Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 162 163 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:21
Ik heb nog een HP450 G8 laptop liggen met defect scherm ik denk dat ik daar maar eens een monitor aan knoop en kijk wat het doet.

Maar eerst wachten tot de 22ste dan heeft futurumshop een aanbieding m.b.t. fietstrainers, wat precies stond er niet bij maar die paar dagen wacht ik wel met bestellen.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:48

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Mensen die een aparte fiets of een Swift ride op de trainer hebben staan, hoe doen jullie dat qua afstelling tov. je gewone fiets? Alles gelijk aan de gewone fiets, of iets relaxter zitten op de trainer?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

blitzkrieg schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:52:
Mensen die een aparte fiets of een Swift ride op de trainer hebben staan, hoe doen jullie dat qua afstelling tov. je gewone fiets? Alles gelijk aan de gewone fiets, of iets relaxter zitten op de trainer?
Tacx Neo Bike hier, die had ik in eerste instantie ingesteld aan de hand van mijn racefiets maar volgens mij vond ik de reach te groot voor binnen, terwijl ik hier buiten geen probleem mee heb. Gelukkig is zo'n indoor bike makkelijk te tunen inmiddels zet ik hem geloof ik iets korter (stuur verder naar achter) maar wel dieper (dus niet per se relaxter) en dat voelt nu goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:36

Flipmo

OMG !!

Kluus schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 05:44:
Ik gebruik tegenwoordig pedal games om bepaalde extra velden te hebben, zoals draft. Deze kijkt gewoon mee met het Zwift proces dus geen extra account nodig en je spiekt ook niet met anderen hun data mee zoals bij Sauce.

Zitten ook nog een soort mini games in, maar daar moet ik nog induiken.
Zit dat met die groepen er ook in? Dat je kan zien hoeveel personen op hoeveel sec. er voor of achter je fietsen en met hoeveel w/kg? Wat je met Sauce for zwift kan zien.
Dat is met races wel echt een pluspunt lijkt me.

Heb een oud klein pc'tje van het werk mee genomen en die geupgrade via een omweg naar Windows 11.
Daar draait Zwift redelijk op met 1080p.
Maar eerst eens testen of dat met pedal games ook nog vloeiend blijft werken.
(wilde net van het weekend Sauce eens testen voor een maandje ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Flipmo schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:03:
[...]

Zit dat met die groepen er ook in? Dat je kan zien hoeveel personen op hoeveel sec. er voor of achter je fietsen en met hoeveel w/kg? Wat je met Sauce for zwift kan zien.
Dat is met races wel echt een pluspunt lijkt me.

Heb een oud klein pc'tje van het werk mee genomen en die geupgrade via een omweg naar Windows 11.
Daar draait Zwift redelijk op met 1080p.
Maar eerst eens testen of dat met pedal games ook nog vloeiend blijft werken.
(wilde net van het weekend Sauce eens testen voor een maandje ;) )
Nee dat zit er niet in, daarvoor moet je denk ik ook de gegevens van de anderen op kunnen halen wat Sauce dus doet met die extra gebruiker. Ik heb nooit Sauce gebruikt tijdens races dus ik mis het niet maar ik ken deze feature wel en ik kan me voorstellen dat die erg handig is voor het overzicht en dat je hem gaat missen als je hem eenmaal gebruikt hebt ja.

Wat ik vooral gebruik is de draft indicator, eigenlijk vind ik dat Zwift dit zelf ook in een veld of ander UI ding zou mogen stoppen, Pedal Games praat met/luistert af van het locale Zwift proces dus die weet alleen wat dat weet. In het echt merk je namelijk duidelijk het effect van in het wiel rijden, maar indoor blijft het maar een abstract iets, dan helpt een visuele indicatie (en dan niet zoiets binairs als je poppetje zit recht of niet) wel veel vind ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:20
Ik baal eerlijk gezegd wel een beetje van het hele W11 verhaal; De PC voor Zwift is nog meer dan prima en ook met een GTX970 draait Zwift nog uitstekend. Alleen door het ontbreken van TPM en officiele support voor de 970 is W11 niet echt een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Same here, heb nog een andere prima laptop liggen met mooie specs, maar de processor wordt niet meer ondersteund in W11, dus dan ben je wel een beetje klaar......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
la_fusion schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:23:
Ik baal eerlijk gezegd wel een beetje van het hele W11 verhaal; De PC voor Zwift is nog meer dan prima en ook met een GTX970 draait Zwift nog uitstekend. Alleen door het ontbreken van TPM en officiele support voor de 970 is W11 niet echt een optie.
Mocht je nou alleen Zwift op dat ding hebben draaien dan is het ook niet perse een probleem om op W10 door te draaien. Hij zit achter je router en alleen aan als je Zwift aan hebt, geen enorme kans op ellende als je er verder niet mee naar dubieuze websites gaat surfen of dubieuze apps downloaden.
Ik draai zelf trouwens Zwift op een M1 macbook air (van werk), die ik meeneem naar de schuur. Draait prima.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-10 18:39
Hier sinds kort overgestapt van zwift naar Mywhoosh. Met swift control zelfs virtual shifting werend gekregen.
Mywhoosh heeft veel hetzelfde als zwift alleen mist Mywhoosh wel echt nog het aantal gebruikers. Plus ik mis de robo pacers van zwift. Wat je ook niet hebt mede door het aantal gebruikers is voldoende races. Verder als je gewoon wil fietsen met een workout dan is Mywhoosh prima. Plus het is gratis.
een ander nadeel van Mywhoosh is dat (bij mij dan) ik geen fietstrainer en hartslagband tegelijk gekoppeld kan hebben. Het is dus of de hartslagband of de fietstrainer. Dus fiets ik zonder hartslagband en check mijn hartslag via mijn smartwatch... (omslachtig en stom ja).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
aaaido schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:54:
Hier sinds kort overgestapt van zwift naar Mywhoosh. Met swift control zelfs virtual shifting werend gekregen.
Mywhoosh heeft veel hetzelfde als zwift alleen mist Mywhoosh wel echt nog het aantal gebruikers. Plus ik mis de robo pacers van zwift. Wat je ook niet hebt mede door het aantal gebruikers is voldoende races. Verder als je gewoon wil fietsen met een workout dan is Mywhoosh prima. Plus het is gratis.
een ander nadeel van Mywhoosh is dat (bij mij dan) ik geen fietstrainer en hartslagband tegelijk gekoppeld kan hebben. Het is dus of de hartslagband of de fietstrainer. Dus fiets ik zonder hartslagband en check mijn hartslag via mijn smartwatch... (omslachtig en stom ja).
Je kan alles met alles koppelen in mywhoosh...
Iets verder terug in dit topic staat mijn setup en ik ben er verbaasd over dat alles zo goed werkt en gekoppeld blijft...

Tacx ondersteunt ook een rebroadcast, misschien een idee.
Soms als de HR band leeg is laat ik mijn horloge broadcasten en dat kan ook weer de Zwift/Mywhoosh in.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:54
@EdwinC en @la_fusion installeer op de wat oudere zwift pc, Windows 10 IoT LTSC (ondersteuning tot 13 jan 2032).

ISO's voor de installatie zijn wel her en der te vinden..(bijvoorbeeld iets met MAS ...)

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
mountainbiker schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:15:
@EdwinC en @la_fusion installeer op de wat oudere zwift pc, Windows 10 IoT LTSC (ondersteuning tot 13 jan 2032).

ISO's voor de installatie zijn wel her en der te vinden..(bijvoorbeeld iets met MAS ...)
I know maar dan moet ik alsnog een licentie regelen, goedkoper dan een andere W11 PC maar dan kan ik net zo goed naar een andere W11 PC.

@MrAngry Ja ik verwacht ook niet snel problemen qua virussen maar gebruik de PC toch ook wel om het eea soms kort op te zoeken en in principe is het risico laag maar gewoon het idee dat het niet meer kan is gewoon jammer terwijl het prima HW is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
raymondw schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:06:
[...]

Je kan alles met alles koppelen in mywhoosh...
Iets verder terug in dit topic staat mijn setup en ik ben er verbaasd over dat alles zo goed werkt en gekoppeld blijft...

Tacx ondersteunt ook een rebroadcast, misschien een idee.
Soms als de HR band leeg is laat ik mijn horloge broadcasten en dat kan ook weer de Zwift/Mywhoosh in.
Ik zal binnenkort eens testen. Ben ook zeker positief te spreken over Mywhoosh tov Zwift wat betreft dat Mywhoosh meer realistisch overkomt. Met Zwift heb ik wel eens een ritje van 50km met een gemiddelde snelheid van 38km per uur. Nou ik kan je vertellen dat haal ik in real life niet (ook niet in groepritjes maar alleen op parcours met afgesloten weg). Mywhoosh snelheid komt dan beter en eerlijker overeen met buiten. Daarnaast vind ik dat het soepeler loopt dan zwift als in een tempo versnelling verloopt gelijkmatiger met Mywhoosh. Met zwift heb je snel dat je uit het niets ineens veel extra weerstand hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:44
EdwinC schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:26:
Same here, heb nog een andere prima laptop liggen met mooie specs, maar de processor wordt niet meer ondersteund in W11, dus dan ben je wel een beetje klaar......
Sowieso heb je nog een jaar gratis updates inmiddels, daarna kan je nog met rufus aan de slag en als dat niet mogelijk meer is, tja, je bent pas onveilig als er echt een lek gevonden wordt. En reken maar dat dat online bekend wordt gemaakt. En als het echt ernstig is wordt het alsnog wel gepatched, dat deden ze met XP ook.
Als je verder alleen zwift draait op dat ding, dan zorg je toch gewoon dat ie op een aparte netwerkzone zit. We zijn op tweakers toch ;)
Ik heb hier ook een prima laptop met Secure boot, TPM2.0 etc alleen cpu is net te oud. No way dat ik iets nieuws ga kopen de komende jaren.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaido
Aparte fiets voor Zwift of ander platform is voor mij wel een vereiste wil ik vaker binnen rijden. Weinig zin om steeds mijn buiten fiets naar de zolder te tillen.. Verder heb ik de afstelling binnen wat relaxer gemaakt door bijvoorbeeld een kortere stuurpen en relaxer zadel want ik trek langer dan 1 uur binnen slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Nu online
Voor het moment een aparte fiets, omdat ik de fiets niet speciaal gekocht heb voor de trainer is het de juiste maat en afstelling :+
Binnen maakt mijn vriendin ook gebruik van de setup, het briefje van de bikefit ligt dan ook altijd redelijk in de buurt.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 29-10 19:40

McMiGHtY

- burp -

Mijn 1ste fiets staat vast op de trainer, op die manier kan ik zonder veel gedoe beginnen met een indoor training.

Setup is ooit gemaakt op die fiets n.a.v. een bikefit, daar is niks aan veranderd toen die naar binnen kwam.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-10 18:35
Oops verkeerde topic!

[ Voor 91% gewijzigd door 3dav0d3 op 18-10-2025 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:57
Louislouislouis schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:51:
Goedemorgen!

De accu van de iPad die ik gebruik om te Zwiften is inmiddels in zo’n slechte staat dat hij zelfs met oplader erin leegloopt.

Mijn idee is nu om een TV (43 inch) op te hangen met een Apple TV om Zwift op te draaien. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik vraag me af of dit een duurzame oplossing is of dat ik beter voor een klein PC’tje kan gaan.
Zo doe ik dat al jaren hier! Prima setup en niet te duur! Apple TV 4K van vorige generatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:54
Goedemorgen!

De accu van de iPad die ik gebruik om te Zwiften is inmiddels in zo’n slechte staat dat hij zelfs met oplader erin leegloopt.

Mijn idee is nu om een TV (43 inch) op te hangen met een Apple TV om Zwift op te draaien. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik vraag me af of dit een duurzame oplossing is of dat ik beter voor een klein PC’tje kan gaan.
Ligt er ook aan welke beeldkwaliteit je wilt ervaren. Zwift wijst en bepaald graphics profiel toe aan bepaalde hardware. Basic, High en Ultra. Hoe hoger hoe mooier beeld en meer detail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Vanmorgen tijdens een rit in Zwift ineens geen verbinding en weerstand meer bij mijn Tacx Neo 2T. Geen enkele lampje meer aan, ventilator die vol aan het blazen is. Conclusie is dat hij waarschijnlijk is oververhit en met ruim 5 jaar oud ook geen coulance bij Tacx/Garmin meer. Nu ben ik van plan gewoon een nieuwe Neo 2T aan te schaffen maar zou het wel fijn vinden om de andere toch te kunnen repararen.

1. Iemand van hier ooit hetzelfde gehad en zelf het probleem verholpen?
2. Is er voor het geld van een Neo 2T(860 euro) inmiddels een beter alternatief te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik gebruik nu een jaar Zwift omdat er bij mijn Kickr een -50% voucher zat, maar ik hoef die virtuele wereld of community niet & kijk liever Netflix. Het is toch altijd een gedoe & ik ben afgeleid met Zwift op de achtergrond. MyWhoosh is ook niet slecht en gratis, maar daar heb ik hetzelfde probleem.

Ideaal zou ik een HUD overlay hebben over mijn Netflix film, zoals de FPS bij een game. Dat bestaat nog niet denk ik, of toch niet gevonden. Al zijn er wat GITHUB initiatieven om data uit te lezen en weer te geven op de PC.

De Wahoo APP voldoet bijna volledig aan mijn vereisten: weergave van hartslag + cadans + watt en koppeling met Apple Health. Voor workouts (zelf gemaakte workouts) moet ik echter Wahoo System nemen. Als ik mijn iPhone goed positioneer (onderaan de PC monitor), is het wel zoals een HUD over een Netflix film.

Iemand nog tips? Andere software of software combinaties dat ik kan proberen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steviewonder23
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:16
poing schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:33:

Je zou https://auuki.com/ kunnen proberen. Meer info staat op https://github.com/dvmarinoff/Auuki.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Laatst online: 17:47
Ik gebruik nu een jaar Zwift omdat er bij mijn Kickr een -50% voucher zat, maar ik hoef die virtuele wereld of community niet & kijk liever Netflix. Het is toch altijd een gedoe & ik ben afgeleid met Zwift op de achtergrond. MyWhoosh is ook niet slecht en gratis, maar daar heb ik hetzelfde probleem.

Ideaal zou ik een HUD overlay hebben over mijn Netflix film, zoals de FPS bij een game. Dat bestaat nog niet denk ik, of toch niet gevonden. Al zijn er wat GITHUB initiatieven om data uit te lezen en weer te geven op de PC.

De Wahoo APP voldoet bijna volledig aan mijn vereisten: weergave van hartslag + cadans + watt en koppeling met Apple Health. Voor workouts (zelf gemaakte workouts) moet ik echter Wahoo System nemen. Als ik mijn iPhone goed positioneer (onderaan de PC monitor), is het wel zoals een HUD over een Netflix film.

Jaren TrainerRoad gebruikt. app op je telefoon, 2e hoesje met garmin mount sticker en telefoon op je stuur.
Nu al een tijdje gewoon eigen workouts vanaf de garmin (edge 840), die kan ook gewoon workouts afdraaien en je trainer aansturen via ERG (of resistance als dat je voorkeur heeft).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:25

Zwift op je telefoon en die wegleggen?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik denk dat ik misschien TrainerDay eens ga proberen, lijkt me misschien wel te voldoen aan de vereisten.
Op de iPhone/IPad, onder mijn PC scherm dan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Nu online
la_fusion schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:49:
Vanmorgen tijdens een rit in Zwift ineens geen verbinding en weerstand meer bij mijn Tacx Neo 2T. Geen enkele lampje meer aan, ventilator die vol aan het blazen is. Conclusie is dat hij waarschijnlijk is oververhit en met ruim 5 jaar oud ook geen coulance bij Tacx/Garmin meer. Nu ben ik van plan gewoon een nieuwe Neo 2T aan te schaffen maar zou het wel fijn vinden om de andere toch te kunnen repararen.

1. Iemand van hier ooit hetzelfde gehad en zelf het probleem verholpen?
2. Is er voor het geld van een Neo 2T(860 euro) inmiddels een beter alternatief te koop?
Als FYI : Morgen zijn er fiets trainer deals bij Futurum, misschien te combineren met een extra korting voucher?

Heb Elite units gehad en die waren direct na aankoop cq reparatie stuk, dat is geen aanrader.
Zelf nu een Neo 2, familie heeft een Kickr maar dat is dezelfde prijs klasse.
Vind die 2 units redelijk vergelijkbaar

Jetblack heeft de Victory, die schijn ook wel goed te zijn, maar is slecht op voorraad.
Decathlon is een rebrand, maar de reviews van DC Rainmaker waren wel oké.
Aan de andere kant, als de Tacx beviel... waarom iets ander?

Er staan wel wat reparatie opties online, lijkt mij nog wel te doen.
De electronica is redelijk simpel met 1 board, eenvoudig te vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
De aanbieding van Futurumshop is als volgt:

€ 25.00 cadeaubon
bij alle fietstrainers
tot € 400

Gebruik de code: 1
UFWB-25

€ 50.00 cadeaubon
bij alle fietstrainers
van € 400 tot € 1.000

UFWB-50

€ 100.00 cadeaubon
bij alle fietstrainers
vanaf € 1.000

UFWB-100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Nu online
tja, de acties zijn niet extreem denderend
Denk dat Mantel misschien de beste prijs heeft.
Anders zit je weer met een "kado" bon

De Kickr v6 is ~819 dat zou ook een leuke deal zijn.
De Zwift KICKR CORE 2 + click + cog is 550,-

Qua power is het om het even

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Oefff, mijn Kickr Bike Shift gaat niet meer aan. De power adaptor geeft wel een groen lampje aan, maar verder gebeurt er niks.

Ik ga nooit meer iets van Wahoo kopen. Als dit terug moet, dan zou het al de 2de keer zijn.. (en ook al 2x een Roam..)

[ Voor 5% gewijzigd door Yakolev op 22-10-2025 18:29 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:57
Yakolev schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:28:
Oefff, mijn Kickr Bike Shift gaat niet meer aan. De power adaptor geeft wel een groen lampje aan, maar verder gebeurt er niks.

Ik ga nooit meer iets van Wahoo kopen. Als dit terug moet, dan zou het al de 2de keer zijn.. (en ook al 2x een Roam..)
Ik heb net ruim buiten garantie binnen 2 dagen een nieuw stuur gekregen omdat de shifter rechts dood was.

Goede service wel.

Maar idd wel gek dat zoiets simpels stuk gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
Ik ben toch maar voor een nieuwe Neo 2T gegaan. De oude inmiddels open gemaakt en met een beetje geluk is er slechts een enkele diode stuk. Daarna kan die 'oude' op Marktplaats en vang ik er daar hopelijk meer voor dan wat ik met de 'coulance' van 25% korting bij Garmin(999) zou krijgen.

Prijs bij Garmin incl korting dus 750, bij Mantel nu 860. Wel 110 euro meer maar ik hoef niet te wachten en ook niet mijn oude op te sturen. Als ik er na reparatie meer dan 110 euro aan verdien is dat mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:50:
[...]

Ik heb net ruim buiten garantie binnen 2 dagen een nieuw stuur gekregen omdat de shifter rechts dood was.

Goede service wel.

Maar idd wel gek dat zoiets simpels stuk gaat.
Ja, over de service ben ik altijd heel erg tevreden geweest, het is alleen zo jammer dat zij (en ik) moeten dealen met producten die nooit (lang) naar behoren werken.

Maar ik hoop ook gewoon dat ik ergens dom ben geweest en het gemakkelijk te repareren is. Ik ben te serieus aan het hardlopen en als fietser mag dat niet.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:21

TurboNick3

Thedutchtravellers

Weet iemand wat de makkelijkste manier is om zelf de tacx flux 2 aan te sturen dus met + en - resistance aanpassen? zonder zwift want ik wil eigenlijk ook mee kunnen doen met cyclemasters bijvoorbeeld.

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

TurboNick3 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:02:
Weet iemand wat de makkelijkste manier is om zelf de tacx flux 2 aan te sturen dus met + en - resistance aanpassen? zonder zwift want ik wil eigenlijk ook mee kunnen doen met cyclemasters bijvoorbeeld.
Bedoel je gebruik zoals een normale spinning fiets? Ik denk dat dat het makkelijkste gaat via de tacx training app? En dan een “workout” starten in “slope mode”/hellings-workout denk ik, dan kan je als het goed is gewoon de gesimuleerde hellingshoek aanpassen. Of misschien toch de “erg-mode”/vermogensworkout, ff kijken wat het beste werkt…

Maar eerlijk gezegd vind ik je vraag wel een beetje klinken als “Weet iemand hoe ik het beste een paard voor mijn Lamborghini kan spannen? Want ik wil deze als koets kunnen gebruiken.” ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 23-10-2025 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-10 20:21
Goedemorgen!

Ik heb een oude tv aan mijn pc zitten. Alles voor de hometrainer (trainer zelf, tv, ventilatoren) aan een apart verlengsnoer met schakelaar zodat met één druk op de knop alles uit of aan is. Pc en pc-monitor enzo zitten niet achter deze schakelaar. Ik heb er een bluetooth toetsenbordje met mousepad bij die ik vanaf de fiets erbij kan pakken. Zwift op de tv, youtube of netflix oid op de pc monitor en gaan! Voor het geluid gebruik ik mijn Shokz.

Ben erg blij met deze opstelling.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:56
Iemand hier trouwens nog een vergelijkbare ervaring m.b.t. de Elite Suito T. Heb deze sinds 2021, maar merk dat het geluid mij echt tegen begint te staan. We hebben er twee en op beide gebeurd het zelfde:

• Warmdraaien, blijft lekker stil
• Warm, een schurend geluid vanuit het wiel, bloedirritant.

En hoe meer kracht erop komt te staan, hoe meer herrie eruit komt.

Klinkt dus als dit: YouTube: Elite Suito-t issue. 105 cassette. 4 months old

[ Voor 26% gewijzigd door tiswat op 23-10-2025 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Ik heb de Wahoo Kickr V2 met Cog besteld. Verwachtte levering echter pas op 3 november. Ik ben erg benieuwd hoe het me gaat bevallen en hoe het me gaat helpen op de voorbereiding voor Alpe D'HuZes.

Ik ben er in ieder geval uit dat ik Rouvy wil gaan gebruiken ivm de realistische beelden.
Daarom heb ik ook mijn WiFi mesh netwerk uitgebreid zodat ik ook WiFi dekking in mijn loods heb waar ik de Kickr zal gaan opstellen. Echter was het signaal nog zwak, dus ik moet nog even kijken hoe ik dat op peil kan brengen.

[ Voor 3% gewijzigd door EdwinC op 24-10-2025 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:46
Voor iedereen met een Neo 2 en nieuwer die Zwift via bluetooth zonder cog gebruikt:
Ik zou nog even wachten met updaten naar laatste firmware (2.6 en nieuwer). Het lijkt erop dat die bij veel mensen een rechtstreekse verbinding naar Zwift sloopt.

Via de companion app krijg ik het wel soort van voor elkaar maar ik zat afgelopen week 20 min in fietskleding te vloeken voordat ik eindelijk iets kon doen :| en toen werkte virtual shifting alsnog niet.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Nu online
GWBoes schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:22:
Voor iedereen met een Neo 2 en nieuwer die Zwift via bluetooth zonder cog gebruikt:
Ik zou nog even wachten met updaten naar laatste firmware (2.6 en nieuwer). Het lijkt erop dat die bij veel mensen een rechtstreekse verbinding naar Zwift sloopt.

Via de companion app krijg ik het wel soort van voor elkaar maar ik zat afgelopen week 20 min in fietskleding te vloeken voordat ik eindelijk iets kon doen :| en toen werkte virtual shifting alsnog niet.
2.6 er vanaf dag 1 op gezet, staat in race mode en ANT staat uit.
Moest even pielen met de juiste BT stick icm Virtual Here, maar draait als een zonnetje d:)b
Virtual shifting en de hele boel draait ook prima met zowel Zwift als mywhoosh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:49
Dankzij een afgescheurde kruisband ben ik op zoek naar een hometrainer om weer aan te sterken. En aangezien ik er niet de wereld aan uit wil geven kijk ik een beetje naar de budget modellen. Uiteindelijk met een mooie deal met 100 euro korting deze besteld: https://www.betersport.nl/spinningbike-fitbike-race-4.html

Overal stond bij Zwift en kinomap etc compatibel. Maar wat blijkt nu ik hem heb uitgepakt, geen automatische verstelling van het verzet. Dit moet je handmatig doen. Dat valt me toch nogal tegen.

Nu ben ik een beetje aan het zoeken, maar er is ontzettend veel aanbod maar nergens staat duidelijk bij of er nu een elektrisch verstelbare functie inzit die met Zwift en vergelijkbaar werkt. Hoe kom ik daar achter? Of is er een lijst beschikbaar met apparaten die dat wel hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:49
Maartinho schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 07:25:
Dankzij een afgescheurde kruisband ben ik op zoek naar een hometrainer om weer aan te sterken. En aangezien ik er niet de wereld aan uit wil geven kijk ik een beetje naar de budget modellen. Uiteindelijk met een mooie deal met 100 euro korting deze besteld: https://www.betersport.nl/spinningbike-fitbike-race-4.html

Overal stond bij Zwift en kinomap etc compatibel. Maar wat blijkt nu ik hem heb uitgepakt, geen automatische verstelling van het verzet. Dit moet je handmatig doen. Dat valt me toch nogal tegen.

Nu ben ik een beetje aan het zoeken, maar er is ontzettend veel aanbod maar nergens staat duidelijk bij of er nu een elektrisch verstelbare functie inzit die met Zwift en vergelijkbaar werkt. Hoe kom ik daar achter? Of is er een lijst beschikbaar met apparaten die dat wel hebben?
Lees, bijvoorbeeld, dit even: https://www.bikeradar.com...l-you-need-to-get-started

Ik mis wat je exact zoekt. ERG-Modus is fijn om te hebben, kunnen schakelen hoeft dan geen vereiste te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
Koenbr schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:01:
[...]

Lees, bijvoorbeeld, dit even: https://www.bikeradar.com...l-you-need-to-get-started

Ik mis wat je exact zoekt. ERG-Modus is fijn om te hebben, kunnen schakelen hoeft dan geen vereiste te zijn.
Wat ik bedoel is dat de huidige set geen automatische aanpassing heeft aan bijvoorbeeld helling. Dus in Zwift wil je normaal natuurlijk dat je extra moet inspannen als je een helling op fietst voor een realistisch idee. Als dit alleen maar op de hometrainers zit van 1500 euro+ ook goed, maar dan weet ik dat ik kan stoppen met zoeken.. :)

Ik train op zolder dus een fietstrainer zoals Wahoo of Tacx is helaas geen optie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:56
Maartinho schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:18:
[...]

Wat ik bedoel is dat de huidige set geen automatische aanpassing heeft aan bijvoorbeeld helling. Dus in Zwift wil je normaal natuurlijk dat je extra moet inspannen als je een helling op fietst voor een realistisch idee. Als dit alleen maar op de hometrainers zit van 1500 euro+ ook goed, maar dan weet ik dat ik kan stoppen met zoeken.. :)

Ik train op zolder dus een fietstrainer zoals Wahoo of Tacx is helaas geen optie
Denk dat je helaas zult moeten stoppen met zoeken. Dat kost gewoon echt een duit meer dan 300 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

[...]
Een Wahoo en een 3e hands fiets speciaal voor de Wahoo hoeven niet zoveel te kosten.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Alles wat je zoekt doen de trainers die hier staan, met uitzondering van de goedkoopste elite van 60 euro:
https://www.futurumshop.nl/fietstrainers/zwift-fietstrainers. (Dit is trouwens niet perse een aanrader om het bij futurum te kopen, het is gewoon een overzicht dat ik snel kon vinden).

Twee opties:
a) Ik zou met die lijst even gaan kijken op marktplaats in de buurt of er wat te halen valt. Oud fietsje erbij en gaan.
b) Laat de wens los dat de trainer de weerstand aanpast en ga gewoon lekker fietsen. Het gaat om je kruisband tenslotte. Of wil je eigenlijk een nieuwe hobby?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raymondw
  • Nu online
Vind de omschrijving wel netjes op die site, er staat heel specifiek vermeld dat het een manuele bediening is.
Qua prijs prestatie ook wel netjes, helemaal als je ook extra korting hebt gehad.

Als je een nieuwe hobby zoekt zou ik voor de complete setup gaan met een goeie trainer en een extra fiets.

Anders deze unit gebruiken en de Zwift koppeling zien als een mooi extraatje.
Wel rekening mee houden dat je niet kan meedoen aan bepaalde races, events etc omdat je geen bestuurbare trainer hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
[...]

Wat heeft de zolder ermee te maken dat je geen Wahoo of Taxc kunt gebruiken? Legio die op zolder Zwiften hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Maartinho schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 07:25:
Hier ook hersteld van een gescheurde AKB. Overigens wel vooral heel veel krachttraining gedaan (en nog steeds). Fietsen bleef eigenlijk best goed gaan. Klachten had ik meer met hiking en lange wandeltochten.

Ik zou op marktplaats kijken. Er zijn zoveel mensen over aan het stappen naar een direct drive dat je voor niet te veel geld een prima wheelon trainer kunt vinden. Beetje fanatiekeling zal met een wheelon niet meer zo blij zijn vanwege slip bij sterke hellingen, maar voor jouw doel meer dan prima geschikt.
Let erop dat het een SMART trainer is.
Deze bijvoorbeeld, die heb ik zelf ook staan. Prima ding.
https://www.marktplaats.n...smart-trainer-accessoires

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 25-10-2025 12:57 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Mistraller schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:56:
[...]

Hier ook hersteld van een gescheurde AKB. Overigens wel vooral heel veel krachttraining gedaan (en nog steeds). Fietsen bleef eigenlijk best goed gaan. Klachten had ik meer met hiking en lange wandeltochten.

Ik zou op marktplaats kijken. Er zijn zoveel mensen over aan het stappen naar een direct drive dat je voor niet te veel geld een prima wheelon trainer kunt vinden. Beetje fanatiekeling zal met een wheelon niet meer zo blij zijn vanwege slip bij sterke hellingen, maar voor jouw doel meer dan prima geschikt.
Dan zou je net zogoed €100,- bij kunnen leggen en smarttrainer aanschaffen zoals deze: https://www.decathlon.nl/...-zwift-ready/_/R-p-355194

Maatje van me heeft de grotere/sterkere versie gisteren hiervan gekocht en die is €400,- met hogere maximale wattage en hellingshoek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
[...]

Vanaf €269,- heb je al een smarttrainer, 2e hands fietsje erbij en je bent voor iets meer dan €500,- volledig aan het Zwiften (mits je al een table of pc en scherm hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Voor de tweaker die nog echt een budget smart trainer zoekt heb ik deze in de aanbieding ….

https://link.marktplaats.nl/m2322228061

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Vraagje over Mywhoosh; ik heb dit eens even bekeken (vooral omdat mijn vrouw heel sporadisch binnenritjes wil doen) en werkt prima, mooi en zo; nu zag ik dat je je voortgang in Zwift / Strava kunt "transferren" cq importeren.

Wat ik nu niet helemaal snap: Waarom zou je alleen Zwift doen, in Strava zit toch meestal veel meer? (Zwift + buitenritjes)
En wat is het voordeel van importeren uberhaupt?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Mistraller schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:09:
Vraagje over Mywhoosh; ik heb dit eens even bekeken (vooral omdat mijn vrouw heel sporadisch binnenritjes wil doen) en werkt prima, mooi en zo; nu zag ik dat je je voortgang in Zwift / Strava kunt "transferren" cq importeren.

Wat ik nu niet helemaal snap: Waarom zou je alleen Zwift doen, in Strava zit toch meestal veel meer? (Zwift + buitenritjes)
En wat is het voordeel van importeren uberhaupt?
Alles op één plek? Daar zou ik eerder gewoon Strava/Garmin Connect/Intervals.icu of iets dergelijks voor gebruiken, kan ze gewoon switchen tussen Mywoosh en Zwift..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:54
Ik heb in Mywoosh mijn strava geschiedenis geïmporteerd.

Mijn level in Mywoosh is daarna wel flink omhoog gegaan (nu ergens in de 70-80).
Wat het voor nut heeft? Mij ook eigenlijk onduidelijk.
Mywoosh heeft een garage net als Zwift. Daar kun je frames, wielen, kleding etc kopen.
Misschien dat het daar invloed heeft, meer punten?
Ik fiets nu rond op een Colnago frame.

mountainbiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
D-Ed schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:24:
[...]

Alles op één plek? Daar zou ik eerder gewoon Strava/Garmin Connect/Intervals.icu of iets dergelijks voor gebruiken, kan ze gewoon switchen tussen Mywoosh en Zwift..
Nee, het is inderdaad met name om te uplevelen, zoveel had ik al wel begrepen. Maar of je dan zwift of strava zou gebruiken....strava zou qua indoor rides voelen als cheaten omdat daar veel meer in zit.
Het natuurlijk leuk als je virtueel met hetzelfde merk fiets kan rijden als IRL 8)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:09
Mijn 15 jaar oude racefiets hangt inmiddels al weer een paar jaar stof te vangen (ik besteed mijn tijd tegenwoordig aan hardlopen en fiets wat langzamer op een degelijke vakantie/gravelfiets). Ik dacht aan verkoop van die oude fiets, maar bedacht me vandaag dat ik er misschien meer lol aan zou hebben door hem om te bouwen tot een indoortrainer.

In mijn fantasie wil ik natuurlijk al die fancy snufjes van virtuele races, variabele weerstand, doodstil, enzovoorts. In de praktijk heb ik maar beperkt geld voor over (range €100 - € 200) en doe ik zeker niet aan maandelijkse abonnementskosten. Ik verwacht er hooguit 1x/week een uurtje op te zitten in de wintermaanden.

Wat is dan een goede setup? Ik heb een aparte kamer beschikbaar, een scherm, ventilator, matje. Ik denk dat een wheel-on voor mijn gebruik voldoet. Zijn er dan nog smart-mogelijkheden zonder abonnementen? Andere zaken waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Yakolev schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:28:

Ze gaan hem vervangen, dat is wel weer top.

Ik hoop dat ze nog werkende Kickr Bike Shifts ergens nog hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Nu online
Highland schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:21:
Mijn 15 jaar oude racefiets hangt inmiddels al weer een paar jaar stof te vangen (ik besteedt mijn tijd tegenwoordig aan hardlopen en fiets wat langzamer op een degelijke vakantie/gravelfiets). Ik dacht aan verkoop van die oude fiets, maar bedacht me vandaag dat ik er misschien meer lol aan zou hebben door hem om te bouwen tot een indoortrainer.

In mijn fantasie wil ik natuurlijk al die fancy snufjes van virtuele races, variabele weerstand, doodstil, enzovoorts. In de praktijk heb ik maar beperkt geld voor over (range €100 - € 200) en doe ik zeker niet aan maandelijkse abonnementskosten. Ik verwacht er hooguit 1x/week een uurtje op te zitten in de wintermaanden.

Wat is dan een goede setup? Ik heb een aparte kamer beschikbaar, een scherm, ventilator, matje. Ik denk dat een wheel-on voor mijn gebruik voldoet. Zijn er dan nog smart-mogelijkheden zonder abonnementen? Andere zaken waar ik op moet letten?
https://www.decathlon.nl/sporten/fietsen/fietstrainers
Vanaf 269
Mywhoosh heeft (nog) geen abbo opties

De Action had ook trainers van Tacx, maar ik heb geen idee hoe smart die zijn/waren.

Maar hoe goedkoper je gaat, hoe minder opties je krijgt qua trainer.
Die d100 is gereviewd door DC Rainmaker op YT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:50
Mijn 15 jaar oude racefiets hangt inmiddels al weer een paar jaar stof te vangen (ik besteed mijn tijd tegenwoordig aan hardlopen en fiets wat langzamer op een degelijke vakantie/gravelfiets). Ik dacht aan verkoop van die oude fiets, maar bedacht me vandaag dat ik er misschien meer lol aan zou hebben door hem om te bouwen tot een indoortrainer.

Indoortraining is loodzwaar en doodsaai. Als je buiten al niet heel enthusiast fietst wordt het moeilijk om de discipline op te brengen om binnen te gaan trainen.
Ik zou een wheel-on trainer afraden. De ervaring is gewoon zoveel slechter dan direct drive. Als je een direct drive koopt is er nog een kansje dat je hem daadwerkelijk gaat gebruiken; koop je een wheel-on dan gaat hij bijna gegarandeerd stof happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:38

Voor 270 euro heb je een smarttrainer van Decathlon. Dat is zeker niet de beste maar functioneert verder wel prima. Je kunt gratis MyWoosh gebruiken (soort Zwift, stuk minder leuk imo). Dan ben je eigenlijk al klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:38
Tom-Z schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 23:12:
[...]

Indoortraining is loodzwaar en doodsaai
Dit is gewoon niet waar :P Maar het verschilt wel per persoon, dat geef ik toe. Ik kan met gemak 3 uur op de trainer zitten en de training zo zwaar maken als ik zelf wil.

Verder heb je met Zwift zoveel mogelijkheden en social engagement dat het niet saai is. Plus als je daar niet van houdt kan je altijd nog de tv aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:21

TurboNick3

Thedutchtravellers

Kluus schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:33:
[...]

Bedoel je gebruik zoals een normale spinning fiets? Ik denk dat dat het makkelijkste gaat via de tacx training app? En dan een “workout” starten in “slope mode”/hellings-workout denk ik, dan kan je als het goed is gewoon de gesimuleerde hellingshoek aanpassen. Of misschien toch de “erg-mode”/vermogensworkout, ff kijken wat het beste werkt…

Maar eerlijk gezegd vind ik je vraag wel een beetje klinken als “Weet iemand hoe ik het beste een paard voor mijn Lamborghini kan spannen? Want ik wil deze als koets kunnen gebruiken.” ;)
Ja snap ik dat komt voort omdat ik dus cyclemasters.com wil gebruiken en die hebben geen verbinding met tacx voor de aansturing. dus wil ik dat handmatig gaan overnemen.
(i.t.t. bijv. zwift of taxc training app waarbij de aansturing automatisch gaat via de app en parcour je kiest)

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

TurboNick3 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:01:
[...]

Ja snap ik dat komt voort omdat ik dus cyclemasters.com wil gebruiken en die hebben geen verbinding met tacx voor de aansturing. dus wil ik dat handmatig gaan overnemen.
(i.t.t. bijv. zwift of taxc training app waarbij de aansturing automatisch gaat via de app en parcour je kiest)
Ja maar de Tacx training app heeft ook handmatige modes toch? Dus daarmee zou dat denk ik gewoon kunnen verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochy
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10:31
Ben op zoek naar een trainer voor deze winter. Heb me wat verdiept, maar ben verder een beginner qua binnenfietsen. Heb besloten dat dit een direct-drive wordt, en nu twijfel ik tussen de Van Rysel D100 en D500 (andere suggesties in dezelfde prijscategorie zijn welkom). Ik ben me bewust van de beperkingen (accuracy & max wattage) maar heb nog wat vragen.

- Ik wil verder niet aan een abbo (zwift oid) vast zitten, wil voornamelijk gestructureerde trainingen klaarzetten & uitvoeren (heet dit de ERG modus?). Via welke software (trainerroads, JOIN, zwift, mywoosh) zou dit kunnen? Of heb je daar standaard een abbo voor nodig?
- de Van Rysels worden geleverd met een Zwift Cog (ipv een cassette). Daarmee schakel je virtueel, zou stiller moeten zijn. De vraag is of die functionaliteit ook buiten Zwift werkt. Dus bijvoorbeeld voor het zelf uitvoeren van trainingen (ERG modus?)?

Dank alvast voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
jochy schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:10:
Ben op zoek naar een trainer voor deze winter. Heb me wat verdiept, maar ben verder een beginner qua binnenfietsen. Heb besloten dat dit een direct-drive wordt, en nu twijfel ik tussen de Van Rysel D100 en D500 (andere suggesties in dezelfde prijscategorie zijn welkom). Ik ben me bewust van de beperkingen (accuracy & max wattage) maar heb nog wat vragen.

- Ik wil verder niet aan een abbo (zwift oid) vast zitten, wil voornamelijk gestructureerde trainingen klaarzetten & uitvoeren (heet dit de ERG modus?). Via welke software (trainerroads, JOIN, zwift, mywoosh) zou dit kunnen? Of heb je daar standaard een abbo voor nodig?
- de Van Rysels worden geleverd met een Zwift Cog (ipv een cassette). Daarmee schakel je virtueel, zou stiller moeten zijn. De vraag is of die functionaliteit ook buiten Zwift werkt. Dus bijvoorbeeld voor het zelf uitvoeren van trainingen (ERG modus?)?

veel trainings software is betaald/abo (trainerroad, join, zwift, ...), mywoosh is vooralsnog gratis (ik vraag me af hoelang..).

Wat ik tegenwoordig doe is workouts in garmin (of via intervals.icu) maken en gewoon de trainer in erg mode aansturen met mijn edge (840, mijn vrouw gebruikt een 530 en werkt ook prima).
Als je enkel ERG mode gebruikt, heb je geen versnellingen nodig. je hoeft namelijk niet te schakelen om de weerstand te veranderen, of te anticiperen op een verandering.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
@jochy
D100 heeft geen ingebouwde cadence sensor, als je die ook nog niet hebt zou ik hem om die reden links laten liggen.
-van dat lijstje software is alleen mywoosh op dit moment gratis te gebruiken. Ik krijg alleen een beetje nare smaak van de sponsoren van dat programma. Afhankelijk van of en wat voor fietscomputer je gebruikt kan je die ook gebruiken om de trainer aan te sturen.
-Ik heb de eerste ritten gedaan met de Cog en dat bevalt best goed, soepel en stil overschakelen. maar met ERG trainen in 1 vaste versnelling is niks luider.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
raymondw schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:27:
[...]

2.6 er vanaf dag 1 op gezet, staat in race mode en ANT staat uit.
Moest even pielen met de juiste BT stick icm Virtual Here, maar draait als een zonnetje d:)b
Virtual shifting en de hele boel draait ook prima met zowel Zwift als mywhoosh
Externe bluetooth stick was idd de oplossing. Zou toch verwachten dat een half jaar oude laptop wel een compatible bluetooth chip heeft maar een TP-link UB500 in de laptop en alles werkt vlekkeloos.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochy
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10:31
Prulleman schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:23:
[...]

veel trainings software is betaald/abo (trainerroad, join, zwift, ...), mywoosh is vooralsnog gratis (ik vraag me af hoelang..).

Wat ik tegenwoordig doe is workouts in garmin (of via intervals.icu) maken en gewoon de trainer in erg mode aansturen met mijn edge (840, mijn vrouw gebruikt een 530 en werkt ook prima).
Als je enkel ERG mode gebruikt, heb je geen versnellingen nodig. je hoeft namelijk niet te schakelen om de weerstand te veranderen, of te anticiperen op een verandering.
Het is mij vooral om gestructureerde workouts te doen. Dus de ERG modus. Maar het lijkt erop dat D100 wel bluetooth heeft, maar geen ANT+. En als dat zo is kan ik dus geen workouts doen vanaf mijn Garmin, maar moet ik dat via een Zwift oid doen. Maar dit is nog niet helemaal duidelijk voor me..

Mocht ik ook eens wat anders willen, dan kan ik dus in Zwift virtueel schakelen met de Zwift Cog. Als ik wat anders dan Zwift wil gebruiken moet ik ofwel een normale cassette installeren, ofwel genoegen nemen met on-screen aansturing van de Zwift Cog (dus via mn toetsenbord, en niet via het afstandbedieninkje dat je op fietsstuur kan monteren). Dit althans zover ik nu ben gekomen met uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
jochy schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:37:
[...]

Het is mij vooral om gestructureerde workouts te doen. Dus de ERG modus. Maar het lijkt erop dat D100 wel bluetooth heeft, maar geen ANT+. En als dat zo is kan ik dus geen workouts doen vanaf mijn Garmin, maar moet ik dat via een Zwift oid doen. Maar dit is nog niet helemaal duidelijk voor me..

Mocht ik ook eens wat anders willen, dan kan ik dus in Zwift virtueel schakelen met de Zwift Cog. Als ik wat anders dan Zwift wil gebruiken moet ik ofwel een normale cassette installeren, ofwel genoegen nemen met on-screen aansturing van de Zwift Cog (dus via mn toetsenbord, en niet via het afstandbedieninkje dat je op fietsstuur kan monteren). Dit althans zover ik nu ben gekomen met uitzoeken.
een garmin doet in principe ook BT, maar even dubbel gechecked, het lijkt er inderdaad op dat het trainer ansturing protocol vanaf een garmin alleen via ANT+ werkt. Je kan dan nog wel kijken of er software voor je telefoon is om je trainer aan te sturen, ik heb weleens een app gevonden (met een flinke workout library), en het werkte prima, maar de interface was zo beroerd, dat ik liever mijn garmin gebruik

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
Biohazzard21 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:21:
[...]

Dit is gewoon niet waar :P Maar het verschilt wel per persoon, dat geef ik toe. Ik kan met gemak 3 uur op de trainer zitten en de training zo zwaar maken als ik zelf wil.

Verder heb je met Zwift zoveel mogelijkheden en social engagement dat het niet saai is. Plus als je daar niet van houdt kan je altijd nog de tv aanzetten.
Helemaal mee eens. Zwift is juist hartstikke leuk om te doen en ik ben bijna op het punt dat ik zwiften leuker vindt dan buiten fietsen.

Het is altijd droog en warm. Nooit tegenwind. Binnen 5 minuten zit je op de fiets en er is een wereld aan routes en beklimmingen te doen. Loodzwaar ervaar ik ook al niet, heb juist het idee dat zwiften makkelijker gaat als echt fietsen.

De snelheden die ik met zwift haal lukt mij niet op de weg.

Ik ben in juni begonnen met Zwiften. Was er sceptisch over of ik dat wel leuk ging vinden maar het de gok genomen en een Zwift Ride gekocht. Sindsdien behoorlijk verslaafd eraan geraakt en zit bijna dagelijks op dat ding.

Ritten langer dan een uur beginnen vaak wel wat saai te worden maar meestal fiets ik ritjes net onder het uur. Oordopjes in en muziekje erbij. Verstand op nul en gaan.

Kan mij verder goed voorstellen dat er genoeg zijn die het niks vinden, maar er zijn er ook genoeg die het helemaal te gek vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller

Voor heel weinig heb je een tweedehands Wheelon. Ik ben er nog altijd tevreden mee, hordes mensen zijn dat jarenlang geweest. Ik heb de indruk dat mensen die er nu zo tegen ageren, een mindere kwaliteit hebben gehad. Als je een goede met een dikke rol (bijv Tacx Bushido) neemt dan heeft de trainer een lager toerental, minder slip en minder geluid.
Is goedkoop aan te komen op marktplaats. En ook weer te verkopen als het toch tegenvalt.

Zeker is een directdrive weer net wat beter (met name: geen slip) maar een bushido slipt ook niet tot zeker 10% mits de band niet te vuil is en goed op druk. Maar de ervaring is absoluut niet 100x beter of zo.
En al helemaal voor 1 uurtje in de week :)

Ik heb zelf besloten om ook komend winterseizoen nog op de bushido te blijven rijden.

MyWhoosh ziet er inderdaad goed uit, en je krijgt inderdaad snel het gevoel: "Waar betalen ze dit van?!" De geldschieters hebben er zo hun redenen voor, want zoiets betaal je niet puur uit reclamegelden. De olie inkomsten (VAE) klotsen er in het rond, en het zal ook niet mijn vaste app worden om die reden. Het zal niet altijd gratis blijven, daar ben ik van overtuigd.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Het grote verschil wheel-on vs direct drive is niet het geluid of slippen maar het vliegwiel, zoals @Tom-Z ook al aangaf. Ik heb jarenlang een Vortex gebruikt (een trapje minder dan de Bushido) en het verbeterde fietsgevoel door het vliegwiel door de massatraagheid die wordt gesimuleerd maakte de upgrade.

Ik denk dat MyWhoosh nog wel een poosje "gratis" blijft, afgelopen maanden was er nog een uitgebreide reclame campagne voor MyWhoosh op Eurosport met Sagan die zei dat ie niet voor zijn indoor cycling app wilde betalen zodat hij nog eens geld over had voor een lekker broodje in de supermarkt ofzo. Op dit moment is het de "selling point" van MyWhoosh. De VAE sportswashing-machine draait op volle touren en dat zal nog wel een tijdje blijven.

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 27-10-2025 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
Grootste voordeel voor mij voor direct drive ten opzichte van wheel on was het feit dat het 'gewoon' werkte. Geen speciale band nodig, geen verschil in spanning, minder rommel, directe overbrenging. Het is zeker niet nodig maar het is wel veel fijner als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:01
@Kluus een wheel-on heeft toch ook gewoon een vliegwiel? Althans de Kickr snap wel..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Webgnome schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:43:
@Kluus een wheel-on heeft toch ook gewoon een vliegwiel? Althans de Kickr snap wel..
Goed punt, maar volgens mij is de Kickr Snap daar inderdaad uniek in. Alle Tacx wheel-on trainers zoals Bushido, Vortex en Flow hebben alleen een rem en staat je wiel dus direct stil als je even stopt met trappen.

Edit: Oh de Bushido heeft ook een (virtueel) vliegwiel zo te zien, dat verklaart dan inderdaad gelijk de discrepantie tussen de ervaring van @Mistraller met zijn Bushido tov de rest die waarschijnlijk (net als ik) een goedkopere wheel-on van Tacx hebben gehad.

[ Voor 31% gewijzigd door Kluus op 27-10-2025 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Guido7619 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:54:
[...]

Helemaal mee eens. Zwift is juist hartstikke leuk om te doen en ik ben bijna op het punt dat ik zwiften leuker vindt dan buiten fietsen.

Het is altijd droog en warm. Nooit tegenwind. Binnen 5 minuten zit je op de fiets en er is een wereld aan routes en beklimmingen te doen. Loodzwaar ervaar ik ook al niet, heb juist het idee dat zwiften makkelijker gaat als echt fietsen.

De snelheden die ik met zwift haal lukt mij niet op de weg.

Ik ben in juni begonnen met Zwiften. Was er sceptisch over of ik dat wel leuk ging vinden maar het de gok genomen en een Zwift Ride gekocht. Sindsdien behoorlijk verslaafd eraan geraakt en zit bijna dagelijks op dat ding.

Ritten langer dan een uur beginnen vaak wel wat saai te worden maar meestal fiets ik ritjes net onder het uur. Oordopjes in en muziekje erbij. Verstand op nul en gaan.

Kan mij verder goed voorstellen dat er genoeg zijn die het niks vinden, maar er zijn er ook genoeg die het helemaal te gek vinden.
Ik dacht dat ik biken op de racefiets net zo leuk zou vinden als op de MTB maar dat is me toch flink tegengevallen… Biken in Zwift met de Zwift Ride vindt ik veel leuker dan op de racefiets en is voor mij een perfecte manier om met plezier aan mijn fitheid te werken. De lol tijdens groepsritten races is een dikke bonus _/-\o_
la_fusion schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:56:
Grootste voordeel voor mij voor direct drive ten opzichte van wheel on was het feit dat het 'gewoon' werkte. Geen speciale band nodig, geen verschil in spanning, minder rommel, directe overbrenging. Het is zeker niet nodig maar het is wel veel fijner als je het mij vraagt.
Mijn vrouw heeft er geen probleem mee dat de Zwift Ride op de extra kamer staat. Als daar een wheel on zou staan had ze daar niet zo blij mee geweest denk ik ;) Zoals het er nu staat ziet het er gewoon strak uit. Je wederhelft meehebben heeft zo z’n voordelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Kluus schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:48:
[...]

Goed punt, maar volgens mij is de Kickr Snap daar inderdaad uniek in. Alle Tacx wheel-on trainers zoals Bushido, Vortex en Flow hebben alleen een rem en staat je wiel dus direct stil als je even stopt met trappen.

Edit: Oh de Bushido heeft ook een (virtueel) vliegwiel zo te zien, dat verklaart dan inderdaad gelijk de discrepantie tussen de ervaring van @Mistraller met zijn Bushido tov de rest die waarschijnlijk (net als ik) een goedkopere wheel-on van Tacx hebben gehad.
Ik heb ook nooit wat anders gehad, heb hem destijds (nieuw) gekocht op basis van reviews. Paar keer uitgeleend ook, daar heb ik meerdere collega's mee aan het zwiften gekregen :) . Enige waar ik mij aan stoor is in elk geval slip, bij bij steile helling die in zwift soms onrealistisch snel toeneemt. (Sprinten doe ik niet maar dan speelt dit natuurlijk ook).

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
D-Ed schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:48:
[...]

Ik dacht dat ik biken op de racefiets net zo leuk zou vinden als op de MTB maar dat is me toch flink tegengevallen… Biken in Zwift met de Zwift Ride vindt ik veel leuker dan op de racefiets en is voor mij een perfecte manier om met plezier aan mijn fitheid te werken. De lol tijdens groepsritten races is een dikke bonus _/-\o_

[...]

Mijn vrouw heeft er geen probleem mee dat de Zwift Ride op de extra kamer staat. Als daar een wheel on zou staan had ze daar niet zo blij mee geweest denk ik ;) Zoals het er nu staat ziet het er gewoon strak uit. Je wederhelft meehebben heeft zo z’n voordelen ;)
Het is voor iedereen anders, hoewel ik geen moeite heb met 3 uur indoor, fiets ik toch veel liever buiten. Zie mezelf nog steeds als een MTB-er, maar maak meer uren/km op de racefiets, want op de MTB heb ik het lokale rondje wel gezien, op de racefiets zie je zo makkelijk heel je provincie, of zelfs daarbuiten!
Is het echter te koud of te nat, dan zet ik gewoon een goede serie op en trap ik mijn uren binnen weg.

Mijn vrouw fietst ook met mooi weer soms binnen, zeker voor een VO2max workout, gewoon lekker mindless in erg mode trappen. Die vind het leuker om samen buiten te fietsen dan alleen.

Zo heeft ieder zijn voorkeuren en grenzen.
(zo geef ik ook geen reet om zwift, en kijk ik liever netflix)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:09
Dank allen voor de antwoorden. Van een totale N00b ben ik nu een goed onderlegde nO0b geworden :-)

Ik ga eens op zoek naar iemand in mijn omgeving waar ik een proefrondje kan rijden. Want nu heb ik helemaal geen ervaring, dus kan ik niet goed plaatsen wat het effect is van de verschillende systemen en of Wheel-on goed genoeg is voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Prulleman schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:45:
[...]

Het is voor iedereen anders, hoewel ik geen moeite heb met 3 uur indoor, fiets ik toch veel liever buiten. Zie mezelf nog steeds als een MTB-er, maar maak meer uren/km op de racefiets, want op de MTB heb ik het lokale rondje wel gezien, op de racefiets zie je zo makkelijk heel je provincie, of zelfs daarbuiten!
Is het echter te koud of te nat, dan zet ik gewoon een goede serie op en trap ik mijn uren binnen weg.

Mijn vrouw fietst ook met mooi weer soms binnen, zeker voor een VO2max workout, gewoon lekker mindless in erg mode trappen. Die vind het leuker om samen buiten te fietsen dan alleen.

Zo heeft ieder zijn voorkeuren en grenzen.
(zo geef ik ook geen reet om zwift, en kijk ik liever netflix)
Gezellig met een groepje vrienden op pad blijft voor mij ook het mooiste hoor. Tegenwoordig ook aan het afwisselen met potjes padel dus afwisseling genoeg _/-\o_ Deze winter lekker doorpakken met Zwift en wellicht dat ik in het nieuwe buiten seizoen eindelijk m’n racefiets meer ga waarderen :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
Nog een voordeel van indoor, je kan met een gebroken sleutelbeen weer eerder aan de slag🙈😬

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Prulleman schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:18:
Nog een voordeel van indoor, je kan met een gebroken sleutelbeen weer eerder aan de slag🙈😬
Sneller herstel d:)b

En je zomerkleding blijven gebruiken in de winter _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:47
Misschien een beetje off-topic: ik overweeg om niet een Wahoo/tacx te kopen maar gewoon naar behoefte bij de lokale basic fit naar binnen te lopen: je koopt daar een strip voor 10 euro en kan dan lekker te keer gaan op een spinning bike: dit is dan vooral bedoeld voor de weken waarin ik er niet aan toe kom om de Mtb het bos door te jagen: dus Max 1 keer per maand bij voorkeur: stuk goedkoper dan Zwift+apparaat+slijtage aan fiets en als ik het zo lees kun je bij basic fit ook de alpe dhuez en zo op knallen. Nu wil het zo zijn dat ik nog nooit een sportschool van binnen heb gezien en ik ben benieuwd of mensen met deze ‘constructie’ ervaring hebben? Oh ja en ik doe het natuurlijk allemaal om mijn Strava lijntje in de lucht te houden: weet iemand of je dat kunt koppelen bij basic fit?

[ Voor 9% gewijzigd door Sammy_tukker op 27-10-2025 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Nu online
@Sammy_tukker Koppelen geen idee...
De apparatuur van mijn PT kan wel AdH weergeven, maar koppelen... dat is elke keer weer een ellende.
Gekozen om de sessies met hem maar generiek via de smartwatch data op te slaan.

Qua sportschool heb ik zelf enige tijd gedoneerd, maar het is in mijn geval beter om thuis te fietsen en daarbij 2hr in de week PT te doen. Veel effectiever en goedkoper :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
raymondw schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:40:
@Sammy_tukker Koppelen geen idee...
De apparatuur van mijn PT kan wel AdH weergeven, maar koppelen... dat is elke keer weer een ellende.
Gekozen om de sessies met hem maar generiek via de smartwatch data op te slaan.

Qua sportschool heb ik zelf enige tijd gedoneerd, maar het is in mijn geval beter om thuis te fietsen en daarbij 2hr in de week PT te doen. Veel effectiever en goedkoper :$
Dat sponsoren heb ik dus geen idee van nog nooit gedaan, maar met losse kaartjes los je dat dus op, ben benieuwd of er mensen zijn met Strava gekoppeld bij basic fit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Sammy_tukker schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:23:
Misschien een beetje off-topic: ik overweeg om niet een Wahoo/tacx te kopen maar gewoon naar behoefte bij de lokale basic fit naar binnen te lopen: je koopt daar een strip voor 10 euro en kan dan lekker te keer gaan op een spinning bike: dit is dan vooral bedoeld voor de weken waarin ik er niet aan toe kom om de Mtb het bos door te jagen: dus Max 1 keer per maand bij voorkeur: stuk goedkoper dan Zwift+apparaat+slijtage aan fiets en als ik het zo lees kun je bij basic fit ook de alpe dhuez en zo op knallen. Nu wil het zo zijn dat ik nog nooit een sportschool van binnen heb gezien en ik ben benieuwd of mensen met deze ‘constructie’ ervaring hebben? Oh ja en ik doe het natuurlijk allemaal om mijn Strava lijntje in de lucht te houden: weet iemand of je dat kunt koppelen bij basic fit?
Slim idee wel. Ik had het er toevallig vandaag ook over op de sportschool, maar dan voor de loopbanden. (Maar het kan daar niet mee volgens mij)

ik lees wel dit
https://www.reddit.com/r/...rt_bike_with_swift/?tl=nl

Maar ook dit:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73017684

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:01
Sammy_tukker schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:23:
Hoe het in basic Fit zit weet ik niet. Mijn sportschool heeft spul van Technogym. Je kan verbinden met Bluetooth maar je hebt er zover ik heb ontdekt niks aan. Ik kan het apparaat niet daarmee controleren zo lijkt t.

Gisteren nog even wat over opgezocht en vanavond ga ik eens kijken of het wel lukt. Zou mooi zijn als ik join kan laten koppelen met die apparaten aangezien ik er nu 4* in de week te vinden ben tot het weer wat droger wordt (lees: winter)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14:19

Reginas

Queen of Core Stability

@Sammy_tukker Ik heb 2 seizoenen in de winter live spinninglessen (2x p/w) gevolgd bij lokale sportschool om zo goed mogelijk in vorm te blijven. Ik gebruikte dan mijn Garmin sporthorloge + borstband om de workout op te nemen en dat is bij automatisch gekoppeld aan Strava. De workout werd dan gewoon meegenomen in mijn Stravadata.
Het hielp voor mij wel om naar de live spinninglessen te gaan, want vast tijdstip en mede-sporters waren voor mij een goede stok achter de deur. 'Naar behoefte' wordt bij mij al snel 'Helemaal niet, want de bank zit wel erg lekker en mijn hond wil ook niet van schoot af'.

Inmiddels ben ik gestopt met live spinning, maar dit vanwege gezondheidsredenen en niet omdat ik het niet meer leuk vond. Ik was overigens €20 per maand kwijt voor een abonnement bij lokale sportschool (geen keten) waarbij ik ook live lessen kon volgen. Prima deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
Reginas schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:26:
@Sammy_tukker Ik heb 2 seizoenen in de winter live spinninglessen (2x p/w) gevolgd bij lokale sportschool om zo goed mogelijk in vorm te blijven. Ik gebruikte dan mijn Garmin sporthorloge + borstband om de workout op te nemen en dat is bij automatisch gekoppeld aan Strava. De workout werd dan gewoon meegenomen in mijn Stravadata.
Het hielp voor mij wel om naar de live spinninglessen te gaan, want vast tijdstip en mede-sporters waren voor mij een goede stok achter de deur. 'Naar behoefte' wordt bij mij al snel 'Helemaal niet, want de bank zit wel erg lekker en mijn hond wil ook niet van schoot af'.

Inmiddels ben ik gestopt met live spinning, maar dit vanwege gezondheidsredenen en niet omdat ik het niet meer leuk vond. Ik was overigens €20 per maand kwijt voor een abonnement bij lokale sportschool (geen keten) waarbij ik ook live lessen kon volgen. Prima deal.
zeker is dat een prima deal: voor het goedkopste flex abbonement ben je bij basic fit nu al 35 euro in de maand kwijt (zomers zit ik zeker buiten op de fiets). overigens zonet maar eens voor het eerst in mijn leven de sportschool ingedoken: viel me niet tegen (3 strippen genomen voor 30 euro, hoop dat ik moeite moet doen om ze op te maken in de zin dat ik gewoon eens in de week naar het bos ga), het enige wat wel echt opviel is het absurde zweten, maar ja je hebt ook geen rijwind en geen ventilator. Toch eens kijken of ik andere kleren aan doe de volgende keer (nu korte koersbroek, zweethemd, en korte mouwen: daar fiets ik eigenlijk altijd mee ook bij 30+ in de zomer). Wel handig dat mijn modder mtb spd schoenen gewoon passen op de pedalen (een kant spd en een kant toeclips)

Wel leuk dat je de 'grossglockner' op kunt fietsen, wellicht zitten we van de zomer in Zell am see, dan kan ik een keer in het echt doen vanaf de andere kant ;)

Ik heb opgenomen met mijn apple watch, en die sync idd ook met Strava.
Ik ben benieuwd hoe vaak ik er van de winter ga komen: voordeel is dat ze 24/7 open zijn :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Sammy_tukker schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:37:
[...]

zeker is dat een prima deal: voor het goedkopste flex abbonement ben je bij basic fit nu al 35 euro in de maand kwijt (zomers zit ik zeker buiten op de fiets). overigens zonet maar eens voor het eerst in mijn leven de sportschool ingedoken: viel me niet tegen (3 strippen genomen voor 30 euro, hoop dat ik moeite moet doen om ze op te maken in de zin dat ik gewoon eens in de week naar het bos ga), het enige wat wel echt opviel is het absurde zweten, maar ja je hebt ook geen rijwind en geen ventilator. Toch eens kijken of ik andere kleren aan doe de volgende keer (nu korte koersbroek, zweethemd, en korte mouwen: daar fiets ik eigenlijk altijd mee ook bij 30+ in de zomer). Wel handig dat mijn modder mtb spd schoenen gewoon passen op de pedalen (een kant spd en een kant toeclips)

Wel leuk dat je de 'grossglockner' op kunt fietsen, wellicht zitten we van de zomer in Zell am see, dan kan ik een keer in het echt doen vanaf de andere kant ;)

Ik heb opgenomen met mijn apple watch, en die sync idd ook met Strava.
Ik ben benieuwd hoe vaak ik er van de winter ga komen: voordeel is dat ze 24/7 open zijn :+
poe... zonder fans... dat is echt niet te doen... ik fiets nog liever met 35 graden buiten dan zonder fans binnen... Je hebt gewoon luchtstroom nodig om af te koelen..

van zweten koel je niet af, je koelt enkel af als het zweet van je huid verdampt, daarmee ontrek je warmte aan je huid, zonder luchtstroom raakt de lucht rondom je lichaam heel snel verzadigt en verdampt er niks meer en koel je dus ook niet meer af, maar je verliest wel steeds meer vocht en je core temp neemt dan ook toe en je prestaties af.
kortom, je hebt echt ventilatoren nodig, een koele omgeving (bv 18gr) is niet genoeg.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18:41
jochy schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:37:
[...]

Met dezelfde cog en afstandsbediening kan je ook bij ROUVY terecht, dat werkt gewoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Prulleman schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:09:
[...]

poe... zonder fans... dat is echt niet te doen... ik fiets nog liever met 35 graden buiten dan zonder fans binnen... Je hebt gewoon luchtstroom nodig om af te koelen..

van zweten koel je niet af, je koelt enkel af als het zweet van je huid verdampt, daarmee ontrek je warmte aan je huid, zonder luchtstroom raakt de lucht rondom je lichaam heel snel verzadigt en verdampt er niks meer en koel je dus ook niet meer af, maar je verliest wel steeds meer vocht en je core temp neemt dan ook toe en je prestaties af.
kortom, je hebt echt ventilatoren nodig, een koele omgeving (bv 18gr) is niet genoeg.
En meuren in de garage als je klaar bent :+

Mijn vochtsensor in die ruimte laat ook altijd een scherpe piek zien. Ik zet nu de garagedeur op een kier; dat scheelt. (Want vochtgehalte is ook een indicatie voor de CO2 toename.)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
Guido7619 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:53:
[...]

Wat heeft de zolder ermee te maken dat je geen Wahoo of Taxc kunt gebruiken? Legio die op zolder Zwiften hoor.
Nadeel is een beetje het omhoog dragen van de fiets, zeker herstellende van een kapotte knie..

Vandaar dat ik meer op zoek ben naar een hometrainer/fietstrainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
Mistraller schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:56:
[...]

Goeie tip, maar een hometrainer leek me juist zo handig. Staat qua kosten alleen niet echt in lijn met elkaar zo lijkt. Smart hometrainers kosten zo lijkt direct 1000 euro+. Wat ik moeilijk te begrijpen vindt als je ziet dat een Tacx fietstrainer al begint bij 299. Een setje buizen en een zadel is dan toch geen 700 euro zou je zeggen.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Maartinho schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:07:
[...]

Goeie tip, maar een hometrainer leek me juist zo handig. Staat qua kosten alleen niet echt in lijn met elkaar zo lijkt. Smart hometrainers kosten zo lijkt direct 1000 euro+. Wat ik moeilijk te begrijpen vindt als je ziet dat een Tacx fietstrainer al begint bij 299. Een setje buizen en een zadel is dan toch geen 700 euro zou je zeggen.. :)
Collega heeft ook een marktplaats smart wheelon trainer, een 9 speed racefiets voor 50 euro en die fietst er al jaren op los. Heeft nog geen 200 euro voor zijn hele config betaald, laptop en zwift accountje niet meegerekend.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 15:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Mistraller schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:06:
[...]

En meuren in de garage als je klaar bent :+

Mijn vochtsensor in die ruimte laat ook altijd een scherpe piek zien. Ik zet nu de garagedeur op een kier; dat scheelt. (Want vochtgehalte is ook een indicatie voor de CO2 toename.)
Inderdaad, bij indoor cycling moet je echt ventilators neerzetten om luchtstroom te creeren zodat je afkoelt en niet als een malle zweet. Ik heb zelfs een ontvochtiger in de garage staan om na een sessie de luchtvochtigheid omlaag te brengen, aangezien die altijd flink omhoog gaat zoals hierboven ook gemeld.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 15:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

jochy schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:10:

1) Je kan ook naar Rouvy kijken, ook veel (gefilmde) routes en trainingen met ERG, en goedkoper per maand dan Zwift
2) Rouvy ondersteunt de Zwift Cog ook.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005

Hoogie2004

Whohooooo

Kleine notitie over de Zwift Cog / Click in combinatie met Rouvy, er is de laatste week een issue dat virtual shifting niet werkt, oplossing is Zwift eerst opstarten, de Click koppelen, Zwift afsluiten en dan Rouvy starten.
Je hebt hier geen Zwift abonnement voor nodig, enkel de software/account.

Hoop dat Rouvy dat binnenkort wel fixed, maar de workaround is simpel zat voor nu.
Persoonlijk vindt ik Rouvy een verademing t.o.v. Zwift, de echte beelden zijn en veel realistischer en veel simpeler voor mijn laptop om te tonen. De group rides werken ook prima (bijna wekelijks met een paar vrienden).

[ Voor 22% gewijzigd door Hoogie2004 op 30-10-2025 15:28 ]

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Microkid schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:50:
[...]

Inderdaad, bij indoor cycling moet je echt ventilators neerzetten om luchtstroom te creeren zodat je afkoelt en niet als een malle zweet. Ik heb zelfs een ontvochtiger in de garage staan om na een sessie de luchtvochtigheid omlaag te brengen, aangezien die altijd flink omhoog gaat zoals hierboven ook gemeld.
Ik heb altijd de garagedeur op een kier, want de luchtkwaliteit stort nogal in. Een tijd terug heeft iemand dat hier gepost, zuurstofgehalte / CO2 nivo's gaan nogal achteruit als alles verder dicht is. Vocht is het makkelijkste meetbaar, maar dat is eigenlijk niet eens zo belangrijk zeker als je een intensief ritje doet.

---------------

Pagina: 1 ... 162 163 Laatste