veel ter sprake geweest bij de flux. Maar bij de modernere of luxere trainers eigenlijk niet van toepassing. Misschien dat een budget Decathlon trainer er wel last van heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxLaRIBzTIRoL-RUBxap5CaUFYk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OtinJIq9HNkY8TLVPYL4kOT6.png?f=user_large

Strava

• raymondw
Cog of cassette maakt niet uit.
Het verschil zit eerder in de trainer of de software.
Heb zelf toevallig van de week gewisseld tussen Zwift en mywhoosh, geen verschil in power gezien tussen de twee.
Ik zou eerder gokken op een afwijking in de trainer....
Niet toevallig een screenshot gemaakt?

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-12 11:22
Ik denk ook dat de reden die @Prulleman noemt het is. De VR D100 heeft een flink lager maximaal vermogen dan de instap direct drive trainers van andere merken (600W vs ca.1500-1800W), ook de max helling is een stuk lager (6 vs 10-15) dus ik verwacht dat hij bij lagere vliegwiel snelheden ook een stuk minder krachtig is.

Ik zou proberen het grote blad voor te gebruiken, dan verhoog je de vliegwielsnelheid en de cog werkt ook wel op het grote blad in mijn ervaring.

Flickr - Strava

• GerbenBK
Ypuh schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:50:

Ook altijd mooie anekdote van Thijs Zonneveld dat ie dan na het seizoen ergens op het strand lag en een moeder met kind voorbij loopt en het kindje aan haar moeder vraagt "Wat heeft die meneer?" De moeder fluistert dan terug "Dat is een wielrenner". :)

• esphome
  • Niet online
Net als op de racefiets buiten fiets ik op meer voor mijn plezier en voor ook de gezondheid. Helpt goed, nadat ik in november helemaal niet gefiets had. Nu om de dag op de fiets binnen en dan elke keer 5 minuten langer. Ik zit nu op 30 minuten per keer begin nu de eerste zweetdruppels op de mat te zien na afstappen ondanks de twee ventilatoren.

Wel elke keer niet te snel willen starten vanwege dat de knieën mij kostbaar zijn en ik nog in het volgende jaar buiten lange afstanden wil fietsen. Als ik die nu overbelast dan moet ik een lange tijd rustiger aandoen. Voorkomen is beter dan genezen.

Als het goed is krijg ik mijn vlinderstuur eerdaags binnen en dan wordt mijn 40 jaar oude Koga Miyata Roadspeed gestript van de remmen, versnellingen en remgrepen en gaat dan verder als fiets voor binnen op de Kickr Core waar al een COG opzit.

Als het meezit dan kan de buitenfiets weer van de haak op zolder en weer naar buiten in februari net als dit jaar. Ondertussen wat zweetdruppels laten en weer de wei in, klaar voor de duizenden kilometers.

• esphome
  • Niet online
GerbenBK schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:06:
[...]

Ook altijd mooie anekdote van Thijs Zonneveld dat ie dan na het seizoen ergens op het strand lag en een moeder met kind voorbij loopt en het kindje aan haar moeder vraagt "Wat heeft die meneer?" De moeder fluistert dan terug "Dat is een wielrenner". :)
Die probeerde nog wat mogelijk was op het strand in te kleuren, alles inkleuren moest dan op het naaktstrand.

• NLEnigma
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-12 09:35
Prulleman schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:45:
Er zijn wel trainers met grenzen in de weerstand bij een bepaalde gear ratio en cadans. Dit is veel ter sprake geweest bij de flux. Maar bij de modernere of luxere trainers eigenlijk niet van toepassing. Misschien dat een budget Decathlon trainer er wel last van heeft.
[Afbeelding]
Daar lijkt het me wel in te zitten, of er moet precies een zweetdruppel op de ERG knop gevallen zijn.
De Elite COG heeft 18 ipv 14 tanden, in combinatie met het kleine blad voor (34) zal zo'n grafiek wel wat steiler worden.
Dit is het grafiekje van de power in Strava:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoaILy73faT1f4ByT0a1F6huarY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mpO6FefdaJdjUn1FinIA3z0t.png?f=fotoalbum_large
Daarin zie je mooi de stapjes (met wat overshoot) tot iets boven de 250. Daarna zal het dan wel een stukje variatie in trapsnelheid zijn
GWBoes schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:48:
Ik denk ook dat de reden die @Prulleman noemt het is. De VR D100 heeft een flink lager maximaal vermogen dan de instap direct drive trainers van andere merken (600W vs ca.1500-1800W), ook de max helling is een stuk lager (6 vs 10-15) dus ik verwacht dat hij bij lagere vliegwiel snelheden ook een stuk minder krachtig is.

Ik zou proberen het grote blad voor te gebruiken, dan verhoog je de vliegwielsnelheid en de cog werkt ook wel op het grote blad in mijn ervaring.
Dan ga ik dat eerst proberen! 18 tands wiel vervangen door een 14 (ik heb nog een casette liggen) is geen optie?

• Prulleman
NLEnigma schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:50:
[...]

Daar lijkt het me wel in te zitten, of er moet precies een zweetdruppel op de ERG knop gevallen zijn.
De Elite COG heeft 18 ipv 14 tanden, in combinatie met het kleine blad voor (34) zal zo'n grafiek wel wat steiler worden.
Dit is het grafiekje van de power in Strava:
[Afbeelding]
Daarin zie je mooi de stapjes (met wat overshoot) tot iets boven de 250. Daarna zal het dan wel een stukje variatie in trapsnelheid zijn
[...]

Dan ga ik dat eerst proberen! 18 tands wiel vervangen door een 14 (ik heb nog een casette liggen) is geen optie?
Doe eerst eens een (kort) ritje op het grote blad.. dan zie je gelijk ofcdaar het probleem in zit. Makkelijker dan de cog uit elkaar halen😉

Strava

• esphome
  • Niet online
Ik heb de nieuwe Zwift Click v2 controllers gekocht en die werken prima...in ieder geval voor een tijdje. Ineens deden ze het maar een paar minuten en zo kon ik weer teruggaan naar de Click v1 die nog heb en werkt perfect.

Na enig lezen bleek het een bekend probleem te zijn als je niet live bij Zwift fietst. De Click v2 belt immers naar huis om de zoveel dagen naar huis en is dat succesvol, dan krijg je weer een paar dagen gebruik erbij enz enz.

Daarom werken ze ook eerst een paar minuten na het starten en in die tijd die naar huis en lukt dat niet dan kun je niet meer schakelen of de andere buttons op de controllers te gebruiken.

Update: een nacht de knoopcellen eruit gehad en leverde geen extra grace periode op. Het is inderdaad een "device lock" die Zwift toepast en de URL bevat "d-lock-service".

Afwachten of daar een oplossing voor komt en tot die tijd liggen de Clicks in de doos met de reserve COG...of zolang in de kerstboom hangen. Ze hebben mooie gekleurde knoppen en geven ook verschillende kleuren licht in het begin als ik ga fietsen. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door esphome op 20-12-2025 10:34 ]

• esphome
  • Niet online
Vandaag ook het nieuwe stuur gemonteerd en het verstelbaar stuur en zo niet goedkoop met over de 100 euro. Hij is wel perfect af te stellen en ik krijg bij beugelstuur tintelingen in het binnen een deel van handen gedurende de nacht als ik gefiets had. (Carpaal tunnel syndroom)
Erg bijzonder dat de ene kant van de ringvinger op die zenuw zit en de andere zijde op een anderen.

Het is een Egrotec AHS premium stuur en je kunt de hoek instellen en de uiteinden (hoorn) dan nog apart draaien zodat je daar ook een rechte pols hebt.

Ik heb de 25,4mm uitvoering en van Ergotec ook de stuurpen die in de 22,2mm vorkbuis gaat. De verstelbare Ahead had ik nog liggen. Ik kan het zo nog aanpassen aan wat het best werk voor mij.

Afbeeldingslocatie: https://www.ergotec.de/files/Produkte/85223001.jpg

https://www.ergotec.de/nl...ukt/ahs-premium-31-8.html

• esphome
  • Niet online
klaaas schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:09:
De Click V2 werkt hier niet icm Rouvy. Staat ook op de website van Rouvy.
De Click v2 werkt alleen via Zwift zelf omdat die moet authentificeren bij Zwift en dan kun je hem weer twee dagen gebruiken. Gebruik je andere software dan Zwift kun je nog de Click v1 gebruiken.

Zie ook mijn posting hierboven: esphome in "Het grote indoor cycling topic"

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-12 22:06

Hoogie2004

Whohooooo

Voor mij werkt de workaround voor Rouvy nog steeds met de Click v2.

Zwift opstarten, alles koppelen en 15 seconden wachten. Netjes afsluiten.
Daarna Rouvy starten en alles werkt als een zonnetje,

My iRacing profile | Strava

• esphome
  • Niet online
Hoogie2004 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:51:
Voor mij werkt de workaround voor Rouvy nog steeds met de Click v2.

Zwift opstarten, alles koppelen en 15 seconden wachten. Netjes afsluiten.
Daarna Rouvy starten en alles werkt als een zonnetje,
Voor twee dagen en dan mag je het weer opnieuw doen. Heb jij een andere ervaring dan lees ik dat graag.

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-12 22:06

Hoogie2004

Whohooooo

esphome schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:21:
[...]

Voor twee dagen en dan mag je het weer opnieuw doen. Heb jij een andere ervaring dan lees ik dat graag.
Klopt elke 24-48 uur, maar mijn routine is inmiddels even Zwift opstarten en dan afsluiten, Rouvy opstarten.

Het scheelt me een cassette + body kopen voor de Kickr 2, dus makkelijk verdiend met 1 minuut extra opstart tijd...

My iRacing profile | Strava

• esphome
  • Niet online
Hoogie2004 schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:25:
[...]

Klopt elke 24-48 uur, maar mijn routine is inmiddels even Zwift opstarten en dan afsluiten, Rouvy opstarten.

Het scheelt me een cassette + body kopen voor de Kickr 2, dus makkelijk verdiend met 1 minuut extra opstart tijd...
De prijs was inderdaad aantrekkelijk en vandaar ik nu ook reserve COG heb. Maar er zit een haakje aan en niet alleen om ze in de kerstboom te hangen. ;)

Eens afwachten of er een oplossing voor komt, voor jou binnen Rouvy of in het algemeen.

• Mistraller
Waar het nu aan lag weet ik nog steeds niet, maar het was echt een volkomen waardeloze fietsrit. Eerst wilde Zwift niet lekker connecten, de Core werd over Wifi niet meer gezien (vorige keer wel), dus dan maar via BT (ANT+ later ook geprobeerd)
Alles gekoppeld rijden maar. Geen gear in beeld. Hij leek wel te "virtualshiften" maar omdat ik toch de feedback al mis, was het zonder gear aanduiding helemaal shit. Ook onder de hardware setup was alle instelling voor virtual shifting verdwenen.
Hele bende opnieuw opgestart, en ineens, ja hoor, de gear stond er weer bij. Nu ja, 20 minuten klooien verder, we kunnen fietsen.
Het voelde wel erg makkelijk allemaal, tot ik bij die hellingen van de metro in New York kom. 19% omhoog, weerstand stijgt nauwelijks, alsof je in ERG rijdt; maar in ERG zie je wel je speed dalen bij een klim, maar nee hoor, ik kwam met 33km/h boven aan??
Gekeken of alle devices nog steeds gekoppeld waren in Zwift, ja hoor, 5 blokjes connected.
Even getwijfeld of ik mijn trouwe Tacx Bushido maar moest pakken, maar dan was ik nog meer tijd kwijt.
Het ritje maar uitgereden en allesbehalve voldaan van de fiets gestapt.
Wat er nu mis ging weet ik niet, ik zag wel dat zowel de Kickr als Zwift meenden dat ze een software update moesten binnenharken.
Hoop dat het een eenmalige glitch was of dat ik een kennelijke geheime switch verkeerd heb staan oid. :?

---------------

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:22
Mistraller schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 23:56:

Het voelde wel erg makkelijk allemaal, tot ik bij die hellingen van de metro in New York kom. 19% omhoog, weerstand stijgt nauwelijks, alsof je in ERG rijdt; maar in ERG zie je wel je speed dalen bij een klim, maar nee hoor, ik kwam met 33km/h boven aan??
Die hellingen de metro uit gaan ook heel makkelijk, het moet een soort roltrap voorstellen.
Dus geen bug maar een feature :+

• Kluus

Kluus

Gang is alles

silencedead schreef op woensdag 24 december 2025 @ 06:54:
[...]

Die hellingen de metro uit gaan ook heel makkelijk, het moet een soort roltrap voorstellen.
Ja dit inderdaad, zag het ook al op je strava @Mistraller maar dat hoort dus. Staat ook wel duidelijk aangegeven met van die grote dikke bewegende pijlen op de weg op zich...

Edit: Toen ze net uit waren voelden ze overigens wel zwaar (maar ging je alsnog snel) alleen ze hebben daar in de laatste patches aan lopen tweaken.

[ Voor 16% gewijzigd door Kluus op 24-12-2025 08:52 ]

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10:52
Door dat soort rare dingen (roltrappen) snap ik echt de populariteit van zwift niet. Volgens mij echt alleen maar om de hoeveelheid gebruikers waardoor het druk is. Helaas is dat bijvoorbeeld op een ROUVY een stuk minder

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-12 14:08
Zwift is ook veel meer gericht op het sociale en gamification gedeelte van het indoor fietsen. Ja je kunt ook prima wedstrijden doen en trainingen maar het is bovenal gericht om sociaal te fietsen met wat leuke/onnodige(doorhalen wat niet van toepassing is) gimmicks.

Zelf vind ik het vooral fijn dat het gewoon goed werkt, niet probeert te realistisch te zijn en er gewoon veel mogelijkheden zijn voor allerlei events.

• Torgo
  • Laatst online: 11:14
tjubbie schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:19:
Door dat soort rare dingen (roltrappen) snap ik echt de populariteit van zwift niet. Volgens mij echt alleen maar om de hoeveelheid gebruikers waardoor het druk is. Helaas is dat bijvoorbeeld op een ROUVY een stuk minder
De roltrap vind ik zelf ook niet echt veel toevoegen maar Zwift probeert niet ultra realistisch te zijn. Je hebt ook power-ups e.d. Uiteindelijk draait het om watt & watt/kg en maakt de km/u niet zoveel uit, wat mij betreft. Die metric (km/u) is buiten ook niet zo consistent (wel/geen wind, solo vs groepsrit, e.d.)

• Kluus

Kluus

Gang is alles

tjubbie schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:19:
Die roltrappen zijn inderdaad wat vreemd maar het gaat hier echt maar om stukjes van een paar meter he, je wordt daar even een tunnel uit geboost, waarschijnlijk omdat ze dat stuk eigenlijk vlak hadden willen hebben maar dat kwa level design niet kon.

Zoals @la_fusion terrecht aanhaalt spreekt die gamification (roltrappen (mja ok, meh), powerups, leveling) veel mensen (waaronder mijzelf) ook juist aan. Binnen fietsen moet voor mij geen simulatie zijn van buiten fietsen, dan zou ik er zelf niets aan vinden en echt alleen buiten gaan fietsen.

Edit: Rouvy zou voor mij het enige alternatief zijn als Zwift er niet zou zijn denk ik, maar ik verwacht dat ik dat persoonlijk alsnog snel heel saai ga vinden en dan eerder gewoon in het donker naar buiten zou gaan op de winterdag (waar ook iets voor te zeggen is natuurlijk maar dat is dan dus einde "indoor cycling" voor mij) ;). Heel af en toe zou ik dan nog Rouvy aanslingeren als ik een bepaald klimmetje voor de vakantie zou willen verkennen ofzo denk ik.

[ Voor 20% gewijzigd door Kluus op 24-12-2025 09:55 ]

• Mistraller
silencedead schreef op woensdag 24 december 2025 @ 06:54:
[...]

Ik heb in die rit 200 meter klimwerk zitten. Totale AVG speed ~31 zweetdruppels: 0.

Zwift gedroeg zich alsof ERG aan stond. Maar dan zonder de speed aanpassing.

Dit voelde echt compleet onrealistisch. Ik zwift al 7 jaar ;)
Door alle meningen hier had ik echt het idee dat mijn riding experience erop vooruit zou gaan met een directdrive. ;)

Maar goed, omdat virtual shifting ook compleet mis ging bij deze rit, ga ik er maar even vanuit dat het een "glitch" in de matrix is geweest vooralsnog. Eerste rit met de kickr ging wel alles goed. :?
En ik zal de eerstvolgende keer dat ik in deze wereld fiets de Tacx Bushido er nog eens bij pakken. Bij mijn weten kickt er echt wel een resistance in; ze hebben die wel minder heftig gemaakt; dat las ik inderdaad; maar niet near-zero?

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 24-12-2025 10:49 ]

---------------

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Mistraller schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:48:
[...]

Ik heb in die rit 200 meter klimwerk zitten. Totale AVG speed ~31 zweetdruppels: 0.

Zwift gedroeg zich alsof ERG aan stond. Maar dan zonder de speed aanpassing.

Dit voelde echt compleet onrealistisch. Ik zwift al 7 jaar ;)
Door alle meningen hier had ik echt het idee dat mijn riding experience erop vooruit zou gaan met een directdrive. ;)

Maar goed, omdat virtual shifting ook compleet mis ging bij deze rit, ga ik er maar even vanuit dat het een "glitch" in de matrix is geweest vooralsnog. Eerste rit met de kickr ging wel alles goed. :?
En ik zal de eerstvolgende keer dat ik in deze wereld fiets de Tacx Bushido er nog eens bij pakken. Bij mijn weten kickt er echt wel een resistance in; ze hebben die wel minder heftig gemaakt; dat las ik inderdaad; maar niet near-zero?
In zwift heb je onder hardware in settings tijdens een rit de instelling "Trainer Difficulty". Dat is hoe erg de weerstand wordt veranderd door de hellingsgraad. Maar als die op 0% zou staan, dan zou inderdaad je snelheid van 31 kelderen op een beetje klim. Dus ik vermoed dat er inderdaad iets anders mis ging.

Ik heb hier overigens heel weinig problemen met Zwift. In de 12k km die ik Zwift heb ik 1x een disconnect gehad van een seconde of 10, ik kon wel doorfietsen, maar tijdens de disconnect kon ik niet draften en was ik gelost. Ik moest daarna een minuutje sprinten om weer bij de groep te komen.

• Mistraller
Stevie-P schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:15:
[...]

In zwift heb je onder hardware in settings tijdens een rit de instelling "Trainer Difficulty". Dat is hoe erg de weerstand wordt veranderd door de hellingsgraad. Maar als die op 0% zou staan, dan zou inderdaad je snelheid van 31 kelderen op een beetje klim. Dus ik vermoed dat er inderdaad iets anders mis ging.

Ik heb hier overigens heel weinig problemen met Zwift. In de 12k km die ik Zwift heb ik 1x een disconnect gehad van een seconde of 10, ik kon wel doorfietsen, maar tijdens de disconnect kon ik niet draften en was ik gelost. Ik moest daarna een minuutje sprinten om weer bij de groep te komen.
As said, na 7 jaar (en toevallig ook 12K) weet ik de knopjes wel te vinden.

Ik vermoed dat Zwift er zelf de oorzaak van is. De escalators zouden wel degelijk resistance moeten geven, maar ze hebben 1) wederom de difficulty van de ramp zelf verder verlaagd naar 25%; dus met een trainer difficulty van 50% voel je nog 2 á 3 procent. Dat is alsof je dus een viaduct opfietst. Niet te missen, maar ook niet sterven in het zadel. En 2) een "boost" toegevoegd om het verschil voor lichte en zware rijders te vereffenen.

Daarnaast is er een "Resistance bug" in één van de laatste updates. Hier samengevat en hier de bron.

https://forums.zwift.com/...-december-2025/660561/119
https://forums.zwift.com/...-104-december-2025/661564
UPDATE December 18

We’ve discovered the root cause for the “I can pair my trainer, but don’t have resistance” issue thanks to the details that you provided in this thread, and are working on a patch to fix it as soon as possible.
In the meantime, here’s a proven workaround: rather than pair your trainer directly to the main Zwift app - use the Zwift Companion app running on a separate smartphone to “bridge” the Bluetooth signal.
Hoop ellende in die thread.

Gelukkig blijk ik niet de enige met dit gezeik, dus kennelijk ligt het niet aan mij. (En ook niet aan de kickr)
My Cog and Click worked fine prior to the update, now I regularly experience a kind of circling semi birds eye view om rider and the gear number disappears from the HUD and it loses the gear I was in so I am suddenly reduced to about 100w then 15secs later I am in the right gear and my dispaly refreshes.
There seems to be way too little resistance, I’m spinning in 52/11 on the flats (and no I am not very strong) though on gradients resistance does kick in except today when I was doing a workout on the climb of the week. Because I was nearly at the summit and at the end of my rest interval and rather not do my vo2max intervals on the way down (I get motion sick) I paused the workout, the gradient was shown as 12% (and with td set to 100%) it felt like cycling on the flats

To summarise: resistance is too low on the flats, no resistance in the climb portal when a workout was paused

[ Voor 12% gewijzigd door Mistraller op 24-12-2025 11:43 ]

---------------

• esphome
  • Niet online
Ik was aan verder kijken naar of de Zwift Click v2 ook zonder dat Zwift steeds haar zegen moet geven om die te gebruiken en zag dat er al naar gekeken wordt om controllers onafhankelijk te maken van de respectievelijke fabrikant.

Dat heet dan OpenBikeControl en op termijn zou er ook hardware moeten komen die zelf kunt programmeren en zo ook de knoppen en functies zelf kunt toewijzen.

De pagina van OpenBikeControl: https://openbikecontrol.org
De GitHub daarvan: https://github.com/OpenBikeControl/openbikecontrol-protocol

Hier is een discussie over de Click v2 (issue 68): https://github.com/jonasbark/swiftcontrol/issues/68
en daar kun je ook software vinden die informatie tonen van uit de verschillende Zwift devices en anderen.

https://github.com/jonasbark/swiftcontrol
Update: De BikeControl is 5 dagen en 80 commando's gratis te gebruiken en wil je die langer willen gebruiken dan zie ik € 5,99 als eenmalige kostprijs.

[ Voor 8% gewijzigd door esphome op 24-12-2025 13:59 . Reden: Freeuse periode ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Mistraller voor wat betreft je snelheid, dat is 1 op 1 gekoppelt aan je vermogen en heeft verder niets met de resistance te maken die jouw trainer door geeft. Vandaar ook dat het in ERG wel goed gaat en dat de trainerdifficulty setting ook niets wijzigt aan je snelheid.

Dus als je snelheid voor jouw gevoel echt niet klopte dan zou vermogen ook niet moeten kloppen lijkt mij. Op zich zou dat denk ik kunnen als er iets compleet mis ging in de cog, die moet immers doorgeven aan de trainer op welk virtueel kransje je zit op basis waarvan de trainer de weerstand en vermogen uitrekend (lijkt mij, hoewel ik zelf (gelukkig) geen ervaring heb met de cog).

Ergo ik denk dat alle ellende in dezelfde hoek (cog/virtual shifting) heeft gezeten en hopelijk voor jou inderdaad een eenmalige glitch was of dat ze dit snel fixen in een fw update...

Het lijkt me in ieder geval niet helemaal fair om dit topic de schuld te geven dat je ervaring nu minder is omdat je naar een direct drive bent gegaan. Keep in mind dat alle hedendaagse virtuele platforms primair voor direct drive ontworpen worden dus als er echt iets fundamenteel afwijkt tussen de type trainers (wat ik niet denk want ik verdenk de cog dus) dan is de Bushido eerder de afwijking dan een ding zo standaard als een Kickr core....

Edit: Voor mij gaven die escalators ook een flinke weerstand verhoging maar ik geloof dat ik bij release van andere gebruikers weer compleet andere ervaringen las. Sinds ze dat gepatched hebben heb ik ze niet meer gereden dus ik weet niet hoe ze nu voelen. Maar het lijkt me sowieso geen goed segment om de werking van je trainer te testen omdat daar softwarematig al vreemde dingen gebeuren en niemand weet wat het "juiste" gedrag is. ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Kluus op 24-12-2025 14:25 ]

• GerbenBK
Mistraller schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:48:
[...]
Heb voordat ik mn Kickr (vorige versie) gekocht heb ook een paar jaar in de winter gestumperd op zo'n Tacx Bushido achtig ding. Dat was echt onvergelijkbaar slecht qua 'riding experience' in vergelijking met de Kickr.

Nu gebruik ik weinig Zwift de laatste jaren, maar puur het gevoel van fietsen is vele malen realistischer met een direct drive. Zwift is verder inderdaad weinig realistisch, dus misschien is je Zwift experience minder geworden?

• Mistraller
Kluus schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:09:
@Mistraller voor wat betreft je snelheid, dat is 1 op 1 gekoppelt aan je vermogen en heeft verder niets met de resistance te maken die jouw trainer door geeft. Vandaar ook dat het in ERG wel goed gaat en dat de trainerdifficulty setting ook niets wijzigt aan je snelheid.
Mijn trainer stond niet in ERG, het voelde alsof. Als je in ERG rijdt dan is vermogen je target. Ga je bergop dan voel je dat niet, maar zal Zwift wel degelijk je speed compenseren bij het vermogen. Als je op de Alpe een ERG workout doet en in een recovery blokje zit dan sta je bijna stil in Zwift.
Dus als je snelheid voor jouw gevoel echt niet klopte dan zou vermogen ook niet moeten kloppen lijkt mij. Op zich zou dat denk ik kunnen als er iets compleet mis ging in de cog, die moet immers doorgeven aan de trainer op welk virtueel kransje je zit op basis waarvan de trainer de weerstand en vermogen uitrekend (lijkt mij, hoewel ik zelf (gelukkig) geen ervaring heb met de cog).

Ergo ik denk dat alle ellende in dezelfde hoek (cog/virtual shifting) heeft gezeten en hopelijk voor jou inderdaad een eenmalige glitch was of dat ze dit snel fixen in een fw update...
Nee, de posts op het zwift forum betrof ook mensen zonder Cog. Gewoon een major fuckup. Mijn vermoeden is dat de BT connectie voor resistance niet goed werkte, vandaar dat de workaround geldt; connect via je telefoon ipv direct vanaf je pc. En het ging op heel veel merken trainers mis kennelijk. Met de Bushido had ik het misschien ook gemerkt, ware het niet dat ik die altijd met ANT+ connect en niet met BT.
Het lijkt me in ieder geval niet helemaal fair om dit topic de schuld te geven dat je ervaring nu minder is omdat je naar een direct drive bent gegaan. Keep in mind dat alle hedendaagse virtuele platforms primair voor direct drive ontworpen worden dus als er echt iets fundamenteel afwijkt tussen de type trainers (wat ik niet denk want ik verdenk de cog dus) dan is de Bushido eerder de afwijking dan een ding zo standaard als een Kickr core....
Het ligt ook niet aan Wahoo, dat heb ik uit het Zwift forum inmiddels wel begrepen. Maar het is natuurlijk wel een erg slechte kennismaking op deze manier. Hoe meer er aan software gelegen is, hoe meer je als gebruiker aan de goden bent overgeleverd. De Core kreeg ook een firmware update overigens, dus kennelijk waren daar ook dingen te fixen. :P

Is ook gewoon frustratiemodus. Je wilt een uurtje fietsen maar eerst een uur kloten. Het is nou niet dat het allemaal gratis is he :P

---------------

• Mistraller
GerbenBK schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:06:
[...]

Heb voordat ik mn Kickr (vorige versie) gekocht heb ook een paar jaar in de winter gestumperd op zo'n Tacx Bushido achtig ding. Dat was echt onvergelijkbaar slecht qua 'riding experience' in vergelijking met de Kickr.

Nu gebruik ik weinig Zwift de laatste jaren, maar puur het gevoel van fietsen is vele malen realistischer met een direct drive. Zwift is verder inderdaad weinig realistisch, dus misschien is je Zwift experience minder geworden?
De key difference zit hem in "achtig".

De diameter van de rol van een bushido is veel groter. Dus minder highspeed op de rol, minder noise, minder slip, hogere vermogens, minder druk op de band nodig. Maar het fietsen zelf is beter op een directdrive; absoluut eens hoor. (En je kan niet lek rijden haha - echt gebeurd hier)
Maar door die bug in Zwift was het dus ff wat minder. Hopen dat het snel fatsoenlijk gefixed is, en tot die tijd ff anders connecten schijnbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 24-12-2025 17:33 ]

---------------

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:26:
[...]

Mijn trainer stond niet in ERG, het voelde alsof. Als je in ERG rijdt dan is vermogen je target. Ga je bergop dan voel je dat niet, maar zal Zwift wel degelijk je speed compenseren bij het vermogen. Als je op de Alpe een ERG workout doet en in een recovery blokje zit dan sta je bijna stil in Zwift.

[...]
Ik snap dat je trainer niet in erg mode stond op dat moment, wat ik bedoel is dat de snelheid in Zwift altijd enkel en alleen is afgeleid van het vermogen wat de trainer/vermogensmeter door geeft. Dat geld voor alle modi (sim/erg/slope) en ongeacht hoe je trainer difficulty is ingesteld.

• esphome
  • Niet online
Ik zit ondertussen weer op 45 minuten ritten. Gaat bijzonder goed, en heb zelf meer energie na het rijden dan daarvoor.
Voor mij is de cadans en de hartslag juist van belang en elke keer als ik tegen de 80 omwenteling kom, gaat er virtueel weer een tandje erbij. Ik draai het best rond de 75 omwentelingen, lager dan 70 dan voel ik de knieën protesteren en moet ik niet te lang doen.

Nu was het met 6 graden kamertemperatuur en twee ventilatoren, niet te zweten en toch moest het shirt na twintig minuten toch uit.
Omdat het zo goed ging toch een paar keer rondtrappen gedaan, waar je ook aan de pedalen trekt, en dan kijken wat de hartslag doet en hoe snel is die weer terug naar beneden. Dat gaat nu steeds beter en nu maar elke twee dagen rijden, voor een goede start buiten.

Ik heb vooraf nog de APP Bikecontrol geprobeerd en daar kan je schakelen en andere functies binnen de fiets programma's kiezen en uitvoeren. Ik zat binnen de kortste keren op 80 acties en kon niet verder testen en dat was best snel.

• Prulleman
@esphome wat is denk je de reden waarom je eerder na een half uur klaar was en nu na 45m? Wat is het voor jou zo anders aan buiten dat je het daar veel makkelijker lang volhoudt?

Ik kan (hoewel ik er zelf niet zo'n moeite mee heb) de psychische drempel wel voorstellen, maar dat is ergens gewoon wilskracht dus als je langer wilt.. gewoon doen ;)

Als het fysiek is.. is daar geen oplossing voor?

Strava

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:07

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Ik ben een erg casual (mooi weer) fietser en ik ervaar het binnen fietsen (Rouvy) ook als zwaarder. Ik hou het minder lang vol omdat ik last van m'n zitvlak krijg, dus ik moet altijd opbouwen. Heb ik buiten overigens ook, maar daar hou ik het makkelijker langer vol. Heeft denk ik te maken met 1) m'n zadelafstelling is denk ik niet optimaal (sowieso wel vaker last dat ik een slapend linkerbeen krijg) en 2) binnen fietsen is veel statischer; je trapt bijna altijd door, je fiets gaat niet heen en weer etc. Ik heb inmiddels wel van die voetjes waar tennisballen onder kunnen, dat maakt het al een stukje beter.

• raymondw
@SayWhatAgain!
Als je de mogelijkheid hebt, dan zou ik een bikefit aanraden.
De fit van mijn race fiets boots ik zoveel mogelijk na op de andere fietsen.
Mijn fietsmaatjes zeggen dat ik een houten kont heb, maar ook ik zit niet lekker als de fit niet klopt.
Inmiddels wel voldoende ervaring met binnen fietsen en ook daar maak ik nu "makkelijk" rondjes van 100km.
Dat vind ik voor binnen wel genoeg :z

• esphome
  • Niet online
Gisteravond gefiets en een lichtere versnelling genomen voor de gebreken, en de hartslag ook lager gehouden.

Toch de 45 minuten volgemaakt, ondanks een volle buik van de kerstdagen, en tot mijn verbazing had ik meer kilometers afgelegd dan de rit daarvoor die ook 45 minuten was. Ik ga dan van nu af aan een wat hogere cadans aanhouden van een hoge 70 en t/m een lage 80.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:32
esphome schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:10:
Gisteravond gefiets en een lichtere versnelling genomen voor de gebreken, en de hartslag ook lager gehouden.

Toch de 45 minuten volgemaakt, ondanks een volle buik van de kerstdagen, en tot mijn verbazing had ik meer kilometers afgelegd dan de rit daarvoor die ook 45 minuten was. Ik ga dan van nu af aan een wat hogere cadans aanhouden van een hoge 70 en t/m een lage 80.
Ik rij zelf het liefs boven de 90. Ga mee rijden in een robo pacer rit. Dan kun je maximaal gebruik maken van het draft effect en leg je meer kilometers af met dezelfde moeite.

• Prulleman
Ja.. want dat is echt een prestatie... 50 ipv 40 km in 1.5 uur zwiften omdat je een ander soort rit hebt gestart.. 8)7

Tijd en vermogen! kilometers zeggen niks indoor.

(Kms zijn hooguit interessant om het jaar totaal een beetje compleet te houden.. maar als je dan elke Zwift rit 38 rijdt en elke buiten rit met 30 is natuurlijk ook al een beetje scheef..)

[ Voor 37% gewijzigd door Prulleman op 27-12-2025 12:50 ]

Strava

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Prulleman schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:46:
Ja.. want dat is echt een prestatie... 50 ipv 40 km in 1.5 uur zwiften omdat je een ander soort rit hebt gestart.. 8)7

(Kms zijn hooguit interessant om het jaar totaal een beetje compleet te houden.. maar als je dan elke Zwift rit 38 rijdt en elke buiten rit met 30 is natuurlijk ook al een beetje scheef..)
Haha, je hebt helemaal gelijk hoor. Maar ik maak me hier ook een schuldig aan op het moment. Door een weekje griep en een wat lange nasleep kwam ik wat achter te liggen op m'n jaardoel. Dus nu worden alle shortcuts van stal gehaald om dit jaar toch nog de 12k km aan te tikken :+

• Mistraller

Rapha500 rijden door 100% robopacer ritjes op Tempus Fugit 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmEon5CMbRw1AbiQEnCatNE4Yyw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LbQAkfOtWANB4trvSij5hmyh.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Mistraller op 27-12-2025 13:46 ]

---------------

• Guido7619

Ik weet niet of die reactie voor mij bedoeld was. Ik doe heel af en toe een robo pacer. Eigenlijk alleen als ik bewust wat rustiger wil rijden. 90% van de ritjes doe ik alleen en dan rij ik toch een hoger tempo met hogere hartslag als wat ik soms wil.

De ritjes met de robo pacer dwingen mij juist om mijn tempo aan te passen waardoor ik op een rustiger tempo toch leuk een uurtje kan rijden en ook wat kilometers kan maken. Ik ben helemaal niet zo geïnteresseerd in tijd of vermogen. Niet in de zin van dat ik echt mijn best ga doen om een bepaald tempo te rijden of tijd neer te zetten.

Maar het zal wellicht aan mij liggen, maar ongewild ga ik vaak toch harder fietsen als wat ik eigenlijk wil of goed voor mij is. Gaat gewoon vanzelf, zeker als er ook weer zo'n sprintje tussendoor komt met je avatar van de vorige keer.

Met de robo pacer kies ik meestal voor de 2.2W/Kg wat een beetje mijn max is als ik dat een uur vol wilt houden. 1.8W/Kg vindt ik dan weer net te langzaam. Ik denk dat een 2W/Kg voor mij het beste zou zijn.

• Prulleman
@Guido7619 het ging inderdaad hierom...
Guido7619 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:29:
[...]
Ga mee rijden in een robo pacer rit. Dan kun je maximaal gebruik maken van het draft effect en leg je meer kilometers af met dezelfde moeite.
Als je meer km af wilt leggen met dezelfde moeite kan je nog 100 trucjes uithalen indoor. Maar wat zegt dat? (Behalve dat je creatief bent).

Als ik 3 uur 200 watt hebt getrapt indoor zegt me dat veel meer dan dat ik 3 uur 38km per uur heb gereden of 114 km in 3 uur.. (in Zwift met weet ik veel welke voordelen qua fiets, draft pacer, route, fake gewicht, ....)

Maar goed, ik gebruik ook geen Zwift. Mijn indoor afstand/snelheid is ook maar een inschatting van de kickr instellingen (erg mode snelheids simulatie). Ik zou een andere wielmaat in kunnen stellen, dan ga ik misschien ineens 50 per uur met 200 watt🤪.

Strava

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:53
Gewoon geen afstand gebruiken indoor. Net als buiten, gewoon wattages / hartslag dat is het enige dat telt. Althans voor mij. Ben zelf vanaf oktober aan het binnen fietsen ( en nu zeker met deze temperaturen ). Als ik Join mag geloven dan ga ik elke keer zo rond de 50km per 2 uur. Ik weet dat dit in de praktijk buiten toch echt iets anders is. De wattages / hartslag daar doe ik het voor zolang die binnen de lijntjes zijn vind ik het best.

Vandaag weer eens een 3 uur binnen training op de indoor trainer van de sportschool . Door het uur voor en 1 uur na de intensieve onderdeel had ik in de auto naar huis zoiets van . Ik ben helemaal niet moe?? En dan ben je toch 3 uur verder op ~ 80 watt / 140 watt ( met de armen, mind you.. )

Strava | AP | IP | AW

• Guido7619
Prulleman schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:33:
@Guido7619 het ging inderdaad hierom...
[...]

Als je meer km af wilt leggen met dezelfde moeite kan je nog 100 trucjes uithalen indoor. Maar wat zegt dat? (Behalve dat je creatief bent).

Als ik 3 uur 200 watt hebt getrapt indoor zegt me dat veel meer dan dat ik 3 uur 38km per uur heb gereden of 114 km in 3 uur.. (in Zwift met weet ik veel welke voordelen qua fiets, draft pacer, route, fake gewicht, ....)

Maar goed, ik gebruik ook geen Zwift. Mijn indoor afstand/snelheid is ook maar een inschatting van de kickr instellingen (erg mode snelheids simulatie). Ik zou een andere wielmaat in kunnen stellen, dan ga ik misschien ineens 50 per uur met 200 watt🤪.
Dat zegt julile wellicht helemaal niks. Maar ik fiets voor de lol, de ontspanning, het in beweging zijn en het hele Zwift gebeuren werkt er aan mee om het leuk te maken. En kilometers maken, of routes voltooien, of lang genoeg aan de robopacer blijven plakken is daar allemaal een onderdeel van.

Ik ben totaal niet trainings of prestatiegericht bezig met fietsen. Enkel dan uithoudingsvermogen vergroten wellicht.

Verder interesseert het mij niet hoe mijn cijfers overkomen bij een ander dus ik heb mijn gewicht gewoon ingesteld wat het werkelijk is, andere trucjes zou ik niet weten. Heb ooit 1 keer een training gedaan op Zwift welke ik na 5 minuten al heb stopgezet. Doodsaai en is niet waar ik het plezier uit haal.

Ik zit zo goed als elke dag op Zwift, gewoon voor de lol, maar jullie nemen het wel allemaal erg serieus geloof ik. Alsof het een godspe is als iemand het langer kan volhouden omdat je deels gebruik maakt van de draft en van het rijden in de groep. Alsof dat valsspelen is. Of dat je er iemand of jezelf mee voor de gek houdt.

• esphome
  • Niet online
Het Zwift scherm zit bij mij wel voor mijn neus tijdens het binnenfietsen en ik gebruik die een beetje als afleiding en voor het eenvoudig zien van de cadans en hartslag. Naast het tablet heb mijn Sigma fietscomputer op het stuur zitten die direct gekoppeld zit aan de Kickr Core zit en ik gebruik die voor de grafiek van de hartslag, cadans en wattage. Die laatste grafiek zegt mij weinig, waarschijnlijk omdat ik ovale kettingbladen heb en de grafiek schommelt constant tussen de 130 en 210 Watt.

De fietscomputer zendt ook de statistieken door na de rit naar de APP waar ik mijn ritten in bij hou. Ik kan ook het fit bestand importeren uit Zwift maar die laat ik dan niet meetellen in de statistieken. Dit omdat de snelheid en afstand daar meer kan variëren dan direct van de hometrainer.

Ik heb ook eens geprobeerd met de App van Wahoo en dat heeft mij nooit een plezier gedaan omdat die het steeds vertikt om de trainer en HR sensor te vinden als ik het wil.

• Ypuh
@Guido7619 allemaal niet zo druk om maken. Ik Zwift vooral voor de lol.

Kilometers, uren, wattages, ik vind ze wel boeiend, maar wat een ander er van vindt boeit me dan weer niet zo. Samen Zwiften in competitie verband of community rides motiveren om meer te doen dan ik solo uit mijzelf doe, en zie ook direct resultaat in toegenomen wattages en het 'spelletje' brengt plezier/voldoening.

Zwift is ook écht beter geworden met alle Racing Scores, vELO ranking en competities als Zwift Racing League en Flamme Rougue Racing.

Kom zelfs regelmatig nog Tweakers tegen onderweg!

• Mistraller
Guido7619 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:12:
[...]

Dat zegt julile wellicht helemaal niks. Maar ik fiets voor de lol, de ontspanning, het in beweging zijn en het hele Zwift gebeuren werkt er aan mee om het leuk te maken. En kilometers maken, of routes voltooien, of lang genoeg aan de robopacer blijven plakken is daar allemaal een onderdeel van.

Ik ben totaal niet trainings of prestatiegericht bezig met fietsen. Enkel dan uithoudingsvermogen vergroten wellicht.

Verder interesseert het mij niet hoe mijn cijfers overkomen bij een ander dus ik heb mijn gewicht gewoon ingesteld wat het werkelijk is, andere trucjes zou ik niet weten. Heb ooit 1 keer een training gedaan op Zwift welke ik na 5 minuten al heb stopgezet. Doodsaai en is niet waar ik het plezier uit haal.

Ik zit zo goed als elke dag op Zwift, gewoon voor de lol, maar jullie nemen het wel allemaal erg serieus geloof ik. Alsof het een godspe is als iemand het langer kan volhouden omdat je deels gebruik maakt van de draft en van het rijden in de groep. Alsof dat valsspelen is. Of dat je er iemand of jezelf mee voor de gek houdt.
IS gewoon ieders eigen keus, helemaal prima. Enige wat ik zelf gek vind, is als mensen indoor ritjes (en dan vooral de meest makkelijke variant) laten meetellen met een best pittige challenge die ooit alleen outdoor meetelde. (Rapha 500 dus). Zo zou het ook gek zijn als je met de Alp d'Huzes mee gaat rijden en dat in Zwift gaat doen.

Knopjes en foefjes in Zwift worden ook niet altijd gewaardeerd trouwens. Als ik echt ff naar het toilet moet, dan pak ik nog wel eens een koffiestop. En al meerdere keren meegemaakt dat ik dan terugkwam, en de rider waar Zwift me aan gekoppeld heeft, is stil gaan staan :P Of je bent aan het draften en je wordt er steeds af gereden. Het is net de echte wereld haha.

Dit soort worteltjes, net als XP scoren, werkt voor heel veel mensen goed om gemotiveerd te blijven, en commercieel gezien slim, omdat mensen dan bij Zwift blijven.
En dat is prima. :)

---------------

• Mistraller
esphome schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:07:
Die laatste grafiek zegt mij weinig, waarschijnlijk omdat ik ovale kettingbladen heb en de grafiek schommelt constant tussen de 130 en 210 Watt.
Met ovalen kettingbladen kan je absoluut niet zulke absurde afwijkingen krijgen. Je wattage schommelt altijd een beetje, daar haalt je trainer immers je cadans meting uit, doordat je op het dode punt minder vermogen omzet. Dat zal met ovals iets grotere variatie zijn, maar het zal echt niet zo zijn dat elke pedaalslag in die grafiek zichtbaar is over het complete bereik. De trainer zend helemaal niet uit met zo'n hoge meetfrequentie. Bovendien compenseert de hardware (vliegwiel etc) ontzettend voor die variatie; daarop zit immers ook de meting, niet in het aandrijfwiel.

---------------

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik doe rapha 500 ook altijd nog buiten, maar eigenlijk is die challenge toch al behoorlijk “das-war-einmahl”. Vroeger kreeg je er ook nog een fysieke badge voor thuis gestuurd. Nu doe ik het nog een beetje voor mezelf maar als een ander het binnen wil doen, prima toch.

Eigenlijk is dat ook best weer pittig op zichzelf denk ik zo lang binnen (en mijn binnenritjes worden meestal automatisch best wel intensief). Ik doe ze veel liever buiten in ieder geval.

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:35

Phydomir

Dennis

Mistraller schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:40:
IS gewoon ieders eigen keus, helemaal prima. Enige wat ik zelf gek vind, is als mensen indoor ritjes (en dan vooral de meest makkelijke variant) laten meetellen met een best pittige challenge die ooit alleen outdoor meetelde. (Rapha 500 dus).
Het komt de laatste dagen door de "festive 500" wel weer vaker naar voren. Maar ik bedenk me dan alleen maar dat indoor fietsen tegelijk moeilijker en makkelijker is dan buiten. Het ligt er maar net aan wat de persoon die het zegt gunstig uit vind komen op dat moment :+

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Requiem19
Als het motiveert om te fietsen maakt het niet uit hoe je jezelf voor de gek houdt toch?

• Torgo
  • Laatst online: 11:14
Mistraller schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:40:
[...].
Enige wat ik zelf gek vind, is als mensen indoor ritjes (en dan vooral de meest makkelijke variant) laten meetellen met een best pittige challenge die ooit alleen outdoor meetelde. (Rapha 500 dus). Zo zou het ook gek zijn als je met de Alp d'Huzes mee gaat rijden en dat in Zwift gaat doen.
Wat maakt dat nou uit? Het is een Strava badge en je doet dit toch voor jezelf?

Ook buiten is het geen gelijk speelveld en dat hoeft ook niet. Het is geen wedstrijd.

• Requiem19
Torgo schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:07:
[...]

Ook buiten is het geen gelijk speelveld en dat hoeft ook niet. Het is geen wedstrijd.
Precies, iemand die in heuvelachtig gebied woont moet harder werken voor 500km dan iemand in de polder (op een windstille dag 😉).

• esphome
  • Niet online
Mistraller schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:48:
[...]

Met ovalen kettingbladen kan je absoluut niet zulke absurde afwijkingen krijgen. Je wattage schommelt altijd een beetje, daar haalt je trainer immers je cadans meting uit, doordat je op het dode punt minder vermogen omzet. Dat zal met ovals iets grotere variatie zijn, maar het zal echt niet zo zijn dat elke pedaalslag in die grafiek zichtbaar is over het complete bereik. De trainer zend helemaal niet uit met zo'n hoge meetfrequentie. Bovendien compenseert de hardware (vliegwiel etc) ontzettend voor die variatie; daarop zit immers ook de meting, niet in het aandrijfwiel.
Ik zit ook te kijken naar de nieuwe Kickr Core die niet elke seconde de waarde meet maar 10 keer per seconde. Nu weet ik niet meer of het in de Zwift APP of Wahoo heb aangezet dat de waarde over drie seconden moet worden berekend. Ik heb dat ook geprobeerd maar ik blijft die schommelingen houden terwijl de cadans en snelheid gelijk blijven.

• Ypuh
Hij meet sowieso veel vaker, maar hij toont gewoon het 10s of 3s gemiddelde. Anders word je knettergek van de fluctuaties.

• Mistraller
Torgo schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:07:
[...]

Dat is ook weer zo. Moet wel zeggen dat ik niet over de grenzen heen kijk, en ik nu denk qua NL; als je nu met die kou 500km buiten rijdt vind ik dat een grotere prestatie dan indoor :)
En ik tel al helemaal niet mee want ik heb het voor dit jaar al aan de wilgen gehangen ;)
#indekken: ik ben standby tot 5 januari :+

---------------

• Mistraller
esphome schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:55:
[...]

Ik zit ook te kijken naar de nieuwe Kickr Core die niet elke seconde de waarde meet maar 10 keer per seconde. Nu weet ik niet meer of het in de Zwift APP of Wahoo heb aangezet dat de waarde over drie seconden moet worden berekend. Ik heb dat ook geprobeerd maar ik blijft die schommelingen houden terwijl de cadans en snelheid gelijk blijven.
jij had toch ook een powermeter op je fiets? Dan doe je even zo'n vergelijking met twee vermogensmeters tegelijk.

---------------

• raymondw
Mistraller schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:44:
[...]

jij had toch ook een powermeter op je fiets? Dan doe je even zo'n vergelijking met twee vermogensmeters tegelijk.
Via de site van DC Rainmaker kun je alles zo aan elkaar plakken voor een vergelijk.
GP Lama heeft af en toe leuke dingen die hij test met powermeters en dat inzichtelijk maakt op deze manier.

/Edit
Was bedoeld als reactie op @esphome

[ Voor 5% gewijzigd door raymondw op 28-12-2025 12:58 ]

• esphome
  • Niet online
Mistraller schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:44:
Ik heb op beide fietsen geen powermeter(s) en de Kickr Core geeft een waarde. Ik heb een +40 jaar oude fiets en een +20 jaar oude fiets en daar kan ik op de cranks/bladen geen powermeters voor kopen.

Ik heb gisteravond in Zwift de drie seconden gemiddelde weer aangezet en zie op het tablet scherm elke seconde een nieuwe waarde. Het kan natuurlijk een "moving window" gemiddelde zijn.

Op de Sigma fietscomputer kan de waarde 3 tot 4 keer per seconde de waarde wisselen en dan updated die ineens ook weer per seconde. Ik geeft het voorlopig op de powermeters en hun waarden.

Wel weer stappen gemaakt op het gebied van cardio, dat is erg belangrijk voor mij. En hier helpt ook het dat ik een tandje lichter (78-85 RPM) rij dan voorheen deed.

Update: in de Sigma ROX 11.1 fietscomputer heb een veelvoud aan extra instellingen en kan de getoonde power waarde ook per 3/10/30 seconden middelen en dat heb ik nu aangezet en morgen kijken of dat ook werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door esphome op 29-12-2025 15:03 . Reden: fietcomputer aangepast ]

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:01
Als je power erg fluctueert dan fluctueert je 3s moving average ook natuurlijk. Het is sowieso uiterst moeilijk om power constant te houden, daarvoor heb je ERG mode en zelfs dan fluctueert het behoorlijk als je je cadans niet constant houdt.
Het zou ook niet geen doel moeten zijn om het constant te houden. Ga lekker fietsen, soms harder, soms zachter.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Prulleman
Je kan nog steeds elke seconde een nieuwe 10s waarde laten zien. Dat is wat er normaal op een Garmin gebeurt. Die ververst elke seconde het display en de 10s waarde is dan die van de laatste 10s voor de update uiteraard. Als je een redelijk gelijke cadans in erg mode trapt of op een vlakke weg een gelijke cadans, dan moet de 10s power niet meer dan 5 watt afwijken. 3s. Power uiteraard wat meer en sec waardes gaan nog steeds alle kanten op (kan wel 30 watt schelen elke sec)

Strava

• esphome
  • Niet online
MrAngry schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:48:
Als je power erg fluctueert dan fluctueert je 3s moving average ook natuurlijk. Het is sowieso uiterst moeilijk om power constant te houden, daarvoor heb je ERG mode en zelfs dan fluctueert het behoorlijk als je je cadans niet constant houdt.
Het zou ook niet geen doel moeten zijn om het constant te houden. Ga lekker fietsen, soms harder, soms zachter.
Zelf vind ik de ERG mode niet zo fijn en rij dan zonder die en dan virtueel schakelen, dat lijkt het meer hoe ik buiten ook rij. Het is hier helemaal vlak en het enige wat varieert is de wind en af en toe een viaduct waar je over gaat. Gat dicht rijden en demarreren, dat laatste doe ik nu binnen erbij.

• HappyPinguin
  • Registratie: Augustus 2019
esphome schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:55:
[...]
Ik heb dat ook geprobeerd maar ik blijft die schommelingen houden terwijl de cadans en snelheid gelijk blijven.
Ik weet niet hoe lang je problemen al voordoen, maar op het Zwift forum zijn er sinds de laatste update veel resistance issues.

Edit: niet ver genoeg teruggekeken, ik zie dat Mistraller dit twee pagina's geleden al gepost heeft. Excuus.

[ Voor 15% gewijzigd door HappyPinguin op 30-12-2025 00:40 . Reden: Al vermeld ]

Pagina: 1 ... 164 165 Laatste