Het grote fietskleding topic

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14:39

Reginas

Queen of Core Stability

@Duclaasie Heb je er ook last van bij beenstukken? Of alleen bij lange bibs? Anders is een (gevoerde) korte bib met beenstukken wellicht een optie, die je beter passend kunt maken bij jouw specifieke bouw.

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Reginas schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:59:
@Duclaasie Heb je er ook last van bij beenstukken? Of alleen bij lange bibs? Anders is een (gevoerde) korte bib met beenstukken wellicht een optie, die je beter passend kunt maken bij jouw specifieke bouw.
Goeie vraag, maar ik heb geen beenstukken. Ik heb het alleen bij mijn winter bib, bij mijn Fusion hardloop tight heb ik gelukkig geen last. Die is echter een stuk dunner en flexibeler. Ik denk dat de dubbele laag voor de windbreking van de Assos de grootste invloed heeft. Een flexibeler winter bib zou het waarschijnlijk ook al oplossen.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:12

Stufferdt

doet ook maar wat.

Hier hetzelfde met beenstukken, niet met lange broeken overigens. Wellicht is een overbroek zonder zeem nog een optie? Of ander merk/model met een minder strakke passing.

😀😀😀

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Overboek heb ik wel eens gebruikt en ga ik nog over denken, maar dat wordt toch al snel weer schuiven op het zadel. Ik merk dat een goede warme winter bib dan toch de voorkeur heeft.

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:00
Mistraller schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:17:
[...]

Nou, dat betwijfel ik dus een beetje. Als je advies vraagt hoor je met de juiste broek naar buiten te stappen.

[...]

Probeer gewoon eens wat verschillende merken uit en ook met/zonder bretels. De zeem zit in principe altijd wel hetzelfde en een zadel is ook altijd even groot (daar is de zeemgrootte op afgestemd), maar de pasvorm van de broek zelf maakt een wereld van verschil.

Verder moet je gewoon doen wat je fijn vind hoor. Mijn vrouw draagt er wel iets onder overigens maar dat is omdat ze zich anders gewoon niet prettig voelt, maar wel van die volledig naadloze dunne hipsters. Als man zijnde heb je nu eenmaal wat steun nodig normaliter dus dikkere stof + naden. Na wat onderzijdig ongemak was het voor mijzelf in elk geval duidelijk. :P
Dank voor je reactie
Ik heb inmiddels een broek van Futurum binnen.
Deze loopt wél door tot aan mijn zitbotjes.

Heel bijzonder dat die broeken van decathlon dat niet deden. En dan heb ik hem nog getest met een onderbroek aan.

En deze broek voelt ook prettiger, heeft gewoon ritsjes bij de uiteinden en elastiek.
Simpele dingen die die broek van decathlon niet had.

Zeem is alleen niet zo dik, tenminste zo voelt het (12mm) , ik had het idee dat die van decathlon iets dikker waren maar enfin ik doe het hier voorlopig wel mee. Verder is hij perfect.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:51
Harribo schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:57:
[...]

Dank voor je reactie
Ik heb inmiddels een broek van Futurum binnen.
Deze loopt wél door tot aan mijn zitbotjes.

Heel bijzonder dat die broeken van decathlon dat niet deden. En dan heb ik hem nog getest met een onderbroek aan.

En deze broek voelt ook prettiger, heeft gewoon ritsjes bij de uiteinden en elastiek.
Simpele dingen die die broek van decathlon niet had.

Zeem is alleen niet zo dik, tenminste zo voelt het (12mm) , ik had het idee dat die van decathlon iets dikker waren maar enfin ik doe het hier voorlopig wel mee. Verder is hij perfect.
Ritsen wilde ik eerst ook, maar ik heb wel ontdekt dat het bij veel broeken niet uitmaakt. Maar omdat deze Craft een windstopper is, zal ie wel wat minder rek hebben. Was bij mijn Castelli RoS ook, die heeft ook ritsen. Zeemdikte hoeft niet perse iets te betekenen. Die nep gel dingen van Ali express zijn superdik, maar zitten voor geen meter...

Fijn dat je iets gevonden hebt naar wens!

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:15
DeFeCt schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:50:
Hier nog een Raynaud "slachtoffer" , afgelopen zaterdag mijn nieuwe Deep Winter Lobster fietshandschoenen geprobeerd en hoewel het even duurde waren mijn handen heerlijk warm gedurende de rit van 4 uur. Mijn voeten waren helaas een ander verhaal ondanks de Winter Socks EKOI Thermolite 11cm CARBON FIBER 3 en Fizik ARTICA R5's ... dus nu ook maar opzoek naar verwarmde sokken :)
Gisterochtend gefietst en ik had erg koud handen ondanks liners als eerste paar een een paar gripgrabs eroverheen deze https://www.mantel.com/en...oof-winter-cycling-gloves….echt pijnlijke vingers…ook Raynaud helaas…
Ben dus ook op zoek naar een oplossing om de handden warm te houden tijdens ritten rond het vriespunt.

Maak jij gebruik van deze https://www.mantel.com/en...proof-deep-winter-lobster
Op de stadsfiets gebruik ik de liner icm deze https://www.bever.nl/p/th...3JAD0034.html?colour=9069 heb die combi nog niet geprobeerd op de racefiets maar vermoed dat het lastig schakelen wordt.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

MrGab schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:22:
[...]

Gisterochtend gefietst en ik had erg koud handen ondanks liners als eerste paar een een paar gripgrabs eroverheen deze https://www.mantel.com/en...oof-winter-cycling-gloves….echt pijnlijke vingers…ook Raynaud helaas…
Ben dus ook op zoek naar een oplossing om de handden warm te houden tijdens ritten rond het vriespunt.

Op de stadsfiets gebruik ik de liner icm deze https://www.bever.nl/p/th...3JAD0034.html?colour=9069 heb die combi nog niet geprobeerd op de racefiets maar vermoed dat het lastig schakelen wordt.
Laat ik voorop stellen dat het gisteren ijzig koud was (hier aan de kust gevoelstemperatuur -10 door de harde wind ) maar ik heb die GripGrab deep winter gloves en nog geen rit gehad die daarmee niet eindigde met zweethanden :X
Dus als je daarmee koude handen hebt lijkt dat me echt vervelend :(

Je bent wel een bikkel als je met dit weer fietst hoor, ik heb het binnen gehouden, misschien zonder nog even buiten rijden :+

Gabriël AM5

• MrGab
sapphire schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:32:
[...]

Laat ik voorop stellen dat het gisteren ijzig koud was (hier aan de kust gevoelstemperatuur -10 door de harde wind ) maar ik heb die GripGrab deep winter gloves en nog geen rit gehad die daarmee niet eindigde met zweethanden :X
Dus als je daarmee koude handen hebt lijkt dat me echt vervelend :(

Je bent wel een bikkel als je met dit weer fietst hoor, ik heb het binnen gehouden, misschien zonder nog even buiten rijden :+
Thanks, ja het was zeker koud...miste ook een balaclava, had wel twee nekwarmers, een voor mijn gezicht/nek en de andere dubbel onder de helm. Halverwege de rit waren mijn bidons ook nog eens bevroren...

Hmm, denk dat ik die Gribgrab deep winters maar eens ga proberen dan, maak je gebruik van een dun paar handschoenen nog, dus twee paar aan totaal? Dit ivm de maatvoering, te strak is niet goed voor het ontbreken van isolatie geloof ik.

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:42

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

MrGab schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:44:
[...]
Halverwege de rit waren mijn bidons ook nog eens bevroren...
Thermobidons + kokend water uit de waterkoker.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:31

PeaceNlove

Deugleuter

jorrefunk schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:11:
[...]

Thermobidons + kokend water uit de waterkoker.
Met deze kou doe ik gewoon een kort en intensief rondje. Vooraf wat drinken, bij thuiskomst wat drinken en geen bidons mee…

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

@MrGab Gewoon alleen die maar moet wel zeggen dat ik niet zo snel last heb van koude handen tijdens het fietsen. Denk gewenning door dagelijks naar werk fietsen want heb meestal mijn minder warme Decathlon handschoenen of dunne Castelli’s aan in de winter :X

@PeaceNlove Heet water erin en dan is het de eerste 20 min te doen, daarna word het gewoon (te) koud :+

Gabriël AM5

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Gisteren ook een rondje gedaan, die oostenwind was niet heel fijn. Ik heb inmiddels veel handschoenen, gisteren mochten deze met succes mijn handen warm houden:

WEDZE Skiwanten voor volwassenen 100 zwart
€ 14,99
https://www.decathlon.nl/...rt/310527/c382c70m8562903

Ik had voor de zekerheid mijn (nog warmere) Nomad wanten in de rugzak, maar die heb ik niet nodig gehad.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-02 22:40

DDX

Zorgen dat je lichaam lekker warm ingepakt is, vandaag 3 lagen aan (merino ondershirt + futurum 4saesons jack + nog laagje erover van blacksheep) en warme muts op.
Dan hoef je geen mega dikke handschoenen aan.
Had vandaag de sockeloen winter handschoenen aan, windje mee zelfs handschoenen uitgedaan om warmte kwijt te raken.

[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 26-12-2025 22:55 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Mistraller
[...]

Raynaud kickt bij mij pas echt in bij thuiskomen, maar onderweg knijpt het wel de bloedtoevoer. Isoleren is dan vaak niet genoeg, als je dat dus wilt voorkomen zou ik handwarmers proberen. Zelf kan ik het redelijk negeren, schakelen en remmen lukt wel maar ritsen en helm los maken is na een uurtje vrieskou wel een uitdaging 🫣
Mijn vrouw krijgt na een half uur warme handen, maar ik niet. Zeker als je Raynaud hebt, reageert je lichaam erg sterk. Zie het als allergie, het lichaam geeft een overreactie op kou.

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 27-12-2025 01:10 ]

---------------

• MrGab
Mistraller schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 01:04:
[...]

Raynaud kickt bij mij pas echt in bij thuiskomen, maar onderweg knijpt het wel de bloedtoevoer. Isoleren is dan vaak niet genoeg, als je dat dus wilt voorkomen zou ik handwarmers proberen. Zelf kan ik het redelijk negeren, schakelen en remmen lukt wel maar ritsen en helm los maken is na een uurtje vrieskou wel een uitdaging 🫣
Mijn vrouw krijgt na een half uur warme handen, maar ik niet. Zeker als je Raynaud hebt, reageert je lichaam erg sterk. Zie het als allergie, het lichaam geeft een overreactie op kou.
Ik heb constant die koude vingers en tijdens het fietsen in de kou doen de vingers zo'n pijn dat bewegen bijna niet meer gaat en sowieso geen gevoel meer helaas.
Moet zeggen dat ik ook nu wat pijntjes in de heupen heb na het fietsen in de kou....de jaren beginnen te tellen vrees ik.

Maak jij dan gebruik van deze dingen: https://www.bever.nl/p/ha...EF390027.html?colour=5728

• MrGab
DDX schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:55:
Zorgen dat je lichaam lekker warm ingepakt is, vandaag 3 lagen aan (merino ondershirt + futurum 4saesons jack + nog laagje erover van blacksheep) en warme muts op.
Dan hoef je geen mega dikke handschoenen aan.
Had vandaag de sockeloen winter handschoenen aan, windje mee zelfs handschoenen uitgedaan om warmte kwijt te raken.
Hier ook 3 laagjes gebruikt.
1e = Ondershirt van Fyts, lange mouwen en opstaande kraag https://www.futurumshop.n...KSXJRWEJWQldDd3hrSkROb3Z3
2e = Castelli fietsshirt, korte mouwen
3e = Jas van Gore, deze: https://www.asadventure.n...-infinium-9222H00001.html

Ik heb deze hardshell van Gore ook nog, gebruik die voornamelijk als het regent: https://www.gorewear.com/...t-mens-100817?variant=234
Dat jasje valt alleen wat strak en ik gebruik daar alleen een 1e laag shirt onder, thermo of zweetshirtje.

De 4 seasons jassen van Futurum zijn prijzig, wat kan je zeggen over de prijs/kwaliteitsverhouding?
En het merk Blacksheep ken ik niet, welke jas had je aan?

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik moet zeggen dat ik met een schuin oog ook naar een Futurum jack en broek aan het kijken ben maar zou ze graag afhalen/passen en dat is lastig blijkbaar….

Ziet er mooi uit en hoor er goede verhalen over :)

[ Voor 15% gewijzigd door sapphire op 27-12-2025 10:50 ]

Gabriël AM5

• Mistraller
MrGab schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 07:51:
[...]

Ik heb constant die koude vingers en tijdens het fietsen in de kou doen de vingers zo'n pijn dat bewegen bijna niet meer gaat en sowieso geen gevoel meer helaas.
Moet zeggen dat ik ook nu wat pijntjes in de heupen heb na het fietsen in de kou....de jaren beginnen te tellen vrees ik.

Maak jij dan gebruik van deze dingen: https://www.bever.nl/p/ha...EF390027.html?colour=5728
Nu ja, die pijn ervaar ik niet zo, meer dat bewegen moeilijk gaat inderdaad. En vanaf het moment dat ik ga douchen tot een half uur erna dan heb ik witte vingers en tenen. Beetje geaccepteerd. Verder neem ik bij langere ritjes onder het vriespunt een thermos thee mee, en ik heb al wel overwogen om elektrisch verwarmde handschoenen te nemen. Nu ik winterfietsschoenen heb (even laten opwarmen voor vertrek in de keuken), scheelt het al veel. En vooral ook zorgen dat je je handen en voeten geen moment koud laat worden voor vertrek. Want dat vind ik nog het meest vervelende; de trigger die Raynaud doet ontstaan hoeft maar kort te zijn. Zo kan ik met heerlijk warme voeten naar het toilet moeten, om vervolgens 2 uur lang met kouwe poten in bed te liggen.

---------------

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Mistraller schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:41:
[...]

Nu ja, die pijn ervaar ik niet zo, meer dat bewegen moeilijk gaat inderdaad. En vanaf het moment dat ik ga douchen tot een half uur erna dan heb ik witte vingers en tenen. Beetje geaccepteerd. Verder neem ik bij langere ritjes onder het vriespunt een thermos thee mee, en ik heb al wel overwogen om elektrisch verwarmde handschoenen te nemen. Nu ik winterfietsschoenen heb (even laten opwarmen voor vertrek in de keuken), scheelt het al veel. En vooral ook zorgen dat je je handen en voeten geen moment koud laat worden voor vertrek. Want dat vind ik nog het meest vervelende; de trigger die Raynaud doet ontstaan hoeft maar kort te zijn. Zo kan ik met heerlijk warme voeten naar het toilet moeten, om vervolgens 2 uur lang met kouwe poten in bed te liggen.
Heel herkenbaar. Met warme handen naar de schuur, ff pompen, schoenen aan, fiets pakken en vervolgens eerste 20 minuten met ijskoude vingers rondfietsen. Ze worden bij mij wel weer warm, na inspanning, maar langer dan 1,5 a 2 uur is eigenlijk niet prettig. Winterschoenen helpen goed voor mijn tenen, maar ga toch maar eens kijken naar die verwarmde handschoenen.

Bij mij maakt het ook niets uit of mijn core warm blijft. Het zit hem puur in de vingers en tenen.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:45
sapphire schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 08:22:
Ik moet zeggen dat ik met een schuin oog ook naar een Futurum jack en broek aan het kijken ben maar zou ze graag afhalen/passen en dat is lastig blijkbaar….

Heb het oude model 4 Seasons Pro. Dat jack moet wel je pasvorm zijn, als er enigszins vlees op je armen zit is hij daar erg krap. Ik krijg mijn armen echt net door een M'tje heen terwijl hij verder qua breedte en lengte top is. Ook mijn favoriete jack als 't echt koud is... Vanaf een graad of 8 pak ik weer de Perfetto

Ben 195 en circa 80kg

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:05

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Futurum bestel ik bij twijfel gewoon 2 maten. Retourneren is makkelijk.

4 seasons mouwen zijn inderdaad krap. Ik heb een M bij 188 en momenteel 86kg. De mouwen zijn net of je een wetsuit aantrekt. Altijd gedoe om de laag eronder niet op te laten stropen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• MrGab
Mistraller schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:41:
[...]

Ik herken het, ik heb vaak van die witte koude vingers en mijn handen of tenen hoeven maar heel even met de kou in aanraking te zijn geweest om vervolgens heel lastig weer op lichaamstemperatuur te komen.
Ook hier heb ik al winterschoenen gekocht. Zoek alleen nog erg warme sokken. Iemand nog tips?

• MrGab
sapphire schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 08:22:

Over de broek kan ik bij deze zeggen: https://www.futurumshop.n...lX0tJS3RKcm8zR0o5M1FkQzJ3 dat die goed is. De zeem, de bretels, de snit...zit gewoon goed.
Qua maat: 173 cm 67 kg, en ik heb maat S.

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14:39

Reginas

Queen of Core Stability

Ik had onlangs de tip gehoord om zo’n zoutpil in je bidon te gooien bij vriestemperaturen en dat leek toch wel goed te werken. Zelf nog niet geprobeerd, want heb me altijd wel kunnen redden met een thermobidon.

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:42

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

MrGab schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:56:
[...]
Zoek alleen nog erg warme sokken. Iemand nog tips?
Ben heel tevreden over deze
https://sockeloen.com/nl/...-1?variant=54118026641732

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Reginas schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:32:
Ik had onlangs de tip gehoord om zo’n zoutpil in je bidon te gooien bij vriestemperaturen en dat leek toch wel goed te werken. Zelf nog niet geprobeerd, want heb me altijd wel kunnen redden met een thermobidon.
Zoutwater heeft een lagere bevries temperatuur dus opzich zit er een logica in.

Gabriël AM5

• DDX

DDX

MrGab schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 08:04:
De 4 seasons jassen van Futurum zijn prijzig, wat kan je zeggen over de prijs/kwaliteitsverhouding?
En het merk Blacksheep ken ik niet, welke jas had je aan?
Je moet hem niet als regenjas kopen, want als het echt met bakken uit de lucht komt neemt jas regen op aan buitenkant. (opzich blijf je zelf wel redelijk droog)
Alleen om die jas dan weer droog te krijgen...

Maar voor dagen zoals vandaag (en gisteren icm nog extra laagje) super jas.
Vandaag ook wat motregen onderweg en daar is de jas prima voor.

Van blacksheep heb ik hele verzameling,
Ik had gisteren deze als 3e laag aan :
https://eu.blacksheep.cc/products/mens-micro-jacket-20-black

Voordeel van 2 buitenlagen dat je ook extra zakken hebt, extra handschoenen bijvoorbeeld in 2e laag doen zodat ze warm blijven en je halverwege de rit kan wisselen.

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:53

• Mistraller
MrGab schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:56:
[...]

Ik herken het, ik heb vaak van die witte koude vingers en mijn handen of tenen hoeven maar heel even met de kou in aanraking te zijn geweest om vervolgens heel lastig weer op lichaamstemperatuur te komen.
Ook hier heb ik al winterschoenen gekocht. Zoek alleen nog erg warme sokken. Iemand nog tips?
Ja dit dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UnNU5aiInj10HpwMg_-ttVhc2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQ7pG7ukwcGbQqCg42yMk996.jpg?f=fotoalbum_large

Daarom helpt alleen isoleren ook niet, want er is simpelweg geen enkele warmte toevoer als dit gebeurt. En het gebeurt plotseling, het wordt getriggerd. Overigens is het niet ernstig, alleen hinderlijk.

Hier nog meer info. https://www.bicycling.nl/...ns-fietsen-ziekte-raynaud

[ Voor 16% gewijzigd door Mistraller op 27-12-2025 23:27 ]

---------------

• cosmos81
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:25
[/quote]
Zelf erg tevreden met deze Merino sokken van Futurum, vind ze super comfortabel moet wel zeggen dat ik niet snel koude voeten heb. Onder de 5 graden rijd ik met overschoenen, daarboven niet..mits het droog is.
https://www.futurumshop.n...-extra-warm-zwart.phtml?_

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

blitzkrieg schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:51:
Futurum bestel ik bij twijfel gewoon 2 maten. Retourneren is makkelijk.

4 seasons mouwen zijn inderdaad krap. Ik heb een M bij 188 en momenteel 86kg. De mouwen zijn net of je een wetsuit aantrekt. Altijd gedoe om de laag eronder niet op te laten stropen.
Kijk dat is goede info gezien ik 188cm en ca 87kg ben :+

Over warme sokken, ik heb een setje Merinowollen sokken van Castelli die ondertussen bejaard zijn maar waren lekker warm. En nu een setje Merino van Gribgrab en ook lekker warm :)

[ Voor 17% gewijzigd door sapphire op 29-12-2025 13:35 ]

Gabriël AM5

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-02 12:07

DeFeCt

je wéét toch

Sorry voor het late antwoord, maar ik gebruik inderdaad die zonder liner eronder, zoals al aangegeven, ik krijg/houd hier ook echt warme handen in :)

Flickr

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-02 12:07

DeFeCt

je wéét toch

cosmos81 schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:08:
Ik heb deze van de kerstvrouw gekregen, nog niet geprobeerd, maar zien (en voelen) er veel belovend uit:
https://eu.sealskinz.com/...ck?variant=46429092053232

Flickr

• MrGab
DeFeCt schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:45:
[...]

Sorry voor het late antwoord, maar ik gebruik inderdaad die zonder liner eronder, zoals al aangegeven, ik krijg/houd hier ook echt warme handen in :)
Geen probleem...vandaag heb ik deze ontvangen ( https://www.gripgrab.com/...es?variant=43264842793212) en meteen getest, dunne Odlo liners erin en ik heb geprobeerd om over de fietspaden in het bos / hei te fietsen. Dat was een aardige uitdaging met de sneeuw. Toegeven, een oude herenfiets als materiaal vandaag was ook niet optimaal ;)
Het belangrijkste...ik had gelukkig geen koude handen! Zelfs warm, dus ik ben erg tevreden, wel even wennen aan het losster principe maar ik ga er vanuit dat ik zo ook goed de shifters kan bedienen.

• thunderfury
  • Nu online
Om even wat tegengewicht te bieden voor alle 'ik zoek warme kleding'-vragen: ik ben net op zoek naar zo weinig mogelijk isolerende kleding, meer specifiek schoenen.
In de zomer train ik uiteraard zo veel mogelijk buiten en gebruik ik Shimano XC7 (SPD) schoenen op mijn fiets. Oorspronkelijk ben ik met spinning begonnen, dus heb ik voor indoor training momenteel Shimano IC100, ook met SPD. Nu vind ik deze de laatste tijd niet meer zo aangenaam zitten, en is de afstelling ook niet erg fijn te regelen. Daarom ben ik dus nu op zoek naar goed ademende schoenen want zelfs binnen met de ventilator krijg ik snel last van warme voeten. Nu kom ik in mijn zoektocht voornamelijk in de lichte raceschoencategorie terecht die SDP-SL achtige cleats hebben. Uitzondering daarop is de shimano IC501, maar die lijkt specifiek voor vrouwen ontwikkeld (geen idee op welke manier)
Zijn er mensen die degelijke -- stevige zool en goed afstelbare afsluiting -- schoenen kunnen aanraden die goed ventileren en SPD compatibel zijn? Of moet ik toch maar eens de stap maken naar andere cleats, al vind ik dat voor binnen niet bijzonder handig.

[ Voor 5% gewijzigd door thunderfury op 06-01-2026 19:49 ]

• KW25
  • Laatst online: 19:36
thunderfury schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:48:
Om even wat tegengewicht te bieden voor alle 'ik zoek warme kleding'-vragen: ik ben net op zoek naar zo weinig mogelijk isolerende kleding, meer specifiek schoenen.
In de zomer train ik uiteraard zo veel mogelijk buiten en gebruik ik Shimano XC7 (SPD) schoenen op mijn fiets. Oorspronkelijk ben ik met spinning begonnen, dus heb ik voor indoor training momenteel Shimano IC100, ook met SPD. Nu vind ik deze de laatste tijd niet meer zo aangenaam zitten, en is de afstelling ook niet erg fijn te regelen. Daarom ben ik dus nu op zoek naar goed ademende schoenen want zelfs binnen met de ventilator krijg ik snel last van warme voeten. Nu kom ik in mijn zoektocht voornamelijk in de lichte raceschoencategorie terecht die SDP-SL achtige cleats hebben. Uitzondering daarop is de shimano IC501, maar die lijkt specifiek voor vrouwen ontwikkeld (geen idee op welke manier)
Zijn er mensen die degelijke -- stevige zool en goed afstelbare afsluiting -- schoenen kunnen aanraden die goed ventileren en SPD compatibel zijn? Of moet ik toch maar eens de stap maken naar andere cleats, al vind ik dat voor binnen niet bijzonder handig.
Je kan zelf de cleats bepalen, de een schroeft er spd-sl onder, de ander spd. Ze zijn inwisselbaar met elkaar

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:39
KW25 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:51:
[...]

Je kan zelf de cleats bepalen, de een schroeft er spd-sl onder, de ander spd. Ze zijn inwisselbaar met elkaar
Huh? Hoe dan? Spd-sl is drie boutjes en spd twee. Jij zegt dat ik mijn spd-sl cleats op m’n gravelschoenen kan schroeven?

• KW25
  • Laatst online: 19:36
La1974 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:26:
[...]

Huh? Hoe dan? Spd-sl is drie boutjes en spd twee. Jij zegt dat ik mijn spd-sl cleats op m’n gravelschoenen kan schroeven?
Volgens mij past het alsnog, je gebruikt dan maar 2 van 3 gaatjes waar je hem in vastdraait.

EDIT - volgens mij klopt het niet wat ik zeg 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door KW25 op 06-01-2026 21:17 ]

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:53
Voor SPD SL naar SPD heb je wel van die adapters, maar andersom niet voor zover ik weet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2owYrXmuhR74Wob3MsCZplULHs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/b7zZPdZNQHrL0elURa3ywhE8.png?f=user_large

Dan krijg je zoiets, maar dat is hier dan geen oplossing. Ik denk dat Sidi best wel iets heeft wat op een racefiets schoen lijkt maar dan met SPD.

Ik heb zelf deze, maar dan in het zwart. Carbon zool, 2 sluitingen en best wel wat ventilatie gaatjes. https://www.futurumshop.n...eschoenen-wit-heren.phtml

• Mistraller
KW25 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:51:
[...]

Dat niet, maar er zijn wel schoenen met 5 gaatjes. Dan kan je wel kiezen. Alleen mis je dan het voordeel dat echte SPD schoenen vaak hebben: De cleat valt niet meer in de schoenzool dus lopen is dan onhandig.

---------------

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:55
thunderfury schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:48:
Lake mx241 of mx242

Weet alleen niet of het de prijsklasse is die je zoekt. Aan de andere kant als je hele brede voeten hebt, kan je er moeilijk omheen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-02 19:20

McMiGHtY

- burp -

Al is gekeken naar specifieke triathlon schoenen?

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• DDX

DDX

Ik denk dat overstappen naar spd-sl makkelijker is.
Meeste mtb schoenen zijn toch wat steviger gemaakt en daardoor minder open.

Ik heb een paar dmt krsl schoenen en die laten erg veel lucht door.
Maar die zijn er niet in spd en offroad dragen daarvan zou je ook niet willen kwa kwestbaarheid.

Afbeeldingslocatie: https://www.bike-discount.de/media/image/56/53/1a/DMT_M0010DMT26_0078_Pogi-s_Super_Light_Rennradschuhe-7.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door DDX op 07-01-2026 14:09 ]

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:55
Even niet inhoudelijk, maar iedereen zit Strava te F5-en voor je woon-werk rit. Zit je hier een beetje te posten.

O-)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• DDX

DDX

mhr-zip schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:11:
[...]

Even niet inhoudelijk, maar iedereen zit Strava te F5-en voor je woon-werk rit. Zit je hier een beetje te posten.

O-)
haha, vanmiddag een woon-woon ritje maar
heel zwak geen zin in windkracht 7 vanmorgen icm nattigheid en zooi op weg

[ Voor 11% gewijzigd door DDX op 07-01-2026 14:17 ]

• DDX

DDX

DDX schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:11:
[...]

Ik heb de 4 season pro (niet merino) en prima jack, kan soms alleen net ff te warm zijn.
Vooral als je beetje doortrapt en het richting de 10 graden gaat, dan is de 4 seasons race day beter.
Maar zoals vandaag aanrader.
Als het echt met bakken uit de lucht komt raakt buitenkant wel beetje verzadigd kwa nattigheid en kan het even duren voordat het droogt. Lastig voor woon-werk ritten bij mij als je nergens echt warme ruimte hebt op werk.
Even hierop terugkomen, inmiddels ook in de merino pro versie gefietst.
Zit nog net ff wat beter dan de oude pro jas.
Minder benauwd (al heb ik er nog niet in hele warme temperaturen mee gefietst)
Flap achterop is ook minder 'irritant' als de oude versie.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Is dit als voorbereiding op aankomend weekeinde?

Dan zal die niet nodig zijn denk ik?

• DDX

DDX

McMiGHtY schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:34:
Is dit als voorbereiding op aankomend weekeinde?

Dan zal die niet nodig zijn denk ik?
Kwa temperatuur wel denk ik.
Maar volgens mij blijft het redelijk droog.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Succes vandaag dan maar :)

• GarBaGe
  • Laatst online: 18:09
Ik heb nu (iets meer dan een maand) een fietshelm: een Abus Hyp-E Ace.
Met remlicht, richtingaanwijzer en vizier.
Ik fiets ongeveer 4000km per jaar op een reguliere electrische fiets.
Veel woon-werk verkeer.
Dit is mijn 1e helm. Met een Black Friday kan ik het luxere model krijgen tegen dezelfde prijs.

Hier mijn bevindingen:
De helm op zich is best fijn.
De oorbeschermers doen het goed, ook bij temperaturen onder nul, zoals -5.
Echter, een muts is wel warmer.
Het licht op de helm is erg handig in het donker.
Ook bij het pakken en wegzetten van de fiets in het donker, zie ik een stuk meer door het licht op de helm.
De richtingsaanwijzer en remlicht zijn een leukle gimmick, maar eigenlijk compleet overbodig.
Bovendien, werken ze niet als de helm uit staat.
Ik zet de helm (en daarmee het licht) alleen aan als het donker is.
Het vizier is wel handig in de kou of in de regen, maar beslaat erg snel,makkelijk.
Hierdoor doe ik vaker het vizier "ff omhoog" in bepaalde omstandigheden of als ik voor een stoplicht sta.
De vergrendeling van het vizier werkt hier NIET in mee.
Je moet het vizier dicht doen en dan naar achteren drukken om te vergrendelen.
Echter.... je kan met 1 hand deze eigenlijk niet "ontgrendelen" om weer omhoog te doen.
Bij een motorhelm kan dit vrijwel altijd met 1 hand.
De regelbare luchtinlaat doe ik onder de 5 graden volledig dicht.
Vanaf 10 graden en warmer moet ie eigenlijk minimaal half open.
Ik mis wel de optie van BT bij de oorbescherming. Mijn oude BT muts had wat kleine speakers voor iets meer entertainment bij de langere afstanden.
Dat zouden ze nog kunnen toevoegen.

edit: oh ja, en de magnetische sluiting (zoals die ook op andere Abus helmen zit) is wel geinig.... maar ook wat dikker. Ik heb een jas met wat dikkere randen en dan blijft de sluiting steeds hangen op mijn kraag als ik mijn hoofd draai.
Best vervelend...

[ Voor 7% gewijzigd door GarBaGe op 20-01-2026 14:19 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Iemand tips voor een combinatie die warmer is dan onderstaande? Ik doe mijn zondagochtendritjes samen met mijn vrouw, dus het tempo ligt voor mij niet heel hoog(Z1/Z2), afgelopen zondag bij -1°C 4 uur lang lopen blauwbekken.

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
blitzkrieg schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:36:
Iemand tips voor een combinatie die warmer is dan onderstaande? Ik doe mijn zondagochtendritjes samen met mijn vrouw, dus het tempo ligt voor mij niet heel hoog(Z1/Z2), afgelopen zondag bij -1°C 4 uur lang lopen blauwbekken.
Waar was je koud?
Ik zou wellicht nog een mouwloos dun hemd toevoegen voor je romp.
En als het tempo laag ligt is de doorbloeding naar je benen ook minder, dus wellicht kan je een zeemloze (bijv hardloop) legging over je fietsbroek heen aan doen.
Had je ook een buff en helmmuts aan/op?

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Stevie-P schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:41:
[...]

Waar was je koud?
Ik zou wellicht nog een mouwloos dun hemd toevoegen voor je romp.
En als het tempo laag ligt is de doorbloeding naar je benen ook minder, dus wellicht kan je een zeemloze (bijv hardloop) legging over je fietsbroek heen aan doen.
Had je ook een buff en helmmuts aan/op?
Alles was koud! :'(
Ik had ook nog een buff, dunne bivakmuts en koerspet op. En Northwave artic winterschoenen. En Merino thermosokken.
Ik zat zelf juist te denken aan een gevoerde bodywarmer/windbreaker er over, daar heb ik verder ook nog wat aan. Of mijn tussenlaag nog dikker, die kan ik dan ook gebruiken wanneer mijn 4Seasons te warm is en het Fyts shirt te koud.

• DDX

DDX

Gewoon nog een extra laagje over de fietsjack ?
Doe ik ook wel als het wat kouder is en ik wat rustiger fiets. (Goed ademend regenjack)
Al heb je al 3 lagen aan natuurlijk....

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10:27
En ook goede handschoenen? Ik heb zelf lobster handschoenen die erg warm zijn.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

rodiee schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:05:
[...]

En ook goede handschoenen? Ik heb zelf lobster handschoenen die erg warm zijn.
Die heb ik zondagavond toevallig al besteld. :D
Maar ik mijn handen gaan nog steeds koud worden als de rest van mijn lichaam koud is. Zie ik ook bij mijn voeten, die waren ondanks de wintersokken en winterschoenen ook uiteindelijk koud geworden. Gelukkig niet zo erg als mijn handen, toen ik thuis was heb ik eerst in de garage op een krukje gezeten, enigszins misselijk van de pijn toen ze weer warm werden. ;(

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

DDX schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:59:
[...]

Gewoon nog een extra laagje over de fietsjack ?
Doe ik ook wel als het wat kouder is en ik wat rustiger fiets. (Goed ademend regenjack)
Al heb je al 3 lagen aan natuurlijk....
Ik zal aankomende zondag eens met een windjack eroverheen proberen, kijken of dat het probleem oplost.

• GerbenBK
  • Nu online
Gewoon 2 uur gaan fietsen in dat soort weer ipv 4 uur geen optie?

Ik heb namelijk hetzelfde. Mijn handen (armen) en voeten kunnen slecht tegen kou (ook Raynaud bij vingers). Met goede kleding gaat een uur of 2 best dus winterschoenen gekocht en aan het kijken naar verwarmde handschoenen zoals de EKOI heat concept. Maar langer dan 2 uur bij temperaturen rond of onder vriespunt is voor mij niet meer plezierig bij zeker als het ook regent. Ik fiets dan ook veel binnen nu (of een paar dagen in het buitenland 8)) .

[ Voor 95% gewijzigd door GerbenBK op 21-01-2026 12:26 ]

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:32
Of op je gravelfiets met dikke banden gaan, indien je normaal gesproken op de racer gaat. Dan kun je je wat meer inspannen bij dezelfde snelheid.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

GerbenBK schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:13:
Gewoon 2 uur gaan fietsen in dat soort weer ipv 4 uur geen optie?
Zo kom ik nooit aan de 10K dit jaar. :+
En dan heb ik het 2 uur koud ipv. 4 uur, dat is niet echt een oplossing.
guapper schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:17:
Of op je gravelfiets met dikke banden gaan, indien je normaal gesproken op de racer gaat. Dan kun je je wat meer inspannen bij dezelfde snelheid.
Ik rij al op een all-road met 40mm Pirelli P-zero's en volledige spatborden. Ik doe nu al 25W meer. Ik kan natuurlijk trekkerbanden monteren, maar dan zit ik in mijn andere ritten hier ook mee.

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:47
Geef je vrouw een e-bike. Dat lijkt me het eenvoudigste.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

De hobby is al 2x zo duur geworden sinds zij ook fietst. :P

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:50
bwernsen schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:23:
[...]

Geef je vrouw een e-bike. Dat lijkt me het eenvoudigste.
Dan gaat ze max 25km/u, vraag me af of @blitzkrieg het daar wel warm van krijgt.

Flickr - Strava

• dfbt
  • Laatst online: 09:59
beetje t verschil tussen iemand die aan t wandelen is, of aan het hard lopen. Hard loper zal zweten en t warm krijgen :)
Sommige dingen gaan gewoon niet helemaal samen. Zodra ik onder 150 watt kom , koel ik redelijk snel af. Alles daarboven lijkt voor mij in de winter wel te werken.

• Mistraller
blitzkrieg schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:34:
De hobby is al 2x zo duur geworden sinds zij ook fietst. :P
Wel unlimited credits :P

Beetje hogere cadans aanhouden? Je kunt ook eens met hand/voetwarmers proberen. bijv van Decathlon.

https://www.decathlon.nl/sporten/wintersport/handenwarmers

Let er verder op dat de laagjes niet té strak over elkaar zitten, want een laagje lucht ertussen is wel belangrijk. Ik pak vaak bij echte kou een mouwloos ondershirt, thermo shirt, merino shirt, en dan een winddicht fietsjack.
Ik heb ooit een Aliexpress jack gekocht, met amper ventilatie. Dat trek ik echt alleen bij vorst aan, alles daarboven is het al te warm; en hij zit ook wat losjes. Maar bij echte kou doet ie het prima :+

En als je gezellig samen 4u op pad bent, halverwege ff lekker een kop chocomel pakken? Doe ik alleen nooit maar wel als ik met vrouwlief zo lang op pad ga. (Dat wordt overigens dan meestal een pannenkoek ;))

[ Voor 27% gewijzigd door Mistraller op 21-01-2026 14:22 ]

---------------

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:54
blitzkrieg schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:12:
[...]

Die heb ik zondagavond toevallig al besteld. :D
Maar ik mijn handen gaan nog steeds koud worden als de rest van mijn lichaam koud is. Zie ik ook bij mijn voeten, die waren ondanks de wintersokken en winterschoenen ook uiteindelijk koud geworden. Gelukkig niet zo erg als mijn handen, toen ik thuis was heb ik eerst in de garage op een krukje gezeten, enigszins misselijk van de pijn toen ze weer warm werden. ;(
En wat heb je op je hoofd en aan je voeten? Met koude handen, voeten en hoofd ga je het nooit comfortabel krijgen

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:14
Eens kijken of hier wellicht iemand een tip heeft, weet niet of ik als pedelec'er ook welkom ben :9

Afgelopen winter is mijn eerste winter woon-werk op pedelec, 17km enkele reis in goed half uur. Ik ga er goed tegenaan en heb het snel warm. Ik heb dus gewoon sportkleding aan en kleed me op het werk om.

Bij de echt lagere temperaturen zeker i.c.m. regen merk ik dat ik het nog warm heb maar bijvoorbeeld mijn rug als een speldenkussen voelt door de kou. Ik wil dus toch eens kijken naar een geschikt jasje om op de fiets aan te doen. Het hoeft niet waterdicht te zijn, als het beetje tegenhoudt is het al snel goed.

Omdat ik het snel warm heb zou ik eigenlijk een jasje willen met ritsen onder de oksels; dat lijkt alleen niet echt een ding te zijn om één of andere reden? Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Ik ben verder niet echt kritisch; ik vind €100 al veel voor een jasje. Ik geef wel de voorkeur aan een beetje een "normaal" jasje, ik hoef er niet als wielrenner uit te zien.

Tips/ervaringen voor dit gebruik?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

assje schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:59:
Endura Humvee of MT500? Zijn mountainbike jassen, dus ruimer en iig de Humvee met pit-zips.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Mistraller schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:14:
[...]
En als je gezellig samen 4u op pad bent, halverwege ff lekker een kop chocomel pakken? Doe ik alleen nooit maar wel als ik met vrouwlief zo lang op pad ga. (Dat wordt overigens dan meestal een pannenkoek ;))
Zou kunnen, maar ik ben geen terrasjes/ff lekker zitten wielrenner. :P

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

418O2 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:52:
[...]

En wat heb je op je hoofd en aan je voeten? Met koude handen, voeten en hoofd ga je het nooit comfortabel krijgen
Buff, bivakmuts en koerspet. Merino sokken en Northwave Artic GTX winterschoenen. Daar valt weinig meer te verbeteren.

• assje
blitzkrieg schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:02:
Endura Humvee of MT500? Zijn mountainbike jassen, dus ruimer en iig de Humvee met pit-zips.
Dat ziet er top uit....waarom is dat nou zo moeilijk te vinden |:(

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Mistraller
Eens kijken of hier wellicht iemand een tip heeft, weet niet of ik als pedelec'er ook welkom ben :9

Afgelopen winter is mijn eerste winter woon-werk op pedelec, 17km enkele reis in goed half uur. Ik ga er goed tegenaan en heb het snel warm. Ik heb dus gewoon sportkleding aan en kleed me op het werk om.

Bij de echt lagere temperaturen zeker i.c.m. regen merk ik dat ik het nog warm heb maar bijvoorbeeld mijn rug als een speldenkussen voelt door de kou. Ik wil dus toch eens kijken naar een geschikt jasje om op de fiets aan te doen. Het hoeft niet waterdicht te zijn, als het beetje tegenhoud is het al snel goed.

Omdat ik het snel warm heb zou ik eigenlijk een jasje willen met ritsen onder de oksels; dat lijkt alleen niet echt een ding te zijn om één of andere reden? Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Ik ben verder niet echt kritisch; ik vind €100 al veel voor een jasje. Ik geef wel de voorkeur aan een beetje een "normaal" jasje, ik hoef er niet als wielrenner uit te zien.

Ik heb een rogelli winterjack, met ventilerende panelen onder de armen/oksels en het rugpand, voorzijde winddicht/waterwerend (niet 100% waterdicht dus)
Rogelli is niet al te duur, ik vind het zelf prima voldoen. Wel "racy" want zakken op het rugpand maar daar ontkom je niet aan hier :P
Maar tijdens het mountainbiken trek ik hem net zo makkelijk aan.

---------------

• Mistraller
blitzkrieg schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:03:
[...]

Zou kunnen, maar ik ben geen terrasjes/ff lekker zitten wielrenner. :P
Thermosflesje thee mee? Dat is wat ik op lange soloritjes bij vrieskou vaak doe.

---------------

• GerbenBK
  • Nu online
dfbt schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:03:
beetje t verschil tussen iemand die aan t wandelen is, of aan het hard lopen. Hard loper zal zweten en t warm krijgen :)
Sommige dingen gaan gewoon niet helemaal samen. Zodra ik onder 150 watt kom , koel ik redelijk snel af. Alles daarboven lijkt voor mij in de winter wel te werken.
Ik kan prima zweten met ijskoude vingers en tenen :X. M'n core is het probleem niet, die blijft wel warm. Soms komt er na een half uur wat warmte in mijn handen, maar dat houdt dan niet langer aan dan 1 a 1,5 uur waarna ze weer koud worden. Maar binnenkort dus maar eens proberen met verwarmde handschoenen. Winterschoenen gaat eigenlijk al heel goed tot minimaal 2 uur.

[ Voor 25% gewijzigd door GerbenBK op 21-01-2026 16:58 ]

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
assje schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:05:
[...]

https://www.rullensfietse...ion-all-weather-fietsjack

Deze heeft het ook. Zelf heb ik trouwens een softshell ski-jas die ook okselritsen heeft. Die categorie zou je ook naar kunnen kijken. Ik zou dat jack prima ook voor woon-werk ritten als jij noemt gebruiken.

• bwernsen
Ik heb een winterjas van Van Rysel. Het huismerk van Decathlon. Die houdt je echt goed warm.

De thermokleding bedoelt voor de wintersport is ook echt een aanrader. Die thermokleding is een stuk dikker en daarmee WARMER. Als ik die onderlaag aan heb, maakt het weinig uit wat ik daarboven draag. Ook van de Decathlon. Niet te duur, wel heel effectief.

[ Voor 58% gewijzigd door bwernsen op 21-01-2026 16:43 ]

• assje
bwernsen schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:41:
Ik heb een winterjas van Van Rysel. Het huismerk van Decathlon. Die houdt je echt goed warm.

De thermokleding bedoelt voor de wintersport is ook echt een aanrader. Die thermokleding is een stuk dikker en daarmee WARMER. Als ik die onderlaag aan heb, maakt het weinig uit wat ik daarboven draag. Ook van de Decathlon. Niet te duur, wel heel effectief.
Als je urenlang op de fiets zit (op lagere intensiviteit) wellicht. Voor mij op de 30 minuten is bijna alles te warm. De laag onder m'n jasje moet vooral zo dun mogelijk zijn.

Vanaf 12-15 graden is het voor mij korte broek en shirtje.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

assje schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:05:
[...]

Je zou ook nog bij de Decathlon kunnen kijken. Mijn wandeljas die ik daar weg heb heeft ook pit-zips.
Of 1 van Simonds, heeft dan ook een grote capuchon die misschien ook nog over een fietshelm heen past. https://www.decathlon.nl/...d/327979/c221c361m8602223
Moet je wel ff wachten op een aanbieding.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

bwernsen schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:41:
Ik heb een winterjas van Van Rysel. Het huismerk van Decathlon. Die houdt je echt goed warm
Ik pas slecht in de Franse maatvoering van de Decathlon. Ik heb ook een van Rysel jas gehad, super praktisch met allerlei handige vakken, maar qua mouwen en rug net te kort. En een maat groter zit veel te ruim op de romp.

• charrel
  • Laatst online: 20:25

charrel

Cortisol4life..

https://www.bever.nl/p/va...2AD90041.html?colour=3154

Gebruik deze op de mtb, op de speedpedelec is de capuchon wel wat onhandig denk ik.

Als het regent gebruik ik de goedkope versie van deze:

https://www.decathlon.nl/...mh500/301681/c311m8785247

[ Voor 19% gewijzigd door charrel op 21-01-2026 21:18 ]

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

charrel schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:04:
[...]

https://www.bever.nl/p/va...2AD90041.html?colour=3154

Gebruik deze op de mtb, op de speedpedelec is de capuchon wel wat onhandig denk ik.

Als het regent gebruik ik de goedkope versie van deze:

https://www.decathlon.nl/...mh500/301681/c311m8785247
Die van de Decathlon heb ik ook. Als je een beetje sportief op de fiets zit is de rug misschien wel wat te kort.

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik zit te kijken om vandaag toch een lange broek te bestellen voor de kou :p

Ik zit nu te kijken naar de Joris III Deep winter broek.
Combi van winddicht en waterafstotend lijkt me fijn, rijd nu met een Castelli Tutto nano met Nanoflex beenstukken en dat is als het onder het vriespunt gaat ietsjes koud maar winddicht is wel heerlijk zeker hier aan de kust :9
Als iemand nog een aanrader heeft in dat prijssegment hoor ik het graag, al veel broeken bekeken maar in het zelfde prijssegment (ca €130 nu met 10% korting) zijn de meeste niet winddicht en anders word het richting de €180-200+.

Gabriël AM5

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:50
Ik heb de Joris 2 deep winter en ben ben daar zeer tevreden over, helemaal gezien de prijs, weet niet in hoeverre de 3 anders is.
Enige wat ik als minpunt heb is dat hij rond de enkels behoorlijk krap is/

Flickr - Strava

• bwernsen
https://www.futurumshop.n...ek-lang-zwart-heren.phtml

Ik heb deze. Is warm. En als het onder 0 is doe ik er nog een (dunne)thermobroek onder.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

GWBoes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:31:
Ik heb de Joris 2 deep winter en ben ben daar zeer tevreden over, helemaal gezien de prijs, weet niet in hoeverre de 3 anders is.
Enige wat ik als minpunt heb is dat hij rond de enkels behoorlijk krap is/
Ik heb de 3 en die is rond de enkels ook krap. Verder tevreden over. Hoewel dus niet warm genoeg als ik samen met mijn vrouw fiets. :P

• BreadFan
  • Niet online
@blitzkrieg Ik fiets met enige regelmaat met mijn vrouw of kinderen. Dat is in de winter inderdaad een stuk kouder dan alleen fietsen :) Normaal draag ik een merino baselayer en een Futurum jack er over icm een winterbroek. Maar als ik samen fiets doe ik er een thermobroek onder (als het echt koud is deze: https://www.decathlon.nl/...zwart/340509/c382m8759473) en aan het bovenlijf trek ik er een dunne merinowollen trui bij aan. Die had ik eerst als normale kleding maar werd slecht. Net voor ik 'm weg wilde doen bedacht ik dat hij voor hele koude ritten op de fiets helemaal niet gek is.

Wat ook helpt trouwens is dat ik mijn jongste zoon (9) nog regelmatig bij de arm pak zodat hij de rest wat beter bij kan houden en minder moe wordt. Beetje extra inspanning voor mij. Win-win ;)

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:19
sapphire schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:26:
Ik zit te kijken om vandaag toch een lange broek te bestellen voor de kou :p

Ik zit nu te kijken naar de Joris III Deep winter broek.
Combi van winddicht en waterafstotend lijkt me fijn, rijd nu met een Castelli Tutto nano met Nanoflex beenstukken en dat is als het onder het vriespunt gaat ietsjes koud maar winddicht is wel heerlijk zeker hier aan de kust :9
Als iemand nog een aanrader heeft in dat prijssegment hoor ik het graag, al veel broeken bekeken maar in het zelfde prijssegment (ca €130 nu met 10% korting) zijn de meeste niet winddicht en anders word het richting de €180-200+.
Heb ook de Joris Deep, denk de 2 of 1 versie? Hen hem al paar jr maar vind t een erg fijne broek.
Heb nu ook zo'n soort broek van Fyts (de winddichte thermo) en die is vergelijkbaar.

Beide fijn en lekker warm (ben een koukleum).

• MrGab
Je kleding is erg netjes en volgens mij ook warm.
Misschien heb je hier nog wat aan:

Wat ik nu doe wanneer ik zone 1 en zone 2 ritjes (hartslag <150bpm) maak is het volgende:

Mouwloos ondershirtje van Underarmour
Fyts thermoshirt
Woolpower ondershirt daar weer overheen https://www.bever.nl/p/wo...BAD02003.html?colour=4168
Balaclava van Assos
En dan een Gore softshell jas https://www.bever.nl/p/go...-fietsjas-DABBF00007.html
Liners handschoenen van Odlo
Lobster handschoenen van Gribgrab.

Je kan eventueel hier nog aan denken: https://www.bever.nl/p/ha...ndwarmers-B4EF390027.html

En wat mij nog te binnen schiet en ik vaker lees, een thermosflesje met warme thee, misschien zelfs aangelengd met wat Iso drink met koolhydraten: https://upfront.nl/collec....p.tag=Tijdens#sportdrank

• DDX

DDX

Ook een simple (die ik afgelopen zondag avond had toen ik door de vrieskou mist fietste) : donsjasje over de futurum 4season jack heen.
Ik heb de patagonia variant, maar er zijn er meer.
Redelijk compact op te bergen in bijvoorbeeld stuurtasje (of tailfin)

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Dat is ook nog een optie, ik heb zo'n Decathlon donsjasje. Zou ik liever onder een winddichte laag hebben dan, maar dat past zeker niet onder de 4Seasons.
Ik denk dat ik aankomende zondag nog een onderlaag toevoeg (4Seasons merino warm ondershirt) en mijn mouwloze windbreker er overheen doe.

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Zoals gezegd donderdag de Futurum Joris III Deep Winter besteld, vrijdag netjes geleverd vandaag uitgeprobeerd :)

Futurum adverteerder altijd met allerlei goed voor het milieu, etc dingen en als je je eigen broeken dan levert in een stevige kartonnen zak kan ik dan wel waarderen. Geen plastic of niet recyclebare delen en een nette wasinstructie erbij :)

Zitten twijfelen qua maat en toch de L genomen en goed gegokt vind. Ik ben 1,88m en 87 kilo maar relatief stevige bovenbenen en kuiten en daar was L wel fijn. Qua lengte van de pijpen had het iets korter gekund maar niet lastig ofzo.

Wel écht een winterbroek dus hoge voorzijde tot over de navel, stevige stof enzo.
Vandaag ging ik hem uittesten en zou vanmorgen fietsen met 2 graden dus ideaal maar de planning liep anders en het was vanmiddag gewoon 7 graden met zon dus eigenlijk op het randje qua gevoelstemperatuur :X
Einde van de rit koelde het iets af en dat was heerlijk voor de broek, hele stukken langs het water gereden en geen last gehad van de wind.
Bij de knieën wel iets stug maar dat is lange broek eigen en in de knieholte trok het in het begin wat maar dat heb ik zelfs met beenstukken.
De zeem vond ik opvallend prettig, opzich maar 60km gefietst meer geen enkel moment aan hoeven wennen of last van gehad. Als dezelfde zeem in de bibshorts zit stijgen die nu hard op mijn verlanglijstje!
Al met al voor €125 een goede koop en best een unit van een broek :)

Nu even twijfelen of ik ook een 4 seasons jack wil, als die kwalitatief ook zo netjes is dan is het erg verleidelijk :9

Gabriël AM5

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:07
sapphire schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:23:
Nu even twijfelen of ik ook een 4 seasons jack wil, als die kwalitatief ook zo netjes is dan is het erg verleidelijk :9
Hier sinds 3 weken een 4 seasons, gekocht ivm de prijs.
De oude Aldi/Lidl jas was na 15jaar echt klaar

Ervaring na 3x buiten fietsen
- pasvorm is goed
- materiaal is goed
- ben absoluut geen koukleum door watersporten in de winter, de jas is mij warm genoeg :+

Conclusie: d:)b

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

raymondw schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:38:
[...]

Hier sinds 3 weken een 4 seasons, gekocht ivm de prijs.
De oude Aldi/Lidl jas was na 15jaar echt klaar

Ervaring na 3x buiten fietsen
- pasvorm is goed
- materiaal is goed
- ben absoluut geen koukleum door watersporten in de winter, de jas is mij warm genoeg :+

Conclusie: d:)b
Haha zo dat is wel van het ene uiterste naar het andere uiterste!
Ik heb zelf ook nog een Lidl softshell jasje maar dat is wind en waterdicht maar ook waterdicht van binnen naar buiten :+

Heb je de Pro of de ‘gewone’ 4 Seasons II?

Gabriël AM5

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:07
@sapphire
Gebruik dit soort jassen maar enkele keren per jaar, heb het gerekt door er een Agu Condom overheen te dragen, ventilatie heb ik nooit gehad :+

Heb gekozen voor de portemonnee, er was een leuke actie met de 4Seasons Pro II.
Qua kleur de blauw/grijs gekozen, maar denk dat er iemand met een lichte kleur dove afwijking naar heeft gekeken.....

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

raymondw schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:33:
@sapphire
Gebruik dit soort jassen maar enkele keren per jaar, heb het gerekt door er een Agu Condom overheen te dragen, ventilatie heb ik nooit gehad :+

Heb gekozen voor de portemonnee, er was een leuke actie met de 4Seasons Pro II.
Qua kleur de blauw/grijs gekozen, maar denk dat er iemand met een lichte kleur dove afwijking naar heeft gekeken.....
De Pro II is de duurdere van de twee, dus je bent voor een legere portemonnee gegaan :+

Beide zijn nu redelijk in de aanbieding, verschil is €30 ofzo maarja verschillen zijn ook niet enorm groot. Beter ademend, strakkere kraag, flap achter kan met magneetjes vast en een waterdichte rits ipv flapje ervoor. Ga even denken of dat me het verschil waard is :p

Hier gaat die een Decathlon jasje vervangen die ik 10 jaar geleden voor €60 in de sale gekocht heb.
Fijn ding hoor met allerlei handigheidjes dat wel maar na 10 jaar wil ik eens wat anders en fiets nu indien droog de winter door.

Edit: de reviews van de 4 seasons II zijn toch af en toe raar. Sowieso geeft Futurum aan dat de passing strak is en met name de armen zodat het tegen het ondershirt aanzit om zweet af te voeren. Ze geven zelfs als tip dat bij het uitdoen je de mouwen het beste binnenste buiten kunt trekken.
Wat staat er meerdere keren in reviews 'het jack is erg strak, met name bij de mouwen' :+

Of de de ene rits reviews zegt dat het prima ademt en daarna een paar die zeggend at het voor geen meter ademt :?

[ Voor 19% gewijzigd door sapphire op 26-01-2026 11:37 ]

Gabriël AM5

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Jeeeeej op mezelf reageren :X

Toch gekozen voor de 4seasons Pro II omdat het prijsverschil niet zo groot was.
Uiteindelijk nog een beetje geklooi qua maat, had mezelf (borst en taille) opgemeten en kwam volgens de maattabel midden in maat L dus die besteld.
Bij mijn armen viel die gewoon ruim en niet mooi en bij fietshouding een bobbel in het jack op de buik. Dus M besteld, valt bij de armen stuk strakker maar nog niet zo spectaculair straks als sommige gebruikers reviews doen geloven. Wel wat strak met aandoen maar dat hoort bij nauwsluitende kleding en vind ik niet erg.

Gisteren voor het eerst kunnen proberen icm een Decathlon 900 aero ondershirt. Vertrokken met 4 graden, licht windje en in de polder lichte mist, wat stukken langs water, etc..
In het begin vond ik het iets trekken bij de oksels maar verder de hele rit eigenlijk weinig bijzonders dus dat is positief :+
Op het einde was het 7~8 graden met een zonnetje en wel wat warm, had toen het idee dat het maar matig ademde maar thuis aangekomen bij uitdoen was ik niet meer dan licht klam dus lijkt toch prima te ademen :)

Het verlengde achterland vind ik minimaal en de machineries waarmee je ze vast kunt zetten gebruik nog niet gevonden. Niet dat dat nodig is zo klein is die :+

Maargoed prima eerste ervaring zo :)

Gabriël AM5

• DDX

DDX

De merino pro is minder strak met mouwen dan de eerste versie van de pro.
Maar alsnog zou ik het strak noemen, aangezien uittrekken makkelijker gaat als je mouw even binnenste buiten doet.
En handschoenen onder de mouwen doen is vrij lastig. (/onmogelijk bij de wat dikkere handschoenen)

• MrGab
sapphire schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:09:
Jeeeeej op mezelf reageren :X

Toch gekozen voor de 4seasons Pro II omdat het prijsverschil niet zo groot was.
Uiteindelijk nog een beetje geklooi qua maat, had mezelf (borst en taille) opgemeten en kwam volgens de maattabel midden in maat L dus die besteld.
Bij mijn armen viel die gewoon ruim en niet mooi en bij fietshouding een bobbel in het jack op de buik. Dus M besteld, valt bij de armen stuk strakker maar nog niet zo spectaculair straks als sommige gebruikers reviews doen geloven. Wel wat strak met aandoen maar dat hoort bij nauwsluitende kleding en vind ik niet erg.

Gisteren voor het eerst kunnen proberen icm een Decathlon 900 aero ondershirt. Vertrokken met 4 graden, licht windje en in de polder lichte mist, wat stukken langs water, etc..
In het begin vond ik het iets trekken bij de oksels maar verder de hele rit eigenlijk weinig bijzonders dus dat is positief :+
Op het einde was het 7~8 graden met een zonnetje en wel wat warm, had toen het idee dat het maar matig ademde maar thuis aangekomen bij uitdoen was ik niet meer dan licht klam dus lijkt toch prima te ademen :)

Het verlengde achterland vind ik minimaal en de machineries waarmee je ze vast kunt zetten gebruik nog niet gevonden. Niet dat dat nodig is zo klein is die :+

Maargoed prima eerste ervaring zo :)
Klinkt als een goede aankoop, twijfel ook nu:-)

Welke lengte en gewicht ben je, ik ben 1,72 en 67 kg, dit voor de maat. Ik denk zelf aan een S-je.

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

DDX schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:32:
De merino pro is minder strak met mouwen dan de eerste versie van de pro.
Maar alsnog zou ik het strak noemen, aangezien uittrekken makkelijker gaat als je mouw even binnenste buiten doet.
En handschoenen onder de mouwen doen is vrij lastig. (/onmogelijk bij de wat dikkere handschoenen)
Ja maar jij hebt ook van die enorm gespierde armen natuurlijk ;)
Als ik het vergelijk met een setje Nanoflex armstukken is het niet strak. Als het vergelijk met mijn Decathlon jasje (toen het topmodel dus wel vrij aero) of een Castelli Perfetto RoS 2 dan zijn de mouwen wel wat strakker inderdaad :)
MrGab schreef op maandag 9 februari 2026 @ 07:14:
[...]

Klinkt als een goede aankoop, twijfel ook nu:-)

Welke lengte en gewicht ben je, ik ben 1,72 en 67 kg, dit voor de maat. Ik denk zelf aan een S-je.
Ik ben 1,88m en 87 kilo met een licht buikje :$
(En vrij slanke armen)

Klinkt misschien wat underwhelming over het jack maar als ik er gewoon geen last van heb en je er helemaal niet niet mee bezig bent is dat een positief iets :)
Ik vond dat het PFAS vrij is, in de EU ontworpen en geproduceerd ook een pluspunt en voor de andere features de prijs (€145) vrij scherm.

Gabriël AM5

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste