Ik heb uiteindelijk een bestaand huis gekocht. Deze heeft vijf lichtpunten in de woonkamer en maar 2 posities op de muur. Ik heb vijf Eltako dimmers gekocht en die in de lampen gemonteerd. Ook heb ik een viervoudige impulsdrukker (elke hoek van die knop schakelt een lamp) plus een enkelvoudige impulsdrukker voor de snelle grijp als je binnenkomt. Zo kan ik elke lamp individueel dimmen en bedienen. Plus die Eltako dimmers vreten ongeveer elke dimbare LED die er bestaat.Cartman! schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:09:
[...]
Dat had je dan al direct vanaf t begin neem ik aan voor je erin ging? Ik verwacht pas maanden later tijd te hebben om eens naar domotica te kijken; voor die tijd wil ik gewoon dat alles "gewoon" werkt. 1 knop per lamp spreekt me overigens wel enorm aan; dat zal niet direct te regelen zijn met de installateur denk ik. Er komt nog wel n moment dat we met de installateur door de woning gaan om alles n keer door te lopen; dan zal ik dat eens aangeven.
Heb je toevallig n foto/voorbeeld van hoe dat eruit ziet?
Vier sensoren.Grolsch schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:11:
Ik ben wat dat betreft ook "ouderwets" en zie dat hele domotica gebeuren helemaal niet zitten.
Als ik 's avonds thuis kom heb ik onder de carport een sensor, in de bijkeuken een sensor, in de keuken een "Rij" schakelaars namelijk 1 = verlichting keuken vaste gedeelte (3 spotjes), 2 = verlichting kookeiland (4 spotjes), 3 = verlichting keukentafel (2 van die hanglampen), 4 = verlicht rest van de keuken (kheb 6 dimmable stopcontacten) en 5 = verlichting onder de veranda.
In de kamer ook 4 schakelaars voor verschillende verlichtingen.
Als ik thuis kom heb ik dus geen zin om eerst m'n telefoon uit de broek te halen om een lamp aan te zetten.
Ook kan de domotica niet zo slim zijn dat hij weet wat ik wil gaan doen
Nee, ik zie er echt het nut niet van en ben erg tevreden op deze manier.
Wel 4 sensoren, namelijk carport, veranda, bijkeuken en toilet B.G.G.
Ik ben afgestopt van bewegingssensoren, ik vind het wat armoedig staan bij een vrijstaand huis als de lampen aan/uitspringen als je langsloopt. Een enkele lichtsensor stuurt bij mij alle buitenverlichting aan. In combinatie met energiezuinig LED brand bij mij de buitenverlichting eigenlijk de hele nacht. Ik vind dat zelf ook prettiger dan in het stikdonker thuis moeten komen.
Je hebt nooit voldoende lampen.Joris748 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:14:
[...]
En daarom neem je een doordacht lichtplan als basis. Bij sfeerverlichting staan alle lampen (gedimd) aan. Is dat teveel licht, dan heb je teveel lampen
Naast de bank komt een staande leeslamp met schakelaar.
[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 10-10-2018 16:30 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.