Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 164 165 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:09
EdwinC schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:14:
Het is voor zover ik weet ook enkel een tandwiel alle slimmigheid en aansturing gebeurt vanuit zwift/rouvy in combinatie met je trainer.
het is een freehub body, een behuizing om de kettinglijn in 10 stapjes in te stellen en uiteraard het tandwiel zelf.
De rest is inderdaad software, maar het is dus mogelijk om alleen het tandwiel te vervangen.
https://support.zwift.com...your-zwift-cog-BJbZv5izeg
Stevie-P schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:17:
[...]

Goed voorbeeld waarom je dit niet aan een taalmodel vraagt. Je krijgt een volledig plausibel antwoord, maar het is wel incorrect. Tijdens tests hebben ze de 40k km weten te halen. Hier zit ik ook over de 10k km heen en gaan de vermogens regelmatig in de 4 digits.
Fair enough, maar ben wel benieuwd wat een nieuw tandwiel zou doen in dit geval :)

(Als jij netjes op tijd je ketting vervangt, dan slijt jou cog natuurlijk veel minder dan dat er een paar duizend km met een ketting van 1+% slijtage op heeft gedraaid)

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 18-11-2025 13:25 ]

Strava

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Prulleman schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:23:
[...]

Fair enough, maar ben wel benieuwd wat een nieuw tandwiel zou doen in dit geval :)

(Als jij netjes op tijd je ketting vervangt, dan slijt jou cog natuurlijk veel minder dan dat er een paar duizend km met een ketting van 1+% slijtage op heeft gedraaid)
Eens, hier treden de issues op met een andere ketting dan waar de km's mee zijn gemaakt.

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:44
Prulleman schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:54:
[...]

hoeveel km (of uur) is er op gereden? ik zou eigenlijk verwachten dat zo'n cog erg lang meegaat, omdat de tanden een stukje langer (kunnen) zijn en geen schakelramps e.d. nodig heeft. Net zoals een 1x voorblad met langer meegaat en een single speed achter ook. Daar tegenover staat natuurlijk wel dat je alles op hetzelfde tandwiel rijdt, en de slijtage dus niet verdeeld over verschillende tandwielen zoals bij een complete cassette.

Het kan dus zijn dat je cog is ingesleten op je oude versleten ketting en je deze moet vervangen, net zoals een cassette vervangen moet worden als je te lang door rijdt met een versleten ketting. (de nieuwe ketting slaat dan ook over op de oude cassette).

Dit is overigens wat chatgpt er van maakt:
- 3.000 – 6.000 km indoor is een realistische range.
- Veel rustige riders halen >10.000 km.
- Grote sprintvermogens of lage cadans/kracht rijden → snellere slijtage richting 2.000–3.000 km.

Ook wordt er bevestigd dat je (net zoals met een cassette) doorslaan eerder merkt met een nieuwe ketting :)
Vorig seizoen een kleine 1000km met de cog gereden. Huidige ketting en tandwiel en cassette ook ongeveer 1000km sinds vervanging.
Tjebakka schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:01:
[...]

Hoe zijn de kettingbladen van je crank er aan toe? Heb je wellicht last van chain suck?
Dit kan het haast niet zijn denk ik, zoals je hierboven ook t aantal km's leest. Daarnaast heb ik mijn achterwiel er weer ingezet om buiten een rondje te maken, en nu geen problemen. Heb net een testrondje gedaan.

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:44
filmpje opgestuurd naar Zwift en direct een nieuwe cog toegestuurd gekregen, dat is pas service! alles werkt nu weer perfect.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:35
Momenteel rijd ik met mijn oude fiets op een Elite Suito T met Rouvy. Ik rijd altijd in ERG modus omdat het schakelen niet meer goed werkt op die fiets.

Voor workouts is dat prima, maar voor de rest werkt dat natuurlijk niet. Volgens mij is met virtual shifting opgelost toch? Met virtual shifting schakel je niet echt maar wordt de weerstand van de trainer aangepast toch? Zelfde als ERG modus?

Kan ik dit in Rouvy zonder extra hardware testen/gebruiken? Als het bevalt wil ik best de zwift click of cog & click aanschaffen natuurlijk.

De cog krijgt wisselende ervaringen, hoe is dat voor eenieder en zit er überhaupt echt een voordeel aan?

• Golenes
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-12 22:32
Het is inderdaad volstrekt digitaal schakelen dan - je ketting wisselt niet van tandwiel. Ik vind dat veel prettiger.
Ken Rouvy niet (gebruik zwift) maar je lijkt het te kunnen testen met de app:

https://support.rouvy.com...37189393-Virtual-Shifting

Als je de zwift clicks wil gebruiken moet je wel even kijken naar compatibiliteit met Rouvy. Wellicht is een ander schakelknopje geschikter.

• crimby
Golenes schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:24:
Het is inderdaad volstrekt digitaal schakelen dan - je ketting wisselt niet van tandwiel. Ik vind dat veel prettiger.
Ken Rouvy niet (gebruik zwift) maar je lijkt het te kunnen testen met de app:

https://support.rouvy.com...37189393-Virtual-Shifting

Als je de zwift clicks wil gebruiken moet je wel even kijken naar compatibiliteit met Rouvy. Wellicht is een ander schakelknopje geschikter.
Thanks morgen eens puzzelen en als het lukt mooi cadeautje voor de sint!

Als iemand goede ervaringen heeft met een clicker icm Rouvy hoor ik het graag!

[ Voor 6% gewijzigd door crimby op 22-11-2025 21:38 ]

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:21
crimby schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:31:
[...]

Thanks morgen eens puzzelen en als het lukt mooi cadeautje voor de sint!

Als iemand goede ervaringen heeft met een clicker icm Rouvy hoor ik het graag!
De Zwift cog en clicks werken prima samen met ROUVY is mijn ervaring

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:02
Het valt mij de laatste tijd in Zwift op dat er veel rondfietsen waarbij de 'naam' een hotmail emailadres is met daarvoor de nodige willekeurige karakters. Ik weet dat je makkelijk een nieuwe account aan kan maken om 'even' gratis te fietsen maar is dit nu een 'standaard' manier die ergens wordt aangeboden?

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:33
Ineens lag er dan toch ineens een Kickr Core in mijn winkelmandje....

Ik zag hem eerst bij Zwift zelf voor 399 maar dan met 40 euro shipping kwam die op 439... En bij Futurum kon dat dan net weer 429 worden en kon ik nog wat puntjes verzilveren :)
(Met Zwift Cog btw)

Vrouwlief gaf groen licht toen ze hoorde dat haar liv hier ook op kan :) Ook al rijdt ze amper indoor haha

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-12 13:42
Mistraller schreef op maandag 1 december 2025 @ 23:44:
Ineens lag er dan toch ineens een Kickr Core in mijn winkelmandje....

Ik zag hem eerst bij Zwift zelf voor 399 maar dan met 40 euro shipping kwam die op 439... En bij Futurum kon dat dan net weer 429 worden en kon ik nog wat puntjes verzilveren :)
(Met Zwift Cog btw)

Vrouwlief gaf groen licht toen ze hoorde dat haar liv hier ook op kan :) Ook al rijdt ze amper indoor haha
Ik heb in dezelfde optiek nog een roeimachine gekocht onlangs :) Ze heeft het ding uiteindelijk nog niet aangeraakt héhé

• Martin.ddv
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-12 11:55
bas-r schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:53:
[...]

De Zwift cog en clicks werken prima samen met ROUVY is mijn ervaring
In mijn ervaring werkt het op dit moment nog minder lekker dan in Zwift. Daar heb je 2x12 versnellingen, waar je er in Rouvy 1x24 lijkt te hebben. Je kunt dus niet schakelen van het kleine naar het grote blad, maar alleen tandje groter of tandje kleiner. Dat is vooral merkbaar als je plotseling een steile klim oprijdt. Snel terugschakelen gaat op zo'n moment minder soepel dan in Zwift. Voor mij een van de redenen dat ik nog niet volledig overgestapt ben naar Rouvy.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:44
De Click V2 werkt hier niet icm Rouvy. Staat ook op de website van Rouvy.

Hij wil.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:21
klaaas schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:09:
Dat is dan zeer recent!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Jammer dat virtual shifting helemaal niet werkt met de eerste Tacx Neo (die ik dus heb). Om daar nou voor te upgraden naar de Neo 2 is een beetje overkill, laat staan de nieuwe 3M.

Motor-forum.nl

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:35
Bananeman schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:49:
Jammer dat virtual shifting helemaal niet werkt met de eerste Tacx Neo (die ik dus heb). Om daar nou voor te upgraden naar de Neo 2 is een beetje overkill, laat staan de nieuwe 3M.
Waarom zou je dat willen (serieuze vraag, ik heb geen idee wat virtual shifting is)? Heb ook een Neo OG en Zwift regelmatig, maar geen klachten m.b.t. drivetrain. Indoor slijt de ketting ook nauwelijks is me opgevallen.

Als het goed is komt morgen mijn Zwift x RIPT Ultra headphone van h2o Audio binnen. Ben benieuwd; ik luister veel podcasts/Netflix/Youtube tijdens het Zwiften en noise cancelling is heilig. Deze headphones zijn zweet proof, je kan de cups loshalen en onder de kraan doen, en schijnt weinig problemen met warmte te veroorzaken.

Wil er buiten de paincave niet mee gezien worden, maar deze zijn dedicated voor indoor sessies zodat ik mijn overige earplugs/koptelefoon schoon en netjes hou. Noem het gerust een impulsaankoop, maar kijk er nu al naar uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/516zC4w3J1setmcxlD0zxVLf5sg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yD5ABeR409VMxWBXqEBjBPCE.png?f=fotoalbum_large

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:11

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:31:
[...]

Waarom zou je dat willen (serieuze vraag, ik heb geen idee wat virtual shifting is)? Heb ook een Neo OG en Zwift regelmatig, maar geen klachten m.b.t. drivetrain. Indoor slijt de ketting ook nauwelijks is me opgevallen.

Als het goed is komt morgen mijn Zwift x RIPT Ultra headphone van h2o Audio binnen. Ben benieuwd; ik luister veel podcasts/Netflix/Youtube tijdens het Zwiften en noise cancelling is heilig. Deze headphones zijn zweet proof, je kan de cups loshalen en onder de kraan doen, en schijnt weinig problemen met warme te veroorzaken.

Wil er buiten de paincave niet mee gezien worden, maar deze zijn dedicated voor indoor sessies zodat ik mijn overige earplugs/koptelefoon schoon en netjes hou. Noem het gerust een impulsaankoop, maar kijk er nu al naar uit.

[Afbeelding]
Virtual shifting is dat je een cassette met maar een tandwiel monteert (de zwift cog) die dat virtueel de versnellingen kan nabootsen. Deze stuur je dan aan (schakelen) doormiddel van remotes die je op je stuur monteert.

Het zou sowieso stiller moeten zijn en je kan waarschijnlijk ook de samenstelling en range van je cassette en bladen instellen. Voir mij kwam het net te laat, was wel een uitkomst geweest toen ik mijn toenmalige fiets (11 speed) met die van mijn vrouw (9 speed met kapotte voor derrie, die kon dus alleen ERG doen) afwisselde. Inmiddels is mijn setup echter vervangen door een Tacx Neo Bike dus heb ik sowieso virtual shifting maar dan van Tacx zelf. ;)

Benieuwd naar je ervaring met de headphones! Ik vind normaal over-ears al wel snel te heet dus laat maar weten hoe deze bevallen!

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 02-12-2025 22:44 ]

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:55
Hier ook een tevreden gebruiker van virtual shifting in Zwift, hier ook gedaan vanwege de reden dat ik een 11-speed cassette heb en mijn vrouw een 9-speed cassette. Omzetten van de ene naar de andere fiets is nu echt een fluitje van een cent. En het schakelen in Zwift gaat echt super (bij mij in combi met een Elite Avanti).

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Hier ook een Zwift cog and click upgrade kit en het is inderdaad een pak stiller, nu hoort mijn dochter (die nu aan het studeren is in de kamer er naast) mij niet meer schakelen. Ze hoort enkel nog het freewheelen..

Ik hoef niet te wisselen van fietsen, maar het is nu een fluitje van een cent om van fiets te wisselen. Als ik mijn deticated Zwift fiets (Cannondale CAAD10) beu ben kan ik er nu zonder problemen mijn racefiets of gravel bike (beiden 12speed) op zetten, in mum van tijd, en hoef ik mijn batterijen van de derailleurs niet op te laden 8)

• crimby
Van de lieve Sint heb ik een mooie Zwift Cog en Click gekregen. Nu heb ik die met pijn en moeite op mijn Elite Suito gemonteerd. Echter, de ketting schiet er continu vanaf. De ketting schiet er naar de buitenkant af.

Ik heb al geprobeerd toch te schakelen, dacht dat de achter derailleur misschien verkeerd stond.
Wat kan dit zijn? De elite suito werd eerder met cassette gebruikt.

[ Voor 36% gewijzigd door crimby op 04-12-2025 06:59 ]

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:10
[...]

Als het goed is komt morgen mijn Zwift x RIPT Ultra headphone van h2o Audio binnen. Ben benieuwd; ik luister veel podcasts/Netflix/Youtube tijdens het Zwiften en noise cancelling is heilig. Deze headphones zijn zweet proof, je kan de cups loshalen en onder de kraan doen, en schijnt weinig problemen met warmte te veroorzaken.

[Afbeelding]
Lijkt me erg warm zo’n over-ear headphone. Liever gewoon in-ears met noise cancelling.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Kluus

Kluus

Gang is alles

KW25 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:54:
[...]

Lijkt me erg warm zo’n over-ear headphone. Liever gewoon in-ears met noise cancelling.
Hoe heilig is noisecancelling dan voor indoor fietsen, het monotone geluid van de ventilatoren kunnen mijn hersenen al prima cancellen na een paar minuten.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:08
crimby schreef op donderdag 4 december 2025 @ 06:50:
Van de lieve Sint heb ik een mooie Zwift Cog en Click gekregen. Nu heb ik die met pijn en moeite op mijn Elite Suito gemonteerd. Echter, de ketting schiet er continu vanaf. De ketting schiet er naar de buitenkant af.

Ik heb al geprobeerd toch te schakelen, dacht dat de achter derailleur misschien verkeerd stond.
Wat kan dit zijn? De elite suito werd eerder met cassette gebruikt.
Ik kwam er dinsdag achter dat mijn cog niet strak genoeg zat waardoor hij bij het draaien ook golfde. Draait hij wel strak zonder te bewegen/golven verder? En het is een stuk uitlijning vooral bij mij. Je hebt natuurlijk 3 manieren om uit te lijnen; voorderrie, zwift cog zelf (standen 1-10) en binnen/buitenblad. Er is ergens een verhouding dat het werkt :)

Filmpje met (summiere) uitleg: how to install zwift cog

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• crimby
Stufferdt schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:56:
[...]

Ik kwam er dinsdag achter dat mijn cog niet strak genoeg zat waardoor hij bij het draaien ook golfde. Draait hij wel strak zonder te bewegen/golven verder? En het is een stuk uitlijning vooral bij mij. Je hebt natuurlijk 3 manieren om uit te lijnen; voorderrie, zwift cog zelf (standen 1-10) en binnen/buitenblad. Er is ergens een verhouding dat het werkt :)

Thanks! Ik ga dat eens even testen.

• KW25
  • Laatst online: 16:10
Kluus schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:01:
[...]

Hoe heilig is noisecancelling dan voor indoor fietsen, het monotone geluid van de ventilatoren kunnen mijn hersenen al prima cancellen na een paar minuten.
Goede vraag, staat eigenlijk altijd standaard aan, verder nooit over nagedacht.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• crimby
[...]

Dit had ik dus ook. De lockring vast gedraaid en meteen gesloopt. Vervolgens de adapter voor de steekas vergeten en daardoor de cog (oranje cover) doormidden.

Top dagje wel.

Volgens mij is dat oranje puur esthetisch toch? De lockring moet ik wel even nieuw kopen.

Edit:
Dit was van korte duur. Niet puur esthetisch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RFQuq4JiB4do_x4PSq2ZEp0-jk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4M5YupomTnPvqOJv2bQyG4kH.jpg?f=fotoalbum_large

Edit 2: hoe heet dit ringetje precies, want ik kom er met google niet uit.
Het is de ring waarmee je de cog op de trainer vastdraaid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpthPhh71atFSgIbcl1epBTLctk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yqcTRGOBZasjKuMjPZJE5TCI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door crimby op 04-12-2025 20:48 ]

• Turbosjaak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-12 09:04

Turbosjaak

Un Chien De Liege

crimby schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:09:
[...]

Edit 2: hoe heet dit ringetje precies, want ik kom er met google niet uit.
Het is de ring waarmee je de cog op de trainer vastdraaid.
[Afbeelding]
de lockring, locknut, driveside spin cap? :9

Powered By: Lenovo Thinkpad T61p & IBM Thinkpad X21

• crimby
Turbosjaak schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:54:
[...]

de lockring, locknut, driveside spin cap? :9
De meneer van de mantel wist me te vertellen dat ik deze nodig heb, alleen niet op voorraad
https://www.mantel.com/el...ve-135x1012mm-142148x12mm

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door esphome op 05-12-2025 14:06 . Reden: verwijderd ]

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:01
[...]

Had ook een golfende cog, even gevoeld en de ring zat helemaal niet meer vast.
Deze heb ik wel op aangeraden 5NM vast gezet.
Nu dus weer vast gezet, maar het lijkt erop dat hij vanzelf los draait?
Komende weken maar even extra in de gaten houden....

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:08
Ik kan me ook niet herinneren dat het zo los zat... En ik heb er wel wat meer dan 5nm opgezet vermoed ik.

Wellicht een goedkope/kapotte te koop op Vinted/marktplaats voor onderdelen nog?

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-12 19:21
Na een maand mywhoosh te hebben gebruikt toch maar weer terug naar zwift. Toch heel veel leuker om met honderden tegelijk te fietsen en alles werkt gewoon goed.

• crimby
Heb een nieuwe Cog and Click v2 gekocht vanwege de Cog. Volgens mij zit ie nu wel goed, loopt in ieder geval niet meer tegen het frame aan én lijkt ook niet van de ketting te lopen.

Weet niet of ik dat even mag melden… Nu heb ik alleen nog een splinter nieuwe Click v2 over ter overname. Mocht iemand interesse hebben, stuur me een DM!

• esphome
  • Niet online
Net mijn tweede Zwift COG binnen gekregen voor de Core. De eerste (ook versie 2) kostte toen nog tegen de 80 euro er voor betaald. Het was toen nog die de eerste Click met twee knoppen.

Nu wilde ik de nieuwe Clicks proberen voor nog geen 50 euro. Bij deze zit er zelfs een freewheel in voor de Core en dan is het bedrag heel aangenaam, met de twee Clicks. Zo mooi, een reserve COG en een reserve freewheel.

Hopelijk heb ik nu ook weer zin om op de thuisfiets te springen want na een maand geen meter gefietst te hebben is wel weer nodig.

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-12 22:30
Hier hebben we Vraag en Aanbod: Overig voor

[ Voor 84% gewijzigd door Outerspace op 10-12-2025 14:33 ]

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-12 17:13

McMiGHtY

- burp -

15 graden vandaag...

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• garrow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-12 08:24

garrow

PSN: Garrow1978

aaaido schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:44:
Na een maand mywhoosh te hebben gebruikt toch maar weer terug naar zwift. Toch heel veel leuker om met honderden tegelijk te fietsen en alles werkt gewoon goed.
Ik ben nieuw tot dit topic en ook redelijk nieuw in het indoor cycling. Sinds 3 weken een 2de hands Tacx Neo 2 te hebben gekocht en hier fiets ik nu regelematig mee in MyWhoosh. Heb nog niet super veel ervaring, maar tot op heden werkt free-ride , race's en trainingen prima.
Ben gewoon benieuwd waarom je naar Zwift (terug) gaat?
Zoals gezegd heb het zelf nog niet geprobeerd , weet uiteraard dat daar veel meer gebruikers op zitten.

• Prulleman
garrow schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:58:
[...]

Ik ben nieuw tot dit topic en ook redelijk nieuw in het indoor cycling. Sinds 3 weken een 2de hands Tacx Neo 2 te hebben gekocht en hier fiets ik nu regelematig mee in MyWhoosh. Heb nog niet super veel ervaring, maar tot op heden werkt free-ride , race's en trainingen prima.
Zoals gezegd heb het zelf nog niet geprobeerd , weet uiteraard dat daar veel meer gebruikers op zitten.
ik heb mijn trial maand afgemaakt in 2019, daarna een paar jaar TrainerRoad gebruikt, en nu gewoon workouts via garmin (kickr aansturen via de edge 840, workout maken in garmin connect of tegenwoordig meestal in intervals.icu). Persoonlijk heb ik niks met Zwift, vind het voor een workout niks toevoegen om in een virtuele wereld te rijden, ik kijk liever naar een serie dan naar een avatar. Als ik virtueel zou rijden, dan zou ik nog eerder Rouvy of iets anders meer realistisch gebruiken.

Maar verder is het vooral heel persoonlijk, kan me ook goed voorstellen dat het verdienen van badges etc voor de juiste motivering zorgt, of juist een group ride of een race. Dus ieder zijn ding, maar zwift is het niet voor mij.

Ik zou me ook niet te druk maken om wat andere doen, maar gewoon verschillende dingen uitproberen en kijken wat het beste bij je past

[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 11-12-2025 14:26 ]

Strava

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:15

Sherlock

No Shit

Ik ben ook maar weer eens op de indoor fiets gaan zitten (een Elite Direto) en omdat ik een code heb voor de Tacx training app is dat (nu even) mijn go-to app. Prachtige beelden van schitterende routes en daarbij ook redelijk wat keuze, het blijft een mooie app. (Toen ik jaren geleden een Vortex had heb ik hem ook een tijd gebruikt) Workouts zijn er ook wel te selecteren, maar ik krijg het niet voor elkaar om de twee te combineren; dus een workout rijden terwijl het lijkt alsof je langs een Noors fjord fietst.

Weet iemand of dat überhaupt mogelijk is? Online kom ik wel eens een vraag erover tegen, maar de (negatieve) antwoorden zijn echt al jaren oud. Ik hoop (tegen beter weten in wellicht) dat het inmiddels opgelost is.

Mocht dat niet zo zijn dan kan ik altijd nog de trainer aansturen via de Edge en daar de workout op doen, terwijl ik op de tablet dan een filmpje van een rit afspeel ofzo. Maar liefst heb ik alles in één. Iemand die hier een mooie oplossing voor heeft? Rouvy ken ik en daarvan weet ik dat het kan, maar zoals ik al zei; ik heb nu een abonnement op de Tacx app.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• tommy2005
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-12 08:40
[...]

Ik ervaar het als heel prettig. Ik gebruik Zwift play. Voor 29,50 gekocht. Je kunt idd de range van je cassette instellen. Ik heb een oude Raleigh met een stalen frame van begin jaren 80 op de tacx staan. Dat liep allemaal niet meer heel soepel. Nu staat die op een vaste instelling met de ketting in een rechte lijn, geen herrie of iets. En toch 24 versnellingen 😊

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-12 19:21
garrow schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:58:
[...]

Zwift heeft aanzienlijk meer maar dan ook echt flink meer gebruikers dan Mywhoosh. Dat zorgt ervoor dat je met events (groetsritten tot races) veel meer mede gebruikers hebt. Per persoon zal afhangen of dit belangrijk voor je is. Voor mij in deze fase wel. Ik doe indoor cycling meestal van november tot maart en focus dan vooral op behoud van fietsconditie en sommige jaren wat serieuzer richting maart. Ik doe graag groepsritten (waaronder die met zwift NL groep). Mrja ik doe inmiddels ook al 4 jaar indoor cyling en imo kan indoor fietsen nooit tippen aan buiten fietsen. Het indoor fietsen kan dan ook soms wat saai zijn dus alles wat helpt om het leuk te maken is meer dan welkom. Verder heb ik ook fases gehad dat ik bijna enkel workouts deed. Dan is eigenlijk elk platform wel prima. Voor races is Zwift trouwens wel echt de winnaar.

• Mistraller
Vandaag de Kickr Core dan eindelijk eens uitgepakt en geinstalleerd.
Tacx Bushido aan de kant, fiets erop en rijden maar.
Mijn ervaringen tot nu toe:

Grootste opvallende, maar wel verwacht verschil: Gemeten vermogen is fors hoger op de kickr. Waar ik de Tacx iets te laag inschatte, voelt de waarde van de Kickr ineens wel weer erg hoog. Ineens lijkt de Alpe onder het uur weer binnen bereik! FTP zal wel een flink stukje hoger gaan liggen nu.

Geluid: De trainer zelf is stiller, en resoneert niet/nauwelijks. Mijn vrouw hoort geen geluidsoverdracht meer via muren/vloer. De drivetrain echter, wellicht doordat de Cog als klankkast werkt, is iets luider dan met de normale cassette. Nu is mijn ketting wel aan vervanging toe, maar naast dat typische "nieuwe cog-oude ketting" geluid hoor je het gewoon net iets beter. Verder is een gespaakt wiel natuurlijk wat meer wind aan het vangen, dus er is geen geluid van een spinnend wiel, want vliegwiel en aandrijfwiel van de Kickr is gesloten. En een wiel heeft aan de buitenkant natuurlijk veel absolute snelheid dus windgeruis. (zeker als je nog "snorretjes" aan je band hebt zitten) En de overdracht van de band naar roller zal ergens ook vast iets geluid produceren maar is me met de bushido nooit echt opgevallen.

Stijfheid: Hier een duidelijke min voor de Kickr. De fiets staat er erg stijf op. Veel stijver dan op de Tacx. Daar zat best wat flex in de poten, waardoor het gevoel wat beter was. Bij een Kickr zal je eerder aan een rocker plate oid gaan denken.

De Cog met click: ONTZETTEND wennen. Hoe vaak ik tijdens de rit niet aan mijn shifters zat?! Ik had enorm moeite om op een knopje te moeten drukken ipv mijn natuurlijke gedrag van schakelen. Zeker in the heat of the moment, dan is je natuurlijke gedrag om gewoon te schakelen zoals je gewend bent. Het werkt verder allemaal wel, al moet ik nog even uitpluizen welke gearing ik fijn vind.

Click zelf: Het valt me wat tegen eigenlijk. Nu ben ik ook niet gewend aan gamepads dus ik moet vaak kijken welke knop het is, maar ook de shift knopjes moet je enigszins stevig indrukken. Wat ik ook erg jammer vind is dat je geen hoorbare of voelbare feedback krijgt bij het schakelen, je moet echt je scherm in de gaten houden in welke gear je staat. Een tril op de companion app, of een geluidje was erg fijn geweest. Vind ik in UX design sowieso erg belangrijk. (Ik kan mij bevoorbeeld ook mateloos ergeren aan het omgekeerde, als je een hoorbare feedback krijgt bij een touchscreen, ook als je MIS klikt; dat doet namelijk onze koffiemachine; wel geluidje maar nog altijd geen koffie geven)
Als je trapt dan voel je het wel, maar toch, geluidje plz...

Ook een bug ontdekt; als je een ride on bomb geeft met de Z knop, kan je direct daarna ook in companion nog een ride on bomb geven.

Het vliegwiel. Ik snap nu wat iedereen zegt, en ja, zo lang nadraaien dat deed de bushido echt niet. Van zichzelf al niet maar door de wrijving op de rol al zeker niet. Het maakt voor je ride niet uit, maar inderdaad zeker wel voor je persoonlijke gevoel. Het is wel weer grappig dat je soms op je scherm al stil staat, maar dat het vliegwiel nog draait :)

Tja en dan nog wat kleine voor/nadelen: Ik vond het bij de Bushido fijn dat ie z'n eigen stroom opwekte. Nu ligt er toch weer een kabel over de vloer. Staat echter tegenover dat ik niet meer hoef te vergeten om de aandrukrol vrij te zetten (Anders kreeg je een kuil in je band, met het eerstvolgende ritje dus doek-doek-doek)
En ik kon met de bushido het zaakje gewoon laten staan als het gewone wiel erin zat. De kickr zal dan meer in de weg gaan staan, dus wel steeds opruimen.

Conclusie: ben blij met mijn aankoop. Mijn bushido wegdoen zal niet met pijn in mijn hart zijn, maar ik vond het een erg fijn ding. Cog ben ik nog niet helemaal van overtuigd of het een blijver is, de kans bestaat dat ik er toch mijn cassette op ga zetten. Maar dat ga ik nog even wat meer ritjes de kans geven.

Alleen nog even uitvinden of de voucher met wat truukjes die ik op reddit las, alsnog zelf kan redeemen.

En nog een vraag; rijden anderen met een voorwielsteun? Die zat er bij een tacx natuurlijk altijd bij omdat het achterwiel niet aan de grond komt, maar wat zijn de ervaringen hier met een direct drive?

---------------

• Prulleman
@Mistraller ik rij de kickr core zonder voorwiel steun. Nooit nagemeten, maar volgens mij is het zo gemaakt dat het niet nodig is.

(Als je van de cog af wil, heb ik misschien wel interesse 😉)

Strava

• raymondw
Bij de Elite zat een steun, deze eigenlijk 1-op-1 overgenomen op de Tacx.
Denk niet dat het nodig is, maar vind het wel lekker dat het wat extra frictie heeft.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• EdwinC
Vanavond mijn 2de FTP test in Zwift op de planning staan. Ik heb het gevoel dat ik mijn eerste test (1 maand geleden) te conservatief heb aangepakt en daardoor ook net wat laag ben uitgekomen. Welke tips hebben jullie ervaren zwifters voor mij om optimaal te kunnen preseteren?

Ik ben dus aan het trainen voor de Alpe D'HuZes en fiets daarvoor zo'n 700-800km per maand. Waarvan 2x per week een VO2max en/of een Sweetsport sessie in Zwift, en voor maximaal rendement van die sessies wil ik wel een zo representatief mogelijke FTP weergave hebben.

Voor de liefhebbers onder ons hieronder een linkje naar mijn Alpe D'Huzes pagina.
https://inschrijving.opge...l/fundraisers/edwincoppes

[ Voor 12% gewijzigd door EdwinC op 15-12-2025 09:31 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• GerbenBK
  • Laatst online: 16:34
EdwinC schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:30:
V Welke tips hebben jullie ervaren zwifters voor mij om optimaal te kunnen preseteren?
FTP test iig niet aan het einde van een (werk)dag plannen maar rond 10.00 a 11:00 in de ochtend, 1,5 uur na een lekker ontbijtje. En dat je voor de rest ook gewoon fit bent (dus geen sluimerend verkoudheidje oid).

Waarom trouwens in Zwift? Is dat die ramp test?

[ Voor 18% gewijzigd door GerbenBK op 15-12-2025 10:02 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• EdwinC
Waarom in Zwift, omdat ik zelf geen vermogensmeter op mijn fiets heb. Dus dat is lekker handig dan. Vorige ook in Zwift. En zo heb ik ook altijd dezelfde omstandigheden voor de test, en sluit daarmee in ieder geval al een aantal variabelen uit.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GerbenBK schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:01:
[...]

[...]

FTP test iig niet aan het einde van een (werk)dag plannen maar rond 10.00 a 11:00 in de ochtend, 1,5 uur na een lekker ontbijtje. En dat je voor de rest ook gewoon fit bent (dus geen sluimerend verkoudheidje oid).

Waarom trouwens in Zwift? Is dat die ramp test?
Waarom niet in Zwift als je dat al hebt? ;) Zwift heeft verschillende testen hiervoor, inderdaad de ramp test maar ook de klassieke 20 minuten test (in twee varianten).

En nog iets wat the grade heet, dat is meer een in-game ftp test die je aflegt in simulatie mode ipv ERG/slope mode door een bepaalde klim maximaal op te rijden welke je bovenaan een indicatie van FTP geeft (maar dat is uiteraard de minst exacte methode).

[ Voor 18% gewijzigd door Kluus op 15-12-2025 10:24 ]

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:28
EdwinC schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:06:
en sluit daarmee in ieder geval al een aantal variabelen uit.
Dat is ook het belangrijkste. Maakt eigenlijk niet uit welke ftp test je doet, waar je hem in doet, wanneer je hem doet en welk materiaal je ervoor gebruikt. Zolang je dit maar consistent doet.

Leuk dat je FTP 's ochtends hoger is, maar als je vervolgens je trainingen 's avonds laat na een werkdag doorloopt ga je geen leuke avond hebben :+

Flickr - Strava

• EdwinC
GWBoes schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:20:
[...]

Dat is ook het belangrijkste. Maakt eigenlijk niet uit welke ftp test je doet, waar je hem in doet, wanneer je hem doet en welk materiaal je ervoor gebruikt. Zolang je dit maar consistent doet.

Leuk dat je FTP 's ochtends hoger is, maar als je vervolgens je trainingen 's avonds laat na een werkdag doorloopt ga je geen leuke avond hebben :+
Precies, ik train meestal in de avond (2x per week) en dat is dan in deze periode Zwift waar ik dus workouts neem waarbij ik dan gebruik maak van de FTP. En dan nog 1 weekendrit waarbij ik geen vermogens kan zien en dus fiets op basis van hartslag.

• esphome
  • Niet online
De stijfheid van de Kickr Core heb aangepakt door door die op een rubberen trillingsmat voor een wasmachine op de trainingsmat van de Action te leggen. Kan zo veel wiebelen als ik nu zelf wil. De rubberen mat is meer voor de verdeling van de druk naar de zachtere mat eronder.

Ik heb nu de COG met twee Click's en dat vind ik veel fijner omdat ik dan alleen moet onthouden links lichter schakelen en rechts zwaarder.

• Mistraller
Prulleman schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:41:
@Mistraller ik rij de kickr core zonder voorwiel steun. Nooit nagemeten, maar volgens mij is het zo gemaakt dat het niet nodig is.

(Als je van de cog af wil, heb ik misschien wel interesse 😉)
Denk niet dat ik hem ga verkopen ;)
Qua hoogte is het ook niet nodig nee, maar het leek me fijner omdat het stuur dan stabieler staat. Ik had er nu nog de tacx steun onder zitten maar die verkoop ik straks met de bushido mee. De volgende keer probeer ik het inderdaad gewoon zonder steun.

---------------

• Mistraller
esphome schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:39:
De stijfheid van de Kickr Core heb aangepakt door door die op een rubberen trillingsmat voor een wasmachine op de trainingsmat van de Action te leggen. Kan zo veel wiebelen als ik nu zelf wil. De rubberen mat is meer voor de verdeling van de druk naar de zachtere mat eronder.

Ik heb nu de COG met twee Click's en dat vind ik veel fijner omdat ik dan alleen moet onthouden links lichter schakelen en rechts zwaarder.
Dat is niet praktisch bij mij. De ruimte wordt multifunctioneel gebruikt dus opruimen moet tot een minimum beperkt blijven.
Ik overweeg de rockerfeet met tennisballen door de 3D printer te halen. En dan moet er ook een voorwielsteuntje bij; want die geven 3cm extra hoogte. Mijn broer heeft ze bij AE weg, dus daar ga ik ff proberen hoe dat aanvoelt.

Het nadeel van dingen onthouden is dat je dingen moet onthouden ;) ik ram al mijn hele leven lang met rechts op een shifter (of vroeger; buiscommandeur) voor zowel up als down. Dat gaat er niet zomaar uit :P

---------------

• GerbenBK
Kluus schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:18:
[...]
Waarom niet in Zwift als je dat al hebt? ;) Zwift heeft verschillende testen hiervoor, inderdaad de ramp test maar ook de klassieke 20 minuten test (in twee varianten).
Ah, toen ik Zwift nog gebruikte was er volgens mij alleen de ramp test en die overdreef mijn capaciteiten nogal :)

• GerbenBK
GWBoes schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:20:
[...]
De vraag was "hoe optimaal te presteren". Ik lees dat als: hoe haal ik het meest uit mijn lijf?

In dat geval kun over het algemeen je beter 's ochtends dan 's avonds trainen :). Maar misschien goed om eerst samen af te stemmen wat dat 'optimaal' betekent voor de vraagsteller.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:33
Kluus schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:18:
[...]

En nog iets wat the grade heet, dat is meer een in-game ftp test die je aflegt in simulatie mode ipv ERG/slope mode door een bepaalde klim maximaal op te rijden welke je bovenaan een indicatie van FTP geeft (maar dat is uiteraard de minst exacte methode).
Hoe lang is die sim mode klim in Zwift?

Denk dat dat ook eigenlijk wel een hele mooie test is.

De ramp test is het minst precies IMO, maar is wel het best herhaalbaar, wat ook wat waard is. Een 20m test is best lastig om goed te doen en vraagt (IMO) mentaal meer dan een Ramp test. Klinkt wel heftig zo'n maximaal test, maar uiteindelijk doen echt maar de laatste paar minuutjes pijn, terwijl je bij een goede 20m test je best wel lang met zo'n zeurend gevoel aan het rijden bent vanaf minuut 10-12.

• EdwinC
Voor mij is "zo optimaal mogelijk presteren", datgeen wat het meest representatief is voor mijn werkelijke FTP zodat de trainingen welke FTP based zijn ook maximaal effect hebben.

• Cloclo100
Requiem19 schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:21:
[...]

Hoe lang is die sim mode klim in Zwift?

Denk dat dat ook eigenlijk wel een hele mooie test is.

De ramp test is het minst precies IMO, maar is wel het best herhaalbaar, wat ook wat waard is. Een 20m test is best lastig om goed te doen en vraagt (IMO) mentaal meer dan een Ramp test. Klinkt wel heftig zo'n maximaal test, maar uiteindelijk doen echt maar de laatste paar minuutjes pijn, terwijl je bij een goede 20m test je best wel lang met zo'n zeurend gevoel aan het rijden bent vanaf minuut 10-12.
Een ramp test is net goed voor aerobe renners omdat het de aerobe capaciteit nauwkeurig meet door een geleidelijk opgebouwde, minder stressvolle inspanning tot uitputting, (ideaal voor het bepalen van trainingszones.) Het is minder geschikt voor pure anaerobe/sprinterstypes, omdat hun vermogen om lang op een hoog (anaeroob) vermogen te presteren de test kan vertekenen en een te hoge FTP-schatting kan geven, wat hun specifieke, explosieve kracht niet goed weergeeft.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GerbenBK schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:06:
[...]

Ah, toen ik Zwift nog gebruikte was er volgens mij alleen de ramp test en die overdreef mijn capaciteiten nogal :)
Die ramp test is veel later gekomen dan de 20 minuten testen dus dan heb je die gewoon over het hoofd gezien denk ik. ;)

@Requiem19 het segment voor “the grade” is 3,52 km aan 8,6%. Na de release heeft Zwift er nog best wat aan zitten tunen met betrekking tot de interpretatie van het resultaat, dus dat zou wel beter moeten zijn nu. Maar een ander ding is dat je niet de nodige voorbereidings segmenten hebt zoals je bin de 20 minuten test wel krijgt om je anaerobe systeem uit te putten.

Er is wel een bepaalde route die wordt aanbevolen als je the grade als FTP test wil gebruiken met een bepaalde aanloop, maar verder wordt je gewoon in de vrije virtuele wereld gedropt zeg maar.

Het is denk bedoeld als laagdrempelige indicatie voor mensen die geen zin hebben om specifiek te testen.

Meer info:
https://zwiftinsider.com/segment/the-grade-kom/

• Requiem19
Cloclo100 schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:34:
[...]

Een ramp test is net goed voor aerobe renners omdat het de aerobe capaciteit nauwkeurig meet door een geleidelijk opgebouwde, minder stressvolle inspanning tot uitputting, (ideaal voor het bepalen van trainingszones.) Het is minder geschikt voor pure anaerobe/sprinterstypes, omdat hun vermogen om lang op een hoog (anaeroob) vermogen te presteren de test kan vertekenen en een te hoge FTP-schatting kan geven, wat hun specifieke, explosieve kracht niet goed weergeeft.
Ik weet niet of dat precies klopt. Als je echt héél aeroob bent zal een ramp test je FTP onderschatten.

Die 75% van je laatste minuut is heel generiek en gebaseerd op de gemiddelde populatie.

Je zou het eig een paar keer moeten vergelijken met een lactaat test en dan voor jezelf weten of je 70% moet gebruiken van die laatste minuut of juist 78% bijv

• Cloclo100
Requiem19 schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:04:
[...]

Ik weet niet of dat precies klopt. Als je echt héél aeroob bent zal een ramp test je FTP onderschatten.

Die 75% van je laatste minuut is heel generiek en gebaseerd op de gemiddelde populatie.

Je zou het eig een paar keer moeten vergelijken met een lactaat test en dan voor jezelf weten of je 70% moet gebruiken van die laatste minuut of juist 78% bijv
Ik denk gewoon dat dit voor de gemiddelde amateurrenner niet zo héél veel uitmaakt. Ik heb een 20-minuten test gedaan en dan een week later een ramp-test en het gemeten FTP was nagenoeg hetzelfde. (Ik ben best aeroob voor alle duidelijkheid) Alleen vind ik persoonlijk de ramptest fijner om doen (lees: korter) en ben ook hiermeer verder gegaan. Mijn eFTP bij intervals.icu zit ook ongeveer in dezelfde range dus wat mij betreft best betrouwbaar. Ik meen bijéén van de beter worden podcasts gehoord te hebben dat dit niet betrouwbaar was voor echt anaerobe renners.

Voor de extremen in VO2-max en dergelijke zou ik maar één test echt betrouwbaar zien en dat is een uurtest of labtest. Ramptest lijkt me meer voor het plebs en dan voldoende :). My two cents

• esphome
  • Niet online
Mistraller schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:04:
[...]
Het nadeel van dingen onthouden is dat je dingen moet onthouden ;) ik ram al mijn hele leven lang met rechts op een shifter (of vroeger; buiscommandeur) voor zowel up als down. Dat gaat er niet zomaar uit :P
Hahaha ik wil ook nog wel eens naar buiscommandeur reiken om het voorblad te wisselen en dan zit er geen hendeltje. Zit er zo in gebakken. Achter schakelen deed ik al heel lang met een hendeltje aan het einde van bocht van het stuur, ik heb daar nu dan geen probleem mee.
Van mij mogen zo weer een buiscommandeur erop zetten voor alleen het voorblad, gaat net zo gemakkelijk. Ik pak ook met links de bidon en zo zit het al in het geheugen van de arm om onderaan te rond te reiken. De bidon op zit buis pak ik dan weer met rechts. Mensen zijn echt gewoonte dieren.

• Requiem19
Cloclo100 schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:18:
[...]

Ik denk gewoon dat dit voor de gemiddelde amateurrenner niet zo héél veel uitmaakt. Ik heb een 20-minuten test gedaan en dan een week later een ramp-test en het gemeten FTP was nagenoeg hetzelfde. (Ik ben best aeroob voor alle duidelijkheid) Alleen vind ik persoonlijk de ramptest fijner om doen (lees: korter) en ben ook hiermeer verder gegaan. Mijn eFTP bij intervals.icu zit ook ongeveer in dezelfde range dus wat mij betreft best betrouwbaar. Ik meen bijéén van de beter worden podcasts gehoord te hebben dat dit niet betrouwbaar was voor echt anaerobe renners.

Voor de extremen in VO2-max en dergelijke zou ik maar één test echt betrouwbaar zien en dat is een uurtest of labtest. Ramptest lijkt me meer voor het plebs en dan voldoende :). My two cents
Intervals.icu gebruikt dezelfde methodiek. Best power x % = ftp estimation. Met verschil dat zij ook op bijv een max effort van 5min al extrapoleren.

En eens met het nut van de ramp test, mits je na een tijdje uitvogelt of hij voor jou te hoog of te laag schat. Ik heb hem in het begin gebruikt en ben toen een paar keer over de kop gegaan in een TR blok van 6 weken omdat de RT bij structureel 15-20 watt te hoog schatte.

Waren al m’n trainingszones dus verkeerd :). Nu zou ik dat sneller zien in een blok, maar als beginnend indoor rijder denk je vooral dat je gewoon moet doorbuffelen.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:12
wat ik ook tricky aan de ramp test vind, is dat je er "goed" in kan worden, dus betere waardes kunt scoren zonder daadwerkelijk sterker te zijn geworden ;)

That said, 20min ftp test zijn best moeilijkm, daarvoor moet je best goed kunnen pacen en weten wat je kunt. En zelfs dan nog, maakt vorm van de dag en de omstandigheden best veel uit (ben je moe, is het warm, wat heb je gegeten, etc).

• L2GX
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21-12 10:02
Hoi allemaal.
Vraagje voor jullie; ik wil een fitness trainer kopen. Ik kom niet uit de naamgeving, dus ik ga even vertellen wat ik denk te willen:
-het budget is erg schamel, rond de 400 euro
-een model met zadel en stuur (een hele fiets + roller is te groot voor de plaats waar ik hem moet opbergen)
-ik heb slechte knieën dus moet geen zware weerstand hebben. Ik rij buiten nooit sneller dan 30kmh.
-iets waar ik een laptopsteun op kan zetten en fietsen terwijl ik een oogje op de mailbox hou?
-ik fiets liever buiten maar daar heb ik geen tijd meer voor, dus virtuele fietstochten zouden leuk zijn, dan heb ik bluetooth nodig, maar welke? (racen doe ik niet, gezien de knieën)

Iets meer informatie over mijn situatie: ik woon in Brussel en kan na het werk, tijdens de file-uren, niet fietsen wegens teveel luchtvervuiling. We hebben net een hondje genomen en daar moet ik s'ochtends en s'avonds mee wandelen, leuk maar geen oefening (joggen gaat niet wegens knieën).
Vroeger ging ik rond 22h als de stad kalm is fietsen, maar daar heb ik nu geen tijd meer voor wegens het hondje. De bedoeling is dus om tijdens de werkuren minstens twee keer per dag te fietsen terwijl ik lees, opleidings-videos kijk of de mailbox in de gaten hou.
Ik ben daarbij beperkt tot mijn home office, en de maximale lengte van de trainer is daardoor 140 cm.

En het budget is dus erg weinig, vandaar dat ik even vraag of er wat inzichten of opmerkingen zijn. Is er een goedkoop merk dat ik best bekijk of net als de pest moet vermijden? Gaat de stabiliteit van een instapmodel dusdanig slecht zijn dat ik een laptopsteun kan vergeten?

Ik weet dat het onderwerp weg geëvolueerd is van de oubollige cardio-trainers van weleer, maar alle raad is welgekomen!

[ Voor 4% gewijzigd door L2GX op 15-12-2025 17:58 ]

• raymondw
Zwift The Grade is een leuke test, qua resultaat kom ik meestal 10w onder m'n ftp uit.
Op de Alp du Zwift kan ik dat vermogen ook echt een uur pacen, sub 60min 💪🏼

Als ik buiten test met Favero dual PM, dan zit ik qua resultaat tussen de verschillende app resultaten.
Maar dus 10w hoger dan wat Zwift aangeeft.

Alleen de Coros blijft steevast 20w teveel aangeven. Maar dat is AI gedreven 🤡
Verschil tussen Zwift en Coros is dan 30w cq 10%

• Ypuh
Vind persoonlijk je 5 minuten waarde de beste indicator (naast 20 minuten waarde). Beide kun je gewoon binnen en buiten, tijdens group rides/races/solo doen. 20 minuten is wel heftig, maar een TT of lange finale en dat is wel goed te doen. Iets als de Vulcano Climb of New York KOM zijn wel geschikte heuveltjes in Zwift voor 5min.

Het idee van een ramp-test is wel te begrijpen, maar anders dan een consistente methode kun je er verder weinig mee. Het blijft een berekende waarde en lijkt me ook een minder nuttige training dan 5/20 minuten waardes.

• blitzkrieg
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ramptest is natuurlijk wel makkelijk als je helemaal geen idee hebt wat je FTP is. Zeker als beginner is het wel lastig om jezelf 20 minuten te pacen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• EdwinC
Ik snap de discussie m.b.t. omstandigheden en nut etc. Maar voor mij als beginnend Zwifter en iemand die voornamelijk workouts doet is het echt handig om die test te doen. Daarbij zoals gezegd het liefst iedere keer onder dezelfde omstandigheden.

Anyways: Ik heb hem gisteren gedaan en mijn pacing beter kunnen uitvoeren (echt kapot op het einde) en heb een progressie gezien van bijna 10% in 30 dagen, wat enerzijds komt door betere pacing en anderzijds ook door mijn training.

Hierdoor zullen mijn VO2Max en SweetSpot workouts ook weer beter aansluiten bij mijn werkelijke FTP wat hopelijk een beter trainingsresultaat tot gevolg heeft.

• blitzkrieg
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Jaja, W/Kg willen we horen. :P

• EdwinC
Hup dan van 2,55w/kg naar 2,8w/kg en ik heb mijn doel voor Alpe D'Huzes gelegd op 3,30 - 3,40. Dus ik heb nog flink wat stappen te maken in de komende 6 maanden.

Nu ben ik al 43 jaar dus het verval is ingezet 😅 maar dat gaan we gewoon proberen terug te draaien 🚴

[ Voor 21% gewijzigd door EdwinC op 16-12-2025 08:52 ]

• Requiem19
EdwinC schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:51:
[...]

Hup dan van 2,55w/kg naar 2,8w/kg en ik heb mijn doel voor Alpe D'Huzes gelegd op 3,30 - 3,40. Dus ik heb nog flink wat stappen te maken in de komende 6 maanden.

Nu ben ik al 43 jaar dus het verval is ingezet 😅 maar dat gaan we gewoon proberen terug te draaien 🚴
En naast het draaien aan de 'w' knop van de w/kg kun je wellicht ook nog draaien aan de 'kg' knop? :P

Niet te gek natuurlijk als je hard traint. Maar iets mega eenvoudigs als gewoon geen suiker/zoete meuk meer eten (behalve tijdens trainingsritjes!) werkt als een raket.

• EdwinC
Ik heb idd wel het plan om nog 4 kilo af te vallen. Van 91kg naar 87kg. Voor iemand van 1.90m geen gek gewicht dacht ik zo.

• GerbenBK
Requiem19 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:39:
[...]
iets mega eenvoudigs als gewoon geen suiker/zoete meuk meer eten (behalve tijdens trainingsritjes!) werkt als een raket.
Het werkt inderdaad als een dolle, maar voor mij niet altijd 'mega eenvoudig' om te laten staan :9

• Requiem19
GerbenBK schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:46:
[...]

Het werkt inderdaad als een dolle, maar voor mij niet altijd 'mega eenvoudig' om te laten staan :9
Nee, zeker met deze weken/dagen is het wel echt heeuuulll lastig.

Maar als je een mooi doel hebt in de toekomst en je weet dat het een stuk makkelijker wordt als je minder 'ballast' omhoog hoeft te slepen kan dat motiverend werken.

Voor mij persoonlijk is dan de regel nul kunstmatige suiker/meuk. Als ik dan 'af en toe' doe, of 'een beetje' werkt het niet. Laat ik me weer gaan :D.

Vorig jaar en dit jaar zo toch wel in een paar maanden van rond de 72 kg naar 65-67 kunnen gaan voor grote evenementen. Dat scheelt dan bergop toch al snel 20-30 watt.

• blitzkrieg
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik heb besloten om van mijn gewicht maar een goed voornemen te maken en me er vanaf januari weer druk om te maken. O-)
Gezien de planning van komend jaar qua fietsactiviteiten wordt het wel makkelijker van als het gewicht weer wat omlaag gaat. (AGR, 10 dagen Beierse alpen, zomervakantie Vogezen en meer van Geneve)

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:35
@blitzkrieg zo zit ik er ook een beetje in. Zolang deze maand het niet TE erg word is er niks aan de hand. We hebben nog een paar maanden daarna om weer op te bouwen toch? :)

Strava | AP | IP | AW

• GerbenBK
Requiem19 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:56:
[...]
Maar als je een mooi doel hebt in de toekomst en je weet dat het een stuk makkelijker wordt als je minder 'ballast' omhoog hoeft te slepen kan dat motiverend werken.
Same here! Ik 'moet' 7 januari El Teide weer op en dat werkt heel motiverend. Daarnaast heb ik een foto van Bauke in mijn koelkast hangen...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMwB7t7qfWj6g26mgMpmW8pKeW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQ9Er87gtx5Cn3B27Fw9yK74.jpg?f=fotoalbum_large

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:44
Als ik naar die foto kijk heb ik mijn roeping blijkbaar gemist 🤐

• Ypuh
Wat zijn het toch idolen hé, die wielrenners.

Beeld me zo in dat Bauke aan beide armen 5 dames heeft als ie een avondje de kroeg in gaat in Zuidhorn.

• Prulleman
Ypuh schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:50:

Beeld me zo in dat Bauke aan beide armen 5 dames heeft als ie een avondje de kroeg in gaat in Zuidhorn.
Praat eens met Thomas Dekker

Strava

• GerbenBK
Als ik me goed herinner was deze foto genomen een dag na de Tour…topsport is idd niet gezond.

• blitzkrieg
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Enige wat ik van Bauke overneem is dat je een zak Haribo-beertjes leeg kan eten als je gefietst hebt. :P

• NLEnigma
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-12 09:35
Gisteravond wilde ik een ramp test doen om mijn FTP te toetsen. Na eerst een gestructureerde training in MyWoosh daarom daarna de ramp test geselecteerd en trappen maar. Goed dat is eerst gemakkelijk fietsen maar wordt natuurlijk langzaam aan steeds zwaarder. De aandacht ging dus ook steeds meer naar het trappen ipv kijken naar het schermpje. Toch na een tijdje al aardig in het rood trappen viel mij op dat mijn getrapte wattage ~40W onder het opgegeven wattage lag van de stap in de helling (~300W opgegeven en 260W aan het trappen). Dus na het nog kort aan te kijken toch de test gestopt.

Achteraf even zitten nadenken waar dit aan kan liggen en ik kan eigenlijk maar 1 ding bedenken:
Ik heb een maand geleden een zwift cog geïnstalleerd, en dan specifiek de versie voor Elite (want korting)... Die heeft een iets groter aantal tandjes dan de normale (?), dus het vliegwiel zal wel trager dan normaal draaien. Dit in combinatie met het kleine blad voor (want betere kettinglijn), en de budgetoptie van Decathlon (VR D100). Kan het zijn dat het vliegwiel gewoon te langzaam aan het draaien was om voldoende weerstand te genereren voor het wattage?
Dan zou de oplossing zijn om een kleinere sprocket in de cog te stoppen en eventueel voor op het grote blad. Zitten er nog limitaties aan hoe klein hij achter mag zijn of kan gewoon de kleinste uit de cassette er in?

• EdwinC
NLEnigma schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:10:
Gisteravond wilde ik een ramp test doen om mijn FTP te toetsen. Na eerst een gestructureerde training in MyWoosh daarom daarna de ramp test geselecteerd en trappen maar. Goed dat is eerst gemakkelijk fietsen maar wordt natuurlijk langzaam aan steeds zwaarder. De aandacht ging dus ook steeds meer naar het trappen ipv kijken naar het schermpje. Toch na een tijdje al aardig in het rood trappen viel mij op dat mijn getrapte wattage ~40W onder het opgegeven wattage lag van de stap in de helling (~300W opgegeven en 260W aan het trappen). Dus na het nog kort aan te kijken toch de test gestopt.

Achteraf even zitten nadenken waar dit aan kan liggen en ik kan eigenlijk maar 1 ding bedenken:
Ik heb een maand geleden een zwift cog geïnstalleerd, en dan specifiek de versie voor Elite (want korting)... Die heeft een iets groter aantal tandjes dan de normale (?), dus het vliegwiel zal wel trager dan normaal draaien. Dit in combinatie met het kleine blad voor (want betere kettinglijn), en de budgetoptie van Decathlon (VR D100). Kan het zijn dat het vliegwiel gewoon te langzaam aan het draaien was om voldoende weerstand te genereren voor het wattage?
Dan zou de oplossing zijn om een kleinere sprocket in de cog te stoppen en eventueel voor op het grote blad. Zitten er nog limitaties aan hoe klein hij achter mag zijn of kan gewoon de kleinste uit de cassette er in?
Maar hij meet toch gewoon aantal omwenteling en het koppel dat er op de as komt te staan, dit resulteert in een vermogen. Mywoosh of welk andere app die je gebruikt weet toch ook niet welk voorblad je gebruikt.

Dus mij lijkt het daar niet in te zitten.

[ Voor 74% gewijzigd door EdwinC op 17-12-2025 09:38 ]

• Prulleman
Er zijn wel trainers met grenzen in de weerstand bij een bepaalde gear ratio en cadans. Dit is veel ter sprake geweest bij de flux. Maar bij de modernere of luxere trainers eigenlijk niet van toepassing. Misschien dat een budget Decathlon trainer er wel last van heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxLaRIBzTIRoL-RUBxap5CaUFYk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OtinJIq9HNkY8TLVPYL4kOT6.png?f=user_large

Strava

• raymondw
Cog of cassette maakt niet uit.
Het verschil zit eerder in de trainer of de software.
Heb zelf toevallig van de week gewisseld tussen Zwift en mywhoosh, geen verschil in power gezien tussen de twee.
Ik zou eerder gokken op een afwijking in de trainer....
Niet toevallig een screenshot gemaakt?

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:28
Ik denk ook dat de reden die @Prulleman noemt het is. De VR D100 heeft een flink lager maximaal vermogen dan de instap direct drive trainers van andere merken (600W vs ca.1500-1800W), ook de max helling is een stuk lager (6 vs 10-15) dus ik verwacht dat hij bij lagere vliegwiel snelheden ook een stuk minder krachtig is.

Ik zou proberen het grote blad voor te gebruiken, dan verhoog je de vliegwielsnelheid en de cog werkt ook wel op het grote blad in mijn ervaring.

Flickr - Strava

• GerbenBK
Ypuh schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:50:

Ook altijd mooie anekdote van Thijs Zonneveld dat ie dan na het seizoen ergens op het strand lag en een moeder met kind voorbij loopt en het kindje aan haar moeder vraagt "Wat heeft die meneer?" De moeder fluistert dan terug "Dat is een wielrenner". :)

• esphome
  • Niet online
Net als op de racefiets buiten fiets ik op meer voor mijn plezier en voor ook de gezondheid. Helpt goed, nadat ik in november helemaal niet gefiets had. Nu om de dag op de fiets binnen en dan elke keer 5 minuten langer. Ik zit nu op 30 minuten per keer begin nu de eerste zweetdruppels op de mat te zien na afstappen ondanks de twee ventilatoren.

Wel elke keer niet te snel willen starten vanwege dat de knieën mij kostbaar zijn en ik nog in het volgende jaar buiten lange afstanden wil fietsen. Als ik die nu overbelast dan moet ik een lange tijd rustiger aandoen. Voorkomen is beter dan genezen.

Als het goed is krijg ik mijn vlinderstuur eerdaags binnen en dan wordt mijn 40 jaar oude Koga Miyata Roadspeed gestript van de remmen, versnellingen en remgrepen en gaat dan verder als fiets voor binnen op de Kickr Core waar al een COG opzit.

Als het meezit dan kan de buitenfiets weer van de haak op zolder en weer naar buiten in februari net als dit jaar. Ondertussen wat zweetdruppels laten en weer de wei in, klaar voor de duizenden kilometers.

• esphome
  • Niet online
GerbenBK schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:06:
[...]

Ook altijd mooie anekdote van Thijs Zonneveld dat ie dan na het seizoen ergens op het strand lag en een moeder met kind voorbij loopt en het kindje aan haar moeder vraagt "Wat heeft die meneer?" De moeder fluistert dan terug "Dat is een wielrenner". :)
Die probeerde nog wat mogelijk was op het strand in te kleuren, alles inkleuren moest dan op het naaktstrand.

• NLEnigma
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-12 09:35
Prulleman schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:45:
Er zijn wel trainers met grenzen in de weerstand bij een bepaalde gear ratio en cadans. Dit is veel ter sprake geweest bij de flux. Maar bij de modernere of luxere trainers eigenlijk niet van toepassing. Misschien dat een budget Decathlon trainer er wel last van heeft.
[Afbeelding]
Daar lijkt het me wel in te zitten, of er moet precies een zweetdruppel op de ERG knop gevallen zijn.
De Elite COG heeft 18 ipv 14 tanden, in combinatie met het kleine blad voor (34) zal zo'n grafiek wel wat steiler worden.
Dit is het grafiekje van de power in Strava:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoaILy73faT1f4ByT0a1F6huarY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mpO6FefdaJdjUn1FinIA3z0t.png?f=fotoalbum_large
Daarin zie je mooi de stapjes (met wat overshoot) tot iets boven de 250. Daarna zal het dan wel een stukje variatie in trapsnelheid zijn
GWBoes schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:48:
Ik denk ook dat de reden die @Prulleman noemt het is. De VR D100 heeft een flink lager maximaal vermogen dan de instap direct drive trainers van andere merken (600W vs ca.1500-1800W), ook de max helling is een stuk lager (6 vs 10-15) dus ik verwacht dat hij bij lagere vliegwiel snelheden ook een stuk minder krachtig is.

Ik zou proberen het grote blad voor te gebruiken, dan verhoog je de vliegwielsnelheid en de cog werkt ook wel op het grote blad in mijn ervaring.
Dan ga ik dat eerst proberen! 18 tands wiel vervangen door een 14 (ik heb nog een casette liggen) is geen optie?

• Prulleman
NLEnigma schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:50:
[...]

Daar lijkt het me wel in te zitten, of er moet precies een zweetdruppel op de ERG knop gevallen zijn.
De Elite COG heeft 18 ipv 14 tanden, in combinatie met het kleine blad voor (34) zal zo'n grafiek wel wat steiler worden.
Dit is het grafiekje van de power in Strava:
[Afbeelding]
Daarin zie je mooi de stapjes (met wat overshoot) tot iets boven de 250. Daarna zal het dan wel een stukje variatie in trapsnelheid zijn
[...]

Dan ga ik dat eerst proberen! 18 tands wiel vervangen door een 14 (ik heb nog een casette liggen) is geen optie?
Doe eerst eens een (kort) ritje op het grote blad.. dan zie je gelijk ofcdaar het probleem in zit. Makkelijker dan de cog uit elkaar halen😉

Strava

• esphome
  • Niet online
Ik heb de nieuwe Zwift Click v2 controllers gekocht en die werken prima...in ieder geval voor een tijdje. Ineens deden ze het maar een paar minuten en zo kon ik weer teruggaan naar de Click v1 die nog heb en werkt perfect.

Na enig lezen bleek het een bekend probleem te zijn als je niet live bij Zwift fietst. De Click v2 belt immers naar huis om de zoveel dagen naar huis en is dat succesvol, dan krijg je weer een paar dagen gebruik erbij enz enz.

Daarom werken ze ook eerst een paar minuten na het starten en in die tijd die naar huis en lukt dat niet dan kun je niet meer schakelen of de andere buttons op de controllers te gebruiken.

Update: een nacht de knoopcellen eruit gehad en leverde geen extra grace periode op. Het is inderdaad een "device lock" die Zwift toepast en de URL bevat "d-lock-service".

Afwachten of daar een oplossing voor komt en tot die tijd liggen de Clicks in de doos met de reserve COG...of zolang in de kerstboom hangen. Ze hebben mooie gekleurde knoppen en geven ook verschillende kleuren licht in het begin als ik ga fietsen. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door esphome op 20-12-2025 10:34 ]

• esphome
  • Niet online
Vandaag ook het nieuwe stuur gemonteerd en het verstelbaar stuur en zo niet goedkoop met over de 100 euro. Hij is wel perfect af te stellen en ik krijg bij beugelstuur tintelingen in het binnen een deel van handen gedurende de nacht als ik gefiets had. (Carpaal tunnel syndroom)
Erg bijzonder dat de ene kant van de ringvinger op die zenuw zit en de andere zijde op een anderen.

Het is een Egrotec AHS premium stuur en je kunt de hoek instellen en de uiteinden (hoorn) dan nog apart draaien zodat je daar ook een rechte pols hebt.

Ik heb de 25,4mm uitvoering en van Ergotec ook de stuurpen die in de 22,2mm vorkbuis gaat. De verstelbare Ahead had ik nog liggen. Ik kan het zo nog aanpassen aan wat het best werk voor mij.

Afbeeldingslocatie: https://www.ergotec.de/files/Produkte/85223001.jpg

https://www.ergotec.de/nl...ukt/ahs-premium-31-8.html

• esphome
  • Niet online
klaaas schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:09:
De Click v2 werkt alleen via Zwift zelf omdat die moet authentificeren bij Zwift en dan kun je hem weer twee dagen gebruiken. Gebruik je andere software dan Zwift kun je nog de Click v1 gebruiken.

Zie ook mijn posting hierboven: esphome in "Het grote indoor cycling topic"

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:20

Hoogie2004

Whohooooo

Voor mij werkt de workaround voor Rouvy nog steeds met de Click v2.

Zwift opstarten, alles koppelen en 15 seconden wachten. Netjes afsluiten.
Daarna Rouvy starten en alles werkt als een zonnetje,

My iRacing profile | Strava

• esphome
  • Niet online
Hoogie2004 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:51:
Voor mij werkt de workaround voor Rouvy nog steeds met de Click v2.

Zwift opstarten, alles koppelen en 15 seconden wachten. Netjes afsluiten.
Daarna Rouvy starten en alles werkt als een zonnetje,
Voor twee dagen en dan mag je het weer opnieuw doen. Heb jij een andere ervaring dan lees ik dat graag.

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:20

Hoogie2004

Whohooooo

esphome schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:21:
[...]

Voor twee dagen en dan mag je het weer opnieuw doen. Heb jij een andere ervaring dan lees ik dat graag.
Klopt elke 24-48 uur, maar mijn routine is inmiddels even Zwift opstarten en dan afsluiten, Rouvy opstarten.

Het scheelt me een cassette + body kopen voor de Kickr 2, dus makkelijk verdiend met 1 minuut extra opstart tijd...

My iRacing profile | Strava

• esphome
  • Niet online
Hoogie2004 schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:25:
[...]

Klopt elke 24-48 uur, maar mijn routine is inmiddels even Zwift opstarten en dan afsluiten, Rouvy opstarten.

Het scheelt me een cassette + body kopen voor de Kickr 2, dus makkelijk verdiend met 1 minuut extra opstart tijd...
De prijs was inderdaad aantrekkelijk en vandaar ik nu ook reserve COG heb. Maar er zit een haakje aan en niet alleen om ze in de kerstboom te hangen. ;)

Eens afwachten of er een oplossing voor komt, voor jou binnen Rouvy of in het algemeen.
Pagina: 1 ... 164 165 Laatste