Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.620.807 views

Onderwerpen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 08:30

NDF82

Doomed Space Marine

En het dak (RC8.0!) is ook onderweg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L8GzyE23pE5THSKq36EcAiIO/full.jpg

Edit: Bijna klaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1qzA8EQ3VMNpeg76XIXZDG1j/full.jpg

Spreek de uitvoerder vanmiddag weer. Hopelijk vandaag of morgen ook de dak kapellen.

[ Voor 45% gewijzigd door NDF82 op 17-05-2018 10:21 ]

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:22
Harrie_ schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 08:47:
@the-edge en @NDF82 Hoe komen jullie aan je info m.b.t. dat bier? Je ouders die in de jaren '70 / '80 een huis hebben laten zetten?

Hulde voor jullie woningen, ziet er puik uit, maar ik moet toch wel lachen dat jullie denken dat het anno 2018 nog normaal is dat iedereen op de bouw een paar flessen bier wegtikt :D
Wij hadden toch echt vlaggenbier in de lokale kroeg. Eerst een biertje op het kavel waar ik de vlak op de nok geschroeft heb, daarna naar de kroeg. Iedereen kwam op de fiets, met de taxi, liet zich ophalen of had een slaapplek in de buurt geregeld.

Was maar goed ook, begonnen om 16:00 en ik ging om 23:30 naar huis.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Het mes snijdt aan 2 kanten hé ;) Als je af en toe bier klaarzet, een worstenbroodje brengt of een frikandel / portie patat laat brengen dan zijn ze de volgende keer ook weer wat makkelijker naar jou toe.
Een elektradoosje extra, een sparing in de fundering extra, een aftimmering die net iets anders moet, kleine wijziging hier of daar, noem het maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 18:37
In het aannemingsovereenkomst staan oa de onderstaande 2 punten beschreven.

- Oplevering na max 170 werkbare dagen tellend vanaf aanbrengen BG.

- Bouwtermijnen:
termijn 1 fundering gestort 5%
termijn 2 metselwerk binnenwanden bg gereed 10%
termijn 3 1e verdiepingsvloer gestort 10%
termijn 4 metselwerk binnenwanden verdieping gereed 10%
termijn 5 2e verdiepingsvloer gestort 10%
termijn 6 metselwerk buitenmuren gereed 10%
termijn 7 dakbedekking aangebracht 10%
termijn 8 alu kozijnen geplaatst 10%
termijn 9 stukwerk gereed 10%
termijn 10 installaties verwerkt 10%
termijn 11 betaling voor oplevering aangenomen werk 5%

Is dit een beetje gangbaar. Wellicht is het handig om termijn 11 pas te betalen na akkoord oplevering aangenomen werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Deze stond in onze Woningborg overeenkomst:
quote: Termijnen en betalingsregeling
Artikel 4
1. De termijnen van de aanneemsom zijn de volgende:
1e termijn: 9% te declareren na aanvang van de bouw van de woning;
2e termijn: 20% na gereedkomen ruwe begane grondvloer;
3e termijn: 7,5% na gereedkomen van de ruwe 1e verdiepingsvloer;
4e termijn: 7,5% na gereedkomen van de ruwe 2e verdiepingsvloer;
5e termijn: 7,5% na gereedkomen van de ruwbouw gevels begane grond;
6e termijn: 7,5% na gereedkomen van de ruwbouw gevels verdiepingen;
7e termijn: 11% na het waterdicht maken van het dak van de woning;
8e termijn: 10% na het aanbrengen van de cementdekvloer;
9e termijn: 10% na het gereedkomen van het stuc-, spuit- en tegelwerk;
10e termijn: 10% bij de oplevering van de woning, te voldoen voor de oplevering van de woning
Waren 'bevriende' bouwers dus ik vond het geen probleem om na 2 termijnen al zo'n 1/3e deel betaald te hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 17-05-2018 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Alles betalen voor de oplevering lijkt me niet hanidg. Je kunt volgens mij het beste gebruik maken van de 5% regeling.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:14
Bij ons bleef de laatste 5% openstaan 6 maand na oplevering mits alle opleverpunten opgelost waren.

Nu 1 jaar na de bouw, staat er nog steeds 5% open omdat er nog wat problemen zijn met de roeden van de kunststof kozijnen (onderaannemer). Ik betaal pas, als alles is opgelost. Nu heb ik nog een drukmiddel, als je betaald hebt niet meer :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:26
Joris748 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 06:54:
[...]

Thx!

Via een ruimte voor ruimte traject hebben we inderdaad een stuk landbouwgrond omgezet naar bouwgrond.

Het kavel ligt aan de rand van het dorp. Het kavel zelf ligt buiten de bebouwde kom, maar ligt aan een weg binnen de bebouwde kom (30 km zone).
Oke nice! Hoe ben je aan die ruimte voor ruimte gekomen? Stond dat zo te koop? Of binnen de familie wat geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:45
Sunri5e schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:38:
[...]

Oke nice! Hoe ben je aan die ruimte voor ruimte gekomen? Stond dat zo te koop? Of binnen de familie wat geregeld?
We zijn bij toeval met de verkoper in gesprek gekomen. Hij had een stuk landbouwgrond en een intentieverklaring van de gemeente voor medewerking aan RvR.

We hebben de gemeente de intentieverklaring laten vernieuwen, vervolgens onder voorbehoud van bestemmingsplanwijziging de grond gekocht en een bureau opdracht gegeven om de bestemmingsplanwijziging te begleiden.

De bouwtitel hebben we via een rentmeester gekocht. Zij bemiddelen oa tussen boeren en particulieren.

[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 17-05-2018 13:04 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:18
Wij hebben wel alles betaald na oplevering maar er wordt door onze aannemer (totaalbouwer) gewerkt met een garantiestelling bij de bank middels een notaris. Bij het niet tijdig oplossen van de restpunten kunnen wij beslag leggen op de laatste 5%.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-09 07:54

RUFFNECK

Poentje

MrFl0ppY schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:55:
Wij hebben wel alles betaald na oplevering maar er wordt door onze aannemer (totaalbouwer) gewerkt met een garantiestelling bij de bank middels een notaris. Bij het niet tijdig oplossen van de restpunten kunnen wij beslag leggen op de laatste 5%.
Klinkt als bouwen met een WoningBorg certificaat? Wij hadden ook woningborg en dat werkte precies zo ook in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:18
RUFFNECK schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:18:
[...]

Klinkt als bouwen met een WoningBorg certificaat? Wij hadden ook woningborg en dat werkte precies zo ook in elk geval.
Klopt inderdaad. Ook met woningborg gebouwd :) .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
jacovn schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 09:41:
Ik hoop dat bij aanvragen de gemeente niet zoals bij ons op dag 5 van week 8 de 6 weken verleng peride aanvroeg. Dan denk je er bijna te zijn (wij waren gewaarschuwd door mede bouwers dat je die 6 weken bij ons altijd standaard erbij krijgt.

We hebben de mannen wel een paar keer wat al gebracht. Worstbroodjes, gevulde koeken, ijsjes
Geen idee of ze iets op de nok steken als dak erop komt.

Ik heb overigens een planning gekregen: opleveren voor de bouwvak :)
Moet de nuts er wel eerst zijn, al neem ik huis af van bouwer zonder installaties.

De schouw voor nuts door Baas B.V. is in week 25. wensdatum aansluiting had ik in week 27 gezet.
oplevering zou eind week 31 worden. Hoop maar dat ze aansluiten binnen die weken.
Baas heeft 6 weken tussen schouw en oplevering, daar tellen ze gewoon 4 weken zomervakantie bij op.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
Oh jeetje , Ja Baas, wat een gedoe (en dan zeg ik het nog vrij netjes) is dat zeg. Kastje-naar-de muur en weer terug. Wij hebben de aanvraag gedaan, direct na aankoop grond in november, toen we ook een postcode hadden, en met heel veel bellen, bijna smeken en nog meer gedoe is afgelopen weer de nuts naar binnen getrokken. Watermeter zit er op, alleen nu nog de electra- en gasmeter (weer een andere afdeling bij Stedin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
LittleTycoon schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:53:
[...]

Baas heeft 6 weken tussen schouw en oplevering, daar tellen ze gewoon 4 weken zomervakantie bij op.

Succes!
Ze hebben ooit iets van 2 weken gezegd, maar ik weet inmiddels dat ze dat nooit haalden.
Als de bouwer eerder oplevert moeten ze me nog bouwstrooom blijven leveren totdat baas komt of ik moet oplevering maar niet accepteren.
Overigens hebben we nooit en eigen bouwstroom aansluiting gehad.
€1500 aanlegkosten op de begroting en het wordt nu geleend van de 3e andere woning. Dus de kosten voor de gebruikte bouwstroom is ok, maar die €1500 moet ik het nog maar eens over hebben.

Dat andere huis waar het nu van afgetapt wordt wordt ook voor die tijd opgeleverd denk ik. Dus als baas niet op tijd komt moeten de schilder, vloerenlegger en keukenbouwer het zonder electra en water doen. Ik kan wel bij de buren aansluiten overigens als nood voor dat gebruik.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:13
jacovn schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 16:47:
[...]

Ze hebben ooit iets van 2 weken gezegd, maar ik weet inmiddels dat ze dat nooit haalden.
Als de bouwer eerder oplevert moeten ze me nog bouwstrooom blijven leveren totdat baas komt of ik moet oplevering maar niet accepteren.
Overigens hebben we nooit en eigen bouwstroom aansluiting gehad.
€1500 aanlegkosten op de begroting en het wordt nu geleend van de 3e andere woning. Dus de kosten voor de gebruikte bouwstroom is ok, maar die €1500 moet ik het nog maar eens over hebben.

Dat andere huis waar het nu van afgetapt wordt wordt ook voor die tijd opgeleverd denk ik. Dus als baas niet op tijd komt moeten de schilder, vloerenlegger en keukenbouwer het zonder electra en water doen. Ik kan wel bij de buren aansluiten overigens als nood voor dat gebruik.
Reken je maar niet rijk, hier 9500 kWh verbruikt als bouwstroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Da_maniaC schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:58:
[...]

Het is een woningbouw project met 33 individuele woningen.
De aannemer heeft bij alle badkamers in overleg enkel de dekvloer gelegd t/m de hoogte van de vloerverwarming. Dit, omdat iedere woning andere afwerking heeft op de vloer en zo nog zelf de drainhoogte bepalen etc. etc.
Van dekvloer in 1 keer leggen of rijkelijk te laat zijn is dus helemaal geen sprake meer (mijn badkamer is eind 2016 al ontworpen) en de huidige dekvloer ligt er nu reeds in een paar maanden in.

Vandaar dat ik enkel kom vragen of hier misschien mensen zijn die tips hebben om dit goed op te lossen. :)

[...]

Dank voor je reactie. Ik heb zelf niet echt de middelen om een 'aanhangertje' cement te gaan halen.
Ik vermoed dat hij hier de nodige bakken/kuipen voor zal hebben en het cement niet los in de aanhanger gooit? :)
Ik zou nog kunnen overwegen om het te laten bezorgen door een betonleverancier echter wordt het prijskaartje dan wel een stuk hoger.
Bij de Hornbach zit ik op 4,70 EUR. voor 25 Kg Sakrete metselmortel zonder kalk en ik zal zo'n 18 zakken nodig hebben denk ik.
Heb m'n eigen cementdekvloer op een kale betonvloer gespit. 2 man die 1zak Portland op 4.5 zakken rivierzand spit. Vervolgens spit je het in een specikuip, sleep het naar je badkamer en smeert nummer 3 het er in. Wel even goed cement op de vloer strooien voor de hechting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:44

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik heb inmiddels de offerte van aannemer 2 binnen en die dacht vermoedelijk “1000 euro per m3? Hold my beer!” want die komt op de proppen met 1175 euro per m3 voor bijna 9 ton incl btw in totaal. Wel netjes gespecificeerd maar best bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Laatst online: 19-03 14:47
Daniel schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 18:52:
Ik heb inmiddels de offerte van aannemer 2 binnen en die dacht vermoedelijk “1000 euro per m3? Hold my beer!” want die komt op de proppen met 1175 euro per m3 voor bijna 9 ton incl btw in totaal. Wel netjes gespecificeerd maar best bizar.
Wat een verhaal...
Zoals.eerdee gemeld kwamen 3 aannemers met aanneemsommen van 300k - 400k en 500k (dus brede range) maar dat was omgerekend bij lange na geen 1000 p/m3.
Kun je die begrotingen van je in excel zetten en delen zodat we met je mee kunnen kijken naar besparingspotentieel?

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 18:37
@Daniel: sheddaken zijn mooi, maar wellicht extreem duur?

Sheddaken uitgevoerd met smalle alu profielen met hoge isolatiewaarde en tripel glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Dat is lekker...... Heb je het vooraf met je architect over een budget gehad?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
jerh schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 17:27:
[...]

Reken je maar niet rijk, hier 9500 kWh verbruikt als bouwstroom
Dit stond in de offerte:

Aansluiten bouwstroom: 1500€
Stroomverbruik: 260€
Verwijderen bouwaansluiting: 250€

Maakt toch €1750 ex btw wat toch €2117 is.

Die €260 is dan maar 1300 kWh wat wellicht laag is.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 15:32
Voor je financiering heb je ook een taxatie nodig. Heb je die al laten maken? Of al eens een calculatie laten maken?
Dan weet je hoe het zit.
Ik heb ook offertes gehad voor 6 ton maar ga het nu maken nu voor een heel stuk minder. 480k denk ik. Maar dan wel helemaal af. En die van 6 ton was dat niet.

De taxateur rekende bij min met 500 euro per kuub. Plus de grond kosten.
In jou geval zou ik dan 500 euro per kuub eigen geld moeten inbrengen.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Artbij schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 20:18:
[...]

Dat is lekker...... Heb je het vooraf met je architect over een budget gehad?
Ja...vraag staat ook uit wat hem bezield heeft...snap dat de prijzen in de markt nu moeilijk te voorspellen zijn maar dit soort afwijkingen lijken me toch niet bepaald normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Daniel schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:47:
[...]

Ja...vraag staat ook uit wat hem bezield heeft...snap dat de prijzen in de markt nu moeilijk te voorspellen zijn maar dit soort afwijkingen lijken me toch niet bepaald normaal.
Als de offerte gespecificeerd is kun je in ieder geval zien waar de kosten vandaan komen.

Maar je noemde daarstraks dat je zo van dit ontwerp af wilt stappen. Had je dan niet beter een ontwerp kunnen laten maken wat je wel bevalt?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
FireStarter schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 20:47:
[...]

De taxateur rekende bij min met 500 euro per kuub. Plus de grond kosten.
In jou geval zou ik dan 500 euro per kuub eigen geld moeten inbrengen.
*O* heb ik al 1,5 ton winst binnen 1,5 jaar. 100K op bouwkostrn en 50K op grond *O* ga gelijk verkopen en weer huren -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Artbij schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:13:
[...]

Als de offerte gespecificeerd is kun je in ieder geval zien waar de kosten vandaan komen.

Maar je noemde daarstraks dat je zo van dit ontwerp af wilt stappen. Had je dan niet beter een ontwerp kunnen laten maken wat je wel bevalt?
Zo moet je dat niet lezen. We willen zeker dit basale ontwerp behouden, desnoods in enigszins afgeslankte vorm. Maar het is ook niet dit of niks, het kavel bebouwen is veruit de meest economische optie.
Je kunt best wat aan de maatvoering doen zonder veel gebruiksoppervlak in te leveren als je de vide deels opoffert en ipv de inpandige berging kiest voor een los bouwwerk in de tuin. Dan kan er zo 2 meter van de diepte af en dat gaat wel schelen.

Maar goed liever vind ik het in materiaalgebruik en afwerking. Dat kan je altijd nog upgraden, volume bijbouwen is een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:17
@Daniel pfff vind het wel extreem prijzig zeg! Voor dat geld (en een heel stuk minder waarschijnlijk) had ik toch een dik herenhuis van 14 bij 10m neergezet als daar een vergunning voor verleend word :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 15:32
LittleTycoon schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:17:
[...]

*O* heb ik al 1,5 ton winst binnen 1,5 jaar. 100K op bouwkostrn en 50K op grond *O* ga gelijk verkopen en weer huren -O-
Na 10 huizen woon je in een paleisje :)
Ben blij dat je dan nu al winst maakt.

Als de bouwprijzen zo blijven stijgen dan werkt het de andere kant op. Dan zet je een huis neer die je een miljoen heeft gekost maar 8 ton waard is. Als dit bij de financiering aan het licht komt dan zal de bank waarschijnlijk eigen geld eisen.

w00t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
mistaoutlaw schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 19:13:
[...]

Wat een verhaal...
Zoals.eerdee gemeld kwamen 3 aannemers met aanneemsommen van 300k - 400k en 500k (dus brede range) maar dat was omgerekend bij lange na geen 1000 p/m3.
Kun je die begrotingen van je in excel zetten en delen zodat we met je mee kunnen kijken naar besparingspotentieel?
Dat wil ik later nog wel eens doen, Ik heb nu de twee offertes naast elkaar gezet om te kijken waar de verschillen zitten, en daar zitten wel een paar opvallende dingen is.
De duurdere aannemer is in de ruwbouw zowaar zo'n 60.000 euro goedkoper (300k vs 240k), maar dat gaat verloren door 97.000 euro duurder te zijn in de afbouw en de dubbele bouwplaatskosten te rekenen (39k vs 79k). Zo komt de post voor kozijnen maar liefst 52k hoger uit, en is de W-installatie 30k duurder. Dan gaat het rap.

In totaal is hij 77k duurder maar omdat er vervolgens oog nog het dubbele aan winst/risico wordt gecalculeerd (10% ipv 5%) en daar nog eens BTW overheen gaat komt hij uiteindelijk 144k hoger uit.

Op zich biedt dit wel perspectief...aannemer A kan natuurlijk niet zomaar de calculatie van aannemer B overnemen maar het geeft wel aan dat er verschillende wegen naar Rome zijn, die al een aardige besparing kunnen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
80k bouwplaatsekosten? Ben wel benieuwd wat daar onder valt. Zit zelf aan nog geen 10 k volgens mij.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Daniel schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 08:58:
[...]

Dat wil ik later nog wel eens doen, Ik heb nu de twee offertes naast elkaar gezet om te kijken waar de verschillen zitten, en daar zitten wel een paar opvallende dingen is.
De duurdere aannemer is in de ruwbouw zowaar zo'n 60.000 euro goedkoper (300k vs 240k), maar dat gaat verloren door 97.000 euro duurder te zijn in de afbouw en de dubbele bouwplaatskosten te rekenen (39k vs 79k). Zo komt de post voor kozijnen maar liefst 52k hoger uit, en is de W-installatie 30k duurder. Dan gaat het rap.

In totaal is hij 77k duurder maar omdat er vervolgens oog nog het dubbele aan winst/risico wordt gecalculeerd (10% ipv 5%) en daar nog eens BTW overheen gaat komt hij uiteindelijk 144k hoger uit.

Op zich biedt dit wel perspectief...aannemer A kan natuurlijk niet zomaar de calculatie van aannemer B overnemen maar het geeft wel aan dat er verschillende wegen naar Rome zijn, die al een aardige besparing kunnen opleveren.
Lol, 80 of 40k bouwplaatskosten voor een woning, het moet niet gekker worden 8)7

PS. als je mij een DM doet met je tekeningen, bestek en offertes wil ik er wel even naar kijken waarom het zo duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:19
Ernemmer schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:13:
[...]

Lol, 80 of 40k bouwplaatskosten voor een woning, het moet niet gekker worden 8)7

PS. als je mij een DM doet met je tekeningen, bestek en offertes wil ik er wel even naar kijken waarom het zo duur is.
Weet niet of dat hier het geval is, maar als het bouwterrein te klein is om de hele santenkraam kwijt te kunnen en er openbare grond van de gemeente gehuurd moet worden, dan willen de precario nog wel eens flink in de papieren lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ernemmer schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:13:

Sure, komt er aan, zal wel wat dingen anonimiseren (wil nog wel een beetje privacy ;))
Artbij schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:45:
80k bouwplaatsekosten? Ben wel benieuwd wat daar onder valt. Zit zelf aan nog geen 10 k volgens mij.
Aannemer 1:

plaatsen bouwhekken
plaatsen bouwkeet
plaatsen opslagcontainers
plaatsen waterput
plaatsen van een bouwstroomkast plaatsen van steigers tijdens de bouw plaatsen van een bouwlift
plaatsen van afvalcontainers
tijdelijke en definitieve nutsvoorzieningen
Totaal voor 38.490 euro ex btw ex winst/risico. Verder (in dit document) niet verder gespecificeerd, volgens mij heeft m'n bouwbegeleider wel de detailofferte.

Aannemer 2:
Steigers 8.040 euro
Algemeen (aan/afvoer, afschrijving, planning, arbo, vuilcontainers etc etc) 14.186 euro
Hekken, veiligheid, reclamebord, schoonmaak terrein 5.638,50
Keten en Loodsen 5.584,50
Bouwaansluitingen en verbruik 5.555 euro
Transport 4.685
Verzekeringen 1.668
Uitvoering en begeleiding 30.680
Voor in totaal 76k euro en wat wisselgeld ex/ex

Ook mooi he, 1336 euro in rekening brengen voor een reclamebord dat enkel voor zijn eigen lol is, en daar nog winst overheen gooien ook 8)7 Mafklappers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ik heb echt het gevoel dat je met een partij te maken heeft die het druk heeft en nu een take it or leave it aanbod heeft gedaan. De markt is overspannen, maar dit is de markt kapot maken. Alsof de crisis nooit heeft plaatsgevonden.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 21:22

AJM

Daniel schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:47:
[...]

Dit artikel gelezen?

https://fd.nl/ondernemen/...aarste-nu-echt-te-knellen

Vrees voor je dat de prijzen alleen nog maar gaan stijgen, geen gunstige tijd om een woning te laten bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
AJM schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:58:
[...]

Dit artikel gelezen?

https://fd.nl/ondernemen/...aarste-nu-echt-te-knellen

Vrees voor je dat de prijzen alleen nog maar gaan stijgen, geen gunstige tijd om een woning te laten bouwen.
Ja true. Maar goed een huis kopen doe je ook niet voor je lol nu. Collega van mij calculeert inmiddels al standaard 20-25% overbiedingen in, en soms gaat het daar alsnog overheen.

Belangrijke realisatie is natuurlijk wel dat zonder crisis we al lang boven de huidige prijsniveau's hadden gezeten. Je besteedbaar inkomen stijgt alleen bij lange na niet zo snel als de woonkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@Daniel In welke plaats/regio ga je bouwen? Ik ben ook weleens benieuwd welke bestaande woning je voor het totaalbedrag waar je op uit gaat komen kan kopen....totaalbedrag loopt al op naar zo'n 1,2 miljoen incl. grond en afwerking? Of zit ik dan nog te laag? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Road-runner83 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:26:
@Daniel In welke plaats/regio ga je bouwen? Ik ben ook weleens benieuwd welke bestaande je woning voor het totaalbedrag waar je op uit gaat komen kan kopen....totaalbedrag loopt al op naar zo'n 1,2 miljoen incl. grond en afwerking? Of zit ik dan nog te laag? ;)
Hilversum. Als we de laagste offerte ongewijzigd zouden pakken zou je met keuken, vloeren, gordijnen en alle andere afwerking (en tegenvallers in de bouw) boven de 1,1 miljoen gaan. Er is uiteraard no way dat dat gaat gebeuren.

Perceel is 450 m2, huis is ~240 m2 GBO vrijstaand. In bestaande bouw koop je dat vanaf 8-9 ton, sterk afhankelijk van de locatie. Als je niet perse vrijstaand wil wonen en kan leven met een kleiner perceel vanaf 6,5. Voor dat verschil kan ik een bestaande woning een aardige verbouwing geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@Daniel Heb voor de gein even snel gekeken maar valt toch tegen wat er te koop staat/wat je krijgt voor 6 tot 9ton...

Deze lijkt opzich niet verkeerd:
https://www.funda.nl/koop...s-49377600-emmastraat-31/

Is wel aardig oud (wat ook wel wat heeft) met een flink perceel. Moet nog wel het nodige aan gebeuren natuurlijk, staat al wel lang te koop voor deze tijd (is natuurlijk maar een beperkte groep voor) dus is wellicht wat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

"Monumentaal pand", dat zal veel mensen wel afschrikken. Daarnaast is het totaal wat anders dan het comfort van een nieuwe woning.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Laatst online: 28-08 08:23
Daniel schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:32:
[...]

Aannemer 1:

plaatsen bouwhekken
plaatsen bouwkeet
plaatsen opslagcontainers
plaatsen waterput
plaatsen van een bouwstroomkast plaatsen van steigers tijdens de bouw plaatsen van een bouwlift
plaatsen van afvalcontainers
tijdelijke en definitieve nutsvoorzieningen
Totaal voor 38.490 euro ex btw ex winst/risico. Verder (in dit document) niet verder gespecificeerd, volgens mij heeft m'n bouwbegeleider wel de detailofferte.

Aannemer 2:
Steigers 8.040 euro
Algemeen (aan/afvoer, afschrijving, planning, arbo, vuilcontainers etc etc) 14.186 euro
Hekken, veiligheid, reclamebord, schoonmaak terrein 5.638,50
Keten en Loodsen 5.584,50
Bouwaansluitingen en verbruik 5.555 euro
Transport 4.685
Verzekeringen 1.668
Uitvoering en begeleiding 30.680
Voor in totaal 76k euro en wat wisselgeld ex/ex

Ook mooi he, 1336 euro in rekening brengen voor een reclamebord dat enkel voor zijn eigen lol is, en daar nog winst overheen gooien ook 8)7 Mafklappers
Wij zitten op dit voor bouwplaatsvoorziening:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Voor al die bouwplaats dingen heb ik 'slechts' 17K ex staan, en dat vond ik al veel..
Ze hebben wel alles met 4 huizen gedeeld, dus 1 keer neerzetten en weghalen van de keet en opslagcontainer. Dat zal wel schelen. Metselsteigers etc verhuizen ook over de kavels heen, en er stond maar 1 mixer voor de specie. Wellicht dat dat wat besparing oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
@Daniel wow, inderdaad bizarre offertes. Wij hebben vergelijkbare dingen voorbij zien komen (en nog wat erger), bij een paar offertes vroeg ik me serieus af waarom men de moeite had genomen om een offerte te maken terwijl een 'dit is (nu) geen project voor ons' reactie een heel stuk minder werk zou zijn geweest.

Wat vind je architect of bouwbegeleider van wat er nu ligt aan prijzen?

Andere vraag; hebben jullie zelf toegang tot het omgevingsloket van de gemeente of kan alleen jullie bouwbegeleider/aannemer/architect daarbij? Hoe gebruikelijk is het dat meerdere partijen daar toegang hebben?
Op dit vlak ben ik een beetje een control-freak, wil graag zelf kunnen checken of de informatie die bij de gemeente ligt klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:26
Daniel schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:23:
Wij hebben de eerste offerte van de aannemer binnen, en dat valt niet bepaald mee. Het komt uit op bijna 1000 euro per m3 en dat is nogal fors meer dan we hadden ingeschat, we rekenden met zo'n 650 euro per m3 :X Dat wordt vrij heftig schrappen, hopelijk lukt het om e.e.a. nog significant omlaag te brengen zonder daadwerkelijk aan het basisontwerp zelf te moeten gaan sleutelen.

Offertes van de overige twee aannemers duren overigens nog tot juni vanwege de gekte, maar volgens mijn bouwbegeleider is de kans dat die lager uitvallen vrij klein.
1000 euro per m³ :D

Zijn de lichtschakelaars en trapleuning van goud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
bartvb schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:27:
@Daniel wow, inderdaad bizarre offertes. Wij hebben vergelijkbare dingen voorbij zien komen (en nog wat erger), bij een paar offertes vroeg ik me serieus af waarom men de moeite had genomen om een offerte te maken terwijl een 'dit is (nu) geen project voor ons' reactie een heel stuk minder werk zou zijn geweest.

Wat vind je architect of bouwbegeleider van wat er nu ligt aan prijzen?

Andere vraag; hebben jullie zelf toegang tot het omgevingsloket van de gemeente of kan alleen jullie bouwbegeleider/aannemer/architect daarbij? Hoe gebruikelijk is het dat meerdere partijen daar toegang hebben?
Op dit vlak ben ik een beetje een control-freak, wil graag zelf kunnen checken of de informatie die bij de gemeente ligt klopt :)
Architect en bouwbegeleider vinden het hoog maar niet compleet onverwacht. Maar goed dat komt ook vooral door de wijze van uitvoeren. Dat vooral een leermoment, je bent zo lang bezig dat je op een gegeven moment allerlei zaken gaat stapelen zonder dat je even een stapje terugneemt en in de gaten houdt wat het met je budget doet. Transparantie over kosten is niet echt een feature van de bouwwereld, dus het is lastig om daar als leek grip op te krijgen. Snap nu ook wel de aantrekkelijkheid van een volumebouwer. Daar krijg je veel sneller een prijs op tafel.

Het is natuurlijk nog steeds wel mogelijk om een woning van dit formaat te bouwen voor ons budget, maar we moeten er flink wat franje vanaf halen. Wat op zich niet erg is, doel is om hier lang te blijven dus dat hoeft het ook niet vanaf dag 1 helemaal perfect te zijn. Zolang ontwerp en volume maar kloppen.

Ik heb zelf de omgevingsvergunning aangevraagd, daar hebben de andere partijen niets mee te maken gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:15
bartvb schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:27:Andere vraag; hebben jullie zelf toegang tot het omgevingsloket van de gemeente of kan alleen jullie bouwbegeleider/aannemer/architect daarbij? Hoe gebruikelijk is het dat meerdere partijen daar toegang hebben?
Bij mij heeft de aannemer de omgevingsvergunning ingediend namens mij. Toen ik inlogde op www.omgevingsloket.nl kon ik echter wel de ingediende vergunning zien met alle bijlages (en zo zorgen dat ze een paar foutjes konden herstellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Sturgeon22 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:13:
[...]

Bij mij heeft de aannemer de omgevingsvergunning ingediend namens mij. Toen ik inlogde op www.omgevingsloket.nl kon ik echter wel de ingediende vergunning zien met alle bijlages (en zo zorgen dat ze een paar foutjes konden herstellen).
Ik heb alles zelf ingediend.

@Daniel FYI bouwplaats kosten van 2 offertes waren 14.736 en 24.310 euro.
3e offerte was debiel (ook zo'n voorbeeld van waarom rekenen ipv zeggen dat je geen tijd hebt): 63.786

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:23
Architect heeft alles ingediend en gedaan.

Uiteindelijk kon ik zelf ook inloggen en alles in de gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Hi,

Vandaag te horen gekregen dat de oplevering voorlopig gepland staat op 20 juni! 8)
Afhankelijk van.... Baas B.V. |:(
Maar die hebben al wel 5 juni genoemd als datum dus fingers crossed.

Dit is onze eerste draft afwerkplanning.
Doorlooptijden zijn nog niet afgestemd met de stucadoor en de tuinman.
Feedback is zeer welkom!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanvv78
Ohh 20 juni is al bijna!! Ik heb geen idee hoe het binnen opgeleverd gaat worden, maar wij hebben best wat houten kozijnen en latjes her end er en alle deurposten etc. die geschilderd moeten worden, dat redden we niet in 1 week. Maar verder ziet het er goed uit, de verhuisweek lijkt wat vol, maar wordt alles gedaan om doe je alles zelf (kasten die gemaakt moeten worden).

Succes met alles nog, Baas is hier net geweest, en het bleek dat na binnen voeren we zelf nog weer moesten bellen om de meters te laten plaatsen (andere afdeling van Stedin), net op tijd ontdekt, anders had hier de oplevering nog opgeschoven kunnen worden. Ook bleek het riool niet door de gemeente gekoppeld te zijn, ergens had er iemand liggen slapen. Maar dat ook vandaag hier nog last minute geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistaoutlaw
sanvv78 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 21:12:
Ohh 20 juni is al bijna!! Ik heb geen idee hoe het binnen opgeleverd gaat worden, maar wij hebben best wat houten kozijnen en latjes her end er en alle deurposten etc. die geschilderd moeten worden, dat redden we niet in 1 week. Maar verder ziet het er goed uit, de verhuisweek lijkt wat vol, maar wordt alles gedaan om doe je alles zelf (kasten die gemaakt moeten worden).

Succes met alles nog, Baas is hier net geweest, en het bleek dat na binnen voeren we zelf nog weer moesten bellen om de meters te laten plaatsen (andere afdeling van Stedin), net op tijd ontdekt, anders had hier de oplevering nog opgeschoven kunnen worden. Ook bleek het riool niet door de gemeente gekoppeld te zijn, ergens had er iemand liggen slapen. Maar dat ook vandaag hier nog last minute geregeld.
Hi,

Thanks! Bijna alles is aluminium. 6 houten deurkozijnen met deur.
Verder geen schilderwerk behalve de muren en plafonds.

Edit: de kasten zetten we zelf in elkaar maar dat stelt niet zo veel voor. Thx voor de baas / stedin tip trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door mistaoutlaw op 18-05-2018 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 21:03
Het vergelijken van de offertes op onderdelen kan inderdaad grote verschillen geven. Dat zegt niet altijd alles. Hoge bouwplaatskosten en ongezond lage winst/risico marges (Schrijven ze echt met 5%?) vallen dan wellicht tegen elkaar weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Ventilatiecapaciteit bouwbesluit niet in overeenstemming met verkrijgbare WTW units?

Ik zat net van onze geplande nieuwbouwwoning even de volgens het bouwbesluit benodigde ventilatiecapaciteit te berekenen, en schrok nogal.
Volgens wat ik kon vinden zijn de eisen als volgt:
- 0.7 liter per seconde per m² voor verblijfsruimtes (dus excl hal, overloop etc)
- 7 liter per seconde voor een toilet
- 14 liter per seconde voor een badkamer.

In ons huis met 186 m² verblijfsgebied, 2 wc's en 2 badkamers (er komt op zolder nog een klein badkamertje voor de dochters) kom ik dan aan 186*0.7 + 2*7 + 2*14 = 172 l/s uit. Dat komt overeen met 620 m3/h.

Echter de gangbare WTW units halen dat lang niet. Zehnder WHR 950 zit bijvoorbeeld op max 390 m3/h, en de Itho HRU ECO 350 haalt zelfs maar 350 m3/h :? En dat terwijl ik met zo'n 12-pijps plenum precies uit zou kunnen komen.

Wat gaat hier fout? Ik kom bijna een factor 2 te kort. Zo idioot groot wordt ons huis nou ook weer niet...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@Andrehj
Je ventileer normaal nooit zoveel als in bouwbesluit staat. Echter het moet rekentechnisch wel kloppen wil je een vergunning krijgen (of ze moeten het creatief invullen)

Met 2x badkamers en 2 WC's en een 3e badkamertje heb je al 5 afzuiging.
Voor woonkamer en keuken heb je er ook 2x2 nodig, samen al 9.
Kom je dan weg met 3 extra ?

Wij krijgen 2 units, en 15 of 16 afzuigpunten. Dus een 12 en 8 voudige plennum.

Voordeel van de Itho oplossing is dat het op CO2 en vocht gestuurd wordt en normaal nooit die 620 m3 hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@jacovn Het gaat om totaal 2 badkamers. Dat zijn dus samen met de wc's 4 afzuigpunten. Dan nog 1 voor de bijkeuken, en 5 voor de slaapkamer. Blijven er precies twee over voor de gemeenschappelijke ruimte van woonkamer en woonkeuken. Zou precies moeten kunnen. Waarom moeten er 2x2 in de woonkamer en woonkeuken?

Maar ik blijf er niets van begrijpen. Heb net onze gewone twee-onder-een kapper even berekend. Deze heeft
107 m² aan verblijfsruimtes (woonkamer, keuken en vier slaapkamertjes), twee toiletten en een badkamer. Daarmee kom ik al aan 370 m3/uur, wat zou betekenen dat de grootste unit van Itho al te krap zou zijn. Dat kan toch nooit kloppen? Hier moet iets fout gaan. Dinsdag maar eens met Itho bellen...

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 19-05-2018 19:56 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Andrehj schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 18:31:
Ventilatiecapaciteit bouwbesluit niet in overeenstemming met verkrijgbare WTW units?

Ik zat net van onze geplande nieuwbouwwoning even de volgens het bouwbesluit benodigde ventilatiecapaciteit te berekenen, en schrok nogal.
Volgens wat ik kon vinden zijn de eisen als volgt:
- 0.7 liter per seconde per m² voor verblijfsruimtes (dus excl hal, overloop etc)
- 7 liter per seconde voor een toilet
- 14 liter per seconde voor een badkamer.

In ons huis met 186 m² verblijfsgebied, 2 wc's en 2 badkamers (er komt op zolder nog een klein badkamertje voor de dochters) kom ik dan aan 186*0.7 + 2*7 + 2*14 = 172 l/s uit. Dat komt overeen met 620 m3/h.

Echter de gangbare WTW units halen dat lang niet. Zehnder WHR 950 zit bijvoorbeeld op max 390 m3/h, en de Itho HRU ECO 350 haalt zelfs maar 350 m3/h :? En dat terwijl ik met zo'n 12-pijps plenum precies uit zou kunnen komen.

Wat gaat hier fout? Ik kom bijna een factor 2 te kort. Zo idioot groot wordt ons huis nou ook weer niet...
Je berekening van verblijfsgebied klopt hoogst waarschijnlijk niet

Daarnaast moet je badkamers keukens en wc;s niet meer in de vierkante meters mee rekenen het is welke Waarde het grootst is

Dus een wc heeft 1 m2 = 0,7 dm3/s wat lager is dan 7 dus minimaal 7

Een verblijfsgebied heeft een minimale hoogte, een minimale breedte en een minimale m2 erkers /gangen/ zolders kasten en zelfs kleine rommel kamers vallen vaak af.
vergeet trouwens niet de 21dm3/s voor de opstel plaats kooktoestel.

Door overstroom mag je ook de woonkamer afzuigen door de keukenafvoer dus je moet niet alles optellen
maar een net tekeningentje maken ;)
Dus als de invoer in de woonkamer (natuurlijk of ballans) is en de afvoer in de keuken zuig je met die 21dm3/s dus gewoon de m2 verblijfsgebied van de woonkamer mee af.

Hier is een hele aardige uitleg

http://www.ekbouwadvies.n...latiebalansberekening.asp

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 19-05-2018 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
twain4me schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 20:11:
[...]
Je berekening van verblijfsgebied klopt hoogst waarschijnlijk niet
Ik heb echt alleen maar de oppervlakte van woonkamer, keuken, bijkeuken en vijf slaapkamers genomen. Ik zou alleen bij de twee slaapkamers op zolder het deel met minimaal 2m60 hoogte (ipv 1m50 hoogte) kunnen meerekenen. Dat scheelt 18 m2.
Daarnaast moet je badkamers keukens en wc;s niet meer in de vierkante meters mee rekenen het is welke Waarde het grootst is
Dus een wc heeft 1 m2 = 0,7 dm3/s wat lager is dan 7 dus minimaal 7
Dat had ik al gedaan.
Een verblijfsgebied heeft een minimale hoogte, een minimale breedte en een minimale m2 erkers /gangen/ zolders kasten en zelfs kleine rommel kamers vallen vaak af.
Kasten, trappen etc zijn al weggelaten.
vergeet trouwens niet de 21dm3/s voor de opstel plaats kooktoestel.
Voor de woonkeuken kwam ik (door de 45m²) al op 32 l/s, dus dat was niet meer van toepassing.
Ik wil echter in de keuken een afzuigkap met afvoer naar buiten (en evt. speciale toevoer) plaatsen. Kan ik dat ook nog op de een of andere manier verwerken?
Door overstroom mag je ook de woonkamer afzuigen door de keukenafvoer dus je moet niet alles optellen
maar een net tekeningentje maken ;)
Dus als de invoer in de woonkamer (natuurlijk of ballans) is en de afvoer in de keuken zuig je met die 21dm3/s dus gewoon de m2 verblijfsgebied van de woonkamer mee af.
De bijkeuken ligt achter de keuken en krijgt zijn toevoer inderdaad via woonkamer en woonkeuken. Maar daardoor krijg ik toch niet minder vierkante meters? Ik snap niet hoe me dat iets oplevert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aikink
  • Laatst online: 10:19
@Andrehj Nog een stapje terug:
- begin met het bepalen van de typen ruimtes. Keuken, eetkeuken, woonkamer en slaapkamers zijn normaal gesproken verblijfsruimten. Hier geldt een minimale luchtverversing van 0,7 dm³/s/m² verblijfsruimte (VR) en 0,9 dm³/s/m² verblijfsgebied (VG) voor, met als ondergrens 7 dm³/s. Schuine kappen waar de hoogte lager is 2,6m (als je particulier bouwt mag dit teruggebracht worden naar 2,1m) tellen dus niet mee in de berekening;
- toiletten, badkamers en kooktoestellen moeten een minimale luchtverversing van resp. 7, 14 en 21 dm³/s hebben;
- Toegevoerde verse lucht naar een VG moet rechtstreeks van buiten komen. Hier geldt een uitzondering op dat maximaal 50% van een andere ruimte zijnde een ander niet-gemeenschappelijk VG of verkeersruimte (binnen dezelfde gebruiksfunctie) mag komen;
- Bij een kooktoestel wordt minimaal 21 dm³/s rechtstreeks naar buiten afgevoerd;
- Lucht uit toilet- en badruimtes wordt rechtstreeks naar buiten afgevoerd;
- Overschotten of tekorten van ventilatie mogen over maximaal twee ruimtes naar een afvoer getransporteerd worden;
- Als het ventilatiesysteem per verblijfsgebied de toevoer kan variëren (met bv. kleppen in de ventielen) dan mag de maximale ventilatiecapaciteit maximaal 70% van het totaal van alle verblijfsgebieden bedragen.
- De som van de toevoer en de afvoer moet 0 dm³/s bedragen.

Een laatste optie die je toe zou kunnen passen is het 'krijtstrepen'. Dan laat je een deel van de VR/VG wegvallen en tel je het enkel als GO. Zolang je verhouding VR/GO maar >55% is mag dat. Je knijpt het comfort (o.a. daglicht, spuien, ventilatie) op een bepaalde manier zodat je wel aan de regels voldoet. Ben ik niet zonder meer voorstander van.

[ Voor 11% gewijzigd door aikink op 19-05-2018 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Itho heeft een excel file waar je alles in kunt zetten en dan rekent die uit wat je nodig hebt
https://platform.ithodaalderop.nl/download/dfqfconfigurator

Die is voor ons huis gemaakt, en ik was het er niet me eens, maar zelfs met mijn mindere waardes kom ik op 2 systemen uit.
Itho kwam op 228 m3/uur en 158 m3/uur uit (70% waardes) wat niet op 1 systeem kan.
Echter nemen ze berging ruimtes mee als slaapkamer. En er was iets met WC's die ze verschillend ventileren dag en nacht, en dan net omgekeerd als dat je zou verwachten: WC BG in de nacht vol ventileren en die op de slaapkamer minder (voor lawaai logisch, maar voor vocht en CO2 onlogisch) zodoende kwamen ze dan op die 228 m3/uur voor de beneden verdieping.

[ Voor 44% gewijzigd door jacovn op 19-05-2018 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Andrehj schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 20:57:
Voor de woonkeuken kwam ik (door de 45m²) al op 32 l/s, dus dat was niet meer van toepassing.
Ik wil echter in de keuken een afzuigkap met afvoer naar buiten (en evt. speciale toevoer) plaatsen. Kan ik dat ook nog op de een of andere manier verwerken?
Een van onze buren hebben een leuke oplossing.
Een electra klep aangesloten op de afzuigkap. Die blijft nog een minuut langer open dan de afzuigkap die uit gaat en dan sluit hij weer.
Die unit isoleert bijna net zo goed als zijn muur is me verteld. Er zit een rubberen konische rand in die de klep afsluit en een geisoleerde deksel.

Je zou er 2 kunnen nemen. Gaan dan beide open en dicht als je afzuigkap aan en uItzet.

Zou hem moeten vragen waar die vandaan komt en wat het kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Ik heb echt alleen maar de oppervlakte van woonkamer, keuken, bijkeuken en vijf slaapkamers genomen. Ik zou alleen bij de twee slaapkamers op zolder het deel met minimaal 2m60 hoogte (ipv 1m50 hoogte) kunnen meerekenen. Dat scheelt 18 m2.

[...]

Dat had ik al gedaan.

[...]

Kasten, trappen etc zijn al weggelaten.

[...]

[...]

De bijkeuken ligt achter de keuken en krijgt zijn toevoer inderdaad via woonkamer en woonkeuken. Maar daardoor krijg ik toch niet minder vierkante meters? Ik snap niet hoe me dat iets oplevert.
Zou je de tekening eens willen posten dat communiceert iets makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Je moet die 2x7 en 2x 14 en 21dm3/s er niet per definitie bij optellen
dat is niets anders dan de minimale afvoer wat daar aanwezig moet zijn

stel je bestaat huis uit het volgende

je woonkamer is 50m2 dus 0,7x 50m2 = 35 dm3/s
je keuken is 10 m2 dus 0,7x 10m2 = 7dm3/s
je wc = 1 m2 (geen ervblijsgebied dus 7 dm3/s
je slaapkamers zijn 50 m2 dus 0,7x 50m2 = 35 dm3/s
je badkamer (geen verblijsgebied dus 14 dm3/s

aanvoer
woonkamer 35
keuken 7 (21)
wc 7
slaapkamers 50
badkamer 14

Je kan dus van die 21 in de keuken 14 via overstroom uit de woonkamer pakken (7 is nodig ivm vierkante meters verblijfsgebied)
(wat dus afvoer is voor de woonkamer)
En er zal dus nog elders 21 moeten worden af gezogen (of ook in de keuken)
De totale afvoer (en aanvoer) is dus 35 +7 en niet 35 + 21 (dus ik "bespaar" 14dm3/s)

Indien je de aanvoer slim plaatst rond ensuite wc's en badkamers kan je daar het zelfde truckje uithalen

Een flinke 2 onder 1 kap woning zit in de berekening vaak net niet in de grootste unit maar soms ook al wel dit ligt echt volledig hoe er wordt berekend, je bent er namelijk nogal vrij in (overstroom, onbenoemde ruimte etc etc etc)
Heb je ook rekening gehouden met de minimale hoogte van 2600 mm op zolder? (nieuwbouw eis, bij renovatie 2100 mm)
maar ik heb ook al woningen gehad met 2 units
Mijn eigen woning past eigenlijk ook niet op 1 unit gelukkig is het bestaande bouw dus ik heb niet zo heel erg veel met de regels te maken ;)

ik zal eens kijken of ik de excell van itho kan vinden

edit: nope kan hem niet vinden :9

het krijtstrepen waar @aikink het over heeft wordt erg veel gedaan in de projectwoningbouw is goedkoper voor de ontwikkelaar/ verhuurder en voor de huurder/koper maakt het niet uit, want die weet niet beter, meestal moet de zolder er volledig aan geloven en is in zijn totaliteit op papier onbenoemde ruimte :+
de makkelaar mag het immers gewoon een kamer noemen ookal zit er geen daglicht in ;)

edit 2:

ik las gewoon volledig over je link heen :S

De excel houd volgens mij geen rekening met overstroom

Ga je het plaatsen zelf doen? het instellen heeft nog best wat specialisties gereedschap/kennis nodig
ook de juiste plaats van de ventielen bij een gebalceerd systeem is best wel lastig.(stomingsleer AAARGGHHHH *weg rennen doet*) Misschien kan je alvast een instalateur aan zijn jas trekken.

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 19-05-2018 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
jacovn schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 21:06:
Itho heeft een excel file waar je alles in kunt zetten en dan rekent die uit wat je nodig hebt
https://platform.ithodaalderop.nl/download/dfqfconfigurator
Dankjewel!!! _/-\o_ Die sheet is superhandig. Door een beetje te spelen ben ik er nu toch uitgekomen. Grootste truc is de 70% die je over het totaal van VG1 en VG2 mag halen.
Verder was ik inderdaad van plan om in de keuken een afzuigkap met aan- en toevoer van buitenlucht te plaatsen. Dit is weliswaar slecht voor de EPC (maar die haal ik toch wel), maar goed voor de gezondheid. Bovendien heb ik daardoor het hele oppervlak van de (woon)keuken weggelaten uit de Itho sheet, waardoor ik nu precies wegkom met een 12 plenum en met de kuubs.
jacovn schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 21:16:
[...]
Een van onze buren hebben een leuke oplossing.
Een electra klep aangesloten op de afzuigkap. Die blijft nog een minuut langer open dan de afzuigkap die uit gaat en dan sluit hij weer.
Die wilde ik inderdaad voor de aan- en afvoer gebruiken. Ik kan em nu ook even niet meer terugvinden, maar dat gaat nog wel lukken. Was volgens mij een bedrijf uit Duitsland die ze maakte.

@twain4me Bedankt voor al je hulp en suggesties. Hier kom ik wel verder mee. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Andrehj schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 22:39:

Die wilde ik inderdaad voor de aan- en afvoer gebruiken. Ik kan em nu ook even niet meer terugvinden, maar dat gaat nog wel lukken. Was volgens mij een bedrijf uit Duitsland die ze maakte.
Ja uit Duitsland, werkte erg mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
jacovn schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 22:45:
[...]
Ja uit Duitsland, werkte erg mooi.
Ik had deze gevonden:
https://www.berbel.de/dun...uft-zubehoer/mauerkasten/
Is dat degene die je buren ook hebben?
Met plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://www.berbel-afzuigkappen.nl/fileadmin/media/images/produkte/zubehoer/mauerkasten/berbel-features-zubehoer-mauerkasten-bmk-offen.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 19-05-2018 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andrehj schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 22:39:
[...]

Dit is weliswaar slecht voor de EPC (maar die haal ik toch wel), maar goed voor de gezondheid.
vooral niet druk maken over de epc zolang je hem maar haalt..
het grootste verlies is dat de wtw dan de afgezogen warmte niet kan terug leveren, het is dus de vraag hoevaak je hem aan gaat zetten.
De epc is niets anders dan een verkapt sales instrument van de instalatie branche, ze wilde hem versimpelen en misschien wel afschaffen maar de installatie lobby heeft dat tegen weten te houden. :(
lucht dichting is het belangrijkste daarna je RC waardes (tot 4,5 daarna wordt het best wel overbodig in nederland m u v het dak )
En ondertussen een triple glas veluxje zonder isolatieframe plaatsen 8)7
De meeste winst zit hem in het juist ontwerpen en uitvoeren van de details.
Ik zie met enige regelmaat platen pir over een bouw vliegen (wind) en die plaaten worden 3 dagen later gewoon op het huis gemonteerd, als je geluk heb spuiten ze een beetje pur waar de hoeken zijn afgebroken. vaak kan je gewoon de bouwmuur zien :+
En dan gaan we lullen over of een cv pomp toevallig 5 watt teveel gebruikt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
twain4me schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 23:10:
En ondertussen een triple glas veluxje zonder isolatieframe plaatsen 8)7
Moet ik daar nog op letten ?

Het lijkt standaard met 6 onderdelen:

Afbeeldingslocatie: https://velcdn.azureedge.net/~/media/marketing/nl/producten/installatieproducten/v0011953-039-009_installation_products_print4-white940x900.jpg?h=900&la=nl-NL&w=940&cc=grid_12&key=152026359661994&sw=960

1 gootstuk
2 waterkerende manchet
4 waterkerende manchet
5 isolatieframe
6 dampremmende folie
7 interieurafwerking

Staat hier: https://www.velux.nl/prod...n-en-installatieproducten

Van 2 naar 3 laags glas was 349€ per velux raam, dat heb ik maar even niet gedaan. Het hele huis van 2 naar 3 laags met alle andere ramen was goed €900, dus ik snap die velux prijs niet echt.
Andrehj schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 23:01:
[...]

Ik had deze gevonden:
https://www.berbel.de/dun...uft-zubehoer/mauerkasten/
Is dat degene die je buren ook hebben?
Met plaatje:
[afbeelding]
Jazeker, die is het. Mooi ding.

[ Voor 49% gewijzigd door jacovn op 20-05-2018 06:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jacovn schreef op zondag 20 mei 2018 @ 05:55:
[...]

Van 2 naar 3 laags glas was 349€ per velux raam, dat heb ik maar even niet gedaan. Het hele huis van 2 naar 3 laags met alle andere ramen was goed €900, dus ik snap die velux prijs niet echt.
dat klopt volgens mij niet helemaal. de raam unit kost met tripple glas (2066) (regengeluid) 55x78 nog geen 350 euro. wellicht hebben hun een andere in gedachte dit is de enige die ik recent heb besteld.
Andere ramen kan kloppen hoogwaardig dubbelglas is vrij prijzig, dan is de stap naar triple niet zo groot meer. (uwaarde 1,0) (54 euro/m2 ) waar triple glas rond de 80 euro ligt
er vanuit gaande dat de arbeid gelijk blijft zou je dus ongeveer 35 m2 glas kunnen "vervangen" voor triple.

[/quote]
jacovn schreef op zondag 20 mei 2018 @ 05:55:
[...]

Moet ik daar nog op letten ?

Het lijkt standaard met 6 onderdelen:
Dat zou je denken, maar die is Is niet standaard
ptimaliseer de montage van uw nieuwe dakraam en zorg voor een energie-efficiënte en duurzame aansluiting tussen dak en dakraam. Maak niet alleen gebruik van een gootstuk, maar pas daarnaast ook aanvullende producten toe. Kies bijvoorbeeld voor het isolatieframe (BDX) waarmee koudebruggen en warmteverlies geminimaliseerd word.
alle onderdelen kosten los geld en worden daarom naast de machette regelmatig niet geplaatst.

[ Voor 37% gewijzigd door twain4me op 20-05-2018 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
twain4me schreef op zondag 20 mei 2018 @ 08:46:
[...]

dat klopt volgens mij niet helemaal. de raam unit kost met tripple glas (2066) (regengeluid) 55x78 nog geen 350 euro. wellicht hebben hun een andere in gedachte dit is de enige die ik recent heb besteld.
Andere ramen kan kloppen hoogwaardig dubbelglas is vrij prijzig, dan is de stap naar triple niet zo groot meer. (uwaarde 1,0) (54 euro/m2 ) waar triple glas rond de 80 euro ligt
er vanuit gaande dat de arbeid gelijk blijft zou je dus ongeveer 35 m2 glas kunnen "vervangen" voor triple.

[/quote]

[...]

Dat zou je denken, maar die is Is niet standaard

[...]

alle onderdelen kosten los geld en worden daarom naast de machette regelmatig niet geplaatst.
Het kan ook €249 zijn. Ik kan geen mail terugvinden dus is het iets telefonisch geweest.

Het gaat om de maat SK06. In een online configurator is het voor Deze maat €276 incl btw, en die prijzen liggen 40% onder advies miN of meer,

We hadden een houten versie GGL en daar heb ik een GGU van laten maken.
Er stond al €1000 ex per raam (incl plaatsing en multiplex afwerking) het raam zelf voor €775 ex btw.

Dus dan zou je denken dat het wel het hele pakket is,

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:05
Vrijdag zijn de dakplaten geleverd & gelegd, en is het raamwerk voor de goten geplaatst.

-
-
-

Komende week worden de dakkapellen gemaakt en de stelkozijnen ingezet. Dan kan de kozijnenleverancier komen inmeten.
De week daarna worden o.a. de pannen gelegd.

Met heel veel geluk zijn de kozijnen nog voor de bouwvak geplaatst. Dat zou fantastisch zijn ;).

[ Voor 27% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Heeft iemand goede ervaringen met een screen leverancier ?
Die bij ons huidige huis d screens gedaan heeft ben ik matig tevreden over. Ze doen het goed, maar de installatie achteraf is niet super netjes met plakgootjes etc.

Dus ik heb nu maar overal leidingen voor de spanning voorbereid. Dat was iets van €80 per raam.

Ik had gedacht dit wel terug te krijgen bij een installatie omdat het leek mij veel minder werk is.

De eerste verkoper die ik mailde schreef terug dat het duurder wordt dan hun standaard installatie omdat ze de kabel in moeten korten en met een stekker verbinden ?
Het gaat dan over somfy rts motoren, en die hebben alleen een stroom draad..

Dus het is dan goedkoper om gaten te boren, plakgoten te plakken en kabels naar binnen te prutsen dan een stroom draad in de screen behuizing aan te sluiten blijkbaar.

Ik zoek een bedrijf die in Almere 10 screens wil en kan leveren, en niet de standaard installatie fee per screen berekend. Zie niet zitten 10 x 225€ installatie te betalen als er bij 1 al voorrij kosten etc in zit.

Voor wat betreft de huidige instalateur: Hij heeft niet eens de moeite genomen terug te bellen nadat ik contact met ze opnam.

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 20-05-2018 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:46
We moeten keuzes gaan maken in de kleuren van kozijnen. Nou zat ik te denken om de voorgevel uit de bestektekening in paint te plakken om wat te experimenteren, maar zijn er wellicht nog handigere of betere manieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
jacovn schreef op zondag 20 mei 2018 @ 11:17:
Die bij ons huidige huis d screens gedaan heeft ben ik matig tevreden over. Ze doen het goed, maar de installatie achteraf is niet super netjes met plakgootjes etc.

Dus ik heb nu maar overal leidingen voor de spanning voorbereid. Dat was iets van €80 per raam.

Ik had gedacht dit wel terug te krijgen bij een installatie omdat het leek mij veel minder werk is.

De eerste verkoper die ik mailde schreef terug dat het duurder wordt dan hun standaard installatie omdat ze de kabel in moeten korten en met een stekker verbinden ?

Dus het is dan goedkoper om gaten te boren, plakgoten te plakken en kabels naar binnen te prutsen dan een stroom draad in de screen behuizing aan te sluiten blijkbaar.

Ik zoek een bedrijf die in Almere 10 screens wil en kan leveren, en niet de standaard installatie fee per screen berekend. Zie niet zitten 10 x 225€ installatie te betalen als er bij 1 al voorrij kosten etc in zit.

Voor wat betreft de huidige instalateur: Hij heeft niet eens de moeite genomen terug te bellen nadat ik contact met ze opnam.
Ik laat mijn screens installeren door https://open-maatwerk.nl
Prijs is prima en hij denkt goed mee.
Maar moet nog gebeuren dus geen "after-experience" nog.
Geen idee of ze in Almere leveren, zou je even moeten checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
anboni schreef op zondag 20 mei 2018 @ 11:50:
We moeten keuzes gaan maken in de kleuren van kozijnen. Nou zat ik te denken om de voorgevel uit de bestektekening in paint te plakken om wat te experimenteren, maar zijn er wellicht nog handigere of betere manieren?
Vraag eerst even om een kleurenwaaier van de mogelijke kleuren.
Helpt wellicht al om de keuze makkelijker te maken.
Zou dan obv de kleurenwaaier een keuze maken.
Paint of photoshop heeft bijna geen zin, kleuren zijn altijd anders op een scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83

Wij hebben (inbouw) screens (en rolluiken) van Hebo. Daar zijn ook de kozijnen van en alles gelijk voor de bouw geregeld. Op wat verkeerde afstellingen na erg tevreden! Alles is ook netjes weggewerkt dus je ziet alleen een knop binnen en van buiten helemaal niks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Twee vragen over deze groen-blauwe buizen:
1. Is dit voor Itho Qualityflow of Demandflow?
2. Weet je toevallig het merk en type van deze buizen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Andrehj schreef op zondag 20 mei 2018 @ 21:18:
[...]

Twee vragen over deze groen-blauwe buizen:
1. Is dit voor Itho Qualityflow of Demandflow?
2. Weet je toevallig het merk en type van deze buizen?
1. Voor Itho Qualityflow
2. Buizen blauw (plafond 1e verdieping) waren dacht ik Hybalans (blauw en rood normaal) maar.. Dit lijkt ubbink air excelence te zijn, hun afzuigpunten zitten ook in de vloeren van 2e verdieping.
Buizen blauw DN32 zijn geisoleerde difussie dichte leidingen van uponor

En voor de screens: vandaag iemand gesproken die screens installeerd (en bij zijn bedrijf moest ik niet zijn voor betaalbare screens en ze hadden het erg druk) en die vertelde me: Somfy rts moest ik maar niet meer kopen, aflopende zaak. Alles wordt IO omdat dat een meer open standaard is.

[ Voor 38% gewijzigd door jacovn op 20-05-2018 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:13
Je kozijnen leverancier? Heb je alles in een hand. Zo heb ik het hier gedaan. Alles is nu ook in de kleur van het kozijn en weggewerkt. Screens zijn van Schellekens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
jerh schreef op maandag 21 mei 2018 @ 09:15:
[...]

Je kozijnen leverancier? Heb je alles in een hand. Zo heb ik het hier gedaan. Alles is nu ook in de kleur van het kozijn en weggewerkt. Screens zijn van Schellekens.
Die levert ze niet..

We krijgen veka kozijnen, en ze hadden ook geen partner die het standaard voor ze oplost, dus ik moet zelf gaan zoeken,

Edit: Veka levert wel een inbouwkast voor rolluik boven kozijn, waar ook een screen doek ik past. Deze oplossing wilde ik niet.

[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 21-05-2018 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 08:30

NDF82

Doomed Space Marine

Bij ons levert de kozijnen leverancier de Screens. Aluminium kozijnen zijn van het Belgische Sapa en aluminium screens van het Belgische Brustor.

De screen bakken die niet weg gewerkt kunnen worden krijgen dezelfde afwerking als de kozijnen (structuur lak).

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, wij hebben een mooie kavel kunnen kopen en laten een woning casco bouwen door een bekende catalogus bouwer. Echter hebben we ervoor gekozen om de woning casco op te leveren.
Alles moet dus nog gebeuren: binnenmuren, elektra, leidingwerk, vloerverwarming, WTW, sanitair, meterkast en god weet wat meer.
We hebben nog 1 jaar tot de bouw begint.
Wie kan ons aan een lijstje helpen: ik heb onderstaand gemaakt op basis van gezond boerenverstand.
We willen met het lijstje een paar dingen: 1. een planning maken en 2. offertes gaan aanvragen

Stappen afbouw casco
1 Dakkapel plaatsen
2 binnenwanden plaatsen
3 Instalateur: WTW, Vloerverwarming, zonnepanelen, Riool, aan & afvoer Leidingwerk
4 Electricien: Elektriciteitsleidingen + meterkast aanleggen
5 binnendeur kozijnen
6 Trap plaatsen
7 Aftimmeren trap & schotten 1e verdieping
8 tegelwerk (vloeren, badkamerwanden)
9 Stukadoor
10 Sanitair
11 binnendeuren plaatsen
12 Schilderwerk (buitenmuren keimen, houtwerk kozijnen, binnendeuren, buitendeuren)
13 electra afmonteren
14 vensterbanken
15 Veranda bouwen

Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanvv78
@Verwijderd ik heb geen ervaring met casco, maar lees ik jouw lijstje goed dat je alles of bijna alles gaat uitbesteden? Is casco dan wel interessant om te doen, of kunnen jullie dan dingen die de bouwer niet wil of kan doen?

Heel veel succes alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08 09:17
Ons huis wordt momenteel gebouwd. De BG is al rondom gemetseld. Tot onze grote schrik blijkt dat het onderste deel van het keukenraam gewoon uit plaatmateriaal bestaat. Dus onder de tussenkalf plaatmateriaal. Dit is weliswaar conform bestek maar ik heb daar nooit goed op gelet (...).

De wens bestaat om dit gewoon dicht te metselen zodat de voorgevel een strak geheel is. Ik heb de uitvoerder reeds een email gestuurd. Het houdt me bezig en ik ben op voorhand benieuwd of iemand weet of dit relatief eenvoudig te herstellen is. M.a.w. het dichtmetselen van de open stukken onder de ramen voorgevel.
Vraag: iemand enig idee of dit eenvoudig te realiseren is of wordt dit ingewikkelder dan ik nu aanneem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:05
borgoe72 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 19:15:
Ons huis wordt momenteel gebouwd. De BG is al rondom gemetseld. Tot onze grote schrik blijkt dat het onderste deel van het keukenraam gewoon uit plaatmateriaal bestaat. Dus onder de tussenkalf plaatmateriaal. Dit is weliswaar conform bestek maar ik heb daar nooit goed op gelet (...).

De wens bestaat om dit gewoon dicht te metselen zodat de voorgevel een strak geheel is. Ik heb de uitvoerder reeds een email gestuurd. Het houdt me bezig en ik ben op voorhand benieuwd of iemand weet of dit relatief eenvoudig te herstellen is. M.a.w. het dichtmetselen van de open stukken onder de ramen voorgevel.
Vraag: iemand enig idee of dit eenvoudig te realiseren is of wordt dit ingewikkelder dan ik nu aanneem?
Excuus voor mijn eventuele kritiek, maar dat is best slordig van je. Maar daar ben je je denk ik wel bewust van ;). Ik denk niet dat het ingrijpend iets is, het enige ingrijpende kan de meerwerk lijst zijn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sanvv78 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 14:52:
@Verwijderd ik heb geen ervaring met casco, maar lees ik jouw lijstje goed dat je alles of bijna alles gaat uitbesteden? Is casco dan wel interessant om te doen, of kunnen jullie dan dingen die de bouwer niet wil of kan doen?

Heel veel succes alvast.
Hoi @sanvv78 bedankt voor je reactie
de bouwer wilde voor bovenstaand lijstje circa 200k euro. Wij denken dat dat goedkoper kan als we rechtstreeks offertes aanvragen. Bijv een dakkapel zou bij hun 10k euro kosten terwijl wij nu voor 6k klaar zijn. En we willen graag in het project samenwerken. Dwz, zelf materialen aanschaffen (sanitair e.d.) en ook e.e.a. zelf doen ja.
Vrgr
S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2018 @ 20:48:
[...]

Hoi @sanvv78 bedankt voor je reactie
de bouwer wilde voor bovenstaand lijstje circa 200k euro. Wij denken dat dat goedkoper kan als we rechtstreeks offertes aanvragen. Bijv een dakkapel zou bij hun 10k euro kosten terwijl wij nu voor 6k klaar zijn. En we willen graag in het project samenwerken. Dwz, zelf materialen aanschaffen (sanitair e.d.) en ook e.e.a. zelf doen ja.
Vrgr
S.
Ok helder, alleen nu noem je een dakkapel wat inderdaad makkelijk later is te doen, en wat je zelf prima kan doen, maar de meer ingewikkelde dingen als elektra, binnenwanden en loodgieterswerk daar zie ik meer uitdaging in om dat goedkoper te houden. Gelukkig hebben jullie nog even, maar een vakman vinden is gewoon vandaag de dag een drama en dan ook nog betaalbaar. Die catalogusbouwers hebben die lui al ruim een jaar van te voren vast gelegd.

Op sanitair denk ik dat je best kan besparen. Wat voor een woning is het eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
sanvv78 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 21:07:
[...]

Ok helder, alleen nu noem je een dakkapel wat inderdaad makkelijk later is te doen, en wat je zelf prima kan doen, maar de meer ingewikkelde dingen als elektra, binnenwanden en loodgieterswerk daar zie ik meer uitdaging in om dat goedkoper te houden. Gelukkig hebben jullie nog even, maar een vakman vinden is gewoon vandaag de dag een drama en dan ook nog betaalbaar. Die catalogusbouwers hebben die lui al ruim een jaar van te voren vast gelegd.

Op sanitair denk ik dat je best kan besparen. Wat voor een woning is het eigenlijk?
Zo'n moeilijk lijstje is het nu ook weer niet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 21:03
Het lijkt mij wel een moeilijk lijstje. Hoe wil je ooit de WTW na de bouw aanleggen? Dus dat moet tijdens de bouw, en dan is het spel op de wagen.
- Wie gaat ervoor zorgen dat de WTW leiding geen conflict heeft met de stalen ligger die ook in de vloer zit?
- Als die ligger aangepast moet worden, voor wie zijn die kosten? --> dat ben jij
- Wanneer mag de installateur zijn leidingen komen leggen?
- En als de bouwer een dag/week uitloopt, wie betaald dan de kosten van de instalateur die niet vooruit kan?
- Idem voor als de installateur uitloopt, en die dagen dat deze uitloopt, tellen die als onwerkbare dagen voor de aannemer en gaat daardoor de opleverdatum naar achteren?

Als je zelf uitbesteed is het goed om daar over na te denken, en bij voorkeur wel een coördinatie verplichting bij de catalogus bouwer te houden, anders heb je geen enkel houvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08 09:17
the-edge schreef op maandag 21 mei 2018 @ 19:53:
[...]

Excuus voor mijn eventuele kritiek, maar dat is best slordig van je. Maar daar ben je je denk ik wel bewust van ;). Ik denk niet dat het ingrijpend iets is, het enige ingrijpende kan de meerwerk lijst zijn :/
Helemaal eens, is zeker slordig maar op basis van de tekening overheen gekeken. Ik wacht even reactie aannemer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
MeTooPV schreef op maandag 21 mei 2018 @ 21:27:
Het lijkt mij wel een moeilijk lijstje. Hoe wil je ooit de WTW na de bouw aanleggen? Dus dat moet tijdens de bouw, en dan is het spel op de wagen.
- Wie gaat ervoor zorgen dat de WTW leiding geen conflict heeft met de stalen ligger die ook in de vloer zit?
- Als die ligger aangepast moet worden, voor wie zijn die kosten? --> dat ben jij
- Wanneer mag de installateur zijn leidingen komen leggen?
- En als de bouwer een dag/week uitloopt, wie betaald dan de kosten van de instalateur die niet vooruit kan?
- Idem voor als de installateur uitloopt, en die dagen dat deze uitloopt, tellen die als onwerkbare dagen voor de aannemer en gaat daardoor de opleverdatum naar achteren?

Als je zelf uitbesteed is het goed om daar over na te denken, en bij voorkeur wel een coördinatie verplichting bij de catalogus bouwer te houden, anders heb je geen enkel houvast.
Je bent veel te zwartgallig, het komt bij bouw echt niet op een paar dagen aan allemaal. Er zijn er genoeg die casco doen, al die wtw problemen die schets kun je gewoon ondervangen in de ontwerpfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2018 @ 14:01:
Hallo, wij hebben een mooie kavel kunnen kopen en laten een woning casco bouwen door een bekende catalogus bouwer. Echter hebben we ervoor gekozen om de woning casco op te leveren.
Alles moet dus nog gebeuren: binnenmuren, elektra, leidingwerk, vloerverwarming, WTW, sanitair, meterkast en god weet wat meer.
We hebben nog 1 jaar tot de bouw begint.
Wie kan ons aan een lijstje helpen: ik heb onderstaand gemaakt op basis van gezond boerenverstand.
We willen met het lijstje een paar dingen: 1. een planning maken en 2. offertes gaan aanvragen

Stappen afbouw casco
1 Dakkapel plaatsen
2 binnenwanden plaatsen
3 Instalateur: WTW, Vloerverwarming, zonnepanelen, Riool, aan & afvoer Leidingwerk
4 Electricien: Elektriciteitsleidingen + meterkast aanleggen
5 binnendeur kozijnen
6 Trap plaatsen
7 Aftimmeren trap & schotten 1e verdieping
8 tegelwerk (vloeren, badkamerwanden)
9 Stukadoor
10 Sanitair
11 binnendeuren plaatsen
12 Schilderwerk (buitenmuren keimen, houtwerk kozijnen, binnendeuren, buitendeuren)
13 electra afmonteren
14 vensterbanken
15 Veranda bouwen

Bedankt voor jullie hulp!
Kan je alleen als tip meegeven dat veel dat je na casco doet goed voorbereid moet zijn in de bouwfase. Binnendeurkozijnen bijvoorbeeld die worden al gesteld voordat binnenmuren gemetseld worden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:13
E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van het bouw systeem. Jij gaat uit van traditioneel stenen stapelen wat het welllicht ook is, maar je kan ook bouwen met HSB of staal skeletbouw en dan heb je ook nog SIP systemen + alle variaties op al deze systemen.

Ik bouw bijvoorbeeld HSB en de binnenkozijnen zijn net voor de afwerkfase aangebracht. Dat zou prima casco kunnen.

De buiten kozijnen zitten er echter al vanaf dag 1 in. Die zou je om die rede echt niet casco kunnen uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hier doen we het ook casco, leiding werk van de E en W zal in tijdens de bouw in de vloer moeten dus daar is het een kwestie van afstemmen met de aannemer. Ik merk dat de meeste aannemers er wel open voor staan omdat ze in deze tijd zelf liever geen E en W willen regelen omdat daar voor hen de marge toch niet zit en er moeilijk mensen te vinden zijn.

Wij zijn de laatste puntjes op de i aan het zetten bij de aannemer die het hoogst waarschijnlijk gaat maken. Ik heb echter nog een vraag, de binnenmuren wordt gemetseld met poriso stenen, de woningscheidende wand met 120mm kalkzandsteen blokken 210*120*83 (opgemetseld), waarschijnlijk gaan we dit nog upgraden naar 150mm voor het geluid. De aannemer heeft dit vervangen voor een bia steen, volgens hen gelijkwaardig. Mijn kennis op de vlak is helaas niet erg goed, is een Bia m.f. steen inderdaad gelijkwaardig aan een kalkzandsteen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
Ik heb een voorlopige planning gekregen, ze willen opschieten
Week 21:
- Dak op huis
Week 22:
· W instalateur dak doorvoeren leveren / plaatsen voor de pannen installatie.
Week 23 t/m 25:
· W en E instalateur voormontage.
· W instalateur vloerverwarming en dekvloer.
Week 26 t/m 28:
· W instlateur installatie badkamer / toilet.
· Bouwer tegelwerk wc en badkamer
Week 28:
· Eventueel vloeren installatie. ( niet 100% zeker nog )
Week 29:
· Afmontages.
Week 31 / 32:
· Levering keuken mogelijk.
· Laatste montage tbv keuken / badkamer / toilet.

Opleveren huis !!!

Zelf de vloer op week 32 geplanned
En de keuken op week 33 geplanned

Edit: mis alleen wanneer de stuckadoor er door heen gaat. Die moet 500m2 doen of zoiets, zal niet in 3 dagen klaar zijn vrees ik. En dan moet ook er wel wat vocht uit..

[ Voor 10% gewijzigd door jacovn op 22-05-2018 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 16:44
jacovn schreef op zondag 20 mei 2018 @ 21:38:
[...]
En voor de screens: vandaag iemand gesproken die screens installeerd (en bij zijn bedrijf moest ik niet zijn voor betaalbare screens en ze hadden het erg druk) en die vertelde me: Somfy rts moest ik maar niet meer kopen, aflopende zaak. Alles wordt IO omdat dat een meer open standaard is.
Qua IO vs RTS zit de installateur toch aardig verkeerd. IO homecontrol is een nieuwere 2-weg standaard (waarbij de motor desgewenst rapporteert of hij open of dicht staat) die door redelijk wat producenten gebruikt wordt. Velux werkt er bijvoorbeeld ook mee. Helaas is de standaard wel gesloten, en kan je er niet zomaar gebruik van maken zonder een flinke fee neer te leggen. Automatisering kan dus eigenlijk alleen maar met Somfy's eigen (niet heel gebruiksvriendelijke) app.

IO is dus wel nieuwer en technisch beter, maar mocht je je screens door middel van domotica (Homey bijvoorbeeld) aan willen sturen is RTS een veel beter ondersteunde standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Artbij schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 08:33:
[...]

Kan je alleen als tip meegeven dat veel dat je na casco doet goed voorbereid moet zijn in de bouwfase. Binnendeurkozijnen bijvoorbeeld die worden al gesteld voordat binnenmuren gemetseld worden.
Apart, binnenduerkozijnen kennen een aantal standaardmaten. Bij mij viel er niets te stellen, gewoon kant en klaar houten (stompe) kozijnen, gewoon in het gat van de deuropening en purren maar. Enige "stelwerk" waren wat houten blokjes onder kozijn om aan te sluiten op cementdekvloer die later werd gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
TLer schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 08:50:
E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van het bouw systeem. Jij gaat uit van traditioneel stenen stapelen wat het welllicht ook is, maar je kan ook bouwen met HSB of staal skeletbouw en dan heb je ook nog SIP systemen + alle variaties op al deze systemen.

Ik bouw bijvoorbeeld HSB en de binnenkozijnen zijn net voor de afwerkfase aangebracht. Dat zou prima casco kunnen.

De buiten kozijnen zitten er echter al vanaf dag 1 in. Die zou je om die rede echt niet casco kunnen uitvoeren.
Die buitenkozijnen zie je ook verschillende methodes. Een aantal (meestal houten) gaan er direct tijdens ruwbouw in, echter bij kunststof en aluminium kozijnen zie ik ze er later ingaan, gewoon in de afbouwfase (in ieder geval bij tradionele bouw). Zal wel verschil zijn tussen het gebruik van wel/geen stelkozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
LittleTycoon schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 14:54:
[...]

Apart, binnenduerkozijnen kennen een aantal standaardmaten. Bij mij viel er niets te stellen, gewoon kant en klaar houten (stompe) kozijnen, gewoon in het gat van de deuropening en purren maar. Enige "stelwerk" waren wat houten blokjes onder kozijn om aan te sluiten op cementdekvloer die later werd gestort.
Apart, bij mij hebben ze wel gemeten en e.a. gesteld om het gat van de deur haaks en op de goede plek te krijgen. Hebben ze bij jullie gegokt?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
LittleTycoon schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 14:58:
[...]

Die buitenkozijnen zie je ook verschillende methodes. Een aantal (meestal houten) gaan er direct tijdens ruwbouw in, echter bij kunststof en aluminium kozijnen zie ik ze er later ingaan, gewoon in de afbouwfase (in ieder geval bij tradionele bouw). Zal wel verschil zijn tussen het gebruik van wel/geen stelkozijn.
Onze alu kozijnen gingn er tijdens de afbouw in. Daarvoor zaten er stelkozijnen in.

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 51 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic