Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.612.673 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Wanneer wil de Gemeente hebben dat er een woning staat? 'de komende paar jaar' ?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
Road-runner83 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 00:00:
@sanvv78 Erg mooie woning! Plek herken ik als ex-sweetlaker, heb een paar straten verder op gewoond :).

Heb je ook al eens plattegronden gepost?
Ja de Hoenkoopstraat is vlakbij :-). Ik heb even geen betere foto van de plattegrond, had ik wel eerder geplaatst maar daarna zijn er nog een paar kleine wijzigingen geweest.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/otit4c23d.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/jizc8htdh6b.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door sanvv78 op 07-10-2018 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:24
LittleTycoon schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:52:
[...]

Je moet eerst je asbestschuur slopen, succes daarmee
Dat is toch niet zo moeilijk?

@mux Is er wel een woonbestemming op dat stuk grond?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
mux schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:28:
Ik zal mezelf ook maar eens introduceren in dit topic, hoewel we al een hele tijd lurken.

Redelijk onverwacht kwam ~2 maanden geleden op een voor ons nagenoeg perfecte plek een stuk land van ~500m2 voor een 'wat is hier mis mee dat het zo goedkoop is?'-prijs. Wij hebben vervolgens 45% boven de vraagprijs geboden en nu zijn we reeds een maand eigenaar van de grond. Inclusief 100+ jaar oude schuur met asbestdak.
Hier in het Noorden krijg ik nog 10% korting op de kavelprijs...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

LittleTycoon schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:52:
Je moet eerst je asbestschuur slopen, succes daarmee
Zo heel af en toe kom ik mensen tegen die dit zeggen: wat bedoel je daarmee? Ik heb me ingelezen vóór aankoop, en ik zie echt geen enkel obstakel hiermee. Sterker nog, dit is met afstand het makkelijkste deel van de bouw IMO.
Ernemmer schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:56:
Ik zou daar nog even mee wachten. Veel boeren moeten ook de schuur slopen en je hebt best kans dat daar straks nog een leuke subsidie voor komt.
Het lijkt er momenteel op dat juist het tegengestelde waar is, en de gemeente pusht dit ook: vóór eind 2019 asbest verwijderen, anders kom je niet in aanmerking voor de subsidieregeling en betaal je ook apart voor de opzichter. Ik kom hoe dan ook met simpele asbestplaten niet in aanmerking voor uitgebreidere subsidies (denk ik). Zo ruw geschat ben ik ~600-700 euro extra kwijt als ik na eind 2019 het asbest laat verwijderen.
Artbij schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 12:39:
@mux Is er wel een woonbestemming op dat stuk grond?
Yup. En er is mandaat voor inbreiding in de gemeente, en ik heb met de bestemmingsplan-ambtenaar gesproken en eindeloos doorgevraagd wat er mogelijk, makkelijk en moeilijk is. Er zijn geen grote procedurele hobbels, maar we moeten wel een 'uitgebreide' aanvraag doen inclusief bodemonderzoek, natuur- en omgevingsonderzoek, potentieel archeologisch onderzoek... een stuk langduriger en duurder dan als het al bouwrijp zou zijn. Ik denk ook niet dat er in 2019 al gebouwd kan worden. Dus we nemen ook rustig de tijd met het uitzoeken/tekenen van een huis enz.
frisianstar schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 12:22:
Wanneer wil de Gemeente hebben dat er een woning staat? 'de komende paar jaar' ?
Hebben we nagevraagd, geen tijdslimiet (vanaf aanvraag). Er wordt verwacht dat we 'wezenlijke vooruitgang' maken, maar hier is wel een mouw aan te passen als het langer duurt dan verwacht. Bovendien duurt de vergunningsaanvraag op zijn aller-allerminst 6 maanden en gezien het jaargetijde waarschijnlijk eerder 9.

We willen het liefst wel binnen 3 jaar een huis neerzetten ivm HRA.
frisianstar schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 12:39:
Hier in het Noorden krijg ik nog 10% korting op de kavelprijs...
:( we hadden het zoeken naar een huis al opgegeven doordat in zowel noord- als zuid-holland de prijzen flink de pan uit aan het rijzen waren. We zijn niet arm, maar ook zeker niet rijk en hebben allemaal wensen die ver boven ons budget liggen. Ook kavels wordt flink op overboden, de markt is echt oververhit wat dat betreft. Gelukkig lag de vraagprijs van dit kavel belachelijk laag, dus zelfs met overbieden kostte het niks. En dan is het opeens mogelijk om een vrijstaand modern huis neer te zetten voor ~3 ton incl. de grond.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
mux schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 14:21:
[...]

Zo heel af en toe kom ik mensen tegen die dit zeggen: wat bedoel je daarmee? Ik heb me ingelezen vóór aankoop, en ik zie echt geen enkel obstakel hiermee. Sterker nog, dit is met afstand het makkelijkste deel van de bouw IMO.

[...]

Het lijkt er momenteel op dat juist het tegengestelde waar is, en de gemeente pusht dit ook: vóór eind 2019 asbest verwijderen, anders kom je niet in aanmerking voor de subsidieregeling en betaal je ook apart voor de opzichter. Ik kom hoe dan ook met simpele asbestplaten niet in aanmerking voor uitgebreidere subsidies (denk ik). Zo ruw geschat ben ik ~600-700 euro extra kwijt als ik na eind 2019 het asbest laat verwijderen.

[...]

Yup. En er is mandaat voor inbreiding in de gemeente, en ik heb met de bestemmingsplan-ambtenaar gesproken en eindeloos doorgevraagd wat er mogelijk, makkelijk en moeilijk is. Er zijn geen grote procedurele hobbels, maar we moeten wel een 'uitgebreide' aanvraag doen inclusief bodemonderzoek, natuur- en omgevingsonderzoek, potentieel archeologisch onderzoek... een stuk langduriger en duurder dan als het al bouwrijp zou zijn. Ik denk ook niet dat er in 2019 al gebouwd kan worden. Dus we nemen ook rustig de tijd met het uitzoeken/tekenen van een huis enz.

[...]

Hebben we nagevraagd, geen tijdslimiet (vanaf aanvraag). Er wordt verwacht dat we 'wezenlijke vooruitgang' maken, maar hier is wel een mouw aan te passen als het langer duurt dan verwacht. Bovendien duurt de vergunningsaanvraag op zijn aller-allerminst 6 maanden en gezien het jaargetijde waarschijnlijk eerder 9.

We willen het liefst wel binnen 3 jaar een huis neerzetten ivm HRA.

[...]

:( we hadden het zoeken naar een huis al opgegeven doordat in zowel noord- als zuid-holland de prijzen flink de pan uit aan het rijzen waren. We zijn niet arm, maar ook zeker niet rijk en hebben allemaal wensen die ver boven ons budget liggen. Ook kavels wordt flink op overboden, de markt is echt oververhit wat dat betreft. Gelukkig lag de vraagprijs van dit kavel belachelijk laag, dus zelfs met overbieden kostte het niks. En dan is het opeens mogelijk om een vrijstaand modern huis neer te zetten voor ~3 ton incl. de grond.
Wauw 3ton voor kavel met woning! Dat is zeker scherp. Daar kochten wij alleen de kavel voor 8)7 (de woning is zelf ook niet in de buurt van de 3ton kunnen komen, ben dus wel heel benieuwd wat jullie er op willen gaan zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:36
3 ton voor een vrijstaande passieve woning op 500m2 in Zuid Holland, dat klinkt als er erg goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
mux schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:28:
Ik zal mezelf ook maar eens introduceren in dit topic, hoewel we al een hele tijd lurken.

Redelijk onverwacht kwam ~2 maanden geleden op een voor ons nagenoeg perfecte plek een stuk land van ~500m2 voor een 'wat is hier mis mee dat het zo goedkoop is?'-prijs. Wij hebben vervolgens 45% boven de vraagprijs geboden en nu zijn we reeds een maand eigenaar van de grond. Inclusief 100+ jaar oude schuur met asbestdak.

Ergens in de komende paar jaar willen we ons huis erop gaan bouwen, maar we weten eigenlijk nog helemaal niet wat het gaat worden. Ja, een passiefhuis met 100% zonnepanelendak en dat soort fratsen, maar dat is niet zo specifiek. We hebben helaas wel wat welstands- en gemeentelijke eisen die de bouwvorm beperken én er is nog geen bouwvlak ingetekend, dus alles bij elkaar is er nog een hoop werk en onzekerheid voordat er wat kan gebeuren.

Zodra we meer weten en er dingen gaan gebeuren zal ik wel vaker gaan posten, in de tussentijd lezen we met veel plezier mee in het topic :)
Van jou zou ik iets extremer verachten met jouw kennis en kunde! OFF grid? ik ga het in ieder geval proberen, meer info volgt nog wel.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:00
mux schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 14:21:
En dan is het opeens mogelijk om een vrijstaand modern huis neer te zetten voor ~3 ton incl. de grond.
De consensus hier in het topic de afgelopen maanden is toch wel dat 3 ton niet genoeg is om een huis te bouwen, zeker niet als de grond er ook nog vanaf moet (tenzij je casco bouwt en de installaties en afwerking zelf organiseert en deels uitvoert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:46
anboni schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 17:53:
[...]

De consensus hier in het topic de afgelopen maanden is toch wel dat 3 ton niet genoeg is om een huis te bouwen, zeker niet als de grond er ook nog vanaf moet (tenzij je casco bouwt en de installaties en afwerking zelf organiseert en deels uitvoert).
Wij zijn ons aan het orienteren en houden rekening met 300 a 330k voor de bouw excl grond. Gaat om prefab staalframebouw, circa 175m2. Dat is in ieder geval de indicatie van de bouwer.

Dus 3 ton, met een verwaarloosbare grondprijs.. moet lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

MeTooPV schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 16:05:
3 ton voor een vrijstaande passieve woning op 500m2 in Zuid Holland, dat klinkt als er erg goede deal.
Noord-Holland in dit geval.
vdbeke schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 16:17:
Van jou zou ik iets extremer verachten met jouw kennis en kunde! OFF grid? ik ga het in ieder geval proberen, meer info volgt nog wel.
Dingen die ik graag zou willen maar compleet buiten bereik vallen vanwege kosten en maturity:
- Composietwoning of 3d-geprinte betonwoning: niet technisch haalbaar (echt heel jammer :( ik heb nog gemaild met de TU Eindhoven hoe het met hun betonprinter staat... nog lang niet marktklaar)
- Offgrid - onbetaalbaar en on-grid is goedkoper (gezien je vrij gunstig kunt salderen). Voor een offgridwoning met ~20kWp op het dak zoals wij willen heb je nog steeds ~200-300kWh opslag nodig, dat kost ~€50k. Daar koop je een scotframe hsb casco voor.
- Ultra-lage-emissiewoning (betonvrij bouwen, co2-gecompenseerd beton, duurzaam glas, enz.): lijkt ook buiten budget te vallen, hier ben ik me nog over aan het inlezen

Ik ben het helemaal met je eens dat het helemaal in mijn straatje past om een earthship neer te zetten ofzo, maar het echt leuke spul is onbereikbaar voor ons. Als we een half miljoen op de bankrekening hadden branden hadden we zeker iets extremers gepland. Voorlopig lijkt de beste balans haalbaar/duurzaam/betaalbaarheid een betonnen kelder/souterrain met hsb casco erop te zijn. Maar we zijn nog hard aan het rondkijken, dus overtuig me vooral van iets beters :)
Dit is voor casco met minimale afwerking, waarbij we alles behalve het ruwe casco zelf zoveel mogelijk doen. We sparen daarna rustig door voor een mooie binnenafwerking. Uiteindelijk gaat het totaal 350-375 zijn gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Nu online
20KWp mag je in België al niet op je dak liggen (max 10Kw), buiten dat zou je dit €2000 per jaar kosten om op het net te mogen aansluiten.

Ik ga proberen met 5KWP en 18KWh opslag (wil eigenlijk 28KWh). je weet wel beter prijzen voor batterijen he. 50K is absurd.

Als je zelf je HSB wilt neerzetten heb ik nog wel een goed adres voor je van bedrijf die prefab elementen maakt in NL.

[ Voor 8% gewijzigd door vdbeke op 07-10-2018 18:52 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 23:25
[...]

Precies gewoon standaard cataloguswoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Iemand een goede en betaalbare tip om de garage vloer goed af te maken ?

Krijg van schilder een offerte voor primer laag en dan een coating erover. Dan is het vloeistof dicht en kan een auto etc goed overheen.

Ruimte is 19.8 m2, dus offerte is ~ 50€ / m2

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11-2023
Daniel schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:29:
@zonoskar thanks voor de tips. Zal het even bespreken. Nu komt harde wind inderdaad niet heel vaak voor maar als er tijdens de bouw al wat aan preventie gedaan kan worden is dat wel een voordeel..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dnQEgSyY6vOtf9xUt0ZIOd6i/full.jpg
@Daniel en @zonoskar Ik heb een maand geleden 300m2 Ruukki dakplaten gelegd en heb conform installatie instructies onder elke plaat een geluidsisolerende laag gelegd. Die laag (rol is zichtbaar op de steiger en de laag is zichtbaar links van de laatste plaat) zorgt voor demping van geluid door regen wind. De plaat wordt om de panlat vastgeschroefd (bij mij zitten de latten planken om de 30cm). Als het dan nog gaat klapperen vraag ik me af of er niet te weinig schroeven in zitten én of er wel vilt onder de platen ligt. Ik ben uitermate content met het dak, zeer strak en bijzonder duurzaam. Het enige wat ik hoor is de werking van de platen door de zon, het blijft ijzer en dat zet nou eenmaal uit in de warmte. Maar binnen hoor je daar sowieso niks van.
De duurste versie heeft overigens een geïntegreerde viltlaag aan de onderkant, dat zal nog beter dempen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

vdbeke schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 18:50:
20KWp mag je in België al niet op je dak liggen (max 10Kw), buiten dat zou je dit €2000 per jaar kosten om op het net te mogen aansluiten.
Oh echt? Da's... mal. Waarom is dat? In NL is het iets anders; de grootte van je installatie is puur beperkt door je aansluitwaarde (in mijn geval: 3x25A, dus theoretisch ~17kW). Echter, als je zelf maar een paar MWh verbruikt en de rest teruglevert krijg je alleen wettelijk de volle mep voor je eigen verbruik, alle extra kWh's die je teruglevert krijg je een veel kleinere terugleververgoeding voor. Exact hoeveel je 'extra' kunt terugleveren en wat je ervoor krijgt is afhankelijk van je service provider. Bij Greenchoice krijg je bijv. 11 ct/kWh tot 10.000kWh, en daarna ~4-5ct/kWh.

Edit: er is WEL een maximum voor installaties op enkelfase in Nederland. Bovenstaand is alleen van toepassing op driefasenomvormers.
Ik ga proberen met 5KWP en 18KWh opslag (wil eigenlijk 28KWh). je weet wel beter prijzen voor batterijen he. 50K is absurd.
Als we offgrid willen, moeten we een week of meer kunnen overbruggen met weinig en laagstaande zon. Dan heb je meer dan 18kWh nodig. In de winter, met warmtepomp aan en verder normaal verbruik zit je dan tussen de 80 en 150kWh netto, dus ~130-250kWh bruto. Puur alleen aan accu's is dat worst case ~€40k, en dan komt de inverter en BMS er nog bij. In de praktijk mag je van de gemeente zo'n grote accu niet binnenshuis plaatsen, dus moet je een brandveilige accuruimte inbouwen in bijv. de garage, en dat kost ook weer extra. Dit topic is ws niet de beste plek om hierover verder te praten, maar ik kan m'n ruwe berekeningen beter toelichten in een ander topic.

Zolang salderen nog mogelijk is en dus je elektriciteitsaansluiting effectief gratis te maken is, houd ik het nog bij een on-grid installatie. Wanneer alle subsidie- en gemaksregelingen op de schop gaan (zal wel 2025+ zijn) ga ik verder denken over een offgrid-installatie. Tegen die tijd zitten we vast wel ver onder de €100/kWh (en dus <€50/kWh voor gebruikte accu's) en is het waarschijnlijk een no-brainer.
Als je zelf je HSB wilt neerzetten heb ik nog wel een goed adres voor je van bedrijf die prefab elementen maakt in NL.
Is-ie geheim? Ik ontvang graag DMs, anders: plemp het vooral hier neer, dan zullen er vast allemaal mensen zeggen hoe goed/slecht ze zijn :) We zijn al bekend met een paar SIP-HSB systemen zoals Scotframe en bouwzelfeenhuis.nl, hoewel we ontzettend tegenstrijdige verhalen horen over SIP-panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 15:56
mux schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 19:53:
[...]

Is-ie geheim? Ik ontvang graag DMs, anders: plemp het vooral hier neer, dan zullen er vast allemaal mensen zeggen hoe goed/slecht ze zijn :) We zijn al bekend met een paar SIP-HSB systemen zoals Scotframe en bouwzelfeenhuis.nl, hoewel we ontzettend tegenstrijdige verhalen horen over SIP-panelen.
Ben wel benieuwd naar die ervaringen / verhalen over SIP-panelen. Ben daar zelf momenteel ook op aan het focussen (o.a. Kingspan TEK, SPT en Solcraft uit Polen). Dus van mij mag je dat ook hier neer plempen ;].

Ook als je nog andere leveranciers / fabrikanten weet. Ik zit namelijk beetje in hetzelfde schuitje en wil ook een casco laten zetten (at the moment het liefste met SIP) en de binnenafwerking zelf / in eigen beheer doen. Dus ben erg benieuwd wat je al hebt.

zeroxcool.net - curity.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Nu online
@mux
in Belgie is het max 10KWP per teller. vraag me niet waarom, achterlijke regering. geen geld pompen in infrastructuur, kerncentrales open houden die moeten sluiten. ook geen nieuwe bouwen en dan weer roepen over afschakelplan omdat we elektriciteits tekort gaan hebben in de winter ...

effe rechtzetten: in BE mag je €100/ KW omvormer vermogen betalen per jaar voor je zonnepanelen aan te sluiten op het net. want ze hebben 5 jaar geleden teveel subsidies gegeven aan groenstroomcertificaten...

offgrid moet je niet met WP gaan werken, die verbruiken wat veel elektriciteit in de winter. met jouw elektrische auto is dit ook niet handig. tenzij je die batterij kan koppelen aan je huis kan dit misschien een meerwaarde zijn. met de nadruk op misschien.
Richtbare zonnepanelen kunnen je rendement met 25% doen toenemen. het vereist ook een aanpassing van je levenstijl. ik hoop er met een jaar meer over te kunnen vertellen.

HSB, geen idee in hoeverre ik hier reclame kan maken en weet niet of hsb boer zit te wachten op honderden mails van mogelijk geïnteresseerden. ik zal het er is over hebben met hem.
Dus geen geheim, anders had ik mijn mond wel gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:19
mux schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 19:53:
[...]

Oh echt? Da's... mal. Waarom is dat? In NL is het iets anders; de grootte van je installatie is puur beperkt door je aansluitwaarde (in mijn geval: 3x25A, dus theoretisch ~17kW). Echter, als je zelf maar een paar MWh verbruikt en de rest teruglevert krijg je alleen wettelijk de volle mep voor je eigen verbruik, alle extra kWh's die je teruglevert krijg je een veel kleinere terugleververgoeding voor. Exact hoeveel je 'extra' kunt terugleveren en wat je ervoor krijgt is afhankelijk van je service provider. Bij Greenchoice krijg je bijv. 11 ct/kWh tot 10.000kWh, en daarna ~4-5ct/kWh.
In België krijg je als particulier niet eens terugleververgoeding. Je stroom ben je gewoon kwijt. Je kan ook niet eens salderen tussen dag- en nachtmeter. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Nu online
Dat is ook niet helemaal waar he, je teller draait terug dus wat je verbruikt hebt wordt teniet gedaan door je zonneopbrengst. Met de slimme teller in de nabije toekomst ga je nog 1/3 voor de stroom krijgen dan wat je betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@zeroxcool: ik ben zelf nog geen SIP-systeem tegengekomen dat betere isolatiespecificaties heeft dan Scotframe, gezien zij 235mm panelen leveren (en 560mm op het dak - Rc=14!). SPT, Kingspan en bouwzelfeenhuis adverteren allemaal met 180mm (of daar in de buurt) systemen. Solcraft - die kende ik nog niet - heeft een vreemd H-Block systeem met buigsterke SIP-panelen. Da's best geinig voor verdiepingen, dak, enz., maar geeft dat niet een gigantische warmtebrug voor de buitenmuren? Misschien kijk ik verkeerd.

Uiteraard, dikker is niet altijd beter, enz. enz., maar ik bouw wel het liefst meteen zo energiezuinig als mogelijk op dit moment. Scheelt in de toekomst weer in de grootte van m'n thuisaccu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 19:19:

Krijg van schilder een offerte voor primer laag en dan een coating erover. Dan is het vloeistof dicht en kan een auto etc goed overheen.

Je kunt hem zelf coaten. Is niet moeilijk en zal ook niet heel netjes hoeven, is tenslotte je garage. Denk dat je voor 20m2 rond de 100 a 150 aan verf kwijt bent.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
vdbeke schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 20:14:
@mux
in Belgie is het max 10KWP per teller. vraag me niet waarom, achterlijke regering. geen geld pompen in infrastructuur, kerncentrales open houden die moeten sluiten. ook geen nieuwe bouwen en dan weer roepen over afschakelplan omdat we elektriciteits tekort gaan hebben in de winter ...

effe rechtzetten: in BE mag je €100/ KW omvormer vermogen betalen per jaar voor je zonnepanelen aan te sluiten op het net. want ze hebben 5 jaar geleden teveel subsidies gegeven aan groenstroomcertificaten...

offgrid moet je niet met WP gaan werken, die verbruiken wat veel elektriciteit in de winter. met jouw elektrische auto is dit ook niet handig. tenzij je die batterij kan koppelen aan je huis kan dit misschien een meerwaarde zijn. met de nadruk op misschien.
Richtbare zonnepanelen kunnen je rendement met 25% doen toenemen. het vereist ook een aanpassing van je levenstijl. ik hoop er met een jaar meer over te kunnen vertellen.

HSB, geen idee in hoeverre ik hier reclame kan maken en weet niet of hsb boer zit te wachten op honderden mails van mogelijk geïnteresseerden. ik zal het er is over hebben met hem.
Dus geen geheim, anders had ik mijn mond wel gehouden.
Wat voor ondernemer is dat, een die niet zit te wachten op mails van klanten?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
mux schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 20:31:
@zeroxcool: ik ben zelf nog geen SIP-systeem tegengekomen dat betere isolatiespecificaties heeft dan Scotframe, gezien zij 235mm panelen leveren (en 560mm op het dak - Rc=14!). SPT, Kingspan en bouwzelfeenhuis adverteren allemaal met 180mm (of daar in de buurt) systemen. Solcraft - die kende ik nog niet - heeft een vreemd H-Block systeem met buigsterke SIP-panelen. Da's best geinig voor verdiepingen, dak, enz., maar geeft dat niet een gigantische warmtebrug voor de buitenmuren? Misschien kijk ik verkeerd.

Uiteraard, dikker is niet altijd beter, enz. enz., maar ik bouw wel het liefst meteen zo energiezuinig als mogelijk op dit moment. Scheelt in de toekomst weer in de grootte van m'n thuisaccu :)
Volgend jaar gaan ze in eindhoven huisjes printen, maar dit zal inderdaad voor de particulier nog niet echt haalbaar zijn.
https://www.ed.nl/eindhov...printe-woningen~a2515d18/

Een ander leuk concept voor passief huis bouw is onderstaande link.
https://www.popup-house.com/en/

Ik zou er zelf, als ex-tegelzetter, mooie tegels inleggen, volgens mij is dat een stuk schoner en slijtvaster dan een coating.

Afbeeldingslocatie: https://www.zelfbouwmarkt.be/website/var/tmp/image-thumbnails/0/1125/thumb__base_large_auto_273b551c3388a41f9809449044b76a2e/garagetegel.jpeg

Of met een apart kleurtje voor de voegen.

Afbeeldingslocatie: https://www.ommerbedrijfsvloeren.nl/wp-content/uploads/Garagevloertegels-PVC-Vloertegels-PVC-Garage-Garage-auto-Vloeistofdicht-Ommer-Bedrijfsvloeren.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Ernemmer op 07-10-2018 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:36
Leuk zo'n pop-up huis. En het kan door de grootste amateurs in elkaar gezet worden. Dat sommige gewoon op hun nike schoentjes rondlopen doet mij twijfelen aan hun kundigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Artbij schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 20:48:
[...]

Je kunt hem zelf coaten. Is niet moeilijk en zal ook niet heel netjes hoeven, is tenslotte je garage. Denk dat je voor 20m2 rond de 100 a 150 aan verf kwijt bent.
Bij zomaar een leverancier €200 voor 2x 5 liter 2 componenten epoxy met een mixer voor boormachine erbij.
Die 5 liter is goed voor 1 laag, en je moet de emmer in 1 keer opmaken. Maar ik denk dat je 20 m2 wel redelijk snel kan aanbrengen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
@zeroxcool: ik ben zelf nog geen SIP-systeem tegengekomen dat betere isolatiespecificaties heeft dan Scotframe, gezien zij 235mm panelen leveren (en 560mm op het dak - Rc=14!). SPT, Kingspan en bouwzelfeenhuis adverteren allemaal met 180mm (of daar in de buurt) systemen.

Welke Rc waarde heb je in je hoofd? Ik zit zelf te denken aan rond de 7 à 8, maar als ik jou zo hoor wil je daar nog (ver?) boven gaan zitten :].

Bij Kingspan TEK kun je hogere Rc waarde krijgen door aan de binnenzijde met plaatmateriaal isolatie toe te voegen. Je haalt dan voor een metselwerk gevel een Rc van 10 met een muur van 414mm. Als je - zoals ik - stucwerk wil, dan zetten ze aan de buitenzijde een EPS schil, waardoor je ook een Rc van 10 haalt met een muur van 324mm dik. Let wel: dat is met gipsplaatafwerking erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4nIip02ujFDbbtU5iEvRA64j/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Uo8ZyIhCHGypUFMbs5IPqXPp/thumb.png
Solcraft - die kende ik nog niet - heeft een vreemd H-Block systeem met buigsterke SIP-panelen. Da's best geinig voor verdiepingen, dak, enz., maar geeft dat niet een gigantische warmtebrug voor de buitenmuren? Misschien kijk ik verkeerd.
Solcraft heeft reguliere SIP panelen die ze H-Block noemen. Dikste paneel van 230mm heeft een Rc van 10 :9~. Dan hebben ze inderdaad ook nog vloer- en dakdelen die ze H-Block Plus noemen.

Waar denk dat je dat een warmtebrug zit? Aan de buitenzijde waar de vloerdelen tussen de muurdelen zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qNt84b1NZ6pbLe8NkfGOor6i/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Nu online
Artbij schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 20:50:
[...]

Wat voor ondernemer is dat, een die niet zit te wachten op mails van klanten?
heeft er niets mee te maken, Het is niet hun core business en bedienen een andere markt, dus doen enkel massaproductie en geen contact met particulieren. Vandaar de enige voorzichtigheid.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Voor de rest is er in België nog skilpod die kant en klare modules kan leveren in CLT. Dus wordt prefab in een hal gemaakt, op vrachtwagen gezet, ter plekke op fundering gezet en op een dag heb je een huis staan.
Communicatie ging brak en financieel gezien niet interessant voor DHZ. wel leuk concept

Je kan nog met scheepcontainers een huis bouwen. Koppel uit Gent is net over de grens in Frankrijk een B&B begonnen. Project is nog niet klaar meen ik. Ik ben in de ruwbouw fase is gaan kijken, maar voor in België niet makkelijk om stedenbouw te overtuigen. Heb een poging gewaagd bij ons. maar stonden er niet bepaald voor open.

concrete house welke prefab elementen plaatsen op de werf en dan volstorten met beton. Mijn buren gaan hiermee bouwen ben benieuwd. 1 week per verdiep voor de ruwbouw. prijs gelijk aardig met standaard HSB rond de €600/m² voor de ruwbouw. wederom voor DHZ niet echt super, tenzij je de ruwbouw liever laat doen.

ivm SIP panelen kan je misschien volgend youtube kanaal volgen. Ze hebben gewerkt met SIP panelen als DHZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
vdbeke schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 20:29:
Dat is ook niet helemaal waar he, je teller draait terug dus wat je verbruikt hebt wordt teniet gedaan door je zonneopbrengst. Met de slimme teller in de nabije toekomst ga je nog 1/3 voor de stroom krijgen dan wat je betaald.
Ik zeg niet dat je niet mag salderen. Ik zeg dat je geen terugleververgoeding krijgt zoals in Nederland. Als je meer opwekt dan verbruikt in je facturatiejaar krijg je geen geld terug van de energieleverancier voor het overschot in België en in Nederland wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Nu online
ah oei, ik verstond iets anders. Dus het is eigenlijk wat we vroeger hadden met de groenestroomcertificaten. Met het verschil dat we nu moeten betalen voor iets op het net te mogen zetten ipv een vergoeding te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

zeroxcool schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 08:49:

Welke Rc waarde heb je in je hoofd? Ik zit zelf te denken aan rond de 7 à 8, maar als ik jou zo hoor wil je daar nog (ver?) boven gaan zitten :].
Ik wil het liefst flink boven de Rc=10 zitten met de muren en zo inclusief beglazing dik boven de Rc=6 te halen. Ik weet dat dit mogelijk is, want ik heb Duitse passiefhuizen gezien die op 600mm wanden Rc=10 halen op het hele huis, maar dan wel inclusief luiken (wat hier niet gangbaar is).

Goede kans dat ik mn eigen ruiten hier uiteindelijk ingooi door bijv. een glazen wand op het zuiden te zetten trouwens.
Bij Kingspan TEK kun je hogere Rc waarde krijgen door aan de binnenzijde met plaatmateriaal isolatie toe te voegen. Je haalt dan voor een metselwerk gevel een Rc van 10 met een muur van 414mm. Als je - zoals ik - stucwerk wil, dan zetten ze aan de buitenzijde een EPS schil, waardoor je ook een Rc van 10 haalt met een muur van 324mm dik. Let wel: dat is met gipsplaatafwerking erbij.
Dat is echt ontzettend goed voor zon 'dunne' muur! Ik ga eens verder kijken bij ze.
Waar denk dat je dat een warmtebrug zit? Aan de buitenzijde waar de vloerdelen tussen de muurdelen zitten?
Ik denk vooral dat ik gewoon niet goed aan het kijken ben met mn neus. Ik zal mn ogen eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
mux schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:48:
[...]

Dat is echt ontzettend goed voor zon 'dunne' muur! Ik ga eens verder kijken bij ze.
Voor ons is het een afweging tussen Rc en bruikbare ruimte (en dus muur dikte), aangezien ons kavel niet bijster groot is (330m2) willen we nog wat tuin overhouden.

Jammere is dat TEK enkel door partners mag worden verkocht / gezet. De aannemers die ik hierin heb benaderd zijn allemaal niet bijster snel met reageren, of reageren helemaal niet. Inderdaad, de bomen reiken weer tot de hemel in de bouw, dus hey, waarom zou je ook reageren op een potentiële klant 8)7. Kingspan zelf daarentegen heeft me een berg informatie gestuurd en zijn wel snel met reageren, och arme hun.
[...]

Ik denk vooral dat ik gewoon niet goed aan het kijken ben met mn neus. Ik zal mn ogen eens uitproberen.
Solcraft heeft nog geen partner in Nederland maar zijn wel bereid om aan particulieren te leveren. Ik wacht momenteel op een offerte, heel erg benieuwd daarnaar. Ik ben wel enthousiast over hun product (en de communicatie) so far.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-06 17:11
Rendabel is zo'n hoge RC-waarde niet overigens...

Dat is vrij pittig. Hier zit ook een coating op de vloer, maar een motor op de middenbok zetten is een uitdaging door de relatieve gladheid ervan. Ik ga in de toekomst PP-tegels leggen (let wel, PVC tegels hebben last van de chemicaliën in rubber, dus kunnen verkleuren).
Voorbeeld: http://www.swissdeck.nl/kunststof-vloertegels. In elkaar klikken en langs de buitenrant afkitten. Je kan patronen en weet ik veel wat maken ermee. :) Kost ook 50 euro de meter, wel zelf leggen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-06 16:17
zeroxcool schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 11:28:
[...]

Voor ons is het een afweging tussen Rc en bruikbare ruimte (en dus muur dikte), aangezien ons kavel niet bijster groot is (330m2) willen we nog wat tuin overhouden.

Jammere is dat TEK enkel door partners mag worden verkocht / gezet. De aannemers die ik hierin heb benaderd zijn allemaal niet bijster snel met reageren, of reageren helemaal niet. Inderdaad, de bomen reiken weer tot de hemel in de bouw, dus hey, waarom zou je ook reageren op een potentiële klant 8)7. Kingspan zelf daarentegen heeft me een berg informatie gestuurd en zijn wel snel met reageren, och arme hun.

[...]

Solcraft heeft nog geen partner in Nederland maar zijn wel bereid om aan particulieren te leveren. Ik wacht momenteel op een offerte, heel erg benieuwd daarnaar. Ik ben wel enthousiast over hun product (en de communicatie) so far.
Er zijn vele SIP leveranciers, meestal goedkoper dan Kingspan maar met meer variatie in plaatdikte. Let op dat het vaak kleine bedrijven zijn die niet altijd even goed hun proces op orde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
stefijn schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 11:51:
[...]

Er zijn vele SIP leveranciers, meestal goedkoper dan Kingspan maar met meer variatie in plaatdikte. Let op dat het vaak kleine bedrijven zijn die niet altijd even goed hun proces op orde hebben.
Please feel free to share. Ook eventuele ervaringen qua communicatie / proces waar je het over hebt. (Zou ik in ieder geval erg tof vinden :).)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024

Ik heb op advies van een schilder niet de (2 componenten) coating maar gewone betonverf gebruikt. Mede in verband met de gladheid. Dit was makkelijk zelf te doen en het resultaat vind ik voor een schuur/berging afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
DrogeR schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:03:
[...]

Ik heb op advies van een schilder niet de (2 componenten) coating maar gewone betonverf gebruikt. Mede in verband met de gladheid. Dit was makkelijk zelf te doen en het resultaat vind ik voor een schuur/berging afdoende.
Betonverf is toch niet vloeistofdicht?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
DrogeR schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:03:
[...]

Dat scheelt de helft in materiaal.

Ik heb ook een offerte van een online bedrijf. Ga goed zitten: €2682 voor de goedkope optie en €3200 voor de duurdere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
Artbij schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:14:
[...]

Betonverf is toch niet vloeistofdicht?
Euhh, geen idee eigenlijk, inderdaad vast niet zo als echte coating. Bij ons staat de auto er niet in, water dat met de fietsen mee naar binnen komt blijft wel gewoon op de vloer liggen. Voor ons afdoende waterdicht.
jacovn schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:14:
[...]

Dat scheelt de helft in materiaal.

Ik heb ook een offerte van een online bedrijf. Ga goed zitten: €2682 voor de goedkope optie en €3200 voor de duurdere
Dat valt niet mee zeg...

[ Voor 28% gewijzigd door DrogeR op 08-10-2018 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb een keer een projectje gehad in een Friesland Campina fabriek en toen hebben ze zand door de 2e laag coating gedaan om het voetpad minder glad te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Waar ik betaalbare epoxylaag vond online (€97 voor 1 laag voor 25 m2) hebben ze ook een split laag voor stroefheid. Laag 1 aanbrengen, drogen. Laag 2 aanbrengen en die split strooien en dan drogen en dan een laag 3 erachteraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:23:
Waar ik betaalbare epoxylaag vond online (€97 voor 1 laag voor 25 m2) hebben ze ook een split laag voor stroefheid. Laag 1 aanbrengen, drogen. Laag 2 aanbrengen en die split strooien en dan drogen en dan een laag 3 erachteraan.
Coating is volgens mij niet echt glad. Hele fabrieken en gymzalen liggen er mee vol.

Alabastine heeft het volgens mij ook gewoon. Een laag is genoeg.

https://www.alabastine.nl/product/garagevloer-coating/

Afbeeldingslocatie: https://www.alabastine.nl/wp-content/uploads/2011/01/Garagevloercoating-35L-8710839143459-604x604.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Artbij op 08-10-2018 12:29 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
Ik ben even kwijt of het voor een berging (losstaand) gaat of een garage? En of het geïsoleerd is. Wij hebben ooit in een berging (enkel steensmuurtje dus totaal geen isolatie, betonverf gebruikt, dat was geen succes......dat bladerde de jaren later er gewoon weer van af.

Nu hebben we gewoon tegels in de garage liggen (berging, is niet bedoelt voor auto's officieel, maar er staat wel een motor) en dat bevalt ons super eigenlijk, ook qua schoonhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Laatst online: 12:03
@jacovn Zelf heb ik 2 lagen 2 componenten coating gebruikt. Is niet glad en zorgt dat de vloer waterdicht is. Laat zich verwerken als een soort van dikke verf. 1 Laag was net niet dekkend genoeg in mijn geval. Als de dekvloer heel strak en glad is afgewerkt dan kan 1 laag voldoende zijn.

Ben er erg over te spreken.

[ Voor 4% gewijzigd door MrFl0ppY op 08-10-2018 13:03 ]

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Señor Sjon schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 11:48:
Rendabel is zo'n hoge RC-waarde niet overigens...
Ik wil het topic niet teveel ontsporen, maar dat vraag ik mij dus af. De meerprijs van een hogere isolatiewaarde is maar heel miniem, vaak eerder honderden dan duizenden euro's. En zodra je een model kleiner warmtepomp kunt kopen heb je ook alweer een paarhonderd tot ~1000 euro terugverdiend. Je grootste verschil in 'kosten' is ruimte, niet zozeer euro's.

Maarja, we zullen wel zien waar het schip strandt. Zodra ik in meer detail ga rekenen aan het huis kan het zomaar zijn dat je gelijk hebt en dat het puur voor de sier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utke56
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-04 20:07
sanvv78 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 22:23:
Bij deze onze cataloguswoning, nog genoeg te doen in en om de woning, maar de basis staat er!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met welke bouwer zijn jullie in zee gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Groothuis, GL6 volgens mij.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanvv78
@CrashOne jij gaat door voor de koelkast ;-).

@Utke56 Inderdaad de GL6 in notarisstijl met uitbreiding aan hoofd en bijgebouw en een losse berging er aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
mux schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 14:31:
[...]

Ik wil het topic niet teveel ontsporen, maar dat vraag ik mij dus af. De meerprijs van een hogere isolatiewaarde is maar heel miniem, vaak eerder honderden dan duizenden euro's. En zodra je een model kleiner warmtepomp kunt kopen heb je ook alweer een paarhonderd tot ~1000 euro terugverdiend. Je grootste verschil in 'kosten' is ruimte, niet zozeer euro's.

Maarja, we zullen wel zien waar het schip strandt. Zodra ik in meer detail ga rekenen aan het huis kan het zomaar zijn dat je gelijk hebt en dat het puur voor de sier is.
Je gaat dikker bouwen, waardoor je huis zwaarder wordt. Ook moet je in voorkomende gevallen een bredere funderingsbalk hebben, worden kozijndetails lomper (diepere negge), etc, etc. Het heeft invloed op alle facetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
mux schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 14:31:
[...]

denk ook aan koeling, misschien wel een grotere uitdaging dan warm houden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik ben een long-time lurker van dit topic en dacht maar eens een update te geven.

Wij gaan in Venlo woning bouwen en hebben in Maart dit jaar daar een kavel van gekocht en zijn nu al bijna een jaar bezig met een architect.

Interessant om te zien hoe zoiets gaat, door een jaar heen leer je veel (van topics zoals deze!) en pas je je ideeën aan.

Vrijdag hebben we een akkoord met onze aannemer bereikt en die hoopt in Januari te kunnen gaan bouwen.

Onze eis was een EPC 0 woning en die hebben we ook, dus een paar specs:

- Kavel: 800m2
- Woning: 440m2 / 1400m3 (inclusief parkeerkelder)
- Lucht Warmtepomp
- 36x PV op het dak

Uiteindelijk komen wij (ex grond) op EUR 657/m3 (inclusief BTW) uit. Dit is inclusief:

- Sanitair
- Keuken

De woning is dan turn-key klaar, wij kunnen dan beginnen met de meubels binnen te zetten.

Wij schrokken zelf ook wel van het bedrag per M3 danwel het totaal, maar dat is de realiteit in 2018 blijkbaar.

Als het goed is is onze woning eind 2019 klaar. In de tussentijd zal ik nog eens wat relevante informatie posten als ik die kan tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Snow_King schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 16:25:
Ik ben een long-time lurker van dit topic en dacht maar eens een update te geven.

Wij gaan in Venlo woning bouwen en hebben in Maart dit jaar daar een kavel van gekocht en zijn nu al bijna een jaar bezig met een architect.

Interessant om te zien hoe zoiets gaat, door een jaar heen leer je veel (van topics zoals deze!) en pas je je ideeën aan.

Vrijdag hebben we een akkoord met onze aannemer bereikt en die hoopt in Januari te kunnen gaan bouwen.

Onze eis was een EPC 0 woning en die hebben we ook, dus een paar specs:

- Kavel: 800m2
- Woning: 440m2 / 1400m3 (inclusief parkeerkelder)
- Lucht Warmtepomp
- 36x PV op het dak

Uiteindelijk komen wij (ex grond) op EUR 657/m3 (inclusief BTW) uit. Dit is inclusief:

- Sanitair
- Keuken

De woning is dan turn-key klaar, wij kunnen dan beginnen met de meubels binnen te zetten.

Wij schrokken zelf ook wel van het bedrag per M3 danwel het totaal, maar dat is de realiteit in 2018 blijkbaar.

Als het goed is is onze woning eind 2019 klaar. In de tussentijd zal ik nog eens wat relevante informatie posten als ik die kan tonen.
dus als ik het goed begrijp EUR 919.800,- incl BTW ex grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

LittleTycoon schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 16:33:
[...]

dus als ik het goed begrijp EUR 919.800,- incl BTW ex grond?
Ja, dat klopt inderdaad. Grond was 275/m2, ofwel EUR 220.000 voor 800m2.

Als ik alles bij elkaar op tel:

- Grond
- Bouw woning
- Architect
- Vergunning

Dat we ergens rond de 1.2M gaan eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Snow_King schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 16:36:
[...]

Ja, dat klopt inderdaad. Grond was 275/m2, ofwel EUR 220.000 voor 800m2.

Als ik alles bij elkaar op tel:

- Grond
- Bouw woning
- Architect
- Vergunning

Dat we ergens rond de 1.2M gaan eindigen.
Heb je tekeningen die je kunt posten? ben wel benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
^^^^ plattegrondjes/gevels/impressie would be nice. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
Señor Sjon schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 16:56:
KraveN denkt aan een kasteel >:)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

LittleTycoon schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 16:42:
[...]

Heb je tekeningen die je kunt posten? ben wel benieuwd
Señor Sjon schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 16:56:
Ik ben even wat screenshots gaan maken van de PDFjes die ik heb:

Platte gronden
Afbeeldingslocatie: https://widodh.o.auroraobjects.eu/nieuw-stalberg/2018-10/plattegrond_overzicht.png

Afbeeldingslocatie: https://widodh.o.auroraobjects.eu/nieuw-stalberg/2018-10/plattegrond_kelder.png

Afbeeldingslocatie: https://widodh.o.auroraobjects.eu/nieuw-stalberg/2018-10/plattegrond_begane_grond.png

Afbeeldingslocatie: https://widodh.o.auroraobjects.eu/nieuw-stalberg/2018-10/plattegrond_eerste_verdieping.png

Afbeeldingslocatie: https://widodh.o.auroraobjects.eu/nieuw-stalberg/2018-10/plattegrond_tweede_verdieping.png

Impressies
Afbeeldingslocatie: https://widodh.o.auroraobjects.eu/nieuw-stalberg/2018-10/impressie_1.png

Afbeeldingslocatie: https://widodh.o.auroraobjects.eu/nieuw-stalberg/2018-10/impressie_2.png

Afbeeldingslocatie: https://widodh.o.auroraobjects.eu/nieuw-stalberg/2018-10/impressie_3.png

Afbeeldingslocatie: https://widodh.o.auroraobjects.eu/nieuw-stalberg/2018-10/impressie_4.png

Woning gaat hier komen in Venlo: https://www.villaparknieuwstalberg.nl/

[ Voor 3% gewijzigd door Snow_King op 08-10-2018 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-06 16:50
Prachtig @Snow_King ! Geen 'standaard' woning! Helemaal via een aannemer? Of alles in eigen beheer?

[ Voor 35% gewijzigd door the-edge op 08-10-2018 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

the-edge schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 17:41:
Prachtig @Snow_King ! Geen 'standaard' woning! Helemaal via een aannemer? Of alles in eigen beheer?
Bedankt! Wij zijn er ook blij mee.

We besteden alles uit aan de aannemer. We zijn ons bewust van de hogere kosten, maar dat zorgt er voor dat één iemand aansprakelijk is en alles mag/kan regelen.

Tijdens de bouw maken we gebruik van bouwbegeleiding van de architect zodat de woning zo goed mogelijk wordt gebouwd.

Onze aannemer: http://www.lendertcoppensbouwbedrijf.nl/

Bij de Electra en IT ga ik mij wel bemoeien (blijf immers een Tweaker), vooral de UTP/WiFi vertrouw ik niet aan een installateur toe. Ik ga zelf de 19" kast in de kelder patchen en dat allemaal aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@falconz , @Daniel , @zonoskar : Wat was voor jullie de doorslaggevende reden om voor metalen dakbeplating te gaan? ik ben nog aan het twijfelen.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:48

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@xoror Puur visueel eigenlijk. En het is schijnbaar een duurzamere oplossing dan koper of zink, of betonpannen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
xoror schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:15:
@falconz , @Daniel , @zonoskar : Wat was voor jullie de doorslaggevende reden om voor metalen dakbeplating te gaan? ik ben nog aan het twijfelen.
@xoror Onze architect kwam er mee en achteraf ben ik er erg blij mee. Het ziet er super strak uit. Omdat wij in het bos wonen is deze plaat veel praktischer, er blijft geen blad of naalden op liggen en er groeit geen mos op de schaduwzijde.
Overigens is een andere praktische reden (niet bij ons van invloed geweest) het gewicht, de Felsplaten wegen slechts een fractie van dakpannen.
Daarnaast geeft Ruukki een garantie van 50 jaar, dus qua kwaliteit maak ik me ook geen zorgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
En qua prijs? scheelt dat nog aanzienlijk ? ik vind het verder ook wel mooi uit zien.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• the-edge
In het kader van 'afbouw perikelen'; een kleine kink in de kabel.
Cementdekvloeren komen donderdag a.s. pas, vloerenbedrijf had een kapotte pompwagen en het eea in de planning (wellicht door aannemer?) fout gegaan.

De vertraging is geen probleem, maar maakt het wel krapper:
Week41
- Cementdekvloeren
- Laatste puntjes buitenschilderwerk
- Zinkwerk afmaken
- Begin maken texen (afhankelijk van dekvloeren)
- Levering tegels
- Stucadoor vlakt de badkamerwanden opnieuw uit
Week 42
- Tegelzetter begint aan begane grond en werkt verder door naar verdieping. Heeft +/- 2 weken werk
- Verder texen
- Begin maken PVC vloeren zolder & verdieping

Texen & PVC vloeren gaat gewoon door, in week 45 word het sanitair, waterontharder, warmtepomp, na-regeling en balansventilatie geplaatst. Week 47 keuken (1 dag), werkblad keuken komt week 48 (1 dag). En in diezelfde week (week 48) verhuizen we over.

Strakke planning maar niet onhaalbaar m.i.
Nog een paar foto's ter lering en vermaak:

Members only:

[ Voor 18% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
the-edge schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:14:
In het kader van 'afbouw perikelen'; een kleine kink in de kabel.
Cementdekvloeren komen donderdag a.s. pas, vloerenbedrijf had een kapotte pompwagen en het eea in de planning (wellicht door aannemer?) fout gegaan.

De vertraging is geen probleem, maar maakt het wel krapper:
Week41
- Cementdekvloeren
- Laatste puntjes buitenschilderwerk
- Zinkwerk afmaken
- Begin maken texen (afhankelijk van dekvloeren)
- Levering tegels
- Stucadoor vlakt de badkamerwanden opnieuw uit
Week 42
- Tegelzetter begint aan begane grond en werkt verder door naar verdieping. Heeft +/- 2 weken werk
- Verder texen
- Begin maken PVC vloeren zolder & verdieping

Texen & PVC vloeren gaat gewoon door, in week 45 word het sanitair, waterontharder, warmtepomp, na-regeling en balansventilatie geplaatst. Week 47 keuken (1 dag), werkblad keuken komt week 48 (1 dag). En in diezelfde week (week 48) verhuizen we over.

Strakke planning maar niet onhaalbaar m.i.
Nog een paar foto's ter lering en vermaak:

Members only:
Wanneer ga je met de meterkast aan de slag ? Want die lijkt me nu nog vrij leeg en moet nog gevuld gaan worden alvorens je erin gaat. Maar het ziet er al netjes uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
KraveN schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:29:
[...]

Wanneer ga je met de meterkast aan de slag ? Want die lijkt me nu nog vrij leeg en moet nog gevuld gaan worden alvorens je erin gaat. Maar het ziet er al netjes uit!
Vergeten te noteren :)
Deze week worden de kabels getrokken en binnen nu en een paar weken de rest. De vaste aansluiting staat overigens gepland in week 46. Dat mag een paar weken uitlopen, maar dus niet langer :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mag ik je een tip vanuit ervaring geven? Bescherm alles goed rond je voordeur (ook het glas!) tijdens het aanbrengen van de cementdekvloer. De slang vanaf de vrachtwagen beweegt door de druk vaak heen en weer met lelijke krassen als gevolg.

Vanwaar trouwens de keus om eerst te stucen en daarna te smeren? Ik ben eigenlijk andersom gewend.

[ Voor 12% gewijzigd door Cheesy op 09-10-2018 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Cheesy schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:53:
[...]

Mag ik je een tip vanuit ervaring geven? Bescherm alles goed rond je voordeur (ook het glas!) tijdens het aanbrengen van de cementdekvloer. De slang vanaf de vrachtwagen beweegt door de druk vaak heen en weer met lelijke krassen als gevolg.

Vanwaar trouwens de keus om eerst te stucen en daarna te smeren? Ik ben eigenlijk andersom gewend.
Thanks voor de tip! Ga ik rekening mee houden!
Ik stelde de aannemer precies dezelfde vraag, voor mijn gevoel is de volgorde ook andersom.

Zijn argument was dat de stucadoor dan in zijn geheel tot aan de vloer kan werken en niet totaan de cementdekvloer, dit zou makkelijker zijn met bijv. plinten zetten. Je hebt dan minder oneffenheden op die hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:53

NDF82

Doomed Space Marine

the-edge schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:06:
[...]

Thanks voor de tip! Ga ik rekening mee houden!
Ik stelde de aannemer precies dezelfde vraag, voor mijn gevoel is de volgorde ook andersom.

Zijn argument was dat de stucadoor dan in zijn geheel tot aan de vloer kan werken en niet totaan de cementdekvloer, dit zou makkelijker zijn met bijv. plinten zetten. Je hebt dan minder oneffenheden op die hoogte.
Dat was bij ons ook het verhaal. Maar omdat het onze stukadoor prutswerk heeft geleverd, maakt de volgorde in ons geval niks uit.

Stukadoor heeft een poging geleverd om het op te lossen, maar het is nog steeds niet schilderklaar. Ronde drie dus *zucht*

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:18
Wij hebben vandaag de opleverdatum van de aannemer doorgekregen, 2 weken voor de oorspronkelijke planning! Het lijkt mij nuttig om een opleveringskeuring uit te laten voeren. De meest bekende aanbieder hiervan is vereniging Eigen Huis. Ik zie echter ook een hoop andere aanbieders van een opleveringskeuring. Wat zijn jullie ervaringen, kiezen voor VEH is een andere aanbieder? Het gaat om een woning op de grens tussen Zeeland en Zuid-Holland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
NDF82 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:47:
[...]

Dat was bij ons ook het verhaal. Maar omdat het onze stukadoor prutswerk heeft geleverd, maakt de volgorde in ons geval niks uit.

Stukadoor heeft een poging geleverd om het op te lossen, maar het is nog steeds niet schilderklaar. Ronde drie dus *zucht*
Hier is de tegelzetter met een waterpas van 2 meter rondgelopen. Hier en daar zit een millimeter maar voor de rest is het super strak, haaks en vlak. Niks dan lof voor de stucadoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:18
(even wat vragen van iemand die alles wil weten, maar nog nooit zelf een huis heeft gebouwd:)
Ik zie dat de vvw slangen hier over de elektra-buizen heen lopen. Is dat gebruikelijk om dat zo op te lossen? En hoe doe je dat dan met (geïsoleerde) leidingen voor warm en koud water? Want die zijn veel dikker.
En maakt het nog verschil of je kanaalplaat hebt, of breedplaat (waar wellicht meer wordt ingestort)?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
Andrehj schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:30:
[...]

(even wat vragen van iemand die alles wil weten, maar nog nooit zelf een huis heeft gebouwd:)
Ik zie dat de vvw slangen hier over de elektra-buizen heen lopen. Is dat gebruikelijk om dat zo op te lossen? En hoe doe je dat dan met (geïsoleerde) leidingen voor warm en koud water? Want die zijn veel dikker.
En maakt het nog verschil of je kanaalplaat hebt, of breedplaat (waar wellicht meer wordt ingestort)?
Water mag nooit de vloerverwarming kruisen. Die moet ofwel langs de zijkant liggen, of het moet aangebracht worden voor dat de ruwe (eerste) vloer gestort wordt.
Elektra kan rustig onder je vvw liggen. Bij breedplaat wordt elektrisch ook vaak in de eerste laag cement gestort volgens mij, maar hier zijn vast experts die daar meer over kunnen zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
xoror schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:26:
En qua prijs? scheelt dat nog aanzienlijk ? ik vind het verder ook wel mooi uit zien.
Bij ons dat het bij het totale bouwpakket in, ik heb geen uitsplitsing... Als je de afmetingen van het dak kent kun je een offerte opvragen in Ommen. Ik denk dat installeren ook nog wel een aardig centje kost, het is toch minder gangbaar dan pannen leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utke56
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-04 20:07
sanvv78 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:41:
@CrashOne jij gaat door voor de koelkast ;-).

@Utke56 Inderdaad de GL6 in notarisstijl met uitbreiding aan hoofd en bijgebouw en een losse berging er aan vast.
Tevreden met Groothuis? Hebben jullie gekozen voor sleutelklaar of casco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-06 20:02
Cheesy schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:53:
[...]

Een Stucadoor maakt meer vies dan een vloerenlegger en zo loopt het stucwerk echt strak door tot beneden aan toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-06 20:02
Andrehj schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:30:
[...]

Water, elektra en riool stort je in de beton in het geval van breedplaat. In het geval van kanaalplaat ligt het zoals op de foto, water ligt gescheiden van de vloerverwarming in de randzone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
Dit is alleen het geval op zolder. De rest ligt in de breedplaatvloeren (die vervolgens gestort is).

Wat je op de foto ziet is een 'last minute' aanpassing. Vandaar.
Maar het kan prima gecombineerd worden, ik ben niet het type die alles wil weten, ik wil wel de types om me heen hebben die wel alles weten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Iemand ervaringen met RD Benelux?
Of dit type bouw in vergelijking met een traditionele aannemer?
Toevallig bouwen zij naast mijn aanstaande kavel en daar stond iemand te vertellen dat zij ook zijn huis gebouwd hadden, scheelde flink in kosten ten opzichte van reguliere aannemers, enorm in snelheid en hij was zeer te spreken over het resultaat. Ik neem voor het gemak even aan dat het gewoon een echte klant was. Hij kwam zelf uit de bouw, leek gepensioneerd (of had vrij) en zij dat hij uit interesse wilde kijken bij andere projecten. Mocht het niet waar zijn, dan is het een goede verkooptechniek :p
Ik ga gewoon een 2-laags vierkante blok bouwen dus heel spannend wordt het niet. Kosten en bouwtijd zijn echter wel een punt waarop ik graag winst behaal. Ben benieuwd of ze scherp offreren straks, constructieberekeningen waren niet nodig in hun geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:55:
Iemand ervaringen met RD Benelux?
Ben benieuwd of ze scherp offreren straks, constructieberekeningen waren niet nodig in hun geval.
Dat lijkt mij op voorhand wat voorbarig, het lijkt me dat de gemeente deze toch wel wil zien, maar ook als opdrachtgever zou je aangetoond willen hebben door de leverancier dat hier voldoende aandacht aan is besteedt. Zowel voor de houtconstructies zelf als voor de fundering (alle ondergrond is anders en daarom niet in een standaard rapportje van de leverancier worden gevat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
Utke56 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:11:
[...]

Tevreden met Groothuis? Hebben jullie gekozen voor sleutelklaar of casco?
Wij zijn er heel tevreden over, wij zijn niet zo handig dus gekozen voor sleutelklaar. Maar alle cat6a bekabeling hebben we wel zelf gedaan middels op de juiste plekken veel loze leidingen te laten plaatsen. Zijn jullie al op gesprek daar geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

DrogeR schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:19:
[...]

Dat lijkt mij op voorhand wat voorbarig, het lijkt me dat de gemeente deze toch wel wil zien, maar ook als opdrachtgever zou je aangetoond willen hebben door de leverancier dat hier voldoende aandacht aan is besteedt. Zowel voor de houtconstructies zelf als voor de fundering (alle ondergrond is anders en daarom niet in een standaard rapportje van de leverancier worden gevat).
Voor de bouwer waren ze niet nodig, die maken hun eigen berekeningen op basis van hun bouwmethode. Voor de zaken die jij aanhaalt blijft het gewoon relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1125877

Beste Allen,

Ik heb al meerdere uren doorgebracht op deze forum en diverse ervaringen gelezen. Ook wij willen zelf gaan bouwen met een aannemer (twijfelen nog tussen 2 aannemers). Ook twijfelen wij tussen 2 type woningen hoogbouw (2 bouwlagen) of laagbouw met een kleine zolder. Hoogbouw is praktisch doordat je een grote zolder hebt maar laagbouw vinden wij mooier. Vraag 1 is wat adviseren jullie? Gaan voor een praktische oplossing of woning welke wij mooier vinden en wellicht kleiner zal zijn? Ook hebben wij een plattegrond, jullie mening is welkom.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wellicht een domme vraag maar als je klaar wilt zijn voor domotica; dan zijn pulsdrukker toch t meest praktisch? We "krijgen" Gira E2 schakelmateriaal en zij zowel drukknoppen als pulsdrukkers hebben, het laatste lijkt me vele male logischer. Vraag me alleen af of ik verder nog ergens rekening mee moet houden... het maken van scenario's spreekt me enorm aan maar verwacht dat ik meestal de lampen toch zal blijven aan/uit zetten dmv de fysieke schakelaar en dan moet die wel verbonden worden met de domotica-server. Benieuwd naar jullie ervaringen.

Foto van de voortgang (2e van links wordt onze woning):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zPoQav21gJLW7pSpBfSXcgjc/thumb.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Cartman! op 10-10-2018 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Laatst online: 10:24
@Anoniem: 1125877

De plattegrond is er niet bijgevoegd ;)

wat voor type huis hangt denk ik af van veel persoonlijke factoren.
- leeftijd
- heb / wil je kinderen?
- wat zijn de toekomstplannen?
- hoelang denk je er te wonen?
- wat is het oppervlak van de beneden verdieping?
- waar leef je nu het meest als stel?
- budget?
- locatie?

Etc...

Ik zou er voor gaan dat het voor jezelf het mooiste is.
Een huis bouwen doe je niet iedere 5 jaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Anoniem: 1125877 wat wil je zelf?
Cartman! schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:17:
Wellicht een domme vraag maar als je klaar wilt zijn voor domotica; dan zijn pulsdrukker toch t meest praktisch? We "krijgen" Gira E2 schakelmateriaal en zij zowel drukknoppen als pulsdrukkers hebben, het laatste lijkt me vele male logischer. Vraag me alleen af of ik verder nog ergens rekening mee moet houden... het maken van scenario's spreekt me enorm aan maar verwacht dat ik meestal de lampen toch zal blijven aan/uit zetten dmv de fysieke schakelaar en dan moet die wel verbonden worden met de domotica-server. Benieuwd naar jullie ervaringen.

[Afbeelding]
Ik heb niet zoveel op met domotica eerlijk gezegd. Bij dimmers e.d. gebruik je vaak een bepaalde setting en ik tik liever op de muur voor een lampje aan/uit te zetten dan moeilijk doen met telefoons. :P

Zelf gebruik ik eltako dimmers die ik in het armatuur heb gezet of achter de schakelaar in de muur. Daarvoor zit inderdaad een pulsdrukker. Overigens heb ik 'vaste' lampen aangesloten met een tipschakelaar. Bv. Jung heeft deze. Die wippen altijd terug in dezelfde stand. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1125877

Helaas foto's uploaden lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:55
@Anoniem: 1125877 Ik zou gaan voor hetgene wat je mooi vindt.

De meeste M3's krijg je door een rechthoekige doos te bouwen, en dan als het kan zo hoog mogelijk :P

Maar als je dat niet mooi vind zou ik dat niet doen.

Voor foto's uploaden gebruik ik altijd www.tinypic.com en er zijn genoeg al alternatieven :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Cartman! schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:17:

[Afbeelding]
Wij hebben zwave dimmers en daar zitten puls knoppen op Wel was er een aanpassing in de bedrading als ik me goed herinner Altijd fase, nul aarde en schakeldraad in elke doosje. Voor hotel schakelingen moesten er ook extra schakel draden komen volgens mij. Ik heb het daarom maar meteen mee laten nemen. Fibaro dingen kreeg ik goedkoper aangeboden dan webshops het verkopen, en 2 uur extra werk in rekening.gebracht.
Dus ik had het voor 2 uurtjes werktarief (121 euro) minus verschil koop units (2 a 3 euro per stuk korting x 20) = 60-80 euro allemaal zelf moeten doen. Dat was niet een moeilijke keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:58
@Anoniem: 1125877 Voor de praktische kant is ook wel wat te zeggen :). In onze wijk hebben de meeste de goothoogte op 3m, terwijl tot 4,5m toegestaan is. Wij zijn voor de 4,5m gegaan (hebben een 2-kapper dus alle extra ruimte is meegenomen :)) en onze zolder is toch wel een heel stuk ruimer dan die van de vrijstaande buren (bij de 2 aan onze rechterkant het hele huis gezien). Zolder gebruiken wij als kantoor en als speelzolder voor de kids + bios en tafeltennis (en opslag uiteraard). Als je de zolder puur voor opslag gebruikt dan is het een ander verhaal dus dat soort vragen moet je jezelf stellen ;).

(zie hier onze 2-kapper met 4,5m goothoogte, smoelt nog wel prima volgens mij :):
Road-runner83 in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2")

(En indruk van de zolder kun je hier vinden :):
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/55575285)

[ Voor 7% gewijzigd door Road-runner83 op 10-10-2018 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:25:
Ik heb niet zoveel op met domotica eerlijk gezegd. Bij dimmers e.d. gebruik je vaak een bepaalde setting en ik tik liever op de muur voor een lampje aan/uit te zetten dan moeilijk doen met telefoons. :P

Zelf gebruik ik eltako dimmers die ik in het armatuur heb gezet of achter de schakelaar in de muur. Daarvoor zit inderdaad een pulsdrukker. Overigens heb ik 'vaste' lampen aangesloten met een tipschakelaar. Bv. Jung heeft deze. Die wippen altijd terug in dezelfde stand. :D
Ik wil ook gewoon vaste knoppen hebben, zeker om mee te beginnen. Daarna wil ik de boel automatiseren maar de gewone knoppen moeten wel doen wat je ervan verwacht. Ik krijg nog niet helemaal op m'n netvlies wat die schakelaar dan moet doen alleen; is dat een signaal sturen "lamp X uit" naar de domotica server of haalt ie gewoon de lamp van de stroom zegmaar.
jacovn schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:03:
[...]

Wij hebben zwave dimmers en daar zitten puls knoppen op Wel was er een aanpassing in de bedrading als ik me goed herinner Altijd fase, nul aarde en schakeldraad in elke doosje. Voor hotel schakelingen moesten er ook extra schakel draden komen volgens mij.
We laten overal meteen nuldraden meeleggen ja; dat was in een vorig stadium al vastgelegd gelukkig :) Misschien moet ik de vraag specifieker stellen; ik heb Gira E2 spul; moet dat in z'n geheel vervangen worden of is dat gewoon "compatible/aan te sluiten" op zwave spul.
Ik heb het daarom maar meteen mee laten nemen. Fibaro dingen kreeg ik goedkoper aangeboden dan webshops het verkopen, en 2 uur extra werk in rekening.gebracht.
Dus ik had het voor 2 uurtjes werktarief (121 euro) minus verschil koop units (2 a 3 euro per stuk korting x 20) = 60-80 euro allemaal zelf moeten doen. Dat was niet een moeilijke keus.
Toch mooi meegenomen ja :)

[ Voor 31% gewijzigd door Cartman! op 10-10-2018 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Road-runner83 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:04:
@Anoniem: 1125877 Voor de praktische kant is ook wel wat te zeggen :). In onze wijk hebben de meeste de goothoogte op 3m, terwijl tot 4,5m toegestaan is. Wij zijn voor de 4,5m gegaan (hebben een 2-kapper dus alle extra ruimte is meegenomen :)) en onze zolder is toch wel een heel stuk ruimer dan die van de vrijstaande buren (bij de 2 aan onze rechterkant het hele huis gezien). Zolder gebruiken wij als kantoor en als speelzolder voor de kids + bios en tafeltennis (en opslag uiteraard). Als je de zolder puur voor opslag gebruikt dan is het een ander verhaal dus dat soort vragen moet je jezelf stellen ;).

(zie hier onze 2-kapper met 4,5m goothoogte, smoelt nog wel prima volgens mij :):
Road-runner83 in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2")
Vorm is inderdaad nogal een persoonlijke kwestie en afhankelijk van regels. Het bestemmingsplan in onze wijk was vrij simpel: goothoogte max 3,5 meter, nokhoogte max 10 meter. In de praktijk blijkt dat alle 2-kappers voor een gebroken kap hebben gekozen om zoveel mogelijk kuubs te pakken op de verdieping. Wij krijgen nog regelmatig verbaasde gezichten als we onze redelijk ruime zolder laten zien. Dat verwacht met niet van een huis met goot op 3,5 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:00
Cartman! schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:39:
[...]

We laten overal meteen nuldraden meeleggen ja; dat was in een vorig stadium al vastgelegd gelukkig :)
Oh, da's nog wel een goeie! Wij zitten morgen bij de installateur om o.a. de elektra door te spreken. Zijn er behalve deze nog andere tips die ons leven in de toekomst makkelijker kunnen maken als we naar domotica-light toepassingen willen gaan kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:25:
@Anoniem: 1125877 wat wil je zelf?

[...]

Bij een goed domotica systeem hoef je die telefoon alleen maar te gebruiken om scenes aan te passen. Een doordacht systeem is met slechts een paar knoppen op de muur te bedienen.

Woonkamer krijgt 1 schakelaar
  • 1x drukken sfeer
  • 2x drukken max (werklicht)
  • Ingedrukt houden lichtintensiteit geleidelijk aanpassen van sfeer naar max.
anboni schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:44:
[...]

Oh, da's nog wel een goeie! Wij zitten morgen bij de installateur om o.a. de elektra door te spreken. Zijn er behalve deze nog andere tips die ons leven in de toekomst makkelijker kunnen maken als we naar domotica-light toepassingen willen gaan kijken?
Laat door iemand die er verstand van heeft een lichtplan en een domoticaplan maken. Bij ons scheelt het een hele batterij aan schakelaars op de muur. KIS (Keep It Simple)

[ Voor 31% gewijzigd door Joris748 op 10-10-2018 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
anboni schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:44:
[...]
We hebben nog meegenomen dat de inbouwdoosjes overal 50mm zijn ipv standaard 35mm zodat je evt meer ruimte hebt voor zwave spul die ook erbij moet in t doosje. Ook laat ik alle loze leidingen uitkomen in de technische ruimte op de 2e verdieping ipv de meterkast; op de 2e verdieping wil ik namelijk een 19" rack neerzetten met switch/patch panel (en router, nas etc), dat zou ik in de meterkast allemaal niet kwijt kunnen.

Zulk soort mogelijkheden maken zelfbouw/CPO erg interessant imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Joris748 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:44:
[...]

Bij een goed domotica systeem hoef je die telefoon alleen maar te gebruiken om scenes aan te passen. Een doordacht systeem is met slechts een paar knoppen op de muur te bedienen.

Woonkamer krijgt 1 schakelaar
  • 1x drukken sfeer
  • 2x drukken max (werklicht)
  • Ingedrukt houden lichtintensiteit geleidelijk aanpassen van sfeer naar max.
[...]

Laat door iemand die er verstand van heeft een lichtplan en een domoticaplan maken. Bij ons scheelt het een hele batterij aan schakelaars op de muur. KIS (Keep It Simple)
Ik heb vijf knoppen op 2 wanddozen, maar die bedienen elk een lamp, puur omdat ik niet altijd alle lampen aan wil hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:01:
[...]

Ik heb vijf knoppen op 2 wanddozen, maar die bedienen elk een lamp, puur omdat ik niet altijd alle lampen aan wil hebben. :)
Dat had je dan al direct vanaf t begin neem ik aan voor je erin ging? Ik verwacht pas maanden later tijd te hebben om eens naar domotica te kijken; voor die tijd wil ik gewoon dat alles "gewoon" werkt. 1 knop per lamp spreekt me overigens wel enorm aan; dat zal niet direct te regelen zijn met de installateur denk ik. Er komt nog wel n moment dat we met de installateur door de woning gaan om alles n keer door te lopen; dan zal ik dat eens aangeven.

Heb je toevallig n foto/voorbeeld van hoe dat eruit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:55
Ik ben wat dat betreft ook "ouderwets" en zie dat hele domotica gebeuren helemaal niet zitten.

Als ik 's avonds thuis kom heb ik onder de carport een sensor, in de bijkeuken een sensor, in de keuken een "Rij" schakelaars namelijk 1 = verlichting keuken vaste gedeelte (3 spotjes), 2 = verlichting kookeiland (4 spotjes), 3 = verlichting keukentafel (2 van die hanglampen), 4 = verlicht rest van de keuken (kheb 6 dimmable stopcontacten) en 5 = verlichting onder de veranda.

In de kamer ook 4 schakelaars voor verschillende verlichtingen.

Als ik thuis kom heb ik dus geen zin om eerst m'n telefoon uit de broek te halen om een lamp aan te zetten.

Ook kan de domotica niet zo slim zijn dat hij weet wat ik wil gaan doen :P

Nee, ik zie er echt het nut niet van en ben erg tevreden op deze manier.

Wel 4 sensoren, namelijk carport, veranda, bijkeuken en toilet B.G.G.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:01:
[...]

En daarom neem je een doordacht lichtplan als basis. Bij sfeerverlichting staan alle lampen (gedimd) aan. Is dat teveel licht, dan heb je teveel lampen :P

Naast de bank komt een staande leeslamp met schakelaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 10-10-2018 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:11:
Als ik thuis kom heb ik dus geen zin om eerst m'n telefoon uit de broek te halen om een lamp aan te zetten.
Je kunt dus instellen dat de juiste verlichting al aan is op t moment dat je binnenstapt ;)
Ook kan de domotica niet zo slim zijn dat hij weet wat ik wil gaan doen :P
Domotica is ook niet slim....dat moet je programmeren totdat je uiteindelijk alles hebt ingesteld om te detecteren wat t moet doen op basis van bepaalde acties. Mocht je daarvan willen afwijken hoef je pas je telefoon te pakken.
Nee, ik zie er echt het nut niet van en ben erg tevreden op deze manier.
Hoeft ook niet; zoveel mensen zoveel wensen. Persoonlijk vind ik t zeer interessant. Collega van me heeft bijv een scenario dat de lampen in de keuken zachtjes aan gaan tot n bepaald niveau als hij een film aan t kijken is deze op pauze zet omdat het dan licht is om wat drinken te pakken...geinig toch?
Wel 4 sensoren, namelijk carport, veranda, bijkeuken en toilet B.G.G.
Waar gebruik je die dan voor?
Pagina: 1 ... 72 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic