Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 169 170 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Webgnome schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 17:30:
Ik wil nog helemaal niet binnen trainen.....
dan doe je dat niet...

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Soms wel lekker hoor, graadje of 27 binnen met een ventilator die nog meer warme lucht van buiten naar binnen blaast, en dan het gekke idee om je PR op AdZ te verbeteren :+

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:36
Ik rij structureel nog binnen. Alle doordeweekse trainingen doe ik binnen. In het weekend buiten.

De temperatuur binnen heb ik wel onder controle (20-21 graden) Luchtvochtigheid en CO2 is wat meer een uitdaging. CO2 loopt op tot 900ppm (ondanks de maatregelen)

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-09 19:37
Deshmir schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 00:06:
Soms wel lekker hoor, graadje of 27 binnen met een ventilator die nog meer warme lucht van buiten naar binnen blaast, en dan het gekke idee om je PR op AdZ te verbeteren :+
Buiten heb ik geen power meter, dus als ik een beetje kwalitatief wil trainen zal dat op de fietstrainer moeten.

Dan is het natuurlijk ook leuk om een doel te hebben om naartoe te werken, dus deze zomerserie races was leuk om te doen. Lekker om 10 uur 's ochtends als het binnen nog niet zo warm was.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Het moet binnen dan wel onder de tien graden zijn voordat ik weer binnen ga fietsen. Met twee ventilatoren koelt het anders gewoonweg niet genoeg. Ik zou dan een teiltje er onder moeten zetten om het zweet op te vangen.

Het is voor mij zuiver een overwinteringswijze om zo een beetje op pijl te blijven met de conditie om zo in het voorjaar niet die opnieuw te moeten opbouwen. Het is dan ook een soort hoogte training dan gezien het hoge CO2 niveau.

Afstandsfietser en zo geen interval of klimmen en zuiver weerstand m.b.v. de versnellingen (COG) en hartslag hoogte. Watjes zijn bijzaak voor mij en het is vooral wat ik kan volhouden.

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik doe ook iedere week nog wel een training binnen, gisteren nog vo2-max blokken. 2 ramen wagenwijd open en 3 ventilatoren op standje max, en gaan.
Ondanks de ventilatoren is het ook gelijk een soort hittetraining, maar dan zonder dat je heel veel lagen kleding vies maakt met je zweet, ideaal!
Heerlijk om een dag later dan weer buiten op de fiets te zitten en te genieten van de koelte (ook al is het 30 graden).

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 02-09 22:17
Beetje twijfelachtig of dit het goede topic is maar we proberen het gewoon.

Wij hebben vandaag de sleutels van ons nieuwe huis gekregen en daar ga ik na 5 jaar zweten op zolder een huisje in de tuin bouwen om aan mijn fietsen te werken en om binnen te fietsen.

Is er hier iemand die iets soortgelijks heeft gedaan en daar goede lessen uit heeft gehaald? zijn er aspecten naast ventilatie en isolatie die ik absoluut mee moet nemen?

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-09 21:13
Stillekracht schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:19:
Ik rij structureel nog binnen. Alle doordeweekse trainingen doe ik binnen. In het weekend buiten.

De temperatuur binnen heb ik wel onder controle (20-21 graden) Luchtvochtigheid en CO2 is wat meer een uitdaging. CO2 loopt op tot 900ppm (ondanks de maatregelen)
900 ppm co2 is toch best prima voor binnen tijdens een workout? Bij waardes van boven de 1200 zou ik meer ventileren. Welke co2 meter gebruik je?

• Stillekracht
@Michiel193 Ik gebruik de Sniffy van sdr-engineering.

@Louislouislouis Ik heb geen ervaring met trainen in een kleine ruimte. Wel heeeeel veeel ervaring met indoor training (sinds 2000).

- CO2 controle en controle van relatieve luchtvochtigheid (RLV) is belangrijker dan de temperatuur.
- Eenzijdig een raam open zetten is veelal te weinig om je CO2 onder controle te houden
- Als je 's zomers er niet traint dan is de de RLV minder belangrijk
- Hou er rekening mee dat je zelf heel veel vocht in korte tijd de ruimte in brengt. In mijn geval is dat 1,3l per uur.
- Ook in de winter zal je met minimale kleding trainen. Als de temperatuur laag is heb je toch een ventilator nodig om af te koelen. Maar.....met name in de buikstreek is het vervelend om die koude luchtstrom te hebben van een ventilator. Dan wordt het afwegen; meer kleding aan of ventilator uit of anders richten. Of de ruimte iets verwarmen.
- 's zomers intensief trainen met een RLV van >60 of 65% is wel een dingetje. Je zal dan al snel te maken gaan krijgen met cardiovasculaire drift. Je hartslag gaat dan teveel omhoog omdat je lichaam de warmte niet kwijt kan. Als je dan bijvoorbeeld een training hebt in de SweetSpot zone, dan ben je dat niet meer aan het trainen, maar dan ben je de thermofysica van je lichaam aan het trainen.

[ Voor 91% gewijzigd door Stillekracht op 01-08-2026 07:11 ]

• Stevie-P
  • Niet online
Stillekracht schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 6:40
- 's zomers intensief trainen met een RLV van >60 of 65% is wel een dingetje. Je zal dan al snel te maken gaan krijgen met cardiovasculaire drift. Je hartslag gaat dan teveel omhoog omdat je lichaam de warmte niet kwijt kan. Als je dan bijvoorbeeld een training hebt in de SweetSpot zone, dan ben je dat niet meer aan het trainen, maar dan ben je de thermofysica van je lichaam aan het trainen.
Als je netjes dat vermogen blijft trappen dan train je die spiervezels gewoon, toch? Dat je lichaam daarnaast ook aan hard bezig is je lichaam te koelen en je hartslag hoger is betekent alleen dat je herstel wat langer kan duren.

HR drift komt ook voor als je spieren moe raken. Ook dan moet je juist je vermogen blijven trappen en je hartslag dus negeren terwijl die omhoog kruipt. Dan geef je je spieren de trainingsimpuls om efficiënter en aerober te worden.

• Stillekracht
Jazeker, maar het is maar wat je wil.

Ik heb het grootste deel van mijn fiesthistorie gereden zonder HR en vermogensmeting. Toen was ik ook lekker bezig en aan het trainen. Zeker in de eerste 20 jaar wist je gewoon niet waar je mee bezig was omdat die kennis onvoldoende beschikbaar was.

Nu is een vermogensmeter, HR en de kennis (denk aan AI als trainer) een beetje de normaal geworden. Het geeft je de kans om specifiek te trainen. Als ik indoor fiets dan kies ik voor de specifieke training die ik heb gepland. HR drift kan dat verstoren. Ook dat is weer een keuze om dat te accepteren / negeren of er iets aan te doen.

Ieder zijn keuze / ding zeg maar.

Aan Louis is het ook om er over na te denken en er met het bouwen van zijn schuur al dan niet rekening mee te houden.

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:26
Als je een beetje ventileert lijkt me de relatieve luchtvochtigheid in de zomer niet zo’n probleem en de co2 ook niet. In de winter ook niet mits het niet te koud is om te ventileren.

Je kan natuurlijk overwegen een airco te installeren dan kan je temperatuur, luchtvochtigheid en co2 reguleren.

• Michiel193
  • Laatst online: 02-09 21:13
Torgo schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:51:
Als je een beetje ventileert lijkt me de relatieve luchtvochtigheid in de zomer niet zo’n probleem en de co2 ook niet. In de winter ook niet mits het niet te koud is om te ventileren.

Je kan natuurlijk overwegen een airco te installeren dan kan je temperatuur, luchtvochtigheid en co2 reguleren.
Temperatuur en relatieve luchtvochtigheid wel, CO2 kun je niets mee met een airco, alleen luchtverversing helpt daarin

• Stevie-P
  • Niet online
Stillekracht schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:47:
...

Nu is een vermogensmeter, HR en de kennis (denk aan AI als trainer) een beetje de normaal geworden. Het geeft je de kans om specifiek te trainen. Als ik indoor fiets dan kies ik voor de specifieke training die ik heb gepland. HR drift kan dat verstoren. Ook dat is weer een keuze om dat te accepteren / negeren of er iets aan te doen.
...
Maar als je op vermogen kan trainen dan maakt die HR-drift toch niet uit? Dan kan je je training perfect uitvoeren, en zie je achteraf alleen dat je efficiency wat lager was in de tweede helft.

• Stillekracht
Torgo schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:51:

Ik DACHT ook dat ter wel mee viel, tot je gaat meten. Zomers in NL zijn zeer vochtig. Met een beetje ventileren zit de CO2 binnen een paar minuten sky high.

Een hardnekkig misverstand is inderdaad dat airco's ventileren. Ze recirculeren en koelen daarbij. Ontvochtigen gaat daarbij vanzelf.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 21:08

McMiGHtY

- burp -

Louislouislouis schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:26:
Beetje twijfelachtig of dit het goede topic is maar we proberen het gewoon.

Wij hebben vandaag de sleutels van ons nieuwe huis gekregen en daar ga ik na 5 jaar zweten op zolder een huisje in de tuin bouwen om aan mijn fietsen te werken en om binnen te fietsen.

Is er hier iemand die iets soortgelijks heeft gedaan en daar goede lessen uit heeft gehaald? zijn er aspecten naast ventilatie en isolatie die ik absoluut mee moet nemen?
Stroom, netwerkaansluiting, slot op je deur, ruimte voor je pc/monitor/tv, opslagruimte voor je handdoeken, wellicht een wateraansluiting voor een klein waterpuntje om bidons te vullen, afdakje zodat er geen regen je bakkes inwaait als je het raam open hebt staan, en als je er aan je fietsen gaat knutselen, genoeg ruimte voor een verwarmingkie zodat het 's winters ook leuk is..

• Torgo
Stillekracht schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:38:
[...]

Ik DACHT ook dat ter wel mee viel, tot je gaat meten. Zomers in NL zijn zeer vochtig. Met een beetje ventileren zit de CO2 binnen een paar minuten sky high.

Een hardnekkig misverstand is inderdaad dat airco's ventileren. Ze recirculeren en koelen daarbij. Ontvochtigen gaat daarbij vanzelf.
Goh, dat is inderdaad een hardnekkig misverstand. Ik dacht echt dat Aircos de lucht verversen.

Ik heb ook een co2/luchtvochtigheid/temperatuur sensor in bijna alle kamers. Valt bij mij wel mee hoor als ik goed ventileer.

• Kluus
  • Laatst online: 09:03

Kluus

Gang is alles

Torgo schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:12:
[...]

Goh, dat is inderdaad een hardnekkig misverstand. Ik dacht echt dat Aircos de lucht verversen.

Ik heb ook een co2/luchtvochtigheid/temperatuur sensor in bijna alle kamers. Valt bij mij wel mee hoor als ik goed ventileer.
Nope, mobiele (non-split) airco’s misschien wel (onbedoeld), die creëren een onderdruk door lucht naar buiten te pompen en daardoor komt er weer verse (maar warme) lucht naar binnen waardoor ze dan weer een stuk minder efficiënt koelen.

Maar goed ik heb nu ook een airco binnen unit praktisch boven mijn indoor setup hangen, daarmee hou ik de temperatuur prima laag én de lucht droog, voor de verse lucht dan toch maar raampje er bij over, voor dat uurtje sporten is dat ook weer niet zo erg.

Al heb ik er zelf ook nog niet veel gebruik van gemaakt omdat ik gewoon buiten fiets, maar mijn vrouw fietst wel altijd binnen en die is al zeer tevreden.

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:35
Ik ga na de zomer een Zwift Ride aanschaffen om op mijn Tacx te gaan zetten (wil niet meer mijn fiets telkens erop/eraf halen).

Weet iemand of er ook een 13" Ipad past op de Zwift Ride Tablet Holder??

Volgens de specs zou het precies wel of net niet moeten passen, tablet is 21.55cm breed, en de houder zou tot 21.5cm gaan.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:37

fdees

Trust me I'm an Engineer

verstappen33 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:24:
Ik ga na de zomer een Zwift Ride aanschaffen om op mijn Tacx te gaan zetten (wil niet meer mijn fiets telkens erop/eraf halen).

Volgens de specs zou het precies wel of net niet moeten passen, tablet is 21.55cm breed, en de houder zou tot 21.5cm gaan.
Ik geloof niet dat dit een probleem moet zijn. Heb zelf er een Oneplus Pad 3 op staan die vergelijkbare maatvoering is en dat gaat zonder enige moeite of probleem.

Je hebt het over 0,5 mm en het is een elastische band die je kan verstellen.

[ Voor 6% gewijzigd door fdees op 13-08-2026 13:41 ]

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-09 21:24

Zonder overdreven hard te trekken aan het klemmetje gaat die makkelijk tot 23cm

Als je hem met 1 pinnetje vast klemt gaat die zelfs tot 25cm hoog dus ik zou mij er niet druk om maken

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-09 23:04

Ik gebruik een 13" ipad met de tablet houder, gaat prima! Het klemmetje kan inderdaad uitrekken en doet dat op dit formaat maar een klein beetje.

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
Hallo allemaal,
Op dit moment gebruik ik een Wahoo Kickr v2 in combinatie met Zwift voor mijn indoortrainingen. Daarnaast upload ik mijn MTB-ritten via de Garmin-koppeling, zodat al mijn trainingen op één plek samenkomen in Intervals.icu.

Ik ben op zoek naar een goede AI-coach die gebruik kan maken van deze data om persoonlijke trainingsadviezen of zelfs complete trainingsschema's op te stellen. Idealiter houdt zo'n oplossing rekening met mijn trainingshistorie, FTP, trainingsbelasting, herstel, voortgang en eventuele doelen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een AI-coach in combinatie met Intervals.icu?

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:49
toevallig had GCN over een AI coach gisteren een video. Nu is de vraag of dat daadwerkelijk gaat werken, want dat weten we dus nog niet.

Je kan ook Join.cc proberen. Of het echt 100% AI is weet ik niet. Er is echter wel connectie mogelijk met intervals.icu. En volgens mij sinds de laatste update van Join pushed die automatisch de eerst volgende training? Althans, dat weet ik niet 100% zeker want ik gebruik geen intervals. Bij Garmin doet ie dat wel in ieder geval

Strava | AP | IP | AW | SM

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:44
JL-IP(!) schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:37:
Hallo allemaal,
Op dit moment gebruik ik een Wahoo Kickr v2 in combinatie met Zwift voor mijn indoortrainingen. Daarnaast upload ik mijn MTB-ritten via de Garmin-koppeling, zodat al mijn trainingen op één plek samenkomen in Intervals.icu.

Ik ben op zoek naar een goede AI-coach die gebruik kan maken van deze data om persoonlijke trainingsadviezen of zelfs complete trainingsschema's op te stellen. Idealiter houdt zo'n oplossing rekening met mijn trainingshistorie, FTP, trainingsbelasting, herstel, voortgang en eventuele doelen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een AI-coach in combinatie met Intervals.icu?
*knip*
Referrals zijn niet toegestaan.

[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 17-08-2026 23:15 ]

• Webgnome
even een referal link er in sneaken ;)

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:37

fdees

Trust me I'm an Engineer

:'( I see what you did their :O

[ Voor 20% gewijzigd door tweakduke op 17-08-2026 23:15 . Reden: quote aangepast ]

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• JL-IP(!)
aanvulling; het moet gratis zijn :)

[ Voor 21% gewijzigd door tweakduke op 17-08-2026 23:16 . Reden: quote aangepast ]

• Webgnome
dat bestaat volgens mij niet..

• JL-IP(!)
ook niet als je 'iets' via claude iets maakt? Zag wel een export functie in intervals maar dan moet je dit iedere keer handmatig exporteren

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:23
https://ridecave.com/
ai plannen/workouts nooit getest, maar workouts syncen (vanuit intervals) en de workout player icm een kickr core werkte prima

/edit, de ai plannen kan je wel proberen, maar beperkt, daarna zitten die ook achter een abo
wellicht is het met de uitgebreide sync mogelijkheden wel te doen via intervals en claude

[ Voor 33% gewijzigd door Prulleman op 14-08-2026 12:58 ]

Strava

• Webgnome
Je kunt je wel afvragen hoe goed dat dat soort tools werken (en voor hoe lang die gratis blijven).. Dat is natuurlijk een andere discussie..

[ Voor 15% gewijzigd door Webgnome op 14-08-2026 12:58 ]

• Stillekracht
Ik gebruik hiervoor Claude. Daarvoor Gemini.
Ik upload een .tcx file van de rit die ik heb gereden. Dan vraag ik om het te analyseren en eventueel te vergelijken met een voorgaande (zelfde) rit.

Je moet eerst wat data geven (.tcx files). Daarnaast je fietshistorie, type renner, doel wat je wilt bereiken etc.
Daarna vraag je bijv om een 4 weeks programma. Daarbij opgeven hoeveel tijd je hebt per week en of je binnen of buiten gaat trainen.

Uiteindelijk krijg je trainingen aangeleverd. Claude levert .mrg bestanden op die ik direct kan inlezen (Ik lees in in Trainerday en stuur de training dan direct naar mijn Garmin Edge 830)
Je kan ook het gratis GoldenCheetah gebruiken. Daar kan je de trainingen ook direct inlezen. GoldneCheetah kan ook direct je trainer aansturen.

Ik upload mijn nachtregistraties. Dan komt er advies of de voorgenomen training voor die dag gevolgd kan worden (ben je voldoende uitgerust)

Verder kan je vragen om drink- en eetstrategie voor de rit.

Mij bevalt het goed. Het is eenvoudig en effectief en specifiek op mijn persoon.

Het enige dat wat puzzelen was, was om mijn zones goed in te stellen. Ik had wat te goed gescoord in een FTP Ramp test. Hierdoor ging ik in sweetspot trainingen in het rood. Het is dus wel heel belangrijk om je zones goed in te stellen. Maar daar kan AI je ook goed bij helpen.

• Stevie-P
  • Niet online
JL-IP(!) schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:54:
[...]

aanvulling; het moet gratis zijn :)
https://polarized.cc/

Ik probeer het nu net een paar weekjes, en het is behoorlijk buggy. Hopelijk wordt het in de toekomst wel wat.

• mavamal
De Zwift-club waar ik in zit heeft op discord een aantal mensen die er veel mee bezig zijn. Toevallig is deze week een 12-weeks trainingsschema opgesteld door een voormalige ultrarunner, waar ook gezamenlijke (of aparte) workouts bij zitten.
Anders is er ook Road to A die in de discord een aantal mensen hebben zitten die veel met Claude werken, en volgens mij ook een paar gecertificeerde trainers als je toch behoefte hebt aan meer duiding en schema.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Pssst

Inschrijven voor de SR Salland van eind augustus, is nu mogelijk op het GoT Social Rides topic!

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

• Martin.ddv
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-09 08:46
Op dit moment gebruik ik een oude Windows 10 PC voor mijn indoorritten op Rouvy en MyWhoosh. Nu merk ik dat deze applicaties eigenlijk te zwaar zijn voor deze PC, en upgraden lijkt niet meer mogelijk. Als alternatief denk ik nu aan een AppleTV. Echter loop ik dan met mijn Zwift Ride tegen het beperkte aantal Bluetooth-verbindingen aan.

Is er iemand die de combinatie Zwift Ride + MyWhoosh + Apple TV al naar tevredenheid gebruikt? En wat heb ik daar nog meer bij nodig? Is een oude iPhone met de app BikeControl (Pro-licentie) voldoende om ervoor te zorgen dat ik kan schakelen met de fysieke knoppen van de Ride?

• Stevie-P
  • Niet online
Martin.ddv schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:59:
Op dit moment gebruik ik een oude Windows 10 PC voor mijn indoorritten op Rouvy en MyWhoosh. Nu merk ik dat deze applicaties eigenlijk te zwaar zijn voor deze PC, en upgraden lijkt niet meer mogelijk. Als alternatief denk ik nu aan een AppleTV. Echter loop ik dan met mijn Zwift Ride tegen het beperkte aantal Bluetooth-verbindingen aan.

Is er iemand die de combinatie Zwift Ride + MyWhoosh + Apple TV al naar tevredenheid gebruikt? En wat heb ik daar nog meer bij nodig? Is een oude iPhone met de app BikeControl (Pro-licentie) voldoende om ervoor te zorgen dat ik kan schakelen met de fysieke knoppen van de Ride?
Ik heb geen apple tv, maar volgens mij is het mogelijk om al je apparaten met je telefoon te verbinden met de officiele Zwift Companion app, en dat die dan alle data naar Zwift doorstuurt.

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Stevie-P schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:44:
[...]

Ik heb geen apple tv, maar volgens mij is het mogelijk om al je apparaten met je telefoon te verbinden met de officiele Zwift Companion app, en dat die dan alle data naar Zwift doorstuurt.
Klopt, een kameraad van mij heeft dat ook zo geregeld 👍

• Martin.ddv
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-09 08:46
Stevie-P schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:44:
[...]

In Zwift geloof ik wel dat het allemaal werkend te krijgen is. Maar ik kijk nu specifiek naar MyWhoosh, vooral omdat mijn kinderen ook regelmatig even willen fietsen. Omdat Zwift geen kinder-accounts meer heeft, is dan MyWhoosh een goedkoop alternatief.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Stillekracht schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:00:
Ik gebruik hiervoor Claude. Daarvoor Gemini.
Ik upload een .tcx file van de rit die ik heb gereden. Dan vraag ik om het te analyseren en eventueel te vergelijken met een voorgaande (zelfde) rit.

Je moet eerst wat data geven (.tcx files). Daarnaast je fietshistorie, type renner, doel wat je wilt bereiken etc.
Daarna vraag je bijv om een 4 weeks programma. Daarbij opgeven hoeveel tijd je hebt per week en of je binnen of buiten gaat trainen.

Uiteindelijk krijg je trainingen aangeleverd. Claude levert .mrg bestanden op die ik direct kan inlezen (Ik lees in in Trainerday en stuur de training dan direct naar mijn Garmin Edge 830)
Je kan ook het gratis GoldenCheetah gebruiken. Daar kan je de trainingen ook direct inlezen. GoldneCheetah kan ook direct je trainer aansturen.

Ik upload mijn nachtregistraties. Dan komt er advies of de voorgenomen training voor die dag gevolgd kan worden (ben je voldoende uitgerust)

Verder kan je vragen om drink- en eetstrategie voor de rit.

Mij bevalt het goed. Het is eenvoudig en effectief en specifiek op mijn persoon.

Het enige dat wat puzzelen was, was om mijn zones goed in te stellen. Ik had wat te goed gescoord in een FTP Ramp test. Hierdoor ging ik in sweetspot trainingen in het rood. Het is dus wel heel belangrijk om je zones goed in te stellen. Maar daar kan AI je ook goed bij helpen.
Ik ben van plan om zoiets binnenkort met ChatGPT te gaan opzetten ook. Volgens mij moet het mogelijk zijn om deze met strava te laten praten dia de developer api, zodat je geen tcx files meer hoeft te uploaden. Een collega van mij heeft zoiets al aan de praat.

Edit: Ik was hier net mee bezig maar dit is nog niet zo heel voor de hand liggend als ik hierboven beschrijf helaas. Ik ben nu bezig met lokale scripts bouwen die tegen de api van gpt en intervals.icu gaan praten.

Het mooie is dat gpt uiteindelijk ook zegt workouts op intervals.icu te kunnen zetten die dan via intervals.icu weer gesynced kunnen worden naar zwift en Garmin. Ik ben benieuwd..

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 20-08-2026 07:52 ]

• mavamal
Zijn er meer mensen die meedoen met de dit weekend startende Sisu Punainen? 3e 'grote ronde' van het jaar voor mij, ik merk dat ik dat wel een prettig format vind.

• Webgnome
@Kluus als je claud gebruikt en je hebt een strava premium dan kun je via mcp direct laten koppelen. Dat werkt aardig goed al heb ik al wel gemerkt dat de data die strava deelt via MCP niet heel erg secuur is? Ik heb meerdere malen gehad dat Claud klaagde dat de data niet specifieek genoeg was zodat bepaalde zaken binnen een interval niet te achterhalen zijn. Via de Garmin data kan ik die info wel zien. Maar die is dan weer niet te koppelen met Claud zover ik weet

• Fyodor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-08 07:41
mavamal schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:09:
Zijn er meer mensen die meedoen met de dit weekend startende Sisu Punainen? 3e 'grote ronde' van het jaar voor mij, ik merk dat ik dat wel een prettig format vind.
Dat niet, maar ik doe mee met de ECRO World Tour, vanaf zaterdag start "Chasing Red". 11 races, verspreid over de komende vier weekenden.

Vorig jaar FRR gedaan, dat was toen 8 races in 9 dagen (!). Zwaar, maar ook erg leuk 🙂

Vind het zelf ook een leuk format, i.p.v. elke week 1 a 2 losse races (wat ik normaal gesproken doe).

Succes!

• Webgnome
Zo vandaag weer de eerste indoor na lange tijd. Het zou heel hard gaan regenen hier. Blijkt achteraf niet te kloppen. Deze keer voor het eerst ook een ventilator uit de berging gehaald. En dat maakt een wereld van verschil.

Rouvy aan en gaan.

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 31-08 09:20
Ik wil dit jaar liever niet meer in de winter fietsen, dus ik heb een Neo 2 op het oog, een tweedehandsje van 3 jaar oud. Volgens de advertentie werkt ie perfect, maar ik lees in dit topic ook wat verhalen over dat ze wel echt kapot kunnen gaan. Hoe groot is dit risico bij de Neo 2?

en weten jullie of hier een 12-speed Shimano cassette op past zonder een nieuwe hub te kopen? Het liefst zou ik een Zwift cog willen, maar wil ook even Mywhoosh en Rouvy proberen.

• Torgo
Belecthor schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:53:
Ik wil dit jaar liever niet meer in de winter fietsen, dus ik heb een Neo 2 op het oog, een tweedehandsje van 3 jaar oud. Volgens de advertentie werkt ie perfect, maar ik lees in dit topic ook wat verhalen over dat ze wel echt kapot kunnen gaan. Hoe groot is dit risico bij de Neo 2?

en weten jullie of hier een 12-speed Shimano cassette op past zonder een nieuwe hub te kopen? Het liefst zou ik een Zwift cog willen, maar wil ook even Mywhoosh en Rouvy proberen.
Waarom een Neo 2 of is hij heel goedkoop?

Ik zou gewoon voor een KICKR CORE 2 with Zwift Cog And Click gaan.

• Belecthor
Torgo schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:30:
[...]

Waarom een Neo 2 of is hij heel goedkoop?

Ik zou gewoon voor een KICKR CORE 2 with Zwift Cog And Click gaan.
Ja, ik dacht gelijk maar een segmentje hoger. Ook is stilte belangrijk.

• raymondw
  • Registratie: November 2000

Ik heb een Neo 2, functioneert prima.
Gebruikte de unit eerst met een 12s cassette, maar sinds afgelopen jaar over op de Cog en Click. In de winter met Zwift, als het dubieus is met Mywhoosh, btje de kosten verdelen.

Als je iets terug zoekt staat mijn setup benoemt.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Webgnome
OVer mywoosh gesproken. Ik ben afgelopen winterperiode begonnen met Rouvy en dat bevalt prima. De video's/routes die je rijd zijn leuk en afwisselend. Vuelta word gesponsord door Mywoosh dus gisteren iets teveel reclames hiervan gezien. Heb ik het nu goed dat MyWoosh een gratis Zwift is? Oftewel game werelden in een iets minder mooi jasje dan Zwift?

• raymondw
Ja, Mywhoosh is gratis.
Vind vooral de El Limonar een waardige Alp d'Huez (Alp du Zwift) tegenhanger.
Heb ook Rouvy geprobeerd, maar ik vond het onrealistisch en extreem veel microstutter.

Er is een discussie over Mywhoosh ivm de geldschieter, maar politiek laat ik hier buiten...

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-09 22:03
Ik wist niet dat Zwift standaard de eerste 20 tot 30s van een race niet registreert in de fit file, had namelijk vandaag aan het begin van een race een sprintje getrokken en zag dat in de resultaten niet terug. Gek genoeg gaf Zwift bij het einde van de race wel aan dat ik een 15s en 1m record voor de laatste 90 dagen gereden had en worden de waardes getoond in het finish overzicht.

• Mistraller
  • Laatst online: 01:57

Een zwift cog sluit MyWhoosh toch niet uit; die heeft ook virtual shifting. Ik heb een remote keyboardje met 2 toetsen op mijn stuur, en die op de juiste key's ingesteld dan kan je gewoon vanaf je stuur schakelen. (In plaats van de zwift click dus)
Rouvy weet ik niet.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Rouvy is zeker sinds de samensmelting met zwift volledig compatible met de cog, click en zwift ride voor zo ver ik weet.

Ze verkopen het zelf ook tegenwoordig: https://eshop.rouvy.com/

[ Voor 54% gewijzigd door Kluus op 25-08-2026 06:47 ]

• Prulleman
Belecthor schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:34:
[...]

Ja, ik dacht gelijk maar een segmentje hoger. Ook is stilte belangrijk.
Mijn fans maken meer geluid dat de kickr core (en soms de drivetrain ook).

Strava

• Belecthor
Kluus schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 23:07:
Rouvy is zeker sinds de samensmelting met zwift volledig compatible met de cog, click en zwift ride voor zo ver ik weet.

Ze verkopen het zelf ook tegenwoordig: https://eshop.rouvy.com/
Oh, dat is erg handig allemaal, dan is de zwift cog wel logischer denk ik. Ik dacht dat de Neo 2 tweedehands goed geprijsd was, maar ik zie dat ik de Neo 2T ook voor €750 nieuw kan vinden inmiddels. Ik zal even rondkijken!

• Torgo
Belecthor schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:13:
[...]

Oh, dat is erg handig allemaal, dan is de zwift cog wel logischer denk ik. Ik dacht dat de Neo 2 tweedehands goed geprijsd was, maar ik zie dat ik de Neo 2T ook voor €750 nieuw kan vinden inmiddels. Ik zal even rondkijken!
Dat is een mooie prijs. Ik heb zelf in 2020 nog 1299 EUR betaald voor de Wahoo Kickr v5.0 en die hebben ze niet compatible gemaakt met virtual shifting :'(

Misschien mijzelf ook een nieuwe indoor trainer cadeau doen als ik level 100 ben geworden in Zwift. Ik ben nu level 91 :)

Maar eigenlijk zou ik wel heel graag een all in one willen zoals de KICKR Bike Shift maar die zijn nog zo ontzettend duur. :|

• DoubleP38
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-09 14:16
Hoi allemaal,

Ik wist niet goed of ik dit bericht hier mag plaatsen. nope ;)

[ Voor 82% gewijzigd door Dr. Strangelove op 25-08-2026 15:16 ]

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Reminder: morgenavond laatste mogelijkheid om je aan te melden voor het nu al legendarische GoT SR Salland van as zaterdag! Start: Holterberg.

Formulier en info: https://forms.cloud.microsoft/r/95fTN2qsBz

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 30-08 10:20
Ik heb een oude tweedehands spin-fiets gekocht om thuis fitter te worden. Het is een 'dom' ding zonder display of sensoren. Er zit een draaiknop op om de weerstand aan te passen. That's it.

Hoe belangrijk is het om crank omwentelingen of wattage te weten? Loont het om deze domme spin-fiets te upgraden? Een cadance sensor is niet heel duur. Een systeem voor wattage meten is wel duur en complex.

Mijn doel is om conditie te verbeteren.

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

• Torgo
Apollyon schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:27:
Ik heb een oude tweedehands spin-fiets gekocht om thuis fitter te worden. Het is een 'dom' ding zonder display of sensoren. Er zit een draaiknop op om de weerstand aan te passen. That's it.

Hoe belangrijk is het om crank omwentelingen of wattage te weten? Loont het om deze domme spin-fiets te upgraden? Een cadance sensor is niet heel duur. Een systeem voor wattage meten is wel duur en complex.

Het belangrijkste is een hartslag meter en het opslaan van de data bijvoorbeeld in intervals.icu. Dan kan je je progressie volgen en weet je een beetje wat je belasting is.

Als je een leukere ervaring wil plus meer data dan zou een volgende stap een smart trainer kunnen zijn + Zwift bijvoorbeeld. Maar dan moet je wel behoorlijk investeren als je nog niets hebt (geen racefiets).

• Apollyon
Torgo schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:41:
Het belangrijkste is een hartslag meter en het opslaan van de data bijvoorbeeld in intervals.icu. Dan kan je je progressie volgen en weet je een beetje wat je belasting is.
Harstlag sensor heb ik. Maar hoe kan ik progressie volgen als de weerstand niet bekend is? Ik heb een paar spinning Youtube video's gevolgd. Dan draai je steeds de weerstand knop op en neer. Dan is hartslag en weerstand moeilijk te vergelijken. Of bedoel je andersom dat ik de weerstand aanpas aan de hartslag?
Als je een leukere ervaring wil plus meer data dan zou een volgende stap een smart trainer kunnen zijn + Zwift bijvoorbeeld. Maar dan moet je wel behoorlijk investeren als je nog niets hebt (geen racefiets).
Leuk maar dat is voor mij te duur. Eerst proberen wat het brengt voor mijn fitheid.

• Webgnome
Apollyon schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:27:

Niet, het belangrijkste is zoals al is aangegeven, dat je inzicht krijgt in wat en hoe je het doet. In het begin is daar hartslag gewoon perfect voor op den duur kun je overwegen om een vermogensmeter erbij te doen maar dan nog, dat is zeker niet noodzakelijk. Dat heeft vooral te maken met hoe goed je een training wil kunnen doen. Vermogen is daar dan een stukje preciezer is ( het stopt als jij stopt, je hartslag als het goed is niet..). Dus gewoon lekker die hartslagband of een smartwatch gebruiken in combinatie met een cadans meter en gaan met die banaan? Het gaat net als bij de couch to 5k hardloop schema's eerst erom dat je van die bank af komt en dat je het vol kunt houden. Dat is voor fietsen niet veel anders

Wat betreft je vraag over weerstand. Het gaat bij hartslag in den beginnen om dat je een bepaalde hartslag behaald en die vol probeert te houden. Als je dat doet door rondjes te trappen met 150rpm dan weet je dat t een tandje zwaarder kan. Daar zit hem dan ook de crux in het begin denk ik. Niet teveel nadenken over of je dingen GOED doet. Gewoon beginnnen en zorgen dat je hartslag voldoet aan de gestelde grens. En zorgen dat die grenzen realistisch zijn...

[ Voor 20% gewijzigd door Webgnome op 26-08-2026 18:19 ]

• Mistraller
Torgo schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:41:
[...]

Een oude racefiets van een paar tientjes en een wheelon trainer van marktplaats kan je voor weinig al regelen. Het is niet de kwaliteit die je met een top racer en een direct drive krijgt, maar een collega heeft zeker 2 jaar de grootste lol gehad met een ouwe fiets met buiscommandeurs en een smart tacx trainertje van marktplaats, die nu echt serieus in prijs kelderen. Remmen heb je niet nodig, en een slechte wiellagers is ook vaak niet eens een issue omdat je gewicht er toch niet op zit. Zwift zou ik dan niet eens doen, probeer eerst eens MyWhoosh want dat is gratis.

Dat gezegd hebbende: ook een spinning bike is goed voor je conditie, alleen train je dan anders.
De reden waarom al die apps zo populair zijn: statische weerstand en/of naar een muur kijken is dodelijk saai. Je kunt natuurlijk je movement wel meten en een landschap voorbij zien gaan, maar als er een klim in beeld is, en je voelt hem niet is dat al gauw -O-
In een spinclub zweept de groep en de muziek je lekker op, lukt dat alleen ook?

Consistency is key.

---------------

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

Ligt het ook aan mij, of zijn nieuwe Direct-Drive trainers ook een paar honderd euro duurder gemiddeld duurder geworden over de laatste jaren.

Zelfs de Decathlon varianten zijn duurder dan ik verwacht had.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• Webgnome
Hangt er helemaal vanaf welke je wil natuurlijk. Als ik het zo zie zijn ze nog steeds in diverse price ranges te koop. Dat trainers duur zijn is al jaren het geval volgens mij

• Belecthor
Ik zag dat je de Wahoo Kickr Core 2 kunt kopen voor €450 incl cassette of zwift cog. Ik weet niet of de prijs beter gaat worden, misschien met black friday ergens? Wat denken jullie?

• Mistraller
Yakolev schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:28:
Ligt het ook aan mij, of zijn nieuwe Direct-Drive trainers ook een paar honderd euro duurder gemiddeld duurder geworden over de laatste jaren.

Voor mijn Tacx Bushido (WheelOn) ooit ook iets van 500 betaald. Kickr Core (directdrive) was goedkoper met een actie vorig jaar (en toen heb ik er ook nog 2 maanden gratis zwift uit weten te slepen ook al was ik geen nieuw lid) dus die mening deel ik niet. Ik denk dat ze wel weer in de actie gaan maar niet vlak voor het indoor seizoen begint.

---------------

• mavamal
Niet lang geleden was er een grote actie ivm de Tour de France Femmes avec Zwift, waarbij de Core v2 volgens mij zelfs onder de 400 dook. Mogelijk komt er nog zo'n actie, maar reken er niet te veel op.

• raymondw

Ik had destijds hetzelfde idee, eerst een wheel on geprobeerd, dat was drama.
Daarna een goedkope Elite gekocht, dat was al beter qua gevoel en power.
Helaas was de kwaliteit zo slecht dat Futurum de Elite na 2x vervangen heeft geruild voor een Tacx Neo 2.

Die staat er nog steeds, beste aankoop!
Goedkoop is duurkoop....

• Prulleman

mja.. ik heb in 2019 een kickr core voor 640 gekocht, black friday deal, sinds de release amper onder de 700 geweest.
Tegenwoordig kan je de kickr core 2 al voor 400 vinden en 450 is een normale prijs bij vele shop...

dus nee, naar mijn idee zijn DD trainers niet duurder geworden..
een neo 2t kost nu 800, die was bij release 1200-1300
een kickr v6 hetzelfde, 1200+ bij release, nu ~ 800

voorheen had je budget spul voor ~ 400 en kon je beter een kickr core nemen, zat mooi tussen de goedkope en premium trainers in. en had qua kwaliteit toch veel van de premium modellen. De goedkopere (flux, elite, .. ) waren het net niet..
een kickr core nu zit gewoon op dezelfde prijs als de goedkope modellen van een paar jaar geleden, maar is nog steeds een hele goede trainer.

Ik denk dat je beter kan stellen dat de prijsbodem niet echt is veranderd, maar dat de kwaliteit en de keuze voor ~400-500 beter en breder is geworden. En ook de premium prijzen zijn gedaald

[ Voor 33% gewijzigd door Prulleman op 27-08-2026 11:46 ]

Strava

• Webgnome
my 2 cents. Heb een aantal jaren terug een kickr snap gekocht en dat werkt nog steeds erg goed. Scheelt je weer wheel of / wheel on ;)

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Webgnome jij hebt ook wel een unieke setup (voor dit topic), speelde dat ook niet mee in die overweging? Voor een racefiets zou ik anno 2026 op zich geen wheel-on meer kiezen.

Mijn Neo was in 2016 overigens ook boven de 1000 dus over 10 jaar zijn de prijzen in ieder geval gedaald. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 27-08-2026 12:04 ]

• Webgnome
Het kan zijn dat het qua gewichtsverdeling iets anders is echter denk ik dat het vooral een kwestie van zelf testen is en blijft.

• Vigni
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:45
Raden jullie een zwift ride o.i.d. aan of gebruiken jullie je wegfiets? Ik ben van plan lekker door te rijden deze winter weer, maar doordeweeks savonds als het vroeg donker wordt is het wel fijn om binnen door te kunnen. Denk alleen dat het telkens monteren/demonteren een beetje een drempel kan zijn.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Vigni schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:01:
Raden jullie een zwift ride o.i.d. aan of gebruiken jullie je wegfiets? Ik ben van plan lekker door te rijden deze winter weer, maar doordeweeks savonds als het vroeg donker wordt is het wel fijn om binnen door te kunnen. Denk alleen dat het telkens monteren/demonteren een beetje een drempel kan zijn.
Ik gebruik mijn oude wegfiets. Die heeft een gebroken voorvork (na een harde crash jaren geleden), dus buiten kan ik er niets mee, maar binnen werkt het prima. Alternatief is een goedkoop tweedehandsje halen. Alles beter dan elke keer na een rit buiten je fiets wassen en de trap op zeulen ;)

• Webgnome
@Vigni Dat hangt er vanaf of je het steeds moet opruimen of niet en hoe vaak. Voor mij is het simpel als het winter seizoen begint zet ik hem in de standaard en laat hem daar heel erg lang staan omdat ik dan meestal toch geen tijd heb tijdens werkdagen omdat de dagen korter worden. Dan is het eenmalig in het weekend even er af en er op (en wassen.. ok) zetten een kleine moeite. My 2 cents..

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:49
borft schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:11:
[...]

Ik gebruik mijn oude wegfiets. Die heeft een gebroken voorvork (na een harde crash jaren geleden), dus buiten kan ik er niets mee, maar binnen werkt het prima. Alternatief is een goedkoop tweedehandsje halen. Alles beter dan elke keer na een rit buiten je fiets wassen en de trap op zeulen ;)
Dit inderdaad, alleen dan andersom . Was een van de argumenten om een nieuwe fiets aan te schaffen;-)

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Ik gebruik mijn wegfiets. Mijn gebruik is wel heel erg 50/50 en gaat eigenlijk mee met de zomer/wintertijd. In de wintertijd staat hij doordeweeks sowieso op de trainer. Tegen de tijd dat ik thuis kom van het werk is het vaak al donker voordat ik een rit kan afronden, dan fiets is liever binnen. In die periode ben ik ook yellow/red beacon bij een Zwift groep op de zaterdagochtend. Als het op de zondag mooi weer is wil ik nog wel eens buiten rijden, maar laat hem ook vaak zat staan en rij op Zwift omdat hij toch al klaar staat. In de zomer rijd ik vrijwel alleen buiten. Dus zo vaak wissel ik niet.

Maar ook het wisselen zelf stelt echt niets voor. Normaal staat de fiets in de schuur, maar het verplaatsen naar boven (waar m'n Zwift hok is), wiel eruit en op de trainer zetten is echt nog geen 5 minuten werk. Als ik van te voren al weet dat ik de dag na een buitenrit, binnen ga fietsen, zet ik hem meestal 's avonds al op de trainer. Dan staat alles alvast klaar voor de volgende dag.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Webgnome
@Phydomir wat is yellow/red beacon? Heb geen zwift dus niet bekend met die termen

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
@Webgnome Dat zijn vaak rijders die de groep bij elkaar houden (yellow) of de achterblijvers oppikt om bij te beunen (red).

Als ik het goed onthouden heb

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Webgnome schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:52:
@Phydomir wat is yellow/red beacon? Heb geen zwift dus niet bekend met die termen
Bij groepsritten heb je een yellow en red beacon. Yellow is de rit leider en red is een sweeper. Geel bepaald het tempo en zorgt er voor de de boel bij elkaar blijft. Reed zorgt er voor dat mensen die gedropt zijn weer terug worden gebracht na de groep.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Webgnome
ah helder. Ik had al zo'n vermoeden. De kleuren kwamen vaag bekend voor

[ Voor 33% gewijzigd door Webgnome op 28-08-2026 15:12 ]

• Stevie-P
  • Niet online
Ik zou wat filmpjes bekijken om te zien hoeveel moeite het monteren is, en bedenken hoe vaak je dat zou doen. Hou ook rekening waar je je trainer wilt gaan zetten, je fiets naar zolder sjouwen is toch weer een extra drempel. Een ander voordeel van de Ride is hoeveel er aan te verstellen is, dat is fijn als er af en toe een gezinslid gebruik van wil maken.

• Prulleman
hier gaan er 2 fietsen op de kickr dus ook in de winter nog vaak swappen.. het wisselen is echt zo gedaan, in het geheel van omkleden, bidons vullen, douchen, .. is het een kleine stap extra, voor sommige een drempel teveel, voor anderen gewoon wat erbij hoort. Ligt er vooral aan je persoonlijkheid en met hoeveel zin of tegenzin je eraan begint.
(ik fiets liever buiten, maar als het weer slecht is of donker, dan heb ik er totaal geen moeite mee om binnen te fietsen, ook niet langere z2 trainingen van bv 3 uur)

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 28-08-2026 16:56 ]

Strava

• Mistraller
Ik swap ook. Eerder gebruikte ik alleen mijn commuter bike (met een indoor wiel op een wheelOn trainer) maar nu met een directDrive kan ik zowel de commuter als de racer erop zetten. (En mijn vrouw rijdt ook heel af en toe)
Het is eventjes een handigheidje. En er ligt altijd een spacertje klaar om tussen de remblokken te steken. Maar in 1,5 minuut gepiept terwijl zwift aan het opstarten is staat ie al klaar.

---------------

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:58
Ik heb altijd mijn wegfiets erop staan, wanneer het vroeg donker begint te worden zet ik m daar schoon op en dan gebruik ik m buiten amper. Lekker Zwiften en buiten op gravelfiets/MTB.

• Fyodor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-08 07:41
Hier een zeer tevreden gebruiker van de Zwift Ride, i.c.m. een rocker plate helemaal een hele fijne setup. Ik rij er inmiddels het hele jaar op en vind het ideaal, geen fiets meer wisselen. Ook zijn het stuur en de zadel eenvoudig te verstellen, als mijn vriendin er in de winter een ritje op wil doen.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

Vriendin waardeerde niet een Direct-Drive + Fiets combinatie in de slaapkamer. Een Smart Bike waar zij eventueel op kon was wel acceptabel. Daarom heb ik nu een Kickr Bike Shift (niet aan te raden trouwens..)

Zo'n rockerplate moet ik ook eens naar kijken.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja hier ook smart bike (Neo Bike) waar mijn vrouw ook op kan bevalt mij eigenlijk wel goed. Ik hou juist wel van een rigide setup dus geen behoefte aan rocker plate. Maar als ik nu iets zou kopen werd het denk ik ook een zwift ride.

Gisteren mijn eerste zwift wedstrijdje van het seizoen gewonnen, had eigenlijk een (onbelangrijke) hardloopwedstrijd staan maar met een gevoelige knie durfde ik dat niet aan, dus dan maar dit om mijn opgespaarde vorm te verbruiken.

Ook direct weer de laatste winst vrees ik, gelijk 150 racepunten erbij waarmee ik weer in mijn oude vertrouwde categorie zit. :+

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 29-08-2026 10:38 ]

• Jimmy-time1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05:16
Yakolev schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:14:
Vriendin waardeerde niet een Direct-Drive + Fiets combinatie in de slaapkamer. Een Smart Bike waar zij eventueel op kon was wel acceptabel. Daarom heb ik nu een Kickr Bike Shift (niet aan te raden trouwens..)

Zo'n rockerplate moet ik ook eens naar kijken.
Ik ben benieuwd naar de reden(en) waarom je de Kickr Bike Shift niet aan wil raden. Ik heb zelf een normale Kickr Bike (V1) en die bevalt me echt prima.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

Jimmy-time1 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:07:
[...]

Ik ben benieuwd naar de reden(en) waarom je de Kickr Bike Shift niet aan wil raden. Ik heb zelf een normale Kickr Bike (V1) en die bevalt me echt prima.
Ik heb er al 2 moeten terugsturen.

De eerste had na 1500km intern een probleem aan de ketting, bij mijn tweede stopte de elektronica volledig, ook rond een vergelijkbare aantal kilometers. Mijn huidige maakt bij sommige cadansen / power een niet helemaal lekker geluid welke ik al gelijk van het begin heb gehad. Door mijn ervaring kan ik hem dus niet aan andere mensen aanraden. Ik zou hierna gewoon een Zwiftbike kopen.

Maar er mag wel gezegd worden dat Wahoo support echt ontzettend goed is. Zonder veel hassle (behalve een beetje heen en weer wat proberen) hebben ze de fietsen omgeruild. Mag ook natuurlijk voor redelijk dure producten. Ben dus ondanks alles vrij brandloyal.

Ik gebruik zelfs de Wahoo watchface op mijn Coros :P

• Apollyon
Mistraller schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:08:
Een oude racefiets van een paar tientjes en een wheelon trainer van marktplaats kan je voor weinig al regelen. Het is niet de kwaliteit die je met een top racer en een direct drive krijgt, maar een collega heeft zeker 2 jaar de grootste lol gehad met een ouwe fiets met buiscommandeurs en een smart tacx trainertje van marktplaats, die nu echt serieus in prijs kelderen. Remmen heb je niet nodig, en een slechte wiellagers is ook vaak niet eens een issue omdat je gewicht er toch niet op zit. Zwift zou ik dan niet eens doen, probeer eerst eens MyWhoosh want dat is gratis.
Dank je voor deze tips. Ik heb nu dus de spinfiets thuis en géén plek voor nog een fiets maar ik ga het zeker overwegen.
Dat gezegd hebbende: ook een spinning bike is goed voor je conditie, alleen train je dan anders.
De reden waarom al die apps zo populair zijn: statische weerstand en/of naar een muur kijken is dodelijk saai. Je kunt natuurlijk je movement wel meten en een landschap voorbij zien gaan, maar als er een klim in beeld is, en je voelt hem niet is dat al gauw -O-
In een spinclub zweept de groep en de muziek je lekker op, lukt dat alleen ook?
In de gym trainde ik toch al alleen. Dat lukt wel.

• Apollyon
Webgnome schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:15:
Niet, het belangrijkste is zoals al is aangegeven, dat je inzicht krijgt in wat en hoe je het doet. In het begin is daar hartslag gewoon perfect voor op den duur kun je overwegen om een vermogensmeter erbij te doen maar dan nog, dat is zeker niet noodzakelijk. Dat heeft vooral te maken met hoe goed je een training wil kunnen doen. Vermogen is daar dan een stukje preciezer is ( het stopt als jij stopt, je hartslag als het goed is niet..). Dus gewoon lekker die hartslagband of een smartwatch gebruiken in combinatie met een cadans meter en gaan met die banaan? Het gaat net als bij de couch to 5k hardloop schema's eerst erom dat je van die bank af komt en dat je het vol kunt houden. Dat is voor fietsen niet veel anders
Dank je voor je uitleg.
Wat betreft je vraag over weerstand. Het gaat bij hartslag in den beginnen om dat je een bepaalde hartslag behaald en die vol probeert te houden. Als je dat doet door rondjes te trappen met 150rpm dan weet je dat t een tandje zwaarder kan. Daar zit hem dan ook de crux in het begin denk ik. Niet teveel nadenken over of je dingen GOED doet. Gewoon beginnnen en zorgen dat je hartslag voldoet aan de gestelde grens. En zorgen dat die grenzen realistisch zijn...
Ik snap wat je zegt. Ik moet op zoek naar andere instructie video's en schemas. Ik heb nu een paar spin video's waar ze zeggen: 90 RPM op standje 5. Ik moet dus op zoek naar een schema dat zegt hartslag X minuten 110 BPM.

• Schmelk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-09 20:03
@Yakolev hier ook een Kickr Bike Shift, tot nu toe 1600km zonder problemen.

Hoe is de support van Wahoo bij terugsturen?
Vanwege reviews zoals jij geeft heb ik nog steeds de originele doos staan. Maar die staat best wel in de weg, heb ik hem nodig in geval van terugsturen?

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

Schmelk schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:08:
@Yakolev hier ook een Kickr Bike Shift, tot nu toe 1600km zonder problemen.

Hoe is de support van Wahoo bij terugsturen?
Vanwege reviews zoals jij geeft heb ik nog steeds de originele doos staan. Maar die staat best wel in de weg, heb ik hem nodig in geval van terugsturen?
Mij hebben ze een doos opgestuurd, dat was allemaal geen probleem dat ik het niet meer had.

• Prulleman
Apollyon schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:41:
[...]

Dank je voor je uitleg.

[...]

Ik snap wat je zegt. Ik moet op zoek naar andere instructie video's en schemas. Ik heb nu een paar spin video's waar ze zeggen: 90 RPM op standje 5. Ik moet dus op zoek naar een schema dat zegt hartslag X minuten 110 BPM.
Die schema's kan je ook overslaan.. want hartslag zones zijn erg persoonlijk.. daarnaast , als ze de juiste zone opgeven, door de vertraging alleen te gebruiken voor langere intervallen.

Strava

• Jimmy-time1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05:16
Yakolev schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:49:
[...]

Ik heb er al 2 moeten terugsturen.

De eerste had na 1500km intern een probleem aan de ketting, bij mijn tweede stopte de elektronica volledig, ook rond een vergelijkbare aantal kilometers. Mijn huidige maakt bij sommige cadansen / power een niet helemaal lekker geluid welke ik al gelijk van het begin heb gehad. Door mijn ervaring kan ik hem dus niet aan andere mensen aanraden. Ik zou hierna gewoon een Zwiftbike kopen.

Maar er mag wel gezegd worden dat Wahoo support echt ontzettend goed is. Zonder veel hassle (behalve een beetje heen en weer wat proberen) hebben ze de fietsen omgeruild. Mag ook natuurlijk voor redelijk dure producten. Ben dus ondanks alles vrij brandloyal.

Ik gebruik zelfs de Wahoo watchface op mijn Coros :P
Oh, dat is balen inderdaad. Wel goed om te horen dat de support/service van Wahoo dat prima opgelost heeft. Mijn Kickr Bike V1 zit nu zonder problemen bijna op 14k km. Hopelijk houdt die het nog een tijd vol!

Bedankt voor je toelichting!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-09 14:52
Onderschrijf de ervaringen, mijn eerste kickr shift heeft het bijna 5000km volgehouden. Maar dat was met name omdat het retourneren en een nieuwe krijgen lang duurde. Mijn tweede staat nu denk ik 3000km op. Mijn kickr core was een stuk robuuster, die heeft 13000km gemaakt zonder problemen…

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mijn eerste Tacx Neo 2T heeft het 18000 km volgehouden. Onder garantie laten vervangen door een refurbished model Neo 2T. Hij begon wat geluid te maken wat niet hoorde en voordat de garantieperiode verstreek laten vervangen.

De huidige Neo 2T heeft 11000 virtuele km op de teller. Bij deze heb ik in de zomer de lagers vervangen uit voorzorg.
Pagina: 1 ... 169 170 Laatste