PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Ik sluit mij hierbij aan! Alle andere fietssokken weggedaan en vervangen door Grutto. Enige nadeel is dat je ze echt niet moet mee wassen met zwart. Ik heb nu een gelimiteerde grijze sokkenlijn van ze, hopelijk alleen beperkt tot mijn kledingkast.Stufferdt schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:46:
[...]
Sockeloen zijn prima. Aerosokken ook, al is de plakrand aan de bovenkant wel vrij fragiel en moet je niet te dikke hieien hebben (...). Verder Grutto design bevallen ook goed. Kleurvast en zitten lekker. Staat wel een gruttootje op.
Dit is ook mijn go-to sok geworden. Na veel gekloot met Castelli sokken (duur en veel te klein voor de maat en krimpen ook snel) en wat huismerk sokken nu een paar Gribgrab Merino sokken en 3 paar SL’s in roze, geel en rood. Eigenlijk zou een paar witte ook niet misstaan maar ik draag principieel geen witte sokken en dat eigenlijk met wielrennen meegenomenjorrefunk schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:06:
Heb deze van Gripgrab en die gaan toch al een hele tijd mee https://www.mantel.com/be...vT8vcWjL8SYxoCJHEQAvD_BwE

Prijzen zijn aantrekkelijk.
Maar opgelet, maatvoering is heel nauw/klein en aangezien retourkosten voor eigen rekening zijn ...
Dus zelf af te wegen.
Ik ben zelf erg fan van Gobik jerseys. Fijner dan oa Assos GT (naar mijn mening)EnduronDon schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:22:
Halloo! Ik rij nu sinds een jaar of 3 rond met Q36.5, twee verschillende korte broeken (Essential en Gregarius Ultra) en twee dezelfde shirts (R2 Y). Bevallen prima. Broeken zitten heerlijk, goeie zeem. De Essential begint wel wat losjes te worden, maar dat kan ook komen omdat ik zelf wat ben afgevallen. Shirts zitten ook prima, alleen beginnen (mede door afvallen) wel serieus wat losser te zitten. Waar ik me kapot aan erger is dat ze aan de achterkant gaan 'hangen' door spulletjes in de pockets. Nu ben ik op zoek naar een nieuw setje en ben benieuwd of jullie tips hebben voor een goed wielrenshirt waar de zakken bij voorkeur wat hoger zitten en goed strak zitten, waardoor je telefoon niet over je kont bungelt. Heb zelf nog een tri-suit van Castelli, bevalt erg goed, maar is niet te vergelijken denk ik.
Bedankt! Bevallen de bibs ook?crimby schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:39:
[...]
Ik ben zelf erg fan van Gobik jerseys. Fijner dan oa Assos GT (naar mijn mening)
Nog niet getest, die komt deze maand (had net een nieuwe assos gts broek, dus moest even wachten van mezelf)
Als een shirt los zit, hangen je zakjes al sneller door. Dus eens met wat @418O2 zegt.EnduronDon schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:22:
Halloo! Ik rij nu sinds een jaar of 3 rond met Q36.5, twee verschillende korte broeken (Essential en Gregarius Ultra) en twee dezelfde shirts (R2 Y). Bevallen prima. Broeken zitten heerlijk, goeie zeem. De Essential begint wel wat losjes te worden, maar dat kan ook komen omdat ik zelf wat ben afgevallen. Shirts zitten ook prima, alleen beginnen (mede door afvallen) wel serieus wat losser te zitten. Waar ik me kapot aan erger is dat ze aan de achterkant gaan 'hangen' door spulletjes in de pockets. Nu ben ik op zoek naar een nieuw setje en ben benieuwd of jullie tips hebben voor een goed wielrenshirt waar de zakken bij voorkeur wat hoger zitten en goed strak zitten, waardoor je telefoon niet over je kont bungelt. Heb zelf nog een tri-suit van Castelli, bevalt erg goed, maar is niet te vergelijken denk ik.
Daarnaast prima als iemand zonder zadeltasje wil rijden, maar als je zware dingen stopt in je jersey zakjes gaat het ook sneller doorhangen dan van een regenjasje.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik zie zoveel wielrenners rijden met kleding die minstens 2 maten te groot is, lekkere wappershirts
shirts horen strak te zitten, dan gaan je zakken ook niet hangen, dus inderdaad zoals hier boven, nieuw shirt bestellen, en dan een paar maten kleiner. Als je denkt dat ie net te klein is, is ie waarschijnlijk goed
Het mag zelfs je buik een beetje laten zien als je het terras op looptborft schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:18:
[...]
Ik zie zoveel wielrenners rijden met kleding die minstens 2 maten te groot is, lekkere wappershirts
shirts horen strak te zitten, dan gaan je zakken ook niet hangen, dus inderdaad zoals hier boven, nieuw shirt bestellen, en dan een paar maten kleiner. Als je denkt dat ie net te klein is, is ie waarschijnlijk goed
Toch herken ik het probleem. Bestond er maar een merk wat én strak zit én lang is.
Ik koop ze altijd een maat groter en dan eet ik mezelf wel erin zodat ze strak zittenborft schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:18:
[...]

Ik hoop het voor je. Ik heb hier 1 shirtje dat al ruim drie jaar mee gaat en ik graag aan heb. Daar is nog niks aan te merken van slijtage oid. Erg blij mee!EnduronDon schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:43:
Gobik binnen, goed spul, lekker rondje mee gefietst. Hoop dat de kwaliteit goed is en lang meegaat.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Hier ging het logo van een shirt af. Contact opgenomen met Gobik, verzendlabel ontvangen (naar Spanje). Anderhalve week later had ik een gerepareerd shirt terug. Topservice wat mij betreft.stevens20 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:49:
[...]
Ik hoop het voor je. Ik heb hier 1 shirtje dat al ruim drie jaar mee gaat en ik graag aan heb. Daar is nog niks aan te merken van slijtage oid. Erg blij mee!
Ik heb weer eens advies nodig. Ik mag van vrouwlief een nieuwe fietsbril uitzoeken. Budget is om en nabij 100,- (niet heel nauwgezet, en als we gek doen kan ik bijspringen)
Ik ben een mooiweer fietser die graag de veluwe op gaat of in Montferland te vinden is. Bij ritten koter dan 1 uur ga ik brommeren over de dijken. Door de weeks fiets ik in de avond als de kids op bed liggen. Bij nat weer (of nat wegdek) zit ik op zwift.
Omdat ik dus in wisselende omstandigheden fiets zat ik te kijken naar een “photogromatic” lens die meekleurt. Nu lees ik daar veel verschillende verhalen over. Heeft er hier iemand ervarig mee? Ook vraag ik me af of bijvoorbeeld een Oakley de meerprijs waard is.
Nu lees ik ook over lenzen die ervoor zorgen dat je beter zicht hebt op de weg door contrast te verhogen. Daardoor zou je dan gaten enzovoorts beter zien. Nadeel daarvan lijkt dan weer dat die lenzen te donker zijn voor in het bos.
Ik heb nu een vrij simpele BBB bril met verschillende lenzen die al ruim 8 jaar mee gaat en nu echt op begint te raken. Rubbers beginnen op te raken, bril krijg steeds meer spiegelingen en alle lampen zie ik 3x. Dat zijn dingen die ik echt niet meer wil.
Is er iemand die mij advies kan geven? Of iets aan of af kan raden.
Toevoeging: ik zie dat Siroko mooie aanbiedingen heeft. Zelfs verwisselbare PH lenzen. Zijn dat brillen en lenzen van goede kwaliteit? Dan kan ik daar mijn bril samenstellen.
[ Voor 6% gewijzigd door stevens20 op 16-08-2025 11:36 ]
Prizm trail heb ik ook maar die zijn eigenlijk niet geschikt voor op de weg, die zijn wel redelijk licht en geschikt voor in het bos maar filtert niet de juiste kleuren voor op de weg (dus dan heb je alsnog weinig aan de prizm gimmick.
Die photochromatic zijn heel goed, zelf gebruik ik die veel in het najaar en voor woon-werk ritten als ik in het donker vertrek maar in de zon terug moet en ook op vakantie naar zuid Frankrijk had ik ze bij. Ook in de volle zon worden ze donker genoeg. Dat is een prima lens die je voor alles kan gebruiken.
[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 16-08-2025 10:33 ]
Mijn bril heb ik bij Ali besteld voor minder dan een tientje. Voor omstandigheden met fel zonlicht is die bril NIET geschikt, omdat hij niet heel erg donker wordt. Ik kan me voorstellen dat dat bij andere merken het bereik tussen licht en donker groter is.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Kan met die lenzen prima bijv. met volle zon wegrijden en in het pikkedonker thuiskomen. Voor 100% volle zon midden op de dag, zonder tunnels of stukken bos, zou het naar mijn smaak nog wat donkerder mogen, maar denk dat dat in de praktijk zelden goed te doen is.
Prijs lijkt behoorlijk gestegen sindsdien, betaalde toen rond de €100

Momenteel doe ik alles met de Prizm Trail, zowel weg als bos. Zou je kunnen toelichten waarom die volgens jou niet zo geschikt is voor de weg? Het extra contrast komt dan niet lekker uit?Kluus schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:30:
@stevens20 ik heb heel veel oakley spul. Het licht er aan hoe diep je in de bossen rijdt en hoe lang, maar mijn prizm road lenzen zou ik te donker vinden voor MTB ritten inderdaad waarbij je de hele rit in het bos zit (en daarbij goed de ondergrond moet kunnen zien). Stukje door het bos op de weg is geen probleem, bij lekker weer.
Prizm trail heb ik ook maar die zijn eigenlijk niet geschikt voor op de weg, die zijn wel redelijk licht en geschikt voor in het bos maar filtert niet de juiste kleuren voor op de weg (dus dan heb je alsnog weinig aan de prizm gimmick.
Die photochromatic zijn heel goed, zelf gebruik ik die veel in het najaar en voor woon-werk ritten als ik in het donker vertrek maar in de zon terug moet en ook op vakantie naar zuid Frankrijk had ik ze bij. Ook in de volle zon worden ze donker genoeg. Dat is een prima lens die je voor alles kan gebruiken.
ik heb zowel de prizm trail en road, en voor ik de road had ook gewoon daarmee op de weg gereden, nog steeds een fijne bril, ook onder zomerse omstandigheden nog wel te doen (uiteraard zijn er betere opties, maar alsnog niet slecht).Kluus schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:30:
@stevens20 ik heb heel veel oakley spul. Het licht er aan hoe diep je in de bossen rijdt en hoe lang, maar mijn prizm road lenzen zou ik te donker vinden voor MTB ritten inderdaad waarbij je de hele rit in het bos zit (en daarbij goed de ondergrond moet kunnen zien). Stukje door het bos op de weg is geen probleem, bij lekker weer.
Ik heb nu beide omdat ik zelf zowel op de MTB als op de racefiets rij, maar mijn vrouw ook steeds meer is gaan fietsen, dus als we samen een rondje doen hebben we beide een fatsoenlijke Oakley
En @Prulleman; natuurlijk kan het prima maar als je dan toch voor de Prizm marketing gaat dan gaat het er juist over dat deze voor specifieke toepassingen zijn toch? Dus als iemand een nieuwe bril gaat kopen met als beoogd gebruik voor op de weg vind ik het niet logisch om dan Prizm Trail te pakken. Dus "niet geschikt" vooral tussen aanhalings tekens lezen (uiteraard zit bij MTB soms ook stukken asfalt namelijk).nooberke schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:17:
[...]
Momenteel doe ik alles met de Prizm Trail, zowel weg als bos. Zou je kunnen toelichten waarom die volgens jou niet zo geschikt is voor de weg? Het extra contrast komt dan niet lekker uit?
Mijn eigen ervaring is overigens andersom, prizm road op de MTB, voor ik de trail had, en dat vind ik wel echt minder, te donker, en dan worden bepaalde dingen die je wil zien toch wel onduidelijker.
Maar net als de andere reacties hierboven zou ik voor @stevens20 beoogd gebruik ook de photochromatic aanbevelen, dat is gewoon altijd goed.
[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 18-08-2025 13:33 ]
ik rijd al een paar jaar met de Decathlon bril met photochromatische lenzen, tegenwoordig onder het Van Rijssel merk. Inmiddels aan mijn tweede (deze), ben nog steeds erg tevreden, en prijs-kwaliteitverhouding is super!Swedish_Chef schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:20:
De Decathlon heeft een bril met photochromatische lenzen in het assortiment. Geen idee hoe goed of slecht die zijn voor de 45 euro die ze kosten.
Heb ik ook, vind ik wanneer het donker is en ik met verlichting fiets net iets te donker. Voor gewoon grijze dagen meer dan voldoende.borft schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:40:
[...]
ik rijd al een paar jaar met de Decathlon bril met photochromatische lenzen, tegenwoordig onder het Van Rijssel merk. Inmiddels aan mijn tweede (deze), ben nog steeds erg tevreden, en prijs-kwaliteitverhouding is super!
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Zit nu te denken aan een PH bril die dik binnen het budget past en er san nog een voor de echt zonnige ritten te doen. Dan heb je mooi een prima avond-bril en een vollebak zon bril.
Als je zoekt kan je vaak echt wel aanbiedingen vinden, of tweedehands
Gewoon PH-neutraal doen. Nog goed voor de huid ook.stevens20 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:09:
Thnx voor de adviezen, ik vind het nog steeds een lastige. PH klinkt wel fijn, maar is het dat ook, switcht het snel genoeg, is het donker en licht genoeg of is een bril met meerdere lenzen een betere optie? Soms even kijken welke ik gebruik is ook een optie. Voor de prijs van een Oakley kan ik drie andere brillen kopen die samen ook het hele spectrum coveren. Ik vind het een moeileijke keus.
Zit nu te denken aan een PH bril die dik binnen het budget past en er san nog een voor de echt zonnige ritten te doen. Dan heb je mooi een prima avond-bril en een vollebak zon bril.
Volgens mij zijn alle adviezen voorbij gekomen. Je moet zelf de keuze maken.
Nu lijkt het alsof je ook nog goedkeuring wilt voor je voornemen.
Zo blijf je bezig.
Nee hoor. Geen goedkeuring. Ik ben naar aanleiding van adviezen tot iets gekomen. Misschien is dat iets doms, dus daarom even checken.La1974 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:06:
[...]
Gewoon PH-neutraal doen. Nog goed voor de huid ook.
Volgens mij zijn alle adviezen voorbij gekomen. Je moet zelf de keuze maken.
Nu lijkt het alsof je ook nog goedkeuring wilt voor je voornemen.
Zo blijf je bezig.
Heb er nog 1 van dhb, huismerk van Wiggle destijds. Prima ding maar hij wordt grijzer en grijzer (en heb vooral de indruk dat hij minder fris begint te ruiken
[ Voor 6% gewijzigd door BreadFan op 25-08-2025 22:45 ]
https://www.decathlon.nl/.../R-p-623?mc=8296143&c=Wit
Edit
Tegen geurtjes: na het drogen in een plastic zak en een paar nachten in de vriezer wil nog wel eens helpen om bacteriën te doden.
[ Voor 13% gewijzigd door guapper op 26-08-2025 06:40 ]
Ja koop een zwarte.BreadFan schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:45:
Nog tips voor een ondershirt met korte mouw?
- keertje wassen met scheut azijn(en heb vooral de indruk dat hij minder fris begint te ruiken)
- keertje wassen met soda of HG “tegen nare Geurtjes in Sportkleding“
- keertje op 60 graden wassen (ook al staat er max 30 graden op). Geef geen garantie, maar bij mij altijd goed gegaan (doe het niet iedere keer natuurlijk).
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Die heb ik ookguapper schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:55:
Ik heb ondershirts van van Ryssel, Decathlon. Mouwloos ondershirt dat ik onder korte shirts draag vanaf 12 graden. Erg tevreden over, maar ik heb geen modern referentie materiaal. Mijn winter ondershirts komen ook van Decathlon (fiets- en ski ondershirts met lange mouw). De maat hoeft je niet te downsizen: deze zitten al lekker strak.
https://www.decathlon.nl/.../R-p-623?mc=8296143&c=Wit
Edit
Tegen geurtjes: na het drogen in een plastic zak en een paar nachten in de vriezer wil nog wel eens helpen om bacteriën te doden.
In de vriezer ga ik eens proberen!
Azijn ja. Vind dat altijd wel bijzonder omdat ik azijn ook vind stinkenmhr-zip schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 23:03:
[...]
Ja koop een zwarte.
[...]
- keertje wassen met scheut azijn
- keertje wassen met soda of HG “tegen nare Geurtjes in Sportkleding“
- keertje op 60 graden wassen (ook al staat er max 30 graden op). Geef geen garantie, maar bij mij altijd goed gegaan (doe het niet iedere keer natuurlijk).
Ik meen me te herinneren dat de kleding van LSRF wordt gemaakt door TACTIC. Is dus eigenlijk gewoon TACTIC custom.B-Force schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:13:
Wat vindt men hier van de kleding van LSRF? Zie het bijna nooit voorbij komenals aanrader, maar ik heb een setje gekocht en dit is met stip mij favo setje geworden. Rij op een gravelbike, dat is misschien een pre voor dit merkMaar ben erg tevreden over de Bib en ben een groot fan van de designs... Meer?
Ik heb er zelf nooit mee gereden dus heb niet helemaal helder wat de kwaliteit en look/feel is van TACTIC. Wellicht heeft @Fisico er vanuit fietsclub nog meer verhaal omheen.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Had een tijdje geleden al een alert aangezet bij Hopmans en kreeg vanmiddag een voorraad melding dus even getwijfeld maar voor €108 wel een erg scherpe prijs. Bijna even duur als mijn Castelli Endurance dus ben benieuwd
Ik heb twee setjes van Tactic (Custom), de eerste bevalt erg goed, toen heette het alleen nog geen custom, de tweede net ontvangen, ziet er ook weer top uit, maar tot nu toe alleen het shirt kunnen testen. Fijne materialen.Stufferdt schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:42:
[...]
Ik meen me te herinneren dat de kleding van LSRF wordt gemaakt door TACTIC. Is dus eigenlijk gewoon TACTIC custom.
Ik heb er zelf nooit mee gereden dus heb niet helemaal helder wat de kwaliteit en look/feel is van TACTIC. Wellicht heeft @Fisico er vanuit fietsclub nog meer verhaal omheen.
Iedereen was over die sets echt te spreken veel meer dan bioracer. Ik geloof ook niet dat de kwaliteit / prijs een reden was om te wisselen. De shirts die ik nog zie rijden zien er nog steeds goed uit.Stufferdt schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:42:
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
[ Voor 8% gewijzigd door Koenbr op 30-08-2025 21:26 ]
Edit: oeps, ik had over het stukje over de toer heen gelezen.
[ Voor 8% gewijzigd door Reginas op 01-09-2025 17:06 ]
ah bummer, daar (Girona) was ik vorige week, maar had geen idee dat ze daar zatenKoenbr schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:26:
TACTIC maakt, voor zover als ik er ervaring mee heb, prima spul. Dit voorjaar bij hen op bezoek geweest in Girona, waar je een rondleiding kan krijgen in hun fabriek. Daar zit hun winkel/showroom bij in. Absoluut een aanrader om te bezoeken als je er in de buurt bent.
Adres: https://share.google/3jSo0Te7zpCVLYqP8McMiGHtY schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:53:
Is dat gewoon aanbellen en vragen om de toer of hoe werkt het? En een adres enzo?
Zie ook: https://indekopgroep.nl/tactic-sport-girona/
Zo’n toer staan ze uiteraard welwillend tegenover als je er iets hebt aanschaft. Geen idee of ze het ook doen als je niks bij hen hebt gekocht.
Van de Lancer en Revolution shorts heb ik maat S, hoewel de size guide van Gobik mij een M aanraadt. Ik ben 1m82 en ongeveer 72kg, en heb dus blijkbaar toch een buitengemiddelde lichaamsbouw want ik heb niet het gevoel dat die broeken echt te klein zijn.
Nu twijfel ik bij de Absolute vooral over de lengte van de benen. Iemand ervaring met dit model die hierover iets kwijt kan?
Het belangrijkste aan een fietsbroek is toch hoe de zeem zit. Als de zemen van Gobik in maat S lekker zitten bij jou, zou ik daar bij blijven. Wat heb je aan een broek die de perfecte lengte heeft maar een schuivende zeem...thunderfury schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:50:
Ik heb via dit topic deze zomer de bibs van Gobik (Lancer en Revolution) leren kennen en volop met plezier gedragen. Nu ben ik aan het zoeken voor een lange bibtight (Absolute model) voor aankomende maanden. Ik twijfel echter bijzonder hard over de maten.
Van de Lancer en Revolution shorts heb ik maat S, hoewel de size guide van Gobik mij een M aanraadt. Ik ben 1m82 en ongeveer 72kg, en heb dus blijkbaar toch een buitengemiddelde lichaamsbouw want ik heb niet het gevoel dat die broeken echt te klein zijn.
Nu twijfel ik bij de Absolute vooral over de lengte van de benen. Iemand ervaring met dit model die hierover iets kwijt kan?
Wat blijkt uit jouw post en mijn ervaring met Gobik is dat ideale pasvorm toch heel persoonlijk is, ook al lijken onze afmetingen erg op elkaar.
Ik draag zemen van Gobik in maat M (Gobik Matt 2.0), terwijl ik dezelfde lengte heb en iets lichter ben. 1,82m en 70kg. Ik vind deze bibs zelfs redelijk strak om de benen en buik zitten, en zou ze niet in maat S willen hebben.
Ik heb zelf moeite met de juiste maat winterbroek vinden. Ben 1m80 met 68kg en dunne benen en een smalle bouw dus zelf in S of M zijn de pijpen van een lange broek eigenlijk altijd te lang. Heb 2 lange broeken uit mijn zwaardere periode (75 - 80kg) maar die passen helemaal niet meer momenteel.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Vorig jaar paar keer futurum lange broek gedragen (maatje s) die opzich wel aardig zit, maar het is het net niet. (zou dan eigenlijk xs broek moeten hebben en dan gaan beendelen wel erg straks zittten (misschien te kort zijn))
Maar doe mij maar gewoon lekker strakke korte broek (maatje xs of s, fietsbroek moet je lastig kunnen aantrekken zodat zeem goed op z'n plek zit) en dat icm beenstukken maatje m/l oid.
1m86 en rond de 68kg
[ Voor 17% gewijzigd door DDX op 02-09-2025 16:06 ]
En je bbl? Ben dezelfde lengte (maar met een paar kg meerDDX schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:05:
1m86 en rond de 68kg

Draag M of L afhankelijk van merk.
Volgens mij 87cm.GerbenBK schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:07:
[...]
En je bbl? Ben dezelfde lengte (maar met een paar kg meer) en xs zou bij mij echt maatje hotpants worden....
Draag M of L afhankelijk van merk.
Lengte broeken is wel een dingetje ja. (zie ook YouTube: Bib shorts survey results: You really like premium spandex!)
Black sheep heeft gelukkig best wel lange broeken.
De futurum broek die ik heb is net iets te kort, maar die draag ik eigenlijk alleen icm beenstukken en dan maakt dat iets minder uit.
Ja die video kende ik. Hij is idd ook dunDDX schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:28:
[...]
Volgens mij 87cm.
Lengte broeken is wel een dingetje ja. (zie ook YouTube: Bib shorts survey results: You really like premium spandex!)
Black sheep heeft gelukkig best wel lange broeken.
De futurum broek die ik heb is net iets te kort, maar die draag ik eigenlijk alleen icm beenstukken en dan maakt dat iets minder uit.
Kalas heb ik in maat 2. Op zich ook prima maar op het randje van te kort. Siroko SRX in M past mij ook prima.
Veel andere merken (Assos, Gobik, Lecol, Rapha) ofwel te los ofwel te kort.
Van Lecol heb ik wel twee lange broeken in M (Sport en Pro) die weer wel goed passen.
Ik heb de Agu onlangs ook gekocht, maar twijel toch over de maat/de broek.Stevie-P schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:24:
[...]
Het is de black 320 zeem, de voorloper van de Platinum Grey Combi als ik deze pagina mag geloven:
https://agu.com/zemenoverzicht
Ik zie dat die broek nu trouwens maar 68 euro kost bij futurum; dus als iemand nog een goedkope winterbroek zoekt: https://www.futurumshop.n...grijs-heren-l.phtml?gQT=2
Note: hij heeft een heel slanke fit. Ik heb een maat groter gekocht dan m'n andere broeken en hij zit alsnog best strak om m'n kuiten en bovenbenen.
Normale maat is te klein, één maat groter zit op zich goed, maar de naad die dwars over je bovenbeen loopt 'snijdt' wel in m'n bovenbeen (niet oncomfortabel/pijnlijk, maar het 'rollade'-effect zullen we maar zeggen). Hoort dit nu eenmaal bij deze broek door de positie van deze stikselnaad?
Denk namelijk dat als ik nog een maat groter ga dit weliswaar minder is, maar dat hij dan rond m'n middel (de zeem) minder goed (net te los) zit.
Ik denk dat dat inderdaad hoort bij die broek. Ik heb het ook een beetje, maar zoals je al zegt: niet oncomfortabel.henri86 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:07:
[...]
Ik heb de Agu onlangs ook gekocht, maar twijel toch over de maat/de broek.
Normale maat is te klein, één maat groter zit op zich goed, maar de naad die dwars over je bovenbeen loopt 'snijdt' wel in m'n bovenbeen (niet oncomfortabel/pijnlijk, maar het 'rollade'-effect zullen we maar zeggen). Hoort dit nu eenmaal bij deze broek door de positie van deze stikselnaad?
Denk namelijk dat als ik nog een maat groter ga dit weliswaar minder is, maar dat hij dan rond m'n middel (de zeem) minder goed (net te los) zit.
Ik heb overigens een maat L bij 1.82m en 70kg.
ps. Ook ik heb onlang een Gobik Matt bib gekocht en ben er super tevreden over!
[ Voor 12% gewijzigd door 3dav0d3 op 21-09-2025 21:48 ]
Ik herken de vraag, zat met hetzelfde.3dav0d3 schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:47:
Ik heb al hele lange tijd een Castelli Perfetto RoS (dus niet de nieuwe versie) en ben er super tevreden mee. Toch is die voor sommige ritjes net wat te warm. Ik zoek eigenlijk een soortgelijk jack qua wind en waterdichtheid, maar dan net iets minder gevoerd. Mensen hier nog met goede tips?
Wat mij het best bevalt is een shirt met lange mouwen (Fyts, type Snelst thermo) met daaronder een ondershirt met aan de voorkant stof die de wind blokkeert. Ik heb hem van de Decathlon en dat werkt prima. Dit helpt alleen niet tegen een buitje.
Ik heb ook een Sportful Fiandre shirt. Dat doet wel wat tegen regen en is dunner of minder warm dan de Perfetto. Geen idee verder over het type, dat vind ik bij Sportful niet zo doorzichtig. Het is er een uit de allereerste series.
Je kan verder eens kijken naar Endura. Heb van hen een fs260 pro en dat vind ik ook een erg goed jack, maar is niet heel veel koeler dan een Perfetto. Wel is ie met armstukken en dat geeft je net wat meer mogelijkheden op koeling/ ventilatie
Bedankt voor het zetje in de rug, vrije dag te besteden in de Buurt van Girona en even langsgewipt. Zocht nog een herfst Jersey met lange mouwen om m'n fiets rondjes straks in nederland te kunnen voortzetten.Koenbr schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:13:
[...]
Adres: https://share.google/3jSo0Te7zpCVLYqP8
Zie ook: https://indekopgroep.nl/tactic-sport-girona/
Zo’n toer staan ze uiteraard welwillend tegenover als je er iets hebt aanschaft. Geen idee of ze het ook doen als je niks bij hen hebt gekocht.
Aardige mensen, rondleiding gekregen door de fabriek. Super kleinschalig, hoogwaardige producten en wordt allemaal in de regio gemaakt. Leuk om een keer mee te maken.
De Wind RoS van Castelli.3dav0d3 schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:47:
Ik heb al hele lange tijd een Castelli Perfetto RoS (dus niet de nieuwe versie) en ben er super tevreden mee. Toch is die voor sommige ritjes net wat te warm. Ik zoek eigenlijk een soortgelijk jack qua wind en waterdichtheid, maar dan net iets minder gevoerd. Mensen hier nog met goede tips?
ps. Ook ik heb onlang een Gobik Matt bib gekocht en ben er super tevreden over!
Ik heb er een kast vol van, ook toen het nog als Biehler verkocht werd. Zit lekker en ziet er mooi uit, maar mag ook wel voor dat geld. Dat de pasvorm elke collectie anders is, is voor zo’n A merk dat ze pretenderen te zijn wel echt matig en is voor mij een reden om in de toekomst naar een ander merk te kijken. Zelf geen ervaring met andere “dure” merken dus kan daar geen vergelijking van geven.jasperz89 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:33:
Hoe is de ervaring hier met thesyn.cc kleding? Toevallig ook iemand die wat kan vertellen over hoe de maten vallen?
Op de racefiets heb ik minder last.
Heb nu bioracer bibshorts en 1 van agu. Moet zeggen dat ik het met de agu iets langer vol houd.
Is je zadel wel goed? Waar heb je pijn?Smeerkeezz schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:37:
Wat is voor jullie de perfecte mtb bibshort broek? Heb vrij snel last van zadelpijn op de mtb met nadelen van dien.
Heb nu bioracer bibshorts en 1 van agu. Moet zeggen dat ik het met de agu iets langer vol houd.
Ik heb voor indoor/mtb/race alledrie een ander zadel. Ik zou daar naar kijken. En/of de hoogte, stand of eventueel een dropperpost overwegen als het bijv bij technische tracks gaat spelen?Smeerkeezz schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:37:
Wat is voor jullie de perfecte mtb bibshort broek? Heb vrij snel last van zadelpijn op de mtb met nadelen van dien.
Ik denk dat de kwaliteit van een bib meer verschil geeft bij lange ritten eigenlijk?
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik had eerder ook last van zadelpijn op de mtb. Toen een zadelmeting gedaan waardoor het wel wat minder werd, maar nog steeds wel last.Smeerkeezz schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:37:
Sinds ik met de Rapha core bibshort fiets geen last meer.
Ik kreeg met een Bioracer bibshort na 30 minuten fietsen al last dus speelt niet alleen maar met lange ritten denk ik zo.Mistraller schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:35:
[...]
Ik denk dat de kwaliteit van een bib meer verschil geeft bij lange ritten eigenlijk?
Zadel issues kunnen heel veel oorzaken hebben. Op mijn gravelfiets, waarmee ik ook op de weg rijd, heb ik op de weg juist eerder last, omdat ik daarbij waarschijnlijk meer tijd vrij statisch in dezelfde houding zit, en daarmee de druk geconcentreerd op dezelfde plaats houd. Offroad zit je veel minder statisch op de fiets, en daarom heb ik (denk ik) dan ook minder last van drukpunten, ook bij langere ritten van 4 uur.
Gebruik je op beide fietsen dezelfde broek? Dan zou ik toch nog wat meer experimenteren met de standen hoogte, hoek, voor/achter.
[ Voor 3% gewijzigd door guapper op 01-10-2025 10:10 ]
Tuurlijk kan een specifieke broek de klachten verminderen, maar ik zou zeggen dat de broek niet de oorzaak van je klacht is. Niet al zo snel. Maar goed, just my 2cents.rodiee schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:27:
[...]
Ik kreeg met een Bioracer bibshort na 30 minuten fietsen al last dus speelt niet alleen maar met lange ritten denk ik zo.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Bij gravelbike kan dit eerder gebeuren door vele stuiteren/kuilen etc.
Toevallig deze week nog zadel vervangen omdat die wel erg veel flex had. (als in zakte aantal mm meer door dan ik met nieuw (zelfde merk/type) zadel heb)
Soms na 30k km, deze was zakte al door na 7k....
Geen barst oid te zien, maar veert te veel in.
[ Voor 15% gewijzigd door DDX op 01-10-2025 10:57 ]
Zadel lijkt me prima, heb van bioracer een lange en korte broek, de zeem in de lange lijkt me dikker en iets meer gel-achtig. Met de lamge broek heb ik dus vele malen minder ongemak dan met de korte. Maar tis me gelukkig nog te warm voor de lange broek.
Yes dezelfde broek, met de lange broek van bioracer heb ik veel minder last op dr racefiets bijvoorbeeld. Net of de zeem van de korte broek niet fantastisch is.guapper schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:10:
@Smeerkeezz
Zadel issues kunnen heel veel oorzaken hebben. Op mijn gravelfiets, waarmee ik ook op de weg rijd, heb ik op de weg juist eerder last, omdat ik daarbij waarschijnlijk meer tijd vrij statisch in dezelfde houding zit, en daarmee de druk geconcentreerd op dezelfde plaats houd. Offroad zit je veel minder statisch op de fiets, en daarom heb ik (denk ik) dan ook minder last van drukpunten, ook bij langere ritten van 4 uur.
Gebruik je op beide fietsen dezelfde broek? Dan zou ik toch nog wat meer experimenteren met de standen hoogte, hoek, voor/achter.
Op de mtb stuitert het nog meer dus vang je nog meer klappen op lijkt me. Vandaar de zoektocht naar de ultieme mtb-zeem
Grappig dat je dit meld, ik had een redelijk instap Specialized die na een goed jaar en ~10K voor m'n gevoel niet lekker meer zat.DDX schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:56:
Let ook op dat een zadel slijt, doorzaakt.
Bij gravelbike kan dit eerder gebeuren door vele stuiteren/kuilen etc.
Toevallig deze week nog zadel vervangen omdat die wel erg veel flex had. (als in zakte aantal mm meer door dan ik met nieuw (zelfde merk/type) zadel heb)
Soms na 30k km, deze was zakte al door na 7k....
Geen barst oid te zien, maar veert te veel in.
Dit was voor mij de eerste keer dat ik dit had, in de winkel er vragen over gesteld, maar er kwam niet bijster veel response.
Dus een nieuw zadel besteld en voor m'n gevoel zat ik weer lekker.
M'n fiets maatjes hadden er ook twijfels over, maar gevoel zegt veel.
Als test een nog iets stijver S-Works zadel via MP op de kop getikt en dat zit nog lekkerder.
Het S-Works zadel zit nog steeds op de buitenfiets en voor de binnenfiets heb ik een Ryet (carbon en 3D) gekocht.
Naar mijn idee kan ik met de stijvere zadels mijn kracht beter op de pedalen krijgen.
Zowel IRL als op Zwift heb ik voor mijn doen een tweetal goeie PR's gefietst met de nieuwe zadels.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Ik heb op de MTB juist minder snel last, naar mijn idee juist doordat je vaker verzit, gaat staan en uit het zadel aanzet na een bocht.Smeerkeezz schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:55:
[...]
Op de mtb stuitert het nog meer dus vang je nog meer klappen op lijkt me. Vandaar de zoektocht naar de ultieme mtb-zeem
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Niet helemaal gerelateerd maar ik heb dinsdag voor de 3e keer in 8 jaar mijn woon-werk fiets zadel vervangen.raymondw schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:39:
[...]
Grappig dat je dit meld, ik had een redelijk instap Specialized die na een goed jaar en ~10K voor m'n gevoel niet lekker meer zat.
Dit was voor mij de eerste keer dat ik dit had, in de winkel er vragen over gesteld, maar er kwam niet bijster veel response.
Dus een nieuw zadel besteld en voor m'n gevoel zat ik weer lekker.
M'n fiets maatjes hadden er ook twijfels over, maar gevoel zegt veel.
Als test een nog iets stijver S-Works zadel via MP op de kop getikt en dat zit nog lekkerder.
Het S-Works zadel zit nog steeds op de buitenfiets en voor de binnenfiets heb ik een Ryet (carbon en 3D) gekocht.
Naar mijn idee kan ik met de stijvere zadels mijn kracht beter op de pedalen krijgen.
Zowel IRL als op Zwift heb ik voor mijn doen een tweetal goeie PR's gefietst met de nieuwe zadels.
Daarop ookal meerdere geprobeerd maar daar kan ik met een 'sportief' zadel ook beter mijn krachten kwijt. Ik had een Selle Italia Model X Superflow green, heerlijk zadel maar zonder zeem iets té hard en door dat deze extreem stroef is niet altijd even prettig icm spijkerbroek ondergoed en ondergoed. Nu was de punt gebroken dus maar vervangen door een Cube Gravel zadel. Iets zachter, iets gladder en iets minder hoog dus gelijk zadel 5mm hoger kunnen zetten maar lijkt een fijn zadel en beter dan de standaard tour/stadsfiets zadels.
Maargoed kleding....
Iemand nog een aanrader qua been/armstukken die wel een beetje warm zijn maar niet perse winddicht? Ik heb Dunne Lycra stukken maar die zijn nu al te koud en Nanoflex stukken en die zijn eigenlijk weer te warm want winddicht?
Setje Castelli Thermoflex stukken of Gribgrab, met die laatste goede ervaring tot nu toe met alle losse kledinggedingen als sokken, handschoentjes, etc.?
Het is een stevige, maar niet stijve, gebreide stof die de wind goed tegen houd maar toch prettig ademt.
* disclaimer m.b.t. winddichtheid: ik woon niet in het westland.
https://www.decathlon.nl/...304081?mc=8529499&c=Zwart
lsrf armstukken bevallen mij welsapphire schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:32:
Iemand nog een aanrader qua been/armstukken die wel een beetje warm zijn maar niet perse winddicht? Ik heb Dunne Lycra stukken maar die zijn nu al te koud en Nanoflex stukken en die zijn eigenlijk weer te warm want winddicht?
Setje Castelli Thermoflex stukken of Gribgrab, met die laatste goede ervaring tot nu toe met alle losse kledinggedingen als sokken, handschoentjes, etc.?
Nu had ik ook de AGU R410 racefiets schoenen meebesteld en daar heb ik eigenlijk een vraagje over, klopt het dat racefiets schoenen nooit gevoerd oid zijn aan de binnenkant? Ik sta versteld van hoe hard het is maar als ik verder zoek lijken alle schoenen zo te zijn. Nu ben ik mij bewust van dat dit echt de goedkoopste schoenen zijn die ik kon bestellen ongeveer maar twijfel nu dus wat of ik ze retourneer en voor iets meer comfort ga.
Opzich pas ik ze prima qua maat, ze zijn wat breder wat ik echt nodig heb (liefst misschien zelfs nog wat breder zelfs) en lengte is goed maar t zit allemaal wel strak en hard (niet pijnlijk) maar normaal loop ik op afgetrapte nikes.
Waar doe ik goed aan? toch meer geld uitgeven en gaan passen ergens? of gewoon uitproberen hiermee (voor het geld en de moeite retourneer ik ze wss toch niet)
Langsgaan bij bikeshoe4u in Nijkerk aldus een groot aantal medetweakers is de beste move voor schoenen.MisterEagle schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:58:
als beginnende fietser op een racefiets heb ik vandaag wat kleding laten thuisbezorgen. Een AGU Essentials priime II broek en essentials II winter fietsjas beide zitten echt fantastisch tov het lidle spul wat ik hiervoor had. (en te groot blijkt/zeem verschuift steeds)
Nu had ik ook de AGU R410 racefiets schoenen meebesteld en daar heb ik eigenlijk een vraagje over, klopt het dat racefiets schoenen nooit gevoerd oid zijn aan de binnenkant? Ik sta versteld van hoe hard het is maar als ik verder zoek lijken alle schoenen zo te zijn. Nu ben ik mij bewust van dat dit echt de goedkoopste schoenen zijn die ik kon bestellen ongeveer maar twijfel nu dus wat of ik ze retourneer en voor iets meer comfort ga.
Opzich pas ik ze prima qua maat, ze zijn wat breder wat ik echt nodig heb (liefst misschien zelfs nog wat breder zelfs) en lengte is goed maar t zit allemaal wel strak en hard (niet pijnlijk) maar normaal loop ik op afgetrapte nikes.
Waar doe ik goed aan? toch meer geld uitgeven en gaan passen ergens? of gewoon uitproberen hiermee (voor het geld en de moeite retourneer ik ze wss toch niet)
Mooi spul zeg, zowaar ook echt een mooi design qua jacks en jerseys!
Al ben ik persoonlijk meer van de Live fast, ride slow
@guapper Ja ik heb ene soort haat-liefde verhouding met Decathlon spul. Super fijne winterjas van B'twinn nog, en mijn fijnste ondershirts komen van Decathlon. Maarja ook al 2x troep gekocht en zó vaak misgegrepen qua voorraad
vandaag rondje gedaan, schoenen zitten prima inderdaad. Geen beweging en wat is dat een verschil zeg met of zonder klikpedalen418O2 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:49:
@MisterEagle de zool hoort niet te bewegen. Je moet gewoon even gaan fietsen. Het hoeft niet heel strak te zitten, maar je voet moet ook niet bewegen
Duurdere schoenen zullen alleen maar nog stijver zijnMisterEagle schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:14:
[...]
vandaag rondje gedaan, schoenen zitten prima inderdaad. Geen beweging en wat is dat een verschil zeg met of zonder klikpedalen
Op vinted kun je ook mooie fietsmerk-shirts kopen voor een habbekrats (ik heb daar gesigneerde shirts kunnen kopen die ik ook draag bij het fietsen, hoe cool is dat) , een gedragen fietsbroek zou ik niet doen maar ieder zijn ding,.
[ Voor 56% gewijzigd door FFW op 06-10-2025 15:21 ]
Ik ben ook vaak prijsbewust en koop al mijn wielerkleding in de aanbieding. Wel altijd van 'de merken' en nooit van de Decathlon-merken. Ongetwijfeld net zo goed en veel goedkoper, maar fietsen is niet alleen sport, het is ook een lifestyle en imago is ook belangrijk.FFW schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:58:
Die van rijssel kleding is vaak best goed. Ik koop het liever dan de merkkleding in de winkel er naast, want dat kost al gauw 3 tot 5 x duurder v(oor een logo dat er uit ziet als ongediertebestrijding).
Op vinted kun je ook mooie fietsmerk-shirts kopen voor een habbekrats (ik heb daar gesigneerde shirts kunnen kopen die ik ook draag bij het fietsen, hoe cool is dat) , een gedragen fietsbroek zou ik niet doen maar ieder zijn ding,.
Uiteraard... deze opmerking klinkt erg stom (en dat vind ik ook
Tweedehands doe ik zeker niet. Als ik mijn eigen sportkleding ruik, heeft het zelfs net uit de was, toch een bijzonder geurtje wat geen wasmiddel is
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Vanmiddag met de agu bib shorts (met de red 120 zeem) gefietst en ik kan echt duidelijk verschil merken, echt praktisch geen last.rodiee schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:27:
[...]
Ik had eerder ook last van zadelpijn op de mtb. Toen een zadelmeting gedaan waardoor het wel wat minder werd, maar nog steeds wel last.
Sinds ik met de Rapha core bibshort fiets geen last meer.
[...]
Ik kreeg met een Bioracer bibshort na 30 minuten fietsen al last dus speelt niet alleen maar met lange ritten denk ik zo.
Denk dat ik de bioracer maar in de kast leg voor de korte indoor trainingen.
Of is de kwaliteit van de bib short bioracer gewoon slecht? De bib long zeem van bioracer voelt ook veel anders.
Meer gel-achtig terwijl de korte meer als een dikke stof voelt zonder gel.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
en dat is gewoon zo. Ik heb namelijk alleen een decathlon fietsbroek, en ik weet dat ze goede spullen verkopen. Decathlon verrast vaak. ik wil alleen niet dood gevonden worden in een compleet decathlon pak met Btwin fietsGalois schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:45:
[...]
maar fietsen is niet alleen sport, het is ook een lifestyle en imago is ook belangrijk.
Nu zoek ik een winterjas, een met ritsen onder de oksels, een ventilatie strook op de rug. met duimlussen. en een flap boven de achterzakken. Een van de achterzakken moet waterdicht zijn, met een rits. Ik wens mezelf succes.
[ Voor 4% gewijzigd door FFW op 07-10-2025 23:25 ]
Ze heeft echter geen broekje met een zeem. Zou ze een oude van mij kunnen gebruiken, als die passen, of is het handiger om even langs de Decathlon een speciale broek voor vrouwen te halen?
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
Lekker in de blote kano erop.Jan_V schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:37:
Deze week wordt onze nieuwe Zwift fiets geleverd. M'n vrouw wil ook graag proberen hier mee te fietsen.
Ze heeft echter geen broekje met een zeem. Zou ze een oude van mij kunnen gebruiken, als die passen, of is het handiger om even langs de Decathlon een speciale broek voor vrouwen te halen?
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Ik zou er niet speciaal een damesbroek voor halen. Ik fiets ook niet met een speciale damesbroek en fiets geregeld grotere rondjes dan 50km met een herenmodel zonder problemen.Jan_V schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:37:
Deze week wordt onze nieuwe Zwift fiets geleverd. M'n vrouw wil ook graag proberen hier mee te fietsen.
Maar ik ben ook niks anders gewend dus geen vergelijkingsmateriaal.