in theorie zou je er zelfs een fixie op kunnen zetten als je de ketting op maat maakt en de juiste as adapters kan krijgen.Hopjesvla79 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 07:28:
[...]
interessante optie, die nieuwe Zwift! Bij de zoektocht naar een 2e fiets voor erop is de staat van de achterderailleur een stuk minder belangrijk, lijkt me. 2e blad voor is dan ook niet meer nodig?
idd, past nog beter bij mijn idee van het dedicated indoortrainer frameGWBoes schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:08:
[...]
in theorie zou je er zelfs een fixie op kunnen zetten als je de ketting op maat maakt en de juiste as adapters kan krijgen.
Hi Ha Hopjesvla
DMMedjai schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:25:
Heeft iemand een zwift referral link voor mij?
Ben nog aan het twijfelen tussen de Zwift Hub en een Tacx Neo (2T). Die laatste is nu in de aanbieding voor 1149 euro inclusief accessoirepakket met daarin onder meer rocker plates. Dan heb je die trainer wel helemaal compleet. De Zwift Hub One spreekt me aan omdat die een stuk goedkoper is en virtueel schakelen heeft. Alleen werkt dat alleen binnen Zwift. Als je TR of Rouvy wil gebruiken dan moet je alsnog een cassette gaan monteren. Oplossing zou kunnen zijn om de Zwift Hub Classic met cassette te bestellen, en dan de Shift Play bij te bestellen. Dan kun je alsnog elektronisch schakelen in Zwift, en regulier in andere apps. Kom je op 700 euro. Heb je alleen geen beweging in de trainer, geen rocker plates en geen simulated downhill. Maar hoe veel die dingen waard zijn, geen idee..
Ik ben toch malle pietje niet!
Zolang je erg mode gebruikt heb je volgens mij geen cassette nodig. Schakelen is daarbij niet relevant. Dus ook prima voor trainerroad ed.The Legend schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:38:
Ben nog aan het twijfelen tussen de Zwift Hub en een Tacx Neo (2T). Die laatste is nu in de aanbieding voor 1149 euro inclusief accessoirepakket met daarin onder meer rocker plates. Dan heb je die trainer wel helemaal compleet. De Zwift Hub One spreekt me aan omdat die een stuk goedkoper is en virtueel schakelen heeft. Alleen werkt dat alleen binnen Zwift. Als je TR of Rouvy wil gebruiken dan moet je alsnog een cassette gaan monteren. Oplossing zou kunnen zijn om de Zwift Hub Classic met cassette te bestellen, en dan de Shift Play bij te bestellen. Dan kun je alsnog elektronisch schakelen in Zwift, en regulier in andere apps. Kom je op 700 euro. Heb je alleen geen beweging in de trainer, geen rocker plates en geen simulated downhill. Maar hoe veel die dingen waard zijn, geen idee..
If you can see, look. If you can look, observe
Nog mensen ervaring op zowel een Tacx Neo 2T (evt. met de motion plates) en een meer statische trainer als de Hub of een Kickr? Ik vraag me ook af of de NEO stabieler is. Ik weeg 100kg dus wiebelt een trainer met een kleinere basis dan ook meer? Keuzestress
Je kunt ook de one kopen en later een losse cassette als je andere apps wilt gebruiken, is wat goedkoper. Je mist dan alleen wel wat functies van Zwift Play natuurlijkThe Legend schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:38:
Ik heb nu een 2T met motion plates waar ik eerst een Flux had. Als ik echt uit het zadel kom en sprint dan merk ik wel dat hij iets los komt of iig wat lawaai begint te maken. Maar dat had ik op de Flux ook, die maakte dan alleen minder lawaai omdat hij rechtstreeks op de vloer stond.The Legend schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:23:
Nog mensen ervaring op zowel een Tacx Neo 2T (evt. met de motion plates) en een meer statische trainer als de Hub of een Kickr? Ik vraag me ook af of de NEO stabieler is. Ik weeg 100kg dus wiebelt een trainer met een kleinere basis dan ook meer? Keuzestress
In ieder geval nooit het gevoel gehad dat ik om zou vallen maar ik heb dan ook een goede 25kg minder om heen en weer te gooien.
Verder wel tevreden met de motion plates. heb het idee veel langer comfortabel op de trainer te zitten.
ik weeg ook 100 kg en heb sinds 2 jaar een Kickr Core op zolder staan. Echt met flink sprinten merk ik wel eens dat hij wiebelt of zelfs een klein beetje loskomt. Denk ook niet dat je zulke dingen kan tegengaan. Ook wat maatjes van mij die tussen 65 en 80 KG wegen hebben hier last van als ze +- 1000 watt sprintjes trekken. Maar over t algemeen met normale trainingen heb ik er geen last van.The Legend schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:23:
Heb de knoop doorgehakt en een Zwift Hub met cassette en Zwift Play besteld. Dan kan ik in Zwift gewoon digitaal schakelen en heb ik toch de mogelijkheid om zelf te schakelen in andere apps. Benieuwd hoe lang verzending duurt.
Gaaf. Ga je geen spijt van krijgen. Veel plezier er mee!The Legend schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:01:
Heb de knoop doorgehakt en een Zwift Hub met cassette en Zwift Play besteld. Dan kan ik in Zwift gewoon digitaal schakelen en heb ik toch de mogelijkheid om zelf te schakelen in andere apps. Benieuwd hoe lang verzending duurt.
Iemand? 😅Cloclo100 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:34:
Ik heb mijn Tacx Neo Bike moeten loskoppelen van de Edge en nu terug gekoppeld, maar alle instellingen zijn weg en de snelheden kloppen niet meer. Ik zie bij de sensor details oa. Gear ratio & wheel size staan (in mm). Wheel size heb ik kunnen Googlen, maar bij gear ratio twijfel ik. Ik rij op mijn racefiets met een 46/33 en vanachter 10-36 (12 speed). Is mijn gear ratio nu 46/10 = 4,6?
Ik heb sinds begin dit jaar de Zwift Hub en ben er erg over te spreken. Zeker nu in combinatie met die Cog en een jaarabonnement wat mij betreft een no-brainer.The Legend schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:56:
Ik wil deze winter toch eens proberen indoor te trainen. Ooit een ‘domme’ Tacx gehad, maar dat hield ik niet lang vol (teveel herrie en te saai). Nu met Zwift wil ik het nog wel eens proberen, en dan ook maar met Join proberen ‘beter’ te wordenEn als ik het in de winter goed volhoudt, dan mag er in het voorjaar misschien wel een nieuwe fiets komen
Ik zag dat Zwift tegenwoordig zelf een trainer (omgelabeld) heeft, en net een nieuwe optie dat je geen cassette meer gebruikt maar alleen virtual gears. 600 euro voor die trainer met een jaar lang Zwift erbij (t.w.v. 180 euro?). Als ik naar de specs kijk is het enige dat die trainer niet heeft downhill simulation en ‘beweging’ in de trainer. Ik vraag me echter af of dat nu wel of niet wat substantieels toevoegt aan de ervaring. Maar uiteindelijk is die ervaring natuurlijk wel wat maakt dat je het indoor trainen volhoudt (omdat het leuk genoeg is). Een Tacx NEO 2 zou ook een optie kunnen zijn, maar dan heb je niet het voordeel van de virtuele versnellingen. En die is ook weer behoorlijk duurder, zeker als je het Zwift abo meerekent.
Iemand tips?
[edit]
Ohja, nog een vraag: de trainer zou op m’n werkkamer op zolder komen te staan. Dat is maar een klein hokje met een dakraampje en 2 schuine wanden. Kun je de trainer met fiets op een mat een beetje makkelijk verschuiven? Naar het midden bij het fietsen, en zoveel mogelijk naar de schuine wand als ik gewoon aan het werk ben.
Ik heb er geen mat onder maar gooi er grote handdoek onder die ik af en toe kan verschonen. Ik heb onder de 4 rubbers waar de Hub op staat wat vilt achtige stukjes stof gelegd, paar keer dubbelgevouwen. Hierdoor kan ik het hele zakje makkelijk opzij schuiven (laminaat vloer).
Ik heb ook eens MyWhoosh geprobeerd er zijn meerdere landen te spelen, columbia, belgie, australie en een aantal.Kluus schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:57:
[...]
Geen ervaring maar meer concurrentie is altijd goed en voor wat ik er van zie zijn de graphics wel OK, vooral de poppetjes zien er een beetje uit in proportie, dat is iets waar ik me snel aan stoor bij veel andere alternatieven op een of andere manier.
Maar ik gebruik Zwift voor de community dus zo lang die niet verhuisd zal ik toch wel bij Zwift blijven, beetje hetzelfde als met World of Warcraft voeger, al die alternatieven, maar zo lang je de playerbase niet hebt blijf je achter de feiten aan. Ik laat me graag verassen though, want zoals gezegd, meer concurrentie is welkom.
Wat me ook een beetje tegen staat is dat het blijkbaar geproduceerd wordt in Abu Dhabi en twee werelden blijkbaar afspelen in de Arabische woestijn? Daar heb ik persoonlijk helemaal niets mee.
Zit ook gelijk een fifa smaakje aan dat een relatief onbekende speler uit Abu Dhabi een contract met UCI er uit weet te slaan, but maybe that's just me.
Ik vind de UI er duidelijker uitzien dan op Zwift ( (gem.) snelheid, hoogte profiel wat er aankomt)
Zijn er nog mensen die MyWhoosh geprobeerd hebben?
Ik ben momenteel ook MyWhoosh aan het proberen. Ziet er grafisch inderdaad wel mooier uit dan Zwift vind ik. Alleen heb ik er af en toe last van dat het beeld een beetje stottert.skwzR schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:35:
[...]
Ik heb ook eens MyWhoosh geprobeerd er zijn meerdere landen te spelen, columbia, belgie, australie en een aantal.
Ik vind de UI er duidelijker uitzien dan op Zwift ( (gem.) snelheid, hoogte profiel wat er aankomt)
Zijn er nog mensen die MyWhoosh geprobeerd hebben?
En als ik zelf een workout maak en die dan uitvoer krijg ik als ik klaar ben met de workout een activiteit in strava en ook nog een activiteit van de rit. Dubbel op dus. En ik kom ook weinig andere spelers tegen.
Ik heb hem ook onlangs besteld en ben er enorm blij mee! In principe kan nu alleen nog maar de Zwift Hub One (dus met Cog en Click) besteld worden. Was je ook nog net op tijd met de Classic kopen of heb je zelf een cassette er bij gekocht en gemonteerd?The Legend schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:01:
Altijd maar weer beter worden - wielerhub.nl
Op de site staat de Classic nog gewoon vermeld, heb ik ook niet gehoord dat die er helemaal uit zou gaan?Wielerhub schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:42:
[...]
Ik heb hem ook onlangs besteld en ben er enorm blij mee! In principe kan nu alleen nog maar de Zwift Hub One (dus met Cog en Click) besteld worden. Was je ook nog net op tijd met de Classic kopen of heb je zelf een cassette er bij gekocht en gemonteerd?
Deze dus
Hmm, ik had toch gisteren al die Cog moeten bestellen, is vandaag niet meer beschikbaar.
https://eu.zwift.com/prod...it?variant=44725431238907
EDIT: weer op voorraad en besteld.
https://eu.zwift.com/prod...it?variant=44725431238907
EDIT: weer op voorraad en besteld.
[ Voor 43% gewijzigd door Martinique op 19-10-2023 09:39 ]
Grappig, ik heb MyWhoosh ook geinstalleerd maar ik vind het er juist niet uit zien. Ik heb het op de hoogste grafische stand (net als zwift) op een game pc. Het is overigens vooral de vreemde verhoudingen waar ik me aan stoorde, extreem brede sturen enzo, die gekke luchtballonnen waar ze alle werelden mee volplempen met zo’n klein smal ballonnetje.
Over het algemeen kan ik cartoony graphics sowieso beter handelen dan iets wat er “echt” probeert uit te zien maar waar het, naar mijn mening, de plank mis slaat. Ik was snel terug op zwift, maar mooi dat er een alternatief is.
Over het algemeen kan ik cartoony graphics sowieso beter handelen dan iets wat er “echt” probeert uit te zien maar waar het, naar mijn mening, de plank mis slaat. Ik was snel terug op zwift, maar mooi dat er een alternatief is.
Voor “realisme” kan je beter rouvy nemen.
Voor sociaal rijden e.d. is zwift simpelweg beter. Mywhoosh is nog erg buggy.
Rolla heb ik ook nog getest. Dat is het ook niet wmb. Ook nog regelmatig vastlopers. Zowel op appletv en pc.
Buiten was qua graphics het mooist, alleen erg koud, ventilator stond te hard steeds. En wisselen van kaart duurde erg lang.
Rolla heb ik ook nog getest. Dat is het ook niet wmb. Ook nog regelmatig vastlopers. Zowel op appletv en pc.
Buiten was qua graphics het mooist, alleen erg koud, ventilator stond te hard steeds. En wisselen van kaart duurde erg lang.
[ Voor 21% gewijzigd door Sosua op 18-10-2023 21:05 ]
Bij MyWhoosh is het klimmen en dalen visueel erg slecht gedaan. In mijnogen klopte er niks van, als je visueel leek te klimmen dan was het stijgingpercentage 0% , dacht je op een vlak stuk te rijden dan stond er 5% in beeld.
De Belgische wereld was daarentegen wel leuk en origineel.
BKool is nog leuk als alternatief, met name als je een willekeurige berg in de wereld wil beklimmen.
Verder stap ik toch altijd weer terug naar Zwift.
De Belgische wereld was daarentegen wel leuk en origineel.
BKool is nog leuk als alternatief, met name als je een willekeurige berg in de wereld wil beklimmen.
Verder stap ik toch altijd weer terug naar Zwift.
Of, slechts een suggestie, je gaat beter sprinten door je core en handvaten goed te gebruiken als contragewichtdfbt schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:23:
[...]
ik weeg ook 100 kg en heb sinds 2 jaar een Kickr Core op zolder staan. Echt met flink sprinten merk ik wel eens dat hij wiebelt of zelfs een klein beetje loskomt. Denk ook niet dat je zulke dingen kan tegengaan. Ook wat maatjes van mij die tussen 65 en 80 KG wegen hebben hier last van als ze +- 1000 watt sprintjes trekken. Maar over t algemeen met normale trainingen heb ik er geen last van.
Ik ben inmiddels best een beetje fan van Rouvy aan het worden. Het wordt steeds completer en mooier en het blijft een Europees product wat voor mij gewoon een dikke + is.Sosua schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:04:
Voor “realisme” kan je beter rouvy nemen.
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Precies @Holk dat is ook wat ik dacht. Je kunt ook door goed met je core te werken er een sprint uittrekken. Sterker nog. Ik probeer indoor altijd zitten te sprinten.
Hier ook de knoop doorgehakt, maar ben dan voor de Zwift hub one gegaan. Bij mij was hij al binnen een dag binnen, ondanks de 3 tot 5 werkdagen die op de site stonden. Vanavond maar een uitpakkenThe Legend schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:01:
[ Voor 5% gewijzigd door kaassouflee op 19-10-2023 21:25 ]
Vraagje voor de Trainerroad gebruikers:
Ik neem de training op met de Trainerroad app, werkt prima. Deze wordt na voltooien doorgezet naar Strava & Garmin Connect (afzonderlijk van elkaar). Dit werkt ook.
Alleen, de afstand in zowel Strava als Garmin Connect verschilt van elkaar?
Vorige winters deed ik het opdezelfde wijze opnemen en had ik dit niet? Een Trainerroad gebruiker die dit ook al eens heeft gehad?
Ik neem de training op met de Trainerroad app, werkt prima. Deze wordt na voltooien doorgezet naar Strava & Garmin Connect (afzonderlijk van elkaar). Dit werkt ook.
Vorige winters deed ik het opdezelfde wijze opnemen en had ik dit niet? Een Trainerroad gebruiker die dit ook al eens heeft gehad?
Heeft iemand ervaring met Dynamic Plate? https://www.dynamicplate.nl/
Zit toch weer eens te kijken naar een manier om de indoor ritten aangenamer te maken. Dynamic Plate kost 349. Andere optie om te overwegen is de Tacx Motion Plates voor 299.
Zit toch weer eens te kijken naar een manier om de indoor ritten aangenamer te maken. Dynamic Plate kost 349. Andere optie om te overwegen is de Tacx Motion Plates voor 299.
Ergens op je profiel van TR kun je aanzetten of hij een "realistische" Strava km stand moet doorgeven van je training, of gewoon je vliegwiel snelheid gebruikt om afstand te bepalen. Denk dat daar het verschil in zit. Geen TR sub op dig moment dus kan even niet kijken waar het precies staat.RR46 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:14:
Vraagje voor de Trainerroad gebruikers:
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Die Zwift hub one klinkt aantrekkelijk.l 👍🏻
Iemand enig idee of ervaring of zij "meedoen" met Black friday?
Ik kan het je 25 november vertellen.rinslll schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:56:
Die Zwift hub one klinkt aantrekkelijk.l 👍🏻
Maar mijn ervaring is: hoe Amerikaanser het bedrijf, hoe meer kans dat ze er aan mee doen.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Klopt, misschien had ik dat even erbij moeten vermelden (dit had ik n.l. ontdekt tijdens mijn zoektocht).Phydomir schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:47:
[...]
Ergens op je profiel van TR kun je aanzetten of hij een "realistische" Strava km stand moet doorgeven van je training, of gewoon je vliegwiel snelheid gebruikt om afstand te bepalen. Denk dat daar het verschil in zit. Geen TR sub op dig moment dus kan even niet kijken waar het precies staat.
Dat is dit scherm in Trainerroad account wat je bedoelt.
Voor Strava gaat dit ook goed, maar voor Garmin wijkt dit significant af. En voor specifiek Garmin Connect heb ik zo'n settings nog niet gevonden.
Of is er nog een andere truc om beide activiteiten (automatisch) te registeren in zowel Strava als Garmin Connect?
Geen ervaring specifiek in de plate maar wel ervaring in zelf bouwen. Zoek even naar eerdere posts. Ik heb volgens mij voor iets van 20 euro die rubbers en ballen besteld. (binnen banden van een klein kruiwagen wiel (neuswiel aanhanger) werkt vind ik zelf nog iets beter.Bananeman schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:45:
Heeft iemand ervaring met Dynamic Plate? https://www.dynamicplate.nl/
:strip_exif()/f/image/db4fhcf3c7DdUbQveORZuKvQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door tinusterror op 20-10-2023 11:39 ]
Ga je er nog een aparte voorwiel steun bijbestellen?kaassouflee schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:49:
[...]
Hier ook de knoop doorgehakt, maar ben dan voor de Zwift hub one gegaan. Bij mij was hij al binnen een dag binnen, ondanks de 3 tot 5 werkdagen die op de site stonden. Vanavond maar een uitpakken
Ik verwacht dat er dit jaar vanuit de fiets industrie hard ingezet gaat worden op Black Friday.
Als je nog even geduld hebt zou ik zeker wachten….
Als je nog even geduld hebt zou ik zeker wachten….
Ja, wellicht vanuit Tacx en Wahoo, maar die hub is al een scherp aanbod. Ik denk niet dat daar nog heel veel vanaf kan eigenlijk.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Ik heb mijn hub destijds besteld met een promotiecode van Zwift Insider. Toen ging er €50 af, toen kwam de Hub nog zonder jaarabonnement en met cassette voor €499. Dus na korting €449.
Het is speculeren maar als er nu al een Black Friday deal komt is €50 de max denk ik, is dat het wachten je waard… En zoals al gezegd; op zich heb je met dat jaarabonnement ook al een goeie deal / korting van €50.
Verzenden is €25 trouwens.
Het is speculeren maar als er nu al een Black Friday deal komt is €50 de max denk ik, is dat het wachten je waard… En zoals al gezegd; op zich heb je met dat jaarabonnement ook al een goeie deal / korting van €50.
Verzenden is €25 trouwens.
Ja eens.MrAngry schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:48:
Ja, wellicht vanuit Tacx en Wahoo, maar die hub is al een scherp aanbod. Ik denk niet dat daar nog heel veel vanaf kan eigenlijk.
Zwift valt in die zin ook beetje buiten de traditionele fietswerekd en heeft wellicht niet dezelfde situatie als de grote OEM’s.
Vandaag voor het eerst de Tacx aangeslingert die ik een maand geleden al had gekocht.
Het buiten fietsen is nu echt afgelopen (op de weekenden met mooi weer uitgezonderd), en ben van plan om een trainingplan via zwift uit te voeren de komende 12 weken.
Collega fietsers hadden me al gewaarschuwd dat indoor fietsen heel anders is dan buiten fietsen.. Ik nam het met een korreltje zout en ging gelijk vol aan de bak met een FTP test, dan heb ik gelijk een goed uitgangspunt om het trainingschema te beginnen dacht ik..
Buiten was mijn FTP 270W op een uur gemeten (dus geen 20 minuten test), dus ik heb Zwift ingesteld op 270W en ben de test begonnen..
Wat een tegenvaller was dat zeg!
Ik kwam maar tot 194W, ik kon het gewoon niet volhouden
En ik had geen slechte dag ofzo, voelde me fit maar toch een veel lagere waarde dan buiten..
Hebben jullie deze ervaring ook op de Tacx? Ik heb een Neo 2T.
Het buiten fietsen is nu echt afgelopen (op de weekenden met mooi weer uitgezonderd), en ben van plan om een trainingplan via zwift uit te voeren de komende 12 weken.
Collega fietsers hadden me al gewaarschuwd dat indoor fietsen heel anders is dan buiten fietsen.. Ik nam het met een korreltje zout en ging gelijk vol aan de bak met een FTP test, dan heb ik gelijk een goed uitgangspunt om het trainingschema te beginnen dacht ik..
Buiten was mijn FTP 270W op een uur gemeten (dus geen 20 minuten test), dus ik heb Zwift ingesteld op 270W en ben de test begonnen..
Wat een tegenvaller was dat zeg!

Ik kwam maar tot 194W, ik kon het gewoon niet volhouden

En ik had geen slechte dag ofzo, voelde me fit maar toch een veel lagere waarde dan buiten..
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Vermoedelijk ligt dit aan de warmte die je niet kwijt raakt. Vandaag ook mijn eerste binnenrit weer gedaan en die viel mij ook zwaar. Ik denk dat het bij mij een combinatie van een kleinere binnenfiets kamer sinds de verhuizing, een fors hogere ftp sinds mijn vorige fitness piek en vochtig weer waardoor de warmte niet goed weg kan van mijn lichaam. En dat terwijl ik met 3 (ok, ok, niet de beste ventilatoren) werk. Dit ga ik dus ook optimaliseren en een ventilator toevoegen, volgens mij de Europese versie van de lasko fan die ze in de trainerroad podcast aanraden: https://road.cc/content/r...rdio54-fitness-fan-283499verstappen33 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:59:
Vandaag voor het eerst de Tacx aangeslingert die ik een maand geleden al had gekocht.![]()
Wat een tegenvaller was dat zeg!![]()
![]()
![]()
![]()
Ik kwam maar tot 194W, ik kon het gewoon niet volhouden![]()
Daarbij is op ERG mode fietsen ook echt anders dan buiten fietsen: constant exact hetzelfde wattage trappen, geen micro rust en een stationaire basis. Als ik het met buiten vergelijk dan slingert mijn wattage zomaar in een reeks van 30 watt op en neer en dat is met ERG niet.
Ik mag hopen dat je een ventilator (of meer) op je had gericht? En wat soms ook vergeten wordt is het goed calibreren of instellen van de tacx en software op je gewicht. En zorg dat het niet te warm is. Buiten heb je nog rijwind, maar binnen niet, dus voelt een 20 graden al snel warmer aan.verstappen33 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:59:
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Dat meen je niet?? Moest ik hem nog kalibreren??
Dat had ik niet gedaan, was in de veronderstelling dat die dingen zichzelf zouden kalibreren.
Ventilator is een goed punt; die heb ik nog niet, ik fiets in de garage waar het momenteel 10-12 graden is ongeveer, deur naar buiten wel open, maar ik had het wel behoorlijk warm.
Morgen maar gelijk op zoek naar een ventilator.
Volgende rit maar eens kijken naar kalibratie en evt een nieuwe poging wagen, want ik had wel het gevoel dat ik constant 250W+ aan het trappen was.

Dat had ik niet gedaan, was in de veronderstelling dat die dingen zichzelf zouden kalibreren.
Ventilator is een goed punt; die heb ik nog niet, ik fiets in de garage waar het momenteel 10-12 graden is ongeveer, deur naar buiten wel open, maar ik had het wel behoorlijk warm.
Volgende rit maar eens kijken naar kalibratie en evt een nieuwe poging wagen, want ik had wel het gevoel dat ik constant 250W+ aan het trappen was.
Test buiten kwam bij mij uit op 355 en binnen op 346 vgm, was in de praktijk van m’n trainer die binnen test daar meer dan voldoende koeling, airco en fan.verstappen33 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:59:
Vandaag voor het eerst de Tacx aangeslingert die ik een maand geleden al had gekocht.![]()
Wat een tegenvaller was dat zeg!![]()
![]()
![]()
![]()
Van waar de keuze voor het Zwift trainingsschema? Mijn eerlijke ervaring is dat je er vooral moe van wordt en niet veel beter; er zat toentertijd erg weinig basis in.
verstappen33 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:59:
Nee, de Tacx Neo hoef je niet te kalibreren dus dat scheelt weer.verstappen33 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:31:
Dat meen je niet?? Moest ik hem nog kalibreren??![]()
[ Voor 28% gewijzigd door Kluus op 20-10-2023 20:38 ]
Het lijkt me heel sterk dat je een verschil van 80w tussen buiten en binnen hebt. Een goede ventilator scheelt wel maar echt niet zo veel.
Mocht je het gelijk goed aan willen pakken kan ik je de Vacmaster aanraden. Daar komt echt een flinke pak wind vandaan.
Mocht je het gelijk goed aan willen pakken kan ik je de Vacmaster aanraden. Daar komt echt een flinke pak wind vandaan.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Thanks.Phydomir schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:47:
Het lijkt me heel sterk dat je een verschil van 80w tussen buiten en binnen hebt. Een goede ventilator scheelt wel maar echt niet zo veel.
Geen idee waar het aan lag, misschien ook even wennen aan het fietsen op de tacx, maar het viel me wel zwaar.
Hier het ritje op de tacx.
https://strava.app.link/RErNhonD3Db
Hoge hartslag, rond mijn omslagpunt van 165
Hier een ritje van 3-4 weken geleden waar ik naar mijn gevoel niet eens 100% ging, gemiddeld 155bpm hartslag.
Powermeter is goed gekalibreerd voor de rit.
https://strava.app.link/P1W2grtD3Db
Calibreren niet, maar je moet toch echt je lichaamsgewicht en gewicht van de fiets invullen in de Tacx app. En soms ook in de trainer-software.Kluus schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:36:
[...]
[...]
Nee, de Tacx Neo hoef je niet te kalibreren dus dat scheelt weer.Waarschijnlijk was je gewoon oververhit, geen ventilator is killing!
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Ja maar dat maakt toch helemaal niets uit voor het absolute vermogen wat hij meet? Hooguit voor het berekenen van virtuele snelheid in de diverse apps.Microkid schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:11:
[...]
Calibreren niet, maar je moet toch echt je lichaamsgewicht en gewicht van de fiets invullen in de Tacx app. En soms ook in de trainer-software.
Ik herken dit ook wel.
Als ik - binnen fietsend - data van mijn 4iiii power meter vergelijk met de waarde van mijn wahoo kickr, dan scheelt dat op hetzelfde moment 20-25 watt. Ik vermoed door drive train loss en misschien een links-rechts verschil al heeft me dit altijd verbaasd.
Ik merk daarnaast dat binnen fietsen me een stuk zwaarder valt. Ik kan bijv. minder diep gaan.
Ik kom zeker niet tot 80 watt verschil maar het kunnen meerdere dingetjes zijn die optellen.
Als ik - binnen fietsend - data van mijn 4iiii power meter vergelijk met de waarde van mijn wahoo kickr, dan scheelt dat op hetzelfde moment 20-25 watt. Ik vermoed door drive train loss en misschien een links-rechts verschil al heeft me dit altijd verbaasd.
Ik merk daarnaast dat binnen fietsen me een stuk zwaarder valt. Ik kan bijv. minder diep gaan.
Ik kom zeker niet tot 80 watt verschil maar het kunnen meerdere dingetjes zijn die optellen.
Ik heb zojuist een ventilator besteld, komt morgen binnen.
Ik denk dat ik komende 2 weken gewoon wat normale ritjes ga doen op de tacx, gewoon ook om te wennen. En dan over 2-3 weken nog eens een herkansing voor FTP om gerichter te kunnen trainen.
@bartd1983 ik kreeg mijn hartslag wel goed omhoog, maar mogelijk ook door de warmte, ik zweette als een otter, terwijl ik dat buiten veel minder ervaar, maar daar heb je rijwind.
Ik denk dat ik komende 2 weken gewoon wat normale ritjes ga doen op de tacx, gewoon ook om te wennen. En dan over 2-3 weken nog eens een herkansing voor FTP om gerichter te kunnen trainen.
@bartd1983 ik kreeg mijn hartslag wel goed omhoog, maar mogelijk ook door de warmte, ik zweette als een otter, terwijl ik dat buiten veel minder ervaar, maar daar heb je rijwind.
Ik zie bij mezelf, bij m’n vriendin en paar vrienden meestal een verschil van ongeveer 10-20 watt tussen binnen en buiten.
Bij een verschil van 80 watt denk ik aan een combinatie van:
- Warmte / gebrek aan koeling
- verschil tussen vermogensmeter buitenfiets en smartttainer (dit alleen al kan zo 15-20 watt schelen)
- Vermogensmeter buiten enkelzijdig die toevallig het sterke been meet
- drivetrain losses (is ketting etc goed schoon en ingesmeerd)
- verschil tussen vermogensmeter buitenfiets en smartttainer (dit alleen al kan zo 15-20 watt schelen)
Warmte had ik zeker wel last van.Requiem19 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:37:
Ik zie bij mezelf, bij m’n vriendin en paar vrienden meestal een verschil van ongeveer 10-20 watt tussen binnen en buiten.
Ik zal volgende rit ook mijn Garmin mee laten lopen met de 4iiii powermeter (enkelzijdig). Dan kan ik het verschil ook makkelijk zien.
Drivetrain is in orde en vandaag nog schoongemaakt. Fiets is 2 maanden oud, en heeft net geen 1000 km op de teller.
Ik kijk het komende tijd nog even aan, ventilator is onderweg, mogelijk bied dat al wat extra koeling/vermogen.
Ik fiets binnen harder dan buiten, dus dat kan ook nog.
Het is ook echt wel een stukje gewenning. Ik kan me ook nog wel de eerste binnen ritjes herinneren dat het ook zwaarder voelde. Tegenwoordig merk ik eigenlijk geen verschil mee tussen buiten en binnen. Ook qua intensiteit kan ik net zo, wellicht zelfs wel iets dieper gaan binnen. Denk ook omdat je binnen geen rekening hoeft te houden met verkeer etc.
Je Garmin (fietscomputer) mee laten lopen met je 4iii heeft enkel nut als je geen erg modus aan heb. Heb deze fout namelijk al eens gemaaktverstappen33 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:58:
[...]
Warmte had ik zeker wel last van.
Ik zal volgende rit ook mijn Garmin mee laten lopen met de 4iiii powermeter (enkelzijdig). Dan kan ik het verschil ook makkelijk zien.
Drivetrain is in orde en vandaag nog schoongemaakt. Fiets is 2 maanden oud, en heeft net geen 1000 km op de teller.
Ik kijk het komende tijd nog even aan, ventilator is onderweg, mogelijk bied dat al wat extra koeling/vermogen.
Wat ik persoonlijk elk seizoen merk is dat het ook een beetje met het seizoen te maken heeft. Medio oktober is het nog niet echt koud buiten en binnen vaak nog 19 a 20 graden. Als ik dan overstap naar binnen dan zweet ik ineens immens. Verder is binnen trainen natuurlijk een wereld van verschil met buiten trainen. Als mijn fietscomputer zegt 250 watt met 100 cadance dan fiets ik toch regelmatig zeg 230-270 met een lagere of hogere cadans. Alles kan je buiten wat makkelijker aanpassen. Met een binnen training met erg mode is dat 'cheaten' niet echt mogelijk (althans een stuk minder). Aan de andere kant is berg op binnen weer een stuk makkelijker dan buiten met alle weersomstandigheden, verkeer etc.
Dat volg ik niet…aaaido schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:34:
[...]
Je Garmin (fietscomputer) mee laten lopen met je 4iii heeft enkel nut als je geen erg modus aan heb. Heb deze fout namelijk al eens gemaakt
Sinds een paar weken gestart met binnen fietsen, vooral vandaag was goed 
Zie dat er veel mensen kiezen voor Zwift, maar er is ook een UCI goedgekeurd alternatief myWhoosh.
Het vraagt wel wat resources ivm de Unreal engine, maar de kosten zijn 0
Koppeling met Strava werkt goed, linken naar bv Join gaat ook prima.
Zie dat er veel mensen kiezen voor Zwift, maar er is ook een UCI goedgekeurd alternatief myWhoosh.
Het vraagt wel wat resources ivm de Unreal engine, maar de kosten zijn 0
Koppeling met Strava werkt goed, linken naar bv Join gaat ook prima.
:strip_exif()/f/image/UmYUZ1m9MLrd23nNRODKICEc.jpg?f=fotoalbum_large)
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Of als je het verschil wilt zien. Je normale vermogensmeter aan je fietscomputer en trainer aan de laptop oid. Dan kan je op zwiftpower beide over elkaar heen leggen om te zien wat de afwijking tussen beide is.aaaido schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:34:
[...]
Je Garmin (fietscomputer) mee laten lopen met je 4iii heeft enkel nut als je geen erg modus aan heb. Heb deze fout namelijk al eens gemaakt
Precies dit. Dat bedoelde @verstappen33 ook en daarom begreep ik @aaaido’s opmerking niet.GWBoes schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:15:
[...]
Of als je het verschil wilt zien. Je normale vermogensmeter aan je fietscomputer en trainer aan de laptop oid. Dan kan je op zwiftpower beide over elkaar heen leggen om te zien wat de afwijking tussen beide is.
Over een paar weken onderga ik een operatie aan m'n heup. Daarna zal ik een aantal weken m'n heup niet mogen belasten, maar tegelijkertijd moet je de heup wel soepel houden. Ideaal gezien zit je de volgende dag al bij de fysio op de hometrainer. Nu dacht ik, dat is het ideale moment om een direct drive smart hometrainer aan te schaffen waar ik al een aantal jaar naar zit te kijken. Dan kan ik me bij de fysio meer richten om oefeningen.
De vraag is dus, hoe laag gaat de weerstand van een direct drive trainer? Is dat vergelijkbaar met een "ouderwetse" hometrainer waarbij je dus bijna geen druk zet? Een ietwat vreemde vraag maar ik vind nergens het antwoord op internet dus ik probeer het hier
De vraag is dus, hoe laag gaat de weerstand van een direct drive trainer? Is dat vergelijkbaar met een "ouderwetse" hometrainer waarbij je dus bijna geen druk zet? Een ietwat vreemde vraag maar ik vind nergens het antwoord op internet dus ik probeer het hier
[ Voor 4% gewijzigd door FreeShooter op 21-10-2023 12:31 ]
Als je erg mode gebruikt ligt het ook nog aan de versnelling waar je in zit.. in de cooldown gaat ie bij mij zonder problemen onder de 100 watt, ik verwacht dat 70-80 watt geen probleem is met een kickr core. Misschien kan 50 ook nog welFreeShooter schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:30:
Over een paar weken onderga ik een operatie aan m'n heup. Daarna zal ik een aantal weken m'n heup niet mogen belasten, maar tegelijkertijd moet je de heup wel soepel houden. Ideaal gezien zit je de volgende dag al bij de fysio op de hometrainer. Nu dacht ik, dat is het ideale moment om een direct drive smart hometrainer aan te schaffen waar ik al een aantal jaar naar zit te kijken. Dan kan ik me bij de fysio meer richten om oefeningen.
Vraagje, ik een Garmin horloge (Fenix 7) met een Broadcast HR optie zodat ie (zover ik weet) de hartslag uitzend net als een borstband dat zou doen. Ik heb dit succesvol gekoppeld met een Bike Erg van Concept2.
Nu heb ik interesse om een VirtuFit 2.1 hometrainer of een Fitbike Ride 6 aan te schaffen. Fitwinkel heb ik gevraagd over de VirtuFit of mijn Garmin horloge te koppelen is zodat de hartslag getoond kan worden op het display, maar die zeggen dat dat niet zou kunnen.
Iemand uitsluitsel hierover?
Nu heb ik interesse om een VirtuFit 2.1 hometrainer of een Fitbike Ride 6 aan te schaffen. Fitwinkel heb ik gevraagd over de VirtuFit of mijn Garmin horloge te koppelen is zodat de hartslag getoond kan worden op het display, maar die zeggen dat dat niet zou kunnen.
Iemand uitsluitsel hierover?
Op mijn Tacx Neo 2 haal ik 50W, en soms ook lager tot 25W.Prulleman schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:32:
[...]
Als je erg mode gebruikt ligt het ook nog aan de versnelling waar je in zit.. in de cooldown gaat ie bij mij zonder problemen onder de 100 watt, ik verwacht dat 70-80 watt geen probleem is met een kickr core. Misschien kan 50 ook nog wel
Nee heb hem nu zonder, en bevalt prima. En anders kan de 3d printer nog wel aan het werk ervoor.rinslll schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:42:
[...]
Ga je er nog een aparte voorwiel steun bijbestellen?
De hub one lijkt wel wat meer geluid te maken dan een normaal kettingwiel. De tanden zijn ook iets groter dan een normale. Binnenkort even kijken of een normale cassette of een andere ketting hetzelfde geluid maakt om te zien waar het aan ligt.
Wat bedoel je met een kettingwiel? Ik ben juist gisteren gewisseld van cassette naar de Zwift Cog maar ik ervaar eigenlijk geen verslechtering in geluid. De tanden zijn groter inderdaad maar dat kan nu omdat er niet gewisseld hoeft te worden. Had ik voorheen per versnelling nog wel eens een ander geluid is het nu heel consistent. Ik ben er wel content mee eigenlijk!kaassouflee schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:48:
[...]
Nee heb hem nu zonder, en bevalt prima. En anders kan de 3d printer nog wel aan het werk ervoor.
De hub one lijkt wel wat meer geluid te maken dan een normaal kettingwiel. De tanden zijn ook iets groter dan een normale. Binnenkort even kijken of een normale cassette of een andere ketting hetzelfde geluid maakt om te zien waar het aan ligt.
Het ratelt iets meer in vergelijking met m'n normale achterwiel en cassette bedoelde ik. Maar kan ook zijn dat m'n derailleur net niet lekker staat bijvoorbeeld, dus nog even kijken. Heb nog geen vergelijkingsmateriaal met andere cassette op de trainer natuurlijk, dit is mijn eerste keer binnen fietsen.Martinique schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:45:
[...]
Wat bedoel je met een kettingwiel? Ik ben juist gisteren gewisseld van cassette naar de Zwift Cog maar ik ervaar eigenlijk geen verslechtering in geluid. De tanden zijn groter inderdaad maar dat kan nu omdat er niet gewisseld hoeft te worden. Had ik voorheen per versnelling nog wel eens een ander geluid is het nu heel consistent. Ik ben er wel content mee eigenlijk!
Ik ben te lui om het uit te testen, maar het lijkt me puur op logica gebaseerd dat de Tacx Neo naar 0 kan, hij kan tenslotte een afdaling simuleren.Microkid schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:11:
[...]
Op mijn Tacx Neo 2 haal ik 50W, en soms ook lager tot 25W.
Klopt. Tijdens een afdaling is het 0, maar met gewoon heeeeel licht trappen is het 25-50W.MrAngry schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:09:
[...]
Ik ben te lui om het uit te testen, maar het lijkt me puur op logica gebaseerd dat de Tacx Neo naar 0 kan, hij kan tenslotte een afdaling simuleren.
Vandaag het eerste ritje op de Zwift Hub gedaan. De Edge 840 met RS200 powermeterpedalen mee laten lopen. De waardes zaten continu bovenop elkaar, misschien 2-6w verschil.
Maar redelijk wat verschil dus bij 10-15 seconde waardes. Dat zou je wel merken bij 30-15’s (Rønnestad) denk ik?GWBoes schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:28:
Mijn neo 2T is gewoon spot on op de langere inspanningen. Vanaf 30s zit hij binnen 2% van de 4iiii
[Afbeelding]
Heb me ook bij JOIN aangemeld en voor vandaag gaf hij een FTP test op. Ik heb die training via TrainingPeaks in Zwift gedaan. Nu heb ik 2 vragen:
1. Hoe is de FTP-test bepaald? Ik heb een geschat FTP van 240w (beste 20 minuten waarde in een normaal ritje), maar de FTP-test begon na een flinke opwarming met 300w voor 20 minuten. Dat lijkt me toch geen realistische waarde? Heb het ook niet gehaald en moest steeds een tandje terug, maar de warming-up was dan achteraf gezien ook al veel te hoog? Uiteindelijk kwam ik uit op 257w voor 20 minuten.
2. Ik heb de training via TrainingPeaks in Zwift geladen en gedaan. Zwift synced met Strava, en die work-out ziet JOIN. Maar in JOIN stond ineens een heel andere voorgestelde training. Klopt het dat ik die dan handmatig moet toevoegen als training buiten het schema? Hij registreert hem ook niet als FTP test en de voorgestelde verbeterde waarden komen niet overeen met die uit TrainingPeaks. Het vreemde is ook dat als ik nu in JOIN kijk, hij een hele andere training voorstelt, alsof ik die FTP test helemaal niet heb gedaan?
Ik ben trouwens wel historisch slecht in mezelf pijn doen, het was al heel wat dat ik ‘m af heb gemaakt
In het verlengde daarvan: is het nu echt de bedoeling dat je dood van je fiets valt na die 20 minuten? Als het een voorspeller moet zijn van een waarde die je een uur kunt volhouden dan kan dat toch eigenlijk ook niet of zie ik dat verkeerd? Bij 5% minder vermogen nog 40 minuten kunnen door kunnen blijven gaan lijkt me dan wel een opgave. Of ligt dat aan mijn beperkte mogelijkheid om tot het gaatje te gaan
1. Hoe is de FTP-test bepaald? Ik heb een geschat FTP van 240w (beste 20 minuten waarde in een normaal ritje), maar de FTP-test begon na een flinke opwarming met 300w voor 20 minuten. Dat lijkt me toch geen realistische waarde? Heb het ook niet gehaald en moest steeds een tandje terug, maar de warming-up was dan achteraf gezien ook al veel te hoog? Uiteindelijk kwam ik uit op 257w voor 20 minuten.
2. Ik heb de training via TrainingPeaks in Zwift geladen en gedaan. Zwift synced met Strava, en die work-out ziet JOIN. Maar in JOIN stond ineens een heel andere voorgestelde training. Klopt het dat ik die dan handmatig moet toevoegen als training buiten het schema? Hij registreert hem ook niet als FTP test en de voorgestelde verbeterde waarden komen niet overeen met die uit TrainingPeaks. Het vreemde is ook dat als ik nu in JOIN kijk, hij een hele andere training voorstelt, alsof ik die FTP test helemaal niet heb gedaan?
Ik ben trouwens wel historisch slecht in mezelf pijn doen, het was al heel wat dat ik ‘m af heb gemaakt
@The Legend Het klinkt alsof je die FTP test hebt gedaan in ERG mode. Dat is sowieso niet de bedoeling eigenlijk. Als je vanuit Join de test naar Zwift had geëxporteerd (je krijgt dan een mail met de .zwo file, die je in de Zwift workout map zet) dan was ERG mode uit gegaan zodra de 20min start. Dan is het een kwestie van zo hard mogelijk trappen. Probleem hiermee is wel een beetje dat als je niet goed weet waar je staat, het heel moeilijk in te schatten is hoe hard je moet starten, zodat je niet volledig instort na 15 minuten.
Een 20 minuten test is wel jezelf tot het uiterste uitdagen ja. Ik weet bij mijn eerste test die ik ooit deed ik blij was dat ik weer thuis kwam. Maar nu ik veel getrainder ben, is het na zo'n test nog steeds even 5 minuten over het stuur hangen, maar daarna gaat het wel weer en kan ik vrij eenvoudig op m'n duur tempo verder.
Waarom Join nu een andere training weergeeft weet ik niet, gebruik ook geen TP dus wellicht dat daar iets verkeerd gaat? Zou je even contact op moeten nemen met support. Die reageren over het algemeen behoorlijk snel.
Een 20 minuten test is wel jezelf tot het uiterste uitdagen ja. Ik weet bij mijn eerste test die ik ooit deed ik blij was dat ik weer thuis kwam. Maar nu ik veel getrainder ben, is het na zo'n test nog steeds even 5 minuten over het stuur hangen, maar daarna gaat het wel weer en kan ik vrij eenvoudig op m'n duur tempo verder.
Waarom Join nu een andere training weergeeft weet ik niet, gebruik ook geen TP dus wellicht dat daar iets verkeerd gaat? Zou je even contact op moeten nemen met support. Die reageren over het algemeen behoorlijk snel.
Ik zou de eerste keer gewoon een ramp test doen in zwift. Die geeft een behoorlijk goede benadering van je ftp. Zeker als je zelf al zegt dat je niet heel goed bent in "doorduwen".
Die kan perfect met ERG aan. En erna zet je gewoon je ftp over in JOIN.
Die kan perfect met ERG aan. En erna zet je gewoon je ftp over in JOIN.
Beetje laat, maar bedankt voor de tip :)! Vandaag vervangen.. had sinds kort een tik in de crank en de oplossing werkt prima.-bolio- schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:16:
[...]
Vervelend dat de bike omgeruild moest worden, maar ook fijn dat Mantel daar goed aan meewerkte. Ik heb zelf de Tacx Neo Bike waar ik tevreden over ben. Aangezien jij ze allebei hebt gehad, ben ik wel een beetje nieuwsgierig hoe jij ze tov elkaar ervaart!
Een tip om in de gaten te houden bij de Neo Bike: zoals velen had ik ook last van een periodiek loslopende plastic pre-load cap in de linkercrank. Dit is te merken aan speling die onstaat in de crank, bij mij goed voelbaar als een "wiebel" op 12 uur in de linker crank bij ieder pedaal omwenteling. Ik heb het opgelost door de (te korte) plastic pre-load cap te vervangen door een (langere) aluminium versie van FSA. Vervangen is makkelijk:
- Pinch bolt aan zijkant linker crank losdraaien
- Plastic pre-load cap losdraaien
- Aluminium pre-load cap bevestigen en vastdraaien totdat speling uit crank is (typisch handvast)
- Pinch bolt vastdraaien, ik heb hem op 17nm gezet
Ik heb niet bewust de ERG modus aangezet, maar via JOIN de training naar TP gezet en vanuit Zwift dan de TP training ingeladen (zo wordt het ook uitgelegd door JOIN). Maar de test opbouw (bedacht door JOIN) klinkt wel alsof die ook bedoeld is om in ERG mode uit te voeren. Warming up bestond uit 10 minuten 190W bij 85-95RPM, 4 minuten 220W bij 85-95RPM en dan nog 2 minuten op 250 en 1 minuut op 270 en 1 minuut 280 geloof ik. Vervolgens 5 minuten op 150 en daarna 20 minuten op 300W en tenslotte 10 minuten op 150 uitfietsen. In ERG mode is dat wel makkelijk uit te voeren (gewoon trappen) behoudens dan mijn beperking om dat vermogen te halen. In die 20 minuten ben ik dus ook steeds teruggeschakeld tot ik halverwege op 245 uitkwam en daar heb ik op uitgefietst. Zal wel niet helemaal de bedoeling zijn geweest, maar was nog niet van plan dit heel snel nog een keer te doenPhydomir schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:33:
@The Legend Het klinkt alsof je die FTP test hebt gedaan in ERG mode. Dat is sowieso niet de bedoeling eigenlijk. Als je vanuit Join de test naar Zwift had geëxporteerd (je krijgt dan een mail met de .zwo file, die je in de Zwift workout map zet) dan was ERG mode uit gegaan zodra de 20min start. Dan is het een kwestie van zo hard mogelijk trappen. Probleem hiermee is wel een beetje dat als je niet goed weet waar je staat, het heel moeilijk in te schatten is hoe hard je moet starten, zodat je niet volledig instort na 15 minuten.
Ik heb zonet nog eens een FTP test gedaan, eerste keer sinds maart. Sinds januari was ik via Join bezig met als hoofddoel een Gran Fondo in mei. Ik heb eigenlijk altijd mijn eFTP gebruikt om mijn FTP aan te passen en in mei net voor die Gran Fondo zat ik op 279W (80kg, 1m95) Daarna heb ik nog flink wat gereden in de zomer om nog een Cyclo mee te doen einde augustus. Ik merkte dat ik na midden mei een beetje op een plateau bleef qua vorm, en ik denk dat ik net ontdekt heb waarom.
De FTP-test gaf nl. 296W aan en ik heb de laatste 4 weken niet meer zo heel veel gefietst, dus zal toch boven de 300W gezeten hebben. Ik heb dus mijn trainingschema telkens met een te laag FTP aangevat en zo niet veel beter geworden. Dus kinders.. doe regelmatig een FTP test. Het is een kreng en zegt lang niet alles, maar ik denk wel dat je er beter door kunt trainen.
Langs de andere kant; ik heb een racefiets sinds juni 22. Sinds begin dit jaar 162 fietstochten, 344u trainingsrit en +90FTP en 3,7W/Kg. Ben er best blij mee, alleen mijn vrouw heeft het sinds een paar maanden niet meer over “de” fiets maar “die” fiets dus zij is minder tevreden.
Ik kijk uit naar volgend jaar, waar ik wat buitenlandse Gran Fondo’s wil meerijden.
O ja en voor mensen die niet graag dogmatisch leven/trainen.. Join is toch echt wel dé manier om beter te worden. Hulde!
De FTP-test gaf nl. 296W aan en ik heb de laatste 4 weken niet meer zo heel veel gefietst, dus zal toch boven de 300W gezeten hebben. Ik heb dus mijn trainingschema telkens met een te laag FTP aangevat en zo niet veel beter geworden. Dus kinders.. doe regelmatig een FTP test. Het is een kreng en zegt lang niet alles, maar ik denk wel dat je er beter door kunt trainen.
Langs de andere kant; ik heb een racefiets sinds juni 22. Sinds begin dit jaar 162 fietstochten, 344u trainingsrit en +90FTP en 3,7W/Kg. Ben er best blij mee, alleen mijn vrouw heeft het sinds een paar maanden niet meer over “de” fiets maar “die” fiets dus zij is minder tevreden.
O ja en voor mensen die niet graag dogmatisch leven/trainen.. Join is toch echt wel dé manier om beter te worden. Hulde!
Ik laad trainingen ook via TrainingPeaks in Zwift vanuit Join. Je kan dan in Zwift Erg modus uitzetten als je je training selecteert (op schermpje binnen workout modus waar je in Zwift ook ftp kan aanpassen; join geeft trainingen namelijk door aan zwift als percentage van FTP).The Legend schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:14:
[...]
Ik heb niet bewust de ERG modus aangezet, maar via JOIN de training naar TP gezet en vanuit Zwift dan de TP training ingeladen (zo wordt het ook uitgelegd door JOIN). Maar de test opbouw (bedacht door JOIN) klinkt wel alsof die ook bedoeld is om in ERG mode uit te voeren. Warming up bestond uit 10 minuten 190W bij 85-95RPM, 4 minuten 220W bij 85-95RPM en dan nog 2 minuten op 250 en 1 minuut op 270 en 1 minuut 280 geloof ik. Vervolgens 5 minuten op 150 en daarna 20 minuten op 300W en tenslotte 10 minuten op 150 uitfietsen. In ERG mode is dat wel makkelijk uit te voeren (gewoon trappen) behoudens dan mijn beperking om dat vermogen te halen. In die 20 minuten ben ik dus ook steeds teruggeschakeld tot ik halverwege op 245 uitkwam en daar heb ik op uitgefietst. Zal wel niet helemaal de bedoeling zijn geweest, maar was nog niet van plan dit heel snel nog een keer te doen
@Cloclo100 Dank voor motiverend berichtje!
Ken JOIN niet, maar standaard FTP testen in zwift hebben altijd ERG mode. Het lijkt me ook nagenoeg onmogelijk om een FTP test te doen zonder ERG mode? Maar heb dan ook enkel ervaring met zwift.Phydomir schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:33:
@The Legend Het klinkt alsof je die FTP test hebt gedaan in ERG mode. Dat is sowieso niet de bedoeling eigenlijk.
Algemene vraag:
Heeft JOIN of andere trainingsschema's veel zin als je enkel 1x(soms 2x) per week op de indoortrainer zit? In het weekend zit ik ook nog nagenoeg altijd 2x op de MTB, maar daar is een schema volgen natuurlijk wel lastiger aangezien het ook veel afhankelijk is van het parcours.
Daarbij nog 1-2x per week padel, maar dat is een soort rust activiteit.
Merk wel dat mijn conditie beter is sinds ik 3x per week fiets en 1-2x padel dan toen ik 4-5x per week fietste. Toen had ik altijd vermoeide benen.
20 minuten op de dijk tegen de wind in, of heuvelop, gas geven is vrij effectief voor een ftp teststeel123 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:07:
[...]
Ken JOIN niet, maar standaard FTP testen in zwift hebben altijd ERG mode. Het lijkt me ook nagenoeg onmogelijk om een FTP test te doen zonder ERG mode? Maar heb dan ook enkel ervaring met zwift.
[...]
Ook binnen zwift is een 20 minuten test prima te doen zonder ERG, bijvoorbeeld de Alp op. Afhankelijk van je snelheid kan je misschien wel het uur volmaken
Dat ligt er aan welke FTP test je doet.steel123 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:07:
[...]
Ken JOIN niet, maar standaard FTP testen in zwift hebben altijd ERG mode. Het lijkt me ook nagenoeg onmogelijk om een FTP test te doen zonder ERG mode? Maar heb dan ook enkel ervaring met zwift.
De 20 minuten test moet je juist geen ERG modus doen (behalve tijdens warming up misschien).
Bij de ramp test moet het juist wel met ERG modus.
Een Zwift race van +- 20 km gebruiken als FTP test is ook leuk misschien? Heel de race volle bak, de andere deelnemers die in je wiel kunnen blijven zitten zullen erg dankbaar zijn.Roozzz schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:18:
[...]
Ook binnen zwift is een 20 minuten test prima te doen zonder ERG, bijvoorbeeld de Alp op. Afhankelijk van je snelheid kan je misschien wel het uur volmaken
Oh, dat doen die mensen die bij group rides ervandoor vliegen en nooit meer stilvallen?DialOut schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:23:
[...]
Een Zwift race van +- 20 km gebruiken als FTP test is ook leuk misschien? Heel de race volle bak, de andere deelnemers die in je wiel kunnen blijven zitten zullen erg dankbaar zijn.
Typisch ook nog met een vermogen waar Dumoulin trots op geweest zou zijn
Wat mij betreft voegt Join weinig toe bij 1x p/w (binnen) fietsen.steel123 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:07:
[...]
Algemene vraag:
Heeft JOIN of andere trainingsschema's veel zin als je enkel 1x(soms 2x) per week op de indoortrainer zit? In het weekend zit ik ook nog nagenoeg altijd 2x op de MTB, maar daar is een schema volgen natuurlijk wel lastiger aangezien het ook veel afhankelijk is van het parcours.
Daarbij nog 1-2x per week padel, maar dat is een soort rust activiteit.
Merk wel dat mijn conditie beter is sinds ik 3x per week fiets en 1-2x padel dan toen ik 4-5x per week fietste. Toen had ik altijd vermoeide benen.
Qua indoorfietsen vind ik sws Trainerroad iets verder dan Join, al geldt ook daarvoor dat 1x p/w geen meerwaarde biedt.
Kies dan zelf een workout voor die ene keer.
een schema volgens is wat mij betreft interessant vanaf 3 x per week of meer (4-5+ uur totaal)
Ik zou het nog simpeler maken. Alleen als je voelt dat je nog moe bent van een vorige keer fietsen heb je misschien een schema nodig.Prulleman schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:42:
een schema volgens is wat mij betreft interessant vanaf 3 x per week of meer (4-5+ uur totaal)
Anders is goed om gewoon lange ritten rustig aan te doen. De kortere mag wat feller en je zit goed.
ligt ook aan je kennis en ervaring, na 4 jaar trainerroad weet ik een stuk meer over wat ik aankan en wanneer ik over de grens ga. 4 jaar geleden, zonder trainings ervaring of uberhaubt ooit met power te hebben gereden was ik nooit zo ver gekomen zonder een schema/tool.Buitenspel schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:51:
[...]
Ik zou het nog simpeler maken. Alleen als je voelt dat je nog moe bent van een vorige keer fietsen heb je misschien een schema nodig.
Anders is goed om gewoon lange ritten rustig aan te doen. De kortere mag wat feller en je zit goed.
(en voor sommige werkt het ook goed als stok achter de deur, dat er gewoon een training in de kalender staat)
[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 24-10-2023 11:00 ]
Voor mij zou dat niet werken, ik zou dan de structuur missen en ik zou me een beetje verloren voelen (wat voor type training moet ik nu weer doen zou ik dan denken de hele tijd). Denk dat ook dit weer persoonlijk is. De een gaat goed op eigen inzicht, ruime mate van vrijheid en flexibiliteit en de ander gaat goed op structuur.Buitenspel schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:51:
[...]
Ik zou het nog simpeler maken. Alleen als je voelt dat je nog moe bent van een vorige keer fietsen heb je misschien een schema nodig.
Punt is dat als je goed op structuur gaat, 1x p/w fietsen met Join/TR alsnog weinig nut heeft omdat dit soort programma's juist goed zijn in de juiste variatie van type trainingen en trainingload over bepaalde periodes (inclusief periodization) aan te bieden. Dus met 1 p/w fietsen heeft Join dus sws geen zin.
Hoewel ik hierboven net zei de structuur te missen zonder Join/TR rijd ik nu wel even zonder Join/TR. Mijn planning is nu heel simpel rustig fietsen buiten en dan 1x p/w een goede interval workout binnen. Dit om de basis goed te houden en klein beetje de prikkel van intensiteit erin te houden (uit onderzoek is geblleken dat 1x per 7-10 dagen high intensity in base season erg goed is).
Vanaf januari dan weer echt heel gestructureerd netjes buiten en binnen m'n Join blokken doen.
Het hangt er dus naast je persoonlijke voorkeur ook nog vanaf in welke fase je zit in het jaar en ook in welke fase van je trainingsjaren (begin je net, of train je al lang, of zelfs heel lang etc).
Dat verschilt inderdaad wel per persoon. Ik heb Join alweer een tijdje niet meer open geklikt, dus dat was voor mij weer verspild geld.
Ik kan er juist weer niet tegen als zo'n schema mij bepaalde ritten op gaat leggen waar ik niet altijd zin in heb. Maar ik haal (voor mij) voldoende variatie uit de verschillende disciplines, MTB is sowieso al meer interval en ik heb het geluk dat er bij mij op fietsafstand rond Nijmegen nog wel wat leuke heuvels te vinden zijn, het is geen (k)Limburg maar goed genoeg om jezelf lekker op uit te kuren, dus dat scheelt ook wel. Daarnaast kan ik ook wel genieten van lekker rustig fietsen, vooral bij woon-werk maar ook op de ritten "tussendoor".
Ik kan er juist weer niet tegen als zo'n schema mij bepaalde ritten op gaat leggen waar ik niet altijd zin in heb. Maar ik haal (voor mij) voldoende variatie uit de verschillende disciplines, MTB is sowieso al meer interval en ik heb het geluk dat er bij mij op fietsafstand rond Nijmegen nog wel wat leuke heuvels te vinden zijn, het is geen (k)Limburg maar goed genoeg om jezelf lekker op uit te kuren, dus dat scheelt ook wel. Daarnaast kan ik ook wel genieten van lekker rustig fietsen, vooral bij woon-werk maar ook op de ritten "tussendoor".
Zelfs binnen de profs is er veel verschil over wat ze prettig vinden qua structuur en vrijheid (zie bijvoorbeeld Dumoulin).
Niet heel gek dus dat er voor ons amateurs geen eenduidig antwoord is op de vraag of Join / TR / structuur wel of niet goed / nuttig is.
Uiteindelijk denk ik dat bijna iedereen de meeste progressie kan boeken met gestructureerd trainen wat precies aangepast is op je eigen niveau.
MAAR, als gestructureerd trainen ervoor zorgt dat je geen zin meer hebt om te fietsen zorgt het juist voor een stap terug in je niveau. Want het áller belangrijkste blijft simpelweg regelmatig en consistent op de fiets te stappen. En dat doe je alleen als je er plezier in hebt.
Niet heel gek dus dat er voor ons amateurs geen eenduidig antwoord is op de vraag of Join / TR / structuur wel of niet goed / nuttig is.
Uiteindelijk denk ik dat bijna iedereen de meeste progressie kan boeken met gestructureerd trainen wat precies aangepast is op je eigen niveau.
MAAR, als gestructureerd trainen ervoor zorgt dat je geen zin meer hebt om te fietsen zorgt het juist voor een stap terug in je niveau. Want het áller belangrijkste blijft simpelweg regelmatig en consistent op de fiets te stappen. En dat doe je alleen als je er plezier in hebt.
Ik heb sinds een week een Tacx Flux2 fietscomputer. Helaas heb ik alleen geen hartslag weergave omdat mijn Garmin Venu horloge enkel Ant+ uitzend (met buiten fietsen geen probleem icm met mijn edge fietscomputer). Wat zouden jullie adviseren? Een Ant+ dongle kopen of een aparte hartslagmeter voor het binnen fietsen?
Zou altijd een HS band adviseren. Is nauwkeuriger dan een horloge.Gieter90 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:26:
Ik heb sinds een week een Tacx Flux2 fietscomputer. Helaas heb ik alleen geen hartslag weergave omdat mijn Garmin Venu horloge enkel Ant+ uitzend (met buiten fietsen geen probleem icm met mijn edge fietscomputer). Wat zouden jullie adviseren? Een Ant+ dongle kopen of een aparte hartslagmeter voor het binnen fietsen?
Ja ik ook. Kost ook niet zoveel en is wel betrouwbaar.
Ik heb verschillende horloges geprobeerd, niet een betrouwbare bron...Gieter90 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:26:
Een HS band is veel nauwkeuriger.
Zou het dan op ANT+ stick opzetten ivm batterijduur.
Bluetooth (zelfs BLE) trekt de HS vrij snel leeg.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Ik snap je, dank! Ik twijfel alleen of ik dan ook nog een Ant+ dongle ga kopen als ik ook al een HS band moet kopen. Kan je op een HS band ook ‘selecteren’ of hij Ant+ of Bluetooth moet uitzenden?raymondw schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:49:
[...]
Ik heb verschillende horloges geprobeerd, niet een betrouwbare bron...
Een HS band is veel nauwkeuriger.
Zou het dan op ANT+ stick opzetten ivm batterijduur.
Bluetooth (zelfs BLE) trekt de HS vrij snel leeg.
@Gieter90 De band heeft ANT of BT, of beide.
Als je een Wahoo neemt, dan zit er beide op. (check de specs
)
Vanaf AliE heb je wisselende modellen.
Ik heb momenteel Wahoo, Coospo en Xant, de eerste is beide en de andere alleen ANT.
Je kan een Wahoo bij Mantel kopen.
Voor minder koopt je een ANT dongle en Coospo/Xant op AE (Met CR2032, LION is duurder).
Als je een Wahoo neemt, dan zit er beide op. (check de specs

Vanaf AliE heb je wisselende modellen.
Ik heb momenteel Wahoo, Coospo en Xant, de eerste is beide en de andere alleen ANT.
Je kan een Wahoo bij Mantel kopen.
Voor minder koopt je een ANT dongle en Coospo/Xant op AE (Met CR2032, LION is duurder).
Met de korter wordende avonden vandaag de knoop door gehakt en een Zwift Hub One besteld voor mijn MTB. Ben benieuwd
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Ben ik hier de enige die geen hartslagband kan verdragen? Ik heb het intussen op en af 5* een poosje geprobeerd de voorbije 20 jaar, maar ik kan er niet om heen dat het als 'een stropdas' om de longen voelt.
Ik vind de nauwkeurigheid trouwens best meevallen; Garmin venue 4 ook, denk ik. Buiten dat je nu en dan eens een golfje ( max 5 HRM zou ik zeggen) omhoog en omlaag krijgt voor 5-30 seconden lijkt het gemiddelde mij gewoon juist.
Misschien ook verschillend bij andere personen. Maar ik zou net géén borstband aanraden (your milage my vary)
Ik vind de nauwkeurigheid trouwens best meevallen; Garmin venue 4 ook, denk ik. Buiten dat je nu en dan eens een golfje ( max 5 HRM zou ik zeggen) omhoog en omlaag krijgt voor 5-30 seconden lijkt het gemiddelde mij gewoon juist.
Misschien ook verschillend bij andere personen. Maar ik zou net géén borstband aanraden (your milage my vary)