Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.620.817 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
hoezo een potentiele luchtlek ?

Randbalk voor dak

Dit is de balk die boven op de rand van de betonplaat staat waar het dat op komt te rusten/aan haakt.
Ik kan de hand er zo onder steken.

Als dit een beetje slordig afgepurred wordt dan heb je zo een verbinding met je spouwblad daar met wat pech.

Vandaag de blowerproof liquid besteld. 65 euro per 5 KG (ex BTW) maar kijken hoeveel ik weg smeer en dan bijbestellen indien nodig.

Aanstaande vrijdag komt het binnen. Zaterdag maar hopen op droog weer en dat de bouwer het dicht gepurred heeft. Dan maar smeren en kijken hoe dat gaat.. 8)

[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 22-05-2018 16:10 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
@jacovn & @Killing Time ; is SMI (standard motor interface) geen betere optie voor het aansturen van buitenzonweringmotoren dan?
Dat is, voor zover ik weet, wel open. Geiger heeft daar o.a. motoren mee, ook mogelijk om dat aan te sturen via b.v. KNX, een PLC of zelfs USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
bartvb schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:14:
@jacovn & @Killing Time ; is SMI (standard motor interface) geen betere optie voor het aansturen van buitenzonweringmotoren dan?
Dat is, voor zover ik weet, wel open. Geiger heeft daar o.a. motoren mee, ook mogelijk om dat aan te sturen via b.v. KNX, een PLC of zelfs USB.
Wellicht maar met welk merk screens/motoren kom je te zitten.

Ik wil in eerste instantie geen directe domotica koppeling. Als ik er een sensor aan de voorkant (zuid/oost) en zijkant (zuid/west) en achter (noord/west) aan kan hangen en dan via een Somfy eigen controller screens per huis kant kan laten zakken bij > xx intentiteit en omhoog gaan < xx intentiteit (met een tijd erbij dat het niet als een malloot op en neer gaat) is het me wel goed. SDat kan met Somfy IO wel volgens mij.

Het ging me meer om het feit dat als je nu RTS neemt, iets over 4 jaar defect gaat en je geen RTS motor meer kunt krijgen er een afstandbediening extra bij komt.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
Cadeautje is (bijna) uitgepakt.
Wat een kick gevoel geeft dat!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zijn er nog mede-tweakers die input kunnen geven op mijn eerdere post over een afwerk planning?
Neem graag jullie tips / suggesties mee.

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jacovn
En toen was het platte dak op 2 hoog er.

Plat dak 2 hoog

Die gapende gaten onder de randbalken hebben ze van buiten gepurred, en van binnen met cement afgesmeerd. Dus dat hebben ze denk ik netjes opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:12
@jacovn Dat blijft een zwak punt. Bij ons is dit ook gepurt en dichtgesmeerd bij een peilkozijn. Ook is er nog een dichtende spray gebruikt en nog was dat een van de zwakke punten. Zeker in de hoeken. Aan de binnenzijde hebben het nogmaals gepurt, en nu is het dicht. Dat zijn zeker aandachtspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Artbij schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:48:
[...]

Apart, bij mij hebben ze wel gemeten en e.a. gesteld om het gat van de deur haaks en op de goede plek te krijgen. Hebben ze bij jullie gegokt?
Nee hoor, gewoon tekeningen gevolgd, bij jou niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
TLer schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 17:58:
@jacovn Dat blijft een zwak punt. Bij ons is dit ook gepurt en dichtgesmeerd bij een peilkozijn. Ook is er nog een dichtende spray gebruikt en nog was dat een van de zwakke punten. Zeker in de hoeken. Aan de binnenzijde hebben het nogmaals gepurt, en nu is het dicht. Dat zijn zeker aandachtspunten.
Buitenkant balk
Rand balk buitenkant pur

Binnekant balk
Randbalk cement binnenkant

Volgens mij is het gewoon met harde borstel de gevoegde binnenkant afvegen, bouwstofzuiger los spul wegzuigen en dan een laag blowerproof liquid en dan rond gaan. Daarna weer een 2e laag.

De uitvoerder heeft me uitgelegd dat tussen de balk die aan de kap zit die over deze randbalk haakt compriband komt. En op de isolatie die in de spouwmuur zit komt een strook isolatie die dze spouw isolatie en dak isolatie klem zet. Dat alles samen dacht hij dat het wel afgedicht zou zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door jacovn op 23-05-2018 20:18 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:05
Wat een ontzettend gaaf resultaat @mistaoutlaw !! Erg mooi geworden *O* O+

Bij ons is vandaag 1 van de 2 dakkapellen geplaatst, is toch een flinke knaap geworden :)

-
-

[ Voor 24% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:56 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 08:30

NDF82

Doomed Space Marine

Bij ons ook vandaag de dakkapellen geplaatst :-)

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PHNAPSMknFsJciTk69vlx8jA/full.jpg

En achter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NjSs1tjnhOOsaevHcd8owAOz/full.jpg

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:15
Net bericht ontvangen van de aannemer dat ze aanstaande maandag gaan starten met heiwerkzaamheden!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jacovn
Vandaag het schuine dak:
Dak op huis

En ze hebben nog losse isolatie tussen isolatiepakket muur en de balk waar dak op hangt gedaan.

Isolatie tussen dakplaat en huis

Waar het dak op die draagbalk zit is compriband tussen gedaan.

Bouwer vindt het zo lucht dicht op die plek. Hmm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Sturgeon22 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:07:
Net bericht ontvangen van de aannemer dat ze aanstaande maandag gaan starten met heiwerkzaamheden!
Wat is bij jou uiteindelijk de wachttijd geweest voor de palen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Laatst online: 16:15
Blueone schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:36:
Wat is bij jou uiteindelijk de wachttijd geweest voor de palen?
Geen idee. We hebben eind oktober akkoord gegeven op het meerwerk voor de heipalen en de aannemer gaf toen aan dat de levertijd 25-30 weken na opdracht zou zijn. Vanwege drukte bij de aannemer zou de bouw toch pas eind mei/begin juni starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
NDF82 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 22:27:
Bij ons ook vandaag de dakkapellen geplaatst :-)

Voor:
[afbeelding]

En achter:
[afbeelding]
Die 1e foto lijkt wel een sterrenwacht. Of een groot kanon uit de oorlog ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Blueone schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:57:
Wij zijn de laatste puntjes op de i aan het zetten bij de aannemer die het hoogst waarschijnlijk gaat maken. Ik heb echter nog een vraag, de binnenmuren wordt gemetseld met poriso stenen, de woningscheidende wand met 120mm kalkzandsteen blokken 210*120*83 (opgemetseld), waarschijnlijk gaan we dit nog upgraden naar 150mm voor het geluid. De aannemer heeft dit vervangen voor een bia steen, volgens hen gelijkwaardig. Mijn kennis op de vlak is helaas niet erg goed, is een Bia m.f. steen inderdaad gelijkwaardig aan een kalkzandsteen?
We hadden besloten om de woning scheidende wand uit te voeren in 150mm kalkzandsteen blokken om er voor te zorgen dat we zo min mogelijk geluid hebben van de buren. Wat blijkt, de maatblokken hebben een levertijd van 32 weken 7(8)7 :X |:( We gaan nu voor kleinere kalkzandsteen (lijm) blokken welke wel sneller leverbaar zijn, maar echt, WTF met dit soort levertijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:17
@Blueone pfff lekkere levertijden! Bij onze 2 kapper bestaat de woning scheidende wand uit 10cm betonnen muur (aan beiden kanten) met 5cm lucht er tussen. Ook liggen de vloer platen uiteraard niet tegen elkaar. Geluid van de buren is nagenoeg niks (alleen het boren in de muur naar elkaar kun je goed horen maar was alleen in het begin) :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:59
Bij ons zijn ze bezig met de electra, wateraansluiting en dus ook de vloerverwarming. Op zich wel bijzonder want de woning is nog niet 'dicht' (de buitenkozijnen zijn er nog niet en het dak zit er ook nog niet op).

Aparte volgorde; zal wel te maken hebben met levertijden en de zoektocht naar geschikte mensen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XHctyFQzddP6JLp2oHCJzvC2/full.jpg?nohitcount=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Hier was het plan om 2x 100mm KZS te doen voor de woningscheidende wand maar ivm de constructie wordt dat nu misschien 300mm KZS zonder spouw. Iemand een idee wat dat voor het geluid doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
Unkie schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 09:13:
Bij ons zijn ze bezig met de electra, wateraansluiting en dus ook de vloerverwarming. Op zich wel bijzonder want de woning is nog niet 'dicht' (de buitenkozijnen zijn er nog niet en het dak zit er ook nog niet op).

Aparte volgorde; zal wel te maken hebben met levertijden en de zoektocht naar geschikte mensen
[afbeelding]
Het gaat toch niet vriezen, dus dan kunnen ze mooi door. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:04

The Legend

*Plop*

bartvb schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 09:18:
Hier was het plan om 2x 100mm KZS te doen voor de woningscheidende wand maar ivm de constructie wordt dat nu misschien 300mm KZS zonder spouw. Iemand een idee wat dat voor het geluid doet?
Die 300mm kzs-muur zal dan staan op de vloerplaten van beide woningen lijkt me? Dat zorgt ervoor dat contactgeluiden veel beter worden doorgegeven. Je zult dus meer geluid van de buren meekrijgen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dit zou ik persoonlijk nooit doen, altijd bouwen met een spouw er tussen als het kan. De binnenmaat wordt dan misschien 25 mm minder maar dat heb ik er wel voor over. ipv 300mm kzst neem je dan 150-50-150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:22
Zeker als het een muur wordt waar een trap oid aan komt zou ik het nooit doen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Hier ook bewust gekozen om toch te gaan voor 150-60-150, zoiets kan maar één keer goed gedaan worden en kost relatief weinig. Volgens het bouwbesluit is het minimaal 120-50-120 of 120-60-120? Mag het uberhaupt nog wel zonder spouw? Ik zou één muur van 300mm echt nooit doen, vooral als de vloerplaten daar ook tegenaan zitten, dan ga je al het geschuif van stoelen etc gewoon horen :X .

Interessante link hierover: http://www.sbrcurnet.nl/p...etails-voor-de-woningbouw

[ Voor 35% gewijzigd door Avvd op 25-05-2018 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ik heb de details nog niet gezien maar de constructeur had het erover dat dit vergelijkbaar is met hoe appartementen worden gebouwd. Meer massa (300 of 400mm KZS of misschien beton, luchtgeluid zal het grote probleem niet zijn, contactgeluid, meh.

De woningen zien er ongeveer zo uit (plaatjes van de achterkant, aan de voorkant een talud maar daarboven alleen de 3 'losstaande' lagen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GeA0HXYViYIln4coQn4yrYZJ/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/o6cypC5F2rI4hHLM4X35ZYRS/full.png

Dus zes woningen die grotendeels los staan op de onderste verdieping na.

Het zijn vier bouwlagen met op een aantal verdiepingen met een aantal verdiepingen met een erg open indeling en dus weinig stabiliteit.

Volgens de constructeur is het mogelijk om de woningen allemaal door te koppelen. In de huidige opzet (ankerloze spouwmuur e.d.) is alles akoestisch ontkoppeld maar daardoor staat alles constructief ook los wat behoorlijk wat problemen geeft wat stabiliteit betreft. Daar gisteren weer een hele sessie over gehad en om te voorkomen dat er een debiele hoeveelheid staal nodig is of de indeling helemaal op de schop moet is dat doorkoppelen een (deel) oplossing. Door het doorkoppelen helpen de woningen elkaar met stabiliteit op de onderste (meest kritische) verdieping.

Ik word er ook niet heel blij van, 'normaal' akoestisch ontkoppelen heeft zeker ook mijn voorkeur maar de indeling ingrijpend moeten wijzigen is ook niet bepaald aanlokkelijk. In ons specifieke geval hebben we aan een kant de slaapkamer van de buren (en aan onze kant de keuken), aan de ander kant staat de kastenwand van onze keuken. Ik verwacht voor onszelf niet veel problemen. Voor de buren met de slaapkamer is het een ander verhaal, onze trap zit tegen hun slaapkamermuur...

Overigens geen idee of het mogelijk is om iets akoestisch te ontkoppelen terwijl het constructief wel gekoppeld is? Lijkt me dat vooral het 'plafond' gekoppeld moet worden voor de constructie?

@Blueone Thanks! Interessant document. Bij 1.3 zie je dat de vloer helemaal ontkoppeld wordt opgelegd, schuiven van stoelen e.d. is dan geen probleem. Het gaat alleen mis als je tegen de woningscheidende wand aan gaat kloppen of als daar een trap tegen bevestigd is lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Dat doorkoppelen voor de stabiliteit zou ik zelf niet willen aangezien je huis op zichzelf stabiel moet zijn.
Het rijtje moet niet als een appartementencomplex gebouwd worden waarbij de constructie en stabiliteit gedeeld moet worden.

Desnoods neem je 300-50-300, dit kost je wel wat meer ruimte maar zover ik kan zien is dit alleen op de onderste verdieping.
Ik heb zelf al wel genoeg ervaring met contactgeluid dat als ik ooit weer ga verhuizen dat het echt wel een huis met een woningscheidende spouwmuur wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
Blueone schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 10:37:
Hier ook bewust gekozen om toch te gaan voor 150-60-150, zoiets kan maar één keer goed gedaan worden en kost relatief weinig. Volgens het bouwbesluit is het minimaal 120-50-120 of 120-60-120? Mag het uberhaupt nog wel zonder spouw? Ik zou één muur van 300mm echt nooit doen, vooral als de vloerplaten daar ook tegenaan zitten, dan ga je al het geschuif van stoelen etc gewoon horen :X .

Interessante link hierover: http://www.sbrcurnet.nl/p...etails-voor-de-woningbouw
Ja dat mag, een gedeelde muur moet voor geluidoverdracht een minimaal gewicht van ik dacht 550 kg/m² hebben. Dat kan met 250 mm beton, of met 300 mm reguliere KZS blokken, of met 250 mm hoogbouwblokken, die zijn zwaarder en sterkers.

Ook voor de vloer geldt een minimaal gewicht als deze woning scheidend is, in vrijwel alle appartementengebouwen wordt van deze gewichts eis uitgegaan (minimaal 260 mm beton), in plaats van volledige akoestische ontkoppeling.
Ernemmer schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:08:
Dat doorkoppelen voor de stabiliteit zou ik zelf niet willen aangezien je huis op zichzelf stabiel moet zijn.
Het rijtje moet niet als een appartementencomplex gebouwd worden waarbij de constructie en stabiliteit gedeeld moet worden.

Desnoods neem je 300-50-300, dit kost je wel wat meer ruimte maar zover ik kan zien is dit alleen op de onderste verdieping.
Ik heb zelf al wel genoeg ervaring met contactgeluid dat als ik ooit weer ga verhuizen dat het echt wel een huis met een woningscheidende spouwmuur wordt.
Vrijwel alle rijwoningen en tweekappers worden constructief voor stabiliteit gekoppeld aan elkaar ook als er een ankerloze spouw wordt toegepast.

[ Voor 25% gewijzigd door DrogeR op 25-05-2018 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@Blueone Interessant document! Wij zitten iets boven de aanbevolen ankerloze spouwmuur (1.2 - tabel 2) :).

Wij zitten op 10 5 10 (cm, prefab beton) en minimum is 9 4 9 (cm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
DrogeR schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 12:07:
[...]

Ja dat mag, een gedeelde muur moet voor geluidoverdracht een minimaal gewicht van ik dacht 550 kg/m² hebben. Dat kan met 250 mm beton, of met 300 mm reguliere KZS blokken, of met 250 mm hoogbouwblokken, die zijn zwaarder en sterkers.

Ook voor de vloer geldt een minimaal gewicht als deze woning scheidend is, in vrijwel alle appartementengebouwen wordt van deze gewichts eis uitgegaan (minimaal 260 mm beton), in plaats van volledige akoestische ontkoppeling.

[...]

Vrijwel alle rijwoningen en tweekappers worden constructief voor stabiliteit gekoppeld aan elkaar ook als er een ankerloze spouw wordt toegepast.
Misschien dat het bij jou anders is maar alle rijtjeswoningen en twee-onder-één kap woningen die ik ooit heb getekend zijn constructief niet gekoppeld met elkaar, alleen de fundering loopt door onder het gehele rijtje. Daar bovenop staan gewoon losse huizen waarbij het enige wat echt doorloopt van huis naar huis de dakpannen zijn. Zelfs de panlatten worden nog onderbroken tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
Ernemmer schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 17:02:
[...]

Misschien dat het bij jou anders is maar alle rijtjeswoningen en twee-onder-één kap woningen die ik ooit heb getekend zijn constructief niet gekoppeld met elkaar, alleen de fundering loopt door onder het gehele rijtje. Daar bovenop staan gewoon losse huizen waarbij het enige wat echt doorloopt van huis naar huis de dakpannen zijn. Zelfs de panlatten worden nog onderbroken tegenwoordig.
Dus van alle woningen die je hebt uitgewerkt is een uitgebreide stabiliteitsberekening gemaakt, en wordt geen gebruik gemaakt van de NPR (ik dacht 9096 zo uit het hoofd) waarbij een stuk of 5 staven rond 12 in de kelkvoegen van de kanaalplaten worden gestopt (of meegestort op de schil), en bij de woningen met een schuifpui in de achtergevel of een uitbouw wordt een op trek berekende stabiliteitswand of een stalen momentvast portaal uitgevoerd?

Of, en dat kan ook, wordt de stabiliteit helemaal niet beschouwd. Gebeurt natuurlijk ook nog veel te vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
DrogeR schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 18:03:
[...]

Dus van alle woningen die je hebt uitgewerkt is een uitgebreide stabiliteitsberekening gemaakt, en wordt geen gebruik gemaakt van de NPR (ik dacht 9096 zo uit het hoofd) waarbij een stuk of 5 staven rond 12 in de kelkvoegen van de kanaalplaten worden gestopt (of meegestort op de schil), en bij de woningen met een schuifpui in de achtergevel of een uitbouw wordt een op trek berekende stabiliteitswand of een stalen momentvast portaal uitgevoerd?

Of, en dat kan ook, wordt de stabiliteit helemaal niet beschouwd. Gebeurt natuurlijk ook nog veel te vaak.
Er wordt natuurlijk best wel aan de stabiliteit gerekend en op verschillende manieren opgelost, maar ik heb inderdaad nog nooit wapeningsstaven of enig ander constructief iets van de ene woning door laten lopen naar de volgende woning.

Google leert mij dat het inderdaad wel eens toegepast word als er niet voldoende penantlengte is. Ik had dit nog nooit eerder gezien, maar ik ben nooit te oud om iets te leren. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 25-05-2018 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:23
jacovn schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:16:
[...]

Buitenkant balk
[afbeelding]

Binnekant balk
[afbeelding]

Volgens mij is het gewoon met harde borstel de gevoegde binnenkant afvegen, bouwstofzuiger los spul wegzuigen en dan een laag blowerproof liquid en dan rond gaan. Daarna weer een 2e laag.

De uitvoerder heeft me uitgelegd dat tussen de balk die aan de kap zit die over deze randbalk haakt compriband komt. En op de isolatie die in de spouwmuur zit komt een strook isolatie die dze spouw isolatie en dak isolatie klem zet. Dat alles samen dacht hij dat het wel afgedicht zou zijn.
Komt over die compriband nog isolatie of blijft het bij compriband of zit aan de binnenkant additionele isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
xminator schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 21:05:
[...]

Komt over die compriband nog isolatie of blijft het bij compriband of zit aan de binnenkant additionele isolatie?
Die compriband wordt platgedrukt tussen stuk hout aan dakplaat en stuk hout wat op betonvloer staat.
De opzichter wilde nog een plank over die beide delen schroeven, zodat ze geborgd zitten door schroeven.

Geen idee of hij die plank er al in gemaakt heeft. Als die weer op de betonvloer staat moet ik die gaan insmeren aan de boven en onderkant lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
jacovn schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 21:36:
[...]

Die compriband wordt platgedrukt tussen stuk hout aan dakplaat en stuk hout wat op betonvloer staat.
De opzichter wilde nog een plank over die beide delen schroeven, zodat ze geborgd zitten door schroeven.

Geen idee of hij die plank er al in gemaakt heeft. Als die weer op de betonvloer staat moet ik die gaan insmeren aan de boven en onderkant lijkt me.
Ik zou het wel even goed checken dan, vroeg het toevallig vanmiddag aan mijn aannemer en die zei dat compriband niet echt iets doet voor je isolatiewaarde. Wellicht dat het insmeren wel helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
xminator schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:36:
[...]

Ik zou het wel even goed checken dan, vroeg het toevallig vanmiddag aan mijn aannemer en die zei dat compriband niet echt iets doet voor je isolatiewaarde. Wellicht dat het insmeren wel helpt.
Het dak erboven zal wel isoleren, dat is op het oog 25-30 cm dik. Het gaat om lucht dichtheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:40
*O* Vandaag gaan we de woonunit plaatsen. *O*

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:30
Compriband is een lucht dichting. Als extra zou je de boel nog in kunnen smeren maar je kunt je beter focussen op de nok , tussen naden en de hoekkepers. Zorg ervoor dat die naden goed aangepakt worden. De nok eveneens met band en de naden binnen en buiten met flexibele pur foam

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
marcel_piet schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 12:51:
Compriband is een lucht dichting. Als extra zou je de boel nog in kunnen smeren maar je kunt je beter focussen op de nok , tussen naden en de hoekkepers. Zorg ervoor dat die naden goed aangepakt worden. De nok eveneens met band en de naden binnen en buiten met flexibele pur foam
Volgens mij zit de dakplaat direct met hout tegen het platte dak aan. Geen compriband daar voor zover ik weet.
Omdat ik 4 schuine dakdelen heb (alle 4 kanten huis 60 graden dak) is inderdaad de hoek het meest kritisch.
Die hebben ze afgepurred, maar het dampscherm lijkt niet bijster goed door te lopen.
Het sluit allemaal minder mooi daar, dat gaf de uitvoerder ook toe. Hij zou het opvullen met hout en daarna pur. Dat lijkt hij gedaan te hebben.

Hier lijkt het redelijk:
Kiertje gepurred

En hier wat minder:
Mindere naad gepurred
Ik neem aan dat er van beide kanten de membraam (doorzichtig plastic) had moeten zitten en dat dat dicht gemaakt had moeten worden.

En hier nog minder:

Folie weg in naad

Ik heb nog 1 punt gevonden waar ik naar buiten kan kijken (2 cm2) en dat is alles. Dus ze lijken ze verder de naden wel allemaal onder handen genomen te hebben.
Hier::

Bovenkant gaatje

Hier is ook te zien dat de schuine delen tegen het bovendeel aanstaan.
Voor zover ik weet zit hier geen compriband tussen, dus net boven witte plaat denk ik wel dat ik op die hout/hout naad blowerproof liquid ga smeren.
Het hoekje oo deze afbeelding is het enige hoekje waar ik licht door zie (dus een groot gat dan lijkt me)
Ik zal dat melden, wellicht zijn ze daar nog niet geweest met het afwerken.

Het probleem is dat de binnenkant van de dakplaat ook de eindafwerking is. Als ik dat met blowerproof liquid insmeer blijf je het zien. De E instalatuer gaf aan dat ik er wel gipslaat over heen kan zetten. Maar ja, alle dak platen nog een keer laag gipsplaat erop is ook niet wat ik wil.

Ik doe gewoon eerst die rand die achter dragend kneischot verdwijnt. Daar kan ik niet meer bij. Al die kap naden kan ik later nod wel bij. (Alleen de hoek naden die achter knieschot verdwijnen kan ik niet meer bij, dus die ga ik wellicht wel doen)

Edit: paar uur kwasten

Blowerproof liquid

Dit was met grof schoonmaken, los cement weghalen, en met stoffer losse dingen weghalen (De W man had me de bouwstofzuiger beloofd maar was hem vergeten) en 2 lagen opzetten goed 4 uur werk met 2 personen.

Volgende stap zal de wand plafond overgang zijn op BG en 1 hoog. Daar gaan ook wel een paar uurtjes inzitten, maar ik zal ze vragen eerst de naad af te werken. Je kunt met blowerproof liquid geen grotere gaten/naden vullen.
Er was me ook aangeraden om naden met acrylkit te vullen en die dan af te strijken.

[ Voor 39% gewijzigd door jacovn op 27-05-2018 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Hoe doen jullie een overgang van badkamer/toilettegelwerk naar parket/laminaat/pvc toe? Een hardstenen dorpel bij de deur of een overgangsprofiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
xminator schreef op zondag 27 mei 2018 @ 23:51:
Hoe doen jullie een overgang van badkamer/toilettegelwerk naar parket/laminaat/pvc toe? Een hardstenen dorpel bij de deur of een overgangsprofiel?
Hier hardstenen dorpel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Vanmorgen is de dakdekker bezig gegaan. Er komen 2 lagen kingspan therma TR26 70 mm PIR platen op elkaar overheen. Ofwel op tijd besteld, of geen tekort meer.

Op mijn garage/ keuken uitbouw komt eerst 100 mm piepschuim, en dan weer 70 mm van deze PIR platen. Dan moet het gewicht van de zonnepanelen en het lopen op het dak geen probleem zijn.

[ Voor 1% gewijzigd door jacovn op 28-05-2018 18:58 . Reden: Dikte pir aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
Hardstenen dorpel. Is veel netter.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Volgende week komt Baas BV langs voor het doortrekken van de bouwaansluiting naar de meterkast (fingers crossed.... Aannemer zegt dat ze bij twee andere woningen vorige week niet zijn komen opdagen zonder enige communicatie).
Vraagje voor de ervaringsdeskundigen: ik heb een leveringscontract voor de bouwaansluiting (water en elektra) --> moet ik die contracten doorzetten?
Of mag ik een nieuw contract afsluiten? Mag dat ook bij een andere leverancier?
Kortom hoe zit het precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Vandaag zouden ze water en elektra aansluiten. Ruim een half jaar geleden aangevraagd, veel vertraging opgelopen omdat de hoofdwaterleiding doorgetrokken moest worden.

In tussentijd is Enexis naar een andere aannemer gegaan, weer extra vertraging. Komen ze er vandaag achter dat de hoofdkabel niet in de berm ligt, maar onder de weg.

Als ze overal 3x terug moeten, snap ik dat ze geen enkele planning halen 8)7

Komend weekend willen we gaan verhuizen en met een hoogzwangere vrouw is het fijn als de airco’s het doen. Het is dat degene aan de telefoon er ook niets aan kon doen, anders had ik hem door de telefoon getrokken.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Joris748 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 18:41:
Vandaag zouden ze water en elektra aansluiten. Ruim een half jaar geleden aangevraagd, veel vertraging opgelopen omdat de hoofdwaterleiding doorgetrokken moest worden.

In tussentijd is Enexis naar een andere aannemer gegaan, weer extra vertraging. Komen ze er vandaag achter dat de hoofdkabel niet in de berm ligt, maar onder de weg.

Komend weekend willen we gaan verhuizen en met een hoogzwangere vrouw is het fijn als de airco’s het doen. Het is dat degene aan de telefoon er ook niets aan kon doen, anders had ik hem door de telefoon getrokken.
Ja het is idd drama doordat ze bijna niets in 1 keer voor elkaar krijgen. 1st time right is ver te zoeken in de branche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 00:01
Joris748 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 18:41:

Haha, hier zo ongeveer hetzelfde. Heeft ook een half jaar geduurd. Zowel bij Enexis als Brabantwater een bende en verkeerd gelopen.

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Jammer dat het voor iedereen zo'n feest is (welgemeend).
Maar kan iemand ook nog antwoord op mijn vraag geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 04-09 07:54

RUFFNECK

Poentje

mistaoutlaw schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:22:
Jammer dat het voor iedereen zo'n feest is (welgemeend).
Maar kan iemand ook nog antwoord op mijn vraag geven?
Dit is zoals ik het begrepen heb destijds: je hoeft deze niet door of om te zetten, als de boel is aangesloten kan je prima bij een andere leverancier aanvragen (je hebt dan ook een andere meternummer natuurlijk) en je zegt je bouwaansluiting op en krijg je een eindafrekening daarvan.

Bij mij was de bouwaansluiting ook bij een andere leverancier (mijn aannemer zorgde hiervoor en had hun vaste leverancier). Ikzelf ging naar Nuon met mijn permanente aansluiting.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivanzoomski
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:28
Nog lang niet klaar met lezen in dit topic (véél leesvoer), maar ik wil graag wel al onze tekeningen posten.

Het kavel is 810 m2 en aangekocht in maart 2018. Het woningontwerp is goedgekeurd in het Welstand vooroverleg. Momenteel zijn we de begroting aan het tunen met de aannemer ism de architect.

Members only:

Ben erg benieuwd naar de input en op- en aanmerkingen :)

[ Voor 30% gewijzigd door Ivanzoomski op 28-05-2018 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Mooie woning! In welke regio ga je dat voor deze prijs bouwen? Want volgens mij maakt het nogal uit of je in de randstad of bijvoorbeeld in het noordoosten van NL bouwt. En wat doe je qua isolatie?
Verder mis ik nog een garage of op zijn minst een fietsenhok, maar dat is uiteraard persoonlijk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Ivanzoomski schreef op maandag 28 mei 2018 @ 21:15:
Nog lang niet klaar met lezen in dit topic (véél leesvoer), maar ik wil graag wel al onze tekeningen posten.

Het kavel is 810 m2 en aangekocht in maart 2018. Het woningontwerp is goedgekeurd in het Welstand vooroverleg. Momenteel zijn we de begroting aan het tunen met de aannemer ism de architect.

***members only***

Leuk!
Bijkeuken is toch niet 31m2?
Hoeveel m2 en m3 is het in totaal?
En waar ga je bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivanzoomski
Andrehj schreef op maandag 28 mei 2018 @ 21:52:
Mooie woning! In welke regio ga je dat voor deze prijs bouwen? Want volgens mij maakt het nogal uit of je in de randstad of bijvoorbeeld in het noordoosten van NL bouwt. En wat doe je qua isolatie?
Verder mis ik nog een garage of op zijn minst een fietsenhok, maar dat is uiteraard persoonlijk.
Thanks! De woning wordt gebouwd in de regio 's-Hertogenbosch. Isolatie ziet er volgens de begroting als volgt uit (ik weet niet of het 'done' is om prijzen te delen, die heb ik daarom weggelaten):

Vanaf de fundatie:
Opmetselen door middel van betonblokken binnenwerk van 700-P tot 90-P
Opmetselen door middel van betonblokken buitenwerk van 700-P tot 200-P
Isoleren 700-P tot 90-P

Begande grond vloer:
Leggen van PS-isolatieplaat 120 mm dik
Langs de randen eps 10 mm isolatie monteren
Storten van beton C20/25 kwaliteit (vloer 100mm dikte)

Metselwerk:
Spouwmuur isolatie Therma TW 50 spouwplaat merk Kingspan

Kapconstructie:
Monteren geisoleerde dakelementen rc waarde 6.0 unidek kingspan Aero

Algemeen:
plaatsen van hr ++ isolatie glas 331-15-331 / 5-15-4

Er is inderdaad nog geen berging of fietsenhok of iets dergelijks. Deze laten we afhankelijk van het budget wel of niet meenemen bij de bouw. Dit zal dan waarschijnlijk aan de achterzijde van de carport zijn (is pas de idee-fase).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivanzoomski
mistaoutlaw schreef op maandag 28 mei 2018 @ 21:52:
[...]

Leuk!
Bijkeuken is toch niet 31m2?
Hoeveel m2 en m3 is het in totaal?
En waar ga je bouwen?
Klopt inderdaad; de m2 van de bijkeuken staat verkeerd ingevuld, dit is fout gekopieerd van de keuken. De inhoud is circa 900 m3. De vloeroppervlakte binnenmaten is circa 170 m2 (even handmatig opgeteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 21:03
Mooi huis.
- Techniekruimte lijkt me groot, is al die ruimte daar nodig? Wasmachine en droger staan beneden, dus dan heb je een warmtepomp en WTW?
- Je zou de deur uit de hal nog dubbel kunnen uitvoeren, dat kan royaal over komen.
- Zonnepanelen op deze kap kan natuurlijk prima, maar wel met zorg/netjes neerleggen. Kap is namelijk een belangrijk onderdeel van het uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Mooie prijs. Zijn bijna prijzen van voor de crisis. Vorige prijs die we hoorden hier was €1000,- per m3.

Is jouw prijs in of ex btw?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivanzoomski
MeTooPV schreef op maandag 28 mei 2018 @ 22:47:
Mooi huis.
- Techniekruimte lijkt me groot, is al die ruimte daar nodig? Wasmachine en droger staan beneden, dus dan heb je een warmtepomp en WTW?
- Je zou de deur uit de hal nog dubbel kunnen uitvoeren, dat kan royaal over komen.
- Zonnepanelen op deze kap kan natuurlijk prima, maar wel met zorg/netjes neerleggen. Kap is namelijk een belangrijk onderdeel van het uiterlijk.
- Goed gespot. Het is een gewijzigd ontwerp; de wasmachine en droger komen in de techniekruimte te staan, niet meer in de bijkeuken, dit staat nog fout op de tekening. We willen die ruimte graag ruim hebben ivm strijken en vouwen. Geen WTW, warmtepomp komt op zolder.
- Dubbele deur was inderdaad mooi geweest, echter komt hij dan uit het midden wat ons minder mooi lijkt.
- De zonnepanelen zouden op de uitbouw ("erker") kunnen en op de overkapping, inderdaad om het mooie kapontwerp niet teniet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivanzoomski
Artbij schreef op maandag 28 mei 2018 @ 22:49:
Mooie prijs. Zijn bijna prijzen van voor de crisis. Vorige prijs die we hoorden hier was €1000,- per m3.

Is jouw prijs in of ex btw?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:06
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
De reden dat ik je vroeg om m2 en m3 was ook vanwege de prijs die je noemde.
Ik hoop voor je dat het voor dat geld lukt.
Maar dat is zoals Artbij zegt een prijs die je in 2014/2015 zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:05
Deleon78 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 00:01:
Heb je nou al een aannemer voor die prijs dan? Of is dat wat de architect zegt?
Wij merkte al heel snel dat een architect een architect is en een aannemer een aannemer :+
Oftewel: neem de uitspraak vwb prijzen van een architect niet serieus. Die van ons zat er een slordige anderhalve ton naast.

Verder een uitstekende architect hoor daar niet van. Maar schoenmaker blijf bij je leest.

[ Voor 10% gewijzigd door the-edge op 29-05-2018 07:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Laatst online: 21-06-2022
the-edge schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 07:30:
[...]

Wij merkte al heel snel dat een architect een architect is en een aannemer een aannemer :+
Oftewel: neem de uitspraak vwb prijzen van een architect niet serieus. Die van ons zat er een slordige anderhalve ton naast.

Verder een uitstekende architect hoor daar niet van. Maar schoenmaker blijf bij je leest.
Mee eens... ik eet m'n schoen op als je een huis van 900m3 bouwt voor 310.000 inclusief BTW :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:14
JaxMcFadden schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 07:32:
[...]

Mee eens... ik eet m'n schoen op als je een huis van 900m3 bouwt voor 310.000 inclusief BTW :P
Begin dan maar vast met kauwen, je zit akelig dicht in de buurt :+

314K voor een krappe 900m3 8) 8)

Opdracht verstrekt in juli 2016.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:58
Grolsch schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 07:46:
[...]

Begin dan maar vast de kauwen, je zit akelig dicht in de buurt.

En het huis staat al? Of moet nog worden gebouwd?

En dat is met keuken, leidingwerk, badkamer, enzovoort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaxMcFadden
Grolsch schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 07:46:
[...]

Begin dan maar vast de kauwen, je zit akelig dicht in de buurt.

Ik bedoel dan ook in de huidige markt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrJP
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:16

HerrJP

!!!!!

De architect heeft bij ons ook maanden volgehouden dat hetgeen hij had getekend prima binnen budget zou vallen. Ook bij ons zat hij er slechts 150K naast... ben benieuwd of je het redt :)

-o-o-0-o-o-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
President schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 07:52:
[...]

En het huis staat al? Of moet nog worden gebouwd?

En dat is met keuken, leidingwerk, badkamer, enzovoort?
Het huis staat al (ik woon er alweer een jaar) is exclusief keuken, inclusief leidingwerk en een stelpost voor sanitair (waaronder badkamer) waar we uiteindelijk 2,5K overheen zijn gegaan.

Afwerkniveau is altijd verschillend dus dat moet je wel goed vergelijken, onze woning was redelijk af.

Wat hebben we zelf moeten betalen / regelen buiten de aanneemsom.

Tuin inclusief bestrating.
Wandafwerking (vliesbehang + sauzen)
Vloerafwerking 1e verdieping (PVC vloer)
keuken
Grond
leges
Architect

Voor de rest zat alles er wel zo ongeveer bij in..
JaxMcFadden schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 07:52:
[...]

Ik bedoel dan ook in de huidige markt >:)
Dat zei je er niet bij :P Wij willen foto's zien 8) :+

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 29-05-2018 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Lijkt wel of iedereen half leest, @Ivanzoomski is al met een aannemer bezig lees ik....
Ivanzoomski schreef op maandag 28 mei 2018 @ 21:15:

***members only***

Mij lijkt het ook heel lastig om voor die prijs op niveau te bouwen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Dat zijn inderdaad prijzen van 2 jaar geleden, ik denk dat je er zeker 30% bij op moet tellen als je binnenkort wilt beginnen met bouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 29-05-2018 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:46
Wij zitten met onze offerte van 'n maand geleden op E534/m3 bij 'n totaalbouwer. Nou zitten daar wel wat luxere en bijzondere dingen in (bijvoorbeeld een hardstenen omlijsting om de voordeur voor E5000), maar veel minder zal het vast niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:50:
Lijkt wel of iedereen half leest, @Ivanzoomski is al met een aannemer bezig lees ik....
Die eerste post had ik inderdaad ff gemist
[...]

Vooral op dit moment inderdaad, mijn aannemer die ik nog regelmatig spreek geeft aan dat hetzelfde huis nu weer bouwen zeker 30% extra zou gaan kosten.

Prijs van de materialen is flink gestegen, en aannemers gaan niet meer voor een "hongerloontje" aan het werk (<40 €/uur).

Dan komt er gewoon een "tonnetje" bij, en volgens mij staan de rentes ook alweer hoger als 2 jaar geleden, dus al met al hebben wij achteraf gezien precies op het goede moment de opdracht verstrekt.

Klein "nadeeltje" is dat mijn oude woning op dit moment ook zeker 40K meer waard is, maar dat weegt niet op tegen de extra kosten die we hadden moeten maken als we nu gingen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:17:
[...]

Die eerste post had ik inderdaad ff gemist

[...]

Vooral op dit moment inderdaad, mijn aannemer die ik nog regelmatig spreek geeft aan dat hetzelfde huis nu weer bouwen zeker 30% extra zou gaan kosten.

Prijs van de materialen is flink gestegen, en aannemers gaan niet meer voor een "hongerloontje" aan het werk (<40 €/uur).

Dan komt er gewoon een "tonnetje" bij, en volgens mij staan de rentes ook alweer hoger als 2 jaar geleden, dus al met al hebben wij achteraf gezien precies op het goede moment de opdracht verstrekt.

Klein "nadeeltje" is dat mijn oude woning op dit moment ook zeker 40K meer waard is, maar dat weeg niet op tegen de extra kosten die we hadden moeten maken als we nu gingen bouwen.
Ik heb mijn woning afgelopen december verkocht en die is nu ook al 20k meer waard. Daarnaast is mijn opdracht van mrt 2017 en daar mag ik van de aannemer ook al 30% bijtellen als ik nu de opdracht verstrek.....

Ik was letterlijk net op tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 29-05-2018 09:19 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:19:
[...]

Ik heb mijn woning afgelopen december verkocht en die is nu ook al 20k meer waard. Daarnaast is mijn opdracht van mrt 2017 en daar mag ik van de aannemer ook al 30% bijtellen als ik nu de opdracht verstrek.....

Ik was letterlijk net op tijd.
Geluk is met de dommen zeggen ze dan bij ons in Twente :P

Maar als ik de prijzen hier soms lees is het echt niet leuk om te gaan bouwen op dit moment :'(

Bevalt het verder goed in jullie nieuwe woning :? Hoe is het afgelopen met het "verkeerde" glas in je keuken :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:22:
[...]

Geluk is met de dommen zeggen ze dan bij ons in Twente :P

Maar als ik de prijzen hier soms lees is het echt niet leuk om te gaan bouwen op dit moment :'(

Bevalt het verder goed in jullie nieuwe woning :? Hoe is het afgelopen met het "verkeerde" glas in je keuken :?
Jij hebt wel heel veel geluk gehad :P.

Mijn vrouw vind het verkeerde glas prachtig. Die is eigenlijk wel blij achteraf dat het fout gegaan is... Dus denk dat we dit houden :).

Ik denk ook dat de instelling van aannemers anders is nu, ik ben in jan 2017 naar een aantal aannemers gegaan en die hadden het allemaal graag willen bouwen en zijn meteen gaan rekenenen. Nu is dat wel anders, voor jou hebben ze tien anderen....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:29:
[...]

Jij hebt wel heel veel geluk gehad :P.

Mijn vrouw vind het verkeerde glas prachtig. Die is eigenlijk wel blij achteraf dat het fout gegaan is... Dus denk dat we dit houden :).

Ik denk ook dat de instelling van aannemers anders is nu, ik ben in jan 2017 naar een aantal aannemers gegaan en die hadden het allemaal graag willen bouwen en zijn meteen gaan rekenenen. Nu is dat wel anders, voor jou hebben ze tien anderen....
Precies hetzelfde bij ons, bij onze aanvraag werd ik suf gebeld door aannemers of ze mee mochten rekenen.

Nu bel je jezelf suf om uberhaupt een aannemer te vinden die wil rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Heb ook wel het idee dat iedereen in de bouw erg goed is in elkaar gek maken en roepen dat het eindelijk weer goed gaat, dat iedereen het stikdruk is en dat er totaal geen mensen en materialen te krijgen zijn. Als je dan wat doorvraagt gaat het vooral mis bij een paar onderdelen (heipalen, sommige vloeren) en zijn de prijsstijgingen vooral van toepassing op een paar categorieen. Als de bouwprijzen in een jaar tientallen procenten stijgen dan zaten er voorheen dus ergens echt enorme marges bij b.v. de projectontwikkelaars en dan zou je ook spekkoper zijn als je een eigen huis bouwt....

Ja het gaat goed met de bouw, ja er is een tekort aan mensen en materialen, maar ergens bereik je een punt dat je als leverancier of aannemer duurder wordt dan de markt wil betalen.

Anyway, ik heb even heel snel zitten rekenen en met de laatste cijfers die ik heb van de aannemer en met heel grof rekenen kom ik op een 360 euro/m3. Dat is met RC8, 3 voudig glas, kierdicht, aluminium kozijnen, brine/water warmtepomp (incl 3000 euro subsidie), balansventilatie, 32 PV panelen, traditionele bouw, bouwgarant (of woningborg, haal die altijd door elkaar). Bedrag is exclusief grond, adviseurs, architect, hypotheek/bouwrente, badkamer, keuken, zonwering, tuin/bestrating, onvoorzien, berging.

Zijn op dit moment aan het toewerken naar aanneemovereenkomst, woning moet nog worden gebouwd in Arnhem, BVO 310m2, 1075m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@Ivanzoomski Leuk ontwerp! Is geen 14 in een dozijn woning :).

Maar weet je zeker dat je op 900m3 zit qua inhoud? Als ik de plattegronden bekijk dan kom ik op 57m2 voor woonkamer/keuken en op de 1e verdieping 3 slaapkamers die ook niet mega groot zijn. Of zit er nog een enorme zolder op? Voor mijn gevoel zou het eerder 600-700m3 zijn maar kan het mis hebben natuurlijk ;).

En zoals de meeste al aangegeven hebben is 350 - 500 al geen gangbare kuubprijs meer :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@bartvb Ik zou maar ZSM gaan tekenen als ik jou was! Die kuub prijzen hoor je nergens meer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:57:
[...]

Precies hetzelfde bij ons, bij onze aanvraag werd ik suf gebeld door aannemers of ze mee mochten rekenen.

Nu bel je jezelf suf om uberhaupt een aannemer te vinden die wil rekenen.
Been there, done that. Gelukkig hebben we nog twee prijzen kunnen krijgen waarvan één acceptabel (390 per m3 incl btw. voor een twee-kapper, compleet verschillend) Ex keuken, badkamer, pv en vloerafwerking. Maar goed, het is allemaal appels met peren vergelijken echter is de prijs wel een stuk omhoog gegaan in het laatste jaar. Ik verbaas mezelf vooral over de bouwplaatsinrichtingskosten bij sommige hier :X.

[ Voor 3% gewijzigd door Avvd op 29-05-2018 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@Ivanzoomski Mooie woning zowel binnen als buiten goed over nagedacht! Weinig op aan te merken eigenlijk :) Heb je nog wel een bergzolder? Ik mis een plek voor de koffers/kerstspullen/etc.

Oh, nog wel relevant voor mijn prijs; het is een project met 6 woningen. Bouwplaatskosten zijn dus wat hoger dan normaal maar daarna gedeeld door 6.

[ Voor 28% gewijzigd door bartvb op 29-05-2018 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bartvb schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:03:
@Ivanzoomski Mooie woning zowel binnen als buiten goed over nagedacht! Weinig op aan te merken eigenlijk :) Heb je nog wel een bergzolder? Ik mis een plek voor de koffers/kerstspullen/etc.

Oh, nog wel relevant voor mijn prijs; het is een project met 6 woningen. Bouwplaatskosten zijn dus wat hoger dan normaal maar daarna gedeeld door 6.
6(dezelfde) woningen is wel een andere prijsstelling. Daar is de prijs idd lager van. Als je de woning niet van een projectontwikkelaar koopt iig.

[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 29-05-2018 10:35 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
De woningen zien er aan de buitenkant grofweg hetzelfde uit maar in twee types en aan de binnenkant erg grote verschillen. Valt dus erg tegen wat de besparingen zijn door het bouwen van 6 woningen. Besparing zit vrijwel alleen in het delen van advieskosten, gedeelde muren (alleen op de onderste verdieping) en de bouwplaatskosten dus. Denk dat dit maximaal 25 euro/m3 verschil maakt (alles incl BTW) en dat is al best ruim gerekend. Overigens zitten advieskosten dus niet in de m3 prijs die ik noemde.

We hebben ook een aantal offertes ontvangen van aannemers die inderdaad een heeeeel stuk hoger zaten per m3. Ze kunnen het proberen natuurlijk, al helemaal als hun orderportefeuille bijna vol zit of als ze er om een andere reden niet heel hard om zitten te springen. En ook hebben we al flink zitten optimaliseren en pushen bij de aannemer om de prijs naar beneden te krijgen. O.a. door zelf goed op de hoogte te zijn van wat iets mag/moet kosten, optimalisaties vanuit de aannemer zelf en ook offertes voor een aantal grote onderdelen van ons zelf. Anders kwam ook bij ons de prijs echt wel serieus hoger uit. Een goede bouwbegeleider kan je heel veel geld besparen als je zelf niet heel goed in de bouwprijzen zit.

[ Voor 22% gewijzigd door bartvb op 29-05-2018 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Nu weer afhankelijk van enexis. De aannemer die alles aan moet sluiten, wil het wel snel oplossen maar enexis moet eerst de hoofdkabel aanwijzen. Zoals het er nu uit ziet pas na het weekend, hopelijk krijgt de aannemer enexis sneller in beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Joris748 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:48:
Nu weer afhankelijk van enexis. De aannemer die alles aan moet sluiten, wil het wel snel oplossen maar enexis moet eerst de hoofdkabel aanwijzen. Zoals het er nu uit ziet pas na het weekend, hopelijk krijgt de aannemer enexis sneller in beweging.
Heb je geen buurman waar je met een verlengkabel naartoe kunt?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Artbij schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:50:
[...]

Heb je geen buurman waar je met een verlengkabel naartoe kunt?
Jawel, maar dat is niet voldoende voor 3 airco units, wasmachine, etc.

Hij heeft helaas geen 380

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Hoe strikt zijn ze met de nuts schouw ?

Ik krijg ramen week 25 en ook schouw in week 25.

Dus ik dacht maar de aannemer te vragen de ramen op maandag-woensdag te plaatsen en de schouw nu te vragen donderdag of vrijdag te komen.. Dak komt er deze en volgende week op.
Dan is de zaak wind en waterdicht.

Echter de aannemer zegt dat als de meterkast op slot kan en het traject naar de aansluitingen huis in vrij zijn het allemaal geen probleem is. Dus een nood deur met slot in de meterkast en de steiger voor het huis weg en het kan geschouwd worden.

Iemand met ervaring die dit tegenspreekt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
jacovn schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:59:
Hoe strikt zijn ze met de nuts schouw ?

Ik krijg ramen week 25 en ook schouw in week 25.

Dus ik dacht maar de aannemer te vragen de ramen op maandag-woensdag te plaatsen en de schouw nu te vragen donderdag of vrijdag te komen.. Dak komt er deze en volgende week op.
Dan is de zaak wind en waterdicht.

Echter de aannemer zegt dat als de meterkast op slot kan en het traject naar de aansluitingen huis in vrij zijn het allemaal geen probleem is. Dus een nood deur met slot in de meterkast en de steiger voor het huis weg en het kan geschouwd worden.

Iemand met ervaring die dit tegenspreekt ?
Bij mij was de woning al wind en waterdicht inclusief ramen.
Maar bijvoorbeeld nog geen deur met slot voor de meterkast.
Daar deden ze helemaal niet moeilijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Goed nieuws. Ze hebben een stapje extra gedaan bij Enexis en Heijmans. Morgenochtend komen ze electra aansluiten! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
Grolsch schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:21:

[...]

Dat zei je er niet bij :P Wij willen foto's zien 8) :+
Foto’s waarvan?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dat jij je schoen op eet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivanzoomski
Artbij schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:50:

[...]

Er ligt inderdaad al een offerte van de aannemer welke we nu nog aan het bekijken zijn, We hebben hem ook al gesproken hierover en starten in september is het doel.

Tot nu toe is de ervaring met de architect en klopt het met wat zij tot op heden heeft gezegd. Aleen was het 1e ontwerp aan de ruime kant qua inhoud en budget en hebben we beide verkleind. Voor alle duidelijkheid: de genoemde prijs is zonder keuken en badkamer en vloerafwerking.

Aangezien er zoveel mensen twijfelen of dit een haalbare prijs is, ga ik hierover nogmaals het gesprek aan. We zijn hierover wel erg duidelijk geweest al die tijd. De prijzen die ik hier lees fluctueren overigens ook eneorm, maar wij zitten wel elke keer aan de lage kant inderdaad :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivanzoomski
Road-runner83 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:57:
@Ivanzoomski Leuk ontwerp! Is geen 14 in een dozijn woning :).

Maar weet je zeker dat je op 900m3 zit qua inhoud? Als ik de plattegronden bekijk dan kom ik op 57m2 voor woonkamer/keuken en op de 1e verdieping 3 slaapkamers die ook niet mega groot zijn. Of zit er nog een enorme zolder op? Voor mijn gevoel zou het eerder 600-700m3 zijn maar kan het mis hebben natuurlijk ;).

En zoals de meeste al aangegeven hebben is 350 - 500 al geen gangbare kuubprijs meer :(.
Thanks, leuk om te horen :)

Heb het gecheckt, hij is 800 m3. De 900 m3 was van het eerste ontwerp. Toen liep de verdieping door t/m de overkapping, dat is nu niet meer. Door de rond kap ontstaat er wel meer inhoud dan bij een rechte kap. Er Zit inderdaad nog een behoorlijk zolderverdieping op. Deze telt overigens niet mee voor de m2.

Hij valt dus kleiner uit, de prijs blijft wel aan de lage kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivanzoomski
bartvb schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:03:
Jazeker, met vaste trap! We kunnen kiezen om bijvoorbeeld in de master bedroom geen zolderverdieping te leggen zodat we daar tegen het getoogde dak aankijken. Dit kan overigens ook voor de andere slaapkamers, maar dat gaan we waarschijnlijk niet doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-09 11:07

DancePlaza

ninja

inmiddels zijn we een aantal weken bezig :)

ze zijn bezig met de 1e verdieping, afgelopen week nog een rondje gelopen bij de woning kwam ik dit tegen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LW0w0y6.jpg

moet ik mij zorgen maken en dit melden bij de aannemer?

Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door DancePlaza op 29-05-2018 20:28 ]

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Hoe ziet het er vanaf de zijkant uit? En is dit een belangrijk dragend deel?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:12
Bij twijfel, melden bij de aannemer. Dat weet hij het in ieder geval. Of het kwaad kan, geen idee. Het is een dragende constructie zo te zien dus ik zou er niet heel blij van worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvb
@Ivanzoomski Nette prijs dan :j Lijkt er overigens op dat je heel erg bouwbesluit bouwt mbt isolatie e.d. Mijn tip; kijk of je de isolatie behoorlijk op kan plussen. Da's prettig in zowel zomer als winter, voor stookkosten maar ook voor je comfort. Wordt er nu uitgegaan van toevoerroosters voor de ventilatie of balansventilatie?

Nog een tip; combineer reacties op verschillende mensen in 1 bericht anders krijg je @Señor Sjon achter je aan :)

@DancePlaza Wat @TLer zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ivanzoomski schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 19:21:
[...]

Thanks, leuk om te horen :)

Heb het gecheckt, hij is 800 m3. De 900 m3 was van het eerste ontwerp. Toen liep de verdieping door t/m de overkapping, dat is nu niet meer. Door de rond kap ontstaat er wel meer inhoud dan bij een rechte kap. Er Zit inderdaad nog een behoorlijk zolderverdieping op. Deze telt overigens niet mee voor de m2.

Hij valt dus kleiner uit, de prijs blijft wel aan de lage kant.
Aha, 800 of 900 m3 scheelt meer dan 10%, nu komt je bouw prijs meer in de richting van vorig jaar, maar kun je eens vertellen hoe je van e400 per m3 nar e315 per m3 gaat?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Artbij schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:59:
[...]

Aha, 800 of 900 m3 scheelt meer dan 10%, nu komt je bouw prijs meer in de richting van vorig jaar, maar kun je eens vertellen hoe je van e400 per m3 nar e315 per m3 gaat?
334K door 800 m3 is ca. 420,- per m3. Zit geen vloerafwerking en sanitair bij. Ga je gewoon richting 470,- per m3. Dat is nog steeds ca. 30% meer dan prijspeil 1e helft 2016. Stel je doet vloer en sanitair beide niveau sociale woningbouw, kom je nog steeds op 450 per m3 ex keuken..

Budgetteer ook kosten tuin. 20K is niets. Moet zelf zeker nog een jaar bijkomen van de klap, dan ben ik de 20K al ruim voorbij voor 300m2 tuin.

[ Voor 12% gewijzigd door LittleTycoon op 30-05-2018 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
bartvb schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:40:
@Ivanzoomski Nette prijs dan :j Lijkt er overigens op dat je heel erg bouwbesluit bouwt mbt isolatie e.d. Mijn tip; kijk of je de isolatie behoorlijk op kan plussen. Da's prettig in zowel zomer als winter, voor stookkosten maar ook voor je comfort. Wordt er nu uitgegaan van toevoerroosters voor de ventilatie of balansventilatie?

Nog een tip; combineer reacties op verschillende mensen in 1 bericht anders krijg je @Señor Sjon achter je aan :)

@DancePlaza Wat @TLer zegt :)
Wordt het daar niet juist snel duurder van ? Dikkere muur of hoofpgwaardiger isolatie materiaal ?

Je kunt zo uitrekenen hoe ze aan de RC van de muur komen:

https://www.kingspan.com/...ices/rc-waarde-berekening

http://www.rockwool.nl/su...tools/rockwool-rekenhulp/

Zo kom ik met dak op 6.11 en muur op 4.52. Dak is ook net iets beter dan bouwbesluit.

Het dak dikker maken is wel te doen, het is nu 2x70 mm, en dat had wel 2x 100 kunnen worden.
Maar de muur voorzien van 20-40 mm meer maakt gelijk de constructie duurder lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
DancePlaza schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 20:27:
inmiddels zijn we een aantal weken bezig :)

ze zijn bezig met de 1e verdieping, afgelopen week nog een rondje gelopen bij de woning kwam ik dit tegen.

[afbeelding]

moet ik mij zorgen maken en dit melden bij de aannemer?

***members only***
Ik zou het zeker even melden.

Pagina: 1 ... 52 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic