Al weer twee maanden fietsen op de binnenfiets. Na wat problemen met de gewrichten, waarna ik met een lichtere versnelling ben gaan fietsen om die te ontzien. Door een lichtere versnelling gaat de cadans omhoog wat achteraf een goede zaak bleek te zijn.
Ik zit nu boven een cadans van 80 en kan zo ook gemakkelijk versnellen naar een hogere cadans. In die tijd heb ik steeds geprobeerd om rond te trappen en het trekken aan de pedalen geeft wel meer snelheid maar kost ook veel extra energie. Het was niet iets wat ik lang kon volhouden, goed genoeg voor een demarrage of aanpikken bij een sneller fietser.
Nu ik toch een hogere cadans kan houden probeer ik niet zozeer kracht te zetten of te trekken maar meer te trappen alsof het een vliegwiel betreft. Dus het op gang houden van de rotatie i.p.v. te denken in kracht.
Je voelt dan als het ware de voet loskomen van de binnenzool gedurende een groot deel van de slag. Wat dan weer voor mij het voordeel heeft dat de tenen minder gaan slapen tijdens het fietsen.
Je hebt dan ook meer energie vrijgave en cadans loopt dan ook wat op tot in de 90 omwentelingen. Nu is het mijn intentie om dit langer te gaan volhouden en dit ook later buiten te gaan gebruiken om zo meer snelheid te kunnen ontwikkelen over een langere afstand.
Wat ik gelezen heb daarover, is dat die extra energie er is, omdat het andere been bij het naar beneden bewegen niet het andere been naar boven hoeft te drukken. De traagheid van het naar boven bewegende been is dan geen factor meer in de neergaande slag.
Dat is dan weer het mooie van op trainer te fietsen, waar je precies kunt testen wat wel werkt en wat niet omdat je altijd dezelfde parameters kunt gebruiken. Geen wind, geen heuvels, geen verkeer geen verdere storing factoren.
En ja, het kost tijd....maar de winter blijft nog wel even aanhouden en zo is binnen het nog het warmst.
ps. de eerste 5 a 10 minuten zit de cadans lager dan 80 bij mij, dan eerst naar 80 en dan 85. En met een lichtere versnelling dan ik later schakel. Elke keer als ik de 85 draai dan een tand omhoog en daalt de cadans weer, dan een tand lager.
Geef jouw lichaam de tijd om dan op gang te komen want het heeft geen zin om je meteen aan het begin jezelf over de toeren te jagen.
[
Voor 9% gewijzigd door
esphome op 02-02-2026 22:28
]