Sinds kort staat er een Elite Direto in mijn huis. Als Tweaker wil ik daar natuurlijk graag mee spelen.
Wat me ook opviel is dat alle bestaande trainer software behoorlijk duur is. Zelfs de standaard software die bij de Direto hoort vereist een abonnement van 20 euro per jaar voor basic functionaliteit die wat mij betreft gratis had moeten zijn.
Gelukkig ondersteunt dit apparaat (en vele anderen) de Bluetooth 4.0 smart standaard volledig. Gisteravond kon ik daardoor gratis de hele wereld over fietsen dankzij GPedal. Dit is een web-based tool die via web bluetooth verbinding maakt, en je vervolgens door Google Streetview laat fietsen. Dat werkt op basis van .gpx files. Met andere woorden: je kunt eerder gefietste routes opnieuw fietsen door Google Streetview.
Als je een Chrome browser hebt hun je het hier zelf meteen uitproberen:
PROBEER HET ZELF
Heel gaaf, toch?
Nu wil ik eigenlijk deze software, die onder MIT license
beschikbaar is op GitHub, uitbreiden.
Mijn vragen:
- Is er open source software zoals GPedal die ik over het hoofd heb gezien die nog beter is?
- Zijn er mede tweakers die het leuk lijken om aan deze upgrade mee te knutselen?
Dingen die ik allereerst in gedachten had:
- Een uitgebreider begin scherm dat meerdere opties biedt. Daarbinnen:
- - 1. De huidige functionaliteit om .gpx files opnieuw te fietsen uitbreiden:
- - - Een aantal ingebouwde routes meeleveren (en uiteraard de optie houden om je eigen route te uploaden).
- - 2. Onderzoeken of er een optie is om door youtube filmpjes heen te fietsen, en daarbij de framerate aanpassen op basis van de snelheid waarmee je fietst. Je zou bijvoorbeeld door de Powers of Ten video (
YouTube: Powers of Ten™ (1977)) heen kunnen fietsen :-)
- - 3. Op basis van jullie kennis: een eenvoudige training optie inbouwen.
- - 4. Het geheel iets privacy vriendelijker maken (geen third party JS inladen, maar dat gewoon lokaal maken).
Het is me nog niet duidelijk of deze tool ook de weerstand van je fiets aanpast, maar zo niet, dan zou ook dat in theorie moeten kunnen.
Dan toekomstmuziek:
- Een website eronder waar mensen accounts kunnen aanmaken, routes kunnen uploaden en erop kunnen stemmen. Je zou dan ook data op de server kunnen opslaan in plaats van in de browser. Bijvoorbeeld via Drupal is dit snel te bouwen.
- Een web-based 3D wereld waar je doorheen kan fietsen. Dat kan een normale wereld zijn, maar je zou ook door 3D kunst heen kunnen fietsen. Ik moet bijvoorbeeld denken aan de Legible City van Jeffrey Shaw. Misschien kan de tool ook verbinding leggen met een bluetooth gamecontroller zodat je keuzes kan maken in welke richting je fietst.
Verre toekomstmuziek:
- Via websockets met meerdere mensen samen fietsen. Dan eindig je dus ergens in een 'open source Zwift' gebied.
Benieuwd naar jullie gedachten.
[
Voor 7% gewijzigd door
unfold op 04-01-2019 11:17
]