Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 129 ... 161 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:26
Mee eens ik vind het ook ongelooflijke plak en kneldingen die borstbanden.

Ik gebruik als hartslagmeter een garmin vivoactive 3 smartwatch met optische meting. Ik heb (ook) geen klachten over de nauwkeurigheid. Goed genoeg.

Je hebt ook standalone optische armband hartslagmeters.

mountainbiker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:20
Ik voel een borstband zelf niet en vindt het daarom prima om te gebruiken. Zeker omdat ik dan weet dat het 99% van de tijd 99% accuraat is.

OHR geeft vaak gemiddeld wel redelijk dezelfde hartslag weer, maar er zit wel vaak vertraging op de toename en afname van hartslag. Daarnaast is er ook een inconsistentie, waardoor het soms opeens (bijvoorbeeld op een koude dag) niet goed werkt.

Zie hier een voorbeeld van de OHR die een uur lang niet begrijpt dat er gesport wordt. Dit is een buiten ritje met constante snelheid en pas na 25km gaat de hartslag van 50-75 naar 150-175.

Persoonlijk vind ik het erg frustrerend als ik niet weet of m'n hartslag gek doet, OF dat m'n OHR apparaat niet goed werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LsYU0r0J0KJH9nYPA6icwjDaLQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bAhdTWgYEjYkm7imWVgPGi51.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 09:39
Ik heb hetzelfde als @Requiem19 . Aanvullend daarop, bij mij ging mijn horloge soms wat schuiven en dan werden de metingen helemaal gek. Kan ook aan mij liggen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DialOut
We kunnen weer badges gaan verzamelen op Zwift. Er zijn 8 nieuwe routes , waarvan 4 van >40km en 2 daarvan >700hm.
Meer info: https://zwiftinsider.com/...thpGT7WXHvXaehiVsYYQg9T5w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Joindry schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:30:
Ben ik hier de enige die geen hartslagband kan verdragen? Ik heb het intussen op en af 5* een poosje geprobeerd de voorbije 20 jaar, maar ik kan er niet om heen dat het als 'een stropdas' om de longen voelt.

Ik vind de nauwkeurigheid trouwens best meevallen; Garmin venue 4 ook, denk ik. Buiten dat je nu en dan eens een golfje ( max 5 HRM zou ik zeggen) omhoog en omlaag krijgt voor 5-30 seconden lijkt het gemiddelde mij gewoon juist.
Misschien ook verschillend bij andere personen. Maar ik zou net géén borstband aanraden (your milage my vary)
Gevoel komt wel bekend voor ja. Maar kan het normaal goed hebben. Wel een keer tot het gaatje gegaan, (was ook wat té, bloedsmaak, duizelig) toen had ik hem afgegooid omdat ik het gevoel had door die band te weinig lucht te krijgen. Maar de band gaat me daar nu ook voor waarschuwen; als ik weer die idioot hoge hartslag denk te gaan trappen krijg ik een alert :P
Pols geeft bij mij, vooral binnen enorme cadans lock in de eerste 20 minuten. (Tot mijn armen opwarmen en het vat weer beter zichtbaar is)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:48
ik heb een keer bij een indoor ritje mijn F6 vergeleken met mijn garmin borstband. Grootste verschil was dat dat de borstband een stuk sneller reageerde, dus bij een (vo2max) interval loopt mijn HR bv van 120 naar 160 in een minuut of 2, de OHR liep gemiddeld ruim 10 seconden achter op de HR van de borstband. Bij een stabiele HR was het verschil < 3 slagen. Op zich acceptabel als je het weet en bij korte intervallen er niet teveel waarde aan hecht.

Echter... bij sommige ritjes buiten zit de OHR er ineens helemaal naast.. meestal veel te laag, bv 100-120 BPM terwijl ik volle bak aan het rijden ben.. (en 160-170 verwacht). Dit lijkt erger met koud weer (vaten minder aan het huid oppervlak?) en op de MTB (schokken). Dit is voor mij de reden om niet met OHR buiten te rijden.. ik erger me helemaal kapot als ik weet dat het afwijkt en ga dan lopen prutsen om het goed te krijgen.. dan liever zonder.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Prulleman schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:45:
ik heb een keer bij een indoor ritje mijn F6 vergeleken met mijn garmin borstband. Grootste verschil was dat dat de borstband een stuk sneller reageerde, dus bij een (vo2max) interval loopt mijn HR bv van 120 naar 160 in een minuut of 2, de OHR liep gemiddeld ruim 10 seconden achter op de HR van de borstband. Bij een stabiele HR was het verschil <3 slagen. Op zich acceptabel als je het weet en bij korte intervallen er niet teveel waarde aan hecht.

Echter... bij sommige ritjes buiten zit de OHR er ineens helemaal naast.. meestal veel te laag, bv 100-120 BPM terwijl ik volle bak aan het rijden ben.. (en 160-170 verwacht). Dit lijkt erger met koud weer (vaten minder aan het huid oppervlak?) en op de MTB (schokken). Dit is voor mij de reden om niet met OHR buiten te rijden.. ik erger me helemaal kapot als ik weet dat het afwijkt en ga dan lopen prutsen om het goed te krijgen.. dan liever zonder.
Precies dit.

HR is voor mij echt een benchmark om te kijken of mn lichaam beetje uitgerust is en of ik fit ben. HR die niet omhoog gaat = oververmoeid. Veel hogere HR dan normaal bij X vermogen: conditie achteruit gegaan / niet fit.

Ik bekijk dat bij het fietsen regelmatig tijdens intervallen en bij duurtraining, omdat de HR dan bewust vrij laag moet blijven.

Als ik dan incorrecte data zie frustreert dat enorm.

Als je alleen HR achteraf bekijkt op Strava of Garmin is het belang natuurlijk heel anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
Mensen met een Kickr Bike hier? Hebben jullie de wizard doorlopen om hem in te stellen? Of geprobeerd om de maten van je racefiets zoveel mogelijk over te nemen?

Heb beide geprobeerd, maar er zit nogal verschil in, dus vraag me af wat de juiste manier is!? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieter90
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-03-2024
Ik heb een Tacx Flux 2 en heb daarop mijn Cube (Carbon frame) staan. Ik vraag mij af hoe ‘strak’ jullie je (Carbon) fiets vastdraaien op de fietstrainer? Ik heb een momentsleutel dus zou hem op moment kunnen draaien eventueel.

Dank alvast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:02

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Gieter90 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:35:
Ik heb een Tacx Flux 2 en heb daarop mijn Cube (Carbon frame) staan. Ik vraag mij af hoe ‘strak’ jullie je (Carbon) fiets vastdraaien op de fietstrainer? Ik heb een momentsleutel dus zou hem op moment kunnen draaien eventueel.

Dank alvast!
Gewoon hetzelfde als met een wiel.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
loyske schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:25:
Mensen met een Kickr Bike hier? Hebben jullie de wizard doorlopen om hem in te stellen? Of geprobeerd om de maten van je racefiets zoveel mogelijk over te nemen?

Heb beide geprobeerd, maar er zit nogal verschil in, dus vraag me af wat de juiste manier is!? :+
Ik heb met meetlint m'n racefiets afstelling gemeten en die zo goed mogelijk toegepast op m'n Kickr Bike. Voelt net iets anders, maar voelt close enough.

Ik zou zoveel mogelijk in de buurt proberen te komen van je normale fiets waar je vaak op zit. Je lichaam is die specifieke belasting gewend. Als je opeens een andere set-up gaat gebruiken, zoals via de Wizard, heb je een kans op blessures van pezen / gewrichten omdat de belasting anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieter90
Microkid schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:36:
[...]

Gewoon hetzelfde als met een wiel.
Oftewel, 12 NM? Voelt gevoelsmatig nogal strak..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Gieter90 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:41:
[...]

Oftewel, 12 NM? Voelt gevoelsmatig nogal strak..?
iets minder kan ook wel.. ik heb van alles tussen de 8 en 12 gezien

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 22:01

Flipmo

OMG !!

Gieter90 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:35:

Dank alvast!
Hoe doe je het onderweg dan? Heb je dan ook een momentsleutel bij je? ;)

vast is vast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:22
loyske schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:25:

Neo Bike hier. Aangezien ik uitgemeten ben op de racefiets heb ik me daarop gebaseerd :).
DialOut schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:39:
We kunnen weer badges gaan verzamelen op Zwift. Er zijn 8 nieuwe routes , waarvan 4 van >40km en 2 daarvan >700hm.
Yay! Update is hier nog niet binnen helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:02
weet iemand of de Neo Bike wel eens in de (black Friday) sale ergens is geweest voor een scherpe (<€2000,- )prijs? Ik ontkom er toch niet aan om ook een fiets te halen voor een trainer (zoals eerder gezegd wil ik niet slepen met mijn eigen fiets), dan is die Neo bike misschien zo slecht nog niet, behalve de prijs.. (Andere optie is om bij de Decathlon een nieuwe fiets op de kop te tikken, maar of dat dat de beste optie is weer ik nog niet.)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:33
Hier iemand ervaring met de service van Elite?

Ik had al een tijdje het gevoel maar nu toch m'n powermeter maar eens op mijn binnenfiets gezet en de Suito zit structureel 40 watt lager. Hoe harder ik trap, hoe groter de afwijking.
PM is een Stages ultegra, die zo goed als dezelfde waardes geeft als mijn vorige 4iiii. Probleem lijkt dus echt in de trainer te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:57
jasperz89 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:16:

Ik had al een tijdje het gevoel maar nu toch m'n powermeter maar eens op mijn binnenfiets gezet en de Suito zit structureel 40 watt lager. Hoe harder ik trap, hoe groter de afwijking.
PM is een Stages ultegra, die zo goed als dezelfde waardes geeft als mijn vorige 4iiii. Probleem lijkt dus echt in de trainer te zitten.
Nog niet....
Heb een Suito-T gekocht vorige maand en ben er achter dat het bij mij rond de 30w is...
Trainer op de PC en pedalen op de Wahoo.

Heb wel het idee dat aansturing via ANT ipv BT beter is voor de avg power. Minder dropouts.

Was er gisteren mee bezig, helaas kwam er nogal wat werk tussendoor.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:37
DialOut schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:39:
Nice, wilde het indoorfietsen weer op gaan starten deze week dus dat komt goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:55
jasperz89 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:16:

Ja één keer nodig gehad voor een vervangende riem voor in mijn oude Elite Direto (1e versie). Contact in het Engels is niet fantastisch (want italiaans bedrijf) maar goed genoeg. Kreeg netjes vervangende opgestuurd. In jouw geval zou ik eerst even kijken naar de getallen van de kalibratie; ergens op een sticker staat een 4 cijferig getal, daar mag de huidige kalibratie niet te veel van afwijken, max 5 boven en onder de waarde. Als die teveel afwijkt moet de riem strakker afgesteld worden (of losser, maar meestal strakker door rekken).

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jasperz89
scraemus schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:45:
[...]

Ja één keer nodig gehad voor een vervangende riem voor in mijn oude Elite Direto (1e versie). Contact in het Engels is niet fantastisch (want italiaans bedrijf) maar goed genoeg. Kreeg netjes vervangende opgestuurd. In jouw geval zou ik eerst even kijken naar de getallen van de kalibratie; ergens op een sticker staat een 4 cijferig getal, daar mag de huidige kalibratie niet te veel van afwijken, max 5 boven en onder de waarde. Als die teveel afwijkt moet de riem strakker afgesteld worden (of losser, maar meestal strakker door rekken).
Hij is ingenomen bij 12gobiking, ze gaan nu kijken wat er aan scheelt.. ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieter90
Flipmo schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:09:
[...]

Hoe doe je het onderweg dan? Heb je dan ook een momentsleutel bij je? ;)

vast is vast
Dan uiteraard vast is vast.. maar dan alsnog thuis even met momentsleutel checken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Ik heb een tacx neo2t die ik doorgaans gebruik met zwift. Omdat ik soms ook wel eens een filmpje wil kijken heb ik gister geprobeerd om de tacx aan te sturen met mijn fenix 6. Ik weet dat zwift bij beklimmingen de zwaarte niet helemaal doorbelast (althans dat staat standaard geloof ik op 50% en ik heb dat nooit gewijzigd).

Eerder heb ik ook wel eens een training gedaan via m’n horloge en dat leek toen al wel relatief zwaar. Gister kreeg ik X watt (warming up) niet lekker rond en was dat al echt werken. Als ik in zwift X watt trap dan is dat een ontspannen warmdraaien.

In principe hoef je de neo2 niet te kalibreren, alleen verbaast het verschil in hoe ik de zwaarte ervaar me. Ik heb de indruk dat m’n fenix de weerstand veel zwaarder instelt bij X watt dan zwift, is dat iets dat iemand herkent/wel eens ervaren heeft?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:28
Ugchel schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:06:
Ik heb een tacx neo2t die ik doorgaans gebruik met zwift. Omdat ik soms ook wel eens een filmpje wil kijken heb ik gister geprobeerd om de tacx aan te sturen met mijn fenix 6. Ik weet dat zwift bij beklimmingen de zwaarte niet helemaal doorbelast (althans dat staat standaard geloof ik op 50% en ik heb dat nooit gewijzigd).

Eerder heb ik ook wel eens een training gedaan via m’n horloge en dat leek toen al wel relatief zwaar. Gister kreeg ik X watt (warming up) niet lekker rond en was dat al echt werken. Als ik in zwift X watt trap dan is dat een ontspannen warmdraaien.

In principe hoef je de neo2 niet te kalibreren, alleen verbaast het verschil in hoe ik de zwaarte ervaar me. Ik heb de indruk dat m’n fenix de weerstand veel zwaarder instelt bij X watt dan zwift, is dat iets dat iemand herkent/wel eens ervaren heeft?
Wattages zijn wattages, daar heeft de difficulty setting in Zwift niks mee te maken, die staat in ERG mode (vaste wattage blokken) zelfs uit. In SIM mode halveert Zwift de hellingspercentage waardoor je makkelijker op de heuvels je cadans behoudt, maar je wattage beïnvloedt Zwift niet. Je hebt als het ware meer virtuele versnellingen dan op je echte fiets. Zoek maar eens op YouTubes van Shane Miller, die legt het goed uit.

Dus 170W aangestuurd door Zwift is 170W aangestuurd door de Fenix. Wat ik vanaf hier kan bedenken is dat er misschien een Bluetooth issue is waardoor je “gaten” krijgt in de transmissie: daardoor lijkt een 30sec blokje van 170W veel zwaarder, als daar drie keer een “0 watt” in aankomt gaat de trainer dat compenseren voor de andere 27 sec.

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbienio
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-07 09:20
Mijn vriendin en ik (vergelijkbaar qua lengte) delen een zeift account (en ook fiets). Tot de vorige versie van Zwift kon ik makkelijk met een schuifje de FTP wijzigen tussen die van ons beiden (of waar ik zin in had). Nu is de interface verandert en zie ik het schuifje niet meer.

Iemand gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:31
Robbienio schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:30:
Mijn vriendin en ik (vergelijkbaar qua lengte) delen een zeift account (en ook fiets). Tot de vorige versie van Zwift kon ik makkelijk met een schuifje de FTP wijzigen tussen die van ons beiden (of waar ik zin in had). Nu is de interface verandert en zie ik het schuifje niet meer.

Iemand gouden tip?
In het menu rechtsboven op je profiel > my profile?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
Hopjesvla79 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:46:
weet iemand of de Neo Bike wel eens in de (black Friday) sale ergens is geweest voor een scherpe (<€2000,- )prijs? Ik ontkom er toch niet aan om ook een fiets te halen voor een trainer (zoals eerder gezegd wil ik niet slepen met mijn eigen fiets), dan is die Neo bike misschien zo slecht nog niet, behalve de prijs.. (Andere optie is om bij de Decathlon een nieuwe fiets op de kop te tikken, maar of dat dat de beste optie is weer ik nog niet.)
Een aanbieding onder de 2000 heb ik nog niet gezien. De plus (v2) versie is ook uit, dus misschien dat de v1 nu wat goedkoper is met black friday.
Ik heb er een gekocht omdat die op 2e verdieping staat en ik ook niet met fiets wil sleuren naar boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:33
Gisteren de nieuwe weg in Watopia voor het eerst gereden en verbaas mij er toch iedere keer weer over dat het steeds mooier wordt. Niet perse realistischer als in zoals het er buiten uitziet maar je ziet toch wel dat ze het eea oppoetsen. De nieuwe weg voegt wat mij betreft niet perse zoveel toe maar het is weer eens wat anders als je Watopia gewend bent geraakt. Het enige jammere aan de weg is dat deze gekoppeld is aan de jungle. Door de grote hoeveelheid zand en de daarbij horende vertraging op de racefiets het minst aantrekkelijke stukje Watopia naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
MMUilwijk schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:52:
[...]

Wattages zijn wattages, daar heeft de difficulty setting in Zwift niks mee te maken, die staat in ERG mode (vaste wattage blokken) zelfs uit. In SIM mode halveert Zwift de hellingspercentage waardoor je makkelijker op de heuvels je cadans behoudt, maar je wattage beïnvloedt Zwift niet. Je hebt als het ware meer virtuele versnellingen dan op je echte fiets. Zoek maar eens op YouTubes van Shane Miller, die legt het goed uit.

Dus 170W aangestuurd door Zwift is 170W aangestuurd door de Fenix. Wat ik vanaf hier kan bedenken is dat er misschien een Bluetooth issue is waardoor je “gaten” krijgt in de transmissie: daardoor lijkt een 30sec blokje van 170W veel zwaarder, als daar drie keer een “0 watt” in aankomt gaat de trainer dat compenseren voor de andere 27 sec.
Ik heb dit een keer gehad toen ik workouts vanuit Join naar Trainingpeaks verstuurde en daarna in mijn Garmin laadde. Een van deze had een afwijkende FTP die daardoor een waarde die Join doorstuurde anders interpreteerde dan ik werkelijk kon halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
la_fusion schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:38:
Gisteren de nieuwe weg in Watopia voor het eerst gereden en verbaas mij er toch iedere keer weer over dat het steeds mooier wordt. Niet perse realistischer als in zoals het er buiten uitziet maar je ziet toch wel dat ze het eea oppoetsen. De nieuwe weg voegt wat mij betreft niet perse zoveel toe maar het is weer eens wat anders als je Watopia gewend bent geraakt. Het enige jammere aan de weg is dat deze gekoppeld is aan de jungle. Door de grote hoeveelheid zand en de daarbij horende vertraging op de racefiets het minst aantrekkelijke stukje Watopia naar mijn mening.
Een nieuwe weg?! Dan klopt de kaart die ik aan de muur heb hangen niet meer.... :|

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:51

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:10:
[...]

Een nieuwe weg?! Dan klopt de kaart die ik aan de muur heb hangen niet meer.... :|
Oei, niet op zitten letten? ;)
https://zwiftinsider.com/southern-coast-expansion/

Betekend ook weer nieuwe route badge(s)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Kluus schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:16:
[...]

Oei, niet op zitten letten? ;)
https://zwiftinsider.com/southern-coast-expansion/

Betekend ook weer nieuwe route badge(s)!
Ik ben nog steeds buiten bezig eigenlijk...nog steeds abbo niet aangezet. Maar goed, die map is ook alweer van december 2020. Als zwiftinsider een nieuwe printbare map wil uitbrengen moeten ze wel een flink stukje uit gaan zoomen nu!

https://zwiftinsider.com/watopia-map-v215/

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja me too maar zag de Zwiftinsider berichten toevallig langs komen van de week. Ik zag trouwens ook een stukje weg onder titans grove langs wat ik nog niet kende, is dat al te fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Kluus schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:55:
Ja me too maar zag de Zwiftinsider berichten toevallig langs komen van de week. Ik zag trouwens ook een stukje weg onder titans grove langs wat ik nog niet kende, is dat al te fietsen?
Daar ben ik de afgelopen dagen van achter gekomen dat dat tegenwoordig Repack Rush is en een asfalt versie van het voormalige Repack Ridge. Ze hebben dus van het enige stuurbare MTB parcours een stuurbaar asfalt parcours gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pascoa341
  • Laatst online: 21:51
Ik zie dat Rouvy een aanbieding heeft. Het groepsabobonnement mag gedeeld worden met 5 mensen op verschillende locaties en wordt zo wel erg betaalbaar als je een jaarabonnement neemt. Moet alleen wel even kijken waar ik 4 vrienden vandaan haal 😀.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Subz schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:58:
[...]

Ik heb dit een keer gehad toen ik workouts vanuit Join naar Trainingpeaks verstuurde en daarna in mijn Garmin laadde. Een van deze had een afwijkende FTP die daardoor een waarde die Join doorstuurde anders interpreteerde dan ik werkelijk kon halen.
Maar dan klopte het wattage op zich, maar was de training te zwaar vanwege een hoger ingesteld ftp in die betreffende app?

Ik heb net een training moeten afbreken want te zwaar terwijl hij (als ik de wattages moet geloven) minder zwaar was dan andere langere trainingen binnen van twee weken terug. Ik bedoel een beetje verlies in vermogen geloof ik wel, maar dat ik bij het infietsen al denk van nou nou dat wordt wat, en daarna de pedalen in tempo zone nauwelijks meer rondkrijg, dat gaat me toch wat ver.

Ik exporteer wel vanuit join naar Garmin en zwift dus zal nog eens die ftp waarden nalopen maar bij mij weten staan die hetzelfde. Dus ik ga toch nog eens wat rondneuzen op fora :+

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ugchel schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:23:
[...]

Maar dan klopte het wattage op zich, maar was de training te zwaar vanwege een hoger ingesteld ftp in die betreffende app?

Ik heb net een training moeten afbreken want te zwaar terwijl hij (als ik de wattages moet geloven) minder zwaar was dan andere langere trainingen binnen van twee weken terug. Ik bedoel een beetje verlies in vermogen geloof ik wel, maar dat ik bij het infietsen al denk van nou nou dat wordt wat, en daarna de pedalen in tempo zone nauwelijks meer rondkrijg, dat gaat me toch wat ver.

Ik exporteer wel vanuit join naar Garmin en zwift dus zal nog eens die ftp waarden nalopen maar bij mij weten staan die hetzelfde. Dus ik ga toch nog eens wat rondneuzen op fora :+
Ja dat klopt. Ik geloof dat het mijn FTP was in de Garmin die het oorzaakte omdat Join een factor van je FTP doorgeeft waarmee de Garmin dan het gevraagde vermogen bepaalt. Mijn FTP stond op 345 terwijl het 245 of iets dergelijks moest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:15

aerofreak

Steve Jobs

Nou vanmorgen ook de nieuwe weg gereden in Watopia. Leuke toevoeging, maar weinig bijzonders imho. Voornamelijk heel lang.

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 21:16
aerofreak schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:31:
Nou vanmorgen ook de nieuwe weg gereden in Watopia. Leuke toevoeging, maar weinig bijzonders imho. Voornamelijk heel lang.
behalve de toevoeging van de nieuwe weg heeft Zwift verder heel Watopia een visuele update gegeven. Ik zelf vind elke uitbreiding leuk maar het blijft natuurlijk maar een computerspelletje ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:01
Vorige week de Zwift hub one binnen gekregen.
Vandaag uitgepakt en geïnstalleerd en dat ging makkelijk. Trainer, Zwift click en hartslagband werden snel gevonden.
Net een klein stukje gefietst en dat schakelen met de Zwift click werkt ook goed.
Eerste indruk is dat dit een prima trainer is voor mij.
Fiets zonder gedoe erop zetten en in de winter door kunnen fietsen bij slecht weer of tijdsgebrek 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Ik vond de PRL full lang :+

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:00

TommyGun

Stik er maar in!

rinslll schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:41:
Vorige week de Zwift hub one binnen gekregen.
Vandaag uitgepakt en geïnstalleerd en dat ging makkelijk. Trainer, Zwift click en hartslagband werden snel gevonden.
Net een klein stukje gefietst en dat schakelen met de Zwift click werkt ook goed.
Eerste indruk is dat dit een prima trainer is voor mij.
Fiets zonder gedoe erop zetten en in de winter door kunnen fietsen bij slecht weer of tijdsgebrek 👍🏻
Ik twijfel, overweeg juist de Classic omdat dat virtueel schakelen met die knopjes me niks lijkt.

---

Zwift doet zeker niet mee met Black Friday?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:01
TommyGun schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:08:
[...]

Ik twijfel, overweeg juist de Classic omdat dat virtueel schakelen met die knopjes me niks lijkt.
Het viel mij heel erg mee hoe snel en makkelijk dat wende om daarmee te schakelen.
Moet nog wel even kijken waar ik hem het handigste plaats.

De fiets erop zetten ging zo makkelijk dat, als er nog mooie winterdagen komen en ik de race zou willen gebruiken, het voor mij met deze trainer wel erg makkelijk is om "even" de race te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:15

aerofreak

Steve Jobs

Meen je dat nu? :P

Laat ik het anders formuleren. Ik vind de weg een beetje saai, maar goed het biedt weer extra potentieel voor uitbreiding naar rechts. Een extra klim richting de Epic KOM ofzo.

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
Ik moet de PRL Half badge nog halen terwijl ik de full al heb :+. Niet veel zin om er aan te beginnen :9.
aerofreak schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:51:
[...]

Laat ik het anders formuleren. Ik vind de weg een beetje saai, maar goed het biedt weer extra potentieel voor uitbreiding naar rechts. Een extra klim richting de Epic KOM ofzo.
Yes de klim naar de Epic / Radio Tower van die kant zou idd welkom zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:32
Ik heb sinds kort een Elite Suito, maar er zit een enorm verschil tussen het vermogen dat m'n 4iiii aangeeft versus de Suito. Op de 4iiii bijvoorbeeld 1 minuut 400 W tegen 1 minuut 345 W op de Suito. Volgens de Suito zou ik dan uitkomen op een FTP van 258 W, terwijl de 4iiii 300 W zou zeggen.
Nu is die 4iiii left-sided, maar het lijkt me wel een fors verschil.

De enige manier die ik heb om te checken is kijken naar klimmetjes. Op een flinke Alpenklim zit (rond de 200 W gemiddeld) de 4iiii meestal 10-30 W boven wat je zou verwachten op basis van puur zwaartekracht en gewicht, dus dat lijkt me redelijk te verklaren met rol- en luchtweerstand.

Als ik kijk naar zwaardere inspanningen heb ik laatst 87 meter geklommen op de Eyserbosweg in 4:03 (15 km/h). Ik woog toen ongeveer 88 kg, dus als je 10 kg fiets meerekent zou je uitkomen op 344 W voor de zwaartekracht, plus nog wat er nodig is om 15 km/h te doen op het vlakke (volgens m'n 4iiii 362 W totaal). Op het eind van die inspanning kwam m'n hartslag uit op 181 BPM, terwijl ik aan het eind van die ramp test gister op 194 zat...

Ik heb het al voorgelegd aan de verkoper van de Suito en die is het aan het uitzoeken, maar heb ik op basis van deze gegevens een beetje gelijk dat die Suito er gewoon naast zit? Of moet ik toegeven dat m'n linkerbeen gewoon toevallig heel sterk is en ik verder gewoon een slappere fietser ben dan ik dacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:21

The Legend

*Plop*

TommyGun schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:08:
[...]

---

Zwift doet zeker niet mee met Black Friday?
Je kunt ook de Zwift Classic combineren met de Play controllers. Kun je elektronisch schakelen op een natuurlijkere positie.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
CedricD schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:52:

Yes de klim naar de Epic / Radio Tower van die kant zou idd welkom zijn
Mogelijk “Shorelines and Summits” eens rijden dan? Ook nieuw.
It begins near the Jungle start pens, then takes you on a loop along the coastline and up the Epic KOM, including the Radio Tower climb!
https://zwiftinsider.com/route/shorelines-and-summits/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DialOut
Zitten wat leuke stukken tussen, maar niet spectaculair. De mayan inspiratie is wel leuk.
Maar vooral nieuwe badges halen is weer de uitdaging... :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
aerofreak schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:51:
[...]

Ik ben wel meer van de langere afstanden dus ik vind een lange uitbreiding prima. Makuri vind ik persoonlijk bijv. echt helemaal niks.
Wat ik wel jammer vind is dat de nieuwe route aansluit op de jungle. Ik hou niet van zand. Sowieso heb ik onverhard in zwift nooit goed begrepen trouwens. Sturen ook niet.
Helemaal nu ik zelf een MTB heb. Je wil hangen in de bochten, voelen wat de ondergrond doet, van de grond loskomen (al durf ik slechts 10 cm sprongetjes whaha) en dat kan Zwift nooit waarmaken.
Wat mij betreft alles asfalteren in Zwift.
De nieuwe route in Watopia zal vast nog wel uitbreidingen krijgen inderdaad. Genoeg mooie punten om aan te sluiten. En dan wel asfalt hopelijk :P

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Radio Tower is trouwens wel een goede reden om toch eens na te denken om mijn Tacx Bushido in te ruilen haha. Wheelon gaat altijd slippen op die helling als ik mijn band niet vooraf goed schoongemaakt heb.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:57
Tom-Z schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:29:
Ik heb sinds kort een Elite Suito, maar er zit een enorm verschil tussen het vermogen dat m'n 4iiii aangeeft versus de Suito. Op de 4iiii bijvoorbeeld 1 minuut 400 W tegen 1 minuut 345 W op de Suito. Volgens de Suito zou ik dan uitkomen op een FTP van 258 W, terwijl de 4iiii 300 W zou zeggen.

De enige manier die ik heb om te checken is kijken naar klimmetjes. Op een flinke Alpenklim zit (rond de 200 W gemiddeld) de 4iiii meestal 10-30 W boven wat je zou verwachten op basis van puur zwaartekracht en gewicht, dus dat lijkt me redelijk te verklaren met rol- en luchtweerstand.

Als ik kijk naar zwaardere inspanningen heb ik laatst 87 meter geklommen op de Eyserbosweg in 4:03 (15 km/h). Ik woog toen ongeveer 88 kg, dus als je 10 kg fiets meerekent zou je uitkomen op 344 W voor de zwaartekracht, plus nog wat er nodig is om 15 km/h te doen op het vlakke (volgens m'n 4iiii 362 W totaal). Op het eind van die inspanning kwam m'n hartslag uit op 181 BPM, terwijl ik aan het eind van die ramp test gister op 194 zat...

Ik heb het al voorgelegd aan de verkoper van de Suito en die is het aan het uitzoeken, maar heb ik op basis van deze gegevens een beetje gelijk dat die Suito er gewoon naast zit? Of moet ik toegeven dat m'n linkerbeen gewoon toevallig heel sterk is en ik verder gewoon een slappere fietser ben dan ik dacht?
Nee, de Suito wijkt af :/

@jasperz89 heeft zijn unit ingeleverd en ik ben aan het prutsen en meten.
Mijn Assioma pedalen geven iig tussen de 30 en 40w meer dan de trainer...

Vorige week ging ik echt helemaal stuk op een training waarvan Join zei dat het simpel was 8)7
Vandaag wat getest en ik red binnen +-190w over een uur terwijl ik buiten prima 260w doe over 2hr.

Ik kan er nog geen vinger op leggen wat er waar niet klopt, de data is niet consistent...

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperz89
raymondw schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:19:
[...]

Nee, de Suito wijkt af :/

@jasperz89 heeft zijn unit ingeleverd en ik ben aan het prutsen en meten.
Mijn Assioma pedalen geven iig tussen de 30 en 40w meer dan de trainer...

Vorige week ging ik echt helemaal stuk op een training waarvan Join zei dat het simpel was 8)7
Vandaag wat getest en ik red binnen +-190w over een uur terwijl ik buiten prima 260w doe over 2hr.

Ik kan er nog geen vinger op leggen wat er waar niet klopt, de data is niet consistent...
Exact ook wat ik ervaar. Helemaal stuk gaan en dan van JOIN terugkrijgen dat het zeer licht was.
Ik snap dat binnen sowieso wat zwaarder voelt maar heb nu goede ventilatie en koel binnen en het is nog steeds een bizar verschil.
PM van buiten geeft structureel 50 watt meer aan.
Als het niet gefixt wordt gaat hij eruit en komt er een andere, niet meer te trainen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 14:23
Hier hetzelfde probleem met de Suito T. Heb deze twee weken terug onder garantie teruggestuurd naar Futurum. Zou ondertussen in Italië moeten zijn. Heb al weinig motivatie om binnen te fietsen, dan helpt dit niet mee... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljanvdb
  • Laatst online: 20:24
Ik heb hetzelfde probleem met de Suito. Flink lager dan de Assioma, en de Assioma komt vrijwel overeen met de 4iiii op mijn gravel bike.

Mijn oplossing tot nu toe was in Zwift de Assioma te gebruiken als power source.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:54
Ik als TrainerRoad gebruiker kreeg vanochtend ook een mail van TR met daarin enkele wijzigingen in het trainingsplan/ planbuilder etc.

Zal er vanavond even induiken, motiveert me wel even wat verandering binnen TR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
pier87 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:48:
Ik als TrainerRoad gebruiker kreeg vanochtend ook een mail van TR met daarin enkele wijzigingen in het trainingsplan/ planbuilder etc.

Zal er vanavond even induiken, motiveert me wel even wat verandering binnen TR.
dit is wel een belangrijke verbetering (en het ontbreken ervan had me bijna overtuigd om JOIN te gaan proberen ipv TR):
Plan Builder Custom Duration is a new feature that allows you to specify exactly how long you want to train on a specific day of the week, regardless of plan volume.
verder is op "low volume" het aantal intensieve trainingen vrij hoog (eigenlijk alle 3 in de meeste blokken), dat kan je nu ook aanpassen, al vind ik de naamgeving wat ongelukkig, alsof dit alleen voor 50 plussers is...)
Masters Plans are limited to two days of intensity per week.
Ik was even plan loos , maar ik ga eens kijken of we hiermee wat verder kunnen opbouwen naar volgend voorjaar.

/edit
wat wel jammer is, is dat je nog steeds moet kiezen tussen 3 of 5 workouts via low of mid volume.. je kan dus wel van de bv de 3 workouts 1 switchen naar endurance en de lengte aanpassen (tot max 120 min... :X ) maar 4 dagen is dus geen optie.. Ik heb het nu zo ingedeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GREX5ob-q-Q1EXHd5p28687BrUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DzTsu8YM7IRxe8igm0erC2vM.png?f=fotoalbum_large

maandag intensief, woensdag (halve dag werken) -> endurance (in de zomer zeker langer dan 2 uur), zaterdag is dan ngo een intensieve workout en dan hou ik de zondag over voor een extra vrij ritje, endurance met de vrouw, rondje op de MTB, ... op zich werkbaar, maar ik snap niet helemaal waarom de vaste structuur nodig is. met alle machine learning en adaptive training zou je net zo makkelijk 4 dagen kunnen plannen

[ Voor 33% gewijzigd door Prulleman op 31-10-2023 11:12 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The DenMan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:58

The DenMan

PSN ID: Thedenman

Tom-Z schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:29:

Ik heb ook hetzelfde met mijn Kickr V5 en toevallig ook een 4iii. Ik hou nu gewoon 2 verschillende ftp's aan. Of eerlijker gezegd ik zet de erg mode tussen de 90 en 95% dan komt het wel aardig overeen met hartslag en RPE voor de betreffende wattages.

Nadeel hieraan vind ik wel, dat met Zwift races het iets minder gaat dan buiten. Vrienden die buiten mijn wiel niet kunnen houden, trappen indoor ineens dezelfde wattages. Probeer me dan maar vast te houden aan het idee dat ik voor mezelf train en niet voor een ander.

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:26
Gisteren zwaar gefrustreerd, want het volgende gebeurde.

Fietsend in Zwift met een robopacer, so far so good, de multiplier voor drops is dan na een tijdje 2,5.
(Moet je wel continu in de buurt van de robopacer blijven)
Tijdens een afdaling, hield ik de benen stil, maar ik loop evengoed te ver uit ten opzichte van de robopacer.
Kan niet remmen!!?
Gevolg je verlaat de robopacer groep en de multiplier wordt gereset en je kunt opnieuw beginnen.

Waarom kun je niet remmen? Ook niet met een shortcut key of via de companion app?!

Ik vond later via Zwift Insider dat je op "a" (paring screen, hack) kunt drukken dan rem je schijnbaar.
Waarom is er geen echte "virtuele" rem? of is ie er wel?

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:16
Ik heb sinds deze week voor het eerst een indoor trainer (de Tacx Neo 2T) in gebruik en na wat puzzelen met de juiste montage van de nieuwe cassette (op mijn fiets zit een 11-32, voor de Neo heb ik een nieuwe 11-34 gekocht ivm meer willen gaan klimmen virtueel, hier bleek je eerst nog een extra spacer op de body te moeten schuiven en daarna de rest van de cassette) heb ik de zaken draaiende.

Ter voorbereiding m'n nagenoeg nieuwe ketting (shimano hg-701) helemaal gereinigd en opnieuw gesmeerd.

Maar nu het issue: ik vind mijn drivetrain binnen gewoon behoorlijk veel lawaai maken! (mijn drivetrain is een 34-50t 105-groep met 17k op de teller, nog nooit iets aan vervangen).

Ik snap dat het geluid buiten alle kanten op gaat en je door de wind en snelheid je drivetrain ook veel minder hoort. Maar ik 'voel' de aandrijflijn ook een stuk grimmiger door m'n pedalen heen (RFF staat uiteraard al uit) wanneer ik op het grote blad rijdt en op de kleinste 5 kransjes. Bij de grote kransjes neemt het geratel weer meer in volume toe. Eigenlijk is de aandrijflijn enkel op zijn stilst bij het kleine 34t-blad en de ketting ergens in het midden van de cassette.

Nu kan ik wel weer voor de zoveelste keer gaan rommelen met de indexering van de achterderrailleur, maar hier heb ik inmiddels de ervaring mee (ook met gewoon het wiel erin) dat ik geen 'sweet spot' lijk te vinden waar de ketting op alle kransjes perfect loopt zonder extra geluid te produceren. Óf de ketting loopt weer aan bij de voorderrailleur. Het lijkt wel of de aandrijflijn helemaal geen 22 versnellingen aankan omdat bij de kleinste en grootste kransjes de ketting gewoon te schuin loopt en ergens aanloopt...

Ik krijg bijna het gevoel alsof ik een Rolls Royce heb gekocht maar er nu een huifkar met houten wielen achter heb gespannen, een flinke domper op zo'n flinke aankoop.

P.s. ik heb geen referentie materiaal en/of ervaringen op andere indoor trainers in woonkamer-setups maar mijn gevoel zegt dat het toch echt een bak stiller zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
r0g3r schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:21:
Ik heb sinds deze week voor het eerst een indoor trainer (de Tacx Neo 2T) in gebruik en na wat puzzelen met de juiste montage van de nieuwe cassette (op mijn fiets zit een 11-32, voor de Neo heb ik een nieuwe 11-34 gekocht ivm meer willen gaan klimmen virtueel, hier bleek je eerst nog een extra spacer op de body te moeten schuiven en daarna de rest van de cassette) heb ik de zaken draaiende.

Ter voorbereiding m'n nagenoeg nieuwe ketting (shimano hg-701) helemaal gereinigd en opnieuw gesmeerd.

Maar nu het issue: ik vind mijn drivetrain binnen gewoon behoorlijk veel lawaai maken! (mijn drivetrain is een 34-50t 105-groep met 17k op de teller, nog nooit iets aan vervangen).

Ik snap dat het geluid buiten alle kanten op gaat en je door de wind en snelheid je drivetrain ook veel minder hoort. Maar ik 'voel' de aandrijflijn ook een stuk grimmiger door m'n pedalen heen (RFF staat uiteraard al uit) wanneer ik op het grote blad rijdt en op de kleinste 5 kransjes. Bij de grote kransjes neemt het geratel weer meer in volume toe. Eigenlijk is de aandrijflijn enkel op zijn stilst bij het kleine 34t-blad en de ketting ergens in het midden van de cassette.

Nu kan ik wel weer voor de zoveelste keer gaan rommelen met de indexering van de achterderrailleur, maar hier heb ik inmiddels de ervaring mee (ook met gewoon het wiel erin) dat ik geen 'sweet spot' lijk te vinden waar de ketting op alle kransjes perfect loopt zonder extra geluid te produceren. Óf de ketting loopt weer aan bij de voorderrailleur. Het lijkt wel of de aandrijflijn helemaal geen 22 versnellingen aankan omdat bij de kleinste en grootste kransjes de ketting gewoon te schuin loopt en ergens aanloopt...

Ik krijg bijna het gevoel alsof ik een Rolls Royce heb gekocht maar er nu een huifkar met houten wielen achter heb gespannen, een flinke domper op zo'n flinke aankoop.

P.s. ik heb geen referentie materiaal en/of ervaringen op andere indoor trainers in woonkamer-setups maar mijn gevoel zegt dat het toch echt een bak stiller zou moeten kunnen.
Ik fietste zelf altijd op klein voor, achter midden. Trainer in erg mode.

Maakt idd sowieso takke veel lawaai binnen. Morilijk in te schatten of het bij jou excessief is.. check even wat youtube filmpjes? En kijk even of je je voor en/of achterderailleur nog moet verstellen.

Op m’n Kickr bike nu bijna geen last van geluid…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
DialOut schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:03:
[...]

Mogelijk “Shorelines and Summits” eens rijden dan? Ook nieuw.
It begins near the Jungle start pens, then takes you on a loop along the coastline and up the Epic KOM, including the Radio Tower climb!
https://zwiftinsider.com/route/shorelines-and-summits/
Ik wacht op een geschikte badge hunt groupride hiervoor :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:29

Phydomir

Dennis

Dat voelen van de aandrijving is wel herkenbaar (kickr Core). Ook hier wel beduidend meer geluid dan buiten. Hoort er denk ik wel een beetje bij.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
Requiem19 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:26:
[...]

Ik fietste zelf altijd op klein voor, achter midden. Trainer in erg mode.

Maakt idd sowieso takke veel lawaai binnen. Morilijk in te schatten of het bij jou excessief is.. check even wat youtube filmpjes? En kijk even of je je voor en/of achterderailleur nog moet verstellen.

Op m’n Kickr bike nu bijna geen last van geluid…
Van wat ik tot nu toe begrijp van ERG-mode is dat je in principe op 1 van de 22 versnellingen een RPM kiest (in dit geval dan bij voorkeur de stilste versnelling) en dat de trainer dan de weerstand verhoogt tot het punt waarop jij met die rpm een bepaald vermogen (watt) trapt? En als je dan met blokken traint, hoef je niet te schakelen maar verhoogt de trainer gewoon de weerstand?

Ik heb de trainer eigenlijk hoofdzakelijk gekocht om mooie video-routes te rijden (heb een 55 inch voor m'n neus gezet) en op de achtergrond een podcast aan te zetten. De gedachte was dat wanneer je een bergje op fietst, je net als buiten naar een lichter verzet schakelt.

Nu merkte ik ook al dat ik niet tegelijkertijd vanaf m'n iphone én het scherm kan casten naar m'n TV, én op de achtergrond een podcast naar m'n Airpods kan sturen..

Uit het zadel rijden is ook een héle aparte ervaring, los van het ontbreken van de 'sway' gaat ook 't vliegwiel al na 2 slagen te snel waardoor de weerstand weg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
r0g3r schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:48:
[...]

Van wat ik tot nu toe begrijp van ERG-mode is dat je in principe op 1 van de 22 versnellingen een RPM kiest (in dit geval dan bij voorkeur de stilste versnelling) en dat de trainer dan de weerstand verhoogt tot het punt waarop jij met die rpm een bepaald vermogen (watt) trapt? En als je dan met blokken traint, hoef je niet te schakelen maar verhoogt de trainer gewoon de weerstand?

Ik heb de trainer eigenlijk hoofdzakelijk gekocht om mooie video-routes te rijden (heb een 55 inch voor m'n neus gezet) en op de achtergrond een podcast aan te zetten. De gedachte was dat wanneer je een bergje op fietst, je net als buiten naar een lichter verzet schakelt.

Nu merkte ik ook al dat ik niet tegelijkertijd vanaf m'n iphone én het scherm kan casten naar m'n TV, én op de achtergrond een podcast naar m'n Airpods kan sturen..

Uit het zadel rijden is ook een héle aparte ervaring, los van het ontbreken van de 'sway' gaat ook 't vliegwiel al na 2 slagen te snel waardoor de weerstand weg is.
Er is veel uitkeg te vinden in dit topic over de ERG mode. Zie oa mijn post: Requiem19 in "Het grote indoor cycling topic"

Werkt inderdaad het beste met blokken training a la Trainerroad, Join of Zwift.

Zelf constant schakelen werkt binnen niet lekker vind ik. Echt teveel lawaai van het schakelen. Dan had je beter een andere trainer kunnen kopen (?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-08 21:27
mountainbiker schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:13:
Gisteren zwaar gefrustreerd, want het volgende gebeurde.

Fietsend in Zwift met een robopacer, so far so good, de multiplier voor drops is dan na een tijdje 2,5.
(Moet je wel continu in de buurt van de robopacer blijven)
Tijdens een afdaling, hield ik de benen stil, maar ik loop evengoed te ver uit ten opzichte van de robopacer.
Kan niet remmen!!?
Gevolg je verlaat de robopacer groep en de multiplier wordt gereset en je kunt opnieuw beginnen.

Waarom kun je niet remmen? Ook niet met een shortcut key of via de companion app?!

Ik vond later via Zwift Insider dat je op "a" (paring screen, hack) kunt drukken dan rem je schijnbaar.
Waarom is er geen echte "virtuele" rem? of is ie er wel?
Ik heb toevallig de Zwift play controlls (YouTube: Zwift Play Controller Review: Surprisingly Useful! review van DC Rainmaker) gekregen van collega's vanwege 12,5 in dienst eind vorige week. Daar heb je dus wel een remknop opzitten. Alleen €100,- betalen voor alleen een remknop is best wel prijzig.

Ben er wel heel blij mee moet ik zeggen, handig te navigeren door het hele menu met maar weinig drukken op de knop. Het werkt echt wel goed. Maar als ik ze niet gekregen had, had ik ze zelf voor €100,- nog niet gekocht vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peerke15
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:12
Martinique schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:03:
[...]

In het menu rechtsboven op je profiel > my profile?
Ben benieuwd of dit kan.

Ben voornemens een Zwift Hub One aan te schaffen en deze te delen met mijn vriendin, alleen geen zin om 2x een abonnement af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
Requiem19 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:54:
[...]

Er is veel uitkeg te vinden in dit topic over de ERG mode. Zie oa mijn post: Requiem19 in "Het grote indoor cycling topic"

Werkt inderdaad het beste met blokken training a la Trainerroad, Join of Zwift.

Zelf constant schakelen werkt binnen niet lekker vind ik. Echt teveel lawaai van het schakelen. Dan had je beter een andere trainer kunnen kopen (?).
Dat het schakelen binnen icm een trainer zo anders zou verlopen, had ik van tevoren niet kunnen echt voorzien, laat staan dat het überhaupt een punt van afweging in mijn aankoopproces is geweest.
Verder ben ik niet in staat de aandrijflijn nog verder te verfijnen, ik heb de afgelopen maanden een paar keer adhv de indexerings-instructievideo van Parktool mijn best gedaan maar ik kan niet beoordelen of bijv er materiaal van de derailleurs zelf 'op' is na 17k bijv. De 'barrel adjuster' is bijv al maximaal aangedraaid, daar kan ik niet meer mee tweaken. Het vlotjes ronddraaien van de ketting met de hand terwijl hij op de trainer ligt is overigens ook nagenoeg onmogelijk...

Ik ben er vanuit gegaan gewoon het beste aan te schaffen, daar is de Neo 2T smart op dit moment er 1 van.

Ik heb zojuist een uurtje vermogenstraining in de Tacx omgeving gedaan in een versnelling op het kleine kettingblad met een cassettekransje in het midden en dit produceerde inderdaad een zeer acceptabel geluid.

Maar is de ERG-mode eigenlijk ook op een virtuele rit met beeld mogelijk, dat hij adhv het hellingspercentage weet hoeveel watt en dat hij gewoon de snelheid van de rijder in de video aanhoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
Peerke15 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:34:
[...]

Ben benieuwd of dit kan.

Ben voornemens een Zwift Hub One aan te schaffen en deze te delen met mijn vriendin, alleen geen zin om 2x een abonnement af te sluiten.
Ja kan uiteraard alleen fiets je dan wel onder dezelfde naam / geslacht / gewicht / lengte / ftp. Evt automatische uploads naar Strava etc kunnen ook maar naar 1 account.

Van de Hub ga je geen spijt krijgen overigens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
Martinique schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:29:
[...]

Ja kan uiteraard alleen fiets je dan wel onder dezelfde naam / geslacht / gewicht / lengte / ftp. Evt automatische uploads naar Strava etc kunnen ook maar naar 1 account.

Van de Hub ga je geen spijt krijgen overigens!
Hoe is die hub one?

Ik zoek na een falende suito een nieuw apparaat maar vind eigenlijk alles wel wat tegenvallen in schakelprestaties en geluid. Dit ben je met dit apparaat compleet kwijt maar voelt het schakelen wel realistisch?
Dat het alleen in zwift werkt doet er niet zo toe voor mij, is het enige wat ik gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Futurumshop stelt voor om m'n Suito dan maar naar Italië te sturen voor controle, maar dat duurt een paar weken. Ik zit daar niet echt op te wachten, want het indoor-seizoen is nu volop bezig (en zeker niet als er vervolgens uit komt dat het wel klopt).

Is er hier misschien iemand (in de buurt van Maastricht) bij wie ik een dagje een andere (double sided, liefst pedalen) powermeter kan lenen om mijn Suito (en eventueel 4iiii) te controleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
jasperz89 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:53:
[...]

Hoe is die hub one?

Ik zoek na een falende suito een nieuw apparaat maar vind eigenlijk alles wel wat tegenvallen in schakelprestaties en geluid. Dit ben je met dit apparaat compleet kwijt maar voelt het schakelen wel realistisch?
Dat het alleen in zwift werkt doet er niet zo toe voor mij, is het enige wat ik gebruik.
Mijn referentiekader is beperkt want de Hub is mijn eerste trainer. Begin dit jaar gekocht inclusief cassette. Ik heb daarnaast nog een KICKR Core overwogen maar de Hub was vergelijkbaar qua specs en stukje goedkoper. Recent de Hub geüpgrade met de Zwift Cog en Click.

Pluspunten:
- Geen schakelgeluid
- Erg veel versnellingen
- Schakelt instant
- Schakelt ook tijdens aanspannen
- Fietswissel is dankzij de Cog een fluitje van een cent tussen bijv 10 / 11 speed fiets
- Firmware updates van Hub / Click via de companion app
- Sinds een FW update een tijdje terug kalibreert hij zichzelf zonder dat je het merkt
- Cadanssensor ‘ingebouwd’
- Je koppelt heartrate sensor aan de Hub, niet aan je laptop oid, scheelt een Bluetooth apparaat wat bij Apple TV handig kan zijn
- Duidelijke / eenvoudige instructies bij installeren

Minpunten:
- Geen inklapbare poten / handvat
- Je wordt flink het Zwift ecosysteem ingezogen
Het hele idee van een goedkopere Hub tov de concurrentie is denk ik ook in de hoop dat je aan boord blijft om vooral aan je te blijven verdienen door je abonnement.

Edit: Ja het schakelen voelt realistisch, als in, het wordt direct merkbaar zwaarder / lichter, net als op de weg. De handeling daarentegen is wat minder realistisch, namelijk met een knopje…

[ Voor 6% gewijzigd door Martinique op 31-10-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 21:55
Ik overweeg ook de Zwift indoor trainer aan te kopen maar twijfel over de 'classic' of de 'cog'-versie. Ik voorzie de trainer ook te gebruiken voor andere programma's dan Zwift (TR en/of Join). Is het dan slimmer om voor de 'classic' te gaan om zo ook in de toekomst alle mogelijkheden open te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
danielrene schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:43:
Ik overweeg ook de Zwift indoor trainer aan te kopen maar twijfel over de 'classic' of de 'cog'-versie. Ik voorzie de trainer ook te gebruiken voor andere programma's dan Zwift (TR en/of Join). Is het dan slimmer om voor de 'classic' te gaan om zo ook in de toekomst alle mogelijkheden open te houden?
Je kan gewoon een normale cassette op de Hub One zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjvandesande
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-09 13:57

pjvandesande

GC.Collect(head);

danielrene schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:43:
De COG is gewoon een cassetta met maar 1 tandwiel en wat plastic. Het tandwiel is een 14t cog. Ik ben voor de classic gegaan, de cassette heeft namelijk gewoon een 14t. Zo kan ik virtual shifting gebruiken en gewoon de klassieke manier van shiften.

[ Voor 11% gewijzigd door pjvandesande op 01-11-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik wacht even of Tacx nog met een cog versie komt. Lijkt mij wel ideaal icm met een Neo 2T versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Laatst online: 11-09 12:06

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Allen,

Ik heb een beetje hulp nodig :)

Mijn vrouw en ik willen ook indoor gaan trainen om gewoon onze conditie op peil te houden / te verbeteren. Situatie is thuis als volgt:

Ik, 1,93 meter, racefiets met 11 speed en steekas
Mijn vrouw, 1,73 meter, racefiets met 10 speed en wielspanner
Druk leven, kids, dus effiency is fijn

We twijfelen heel erg wat we moeten gaan doen, één (tacx) trainer aanschaffen, en elke keer fiets wisselen, twee trainers aanschaffen, 1 rollenbank aanschaffen, of een spinning fiets, of een smart bike kopen.

Eisenlijstje is als volgt:
  • We hoeven niet tegelijk te trainen
  • Het moet snel te gebruiken zijn, als we een uurtje over hebben willen we niet eerst een half uur prutsen met ombouwen/instellen
  • Als er een spinning bike / smart bike komt moeten we er beiden op passen
  • Graag iets met trainingen / programma's; blind een uur trappen motiveert niet echt
  • Budget is minder van belang, we willen het vooral goed aanpakken,
  • Als we 2 apparaten kopen, dan het liefst ook nog een beetje eenvoudig op te bergen
Wat achtergrond; voordat we kids hadden fietsten we regelmatig; nu met de kids is dat ver afgezakt. Ik fiets op de racer ca 2K/jaar, mijn vrouw minder. Nu onze kids wat ouder zijn willen we dit wel meer gaan oppakken. Ik heb ooit lang geleden een oude tacx op MP gekocht, maar die letterlijk 2 keer gebruikt (moest je nog zo'n speciale band monteren etc etc). Motiveerde dus niet echt, en stond te lang in de kast.

We zijn laatst bij 12go biking binnengelopen, maar niet echt veel wijzer geworden.
Zelf ook bij DC rainmaker gekeken, en de zwift hub1 leek een leuke optie, omdat je dan van de discussie af bent welke cassette er gemonteerd moet worden. Na wat langer nadenken hebben we toch besloten dat het wisselen van een fiets, voordat je gaat trainen, eigenlijk al een drempel is....

Dus we neigen nu zelf naar een complete fietstrainer, niet iets waar je je huidge fiets in moet zetten. Maar dan krijg je weer de discussie over maatvoering en prijs. We willen niet 2 apparaten hoeven kopen, maar ik kan online niet altijd vinden of zo'n smart bike in te stellen is op alle lichaamsmaten. Ook het idee om gelijk >1.5K uit te moeten geven stuit me een beetje tegen de borst (als het de beste optie is doen we het wel).

Oftewel, ik kom er niet uit, en hulp is welkom

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
@Sparhawk De praktijk leert dat op 1 smart trainer telkens de fiets moeten wisselen flink gaat tegenstaan bij de meeste mensen (al is het zo gebeurd).

Vriendin en ik zijn daarom van Smart trainer naar een Smart bike gegaan (Kickr Bike). Dat werkt voor ons beter. De Kickr Bike is binnen 1 minuut aan te passen naar de fit van de ander. Klein nadeel: de klemmen van het zadel en het stuur wil je niet elke keer aan passen, dan wordt dat klemmechanisme slapper.

Wij houden dus zadelhoogte en stuurhoogte hetzelfde, maar passen wel het frame aan (alsof je van een 52 fiets naar een 56 gaat) en passen ook de reach aan (andere klem). Zorgt er wel voor dat we allebei net iets anders fietsen dan op onze gewone wegfiets.

Ik zou het daarom ook geen gek idee vinden om in jouw situatie 2x Zwift hub te kopen. Je kunt ook beginnen met 1 om te kijken of jij en/of vrouw het überhaupt leuk vinden. Niet iedereen gaat lekker op binnen fietsen... zo hou je de investering laag en kun je altijd uitbreiden naar een 2e Zwift hub, of zelfs de Zwift hub verkopen op marktplaats en dan een Smart Bike kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 14:52
Sparhawk schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:35:
Allen,

Mijn vrouw en ik willen ook indoor gaan trainen om gewoon onze conditie op peil te houden / te verbeteren. Situatie is thuis als volgt:

We twijfelen heel erg wat we moeten gaan doen, één (tacx) trainer aanschaffen, en elke keer fiets wisselen, twee trainers aanschaffen, 1 rollenbank aanschaffen, of een spinning fiets, of een smart bike kopen.

• Het moet snel te gebruiken zijn, als we een uurtje over hebben willen we niet eerst een half uur prutsen met ombouwen/instellen
  • Graag iets met trainingen / programma's; blind een uur trappen motiveert niet echt
  • Als we 2 apparaten kopen, dan het liefst ook nog een beetje eenvoudig op te bergen
Wat achtergrond; voordat we kids hadden fietsten we regelmatig; nu met de kids is dat ver afgezakt. Ik fiets op de racer ca 2K/jaar, mijn vrouw minder. Nu onze kids wat ouder zijn willen we dit wel meer gaan oppakken. Ik heb ooit lang geleden een oude tacx op MP gekocht, maar die letterlijk 2 keer gebruikt (moest je nog zo'n speciale band monteren etc etc). Motiveerde dus niet echt, en stond te lang in de kast.

We zijn laatst bij 12go biking binnengelopen, maar niet echt veel wijzer geworden.
Zelf ook bij DC rainmaker gekeken, en de zwift hub1 leek een leuke optie, omdat je dan van de discussie af bent welke cassette er gemonteerd moet worden. Na wat langer nadenken hebben we toch besloten dat het wisselen van een fiets, voordat je gaat trainen, eigenlijk al een drempel is....

Dus we neigen nu zelf naar een complete fietstrainer, niet iets waar je je huidge fiets in moet zetten. Maar dan krijg je weer de discussie over maatvoering en prijs. We willen niet 2 apparaten hoeven kopen, maar ik kan online niet altijd vinden of zo'n smart bike in te stellen is op alle lichaamsmaten. Ook het idee om gelijk >1.5K uit te moeten geven stuit me een beetje tegen de borst (als het de beste optie is doen we het wel).

zie bijgaand: https://www.garmin.com/nl-NL/p/734868

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
Sparhawk schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:35:
Allen,

Geen idee wat je uiteindelijk budget is maar als een fiets wisselen al een drempel vormt(en ja dat doet het :+) dan is het ook handig na te denken of je ook nog wel eens buiten wil fietsen, anders heb je eigenlijk ook nog een 'extra' fiets nodig voor op de indoortrainer.

Zelf zou ik in zo'n geval als dit altijd naar een volledige smart bike gaan die beide lichaamslengtes support. Je bent in 1x klaar en zit niet met 1(of eventueel 2) trainers, en nog eens een extra tacx fiets voor beide te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Requiem19 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:45:
@Sparhawk De praktijk leert dat op 1 smart trainer telkens de fiets moeten wisselen flink gaat tegenstaan bij de meeste mensen (al is het zo gebeurd).
Dat is dus exact waar ik bang voor ben
Vriendin en ik zijn daarom van Smart trainer naar een Smart bike gegaan (Kickr Bike). Dat werkt voor ons beter. De Kickr Bike is binnen 1 minuut aan te passen naar de fit van de ander. Klein nadeel: de klemmen van het zadel en het stuur wil je niet elke keer aan passen, dan wordt dat klemmechanisme slapper.

Wij houden dus zadelhoogte en stuurhoogte hetzelfde, maar passen wel het frame aan (alsof je van een 52 fiets naar een 56 gaat) en passen ook de reach aan (andere klem). Zorgt er wel voor dat we allebei net iets anders fietsen dan op onze gewone wegfiets.

Ik zou het daarom ook geen gek idee vinden om in jouw situatie 2x Zwift hub te kopen. Je kunt ook beginnen met 1 om te kijken of jij en/of vrouw het überhaupt leuk vinden. Niet iedereen gaat lekker op binnen fietsen... zo hou je de investering laag en kun je altijd uitbreiden naar een 2e Zwift hub, of zelfs de Zwift hub verkopen op marktplaats en dan een Smart Bike kopen.
Nuttige input, dank je!
la_fusion schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:00:
[...]

Geen idee wat je uiteindelijk budget is maar als een fiets wisselen al een drempel vormt(en ja dat doet het :+) dan is het ook handig na te denken of je ook nog wel eens buiten wil fietsen, anders heb je eigenlijk ook nog een 'extra' fiets nodig voor op de indoortrainer.
Uiteindelijke budget is minder relevant dan het in 1 keer goed doen. We zijn bang dat als we iets aanschaffen wat in de praktijk teveel tijd kost om om te bouwen / in te stellen dat we het niet gebruiken. Die kans is aanwezig

Fietsenwissel, daar hebben we over nagedacht. Realiteit is dat we 2x jaar wisselen wel ok vinden, dus voorjaar + zomer buiten, herfst+ winer naar binnen. Zeker als je alleen je achterwiel eruit moet halen en dan je fiets in zo'n zwift cog gaat zetten is dat nog wel te doen. Fietsen staan nu ook binnen in huis btw, dus dat kan
Zelf zou ik in zo'n geval als dit altijd naar een volledige smart bike gaan die beide lichaamslengtes support. Je bent in 1x klaar en zit niet met 1(of eventueel 2) trainers, en nog eens een extra tacx fiets voor beide te kijken.
Yep, neig ik ook steeds meer naar. Tnx voor de input

[ Voor 4% gewijzigd door Sparhawk op 01-11-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorbike33
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-07 10:00
r0g3r schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:21:

Maar nu het issue: ik vind mijn drivetrain binnen gewoon behoorlijk veel lawaai maken!

Herkenbaar hoor. Mijn drivetrain is ook met grote afstand het luidste onderdeel van mijn setup. (Kickr Core met een Ultegra Di2 groep).

Ik heb vrienden ook wel eens afgeraden om de Tacx Neo alleen voor de stilheid aan te schaffen. De trainer is simpelweg niet het luidste onderdeel van een indoorfiets.

Wat bij mij wel helpt is als ik de ketting vers heb gewaxt met Squirtlube. Dan is hij het eerste ritje heel stil, maar dat is al snel weer weg. Op vakantie vind ik huurfietsen met 'ouderwetse' olie op de ketting altijd wel wat stiller dan mijn gewaxte ketting. Verder gaan KMC kettingen langer mee, maar zijn ze ook wat minder stil dan Ultegra. Maar die heb je al dus dat kan het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Ja, da's mooi, en duur :P Toch lees ik niet (kijk ik er overheen) voor welke lichaamsmaten deze geschikt is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Sparhawk schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:10:
[...]

Ja, da's mooi, en duur :P Toch lees ik niet (kijk ik er overheen) voor welke lichaamsmaten deze geschikt is....
https://www.dcrainmaker.c...view.html#comment-3317860

https://gplama.com/2019/10/21/tacx-neo-bike-smart-part-ii/
Minimum Saddle Height: 64cm
Maximum Saddle Height: 94.5cm
Stock Bar Width: 42.5cm
Cranks: 170mm-175mmQ-Factor: 147mm
Customisable Parts: Bars. Saddle. Pedals.

[ Voor 26% gewijzigd door Prulleman op 01-11-2023 12:50 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Toch denk ik echt wel dat ik langer bezig zou zijn met zo'n trainer op maat instellen dan het omswisselen van de fiets die er op staat. Wij hebben wel vrij uiteenlopende maten, mijn vrouw is 1,64m en ik 1,92m dus we zouden ook echt alles moeten aanpassen. Daarnaast eigenlijk wel behoefde aan verschillende zadels en in principe ook cranklengte. Dat laatste zou ik natuurlijk niet telkens aanpassen en lekker egoistisch op mijn 175mm zetten, waarschijnlijk merkt ze die 5mm toch niet, maarja daar ga je al en dat zadel wordt natuurlijk al wel snel een echt dingetje.

Daar tegenover staat allebij een fiets met snelspanners en velgremmen voor de trainer, die dus zo omgewisseld is.

Zij zit er overigens veel vaker op dan ik omdat ik zelf de motivatie om binnen te fietsen alweer een poosje kwijt ben... Dus in praktijk hoeven we ook niet zo vaak om te wisselen. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Kluus op 01-11-2023 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
hier wisselen we ook 2 fietsen, steekas en QR, maar dat is in een minuutje gepiept. Ik durf niet te zeggen wat sneller of makkelijker is (hoewel ik wel de fietsen wissel en niet mijn vrouw en bij een indoor bike zou ze het wel zelf doen... )
alleen de verschillende cassettes maakt het wel lastig als je beide zwift wilt gebruiken, als 1 van jullie in ERG mode wil trainen, dan heb je geen passende cassette nodig, dan kan een 11 speed drivetrain ook wel op een 10 cassette, misschien moet je wat met indexing doen..

Ik maak me eerder zorgen om de wens de boel weer makkelijk op te kunnen bergen... ik weet niet of je dan dan aan het einde van "het indoor seizoen" bedoelt, dat kan nog wel als je een grote zolder hebt, maar de boel tussen ritjes door opbergen is een stuk lastiger.. die apparaten zijn erg zwaar en onhandelbaar, al helemaal als er een fiets op staat.

En wat betreft het "indoor" seizoen... sommige zijn daar heel zwart wit in, andere gebruiken de trainer gewoon het hele jaar, uiteraard is de frequentie wel anders, maar als het slecht weer is, dan pak ik toch makkelijk een ritje binnen mee. En ook in de avond, genoeg dagen per jaar waarbij het na etenstijd eigenlijk al lastig wordt om nog in het licht buiten te fietsen, ook een mooie gelegenheid om op een doorde weekse avond binnen te fietsen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Oja dat verschilt bij ons ook nogal. Ik heb tegenwoordig een vrij luxe en "moderne" binnen fiets (wat mijn vorige buitenfiets was) met 11 speed Ultegra Di2. Mijn vrouw heeft een fietsje met 3x9 Tiagra uit 2010 ofzo... Zij gebruikt echter enkel ERG mode en ik niet, dus heb er bij haar gewoon een 11 speed ketting op gelegd en de derailleurs vast gezet in een stand die lekker loopt met een mooie kettinglijn op de 11 speed cassette op onze Tacx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Ik ging er even vanuit dat die smart bikes van tegenwoordig ook 'gewoon' elektronisch verstelbaar zijn zoals je dat ziet bij een bikefit, dat is niet het geval begrijp ik zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Nee toch? Als ik de Neo bike zie zitten daar allemaal hendels aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
la_fusion schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:01:
Ik ging er even vanuit dat die smart bikes van tegenwoordig ook 'gewoon' elektronisch verstelbaar zijn zoals je dat ziet bij een bikefit, dat is niet het geval begrijp ik zo?
Nee, is gewoon handmatig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 20:39
Kluus schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:04:
Toch denk ik echt wel dat ik langer bezig zou zijn met zo'n trainer op maat instellen dan het omswisselen van de fiets die er op staat. Wij hebben wel vrij uiteenlopende maten, mijn vrouw is 1,64m en ik 1,92m dus we zouden ook echt alles moeten aanpassen. Daarnaast eigenlijk wel behoefde aan verschillende zadels en in principe ook cranklengte. Dat laatste zou ik natuurlijk niet telkens aanpassen en lekker egoistisch op mijn 175mm zetten, waarschijnlijk merkt ze die 5mm toch niet, maarja daar ga je al en dat zadel wordt natuurlijk al wel snel een echt dingetje.

Daar tegenover staat allebij een fiets met snelspanners en velgremmen voor de trainer, die dus zo omgewisseld is.

Zij zit er overigens veel vaker op dan ik omdat ik zelf de motivatie om binnen te fietsen alweer een poosje kwijt ben... Dus in praktijk hoeven we ook niet zo vaak om te wisselen. :)
Altijd beter met kleine cranks fietsen dan met te grote.

En wanneer je steeds zadel moet wisselen, kan je ook kijken naar een extra zadelpen en die steeds wisselen (er vanuit gaande dat dat ook daadwerkelijk gaat).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

mhr-zip schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:42:
[...]

Altijd beter met kleine cranks fietsen dan met te grote.
Wat niet weet, wat niet deert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
Voordeel van de Tacx Neo Bike is wel dat er nummers op staan, die kan je dus opschrijven en redelijk snel afstellen.
Zadel hoogte, stuurhoogte en afstand stuur.
Die crank kan stel je 1x in, want dat is geen doen, steeds aan te passen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:59
Als ik het zo lees, dan lijkt mij dat de beste oplossing is om een partner van dezelfde lengte te zoeken. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinique
FreeShooter schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:16:
Als ik het zo lees, dan lijkt mij dat de beste oplossing is om een partner van dezelfde lengte te zoeken. :+
Als het nog niet te laat is; doen! Liefst ook zelfde geslacht / gewicht / leeftijd / ftp. Dan kun je met 1 Zwift account af! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Om precies deze reden staat hier juist een Wheel-on trainer. Fietsen van mijn vrouw en mij ook andere speed, wisselen van fiets is 1 minuutje. Nooit gezeik met maat, en nooit schakelproblemen.

Eventueel een budget wiel erbij voor als je snel wilt wisselen met de indoor band (niet noodzakelijk, mijn vrouw rijdt gewoon op een afgevlakte buitenband) Heb ik zelf wel omdat ik die fiets ook gebruik voor commuting. Is zo afgesteld dat ik de wielen kan wisselen zonder derrie te stellen.

Dat ding wat je hebt staan; is dat wel een smart trainer dan? Ik moet zeggen dat wij nog altijd veel lol hebben aan dat ding hoor.

---------------

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• SnowDude
  • Laatst online: 13-09 18:52
Ik heb nu een week de Zwift Hub One staan met mijn MTB er op. Tot nu toe bevalt me dat prima, al moet ik wel zeggen dat ik echt een amateur ben met mijn FTP van 190 ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OiP6Rz7KSLo9pASteDq8HSC_GM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DBOAG6yZmQ9oHwjPf5RvM4Dv.jpg?f=fotoalbum_large

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:00

Reginas

Queen of Core Stability

Fijn dat hij goed bevalt!
@SnowDude En praat jezelf niet omlaag! Ik lees het hier vaker van Tweakers dat ze “maar een FTP van xxx of xx W/kg” hebben, maar uiteindelijk gaat het om joúw plezier en jouw doelen, ongeacht of die doelen te meten zijn in keiharde cijfers of juist in mooie herinneringen. Jij gunt jezelf een toffe mountainbike, een mooie indoortrainer en ga er dan ook van genieten! In plaats van je te verexcuseren voor je FTP. Het is sowieso beter dan dat van iedereen die op de bank blijft zitten en er zijn ongetwijfeld mensen die beter getraind zijn dan jij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 20:39

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Laatst online: 13-09 18:52
Reginas schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:08:
Fijn dat hij goed bevalt!
@SnowDude En praat jezelf niet omlaag! Ik lees het hier vaker van Tweakers dat ze “maar een FTP van xxx of xx W/kg” hebben, maar uiteindelijk gaat het om joúw plezier en jouw doelen, ongeacht of die doelen te meten zijn in keiharde cijfers of juist in mooie herinneringen. Jij gunt jezelf een toffe mountainbike, een mooie indoortrainer en ga er dan ook van genieten! In plaats van je te verexcuseren voor je FTP. Het is sowieso beter dan dat van iedereen die op de bank blijft zitten en er zijn ongetwijfeld mensen die beter getraind zijn dan jij.
Oh, dat doe ik ook echt wel. Maar het was meer om aan te geven wat mijn huidige niveau is. Ik durf ook echt niet te zeggen of dit veel beter is dan een Wahoo kickr of welke andere smart trainer. Ik kan alleen zeggen dat voor mij dit voorlopig meer dan voldoende is.
Dit is voor het eerst dat ik met een power meter rij, dat is wel een verademing. Maar ik zal mijn nummers niet naast die van ene MvdP leggen, ik denk dat ik ga huilen ;)

Ondertussen in een week tijd nu zo'n 100 km en 4,5 uur gefietst
Helaas het dubbele :+

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Pagina: 1 ... 129 ... 161 Laatste