Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• CedricD
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 17-06 21:45
Om te starten:

Wat je ziet:
  • Ridley Crosswind die enkel nog dienst doet als rollenfiets
  • Elite Qubo Digital Smart B+ trainer
  • 2 oude TV's ('gestolen' vanuit de logeerkamer en keuken :9 )
  • Een PC zonder kast met een overkill 1200W PSU en HD7990 Dual GPU (overschot van het cryptominen tijdperk :P )
  • Mijn oud Logitech 2.1 setje
  • Een Engenius Access Point die dienst doet als bridge naar de PC (geen kabel in die ruimte)
  • Een UPS voor mocht de stroom plots uitvallen :)
  • Rommel >:)
Zo comfortabel mogelijk proberen maken om wat uren in de winter op te spenderen.
Is basically alle rommel die ik kon vinden tesamen geraapt :9

Er staat geen ventilator. In de winter wordt het daar niet veel warmer dan 12 graden, dus overbodig.

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 11:35
Sufferfest suggereerde dat ik A Very Dark Place kon doen om aan mijn weakness te werken.

Nou dat heb ik geweten, ik had hem vroeger al weleens gedaan, maar daar waarschijnlijk achteraf toch wel geprofiteerd van de afneemende weerstand van de Tacx Flow bij langdurig hoge wattages, want het ging vroeger een stuk gemakkelijker. Of ik had last van m'n valpartij van gisteren, kan ook. In ieder geval keihard gestorven.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Faxe
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 14-06 22:48
Ben in 2008 begonnen met binnen fietsen. Eerst een Tacx flow, die snel vervangen is door een Tacx Fortius. Die heb ik 2 jaar geleden omgeruild voor een Wahoo Kickr. Die heb ik nog steeds. Fiets binnen eigenlijk alleen maar met Zwift. Plaatje van mijn setup

• havana
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 10:27
Voor de volledigheid nog een foto van mijn nu nog zeer grote mancave / paincave..

Op de foto

- Tacx Neo met daarop mijn Time VXR
- rechts een witte kast met uitsluitend fiets/sportkleding
- Tacx Spider Team montagestandaard
- diverse wielsets
- SKS Renkompressor
- een ventilator van het illustere merk "You"
- een prachtig blauw ladekastje dat dienst doet als laptopstandaard :P
- heul veul gereedschap :>

buitenkant

Helaas is dit een huurhuis waar ik binnenkort uit moet, in mijn nieuwe huis krijgt m'n Neo ook een mooi plekje maar zo'n grote cave gaat het niet meer worden vrees ik ... :o

havana wijzigde deze reactie 23-12-2017 15:27 (98%)

Maar ik kan het mis hebben

• BartNL
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 17-06 23:08

Mijn indoor fiets. Gebruik het vooral voor Zwift en af en toe BigRingVR.

Dacht een twee jaar geleden nog dat indoor fietsen niets voor mij was. Maar omdat ik vooral een mooi weer fietser ben in 2016 toch een Tacx Neo gekocht. Al snel bleek ik meer binnen te fietsen dan dat ik ooit voor mogelijk had gehouden en dat ontaarde uiteindelijk in de setup zoals op de foto :)

20TB+

• MortalPiso
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17-06 04:08
quote:
MrAcid schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:42:
Nog Tweakers die morgen de “zFondo” gaan rijden op Zwift? Ik pak die “B-groep” dus de 72km met start om 9:05.

https://zwift.com/events/...olomites-fondo/view/31939

Nog nooit aan een event meegedaan, iemand nog specifieke tips?
Vooral je niet gek laten maken in het begin en proberen je eigen tempo aan te houden. Aangezien het toch een aardig stukje fietsen is voldoende drinken en eten binnen handbereik houden en te gebruiken :).

Mijn kleine hobby/werk/zweet kamertje. In mijn appartement is de ruimte wat beperkt.

Ik heb de afgelopen tijd meer met BigRingVR gefietst dan met Zwift. Ik ben er alleen nog niet uit of ik het waard vindt om voor beide te betalen. Aan de andere kant geef je ook minder uit aan appelgebak in de winter ;).

Ik wacht op een e-mail van Bol zodra ze de Wahoo mat weer hebben. Heb nog een Bol bon liggen die ik daar aan wil besteden en tot die tijd maar wat handdoeken gebruiken. De trainer schuift niet weg op het laminaat. Het stuur kan ik natuurlijk wel bewegen op deze manier :+

• Seriph
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14-06 23:54
Is om het even of het hier of bij het indoortopic hoort. Ik heb mijn fiets nu op de tacx staan maar ik gebruik dezelfde fiets voor buiten. Normaal fiets ik op ERG mode dus ik schakel amper en merk ik het niet zo maar de laatste vrije rit merkte ik op dat mijn ketting niet wil overschakelen van het ene kransje naar het andere. Dit gebeurt voornamelijk in het midden van de cassette. Als ik dan doordruk dat schiet hij ineens twee kransjes op.

Enig idee waar dit aan kan liggen? Ik gebruik wel een ander achterwiel (dus andere cassette) op de tacx dan op de buitenfiets maar op de buiten fiets deed hij het ook wel eens maar niet zo vaak. Kan het zijn dat het andere achterwiel net iets anders in de fiets ligt? Ik heb al lopen pielen met dat stelschroef dingetje in mijn schakeldraad maar dat gaf geen oplossing.

Hierbij alvast een voorproef van de opstelling. Het is niet echt een mooie compositie. Wel staat alles erop. Ik zal eens kijken of ik een mooiere foto kan maken vanavond. De fiets is een beetje in een hoekje gepropt tussen alle andere spulletjes in het computerhok.

Seriph wijzigde deze reactie 04-01-2018 11:01 (21%)

• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
Heeft iemand nog tips voor leuke/goeie workouts op Zwift?

Wat ik merk is dat ik boven mijn FTP (260W) eigenlijk vrij snel tegen een muur aan fiets. Daaronder kan ik het relatief langer volhouden, zonder al te veel problemen. Afgelopen zondag bijvoorbeeld 2,5 uur op 82% FTP gefietst (steady/vlak), zonder echt in het rood te hoeven gaan.

Mijn doel is uiteindelijk de lange duur, op een goed tempo (Ironman in juli). Moet ik om mijn FTP omhoog te krijgen nou (vooral) bóven mijn FTP fietsen? Of juist vanaf onderaf bouwen (e.g. Sweetspotten)? Of beiden afwisselen natuurlijk...?

Anyway, hier alvast een workout van mijn kant: de CN "Sweetspot with Steeps". Retezwaar, maar voelt erg nuttig! Klaar (en dood) in een uurtje! :)

GCN - Sweetspot with Steeps

Twitter | Strava

• MrAcid
  • Niet online
Ik heb afgelopen vrijdag een FTP test gedaan, maar dan niet via een test protocol/workout op Zwift, maar gewoon door 20min zo hard mogelijk te fietsen. Hiervoor de Zwift Epic KOM gekozen, omdat het hoofdzakelijk bergop makkelijker is om constant een (hoog) wattage te trappen (mijn ervaring - wellicht psychologisch dingetje?).

Ging van 260W (ergens in november gemeten) naar 290W - dus dat is mooie progressie! Had recent ook al wat workouts waarbij het redelijk goed/makkelijk vol te houden was terwijl ze vooraf als super pittig werden aangemerkt.

Denk dat ik deze nog een keertje doe, want die ging vorige week dus iets te makkelijk:

Link: https://whatsonzwift.com/.../lionel-sanders-intervals

MrAcid wijzigde deze reactie 06-02-2018 12:30 (8%)

Twitter | Strava

• MrAcid
  • Niet online
@Noxa: lekker bezig! :+ Wel nette FTP heb je ook... 330W ofzo?

Vraag je van mijn kant over Zwift en ERG mode. Als ik de Zwift documentatie lees dan hoef je NIET te schakelen in ERG mode. Ik heb dit altijd opgevat als 'schakelen heeft geen zin' - lijkt me ook logisch, want je moet gewoon een wattage target trappen en in welke versnelling je dat doet dat doet er niet toe. Zie ook deze FAQ op Zwift: https://support.zwift.com...-use-ERG-Mode-in-Workouts

Vanavond een pittige 2x20min op FTP afgewerkt. Ketting op het grote blad en neutraal achterin, zodat hij mooi recht loopt en trappen maar. Cadans was echter heel laag (en het was ook gewoon zwaar). Doorgetrapt maar na 10min zat ik echt al flink stuk... Ok, kan een slechte dag zijn - maar ook als ik even ging staan en dan weer zitten: cadans kwam maar heel even omhoog en zakte dan weer in. Ter referentie: ik fiets normaal 90-100rpm en nu zat ik steeds rond de 70 te stoempen, wel afgemaakt en gehaald, maar het was echt niet lekker.

Tweede interval uiteraard precies hetzelfde. Op een gegeven moment trok ik het bijna niet meer en probeerde ik, eigenlijk een beetje uit wanhoop, dan toch maar om wat terug te schakelen. En verdomd... Ik haalde mijn FTP wattage prima, hartslag bleeft lager en cadans lag weer rond de 85-90...?! Ik snap hier helemaal niks van...?

Interval 1:

Interval 2 (bij de rode pijl ben ik gaan schakelen):

Hier de data op Strava en Garmin:
https://connect.garmin.com/modern/activity/2499975800
https://www.strava.com/activities/1409011310

Hoe zit dit nou? Dank! :)
Bovenbenen wel volledig op slot nu van dat gehark - haha!

MrAcid wijzigde deze reactie 15-02-2018 21:44 (3%)

Twitter | Strava

• MrAcid
  • Niet online
quote:
The_Scarabial schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 09:37:
[...]

Waar leiden jullie die 338 vanaf, hij geeft aan dat hij 2x20min. op FTP heeft gefiets en die grafieken geven aan 290W.

En daarbij als je dit 20min. doet dien je die waarde ook nog te verminderen met een factor x.

Ik zou als ik jullie was dit boek eens aanraden om te lezen:
The Power Meter Handbook: A User's Guide for Cyclists and Triathletes
Boek van Joe Friel
FTP Noxa = 338W
FTP MrAcid = 290W

En ik weet het verschil is tussen een (20min) FTP test en je FTP. Uit een recente 20min FTP test kom ik over die 20min op 305W - dat vertaalt zich naar een FTP van 290W.

@Noxa denk inderdaad ook dat het daar dan in moet zitten (het 'gevoel'/gewenning bij een bepaald verzet). Ik denk zelf dat ik merken dat ik méér power kan leveren bergop (in een lichter verzet) dan op het vlakke. Als je dat filmpje van Shane Miller kijkt, dan zie je dat je met een groter (zwaarder) verzet iets 'lager' in de pedal stroke komt, eigenlijk op (een hoek van) 90-95 graden. Met een lichter verzet zit je juist op 85-90 graden. Misschien is ook net waar je wat getrainder bent, qua spieren, hoe je dan het beste/hardste kunt trappen. Dan zou het kunnen zijn dat ik makkelijker trap vanuit mijn heup-/bilspieren dan vanuit mijn quadriceps. En dan zou het dus zinnig kunnen zijn, om juist die wat meer te gaan trainen...

Food for thought! :)

Twitter | Strava

• asdf25
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 11-06 19:38
Hier mensen in het topic welke ook een bushido smart trainer hebben? Ik irriteer me al een aantal weken aan de positie op de fiets. Doordat mijn achterwiel niet exact in het midden op de roller komt helt de fiets naar links, dit voel ik voornamelijk als ik gestrekt op de fiets zit of in de beugels hang (rug dus gestrekt). Als ik de handen bovenop de bar of hoodies heb voel ik de afwijking minder. Als ik met de handen los van het stuur en rug recht op de trainer zit voel ik geen of nauwelijks afwijking. Omdat ik het wiel niet recht gecentreerd krijg helt hij naar links denk 1 a 2 graad naar binnen. Al diverse posities/ ondergronden geprobeerd maar krijg het euvel niet opgelost. Om de fiets in de trainer te krijgen ben ik nu ook zeker 1 minuut bezig omdat de dropouts/ snelsluiter niet makkelijker tussen de tacx de krijgen is. Er komt ook een behoorlijk kracht op de uiteinden te staan omdat het aandraai moment in de trainer redelijk maximaal is, klep kan bijna niet dicht. Als ik hem slokker zet staat het achterwiel nog meer naar rechts in de trainer, dit resulteert in een nog schevere positie. Iemand van jullie wellicht een oplossing of ondervinden wel meer hetzelfde euvel en hoort het er gewoon bij?

asdf25 wijzigde deze reactie 13-03-2018 11:20 (7%)

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 11:32
De paincave zojuist opgebouwd:
Tacx tablet houder op het stuur,
Wahoo kickr (2014 model)
Let the suffering begin....

Paincave

NielsTn wijzigde deze reactie 06-09-2018 20:50 (41%)

• la_fusion
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 09:40
Om ook maar een plaatje toe te voegen..

Paar weken terug 'nieuw' gekocht van iemand die er nog geen 1000 km op heeft gefietst. Het betreft een alu Apex Ycarus 3x10 105 afgemonteerd, ter vervanging van mijn alu Gazelle Team met 3x9 Tiagra afmontage. Die laatste was echt versleten en alleen nog maar te gebruiken met ERG modus. Enige verbetering die ik nu nog wil doorvoeren is een SSD en een 'betere' grafische kaart dan de HD3850 die er nu in de PC zit.

la_fusion wijzigde deze reactie 06-09-2018 20:59 (57%)

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 11:35
Volgens mij speelt het in de drie hoogste, afhankelijk van hoe lang je derailleur precies is, maar ook hoe lang je ketting is. Je kan ook kijken of je op marktplaats goedkoop een korte kooi derailleur op de kop kan tikken.

edit: Op DC rainmaker staat in de comments dat het gewoon werkt met een ultegra GS en 28 tandjes achter:

MrAngry wijzigde deze reactie 23-10-2018 13:05 (33%)

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 08:39
Sander schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:14:
[...]

Met nieuwe 105 groep met lange kooi (Cube Attain SL 2019, met Shimano 105 RD-R7000-DGS) kan je idd buitenste 2 bladen achter niet gebruiken. Tegelijkertijd doen wij eigenlijk altijd Sufferfest en dat is op ERG mode en dus schakel je eigenlijk bijna niet. Verder mocht je geen ERG mode gebruiken kun je trainer difficulty wat lager zetten om te voorkomen dat je lichtste verzetten nodig evt. Heb haar er nog niet over horen klagen ;-)

Kan evt vanavond even fotootje voor je maken?
In de categorie beter laat dan nooit... Dit is dus de 'oude' Flux met een 2018 105 groep met lange kooi erop. Zoals je ziet heb je met voor op buitenblad en achter in de 'middelste' versnellingen een situatie waarbij de derailleur niet helemaal lekker meer uitkomt. Dit is de fiets van mijn vriendin en die heeft er nog geen enkele last van gehad, aangezien die gewoon standaard op binnenblad zit met ERG mode (Sufferfest), en dus niet schakelt.

(plaatjes zijn klikbaar)

• MrAcid
  • Niet online
MrAngry schreef op maandag 5 november 2018 @ 11:30:
Nee, maar ik heb wel een soortgelijk probleem. Het lijkt dat op mijn tacx (een non-smart direct drive van elite) de kettinglijn anders loopt dan als ik mijn achterwiel er wel in heb. Het schakelt achter prima, maar voor niet zo goed, ik krijg hem op de tacx veel lastiger op het buitenblad. Als ik er over nadenk dan kan het eigenlijk alleen veroorzaakt worden doordat mijn fiets niet recht op de tacx staat, maar hoe dat kan snap ik niet.

edit, nu ik het heb uitgetypt zou het ook kunnen komen doordat de tacx niet waterpas staat en je carbonnen frame flex dat onder druk van je eigen gewicht een beetje rechttrekt, waardoor je fiets dan scheef staat tov de tacx. Kan bij jou ook de issue zijn?
Is het uitzoeken waard, hij staat namelijk sowieso niet waterpas... Dank!

Verder nog de volgende twee oorzaken (of gevolgen...?) ontdekt:
- De steekas is (helemaal op het einde, aan de kant van de cassette bij het schroefdraad), licht verbogen. Ik heb een nieuwe besteld;
- De body van de Tacx heeft twee vreemde beschadigingen - de body heeft twee 'hapjes' eruit. Denk eigenlijk dat het hier niet mee te maken heeft, maar ik ga het wel even naar Tacx mailen met foto's. Heb mijn Tacx een jaar geleden tweedehands gekocht, geen idee of dit er al op zat en of het kwaad kan.

Twitter | Strava

• MrAcid
  • Niet online
Dacht ik eerst ook nog, maar dit is een foto van het onderdeel:

Twitter | Strava

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 11:14
Waar ik eerder altijd de boel voor iedere indoortraining moest 'opbouwen' op de studeerkamer, was het plan al snel gemaakt toen we begin 2018 een nieuw huis hebben gekocht om een dedicated pain-cave te maken. Uiteindelijk hebben we de oude schuur gesloopt en bij het huis een hele nieuwe garage aangebouwd en gisteren eindelijk de inrichting van zwift-hoek afgerond.

Ventilator is een oudje en de tv (22" HD ready jaja :') ) komt van de slaapkamer in het oude huis. Die werd toch nooit gebruikt dus in het nieuwe huis verhuisd naar de garage. Zal weinig gebruikt worden omdat ik meestal een podcast luister of met muziek mijn virtuele rondjes fiets. De Tacx in de hoek wacht nog op een reserveonderdeel.

Gisteravond gelijk maar weer even eerste rondje Zwift van deze winter gereden. :Y

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• J-M-T
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 07:51
Ik heb drie matten op elkaar liggen, alledrie van de bouwmarkt. Lijkt overdreven maar werkt perfect. Eerst een rubberen tegel en daarna twee varianten van een deurmat.Die laatste twee zijn best wel zacht en geven mee ook. Erg stil en weinig trilling. Ik gebruik het zelf in een appartement met onderburen die geen klachten hebben.

Losse matten:
http://i64.tinypic.com/2960qwy.jpg

Op elkaar:
http://i66.tinypic.com/2m43zgh.jpg

• FORZAM
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 11-05 10:19
De tweede flow is ondertussen aangekomen (PC is een ander verhaal, daar missen nog onderdelen omdat zowel Amazon als de tweedehandsverkoper niet willen meewerken.

2 sessies tegelijk runnen is geen probleem, Tacxen en Ant+ devices gescheiden houden ook niet mbv. Van sandboxing, maar met de beste wil van de wereld slaag ik er niet in om voor beide sessies ook data na de sessies gesynct te krijgen.

Alle scenario's die ik al uitgeprobeerd heb lopen uit in ofwel slechts 1 sessie die correct synct, ofwel beiden die als "active session/zwifting now" blijven staan. Is iemand hier er al in geslaagd dit werkend te krijgen?

• MrAcid
  • Niet online
MrAcid schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:09:
[...]

Nog even mezelf quoten.

Het protocol is:

[...]

Bron: https://www.reddit.com/r/...mp_test_in_zwift/e4nug36/

Ik heb dit nu precies zo gemaakt in de editor van Zwift Workout Factory (http://zwofactory.com/). Alleen cooldown naar 5min @ 50% FTP gezet en de stappen tot 148% doorgetrokken. Dat is wishfull thinking, maar je weet maar nooit. :+

Vanavond proberen!
Gisteravond gedaan, verliep niet helemaal goed maar volgens mij komt er voor mij absoluut een betrouwbare FTP-waarde uit!

Aantal opmerkingen:
  • De warming-up van 5 minuten is prima (had verwacht dat dit te kort zou zijn). Doordat de eerste paar tredes van de test nog heel makkelijk gaan is dat eigenlijk ook nog warming up, waardoor je met deze opzet eigenlijk 10-14min warming-up hebt.
  • Het is vrij eenvoudig om je 1-min best power af te lezen, dit kan direct in Zwift: ga naar de tab 'Critical Power' in de Ride Summary (beetje verstopt). Wel opletten dat je dat dus nog in Zwift moet doen! Nadat je hebt opgeslagen is die informatie (onbegrijpelijk overigens) weg. Het kan ook in Strava (mits je Summit hebt) en in TrainingPeaks (ook betaald). Op Garmin Connect zit het verstopt in de 'Power' grafiek (alleen in de webversie) - je kunt daar een 'max 1 min average power' laten zien.
  • Ik was met 23 minuten klaar - 28min met het uitfietsen erbij. Heel chill!
  • Het is absoluut géén zware belasting, je rijdt maar 3-4 minuten in het rood. Daar ben je zo weer van hersteld. Deze ga ik dus zeker vaker doen!
  • Ik was gestart op mijn binnenblad en ben niet naar het buitenblad gegaan. Bij de laatste stapjes moest ik daardoor op mijn cassette wat zwaarder schakelen om de power te kunnen blijven halen. Zo voelde het althans. Volgende keer begin ik vanaf de eerste stap op het buitenblad - dan kun je zonder schakelen alle stappen door.
Ik moest overigens afhaken in de stap van 142% FTP. Die stap was 425W - maar mijn max. 1min power kwam maar tot 387W. Dit terwijl de stap ervoor 410W was. Je hebt dus, ook in ERG-mode, best nog wel wat speling.

387W * 75% = 290W (4,1w/kg)

Ik train momenteel op een FTP van 300W (4,3w/kg), en denk dat ik die 300W met de juiste versnellingen (en wat meer karakter :+) ook wel uit deze test zou slepen. Voor mijn geval (n=1) lijkt dit dus een mooie manier om snel, zonder dood te gaan, een FTP test te doen die behoorlijk betrouwbaar uitkomt!

Twitter | Strava

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 09:35

coelho

VanTheManFan

Toen ik net mijn Tacx indoorbandje oppompte schrok ik enigszins van het aanzicht. Was me eerlijk gezegd nog niet eerder opgevallen, maar er zitten behoorlijk wat groeven/scheuren in het loopvlak en de wang. Dit terwijl de band van november vorig jaar is en ik er pas zo'n 1250km mee gefietst heb. De bandendruk gaat 1x per week terug naar 8bar (loopt leeg tot ca 6,8-7 in een week) en mijn Tacx Bushido calibreer ik eens in de paar weken, maar daar zit weinig verloop in.

Is dit normaal? Hoe lang doen jullie met een bandje?

http://i68.tinypic.com/2imbasy.jpg
http://i63.tinypic.com/29ma83n.jpg

• MrAcid
  • Niet online
Dimi83 schreef op maandag 10 december 2018 @ 09:18:
Ja, maar zoals eerder aangegeven "join" ik het event (soms al dagen) op voorhand via de Zwift companion app. Misschien dat die het verschil uitmaakt? Ik raad die app eigenlijk ook echt wel aan. Dit is echt een goeie app om te gebruiken tijdens de rit ook.
Nee, dat maakt geen verschil voor zover ik weet (en dat had ik ook gedaan).

Het probleem (slecht design/UX) zit hem in de 'start' stap, niet in de signup. Dus:
- Sign-up (dagen/uren vooraf): event joinen via website/companion app. Dit gaat prima.
- Start: je moet 'gewoon' gaan rijden en dan op 'Join Event' klikken als je een melding krijgt.

De 'Start' stap is prima als je 10-20min vantevoren klaar zit en nog even wilt warmrijden. Maar heel onduidelijk als je 5min-1min vóór de start op je fiets springt.

Het is goed te zien in deze video, op 1:34: YouTube: Joining a Group Ride or Event on Zwift - Swift Zwift Tip
Shane Miller is hier ingeschreven op een event, dat begint over 3 minuten. Rechtsboven zie je in het selectiescherm dat hij is ingeschreven ('Going' met een oranje labeltje'). Als je met je muis over het Event heen gaat is de enige optie: 'Leave'. Er is nergens een grote oranje knop die zegt "GO TO THE START'.

Wat je in plaats daarvan moet doen is een willekeurige rit starten ('Ride') en dán pas krijg je de mogelijkheid om het event te joinen. Dat je dezelfde procedure moet volgen voor het starten van een event als voor het rijden van een gewone rit/workout voor jezelf is een stomme ontwerpkeuze (imo).

Twitter | Strava

• NielsTn
Weer wat aankleding in de pain cave na verkoop van de Garmin Vector 2s:
https://tweakers.net/ext/f/WllzBXOQl9eruun0kBffkHz2/thumb.jpg
De Kickr vloermat.

Wel oppassen er niet te lang met cleats erop te gaan staan/draaien...

Wishlist kerstmis: apple tv 4k/32Gb, een wall mount en een 42/43inch flatscreen :)

NielsTn wijzigde deze reactie 11-12-2018 17:16 (100%)

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• unfold
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 12-05 11:15
Sinds kort staat er een Elite Direto in mijn huis. Als Tweaker wil ik daar natuurlijk graag mee spelen.

Wat me ook opviel is dat alle bestaande trainer software behoorlijk duur is. Zelfs de standaard software die bij de Direto hoort vereist een abonnement van 20 euro per jaar voor basic functionaliteit die wat mij betreft gratis had moeten zijn.

Gelukkig ondersteunt dit apparaat (en vele anderen) de Bluetooth 4.0 smart standaard volledig. Gisteravond kon ik daardoor gratis de hele wereld over fietsen dankzij GPedal. Dit is een web-based tool die via web bluetooth verbinding maakt, en je vervolgens door Google Streetview laat fietsen. Dat werkt op basis van .gpx files. Met andere woorden: je kunt eerder gefietste routes opnieuw fietsen door Google Streetview.

Als je een Chrome browser hebt hun je het hier zelf meteen uitproberen:

PROBEER HET ZELF

Heel gaaf, toch?

Nu wil ik eigenlijk deze software, die onder MIT license beschikbaar is op GitHub, uitbreiden.

Mijn vragen:
- Is er open source software zoals GPedal die ik over het hoofd heb gezien die nog beter is?
- Zijn er mede tweakers die het leuk lijken om aan deze upgrade mee te knutselen?

Dingen die ik allereerst in gedachten had:
- Een uitgebreider begin scherm dat meerdere opties biedt. Daarbinnen:
- - 1. De huidige functionaliteit om .gpx files opnieuw te fietsen uitbreiden:
- - - Een aantal ingebouwde routes meeleveren (en uiteraard de optie houden om je eigen route te uploaden).
- - 2. Onderzoeken of er een optie is om door youtube filmpjes heen te fietsen, en daarbij de framerate aanpassen op basis van de snelheid waarmee je fietst. Je zou bijvoorbeeld door de Powers of Ten video (YouTube: Powers of Ten™ (1977)) heen kunnen fietsen :-)
- - 3. Op basis van jullie kennis: een eenvoudige training optie inbouwen.
- - 4. Het geheel iets privacy vriendelijker maken (geen third party JS inladen, maar dat gewoon lokaal maken).

Het is me nog niet duidelijk of deze tool ook de weerstand van je fiets aanpast, maar zo niet, dan zou ook dat in theorie moeten kunnen.

Dan toekomstmuziek:
- Een website eronder waar mensen accounts kunnen aanmaken, routes kunnen uploaden en erop kunnen stemmen. Je zou dan ook data op de server kunnen opslaan in plaats van in de browser. Bijvoorbeeld via Drupal is dit snel te bouwen.
- Een web-based 3D wereld waar je doorheen kan fietsen. Dat kan een normale wereld zijn, maar je zou ook door 3D kunst heen kunnen fietsen. Ik moet bijvoorbeeld denken aan de Legible City van Jeffrey Shaw. Misschien kan de tool ook verbinding leggen met een bluetooth gamecontroller zodat je keuzes kan maken in welke richting je fietst.

Verre toekomstmuziek:
- Via websockets met meerdere mensen samen fietsen. Dan eindig je dus ergens in een 'open source Zwift' gebied.

Benieuwd naar jullie gedachten.

unfold wijzigde deze reactie 04-01-2019 11:17 (7%)

• breaq
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 09:12
MrAngry schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:41:
Ik kan nu na een weekje trial al concluderen dat ze qua kwaliteit en functionaliteit wel wat meer te verbeteren hebben dan alleen de UI, maar ze lijken qua strategie helaas meer in te zetten op nieuwe dingen (bv hardlopen) en minder op verdiepen van het fiets gedeelte.
Ik word trouwens helemaal leip van het muziekje op het pair screen. Is er een manier om dat te vermijden? Ik zet namelijk graag de boel al klaar voordat ik me omkleed en een bidon vul etc, maar dan staat de hele tijd die schijtmuziek aan. Kan ik dat scherm skippen en dan later mijn sensors pairen als ik begin met fietsen?
Bij Settings en dan bovenaan: Title Music op Off zetten. Daar kan je ook de achtergrond herrie uitzetten.

breaq wijzigde deze reactie 09-01-2019 14:35 (5%)
Reden: Screenshot toegevoegd

• MrAcid
  • Niet online
mvds schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:58:
[...]

Hmm wat je in je tabel mist en wat best essentieel is, is bij welke snelheid ze dat vermogen kunnen leveren. Leuk die 1800 of 2000 watt en de opmerking dat je het toch niet haalt. Maar wanneer de trainer pas in staat is om een fatsoenlijk vermogen te leveren als je 20 km/uur gaat dan heb je er niks aan. Ga jij maar eens 10%+ doen bij 20km/u :D
Het gaat bij die spec om de Flywheel snelheid, niet je 'snelheid in Zwift'.
Het leveren van de gevraagde weerstand kunnen duurdere trainers met een lagere flywheel snelheid.

Hier een aardige toelichting van Tacx, gaat over de Flux S als voorbeeld.

------
Operating range

All bike trainers have an operating range that specify the minimum and maximum power range. This range is determined by the your gear ratio and the cadence your are cycling with. This is represented in the graph below. When you change gears, this graph will change.

Graph: power range for the FLUX S with a gear ratio of 39:19.

Important to understand is that when your desired resistance level is out of this range, the bike trainer will not be able deliver the desired resistance. In order to restore this, either the gear ratio needs to be changed or the cadence.
Bron
------

Bovenstaande laat dus zien dat een Flux S, met een verzet van 39-19, bij een cadans van 95, niet een weerstand van 600W haalt (resistance cap). Om dan méér weerstand te gaan voelen moet je sneller gaan trappen, of opschakelen (zwaarder). Je zult het vliegwiel dus sneller moeten laten draaien, om die hogere weerstand te kunnen bereiken.

En andersom: in verzet 39-19, bij een cadans van 95, kan hij niet slechts 100W weerstand geven, de onderkant is dan 150W (de resistance floor). Als je minder weerstand wilt zul je dan dus langzamer moeten gaan trappen. Je zult het vliegwiel dus langzamer moeten laten draaien, om die lagere weerstand te kunnen bereiken.

Wat de duurdere trainers onderscheidt van de wat goedkopere is dat deze bandbreedte ruimer is. Hoeveel ruimer daar kan ik geen grafieken van vinden. Maar het 'blauwe gedeelte' in de grafiek van een Flux 2 zal voor een gegeven cadans breder zijn in hetzelfde verzet (39-19).

Maar in algemene zin en concluderend: je kunt prima de hele weerstandsrange halen met elke smart trainer - alleen in welk verzet/met welke cadans verschilt per trainer en daarin zijn de duurdere 'beter'. Met je virtuele snelheid in software heeft het niks te maken.

Twitter | Strava

• fietsbob
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10:23

Zo eentje staat er hier, heerlijk windje en daardoor houd ik het langer vol.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 11:14
Holkers schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:52:
Klopt, is er eentje om daarna even rust te nemen. Handdoek vol zweten, 2 bidons leeg drinken en de temperatuur in de kamer verhogen. Maar leuke training wel waarbij je vooral in de tweede set goed kunt zien hoe je conditie is; gaat je hartslag naar beneden tussen de sets of krijg je een drift.
Zit wel goed dan denk ik ;)

https://i.ibb.co/7zn0Qbw/heartrate.jpg

bij de 5e interval in de 2e set had mijn trainer een hikje...

f4stf0rw4rd wijzigde deze reactie 15-03-2019 13:31 (9%)

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• NielsTn
Noxa schreef op zondag 17 maart 2019 @ 18:38:
[...]

Je moet inderdaad wel de medium kooi hebben om de 32 we in te krijgen.
https://tweakers.net/ext/f/qXcMdyXs7wVEV3QJlQ42NgUt/thumb.jpg

Volgens mij is de afstand tussen de twee wieltjes ca 74mm en dus een medium kooi rear derailleur. Een max van 32 tanden op de cassette zou dus werken?

NielsTn wijzigde deze reactie 17-03-2019 19:24 (18%)

• Crazyanz
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 17-06 20:34
Keek net voor de grap even naar mijn temp/humidity sensor in de kamer waar ik zwift.

50 min zwiften heeft de temp 1c en humidity met 10% verhoogt :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NielsTn
Zwift upgrade voltooid:
https://tweakers.net/ext/f/J2WMXjIXAuZ32bmdtxGMOtMl/thumb.jpg

Van ipad naar 43 inch in combinatie met Apple TV :)
Straks deze ervaring eens ondergaan 😋

update 14-mei:
Uiteindelijk de televisie toch nog zo'n 20cm hoger gemonteerd, dat lijkt mij beter te bevallen.

Gisteren dan eens er goed voor gaan zitten en Road to the Sky (Alpe du Zwift) gefietst.
heb afgezien maar ook genoten van de uitzichten op weg naar de top.
Achteraf wel een vreemde storing gekregen: op ca bocht 5 van de top bevroor het vermogen op 196Watt (ook al stopte ik met trappen: 196W is wat 'ik'deed). Vreemd. Maar misschien een glitch, of juist een probleem tussen Zwift en de Wahoo Kickr.
Al met al, na de top een set handschoenen gewonnen bij het Rad van Fortuin, en daarna lekker coastend naar beneden. Dit smaakt naar meer :)

NielsTn wijzigde deze reactie 14-05-2019 08:16 (139%)

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 E3 2019

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True