Het grote fietskleding topic

Pagina: 1 ... 63 64 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-10 16:36

Flipmo

OMG !!

sapphire schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:30:
[...]

Zelf rijd ik met dit weer met een Gabba en nanoflex armstukken. Qua weer pak ik dan een dun of warm ondershirt. Mocht het heel koud worden kun je ook een langemouwen ondershirt onder de armstukken doen :+
Eventueel met wind nog een nekwarmer :)

Als het nog kouder word pak ik een jasje.

@Mistraller Nou ben ik wel benieuwd naar welke Ali bibs je goede ervaring hebt.
Mijn ervaring, wel van jaren geleden, is niet best :+
Ik heb er 3 van YKYWBIKE, zwart, donkerblauw en grijzig.
kosten zo tussen de 20 en 25 euro. Afhankelijk van de diverse aanbiedingen.
Fiets er geregeld ritten van 100km of meer mee.
Laatst de Strade Bianche Achterhoek nog a 114km.
Zeem vind ik erg prettig. Krijg geen last van mijn (dikke) reet ;)

De zwarte al 3 jaar in gebruik, blauwe 2 jaar en grijze 2 weken
Ik pak ze net zo graag uit de kast als de bioracer broek van de club.

Heb ooit een Spexcel gehad, maar die vond ik minder prettig. Die doe ik nu alleen aan op de Tacx. Daar ben ik met een uurtje toch wel klaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:55
sapphire schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:30:
[...]

@Mistraller Nou ben ik wel benieuwd naar welke Ali bibs je goede ervaring hebt.
Mijn ervaring, wel van jaren geleden, is niet best :+
Spexcel vond ik qua zeem er goed uitzien, maar kwam met mijn lange benen, dun lijf niet uit qua maat bij een lange bib. Niet mee gereden verder; retour gedaan. Lange bibs en jerseys is echt heel moeilijk met onze Nederlandse lijven.

Ik heb 2 Darevie broeken van AE, die zijn prima; kan ik prima een 100tje mee rijden. Ook nog een merkloze, maar dat ding heeft van die gelpadding als zeem, die zou ik mijden.

Maar goed ik ben niet heel merkvast ook verder, ik heb verder Craft, Castelli, Sportful en B'Twin. Wat maar in de aanbieding was.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Mijn vrouw rijdt ook met ondergoed, van die dunne naadloze hipsters. Dat is een groot verschil met herenslips.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35
Mistraller schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:35:
[...]

Mijn vrouw rijdt ook met ondergoed, van die dunne naadloze hipsters. Dat is een groot verschil met herenslips.
maar waarom...? het is gewoon bedoeld zonder..
dit is natuurlijk wel bedoeld als 1e laag,. met het idee dat je er nog een laag overheen doet. Bij die 2e laag moet je nog steeds op naden etc letten, maar schuren zal het alleen als het niet goed op zijn plek blijft zitten.

Het voordeel van een bib short is dat het in principe goed blijft zitten ongeacht omstandigheden en dat is wel essentieel.

Voor mountainbikers die met baggy rondrijden is een "onderbroek met zeem" of een "liner" best gebruikelijk
https://enduro-mtb.com/en/mtb-padded-shorts-test/

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
Prulleman schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:16:
[...]

maar waarom...? het is gewoon bedoeld zonder..
Vrouwen.

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-10 10:11
Euh...........🤔

Maarre dat bretels en wc verhaal.
Ik gebruik sinds een tijdje een liberpee en dat gaat prima met een bib met bretels en tijdens het fietsen.
Met de 11stedentocht stonden er rijen bij damestoilet en deze waren erg ranzig en toen ben ik met mijn liberpee in een plaskruis gaan staan.
No problemo en ideaal.

En met sommige gravelroutes ook handig want soms kom je weinig horeca tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
rinslll schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:33:
[...]

Euh...........🤔

Maarre dat bretels en wc verhaal.
Ik gebruik sinds een tijdje een liberpee en dat gaat prima met een bib met bretels en tijdens het fietsen.
Met de 11stedentocht stonden er rijen bij damestoilet en deze waren erg ranzig en toen ben ik met mijn liberpee in een plaskruis gaan staan.
No problemo en ideaal.

En met sommige gravelroutes ook handig want soms kom je weinig horeca tegen.
I know maar mijn vrouw vind het idee gewoon niet prettig en ergens snap ik dat anno 2025 goed. En dan is er ook nog die week in de maand; en ja, daar heb je dingen met een touwtje voor, maar toch, ik snap het.

Wat bretels betreft, het zit gewoon niet lekker zegt ze en dan vooral aan de bovenkant dus (iets met cupmaat en zo).
Nu fietst ze altijd solo verder dus als ze moet gaat ze gewoon het bos in.

Bovenal heeft ze lak aan "het hoort zo" en zit ze gewoon op haar fiets zoals ze zelf het fijnste fietst. O+

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:40

McMiGHtY

- burp -

Flipmo schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:13:
[...]

Ik heb er 3 van YKYWBIKE, zwart, donkerblauw en grijzig.
kosten zo tussen de 20 en 25 euro. Afhankelijk van de diverse aanbiedingen.
Fiets er geregeld ritten van 100km of meer mee.
Laatst de Strade Bianche Achterhoek nog a 114km.
Zeem vind ik erg prettig. Krijg geen last van mijn (dikke) reet ;)

De zwarte al 3 jaar in gebruik, blauwe 2 jaar en grijze 2 weken
Ik pak ze net zo graag uit de kast als de bioracer broek van de club.

Heb ooit een Spexcel gehad, maar die vond ik minder prettig. Die doe ik nu alleen aan op de Tacx. Daar ben ik met een uurtje toch wel klaar mee.
Dus als we iemand met zoiets zien rijden ben jij het?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

McMiGHtY schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:04:
[...]

Dus als we iemand met zoiets zien rijden ben jij het?
Neen.. mijn broeken zijn goedkoper, en hebben de text in de band op je been staan, niet "verticaal" ;)

zo dus

en dat zijn ook de kleuren die ik heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Da's eeuhm, geen geld. Naja, sommige mensen kunnen echt alles hebben qua fietsbroek en anderen zijn wat gevoeliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:23
McMiGHtY schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:43:
Da's eeuhm, geen geld. Naja, sommige mensen kunnen echt alles hebben qua fietsbroek en anderen zijn wat gevoeliger.
Duur betekent niet goed of beter voor gevoelige mensen. Net als dat goedkoop niet per se betekent dat het voor mensen met een stalen huid is. Ik merk vooral vooral verschil in naden en afwerking tussen mijn goedkope futurumbroeken en assos. Qua stof of zeem maakt het mij weinig uit

[ Voor 16% gewijzigd door 418O2 op 10-10-2025 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Dat is helemaal waar. Heb van Mantel een fietskleding set gewonnen (ja.. alweer wat gewonnen vorig jaar..)
Die was van Calobra, maar wat een verschrikkelijke broek is dat.. Die normaal 80 euro kost.
ritjes van 50km gaan nog.. langer is niet te doen. Pasvorm is ook gewoon niet fijn.
Net als dat shirtje van hen.. ook net niet..

De zeem van die Chinese broek vind ik persoonlijk erg prettig.
echt prima kwaliteit. Blijft ook erg goed na 3 jaar dragen.
Maat die ik heb is EU L, mocht je willen vergelijken

Wat 418O2 zegt dus..
(de YKYWbike broeken zijn echt netjes afgewerkt.. niks op aan te merken)

[ Voor 6% gewijzigd door Flipmo op 10-10-2025 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:10

DDX

Tja belangrijkste verschil is gewoon pasvorm en voor mij persoonlijk ook lengte van broek.
En een duurdere broek wilt niet zeggen dat pasvorm ook ok is.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-10 16:50

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Flipmo schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:54:
De zeem van die Chinese broek vind ik persoonlijk erg prettig.
echt prima kwaliteit. Blijft ook erg goed na 3 jaar dragen.
Maat die ik heb is EU L, mocht je willen vergelijken
Ivm die EU L = Hoe groot, hoe zwaar licht en hoe oud (bij 50+ zoals ik zitten de kilo's ergens anders :| ) bent u als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

jorrefunk schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:19:
[...]

Ivm die EU L = Hoe groot, hoe zwaar licht en hoe oud (bij 50+ zoals ik zitten de kilo's ergens anders :| ) bent u als ik vragen mag?
heb je ff een DM gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:39
Sommige dingen zijn te geheim om hier te delen? :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

guapper schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:45:
Sommige dingen zijn te geheim om hier te delen? :+
Als je het zo graag wil weten O-) .. dacht dat ik met mijn kop herkenbaar op de foto zou staan..
Maar dat is niet het geval haha..
Dus kan gerust een foto plaatsen :+
(al heb ik al aardig wat Tweakers gezien bij social rides ;) dus who cares )

175cm, 89kg en 46 jaar.
Maat van de broek is EU L

Had het strade bianche Achterhoek shirt gekocht. Hoorde 2 weken voor de tocht van mijn fietsmaat dat hij bij bioracer de grijze broek erbij besteld had.
Ik dus snel bij Ali deze broek besteld waarvan ik al een zwarte en donkerblauwe had, en met een week had ik hem in huis. Broek van hem had de kleur van de mouwen. Die van mij de kleur van de baantjes in de mouwen :)

(alleen 20 euro vs 65 euro aan verschil in de prijs)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDaZyXtOV-JxOytrBSObj7lOi2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxznGEk83pPLkW9lPX189eQ6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Flipmo op 10-10-2025 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
Ik weeg ongeveer hetzelfde, maar ben 20cm langer en heb geen kont. Kledingmaten van AE gaan voor mij geen succes zijn vrees ik. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FFW
  • Laatst online: 23:19

FFW

Heeft er iemand adviezen mbt Augmented reality sportbrillen ? Ik zoek iets dat de route en sensoren kan projecteren. Het idee om bv de route als een streep op de weg of pijl in de bril te projecteren (dead space locator) lijkt me praktischer dan naar beneden op het wahoo schermpje te kijken.

Modellen :
ENGO 2 Photochromic
Oakley meta
Xreal one pro
Bmw motorrad smartglass , niet een sportbril

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoQ4c6-k7uFQW6S2SZwXc8anCpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5Px2xNt6IKMVZt3YatewAYX.jpg?f=fotoalbum_large
Engo heeft geen routenavigatie ?Is compatible met garmin. Niet met wahoo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfpK81jLL1kC5trMqrQGXGJM_wg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8OZwjoaqqS8me5Ixbl6CyF8G.webp?f=fotoalbum_large
Bmw heeft routenavigatie, maar gericht op gemotoriseerde fietsen.

Uit de reviews maak ik op dat men fietscomputers blijft gebruiken om de rit te registreren, terwijl de telefoon nodig is maar in de achterzak kan blijven.

Als ik op vinted en marktplaats kijk worden de meeste ar brillen direkt na aankoop verkocht..impulsaankoop, 1 x gebruikt etc dus dat is wel een indicatie van hoe praktisch zo'n bril in de werkelijke wereld is :) wat in tegenspraak is met wat de youtube influencers adviseren (suuuupeerhandig Gebruik het al mijn hele leven !)

Edit Ik heb een Engo2 op vinted besteld om te testen , voor die 160 euro raak ik het ook wel weer kwijt

[ Voor 32% gewijzigd door FFW op 12-10-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19:32
FFW schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:13:
Heeft er iemand adviezen mbt Augmented reality sportbrillen ? Ik zoek iets dat de route en sensoren kan projecteren. Het idee om bv de route als een streep op de weg of pijl in de bril te projecteren (dead space locator) lijkt me praktischer dan naar beneden op het wahoo schermpje te kijken.

Modellen :
ENGO 2 Photochromic
Oakley meta
Xreal one pro
Bmw motorrad smartglass , niet een sportbril

[Afbeelding]
Engo heeft geen routenavigatie ?Is compatible met garmin. Niet met wahoo.

[Afbeelding]
Bmw heeft routenavigatie, maar gericht op gemotoriseerde fietsen.

Uit de reviews maak ik op dat men fietscomputers blijft gebruiken om de rit te registreren, terwijl de telefoon nodig is maar in de achterzak kan blijven.

Als ik op vinted en marktplaats kijk worden de meeste ar brillen direkt na aankoop verkocht..impulsaankoop, 1 x gebruikt etc dus dat is wel een indicatie van hoe praktisch zo'n bril in de werkelijke wereld is :) wat in tegenspraak is met wat de youtube influencers adviseren (suuuupeerhandig Gebruik het al mijn hele leven !)

Edit Ik heb een Engo2 op vinted besteld om te testen , voor die 160 euro raak ik het ook wel weer kwijt
Interessant, waar laat je weten hoe dit bevalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW

FFW

gewoon hier? ik heb inmiddels een aardige brillenverzameling en draag ze eigenlijk nooit omdat ik het wahoo schermpje dan slechter kan zien (ik heb - 1.5) . Dat is nog lastiger met gepolariseerde glazen. Mijn sportbril op sterkte draag ik dus echt helemaal nooit.
Dus wie weet, misschien is een AR bril wel heel handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
@FFW Die Engo heeft de pogo-pins wel wat onhandig gepositioneerd. Komt nogal veel huidvet en zweet, vraag me af of dat op de lange duur geen issues geeft. Nu hebben veel/alle sporthorloges dat ook, maar je pols zweet minder dan je hoofd denk ik.

Is een bril met inserts voor correctie of contactlenzen niet handiger?

Persoonlijk lijkt het me niet prettig om constant alles in mijn blikveld te hebben, maar dat ben ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW

FFW

volgens mij moet je naar links boven kijken om de HUD te zien. Het lijkt alleen met garmin te werken al is er ook een link met Strava

De inserts bril heb ik en draag ik nooit omdat de bril vrij zwaar is en men op een racefiets niet recht naar voren kijkt maar meer van onder je wenkbrauwen. en dan kijk ik dus tegen de rand van de (kleine) insert aan. Dat had de opticien kunnen weten maar die koos er voor om de bril af te stellen op recht vooruit kijken.

[ Voor 24% gewijzigd door FFW op 12-10-2025 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
Hoe had de opticien dat kunnen weten?

Ik was in de veronderstelling dat het de tandartsen zijn die alles weten over prijzige racefietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW

FFW

De bril is onbruikbaar want a) middelpunt zit te laag en b) gepolariseerd glas waardoor ik de fietscomputer niet kan aflezen. Als klant kan ik dat niet weten bij aanschaf van een eerste fietsbril, dus reken ik op de expertise van de opticien. zo'n bril op sterkte kost namelijk 300,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Dan zit de polarisatie in de verkeerde orientatie. Ik zag zoiets laatst ook bij de cover van een alarm-kastje. Op m'n Wahoo gelukkig niet eerder gezien.
We vervelend i.d.d. wanneer je steeds je hoofd onder 90 graden schuin moet houden om je scherm af te kunnen lezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-10 16:12

Grin

Ride si sapis.

Hangt blijkbaar ook van je fietscomputer/scherm af want nagenoeg al mijn brillen zijn gepolariseerd en ik kan echt altijd alles lezen. Garmin 1040 maar ook met de 830 nooit een issue gehad...

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 20:42
FFW schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:18:
De bril is onbruikbaar want a) middelpunt zit te laag en b) gepolariseerd glas waardoor ik de fietscomputer niet kan aflezen. Als klant kan ik dat niet weten bij aanschaf van een eerste fietsbril, dus reken ik op de expertise van de opticien. zo'n bril op sterkte kost namelijk 300,-
Dure les!

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:20
Grin schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:28:
Hangt blijkbaar ook van je fietscomputer/scherm af want nagenoeg al mijn brillen zijn gepolariseerd en ik kan echt altijd alles lezen. Garmin 1040 maar ook met de 830 nooit een issue gehad...
Volgens mijn laatste opticien heb je dan geluk want ze kon niet voorspellen hoe de gepolariseerde laag in het glas komt en of dat dan betekende dat je je scherm wel of niet kan zien. Als je je bril kantelt of op zn kop houdt zie je dat effect. Ik heb er gelukkig ook weinig tot geen last van bij het aflezen.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Als je niet weet hoe die laag is gepositioneerd, heb je er niets aan. Dan ben je beter af zonder.
De polariserende laag wordt gebruikt om schitteringen weg te nemen. Als de polariserende laag / het glas 90 graden gedraaid is, werkt dat dus niet. Of zelfs averechts, doordat een oppervlak ondoorzichtig wordt (letterlijk: zwart).
Maar dat kan dus ook aan het materiaal/afdekglas van je fietscomputer liggen.
Bij mijn Wahoo heb ik geen probleem, maar andere afdekschermen zoals dat van een alarminstallatie op kantoor wel, en kan ik het scherm niet aflezen omdat het zwart wordt wanneer ik de bril draag.

Raar spul.

[ Voor 30% gewijzigd door guapper op 13-10-2025 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:00

sapphire

Die-hard pruts0r

Hier ook geen problemen met mijn Bolt V2 en een gepolariseerde Ray-Ban. Mijn Oakley weet ik niet of die gepolariseerd is.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:31
Een vertrekkende collega is ontzettend fiets-fan (mountainbike + racefiets + gravel). We willen hem iets cadeau doen (€100), maar heel veel cadeaus zijn ontzettend afhankelijk van persoonlijke voorkeur (zeker kleding).
Iemand hier een de gouden tip, zoals een populaire webshop waar we een cadeaubon voor kunnen halen? Ik heb er 0 verstand van, en wil 'm ook niet opschepen met een cadeaubon van een waardeloze webshop :)
Ander (tastbaar) cadeau mag ook, maar dan wel iets waar we zeker van weten dat ie er iets mee kan ;)

[ Voor 10% gewijzigd door MisterMailman op 14-10-2025 10:36 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-10 16:50

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Futurumshop, Mantel, ... met dat soort bonnen zou ik ook blij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-10 15:00
@Flipmo Knelt die broek je bovenbeenspieren (ik moet nog een paar jaar trainen om dat te bereiken volgens mij) niet af? Lijkt iig wel een beetje zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
MisterMailman schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:34:
Een vertrekkende collega is ontzettend fiets-fan (mountainbike + racefiets + gravel). We willen hem iets cadeau doen (€100), maar heel veel cadeaus zijn ontzettend afhankelijk van persoonlijke voorkeur (zeker kleding).
Iemand hier een de gouden tip, zoals een populaire webshop waar we een cadeaubon voor kunnen halen? Ik heb er 0 verstand van, en wil 'm ook niet opschepen met een cadeaubon van een waardeloze webshop :)
Ander (tastbaar) cadeau mag ook, maar dan wel iets waar we zeker van weten dat ie er iets mee kan ;)
https://www.wielervoeding...ingnl-kadobon,6751.html#p

zou ik wel blij mee zijn iig

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

AMD1800 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:42:
@Flipmo Knelt die broek je bovenbeenspieren (ik moet nog een paar jaar trainen om dat te bereiken volgens mij) niet af? Lijkt iig wel een beetje zo.
Ik heb er geen last van.. het zit wel strak, maar niet TE zeg maar :)
Heb ook gewoon dikke poten, net als de rest van mijn lijf.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:20
guapper schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:42:
Als je niet weet hoe die laag is gepositioneerd, heb je er niets aan. Dan ben je beter af zonder.
De polariserende laag wordt gebruikt om schitteringen weg te nemen. Als de polariserende laag / het glas 90 graden gedraaid is, werkt dat dus niet. Of zelfs averechts, doordat een oppervlak ondoorzichtig wordt (letterlijk: zwart).
Maar dat kan dus ook aan het materiaal/afdekglas van je fietscomputer liggen.
Bij mijn Wahoo heb ik geen probleem, maar andere afdekschermen zoals dat van een alarminstallatie op kantoor wel, en kan ik het scherm niet aflezen omdat het zwart wordt wanneer ik de bril draag.

Raar spul.
Ik denk dat ik het niet goed uitleg. Maar ze kon dus niet voorspellen of ik mijn Garmin scherm zou kunnen zien. In de praktijk geen last van gelukkig, maar bij andere schermen wel. Als ik bij die schermen mijn hoofd dan 45 graden draai, werkt het wel. Vast wel wat science mensen hier die snappen hoe dit werk, maar ik niet ;)

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-10 17:27
Hele stomme vraag maar wat is het verschil tussen Thermal en deep winter bij fietskleding? Ik heb een korte en lange bibs die zijn gevoerd (met een bontje) voor als het kouder wordt. De Jersey die ik heb heet dan weer thermal. Zit er daadwerkelijk verschil in of is het puur commercie/branding/totale willekeur van merken en ontbreekt het aan een standaard?

Afgelopen rit merkte ik dat ik mezelf te warm had aangekleed waardoor ik niet optimaal op de fiets zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
mr.DJ95 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:31:
Hele stomme vraag maar wat is het verschil tussen Thermal en deep winter bij fietskleding? Ik heb een korte en lange bibs die zijn gevoerd (met een bontje) voor als het kouder wordt. De Jersey die ik heb heet dan weer thermal. Zit er daadwerkelijk verschil in of is het puur commercie/branding/totale willekeur van merken en ontbreekt het aan een standaard?

Afgelopen rit merkte ik dat ik mezelf te warm had aangekleed waardoor ik niet optimaal op de fiets zat.
Deep winter is vaak sub-zero kleding. Laagjes is vaak het veiligst, bijvoorbeeld een overjasjes/schoenen die je uit kan doen als het warmer wordt of als je het zelf warmer krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
418O2 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:36:
[...]

Deep winter is vaak sub-zero kleding. Laagjes is vaak het veiligst, bijvoorbeeld een overjasjes/schoenen die je uit kan doen als het warmer wordt of als je het zelf warmer krijgt.
Duidelijk! Mijn aanname is dan dat Thermal een beetje tussen de 5 en 10 graden geschikt is, klopt dat? Vind het in zo'n week als dit wel lastig kleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
mr.DJ95 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:07:
[...]

Duidelijk! Mijn aanname is dan dat Thermal een beetje tussen de 5 en 10 graden geschikt is, klopt dat? Vind het in zo'n week als dit wel lastig kleden.
ja dat is wel ongeveer zo. Maar het ligt ook aan jezelf, gevoelstemp, ga je bunkerhard intervallen rammen of vogeltjes kijken...

Ik opteer altijd voor laagjes. Als je overschoenen, een vestje en een buff (voor je nek) hebt dan kan je best wat spelen met temperatuurregulatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
418O2 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:09:
[...]

ja dat is wel ongeveer zo. Maar het ligt ook aan jezelf, gevoelstemp, ga je bunkerhard intervallen rammen of vogeltjes kijken...

Ik opteer altijd voor laagjes. Als je overschoenen, een vestje en een buff (voor je nek) hebt dan kan je best wat spelen met temperatuurregulatie
Thanks voor je hulp, stoute schoenen aangetrokken en een MAAP Team Evo Thermal Bib Tight besteld. Was mooi in de aanbieding van 290 voor 175 in precies de juiste maat en geschikt voor temperaturen tussen de 6 en 16 graden. Als het kouder wordt kan ik nog naar de Deep winter bib van PNS ( :+ ) die hier in de garage hangt. Qua bovenlaagjes kan ik me inmiddels wel redden, al zal ik nog even wachten met thermal ondershirts totdat het echt koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
mr.DJ95 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:39:
[...]

Thanks voor je hulp, stoute schoenen aangetrokken en een MAAP Team Evo Thermal Bib Tight besteld. Was mooi in de aanbieding van 290 voor 175 in precies de juiste maat en geschikt voor temperaturen tussen de 6 en 16 graden. Als het kouder wordt kan ik nog naar de Deep winter bib van PNS ( :+ ) die hier in de garage hangt. Qua bovenlaagjes kan ik me inmiddels wel redden, al zal ik nog even wachten met thermal ondershirts totdat het echt koud is.
Ik ben erg fan van de Futurum merino baselayers. Die hebben korte, lange en lange dikke voor als het echt koud wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX

DDX

Groot nadeel van de futurum baselayers dat ze zo absurd lang zijn, zelfs maatje xs die ik draag komt eigenlijk te laag uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
DDX schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:21:
Groot nadeel van de futurum baselayers dat ze zo absurd lang zijn, zelfs maatje xs die ik draag komt eigenlijk te laag uit.
Ik heb een heel lang bovenlijf dus het is mij niet opgevallen. Beetje langer is ook wel prettig voor de koudere periodes vind ik persoonlijk. Geen koudeval :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Beetje lang is prima, maar als ondershirt over je heup heen valt is mij te lang eigenlijk.
Helemaal als je dan bedenkt dat xs kleinste maat is, hou moet die dan wel niet vallen bij mensen waarvoor ze de xs eigenlijk in de markt zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:51
DDX schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:50:
Beetje lang is prima, maar als ondershirt over je heup heen valt is mij te lang eigenlijk.
Helemaal als je dan bedenkt dat xs kleinste maat is, hou moet die dan wel niet vallen bij mensen waarvoor ze de xs eigenlijk in de markt zetten ?
Die kunnen ze als nachtjapon/ochtendjas gebruiken bij het bikepacken! multi-purpose :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
DDX schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:50:
Ik heb met al hun kleding het idee dat ze wat meer focussen op Nederlandse bouw dus dat het wat groter valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FFW

FFW

edit : ik ben in 1 maand van Bolt 1, naar Roam v2 naar Garmin 1040 gegaan.

De engo2 sportbril met HUD is goed gebalanceerd en zit comfortabel. Hij verbindt eenvoudig met de telefoon app en eenvoudige ANT sensoren. Ik heb een garmin horloge nodig bij het rennen, of een garmin fietscomputer bij het fietsen. (ik heb momenteel een polar horloge en een wahoo computer, die zonder bril hartstikke goed werken)
De Hud is met een handbeweging via de neussensor aan of uit te zetten. Helaas heb ik een bril op sterkte en kan ik de kleine lettertjes op de HUD slecht lezen, als ik mijn ogen wat knijp gaat het net. Maar goed, zonder garmin fietscomputer heb ik er weinig aan dus die is besteld
Heeft de HUD zonder routeaanwijzingen meerwaarde? Mijn antwoord is Nee :)

[ Voor 6% gewijzigd door FFW op 17-10-2025 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW

FFW

Ik heb een mooi maar relatief groot hoofd (61cm) en ik heb al heel wat helmen gekocht die me niet staan. De enige helm die redelijk passend zit is de Abus gamechanger, maar die heeft alleen padding aan de voorkant en op mijn achterhoofd zit die niet zo lekker.
ik ben op zoek naar een fietshelm die laag op het hoofd zit en aan de zijkanten niet te veel uitsteekt. Iets echt compacts dus. Ik geef niks om MIPS. Helmen die ik al gekocht heb :

Decathlon helm : geen paddestoel, maar zit te hoog op mijn hoofd
Abus gamechanger II : geen paddestoel maar te weinig padding achterop
Kask Mojito 3 : een echte paddestoel die ook erg hoog zit
Giro vanquish aero : echt een enorme paddestoel

welke fietshelm offert veiligheid op voor goede looks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
FFW schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:08:
Ik heb een mooi maar relatief groot hoofd (61cm) en ik heb al heel wat helmen gekocht die me niet staan. De enige helm die redelijk passend zit is de Abus gamechanger, maar die heeft alleen padding aan de voorkant en op mijn achterhoofd zit die niet zo lekker.
ik ben op zoek naar een fietshelm die laag op het hoofd zit en aan de zijkanten niet te veel uitsteekt. Iets echt compacts dus. Ik geef niks om MIPS. Helmen die ik al gekocht heb :

Giro Syntax? Trek Velocis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW

FFW

dank je wel, het zijn beide MIPS helmen en die zijn daardoor groter dan ze hoeven te zijn. De persfoto's laten het altijd kleiner lijken dan het is (alsof het een glad kapsel is, maar kijk je van voren dan toont het de lelijke waarheid). Ik zoek iets dat echt om het hoofd zit met minimale ruimte tussen hoofd en helm. Zoekopdrachten op minimalistic helmet of small helmet leveren helaas niks bruikbaars op.

hier wel een grappige discussie waarom nederlanders geen fietshelm op een stadsfiets dragenhttps://bicycledutch.word...le-helmets-the-dutch-way/

edit : waarom draag ik een helm : ik draag deze voornamelijk in gezamenlijke tourtochten waarin de kans om te vallen groter wordt dan normaal, dit door het onvoorspelbare weggedrag van andere fietsers. Ik bescherm daarmee voornamelijk mijn gezicht en handen. Mijn hersens worden namelijk al beschermd door mijn schedel.

[ Voor 39% gewijzigd door FFW op 22-10-2025 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Optisch doet een fietsbril ook best een hoop, ik weet niet of je de helmen zonder bril past, maar dat ziet er altijd sneller paddestoel-like uit dan met bril.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-10 09:25

DeFeCt

je wéét toch

FFW schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:59:
dank je wel, het zijn beide MIPS helmen en die zijn daardoor groter dan ze hoeven te zijn. De persfoto's laten het altijd kleiner lijken dan het is (alsof het een glad kapsel is, maar kijk je van voren dan toont het de lelijke waarheid). Ik zoek iets dat echt om het hoofd zit met minimale ruimte tussen hoofd en helm. Zoekopdrachten op minimalistic helmet of small helmet leveren helaas niks bruikbaars op.

hier wel een grappige discussie waarom nederlanders geen fietshelm op een stadsfiets dragenhttps://bicycledutch.word...le-helmets-the-dutch-way/

edit : waarom draag ik een helm : ik draag deze voornamelijk in gezamenlijke tourtochten waarin de kans om te vallen groter wordt dan normaal, dit door het onvoorspelbare weggedrag van andere fietsers. Ik bescherm daarmee voornamelijk mijn gezicht en handen. Mijn hersens worden namelijk al beschermd door mijn schedel.
Heb een POC besteld, maar die had hetzelfde paddestoel probleem dat jij beschrijft, heb nu een MET en ben erg tevreden met de looks, dat MIPS ervoor zorgt dat de helm groter is dan hij zou moeten zijn is volgens mij millimeter werk, misschien kun je dan beter voor een klassieke worstenhelm gaan. Maar als je er van overtuigd bent dat je schedel voldoende bescherming biedt zou ik gewoon lekker geen helm opzetten 8)7

Overigens wel erg benieuwd naar de redenatie hoe een helm je handen beschermt

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
stevens20 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:09:
Thnx voor de adviezen, ik vind het nog steeds een lastige. PH klinkt wel fijn, maar is het dat ook, switcht het snel genoeg, is het donker en licht genoeg of is een bril met meerdere lenzen een betere optie? Soms even kijken welke ik gebruik is ook een optie. Voor de prijs van een Oakley kan ik drie andere brillen kopen die samen ook het hele spectrum coveren. Ik vind het een moeileijke keus.

Zit nu te denken aan een PH bril die dik binnen het budget past en er san nog een voor de echt zonnige ritten te doen. Dan heb je mooi een prima avond-bril en een vollebak zon bril.
Toevallig was ik afgelopen weekend in een Oakley store, waar ik naar een transparante bril stond te kijken.
Totdat de verkoper van dienst er met een UV pennetje over straalde, en de bril binnen 15 seconden donker werd.
Dat is toch wel andere koek dan die lenzen van AE.
De monturen voelen ook erg solide aan. Ik begrijp nu wat beter waar het prijsverschil in zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-10 20:21
guapper schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:59:
[...]

Toevallig was ik afgelopen weekend in een Oakley store, waar ik naar een transparante bril stond te kijken.
Totdat de verkoper van dienst er met een UV pennetje over straalde, en de bril binnen 15 seconden donker werd.
Dat is toch wel andere koek dan die lenzen van AE.
De monturen voelen ook erg solide aan. Ik begrijp nu wat beter waar het prijsverschil in zit..
Grappig, ik heb namelijk de Oakley die ik in huis had teruggestuurd en ingewisseld voor een paar Decathlon brillen. Daar heb ik nu meermaals mee gefietst en ben ik erg tevreden over. Voelt voor mij beter dan de Oakley die kraakte en erg ver van mijn gezicht stond en te groot voelde.

Het verkleuren zal ongetwijfeld sneller gaan maar ik heb er nog geen hinder van ondervonden dat deze langzamer zou zijn.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller

Ik heb zelf niet het idee dat mips een helm groter maakt, dat laagje is maar heel dun toch?
De reden voor een helm is inderdaad vaak wel het gedrag van andere weggebruikers, maar aangereden worden door een auto is toch echt een slag heftiger.

Verder beschermt je schedel je hersenen niet zo goed als je zou denken. Ik heb in mijn vriendenkring meerdere mensen met permanent hersenletsel door een klap op het hoofd. Mijn schoonvader had een schedelfractuur toen hij een blackout kreeg na een pittig klimmetje in Limburg.

Maar goed, MIPS zou ik ook niet meteen zien als pré.

Ik heb zelf "gewoon 58"
- Giro Syntax (geen mips)
- BBB Cycling Dune 2 (mips) (mtb helm)
En nog een goedkope lidl helm maar dat vind ik zelf al een paddenstoel :P

Bij een MTB helm kan je natuurlijk ook meestal de klep eraf halen, en omdat de klep de helm optisch langer maakt oogt ie ook anders.

Ik vind de syntax in elk geval een best aardige helm.

Bovenal, een helm is altijd een paddenstoel; tenzij je een full-face neemt :+

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW

FFW

Fietshelmen lijken allemaal te groot, geen idee waarom, dit terwijl skatehelmen al veel compacter zijn. ik zocht net op "beanyhelm" voor motorrijders en die zijn wel betrekkelijk dun.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sr-3iiPwwQ6xrNR2GLStWud05Zo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/e4Lt37NjN3dfYzBmb2Cuu6dE.jpg?f=user_large

En een Mtb beany van rockbros

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJFKVggd-ByksAKE6mY8dO1drNg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fE8eJUNxp1OvHCiibkLLMXuk.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door FFW op 22-10-2025 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

FFW schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:48:
Fietshelmen lijken allemaal te groot, geen idee waarom, dit terwijl skatehelmen al veel compacter zijn. ik zocht net op "beanyhelm" voor motorrijders en die zijn wel betrekkelijk dun.

[Afbeelding]
Waarschijnlijk omdat skateboarden iets minder snel gaat?
Ik snap je probleem hoor, ik zit aan de ondergrens van de maat L helmen. Dus M zit niet fijn en past geen helmmutsje meer onder voor de winter en L is gewoon groot maarja past wel goed.

Ik had ooit een Carrera helm die was niet zo paddestoel in mijn gedachte maar alle helmen die ik daarna gepast heb wel; Decathlon, Met, Kask en mijn huidige Lazer Genesis ook.
Het is niet anders en ik heb me er bij neergelegd, de Genesis vind ik erg mooi, past goed bij de look die ik voor ogen had en zit goed met mijn enorme Oakley Sutro :+
Na een mand zie het zelf amper meer :+

Net even wat recente foto’s van mezelf op de fiets teruggekeken en daar valt het me erg mee terwijl alanine de spiegel van voren kijk het écht wel een paddo is. Bij andere lijkt het ook altijd minder omdat je die vaker van opzij/achteren ziet

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FFW

FFW

Skaten op een halfpipe gaat best snel en je kunt van hoog vallen :)

Ik heb die rockbros ebikefietshelm besteld. Mijn vijfde helm. Eens zien of het wat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tmagus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:57
FFW schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:04:
Skaten op een halfpipe gaat best snel en je kunt van hoog vallen :)

Ik heb die rockbros ebikefietshelm besteld. Mijn vijfde helm. Eens zien of het wat is.
Als het niks word kan je nog altijd voor de mode look gaan: https://ventete.com/products/ah-1?variant=55160896520567.

Kan je zelf nog kiezen hoe hard je hem opblaast :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
@FFW zo'n beany helm, wordt die gebruikt door mensen die hun hoofd zo goed mogelijk willen beschermen denk je?

Een fietshelm is dikker, omdat die grote puntlasten moet kunnen absorberen. Denk aan stoepranden, losliggende stenen en dergelijke. (Zie ook de helm van Reginas, die onlangs met 20km/u op een steen viel.) Een skater valt meestal op vlakke stukken beton.
Die motorrijders met een beany helm geven nul fuckjes, en dragen dat ding alleen maar als excuus (voor een helm) omdat ze een helm moeten dragen..

[ Voor 66% gewijzigd door guapper op 22-10-2025 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW

FFW

Nee maar dat is ook de bedoeling van een beanyhelm. Je levert in op safety standaarden maar wint op looks.

De kans dat je precies zo valt als hoe de helm het best scoort is natuurlijk erg klein, ik ben bijvoorbeeld in de laatste 10 jaar 2x gevallen en in beide gevallen vingen mijn been en schouder de klap op. Ik denk dat de kans op een schuiver in de regen het meest waarschijnlijke scenario is, en ook dan vang je de klap grotendeels met je handen of schouder op. En zo extreem hard fiets ik nou ook niet. Ik rij bv niet met 70 van een berg af.

[ Voor 12% gewijzigd door FFW op 22-10-2025 20:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

FFW schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:46:
Nee maar dat is ook de bedoeling van een beanyhelm. Je levert in op safety standaarden maar wint op looks.

De kans dat je precies zo valt als hoe de helm het best scoort is natuurlijk erg klein, ik ben bijvoorbeeld in de laatste 10 jaar 2x gevallen en in beide gevallen vingen mijn been en schouder de klap op. Ik denk dat de kans op een schuiver in de regen het meest waarschijnlijke scenario is, en ook dan vang je de klap grotendeels met je handen of schouder op. En zo extreem hard fiets ik nou ook niet. Ik rij bv niet met 70 van een berg af.
Je gaat hier uit van je eigen kunnen. en ik wil graag geloven dat je stevig op de fiets zit. Maar er rijden een hoop pannenkoeken met voertuigen van meer dan 1000 kilo rond en die kijken niet altijd even goed of in het geheel niet, want hun telefoon is zo superbelangrijk. Wat ga je daar aan doen?
Mijns inziens weinig, als het dan toch misgaat kan je maar beter een goede helm ophebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:39
@FFW Ik heb de Ekoii AR14, was bij mij de enige helm die niet als een paddenstoel op mijn hoofd stond

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FFW

FFW

PeaceNlove schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:02:
[...]

Je gaat hier uit van je eigen kunnen. en ik wil graag geloven dat je stevig op de fiets zit. Maar er rijden een hoop pannenkoeken met voertuigen van meer dan 1000 kilo rond en die kijken niet altijd even goed of in het geheel niet, want hun telefoon is zo superbelangrijk. Wat ga je daar aan doen?
Mijns inziens weinig, als het dan toch misgaat kan je maar beter een goede helm ophebben.
Het is geen discussie over wel of geen helm, maar welke helm. En ik zocht dus een minimalistische helm. Bedankt voor de tip schilderstape :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

FFW schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 23:28:
[...]

Het is geen discussie over wel of geen helm, maar welke helm. En ik zocht dus een minimalistische helm. Bedankt voor de tip schilderstape :)
Nee maar als je looks zó boven je veiligheid stelt moet je niet verbaasd zijn dat mensen daarop reageren.

Een schuiver is zo erg nog niet voor je hoofd, als je over de kop slaat daarintegen :X

Gabriël AM5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:38

Reginas

Queen of Core Stability

@FFW Ter overweging: Smith Signal. Komt met wel MIPS, valt slank rondom het hoofd en is niet duur. Wel online bestellen en thuis passen, want nauwelijks in fysieke Nederlandse winkels verkrijgbaar verkrijgbaar.

Ik was aangenaam verrast over deze helm en mijn ijdele zusje met hoofdmaat L ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02:10
Ik heb een Kask Protone en die is minder paddestoel dan de goedkopere Kask hiervoor en de Specialized daarvoor. Daar weer voor had ik ook een Protone (ik heb al wel een paar helmen kapot gecrashed). Overeenkomst met de Ekoi, beide lijken aero helmen (ik betaalde voor de Kask wel drie keer de prijs die je nu bij Ekoi betaald).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mistraller
FFW schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:48:
Een wielrenner wil graag koeling. Een luchtgat is waar geen materiaal zit, en dus zal de plek waar wél materiaal zit, dikker moeten worden. Bovendien zitten er aan de binnenkant bij een fijne helm ook luchtkanalen zodat er flow is.
Een dunne helm zoals een beany geeft een zweethoofd.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
FFW schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:08:

Je zou kunnen kijken naar de Limar Air Stratos in L.
Ik vind dit wel een mooie helm, die niet op een paddestoel lijkt (zelfs de mips variant die ik heb). Hij is niet zo aero, maar is wel erg goed geventileerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:44

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

@FFW ik zelf heb de Specialized Search (met MIPS) en die vind ik zeker niet op een paddenstoel lijken als ik hem op heb ;)

Enige probleem daarmee is dat wanneer ik hem afzet, ik de rand van de helm over m'n gehele voorhoofd heb lopen ondanks de helm niet te strak zit. Vind ik een nadeel(tje)

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutsky
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:24
@FFW ik heb een vergelijkbare zoektocht gehad, ook 61 cm maar ook een wat langwerpig hoofd. Ik kwam ook uit op Specialized.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW

FFW

Dank je wel , zo zie je maar dat alleen de omtrek van je hoofd niet veel zegt over de ideale pasvorm van je helm. Ik heb in elk geval die rockbros besteld, die komt over een maand aan, (er zit een Chinees veiligheidscertificaat bij dus dat moet dan wel goed zijn). Ik heb overigens ook gekeken naar de helmen van andere sporten, zoals paardrijden en rugby, waar ze ook vrij minimale hoofdbescherming dragen. Een soort dikke zweetband zou ook kunnen werken al staat dat nogal 80's porno :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:18
FFW schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:38:
Dank je wel , zo zie je maar dat alleen de omtrek van je hoofd niet veel zegt over de ideale pasvorm van je helm. Ik heb in elk geval die rockbros besteld, die komt over een maand aan, (er zit een Chinees veiligheidscertificaat bij dus dat moet dan wel goed zijn). Ik heb overigens ook gekeken naar de helmen van andere sporten, zoals paardrijden en rugby, waar ze ook vrij minimale hoofdbescherming dragen. Een soort dikke zweetband zou ook kunnen werken al staat dat nogal 80's porno :)
Serieus!? Je hebt maar één stel hersenen, daar zou ik persoonlijk toch wel voorzichtig mee zijn en voor bewezen goede techniek kiezen. De kosten op de korte termijn staan in geen verhouding tot de gevolgen op de lange termijn als het wél mis gaat. Na mijn val afgelopen winter met “maar” 30 km/h was ik heel blij dat mijn helm zijn werk had gedaan. Liever de helm afschrijven dan in de WIA terechtkomen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:41

Kluus

Gang is alles

Duclaasie schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:28:
[...]

Serieus!? Je hebt maar één stel hersenen, daar zou ik persoonlijk toch wel voorzichtig mee zijn en voor bewezen goede techniek kiezen. De kosten op de korte termijn staan in geen verhouding tot de gevolgen op de lange termijn als het wél mis gaat. Na mijn val afgelopen winter met “maar” 30 km/h was ik heel blij dat mijn helm zijn werk had gedaan. Liever de helm afschrijven dan in de WIA terechtkomen
Jamaar zijn hersenen worden al beschermd door zijn schedel he!? :+
...
Enfin ik snap de hele discussie niet zo. Die rockbros met zo'n hele visor erop is nu ook niet echt mijn idee van een minimalistische helm. Ik snap dat je geen paddestoelhoofd wil maar in mijn ervaring zoek je de verkeerde kant op als je juist naar kleinere helmen gaat zoeken want dan krijg je steeds meer een eikeldopjes effect wat ik nog veel lelijker vind. >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
Ik denk ook dat je het er onwijs warm in gaat krijgen, maar als ik zijn posts zo lees kan ik niet bedenken wat nu precies het probleem is met "normale helmen". Met zo'n dichte helm zie je er uit een kind bij de dagbesteding, maargoed, ieder zijn ding.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Na een valpartij dinsdagochtend waarvan ik achteraf dacht:" dat had ook anders kunnen aflopen" heb ik toch maar een helm aangeschaft voor mijn dagelijkse woon-werkverkeer.
Eisen: MIPS, ventilatie, passend op mijn dikke kop, niet te zwaar en niet te duur, het is de Giro Fixture MIPS XL geworden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Kluus schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:53:
[...]

Jamaar zijn hersenen worden al beschermd door zijn schedel he!? :+
In dat geval een zwemhelm op!
spoiler:
Een badmuts dus }:O

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 23:39
Dragen jullie met deze temperaturen knie warmers? Ik heb ze zelf nooit gekocht maar lijkt me soms wel prettig om je knieën warm te houden zonder direct je hele benen in te pakken.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Strider schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:14:
Dragen jullie met deze temperaturen knie warmers? Ik heb ze zelf nooit gekocht maar lijkt me soms wel prettig om je knieën warm te houden zonder direct je hele benen in te pakken.
Ik heb voor weinig een setje gescoord om te proberen. In de tussentijd tussen kort en lang is het wel fijn, maar ze zijn vaak wel vrij lang dus van je sok tot je lies bijna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Strider schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:14:
Ja, vind het alleen wel raar zitten als ik dan vervolgens ook nog overschoentjes er bij pak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:51
PeaceNlove schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:46:
[...]

Ja, vind het alleen wel raar zitten als ik dan vervolgens ook nog overschoentjes er bij pak.
Wanneer het tijd is voor overschoenen is het ook hoog tijd voor de lange broek toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

nooberke schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:39:
[...]

Wanneer het tijd is voor overschoenen is het ook hoog tijd voor de lange broek toch?
Niet perse, vond het vanmorgen niet heel koud, maar wel een paar keer door de plassen en de troep heen gereden en dan zijn die overschoenen wel praktisch. Maar had ook wel zonder gekund, maar met de storm en regen van gisteren maar voor de zekerheid aan gedaan.
Meestal is het bij mij ook de combo met lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:38

Reginas

Queen of Core Stability

418O2 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:18:
[...]

Ik heb voor weinig een setje gescoord om te proberen. In de tussentijd tussen kort en lang is het wel fijn, maar ze zijn vaak wel vrij lang dus van je sok tot je lies bijna.
Herkenbaar! Bij mij komen mijn kniewarmers van mijn liezen tot 2cm boven mijn sokken. Levert bijzondere tanlines op. :D
Side note: ik ben 1,73m en ik draag kniewarmers maat XL/XXL.

Ik gebruik mijn ‘echte’ beenstukken nauwelijks meer. Bij kouder weer doe ik langere sokken aan, afhankelijk van mijn mate van uitgerustheid onder of over de kniewarmer.

[ Voor 5% gewijzigd door Reginas op 24-10-2025 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Vanavond ook nog 4 man in korte broek gezien, ik was blij met beenstukken en 3 lagen bovenkleding...
Sommige mensen hebben andere perceptie van temperatuur.
Terwijl ik echt geen koukleum ben, op werk loop ik gewoon in tshirt rond en collega's in dikke truien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:41
Zijn kniewarmers dan korte beenstukken? En verwarmen beenstukken dan níet je knieën? Ik vind het heel verwarrend. Een ouderwetse afritsbare driekwart legging zegmaar.

En gebruik je kniewarmers voor het geval je enkels te warm worden met beenstukken? En hoe zit dat dan met (lange) sokken?

Ik vind de fietsetiquette wel ingewikkeld moet ik zeggen. Ik doe ook steeds per ongeluk mijn brillenpoten onder de bandjes van mijn helm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:18
DDX schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:53:
Vanavond ook nog 4 man in korte broek gezien, ik was blij met beenstukken en 3 lagen bovenkleding...
Sommige mensen hebben andere perceptie van temperatuur.
Terwijl ik echt geen koukleum ben, op werk loop ik gewoon in tshirt rond en collega's in dikke truien.
Afgelopen ochtend zat ik ook nog in de korte broek op de fiets. De wind was hier wel vrij pittig trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Windkrachtje 8 vanmorgen, 7 terug naar huis hier...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX

DDX

bwernsen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:01:
Zijn kniewarmers dan korte beenstukken? En verwarmen beenstukken dan níet je knieën? Ik vind het heel verwarrend. Een ouderwetse afritsbare driekwart legging zegmaar.

En gebruik je kniewarmers voor het geval je enkels te warm worden met beenstukken? En hoe zit dat dan met (lange) sokken?
Kniestukken zijn dunner dan echte beenstukken zegmaar.
En geen gedoe met over onder sokken doen.
Ik vind de fietsetiquette wel ingewikkeld moet ik zeggen. Ik doe ook steeds per ongeluk mijn brillenpoten onder de bandjes van mijn helm..
Dat is gewoon kwestie van veiligheid, altijd over zodat bril afvliegt mocht het nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW

FFW

Duclaasie schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:28:
[...]
Serieus!? .. in de WIA terechtkomen
dit is geen discussie over wel of geen helm. maar ik herhaal mezelf, dus als je die discussie zoekt dan kun je een nieuw topic openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik heb kniestukken van GribGrap die net zo gevoerd zijn als beenstukken, zeg maar. Het mooie is dat deze ook nog een stukje bovenbeen meepakken.

Overschoentjes wil ik er wel is bijpakken, maar dan wel van die sockeloen regenoverschoentjes, of teenstukken, om de smurrie van de schoenen te houden en iets warmere teentjes te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 18:27

Galois

1811 - 1832

DDX schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:26:

Dat is gewoon kwestie van veiligheid, altijd over zodat bril afvliegt mocht het nodig zijn.
Nou... dat weet ik niet hoor... De wielersport is ook wel erg van 'zo hoort het gewoon'.

In de wielersport is dit de standaard bij pro’s, deels uit veiligheid, deels uit gewoonte en omdat het er “strakker” uitziet qua aerodynamisch profiel.

Je zou ook kunnen zeggen dat mijn bril mij juist beschermt als ik val en deze op blijft zitten. Als ik met mijn hoofd over de grond schuur waar takken oid liggen, dan krijg ik niets in mijn ogen. En ook nog dat ik geen schaafwonden krijg omdat mijn bril mij op die plekken beschermt. Het risico dat het 'glas' van mijn bril versplintert als vensterglas, is m.i. uitgesloten.

Ik doe mijn bril altijd over de bandjes. Omdat het 'zo hoort' en niet vanwege het genoemde veiligheidsaspect.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Gurby schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:00:
[...]

Ik vind winterschoenen wel fijner dan overschoenen voor koud weer, maar als het langdurig nat is, heb je toch nog overschoenen nodig.
Als het langdurig nat is heb je gewoon een waterdichte broek nodig.
Voor dagen zoals gisterochtend heb ik een 7mesh thunder broek.
Gisteren icm waterdichte sokken en dunne overschoenen en voeten bleven kurkdroog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18:35
Heeft iemand ervaring met de Gorewear Spinshift jasjes? https://www.gorewear.com/...mens-101064?variant=14791

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:19
Ik heb er 1, maar kan tot op heden enkel commentaar geven over pasvorm (prettig) en gewicht (zeer laag). De keren dat ik het jasje bij me had, was het overbodig. Mogelijk dat ik komende week de waterdichtheid kan testen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 418O2
hutch schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:06:
[...]

Ik heb er 1, maar kan tot op heden enkel commentaar geven over pasvorm (prettig) en gewicht (zeer laag). De keren dat ik het jasje bij me had, was het overbodig. Mogelijk dat ik komende week de waterdichtheid kan testen.
Zeer regenwerend dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05:23
Prima regenjasje, meermaals van pas gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW

FFW

Nutsky schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:57:
@FFW .. Ik kwam ook uit op Specialized.
Mag ik vragen welk model en ziet het er smal uit van voren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutsky
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:24
@FFW de Loma, maat large, en voelt op mijn hoofd heel compact aan. Ik heb ook de Lazer Blade+ maat XL maar de forse rand geeft mij het gevoel van een sombrero… Het ligt niet aan het gewicht, ca 20 gr verschil.
Pagina: 1 ... 63 64 Laatste