Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.620.786 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
CrashOne schreef op zondag 13 mei 2018 @ 08:30:
[...]

Visgraat eiken van 12x60cm met eiken ondervloer gelegd door http://www.roy.nl/visgraat-parket.html De vloer is beneden overal doorgelegd (behalve in de berging en bijkeuken, daar liggen tegels):

[afbeelding]
Wow! Wat een super dikke keuken, vloer en deuren. Lijkt dezelfde vloer als wij alleen jullie huis is een stuk groter :) Nog een foto van de gehele keuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 15:32
Het is eindelijk rond met de aannemer. Op 15 augustus beginnen we, een krap jaar na de bouwvergunning :o

Lag ook deels aan mezelf, ik wilde echt graag een kelder. De grond in Brabant is goed, maar onder mijn kavel net niet.
Ik moet gaan bouwen op mortel schroefpalen. Die beginnen dus op 15 augustus.
Wat een rit tot nu toe, en nu begint het pas :).

Een vraag voor mensen met een WTW, lucht je nog wel eens je huis door de ramen open te zetten?

Ik moet binnenkort gaan onderhandelen over de definitieve prijs voor de kunststof kozijnen. Ik kan waarschijnlijk wel een deal maken met de horren. Maar als je die uiteindelijk nooit nodig hebt...

w00t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:55
FireStarter schreef op maandag 14 mei 2018 @ 07:58:
[...]

Een vraag voor mensen met een WTW, lucht je nog wel eens je huis door de ramen open te zetten?

Ik moet binnenkort gaan onderhandelen over de definitieve prijs voor de kunststof kozijnen. Ik kan waarschijnlijk wel een deal maken met de horren. Maar als je die uiteindelijk nooit nodig hebt...
Hier WTW en ik lucht met dit weer dagelijks. Zeker als het warm is geweest is het lastig de warmte uit de woning te krijgen. Raampje open is dan toch wel lekker. Maar het is vooral zodat het sneller afkoelt dan dat ik behoefte heb aan schone lucht ofzo.

Overigens zitten wij nu aan de rand van het dorp en dat merk je wel aan het aantal beestjes... Die horren had ik graag gehad nu ;) .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:42
@Joris748 De buurman van m'n broer heeft ook met een woonunit (100m2) op de kavel gewoond voor een hele lange tijd (ik dacht bijna 2jr). Hun kavel is 1500/1600m2 en aan 2 kanten toegankelijk. Samen met zijn vader hebben ze als aannemer gefungeerd en ook aardig wat klussen zelf gedaan. Z'n kids waren toen een jaar of 2 en 4. Voor hem was het erg goed bevallen (voornamelijk voor het aansturen van de onderaannemers) :). Toentertijd een keer wezen kijken toen hun huis bijna af was, ook de woonunit gezien en was echt niet behelpen (anders hou je het geen 2jr vol).

Als de kavel zich ervoor leent zou ik het ook doen :).

[ Voor 3% gewijzigd door Road-runner83 op 14-05-2018 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Het is eindelijk rond met de aannemer. Op 15 augustus beginnen we, een krap jaar na de bouwvergunning :o

Lag ook deels aan mezelf, ik wilde echt graag een kelder. De grond in Brabant is goed, maar onder mijn kavel net niet.

Om je huis af te koelen in de zomer is het openen van alle ramen wel handig, voor de rest heb ik ze altijd dicht zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Wackmack schreef op zondag 13 mei 2018 @ 15:36:
[...]

Wow! Wat een super dikke keuken, vloer en deuren. Lijkt dezelfde vloer als wij alleen jullie huis is een stuk groter :) Nog een foto van de gehele keuken?
Een paar posts daarboven staan foto's van de hele keuken. Of had je andere in gedachten?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:44
@CrashOne Wat is de reden dat er foto's gemaakt worden? Het ziet er mooi uit, begrijp me niet verkeerd. Maar wel redelijk " VT-wonen: standaard" . Net als ons huis trouwens ;).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Artbij schreef op maandag 14 mei 2018 @ 09:58:
@CrashOne Wat is de reden dat er foto's gemaakt worden? Het ziet er mooi uit, begrijp me niet verkeerd. Maar wel redelijk " VT-wonen: standaard. Net als ons huis trouwens.
De keukenboer wil ze in een magazine/website opnemen. "VT wonen"-look (modern/trendy?) vind ik niet erg, al hebben wij wel wat luxere keuzes gemaakt qua materialen/merken.

De aannemer wilt ons huis ook op laten nemen in een magazine (maar mijn vrouw is te pietluttig en wilt eerst nog een aantal dingen opgelost/aangepakt/nieuw zien), blijkbaar is het een stijl die mensen erg aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
CrashOne schreef op maandag 14 mei 2018 @ 09:57:
[...]

Een paar posts daarboven staan foto's van de hele keuken. Of had je andere in gedachten?
Klopt idd, was benieuwd hoe lang je keuken door liep maar in je post er na zag ik het al, erg erg mooi :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Wij hebben inmiddels zo’n 3 jaar onze WTW in gebruik, en luchten vrijwel nooit het huis door, door ramen open te zetten. En dat terwijl we vroeger altijd me5 het raam open sliepen. Het is in drie jaar tijd nog geen 10 keer voorgekomen dat we s nachts het raam hebben moeten openen voor verkoeling.
WIj dachten dus ook vaak de ramen open te willen zetten, en hebben dus horren voor alle ramen. Beetje zonde 😁
Wat trouwens zeker hier in het bos de moeite waard is, is een degelijk filter, zeker ook als je hooikoorts hebt. En juist doordat je die WTW hebt, heb je de mogelijkheid alle lucht te filteren.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:14:
[...]

Wij hebben inmiddels zo’n 3 jaar onze WTW in gebruik, en luchten vrijwel nooit het huis door, door ramen open te zetten. En dat terwijl we vroeger altijd me5 het raam open sliepen. Het is in drie jaar tijd nog geen 10 keer voorgekomen dat we s nachts het raam hebben moeten openen voor verkoeling.
WIj dachten dus ook vaak de ramen open te willen zetten, en hebben dus horren voor alle ramen. Beetje zonde 😁
Wat trouwens zeker hier in het bos de moeite waard is, is een degelijk filter, zeker ook als je hooikoorts hebt. En juist doordat je die WTW hebt, heb je de mogelijkheid alle lucht te filteren.
Hoe stel je de WTW goed in? Bij mij bleef hij warme lucht blazen, ook tijdens de warme dagen vorige week.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Goh, je bedoelt voor de bypass? Ik meen dat ik daar twee temperatuurwaarden voor in moest stellen. Verder heb ik buiten de debielen niets bijzonders gedaan. Wel natuurlijk de juiste balans laten berekenen. Wij blazen frisse lucht in in de slaapkamers. Doe jij dat ook, of enkel 8n de nachthal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:52:
Goh, je bedoelt voor de bypass? Ik meen dat ik daar twee temperatuurwaarden voor in moest stellen. Verder heb ik buiten de debielen niets bijzonders gedaan. Wel natuurlijk de juiste balans laten berekenen. Wij blazen frisse lucht in in de slaapkamers. Doe jij dat ook, of enkel 8n de nachthal?
Blaas in op de slaapkamers. Afzuigen via badkamer.

Bypass moet toch gewoon aan boven een bepaalde temperatuur? Zodat de lucht niet door de warmtewisseling gaat?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Neenee.
De bypass moet actief worden als de binnentemperatuur bijvoorbeeld boven de 22C is, én de buitentemperatuur lager dan 20C.
Zolang het binnen koeler is dan buiten, koelt de afgezogen binnenlucht via de warmtewisselaar nog steeds de binnengezogen lucht, dus dan wil hè de bypass niet actief hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

Saven

Administrator

CrashOne schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 21:13:
[...]

De foto's vandaag ontvangen, erg leuk om goede foto's van de keuken te hebben :)

Bij deze een selectie van de foto's (er zitten ook een aantal detail foto's bij, die zijn denk ik niet zo interessant om te delen):

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Fokking dik ouwe _O_ , wel grappig. Bijna precies wat ik ook in mn hoofd heb. Maar dan een beetje anders.

Mis alleen nog een foto van de TV hoek?

En mag ik vragen waar je deze zwarte deur met glas (https://ic.tweakimg.net/c...2Fphoto_26_compressed.jpg) vandaan hebt en wat deze kostte? Ik kan niet echt veel vinden, of het kost me ruim 5k. Vind ik toch net iets te gortig voor een deurtje :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Dank!

Ik heb geen foto van de TV hoek, maar die is vrij basic: Alle apparatuur staat in de kast die via de gang te benaderen is. Via een infraroodverlenger worden alle signalen doorgezet naar deze kast (dat is eenzelfde deur als alle andere deuren in het huis). Je ziet dus alleen een TV. Verder hebben we Sonos Play:1's hangen (stopcontacten direct bij de bouw laten plaatsen), ipv 3 zoals in de keuken. De keuken kon die grotere speakers wel hebben, maar ik vond de 1 beter en mooier passen in de woonkamer. Daarnaast hebben we de bank die je ziet op de foto's op maat laten maken, we wilde graag een bank hebben waarin je in beide kanten kan zitten: Dan kijk je elkaar aan als je er met z'n twee inzit en praat én kan je de ene kant tuinzicht hebben, andere kant TV kijken door alleen anders te gaan zitten.

Die deuren zijn over het algemeen duur, maar Skygate biedt deze in een vast aantal maten goedkoper aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

Saven

Administrator

CrashOne schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:59:
Dank!

Ik heb geen foto van de TV hoek, maar die is vrij basic: Alle apparatuur staat in de kast die via de gang te benaderen is. Via een infraroodverlenger worden alle signalen doorgezet naar deze kast (dat is eenzelfde deur als alle andere deuren in het huis). Je ziet dus alleen een TV. Verder hebben we Sonos Play:1's hangen (stopcontacten direct bij de bouw laten plaatsen), ipv 3 zoals in de keuken. De keuken kon die grotere speakers wel hebben, maar ik vond de 1 beter en mooier passen in de woonkamer. Daarnaast hebben we de bank die je ziet op de foto's op maat laten maken, we wilde graag een bank hebben waarin je in beide kanten kan zitten: Dan kijk je elkaar aan als je er met z'n twee inzit en praat én kan je de ene kant tuinzicht hebben, andere kant TV kijken door alleen anders te gaan zitten.

Die deuren zijn over het algemeen duur, maar Skygate biedt deze in een vast aantal maten goedkoper aan.

Is de TV/bankhoek links van de elektrische haard geplaatst? Gewoon even voor de beeldvorming :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ja, is overigens een gashaard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 18:37
Ik ken genoeg mensen met een WTW (vanwege EPC) en een afzuigkap rechtstreeks naar buiten, nog nooit geen klachten over de afzuigkap gehoord.
Ik ga dit ook toepassen. In de keuken krijgt 1 raam een rooster met handmatige bediening, dit om een evt. disbalans in in- en afvoer te kunnen corrigeren (just in case).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:46
SjakieZulu schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:57:
[...]

Ik ga dit ook toepassen. In de keuken krijgt 1 raam een rooster met handmatige bediening, dit om een evt. disbalans in in- en afvoer te kunnen corrigeren (just in case).
Da's inderdaad nog een goeie, denk dat ik dat ook maar ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:11
Voor het geval je echt lucht/kierdicht bouwt lijkt me dat wel aan te bevelen.

Wij hebben er vanwege onze ventilatieroosters (Ventilatie type C) helemaal geen "last" van.

Het verbaast me trouwens hoe "koel" ons huis blijft tot nu toe. Keuken kruipt eind van de dag tegen de 22 graden aan, en woonkamer blijft keurig iets onder de 21 (20,8 om precies te zijn).

Wel doen we de screens op oost/zuid goed dicht als ze een hele dag zon voorspellen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
Even een vraagje aan de mensen die al een opgeleverd huis hebben :-). Wat hebben jullie de aannemer of projectleider nog gegeven bij oplevering als waardering ? Tijdens de bouw zijn alle onderaannemers redelijk vertroeteld met koffie, fris, koek, drop etc. En de badkamer meneer die een aparte partij is heeft een flopje met wat extra's gekregen, maar wat met de rest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:24
sanvv78 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:41:
Even een vraagje aan de mensen die al een opgeleverd huis hebben :-). Wat hebben jullie de aannemer of projectleider nog gegeven bij oplevering als waardering ? Tijdens de bouw zijn alle onderaannemers redelijk vertroeteld met koffie, fris, koek, drop etc. En de badkamer meneer die een aparte partij is heeft een flopje met wat extra's gekregen, maar wat met de rest?
Tsjah, af en toe als ik op de bouw aanwezig ben nemen we wel eens wat mee. Nu tijdens het warme weer wat ijs.

Maar ik vind het persoonlijk te ver gaan als je ook nog envelopjes met extra's gaat geven. Uiteindelijk heb je toch een tarief afgesproken wat in principe ruim zat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
Dat envelopje was meer omdat die man op zaterdag gewoon aan het werk was, en zo ontzettend netjes alles besprak en heeft gewerkt dat hij daar best even een drankj ergens op kon drinken vonden wij.

Wat de aannemer betreft komt er ook geen envelopje, het is meer de mannen als opzichter, projectleider etc. die even op de bouw zijn, maar achter de schermen wel veel regelen wat je die voor leuks/lekkers nog kan geven als bedankje. Ik bedoel als iets goed verlopen is mag je toch ook wel een blijk van waardering geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:08

The Legend

*Plop*

Tja, doe je dat ook bij de fietsenmaker of in het ziekenhuis? :p

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
@Grolsch daar kom ik vaker dan dat ik een huis laat bouwen ;-). Maar blijkbaar ben ik hier een vreemde in haha. Kraamhulp kreeg na een week kramen ook wat leuks mee als bedankje, tja was toch ook haar werk zou je kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:08

The Legend

*Plop*

Nee ik snap het wel, maar ik heb me iig beperkt tot de bouwvakkers. En dan ook geen extra geld maar af en toe een krat bier.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Gedurende de bouw heb ik met de kerst de aannemer en de vaste bouwvakkers / timmermannen een kerstpakketje gegeven.

Gedurende de bouw heb ik gezorgd voor voldoende Grolsch en af en toe wat lekkers.

Na afloop van de bouw hebben we een feest(je) georganiseerd inclusief alle hapjes en drankjes en drankjes en drankjes voor iedereen die bij de bouw betrokken is geweest.

Na afloop heb ik gewoon de facturen betaald conform afspraak, want het blijft natuurlijk wel een zakelijke overeenkomst. Ik zie niet in waarom je iemand moet "belonen" als hij gewoon zijn afspraken nakomt :?

@sanvv78 Ik snap nog ff niet waarom je mij tagged :? Of wilde je het merk @Grolsch aanhalen :? :+

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 14-05-2018 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
Aha, daarom zijn ze er bij ons niet, ze worden elders beter vertroeteld ;).

Bij jullie dus ook bijna oplever klaar, of moet het voegen nog afgerond worden? Ik vermoed dat wij dezelfde badkamermensen aan het werk hebben gehad, of ze doen het bedrijfsbreed erg goed.
Ik had ook met de stukadoor die bij ons de begane grond heeft gedaan het gevoel dat wij het erg getroffen hebben met hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanvv78
Grolsch schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:45:
Gedurende de bouw heb ik met de kerst de aannemer en de vaste bouwvakkers / timmermannen een kerstpakketje gegeven.

Gedurende de bouw heb ik gezorgd voor voldoende Grolsch en af en toe wat lekkers.

Na afloop van de bouw hebben we een feest(je) georganiseerd inclusief alle hapjes en drankjes en drankjes en drankjes voor iedereen die bij de bouw betrokken is geweest.

Na afloop heb ik gewoon de facturen betaald conform afspraak, want het blijft natuurlijk wel een zakelijke overeenkomst. Ik zie niet in waarom je iemand moet "belonen" als hij gewoon zijn afspraken nakomt :?

@sanvv78 Ik snap nog ff niet waarom je mij tagged :? Of wilde je het merk @Grolsch aanhalen :? :+
Oeps, denk automatisme door die flesjes Grolsch ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanvv78
Even een kleine aanvulling, ik bedoel ook niet in geld, maar in flesje wijn oid. @Grolsch (Nu wel een goede tag) in feite heb je ze ook bedankt dmv die borrel. Zoiets bedoel ik meer. Al is onze locatie wat uit de richting van de aannemer, dus een borrel zal niet echt iets zijn ivm reistijden etc.

@DrogeR Bij ons kwam Martin voor de badkamers en John (van Datema stukadoors) heeft bij ons gestuct. Zeer fijne mensen om over de vloer te hebben. Bij ons zijn ze nu halverwege het voegen, en vanmorgen de vooroplevering gehad, ws woensdag de 23e oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
Ik heb onderstaand deurendilemma:

In ons huis kiezen we voor vlakke deuren, oftewel boarddeuren. Nu was mijn eerste gedachte om alle deuren volspaan te nemen. Maar mijn timmerman geeft aan dat dat lichtelijk overdreven is. Honingraat deuren voldoen volgens hem ook meer dan prima.

Zelf wil ik in ieder geval de wc's als volspaan deuren nemen. Maar twijfel over de slaapkamers.

Wat hebben jullie gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wij hebben voor alle deuren tubespaan gekozen. Voelt net iets steviger aan en ik hoop ook op iets minder geluid dat door de deur gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Reductie op mijn laatste factuur omdat aannemer toch niet onder zijn contractuele afspraken uitkwam 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
s138 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:37:

In ons huis kiezen we voor vlakke deuren, oftewel boarddeuren. Nu was mijn eerste gedachte om alle deuren volspaan te nemen. Maar mijn timmerman geeft aan dat dat lichtelijk overdreven is. Honingraat deuren voldoen volgens hem ook meer dan prima.

Zelf wil ik in ieder geval de wc's als volspaan deuren nemen. Maar twijfel over de slaapkamers.

Alles volspaan. "voelt" beter en isoleert geluid beter. Scheelt bijna niks qua kosten ook trouwens

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
s138 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:37:

Wij hebben op onze bovenverdieping ook gekozen voor volspaan, net wat zwaarder, die honinggraat deuren voelen net aan als karton. Prijsverschil is ook minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Prijs gerelateerd vraagje.
Ik heb een aantal tuinmannen / hoveniers gesproken.
Slechts van 1 partij nog maar een offerte, geen detail specificatie dus slecht te vergelijken.

Nu heb ik een andere partij gesproken waar ik een goed gevoel bij kreeg.
Heb ook een tuin gezien van zijn hand, super strak.
Hij heeft mij een uurloon voorgelegd van 30 euro ex btw.
Is dat een redelijk tarief?
Uiteraard wil ik zijn uren en materiaal gespecificeerd hebben voordat ik ja zeg.
Maar het gaat me even om het uurloon.

[ Voor 5% gewijzigd door mistaoutlaw op 14-05-2018 21:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
@mistaoutlaw dat is spotgoedkoop als dat 1. op papier (wit) is, en 2. Nederlandse werknemers betreft.
Als het een vakman is direct reserveren :)

Eigenlijk kan een ZZP'er niet voor 30 euro per uur werken als hij zichzelf netjes wil verzekeren, aan pensioen opbouw wil doen, en zich aan alle regeltjes wil houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:39
@mistaoutlaw
Als uurloon laag is dan zal hij zijn winst wel halen uit de planten en dergelijke?
Verder weet ik van een hovenier dat hij 6 dagen per week werkt incl. de avonden. Dus er is nu weinig tijd voor offertes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

30€/uur is inderdaad aan de lage kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
@Rtificial @saveljos @Grolsch thanks.
Het is een NL bedrijf met 2 NL medewerkers.
Gaat om wit dus 36.30 per uur.
Maar ook dat lijkt mij een mooi bedrag.
Ik mag zelf materiaal aanleveren ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Das heel weinig. De meesten die dat soort bedragen rekenen sturen geen factuur ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
@mistaoutlaw is een laag bedrag inderdaad.

Ik heb ervoor gekozen de hele tuin zelf te doen. Het is wel leuk om naar buiten te kijken en je eigen werk te zien.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
@mistaoutlaw als die tuinmannen ook nog tijd hebben direct vastleggen, goedkoper ga je het op papier niet krijgen.

Gelukkig heb ik een "handige" kennis die mij helpt voor een gepaste onkostenvergoeding :P

Meestal doen we het samen als ik tijd heb. Hij weet wat hij doet en heeft verstand van tuinieren, en ik heb 2 armen en kan dan mooi het "domme" werk doen :+

Het komt ook wel eens voor dat hij alleen (of met een maatje van hem) e.e.a. doet, het ontbreekt mij vaak aan tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Grolsch schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:35:
@mistaoutlaw dat is spotgoedkoop als dat 1. op papier (wit) is, en 2. Nederlandse werknemers betreft.
Als het een vakman is direct reserveren :)

Eigenlijk kan een ZZP'er niet voor 30 euro per uur werken als hij zichzelf netjes wil verzekeren, aan pensioen opbouw wil doen, en zich aan alle regeltjes wil houden.
Vertel dit direct aan mij ln vrouw die pedicure is, kan ze gelijk haar tarieven met 30% omhoog gooien. Schip met goud gaat eindelijk binnenlopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
LittleTycoon schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:05:
[...]

Vertel dit direct aan mij ln vrouw die pedicure is, kan ze gelijk haar tarieven met 30% omhoog gooien. Schip met goud gaat eindelijk binnenlopen
Ik hoor het al, jij werkt niet meer vanwege de hoge inkomsten van je vrouw :+

Als je kostwinner bent, jezelf wil verzekeren en aan pensioenopbouw wilt doen kom je niet weg met € 30,00 per uur naar mijn mening, of je moet tevreden zijn met weinig, of heel veel uren draaien 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Helemaal mee eens. Als hoofdkostwinner is dat inderdaad niet haalbaar met 30€/uur. Naja, alles kan. Maar dan moet je voltijd werk hebben. Dus hoe je dan bijvoorbeeld acquisitie doet snap ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:22:
[...]

Ik hoor het al, jij werkt niet meer vanwege de hoge inkomsten van je vrouw :+

Als je kostwinner bent, jezelf wil verzekeren en aan pensioenopbouw wilt doen kom je niet weg met € 30,00 per uur naar mijn mening, of je moet tevreden zijn met weinig, of heel veel uren draaien 8)
Zeker niet als die ZZP-er ook nog gereedschap mee moet nemen en een beroep heeft waarin een bedrijfsongeval wat vaker voorkomt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:50

Daniel

Kapitein NCC-1701
Wij hebben de eerste offerte van de aannemer binnen, en dat valt niet bepaald mee. Het komt uit op bijna 1000 euro per m3 en dat is nogal fors meer dan we hadden ingeschat, we rekenden met zo'n 650 euro per m3 :X Dat wordt vrij heftig schrappen, hopelijk lukt het om e.e.a. nog significant omlaag te brengen zonder daadwerkelijk aan het basisontwerp zelf te moeten gaan sleutelen.

Offertes van de overige twee aannemers duren overigens nog tot juni vanwege de gekte, maar volgens mijn bouwbegeleider is de kans dat die lager uitvallen vrij klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

€1000 per m3 :X

Wat zit daar allemaal in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Daniel schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:23:
Wij hebben de eerste offerte van de aannemer binnen, en dat valt niet bepaald mee. Het komt uit op bijna 1000 euro per m3 en dat is nogal fors meer dan we hadden ingeschat, we rekenden met zo'n 650 euro per m3 :X Dat wordt vrij heftig schrappen, hopelijk lukt het om e.e.a. nog significant omlaag te brengen zonder daadwerkelijk aan het basisontwerp zelf te moeten gaan sleutelen.

Offertes van de overige twee aannemers duren overigens nog tot juni vanwege de gekte, maar volgens mijn bouwbegeleider is de kans dat die lager uitvallen vrij klein.
Oei....heb je muren van goud? Wat voor huis bouw je voor 1000,- per m3? 650 is al erg hoog en1000 helemaal. En zijn dit puur de bouwkosten? Of reken je de grond ook mee?

Ik had ook 3 aannemers gevraagd, een was significant duurder dan de rest. Wellicht heb jij hetzelfde "geluk".

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 15-05-2018 10:40 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
€ 1000,00 per m3 is absurd hoog, dus je hebt absurde wensen of de prijs is niet helemaal lekker, of je telt alle kosten inclusief grond etc mee :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Nee is zonder grond. De offerte voor het huis zelf is 735k waar wij rekenden op max een ton of 5. Daar zit dan wel sanitair in, maar geen leges, geen keuken, geen vloeren, geen stoffering, geen tuin. Dus er komt dan nog steeds een berg kosten bij. Met 600-650 euro per m3 zaten we naar ons gevoel al aardig aan de bovenkant, het is redelijk verbijsterend dat een aannemer dan nog eens de helft hoger uitkomt.

Op zich is het een fors huis van 240 m2 maar het is maar twee verdiepingen, daardoor is de inhoud met zo'n 750 kuub relatief gering. Er gaat veel materiaal in, maar dan nog. De post voor metselwerk is 100k. Kozijnen 80k. Installaties ook zo'n bedrag. De afwerking is op zich wel hoogwaardig (alu kozijnen etc), maar ook weer niet het duurste van het duurste. Er zal zeker twee ton af moeten en liever meer. Totale projectkosten lopen anders richting het miljoen en dat is het me gewoon niet waard. Dan trek ik er liever de stekker uit.

Of ik ga naar Allure of zo'n tent, kwak er voor 350k een huis op en zet dan een te koop bord in de tuin (er is geen antispeculatiebeding)

[ Voor 16% gewijzigd door Daniel op 15-05-2018 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Daniel schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:12:
Nee is zonder grond. De offerte voor het huis zelf is 735k waar wij rekenden op max een ton of 5. Daar zit dan wel sanitair in, maar geen leges, geen keuken, geen vloeren, geen stoffering, geen tuin. Dus er komt dan nog steeds een berg kosten bij. Met 600-650 euro per m3 zaten we naar ons gevoel al aardig aan de bovenkant, het is redelijk verbijsterend dat een aannemer dan nog eens de helft hoger uitkomt.

Op zich is het een fors huis van 240 m2 maar het is maar twee verdiepingen, daardoor is de inhoud met zo'n 750 kuub relatief gering. Er gaat veel materiaal in, maar dan nog. De post voor metselwerk is 100k. Kozijnen 80k. Installaties ook zo'n bedrag. De afwerking is op zich wel hoogwaardig (alu kozijnen etc), maar ook weer niet het duurste van het duurste. Er zal zeker twee ton af moeten en liever meer. Totale projectkosten lopen anders richting het miljoen en dat is het me gewoon niet waard. Dan trek ik er liever de stekker uit.

Of ik ga naar Allure of zo'n tent, kwak er voor 350k een huis op en zet dan een te koop bord in de tuin (er is geen antispeculatiebeding)
Klinkt als: "we hebben geen tijd om dit project uit te voeren." 1000 euro/m3 is absurd.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 18:37
@Daniel: zo uit je verhaal lees ik niets wat een 1000 EUR/m3 rechtvaardigt. Zoals @Joris748 al schreef heeft de aannemer waarschijnlijk geen tijd/zin om het project uit te voeren, of de winst op het project moet heeeeeeel hoog zijn. Adviseer toch de 2 andere offertes af te wachten ...

Kan het zijn dat je wat luxere zaken hebt uitgekozen? Denk aan: stalen taatsdeuren door heel het huis, aardwarmtepomp, luxe badkamer van 50k, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

€100K metselwerk. Daar kan je ~685m2 voor laten metselen, inclusief nette voeg. Aangezien je ook een flinks post aan kozijnen hebt, kan je onmogelijk zoveel metselwerk hebben (een blok van 10x12x6 zonder ramen is maar 264m2). Een nette steen kost €500 per 1000, er gaan ~78 stenen in een m2, dus je hebt maximaal 20.592 stenen nodig, wat neerkomt op €10.296 aan stenen. Totaal zou het metselwerk, voegen en de stenen dus maximaal €38.544 moeten kosten. Laat het €10k meer zijn, dan zit je nog niet op de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
CrashOne schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:27:
€100K metselwerk. Daar kan je ~685m2 voor laten metselen, inclusief nette voeg. Aangezien je ook een flinks post aan kozijnen hebt, kan je onmogelijk zoveel metselwerk hebben (een blok van 10x12x6 zonder ramen is maar 264m2). Een nette steen kost €500 per 1000, er gaan ~78 stenen in een m2, dus je hebt maximaal 20.592 stenen nodig, wat neerkomt op €10.296 aan stenen. Totaal zou het metselwerk, voegen en de stenen dus maximaal €38.544 moeten kosten. Laat het €10k meer zijn, dan zit je nog niet op de helft.
Die ton is wel inclusief 450 m2 binnnenwanden. Alleen buitenmuren (325 m2) + voegen is bijna 60k ex btw, ex isolatie. Is bijna 200 euro per meter. Buitenmuren inclusief metselwerk onder peil + isolatie komt op 130.000 euro incl. btw maar zonder winst/risico. 't is veel materiaal maar jezus.

We hebben nog een redelijk schappelijk geprijsde steen uitgezocht ook, 350 euro per 1000.
SjakieZulu schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:26:
@Daniel: zo uit je verhaal lees ik niets wat een 1000 EUR/m3 rechtvaardigt. Zoals @Joris748 al schreef heeft de aannemer waarschijnlijk geen tijd/zin om het project uit te voeren, of de winst op het project moet heeeeeeel hoog zijn. Adviseer toch de 2 andere offertes af te wachten ...

Kan het zijn dat je wat luxere zaken hebt uitgekozen? Denk aan: stalen taatsdeuren door heel het huis, aardwarmtepomp, luxe badkamer van 50k, etc.
Nee. Gewoon L/W-warmtepomp. Badkamerstelpost is 16k (ex installatie). Er zitten wel een paar stalen deuren in maar niet veel (2 deuren, 1 raam, 1 wandje) Winst/risico-opslag is een schappelijke 5%.

Enige wat wel serieus duur is - en dat weet ik - zijn de alu kozijnen, hoewel ook daar een post van 63 mille ex me knap tegenvalt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• firestarz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 16:08
Na lange tijd van mij ook weer een update. Ik bouw een woning met sustainerhomes modules.
Vergunningen zijn rond, sondering en inmeting zijn geweest, en in de fabriek zijn ze al hard aan het bouwen :P

Wat vooral opviel aan het hele traject tot nu toe is dat het echt een startup is met de daarbij behoorde hikjes in vooral de informatie voorziening, ze weten soms niet wat ze willen, maken veel wijzigingen in de systemen, etc.

Maar we wisten waar we aan begonnen zijn en het scheelt nog steeds best wat geld ten opzichte van normale bouw. Daar krijgen we dan een luchtdicht huis, wtw, warmtepomp(w/l met koeling en wandverwarming) en 10kw aan zonnepanelen voor terug.

sustainer homes unit voor aanzichtsustainer homes unit zei aanzicht

Dit zijn de kale units, hier komen dan nog wanden op de juiste plekken in en de verdere afwerking, ook word t de buitenkant al geplaatst (rockpanel). Eind mei wordt er geheid en de planning is om 2 weken later het huis te plaatsen, dus het schiet al aardig op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Daniel schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:03:
[...]

Die ton is wel inclusief 450 m2 binnnenwanden. Alleen buitenmuren (325 m2) + voegen is bijna 60k ex btw, ex isolatie. Is bijna 200 euro per meter. Buitenmuren inclusief metselwerk onder peil + isolatie komt op 130.000 euro incl. btw maar zonder winst/risico. 't is veel materiaal maar jezus.

We hebben nog een redelijk schappelijk geprijsde steen uitgezocht ook, 350 euro per 1000.
.
Wij bouwen nu en ik heb in de begroting voor de buitenmuur staan:
inclusief steen a €300 per 1000 stuks a €100.75 per m2. Dat is mortel en voegen en werk inclusief.

Binnenmuren met isolatie en lateien en dingen die erbij horen is €51k voor 475 m2

Met 226 m2 buitenmuur kom ik dan samen met binnenmuren rond de €73000 uit

134 m2 ribcasette vloer en 215 m2 breedplaatvloer voor €30k

Dit is dan een prijs uit 2e kwartaal 2017.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
jacovn schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:21:
[...]
.
Wij bouwen nu en ik heb in de begroting voor de buitenmuur staan:
inclusief steen a €300 per 1000 stuks a €100.75 per m2. Dat is mortel en voegen en werk inclusief.

Binnenmuren met isolatie en lateien en dingen die erbij horen is €51k voor 475 m2

Met 226 m2 buitenmuur kom ik dan samen met binnenmuren rond de €73000 uit

134 m2 ribcasette vloer en 215 m2 breedplaatvloer voor €30k

Dit is dan een prijs uit 2e kwartaal 2017.
Neem aan ex btw. Als ik mijn offerte doorreken naar jouw oppervlakte (binnenmuren zijn vergelijkbaar, buitenmuur heb ik 100 m2 meer) kom ik op een ton. Da's de helft duurder. Zit voor een deel is prijspeil, maar heb wel het idee dat hier ook vrij royaal gerekend wordt.

155 m2 BG vloer en 116 m2 verdiepingsvloer komt op 34.500 bij mij.

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel op 15-05-2018 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Daniel schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:05:
[...]

Neem aan ex btw. Als ik mijn offerte doorreken naar jouw oppervlakte (binnenmuren zijn vergelijkbaar, buitenmuur heb ik 100 m2 meer) kom ik op een ton. Da's de helft duurder. Zit voor een deel is prijspeil, maar heb wel het idee dat hier ook vrij royaal gerekend wordt.

155 m2 BG vloer en 116 m2 verdiepingsvloer komt op 34.500 bij mij.
Alles is ex btw inderdaad bij de door mij genoemde prijzen.

Overigens is breedplaat wel wat duurder dan kanaalplaat vloer.

En over die breedplaat vloer gesproken, er is beton op 2 hoog gegoten vanmorgen. Komende week kap erop begreep ik.

Nog een foto van de uitsparing met betonmatten en extra ijzerwerk
Vloer 2 hoog met izer

En de buurman heeft weer een foto gemaakt:
Beton 2 hoog

[ Voor 39% gewijzigd door jacovn op 16-05-2018 06:32 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Heeft iemand hier trouwens nog mee te schaften: https://www.volkskrant.nl...voor-problemen-~b3136178/

Was mij helemaal ontgaan dat voor vergunningen die worden verleend na 1-7 je geen gasaansluiting meer mag opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Gelukkig gaat het ons niet aan (wij waren toch al overstag voor de warmtepomp), maar dit is onbehoorlijk bestuur. Zeker ook omdat het argument (Groningen) niet klopt, want aardgas kun je prima importeren.
Hopelijk kan de eerste kamer deze idioterie stoppen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Daniel schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:19:
Heeft iemand hier trouwens nog mee te schaften: https://www.volkskrant.nl...voor-problemen-~b3136178/

Was mij helemaal ontgaan dat voor vergunningen die worden verleend na 1-7 je geen gasaansluiting meer mag opnemen.
Bij ons in de straat zijn er nog een paar kavels die gebouwd moeten worden. Maar als je al een bouwvergunning hebt gekregen is het geen issue lees ik.

Verder moeten de bouwers niet klagen maar innoveren. In 2020 hadden ze toch al (bijna) niet meer met een CV ketel aan bouwbesluit kunnen voldoen.

Iets beter isoleren, overal LTV vloerverwarming, anders ventileren en een Warmtepomp. Zo moeilijk is het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Daniel schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:03:
[...]

[...]
Ik zou een extra ronde aannemers doen, dit is absurd. Bijna 3 maal zoveel per kuub als ik had mei 2016. Dan heb ik 840m3. Zoals anderen zeggen, aannemer heeft geen zin. Ook die Alu kozijnen, zat indertijd op 34K ex voor 88m2 triple glas, 20 kozijnen

Nee. Gewoon L/W-warmtepomp. Badkamerstelpost is 16k (ex installatie). Er zitten wel een paar stalen deuren in maar niet veel (2 deuren, 1 raam, 1 wandje) Winst/risico-opslag is een schappelijke 5%.

Enige wat wel serieus duur is - en dat weet ik - zijn de alu kozijnen, hoewel ook daar een post van 63 mille ex me knap tegenvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hier komen we uit op €300 per m3 ex btw voor ruwbouw incl binnen muren, binnentimmerwerk/binnendeuren maar excl. installaties, losse garage etc. Het gaat wel om een twee-onder-een-kap (woonhuis is 650m3). Het is echter geen gespiegelde tweekapper dus redelijk vergelijkbaar (ik gok dat het qua bouw max 30k scheelt t.o.v. een vrijstaande). In de woning zitten veel (houten)kozijnen, verschillende dakkapellen etc. dus ook niet de goedkoopste bouw

€1000 per m3 klinkt als een absurd bedrag echter valt het niet mee om uberhaupt een prijs te krijgen. Bij ons hebben we maar twee prijzen gekregen van de 13 aanvragen, gelukkig waren beide binnen budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
jacovn schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:31:
[...]
Verder moeten de bouwers niet klagen maar innoveren. In 2020 hadden ze toch al (bijna) niet meer met een CV ketel aan bouwbesluit kunnen voldoen.

Iets beter isoleren, overal LTV vloerverwarming, anders ventileren en een Warmtepomp. Zo moeilijk is het ook niet.
Da's makkelijk gezegd, maar daar zit natuurlijk wel een prijskaartje aan. Als je nu in de ontwerp fase zit en vanwege de kosten nog voor gas had gekozen, komt dit natuurlijk best hard aan. Dan heb ik het vooral over particuliere opdrachtgevers overigens, cooperaties en projectontwikkelaars heb ik veel minder medelijden mee.

Ik ben in ieder geval blij dat we vanaf het begin voor gasloos hebben gekozen. Alleen hopen dat we geen last gaan krijgen van tekorten aan menskracht of kennis bij de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
anboni schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:15:
[...]

Da's makkelijk gezegd, maar daar zit natuurlijk wel een prijskaartje aan. Als je nu in de ontwerp fase zit en vanwege de kosten nog voor gas had gekozen, komt dit natuurlijk best hard aan. Dan heb ik het vooral over particuliere opdrachtgevers overigens, cooperaties en projectontwikkelaars heb ik veel minder medelijden mee.

Ik ben in ieder geval blij dat we vanaf het begin voor gasloos hebben gekozen. Alleen hopen dat we geen last gaan krijgen van tekorten aan menskracht of kennis bij de installateur.
Als het als wettelijke maatregel genomen wordt heb je geen keus.

Het is net zo lullig als je een auto wilt kopen en de BTW wordt 1% hoger of de bpm CO2 grens schuift weer op en je betaalt xxxx erbij in nieuw jaar.

Maar inderdaad 10K Euro erbij is minder leuk als je dat niet meegerekend had. Dan maar wat opties laten vallen of zo, geen keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Blueone schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:14:
Hier komen we uit op €300 per m3 ex btw voor ruwbouw incl binnen muren, binnentimmerwerk/binnendeuren maar excl. installaties, losse garage etc. Het gaat wel om een twee-onder-een-kap (woonhuis is 650m3). Het is echter geen gespiegelde tweekapper dus redelijk vergelijkbaar (ik gok dat het qua bouw max 30k scheelt t.o.v. een vrijstaande). In de woning zitten veel (houten)kozijnen, verschillende dakkapellen etc. dus ook niet de goedkoopste bouw

€1000 per m3 klinkt als een absurd bedrag echter valt het nee mee om uberhaupt een prijs te krijgen. Bij ons hebben we maar twee prijzen gekregen van de 13 aanvragen, gelukkig waren beide binnen budget.
Ja, i know. Wij hebben vier aannemers aangeschreven (eerst gechecked of ze wel wilden/konden) en daarvan heeft tot nu toe eentje een prijs opgeleverd binnen de deadline. De anderen hebben een maand extra nodig - minimaal. Ik heb het idee dat de problematiek ook weer zit bij de onderaannemers en toeleveranciers.

Wij zullen hard moeten gaan bezuinigen in het ontwerp. Qua ontwerp wil ik wel binnen de bestaande vergunning kunnen blijven, als we alles opnieuw moeten doen kost dat nog veel meer. De gemeente Hilversum kent maar een teruggave van 25% van de leges als je geen gebruik maakt van een vergunning, dus dat is ook alweer 10k down the drain.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Daniel schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:30:
[...]

Ja, i know. Wij hebben vier aannemers aangeschreven (eerst gechecked of ze wel wilden/konden) en daarvan heeft tot nu toe eentje een prijs opgeleverd binnen de deadline. De anderen hebben een maand extra nodig - minimaal. Ik heb het idee dat de problematiek ook weer zit bij de onderaannemers en toeleveranciers.

Wij zullen hard moeten gaan bezuinigen in het ontwerp. Qua ontwerp wil ik wel binnen de bestaande vergunning kunnen blijven, als we alles opnieuw moeten doen kost dat nog veel meer. De gemeente Hilversum kent maar een teruggave van 25% van de leges als je geen gebruik maakt van een vergunning, dus dat is ook alweer 10k down the drain.
Kun je eens een tekening posten? Ik denk dat je je veel te druk maakt. Die prijs kan niet reel zijn namelijk. Wacht eerst de andere offertes maar af.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• xminator
Nu ben ik ook benieuwd naar de tekeningen. Echter het zou mij niet verbazen als de prijzen voor een iets luxere woning al richting de 700/800 euro m3 oid gaan.

Een korte update / fotodump vanuit mijn kant. Binnen zijn de afgelopen week de dekvloeren gestort (obv. de berichten van laatst ook foto's met de afwerking tegen de muren aan en tegen de schuifdeur. Nu zijn ze bezig met het afwerken van de binnenkant om daarna te starten aan de buitenkant.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/EiZKybe.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/W1hpj2G.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z0LubRI.jpg?1
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/MMTrYLf.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/Z2XiZca.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/0qnif76.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lUVPf3K.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
xminator schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:43:
Nu ben ik ook benieuwd naar de tekeningen. Echter het zou mij niet verbazen als de prijzen voor een iets luxere woning al richting de 700/800 euro m3 oid gaan.
Onze woning wordt, naar ik me heb laten vertellen :P, vrij luxe uitgevoerd en wij zitten net boven E500/m3. Da's exclusief grond, exclusief keuken, maar inclusief sanitair en installaties (WWWP, WTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Die van mij is ook luxe en ik zit onder de 400 incl btw.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Artbij schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:15:
[...]

Kun je eens een tekening posten? Ik denk dat je je veel te druk maakt. Die prijs kan niet reel zijn namelijk. Wacht eerst de andere offertes maar af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UnD7wC72jmVFa7pOE69gGzTj/medium.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pj3bSNMgb7X9Wl8sBBAIgIEH/medium.png

Lekker grote plaatjes :P Zijn later nog wel wat kleine dingen veranderd maar niks echt groots. Totale offerte was 735k incl. btw, winst/risicco en bouwplaatskosten. Het is min of meer een bakstenen vierkant, dak is bitumen, er hoeft niet geheid te worden. Ramen zijn wel heftig (veel en aluminium, en die shedramen in het dak zijn ook niet cheap) maar voor de rest is het volgens mij allemaal best wel te overzien.

Wat ik wil vermijden is dat ik nu het hele huis uit ga kleden om het maar binnen budget te passen. Dan betaal ik m'n oorspronkelijk max budget voor een minder goed huis, omdat zo'n aannemer de hemel vraagt. Dan idd liever naar een volumebouwer (wel hoop ontwerpkosten down the drain maar soit) en goed afwerken. Ben niet getrouwd met dit ontwerp. We gaan de andere voorstellen nog maar afwachten, ben benieuwd of deze inderdaad zwaar overvraagt.

Ter referentie, we zijn destijds ook bij Brummelhuis geweest, die offerte (voor een heel ander type huis, dat wel) van 970 m3 en 230 m2 GBO (ex bijkeuken/berging) was 415k all in. Was natuurlijk wel prijspeil 2017 maar laat dan nu 10% meer zijn (wel zonde geld natuurlijk), dan is het nog wel te behappen.

[ Voor 53% gewijzigd door Daniel op 16-05-2018 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
anboni schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:10:
[...]

Onze woning wordt, naar ik me heb laten vertellen :P, vrij luxe uitgevoerd en wij zitten net boven E500/m3. Da's exclusief grond, exclusief keuken, maar inclusief sanitair en installaties (WWWP, WTW)
Ja, ik ook echter de tijden zijn flink veranderd. Het maakt een wereld van verschil of je de offertes een jaar/ twee jaar geleden hebt opgevraagd en of je dat nu doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
Het is best een leuk huis om te zien, vooral dat dak is heel speels. Maar ik zie niet direct waar die €1000 per m3 vandaan moet komen.

Als ik even op de site van Groothuisbouw een GH2 samenstel van 10x15meter vloer met garage etc. Kom ik uit op een prijs van €338 per m3 en dat is voor 1450m3.

Niet dat je dat moet vergelijken met jouw woning, maar onze ervaring is dat ze goed werk afleveren, en ze nu ook standaard met WW etc leveren. En zelf met architect etc kom je ook duurder uit, en heb je wat uniekers natuurlijk

Het is meer om aan te geven dat die €1000 per m3 in mijn ogen echt buiten proporties is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
xminator schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:37:
[...]

Ja, ik ook echter de tijden zijn flink veranderd. Het maakt een wereld van verschil of je de offertes een jaar/ twee jaar geleden hebt opgevraagd en of je dat nu doet.
Op mijn opdracht is de inkt pas net droog ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Vandaag bericht gehad van de gemeente. De bestemmingsplanwijziging is onherroepelijk, na 1,5 jaar hebben we de woonbestemming op het kavel.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:19
@Daniel Een paar kostenverhogende punten:
- kozijnen staan verdiept in het metselwerk, naast de stelkozijnen moet het metselwerk met extra profielen gesteld worden.
- voor de gemetselde penanten aan de voor- en achtergevel en het terugliggende werk in de zijgevel geldt hetzelfde. Daarnaast heb je de 'rollaag' van het sheddak. Zeer arbeidsintensief om te stellen en te metselen;
- vlaams verband metselwerk. Is duurder dan halfsteens of wildverband omdat er meer zaagwerk in zit. En hoe worden de muurdammetjes van 220mm naast de kozijnen opgetrokken? Past niet echt bij het gekozen verband;
- beglazing zit onder de 85cm boven vloerniveau: op de verdieping moet alles gelaagd en gehard glas zijn, op de begane grond is het wel aan te raden (NEN3569);
- de buitenwanden van de entree zijn niet dragend? Zo te zien dus een redelijke overkraging die door de verdiepingsvloer moet worden opgevangen.
- veel metselwerk: goede metselaars zijn moeilijk te krijgen, en laatst hoorde ik al dat een ZZP-er voor €60 per uur bij een aannemer aan het werk kan in de buurt van Apeldoorn. Dat verschil telt nogal door, bij ons staat een uurtarief van €36 in de begroting;
- in het renvooi staat PIR-isolatie met een Rc van 4,5. Waarom wordt er dan gewerkt met een spouwdikte van 43 cm? Zou neerkomen op een isolatiedikte van 170mm, met PIR in die dikte kun je moeiteloos >7,5 halen. Steen- of glaswol zou een alternatief kunnen zijn met deze dikte. Vervang de Kooltherm K108 voor een Rockfit Duo en aan inkoop scheelt het al €10k. Of kies een dunnere PIR-plaat.
- het dak alleen is een project an sich. De leverancier kan daar de nodige engineeringsuren wel in kwijt, vooral ook omdat je door de beglazing al heel wat beperkter wordt in de uitvoering van het frame.
- Welke risico's heeft de aannemer ingecalculeerd? Het kan voorkomen dat bepaalde onderdelen nog niet voldoende zijn uitgewerkt om daar een uitgekauwde prijs voor neer te leggen, maar dat er risico-opslagen in de begroting staan. Is op zich helemaal niet gek omdat het ontwerp nog niet tot op ieder boutje en moertje is uitgewerkt zelden dat het gebeurd), maar de prijs wordt er niet positiever op.

We zaten in hetzelfde schuitje: je wil een eigen ontwerp voor een goede prijs, maar na het zien van de begroting zakt je de moed in de schoenen. Veel wijsheid gewenst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Fijn, zo'n inhoudelijke reactie :)
aikink schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:35:
- kozijnen staan verdiept in het metselwerk, naast de stelkozijnen moet het metselwerk met extra profielen gesteld worden.
- voor de gemetselde penanten aan de voor- en achtergevel en het terugliggende werk in de zijgevel geldt hetzelfde. Daarnaast heb je de 'rollaag' van het sheddak. Zeer arbeidsintensief om te stellen en te metselen;
Ja, dat is wel een punt om nog naar te kijken. Kan wellicht ook visueel anders opgelost worden door een andere steenkleur te gebruiken op die plekken.
- vlaams verband metselwerk. Is duurder dan halfsteens of wildverband omdat er meer zaagwerk in zit. En hoe worden de muurdammetjes van 220mm naast de kozijnen opgetrokken? Past niet echt bij het gekozen verband;
Verband zijn we wel bereid aan te passen, het verschil tussen al die verbanden is voor de leek al bijna niet te zien.
- de buitenwanden van de entree zijn niet dragend? Zo te zien dus een redelijke overkraging die door de verdiepingsvloer moet worden opgevangen.
Ja, dat was constructief nog een aardige puzzel. Er zitten een paar niet misselijke stalen balken in om de overspanningen op te vangen, dat maakt het kostbaar. Kan eventueel ook anders, met een mooie zwarte kolom krijg je vrijwel hetzelfde effect.
- in het renvooi staat PIR-isolatie met een Rc van 4,5. Waarom wordt er dan gewerkt met een spouwdikte van 43 cm? Zou neerkomen op een isolatiedikte van 170mm, met PIR in die dikte kun je moeiteloos >7,5 halen. Steen- of glaswol zou een alternatief kunnen zijn met deze dikte. Vervang de Kooltherm K108 voor een Rockfit Duo en aan inkoop scheelt het al €10k. Of kies een dunnere PIR-plaat.
Voorstel was eerst om de muren dunner te maken omdat de isolatie inderdaad een stuk dunner kan, maar dan zou de architect alle detaillering moeten aanpassen en het leverde qua binnenruimte ook weer niet zo enorm veel op (4 m2 in totaal)
Volgens mij staat het nu inderdaad met 17 cm hoogwaardige isolatie in het bestek. Daar zou op bezuinigd kunnen worden.
- het dak alleen is een project an sich. De leverancier kan daar de nodige engineeringsuren wel in kwijt, vooral ook omdat je door de beglazing al heel wat beperkter wordt in de uitvoering van het frame.
Dat dak is wel een dingetje. Er zitten ook specifieke ramen in omdat een normaal kozijn vaak niet geschikt is voor schuine toepassing, dat maakt het kostbaar. Een veel goedkoper alternatief zie ik echter niet zo snel, zonder het hele concept op de helling te zetten. Juist de lichtinval op de bovenverdieping en in de vide maakt ons huis uniek.
- Welke risico's heeft de aannemer ingecalculeerd? Het kan voorkomen dat bepaalde onderdelen nog niet voldoende zijn uitgewerkt om daar een uitgekauwde prijs voor neer te leggen, maar dat er risico-opslagen in de begroting staan. Is op zich helemaal niet gek omdat het ontwerp nog niet tot op ieder boutje en moertje is uitgewerkt zelden dat het gebeurd), maar de prijs wordt er niet positiever op.
Ik kan niet zien welke marge er in de afzonderlijke posten is ingebouwd, daarvoor is de offerte die ik doorgestuurd heb gekregen niet gedetailleerd genoeg. Totale winst/risico is 5% opslag, wat volgens mij vrij schappelijk is. Best kans dat de aannemer hier inderdaad ruim begroot heeft vanwege het maatwerk.
We zaten in hetzelfde schuitje: je wil een eigen ontwerp voor een goede prijs, maar na het zien van de begroting zakt je de moed in de schoenen. Veel wijsheid gewenst. :)
Ja thanks. Dit wordt nog niet easy. Er zal 30% aan kosten uit deze begroting gesneden moeten worden zonder de uitstraling en indeling van het pand al te veel geweld aan te doen. Als dat niet lukt zijn er vijf opties, op volgorde van wenselijkheid:
1. Een andere aannemer komt op de proppen met een stuk christelijker bouwsom waar wel wat van te maken valt met wat schaven links en rechts.
2. Ontwerp fundamenteler aanpassen. Dan moeten we met de gemeente in gesprek of eea gelegaliseerd kan worden zonder een nieuwe vergunning te hoeven aanvragen (en weer 10k leges te dokken). Het kost wel meer tijd maar is wellicht nog wel een te prefereren route.
3. Heel ander huis uitkiezen, bijvoorbeeld bij een volumebouwer. Waarschijnlijk wel goedkoper, maar duurt nog langer en sowieso nieuwe vergunning nodig (plus kosten die al gemaakt zijn aan architect/constructie etc). Kan het dan wel direct weer verkopen, misschien verdien je er dan toch nog wat aan.
4. Hele project afzinken. Kost circa 40k aan optievergoeding, waarborgsom en al gemaakte kosten. Hilversum heeft de vrij schrale regeling dat als je de vergunning niet gebruikt of in laat trekken je maar 25% van de leges terugkrijgt, dus dat is dan ook een niet misselijk bedrag aan sunk costs. Als ik me beroep op het financieringsvoorbehoud krijg ik de 10k waarborgsom nog wel terug maar dat moet ik dan vrij snel doen.
5. Budget verhogen. Met de oorspronkelijke begroting zitten we zeker niet aan de maximale financiering maar je wil ook nog normaal op vakantie kunnen, dus qua maandlasten is dat geen goed idee. Los van dat het qua locatie ook wel een beetje courant mag blijven. Een straat verderop is onlangs een even grote woning op een iets kleiner zelfbouwkavel verkocht - wel een cataloguswoning - met een vraagprijs van 750k. Een huis van 1M in Hilversum moet in een bosrijke villawijk staan, niet in een nieuwbouwwijk.

We hebben onszelf in hindsight te veel mee laten nemen in het maatwerk van de architect zonder de reality-check of het niet allemaal uit de klauwen begon te lopen qua investering, dus dat is nu even bijsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Laatst online: 28-08 08:23
aikink schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:35:
Daarom hebben wij dit er ook uitgelaten.
- beglazing zit onder de 85cm boven vloerniveau: op de verdieping moet alles gelaagd en gehard glas zijn, op de begane grond is het wel aan te raden (NEN3569);
Dit wil je toch altijd?
- veel metselwerk: goede metselaars zijn moeilijk te krijgen, en laatst hoorde ik al dat een ZZP-er voor €60 per uur bij een aannemer aan het werk kan in de buurt van Apeldoorn. Dat verschil telt nogal door, bij ons staat een uurtarief van €36 in de begroting;
Via de aannemer betalen wij 40,- exc btw, winst/verlies (2%) en algemene risico (3%).
Hebben ze zelf kunnen vinden voor 35,- exc. Omdat we ze persoonlijk kennen.
Wij hebben PIR ook vervangen. Gaan nu ook voor Rockfit met dezelfde isolatie.
Bij ons kwam er winst/verlies (2%) en algemene risico (3%) op de totaal prijs. Daarna BTW.
We hebben deze begroting zelf aangehouden en op basis daarvan alles wat we zelf doen aangepast. Wel deze percentages uiteindelijk toegevoegd voor onvoorzien.
Als je het eea zelf kunt doen, of zelf onderaannemers kunt vinden dan kan er nog wel in geschrapt worden. Feit blijft wel dat de prijs nu aardig hoog is inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Daniel schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:55:

Dat dak is wel een dingetje. Er zitten ook specifieke ramen in omdat een normaal kozijn vaak niet geschikt is voor schuine toepassing, dat maakt het kostbaar. Een veel goedkoper alternatief zie ik echter niet zo snel, zonder het hele concept op de helling te zetten. Juist de lichtinval op de bovenverdieping en in de vide maakt ons huis
Ik weet niet welke zonorientatie je hebt, let zeker op zonwerende maatregelen als het op het zuiden is. Ik heb een schuin raam in het dak van ca. 8m2 met tripe glas, pal zuid. Je hebt hier dan echt wel zonwering nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
LittleTycoon schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 20:00:
[...]

Ik weet niet welke zonorientatie je hebt, let zeker op zonwerende maatregelen als het op het zuiden is. Ik heb een schuin raam in het dak van ca. 8m2 met tripe glas, pal zuid. Je hebt hier dan echt wel zonwering nodig.
Volgens de tekening kijken die raampjes west.
Als die schuine daken nu zuid gericht waren en vol zonnepanelen konden liggen was het een praktisch dak, behalve dan dat de ramen boven dan op noord gericht zouden zijn.

Als @Daniel nog een bouwvergunning aan moet vragen en dat na 1 juli doet, dan kan hij het niet meer met gas doen, en moet het op een andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:13
Daniel schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:55:
Ja thanks. Dit wordt nog niet easy. Er zal 30% aan kosten uit deze begroting gesneden moeten worden zonder de uitstraling en indeling van het pand al te veel geweld aan te doen. Als dat niet lukt zijn er vijf opties, op volgorde van wenselijkheid:
1. Een andere aannemer komt op de proppen met een stuk christelijker bouwsom waar wel wat van te maken valt met wat schaven links en rechts.
2. Ontwerp fundamenteler aanpassen. Dan moeten we met de gemeente in gesprek of eea gelegaliseerd kan worden zonder een nieuwe vergunning te hoeven aanvragen (en weer 10k leges te dokken). Het kost wel meer tijd maar is wellicht nog wel een te prefereren route.
3. Heel ander huis uitkiezen, bijvoorbeeld bij een volumebouwer. Waarschijnlijk wel goedkoper, maar duurt nog langer en sowieso nieuwe vergunning nodig (plus kosten die al gemaakt zijn aan architect/constructie etc). Kan het dan wel direct weer verkopen, misschien verdien je er dan toch nog wat aan.
4. Hele project afzinken. Kost circa 40k aan optievergoeding, waarborgsom en al gemaakte kosten (als ik me beroep op het financieringsvoorbehoud krijg ik de 10k waarborgsom nog wel terug maar dat moet ik dan vrij snel doen).
5. Budget verhogen. Met de oorspronkelijke begroting zitten we zeker niet aan de maximale financiering maar je wil ook nog normaal op vakantie kunnen, dus qua maandlasten is dat geen goed idee. Los van dat het qua locatie ook wel een beetje courant mag blijven. Een straat verderop is onlangs een even grote woning op een iets kleiner zelfbouwkavel verkocht - wel een cataloguswoning - met een vraagprijs van 750k. Een huis van 1M in Hilversum moet in een bosrijke villawijk staan, niet in een nieuwbouwwijk.

We hebben onszelf in hindsight te veel mee laten nemen in het maatwerk van de architect zonder de reality-check of het niet allemaal uit de klauwen begon te lopen qua investering, dus dat is nu even bijsturen.
Ik zou als eerste stap zo snel mogelijk een deskundige bouwbegeleider zoeken die de kosten kan toetsen. Als ik zie welke financiele risco's op je afkomen, lijkt me dat wel een slim plan. Kost je nu wel wat, maar dan heb je heel snel duidelijkheid en zicht wat er wel en niet haalbaar is. En ik zou daar zeker niet de architect voor nemen, want die had je wel mogen waarschuwen dat dit een dure bouw zou worden. Je hebt iemand nodig die in jouw belang denkt en ook met aannemers op basis van kennis kan onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik heb een bouwbegeleider die het bestek heeft gemaakt en de aanbesteding heeft gedaan. Die zal inderdaad het voortouw moeten nemen om het omlaag te krijgen, hoewel ik tot nu toe niet het idee kreeg dat hij net zo hard van z’n stoel viel van die rug per kuub als ik 8)7
jacovn schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 20:54:
[...]

Volgens de tekening kijken die raampjes west.
Als die schuine daken nu zuid gericht waren en vol zonnepanelen konden liggen was het een praktisch dak, behalve dan dat de ramen boven dan op noord gericht zouden zijn.

Als @Daniel nog een bouwvergunning aan moet vragen en dat na 1 juli doet, dan kan hij het niet meer met gas doen, en moet het op een andere manier.
De shedramen kijken west inderdaad. Op het meest oostelijke dakvlak liggen de zonnepanelen. Vol zuid zou nog iets beter zijn maaar dit levert op zich ook al voldoende rendement op - en anders leg ik er nog een paar meer bij, dat zijn op zich de kosten niet. De shedramen zelf zijn melkglas, om een wat gedempter effect op de lichtinval te hebben.

Bouwvergunningsaanvraag loopt al en is inderdaad nog voorzien van gas. Ik verwacht volgende week beslissing over de vergunning, dus ik kom niet in de knel met verplicht gasloos bouwen. De WP skippen als besparingsmaatregel is dus nog steeds een optie - hoewel dat niet de voorkeur heeft.

[ Voor 67% gewijzigd door Daniel op 17-05-2018 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 21:06
Joris748 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:31:
Vandaag bericht gehad van de gemeente. De bestemmingsplanwijziging is onherroepelijk, na 1,5 jaar hebben we de woonbestemming op het kavel.
Gefeliciteerd! Ik heb je niet gevolgd hier in dit topic. Maar wat was de situatie? Landbouwgrond omgezet naar bouwgrond? Buitengebied of binnen de bebouwde kom? Ik ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Sunri5e schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 23:23:
[...]

Gefeliciteerd! Ik heb je niet gevolgd hier in dit topic. Maar wat was de situatie? Landbouwgrond omgezet naar bouwgrond? Buitengebied of binnen de bebouwde kom? Ik ben erg benieuwd.
Thx!

Via een ruimte voor ruimte traject hebben we inderdaad een stuk landbouwgrond omgezet naar bouwgrond.

Het kavel ligt aan de rand van het dorp. Het kavel zelf ligt buiten de bebouwde kom, maar ligt aan een weg binnen de bebouwde kom (30 km zone).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:05
Hier toch wel een momentje: de vlag zit in de top! *O* *O*

Met de aannemer gesproken wat nu gebruikelijk is, een krat bier is niet meer zo gebruikelijk want iedereen moet nog naar huis rijden. Ik ga dus morgen aan het einde van de middag wat gebak brengen en wij doen een bijdrage in de personeelspot voor een eventueel personeelsuitje (dat vinden wij eerlijker dan een "feestje" bouwen voor diegene die op dat moment aanwezig zijn, de rest 'vist dan achter het net').

-

Het gaat voorspoedig. De gevelstenen zijn volledig op hoogte (op deze foto nog niet :)). Dakspanten zitten erop.
Morgen worden de dakplaten geleverd, met een beetje geluk morgen ook gelegd. Wanneer dat gebeurt is gaat men verder met de dakkapellen en de week daarna worden de dakpannen gelegd.

Dus al met al, het schiet lekker op oOo

[ Voor 4% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:57 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 08:30

NDF82

Doomed Space Marine

Wat leuk! Bij ons is gisteren de zoldervloer gelegd en gaat vandaag het dak erop :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6BhDSIojAcayuBTGU3AiaHoQ/full.jpg

Wij doen ook geen bier. Heb het aangekaart bij de uitvoerder en hij zei dat ze dat al jaren niet meer doen. Dus er komt een boel lekkers van de bakker.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@the-edge en @NDF82 Hoe komen jullie aan je info m.b.t. dat bier? Je ouders die in de jaren '70 / '80 een huis hebben laten zetten?

Hulde voor jullie woningen, ziet er puik uit, maar ik moet toch wel lachen dat jullie denken dat het anno 2018 nog normaal is dat iedereen op de bouw een paar flessen bier wegtikt :D

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 08:30

NDF82

Doomed Space Marine

Nee, dat niet. Maar als mensen horen dat je een huis aan het bouwen bent, hebben ze het vaak direct over pannenbier.

De uitvoerder gaf ook aan dat iedereen heeft moeten tekenen dat er geen alcohol genuttigd wordt op de bouw plaats en ontslag kan volgen bij niet naleven. Dus het is inderdaad wel passé.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Je kunt ze beter een baal shag geven, ze lijken allemaal te roken. Hebben zeker stevige longen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
jacovn schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 08:51:
Je kunt ze beter een baal shag geven, ze lijken allemaal te roken. Hebben zeker stevige longen nodig.
En dan staan ze ook nog stof te happen op de bouw.
Verbaas ik me ook over inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 04-09 07:54

RUFFNECK

Poentje

Hier ook geen bier gegeven, omdat ik dat zelf niet logisch vond (op de bouwwerkvloer alcohol). Dus idd gewoon flink wat gebak en fris :) Was helemaal prima.
Ik heb wel een keer 2 kratten bier gebracht toen de elektricien bezig was en voor de zoveelste keer wat extra werk voor mij deed, zonder moeilijk te doen of zonder extra kosten in rekening te brengen. Die hebben ze gewoon meegenomen naar HQ, aangezien daar ook mannen zaten met wie ik vwb de planning en tekeningen contact had gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
RUFFNECK schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 09:10:
Die hebben ze gewoon meegenomen naar HQ, aangezien daar ook mannen zaten met wie ik vwb de planning en tekeningen contact had gehad.
HQ :+
Vandaar ook onze bijdrage in de personeelspot, zo heeft iedereen er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:42
@Daniel Heb je al de bouwvergunning aangevraagd voordat je een offerte hebt gekregen? Is dat verplicht (binnen zoveel tijd na optie kavel)? Wij hebben eerst de offertes afgewacht en pas later de bouwvergunning aangevraagd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Ik hoop dat bij aanvragen de gemeente niet zoals bij ons op dag 5 van week 8 de 6 weken verleng peride aanvroeg. Dan denk je er bijna te zijn (wij waren gewaarschuwd door mede bouwers dat je die 6 weken bij ons altijd standaard erbij krijgt.

We hebben de mannen wel een paar keer wat al gebracht. Worstbroodjes, gevulde koeken, ijsjes
Geen idee of ze iets op de nok steken als dak erop komt.

Ik heb overigens een planning gekregen: opleveren voor de bouwvak :)
Moet de nuts er wel eerst zijn, al neem ik huis af van bouwer zonder installaties.

De schouw voor nuts door Baas B.V. is in week 25. wensdatum aansluiting had ik in week 27 gezet.
oplevering zou eind week 31 worden. Hoop maar dat ze aansluiten binnen die weken.

[ Voor 50% gewijzigd door jacovn op 17-05-2018 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Road-runner83 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 09:27:
@Daniel Heb je al de bouwvergunning aangevraagd voordat je een offerte hebt gekregen? Is dat verplicht (binnen zoveel tijd na optie kavel)? Wij hebben eerst de offertes afgewacht en pas later de bouwvergunning aangevraagd...
Yep, moest binnen 4 maanden na tekenen koopovereenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 04-09 07:54

RUFFNECK

Poentje

jacovn schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 09:41:
Ik hoop dat bij aanvragen de gemeente niet zoals bij ons op dag 5 van week 8 de 6 weken verleng peride aanvroeg. Dan denk je er bijna te zijn (wij waren gewaarschuwd door mede bouwers dat je die 6 weken bij ons altijd standaard erbij krijgt.

We hebben de mannen wel een paar keer wat al gebracht. Worstbroodjes, gevulde koeken, ijsjes
Geen idee of ze iets op de nok steken als dak erop komt.

Ik heb overigens een planning gekregen: opleveren voor de bouwvak :)
Moet de nuts er wel eerst zijn, al neem ik huis af van bouwer zonder installaties.

De schouw voor nuts door Baas B.V. is in week 25. wensdatum aansluiting had ik in week 27 gezet.
oplevering zou eind week 31 worden. Hoop maar dat ze aansluiten binnen die weken.
Da's goed nieuws :) Ik hoop echt voor je dat Baas zich aan de planning houdt.
Ik was niet zo lang terug bij het pompstation daar ;) Volgende keer rij ik wel eens langs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Laatst online: 28-08 08:23
Harrie_ schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 08:47:
@the-edge en @NDF82 Hoe komen jullie aan je info m.b.t. dat bier? Je ouders die in de jaren '70 / '80 een huis hebben laten zetten?

Hulde voor jullie woningen, ziet er puik uit, maar ik moet toch wel lachen dat jullie denken dat het anno 2018 nog normaal is dat iedereen op de bouw een paar flessen bier wegtikt :D
Wij drinken toch lekker een potje bier na een dagje werken op de bouw hoor :) Zeker met het lekkere weer van de afgelopen weken. Maar dat is er dan inderdaad maar eentje omdat iedereen met de auto is. Scheelt ook dat we veel door bekenden laten doen natuurlijk.

Ik denk dat bouwvakkers/werklui het wel op prijs stellen als je zorgt voor koekjes, koffie, fris en af en toe wat gebak/worstenbrood. Ik werk zelf ook beter als ik plezier heb :9
Pagina: 1 ... 50 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic