Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:47
Mede-auteur:
  • havana
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 17:04

havana

Het grote indoor cycling topic

Welkom bij het grote indoor cycling topic. Dit topic is een afspliting van het grote wielerervaringentopic en is bedoeld om alles rond indoor cycling te bespreken. Deze startpost is nog in ontwikkeling, als je zin hebt om er aan mee te schrijven ben je van harte welkom. Stuur dan even een berichtje.
De hard- en software rond binnen fietsen hebben de afgelopen jaren een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Waar het 5 jaar geleden nog heel hip was om met je achterwiel op een rol geklikt te zitten met een duur tacx dvdtje, gefilmd uit een auto die de Alpe D’huez op rijdt, is het nu state of the art om virtueel tegen anderen te racen op een volledig door software aangestuurde direct drive trainer met klimsimulatie.
Hardware
Om te beginnen met binnen fietsen heb je naast een fiets (uitzonderingen van volledige fietsvervangende trainers daargelaten) minimaal een trainer nodig. Het budget voor een nieuwe trainer loopt uiteen van zo’n 100 euro voor de meest rudimentaire non-smart trainer tot meerdere duizenden euro's voor een volledige smart binnenfiets en alles daar tussenin. Hieronder staan een aantal keuzes om rekening mee te houden bij de aanschaf:
Algemeen
Een trainer heeft een manier van aandrijving, een manier van het creëren van weerstand (het type rem) en is smart of non-smart. Trainers zijn er van diverse merken. In Europa zijn de grootste leveranciers Tacx, Elite en Wahoo. Een trainer wordt in Nederland ook wel een Tacx genoemd. Dat is een soort Walkman verhaal. Tacx is een Nederlands bedrijf en in Nederland verreweg de grootste leverancier van indoor trainers. Naast boven genoemde zijn er nog een handvol kleinere spelers die prima ‘Tacxen’ maken: Bkool en CycleOps bijvoorbeeld.
Aandrijving
Het belangrijkste onderscheid tussen trainers is de manier van aandrijving. Bij wheel-on klik je je hele fiets met het achterwiel op een rol. Het grootste voordeel van dit systeem is dat het goedkoop is. De nadelen zijn legio: Je band slijt hard waardoor veel mensen een aparte trainingsband monteren en daarvoor dan weer een apart trainingsachterwiel aanschaffen. Dit doet deels het kostenvoordeel teniet. Tevens maakt het contact van de band op de rol veel lawaai en kan de band bij stevig aanzetten doorslippen waardoor sprinten vaak slecht te oefenen is. Direct drive kent deze nadelen niet, de trainer vervangt bij direct drive je achterwiel. Direct drive is echter (veel) duurder. Wheel-on is er in smart en non-smart uitvoeringen en direct drive is op een enkele uitzondering na (Elite Turbo Muin) Smart.

Er zijn ook nog wat meer niche types zoals de klassieke rollenbank (vaak gebruikt voor in en uitrijden bij professionele wielrenners) en wheel-on oplossingen die werken met een magneet op de velg i.p.v. een rol.
Smart versus non-smart
Bij een non-smart trainer bepaal je zelf de weerstand die de trainer genereert, door een hendeltje, een afstandsbediening op het stuur of simpelweg door zwaarder te schakelen. Bij een smart trainer bepaalt de software op een verbonden pc, tablet of telefoon de weerstand. Voordeel van smart is dat het de simulatie van de software realistischer maakt. Als je een berg op rijdt in BigRing neemt de weerstand toe en als je draft achter iemand in Zwift neemt de weerstand iets af. Los van smart of non-smart staat dat de trainer informatie door kan geven aan de computer. Dit loopt via Bluetooth of ANT+. Zo bestaan er verschillende combinaties. Non-smart, non-connected, de meest basic versie. Non-smart connected, waarbij je gegevens van de trainers/training aan de pc doorgeeft. Dit maakt het mogelijk om trainingsapps te gebruiken om een gestructureerde training af te werken. Als laatste is er dan ‘full options’ Smart waarbij de computer dus ook informatie terug naar de trainer kan sturen. Vrijwel alle trainers in het midden en hoog budget zijn tegenwoordig smart. Soms is het echter nog nodig om een ANT+ dongle of iets dergelijk voor je pc te kopen. (Zie onder). Belangrijkste voorbeelden in de smart categorie zijn de Tacx Neo, de Elite Direto, Cycleops Hammer en de Wahoo Kickr. Die laatste heeft zelfs een Climb accessoire waarbij de voorzijde van je fiets gelift wordt om nog realistischer een klim te simuleren. De Tacx Neo heeft ook zo'n gimmick en kan een kasseien weg simuleren door te trillen.
Weerstand & Geluid
Grofweg zijn er 3 types rem. Magneet, vloeistof en elektromotor. Het grootste verschil is de hoeveelheid vermogen die maximaal is weg te trappen op de trainer. Het loopt van zo’n 700 watt tot >2000 watt. Voor de gewone sterveling houdt het bij 1200 watt wel ongeveer op, dus alles daarboven is marketing quatsch(?). De hoeveelheid lawaai die de trainer produceert is na wheel-on of direct drive het meest afhankelijk van het gebruikte type rem. Over het algemeen neemt de hoeveel;heid geluid af met de prijs. Zo zijn de Tacx Neo en de Kickr 2018 vrijwel stil, er zijn ook wat uitzonderingen zoals de op velgmagneten gebaseerde trainers die ook stil zijn, of de Kickr Core 2018 die ook stil is. Stil beteknt in deze context uiteraard dat de trainer zelf geen lawaai maakt, maar dat doet je fiets nog wel.
Accessoires
Een aantal hulpmiddelen maakt het binnen trainen dermate prettiger dat ze bijna noodzakelijk zijn.
- Trainingsmat > kun je van een merk kopen of gewoon bij de Kruidvat & Action. Doet ook veel tegen het geluid van een wheel-on. Rubber stoeptegels doen nóg meer voor het geluid (bouwmarkt). Moderne smart trainers maken vaak minder lawaai, maar dan is het nog steeds prettig om iets onder de fiets te hebben liggen voor opvangen van zweet.
- Ventilator > afhankelijk van de ruimte, onmisbaar. Hoeft niet veel te kosten (bijv. kringloopwinkel). Je lichaam presteert ook beter als het goed gekoeld wordt.
- Standaard voor ipad/laptop te koop bij Ali voor een paar euro. Of een lessenaar. Of zelf iets klussen.
- Trainingsband > bij wheel on trainer. Aan te raden op een oud wiel.
- Sensoren, bij non-smart trainers kan je je eigen ant+ fietssensoren gebruiken om data door te geven naar de software
- Dongles > ANT+ dongle is soms handig. Kost een paar euro op Ali of iets meer van een meer gerenommeerde verkoper Steeds meer trainers ondersteunen ook BT, maar dan heb je vaak geen hartslag.
- Tablet/laptop
- Second screen: naast een scherm voor de trainingsdata is het vooral bij wat minder intensieve trainingen ook best handig een second screen te gebruiken voor bijv. een film/serie. Bij sommige apps is dit niet nodig, die kunnen minimaliseren tot een zeer klein formaat (bijv. Trainerroad).
- Koptelefoontje. Voor de Wife-acceptance- factor van trainen met harde muziek is het aan te raden om een spatwaterdichte draadloze in-ear gebruiken.
Apps
De wereld van trainingsapps is de laatste jaren geëxplodeerd samen met de komst van smart trainers. Het is een stormachtig domein. Indoor training werkt voornamelijk met vermogen als meeteenheid van de hoeveelheid werk die je verricht in een training. Meestal start je met een fitnesstest die je functional threshold power (FTP) berekent. Omdat niet iedereen een powermeter op zijn fiets heeft zitten wordt vaak het wattage dat de trainer berekend gebruikt, maar er zijn ook oplossingen om helemaal watt-meter-loos toch gebruik te maken van apps. Vrijwel alle apps bieden een vorm van free trial aan zodat het makkelijk uitproberen is of iets bevalt of niet.

Hieronder staan een paar van de belangrijkste spelers:
Trainerroad
Trainerroad was de eerste non-trainer-fabrikant met een software platform specifiek voor indoor cycling. Ze zijn de bedenker van het concept virtual power, waarbij je simpelweg meet hoeveel snelheid je op de trainer ontwikkelt en dat combineert met een door Trainerroad gemeten power curve van de trainer om een virtueel vermogen te berekenen. Het idee is dat dat vermogen je instaat stelt om je eigen voortgang in trainingen te volgen zolang je de gemeten omstandigheden gelijk houdt, dus bijvoorbeeld de bandenspanning van je achterband op de dumb trainer. Trainerroad biedt meer dan duizend gestructureerde trainingen en een ruime hoeveelheid trainingsplannen voor verschillende doeleinden. Het mooie van trainerroad is dat veel trainingen uitleg en instructies bevatten van een professionele trainer. Dit geeft je het gevoel dat je echt wat leert en begrijpt waarom je zo miserabel zit af te zien terwijl je ook op de bank kan zitten. Trainerroad is qua looks en features echter wel de saaiste van de grootste spelers. De focus ligt echt op inhoud, niet op entertainment. Trainnerroad biedt tegenwoordig ook een analytics platform en concureert daarmee met trainingpeaks en strava. Trainerroad kost $15 per maand of $129 per jaar.
Zwift
Zwift is de belangrijkste nieuwkomer en heeft als selling point dat je samen rijdt met anderen in een virtuele wereld. Je kan gewoon fietsen of deelnemen aan races. Veel mensen vinden de races van Zwift een enorm goede motivator om keihard af te zien op zolder terwijl je ook op de bank kan zitten. De kritiek dat Zwift alleen maar draait om domweg hard trappen is gepareerd door ook trainingsplannen aan te bieden. Die hebben echter nog niet de diepgang en structuur van Trainerroad of Sufferfest. Zwift is hard op weg om de grootste speler te worden en kost 15 dollar per maand.
Sufferfest
The Sufferfest is ooit begonnen met het maken van videos om het trainen op de dumb trainer minder saai te maken. De videos draaiden om "sufferen", keihard afzien als lid van de natie Sufferlandria onder de bezielende leiding van Grunther von Agony en zijn minions. Tegenwoordig bieden ze de videos aan in een app met abbo vorm en zijn er ook videos die rustiger zijn om balans aan te brengen. In de app zijn tegenwoordig ook trainingsplannen beschikbaar. Het unieke van Sufferfest is dat ze proberen een compleet pakket aan te bieden, zo is er onder andere Yoga, Strength (vanaf november 2018) en Mental training beschikbaar en zijn de trainingen niet alleen gestuurd op FTP, maar op een 4 dimensionale power meting (4dp) waarbij ook bekeken wordt wat de maximale sprint, anaeroob en VO2max power zijn. Sufferfest kost 12 dollar per maand of 99 dollar per jaar.
BigRing VR
Met BigRing kun je virtueel cols beklimmen. Momenteel staan zijn er meer dan 150 beklimmingen in de database. Het programma draait op Windows en MacOS en kost 10$ per maand.
FulGaz
FulGaz is ook nog wel interessant om toe te voegen. Is iOS only en ondersteunt ook de Apple TV (4K!!) wat dan wel weer vet is. Is net als BigRing VR een programma waarin opgenomen ritten na gefietst kunnen worden. Dat kunnen etappes van grote rondes zijn of bekend cols. De maker fietst al die routes zelf 9, euro per maand of 80 per jaar.

Overig
Door het succes van Zwift werken er meer bedrijven aan een 3d ervaring. Er is onder andere Road Grand Tours en VirtuGo. Beide nog in Beta en voorlopig gratis te gebruiken.

Andere spelers zijn onder andere Tacx en Elite met prima eigen software met videos en gestructureerde trainingen in de app.
Tips, FAQ, links:
Kan ik met een carbonnen frame gebruik maken van de trainer: Ja
Kan ik met een band die ik op de trainer gebruikt heb nog de weg op: Dit is sterk af te raden. Het is verstandiger om je band op de trainer ‘op te rijden’ en dan een nieuwe band te monteren als je in het voorjaar weer naar buiten gaat.
Waar kan ik het beste terecht voor aankoopadvies: Voor aankoopadvies kan je in dit topic terecht, maar de autoriteit op dit gebied is dc rainmaker. Op het youtube kanaal van Shane Miller is ook veel te vinden YouTube: Shane Miller

MrAngry wijzigde deze reactie 02-10-2018 22:24 (15%)

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• MrAngry
gereserveerd voor TS

• MrAngry
Ik zal zelf maar eens aftrappen. Na jarenlang bij Trainerroad gezeten te hebben heb ik afgelopen herfst de overstap gemaakt naar The Sufferfest. De aanleiding was eigenlijk dat ik gewoon uitgekeken was op trainerroad en mijn trainer niet smart genoeg vind voor Zwift. Ik heb altijd getraind op een Tacx Flow met Trainerroads virtual power, maar ik was klaar met het doorslippen van de achterband en het grote aantal lekke banden. Ik gebruik nu een Elite Turbo Muin direct drive. Mijn fiets heeft een power2max powermeter en de pc een ant+ dongle. Die Elite trainer heeft ook een sensor Misuro B+ genaamd waardoor hij snelheid en power kan uitzenden, maar die waardes slaan helemaal nergens op vergelijken met mijn hopelijk betrouwbare powermeter. De powermeter komt daarentegen wel weer heel dicht bij de virtual power van Trainerroad.

edit: Ik heb ook overwogen om naar de Wattbike bij mij in de wijk te gaan, maar tussen de 10 en 15 euro per training is me net te gortig, ik train toch graag 3 maal per week.

MrAngry wijzigde deze reactie 19-12-2017 14:51 (9%)

• MrAngry
Ik denk dat qua externe motivatie betreft Zwift de rest echt naar de kroon steekt. Dat is de enige die in de buurt komt van een sociale ervaring in een sportschool, spinning of wattbike les, waar je net iets harder gaat omdat je niet wilt onderdoen voor je buurman. Qua pure entertainment en compleetheid vind ik sufferfest het beste.
Dit is een beetje het ding met Trainerroad op dit moment. Ze worden ingehaald op facetten die voor het grote publiek meer aansprekend zijn dan IT-technisch en trainingsinhoudelijk de beste zijn.

e; Hoe zijn BigRing en Zwift complementair? Bigring als je lekker videos van echte bergen wilt kijken?

MrAngry wijzigde deze reactie 17-12-2017 17:25 (9%)

• MrAngry
Ja, dat is ook wat ik daar bedoel ja. Je band wordt namelijk een soort van glad van op die roller draaien. Het is nog steeds grippie rubber dus dat is nog wel te doen, maar de wat ruwe contactlaag wordt als het ware gepolijst. Ik denk dat je 4/5 ritten hier geen merkbaar nadeel van zal ondervinden, maar ik kan echt niet met goed geweten opschrijven dat het een prima idee is.
Met een speciale trainerband moet je sowieso niet buiten komen (en dat staat er ook kneitergroot op), maar dat is ook totaal ander materiaal, dat is echt keihard.
quote:
rockhopper schreef op zondag 17 december 2017 @ 18:19:
@havana @MrAngry Mooie opzet voor de TS trouwens. Wat mij betreft mag naast Dcrainmaker ook Shane Miller toegevoegd worden, zeker zijn filmpjes op Youtube zijn informatief. YouTube: Shane Miller
Thanks, kende ik nog niet: Toegevoegd

MrAngry wijzigde deze reactie 17-12-2017 18:35 (28%)

• MrAngry
Paincave foto's zijn van harte welkom!

• havana
Big Ring heeft een Windows app en is tot 2 januari nog gratis te testen.

Verder heb ik even snel wat schoonheidsfoutjes uit de TS gehaald :)

havana wijzigde deze reactie 18-12-2017 06:39 (33%)

Maar ik kan het mis hebben

• MrAngry
quote:
Willem30 schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:33:
[...]

Super topic dit !

Ik wil er een gaan aanschaffen en twijfel tussen Elite Kura Muin en Elite Turno Smart B+. De laatste is 140euro goedkoper maar kan verder het verschil in specs niet goed achterhalen.
Verder zal ik hierbij dan los nog een ANT+ moeten kopen voor in de computer.
Beide trainers zijn wat ik in de TS omschrijf als non smart, connected, dus de software gaat niet de weerstand bepalen. Als ik even snel bij futurumshop kijk dan is het verschil dat de Turno zijn gegevens door een misuro B+ sensor meet, die staat bij de Kura niet vermeld. Zoals al geschreven: Die sensor is onbetrouwbaar. Het is een simpele magneet sensor. Hij meet het aantal interne omwentelingen van de trainer en destileert daar snelheid & power uit tegen een bekende curve. Die gegevens zijn dus wel intern consistent, vergelijkbaar met de volgende training, maar niet nauwkeurig.
Bij Elite op de site zelf zie je dat verschil ook terug. Bij de Kura claimen ze een 1% nauwkeurigheid, bij de Turno niet.

• MrAngry
quote:
Willem30 schreef op maandag 18 december 2017 @ 12:05:
[...]

Hmm, dan weet ik nog niet goed wat nu beter is. Het liefst bespaar ik die 140euro. :P
Wil wel perse een direct drive trainer.
Als het je puur om het geld te doen is dan kan je het beste een 2ehands turbo muin op marktplaats kopen. Ik kan bevestigen dat direct drive wel echt meerwaarde biedt.

• MrAngry
Is de Direto (of Tac Flux) buiten budget? Want die zijn full smart.

• havana
Over de Flux hoor ik toch iets te veel slechte verhalen. In die categorie zou ik dan toch voor de Direto gaan, al is die volgens mij moeilijk leverbaar.

• MrAngry
Ik ken deze shop niet, maar hier is ie nog goedkoper:
https://www.athleteshop.n...ner-power-mtr-interactive
quote:
havana schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:10:
Over de Flux hoor ik toch iets te veel slechte verhalen. In die categorie zou ik dan toch voor de Direto gaan, al is die volgens mij moeilijk leverbaar.
Ja goed punt, de Flux heb ik ook veel shit over gehoord.

MrAngry wijzigde deze reactie 18-12-2017 15:22 (55%)

• havana
quote:
la_fusion schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:59:
Wat bij de Tacx Vortex Smart(en volgens mij andere Tacx simulators ook) het grote probleem met bluetooth is, is dat het maar met 1 apparaat tegelijk kan verbinden. Gebruik je eerst je mobiel om hem te calibreren bijv en wil je hem daarna pairen aan je laptop dan kan dat problemen geven. Daarna je telefoon in de buurt hebben zorgt ook weer voor issues.

Zelf er voor gekozen om een ANT+ stick te gebruiken omdat mijn PC geen bluetooth heeft. Tot op heden geen spijt van gehad! Wel nog even een USB verlengkabel in gebruik genomen zodat ik ook een betrouwbare verbinding heb. Ik zat met zo'n 2 meter precies op het randje van wel/geen bereik. Een paar voorwerpen (rugzak oid) zorgde al voor een onvindbaar signaal.
Bijkomend voordeel van ANT+ is dat de batterijen in sensoren veel langer meegaan.

• MrAngry
Sufferfest suggereerde dat ik A Very Dark Place kon doen om aan mijn weakness te werken.

Nou dat heb ik geweten, ik had hem vroeger al weleens gedaan, maar daar waarschijnlijk achteraf toch wel geprofiteerd van de afneemende weerstand van de Tacx Flow bij langdurig hoge wattages, want het ging vroeger een stuk gemakkelijker. Of ik had last van m'n valpartij van gisteren, kan ook. In ieder geval keihard gestorven.

• MrAngry
quote:
acidd91 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:48:
Als ik wil upgraden zit ik denk ik richting direct drive trainers, maar heb ik daar nog een powermeter voor nodig?
Nope. Vrijwel alle nieuwe direct drives hebben een vorm van powermeter ingebouwd, alleen zijn ze niet allemaal even nauwkeurig, maar dat is voor de meeste use cases geen probleem.

• havana
quote:
rockhopper schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:14:
@Willem30 @MrAngry @havana Misschien is deze post van Shane Miller ook iets om even mee te geven aan de beginnende kiezer en dus TS waardig:
https://gplama.blogspot.n...trainer-guide-gplama.html
Helemaal onderaan diverse top 3's ingedeeld in categorieën als budget, direct drive, wheel on etc.

Let wel dat zijn rating niet 1 op 1 hetzelfde is als dcrainmaker, ik vermoed verder dat gezien zijn achtergrond (Shane Miller's dus) uit het professioneel fietsen is, hij een iets betere kijk heeft op de zaken. Hij kaart in ieder geval goede punten aan. Van de andere kant weet ik van hem niet of hij sponsored is (lijkt in ieder geval van niet) waar ik bij dc wel zeker ben van neutraal.

Maar even de objectiviteit ter zijde, ik zie hem eigenlijk meer als de man met de kennis op fietstrainer gebied dan dc. Beide reviewers zijn absoluut de moeite om even na te gaan qua reviews voor punten die je overweegt.
Goede aanvulling. Shane is net als ieder mens op aarde natuurlijk niet objectief. Hij wordt wel degelijk gesponsord, bijv. door Thule. Verder valt het mij op dat hij goede vrienden is met Wahoo. Ik weet niet of hij betaald krijgt door Wahoo, maar het valt me wel op dat hij veel Wahoo producten toegestuurd krijgt. Ik vind hem wel erg positief over Wahoo, zo zet hij de Kickr boven de Neo. En niet omdat ik nu een Neo heb, maar dat zie ik eigenlijk niemand doen.

• MrAngry
Fulgaz belooft wat meer realistische filmpjes vanaf het stuur gefilmd. Ik kan dat alleen niet uitproberen, want Apple only.

• havana
quote:
Crazy D schreef op woensdag 20 december 2017 @ 17:13:
[...]

Dat laatste, en geen verleiding om toch even achter iemand aan te gaan.
Ze zouden de filmpjes eigenlijk wat langzamer rijdend moeten maken. Dan is het ook niet zo raar dat een tegenliggende auto zo goed als stil staat omdat je zelf langzaam gaat...
Probleem is dat je dit niet voor elkaar krijgt bij daglicht of je wordt steeds ingehaald (en dat is ook niks).

Zijn hier mensen die een BigRing family abo zouden willen delen? Zo ja, stuur maar een PB.

havana wijzigde deze reactie 20-12-2017 18:12 (8%)

• MrAngry
Ik wilde in het kader van de Bigring/Fulgaz discussie ook even wat verder testen met andere apps. Tacx heeft tegenwoordig een desktop app in de windows store met filmpjes van beklimmingen. Ik probeer hem net uit: Ondersteund geen ANT+
Dan maar even de Elite app uitproberen: Die herkent mijn power meter niet omdat hij specifiek op zoek is naar de sensoren van Elite zelf.

Het wordt tijd voor een soort compatibility matrix.

• MrAngry
Ja, peleton is zeker een interessante innovatie. Als ik het goed begrijp is de bedoeling om een soort online spinning aan te bieden. Bijhorend is het sportschool tarief en de indoor fiets die verder non compatible lijkt. DC Rainmaker heeft er een tijdje terug een interessante beschouwing over geschreven:
https://www.dcrainmaker.c...interesting-platform.html

• havana
Voor de volledigheid nog een foto van mijn nu nog zeer grote mancave / paincave..

Op de foto

- Tacx Neo met daarop mijn Time VXR
- rechts een witte kast met uitsluitend fiets/sportkleding
- Tacx Spider Team montagestandaard
- diverse wielsets
- SKS Renkompressor
- een ventilator van het illustere merk "You"
- een prachtig blauw ladekastje dat dienst doet als laptopstandaard :P
- heul veul gereedschap :>

buitenkant

Helaas is dit een huurhuis waar ik binnenkort uit moet, in mijn nieuwe huis krijgt m'n Neo ook een mooi plekje maar zo'n grote cave gaat het niet meer worden vrees ik ... :o

havana wijzigde deze reactie 23-12-2017 15:27 (98%)

• havana
Nee ik blijf in Bilthoven, wij hebben een huis gekocht vlakbij ons huidige huis.

En wat je ziet is juist, de mancave wordt ook als drooghok gebruikt ;)

• havana
Ik krijg nog niet eens de helft van de cave gevuld met mijn fietsspul dus in de weg staat het niet :D

Anderzijds is het ook wel lekker vind ik, want daardoor is die ruimte niet zo droog. En droge ruimtes vind ik niet fijn om te fietsen want dat levert bij het inrijden een enorme jeuk op (althans bij mij).

• havana
Mooie setup. Welke fans zijn dat?

• havana
Ik zie werkelijk geen enkele reden in indoor te gaan fietsen als het weer het toelaat om buiten te fietsen. Of je moet aan huis gekluisterd zijn i.v.m. kinderen bijvoorbeeld (zelf ervaar ik dat indoor fietsen dan ook een goede optie is).

havana wijzigde deze reactie 28-12-2017 08:00 (4%)

• havana
Ideaal met kinderen. Net nog eventjes een uurtje TR gedaan terwijl de kids lekker buiten op de trampoline aan het springen waren.

• havana
De nieuwe Wattbike geloof ik, zie review DCR.

https://www.dcrainmaker.c...atom-in-depth-review.html

havana wijzigde deze reactie 28-12-2017 14:42 (45%)

• havana
Het kent zeker veel voordelen, vooral in de winter IMHO.

• havana
Meestal past er alleen 10 of 11 speed op. Triples kunnen wel eens een probleem zijn dus dat zou ik proberen te vermijden.

Campagnolo alleen doen indien 11-speed.

havana wijzigde deze reactie 29-12-2017 11:37 (15%)

• MrAngry
quote:
Die Atom is helaas nog nergens verkrijgbaar. Mooi ding wel.

• MrAngry
quote:
Tacoos schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 19:45:
Interactief trainen in de winter/tijdens slecht weer is interessant, maar ik vind de direct drive trainers nog erg duur en die waarbij het wiel op een rol loopt lijken omslachtig vanwege calibreren enzo.
Is een interactieve rollentrainer dan een mooi compromis?
Geen speciale band/wiel nodig, gewoon je fiets erop gooien en gaan?
Hey grappig, dus dit is eindelijk een roller die zelf de weerstand kan instellen via ANT FE-C? Dat zou idd fiets erop ketsen en gaan zijn, geen speciale banden nodig. Wel goed om even op te merken dat de maximale helling (is maximale weerstand) slechts 5% is, dat is niet veel. Ik weet niet hoe je dat in watt moet uitdrukken, maar denk aan 5-600 watt. Mocht je voor deze keuze gaan dan zou ik het supertof vinden als je een kleine review kan plaatsen die ik kan linken in de startpost. We hebben dit toch een beetje afgedaan als: "oh ja er zijn ook rollers maar die gebruikt niemand, doei" :P

• MrAngry
quote:
coelho schreef op zondag 31 december 2017 @ 02:03:
Ik ben nu twee maanden aan het Zwiften (is dat al een werkwoord?) en fiets tussen de 45-90 min per keer. Afhankelijk van de route die open is kies ik een willekeurige track die ik tegen maximaal aan fiets. Ondanks dat mijn FTP van 166 naar 194 is gegaan zie ik nog weinig progressie in de zin van conditie in het dagelijks leven of een gunstiger uitslag van de weegschaal. Ik zou daarom graag mijn trainingen efficienter in willen gaan zetten.

Ik heb gezien dat er veel trainingen in Zwift staan, maar ze zijn óf te lang, óf gaan uit van een te hoge fietsfrequentie per week, tot wel 5 à 6 ritten per week. Het lukt me maximaal 2-3 keer. Hoe kan ik die tijd zo efficient mogelijk gebruiken?
Waar je tegenaan loopt zijn eigenlijk de limitaties die Zwift op dit moment heeft. Ik zou sowieso dat D1 advies negeren, ja D1 is nuttig, maar ga dat lekker buiten doen en/of als je veel tijd hebt. Er is niets zo dodelijk voor je motivatie als binnen duurtrainingen doen. Lekkere ftp toename verder trouwens, mag je trots op zijn, al vermoed ik dat er ook een leereffect van de ftp test bij zit.

De limitaties van Zwift: Je kan daar op 2 manieren mee dealen
1) Proberen om op Zwift effectievere trainingen te doen, dat zijn in dit geval trainingen met intervallen. Je moet dan een trainingsschema ergens opduikelen waar structuren van intervallen bij staan en die gewoon op Zwift uitvoeren. Wellicht kan je daarvoor de standaard Zwift trainingen in de plaats doen, dat weet ik niet ik ken die niet. Je kan ook proberen om zo'n schema zelf te maken, maar dat is wel lastig. Misschien dat iemand wat screenshots van een trainerroad plan voor je kan maken.

2) Een andere app selecteren die trainingsplannen aanbied. Sufferfest en Trainerroad doen dit beide goed op dit moment. Met name Trainerroad heeft ook plannen met 'low volume' of 'time condensed'. Het is al gezegd, maar trainerroad is wel wat saaier dan Zwift.

Die gasten van trainerroad hebben net een podcast online gezet over het maken van een trainingsschema voor het jaar. Ik heb hem nog niet bekeken, maar de lengte suggereerd dat ze er (te) diep op in gaan:
https://www.facebook.com/...7519388548/?q=trainerroad

• MrAngry
Dat kan, maar je wil natuurlijk ook een bepaalde hoeveelheid werk (TSS) verzetten in zo'n week en de juiste hoeveelheid rust pakken. Dat verlies je dan. In principe wil je gewoon 3 maal per week bruut afzien afgewisseld met een periodieke rustweek, ik denk niet dat dat gebeurt als je een week schema uitsmeert over twee weken. (Al ken ik de schema's dus niet).

• MrAngry
quote:
Crazy D schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:18:
[...]

In principe wil je dat juist niet. Je wilt efficiënt trainen en met 3 x per week bruut afzien ga je niet beter worden. Dat is nou juist het hele punt.
Ik heb het wat onhandig opgeschreven, wat ik bedoel is dat je geen duurtrainingen wilt gaan doen, maar het maximale uit je beperkte tijd halen door veel TSS in je poten te laden, afgewisseld met voldoende rust. Dat doe je mijns inziens dus door gestructureerd met VO2max intervallen en over/unders en dergelijke aan de gang te gaan. Ik vind dat zelf wel bruut afzien (in vergelijking met duurtraining).

• MrAngry
Naar aanleiding van wat je hier schrijft bedenk ik net dat ik (naast objectieve metingen zoals FTP) eigenlijk ook vaak weinig merk van het goed getraind zijn. Je ziet het pas echt goed terug als je een fietsmaat ineens helemaal aan puin trapt.

• havana
Indoor slijt de boel nauwelijks. Kettingen vervang ik sowieso bij 0,75% rek, dan gaan cassettes gewoon veel langer mee.

• MrAngry
Je zou voor wat perspectief eens moeten uitrekenen wat een buitenrit op een beetje gemiddelde racefiets eigenlijk kost als je alles meeneemt. Of een ander voorbeeld: Wattbike hier in de wijk is 12 euro per les. En als je ziet hoeveel beter de software van Zwift en Trainerroad is dan die van Tacx weet je ook gelijk waar dat geld heen gaat.

• MrAngry
Het is vrij normaal dat je de eerste keer moeite hebt met een ftp test. Vooral de langere varianten zoals de 20 minuten test. Ik heb nog steeds weleens dat ik hem afbreek. Veel trainingsplannen beginnen met een ftp test omdat ze gebaseerd zijn op ftp, maar eigenlijk is het een veel te zware eerste training. De gangbare wijsheid is dat je na een tijdje stil zitten door ziekte of afwezigheid eerst wat rustiger aan doet. Wel de frequentie oppakken, maar de eerste paar trainingen nog niet de intensiteit.

• MrAngry
quote:
rockhopper schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 15:00:
[...]

Meer schrijven is blijkbaar meer winnen
Wat heb jij een hoop tekst nodig om aan te geven dat je een fiets nodig hebt met een quick release of steek-as. (Dus geen oma type stadsfiets).

• MrAngry
quote:
psychodude schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 18:52:
[...]

Voor het FTP test gedeelte zou het in principe niet veel moeten uitmaken. Je hartslag zal tenslotte van FTP test tot FTP niet veel variëren. Het maximaal haalbare dat gedurende een periode van 20 minuten vol te houden is. De enige ware variabele die veranderd is kracht (althans, dat hopen we dan iedere keer maar als we na een periode van training de test herhalen :9).

Bij het vroegtijdig afbreken van de FTP test is er of te hoog ingezet waarbij een hartslag werd behaald die geen 20 minuten vol te houden is, of de warming up is fysiek simpelweg te zwaar geweest. Dit laatste kan nog wel eens het geval zijn als je een geschatte FTP waarop de warmup gebaseerd wordt in Zwift te hoog zet.
HR is juist heel slecht te vergelijken van dag tot dag, daarom doe je ook een FTP test. Kracht is een objectieve(re) waarde. Je zet dus in op een inspanningsniveau dat je 20 minuten kan volhouden, maar dat heeft minder met hartslag te maken en meer met gevoel. Die HR meter kan je beter wegtiefen bij een FTP test.

Wat meer theorie in deze blog/podcast: http://blog.trainerroad.c...ow-modern-athletes-train/

MrAngry wijzigde deze reactie 10-01-2018 20:07 (4%)

• MrAngry
Wat een onzin, echt ga je eerst eens verdiepen in fysiologie. Misvattingen in je post:
- De power bij VO2max is gelimiteerd door hartslag.
- Hartslag is 1 op 1 gecorreleerd met rondgepompt bloedvolume (er is ook zoiets als slagvolume en waar het bloed heen gaat)
- Rondgepompt bloedvolume is limiterend voor VO2max.

Hartslag is het aantal slagen dat je hart per minuut maakt en verder niet. Je hangt er allemaal dingen aan vast die er niet aan vast hangen. Natuurlijk speelt hartslag een rol, maar het is meer een symptoom van onderliggende mechanismen. Dingen als de mate van vascularisatie in een spier en slagvolume zijn belangrijker. Het is ook vaak het slagvolume wat veranderd door training, niet de hartslag.

MrAngry wijzigde deze reactie 10-01-2018 21:53 (23%)

• MrAngry
quote:
psychodude schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 20:37:
[...]
is uiteindelijk heart rate fysiek gezien toch nog altijd één van de belangrijkste limiterende factoren.
Wat staat hier dan? Daar staat toch dat je hartslag je FTP limiteert?

• MrAngry
quote:
pdukers schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:36:
Ik snap het effect eerlijk gezegd niet. Ik zit met de volgende cirkel redenering in mijn hoofd.

Een fictief rekenvoorbeeld:

- Helling van 1000 meter lengte.
- 100% difficulty, en ik rij 18 km/h met 200W constant vermogen. Inspanning duurt dan 200 seconden en de te leveren energie is 200W*200sec = 40KJ.

Wat worden de getallen bij 50% difficulty? Als zoals gesteld de snelheid halveert naar 9 km/h, dan heb ik 400 seconden nodig om boven te komen. Omdat de inspanning gelijk zou moeten blijven moet ik nog steeds dezelfde 40KJ energie opbrengen om boven te komen. Het te leveren vermogen wordt dan 100W (40KJ/400sec).

Maar ik denk dan "dat voelt dan erg makkelijk aan" (ik kan nl. in principe 200W constant generen), waardoor ik meer vermogen ga trappen en mijn snelheid hoger zou moeten worden. Doe ik weer 200W, dan is mijn snelheid weer 18 km/h en ben ik terug bij de 100% instelling 8)7
Je bent er al bijna, want je hebt door dat je die difficulty er dus gewoon uit mag laten. Hoe lang je er over doet is bepaald door hoeveel vermogen je benen genereren, anders gezegd hoeveel arbeid je verzet. De difficulty setting heeft alleen invloed op hoe je trainer dat aan laat voelen. Bij 100% genereert je trainer, als je een virtuele helling tegenkomt, veel weerstand (de rem staat er hard op) waardoor het rondbewegen van je pedalen zwaarder aanvoelt. Je cadans gaat dan dus naar beneden, tenzij je omhoog schakelt. Equivalent aan een echte berg. Bij 0% veranderd er niets. Equivalent aan een vlak stuk. Je kan dan bv zelf een klim simuleren door naar beneden te schakelen zodat bij gelijkblijvend vermogen je cadans alsnog omlaag gaat.
Het is dus puur een simulatie setting die los staat van de hoeveelheid watt die jij output.

• MrAngry
quote:
asdf25 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:31:
Viel me op dat mijn trainingsband af en toe veel zwarte korrels achter laat op de vloer, hebben jullie dat ook wel eens?
Toen ik vroeger nog zo'n band had gebeurde dat vooral aan het begin, als ie nog nieuw is en het wordt steeds iets minder.

• MrAngry
Op een gegeven moment ga je lekke banden krijgen op de Tacx, dan is ie versleten :p

• MrAngry
Trainerroad heeft triathlon plannen voor elke afstand, misschien kan je daar eens spieken wat daar zo al in staat.
quote:
la_fusion schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:23:
Zelf ben ik op zoek naar trainingen die de heuvels in de Vlaamse Ardennen/Limburgse heuvels simuleren dus kort 10-15% en dan nog even doortrekken of relatief rustig omhoog en nog even 10-15%. Ik weet alleen niet goed hoe ik dit moet vertalen in FTP waardes.
Elke training met intervallen boven je ftp lijkt me goed hiervoor.1-6 minuten, 120-130% ftp. Voor bonus afzien kan je eventueel herstel op ftp toevoegen. Dus bijvoorbeeld 1 minuut op 125%ftp en dan 4 minuten op 95%ftp. Dan simuleer je hard er tegen aan en dan lactaat afvoeren tijdens het doortrekken.

MrAngry wijzigde deze reactie 17-01-2018 10:38 (74%)

• MrAngry
Powermeters kunnen in principe verloop vertonen bij temperatuur verschillen, maar het idee is dat nauwkeurige powermeters daar zelf ook weer voor corrigeren. Geen idee hoe dat bij de Direto zit, misschien kan je ze eens mailen?
Hoewel het grappig klinkt om te zeggen dat het aan je benen ligt, lijkt het me niet dat je dat bijna gelijk merkt.

• MrAngry
In zijn review claimt DCR over de torque sensor: " it’s remained incredibly consistent and accurate" en hij vergelijkt het met andere powermeters. Dus het zit of in de benen, of deze unit gedraagt zich anders dan die van DCR. Zit eigenlijk maar 1 ding op en dat is gaan meten t.o.v. een andere powermeter.
Alternatieve optie (maar misschien maak ik een denkfout), ERG mode uit, cadanssensor van je fiets uitlezen, een vaste versnelling kiezen en dan zonder schakelen de training afdraaien waarin je merkt dat het zwaarder wordt. Dan zou je in de analyse na afloop moeten kunnen zien/berekenen dat je later in de training bij een gelijk blijvend wattage een hogere cadans moet trappen.

• MrAngry
Ik zou niet moeilijk gaan doen met een scaling factor, maar gewoon power match gebruiken. Je weet bij die scaling factor namelijk niet of die ook geldt als je bv 140% of juist maar 50% van je ftp wegtrapt, kan best dat de verhouding tussen 4iii en Neo dan weer anders liggen.
Jammergenoeg wordt power match nog niet door alle apps ondersteund. TR en Zwift hebben het, maar verder is het volgens mij niet heel breed geimplementeerd.

• MrAngry
quote:
asdf25 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:16:
Hier mensen in het topic welke ook een bushido smart trainer hebben? Ik irriteer me al een aantal weken aan de positie op de fiets. Doordat mijn achterwiel niet exact in het midden op de roller komt helt de fiets naar links.
Paar gedachten:
Gebruik je wel de TACX snelspanner?
Komt het wiel niet in het midden omdat je naar links hangt of hang je naar links omdat het wiel niet in het midden komt? --> Hang je ook naar links als de rol er niet opgeklikt is?
quote:
DW2005 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:46:
Ik train nu zo'n 2 a 3 keer per week ongeveer een uur tot anderhalf uur op Zwift. Hier doe ik de FTP-Builder trainingsprogramma. Lekker afwisselend programma.
Mijn FTP ligt op zo'n 170 Watt (na de 20 min test). Ik lees van veel mensen het dubbele maar ik denk dat met mijn gewicht (100KG) en conditie dat dit wel aardig klopt :P Ik heb in de Elite app mijn Direto geconfigureerd en hierbij de circumference op 2070 laten staan. Helaas is de Direto niet in Zwift te configureren dus zeker weten doe ik het niet.
Welkom! De direto heeft een powermeter aan boord, dus het gemeten wattage is onafhankelijk van de wielomtrek. (indien je de powermeter ook gebruikt in Zwift)

MrAngry wijzigde deze reactie 13-03-2018 11:54 (40%)

• havana
Zal wel druk zijn geweest vandaag :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MrAngry
Weet iemand of je je ANT+ stickie makkelijk kan uitlezen met een python scriptje of iets dergelijks? Ik ben de laatste tijd een beetje aan het nerden met home automation en het lijkt me mooi om mijn ventilator pas aan te schakelen als er een periode >x watt gemiddeld wordt getrapt. (Dan zou die in de 'af' intervallen in principe vanzelf uitschakelen, ik krijg het dan namelijk vaak koud.)
Maar dan moet ik wel op een of andere manier mijn wattage in home assistant kunnen publiceren.

• MrAngry
Oh nice, dat is best een aardig voorbeeld. Ik had die op een of andere manier niet gevonden. Ik wil hem het liefste gewoon uitlezen over windows, maar dat zou op zich niet perse een probleem hoeven zijn. Mooi, dit gaat me weer een paar maanden van mijn leven kosten :)

• MrAngry
Ja, geen gekke gedachte uiteraard. Ik draai ook een pi met home assistant en een mqtt broker, maar de ant+ stick zit tijdens het fietsen in een windows bak en de pi ligt in een hele andere ruimte buiten bereik van ant+ signalen. Maar op zich zou dat niet zo heel veel uit moeten maken zodra je die stick in python kan uitlezen is de code hetzelfde (aanname).

• MrAngry
Ik heb sinds een aantal weken beta toegang tot VirtuGo, maar ik had nog geen tijd gehad om het uit te proberen. Vandaag even aangeslingerd. Ervaringen:
- Eerst een enorme update moeten downloaden, duurde serieus lang voor dat het geinstalleerd was.
- Interface werkt prettig en snel, sensoren koppelen ging ook vlekkeloos
- Het is echt beta, een aantal functies werken nog niet, bv events en social zijn uitgegrijst.
- Er zijn structured trainingen en 3 free ride parcours, ik heb een free ride gedaan op het eerste van de 3, een basic rondje met 2 klim kommetjes en een sprint kommetjes.
- Een van de klim koms was door iemand in 6 seconden gedaan, dus hier wordt ook alweer valsgespeeld.
- Je kan je avatar al customizen (met voor ingestelde opties), dit werkt prima
- Grafisch ziet het er niet geniaal uit, maar loopt wel goed
- Het was serieus rustig, ik heb voornamelijk met bots gereden, er was een paar minuten lang 1 andere user in de map.
- Ik vond het jammer dat de avatar niet heel goed reageerd. Als je stopt met trappen gaat hij nog even door etc. Als je sprint doet de avatar niet mee.
- Draften lijkt nog niet te werken.

Hier is een preview door Kermit:
YouTube: VirtuGO: A viable Zwift competitor?

• MrAngry
quote:
joint_me schreef op zondag 29 april 2018 @ 21:53:
[...]

Leuk, maar ben er alweer mee gestopt. Vond het te beta om er vaker op te rijden.
Ja, ik denk dat dat voor mij ook wel geldt. Technisch/grafisch is het in beta, maar de aspecten die VR fietsen leuk maken zijn eigenlijk nog in alpha.

• MrAngry
Ik had gisteren tijdens het onweer mijn ventilator op standje 3, dan wordt het zweet echt horizontaal van m'n kin afgeblazen zo tegen de muur achter me. Ik had het nog steeds donders warm, was blij dat ik een training met korte intervallen deed (minuut op minuut af) zodat ik steeds weer even kon afkoelen.

• MrAngry
Ik vermoed dat het geen zak uitmaakt en dat je zelfs beter een goedkopere kan nemen omdat gewicht toch geen rol speelt. Slijtage is indoor ook minimaal.

• MrAngry
Zo vandaag vanwege de slechte voorspellingen het eerste indoor ritje in maanden gedaan. Een lekker sufferfestje. Inmiddels weten we met zijn allen weer veel meer over het hele indoor cycling gebeuren, ik zit er over te denken om de TS te updaten met een sectie over de volledige binnenfiets (wattbike Atom, tacx neo bike). Heeft iemand anders nog ideeën of toevoegingen voor als we toch aan de slag gaan?

• MrAngry
Vertel me gerust direct de nieuwe prijzen, scheelt weer zoekwerk mijnerzijds ;) *lui

• MrAngry
Bekende van me heeft net een Neo gekocht. Zijn fiets staat er nu op en hij klaagt dat hij in elke versnelling ratelt. Iemand een idee? Gaat om Ultegra 11-speed, zelfde type Ultegra cassette op fiets en Tacx.

e; Opgelost, wat oude ketting op nieuwe cassette.

MrAngry wijzigde deze reactie 15-08-2018 16:07 (11%)

• havana
Toevallig Zwift eens geprobeerd vorige week. Ik vond het echt helemaal niks. Maar ieder z’n meug uiteraard. Ik houd t deze winter bij Trainerroad en Big Ring.

• MrAngry
Sander schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:53:
Vandaag komt de Tacx Flux via decathlon binnen, dan maar eens beginnen met apps testen :-)

Ben met name ook geïnteresseerd in soort van family accounts/account sharing zodat vriendin en ik niet voor alles dubbel hoeven te betalen. De meeste apps zeggen dat ze dit niet echt doen, maar kun je bijv niet meerdere training plans bij Sufferfest naast elkaar starten oid?
Mijn vriendin sufferfest af en toe op mijn account, ik zet hem dan op 50%, super simpel. Trainingsplan bijhouden vind ik vaak toch simpeler buiten de trainingsapp, in een andere app of gewoon op papier, dus dat is sowieso geen probleem bij account sharing. Ik deel wel je ergernis dat veel apps dit nog niet goed geregeld hebben (a la spotify).

• MrAngry
Ik heb de TS weer een beetje bijgepunt. Zijn er nog onderwerpen die daar ontbreken? Ik vraag dit voornamelijk omdat het zo hard gaat qua technologische ontwikkelingen in deze sector, dat de topicstarters wel het risico lopen af en toe iets te missen.
havana schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:56:
Toevallig Zwift eens geprobeerd vorige week. Ik vond het echt helemaal niks. Maar ieder z’n meug uiteraard. Ik houd t deze winter bij Trainerroad en Big Ring.
Heb je toevallig een mening over de analytics van TR? Ik zit erover te denken om deze winter mijn binnentraining met een analytics platform te combineren, maar ik weet totaal niet welke. Ben niet tevreden over strava.

MrAngry wijzigde deze reactie 13-09-2018 21:13 (50%)

• MrAngry
Ik heb je text schaamteloos overgenomen. Bedankt voor de toevoeging. Heeft iemand iets over VirtuGo en Road Grand Tours of laten we die nog een jaartje sudderen?

• havana
MrAngry schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:11:
Ik heb de TS weer een beetje bijgepunt. Zijn er nog onderwerpen die daar ontbreken? Ik vraag dit voornamelijk omdat het zo hard gaat qua technologische ontwikkelingen in deze sector, dat de topicstarters wel het risico lopen af en toe iets te missen.

[...]

Heb je toevallig een mening over de analytics van TR? Ik zit erover te denken om deze winter mijn binnentraining met een analytics platform te combineren, maar ik weet totaal niet welke. Ben niet tevreden over strava.
Het is me niet helemaal duidelijk wat je precies wil weten.

• MrAngry
havana schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 06:39:
[...]

Het is me niet helemaal duidelijk wat je precies wil weten.
TR heeft nu toegevoegd dat je non-TR activiteiten kan analyseren via hun platform. Ik vroeg me af of je daar wat aan hebt, a la de fitness and freshness grafiek van strava. Die laatste vond ik persoonlijk wel nuttig, maar mistte bv nog dat je een stress score kon toevoegen voor activiteiten die deze niet hadden (fiets zonder powermeter bv).
Dus de vraag is: Gebruik je de analysetool van TR en vind je die bruikbaar?

• havana
MrAngry schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:04:
[...]

TR heeft nu toegevoegd dat je non-TR activiteiten kan analyseren via hun platform. Ik vroeg me af of je daar wat aan hebt, a la de fitness and freshness grafiek van strava. Die laatste vond ik persoonlijk wel nuttig, maar mistte bv nog dat je een stress score kon toevoegen voor activiteiten die deze niet hadden (fiets zonder powermeter bv).
Dus de vraag is: Gebruik je de analysetool van TR en vind je die bruikbaar?
Nooit gebruikt, wist niet eens dat het bestond. Ik gebruik Trainerroad voor de analyse.

• MrAngry
Sander schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:20:

Overigens ben ik nu begonnen met Sufferfest, beetje structuur maar toch fun in de workouts lijkt me wel leuk. eerste ritje beviel mwah mwah, maar kwam ook omdat ik vergeten was mijn FTP goed in te stellen (en de app me daar niet even op wees voor de 1e ride...). Vanavond of morgenavond hun 4DP Full Frontal test maar eens doen en kijken hoe dat bevalt.
Zit in het main screen na de login niet gelijk zo'n boodschap van: first time here? Read this! Met een link naar bijvoorbeeld dit blogje?
https://thesufferfest.com...trial-with-the-sufferfest

Er is trouwens ook een 7-dagen plan op weg naar de 4dp test, maar dat is misschien wat overkill (vind ik in ieder geval wat overdreven).

• MrAngry
Ja klopt. Is de Flux 2 die wel geschikt is.

• MrAngry
Volgens mij speelt het in de drie hoogste, afhankelijk van hoe lang je derailleur precies is, maar ook hoe lang je ketting is. Je kan ook kijken of je op marktplaats goedkoop een korte kooi derailleur op de kop kan tikken.

edit: Op DC rainmaker staat in de comments dat het gewoon werkt met een ultegra GS en 28 tandjes achter:

MrAngry wijzigde deze reactie 23-10-2018 13:05 (33%)

• MrAngry
Je zou het bij futurum natuurlijk kunnen gebruiken om boven de bestellimiet van een kortingscode uit te komen. Of zijn ze daar van uitgesloten? Anders zou ik ook niet weten waarom je zo'n kaart zou kopen als het voor jezelf is.

• MrAngry
Uhm ja, ik steek gewoon mijn wiel erin als ik naar buiten ga.

• MrAngry
Als je gewoon op tijd je ketting vervangt (ik gebruik daarvoor zo'n slijtagemetertje) is dat nergens voor nodig inderdaad.

MrAngry wijzigde deze reactie 01-11-2018 18:20 (24%)

• MrAngry
Nee, maar ik heb wel een soortgelijk probleem. Het lijkt dat op mijn tacx (een non-smart direct drive van elite) de kettinglijn anders loopt dan als ik mijn achterwiel er wel in heb. Het schakelt achter prima, maar voor niet zo goed, ik krijg hem op de tacx veel lastiger op het buitenblad. Als ik er over nadenk dan kan het eigenlijk alleen veroorzaakt worden doordat mijn fiets niet recht op de tacx staat, maar hoe dat kan snap ik niet.

edit, nu ik het heb uitgetypt zou het ook kunnen komen doordat de tacx niet waterpas staat en je carbonnen frame flex dat onder druk van je eigen gewicht een beetje rechttrekt, waardoor je fiets dan scheef staat tov de tacx. Kan bij jou ook de issue zijn?

MrAngry wijzigde deze reactie 05-11-2018 11:38 (24%)

• MrAngry
Google image search op de body vertelt me dat dat echt niet normaal is. Gecombineerd met de ietwat verbogen as suggereerd dat die wel wat klappen gehad heeft. Misschien de vorige eigenaar die grof geweld heeft gebruikt om een cassette en/of spacer er op of er af te krijgen? Ik hoop voor je dat er niets van binnen naar de klote (waar de body aangrijpt).

e: @^^ Great minds think alike ;)

MrAngry wijzigde deze reactie 06-11-2018 08:57 (4%)

• MrAngry
Futurum heeft de Tacx Neo voor 999,- dit weekend. Vziw is dat vrij scherp

• MrAngry
Tacx Neo 949,- bij Mantel vandaag.

MrAngry wijzigde deze reactie 21-11-2018 07:17 (51%)

• MrAngry
Mantel heeft die Neo ondertussen van de KNWu kortingslijst gehaald dus ik dat @Bananeman hem besteld heeft toen hij nog 949 was? (949-10% =854)

• MrAngry
Tarkin schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 22:30:
Net 2.5u base training (Trainerroad) er op zitten. Het blijft toch lang en toffe films boven de 2uur zijn lastig(er) te vinden.:+
Volgens mij moet je dat soort dingen ook helemaal niet binnen willen doen. Gebruik daar liever het weekend buiten voor en binnen 's avonds gestructureerde intervallen (of balls to the wall Zwift wedstrijdjes).

• MrAngry
Ik zou misschien zelf eerder beginnen aan ANT+ ondersteuning, dat lijkt me richting volwassenheid belangrijker.

• MrAngry
unfold schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:40:
[...]

Ik begrijp het verlangen, maar dat wordt moeilijk in een web-based oplossing als dit. Helaas is er been "web ant" (los van de vraag of de gemiddelde laptop ANT hardware heeft).
Ik had nog niet op je link geklikt, maar ondertussen wel, maar er zit een soort van ant+ ondersteuning in met een lokale relay server (knopje switch to ant+ sensors onder de bt sensor connect).

e; Wat de kosten betreft, ik ben begonnen in het tijdperk van eenmalig voor je software betalen (dwz gratis bij je trainer), maar ik ben vreselijk blij dat het nu naar een subscription model is, want de software is nu zoveel beter en ontwikkeld zich zoveel sneller. Bovendien wordt er zo geen content meer los verkocht (Tacx alpe dhuez dvd a 20 euro) maar heb je gelijk de beschikking over alle content. Ik vind het een zegen, en ja, dat kost me 120+ euro 100 dollar per jaar (The Sufferfest), maar dat vind ik niet zo erg.

MrAngry wijzigde deze reactie 04-01-2019 12:56 (34%)

• MrAngry
Na alle enthousiasme hier ook maar eens een zwift trial geinstalleerd en gelijk even meegedaan aan de TdZ. Over opnaaien gesproken. Holy shit, zo'n groep is echt mijn kryptonite, echt totaal mijn ballen eraf gedraaid. Uiteindelijk 70e ofzo, maar das denk ik vooral omdat ik niet echt lekker automatisch in het event kwam (geen idee waarom) en dus een minuut te laat startte.

• MrAngry
ZorbaR schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:41:
Zat zonet helemaal klaar voor Tour de Zwift maar de companion app blijft maar crashen : :(
Het is ook maar erg dat je nog steeds geen smart trainer kan verbinden met Bluetooth op Winows 10. Werkt naar mijn gevoel helemaal niet stabiel.
Jij niet alleen, we zaten met 11k+ man in de server en 4800 in het evenement. Ging volgens mij wel meer mis, zo kwam ik als 5xx over de streep en sta als 7xx in de uitslag en een hoop geklaag in de chat.

• MrAngry
Ik kan nu na een weekje trial al concluderen dat ze qua kwaliteit en functionaliteit wel wat meer te verbeteren hebben dan alleen de UI, maar ze lijken qua strategie helaas meer in te zetten op nieuwe dingen (bv hardlopen) en minder op verdiepen van het fiets gedeelte.
Ik word trouwens helemaal leip van het muziekje op het pair screen. Is er een manier om dat te vermijden? Ik zet namelijk graag de boel al klaar voordat ik me omkleed en een bidon vul etc, maar dan staat de hele tijd die schijtmuziek aan. Kan ik dat scherm skippen en dan later mijn sensors pairen als ik begin met fietsen?

• MrAngry
De functionaliteit van Zwift Power geintegreerd (dus meer focus direct in Zwift op races, DQ van onmogelijke tijden, A,B,C,D,E etc)
Voicechat mogelijkheden.
Duidelijker wat er nog gaat komen qua parkoers in een race.
Duidelijker maken waar je vrienden zitten.
Duidelijker hoeveel watt je moet trappen om in een groep te blijven hangen.

De kracht ligt volgens mij in racing en social, maar ik zat gisteren in de Tour de Zwift met een fietsmaat en ik had geen idee waar die jongen zat, voor me of achter me of uberhaupt waar.

MrAngry wijzigde deze reactie 09-01-2019 14:57 (4%)

• MrAngry
mvds schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:56:
En ik ben helemaal niet geïnteresseerd in groepsritten of wedstrijden, ik wil op de fiets kunnen stappen wanneer het mij uitkomt en ik fiets voor mijzelf, niet om mij te bewijzen tegenover mensen die ik niet ken.
Maar dan kan je toch beter naar een andere app kijken?

• MrAngry
Nou omdat er specifiek op het gebied van effectief trainen wel betere apps zijn (zie TS, Sufferfest, Trainerroad, FulGaz, Xert). Het is inderdaad prima mogelijk om in Zwift solo te fietsen, maar het is niet waar de kracht ligt. Als je geen andere mensen wilt zien zie ik ook niet gelijk in waarom het belangrijk is dat je in een virtuele wereld met verschillende routes kan fietsen. Dan kan je toch ook gewoon naar een site met verschillende workouts?

Ik zou zeggen dat Sufferfest veel beter aansluit bij een solo beleving. Heb je ook gelijk Yoga, strength en mental training erbij.

MrAngry wijzigde deze reactie 10-01-2019 11:24 (20%)

• MrAngry
la_fusion schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:39:
[...]

Ik denk dat Zwift er goed aan doet om het aantal deelnemers per rit te beperken en dan meerdere ritten per uur te doen. Al denk ik dat er iets in de software voor zorgt dat dat niet mogelijk is aangezien ze het nu iedere 2 uur doen.
Vandaag lijkt er 1 TdZ per uur te zijn, het kan dus wel.

• MrAngry
Ik heb een rare bug met Zwift waarbij het niet opstart als het scherm van mijn laptop gesloten is en hij via een usb dock aan een ander scherm hangt. Kan iemand dat reproduceren?

• MrAngry
mww schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:45:

Een bezoek aan een winkel die ze heeft staan staat zeker in de planning. Heeft iemand tips voor een winkel in Amsterdam?
Cor Mantel op het hoofddorpplein profileert zich als Tacx testcenter, maar ik was er van de week nog en het is niet alsof ze zo klaar staan om erop te springen dus ik zou even van te voren bellen wat ze precies voor je kunnen doen.

• MrAngry
jspr schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:03:
Tijdens de bikefit vorige week heb ik op de Kickr + Kickr climb gereden en dat was echt super (en super still), maar die is 1200€.
De Kickr Core is 800€ dus mijn vraag:

Wat is precies het verschil en is het die 500€ waard?

Volgens de jongen van de bikefit is het enkel de verstel mogelijkheden voor de wiel diameters en online vind ik dat het vliegwiel lichter is.

Tacx neo?
De core heeft ook geen cadansmeter ingebouwd. Ik geloof dat ik ergens heb gelezen of gehoord dat Tacx aan het kijken is of ze ook de kickr climb kunnen gaan ondersteunen, maar ik kan het zo snel niet terug vinden. De Neo wordt over het algemeen als beter beschouwd dan de kickr, als je die voor een goede prijs kan vinden zou ik zelf die kopen denk ik.
Ik neem aan dat je vrouw betaald dus dan zou ik gewoon voor de duurste gaan ;)

• MrAngry
Mijn zeem is meestal doorweekt als ik van de trainer kom, maar ik heb daar nooit irritatie van eigenlijk. Wellicht een andere broek proberen?

• MrAngry
Zwift heeft ook nog een algoritmisch probleem begrijp ik. Kleinere rijders zijn behoorlijk in het voordeel (ik was al verbaasd dat ik zo makkelijk mee kon komen ;) )

Misschien ook de reden dat een grietje van 14 een olympische roeister erop legt bij de vrouwen?

MrAngry wijzigde deze reactie 26-02-2019 09:30 (32%)

• MrAngry
Dat is ook wel een vrij extreme workout, geen schande dat je die niet vol houdt. Je kan dan het beste de trainer gewoon uit ERG mode halen (ik doe geen Zwift workouts, dus weet niet of Zwift dat ondersteund).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• havana
Ik zou er nog 200 bijleggen en voor Direct Drive gaan. Dat fietst zoveel fijner en is ook nog eens veel stiller.

Ik leg mijn zoontje soms in bed en zit 5 minuten daarna in de kamer daarnaast op mijn Neo. Zelfs met beide deuren op en geen enkel probleem.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• havana
Je hoort wel wat geluid maar het is minimaal.

Het is ook een kwestie van opvoeden, wij zijn nooit MEGA zachtjes geweest als de kinderen gingen slapen. Je moet ze juist laten wennen aan het feit dat er nog wat geluid kan zijn. IMHO dan ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrAngry
Meer consolidatie, Wahoo neemt The Sufferfest over:
https://thesufferfest.com...isition-of-the-sufferfest

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True