Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 2 3 ... 6
Acties:

Onderwerpen

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:02
Mede-auteur:
  • havana
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 19:04

havana

Het grote indoor cycling topic

Welkom bij het grote indoor cycling topic. Dit topic is een afspliting van het grote wielerervaringentopic en is bedoeld om alles rond indoor cycling te bespreken. Deze startpost is nog in ontwikkeling, als je zin hebt om er aan mee te schrijven ben je van harte welkom. Stuur dan even een berichtje.
De hard- en software rond binnen fietsen hebben de afgelopen jaren een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Waar het 5 jaar geleden nog heel hip was om met je achterwiel op een rol geklikt te zitten met een duur tacx dvdtje, gefilmd uit een auto die de Alpe D’huez op rijdt, is het nu state of the art om virtueel tegen anderen te racen op een volledig door software aangestuurde direct drive trainer met klimsimulatie.
Hardware
Om te beginnen met binnen fietsen heb je naast een fiets (uitzonderingen van volledige fietsvervangende trainers daargelaten) minimaal een trainer nodig. Het budget voor een nieuwe trainer loopt uiteen van zo’n 100 euro voor de meest rudimentaire non-smart trainer tot meerdere duizenden euro's voor een volledige smart binnenfiets en alles daar tussenin. Hieronder staan een aantal keuzes om rekening mee te houden bij de aanschaf:
Algemeen
Een trainer heeft een manier van aandrijving, een manier van het creëren van weerstand (het type rem) en is smart of non-smart. Trainers zijn er van diverse merken. In Europa zijn de grootste leveranciers Tacx, Elite en Wahoo. Een trainer wordt in Nederland ook wel een Tacx genoemd. Dat is een soort Walkman verhaal. Tacx is een Nederlands bedrijf en in Nederland verreweg de grootste leverancier van indoor trainers. Naast boven genoemde zijn er nog een handvol kleinere spelers die prima ‘Tacxen’ maken: Bkool en CycleOps bijvoorbeeld.
Aandrijving
Het belangrijkste onderscheid tussen trainers is de manier van aandrijving. Bij wheel-on klik je je hele fiets met het achterwiel op een rol. Het grootste voordeel van dit systeem is dat het goedkoop is. De nadelen zijn legio: Je band slijt hard waardoor veel mensen een aparte trainingsband monteren en daarvoor dan weer een apart trainingsachterwiel aanschaffen. Dit doet deels het kostenvoordeel teniet. Tevens maakt het contact van de band op de rol veel lawaai en kan de band bij stevig aanzetten doorslippen waardoor sprinten vaak slecht te oefenen is. Direct drive kent deze nadelen niet, de trainer vervangt bij direct drive je achterwiel. Direct drive is echter (veel) duurder. Wheel-on is er in smart en non-smart uitvoeringen en direct drive is op een enkele uitzondering na (Elite Turbo Muin) Smart.

Er zijn ook nog wat meer niche types zoals de klassieke rollenbank (vaak gebruikt voor in en uitrijden bij professionele wielrenners) en wheel-on oplossingen die werken met een magneet op de velg i.p.v. een rol.
Smart versus non-smart
Bij een non-smart trainer bepaal je zelf de weerstand die de trainer genereert, door een hendeltje, een afstandsbediening op het stuur of simpelweg door zwaarder te schakelen. Bij een smart trainer bepaalt de software op een verbonden pc, tablet of telefoon de weerstand. Voordeel van smart is dat het de simulatie van de software realistischer maakt. Als je een berg op rijdt in BigRing neemt de weerstand toe en als je draft achter iemand in Zwift neemt de weerstand iets af. Los van smart of non-smart staat dat de trainer informatie door kan geven aan de computer. Dit loopt via Bluetooth of ANT+. Zo bestaan er verschillende combinaties. Non-smart, non-connected, de meest basic versie. Non-smart connected, waarbij je gegevens van de trainers/training aan de pc doorgeeft. Dit maakt het mogelijk om trainingsapps te gebruiken om een gestructureerde training af te werken. Als laatste is er dan ‘full options’ Smart waarbij de computer dus ook informatie terug naar de trainer kan sturen. Vrijwel alle trainers in het midden en hoog budget zijn tegenwoordig smart. Soms is het echter nog nodig om een ANT+ dongle of iets dergelijk voor je pc te kopen. (Zie onder). Belangrijkste voorbeelden in de smart categorie zijn de Tacx Neo, de Elite Direto, Cycleops Hammer en de Wahoo Kickr. Die laatste heeft zelfs een Climb accessoire waarbij de voorzijde van je fiets gelift wordt om nog realistischer een klim te simuleren. De Tacx Neo heeft ook zo'n gimmick en kan een kasseien weg simuleren door te trillen.
Weerstand & Geluid
Grofweg zijn er 3 types rem. Magneet, vloeistof en elektromotor. Het grootste verschil is de hoeveelheid vermogen die maximaal is weg te trappen op de trainer. Het loopt van zo’n 700 watt tot >2000 watt. Voor de gewone sterveling houdt het bij 1200 watt wel ongeveer op, dus alles daarboven is marketing quatsch(?). De hoeveelheid lawaai die de trainer produceert is na wheel-on of direct drive het meest afhankelijk van het gebruikte type rem. Over het algemeen neemt de hoeveel;heid geluid af met de prijs. Zo zijn de Tacx Neo en de Kickr 2018 vrijwel stil, er zijn ook wat uitzonderingen zoals de op velgmagneten gebaseerde trainers die ook stil zijn, of de Kickr Core 2018 die ook stil is. Stil beteknt in deze context uiteraard dat de trainer zelf geen lawaai maakt, maar dat doet je fiets nog wel.
Accessoires
Een aantal hulpmiddelen maakt het binnen trainen dermate prettiger dat ze bijna noodzakelijk zijn.
- Trainingsmat > kun je van een merk kopen of gewoon bij de Kruidvat & Action. Doet ook veel tegen het geluid van een wheel-on. Rubber stoeptegels doen nóg meer voor het geluid (bouwmarkt). Moderne smart trainers maken vaak minder lawaai, maar dan is het nog steeds prettig om iets onder de fiets te hebben liggen voor opvangen van zweet.
- Ventilator > afhankelijk van de ruimte, onmisbaar. Hoeft niet veel te kosten (bijv. kringloopwinkel). Je lichaam presteert ook beter als het goed gekoeld wordt.
- Standaard voor ipad/laptop te koop bij Ali voor een paar euro. Of een lessenaar. Of zelf iets klussen.
- Trainingsband > bij wheel on trainer. Aan te raden op een oud wiel.
- Sensoren, bij non-smart trainers kan je je eigen ant+ fietssensoren gebruiken om data door te geven naar de software
- Dongles > ANT+ dongle is soms handig. Kost een paar euro op Ali of iets meer van een meer gerenommeerde verkoper Steeds meer trainers ondersteunen ook BT, maar dan heb je vaak geen hartslag.
- Tablet/laptop
- Second screen: naast een scherm voor de trainingsdata is het vooral bij wat minder intensieve trainingen ook best handig een second screen te gebruiken voor bijv. een film/serie. Bij sommige apps is dit niet nodig, die kunnen minimaliseren tot een zeer klein formaat (bijv. Trainerroad).
- Koptelefoontje. Voor de Wife-acceptance- factor van trainen met harde muziek is het aan te raden om een spatwaterdichte draadloze in-ear gebruiken.
Apps
De wereld van trainingsapps is de laatste jaren geëxplodeerd samen met de komst van smart trainers. Het is een stormachtig domein. Indoor training werkt voornamelijk met vermogen als meeteenheid van de hoeveelheid werk die je verricht in een training. Meestal start je met een fitnesstest die je functional threshold power (FTP) berekent. Omdat niet iedereen een powermeter op zijn fiets heeft zitten wordt vaak het wattage dat de trainer berekend gebruikt, maar er zijn ook oplossingen om helemaal watt-meter-loos toch gebruik te maken van apps. Vrijwel alle apps bieden een vorm van free trial aan zodat het makkelijk uitproberen is of iets bevalt of niet.

Hieronder staan een paar van de belangrijkste spelers:
Trainerroad
Trainerroad was de eerste non-trainer-fabrikant met een software platform specifiek voor indoor cycling. Ze zijn de bedenker van het concept virtual power, waarbij je simpelweg meet hoeveel snelheid je op de trainer ontwikkelt en dat combineert met een door Trainerroad gemeten power curve van de trainer om een virtueel vermogen te berekenen. Het idee is dat dat vermogen je instaat stelt om je eigen voortgang in trainingen te volgen zolang je de gemeten omstandigheden gelijk houdt, dus bijvoorbeeld de bandenspanning van je achterband op de dumb trainer. Trainerroad biedt meer dan duizend gestructureerde trainingen en een ruime hoeveelheid trainingsplannen voor verschillende doeleinden. Het mooie van trainerroad is dat veel trainingen uitleg en instructies bevatten van een professionele trainer. Dit geeft je het gevoel dat je echt wat leert en begrijpt waarom je zo miserabel zit af te zien terwijl je ook op de bank kan zitten. Trainerroad is qua looks en features echter wel de saaiste van de grootste spelers. De focus ligt echt op inhoud, niet op entertainment. Trainnerroad biedt tegenwoordig ook een analytics platform en concureert daarmee met trainingpeaks en strava. Trainerroad kost $15 per maand of $129 per jaar.
Zwift
Zwift is de belangrijkste nieuwkomer en heeft als selling point dat je samen rijdt met anderen in een virtuele wereld. Je kan gewoon fietsen of deelnemen aan races. Veel mensen vinden de races van Zwift een enorm goede motivator om keihard af te zien op zolder terwijl je ook op de bank kan zitten. De kritiek dat Zwift alleen maar draait om domweg hard trappen is gepareerd door ook trainingsplannen aan te bieden. Die hebben echter nog niet de diepgang en structuur van Trainerroad of Sufferfest. Zwift is hard op weg om de grootste speler te worden en kost 15 dollar per maand.
Sufferfest
The Sufferfest is ooit begonnen met het maken van videos om het trainen op de dumb trainer minder saai te maken. De videos draaiden om "sufferen", keihard afzien als lid van de natie Sufferlandria onder de bezielende leiding van Grunther von Agony en zijn minions. Tegenwoordig bieden ze de videos aan in een app met abbo vorm en zijn er ook videos die rustiger zijn om balans aan te brengen. In de app zijn tegenwoordig ook trainingsplannen beschikbaar. Het unieke van Sufferfest is dat ze proberen een compleet pakket aan te bieden, zo is er onder andere Yoga, Strength (vanaf november 2018) en Mental training beschikbaar en zijn de trainingen niet alleen gestuurd op FTP, maar op een 4 dimensionale power meting (4dp) waarbij ook bekeken wordt wat de maximale sprint, anaeroob en VO2max power zijn. Sufferfest kost 12 dollar per maand of 99 dollar per jaar.
BigRing VR
Met BigRing kun je virtueel cols beklimmen. Momenteel staan zijn er meer dan 150 beklimmingen in de database. Het programma draait op Windows en MacOS en kost 10$ per maand.
FulGaz
FulGaz is ook nog wel interessant om toe te voegen. Is iOS only en ondersteunt ook de Apple TV (4K!!) wat dan wel weer vet is. Is net als BigRing VR een programma waarin opgenomen ritten na gefietst kunnen worden. Dat kunnen etappes van grote rondes zijn of bekend cols. De maker fietst al die routes zelf 9, euro per maand of 80 per jaar.

Overig
Door het succes van Zwift werken er meer bedrijven aan een 3d ervaring. Er is onder andere Road Grand Tours en VirtuGo. Beide nog in Beta en voorlopig gratis te gebruiken.

Andere spelers zijn onder andere Tacx en Elite met prima eigen software met videos en gestructureerde trainingen in de app.
Tips, FAQ, links:
Kan ik met een carbonnen frame gebruik maken van de trainer: Ja
Kan ik met een band die ik op de trainer gebruikt heb nog de weg op: Dit is sterk af te raden. Het is verstandiger om je band op de trainer ‘op te rijden’ en dan een nieuwe band te monteren als je in het voorjaar weer naar buiten gaat.
Waar kan ik het beste terecht voor aankoopadvies: Voor aankoopadvies kan je in dit topic terecht, maar de autoriteit op dit gebied is dc rainmaker. Op het youtube kanaal van Shane Miller is ook veel te vinden YouTube: Shane Miller

MrAngry wijzigde deze reactie 02-10-2018 22:24 (15%)

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 05-12 15:13

Crazy D

I think we should take a look.

Nice :)

Ik train wel 1 x per week bij een WattBike center, maar dat is ook voor een stukje echte ondersteuning en motivatie. Wel prijzig maar ja.

Ik heb een abonnement op Zwift genomen en neem er in januari eentje op BigRingVR bij. Vond TrainerRoad dusdanig saai, dat motiveert me echt niet. Zwift is iig wat dynamischer. En wie weet ga ik de group rides nog wel leuk vinden ook.

Exact expert nodig? itwize.nl

• havana
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 19:04
quote:
rockhopper schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:14:
@Willem30 @MrAngry @havana Misschien is deze post van Shane Miller ook iets om even mee te geven aan de beginnende kiezer en dus TS waardig:
https://gplama.blogspot.n...trainer-guide-gplama.html
Helemaal onderaan diverse top 3's ingedeeld in categorieën als budget, direct drive, wheel on etc.

Let wel dat zijn rating niet 1 op 1 hetzelfde is als dcrainmaker, ik vermoed verder dat gezien zijn achtergrond (Shane Miller's dus) uit het professioneel fietsen is, hij een iets betere kijk heeft op de zaken. Hij kaart in ieder geval goede punten aan. Van de andere kant weet ik van hem niet of hij sponsored is (lijkt in ieder geval van niet) waar ik bij dc wel zeker ben van neutraal.

Maar even de objectiviteit ter zijde, ik zie hem eigenlijk meer als de man met de kennis op fietstrainer gebied dan dc. Beide reviewers zijn absoluut de moeite om even na te gaan qua reviews voor punten die je overweegt.
Goede aanvulling. Shane is net als ieder mens op aarde natuurlijk niet objectief. Hij wordt wel degelijk gesponsord, bijv. door Thule. Verder valt het mij op dat hij goede vrienden is met Wahoo. Ik weet niet of hij betaald krijgt door Wahoo, maar het valt me wel op dat hij veel Wahoo producten toegestuurd krijgt. Ik vind hem wel erg positief over Wahoo, zo zet hij de Kickr boven de Neo. En niet omdat ik nu een Neo heb, maar dat zie ik eigenlijk niemand doen.

Maar ik kan het mis hebben

• Faxe
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:26
Ben in 2008 begonnen met binnen fietsen. Eerst een Tacx flow, die snel vervangen is door een Tacx Fortius. Die heb ik 2 jaar geleden omgeruild voor een Wahoo Kickr. Die heb ik nog steeds. Fiets binnen eigenlijk alleen maar met Zwift. Plaatje van mijn setup

• BartNL
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:20
quote:
ncornelisse schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 07:40:
Grouprides/races rijd ik niet meer. Je rijdt negen van de tien keer een uur lang op omslagpunt.
Groepworkouts zijn daarentegen wel weer leuk.
dat ligt dan aan je zelf. Er zijn ook group rides van bijvoorbeeld PACK en die rond de 1.5 W/kg gemiddeld rijden. Goed georganiseerde ritten houden zich daar ook aan.
Als 1.5 W/kg je omslagpunt zou zijn wordt het wat lastiger en moet je inderdaad eerst nog wat trainen ;)

20TB+

• BartNL

Mijn indoor fiets. Gebruik het vooral voor Zwift en af en toe BigRingVR.

Dacht een twee jaar geleden nog dat indoor fietsen niets voor mij was. Maar omdat ik vooral een mooi weer fietser ben in 2016 toch een Tacx Neo gekocht. Al snel bleek ik meer binnen te fietsen dan dat ik ooit voor mogelijk had gehouden en dat ontaarde uiteindelijk in de setup zoals op de foto :)

20TB+

• la_fusion
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 05-12 16:37
Wat ik zo zie is het meer een grote 'group ride' waarbij 'gewoon' the Pretzel wordt gereden. Aangezien het geen race is en ook niet een groepsrit waarbij een bepaalde w/kg aangehouden dient te worden denk ik niet dat er iets is waar je rekening mee dient te houden.

Zelf ooit eens the Pretzel gedaan en die was leuk maar kon mij niet enthousiasmeren nog een keertje te doen :+

• MortalPiso
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:18
quote:
MrAcid schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:42:
Nog Tweakers die morgen de “zFondo” gaan rijden op Zwift? Ik pak die “B-groep” dus de 72km met start om 9:05.

https://zwift.com/events/...olomites-fondo/view/31939

Nog nooit aan een event meegedaan, iemand nog specifieke tips?
Vooral je niet gek laten maken in het begin en proberen je eigen tempo aan te houden. Aangezien het toch een aardig stukje fietsen is voldoende drinken en eten binnen handbereik houden en te gebruiken :).

Mijn kleine hobby/werk/zweet kamertje. In mijn appartement is de ruimte wat beperkt.

Ik heb de afgelopen tijd meer met BigRingVR gefietst dan met Zwift. Ik ben er alleen nog niet uit of ik het waard vindt om voor beide te betalen. Aan de andere kant geef je ook minder uit aan appelgebak in de winter ;).

Ik wacht op een e-mail van Bol zodra ze de Wahoo mat weer hebben. Heb nog een Bol bon liggen die ik daar aan wil besteden en tot die tijd maar wat handdoeken gebruiken. De trainer schuift niet weg op het laminaat. Het stuur kan ik natuurlijk wel bewegen op deze manier :+

• fietsbob
  • Registratie: december 2009
Er doen meer dan 1800 mensen mee per sessie. Dat worden rokende servers morgenochtend.
Bij sommige kiss races is het soms al erg om uberhaupt in te loggen.

• Faxe
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:26
Ga er maar van uit dat de Zwift servers gaan bezwijken tijdens de twee Fondo ritten. Gewoon er voor of erna gaan Zwiften als je dat wil.

• Tacoos
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20:58

Tacoos

i am i

Interactief trainen in de winter/tijdens slecht weer is interessant, maar ik vind de direct drive trainers nog erg duur en die waarbij het wiel op een rol loopt lijken omslachtig vanwege calibreren enzo.
Is een interactieve rollentrainer dan een mooi compromis?
Geen speciale band/wiel nodig, gewoon je fiets erop gooien en gaan?

MX-5 10th anniversary, Rumblefish Elite, Master Touch GBS

• BartNL
Kijk de Youtube kanalen uit de start post. Zowel Shane Miller als DCR geven recente adviezen m.b.t. low cost interactieve trainers.

20TB+

• MrAngry
Naar aanleiding van wat je hier schrijft bedenk ik net dat ik (naast objectieve metingen zoals FTP) eigenlijk ook vaak weinig merk van het goed getraind zijn. Je ziet het pas echt goed terug als je een fietsmaat ineens helemaal aan puin trapt.

• Tarkin
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 20:20
Vanaf vandaag nog eens eerste vier weken van het century plan afwerken op trainerroad (met in het weekend ritten buiten) en dan de rolling road race. Normaal gezien moet dat nog genoeg zijn om mijn laatste maanden voor te bereiden naar de RVV en LBL toertochten.

• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
quote:
BartNL schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:16:
[...]

het ligt er aan wat voor een groepsrit je doet. Als het een groeps workout is doet het er minder toe wat je exact trapt. Bij normale rit moet je uit de rijwind in de groep van de Lead (gele baken) zien te blijven die het tempo bepaald. Beste is om kort voor de Lead proberen te blijven en bij te trappen zo gauw de afstand kleiner wordt.
Nog nooit een groepsrit gedaan maar dit klinkt erg tegenstrijdig. Je wilt toch juist in hun rijwind/draft en er dus niet vóór maar achter rijden...?

Twitter | Strava

• Kluus
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:53
quote:
MrAcid schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 23:03:
[...]

Nog nooit een groepsrit gedaan maar dit klinkt erg tegenstrijdig. Je wilt toch juist in hun rijwind/draft en er dus niet vóór maar achter rijden...?
Vaak rijd de leader ergens midden in de groep, als je gewoon zorgt dat je in die groep blijft is er weinig aan de hand. Soms kom je even op kop, maar vaak val je vanzelf weer terug als je hetzelfde tempo blijft trappen. Vaak is er ook nog een sweeper (rode pijl) die afvallers weer terug moet brengen.
quote:
la_fusion schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 08:32:
[...]

Ik verwacht dat doordat er veel mensen rondom het baken rijden het zo werkt. Daarnaast kun je op die manier makkelijker het opvangen als je op achterstand dreigt te komen.

Zelf nog geen enkele groepsrit meegemaakt maar verbaas mij erover wat ik allemaal aan chatberichten voorbij zie komen van groepsritten.. 9/10x komt het niet zo heel gezellig over op mij. Wel zorgt het er natuurlijk voor dat, net als bij EGR workouts, je gedwongen wordt om door te blijven trappen ondanks dat het wellicht wat minder goed lukt of je wat minder zin hebt.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat het ongezellig is, ok, er is niet zo veel chit-chat, maar iedereen is toch bezig met fietsen (overigens doe ik nooit de lage intensiteits dingen, misschien wordt daar meer gebabbeld). Meestal is het een beetje sturing van de groep, zorgen dat ze bij de leader blijven.

Ik vind de normale groepsritten vaak toch wel een hoop gedoe, persoonlijk doe ik liever mee aan de races (en daar wordt sowieso nauwelijks gechat) ;).
quote:
Crazy D schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:42:
[...]

In de prefs.xml staat use_erg op 1, maar dat is het kopje workouts, dat impliceert dat een just ride niet in erg mode is. Ik zie alleen binnen Zwift zelf niet waar je dit aanpast :? Nou ja maar even in de XML aangepast, ik ga t vanavond wel beleven of dat het verschil is. Voor een work-out vind ik dat prima, maar als ik gewoon een rondje rijdt vind ik t toch wel aardig als omhoog ook wel zwaarder is.
Was dit nog opgelost? Het zou kunnen dat de control functionaliteit van je trainer nog gekoppeld was aan een andere app (bijvoorbeeld de tacx utility op je telefoon). Deze ondersteund maar één connectie. Uitlezen van je vermogen werkt dan wel, maar Zwift kan je trainer niet aansturen op dat moment.

Kluus wijzigde deze reactie 10-01-2018 13:51 (19%)

https://www.strava.com/athletes/2533069

• MrAngry
quote:
rockhopper schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 15:00:
[...]

Meer schrijven is blijkbaar meer winnen
Wat heb jij een hoop tekst nodig om aan te geven dat je een fiets nodig hebt met een quick release of steek-as. (Dus geen oma type stadsfiets).

• psychodude
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 23:40
Misvattingen in mijn post? Jij haalt dingen aan waar ik nergens een uitspraak over doe. Minder tussen de regels doorlezen zou ik zeggen.

Ik heb het alleen over slagfrequentie. Niets meer, niets minder. Het overige is leuk voor het behalen van progressie. Maar je slagfrequentie blijft uiteindelijk vrij bepalend in tot hoezeer je 20 minuten steady state kunt volhouden.

Met andere woorden, met training ga je het niet redden om bij een ene FTP meting met een slagfrequentie van circa 170 voort te gaan naar een FTP test waarbij plots de slagfrequentie circa 185 zou zijn.

• lateef
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online
quote:
Noisia schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 07:49:
Mijn vraag is eigenlijk, hier wordt aangegeven dat de trainer een helling van 6% kan simuleren. In Zwift zitten wel steilere klimmen. Hoe reageert de app / trainer wanneer je een helling van meer dan 6% opklimt?
Dan wordt het niet zwaarder.

• MrAcid
  • Niet online
quote:
lateef schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 08:27:
[...]

Dan wordt het niet zwaarder.
Maar je gaat wel langzamer.

Als je overigens de standaardinstelling voor trainer difficulty gebruikt in Zwift (50%) dan blijft het tot 12% anders aanvoelen (zwaarder worden). Vanaf 12% voelt het dan niet meer zwaarder - maar ga je wel langzamer omhoog.

Dus: qua ervaring is het iets minder, want je voelt het steiler worden niet meer maar qua effort/power zul je hetzelfde moeten leveren om boven te komen op iedere trainer, ongeacht hoe geavanceerd.

MrAcid wijzigde deze reactie 12-01-2018 08:38 (19%)

Twitter | Strava

• MrAngry
quote:
pdukers schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:36:
Ik snap het effect eerlijk gezegd niet. Ik zit met de volgende cirkel redenering in mijn hoofd.

Een fictief rekenvoorbeeld:

- Helling van 1000 meter lengte.
- 100% difficulty, en ik rij 18 km/h met 200W constant vermogen. Inspanning duurt dan 200 seconden en de te leveren energie is 200W*200sec = 40KJ.

Wat worden de getallen bij 50% difficulty? Als zoals gesteld de snelheid halveert naar 9 km/h, dan heb ik 400 seconden nodig om boven te komen. Omdat de inspanning gelijk zou moeten blijven moet ik nog steeds dezelfde 40KJ energie opbrengen om boven te komen. Het te leveren vermogen wordt dan 100W (40KJ/400sec).

Maar ik denk dan "dat voelt dan erg makkelijk aan" (ik kan nl. in principe 200W constant generen), waardoor ik meer vermogen ga trappen en mijn snelheid hoger zou moeten worden. Doe ik weer 200W, dan is mijn snelheid weer 18 km/h en ben ik terug bij de 100% instelling 8)7
Je bent er al bijna, want je hebt door dat je die difficulty er dus gewoon uit mag laten. Hoe lang je er over doet is bepaald door hoeveel vermogen je benen genereren, anders gezegd hoeveel arbeid je verzet. De difficulty setting heeft alleen invloed op hoe je trainer dat aan laat voelen. Bij 100% genereert je trainer, als je een virtuele helling tegenkomt, veel weerstand (de rem staat er hard op) waardoor het rondbewegen van je pedalen zwaarder aanvoelt. Je cadans gaat dan dus naar beneden, tenzij je omhoog schakelt. Equivalent aan een echte berg. Bij 0% veranderd er niets. Equivalent aan een vlak stuk. Je kan dan bv zelf een klim simuleren door naar beneden te schakelen zodat bij gelijkblijvend vermogen je cadans alsnog omlaag gaat.
Het is dus puur een simulatie setting die los staat van de hoeveelheid watt die jij output.

• Roet
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 05-12 10:39
quote:
Seriph schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 12:56:
[...]
Ik ben een echte amateur (Ik heb een FTP van 244 volgens Zwift) maar tijdens groepritjes in het sprintje heb ik hem wel eens over de 800 Watt gehad.
Maar hoeveel weg je? FTP van 244 bij 50kg of 90kg maakt nogal een verschil :).

• RHE218
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 05-12 13:25
quote:
asdf25 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:31:
Nu ook toch vragen heb; waar zijn die kleurtjes op de Bushido voor; groen, geel en oranje?
Dat zou de weerstand moeten zijn (volgens de Tacx site)https://support.tacx.com/...-Bushido?mobile_site=true

XBL:PowdR218 - JanJanssen 2011 - Burton T6 - Canon 60D 15_85

• Seriph
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 05-12 14:23
Mijn vrouw had hetzelfde. Die moest ook van een laag vermogen naar een hoog vermogen in ERG modes en ging daarom schakelen. Dat brengt Zwift in de war en dan krijg je schommelingen. Volgens mij doet Zwift gewoon het vermogen dat je moet leveren op je wiel verhogen en moet je in dezelfde versnelling doortrappen. Zo gebruik ik het en dan gaan het goed.

En over het vermogen. Ik zit ook te kijken naar een powermeter maar ik vind ze nog (veel) te duur. Ga buiten dus gewoon verder op hartslag. Daar zit alleen een enorme lag in.

• Roet
quote:
MrAcid schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:49:
Heeft iemand nog tips voor leuke/goeie workouts op Zwift?

Wat ik merk is dat ik boven mijn FTP (260W) eigenlijk vrij snel tegen een muur aan fiets. Daaronder kan ik het relatief langer volhouden, zonder al te veel problemen. Afgelopen zondag bijvoorbeeld 2,5 uur op 82% FTP gefietst (steady/vlak), zonder echt in het rood te hoeven gaan.

Mijn doel is uiteindelijk de lange duur, op een goed tempo (Ironman in juli). Moet ik om mijn FTP omhoog te krijgen nou (vooral) bóven mijn FTP fietsen? Of juist vanaf onderaf bouwen (e.g. Sweetspotten)? Of beiden afwisselen natuurlijk...?

Anyway, hier alvast een workout van mijn kant: de CN "Sweetspot with Steeps". Retezwaar, maar voelt erg nuttig! Klaar (en dood) in een uurtje! :)

GCN - Sweetspot with Steeps
[afbeelding]
Ik vind vooral 'The Gorby' erg goed, die wissel ik af met duurtrainingen. 2x Gorby per week, 2 a 3x duurtraining (constant 60 tot 65% FTP).

• la_fusion
Ik begreep dat The McCarthy Special ook erg goed is!

Zelf ben ik op zoek naar trainingen die de heuvels in de Vlaamse Ardennen/Limburgse heuvels simuleren dus kort 10-15% en dan nog even doortrekken of relatief rustig omhoog en nog even 10-15%. Ik weet alleen niet goed hoe ik dit moet vertalen in FTP waardes.

• MrAngry
Trainerroad heeft triathlon plannen voor elke afstand, misschien kan je daar eens spieken wat daar zo al in staat.
quote:
la_fusion schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:23:
Zelf ben ik op zoek naar trainingen die de heuvels in de Vlaamse Ardennen/Limburgse heuvels simuleren dus kort 10-15% en dan nog even doortrekken of relatief rustig omhoog en nog even 10-15%. Ik weet alleen niet goed hoe ik dit moet vertalen in FTP waardes.
Elke training met intervallen boven je ftp lijkt me goed hiervoor.1-6 minuten, 120-130% ftp. Voor bonus afzien kan je eventueel herstel op ftp toevoegen. Dus bijvoorbeeld 1 minuut op 125%ftp en dan 4 minuten op 95%ftp. Dan simuleer je hard er tegen aan en dan lactaat afvoeren tijdens het doortrekken.

MrAngry wijzigde deze reactie 17-01-2018 10:38 (74%)

• Roet
Precies wat ik zojuist wilde gaan typen. Ik denk dat de Neo juist net een a-typische trainer is welke inderdaad als een van de weinige (of zelfs enige?) een directe aandrijving/weerstand heeft, waar de Direto en Flux inderdaad een v-snaar/riem hebben richting een ander as. (zie bijv. https://i2.wp.com/titaniu...1-8.jpg?resize=1024%2C684 en https://media.dcrainmaker.com/images/2016/08/DSC_1516-2.jpg). Ik denk dat daarom de Neo minder onderhevig is aan opwarmen en daarom ook geen handmatige calibratie vereist.
Dat is ook een van de redenen dat ik de Neo heb gekocht; weer iets wat niet kan slijten/kapot kan gaan. Mocht overigens niet baten, na 2 maanden gaf de eerste al de geest :'(. Overigens is het wel een voordeel met de Neo dat hij, zo lijkt het, of in de eerste maanden kapot gaat, of het gewoon heel lang blijft doen.

• Bahviaan
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:41
Na jaren ertegenaan te hikken heb ik eindelijk een tacx neo gekocht en zwift genomen. Ik wil graag wintertriatlonnen (dus schaatsen ipv zwemmen) maar met werk en kind heb ik veel te weinig tijd om meters te maken in de winter. Had wel zo'n ouderwetse rol, maar 20 minuten daarop voelde als een halve dag dus dat schoot niet op. Totnutoe werkt het, is de drempel laag om er op te gaan zitten en is de overlast voor de omgeving ook beperkt.

FTP was na maanden niks doen alsnog 277, dus dat viel me mee en ik ben benieuwd of een paar x per week een virtueel tochtje genoeg is om het richting de 300 te krijgen. Afgelopen donderdag voor het eerst een virtueel koersje gedaan, en dat viel wat tegen. Was al gewaarschuwd dat iedereen bij de start als een gek weggaat, maar was nog erger dan gedacht en moest de eerste paar minuten 400 watt trappen om in de achterhoede mee te kunnen harken.. Maar goed, hield het 3/4 vol, daarna iets rustiger uitgereden en bij het afstappen overvallen door zo'n enorme spierpijn dat ik gedurende 10 minuten niet meer kon staan, zitten of liggen.... Maar een dag later is het voorbij en het is vast ergens goed voor geweest..

Grootste nadeel: de tacx staat middenin de woonkamer (dat krijg je als je in Amsterdam wil wonen) dus de WAF is extreem laag...

Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.

• MrAcid
  • Niet online
quote:
Roet schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:16:
[...]

Ik vind vooral 'The Gorby' erg goed, die wissel ik af met duurtrainingen. 2x Gorby per week, 2 a 3x duurtraining (constant 60 tot 65% FTP).
Gisteren 'The Gorby' gedaan - pittig, maar wel vol te houden! Voelt als een hele nuttige besteding van een uur.

Twitter | Strava

• Crazy D

Crazy D

quote:
Reynouts schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:21:
Thanks voor dat voorbeeld, dat is precies wat ik ook bij anderen zie inderdaad.

Dan heb ik het idee dat er bij mij nog wat mis gaat. Ik heb nog niet zo een strak profiel gekregen, met Zwift, ERG-mode aan en een Tacx Neo. Als ik 5 minuten 200 watt moet trappen fluctueert het regelmatig van 180 naar 220, maar blijft bijna nooit steady (krijg ook vaak "reduce power" en dan weer "increase power", een jojo-effect).

Misschien is er wat mis met mijn manier van fietsen/onervarenheid met ERG of met mijn trainer/zwift/connectie/...

Zal eens een test doen met een makkelijke ERG-workout en kijken hoe dat er uitkomt.
Dan werkt ERG mode niet, dat is precies wat ik ook had. Binnen Zwift heb je naast/onder de connectie met je fietstrainer een klein moersleuteltje of zo, weet ff niet meer wat t precies was en kan ik nu ook niet nakijken, maar na die actie kon ik 'm weer als controleble device koppelen (in koppelscherm rechts onderin) en daarna werkte ERG mode wel weer. Sindsdien houdt Zwift m (met een paar watt verschil) op het gewenste wattage. alleen als je stopt met trappen en heel eventjes tijdens wanneer je wisselt van blok in je training en je een andere wattage moet rijden, krijg ik die melding nog. Voor de rest houdt Zwift m nu weer constant, precies wat die ERG mode moet doen.

PS de "3 seconden gemiddeld" setting werkt niet in training mode wordt al een paar jaar om gevraagd zag ik toen ik er op zocht om dat ook in training mode te ondersteunen (aangezien dat daar eigenlijk juist het meeste nut heeft... zonder ERG mode dan).

Ik Connect overigens via Ant+. Afstand tot m'n fiets maakt niets uit. 1 x per week issie even alles kwijt (cadans, hartslag). Zwift opnieuw starten en doet ie t weer :D

Crazy D wijzigde deze reactie 26-01-2018 12:55 (13%)

• MrAcid
  • Niet online
Het is logisch dat je wattage in ERG mode ook een beetje schommelt, je trapt immers niet constant exact één wattage en ook niet exact dezelfde cadans. De ERG mode past de weerstand dus steeds een klein beetje aan om daarvoor te corrigeren. Je zult dus altijd rond de target wattage schommelen. 180-220 is heel normaal als je de target 200W is, maar ik verwacht dat je er meestal wel iets dichter op zult zitten en dat dit dan de uiterste afwijkingen zijn.

Als je wilt controleren of ERG mode werkt tijdens een workout: stop met trappen.
Zwift geeft nu aan 'ERG-mode temporarily disabled", vervolgens weer het wattage gaan trappen dat gevraagd wordt en Zwift geeft aan "Re-enabling ERG mode". (Ik lees nu in de link dat niet door alle trainers ondersteund wordt).

Zie: https://support.zwift.com...-use-ERG-Mode-in-Workouts

----

Er zijn een aantal workouts toegevoegd van 'tri247.com' die er interessant uitzien. Hier meer info:
https://whatsonzwift.com/...6min=&z6max=&spmin=&spmax=

MrAcid wijzigde deze reactie 26-01-2018 13:59 (20%)

Twitter | Strava

• Seriph
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 05-12 14:23
Heb afgelopen zondag de 12 weken zwift FTP builder met succes doorlopen. Het begin is goed te doen maar later wordt het toch behoorlijk moeilijk. Ben wel geklommen van 233 naar 255 Watt en heb het idee nu meer inhoud te hebben. Bij de laatste vrije training kon ik langer dieper gaan dan ik dacht. Zal het ook geholpen hebben dat er een Duitser voor me reed die precies iets meer dan mijn vermogen reed en we er een race van gemaakt hebben. Zwaar in het rood heuveltje op knallen om maar voor te blijven. Daar heb ik wel van genoten behalve dat hij er op het laatste vandoor ging.

• Tarkin
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 20:20
Woop woop, gisteren FTP test gedaan en voor de eerste keer boven de 300 uitgekomen. FTP van 304 I'm happy.

Nu de komende 8 weken rolling road race doen en dan ben ik wel klaar voor de RVV en LBL cyclo's denk ik. Ale om ze toch op een goede tijd af te ronden.

• Noxa
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19:50
quote:
MrAcid schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:29:
Ik heb afgelopen vrijdag een FTP test gedaan, maar dan niet via een test protocol/workout op Zwift, maar gewoon door 20min zo hard mogelijk te fietsen. Hiervoor de Zwift Epic KOM gekozen, omdat het hoofdzakelijk bergop makkelijker is om constant een (hoog) wattage te trappen (mijn ervaring - wellicht psychologisch dingetje?).

Ging van 260W (ergens in november gemeten) naar 290W - dus dat is mooie progressie! Had recent ook al wat workouts waarbij het redelijk goed/makkelijk vol te houden was terwijl ze vooraf als super pittig werden aangemerkt.

Denk dat ik deze nog een keertje doe, want die ging vorige week dus iets te makkelijk:
[afbeelding]
Link: https://whatsonzwift.com/.../lionel-sanders-intervals
Als die makkelijk aanvoelde was je FTP echt te laag ;). Succes met die 30 watt extra volgende keer }).
Ik vind de SST-med een fijne training, volle bak en na anderhalf uur ben je echt wel leeg.

• Noxa
Vandaag de McCarthy Special gedaan, mijn god dat is echt 3x dood gaan. Bij de laatste interval heb ik alleen mijn ketting aan flarden getrapt.

Morgen goed weer dus tijd om de fiets eens te poetsen en meteen een nieuwe ketting er op te leggen. Toevallig 2 weken geleden een reserve exemplaar besteld.

• Noxa
quote:
The_Scarabial schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 09:37:
[...]

Waar leiden jullie die 338 vanaf, hij geeft aan dat hij 2x20min. op FTP heeft gefiets en die grafieken geven aan 290W.

En daarbij als je dit 20min. doet dien je die waarde ook nog te verminderen met een factor x.

Ik zou als ik jullie was dit boek eens aanraden om te lezen:
The Power Meter Handbook: A User's Guide for Cyclists and Triathletes
Boek van Joe Friel
Dat stond er een beetje onhandig ja. Mijn ftp is 338 met 20 minuten test.

Maar dat zegt nog steeds niks, misschien ben veel zwaarder. Watts per kg is 4,1 bij mij.

Noxa wijzigde deze reactie 16-02-2018 11:47 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BartNL
quote:
voor mij ook eerder 1,5 uur d:)b

20TB+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MrAngry
Weet iemand of je je ANT+ stickie makkelijk kan uitlezen met een python scriptje of iets dergelijks? Ik ben de laatste tijd een beetje aan het nerden met home automation en het lijkt me mooi om mijn ventilator pas aan te schakelen als er een periode >x watt gemiddeld wordt getrapt. (Dan zou die in de 'af' intervallen in principe vanzelf uitschakelen, ik krijg het dan namelijk vaak koud.)
Maar dan moet ik wel op een of andere manier mijn wattage in home assistant kunnen publiceren.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 05-12 15:54

coelho

VanTheManFan

quote:
coelho schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:57:
[...]

Ik zie er als een berg tegenop :X Als ik normaal gesproken de getimede secties in Zwift overzie voor bijvoorbeeld de Vulcano Climb, dan heb ik 2 à 3 keer zoveel tijd nodig. Uitgaande van een exacte kopie van Alpe d'Huez, waar volgens mij Pantani nog steeds het record heeft met 36 minuten of zo, vrees ik dat ik al snel 1 uur 30-45 minuten aan het klimmen ben...
Het werd 1 uur 57 minuten voordat ik mijn bijna 100kg naar boven gefietst had :/ :X

Maar ik heb het gered en daar ging het tenslotte om

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BartNL
heb vaak pas rond zevenen mijn avondeten op. Vind het gemak om zonder te stressen na acht uur nog te kunnen fietsen mijn doorlopende Zwift abonnement de hele zomer wel waard. Persoonlijk vind ik Zwift ook zeker zo leuker als 's avonds in mijn eentje een rondje rijden. Buiten fietsen doe ik in het weekend wel 😜

20TB+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Par_Martinos
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
499 is een nette prijs voor ene flux :)

Deze week ontdekte ik https://www.roadgrandtours.com/. Gelijk de Stelvio maar eens opgefietst, lekker in 1 uur kapot gaan.

Mijn idee: minder smooth en natuurlijk dan Zwift, maar er zijn ook voordelen. Voorlopig nog gratis en er rijden bots voor je die mij althans knap gek konden maken. Er zat er 1 met een constant vermogen van 3.5. w/kg. Dat lukt me wel omhoog, maar als het wat afvlakt, rijdt zo'n bot gewoon weer bij me weg.

Alleen die gast die met dik 5 w/kg achter me aankwam, kon ik niet van me afhouden.

Je moet geen zoute slakken op laag water spijkeren

Acties:
  • +1Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 05-12 14:46
Zwift Academy begint weer!

https://www.zwift.com/academy

• CedricD
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 04-12 23:13
quote:
Nixo schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:45:
Ik ben op zoek naar advies voor een trainer. Sinds de kleine merk ik dat de beschikbare uurtjes spaarzaam zijn en met de aankomende herfst / winter wil ik toch graag wel een beetje de conditie onderhouden.

Tot nu toe heb ik enkel ervaring met direct drive trainers, indoor training 1x bij een trainer en een omslagpunt test.
Deze trainer beviel me erg goed. Echter loop ik nogal tegen de prijs van deze units aan te hikken en tweedehands ook niet veel beschikbaar.
Als andere optie heb je basic trainer waar je de band van je wiel tegen zet en weerstand opbouw. Deze zijn wel een stuk vriendelijker geprijsd.

Maar hoe is de ervaring op dit soort trainers? Pro's en Con's?
Ik heb de Elite Qubo Digital Smart B+ trainer, die is compatibel met Zwift én betaalbaar en hiermee heb je de volledige Zwift ervaring in vergelijking met een 'domme' trainer.
Op de Elite Qubo Digital Smart B+ zit de band trouwens ook gewoon tegen de trainer aan.

• Noxa
quote:
NielsTn schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:42:
Leuk! Een indoor cycle topic!
Ik overweeg (eh dwing ;) ) mezelf om maar weer eens indoor te gaan fietsen.
Materiaal is er (Wahoo Kickr (2014), Garmin Vector S powermeter, 4iiii's HRM, ipad pro 10.5).
aangezien tijd ontbreekt voor een buitenritje na het werk, dan dat excuus maar aanpakken en fitter worden.

Wat is handiger: van scratch af een eerste 20 minuten test afnemen als 'baseline', en daarna een zwift training serie pakken? of eerst maar half uur zwiften en dan de test afnemen?

goals voor de komende maanden: conditioneel fitter worden, gewicht verliezen.
Trainingen zijn nutteloos zonder een FTP. En deugdelijk FTP test zul je eerst moeten doen.

Als je bekent bent met de software, trainer en het indoor fietsen ansich zou ik meteen voor die FTP test gaan. Wel even opwarmen ;) natuurlijk een ERG mode uit!

Ben je nog niet bekend dan zou ik eerst even een rondje fietsen om te kijken hoe het voelt en hoe alles werkt. Een goede FTP test doet pijn, en is niet iets wat graag nog eens over doet. Althans niet op korte termijn.

• Kluus
Ik zou inderdaad eens beginnen met rondfietsen. Het ligt er ook wel aan wat je wil natuurlijk, persoonlijk vind ik het grote voordeel van Zwift dat je de ene keer een rustig (groepts)ritje kan doen, een keer een wedstrijdje (HIIT) en de andere keer een virtuele beklimming zo snel mogelijk kan doen (FTP/SST). De gestructureerde trainingen heb ik dan niet echt nodig.

Een FTP test kan je dan altijd nog een keer doen. Als je wel van de gestructureerde trainingen bent zul je inderdaad moeten testen.

• Noxa
quote:
NielsTn schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:23:
[...]

heb 2-3 SMA keuringen ondergaan, waar de vermogenstest (elke x seconden y Watt zwaarder) mij (in mijn topjaar) liet pieken tot 407Watt.

Volgens mij regelt Zwift voro de Wahoo Kicker automatisch de ERG mode setting, deze schakelt uit bij aanvang van de 20minuten test (tijdens de warmup momenten is ERG meen ik wel actief).

Mijn ervaring rust mn op een beetje zwiften uit >1 jaar terug, en TrainerRoad (was goed trainen maar oersaai ;) ).
Oh je ervaring is prima. Dan zou ik er meteen met gestrekt been in gaan. Dan weet je meteen waar je staat. Komende dagen wordt het toch prut weer, mooi moment er voor.

• BartNL
quote:
daarmee kun je ook prima je FTP benaderen of eigenlijk doet Zwift dat voor je. Zet FTP eerst te laag. Daarna een paar keer je best doen op een langere klim waarbij je meer dan 20 minuten vermogen levert. Zwift past dan vanzelf je FTP aan en geeft daar dan ook een melding van.
Daarna zou je een FTP test kunnen doen waarbij je dan ongeveer weet welk vermogen je kunt/moet trappen.

BartNL wijzigde deze reactie 04-09-2018 20:18 (11%)

20TB+

• McMiGHtY
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 05-12 14:46
quote:
J-M-T schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:40:

Ik moet nog even kijken hoe ik m'n Kickr Snap ga gebruiken dit jaar. Had m altijd in de berging staan alleen om te fietsen is het daar vrij stoffig. Ik woon in een appartement dus maar eens testen of de buren er niet gek van worden als ik m in de kamer zet..
Woon zelf 9 hoog met een Elite Qubo Smart..en heb de buren er nog niet over gehoord.. (zowel links/rechts als onder niet)

• Aziraphale
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 22:31
Vanmiddag de knoop doorgehakt en een Qubo Digital Smart B+ besteld. Ben benieuwd. :-)

• la_fusion
quote:
NielsTn schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:00:
Zo, eerste FTP test in Zwift overleefd na druk weekend in Madrid en een verkoudheid in de keel. Initieel ingesteld in mijn profiel op 100Watt begon de test. Na warming up en de 20 minuten FTP test kon ik een startpunt van ca 213Watt noteren. Nu verder zwiften. Ik overweeg daarbij de trainingsprogramma’s te volgen. Iemand daar reeds ervaringen mee ?
Ik heb zelf het 10/12 weken winterprogramma vorig jaar gevolgd en daarnaast nog buiten gefietst maar kwam er na een week of 6-7 achter dat ik mezelf aan het overtrainen was. Grote kans dat het door de langere buitenritten kwam maar laat het wel een waarschuwing zijn dat je goed blijft luisteren naar je eigen lichaam.

Op zich de training was in het begin 'makkelijk', daarna te doen met sommige trainingen die redelijk pittig waren. Het uiteindelijk resultaat viel mij een beetje tegen als ik kijk naar de FTP waarde voor en na de training. Wel zorgt het ervoor dat ik sneller op de Tacx sprong om de training te doen ipv weer een uurtje volle bak door de Zwift omgeving fietsen.

• la_fusion
quote:
Kluus schreef op maandag 10 september 2018 @ 17:10:
[...]

Bedoel je dan dat Active Offseason plan? Het doel is dan toch conditie vasthouden en niet FTP builden (waar weer een ander plan voor is). Of was je FTP juist afgenomen?

Overigens vind ik het combineren met buitenritten ook lastig met die gestructureerde programma's. Je kan wel een training vervangen voor een buiten rit maar aangezien mijn buitenritten vaak groepsritten zijn kan ik niet bepalen wat de intensiteit is (in de winter meestal laag).

Ik vind het dan ook juist fijn om met Zwift niet aan een plan vast te zitten. Ik probeer gewoon per keer de gewenste intensiteit in te schatten aan de hand van mijn training load en waar ik op dat moment zin in heb ;).
Ik heb de FTP builder gedaan: https://whatsonzwift.com/workouts/10-12wk-ftp-builder
quote:
NielsTn schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:57:
[...]

Wat was je FTP voor en na?
Wellicht door de training je conditie beter op peil gehouden dan normaal? Of verlies van gewicht?
Ik heb enkel nog de w/kg genoteerd en die is van 3,1 naar 3,4 gegaan op zo'n 63 kg. Hij is wel vooruit gegaan dus maar minder dan wat ik zelf had verwacht.

Wel merk ik gewoon dat ik algeheel fit ben gebleven in de winter, voor mij heeft er dan ook niet echt een winterstop plaatsgevonden wat dat betreft..

• MrAcid
  • Niet online
Ik heb er afgelopen winter/voorjaar bijna 50x opgezeten in een paar maanden tijd (voorbereiding Ironman) dus ik snap dat het kan. Daarvan ook nog 10x langer dan 2uur, één keer 3uur (dat is inderdaad niet zo leuk). :+

Maar goed, er zijn dus mensen voor wie het wél werkt! :) Maar consequent 4-5x per week zie ik niet zitten.

Twitter | Strava

• joint_me
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 05-12 15:47
MrAcid schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:58:
Ja, snap ik. Maar juist in de winter heb ik minder/geen ruimte (of zin) hebt om die trainingen buiten te gaan doen (ivm korte dagen en weersomstandigheden). Zo'n programma dat je dan toch 4-5x per week Zwift op probeert te slepen zou ik dan qua motivatie niet trekken. Ik ga dan liever hardlopen bijvoorbeeld.

Maar goed, ik moet mijn fiets 2 steile/smalle trappen omhoog slepen en het 'kantoor' verbouwen tot Zwift-hok. Ik ben dus all-in 20min bezig voordat ik überhaupt kan gaan beginnen (achteraf het omgekeerde). :+

Als het een kwestie van omkleden en gáán was dan werd het ineens best aantrekkelijk en realistisch.
tijd voor n+1

Steun ook Klimmen tegen MS

• MrAcid
  • Niet online
Mijn fiets hangt niet aan het plafond van ons halletje uit ruimteoverschot. :+

Twitter | Strava

• joint_me
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 05-12 15:47
Ik heb gisteren weer eens gefietst op Road Grand Tours, best ok. Beetje stil met andere renners vergeleken met Zwift.

Steun ook Klimmen tegen MS

• MrAngry
Ik heb je text schaamteloos overgenomen. Bedankt voor de toevoeging. Heeft iemand iets over VirtuGo en Road Grand Tours of laten we die nog een jaartje sudderen?

• RigolleM
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 19:26
Naar de spinning gaan doe je niet voor de muziek en leuke sfeer, maar voor de lekkere kontjes voor je 8)

MS SP3 i5/8Gb/256Gb - Fujifilm X-T1/X70

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 03-12 19:26
Ik zou ook graag beginnen met indoor trainen (de penningmeester heeft het ook goedgekeurd) maar om eerlijk te zijn ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik heb deze topic helemaal door gelezen maar het gaat vooral over trainingsmethoden, FTP en wattages.
Ik weet het echt niet meer, is een Elite Qubo nou bijvoorbeeld een aanrader, is een tacx vortex beter of zie ik een topper over het hoofd?
De limiet zit rond de 300/400 euro voor de trainer, de rest is wel in huis zoals ventilator,matje,computer.

• estorino
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 04-12 15:52
Deze week de Wahoo Kickr Core (en een mat) aangeschaft. Na even 10min met de Wahoo app getest te hebben of alles werkt, heb ik in Zwift een kwartiertje op het zadel gezeten. Verbaasde me hoe eenvoudig eea. zich liet herkennen/connecten op mijn iPhone. In een paar tellen had ik de Kickr, mijn Tickr hartslagband en mijn 4iiii powermeter (in dit geval alleen voor cadans) aan de praat...

Vanavond eerste keer 'echt' een traininkje afwerken. Iets van 45min. in Zwift lijkt me voldoende. :)

PS Kickr Core kwam zonder cassette, dus ook een nieuwe 105 cassette aangeschaft (31,- bij Wiggle). De 11-28 die op mijn achterwiel zat is verplaatst naar de indoor trainer, de nieuwe 12-25 cassette gaat op het wiel voor buiten...

• MrAngry
Sander schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:20:

Overigens ben ik nu begonnen met Sufferfest, beetje structuur maar toch fun in de workouts lijkt me wel leuk. eerste ritje beviel mwah mwah, maar kwam ook omdat ik vergeten was mijn FTP goed in te stellen (en de app me daar niet even op wees voor de 1e ride...). Vanavond of morgenavond hun 4DP Full Frontal test maar eens doen en kijken hoe dat bevalt.
Zit in het main screen na de login niet gelijk zo'n boodschap van: first time here? Read this! Met een link naar bijvoorbeeld dit blogje?
https://thesufferfest.com...trial-with-the-sufferfest

Er is trouwens ook een 7-dagen plan op weg naar de 4dp test, maar dat is misschien wat overkill (vind ik in ieder geval wat overdreven).

• Crazy D

Crazy D

Als je altijd op hetzelfde apparaat rijdt zal die iig tussen de sessies in betrouwbaar zijn (als vandaag en morgen 180 = 180 watt is zeg maar).

Als je zelf work-outs maakt kan dit ook op basis van hartslag (in ieder geval, volgens mij kan dat wel....). Wellicht kun je zelf wat namaken? Al is het wel een goed excuus voor een powermeter :D

• Dimi83
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 04-12 04:53
D.deJong schreef op zondag 30 september 2018 @ 08:59:
Ik ben mij nog steeds aan verdiepen in de wereld van smarttrainers en kom met een budget tussen de 300 en 400 euro eigenlijk uit op 2 kanshebbers, de elite qubo smart en de tacx vortex smart.
Ik lees regelmatig dat de software ondersteuning voor zwift bij Elite minder goed is, is dit zo of is dit al achterhaald? De vortex is wat duurder maar indien dit feilloos werkt nog te overzien.
Zie ik een trainer over het hoofd? Duurder dan 400,- is voor die paar maanden binnen trainen voor mij niet te verdedigen.
De Elite Qubo Smart werkt perfect met Zwift. Ik neem ook aan dat het Elite Qubo Digital smart B+ is die je op het oog hebt.

Strava | Blogje

• Kluus
NielsTn schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 15:01:
De nieuwe route in New York binnen Zwift vanochtend gereden. Toch heel veel herkenbare locaties, met hier en daar een creatieve twist! Hopelijk volgen er nog meer locatie/bergen binnen zwift!
Ik verwacht dat er nog wel wat uitbreidingen op NYC komen buiten Central Parc, met de gekozen setting kunnen ze nog wel wat langere klimmen maken. Naar de “top” van het Empire State Building bijvoorbeeld :-).

• Dimi83
Of misschien eindelijk een vrije wereldkeuze.

Strava | Blogje

• MrAngry
Volgens mij speelt het in de drie hoogste, afhankelijk van hoe lang je derailleur precies is, maar ook hoe lang je ketting is. Je kan ook kijken of je op marktplaats goedkoop een korte kooi derailleur op de kop kan tikken.

edit: Op DC rainmaker staat in de comments dat het gewoon werkt met een ultegra GS en 28 tandjes achter:

MrAngry wijzigde deze reactie 23-10-2018 13:05 (33%)

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:45
MrAngry schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:53:
Volgens mij speelt het in de drie hoogste, afhankelijk van hoe lang je derailleur precies is, maar ook hoe lang je ketting is. Je kan ook kijken of je op marktplaats goedkoop een korte kooi derailleur op de kop kan tikken.

edit: Op DC rainmaker staat in de comments dat het gewoon werkt met een ultegra GS en 28 tandjes achter:
[Afbeelding]
Met nieuwe 105 groep met lange kooi (Cube Attain SL 2019, met Shimano 105 RD-R7000-DGS) kan je idd buitenste 2 bladen achter niet gebruiken. Tegelijkertijd doen wij eigenlijk altijd Sufferfest en dat is op ERG mode en dus schakel je eigenlijk bijna niet. Verder mocht je geen ERG mode gebruiken kun je trainer difficulty wat lager zetten om te voorkomen dat je lichtste verzetten nodig evt. Heb haar er nog niet over horen klagen ;-)

Kan evt vanavond even fotootje voor je maken?

• BartNL
Dimi83 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:35:
[...]
Een kenner! :D Bijna juist maar het is de ZZRC 2.5 - 2.7 w/kg AVG.
jazeker ik reed regelmatig in de ZZRC en daar rijd ene Dimitri als lead of sweep 8) . Tegenwoordig rijd ik vooral de Pack social rides en dan liefst wanneer Steve Clogg lead is.

20TB+

• coelho
  • Laatst online: 05-12 15:54

coelho

VanTheManFan

Dimi83 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:54:

Geen idee waarom je dit via futurumshop zou doen. Koppel dit aan je kredietkaart of paypal en je kan maandelijks opzeggen. Als het vroeger mooi weer wordt en je hebt net 3 maand genomen heb je ze al betaald.
Het was niet mijn bedoeling om het via hen te doen, alleen ik zag dat zij abonnementen verkopen. Als ze daarmee goedkoper zouden zijn, dan zou ik het wel overwegen. Echter de prijs is hetzelfde als losse maandabonnementen. Vandaar mijn vraag of er uberhaubt ooit aanbiedingen voorbij komen.

• Kluus
Trainingsplezier lever je misschien in, maar dat is subjectief.

Aan kwaliteit van je trainingen geloof ik niet dat je inlevert. Bovendien, als je echt doelgericht het meeste uit je trainingstijd wil halen moet je bij de workouts in ERG-mode zijn, dan maakt die helling-simulatie al helemaal niets meer uit.
BartNL schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 17:23:
[..]

Voor zover virtuele hellingen al realistisch kunnen zijn ligt de grens waar dat minder wordt voor mij richting de 20% omdat de Tacx NEO daar wat virtueel begint te slippen. Difficulty staat bij mij als het goed is bijna altijd op 100%.
Boven de 12% ga ik buiten vaker staan (of in ieder geval wisselen tussen zitten en staan), binnen doe ik dat niet want dat voelt nogal tegen-natuurlijk als de fiets vast in de trainer staat. Hierdoor voelt bijvoorbeeld 14% binnen al een stuk minder realistisch (en ook zwaarder) voor mij.

Dat slippen boven de 20% doet mijn NEO ook, maar dat vind ik dan juist weer realistisch: ik heb dat vaak genoeg in het echt meegemaakt op regenachtige dagen in de Ardennen ;).

Kluus wijzigde deze reactie 26-10-2018 21:40 (13%)

• mvds
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 05-12 14:56

mvds

Totally awesome!

Bedankt voor de adviezen :) Ik heb nu een Neo thuis staan! Als ik dan toch moet investeren, dan maar voor iets waar ik zeker geen spijt van ga krijgen :)

Steun mij voor Alpe d'HuZes 2019!

• MrAcid
  • Niet online
mvds schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 23:37:
Bedankt voor de adviezen :) Ik heb nu een Neo thuis staan! Als ik dan toch moet investeren, dan maar voor iets waar ik zeker geen spijt van ga krijgen :)
Hahaha, dit vind ik wel mooi. Gewoon volle bak high-end gaan. ;) Ga je veel plezier van hebben!

Twitter | Strava

• Dimi83
coelho schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 19:30:
Hier ook weer begonnen met Zwiften. Een uur op de trainer is toch pittiger dan een uur buiten. Je rolt niet door en moet dus continu druk hebben op de pedalen. Ook is op de meeste circuits op Zwift geen meter vlak. Waar ik thuis lange stukken in een versnelling kan rijden, blijf ik bij Zwift aan het schakelen. Nu ook weer Central Park, waarbij er dan toch zo'n bultje in zit waar ik zelfs naar het kleine voorblad moet. En tot slot, warmteafvoer blijft een issue, zelfs met ventilator.

Maar al met al, het blijft een geweldig alternatief voor rijden in regen en met gladheid.
Ik geloofde in het begin nooit dat een ventilator veel verschil zou maken 8)7 . Nu overweeg ik zelfs om een tweede te kopen. :P

Strava | Blogje

• CedricD
Wou deze avond Zwiften, blijkt mijn ANT+ dongle niet meer te werken -O-

Gelukkig morgen verlof, én 's voormiddags droog weer, dus kan ik buiten een rondje doen :9

• la_fusion
Ik heb de Vortex smart, niet getest in een appartement maar wel in een woonhuis. Mijn vriendin hoort het beneden wel maar niet super hard. Getest in een huis met oude houten verdiepingsvloer en in een huis met een betondekvloer. In beide gevallen de deur van de kamer waar ik sta te fietsen open gehouden en de deur naar de hal dicht. In geval van een appartement en met de prijzen van nu, zou ik zelf voor een direct drive gaan.

Gisteren overigens voor het eerst met een slapende baby(6 weken) gefietst en die is gewoon doorgegaan met slapen. Erg blij ook met de 'nieuwe' Tacx fiets. Toch wel leuk om gewoon vrij te kunnen fietsen en niet aan een workout vast te zitten omdat de fiets niet meer fatsoenlijk kan schakelen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• MrAcid
  • Niet online
Sowieso voor een direct drive gaan als geluid een belangrijke factor is.

Twitter | Strava

• Sander
MrAcid schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 09:24:
Sowieso voor een direct drive gaan als geluid een belangrijke factor is.
Yep hier directdrive en op zolder met deur dicht hoor je buiten de ruimte meer van de ventilator en evt muziek (indien zonder oordoppen) dan de trainer zelf. Verdieping lager bij de kinderkamer is het geluid echt verwaarloosbaar, een auto door de straat is luider.

• Brecht.A
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 17:22
Deze week heb ik mijn fiets zijn onderhoud gegeven en klaargemaakt om op m'n Elite Direto te plaatsen. Vorig jaar heb ik enkele weken met Sufferfest getraind (zat gratis bij de trainer), dit jaar wil ik de winter doortrainen met trainerroad. Dinsdag heb ik m'n eerste ramptest uitgevoerd en zo een FTP van 327W bekomen.

Gisteren heb ik dan mijn eerste workout op trainerroad afwerkt. Ik was alweer vergeten hoe intens die trainingen indoor zijn! Anderhalf uur lijkt zo lang te duren...

Zijn er hier mensen die dezelfde fiets gebruiken voor indoor & outdoor? Hoe doen jullie dat als je eens een lange duurrit buiten wilt maken? Telkens de quicklink van je ketting breken en je achterwiel erin?

• Smultie
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Brecht.A schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:19:
[...]

Ah jawel, maar ik ben wat 'strikt' daarin. Ik gebruik een ketting & cassette voor op m'n rollen en een ander setje voor op m'n achterwiel. Brainfart momentje 8)7
Misschien moet je daar maar eens mee ophouden dan :)

Mi Notebook Air 13" 7200U --- Pocophone F1 --- Synology DS213 --- RPi3 met LibreElec --- Nvidia Shield Tablet

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Sander
Sander schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:14:
[...]

Met nieuwe 105 groep met lange kooi (Cube Attain SL 2019, met Shimano 105 RD-R7000-DGS) kan je idd buitenste 2 bladen achter niet gebruiken. Tegelijkertijd doen wij eigenlijk altijd Sufferfest en dat is op ERG mode en dus schakel je eigenlijk bijna niet. Verder mocht je geen ERG mode gebruiken kun je trainer difficulty wat lager zetten om te voorkomen dat je lichtste verzetten nodig evt. Heb haar er nog niet over horen klagen ;-)

Kan evt vanavond even fotootje voor je maken?
In de categorie beter laat dan nooit... Dit is dus de 'oude' Flux met een 2018 105 groep met lange kooi erop. Zoals je ziet heb je met voor op buitenblad en achter in de 'middelste' versnellingen een situatie waarbij de derailleur niet helemaal lekker meer uitkomt. Dit is de fiets van mijn vriendin en die heeft er nog geen enkele last van gehad, aangezien die gewoon standaard op binnenblad zit met ERG mode (Sufferfest), en dus niet schakelt.

(plaatjes zijn klikbaar)

• MrAcid
  • Niet online
MrAcid schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:37:
[...]

Is het uitzoeken waard, hij staat namelijk sowieso niet waterpas... Dank!

Verder nog de volgende twee oorzaken (of gevolgen...?) ontdekt:
- De steekas is (helemaal op het einde, aan de kant van de cassette bij het schroefdraad), licht verbogen. Ik heb een nieuwe besteld;
- De body van de Tacx heeft twee vreemde beschadigingen - de body heeft twee 'hapjes' eruit. Denk eigenlijk dat het hier niet mee te maken heeft, maar ik ga het wel even naar Tacx mailen met foto's. Heb mijn Tacx een jaar geleden tweedehands gekocht, geen idee of dit er al op zat en of het kwaad kan.

[Afbeelding] [Afbeelding]
Reactie van Tacx: 'ziet er niet goed uit, we willen de body graag gratis vervangen - wat zijn je adresgegevens'?

Niet om vervanging gevraagd, alleen foto's gestuurd met de vraag of het kwaad kon. _/-\o_

Twitter | Strava

• MrAcid
  • Niet online
coelho schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:59:
[...]

Deze ken ik niet. Ik ben zelf momenteel bezig met de FTP Builder.

Ik heb een T2780 Tacx Bushido. Deze zou ERG mode ondersteunen en volgens mij staat het ook aan (op mijn companion app staat ERG ON gedurende de workout), maar mijn wattage blijft fluctueren. Juist met ERG aan zou het toch zo moeten zijn dat het wattage constant blijft en de weerstand verandert, zodat de output grafiek naderhand bijna uit volledig horizontale lijnen zou moeten bestaan? Geen idee waar het mis gaat...
Volledig vlak is het nooit in ERG mode - zou binnen een range van +/-20W moeten kunnen blijven. Hogere/lagere uitschieters kan tijdelijk gebeuren.

Zie: https://support.trainerro...869764-Erg-Mode-Explained

Twitter | Strava

• CedricD
Living on the edge.
Uur kunnen trainen, rit saven en 10 sec later was de batterij van m'n laptop leeg :+
Nadeel als de adapter nog op het werk ligt B)

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 21:58
Waar ik eerder altijd de boel voor iedere indoortraining moest 'opbouwen' op de studeerkamer, was het plan al snel gemaakt toen we begin 2018 een nieuw huis hebben gekocht om een dedicated pain-cave te maken. Uiteindelijk hebben we de oude schuur gesloopt en bij het huis een hele nieuwe garage aangebouwd en gisteren eindelijk de inrichting van zwift-hoek afgerond.

Ventilator is een oudje en de tv (22" HD ready jaja :') ) komt van de slaapkamer in het oude huis. Die werd toch nooit gebruikt dus in het nieuwe huis verhuisd naar de garage. Zal weinig gebruikt worden omdat ik meestal een podcast luister of met muziek mijn virtuele rondjes fiets. De Tacx in de hoek wacht nog op een reserveonderdeel.

Gisteravond gelijk maar weer even eerste rondje Zwift van deze winter gereden. :Y

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• MrAcid
  • Niet online
la_fusion schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:40:
Ziet er nog clean uit zul je bedoelen :P Ik kan er niet aan denken om witte muren te gebruiken om fietsen aan op te hangen :+

@MrAcid nu ik deze week daadwerkelijk 'lid' ben geworden van Zwift wil ik binnenkort ook eens een groepsrit gaan proberen, heb je die ooit eens gedaan en zo ja had je daar dezelfde ervaring?

@Crazy D sowieso is er in Zwift weinig te vinden wat overeenkomt met een gemiddelde rit in Nederland wat dat betreft. Je zit al snel tegen 50 hm op 6 km of zo. Ik bedoel ik heb ritten in Nederland van 150+ km met nog geen 300 hm 8)7
Zeker, de group rides zijn wel leuk - daar is het doel echt om bij elkaar te blijven als groep en gezamenlijk naar de finish te komen. De 'leaders' zorgen ervoor dat de groep ook echt bij elkaar blijft zolang je rond het opgegeven power target kunt blijven fietsen.

Iets om rekening mee te houden: bijna alles gaat op W/kg ipv pure power. Ik zou die W/kg opgave omrekenen alsof je 80kg weegt om tot een realistisch getal te komen van wat je moet trappen om bij te blijven. Zeker op vlakke parcoursen! Voorbeeld: als ze opgeven dat er 2W/kg getrapt wordt dan is dat ongeveer 160W (mocht jij veel lichter zijn dan moet je effectief wat méér wattage trappen dan die 160W op het vlakke). Sommige groepsritten hebben korte wedstrijdjes erin, bijvoorbeeld een sprint tot aan een bepaald punt, of een wedstrijdje vanaf de laatste ronde. Je kunt uiteraard zelf kiezen of je daaraan mee wilt doen maar het kan dus halverwege (tijdelijk) uit elkaar vallen. Het loont altijd wel om de beschrijving te lezen in elk geval - en om onderweg de instructies van de leader te volgen - die kondigen alles vrij goed aan. De teksten van de leader komen ook groot in beeld.

Je hebt dan ook nog group workouts waarbij je sowieso bij elkaar blijft en je (op basis van je eigen FTP) het workout programma draait. Zolang je blijft trappen hang je nog aan de groep. Het groepsidee voegt hier voor mij niet zoveel toe, maar het is wellicht wel leuk dat je nieuwe/onverwachte workouts voorgeschoteld krijgt.

En dan als laatste races waarbij er echt een klassement is op het laatst (even aanmelden op ZwiftPower.com) en waar er echt groepjes gevormd worden, mensen proberen de koers hard te maken, etc. Bij races zijn er een aantal specifieke dingen die handig zijn:
1. Er wordt keihard gestart. Zorg dat je 5 sec voor de start goed hard begint te trappen al zodat je meteen hard weg bent - enige manier om aansluiting te krijgen bij de kopgroep.
2. Gebruik het draften en probeer te ontdekken met welk wattage je nog in een groep kunt blijven. Soms zit je met 220W in een groep mee te beuken terwijl je met 190W ook nog op exact dezelfde plek blijft - kwestie van proberen (geldt eigenlijk ook voor de group rides).

Als je even goed kijkt bij het inschrijven dan zie je al snel wat de populaire groepen zijn waar soms 100-en mensen aan meedoen, dan rij je in elk geval nooit alleen.

Twitter | Strava

• MrAcid
  • Niet online
Noxa schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:09:
[...]

Staat het nieuwe draften ook aan bij races? Ik had het idee bij mijn laatste race dat het beter geworden was namelijk. Ik kon goed mee vooraan zolang ik in het peloton bleef.

@MrAcid, heb je je tacx aan het stroom liggen? Dat scheelt namelijk bij klimmen of dalen. Zou het even op moeten zoeken hoe precies. Maar als je aan het netstroom zit daal je sneller en zonder klim je sneller, dacht ik.

Maar die races zijn echt bikkel hard. Gelijk rammen en op het moment dat bijna stuk gaat wordt het wat rustiger. Om op het einde weer helemaal los te gaan. En er zitten altijd een paar gasten bij die echt een flink vermogen neer kunnen leggen..... of liegen over hun gewicht.
Ga volgende keer m'n difficulty wat omlaag zetten naar 30/40%.

Zie uitleg hier: https://zwiftinsider.com/classic-vs-smart-hills/

Twitter | Strava

• MrAngry
Futurum heeft de Tacx Neo voor 999,- dit weekend. Vziw is dat vrij scherp

• Dimi83
Pimorez schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:51:
Per vandaag heb ik een Tacx Flux in mijn bezit! Morgen ga ik er een eerste ritje op maken in Zwift, echter heb ik nu vooral één vraag:

Hoe risicovol is het om uit het zadel te gaan? Ik wil mijn fiets natuurlijk niet kapot maken, maar af en toe helemaal tot het uiterste gaan heb ik eigenlijk wel zin in.
Is het aan te raden om een aparte fiets hiervoor aan te schaffen of kan het af en toe (in beperkte mate) wel?
De idee is dat een fiets, doordat de achtervork gefixeerd zit, deze meer afziet. Echter wil ik daar een grote kanttekening bij maken. Ik rij nu al bijna 4 jaar op Zwift. Sedert vorig jaar heb ik een nieuwe fiets en staat mijn oude, 14 jaar oude fiets continu op de rollen. Ik weeg meer dan 100kg. Ik heb renners leren kennen in de begindagen van Zwift waar ik nu nog steeds contact mee heb. Ik volg ook enkele zeer grote gebruikersgroepen op Zwift (meer dan 2000 leden).

Als dit nu echt zo slecht zou zijn voor je fiets, zouden er in de afgelopen jaren met de boom van indoor training al zeker meldingen gemaakt zijn van kapotte kaders of iets in die aard. Dus nee, ik geloof het allemaal niet.

Echter is het wel enorm makkelijk een 2de fiets te hebben die altijd binnen blijft. Ik heb zo eens met mijn vuile fiets op de rollen gereden en kan je garanderen dat er plots overal vuil vanaf spat als je aan het trainen bent. d:)b d:)b d:)b

Even iets anders: Vandaag na een weekje ziek te zijn weer de eerste keer terug de binnen getest en superblij. Nu hopelijk morgen mooi weer en dan brei ik er een vervolg aan buiten. *O*

Strava | Blogje

• MrAcid
  • Niet online
Vanavond The Wringer gedaan. Hooooly shit. Kan mijn bovenbenen amper nog buigen - niet te doen... :X Als je een keer slecht 45min hebt en helemaal dood wilt: this is your workout.

12x 30s ‘volle bak’ (205% FTP). Rust is 2:40 bij de eerste maar wordt elke interval 5 seconde korter. Bij de laatste is het nog maar 1:50.

Letterlijk niet te doen. Heb alle 12 de keren nagenoeg volle bak gesprint maar ik kon die wattages niet halen - kwam tot 170-180% FTP ongeveer.

Link voor wie ‘m niet kent: https://whatsonzwift.com/...hour-to-burn/the-wringer/

Twitter | Strava

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 03-07 23:55
Pimorez schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:51:
Per vandaag heb ik een Tacx Flux in mijn bezit! Morgen ga ik er een eerste ritje op maken in Zwift, echter heb ik nu vooral één vraag:

Hoe risicovol is het om uit het zadel te gaan? Ik wil mijn fiets natuurlijk niet kapot maken, maar af en toe helemaal tot het uiterste gaan heb ik eigenlijk wel zin in.
Is het aan te raden om een aparte fiets hiervoor aan te schaffen of kan het af en toe (in beperkte mate) wel?
GP lama heeft ook al eens eea uitgezocht met oa zwift community.
Met beleid uit zAdel kan geen kwaad, en rekening houden dat je met een sprint bv de fiets niet met het stuur van links naar rechts werpt. Verder zorgen dat eea deugdelijk (met juiste materialen) goed geklemd zit. En er is niets aan de hand.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• FORZAM
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 05-12 09:44
Leuk topic, en ik ben ook aangenaam verrast door wat Zwift nu effectief toevoegt!

Situatie:
Ik ben een extreem fanatiek skiër, maar merkte de laatste jaren dat m'n fysieke conditie niet altijd voldoende is om de mensen die even fanatiek zijn, maar ook buiten het skiën om nog fanatiek sporten te blijven volgen.
Met dit jaar een droomtrip naar Japan in het verschiet dus de beslissing genomen dat er aan m'n conditie gewerkt dient te worden.
Dus maar de meest efficiënte toer opgegaan en opnieuw beginnen lopen, met het voor mij steeds terugkerende zelfde resultaat: Na 3 keer weer het besef dat ik dat oervervelend vind (Huidige job en werktijden zorgen er dan nog eens voor dat ik enkel in het donker buiten kan) en direct ook al last van de kniën (Oud kwaaltje).

Dan in een opwelling maar een tweedhands racefiets gekocht (koopje) en bij de Decathlon de Tacx Flow Smart gehaald, oude laptop eraan en Zwiften.

Nu zijn we een goede 3 weken, een FTP-test, een hoop gestructureerde workouts en een fondo later en is het al wat beginnen uit de hand lopen:

- De home-cinema-room staan al geen bioscoopzetels meer, maar staat de fiets ondertussen vast opgesteld. (Op de beamer is het natuurlijk nog heel stuk meer immersive...)
- 2de Premium account voor m'n vrouw is ook al actief en een tweede Flow is onderweg
- Onderdelen om voor het eerst sinds jaren nog eens een PC in elkaar te knutselen zijn ook onderweg (alles tweedehands: MB + oude i5 + 4GB DDR3 + 60GB SSD, + GTX960 + Case + voeding kost me in totaal €175, dus dat lijkt me dan een betere optie dan een Apple TV 4K, zeker omdat m'n vrouw en ik dan samen zouden kunnen trainen dmv. Sandboxing)

Eens alles opgesteld is zal ik wel een keertje een foto delen :)

• Noxa
MrAcid schreef op maandag 12 november 2018 @ 22:17:
Vanavond The Wringer gedaan. Hooooly shit. Kan mijn bovenbenen amper nog buigen - niet te doen... :X Als je een keer slecht 45min hebt en helemaal dood wilt: this is your workout.

12x 30s ‘volle bak’ (205% FTP). Rust is 2:40 bij de eerste maar wordt elke interval 5 seconde korter. Bij de laatste is het nog maar 1:50.

Letterlijk niet te doen. Heb alle 12 de keren nagenoeg volle bak gesprint maar ik kon die wattages niet halen - kwam tot 170-180% FTP ongeveer.

Link voor wie ‘m niet kent: https://whatsonzwift.com/...hour-to-burn/the-wringer/
Ah die is onmenselijk man! Heb hem vorig jaar eens gedaan en heb het niet af kunnen maken. Iets beter te volbrengen maar nog steeds verschrikkelijk zwaar is de McCarthy Special. Deze training koste me overigens mijn ketting :+

Ik heb in de aanloop naar de Marmotte volgend jaar even een proef abbo FulGaz geprobeerd. Erg leuk om die col's vast te verkennen. Vorige week de Telegraphe en de Galibier achter elkaar gedaan, das toch ook wel afzien indoors. Grappige is dat in de video van de Galibier je op het einde ingehaald wordt door iemand die stevig doortrapt. Ik ga daar meteen harder van trappen. Dat terwijl je weet dat je hem never nooit in gaat halen of bij gaat houden.

• fietsbob
  • Registratie: december 2009

• BartNL
MrAcid schreef op maandag 12 november 2018 @ 22:17:
ligt er wel aan wat voor een wielrenner je bent. Voor mij is deze training op mijn (zware) lijf geschreven. Ik ga veel meer kapot op langere inspanning rond mijn FTP

20TB+

• FORZAM
De tweede flow is ondertussen aangekomen (PC is een ander verhaal, daar missen nog onderdelen omdat zowel Amazon als de tweedehandsverkoper niet willen meewerken.

2 sessies tegelijk runnen is geen probleem, Tacxen en Ant+ devices gescheiden houden ook niet mbv. Van sandboxing, maar met de beste wil van de wereld slaag ik er niet in om voor beide sessies ook data na de sessies gesynct te krijgen.

Alle scenario's die ik al uitgeprobeerd heb lopen uit in ofwel slechts 1 sessie die correct synct, ofwel beiden die als "active session/zwifting now" blijven staan. Is iemand hier er al in geslaagd dit werkend te krijgen?

• Dimi83
Roozzz schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:23:
[...]

Chat doe ik ook weinig. Hangt ook een beetje van de groep af hoe actief dat is. Je zal in ieder geval niet de enige zijn die er niet heel actief is :P

Ik plan mijn group rides niet echt, ik check meestal even in de app of er iets naar mijn smaak is. Er lijken er zat te zijn die op wat lagere wattages rijden, dus dat komt meestal prima uit. Voor mij werkt het in ieder geval prima om wat rustiger aan te doen :)
Ach, ik hou net van dat sociale :D

Strava | Blogje

• MrAngry
Tacx Neo 949,- bij Mantel vandaag.

MrAngry wijzigde deze reactie 21-11-2018 07:17 (51%)

• FORZAM
Roozzz schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:41:
Nu ben ik niet thuis in Zwift run, maar bestaat hier ook al zoiets als het verschil tussen een slimme en domme trainer?

Dan kan ik me namelijk voorstellen dat je wel degelijk wilt investeren in een "slimme" loopband ipv gebruik maken van een footpod.
Dat verschil is er dus inderdaad, maar vandaar dus ook dat de "slimme" loopbanden direct in de zeer hoge prijsklasse zitten.

• MrAcid
  • Niet online
Sander schreef op woensdag 21 november 2018 @ 17:01:
[...]

Dat was eerste stap maar iets met kastje en muur:
Beste,

Bedankt voor je bericht.
We vermoeden dat de riem van de roller af is.
We raden je aan om contact op te nemen met de dealer waar je de FLUX hebt gekocht.
Dit moet worden onderzocht door hun Tacx-servicecentrum.
Excuses voor het ongemak.
Kind Regards

Tacx Support
Dat is geen kastje en muur, dat is gewoon de juiste weg voor garantieafhandeling.

Twitter | Strava

• BartNL
la_fusion schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:49:. het is nog saaier dan een indoortrainer ;)
maar dan zou ik het nog steeds erg leuk vinden. Ik vind indoor fietsen met Zwift helemaal niet saai *O*

20TB+

Pagina: 1 2 3 ... 6

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True