Vandaag de Kickr Core dan eindelijk eens uitgepakt en geinstalleerd.
Tacx Bushido aan de kant, fiets erop en rijden maar.
Mijn ervaringen tot nu toe:
Grootste opvallende, maar wel verwacht verschil: Gemeten vermogen is fors hoger op de kickr. Waar ik de Tacx iets te laag inschatte, voelt de waarde van de Kickr ineens wel weer erg hoog. Ineens lijkt de Alpe onder het uur weer binnen bereik! FTP zal wel een flink stukje hoger gaan liggen nu.
Geluid: De trainer zelf is stiller, en resoneert niet/nauwelijks. Mijn vrouw hoort geen geluidsoverdracht meer via muren/vloer. De drivetrain echter, wellicht doordat de Cog als klankkast werkt, is iets luider dan met de normale cassette. Nu is mijn ketting wel aan vervanging toe, maar naast dat typische "nieuwe cog-oude ketting" geluid hoor je het gewoon net iets beter. Verder is een gespaakt wiel natuurlijk wat meer wind aan het vangen, dus er is geen geluid van een spinnend wiel, want vliegwiel en aandrijfwiel van de Kickr is gesloten. En een wiel heeft aan de buitenkant natuurlijk veel absolute snelheid dus windgeruis. (zeker als je nog "snorretjes" aan je band hebt zitten) En de overdracht van de band naar roller zal ergens ook vast iets geluid produceren maar is me met de bushido nooit echt opgevallen.
Stijfheid: Hier een duidelijke min voor de Kickr. De fiets staat er erg stijf op. Veel stijver dan op de Tacx. Daar zat best wat flex in de poten, waardoor het gevoel wat beter was. Bij een Kickr zal je eerder aan een rocker plate oid gaan denken.
De Cog met click: ONTZETTEND wennen. Hoe vaak ik tijdens de rit niet aan mijn shifters zat?! Ik had enorm moeite om op een knopje te moeten drukken ipv mijn natuurlijke gedrag van schakelen. Zeker in the heat of the moment, dan is je natuurlijke gedrag om gewoon te schakelen zoals je gewend bent. Het werkt verder allemaal wel, al moet ik nog even uitpluizen welke gearing ik fijn vind.
Click zelf: Het valt me wat tegen eigenlijk. Nu ben ik ook niet gewend aan gamepads dus ik moet vaak kijken welke knop het is, maar ook de shift knopjes moet je enigszins stevig indrukken. Wat ik ook erg jammer vind is dat je geen hoorbare of voelbare feedback krijgt bij het schakelen, je moet echt je scherm in de gaten houden in welke gear je staat. Een tril op de companion app, of een geluidje was erg fijn geweest. Vind ik in UX design sowieso erg belangrijk. (Ik kan mij bevoorbeeld ook mateloos ergeren aan het omgekeerde, als je een hoorbare feedback krijgt bij een touchscreen, ook als je MIS klikt; dat doet namelijk onze koffiemachine; wel geluidje maar nog altijd geen koffie geven)
Als je trapt dan voel je het wel, maar toch, geluidje plz...
Ook een bug ontdekt; als je een ride on bomb geeft met de Z knop, kan je direct daarna ook in companion nog een ride on bomb geven.
Het vliegwiel. Ik snap nu wat iedereen zegt, en ja, zo lang nadraaien dat deed de bushido echt niet. Van zichzelf al niet maar door de wrijving op de rol al zeker niet. Het maakt voor je ride niet uit, maar inderdaad zeker wel voor je persoonlijke gevoel. Het is wel weer grappig dat je soms op je scherm al stil staat, maar dat het vliegwiel nog draait
Tja en dan nog wat kleine voor/nadelen: Ik vond het bij de Bushido fijn dat ie z'n eigen stroom opwekte. Nu ligt er toch weer een kabel over de vloer. Staat echter tegenover dat ik niet meer hoef te vergeten om de aandrukrol vrij te zetten (Anders kreeg je een kuil in je band, met het eerstvolgende ritje dus doek-doek-doek)
En ik kon met de bushido het zaakje gewoon laten staan als het gewone wiel erin zat. De kickr zal dan meer in de weg gaan staan, dus wel steeds opruimen.
Conclusie: ben blij met mijn aankoop. Mijn bushido wegdoen zal niet met pijn in mijn hart zijn, maar ik vond het een erg fijn ding. Cog ben ik nog niet helemaal van overtuigd of het een blijver is, de kans bestaat dat ik er toch mijn cassette op ga zetten. Maar dat ga ik nog even wat meer ritjes de kans geven.
Alleen nog even uitvinden of de voucher met wat truukjes die ik op reddit las, alsnog zelf kan redeemen.
En nog een vraag; rijden anderen met een voorwielsteun? Die zat er bij een tacx natuurlijk altijd bij omdat het achterwiel niet aan de grond komt, maar wat zijn de ervaringen hier met een direct drive?