Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.620.772 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
@anobi; Lijkt me erg relevant op wat voor een grond je zit? Als je op zand aan het bouwen bent lijkt het me vrij onzinnig. Zit je in de polder dan is het waarschijnlijk een ander verhaal.

Wat betreft kosten W-installatie hier wat bedragen: bartvb in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:46
Appie76 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 21:05:
[...]

Hmmm, je hebt niet echt een "logische" muur om de tv te plaatsen/hangen, realiseer je je dat (of los je dit anders op)?
We zitten op dit moment met twee ideeen te spelen: ofwel een meubel min of meer midden in de kamer (tussen keuken/woonkamer of tussen werkkamer/woonkamer) ofwel tegen de muur tussen woonkamer en werkkamer met een luxe tweezits aan de andere kant van de werkkamer deuren. Daarnaast zitten we voor lange termijn met de gedachte te spelen om in de linker hobbykamer (die op de plattegrond slaapkamer 2 heet) een thuisbioscoop te maken.
sanvv78 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 21:21:
[...]

Leg je er dan ook een vloerplaat over? Want anders heeft een enkele heipaal denk weinig nut, of ik zie dat verkeerd. Bij ons heeft alleen de veranda een extra heipaal (zit aan twee kanten aan de woning vast) maar de bestrating heeft verder geen fundering oid. Dat gaat zeker verzakken maar gewoon na 5/6 jaar weer even strak laten leggen is mijn ervaring.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee, ik ben me vooral aan het orienteren of het zin heeft deze vraag nog aan de bouwer te stellen :) Ik heb al wel gegoogled dat het niet als zinvol wordt gezin om bij alleen aanleg van een terras te gaan heien, maar misschien dat de overweging anders wordt als je toch nog voor het hele huis moet gaan heien, dat dan een of twee extra palen niet zo gek veel uitmaken.
bartvb schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 21:36:
@anobi; Lijkt me erg relevant op wat voor een grond je zit? Als je op zand aan het bouwen bent lijkt het me vrij onzinnig. Zit je in de polder dan is het waarschijnlijk een ander verhaal.
Het is in ieder geval geen zandgrond. We zitten net zuid van de Biesbosch (heeft in 1953 ook nog onder water gestaan), het huis krijgt naar verwachting 9 meter heipalen (28 stuks).
Wat betreft kosten W-installatie hier wat bedragen: bartvb in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"
Dank, valt op dit moment een beetje lastig te vergelijken, maar hopelijk krijg ik komende week de offertes van de installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
anboni schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 17:49:
Wat zijn jullie ideeen over fundering voor een terras? We denken aan een terras ruwweg volgens de rode lijnen:

[afbeelding]

Dat wordt dus 7 meter breed. Diepte zijn we nog niet uit, we zitten aan 'n meter of 3 a 4 te denken, maar dit vinden we erg moeilijk inschatten (dus als iemand nog tips heeft voor handige terras afmetingen, graag ;) ). Is het interessant om dit terras mee te nemen in de fundering van het huis (dus eventueel inclusief een of twee heipalen) of is dat echt overkill?
Een terras hoef je niet te funderen.
Als je een overkapping overweegt is het handig maar wel relatief duur als er per punt maar een paar honderd kilo druk op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:39
nokiaan958GB schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 23:48:
[...]

Een terras hoef je niet te funderen.
Als je een overkapping overweegt is het handig maar wel relatief duur als er per punt maar een paar honderd kilo druk op komt.
Wel handig tegen verzakkingen toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Ik dacht aan extra heipalen voor tuinhuis/, maar omdat we nog niet echt een idee hadden waar, en er wellicht tuinuitbreiding mogelijk is maar vanaf gezien. 10 meter palen a €325 ex btw.

Ik heb maar gedacht naar schroef fundering om te zien.
Desnoods als ik terras onder veranda zou willen ondersteunen paar schroefpalen eronder. Die hoeven ook niet tot de harde laag waar heipalen huis op staan.mer is wel een hoger liggende laag met veel minder drasgkracht (maar wel geneog voor terras en tuinhuis)

Alleen verzakt ook je normale bestrating, en hoe veel zin heeft het dat je terras niet zakt. Maar al het andere wel (dat je vanuit huis dezelfde stap naar beneden blijft maken waarschijnlijk)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
anboni schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:11:
Zo, vandaag opdracht getekend. Dit gaat 'm worden:

Achterkant op zuid-zuid-west met nog 'n meter of 15 tuin erachter (en dan een gemeentelijke groenstrook, sloot, groenstrook, straat en dan pas weer bebouwing)

Voorzien van bodemwarmtepomp (komt vermoedelijk in de bijkeuken, installateur lijkt er niet aan te willen die op zolder te plaatsen - daarom bijkeuken maar een slagje groter gedaan), zonnepanelen (nu 20 geoffreerd, maar ik verwacht dat dat er nog wat meer worden), type d balansventilatie.

***members only***
Netjes!

Wat is de overweging om voor de toegang naar slaapkamers 2 en 3 een soort portaaltjes te maken? Gaat denk ik ten kosten van de ruimetelijkheid van de overloop en maakt de toegang tot de slaapkamer meer hokkerig. Terwijl het nauwelijks effectieve ruimte in de slaapkamers oplevert.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbedandroid
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-06 13:02
Iemand ervaring met volschuim kunststof, vervaardigd uit polymeer boeidelen? Dat zijn platen die je over de dakoverstek multiplex kan plaatsen. Is daar nog onderhoud voor nodig elk jaar? En kleurechtheid na langere tijd? Polytech maakt zo iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Joris748 schreef op zondag 29 april 2018 @ 08:54:
[...]
Wat is de overweging om voor de toegang naar slaapkamers 2 en 3 een soort portaaltjes te maken? Gaat denk ik ten kosten van de ruimetelijkheid van de overloop en maakt de toegang tot de slaapkamer meer hokkerig. Terwijl het nauwelijks effectieve ruimte in de slaapkamers oplevert.
Da's een goeie, die komt rechtstreeks uit de pen (muis) van de ontwerper :) Op zich vinden we dit ook wel wat hebben ook - de deur blijft binnen het 'portaaltje', dus je hebt meer muur over om dingen aan op te hangen of ondiepe dingen tegenaan te zetten. Aan de andere kant, we hopen hier toch zo lang mogelijk te blijven wonen, en als er ooit een traplift moet komen, zou die mogelijk de deur naar het washok blokkeren. Da's dus nog een dingetje om nog aan te kaarten. Thanks :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 08:30

NDF82

Doomed Space Marine

Het begint nu echt op een huis te lijken :-)
Gevelstenen zijn gemetseld. Volgende week dak erop, week daarna wordt de rest geïsoleerd en gestuct.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0o0IY4LK1IRI5OcaMZnIkiOv/thumb.jpg

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
NDF82 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 07:44:
Het begint nu echt op een huis te lijken :-)
Gevelstenen zijn gemetseld. Volgende week dak erop, week daarna wordt de rest geïsoleerd en gestuct.
[afbeelding]
Hoe bevallen de stenen? Jij hebt ook de Morvan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
Joris748 schreef op zondag 29 april 2018 @ 08:54:
[...]

Netjes!

@anboni Ik heb dit in mijn huis in een slaapkamer en het is vrij irritant om door zo'n vernauwing te gaan (krijg amper een plint achter de deur hier door de scharnieren :X ) Zorg ervoor dat er net wat leven naast het kozijn zit, anders wordt het heel krap.

Qua heiwerk. Voor een terras alleen als je ook een vloer erop gaat leggen en die later weer afwerkt met tegels. Anders niet doen. Als je (ooit) een overkapping wil maken, dan zou ik wel die paar palen mee laten slaan. Het komt toch aan je huis te hangen en dan heb je het wel nodig.

Qua afmeting, kijk hoe groot een loungeset is, trek de hoek door naar een vierkant en reken een meter loopruimte eromheen. Dan kom je zomaar op 5x5 minimaal. Wil je ook nog een beetje BBQen enzo, dan is meer fijner.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

rspoe schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:04:
[...]

Hoe bevallen de stenen? Jij hebt ook de Morvan?
Nee, de Livorno. We vinden ze nog mooier dan verwacht. Ben benieuwd hoe het uitkomt wanneer het gevoegd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Pfffff, wat een vertragingen allemaal. Nu zijn de "gelamineerde liggers" die het dak en de zoldervloer dragen weer niet leverbaar. Weer twee weken extra doorlooptijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:10
Klinkt als een aannemer welke structureel te laat inkoopt. Tot op heden hebben wij geen vertraging opgelopen en zijn alle materialen inclusief heipalen en isolatiemateriaal netjes op tijd op de bouw verschenen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:05
Hier weer een kleine race tegen de metselaars :+.
Steiger is verhoogd dus we zijn weer snel snel aan het isoleren zodat volgende week de metselaars weer kunnen beginnen.

De voorkant hebben we gisteravond gedaan:

-

Een flink gepuzzel bij de ramen, maar het is vaak niet anders. Nu zie je nog wat pur, die snijden we af en daar gaat dan dikke aluminiumtape overheen. Dus het kijkt nu wat slordig :).

Vanavond weer isoleren, kijken hoe ver we komen :).

[ Voor 5% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:57 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jacovn
2e verdiepingsvloer is er vandaag opgelegd.

Vloerplaat 2 hoog

dit is de plaat met de trap opening en de uitparing voor de kabel koof.

Beetje matige foto, digitale zoom met vervelende zonstand vanmorgen.

Edit:

Ook wel tegenvallers, sommige verwacht..

- trappen 800€ duurder dan wat in de begroting stond als stelpost. Zal prijspeil 2018 zijn..
- communicatie niet goed gegaan al jaar geleden, zie ik vandaag grijs betonnen raam onderdorpels of hoe ze heten. Hadden antraciet kleur moeten zijn. Moeten nieuwe komen, ik hoef waarschijnlijk alleen meerpijs voor de antraciet versie betalen (rest neemt bouwbegeleider als schade)
- vensterbanken verkeerd type (we willen andere) in bestek, meerpijs 25€ per strekkende meter

Het ging de laatste tijd ook te goed, er moest zo langzamerhand weer eens wat mis gaan.

[ Voor 55% gewijzigd door jacovn op 03-05-2018 21:03 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• xminator
Vloerverwarming is gelegd en zonnepanelen zijn ook geplaatst. De aannemer loopt wel een beetje vertraging op. Echter geldt dat dan met name voor de buitenafwerking (is te zien). Binnen gaat het gewoon op schema. Dus mijn stukadoor kan er in.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Mw63CP4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Lg2WJRG.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lapG7kG.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

jacovn schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:35:

Ook wel tegenvallers, sommige verwacht..

- trappen 800€ duurder dan wat in de begroting stond als stelpost. Zal prijspeil 2018 zijn..
Vind de prijs van trappen sowieso bezopen wanneer je wat leuks wilt. Mag ik vragen wat je stelpost per stuk excl. BTW inclusief inmeten en plaatsen is? En wat je ervoor krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
NDF82 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:13:
[...]

Vind de prijs van trappen sowieso bezopen wanneer je wat leuks wilt. Mag ik vragen wat je stelpost per stuk excl. BTW inclusief inmeten en plaatsen is? En wat je ervoor krijgt?
Heb alleen de prijs van inmeten, aankoop en plaatsen bij elkaar. (Plaatsen is €426 ex btw)

Totaal meerwerk trappen ( € 3206,- - € 4026,80 =) €820,80 inclusief 21% BTW.
Dus stelpost 3206 en nu 4026,80

Dat is een dichte trap met onderkwart, en een open trap met onderkwart. Spijlenhek naast trappen en traphek rond trapgat 1 hoog. En een leuning bij beide trappen.

Edit:’zit ook meerpijs van 263€ bij voor planken spijlen ipv ronde houtjes.
Dus 821 - 263 = €560’duurder geworden.

[ Voor 8% gewijzigd door jacovn op 04-05-2018 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:48
NDF82 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 08:30:
Omdat er geen heipalen beschikbaar waren -> we hebben geboord (moesten gelukkig maar 4,5 meter).
Geen prefab kanaalplaat vloerdelen beschikbaar -> we hebben de vloer gestort
Geen kalkzandsteen (was eind vorig jaar ook al 22 weken wachten) -> Porotherm (extra voordeel: schijnt beter te zijn t.a.v. scheurvorming in stucwerk)
Prijzen van dakpannen, bakstenen en vooral de kozijnen werden in 2018 fors verhoogd -> nog snel in december 2017 bestelt

Nog bezig met trap, keuken, badkamer, haard, parketvloer, etc. Het is al moeilijk om offertes te krijgen en als ik ze krijg, zijn ze veel te hoog... Maar we zullen er wonen, volgens planning in november :-)
Hoe zit het kostentechnisch met kalkzandsteen of Porotherm Poriso? Wij hebben het plan vandaag gekregen en ze kunnen pas eind september beginnen i.v.m. levering kalkzandsteen..

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Vraagje mbt bouwdepot. Kun je de gemaakte kosten zoals architect, bouwstroom etc. ook later uit het bouwdepot halen? Anders gaan we daar nu al rente over betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Wij zitten bij NN en de declaraties welke we indidenen worden vrijwel automatisch verwerkt. Heel soms duurt het langer en dat wordt en denk ik een steekproef gehouden. Tot op heden is er niets afgewezen. Uiteindelijk is leidend wat je hebt afgesproken. Wij moesten een budget inleveren en die zaken mag ik officieel uit het bouwdepot halen. Over andere zaken kunnen ze moeilijk doen in theorie. De volgorde staat niet vast, dus zolang er geld in het depot staat kan je deze alsnog declareren lijkt mij.

Zelf hou ik de regel aan. Zit het nagelvast aan of in de woning, dan betaal ik uit het depot. Zo niet, dan contact. Van jou lijstje zou ik alles uit eigen zak betalen, maar ik heb daar dan ook rekening mee gehouden. Vloeren, verf, gordijnen e.d. komen dus ook uit eigen zak maar bijvoorbeeld de termijn betaling van de aannemer komen uit het depot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Gynnad schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 19:11:
[...]

Hoe zit het kostentechnisch met kalkzandsteen of Porotherm Poriso? Wij hebben het plan vandaag gekregen en ze kunnen pas eind september beginnen i.v.m. levering kalkzandsteen..
Dat weet ik niet om eerlijk te zijn. Achteraf bleek dat de aannemer tijdens het offerte traject al porotherm had gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
[...]

Poriso was bij ons (offerte van Q4 2017) iets duurder dan kalkzandsteen, ging geloof ik om een paar duizend euro. Aannemer gaf aan veel netter te kunnen werken met kzs, stucadoor word daar ook blij van. Wellicht dat kzs iets meer contactgeluid heeft dan dat Poriso dat heeft. Maar ik bouw niet 2x hetzelfde huis om dat te testen :+

Wat ik bedoel is, je kunt nu nog kiezen, maar je kunt later het verschil ook niet weten. Dat is een feit (of het moet je 2e/3e/4e huis zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:44
rspoe schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 19:15:
Vraagje mbt bouwdepot. Kun je de gemaakte kosten zoals architect, bouwstroom etc. ook later uit het bouwdepot halen? Anders gaan we daar nu al rente over betalen.
Bij de Rabobank wel. Ik ga binnenkort nog een factuur uit februari 2017 uit het depot halen, dat is geen probleem.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
the-edge schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 20:09:
[...]

Poriso was bij ons (offerte van Q4 2017) iets duurder dan kalkzandsteen, ging geloof ik om een paar duizend euro. Aannemer gaf aan veel netter te kunnen werken met kzs, stucadoor word daar ook blij van. Wellicht dat kzs iets meer contactgeluid heeft dan dat Poriso dat heeft. Maar ik bouw niet 2x hetzelfde huis om dat te testen :+

Wat ik bedoel is, je kunt nu nog kiezen, maar je kunt later het verschil ook niet weten. Dat is een feit (of het moet je 2e/3e/4e huis zijn).
Dat is onzin. Je kunt gewoon nu al weten wat de voor en nadelen zijn en vervolgens daarin een keus maken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Artbij schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 23:47:
[...]

Dat is onzin. Je kunt gewoon nu al weten wat de voor en nadelen zijn en vervolgens daarin een keus maken.
Afgaan op ervaringen en productspecificaties inderdaad. Hoe je dat persoonlijk ervaart kun je op voorhand niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:59
Zijn er mensen die bewust een waterontharder plaatsen?

Gisteren zijn de electra en afvoeren op de muren afgetekend. Toen ik vroeg waarom er een afvoer zit in onze trappenkast bleek dat we een waterontharder krijgen. Dit stond blijkbaar nog in het bestek, maar we kunnen ons het niet meer herinneren.

Laten zitten? Of is het een onzin apparaat en uit de offerte halen? Ik las op tweakers in een ander draadje wel positieve reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
@Unkie Ik snap je vraag niet zo goed. Je komt hier vragen of mensen een waterontharder plaatsen, terwijl je in het waterontharderstopic al positieve reacties hebt gelezen? Wij zijn inderdaad van plan een waterontharder te plaatsen. Zelf nog geen ervaringen mee, maar wel positieve geluiden over gehoord, dus wij gaan ervoor. Zo gek veel kost zo'n ding ook weer niet, dus als het niets is, zetten we de ontharding uit (of we halen het ding er helemaal tussenuit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Poriso is vaak iets duurder, maar zou ik zelf ook gebruiken bij de bouw van mijn huis.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 05-05-2018 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Unkie schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 19:54:
Zijn er mensen die bewust een waterontharder plaatsen?
Yep :Y
Warmtepomp, nieuwe apparatuur en nieuw sanitair + relatief hard water gemeten. (Bekend 'probleem' in de regio).

Dat de vlokken kalk in je waterkoker zitten na een paar keer koken is hier niet vreemd.

Maar, off-topic. Daar is het Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen? topic voor.

[ Voor 13% gewijzigd door the-edge op 05-05-2018 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:59
anboni schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 20:09:
@Unkie Ik snap je vraag niet zo goed. Je komt hier vragen of mensen een waterontharder plaatsen, terwijl je in het waterontharderstopic al positieve reacties hebt gelezen? Wij zijn inderdaad van plan een waterontharder te plaatsen. Zelf nog geen ervaringen mee, maar wel positieve geluiden over gehoord, dus wij gaan ervoor. Zo gek veel kost zo'n ding ook weer niet, dus als het niets is, zetten we de ontharding uit (of we halen het ding er helemaal tussenuit).
Bedoelde meer is zo'n apparaat niet achterhaald/ouderwets? Maar je hebt gelijk als die uit kan is het prima. We gaan het wel zien.

Ik had er namelijk nog nooit van gehoord. Wel voor in de espressomachine maar niet voor de gehele waterinstallatie

[ Voor 7% gewijzigd door Unkie op 05-05-2018 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Unkie schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 20:35:
[...]

Bedoelde meer is zo'n apparaat niet achterhaald/ouderwets? Maar je hebt gelijk als die uit kan is het prima. We gaan het wel zien
Hard water is van alle tijden en de overlast van kalkaanslag ook. Belangrijkste punt van discussie is misschien nog hoe ver je wilt gaan - alle kalk eruit, of alleen maar een paar graden omlaag (maar goed, daar is dat andere topic een betere plek voor ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Vraag over isolatie plat dak.

Mij werd verteld dat er 200 mm EPS op zou komen.

Echter vertelde de uitvoerder dat dat hem niet zo geschikt leek voor een beloopbaar dak.
Er komen zonnepanelen op, en die wil ik ook eens een keer schoonmaken waarschijnlijk. Verder is het een dak met een dakluik..

Nu zie ik ook XPS met ongeveer dezelfde isolatie waarde ( λD-waarde van: 0,035 W/(m.K) voor XPS tegen 0.036 voor EPS - beide voor 100 mm plaat)
Het is wel stuk duurder, als in min of meer dubbele prijs op de webshop waar ik keek.

Het is 110 m2 totaal, en de offerte zat in totaal rond de 10.000€. Dat is dan dakisolatie, bitumen en randen afwerken met een zink rand (29 meter lange rand dak)

Maar ja adviesprijs xps van 100 mm dik per m2 was €12.50. Dan 220 m2 nodig met 2 lagen: €2750
Met xps zou het dan 220x €25 = €5500.

Zinken rand afwerking heb ik wel bij loodgieter staan voor de dakgoot. Dat is 10€ de meter aan mateiraal.

Bitumen leggen als in werk + materiaal zie ik voor rond de 45€ per m2

Dat is dus 5000€ bitumen, 2750€ EPS en 300€ zinkrand wat samen €8000 is zonder uren EPS en zinkrand leggen.

Ik zie ze dus zo niet spontaan XPS nemen omdat ik er over lopen wil met de €2750 meerprijs..

Echter heb ik al vanaf begin aangegeven dat er zonnepanelen op komen, en het staat ook in elke tekening met zonnepanelen getekend.

Ik heb ergens gelezen dat er een soort van kunstof plaat is die de druk op EPS zou verdelen, die tusen de bitumen en de EPS kan komen. Iemand een idee wat dat is ?

Als dat werkt en een stuk goedkoper is, kan ik dat wellicht voorstellen.

[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 05-05-2018 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
jacovn schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 20:45:
Vraag over isolatie plat dak.

Mij werd verteld dat er 200 mm EPS op zou komen.

Echter vertelde de uitvoerder dat dat hem niet zo geschikt leek voor een beloopbaar dak.
Er komen zonnepanelen op, en die wil ik ook eens een keer schoonmaken waarschijnlijk. Verder is het een dak met een dakluik..

Nu zie ik ook XPS met ongeveer dezelfde isolatie waarde ( λD-waarde van: 0,035 W/(m.K) voor XPS tegen 0.036 voor EPS - beide voor 100 mm plaat)
Het is wel stuk duurder, als in min of meer dubbele prijs op de webshop waar ik keek.

Het is 110 m2 totaal, en de offerte zat in totaal rond de 10.000€. Dat is dan dakisolatie, bitumen en randen afwerken met een zink rand (29 meter lange rand dak)

Maar ja adviesprijs xps van 100 mm dik per m2 was €12.50. Dan 220 m2 nodig met 2 lagen: €2750
Met xps zou het dan 220x €25 = €5500.

Zinken rand afwerking heb ik wel bij loodgieter staan voor de dakgoot. Dat is 10€ de meter aan mateiraal.

Bitumen leggen als in werk + materiaal zie ik voor rond de 45€ per m2

Dat is dus 5000€ bitumen, 2750€ EPS en 300€ zinkrand wat samen €8000 is zonder uren EPS en zinkrand leggen.

Ik zie ze dus zo niet spontaan XPS nemen omdat ik er over lopen wil met de €2750 meerprijs..

Echter heb ik al vanaf begin aangegeven dat er zonnepanelen op komen, en het staat ook in elke tekening met zonnepanelen getekend.

Ik heb ergens gelezen dat er een soort van kunstof plaat is die de druk op EPS zou verdelen, die tusen de bitumen en de EPS kan komen. Iemand een idee wat dat is ?

Als dat werkt en een stuk goedkoper is, kan ik dat wellicht voorstellen.
EPS is er in veel soorten en er is ook genoeg beloopbaar EPS te krijgen, bijvoorbeeld Unidek Runner. Staat er niet in je bestek welk merk en type isolatieplaat er gebruikt moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ernemmer schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:06:
[...]

EPS is er natuurlijk in heel veel soorten en er is ook genoeg beloopbaar EPS te krijgen, bijvoorbeeld Unidek Runner. Staat er niet in je bestek welk merk en type isolatieplaat er gebruikt moet worden?
Nee, de bouwer dacht dat wij het zelf zouden doen omdat ze het bij de installatie horen vinden.

Tja in de sectie dak van het bestek stond ook 110 m2 bitumen dakbedekking. Dus ik keek ze raar aan dat dit bij mijn instalateur vandaan moest komen. En ik had geen zin om er 10K€ bij te lappen. Maar de bouwbegeleider heeft dat rechtgetrokken en bouwbedrijf maakt compleet dak.

Ik zie dat er van unidek runner 200 mm te leveren is voor iets van 20€ ex btw
https://www.yumpu.com/nl/...n-licht-kingspan-unidek/9

Ze zoeken het maar uit, zal een bouwer ook wel kunnen..

[ Voor 14% gewijzigd door jacovn op 05-05-2018 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:11:
[...]

Nee, de bouwer dacht dat wij het zelf zouden doen omdat ze het bij de installatie horen vinden.

Tja in de sectie dak van het bestek stond ook 110 m2 bitumen dakbedekking. Dus ik keek ze raar aan dat dit bij mijn instalateur vandaan moest komen. En ik had geen zin om er 10K€ bij te lappen. Maar de bouwbegeleider heeft dat rechtgetrokken en bouwbedrijf maakt compleet dak.
Bitumen en zink horen bij de loodgieter. Niet zo gek dat ze denken dat het bij de installatie zit.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Artbij schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:23:
[...]

Bitumen en zink horen bij de loodgieter. Niet zo gek dat ze denken dat het bij de installatie zit.
Dat snap ik, maar gelukkig doen ze wat in de begroting staat bitumen op dak leveren.

Edit: het verhaal is iets complexer.
Toen ik bij deze bouwer op gesprek kwam was er ook gelijk een instalateur.

Die had een offerte voor de complete installatie van €57k ex btw. Daar stond geen dakbedekking op in de versie die ik gekregen heb.

Echter wilde ik niet zijn invulling (Zehnder lucht wtw i.p.v. itho qualityflow, en L/W WP van 14 kW, afzuigventielen direct achter deur etc)

Dus eigen E en W instalateur offerte gevraagd en afgesproken dat we huis zonder installaties af wilden nemen (zoals hun bestek toen was, waar al bitumen in stond)

Maand geleden kwam een herziene versie van 1e instalateur waar post dakbedekking in staat (Alle bedragen verder leeg gemaakt) opeens in een email. Daar wilde ik niet mee akkoord gaan.

Het leek net een poging om nog 10K€ extra in rekening te brengen op een sluikse manier.
Ze hebben destijds de complete uitwerking van mijn eigen instalateurs gekregen, en hadden toen al op kunnen merken dat dak zou missen lijkt me.
De vorige regelneef op kantoor bij de aannemer heeft echter wel meer steken laten vallen. Bij mijn buren hadden ze lijsten met 50+ punten die niet waren zoals afgesproken.

Ik heb ook €400 meerkosten gekregen voor een deur van slaapkamer naar inloopkast 40 cm te verplaatsen. Dat had ik niet op tijd door gegeven, en dit zijn de zaagkosten en extra uren.

Daar is de huidige regelneef beter in, elke week de sheet met meerkosten. Dat is wel fijn, dan weet je wat eraan komt aan het eind.

[ Voor 70% gewijzigd door jacovn op 07-05-2018 07:24 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• aikink
  • Laatst online: 10:19
Na twee maanden weer een update, er is genoeg gedaan om het op de bühne te gooien.

Eind maart, stukkie vloerverwarming:
Afbeeldingslocatie: https://doasuq.bn.files.1drv.com/y4mhPRZsdTdtd1BUepD0hrsD1SUVG_Mh1xi89WQNxjQplMnTk-4IkD8y4ZHtHf-gYSYUVRBg89W7obu-5I9_vmfIdN52CCZd_49f9vaAiJhKEhSoql1PHEs9NY8vHzLmrgwDr2CqiQAmSZwBs5Fx57yCCYSlfuzOjpw8Cgle7Bwnekswt3C9_39RB7kaHUkMuxZdoMeheTIX1f0cFXSmkQbhA?width=768&height=1024&cropmode=none

28 maart: cementdekvloeren leggen.
Afbeeldingslocatie: https://coasuq.bn.files.1drv.com/y4mAQS99cNctB_IQod22rlumUzExLcwX46zxnQwDFj4EQh7jeWIJ79sibZv6eRuXGgd6NLpi8lSizrMX56BNhZdYj11kOBr8p_BhuiN3FOiNAgU0nj0dEFIccDE7BgIa8qkFcF2eM_2-6UoVlIanV6aNio4howrXdxrqnIaF1gX82LtQVj8DdTY5vgSwxrIPY54rw6ly59iQIN-SgE1NP_0hQ?width=768&height=1024&cropmode=none

3 april: de buitenkozijnen, -ramen en -deuren komen aan.
Afbeeldingslocatie: https://c4cmxq.bn.files.1drv.com/y4mbTFdiXivrv2qVMZcFqJZEP9yFVPEsgAk-a0SNQ_PMiKGT6-HrteZurfWi338PddJqW0KlVLUymTPsPI0t2oBryfjn9ksHRsXJYELm1MStQmyA1Tip0qHcZnm198YNdoiwrCNtOqGakJePegDcpNLk9Q3x5QOiAVaTkbOsn3Lxks6WOcxEvYcFzjE3CjbgfVib7UQAScn9e52qr_bBKB3tQ?width=1024&height=768&cropmode=none

En 's avonds zitten de eerste puien er al in. :)
Afbeeldingslocatie: https://dicqxq.bn.files.1drv.com/y4mhFq9N97ybvbuCX01beJ9r2VL1dPpc5PA9B5-CAoC3Cuzr1olpecn4QA5eE6hUr8jiRJJjrO0eAEVZuCDQC80eLrSixoEPFk7-wpwEctRCDUe7TPlFWfayGdys_y0ukT_0oOPA6q-yAsAiiJP9BoJ06sOEJe2QKdMxsx-uAv8EGMHfpxuMXTVEhxljuy3q_fVGUxufSdsolCC7YOwWLwcWw?width=1024&height=768&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://c4ctxq.bn.files.1drv.com/y4m-S-3yUVteCOJrIEdaxhsyNzbcj6CfCv_2vWhulFhCt6pCuGo3d27d1jKZUKPMWzridNmlFEPbliCsC8or1qfDuJjmzoLatTGWmpLYvLYmlOd4eRzbIzt2TuUxkaY8EtxMlczx55HxoF11MBW4m6r7bwzX7QgSOm8Xk43H0WaNC6YwD0KMIDgFJ24s__t9DwAh13QF8YAUlDD1TBKiA2hXw?width=768&height=1024&cropmode=none

Een dag later gaat het glas naar binnen:
Afbeeldingslocatie: https://dyclxq.bn.files.1drv.com/y4mawulX3p5hz0cygm0q6d7hLt9zkZiVlQqChZZVYjLGAazFXi-nLgDC2NIOdCKV8jcB2mEbU80HUvaIrq-iPpsWZ3kaxzn72lnbSobb3CnvOmKGiimpziQsCyR9JNG2W4EEvME_rdjOXQUbO39Cwu8G42iEFHOLd3tea3LGSa_ZIoVkrQCVt7p9GdF9Uk0QGZM5HM_Rkou4ZsnlSp6btlwSQ?width=1024&height=768&cropmode=none

En dan is dit -bijna- het eindresultaat. Letterlijk het laatst geplaatste raamdeel was verkeerd geproduceerd, rechts naast de deur hoort ook melkglas. Ondertussen is het opgelost, binnen twee weken zat het juiste glas er in.
Afbeeldingslocatie: https://a4csxq.bn.files.1drv.com/y4m7aEIrelbkmC6CMIKvEZHPeGH46nNPCjMEnXIgv0PHV5NK--OnbAEGdtfkOqjlPZy3WaV-BuSckbHlaVi7k5RSPQAHLUPVTTM2nec6dIWSPc1NdWVVgxQ3o6nZMMEXg__IyTaPusl7lQjHV7FL5frVAlwfIkZEqK39ekXXQCqgG12T0UdoOljQy3VLi3FZAjgo1vfvjJxmzeUyyxkWZ08ZQ?width=768&height=1024&cropmode=none

Een week later, en de witmaker kon aan de gang. Na twee weken was dat ook gepiept, de ramen en deuren staan nu zoveel mogelijk open om het vocht eruit te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://dibeog.bn.files.1drv.com/y4m0EmSBICuffKGv10QXWrPMiVXxOqslZNOUSbD-I_E3V9TSO6idDfnHqIPd5yNhYTKiNAr8R7UnZKxvxH-ICIH5-duqh-HbJvyJNDKjODBRFZx-coWOorunQpD7endg0BeEGTq6L8R_6RD5WuKIrl0bwg5vMhMxhd5ExaEeTWShF0VIoJdQSzsmzfuWIAAFP3Mm5OaeAjkIaU8CubbBV1QQA?width=1024&height=768&cropmode=none

Op dit moment zijn we zelf bezig met het regelwerk voor de plafondplaten, en werkt de installateur aan de elektra op de verdieping. Binnenkort komt de stucadoor terug om de plafonds op de begane grond af te werken, daarna kan de tegelzetter aan slag.
Afbeeldingslocatie: https://dobcog.bn.files.1drv.com/y4mpUpm8n8zayE8cNlTycQvBZYhgxKTAyGu-ti_3beF6DKHkMa9xXp5MDV5rmrsfhfb0XIzixXC0wK-9bP0OfaVWfUoix1g8g8Quaby-kP-ozR3b2PcwIsRf88Q4Q-uz_U6rkYjs3ZMLQfhPei1poHZpZz-Oegv5GXrPAXkN5IlcOU6wp2oGLkeEq4vCcnypBcQ7m8Pa7-Aq_AIUWM1y6cZQA?width=1024&height=768&cropmode=none

[ Voor 5% gewijzigd door aikink op 07-05-2018 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
aikink schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:53:
Na twee maanden weer een update, er is genoeg gedaan om het op de bühne te gooien.

Eind maart, stukkie vloerverwarming:
[afbeelding]

28 maart: cementdekvloeren leggen.
[afbeelding]

3 april: de buitenkozijnen, -ramen en -deuren komen aan.
[afbeelding]

En 's avonds zitten de eerste puien er al in. :)
[afbeelding]

[afbeelding]

Een dag later gaat het glas naar binnen:
[afbeelding]

En dan is dit -bijna- het eindresultaat. Letterlijk het laatst geplaatste raamdeel was verkeerd geproduceerd, rechts naast de deur hoort ook melkglas. Ondertussen is het opgelost, binnen twee weken zat het juiste glas er in.
[afbeelding]

Een week later, en de witmaker kon aan de gang. Na twee weken was dat ook gepiept, de ramen en deuren staan nu zoveel mogelijk open om het vocht eruit te krijgen.
[afbeelding]

Op dit moment zijn we zelf bezig met het regelwerk voor de plafondplaten, en werkt de installateur aan de elektra op de verdieping. Binnenkort komt de stucadoor terug om de plafonds op de begane grond af te werken, daarna kan de tegelzetter aan slag.
[afbeelding]
Thanks for sharing. Mooi dak zeg.
Ziet er goed uit!

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:49

Reinier

\o/

Dat wordt erg fraai @aikink! Niet echt klein ook :)
Volgens mij wel tweemaal dezelfde foto in je post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
@aikink ik ben confused... heb je nu deels breedplaat en deels houten plafonds/vloeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:45
Mooie foto's @aikink ! Ziet er fraai uit.

@JaxMcFadden ik verwacht dat zijn verdiepingsvloer breedplaat is, en dat de zoldervloer hout is :?

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 07-05-2018 08:59 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
Grolsch schreef op maandag 7 mei 2018 @ 08:59:@JaxMcFadden ik verwacht dat zijn verdiepingsvloer breedplaat is, en dat de zoldervloer hout is :?
Ah ok dat zou heel goed kunnen. Bij ons wordt de zoldervloer ook een breedplaatvloer... had achteraf niet gehoeven denk ik nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
JaxMcFadden schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:02:
[...]

Ah ok dat zou heel goed kunnen. Bij ons wordt de zoldervloer ook een breedplaatvloer... had achteraf niet gehoeven denk ik nu :)
Als ik de foto's zo zie heeft @aikink ook een klein puntzoldertje (of hoe noem je zoiets).

Bij ons ook 2 van die kleinere zoldertjes die alleen te bereiken zijn met een vlizo trap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aikink
  • Laatst online: 10:19
@mistaoutlaw Bedankt!
@Reinier Post is aangepast, bedankt! De overstekken en het terras aan de achterkant maken het huis aan de buitenkant een stuk groter dan dat het is. Strak langs de buitenmuren gemeten komen we op ongeveer 800 m³ uit.
@JaxMcFadden Inderdaad, de zolder heeft een houten vloer. In het midden kunnen we net rechtop staan, verder wordt het een opslagzolder, te bereiken met vlizotrap. 10 punten voor @Grolsch 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Hallo allen,

Binnenkort is het zover en kan ik mijn nieuwbouw woning gaan betrekken!
Nu is in overleg met de aannemer besloten dat de dekvloer in de badkamer slechts tot de hoogte van de vloerverwarming is afgesmeerd. Dit ivm een afwijkend afschot dat vrijwel iedereen in zijn badkamer heeft icm het plaatsen van een douche drain etc.

Nu had ik hierover een vraag:
Ik heb uitgerekend dat ik zo'n 350 liter cement nodig zal hebben om de vloer af te smeren. Heeft iemand een idee welk cement ik het best kan kopen voor het aanbrengen van een smeervloer in de badkamer?
Ik zat zelf al te kijken bij de Hornbach. Maar wellicht is er nog een optie voor dit soort semi-groot afname van cement waar ik niet van op de hoogte ben.
Mijn oom gaf aan dat ik moest letten op het feit dat ik cement pakte waar geen kalk in zat.

Ook vroeg ik mij af hoe ik het aanbrengen van de dekvloer moest combineren met het plaatsen van de vloertegels in de badkamer?
Ik heb 2 andere klussers gesproken en die vertelde me dat vloertegels ook zeer goed in het cement gelegd konden worden in plaats van tegellijm te gebruiken.
Moet ik dan bij het aanbrengen van de dekvloer 2 centimeter hoogte over laten om hier later nogmaals cement op aan te kunnen brengen wanneer ik de vloertegels ga leggen?

[ Voor 6% gewijzigd door Da_maniaC op 07-05-2018 10:16 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Dat vind ik een beetje raar. Is de indeling van je badkamer nog niet bekend dan? Het mooiste is om de dekvloer in een keer te leggen, met de juiste afloop er al in. Nu moet je nog eens een extra laag zandcement vloer leggen, en zorgen voor een goede hechting. Maar voor iemand die dat alle dagen doet is het veel eenvoudiger dan voor de doe-het-zelver.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Als je zelf bouwt ben je er wel rijkelijk laat mee zeg.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
Mijn broertje zit in de sanitair en moet vaak een vloer eruit breken voor bijvoorbeeld het leidingenwerk. Zandcement is vrij droog en vloeit niet. Hij gaat gewoon met het aanhangertje naar een betoncentrale en die kieperen erin wat hij nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Rtificial schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:34:
Dat vind ik een beetje raar. Is de indeling van je badkamer nog niet bekend dan? Het mooiste is om de dekvloer in een keer te leggen, met de juiste afloop er al in. Nu moet je nog eens een extra laag zandcement vloer leggen, en zorgen voor een goede hechting. Maar voor iemand die dat alle dagen doet is het veel eenvoudiger dan voor de doe-het-zelver.
Het is een woningbouw project met 33 individuele woningen.
De aannemer heeft bij alle badkamers in overleg enkel de dekvloer gelegd t/m de hoogte van de vloerverwarming. Dit, omdat iedere woning andere afwerking heeft op de vloer en zo nog zelf de drainhoogte bepalen etc. etc.
Van dekvloer in 1 keer leggen of rijkelijk te laat zijn is dus helemaal geen sprake meer (mijn badkamer is eind 2016 al ontworpen) en de huidige dekvloer ligt er nu reeds in een paar maanden in.

Vandaar dat ik enkel kom vragen of hier misschien mensen zijn die tips hebben om dit goed op te lossen. :)
Merwede schreef op maandag 7 mei 2018 @ 23:32:
Mijn broertje zit in de sanitair en moet vaak een vloer eruit breken voor bijvoorbeeld het leidingenwerk. Zandcement is vrij droog en vloeit niet. Hij gaat gewoon met het aanhangertje naar een betoncentrale en die kieperen erin wat hij nodig heeft.
Dank voor je reactie. Ik heb zelf niet echt de middelen om een 'aanhangertje' cement te gaan halen.
Ik vermoed dat hij hier de nodige bakken/kuipen voor zal hebben en het cement niet los in de aanhanger gooit? :)
Ik zou nog kunnen overwegen om het te laten bezorgen door een betonleverancier echter wordt het prijskaartje dan wel een stuk hoger.
Bij de Hornbach zit ik op 4,70 EUR. voor 25 Kg Sakrete metselmortel zonder kalk en ik zal zo'n 18 zakken nodig hebben denk ik.

[ Voor 34% gewijzigd door Da_maniaC op 08-05-2018 11:05 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
@Da_maniaC begrijp ik het goed dat je dus voor iets wat je nu voor €100 kan vinden daar nog iets goedkopers voor zoekt? Ik denk niet dat je dat gaat vinden, en de tijd van het zoeken daar naar al niet wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

sanvv78 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:09:
@Da_maniaC begrijp ik het goed dat je dus voor iets wat je nu voor €100 kan vinden daar nog iets goedkopers voor zoekt? Ik denk niet dat je dat gaat vinden, en de tijd van het zoeken daar naar al niet wil hebben.
Eigenlijk vind ik mijn andere 2 vragen iets belangrijker: Heb ik het juiste cement voor ogen om de dekvloer aan te leggen?
Hoe pak ik dit aan wanneer ik ook de vloertegels in de specie wil leggen? (Nogmaals een laag van hetzelfde cement op de vloer leggen nadat de dekvloer is uitgehard?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Dat soort vragen kan je beter hier stellen: [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4

Los van het feit dat dit topic over het zelf bouwen van een huis gaat en niet over projectmatige bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

CrashOne schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:19:
Dat soort vragen kan je beter hier stellen: [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4

Los van het feit dat dit topic over het zelf bouwen van een huis gaat en niet over projectmatige bouw.
Thanks, ik dacht dat het DIY topic meer was voor Tweakers die het eindresultaat van hen klus deelden. Ik zal het daar vragen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Kingspan K8 / K108 Krimp?

Vandaag kwam in een gesprek met onze architect naar voren dat de meest gebruikte Kingspan spouwisolatieplaten (K8 of K108) een krimp kennen van maximaal 1.5%. De datasheets bevestigen dit. Voor een plaat van 1m20 komt dat neer op 18mm. En als je dan een sponning hebt van slechts 10mm, zou dat resulteren in kieren tussen de platen. En dat is iets wat je toch echt niet wilt.
Het gekke is dat dit een gigantisch probleem zou moeten zijn, maar ik heb er hier nog nooit iets over gelezen.
Qua slechte ervaringen vind ik in eerste instantie alleen deze reactie van iemand die in 2010 wel degelijk tegen dit probleem is aangelopen.
Weet iemand hoe het nu zit? Hoe groot is dit probleem werkelijk?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Die krimp is wel bij extremen zo te zien. In het datablad spreken ze over + 70 graden Celsius bij een RV van 90%. Niet echt een veel voorkomende waarde. In een real life omgeving zie ik dat niet zo extreem gebeuren.

Je zou eventueel twee (halve dikte) lagen over elkaar heen kunnen leggen welke van elkaar verspringen. Dan heb je nooit kieren tot op het binnenblad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robb.
  • Laatst online: 07:49
Hallo,

Wij gaan begin september starten met het in eigen beheer bouwen van onze nieuwe woning.
Vaklieden stuur ik zelf aan, inkoop bouwmaterialen doe ik grotendeels ook zelf. Om het geheel goed te stroomlijnen ben ik een bouwplanning aan het opstellen. Zodat ik vooraf goed in beeld krijg welke discipline wat/wanneer moet doen, wanneer er materialen etc. ingekocht/geleverd moeten worden. Nu weet ik dat een planning niet heilig is, maar het is voor mij wel een goed stuur instrument (wat natuurlijk gedurende het project soms aangepast moet worden). Ik heb een bouwkundige achtergrond, maar nog nooit een woning gebouwd. Ik snap het bouwproces, wil alleen een beetje hulp zodat ik de details niet vergeet.

Ik ben in diverse fora en via google opzoek geweest naar een voorbeeld van een bouwplanning die ik als onderlegger kan gebruiken, het liefst van een bestaand project. Maar tot op heden zonder succes... Heeft één van jullie een planning voor mij beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Da_maniaC schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:58:
[...]

Het is een woningbouw project met 33 individuele woningen.
De aannemer heeft bij alle badkamers in overleg enkel de dekvloer gelegd t/m de hoogte van de vloerverwarming. Dit, omdat iedere woning andere afwerking heeft op de vloer en zo nog zelf de drainhoogte bepalen etc. etc.
Van dekvloer in 1 keer leggen of rijkelijk te laat zijn is dus helemaal geen sprake meer (mijn badkamer is eind 2016 al ontworpen) en de huidige dekvloer ligt er nu reeds in een paar maanden in.

Vandaar dat ik enkel kom vragen of hier misschien mensen zijn die tips hebben om dit goed op te lossen. :)
Omdat ik denk dat je dit nog niet eerder zelf gedaan hebt zou ik bijvoorbeeld het volgende van beamix gebruiken:

https://www.weber-beamix....epasbare-vloeimortel.html

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rspoe
robb. schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:22:
Hallo,

Wij gaan begin september starten met het in eigen beheer bouwen van onze nieuwe woning.
Vaklieden stuur ik zelf aan, inkoop bouwmaterialen doe ik grotendeels ook zelf. Om het geheel goed te stroomlijnen ben ik een bouwplanning aan het opstellen. Zodat ik vooraf goed in beeld krijg welke discipline wat/wanneer moet doen, wanneer er materialen etc. ingekocht/geleverd moeten worden. Nu weet ik dat een planning niet heilig is, maar het is voor mij wel een goed stuur instrument (wat natuurlijk gedurende het project soms aangepast moet worden). Ik heb een bouwkundige achtergrond, maar nog nooit een woning gebouwd. Ik snap het bouwproces, wil alleen een beetje hulp zodat ik de details niet vergeet.

Ik ben in diverse fora en via google opzoek geweest naar een voorbeeld van een bouwplanning die ik als onderlegger kan gebruiken, het liefst van een bestaand project. Maar tot op heden zonder succes... Heeft één van jullie een planning voor mij beschikbaar?
Dit was onze planning, en is precies zo gegaan. We zitten nu in week 19, het beton wordt vrijdag gestort :). Een verdere planning heb ik nog niet ontvangen.

Week 12:
Doordeweeks: keuring meterkast (Enexis) /watermeterput (Brabantwater)
Vrijdag: container plaatsen
Zaterdag: bouwhekken zetten

Week 13/14:
Aansluiting bouwstroom-/water
Aansluiten bronbemaling (1 dag)
Droogpompen grondwater (1 week)
Graafwerkzaamheden + grondverbetering (3 dagen)

Week 15/16:
Uitzetten bouwraam t.b.v. fundering (1 dag)
Start fundering: steigerplanken, folie en wapening (2 avonden + zaterdag)
Beton storten (1 dag)

Week 17:
Start peilmetselwerk (1 1/2 dag)
Riolering aanbrengen (1 dag)
Bouw aanvullen met zand (1 1/2 dag)

Week 18:
Vloerisolatie + wapening leggen (1 dag, 1 avond)
Waterleidingen leggen (1 dag)
Elektra leggen (1/2 dag)

Week 19:
Beton storten
Stelwerk metselwerk
Stelkozijnen maken en stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Op sommige plekken zit er een behoorlijke afstand tussen de muren en mijn cementdekvloer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RcRQb9d3yIt3AKQaG3t0lbU6/thumb.jpg
Kan iemand mij vertellen of dit zo hoort?
Ik maak me zorgen om wat dit voor de gietvloer betekent.
Ik had wel neergelegd bij de aannemer dat het in vlakheidsklasse 3 moest en dat er een gietvloer op zou komen.

In de foto zie je bijvoorbeeld een gat van 2.5 cm tussen dekvloer en het kozijn van mijn pui.
Zo kunnen ze toch nooit de gietvloer smeren tot de rand / tot het kozijn?

[ Voor 9% gewijzigd door mistaoutlaw op 09-05-2018 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:57
Andrehj schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:16:
Kingspan K8 / K108 Krimp?

Vandaag kwam in een gesprek met onze architect naar voren dat de meest gebruikte Kingspan spouwisolatieplaten (K8 of K108) een krimp kennen van maximaal 1.5%. De datasheets bevestigen dit. Voor een plaat van 1m20 komt dat neer op 18mm. En als je dan een sponning hebt van slechts 10mm, zou dat resulteren in kieren tussen de platen. En dat is iets wat je toch echt niet wilt.
Het gekke is dat dit een gigantisch probleem zou moeten zijn, maar ik heb er hier nog nooit iets over gelezen.
Qua slechte ervaringen vind ik in eerste instantie alleen deze reactie van iemand die in 2010 wel degelijk tegen dit probleem is aangelopen.
Weet iemand hoe het nu zit? Hoe groot is dit probleem werkelijk?
Hier staat ook een stuk: http://www.dakweb.nl/nl/r...krimp-bij-pir-dakisolatie

Er zijn dus geen krimp gevallen bekend met aluminium cachering.
Is wel oude materie dus zou het toch meer bekendheid hebben als het zich nu nog steeds voordoet.
Ook omdat het al een tijd geleden is, zou je je voor kunnen stellen dat dit door de fabrikanten is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
mistaoutlaw schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 13:37:
Op sommige plekken zit er een behoorlijke afstand tussen de muren en mijn cementdekvloer:
[afbeelding]
Kan iemand mij vertellen of dit zo hoort?
Ik maak me zorgen om wat dit voor de gietvloer betekent.
Ik had wel neergelegd bij de aannemer dat het in vlakheidsklasse 3 moest en dat er een gietvloer op zou komen.

In de foto zie je bijvoorbeeld een gat van 2.5 cm tussen dekvloer en het kozijn van mijn pui.
Zo kunnen ze toch nooit de gietvloer smeren tot de rand / tot het kozijn?
Klopt, ze gieten hem ook niet tegen het kozijn. Je zult het op moeten lossen met kit.Al is 2,5 cm wel veel om te kitten.

Zo is het bij mij nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jaBty61oCxDch7YXOLY4OguL/full.jpg

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Artbij schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 15:32:
[...]

Klopt, ze gieten hem ook niet tegen het kozijn. Je zult het op moeten lossen met kit.Al is 2,5 cm wel veel om te kitten.

Zo is het bij mij nu.

[afbeelding]
Thx voor je reactie en het plaatje.
Is dus "normaal". Heb je die kit zelf aangebracht?
Weet jij wat de gietvloer leverancier er van zegt zo?
Of. Is die nog niet langs geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
mistaoutlaw schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 19:44:
[...]

Onze buren hadden ook te grote gaten, vooral in de hoeken van de kamer.
Dit moest de dekvloerman/aannemer aanvullen totdat het redelijk was.

Ik was nog verbaasd tot hoever ze wel de gleuven volgoten met 1 van de 5 lagen.
Is nu helemaal strak gelegd tot aan de plint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
mistaoutlaw schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 19:44:
[...]

Kit zit er nog niet in, maar dat laat ik een specialist doen.

Je kunt dit niet opvullen, is gemaakt zodat je cementdekvloer kan werken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
Artbij schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 20:58:
[...]

Kit zit er nog niet in, maar dat laat ik een specialist doen.

Je kunt dit niet opvullen, is gemaakt zodat je cementdekvloer kan werken.
Ik zal het nog een keer in detail bekijken en zal er een foto van maken.

De gietvloer wordt gewoon op de isolatie gegoten?
Geeft toch een veel strakker effect?

Edit: net even gevraagd maar het is gewoon tegen de kozijnen aan gegoten

[ Voor 8% gewijzigd door buiter op 09-05-2018 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
buiter schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:17:
[...]

Dus zonder kit tussen dekvloer en kozijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
mistaoutlaw schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:41:
[...]

Dus zonder kit tussen dekvloer en kozijnen?
Yep...
Zal asap een foto maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
buiter schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:17:
[...]

Ben benieuwd, het is namelijk geen isolatie maar krimpfolie, daar kun je niet op gieten. Je had het net ook over plinten, die zitten niet voor de kozijnen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
We zijn inmiddels ook voorzichtig aan het nadenken over onze keuken. Naar aanleiding van wat opmerkingen in het keuken topic, zit ik me af te vragen hoe erg het nou echt is om een afzuigkap met buitenafvoer te hebben in een woning met WTW (type D mechanische ventilatie)? Zo'n afzuigkap staat normaal gesproken maar een vrij korte tijd aan en dat is strikt genomen op een moment dat je toch al extra warmte aan het huis toevoegt. Dus iemand 'n idee of dit in de praktijk een merkbaar effect heeft, en of dit mogelijk nog een rol speelt in een EPC berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
anboni schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:50:
We zijn inmiddels ook voorzichtig aan het nadenken over onze keuken. Naar aanleiding van wat opmerkingen in het keuken topic, zit ik me af te vragen hoe erg het nou echt is om een afzuigkap met buitenafvoer te hebben in een woning met WTW (type D mechanische ventilatie)? Zo'n afzuigkap staat normaal gesproken maar een vrij korte tijd aan en dat is strikt genomen op een moment dat je toch al extra warmte aan het huis toevoegt. Dus iemand 'n idee of dit in de praktijk een merkbaar effect heeft, en of dit mogelijk nog een rol speelt in een EPC berekening?
Technisch is dat lastig. Waar ga je de lucht vandaan halen, die weggezogen moet worden? Balansventilatie gaat het niet aanvullen (aanvoer = afvoer). Je huis is kierdicht, daar komt ook al niet voldoende lucht binnen. Kun je alleen nog een raam of deur open zetten. Wil je dat midden in de winter?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
anboni schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:50:
Of het effect op EPC weet ik niet maar ik vind het geen noemenswaardig effect hebben in huis...
Het betreft een woning uit 2008 met WTW en een afzuigkap met buitenafvoer.

En je kunt de afzuigkap toch ook "later" plaatsen, dan heeft het geen effect op de EPC berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Hier geen WTW, en onze kook luchtjes gaan gewoon naar buiten, nergens geen last van.

Ik ken genoeg mensen met een WTW (vanwege EPC) en een afzuigkap rechtstreeks naar buiten, nog nooit geen klachten over de afzuigkap gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:13:
[...]

Technisch is dat lastig. Waar ga je de lucht vandaan halen, die weggezogen moet worden? Balansventilatie gaat het niet aanvullen (aanvoer = afvoer). Je huis is kierdicht, daar komt ook al niet voldoende lucht binnen. Kun je alleen nog een raam of deur open zetten. Wil je dat midden in de winter?
Sommige balansventilators kun je de aan- en afvoer motor apart van elkaar regelen. Dus ff stukje domotica ertussen om ervoor te zorgen dat de aanvoerfan volgas gaat als de afzuigkap aanstaat.

In mijn huidige nieuwbouwwoning (met roosters) merk ik ook dat de kamer 'vacuum' word gezogen door de afzuigkap, deuren gaan dan een stuk lastiger open... Maar het huis zul je niet zomaar inelkaar zuigen.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Een beetje potente afzuigkap doen 700 m3/uur. Dat haalt een gemiddelde WTW unit niet eens al loopt hij op maximale snelheid.
Itho qulitflow is 300/350 m3/uur.
Zehnder 930 = 380 m3/h, een 950 = 450 m3/h comfoair 600 = 600 m3/h
Brink excellent 400 = 400 m3/h

Wellicht wil je de afzuigkap niet vol aanhebben vanwege lawaai ?

Wij hebben toch maar recirculatie met plasma filter gekozen. 780 m3/h kap die 30% verliest door plasma filter en dan hou je 550 m3/h over. Dat zou voldoende moeten zijn de smerigste kooklucht/dampen te verwerken is me verteld. Ik ben benieuwd, want we hebben nu open keuken met recirculatie over koolstof filters, maar dat is waardeloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
jacovn schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 08:02:

Wij hebben toch maar recirculatie met plasma filter gekozen. 780 m3/h kap die 30% verliest door plasma filter en dan hou je 550 m3/h over. Dat zou voldoende moeten zijn de smerigste kooklucht/dampen te verwerken is me verteld. Ik ben benieuwd, want we hebben nu open keuken met recirculatie over koolstof filters, maar dat is waardeloos..
Recirculatie met plasma is niet veel anders dan met koolstof filters beiden gelijkwaardig imo. Misschien dat de nieuwe recirculatiekappen beter werken?

Wij nemen een schuine afzuigkap waarvan het motortje is te kantelen waardoor je de afzuiging direct naar buiten kan laten gaan en waardoor je dus geen kap/buizen naar boven toe hebt. In het ergste geval is de WTW even ontregeld voor maximaal 1 a 2 keer per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
zal wellicht gelijkwaardig zijn als je de koolstof filters vervangt. Dat heb ik nooit gedaan, en ik woon hier nu jaar of 8x

Maar goed, vandaag de W man wat geholpen met de lucht wtw buizen.

Edit: afbeelding verwijderd. Zie paar posts verder voor meer up to date foto

Het pas allemaal net, had geen idee dat het zo'n gepuzel is.
De lucht buizen zijn wel van de beneden verdieping blauw en boven groen, maar die zie ik niet weer.
Na de foto nog dn32 geisoleerde voeding voor de vv erbij, rioolbuis 75mm voor de wasmachine en droger afvoer. Riool ontluchting erbij en een rond 75 voor de E instalateur naar de meterkast doorgezet. Die komt achter knieschot, altijd handig als er wat bij moet komen.

[ Voor 14% gewijzigd door jacovn op 11-05-2018 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

robb. schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:22:
Hallo,

Een planning hangt nogal van de bouwmethode af. Afhankelijk van type fundering, wanden en afwerkingen heb je logischerwijs bepaalde taken. Vandaar uit ga je praktisch nadenken: Welk object moet er eerst staan. Wil je zo snel mogelijk de boel wind- en waterdicht hebben vanwege complexe afbouw enz. Als je dit in grote lijnen hebt staan moet je levertijden e.d. er voorzetten dan heb je grip op wanneer je iets ingekocht moet hebben. In september starten heeft als grote nadeel dat je in wintermaanden bezig bent met het wind- en waterdicht maken. Dit kan vertragingen opleveren.

Ik zou dus zelf niet blijven zoeken maar begin je in te leven in details/knooppunten, bepaal op elementniveau hoeveelheden en vraag bij je beoogde vaklieden/leveranciers hoeveel tijd ze ongeveer nodig denken te hebben om dit te verwerken. Zo puzzel je techniek, tijd en geld naar elkaar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
  • Laatst online: 07:49
gakkethijs schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 20:44:
[...]
Ik zou dus zelf niet blijven zoeken maar begin je in te leven in details/knooppunten, bepaal op elementniveau hoeveelheden en vraag bij je beoogde vaklieden/leveranciers hoeveel tijd ze ongeveer nodig denken te hebben om dit te verwerken. Zo puzzel je techniek, tijd en geld naar elkaar toe.
Je hebt gelijk. Inmiddels heb ik van een mede tweaker een voorbeeld ontvangen. Ik ga alle belangrijkste activiteiten in de planning opnemen en vervolgens met de vaklieden/leveranciers de planning finetunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-09 15:00
Als belangrijkste tip kan ik je meegeven dat ja ook aan je vaklieden moet vragen hoe lang iets duurt. Hoewel jij natuurlijk de baas bent zal je toch samen met alle vaklieden moeten gaan bouwen. Bovendien maakt het de vaklieden ook mede verantwoordelijk voor de planning. En tot slot denk goed aan de intervallen zodat als er iemand een dagje niet komt niet meteen de hele trein vast loopt op die ene onderaannemer die toevallig ziek is of zijn spullen niet optijd binnen heeft. Soms heeft de interval natuurlijk ook te maken met een droogtijd oid maar volgens mij ben je daarvan al op de hoogte. Succes !

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 21:03
jacovn schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 20:33:
zal wellicht gelijkwaardig zijn als je de koolstof filters vervangt. Dat heb ik nooit gedaan, en ik woon hier nu jaar of 8x

Maar goed, vandaag de W man wat geholpen met de lucht wtw buizen.

[afbeelding]

Het pas allemaal net, had geen idee dat het zo'n gepuzel is.
De lucht buizen zijn wel van de beneden verdieping blauw en boven groen, maar die zie ik niet weer.
Na de foto nog dn32 geisoleerde voeding voor de vv erbij, rioolbuis 75mm voor de wasmachine en droger afvoer. Riool ontluchting erbij en een rond 75 voor de E instalateur naar de meterkast doorgezet. Die komt achter knieschot, altijd handig als er wat bij moet komen.
Hou je er ook rekening mee dat er nog beton in die vloer moet?

Stuur dit plaatje ook even naar je constructeur of vloeren leverancier. Waar die buizen zitten komt geen beton. Dat maakt het een behoorlijke sparing. Om nog eneige samenwerking tussen boven en onderlaag van beton te hebben zou de helft van de buizen eruit moeten.

Op de foto zie ik aan de onder en bovenzijde van de sparing een (erg kort) staafje liggen. Als dat raveelwapening voorstelt, dan is deze nu echt te kort, zou minimaal door moeten lopen tot waar de buizen weer een beetje uit elkaar gaan.
Waarom zijn er 2 buizen aan de onderzijde die alleen maar het gat lijken te kruisen, zonder dat ze iets toevoegen op dit drukke punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
MeTooPV schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 11:40:
[...]

Hou je er ook rekening mee dat er nog beton in die vloer moet?

Stuur dit plaatje ook even naar je constructeur of vloeren leverancier. Waar die buizen zitten komt geen beton. Dat maakt het een behoorlijke sparing. Om nog eneige samenwerking tussen boven en onderlaag van beton te hebben zou de helft van de buizen eruit moeten.

Op de foto zie ik aan de onder en bovenzijde van de sparing een (erg kort) staafje liggen. Als dat raveelwapening voorstelt, dan is deze nu echt te kort, zou minimaal door moeten lopen tot waar de buizen weer een beetje uit elkaar gaan.
Waarom zijn er 2 buizen aan de onderzijde die alleen maar het gat lijken te kruisen, zonder dat ze iets toevoegen op dit drukke punt?
Ze komen maandag het ijzerwerk weer in orde maken. Deze sparing is door de constructuur goedgekeurd.
Er liggen nog allemaal staven van 2 meter lang die er tussen door moeten.

De slangen kruizen niet, die moeten allemaal omhoog maar op de foto waren ze nog niet vastgezet. Dit is ongeveer 50 cm van de muur af. Ik neem aan dat de Staven daar tot aan toe lopen.

Edit: foto van instalateur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KIDR8Rv0qPVaX7gDLHBfRotT/medium.jpg

Dus hier moeten de dwars staven weer doorheen, en betonmatten ook omheen.

[ Voor 9% gewijzigd door jacovn op 11-05-2018 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Joris748 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:13:
[...]

Hoezo, 100% kierdicht is het ook weer niet, en balansventilatie kleppen ook niet potdicht. Door de onderdruk vanwege afzuigen komt door de resterende kieren en de balansventilaie gewoon weer lucht naar binnen, ook als de balansventilatie uit staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 11:48:
[...]

Ze komen maandag het ijzerwerk weer in orde maken. Deze sparing is door de constructuur goedgekeurd.
Er liggen nog allemaal staven van 2 meter lang die er tussen door moeten.

De slangen kruizen niet, die moeten allemaal omhoog maar op de foto waren ze nog niet vastgezet. Dit is ongeveer 50 cm van de muur af. Ik neem aan dat de Staven daar tot aan toe lopen.

Edit: foto van instalateur
[afbeelding]

Dus hier moeten de dwars staven weer doorheen, en betonmatten ook omheen.
Bij mij lagen meer kabels in de vloer. Is echt geen probleem.
LittleTycoon schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 12:46:
[...]

Hoezo, 100% kierdicht is het ook weer niet, en balansventilatie kleppen ook niet potdicht. Door de onderdruk vanwege afzuigen komt door de resterende kieren en de balansventilaie gewoon weer lucht naar binnen, ook als de balansventilatie uit staat
Ik heb niet kierdicht gebouwd, maar je merkt het echt als je geen roosters hebt. Deuren die je open doet zuigen echt lucht aan, dichtslaan lukt alleen " de goed kant op". Als je daar een dikke afzuigkap in aanzet zie je de gordijnen bewegen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
NDF82 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:35:
[...]

Te duur. Voor dat geld heb je een stalen, pivoterende deur. Alu zou veel goedkoper moeten zijn.

Voor onze stalen, pivoterende deur gaan we nu naar maatwerk. Onze onzichtbare kozijnen (die biedt Anydoors ook) komen nu van Xinnix.
Vandaag toch voor de anyway door gegaan taatsdeur zwart alu met kruisroede.
Ben op 2300 uitgekomen.
1.00 x 2.59

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

mistaoutlaw schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 14:23:
[...]

Vandaag toch voor de anyway door gegaan taatsdeur zwart alu met kruisroede.
Ben op 2300 uitgekomen.
1.00 x 2.59
Nice, ben benieuwd naar het resultaat (foto! :-).

Maatwerk komt bij ons op 1850 excl. BTW 100*270.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
NDF82 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 14:51:
[...]

Nice, ben benieuwd naar het resultaat (foto! :-).

Maatwerk komt bij ons op 1850 excl. BTW 100*270.
Dat ontloopt elkaar niet veel dan.
De 2300 is incl. Btw.
Levertijd is 3 maanden vanaf inmeten.
Inmeten kan pas eind juni... Dus gaat nog even duren.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

CrashOne schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:17:
Er zijn laatst professionele foto's gemaakt (we komen wellicht in een magazine), zal die ook posten zodra ik ze heb.
De foto's vandaag ontvangen, erg leuk om goede foto's van de keuken te hebben :)

Bij deze een selectie van de foto's (er zitten ook een aantal detail foto's bij, die zijn denk ik niet zo interessant om te delen):

Afbeeldingslocatie: http://uploads.metsander.nl/keuken/photo_4_compressed.jpg
Afbeeldingslocatie: http://uploads.metsander.nl/keuken/photo_6_compressed.jpg
Afbeeldingslocatie: http://uploads.metsander.nl/keuken/photo_8_compressed.jpg
Afbeeldingslocatie: http://uploads.metsander.nl/keuken/photo_9_compressed.jpg
Afbeeldingslocatie: http://uploads.metsander.nl/keuken/photo_24_compressed.jpg
Afbeeldingslocatie: http://uploads.metsander.nl/keuken/photo_26_compressed.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:42
@CrashOne Erg strak hoor!! De rest ziet er ook goed uit (vloer, plinten, aankleding), muren/plafond mooi strak. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijsv
  • Laatst online: 14-09 21:42
@CrashOne Ziet er erg goed uit! Mag ik vragen welke vloer je hebt liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Erg mooi @CrashOne _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Sturgeon22 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 14:48:
Wij hopen op korte termijn onze woning te verkopen en zullen dan naar verwachting (ruim) een jaar moeten overbruggen. Het aanbod van huurhuizen hier in de buurt is beperkt en duur. Nu zitten we te denken aan een tijdelijke woonunit op onze bouwplaats. Zijn er mensen die dit hebben gedaan en wat zijn de ervaringen hiermee?
Even een onderwerp oprakelen :)

Wij verhuizen over 4 weken naar een unit op het kavel. Onze dochter is 1,5 en mijn vrouw is nu 32 weken zwanger van de 2de.

De voordelen voor ons zijn dat we op de bouw zitten en daardoor verwachten meer zelf te kunnen doen (omdat het kan, niet omdat het financieel moet).

Voor een fatsoenlijke woonunit betaal je 2000-2500 euro per deel. Onze unit bestaat uit 6 delen (108 m2) en is van alle gemakken voorzien. Onder andere een CV op gas, een aantal airco-units en een goed uitgeruste keuken. We kunnen een stuk gras van ca 500 m2 met een omheining afzetten, zodat de kinderen veilig kunnen spelen. Het voelt dus niet als behelpen, wat vooral voor mijn vrouw belangrijk is.

Als we de unit tegen dezelfde prijs kunnen verkopen, verwacht ik dat het onder de streep zeker de helft goedkoper is dan huren.

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 13-05-2018 07:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistaoutlaw
CrashOne schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 21:13:
[...]

De foto's vandaag ontvangen, erg leuk om goede foto's van de keuken te hebben :)

Bij deze een selectie van de foto's (er zitten ook een aantal detail foto's bij, die zijn denk ik niet zo interessant om te delen):

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Picture perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Joris748 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 07:31:
[...]

Wij verhuizen over 4 weken naar een unit op het kavel. Onze dochter is 1,5 en mijn vrouw is nu 32 weken zwanger van de 2de.

De voordelen voor ons zijn dat we op de bouw zitten en daardoor verwachten meer zelf te kunnen doen (omdat het kan, niet omdat het financieel moet).

Voor een fatsoenlijke woonunit betaal je 2000-2500 euro per deel. Onze unit bestaat uit 6 delen (108 m2) en is van alle gemakken voorzien. Onder andere een CV op gas, een aantal airco-units en een goed uitgeruste keuken. We kunnen een stuk gras van ca 500 m2 met een omheining afzetten, zodat de kinderen veilig kunnen spelen. Het voelt dus niet als behelpen, wat vooral voor mijn vrouw belangrijk is.

Als we de unit tegen dezelfde prijs kunnen verkopen, verwacht ik dat het onder de streep zeker de helft goedkoper is dan huren.
Ben benieuwd hoe het je bevalt. Ik heb best wat units bekeken, ook van 100m2. Ze gaven me zonder uitzondering toch het gevoel dat het behelpen is. In de zomer bloedheet en in de winter steenkoud. Je zit altijd in de rotzooi van de bouw, geen privacy etc. Als je rekent dat je gas, water, riool en elektra aan moet laten leggen, waarvan gas alleen tijdelijk voor de unit. Was voor ons de berekening simpel, in de huidige woning was goedkoper en veel comfortabeler.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

mathijsv schreef op zondag 13 mei 2018 @ 01:26:
@CrashOne Ziet er erg goed uit! Mag ik vragen welke vloer je hebt liggen?
Visgraat eiken van 12x60cm met eiken ondervloer gelegd door http://www.roy.nl/visgraat-parket.html De vloer is beneden overal doorgelegd (behalve in de berging en bijkeuken, daar liggen tegels):

Afbeeldingslocatie: http://uploads.metsander.nl/photo_2_compressed.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Artbij schreef op zondag 13 mei 2018 @ 08:16:
[...]

Ben benieuwd hoe het je bevalt. Ik heb best wat units bekeken, ook van 100m2. Ze gaven me zonder uitzondering toch het gevoel dat het behelpen is. In de zomer bloedheet en in de winter steenkoud. Je zit altijd in de rotzooi van de bouw, geen privacy etc. Als je rekent dat je gas, water, riool en elektra aan moet laten leggen, waarvan gas alleen tijdelijk voor de unit. Was voor ons de berekening simpel, in de huidige woning was goedkoper en veel comfortabeler.
Kosten van elctriciteit, water en riool hebben we toch voor de bouwaansluiting. Voor gas hebben we een gastank. Rotzooi van de bouw valt mee, omdat we een groot kavel hebben. En we hebben achter op het kavel meer privacy dan in de tuin van het huis waar we nu wonen ;)

Tegen de kou hebben we centrale verwarming, tegen de warmte airco’s.

Wij kijken er naar uit om naar unit te verhuizen. Over een half jaar weet ik te vertellen hoe het bevalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Joris748 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 09:51:
[...]

Kosten van elctriciteit, water en riool hebben we toch voor de bouwaansluiting. Voor gas hebben we een gastank. Rotzooi van de bouw valt mee, omdat we een groot kavel hebben. En we hebben achter op het kavel meer privacy dan in de tuin van het huis waar we nu wonen ;)

Tegen de kou hebben we centrale verwarming, tegen de warmte airco’s.

Wij kijken er naar uit om naar unit te verhuizen. Over een half jaar weet ik te vertellen hoe het bevalt :)
Riool voor je bouwaansluiting? Meestal niet...

Maar daarbuiten, ik hoop over een tijdje je eerlijke ervaringen te horen. Zowel financieel als mbt het comfort. Ik heb zoals gezegd best veel onderzoek gedaan en bij een normale bouw is het niet comfortabel of financieel gunstig.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
Joris748 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 07:31:
[...]

Oef en jouw zwangere vrouw is hier volledig mee eens? 8)7 Ik zou er namelijk zelf niet aan moeten denken om met peuter en baby in die puinzooi en modder te moeten zitten, spelen is daar ook geen optie voor die kleine, of je moet alles echt goed beschermen.

Wij hebben nu bijna een jaar gehuurd en gaan met 7 weken verhuizen, 2x verhuizen naar een appartement en naar onze woning is ons prima bevallen tot nu. Qua huur betalen we voor 100m2 zo'n 1200 euro. En ik vind het persoonlijk fijn om niet op de bouwplaats te zijn, even weg van alles, want veel loopt goed,maar veel loopt ook minder soepel, en dan is even weg best prettig.

Werken jij en je partner ook? Het klussen met een baby in de buurt gaat dat? Of komt alles op jouw vrouw terecht?

Het zijn maar een paar dingen, waar jullie vast aan gedacht hebben, maar ik lees dat kosten niet het punt zijn, dan zou ik alles toch even heroverwegen. Succes in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Artbij schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:18:
[...]

Riool voor je bouwaansluiting? Meestal niet...

Maar daarbuiten, ik hoop over een tijdje je eerlijke ervaringen te horen. Zowel financieel als mbt het comfort. Ik heb zoals gezegd best veel onderzoek gedaan en bij een normale bouw is het niet comfortabel of financieel gunstig.
Het riool is al een paar maanden geleden aangelegd, als onderdeel van de bestemmingsplanwijziging. Misschien hebben we daar geluk bij gehad.

Ik ga zeker eerlijk terugkoppelen hoe wij het ervaren.
sanvv78 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:45:
[...]

Oef en jouw zwangere vrouw is hier volledig mee eens? 8)7 Ik zou er namelijk zelf niet aan moeten denken om met peuter en baby in die puinzooi en modder te moeten zitten, spelen is daar ook geen optie voor die kleine, of je moet alles echt goed beschermen.

Wij hebben nu bijna een jaar gehuurd en gaan met 7 weken verhuizen, 2x verhuizen naar een appartement en naar onze woning is ons prima bevallen tot nu. Qua huur betalen we voor 100m2 zo'n 1200 euro. En ik vind het persoonlijk fijn om niet op de bouwplaats te zijn, even weg van alles, want veel loopt goed,maar veel loopt ook minder soepel, en dan is even weg best prettig.

Werken jij en je partner ook? Het klussen met een baby in de buurt gaat dat? Of komt alles op jouw vrouw terecht?

Het zijn maar een paar dingen, waar jullie vast aan gedacht hebben, maar ik lees dat kosten niet het punt zijn, dan zou ik alles toch even heroverwegen. Succes in ieder geval.
De kosten spelen zeker mee in de overweging. Maar het is vooral een praktische overweging. Ik wil graag de bouw een beetje bij kan houden. Opruimen, dingen klaar zetten, kleine klusjes in overleg met de aannemer. Ik ga geen grote klussen doen of klussen die strak in de planning staan. De kinderen hebben prioriteit.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn vrouw staat er voor de volle 100% achter, het was ook haar idee. Timing is alleen ongelukkig. Normaal gesproken hadden we er al gezeten, maar de unit komt later dan afgesproken beschikbaar.

Pagina: 1 ... 49 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic