Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.612.587 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-06 17:11
Cartman! schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:09:
[...]

Dat had je dan al direct vanaf t begin neem ik aan voor je erin ging? Ik verwacht pas maanden later tijd te hebben om eens naar domotica te kijken; voor die tijd wil ik gewoon dat alles "gewoon" werkt. 1 knop per lamp spreekt me overigens wel enorm aan; dat zal niet direct te regelen zijn met de installateur denk ik. Er komt nog wel n moment dat we met de installateur door de woning gaan om alles n keer door te lopen; dan zal ik dat eens aangeven.

Heb je toevallig n foto/voorbeeld van hoe dat eruit ziet?
Ik heb uiteindelijk een bestaand huis gekocht. Deze heeft vijf lichtpunten in de woonkamer en maar 2 posities op de muur. Ik heb vijf Eltako dimmers gekocht en die in de lampen gemonteerd. Ook heb ik een viervoudige impulsdrukker (elke hoek van die knop schakelt een lamp) plus een enkelvoudige impulsdrukker voor de snelle grijp als je binnenkomt. Zo kan ik elke lamp individueel dimmen en bedienen. Plus die Eltako dimmers vreten ongeveer elke dimbare LED die er bestaat.
Grolsch schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:11:
Ik ben wat dat betreft ook "ouderwets" en zie dat hele domotica gebeuren helemaal niet zitten.

Als ik 's avonds thuis kom heb ik onder de carport een sensor, in de bijkeuken een sensor, in de keuken een "Rij" schakelaars namelijk 1 = verlichting keuken vaste gedeelte (3 spotjes), 2 = verlichting kookeiland (4 spotjes), 3 = verlichting keukentafel (2 van die hanglampen), 4 = verlicht rest van de keuken (kheb 6 dimmable stopcontacten) en 5 = verlichting onder de veranda.

In de kamer ook 4 schakelaars voor verschillende verlichtingen.

Als ik thuis kom heb ik dus geen zin om eerst m'n telefoon uit de broek te halen om een lamp aan te zetten.

Ook kan de domotica niet zo slim zijn dat hij weet wat ik wil gaan doen :P

Nee, ik zie er echt het nut niet van en ben erg tevreden op deze manier.

Wel 4 sensoren, namelijk carport, veranda, bijkeuken en toilet B.G.G.
Vier sensoren. :?

Ik ben afgestopt van bewegingssensoren, ik vind het wat armoedig staan bij een vrijstaand huis als de lampen aan/uitspringen als je langsloopt. Een enkele lichtsensor stuurt bij mij alle buitenverlichting aan. In combinatie met energiezuinig LED brand bij mij de buitenverlichting eigenlijk de hele nacht. Ik vind dat zelf ook prettiger dan in het stikdonker thuis moeten komen.
Joris748 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:14:
[...]

En daarom neem je een doordacht lichtplan als basis. Bij sfeerverlichting staan alle lampen (gedimd) aan. Is dat teveel licht, dan heb je teveel lampen :P

Naast de bank komt een staande leeslamp met schakelaar.
Je hebt nooit voldoende lampen. >:) Mijn vader heeft menig lichtplan gemaakt en je kan beter dimmen of lager wattage ergens in zetten dan een blinde vlek creëren door net een spotje te bezuinigen. Overigens heb ik weer een hekel aan lampen die je los (of met een KiKu) aan moet zetten. Naast de deur is prima.

[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 10-10-2018 16:30 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:20:
Ik heb uiteindelijk een bestaand huis gekocht. Deze heeft vijf lichtpunten in de woonkamer en maar 2 posities op de muur. Ik heb vijf Eltako dimmers gekocht en die in de lampen gemonteerd. Ook heb ik een viervoudige impulsdrukker (elke hoek een lamp) plus een enkelvoudige impulsdrukker voor de snelle grijp als je binnenkomt. Zo kan ik elke lamp individueel dimmen en bedienen. Plus die Eltako dimmers vreten ongeveer elke dimbare LED die er bestaat.
Vandaar, dank voor de uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:51
Bij ons komen er sensoren in de hal, bijkeuken, toilet, garage en overloop. In de hal en overloop moeten die 's avonds en 's nachts voor voldoende licht zorgen om je nek niet te breken.

Met de schakelaars zet je daar het licht op max.
In garage en bijkeuken gaat het licht op max, zodat je ziet wat je pakt of weg zet.

Op het toilet komt een sensor om het licht aan te zetten (duh) en om de balansventilatie op een hogere stand te zetten.

Gemak dient de mens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Kan je dan niet beter inbouw-oriëntatieverlichting nemen (zoals verlichte schakelaars) met ingebouwde lichtsensor? Je ziet wel vaker een soort 'pad' verlichting door het huis met lage wandlampen in de muur die dim branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Anoniem: 1125877 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:11:
Beste Allen,

Ik heb al meerdere uren doorgebracht op deze forum en diverse ervaringen gelezen. Ook wij willen zelf gaan bouwen met een aannemer (twijfelen nog tussen 2 aannemers). Ook twijfelen wij tussen 2 type woningen hoogbouw (2 bouwlagen) of laagbouw met een kleine zolder. Hoogbouw is praktisch doordat je een grote zolder hebt maar laagbouw vinden wij mooier. Vraag 1 is wat adviseren jullie? Gaan voor een praktische oplossing of woning welke wij mooier vinden en wellicht kleiner zal zijn? Ook hebben wij een plattegrond, jullie mening is welkom.

Bedankt!
Wat mag van de gemeente? Bij mijn kavel is dit beperkt (wat voor mij geen probleem was).
Als je dat weet pak je de fiets of auto en ga langs nieuwbouw wijken voor ideeën en inspiratie ;)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Señor Sjon schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:29:
Kan je dan niet beter inbouw-oriëntatieverlichting nemen (zoals verlichte schakelaars) met ingebouwde lichtsensor? Je ziet wel vaker een soort 'pad' verlichting door het huis met lage wandlampen in de muur die dim branden.
We krijgen inderdaad op een paar plekken in de hal, bij de trap en op de overloop inbouw-oriëntatieverlichting. Echter niet in de vorm van verlichte schakelaars.

De hoofdverlichting wordt daar gewoon met een schakelaar bediend. Maar kan daarnaast ook aan gaan bij een event, bijvoorbeeld als er aangebeld wordt of als de rookmelders af gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 10:27

DJT

Grolsch schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:11:
Ik ben wat dat betreft ook "ouderwets" en zie dat hele domotica gebeuren helemaal niet zitten.

Als ik thuis kom heb ik dus geen zin om eerst m'n telefoon uit de broek te halen om een lamp aan te zetten.
Het is nogal een misvatting dat je bij Domotica een device nodig hebt om te schakelen, het kán zeker maar het hoeft niet.

Ik heb dimmers van Fibaro die je achter een normale puls-schakelaar kunt zetten. Ik kan dimmen door de schakelaar ingedrukt te houden, aanzetten door een keer te klikken en ik kan het ook zo instellen dat de dimmer een scenario oproept als ik meerdere keren klik.

Verder komt er in ons nieuwe huis gewoon een ipad aan de muur met daarop de besturing voor alle gebouwgebonden systemen en verlichting. Daarin ook de temperaturen per ruimte weergegeven, temperatuur buffer/boilervat, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Joris748 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:26:
Bij ons komen er sensoren in de hal, bijkeuken, toilet, garage en overloop. In de hal en overloop moeten die 's avonds en 's nachts voor voldoende licht zorgen om je nek niet te breken.

In garage en bijkeuken gaat het licht op max, zodat je ziet wat je pakt of weg zet.

Op het toilet komt een sensor om het licht aan te zetten (duh) en om de balansventilatie op een hogere stand te zetten.

Bij ons een zwave sensor op de overloop om in de nacht de kinderen gedimmed licht in de nacht op overloop zelf en in de wc te geven.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 23:25
Jullie zijn hopeloos ouderwets.

Over 3 jaar is bediening domotica via mobieltjes of drukknoppen grotendeels vervangen door voice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:11
Cartman! schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:17:
[...]

Je kunt dus instellen dat de juiste verlichting al aan is op t moment dat je binnenstapt ;)
Wat geeft dat voor'n toegevoegde waarde ten opzichte van mijn sensoren, behalve elektronica wat kapot kan gaan, stroom verbruikt en ouderwets kan worden.
[...]

Domotica is ook niet slim....dat moet je programmeren totdat je uiteindelijk alles hebt ingesteld om te detecteren wat t moet doen op basis van bepaalde acties. Mocht je daarvan willen afwijken hoef je pas je telefoon te pakken.
Dat is dus het probleem, mijn gedrag (en die van mijn gezin) is niet vast te leggen in een programma.
Soms kom ik binnen, ga ik rechtsaf omdat ik moet pissen, soms ga ik linksaf omdat ik moet eten :P
[...]

Hoeft ook niet; zoveel mensen zoveel wensen. Persoonlijk vind ik t zeer interessant. Collega van me heeft bijv een scenario dat de lampen in de keuken zachtjes aan gaan tot n bepaald niveau als hij een film aan t kijken is deze op pauze zet omdat het dan licht is om wat drinken te pakken...geinig toch?
Dat is zeker geinig, en de Tweaker in mij vindt het ook interessant, maar als het om de funcionele werking van het dagelijkse leven gaat hou ik van KISS en eenvoud
[...]

Waar gebruik je die dan voor?
Correctie, 3 sensoren, bijkeuken, carport en toilet BGG, die gebruik ik om automatisch het licht aan te laten gaan als ik me in die ruimtes bevind :)
correctie, 3 zoals ik eerder aangaf
Ik ben afgestopt van bewegingssensoren, ik vind het wat armoedig staan bij een vrijstaand huis als de lampen aan/uitspringen als je langsloopt.
Ik woon dusdanig vrijstaand dat er niemand "per ongeluk" langsloopt, de carport staat ruim 30 meter van de weg af, dus iemand die bij mij onder de carport loopt moet daar zijn, en is daar niet "Per ongeluk". Als jij dat armoedig vindt moet je dat zelf weten ;) :>
Een enkele lichtsensor stuurt bij mij alle buitenverlichting aan. In combinatie met energiezuinig LED brand bij mij de buitenverlichting eigenlijk de hele nacht. Ik vind dat zelf ook prettiger dan in het stikdonker thuis moeten komen.
En ik vind het onzinnig lampen te laten branden voor de paarden van de buren, bij mij brand alleen licht waar ik het nodig heb, en niet voor de buurt, koeien of paarden.
[...]

Je hebt nooit voldoende lampen. >:) Mijn vader heeft menig lichtplan gemaakt en je kan beter dimmen of lager wattage ergens in zetten dan een blinde vlek creëren door net een spotje te bezuinigen. Overigens heb ik weer een hekel aan lampen die je los (of met een KiKu) aan moet zetten. Naast de deur is prima.
Wij hebben ook vrij veel lampen (bijna allemaal spotjes in huis), allemaal dimbaar d.m.v. zo'n "pulse schakelaar".
Joris748 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:26:

In ons eerste ontwerp zaten ook sensoren op de bovenverdieping, hier zijn wij toch op teruggekomen.

Ik weet niet of je kinderen hebt, maar die van mij worden al wakker van het minste of geringste, en juist om die reden hebben wij op de 1e verdieping geen sensoren in gang en toilet.

Toilet is bij ons voorzien van zo'n sensor in de afzuiging zelf. Is er voldoende CO2 of vocht, dan gaat de afzuiging harder draaien.
DJT schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 17:21:
[...]

Het is nogal een misvatting dat je bij Domotica een device nodig hebt om te schakelen, het kán zeker maar het hoeft niet.

Ik heb dimmers van Fibaro die je achter een normale puls-schakelaar kunt zetten. Ik kan dimmen door de schakelaar ingedrukt te houden, aanzetten door een keer te klikken en ik kan het ook zo instellen dat de dimmer een scenario oproept als ik meerdere keren klik.

Verder komt er in ons nieuwe huis gewoon een ipad aan de muur met daarop de besturing voor alle gebouwgebonden systemen en verlichting. Daarin ook de temperaturen per ruimte weergegeven, temperatuur buffer/boilervat, etc..
Zulke schakelaars heb ik dus ook. 1 x drukken verlichting gaat aan. Ingedrukt houden en je kunt dimmen. Volgens mij heten die dingen pulse schakelaars.

Ipad aan de muur voor bediening van verlichting vind ik dus niet praktisch en zie teveel kansen op verstoringen. Je hebt geen kinderen neem ik aan :? Anders veel succes met een iPad aan de muur >:)
LittleTycoon schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 18:53:

Over 3 jaar is bediening domotica via mobieltjes of drukknoppen grotendeels vervangen door voice.
Inderdaad, hopeloos ouderwets.

Met grote regelmaat dat ik 's nachts laat binnenkom en probeer muisstil te zijn om de rest van m'n gezin niet wakker te maken. Dus voice control is dan niet ideaal :P

Wederom, ook geen kinderen denk ik :? Als ze eenmaal weten dat de lamp aan/uit gaat met hun stem kan ik het nieuwe spelletje wel raden >:) >:)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
@Grolsch De lampen op de overloop gaan ver gedimd branden bij beweging. Juist om ervoor te zorgen dat de kinderen ‘s nachts veilig de weg naar de badkamer kunnen vinden. Dat we zelf niet op de tast (of met volle verlichting) naar de badkamer hoeven is een bijkomend voordeel.

Zo komt er hooguit een streepje licht onder de deuren van de slaapkamers door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
Grolsch schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 19:40:
[...]
Wederom, ook geen kinderen denk ik :? Als ze eenmaal weten dat de lamp aan/uit gaat met hun stem kan ik het nieuwe spelletje wel raden >:) >:)
Nee hoor, 2, 9 en 11 inmiddels.

Je weet hoe snel kinderen verveeld zijn, dus die spelletjes is ook snel de lol vanaf.

Domotica is aanvulling, niet altijd vervanging. Maar met goed doordachte domotica voor de juiste dingen wordt het snel vervanging. Met geofencing kan @Grolsch ook 's nachts na een biertje stil thuis komen met gedimde lichten van hal naar slaapkamer (en toilet kun je zelf aahdoen)

[ Voor 12% gewijzigd door LittleTycoon op 10-10-2018 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utke56
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-04 20:07
sanvv78 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:21:
[...]

Wij zijn er heel tevreden over, wij zijn niet zo handig dus gekozen voor sleutelklaar. Maar alle cat6a bekabeling hebben we wel zelf gedaan middels op de juiste plekken veel loze leidingen te laten plaatsen. Zijn jullie al op gesprek daar geweest?
Nee nog niet; er is een aanzienlijke wachtlijst. Wij kunnen pas begin november terecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
LittleTycoon schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 18:53:

Ha Nooit. Ik gebruik die digitale assistenten niet en zal ze nooit gebruiken ook. Ik vind praten tegen apparaten echt zwaar onhandig. Het is in de regel een nog zinlozere discussie dan tegen kinderen praten. Vier keer uitleggen wat je wilt kost meer tijd dan even een knopje indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Ik heb een paar weken geleden al onze plattegrond gepost en ondertussen naar de trappen leverancier geweest en ze leveren ook de voordeur.

Hun advies was om de deur links te laten openen. Wij zijn tot nu toe niet anders gewend dan de deur rechts te openen, maar de redenering was dat het veel handiger is als je met spullen de trap op moet. In de tekening is nu rechts afgebeeld

Plattegrond:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wij denken dat het puur gewenning zal zijn en dat het in de praktijk dus niet anders is al rechts openen. Iemand een andere mening hierover?

[ Voor 19% gewijzigd door kiddyl op 10-10-2018 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
kiddyl schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 22:41:
Ik heb een paar weken geleden al onze plattegrond gepost en ondertussen naar de trappen leverancier geweest en ze leveren ook de voordeur.

Hun advies was om de deur links te laten openen. Wij zijn tot nu toe niet anders gewend dan de deur rechts te openen, maar de redenering was dat het veel handiger is als je met spullen de trap op moet. In de tekening is nu rechts afgebeeld

Plattegrond:

Members only:

Wij denken dat het puur gewenning zal zijn en dat het in de praktijk dus niet anders is al rechts openen. Iemand een andere mening hierover?
zoals nu is idd onhandig, ik heb het niet uitgemeten, maar je blokkeert nu een deel van de trap met open buitendeur. Over een paar jaar als mijn kinderen groot genoeg zijn gaan ze vanaf de trap (zitten nu al op hun kamer geheimzinnig te doen) aan/over de open voordeur hangen als hun vrienden/vriendinnen aan de deur komen -- deur uit het lood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748

Plattegrond:

Members only:

Bij tienduizenden tweekappers zijn de voordeuren gespiegeld. Het zal een kwestie van gewenning zijn. Kies de richting die het meest praktisch is en de minste blokkade oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-06 22:11

RUFFNECK

Poentje

Plattegrond:

Members only:

Wij hadden hetzelfde 'dilemma'. Uiteindelijk samen met de aannemer alles doorgesproken en toch gekozen voor draairichting naar de trap toe. Waarom? Los van dingen verhuizen naar boven gaan we zelden meteen van buiten meteen de trap op, dus voor die paar keer iets naar boven sjouwen prima om eerst ff helemaal de gang binnen te lopen en daarna de trap op.
Ook hebben we een 'inkeping' in de hal rechts, dus bij binnenkomen is het lekker om daar meteen uit te komen, schoenen uit te doen etc (ja bij ons geen schoeisel in huis normaal gesproken :)) en toch meteen de deur achter je dicht te doen (de deur hoeft ook niet helemaal open hiervoor, aangezien er geen trap aan die kant is). Dus voor ons was dit het meest praktisch en nu na 9 maandjes wonen zijn we niet anders gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:52
Joris748 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 06:13:
[...]

Bij tienduizenden tweekappers zijn de voordeuren gespiegeld. Het zal een kwestie van gewenning zijn. Kies de richting die het meest praktisch is en de minste blokkade oplevert.
Maar bij die tweekappers zit de trap dan ook gespiegeld.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij

Plattegrond:

Members only:

Ik zou hem rechts laten openen. Gek om met je deur tegen de trap aan te komen.

Maar ga je überhaupt de voordeur veel gebruiken? Hier is hij alleen gebruikt tijdens de verhuizing.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-06 10:47

Wailing_Banshee

You're Next

Señor Sjon schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:29:
Ja, wij hebben ook zoiets gedaan, alleen niet met lage wandlampen, maar 3 hele kleine led spotjes, van zo'n halve W per stuk. En die gaan aan op het moment dat het donker wordt totdat we naar bed gaan. Zijn absoluut niet voldoende om licht te geven (vergelijkbaar met het licht van een volle maan), maar wel ideaal als het donker is. En het is een hotelschakeling, met 3 punten waar we het kunnen schakelen: bij de slaapkamer, en aan twee kanten van gang.

Plattegrond:

Members only:

Ik zou de voordeur gewoon naar echts openen. Links lijk me vreselijk onhandig met die trap. En de deur van het toilet lijkt mij ook erg onhandig.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-06 22:11

RUFFNECK

Poentje

Wailing_Banshee schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 07:59:
En de deur van het toilet lijkt mij ook erg onhandig.
Wacht op reactie van @Señor Sjon :+ ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:29
Cartman! schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:17:
Wellicht een domme vraag maar als je klaar wilt zijn voor domotica; dan zijn pulsdrukker toch t meest praktisch? We "krijgen" Gira E2 schakelmateriaal en zij zowel drukknoppen als pulsdrukkers hebben, het laatste lijkt me vele male logischer. Vraag me alleen af of ik verder nog ergens rekening mee moet houden... het maken van scenario's spreekt me enorm aan maar verwacht dat ik meestal de lampen toch zal blijven aan/uit zetten dmv de fysieke schakelaar en dan moet die wel verbonden worden met de domotica-server. Benieuwd naar jullie ervaringen.

Foto van de voortgang (2e van links wordt onze woning):
[Afbeelding]
Helaas kan ik je niet helpen bij de juiste keuze voor domotica.
Er is volgens mij een andere topic waar je die vraag beter kunt stellen.

*snip* Dit voegt zelf ook niets toe natuurlijk. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Señor Sjon op 11-10-2018 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Deur van het toilet zit vanuit toegangelijkheidsoogpunt prima zo. Wil je het anders met de haldeur, dan hele toilet spiegelen. Sowieso zit hij een beetje in de verdrukking zo.

Qua voordeur maakt het in dit geval minder uit omdat de trap relatief ver van de deur zit. Maar ik zou de deur altijd de ruimte in laten draaien, dus scharnieren gespiegeld t.o.v. tekening. Zo heb je een opener entree want je pakt ook de ruimte van de trap mee, terwijl de andere kant de garderobe indraait.

Overigens heb je nu een rechtsdraaiende deur getekend. Dit kan verwarrend werken in benoemingen van zaken. ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.svedexwebshop.nl/images/companies/1/Optie-info/draairichting.jpg
Artbij schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 07:55:
[...]

Maar ga je überhaupt de voordeur veel gebruiken? Hier is hij alleen gebruikt tijdens de verhuizing.
Regionaal dingetje. :P Hier gaat alles via de voordeur.

@kiddyl Let op de posities van je WTW ventielen. In de keuken next to useless op deze manier en voor het formaat huis heb je er wel wat meer nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 11-10-2018 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:56:
Deur van het toilet zit vanuit toegangelijkheidsoogpunt prima zo. Wil je het anders met de haldeur, dan hele toilet spiegelen. Sowieso zit hij een beetje in de verdrukking zo.

Qua voordeur maakt het in dit geval minder uit omdat de trap relatief ver van de deur zit. Maar ik zou de deur altijd de ruimte in laten draaien, dus scharnieren gespiegeld t.o.v. tekening. Zo heb je een opener entree want je pakt ook de ruimte van de trap mee, terwijl de andere kant de garderobe indraait.

Overigens heb je nu een rechtsdraaiende deur getekend. Dit kan verwarrend werken in benoemingen van zaken. ;)
[Afbeelding]

[...]

Regionaal dingetje. :P Hier gaat alles via de voordeur.

@kiddyl Let op de posities van je WTW ventielen. In de keuken next to useless op deze manier en voor het formaat huis heb je er wel wat meer nodig.
Regionaal dingetje? Bij een vrijstaand huis parkeer je meestal dicht bij de deur naar je bijkeuken, daar heb je meer plek voor je schoenen en jas en kun je boodschappen e.d. kwijt. Dus ook makkelijker om daar binnen te komen vaak.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nee? Ik parkeer vlak bij de voordeur. Voor de bijkeuken moet ik om het huis heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Voorlopig ontwerp gisteren binnenkregen en besproken. We moeten wel een keus gaan maken voor traditioneel vs hsb in verband met de dikte van de muren.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ze zeggen wel eens dat het geluk het huis uitrolt als je je trap zo op de deur aansluit. ;)

Kan je nog links langs het huis of is dat de erfgrens? Anders een deur aan de zijkant maken, maar ik zou dit nooit van je leefruimte afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Señor Sjon schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:27:
Ze zeggen wel eens dat het geluk het huis uitrolt als je je trap zo op de deur aansluit. ;)
Dan blijft ons geluk echt in ons huis, want de trap zit letterlijk in het midden van het huis :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Laatst online: 10:00
Zie er mooi uit, alleen niet heel vele advies te geven ivm. ontbreken van de globale afmeting ;)
Als je echt meer ruimte voor de trap wilt, kan je de opbouw niet nog een halve meter verlengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Artbij schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:13:
[...]

Regionaal dingetje? Bij een vrijstaand huis parkeer je meestal dicht bij de deur naar je bijkeuken, daar heb je meer plek voor je schoenen en jas en kun je boodschappen e.d. kwijt. Dus ook makkelijker om daar binnen te komen vaak.
Veel vrijstaande huizen zijn vaak ook regionaal gebonden toch? Maw, in bepaalde gebieden staan veel meer vrijstaande huizen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
thejoker80 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:34:
[...]

Veel vrijstaande huizen zijn vaak ook regionaal gebonden toch? Maw, in bepaalde gebieden staan veel meer vrijstaande huizen...
Nee, dat denk ik niet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:23:
Voorlopig ontwerp gisteren binnenkregen en besproken. We moeten wel een keus gaan maken voor traditioneel vs hsb in verband met de dikte van de muren.
Members only:
Heb je kinderen? Of is het een huis voor twee personen?

Ik mis bergruimte en waarom twee badkamers die maar een paar meter van elkaar af liggen?

Als je aan je kookeieland staat te koken sta je tegen een blinde muur te kijken, meestal wordt een kookeiland ingezet om contact te houden met woon/eetkamer.

En inderdaad is deze plattegrond een stuk nuttiger met mater erop ;).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
Artbij schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:38:
[...]

Ik mis bergruimte en waarom twee badkamers die maar een paar meter van elkaar af liggen?
Een van de badkamers is zo te zien enkel toegankelijk vanuit de master bedroom.
Zo hebben wij het ook straks - 1 badkamer voor de ouders en 1 voor de kinderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
JaxMcFadden schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:41:
[...]

Een van de badkamers is zo te zien enkel toegankelijk vanuit de master bedroom.
Zo hebben wij het ook straks - 1 badkamer voor de ouders en 1 voor de kinderen...
In een groot huis snap ik het. Hier niet zo. En dan nog, mijn kinderen zijn 1 en 4, die douchen bijna nooit maar gaan alleen in bad. Dit betekent in dit huis dus dat ze altijd door de ouderslaapkamer in bad moeten. Door de slaapkamer en door de kledingkast. Waar je dus altijd een vrije doorgang moet houden. En als ik de schaal van het bed zie dat in die slaapkamer getekend is houden ze daar nog veel ruimte over die niet echt nuttig besteed wordt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:11
Een 2e badkamer is in mijn beleving een "status" / persoonlijk dingetje, net zoals een 65" flat TV. Persé nodig :? Nee, maar wel leuk om te hebben 8)

Persoonlijk vind ik het doodzonde van de ruimte, wij hebben ook gewoon 1 (Grote) badkamer met groot ligbad en ruime douche. Toilet wel apart op de bovenverdieping.

Als je de ruimte er voor hebt in de zin van een villa van +2000m3 kan ik er nog in komen maar in de "normale" vrijstaande huizen +- 1000m3 vind ik het weinig toegevoegde waarde hebben. Ik heb dan liever grotere slaapkamers bijvoorbeeld, maar dat is natuurlijk erg persoonlijk. Een stel zonder kinderen zal bijvoorbeeld hele andere wensen hebben.

Ik heb het ooit geopperd (een 2e badkamer), mijn vrouw vroeg direct wie dat allemaal schoon ging maken :P Vandaar maar 1 badkamer :)

Als je bijvoorbeeld zeer regelmatig gasten hebt die zich moeten douchen kan ik er nog inkomen dat je het doet. Bij ons in de afgelopen 15 jaar dat ik samenwoon is het misschien 1 x voorgekomen dat iemand buiten ons eigen gezin zich gedoucht heeft bij ons thuis, daar ga ik geen losse badkamer voor maken.

Wat @Artbij aangeeft herken ik wel, onze kinderen (2 en 4) gaan 9 van de 10 keer in bad.

Ik zou in het geval van @Anoniem: 224360 de kleine badkamer laten vervallen, links onderin de hoek (van de kleine badkamer) de toilet maken, de ruimte die bovenin vrijkomt bijtrekken aan slaapkamer 3, van die nis in slaapkamer 3 een mooie inbouwkast maken

Ik zou de "master badkamer" breder maken, ondanks het ontbreken van de maatvoering denk ik dat die nu "maar" 2 meter breed is :? Dat is naar mijn mening niet echt breed. Op de plek van de oude toilet een deur, en dan is de masterbadkamer te benaderen uit zowel de gang als de master bedroom.

Maar hé, het is het huis van @Anoniem: 224360 , dus vooral doen wat je zelf wil en praktisch vindt :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik vind de indeling van de bovenverdieping wel handig voor als je wat oudere kinderen hebt, al zou ik wel de ingang van je inloopkast naar de andere kant verplaatsen, zodat je direct je badkamer in kan, zonder door je kast te hoeven lopen.
En net als iemand hierboven zou ik het kookeiland? een kwartslag draaien zodat je de eetkamer inkijkt.
Verder zou ik zelf niet een hoogteverschil nemen in de leefruimte, dat lijkt mij erg onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:00:
Ik heb het ooit geopperd (een 2e badkamer), mijn vrouw vroeg direct wie dat allemaal schoon ging maken :P Vandaar maar 1 badkamer :)
_O-

Sommige van onze buren hebben gekozen om hun kinderen op hun eigen verdieping een compacte badkamer te geven met wastafels en n douche. Als je 3 meiden hebt vind ik dat best praktisch. Zelf niet voor gekozen, we hebben 1 dochter en hebben gekozen voor een redelijk ruime badkamer van 11m2 met inloopdouche, bad en dubbele wastafel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-06 16:50

Wat @Artbij aangeeft herken ik wel, onze kinderen (2 en 4) gaan 9 van de 10 keer in bad.
Ook dat is een gewenning. Wij hebben in ons huidige huis een bad, kinderen (2 en 4 :) )gaan er heel af en toe nog maar in, voor het gemak en de snelheid gaan ze lekker in de douche :Y). Vandaar in ons nieuw huis geen bad. Een hele bewuste keuze.

[ Voor 8% gewijzigd door the-edge op 11-10-2018 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaxMcFadden
the-edge schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:35:
[...]

Ook dat is een gewenning. Wij hebben in ons huidige huis een bad, kinderen (2 en 4 :) )gaan er heel af en toe nog maar in, voor het gemak en de snelheid gaan ze lekker in de douche :Y). Vandaar in ons nieuw huis geen bad. Een hele bewuste keuze.
En zo hebben wij straks in de kinderbadkamer WEL een bad en in de oudersbadkamer GEEN bad want we zijn zelf meer van 't douchen, maar onze kinderen gaan idd graag in bad - en zo heeft iedereen z'n eigen situatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ah al flink wat opmerkingen, dank.
@Señor Sjon
Staat op de erfgrens inderdaad. Andere ideeën dan?
@Artbij
Wij hebben 1 kind en daar blijft het bij, die willen we over een aantal jaar toch echt op haar eigen badkamer kunnen zetten en daar heeft ze dan weer 10+ jaar plezier van.
Het kookeiland kijkt juist uit naar buiten en niet naar de kastenwand als je kookt. Maar de keuken staat nog volop open voor discussie.
Bergruimte voor wat? Wij proberen juist zoveel mogelijk troep te gaan weggooien en de garage biedt daar voldoende ruimte voor onze spullen. Ook hebben we 1 slaapkamer als bergruimte ivm 1 kind.
@Grolsch Dat klopt die zal rond de 2 meter breed zijn, dat is breder dan we nu hebben en eigenlijk zat op voor ons. Kan eens kijken of die derde slaapkamer kleiner kan.
@Ernemmer Hoogteverschil is een dingetje ja, lijkt ons heel leuk om de woonruimte daarmee 3m hoog te maken en een speels effect te geven. Is nog niet definitief uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:23

Plattegrond:

Members only:

Ik zat met name even te kijken naar de wtw punten. Ik ben geen expert maar ze lijken me nu niet optimaal. Met name in de keuken is de afstand tussen aanvoer en afvoer (te) kort.

Idee is om de woonkamer aanvoer iets verder de ruimte in te plaatsen en de afvoer in de keuken meer naar het het linker gedeelte. Dan heb je frisse lucht in het woongedeelte dat wordt afgevoerd in de keuken. Hebben wij nu ook. Niet dat dit de maatstaf is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:44:
@Señor Sjon
@Artbij
Wij hebben 1 kind en daar blijft het bij, die willen we over een aantal jaar toch echt op haar eigen badkamer kunnen zetten en daar heeft ze dan weer 10+ jaar plezier van.
Het kookeiland kijkt juist uit naar buiten en niet naar de kastenwand als je kookt. Maar de keuken staat nog volop open voor discussie.
Bergruimte voor wat? Wij proberen juist zoveel mogelijk troep te gaan weggooien en de garage biedt daar voldoende ruimte voor onze spullen. Ook hebben we 1 slaapkamer als bergruimte ivm 1 kind.
@Grolsch Dat klopt die zal rond de 2 meter breed zijn, dat is breder dan we nu hebben en eigenlijk zat op voor ons. Kan eens kijken of die derde slaapkamer kleiner kan.
@Ernemmer Hoogteverschil is een dingetje ja, lijkt ons heel leuk om de woonruimte daarmee 3m hoog te maken en een speels effect te geven. Is nog niet definitief uiteraard.
Misschien verschuiven op het perceel? Als je daar 2 meter vrijhoudt heb je geen risico op troep van de buren tegen je gevel en je kan daar dan buitenom lopen middels een deur. Ken je situatie verder niet natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-06 16:17
@Señor Sjon
@Artbij

Ook onze filosofie. Wij hebben alleen de voor ons meest noodzakelijke ruimtes (1 slaapkamer, 1 bijkeuken, 1 badkamer) en de rest is open space. Zo kunnen we niet eens in de verleiding komen kamers vol met troep te proppen die je nooit gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
@Grolsch Wij hebben een ruime badkamer (met bad en inloopdouche wc en dubbele wastafel) en een kleine badkamer met douche, wc en wastafel. Deze kleine ruimte is voor de jongens (8 en 11 jaar oud) geloof mij heerlijk dat ik voor mijzelf gewoon een opgeruimde wastafel heb!! En de jongens hun troep in hun eigen ruimte hebben. Daarnaast komt het nu vaak voor dat ze na het sporten (3x per week) tegelijk onder de douche willen, ideaal dan 2 badkamers. Geen gezeur en ieder nog tijd om Fortnite te spelen voor het slapen gaan ;-).

Ook een 2e badkamer is ideaal met logees, zo hebben die hun eigen plekje. Het is luxe, maar die ruimte van 2.5x2m is nou niet echt wat ik verder mis of anders had willen besteden. Bergruimte hier zat in huis.

Een bad hebben wij inmiddels meer voor de show, de kinderen gaan er nauwelijks meer, wat wel anders was toen ze klein waren. Zonder bad was het anders wel een grote open ruimte, nu ziet het er gewoon leuker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:23:
Members only:
Mooi huis, bij ons in de straat staat ook zo'n model (ongeveer). Is dat witte bij jullie glad stucwerk? Die woning hier heeft dat ook (lijkt van dichtbij meer op spachtelputs/korrelig) maar dit is over piepschuim gesmeerd (ik heb geen kennis er van of dit normaal is in de bouw met dit type muren) maar wat mij opvalt is dat die muren nu na een jaar toch erg hobbelig zijn, lijkt of dat ook erger wordt. In bepaalde lichtval is het echt een golfslagbad. Ik zou daar even goed navraag bij doen bij jouw aannemer hoe je dit zo strak mogelijk houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
IsoStuc is veel gebruikt en dat gaat vaak op PS. Hobbeligheid is een verwerkingsfout, het kan gewoon strak zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Señor Sjon schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:20:
[...]

Misschien verschuiven op het perceel? Als je daar 2 meter vrijhoudt heb je geen risico op troep van de buren tegen je gevel en je kan daar dan buitenom lopen middels een deur. Ken je situatie verder niet natuurlijk.
Als ik niet op de grens zit moet ik 2 meter uit de grens inderdaad. Dat is wel een optie waarmee het ontwerp niet aangetast wordt en je mijn probleem opgelost hebt. Nemen we mee.
stefijn schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 12:04:
[...]

Ook onze filosofie. Wij hebben alleen de voor ons meest noodzakelijke ruimtes (1 slaapkamer, 1 bijkeuken, 1 badkamer) en de rest is open space. Zo kunnen we niet eens in de verleiding komen kamers vol met troep te proppen die je nooit gebruikt.
Of we zo hardcore gaan als jullie weet ik niet, maar je moet inderdaad voor de gein eens bijhouden hoeveel opslag er meer dan 1 jaar onaangeroerd ligt. Allemaal sentiment en ik doe er keihard aan mee. Gewoon weggooien of verkopen gaan we proberen.
sanvv78 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 12:13:
[...]

Mooi huis, bij ons in de straat staat ook zo'n model (ongeveer). Is dat witte bij jullie glad stucwerk? Die woning hier heeft dat ook (lijkt van dichtbij meer op spachtelputs/korrelig) maar dit is over piepschuim gesmeerd (ik heb geen kennis er van of dit normaal is in de bouw met dit type muren) maar wat mij opvalt is dat die muren nu na een jaar toch erg hobbelig zijn, lijkt of dat ook erger wordt. Is bepaalde lichtval is het echt een golfslagbad. Ik daar daar even goed navraag bij doen bij jouw aannemer hoe je dit zo strak mogelijk houdt.
Tnx, we zijn zeker blij met het ontwerp algemeen. Wonen nu in eenzelfde type woning en dat is stucwerk direct op de isolatie/piepschuim. Zo glad als binnenstucwerk krijg je dat niet qua structuur, zit altijd een bepaalde ruwheid in, maar het blijft wel gewoon strak mits goed aangebracht. Kwestie van een goede stukadoor dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 12:48:
[...]
Of we zo hardcore gaan als jullie weet ik niet, maar je moet inderdaad voor de gein eens bijhouden hoeveel opslag er meer dan 1 jaar onaangeroerd ligt. Allemaal sentiment en ik doe er keihard aan mee. Gewoon weggooien of verkopen gaan we proberen.
Psies. Wij hadden toen ons huis verkocht werd (sindsdien 1 jaar in een recreatiewoning gewoond en nu 6mnd in een woonunit op de kavel) 1,5 opslagunit (16m2 totaal) aan spullen opgeslagen. Kosten: 110 euro per maand.
Op een gegeven moment besloten dat dat echt gekkenwerk was :o
Allemaal dozen vol spullen die we (blijkbaar) al 1,5jaar niet misten en we betaalden gewoon 110 euro per maand voor spullen die de huur niet eens waard waren (inmiddels dus al 18x110 euro....) Voor dat geld kunnen we al die troep 3x nieuw kopen.
Dus onlangs grote schoonmaak gedaan, wat spullen op marktplaats en de rest in hoeken en gaten die we nog over hadden en beide opslagunits per direct opgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 12:04:
[...]

Haha. Zegt degene die net een verreiker gekocht heeft....

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Anoniem: 224360 Je huis 2m van de grens houden versterkt alleen maar je ontwerp. Anders haakt je buurman er straks wat aan. Dan kan je gelijk een zijdeur maken en heb je ook je bergingsprobleem opgelost. Buiten dat, het is ontzettend fijn om om je huis heen te kunnen lopen. Aan één kant op de erfgrens bouwen is het net een tweekapper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Vergis je niet, er zijn best een aantal dingen die je maar 1 keer per jaar gebruikt. Ons huis had 3 slaapkamers en een grote opbregruimte op zolder. Daar is nu 1 slaapkamer van over (onze slaapkamer) en de rest is één grote ruimte geworden. Maar we hebben er wel een bergruimte in gemaakt. Voor de kerst en vakantie spullen, maar ook zomer/winter kleding (de kledingkast in de slaapkamer is maar klein, vanwege het schuine dak) en wat extra beddengoed voor het logeerbed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wailing_Banshee schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:30:
[...]

Vergis je niet, er zijn best een aantal dingen die je maar 1 keer per jaar gebruikt. Ons huis had 3 slaapkamers en een grote opbregruimte op zolder. Daar is nu 1 slaapkamer van over (onze slaapkamer) en de rest is één grote ruimte geworden. Maar we hebben er wel een bergruimte in gemaakt. Voor de kerst en vakantie spullen, maar ook zomer/winter kleding (de kledingkast in de slaapkamer is maar klein, vanwege het schuine dak) en wat extra beddengoed voor het logeerbed.
1x per jaar is tenminste nog in gebruik dan. Ga eens kritisch na wat je eigenlijk niet gebruikt of eens in de 3 jaar afstoft.....
Kerstspul kan ik nu kwijt dus ook in de nieuwe woning, kleding en beddengoed kan ik kwijt in de inloopkast en 3rde slaapkamer/berging/washok.
Ik neem iig mee dat ik nog eens goed kijk naar de bergruimte en of het echt voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Artbij schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:18:
[...]

Haha. Zegt degene die net een verreiker gekocht heeft....
:*) Die zou gewoon gebruikt moeten gaan worden, veelvuldig zelfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Anoniem: 224360 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:36:
[...]

1x per jaar is tenminste nog in gebruik dan. Ga eens kritisch na wat je eigenlijk niet gebruikt of eens in de 3 jaar afstoft.....
Kerstspul kan ik nu kwijt dus ook in de nieuwe woning, kleding en beddengoed kan ik kwijt in de inloopkast en 3rde slaapkamer/berging/washok.
Ik neem iig mee dat ik nog eens goed kijk naar de bergruimte en of het echt voldoende is.
Oh, dat gaan we ook wel doen, zodra de zolder klaar is (daar zijn we nu bezig een lounge ruimte van te maken) en we die gaan inrichten. Maar wij dachten ook wel genoeg bergruimte te hebben (met name achter de kast in de slaapkamer, vanwege het schuine dak), maar kwamen toch wat plankruimte te kort (met name voor de kerst en vakantie spullen). Dus hebben we de achterkant van de zolder (we hebben aan die kant van het huis een schilddak) vanaf de punt naar beneden een muur gemaakt en daarmee een hele grote "inloop" kast gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Señor Sjon schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:26:
@Anoniem: 224360 Je huis 2m van de grens houden versterkt alleen maar je ontwerp. Anders haakt je buurman er straks wat aan. Dan kan je gelijk een zijdeur maken en heb je ook je bergingsprobleem opgelost. Buiten dat, het is ontzettend fijn om om je huis heen te kunnen lopen. Aan één kant op de erfgrens bouwen is het net een tweekapper.
Precies, vrijstaande huizen toch aan elkaar is armoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Señor Sjon schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:26:
Of geschakelde woning. Bij ons in het dorp zijn/worden 5 ‘vrijstaande’ woningen op postzegels gebouwd. Vrije sector, waardoor het ook nog eens een allegaartje wordt. Eeuwig zonde. Twee mooie tweekappers waren veel mooier uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-06 13:45

Piper

No guts, no glory

Iemand een recente prijs van z’n offerte voor vloerverwarming en een warmtepomp? Ben benieuwd wat voor prijzen er langskomen, architect heeft het erover dat de Solarfreezer net zo veel kost als een L/W warmtepomp. Dat kan ik mij totaal niet voorstellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:22
Een 2e badkamer is in mijn beleving een "status" / persoonlijk dingetje, net zoals een 65" flat TV. Persé nodig :? Nee, maar wel leuk om te hebben 8)

Persoonlijk vind ik het doodzonde van de ruimte, wij hebben ook gewoon 1 (Grote) badkamer met groot ligbad en ruime douche. Toilet wel apart op de bovenverdieping.

Als je de ruimte er voor hebt in de zin van een villa van +2000m3 kan ik er nog in komen maar in de "normale" vrijstaande huizen +- 1000m3 vind ik het weinig toegevoegde waarde hebben. Ik heb dan liever grotere slaapkamers bijvoorbeeld, maar dat is natuurlijk erg persoonlijk. Een stel zonder kinderen zal bijvoorbeeld hele andere wensen hebben.

Als je bijvoorbeeld zeer regelmatig gasten hebt die zich moeten douchen kan ik er nog inkomen dat je het doet. Bij ons in de afgelopen 15 jaar dat ik samenwoon is het misschien 1 x voorgekomen dat iemand buiten ons eigen gezin zich gedoucht heeft bij ons thuis, daar ga ik geen losse badkamer voor maken.

Ik zou in het geval van @Anoniem: 224360 de kleine badkamer laten vervallen, links onderin de hoek (van de kleine badkamer) de toilet maken, de ruimte die bovenin vrijkomt bijtrekken aan slaapkamer 3, van die nis in slaapkamer 3 een mooie inbouwkast maken

Ik zou de "master badkamer" breder maken, ondanks het ontbreken van de maatvoering denk ik dat die nu "maar" 2 meter breed is :? Dat is naar mijn mening niet echt breed. Op de plek van de oude toilet een deur, en dan is de masterbadkamer te benaderen uit zowel de gang als de master bedroom.

Maar hé, het is het huis van @Anoniem: 224360 , dus vooral doen wat je zelf wil en praktisch vindt :P
Er kunnen meer redenen zijn natuurlijk. M'n ouders hebben er één boven en één beneden. Reden is dat ze er de rest van hun leven willen blijven wonen en daarom nu alvast een badkamer beneden naast het kantoor. De muur van het kantoor naar de ruimte er naast is bewust niet uitgevoerd als draagmuur zodat er later met een kleine verbouwing een riante slaapkamer kan ontstaan. Op die manier kunnen m'n ouders ook thuis blijven wonen als ze wat minder makkelijk de trap op kunnen komen.

Handig idee vind ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Wij hebben de riolering en leidingen al door laten leggen naar de zolder (kost niet zoveel, maar je kan maar beter voorbereid zijn), als we daar ooit een slaapkamer willen maken, dan kunnen we daar ook een aparte badkamer naast maken.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Piper schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:34:
Iemand een recente prijs van z’n offerte voor vloerverwarming en een warmtepomp? Ben benieuwd wat voor prijzen er langskomen, architect heeft het erover dat de Solarfreezer net zo veel kost als een L/W warmtepomp. Dat kan ik mij totaal niet voorstellen..
Wat moet zo"n solar freezer kosten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zonder context is het onvergelijkbaar. Wellicht in DED bij het warmtepomp topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-06 13:45

Piper

No guts, no glory

Thnx @Joris748

In de architectenraming staat er 22k voor gereserveerd voor ca 210m2 vloerverwarming. (of eigenlijk 'verwarming & koelinstallatie') Ik had een L/W warmtepomp opgegeven maar de architect had een Solar Freezer erin gezet. Ik denk omdat we het daar even over gehad hebben en ik denk dat 'ie dacht dat ik die wilde maar daar heb ik weinig behoefte aan. Zeker als het me 5k scheelt... ;-)

@Señor Sjon Losse warmtepomp prijzen vind ik wel in DED, maar met nieuwbouw i.c.m. vloerverwarming krijg je meestal toch een totale prijs en dat vergelijkt makkelijker.

Die prijs voor die Solar Freezer is uberhaupt niet te achterhalen, buiten wat oude artikelen om..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
LittleTycoon schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:38:
[...]

Precies, vrijstaande huizen toch aan elkaar is armoe
Vrijstaande huizen aan elkaar zijn geen vrijstaande huizen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 06:13:
[...]

Zo denken wij ook, maar de blokkade is de trap zelf.
RUFFNECK schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 07:31:
[...]

Wij hadden hetzelfde 'dilemma'. Uiteindelijk samen met de aannemer alles doorgesproken en toch gekozen voor draairichting naar de trap toe. Waarom? Los van dingen verhuizen naar boven gaan we zelden meteen van buiten meteen de trap op, dus voor die paar keer iets naar boven sjouwen prima om eerst ff helemaal de gang binnen te lopen en daarna de trap op.
Ook hebben we een 'inkeping' in de hal rechts, dus bij binnenkomen is het lekker om daar meteen uit te komen, schoenen uit te doen etc (ja bij ons geen schoeisel in huis normaal gesproken :)) en toch meteen de deur achter je dicht te doen (de deur hoeft ook niet helemaal open hiervoor, aangezien er geen trap aan die kant is). Dus voor ons was dit het meest praktisch en nu na 9 maandjes wonen zijn we niet anders gewend.
Bij ons is het ook schoenen uit. Aan de rechterkant komt de kapstok en een lage kast voor de schoenen/slippers.
Artbij schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 07:55:
[...]

Dat de deur tegen de trap aan komt heb ik wel vaker gezien. Of wij de voordeur vaak gebruiken weten wij nog niet. Praktisch gezien denk ik dat de deur aan de bijkeuken veel vaker gebruikt gaat worden door onszelf dan de voordeur.
Señor Sjon schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:56:

[Afbeelding]

[...]
De verschillen benamingen was mij niet duidelijk. Daarom altijd een referentie naar een tekening, maar toch goed om dat zo duidelijk een keer gezien te hebben. Er zijn meer WTW punten door het hele huis toegevoegd. Zowel op de begane grond als de verdieping. Alleen hebben we daarvan geen tekeningen.

Iedereen in ieder geval bedankt voor de reacties. Wij laten de deur tov de tekening omgekeerd plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Artbij schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 02:22:
[...]

Vrijstaande huizen aan elkaar zijn geen vrijstaande huizen.
Als je een vrijstaand huis op de kavelgrens bouwt wordt het niet opeens geen vrijstaand huis, dat je niet bij je zijkant kunt zonder bij de buren op hun grond te komen is een vervelende situatie, maar dat is inderdaad iets anders.

Ik ga toch denk ik 2 meter van de grens zitten en die kant dichtmaken. Andere kant hou ik 3 meter over, daar komt dan de poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-06 22:57
Appels met peren, maar de upgrade voor ons kost 14.000. Daar zit wel vloerverwarming bij. Een groot nadeel is dat een warmtepomp ervoor zorgt dat je epc al onder de 0,4 zit. Dus zonnepanelen zijn dan vaak niet nodig. Dus naast de upgrade moesten we ook nog zonnepanelen aankopen die bij een hr ketel erbij zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:27:
[...]

Als je een vrijstaand huis op de kavelgrens bouwt wordt het niet opeens geen vrijstaand huis, dat je niet bij je zijkant kunt zonder bij de buren op hun grond te komen is een vervelende situatie, maar dat is inderdaad iets anders.

Ik ga toch denk ik 2 meter van de grens zitten en die kant dichtmaken. Andere kant hou ik 3 meter over, daar komt dan de poort.
Hou dan aan beide kanten een poort. Anders kom je ze moeilijk bij de achterdeur van de berging. :P Als de poort wat terug ligt, doet het ook geen afbreuk aan je ontwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
grote_oever schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:31:
[...]

Appels met peren, maar de upgrade voor ons kost 14.000. Daar zit wel vloerverwarming bij. Een groot nadeel is dat een warmtepomp ervoor zorgt dat je epc al onder de 0,4 zit. Dus zonnepanelen zijn dan vaak niet nodig. Dus naast de upgrade moesten we ook nog zonnepanelen aankopen die bij een hr ketel erbij zaten.
Is dat zelf panelen kopen een nadeel ? Anders kreeg je 4 panelen om de EPC te halenvoor de hoofdprijs erbij.
Nu kun je zelf kijken wat je jaarverbruik is en een een installatie op maat voor maken.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
grote_oever schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:31:
[...]

Wat bedoel je met upgrade? Meerprijs tov een CV-ketel en/of radiatoren?

Wat ik noemde was de geoffreerde prijs van een compleet centrale verwarmingssysteem met L/W WP. Dus inclusief WP, inclusief vloerverwarming, incl verdelers, incl eenvoudige regeling, etc. Maar exclusief electrische installatie voor de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:27:
[...]

Als je twee vrijstaande huizen op de kavelgrens tegen elkaar aanbouwt zijn het geen vrijstaande huizen meer, maar is het gewoon een tweekapper.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Señor Sjon schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:44:
[...]

Hou dan aan beide kanten een poort. Anders kom je ze moeilijk bij de achterdeur van de berging. :P Als de poort wat terug ligt, doet het ook geen afbreuk aan je ontwerp.
Dat hout van de berging/garage is een dubbele deur. Daar maak ik geen poort naast. Snap dat het niet heel zichtbaar is op een tekening :)
Artbij schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:40:
[...]

Als je twee vrijstaande huizen op de kavelgrens tegen elkaar aanbouwt zijn het geen vrijstaande huizen meer, maar is het gewoon een tweekapper.
Ja ik gaf je ook gelijk, alleen in mijn geval bouwen de buren niet tegen de kavelgrens.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 224360 op 12-10-2018 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je wou toch een deur naar achteren hebben? Daar begon dit verhaal over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Señor Sjon schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:50:
Je wou toch een deur naar achteren hebben? Daar begon dit verhaal over.
Vanuit de woning naar achteren ja. In de garage komt die dan aan de zijkant. Ik wil m'n tuin in kunnen zonder buitenom te moeten of door de woonkamer. In het huidige ontwerp zijn dat de enige opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:52:
[...]

Vanuit de woning naar achteren ja. In de garage komt die dan aan de zijkant. Ik wil m'n tuin in kunnen zonder buitenom te moeten of door de woonkamer. In het huidige ontwerp zijn dat de enige opties.
Heb niet alles gevolgd, maar hoeveel meter tuin heb je nog achter je huis?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Artbij schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:54:
[...]

Heb niet alles gevolgd, maar hoeveel meter tuin heb je nog achter je huis?
Denk minimaal een meter of 15, zou even moeten narekenen. Kan ook een paar meter dieper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:57:
[...]

Denk minimaal een meter of 15, zou even moeten narekenen. Kan ook een paar meter dieper zijn.
Ok, dacht al. Op de tekening leek het veel minder.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Artbij schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:57:
[...]

Ok, dacht al. Op de tekening leek het veel minder.
Denk dat het huis zo'n 15 diep wordt en de tuin ook, kavel is 15 breed. En dan heb ik aan beide kanten natuurlijk nog tuin 2 meter links en 3 rechts.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 224360 op 12-10-2018 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:40:
[...]

Dat hout van de berging/garage is een dubbele deur. Daar maak ik geen poort naast. Snap dat het niet heel zichtbaar is op een tekening :)

[...]

Ja ik gaf je ook gelijk, alleen in mijn geval bouwen de buren niet tegen de kavelgrens.
Nog niet. Hier in het dorp stonden ook twee vrijstaande huizen. De inpandige garage van 1 huis stond op de kavelgrens en het huis van de buren ca 3 meter van de grens. Totdat die buren bedachten om de resterende 3 meter te vullen met een aanbouw. Het werd er niet fraaier op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-06 22:57
Joris748 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:38:
[...]

Wat bedoel je met upgrade? Meerprijs tov een CV-ketel en/of radiatoren?

Wat ik noemde was de geoffreerde prijs van een compleet centrale verwarmingssysteem met L/W WP. Dus inclusief WP, inclusief vloerverwarming, incl verdelers, incl eenvoudige regeling, etc. Maar exclusief electrische installatie voor de WP.
Ja, upgrade prijs inderdaad ten opzichte van hr. En dan heb je een kleine vat erbij. Volgens mij is standaard 150 liter, maar als er twee personen achter elkaar douche ben je snel door de liters heen. Ik heb hem geüpgrade naar 300 liter.
jacovn schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:38:
[...]

Is dat zelf panelen kopen een nadeel ? Anders kreeg je 4 panelen om de EPC te halenvoor de hoofdprijs erbij.
Nu kun je zelf kijken wat je jaarverbruik is en een een installatie op maat voor maken.
Panelen zijn idd niet gratis, maar veel bouwbedrijven weten niet dat eens warmtepomp ervoor zorgt dat je geen panelen hoeft te hebben. Pas bij de installateur kom je daarachter. Maar de basiswoning is daar wel op gecalculeerd. Tenminste; ik kreeg het idee dat ik de panelen “kreeg” om mijn epc te halen.

Maar goed, voor mij was dit beide geen optie en heb zelf een stelpost opgenomen.

[ Voor 35% gewijzigd door grote_oever op 12-10-2018 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1125877

Rob-T6 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:18:
@Anoniem: 1125877

De plattegrond is er niet bijgevoegd ;)

wat voor type huis hangt denk ik af van veel persoonlijke factoren.
- leeftijd
- heb / wil je kinderen?
- wat zijn de toekomstplannen?
- hoelang denk je er te wonen?
- wat is het oppervlak van de beneden verdieping?
- waar leef je nu het meest als stel?
- budget?
- locatie?

Etc...

Ik zou er voor gaan dat het voor jezelf het mooiste is.
Een huis bouwen doe je niet iedere 5 jaar. ;)
Wij hebben sinds 8 maanden de sleutel ontvangen van ons nieuwtussenwoning (+/- 150m2), zijn 25 en 28j jaar en hebben een zoon van 1 jaar. Wij willen er minimaal 10 jaar in wonen.

Wij hebben de kavel gevonden waar wij graag willen wonen, letterlijk aan de maas en via de achtertuin de dijk op lopen.

Zie hieronder foto's:
http://nl.tinypic.com/r/e7ed87/9
http://nl.tinypic.com/r/15ewk8y/9

Optie 2 is dus goothoogte aanpassen naar 6 meter en nok met 50 cm verhogen van 9 meter naar 9.5 meter.

Beide woningen vallen binnen ons budget.

Zoals eerder aangegeven zijn in gesprek met 2 bouwers waarvan 1 traditioneel bouwt en de ander gebruik maakt van houtskeletbouw (houtskeletbouw scheelt 5/10% in kosten dus voor de kosten hoeven wij het niet te doen). Wat zijn de voor en nadelen van houtskeletbouw? en waar zouden jullie voor kiezen?

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/e7ed87.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/15ewk8y.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 12-10-2018 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*

[ Voor 81% gewijzigd door Señor Sjon op 12-10-2018 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pas liever je laatste bericht aan. :)

[ Voor 83% gewijzigd door Señor Sjon op 12-10-2018 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
grote_oever schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:07:
[...]

Ja, upgrade prijs inderdaad ten opzichte van hr. En dan heb je een kleine vat erbij. Volgens mij is standaard 150 liter, maar als er twee personen achter elkaar douche ben je snel door de liters heen. Ik heb hem geüpgrade naar 300 liter.
HR en vloerverwarming of HR en radiatoren of ...? Om appels en appels te vergelijken, ben ik benieuwd hoeveel je voor je totale verwarmingsinstallatie betaald hebt.

Wij hebben overigens gekozen voor een geïntegreerde 190 liter boiler (gezin met 2 kinderen). Wel in combinatie met een douche WTW en waterbesparende douchekop. 190 liter of 300 liter is dus heel persoonlijk.

Geïntegreerde boiler of losse 300 liter boiler scheelde maar 100 euro, in het voordeel van de geïntegreerde boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
grote_oever schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:07:

[...]

Panelen zijn idd niet gratis, maar veel bouwbedrijven weten niet dat eens warmtepomp ervoor zorgt dat je geen panelen hoeft te hebben. Pas bij de installateur kom je daarachter. Maar de basiswoning is daar wel op gecalculeerd. Tenminste; ik kreeg het idee dat ik de panelen “kreeg” om mijn epc te halen.

Maar goed, voor mij was dit beide geen optie en heb zelf een stelpost opgenomen.
Wij hebben hele installatie zelf in beheer, en helaas duurt het daardoor langer dandat de bouwer het had gedaan.
Buurman heeft 12 x talesun poly 275 wattpeak panelen voor iets van 6000-7000 bij de bouw mee laten installeren.
Dat zijn panelen van 130€ ongeveer en een omnik 3000 watt inverter, dus reken maar uit wat de marge is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-06 23:50
Anoniem: 1125877 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:11:
[...]

Wij hebben sinds 8 maanden de sleutel ontvangen van ons nieuwtussenwoning (+/- 150m2), zijn 25 en 28j jaar en hebben een zoon van 1 jaar. Wij willen er minimaal 10 jaar in wonen.

Wij hebben de kavel gevonden waar wij graag willen wonen, letterlijk aan de maas en via de achtertuin de dijk op lopen.

Zie hieronder foto's:

Optie 2 is dus goothoogte aanpassen naar 6 meter en nok met 50 cm verhogen van 9 meter naar 9.5 meter.

Zoals eerder aangegeven zijn in gesprek met 2 bouwers waarvan 1 traditioneel bouwt en de ander gebruik maakt van houtskeletbouw (houtskeletbouw scheelt 5/10% in kosten dus voor de kosten hoeven wij het niet te doen). Wat zijn de voor en nadelen van houtskeletbouw? en waar zouden jullie voor kiezen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou als HSB bewoner de vraag omdraaien naar 'wat zijn de nadelen van traditioneel bouwen'. 8)

Beide hebben voordelen en nadelen. Voor HSB zie ik eigenlijk maar een echt nadeel. Je hebt iets meer last van contact geluiden. Aan de andere kant heb je veel betere geluidsdemping tussen de ruimtes als je bouwer die ook direct isoleert. Onze bouwer deed dat standaard, maar ik heb ook woningen gezien waarbij ze tussen twee lagen OSB en gips niets hadden aangebracht. Dat zelfde geld voor de verdiepingsvloeren. Hoe worden die opgebouwd. Bij ons zit daar een extra isolatielaag onder welke contact geluiden dempt.

Onze vorige woning was traditioneel met breedplaatvloeren op de verdieping. Het grootste nadeel hiervan vindt ik toch wel de werking van de woning. Die woning was eigenlijk pas naar een jaar of 5 volledig gezet. Daar resulteerde in scheuren in de muren. Ook is het lastig om een strak glas plafond te verkrijgen met dat systeem.

Andere observatie, door de grote massa was de woning niet meer af te koelen. Als de warmte eenmaal binnen is, dan blijft hij binnen tot dat het buiten flink afkoelt en dan nog gaat het traag. Met HSB zet je in de avond en nacht de ramen open en de temperatuur daalt.

Wij vinden HSB veel comfortabeler wonen dan traditioneel. Bedenkt wel, 100 mensen 100 meningen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-05 10:53
Gaan we weer.... vraagje over WTW.
Ben al lange tijd aan het oriënteren en aangezien onze woning in november wordt opgeleverd wil ik materialen gaan bestellen.

Situatie: vrijstaande woning met zadeldak 725 m3, 190 m2 GBO, voorzien van LTV VV, WP en is luchtdicht gebouwd.
Ventilatiebehoefte is berekend op 378 m3/h, wat ik overigens aan de lage kant vind.

Voorkeur gaat uit naar een Zehnder Q450 of 600. Prijsverschil is erg klein dus zie geen reden om de grotere variant niet te kopen. Eens?

Wat betreft kanalen heb ik het volgende voorbereid.
Aan twee zijden van de woning heb ik een schacht van zo'n 30x30 cm. Verder zijn er in de hoeken van de zolder gaten geboord die uitkomen in de slaapkamers 1e verdieping. Hier wil ik 125 mm doorvoeren. Via de schachten ga ik naar de BG en tak daar af naar drie punten in de woonkamer. De buis zal ik dan met een koof afwerken. Voor de afzuiging gebruik ik de kanalen van de toilet, keuken, badkamers etc. Hier is een extra aan toegevoegd om de juiste hoeveelheden te kunnen halen.

Toevoer vanaf buiten via doorvoer in de gevel op de zolder, uitblaas idem aan de andere zijde van de woning. Ik gebruik hier 180 mm voor.

Algeheel uitgangspunt is dat ik het systeem graag zo min mogelijk wil horen.

Verdere vragen:
Vanaf de WTW tak ik met een 180 mm af en zoek dan een verdeler om te vertakken naar de 125 mm buizen. De geïsoleerde buizen van ubbink lijken me hiervoor goed bruikbaar. Iemand een idee welke verdeler ik daarvoor het beste kan gebruiken? Of, kan ik net zo goed flexibele kanalen gebruiken. Dit is wel het meest eenvoudige te installeren maar vrees een hoop herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:07
TLer schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 18:05:
[...]

Wij vinden HSB veel comfortabeler wonen dan traditioneel. Bedenkt wel, 100 mensen 100 meningen :+
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, maar om dan nog verder te nuanceren: er zijn ook verschillen in HSB en de mate waarin men dat toepast. Daardoor is een algemeen antwoord eigenlijk onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
@Anoniem: 1125877 is dit de indeling zoals jullie deze graag zien? Ik mis namelijk een locatie voor de wasmachine etc. En wellicht nog bergruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Om ontopic te blijven over vloerverwarming..... Hebben hier mensen HSB met LTV VV boven? Eén van de belangrijkste redenen dat ik in eerste instantie niet heel happig was op HSB was omdat je dan alleen beneden VV hebt, en... nouja, dat zou ook erg fijn zijn als we het boven zouden hebben.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
mux schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 19:51:
Om ontopic te blijven over vloerverwarming..... Hebben hier mensen HSB met LTV VV boven? Eén van de belangrijkste redenen dat ik in eerste instantie niet heel happig was op HSB was omdat je dan alleen beneden VV hebt, en... nouja, dat zou ook erg fijn zijn als we het boven zouden hebben.
Bij HSB verdiepingen kan je ook gewoon vloerverwarming aanleggen, daarvoor is niet een betonnen vloer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ernemmer schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 20:20:
[...]

Bij HSB verdiepingen kan je ook gewoon vloerverwarming aanleggen, daarvoor is niet een betonnen vloer nodig.
En je kunt ook gewoon een betonnen verdiepingsvloer maken bij HSB! Er is veel mogelijk.
Moet je nog angst hebben voor scheuren bij HSB door de werking van het hout? En hoe voorkom je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-06 23:50
Wij zien het enkel waar de kap op het frame rust. Dat was ook voorspeld door de aannemer overigens. Jaar wachten en opnieuw kitten is de oplossing. Daarna zie je het niet terug komen.

Overigens hebben wij op elke verdieping gewoon de cementdekvloer van 8 cm waarin vloerverwarming zit. Dat is dus gewoon mogelijk. HSB betekend niet dat er geen andere materialen gebruikt kunnen worden. Zo zitten er ook diverse stalen dragers in de constructie en is de begane grondvloer volledig van beton (broodjesvloer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:17
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deleon78 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 23:09:
[...]

Dat kan voor elk type bouw.

[...]

Minder stoken maar ook minder koeling of meer stoken maar ook meer koeling...
Met de huidige temperaturen....
(ik bouw traditioneel)
Ik snap je opmerkingen niet. Dat iets voor elke type bouw kan is toch niet interessant als het hier specifiek voor een vaak genoemd nadeel van HBS gaat? Juist daar is het dus relevant dit mee te nemen. Bij die andere types niet of veel minder.

Ook je opmerking over koelen kan ik niet plaatsen. Zo zou ik nooit een woning ontwerpen enkel op de hetere maanden van het jaar. Maar het is afhankelijk van zoveel variabelen dat de bouwmethode alleen weinig zegt.

Wat wil je nu precies zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:03
mux schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 19:51:
Wij hebben HSB met vloerverwarming boven. De aannemer stelde zelf eerst voor om boven radiatoren te plaatsen omdat vloerverwarming in HSB idd niet gebruikelijk zou zijn. En omdat je boven toch niet zo veel verwarmt. Nu was dat voor mij juist een reden om geen radiatoren te willen boven, vind ze lelijk en als je ze toch niet vaak gebruikt wil ik ze al helemaal niet zien :P
Nu laten we boven gewoon vloerverwarming aanleggen met daarover een cementdekvloer. Daarvoor moest de verdiepingsvloer wel wat sterker worden ivm gewicht, maar dat was nog geen 2k verschil in kosten. Kan dus prima.
Anoniem: 1125877 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:11:
[...]

Zie hieronder foto's:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hebben gekozen voor HSB. Redenen:
- Ecologisch verantwoorder (niet bepalend, maar geeft toch een beetje een warm gevoel van binnen :P )
- Minder massa, dus idd sneller te koelen verwarmen waardoor je een fijner klimaat hebt.
- gevel dunner, dus meer binnenruimte over (klein verschilletje hoor)
- sneller/goedkoper.

Of dat allemaal legitieme redenen zijn moet ieder voor zich uitmaken natuurlijk. Kan je over een half jaar vertellen of het bevalt :)

Over je indeling. Ik vind hem beneden nogal vreemd. Je hebt een enorme balzaal maar daardoor hou je eigenlijk geen ruimte over. Ik zie bijvoorbeeld niet eens ruimte voor een kapstok in de hal (of blijft de WP installatie in het zicht hangen?) Je keuken opstelling lijkt me ook niet zo praktisch, je loopt je tijdens het koken een ongeluk van eiland naar kasten omdat deze haaks op elkaar staan.
Onze afmetingen zijn enigszins vergelijkbaar, maar we hebben beneden ook nog een garage (in wat bij jou hal en eetkamer zijn), bijkeuken, technische ruimte (ook voor wm enzo) en een kantoortje. Daardoor is de woonkamer natuurlijk véél kleiner, maar goed, hoe groot moet die zijn :P Alemaal persoonlijke keuzes overigens.
Waarom hand je je Warmtepomp trouwens niet op zolder?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
Ik moet bij HSB altijd denken aan die houten huisjes in Amerika die bij de eerste de beste natuurramp (orkaan / tornado / aardbeving) omliggen. Misschien niet dezelfde techniek als 'de Nederlandse' HSB, maar beide hout dus allicht vergelijkbaar...

Nu hebben we in Nederland natuurlijk niet zoveel extreem weer als in sommige delen van Amerika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
JaxMcFadden schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 10:39:
Ik moet bij HSB altijd denken aan die houten huisjes in Amerika die bij de eerste de beste natuurramp (orkaan / tornado / aardbeving) omliggen. Misschien niet dezelfde techniek als 'de Nederlandse' HSB, maar beide hout dus allicht vergelijkbaar...

Nu hebben we in Nederland natuurlijk niet zoveel extreem weer als in sommige delen van Amerika.
Hout is in de US veel goedkoper dan beton en stenen, in NL is hout erg duur waardoor er meer keuze is. Ik denk dat als HSB 30% goedkoper was dan beton en stenen dat er veel meer HSB gebruikt zou worden in NL.
Kijk ook naar Scandinavische landen, daar is ook bijna alles met hout gebouwd omdat het een stuk goedkoper is.

PS, beton en stenen lijkt heel sterk, maar de meeste gemetselde woningen in NL gaan ook plat met een aardbeving of een tornado.

Hier een HSB gebouw wat heel goed een aardbeving kan weerstaan.
YouTube: World's Largest Earthquake Test

Of een loghuis.
YouTube: Log house on earthquake test

En het ligt natuurlijk ook aan hoe je bouwt.
YouTube: Wind Testing

[ Voor 32% gewijzigd door Ernemmer op 13-10-2018 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
[b]
Wij hebben gekozen voor HSB. Redenen:
- Ecologisch verantwoorder (niet bepalend, maar geeft toch een beetje een warm gevoel van binnen :P )
- Minder massa, dus idd sneller te koelen verwarmen waardoor je een fijner klimaat hebt.
- gevel dunner, dus meer binnenruimte over (klein verschilletje hoor)
- sneller/goedkoper.

Of dat allemaal legitieme redenen zijn moet ieder voor zich uitmaken natuurlijk. Kan je over een half jaar vertellen of het bevalt :)
Ik kan je nu al vertellen dat het flutredenen zijn: het is alsof ik het verkoopverhaal van de gemiddelde hsb bouwer aanhoor.
1. Ecologischer is twijfelachtig op zijn best.
2. Fijner klimaat is pure onzin. De verwarmings en afkoelkarakteristieken verschillen met tradirioneel. Bij beide moet je regelen voor hetzelfde fijne klimaat.
3. Dunnere gevel, zoals je aangeeft vaak op zijn best klein verschilletje.
4. Goedkoper: je hebt duidelijk gekocht op de droom. Praktijk is dat tradioneel goedkoper is.
5. Sneller: idd, HSB is in zijn algemeenheid sneller qua bpuw zelf vanwege de prefab elementen.
Pagina: 1 ... 73 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic