Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.627.231 views

Onderwerpen

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-11 17:39
DancePlaza schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 20:27:
inmiddels zijn we een aantal weken bezig :)

ze zijn bezig met de 1e verdieping, afgelopen week nog een rondje gelopen bij de woning kwam ik dit tegen.

[afbeelding]

moet ik mij zorgen maken en dit melden bij de aannemer?

***members only***
Je maakt enkele tonnen over naar de aannemer, die kun je dus voor alles bellen....

Met gestrekt been.

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-11 10:21
@jacovn; Klopt, het is _net_ iets meer dan bouwbesluit, maar daarmee ga je de oorlog niet winnen :)
Meer isolatie is natuurlijk duurder maar, zoals al veel vaker in dit topic besproken, het is iets dat je nu kan doen en later nooit meer (op een fatsoenlijke manier). Ik geef daar nu liever een paar duizend euro extra aan uit dan aan een super luxe door Italiaanse elven geslepen keukenblad. Meerkosten wat constructie e.d. betreft valt enorm mee, meerkosten van isolatiemateriaal ook.

Maar each their own natuurlijk. Ik meld alleen wat ik zou doen, of op z'n minst naar zou informeren. Zelfde met drievoudig glas, als je een beetje OK kozijnen hebt dan is de meerprijs daarvan erg minimaal, winst in comfort is wel behoorlijk, zeker bij grote oppervlakten.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
DancePlaza schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 20:27:
inmiddels zijn we een aantal weken bezig :)

ze zijn bezig met de 1e verdieping, afgelopen week nog een rondje gelopen bij de woning kwam ik dit tegen.

[afbeelding]

moet ik mij zorgen maken en dit melden bij de aannemer?

***members only***
Dit soort dingen moeten gewoon gefixt worden door de aannemer, als je een nieuwe auto koopt wil je ook niet dat er een kras op zit als je de sleutel krijgt.

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 13:23

DancePlaza

ninja

thanks all, aannemer maar is gemaild over dit issue.

laten we maar afwachten op zijn reactie.

Van het kastje naar de muur lopen...

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:08
bartvb schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:40:
@Ivanzoomski Nette prijs dan :j Lijkt er overigens op dat je heel erg bouwbesluit bouwt mbt isolatie e.d. Mijn tip; kijk of je de isolatie behoorlijk op kan plussen. Da's prettig in zowel zomer als winter, voor stookkosten maar ook voor je comfort.
Dat is precies wat ik ook dacht. Ik zou als eerste alle ramen upgraden naar 3V glas, en ook de isolatie overal wat dikker maken. Zeker omdat je met een WP wilt gaan verwarmen.

Denk je maar eens in waar de lange-termijn trend naar toe gaat:
  • Er komen steeds meer zonnepanelen.
  • Er wordt steeds meer elektrisch verwarmd (met warmtepompen, IR panelen etc)
  • Over 10 jaar heeft iedereen een slimme meter.
Dat betekent dat er in de zomer overdag een overschot een stroom is (en dat wordt dus steeds meer) en in de winter een tekort (en dat wordt snel groter)
Het gevolg is dat de stroomprijs ook voor de huishoudens flexibel wordt. Dat zal beginnen met de terugleververgoeding voor de overtollige zonnepaneelstroom, maar zal verder worden doorgetrokken naar de gewone stroomprijs. De stroom wordt dus in de zomer goedkoop en in de winter duur.
De uitdaging voor degenen die nu een nieuwe woning bouwen is om daar zo slim mogelijk mee om te gaan. En volgens mij is er dan maar één oplossing: Je woning zo goed mogelijk isoleren. Dat betekent dat je in de winter maar erg weinig dure stroom nodig hebt voor de verwarming. Maar heeft ook als nadeel dat je woning in de zomer snel te warm wordt.
Dit laatste nadeel is echter eenvoudig op te lossen: Laat je warmtepomp (eventueel aangevuld met airco voor ontvochtiging) in de zomer overdag op (je eigen) bijna gratis stroom het huis koelen.

Volgens mij is deze setup verreweg het best toekomstbestendig en bovendien het comfortabelst voor de gebruiker (= hoge WAF). Wat wil een mens nog meer? :*)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Ernemmer
  • Niet online
bartvb schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:13:
@jacovn; Klopt, het is _net_ iets meer dan bouwbesluit, maar daarmee ga je de oorlog niet winnen :)
Meer isolatie is natuurlijk duurder maar, zoals al veel vaker in dit topic besproken, het is iets dat je nu kan doen en later nooit meer (op een fatsoenlijke manier). Ik geef daar nu liever een paar duizend euro extra aan uit dan aan een super luxe door Italiaanse elven geslepen keukenblad. Meerkosten wat constructie e.d. betreft valt enorm mee, meerkosten van isolatiemateriaal ook.

Maar each their own natuurlijk. Ik meld alleen wat ik zou doen, of op z'n minst naar zou informeren. Zelfde met drievoudig glas, als je een beetje OK kozijnen hebt dan is de meerprijs daarvan erg minimaal, winst in comfort is wel behoorlijk, zeker bij grote oppervlakten.
Een RC van 10 is imo weggegooid geld, boven de 5 á 6 is er niet heel veel winst meer te halen. Een investering van een paar duizend euro om een paar % te besparen vind ik zonde van het geld.
http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/

Ik zou dat geld zelf investeren in triple beglazing en het gebruik van duurzamere materialen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 30-05-2018 09:36 ]

• Andrehj
Dat plaatje heb ik al vaker gezien, maar vind ik toch een leuk sprookje. Als je de isolatie van je dak verdubbelt, (dus van Rc 5 naar Rc 10) halveer je daar toch mooi het warmteverlies. Enig nadeel is dat de terugverdientijd steeds langer wordt. Maar als je mijn vorige post goed leest, weet je nu waarom het toch zin heeft.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• bartvb
@Ernemmer die discussie is ook al een aantal keer gevoerd in het topic. Als je alles vergelijkt met een woning met enkel glas etc, etc, dan is de stap van RC6 naar RC8 vrij onzinnig, dat levert veel minder op dan de stap van RC1 naar RC2. Maar hoe relevant is dat? 30% dikkere isolatie blijft 30% minder verlies, minder verlies is meer comfort en lagere kosten voor verwarmen/koelen. En de meerkosten zijn vrij beperkt als je dit vroeg in het ontwerp meeneemt. Arbeid blijft over het algemeen gelijk, er komt alleen wat meer PIR/minerale wol of EPS in de woning. Dat kost je de kop niet.

Wat @Andrehj zegt :)
Als je van RC 5 à 6 RC 10 maakt ben ik het met je eens ;)

Overigens is met luchtdichting nog wel meer te bereiken tov bouwbesluit. Is maar 1 regeltje in je technische omschrijving/bestek of EPC berekening ;)

[ Voor 27% gewijzigd door bartvb op 30-05-2018 09:39 ]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:34
Wat ik gemist heb in het bouwproces is een aannemer die een simpel staatje maakt:
Dak 1 RC punt erbij is xxx€ (omdat de dakplaat xx mm dikker wordt en er 1 RC punt bij komt.
Muur halve RC punt erbij kost xxx€ omdat het materiaal duurder is en de muur xx cm dikker moet worden.
Etc,

Nu zal dat weer komen omdat de prijs waar ze mee komen weer zo hoog is dat het buiten budget zit en de klant goedkoper wil. Dan zijn isolatie verbeteringen een beweging de andere kant op.

3 voudig glas had ik wel zondermeer ja tegen gezegd, ik kwam er gaandeweg pas achter dat dat bij 1e aanschaf niet zo heel veel is. Kost uiteindelijk iets van 900€ meer bij oms.

Maar bijvoorbeeld de vloer wat beter isoleren had de wereld niet gekost, en wellicht wel wat opgeleverd.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Ernemmer
  • Niet online
bartvb schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:38:
@Ernemmer die discussie is ook al een aantal keer gevoerd in het topic. Als je alles vergelijkt met een woning met enkel glas etc, etc, dan is de stap van RC6 naar RC8 vrij onzinnig, dat levert veel minder op dan de stap van RC1 naar RC2. Maar hoe relevant is dat? 30% dikkere isolatie blijft 30% minder verlies, minder verlies is meer comfort en lagere kosten voor verwarmen/koelen. En de meerkosten zijn vrij beperkt als je dit vroeg in het ontwerp meeneemt. Arbeid blijft over het algemeen gelijk, er komt alleen wat meer PIR/minerale wol of EPS in de woning. Dat kost je de kop niet.

Overigens is met luchtdichting nog wel meer te bereiken tov bouwbesluit. Is maar 1 regeltje in je technische omschrijving/bestek of EPC berekening ;)
Mijn huis met bouwbesluit eisen isolatie verbruikt 500 m3 gas per jaar. Als ik de Rc waarde naar de 10 breng zal dit huis ongeveer de helft gaan gebruiken, 250 m3 per jaar.
Dit scheelt dus 250 m3 per jaar á 65 cent per m3.

Dit is 160 euro per jaar besparing voor een investering van 10k ongeveer, ik zie dit persoonlijk als weggegooid geld, aangezien de rente die je over 10k extra hypotheek betaald al meer dan 200 euro per jaar is.

Ik zie zelf meer heil in het plaatsen van zonnepanelen en een warmtepomp waarmee je een nul-op-de-meter woning maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 30-05-2018 09:55 ]

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:40
bartvb schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:38:

Maak je niet een denkfout?

Rc van 6 naar 8 levert 2x meer op dan Rc van 1 naar 2. Volgens mij moet je kijken naar de absolute verschillen in plaats van naar de relatieve verschillen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• bartvb
Van RC1 naar RC2 geeft 100% verbetering, van RC6 naar RC8 'maar' 33%.

Maar klopt, de absolute verschillen zijn interessanter, dat is ook waar dat artikel mank gaat.

Verder is het voor een groot deel een kwestie van perspectief. Met een gasketel met een vermogen van 24kW maakt het allemaal geen bal uit, je krijgt je huis toch wel warm en heel duur is dat niet. En iedereen waardeert comfort, financiën en duurzaamheid anders. Als je vooral naar de financien en 'terugverdientijd' kijkt dan kom je automatisch uit naar de woning die een projectontwikkelaar ook neer zou zetten. Gasketel, voldoen aan bouwbesluit en klaar. Wij zitten meer aan de comfort en duurzaamheids-kant en isoleren meer. Zelfde trouwens met de warmtepomp. Het plan is om een brine/water warmtepomp te gebruiken. Financieel is zo'n ding vrij waardeloos als je deze afzet tegen een lucht/water warmtepomp en al helemaal als je gaat vergelijken met een simpele gasketel. Maar voor ons is dat niet het enige of belangrijkste criterium.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:57
jacovn schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:59:
Hoe strikt zijn ze met de nuts schouw ?

Ik krijg ramen week 25 en ook schouw in week 25.

Dus ik dacht maar de aannemer te vragen de ramen op maandag-woensdag te plaatsen en de schouw nu te vragen donderdag of vrijdag te komen.. Dak komt er deze en volgende week op.
Dan is de zaak wind en waterdicht.

Echter de aannemer zegt dat als de meterkast op slot kan en het traject naar de aansluitingen huis in vrij zijn het allemaal geen probleem is. Dus een nood deur met slot in de meterkast en de steiger voor het huis weg en het kan geschouwd worden.

Iemand met ervaring die dit tegenspreekt ?
Als ze het te druk hebben, dan vinden ze wel een reden is mijn ervaring. Vorige keer gingen ze bij de schouw aan de mantelbuizen hangen om 'aan te tonen dat ie los zat'. Mid-crisis was het zo rustig dat een gat in de vloer en de belofte dat een week later een meterkast gereed was genoeg. YMMV :P

---
Verhoging van isolatie volgt een hockeystickprofiel. In den beginne veel, maar hoe hoger de Rc, hoe minder het oplevert. Veel hoger dan 5 of 6 zou ik niet gaan en het bouwbesluit is al erh opgeplust de laatste jaren hierin.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:32
Joris748 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 17:32:
Goed nieuws. Ze hebben een stapje extra gedaan bij Enexis en Heijmans. Morgenochtend komen ze electra aansluiten! _/-\o_
Heb je hiervoor iets extras gedaan?

Mijn wensweek van aansluiten was week 20, en Heijmans wil verder geen status afgeven. Niks is op te zoeken of na te kijken. En ondertussen moet ik wachten op de schouwing en aansluiting.
Drama!

Tijd van werken, tijd van rusten

• Andrehj
Joris748 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:09:
[...]

Maak je niet een denkfout?

Rc van 6 naar 8 levert 2x meer op dan Rc van 1 naar 2. Volgens mij moet je kijken naar de absolute verschillen in plaats van naar de relatieve verschillen.
Nee. Dit klopt totaal niet. Maak maar eens een simpele warmteverliesberekening.
Stel dat je huis met Rc 1 heeft een warmteverlies heeft van 16 kW bij -10. Als je de warmteweerstand verdubbelt naar Rc 2, dan halveert het warmteverlies naar 8 kW.
Datzelfde huis heef met een Rc van 6 een warmteverlies van 16/6 = 2.7 kW. Wanneer je de Rc waarde zou verhogen naar Rc 8, komt je warmteverlies uit op 2.0 kW.
De verhoging van Rc 1 naar Rc 2 levert in dit voorbeeld dus een besparing op van 8 kW, terwijl de verhoging van Rc 6 naar Rc 8 slechts 0.7 kW oplevert.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11 06:40
Joris748 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 17:32:
Goed nieuws. Ze hebben een stapje extra gedaan bij Enexis en Heijmans. Morgenochtend komen ze electra aansluiten! _/-\o_
Prijs de dag niet voor het avond is :)

je hebt nog geen stroom :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Joris748
Driek schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 12:03:
[...]

Heb je hiervoor iets extras gedaan?

Mijn wensweek van aansluiten was week 20, en Heijmans wil verder geen status afgeven. Niks is op te zoeken of na te kijken. En ondertussen moet ik wachten op de schouwing en aansluiting.
Drama!
Ja, mijn 35 weken zwangere vrouw in de strijd gegooid O-) Aansluiten was al een paar keer uitgesteld om diverse redenen en deze week was echt het laatst mogelijke moment. Dit weekend huizen we over naar de woonunit.
Andrehj schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 12:03:
[...]

Nee. Dit klopt totaal niet. Maak maar eens een simpele warmteverliesberekening.
Stel dat je huis met Rc 1 heeft een warmteverlies heeft van 16 kW bij -10. Als je de warmteweerstand verdubbelt naar Rc 2, dan halveert het warmteverlies naar 8 kW.
Datzelfde huis heef met een Rc van 6 een warmteverlies van 16/6 = 2.7 kW. Wanneer je de Rc waarde zou verhogen naar Rc 8, komt je warmteverlies uit op 2.0 kW.
De verhoging van Rc 1 naar Rc 2 levert in dit voorbeeld dus een besparing op van 8 kW, terwijl de verhoging van Rc 6 naar Rc 8 slechts 0.7 kW oplevert.
Dank voor de heldere uitleg (y)
Grolsch schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 12:18:
[...]

Prijs de dag niet voor het avond is :)

je hebt nog geen stroom :P
Vanochtend om half 8 was de zager al bezig en een uurtje later zijn ze begonnen met aansluiten. Heb toch echt goede hoop dat we voor 5 uur vanavond stroom hebben.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Grolsch
Joris748 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:04:
[...]

Ja, mijn 35 weken zwangere vrouw in de strijd gegooid O-) Aansluiten was al een paar keer uitgesteld om diverse redenen en deze week was echt het laatst mogelijke moment. Dit weekend huizen we over naar de woonunit.

[...]

[...]

Vanochtend om half 8 was de zager al bezig en een uurtje later zijn ze begonnen met aansluiten. Heb toch echt goede hoop dat we voor 5 uur vanavond stroom hebben.
Ik val in herhaling als ik zeg dat je de dag niet moet prijzen voor het avond is, maar als met de NUTS iets in 1 x goed gaat zou ik Hart van Nederland bellen :P De kans dat je de staatsloterij wint is groter :+

• Joris748
Grolsch schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:13:
[...]

Ik val in herhaling als ik zeg dat je de dag niet moet prijzen voor het avond is, maar als met de NUTS iets in 1 x goed gaat zou ik Hart van Nederland bellen :P De kans dat je de staatsloterij wint is groter :+
Heb net bericht van mijn pa: we hebben stroom!

Er is al zoveel fout gegaan, dat ik niet wil spreken van in 1x goed ;) Maar petje af voor de mensen die ervoor gezorgd hebben dat we vandaag wel aangesloten zijn _/-\o_ Dat mag ook wel eens gezegd worden :)

• Grolsch
Joris748 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:31:
[...]

Heb net bericht van mijn pa: we hebben stroom!

Er is al zoveel fout gegaan, dat ik niet wil spreken van in 1x goed ;) Maar petje af voor de mensen die ervoor gezorgd hebben dat we vandaag wel aangesloten zijn _/-\o_ Dat mag ook wel eens gezegd worden :)
Ik las later inderdaad dat er al 1 en ander verkeerd was gegaan, maar gelukkig dat het werkt!

Bij ons was het niets anders.

Op een gegeven moment aan de mevrouw van Enexis gevraagd of ik haar adres mocht zodat ik met ons gezin bij haar kon douchen :) Dat was ook niet de bedoeling, dus ook bij ons 1 dag voor de verhuizing uiteindelijk stroom op de woning gekregen.

Wat een vreselijk slecht georganiseerde BENDE die NUTS bedrijven.

• Driek
Joris748 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:04:
[...]

[...]

[...]

wij moeten volgende week naar onze woonunit, aansluiting zou in week 20 worden gedaan, maar dat blijkt de wensweek.
Ik zal de woonunit ook eens in de strijd gooien!

Maar jij dus ook heijmans als aannemer. (brabant dus?)
Wat was jou wensweek?

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Andrehj schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:35:
Dat plaatje heb ik al vaker gezien, maar vind ik toch een leuk sprookje. Als je de isolatie van je dak verdubbelt, (dus van Rc 5 naar Rc 10) halveer je daar toch mooi het warmteverlies. Enig nadeel is dat de terugverdientijd steeds langer wordt. Maar als je mijn vorige post goed leest, weet je nu waarom het toch zin heeft.
Zwaar overdreven dat RC10 sprookje. Dat beetje extra warmteverlies kost geen drol t.o.v. de extra isolatie. Tel daarbij nog eens op de maatregelen (extra kosten) die je moet treffen voor koeling bij zulke RC waarden dan is het helemaal bezopen. Het is echt een drama voor comfort zo'n hoge islotatie. Overshoot in isolatie (> RC 6) komt je misschien 2-3 koude maanden per jaar van pas de rest van het jaar werkt het tegen je.

Stop het geld van RC 6 naar RC 10 in airco, daar heb je plezier van (en kost minder).

• Joris748
Driek schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:07:
[...]

wij moeten volgende week naar onze woonunit, aansluiting zou in week 20 worden gedaan, maar dat blijkt de wensweek.
Ik zal de woonunit ook eens in de strijd gooien!

Maar jij dus ook heijmans als aannemer. (brabant dus?)
Wat was jou wensweek?
Voorheen was Timmermans Infra de aannemer, maar sinds begin mei heeft Heijmans de werkzaamheden voor onze regio overgenomen. De gewenste week was Wk13 :X

Sterkte ;)

• Driek
Joris748 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:35:
[...]

Voorheen was Timmermans Infra de aannemer, maar sinds begin mei heeft Heijmans de werkzaamheden voor onze regio overgenomen. De gewenste week was Wk13 :X

Sterkte ;)
Ja, volgens mij is bij mij de rest van de wijk niet door heijmans aangesloten...
Mijn regio is overigens Oost-brabant, volgens de vrouw aan de telefoon zijn ze wel met week 20 bezig, dus ben ik (al 3 weken) bijna aan de beurt.

Heb je het uiteindelijk via heijmans geregeld of via enexis?

• bartvb
LittleTycoon schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:29:
Stop het geld van RC 6 naar RC 10 in airco, daar heb je plezier van (en kost minder).
Zoals ik al zei; het gaat hier voor een groot deel ook om voorkeuren. Geef je prioriteit aan kosten of aan duurzaamheid. Each their own, ik gaf alleen aan wat de route is die wij kiezen en waarom :) Ik ben iig een groot voorstander van de trias energetica. Overigens gaan hoge RC waardes hand in hand met goede passieve en/of actieve zonwering. Anders is het in de zomer binnen idd niet te harden.

Dat kan je ook oplossen met zonwerende beglazing en minder isoleren maar dat is gewoon een heel andere (wel heel Nederlandse) route.

[ Voor 11% gewijzigd door bartvb op 30-05-2018 15:05 ]

• Joris748
Driek schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:00:
[...]

Ja, volgens mij is bij mij de rest van de wijk niet door heijmans aangesloten...
Mijn regio is overigens Oost-brabant, volgens de vrouw aan de telefoon zijn ze wel met week 20 bezig, dus ben ik (al 3 weken) bijna aan de beurt.

Heb je het uiteindelijk via heijmans geregeld of via enexis?
De uitvoerder bij Heijmans heeft het geregeld, samen met iemand van Enexis.

De grootste vertraging hebben we opgelopen omdat de hoofdwaterleiding doorgetrokken moest worden. Dat lag buiten de macht van de aannemer.

• Driek
Joris748 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:18:
[...]

De uitvoerder bij Heijmans heeft het geregeld, samen met iemand van Enexis.

De grootste vertraging hebben we opgelopen omdat de hoofdwaterleiding doorgetrokken moest worden. Dat lag buiten de macht van de aannemer.
ok, dat maakt het verhaal gelukkig iets minder ernstig.
Bij ons in de wijk is dat allemaal al geregeld, er zijn namelijk al 4 mensen in de straat wel aangesloten.

Probleem is dat ik niet voorbij de receptioniste bij heijmans kom. Ik kom dus bij de uitvoerder, en kom dus niet te weten hoeveel ervoor me zitten.

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-11 09:36
Tot zover ging alles vlekkeloos bij onze bouw. Vandaag ging ik kijken want men is bezig met de dakgoot en de panlatten.
Nu zag ik daar tot mijn schrik de verkeerde dakpan liggen. We hebben een Signy-Finezz pan van Monier (antraciet) uitgekozen. Echter heeft de aannemer de VHV Blauw gesmoord klaarliggen.

De panlatten dus ook 'afgesteld' op de VHV pannen. Ik heb de aannemer vriendelijk doch dringend gevraagd om dit nog aan te passen.

Gelukkig liggen er nog geen pannen op |:(
Baal er enorm van!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-11 11:16
the-edge schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:14:
Tot zover ging alles vlekkeloos bij onze bouw. Vandaag ging ik kijken want men is bezig met de dakgoot en de panlatten.
Nu zag ik daar tot mijn schrik de verkeerde dakpan liggen. We hebben een Signy-Finezz pan van Monier (antraciet) uitgekozen. Echter heeft de aannemer de VHV Blauw gesmoord klaarliggen.

De panlatten dus ook 'afgesteld' op de VHV pannen. Ik heb de aannemer vriendelijk doch dringend gevraagd om dit nog aan te passen.

Baal er enorm van!
Sucks!! Hopelijk lossen ze het snel op.

I was born intelligent - education ruined me

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Andrehj schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:31:
[...]

Dat is precies wat ik ook dacht. Ik zou als eerste alle ramen upgraden naar 3V glas, en ook de isolatie overal wat dikker maken. Zeker omdat je met een WP wilt gaan verwarmen.

Denk je maar eens in waar de lange-termijn trend naar toe gaat:
  • Er komen steeds meer zonnepanelen.
  • Er wordt steeds meer elektrisch verwarmd (met warmtepompen, IR panelen etc)
  • Over 10 jaar heeft iedereen een slimme meter.
Dat betekent dat er in de zomer overdag een overschot een stroom is (en dat wordt dus steeds meer) en in de winter een tekort (en dat wordt snel groter)
Het gevolg is dat de stroomprijs ook voor de huishoudens flexibel wordt. Dat zal beginnen met de terugleververgoeding voor de overtollige zonnepaneelstroom, maar zal verder worden doorgetrokken naar de gewone stroomprijs. De stroom wordt dus in de zomer goedkoop en in de winter duur.
De uitdaging voor degenen die nu een nieuwe woning bouwen is om daar zo slim mogelijk mee om te gaan. En volgens mij is er dan maar één oplossing: Je woning zo goed mogelijk isoleren. Dat betekent dat je in de winter maar erg weinig dure stroom nodig hebt voor de verwarming. Maar heeft ook als nadeel dat je woning in de zomer snel te warm wordt.
Dit laatste nadeel is echter eenvoudig op te lossen: Laat je warmtepomp (eventueel aangevuld met airco voor ontvochtiging) in de zomer overdag op (je eigen) bijna gratis stroom het huis koelen.

Volgens mij is deze setup verreweg het best toekomstbestendig en bovendien het comfortabelst voor de gebruiker (= hoge WAF). Wat wil een mens nog meer? :*)
Tja, mijn huis is uit 2015 met rc 6. Vorig stookseizoen 657 kWh voor de wp en het afgelopen stookseizoen 820 kWh. Stookseizoen loopt van november tot februari muv dit jaar,maart was koud.

Ik geloof niet dat naar rc10 me heel veel had opgeleverd, behalve dikkere muren, neggen en meer bouwkosten.

Dus er zit zeker ergens een optimum waarbij kosten/performance in evenwicht komt.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
the-edge schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:14:

Baal er enorm van!
Het kan altijd erger ;) Onze pannen lagen er op maar hadden onderling kleurverschil. Op zich niet zo'n ramp maar ze waren ook nog eens slecht gemixt.
Alles is er toen afgehaald en in puinbak gegooid. Er kwam een nieuwe levering dakpannen maar men kwam er na een 1/4 dak achter dat deze ook kleurverschillen hadden.
We hebben toen een andere pan uitgezocht die bijna hetzelfde is en op de aangebrachte latten past.

Afbeeldingslocatie: https://i290.photobucket.com/albums/ll256/Kees_B/dakpanleed_zpslsdbcz6l.jpg

• the-edge
Oh @Cheesy wat een kapitaalvernietiging :(
Het kan dus inderdaad erger, ik hoop dat de aannemer het oplost (als dat dan het werk voor de panlatten te niet doet, dan is dat zo).

Later lachen we erom :)

• Andrehj
jerh schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 20:14:
[...]
Tja, mijn huis is uit 2015 met rc 6. Vorig stookseizoen 657 kWh voor de wp en het afgelopen stookseizoen 820 kWh. Stookseizoen loopt van november tot februari muv dit jaar,maart was koud.
Ik geloof niet dat naar rc10 me heel veel had opgeleverd, behalve dikkere muren, neggen en meer bouwkosten.
Dus er zit zeker ergens een optimum waarbij kosten/performance in evenwicht komt.
Interessante data. Wat voor huis heb je? (Vrijstaand, tussenwoning, hoekwoning?) en hoeveel m3? En die Rc 6, is dat ook Rc 6 in de muren en vloer, of alleen het dak?

• jerh
Andrehj schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:01:
[...]

Interessante data. Wat voor huis heb je? (Vrijstaand, tussenwoning, hoekwoning?) en hoeveel m3? En die Rc 6, is dat ook Rc 6 in de muren en vloer, of alleen het dak?
vrijstaand, bijna 900m3, rc 5.5 voor vloer, 5.8 voor wanden en 6 en een beetje voor het dak.

• Andrehj
@jerh Dat lijkt erg op wat wij ook hopen te bouwen. Heb je wel 3V glas en wat voor ventilatiesysteem? Verbruik is wel erg laag, veel lager dan ik had verwacht. Zit je misschien ergens aan de kust (of in het Zeeland), waar de winters veel minder streng zijn dan hier in het oosten?

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 30-05-2018 22:13 ]

• jerh
Andrehj schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:08:
@jerh Dat lijkt erg op wat wij ook hopen te bouwen. Heb je wel 3V glas? Verbruik is wel erg laag, veel lager dan ik had verwacht. Zit je misschien ergens aan de kust (of in het Zeeland), waar de winters veel minder streng zijn dan hier in het oosten?
Ja, uiteraard 3V glas, in het midden van het land.

Huis is wel door architect ontworpen op energiezuinigheid, dus veel zonneinstraling in de winter. En behoorlijk luchtdicht gebouwd.

Oorspronkelijk was het verbruik uitgerekend op 750 tot 800m3 gas. Wel een w/w wp met een hele goede bron en hele huis vv 10 hoh en massabouw.

Valt qua energiegebruik heel gunstig uit.

• Andrehj
Zeer goed ontworpen dan idd. Welk systeem gebruik je nu, in de warme zomer, om oververhitting te voorkomen?

• jerh
Andrehj schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:24:
Zeer goed ontworpen dan idd. Welk systeem gebruik je nu, in de warme zomer, om oververhitting te voorkomen?
screens en koeling via w/w wp op alle verdiepingen vv, spui ventilatie 's nachts.

Alleen de zolder wordt af en toe echt warm. En mijn vrouw is kouwelijk aangelegd, dus vind een wat hogere temperatuur in huis fijn.

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:36
jerh schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:49:
[...]

screens en koeling via w/w wp op alle verdiepingen vv, spui ventilatie 's nachts.

Alleen de zolder wordt af en toe echt warm. En mijn vrouw is kouwelijk aangelegd, dus vind een wat hogere temperatuur in huis fijn.
Vergeet je niet te melden dat je ook een kachel hebt? En soms iets met een straalkacheltje verwarmd. No offence hoor! Ik waardeer je input, maar liever wel volledig, das wel zo netjes i.v.m. een verwachtingspatroon.

Dan ik zelf ook maar even voor de liefhebber:
  • Vrijstaand huis 900 kuub 2015 gebouwd
  • Jaarverbruik 7800-8000 kWh totaal
  • W/W waterpomp Nibe 8 kW
  • Beneden driedubbelglas U=0,7
  • Boven dubbelglas U=1,1
  • Buitenmuren Rc=5,5
  • Dak 20 cm steenwol Rc 6,0
  • Duitse bouw, dus luchtdicht
  • Dak niet tot in de punt geïsoleerd, Duitsers isoleren tot en met het plafond van de zolder, de zolder boven de zolder is bereikbaar via vlizo en niet geïsoleerd (kan ik zelf nog wel doen als ik zou willen).
  • Geen roosters, maar een Itho Qualityflow voor de verse lucht.
  • Afzuigkap rechtstreeks naar buiten
  • Quooker in keuken
  • Boven en beneden overal vloerverwarming h-o-h 10 cm.
  • Zolder geen vloerverwarming, maar tijdelijk met een straalkacheltje afgelopen winter als ik er bezig was.Toekomst komt daar een L/L WP
Mijn WP heeft 782 uur warm water lopen maken bij 1700W. Ik woon er sinds begin maart 2016, laten we zeggen 27 maand. Dus zo'n 1330 kWh gaat naar verwarmen warm water over 27 maand. Totale tijd dat de compressor van de WP heeft gedraaid is 4060 uur. Dus voor verwarmen van het huis is 4060 - 782 is 3278 uur. Totaal dus bijna 5600 kWh voor het verwarmen van de woning over 27 maanden. (komende maanden komt daar natuurlijk niets bij). Let op dit is dus exclusief CV pompen. Echter die ben je altijd nodig om warmte te verplaatsen, dus gas of geen gas maakt niet uit voor dit. Ik heb voor 7790 Wp aan zonnepanelen liggen, dus energieneutraal.

Gezin met 3 kinderen (5, 2, 0) and counting! :)

• jacovn
Ik ben ook wel benieuwd wat het verbruik van de warmtepomp en de ventilatie is.
Om er achter te komen maar een aantal kWh meters gekocht die de E-instalateur gaat plaatsen.

Nieuw serie Finder
Finder 7E.78.8.400.0312 3-fase a €153 https://www.elektrowelt-z...-schnittstelle-mid-k.html
Finder 7E.64.8.230.0310 1-fase a €75 https://www.elektrowelt-z...ttstelle-mid-konform.html

Waar ik ze zo goedkoop gevonden heb zijn de verzendkosten wel veel met €14.60 maar als je er een paar nodig hebt valt dat weer mee.
Ze doen m-bus, s0 en zijn MID gecertificeerd.

M-bus master van aliexpress voor minder dan €25 in huis, en dan met een RPI uitlezen.
@AUijtdehaag bedankt voor de tip.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-11 13:35

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2018 @ 14:01:
Hallo, wij hebben een mooie kavel kunnen kopen en laten een woning casco bouwen door een bekende catalogus bouwer. Echter hebben we ervoor gekozen om de woning casco op te leveren.
Alles moet dus nog gebeuren: binnenmuren, elektra, leidingwerk, vloerverwarming, WTW, sanitair, meterkast en god weet wat meer.
We hebben nog 1 jaar tot de bouw begint.
Wie kan ons aan een lijstje helpen: ik heb onderstaand gemaakt op basis van gezond boerenverstand.
We willen met het lijstje een paar dingen: 1. een planning maken en 2. offertes gaan aanvragen

Stappen afbouw casco
1 Dakkapel plaatsen
2 binnenwanden plaatsen
3 Instalateur: WTW, Vloerverwarming, zonnepanelen, Riool, aan & afvoer Leidingwerk
4 Electricien: Elektriciteitsleidingen + meterkast aanleggen
5 binnendeur kozijnen
6 Trap plaatsen
7 Aftimmeren trap & schotten 1e verdieping
8 tegelwerk (vloeren, badkamerwanden)
9 Stukadoor
10 Sanitair
11 binnendeuren plaatsen
12 Schilderwerk (buitenmuren keimen, houtwerk kozijnen, binnendeuren, buitendeuren)
13 electra afmonteren
14 vensterbanken
15 Veranda bouwen

Bedankt voor jullie hulp!
Denk heel goed na over de dingen onder de vloer. Dat zal je aannemer doen. Misschien handig om met de installateur te overleggen hoe en wat. Beter wat loze buizen extra dan kan je nog wat.

Na het aanleggen van elektra en vloerverwarming mis ik nog het storten van een cement dekvloer.

Luxe issue maar mocht je ooit rolluiken of airco of elektrische auto willen, houdt er vast rekening mee qua aansluitingen.

Oja en vergeet je keuken niet 8)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• jerh
PolderPloer! schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 23:11:
[...]

Vergeet je niet te melden dat je ook een kachel hebt? En soms iets met een straalkacheltje verwarmd. No offence hoor! Ik waardeer je input, maar liever wel volledig, das wel zo netjes i.v.m. een verwachtingspatroon.

Mijn WP heeft 782 uur warm water lopen maken bij 1700W. Ik woon er sinds begin maart 2016, laten we zeggen 27 maand. Dus zo'n 1330 kWh gaat naar verwarmen warm water over 27 maand. Totale tijd dat de compressor van de WP heeft gedraaid is 4060 uur. Dus voor verwarmen van het huis is 4060 - 782 is 3278 uur. Totaal dus bijna 5600 kWh voor het verwarmen van de woning over 27 maanden. (komende maanden komt daar natuurlijk niets bij). Let op dit is dus exclusief CV pompen. Echter die ben je altijd nodig om warmte te verplaatsen, dus gas of geen gas maakt niet uit voor dit. Ik heb voor 7790 Wp aan zonnepanelen liggen, dus energieneutraal.

Gezin met 3 kinderen (5, 2, 0) and counting! :)
Kachel hoop ik van de winter weer te gebruiken, het lek in het schoorsteenkanaal is vorige week gedicht. Kan ook wel dat het meerverbruik van afgelopen stookseizoen daardoor komt.

En inderdaad als ik thuiswerk zet ik op zolder in de winter wel een een straalkachel aan, maar dat is dan een kwartiertje en dan is het wel klaar. Zal in kWh niet echt aantikken.

Die van jou was toch niet modulerend? En is je bron afgelopen stookseizoen warmer gebleven?
SWW is 50 kWh per maand, lijkt me keurig en in lijn met andere. In de winter zit ik zelf wat hoger omdat ik een vrouw heb die graag in bad gaat, in de zomer is het gratis door zonnecollectoren.

En ik meet de vv pompen niet, zijn wel energiezuinig, heb er 3, dus dat is dan 30 watt extra per draaiuur.

• jacovn
jerh schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 07:26:
[...]
En ik meet de vv pompen niet, zijn wel energiezuinig, heb er 3, dus dat is dan 30 watt extra per draaiuur.
Hmm ik krijg geen vv pompen, maar wel de naregeling. Maar om dat nu ook allemaal te gaan meten.
Wellicht een zwave meet stekker ertussen, tijd meten en weer weghalen.

En de hierboven genoemde loze buizen door de vloeren en muren zijn wel handig.
Helaas wordt het wel snel duurder met buizen, maar alles na de tijd met kabelgootjes over de muur is geen gezicht.

Ik heb nu bij alle ramen waar ik een screen wil een draad met fase,nul en aarde laten leggen (3x0,75mm2)
Die steekt een meter uit de muur, en de screen instalateur moet er dan een stekker opmaken en in de motor steken.

[ Voor 35% gewijzigd door jacovn op 31-05-2018 09:04 ]

• jerh
jacovn schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 08:34:
[...]

Hmm ik krijg geen vv pompen, maar wel de naregeling. Maar om dat nu ook allemaal te gaan meten.
De pompen verklappen zelf op hun display hoeveel ze gebruiken, neem aan dat bij benadering ongeveer klopt.

• Grolsch
jacovn schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 08:34:
[...]

Hoe ga jij dat oplossen dan :? Ga je de interne pomp van je WP gebruiken ? Dat zou betekenen dat jij je systeem hydraulisch niet gaat scheiden d.m.v. een buffervat wat volgens mij problemen gaat geven met naregeling.

• jacovn
Grolsch schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:00:
[...]

Hoe ga jij dat oplossen dan :? Ga je de interne pomp van je WP gebruiken ? Dat zou betekenen dat jij je systeem hydraulisch niet gaat scheiden d.m.v. een buffervat wat volgens mij problemen gaat geven met naregeling.
Pomp in de WP doet alles en BG vloer is ongeregeld (80 m2) Dus als de WP nadraait kan hij altijd warmte in de BG zones kwijt. Daar zit de hoofd thermostaat, dus als er doorswing is, dan kapt die thermostaat wel af.
Ik zou geen last van pendelen krijgen omdat de zaak terug moduleren kan tot 1.8 kW blijkbaar.

Mocht het niet werken, is er genoeg ruimte voor een buffer en een pompgroep.

• Grolsch
jacovn schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:06:
[...]

Pomp in de WP doet alles en BG vloer is ongeregeld (80 m2) Dus als de WP nadraait kan hij altijd warmte in de BG zones kwijt. Daar zit de hoofd thermostaat, dus als er doorswing is, dan kapt die thermostaat wel af.
Ik zou geen last van pendelen krijgen omdat de zaak terug moduleren kan tot 1.8 kW blijkbaar.

Mocht het niet werken, is er genoeg ruimte voor een buffer en een pompgroep.
Heeft niet met pendelen te maken, maar je hebt verschillende flow behoeftes in het geval van naregeling.

De WP's die ik ken willen draaien op een vaste (hoge) flow (constante druk).

Je afgifte wil een variabele flow (proportionele druk), want je hebt immers naregeling. De V.V. leverancier geeft aan welke flow per kring benodigd is, stel je hebt 20 kringen welke 2 ltr/minuut nodig hebben dan is de gewenste flow 40 ltr/minuut.
Als de helft dichtstaat is het 20 ltr/minuut.

Misschien dat jouw WP anders werkt, een WW WP toch als ik het goed heb onthouden :?

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Vandaag een brief gehad van de gemeente dat er vanaf 1 juli 2018 enkel een vergunning wordt verleend als er geen aardgasaansluiting aanwezig is. Er staat in dat dit voor alle nieuwe aanvragen vanaf dat moment van toepassing is. Ik sta hier toch wel van te kijken, hier gaan veel mensen problemen door krijgen. Wij zelf hebben de vergunning gelukkig al een tijdje binnen.

[ Voor 10% gewijzigd door Avvd op 31-05-2018 15:04 ]

• Joris748
Blueone schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:52:
Vandaag een brief gehad van de gemeente dat er vanaf 1 juli 2018 enkel een vergunning wordt verleend als er geen aardgasaansluiting aanwezig is. Er staat in dat dit voor alle nieuwe aanvragen vanaf dat moment van toepassing is. Ik sta hier toch wel van te kijken, hier gaan veel mensen problemen door krijgen. Wij zelf hebben de vergunning gelukkig al een tijdje binnen.
Wat voor problemen verwacht je?

Wij hebben bewust gekozen voor een all-electric installatie met WP, omdat gas een dood spoor is. Met de kosten die je bespaart door het ontbreken van een gasaansluiting, heb je al een deel van de meerprijs van je WP installatie. De rest verdien je terug op je energierekening.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:29:
[...]

Wij hebben bewust gekozen voor een all-electric installatie met WP, omdat gas een dood spoor is. Met de kosten die je bespaart door het ontbreken van een gasaansluiting, heb je al een deel van de meerprijs van je WP installatie. De rest verdien je terug op je energierekening.
Volgens mij hebben veel mensen het gevoel dat het wel meeviel of een hybride installatie ook voldoende zou zijn. Toch een behoorlijke aanslag op je budget als je geen rekening mee hebt gehouden.

• Artbij
Joris748 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:29:
[...]

Iedereen die een appartement/rijtjeswoning/postzegelbouw doet gaat hier issues meer krijgen.

Met gestrekt been.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Artbij schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:36:
[...]

Iedereen die een appartement/rijtjeswoning/postzegelbouw doet gaat hier issues meer krijgen.
Klopt, ik zie al heel veel gestreste particulieren die nog snel een vergunningaanvraag gaan doen.
Tekenaars hebben echter werk zat en zitten niet te wachten op al dat extra werk. Gevolg is dat er allemaal half-half plannen ingediend gaan worden.

Gemeentes hebben de bevoegdheid om af te wijken van dit verbod. Er is namelijk een uitzonderingsregelement opgenomen. Wellicht loont het dus om met je gemeente te overleggen als dit problemen oplevert.
https://www.cobouw.nl/won...gere-bouwkosten-101261424

• Señor Sjon
Hetzelfde ritueel zien we over een halfjaar weer. Het komt ook niet exact uit de lucht vallen.

• Joris748
Blueone schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:36:
[...]

Volgens mij hebben veel mensen het gevoel dat het wel meeviel of een hybride installatie ook voldoende zou zijn. Toch een behoorlijke aanslag op je budget als je geen rekening mee hebt gehouden.
Omgaan met teleurstelling is onderdeel van het bouwproces ;)

Een hybride installatie voor een nieuwbouwhuis vind ik sowieso een vreemde keuze. Daar zou je alleen voor moeten kiezen als een WP alleen niet kan voldoen aan de warmtevraag. Kans lijkt me vrij klein bij een nieuwbouwwoning. Kan me niet voorstellen dat een hybride installatie goedkoper is dan een all-electric installatie.

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11 11:40

NDF82

Doomed Space Marine

Wie met gevel stucwerk heeft er voor mij een detail foto? Heb vandaag een monster ontvangen maar vind het nogal grof. Bij de architect was het (dacht ik, is een jaar geleden) veel fijner van structuur. Het monster is op A4 formaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZOOGchnqUy8QCrlxLSarEpI9/full.jpg

Daarnaast wil de aannemer de schoorsteen met aluminium bekleden (de kleine monsters bovenop het stucwerk). Als reden geeft hij dat de warmte van de rookgassen scheuren kunnen veroorzaken. Ik zie echter om me heen wel schoorstenen met stucwerk. Maar dan wil de aannemer geen garantie geven.

Het aluminium vind ik niet mooi. Naast dat het een hele andere uitstraling geeft, komen er ook hoekprofielen op de hoeken. Wie o wie weet raad?

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

• RUFFNECK
  • Laatst online: 14-11 16:30

RUFFNECK

Poentje

NDF82 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 19:46:

Daarnaast wil de aannemer de schoorsteen met aluminium bekleden (de kleine monsters bovenop het stucwerk). Als reden geeft hij dat de warmte van de rookgassen scheuren kunnen veroorzaken. Ik zie echter om me heen wel schoorstenen met stucwerk. Maar dan wil de aannemer geen garantie geven.

Het aluminium vind ik niet mooi. Naast dat het een hele andere uitstraling geeft, komen er ook hoekprofielen op de hoeken. Wie o wie weet raad?
Ik weet niet of het bij een schoorsteen anders is, maar bij onze inbouwhaard is de ombouw met speciale hitebestendige platen opgebouwd van Promafour. Deze was al zo glad, dat stucen in feite niet hoefde (volgens de winkel, maar hij was ook echt glad/vlak). We hebben het echter wel gewoon met de rest van de ruimte meegenomen in het egaliseren en renovliezen.
Wellicht is zo'n plaat ook een optie om je schoorsteen te bekleden en te stucen?

Er is ook een ander merk met bijna dezelfde naam, Promatect

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

RUFFNECK schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:42:
[...]

Ik weet niet of het bij een schoorsteen anders is, maar bij onze inbouwhaard is de ombouw met speciale hitebestendige platen opgebouwd van Promafour. Deze was al zo glad, dat stucen in feite niet hoefde (volgens de winkel, maar hij was ook echt glad/vlak). We hebben het echter wel gewoon met de rest van de ruimte meegenomen in het egaliseren en renovliezen.
Wellicht is zo'n plaat ook een optie om je schoorsteen te bekleden en te stucen?

Er is ook een ander merk met bijna dezelfde naam, Promatect
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/063cgBC7u0Md6C3AeNNm8kU0/full.png

De opbouw van binnen naar buiten is:
- Promatect
- Isolatie
- Multiplex
- Aluminium

Die aluminium zie ik niet zitten. Het wijkt te veel af van stucwerk. Ook al is het tien meter hoog. Het zal ook anders verouderen dus je gaat het zien.

Wat ik op internet zie is dat er ook cement gebonden plaat aan de buitenkant gebruikt wordt waar tegenaan gestuct wordt. Misschien moet ik maar accepteren dat er geen garantie gegeven wordt en zien waar het schip strand.

• Grolsch
Volgens mij heeft onze schoorsteen gewoon een dubbelwandige pijp en is er voor de sier een gemetselde schoorsteen omheen gekomen, maar die wordt zover ik weet niet warm.

Krijg je dan geen dubbelwandige pijp je dak uit :?

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Jawel, RVS dubbelwandig 200mm. Daarom begrijp ik het probleem ook niet. Die wordt aangesloten op een RVS sierkap die met een rand over de schoorsteen steekt. Dit idee:

Afbeeldingslocatie: https://img.tweedehands.nl/f/normal/402535384_22-rvs-schoorsteenkappen-op-maat-exclusief-montage-mogelijk.jpg

[ Voor 71% gewijzigd door NDF82 op 31-05-2018 22:17 ]

• jacovn
Ik zag vandaag stapeltjes dakpannen op het dak staan, en de velux dakramen zitten erin (ggu versie genomen) verder ziitten er een aantal dakgoten omheen. 1 is beschadigd door het slechte weer waarbij hij opgewaaid en neergekwakt was, gat erin. Dus 3 van de 4 gootstukken hangen nu.

Nu ook donker grijze buiten raam dorpels of hoe die dingen ook heten. De grijze hebben ze onder de deuren gemetseld onder alle stelkozijnen. Daar zat nog niets, maar nu dus de grijze raamdorpels die over waren.

Is dat normaal dat er geen gevelstenen onder een deur gemetseld worden ?

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

jacovn schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:43:
Ik zag vandaag stapeltjes dakpannen op het dak staan, en de velux dakramen zitten erin (ggu versie genomen) verder ziitten er een aantal dakgoten omheen. 1 is beschadigd door het slechte weer waarbij hij opgewaaid en neergekwakt was, gat erin. Dus 3 van de 4 gootstukken hangen nu.

Nu ook donker grijze buiten raam dorpels of hoe die dingen ook heten. De grijze hebben ze onder de deuren gemetseld onder alle stelkozijnen. Daar zat nog niets, maar nu dus de grijze raamdorpels die over waren.

Is dat normaal dat er geen gevelstenen onder een deur gemetseld worden ?
Hoe bedoel gevelstenen onder een deur? Volgens mij altijd toch of bedoel je dat anders? En daarbovenop een deurdorpel, noemen ze ook wel onderdorpel. Ik heb destijds bewust voor 'lage' dorpels gekozen om een minimale drempel te hebben en deze zijn bij mij zeker niet hetzelfde als de raamdorpels.

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-11 14:03
De eerste paal is maandag geslagen, dus we zijn officieel begonnen! Maandagmiddag zijn ze gestart en dinsdag hebben ze het afgemaakt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Minder mooi is dat de hoogte van de heipalen van de garage niet klopt. Voor de garage voert de aannemer alleen de heiwerkzaamheden uit. Storten van de fundering wordt door een andere partij gedaan en de garage zetten we zelf. Op basis van de constructieberekening, sonderingsonderzoek en lengte van de heipalen moest de kop van de heipaal op +0,8m NAP komen. Ik heb dit vooraf 2 keer per email aan de aannemer gestuurd en bij aanvang heiwerkzaamheden nogmaals tegen de projectleider en de man in de heimachine gezegd. Zij gaven echter aan dat ze in de heimachine niet kunnen zien hoe hoog de kop van de heipaal zit, maar dat ze de hoogte inschatten op basis van een referentiepunt (bij uitzetten van de woning is er aan de voorkant van de kavel een bord geplaatst op +0,7m NAP, het peil van de woning). Dit referentiepunt staat echter zo'n 30m van de garage af.
Ik had het idee dat de heipalen veel te diep zijn geheid en ben vandaag gaan meten met een waterpas vanaf de bestrating van de buren, die staat op +0,66m NAP op basis van de meting van de gemeente bij uitzetten van de woning. Hieruit blijkt dat geen een paal met de kop op +0,66m NAP staat en dus al helemaal niet op de afgesproken +0,8m NAP, zie onderstaande foto als voorbeeld. De bovenkant van het houten paaltje staat op +0,66m NAP.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu heb ik 2 vragen:
- Het lijkt mij dat ik de aannemer kan vragen om dit op zijn kosten op te lossen, aangezien vooraf duidelijk is gevraagd om de juiste hoogte te hanteren. De fundering van de garage wordt direct op de heipalen (en zandbed) gestort, er wordt geen funderingsbalk toegepast. Is het redelijk om dit te eisen, of zijn er andere zaken gebruikelijk in de bouw?
- Hoe kan dit worden opgelost? Zoals gezegd wordt er geen funderingsbalk toegepast. Ik zal de aannemer vragen om een oplossing, maar hoor graag van jullie wat een goede manier is.

• jerh
NDF82 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 19:46:
Wie met gevel stucwerk heeft er voor mij een detail foto? Heb vandaag een monster ontvangen maar vind het nogal grof. Bij de architect was het (dacht ik, is een jaar geleden) veel fijner van structuur. Het monster is op A4 formaat.

[afbeelding]

Bij ons is het afgewerkt met hetzelfde zink als de dakgoten, wellicht een optie.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:38
Sturgeon22 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 23:09:
De eerste paal is maandag geslagen, dus we zijn officieel begonnen! Maandagmiddag zijn ze gestart en dinsdag hebben ze het afgemaakt.
Allereerst: AU AU AU, waar is dit? Oost Europa? Helmen? Dat is meer iets voor die gekke stadse mensen. Dat hebben wij hier niet nodig. En veiligheidsschoenen? ik loop liever op m'n gympies.
Ja, als die heipaal omlaag komt, dan helpt een helm natuurlijk ook niet, duh. Gelukkig heb ik ook genoeg M24 bouten of andere rommel uit zo'n stelling omlaag zien komen, dan is een helm wel weer fijn.
Vertrouw voor de veiligheid tijdens de bouw niet op deze aannemer, maar let zelf goed op als je er met je kinderen komt. Deze mensen nemen hun eigen veiligheid/leven niet serieus, laat staan dat van jouw of je kinderen.
Nu heb ik 2 vragen:
- Het lijkt mij dat ik de aannemer kan vragen om dit op zijn kosten op te lossen, aangezien vooraf duidelijk is gevraagd om de juiste hoogte te hanteren. De fundering van de garage wordt direct op de heipalen (en zandbed) gestort, er wordt geen funderingsbalk toegepast. Is het redelijk om dit te eisen, of zijn er andere zaken gebruikelijk in de bouw?
- Hoe kan dit worden opgelost? Zoals gezegd wordt er geen funderingsbalk toegepast. Ik zal de aannemer vragen om een oplossing, maar hoor graag van jullie wat een goede manier is.
Ik weet niet hoe duidelijk het is gecommuniceerd. Er wordt op de bouw niet gewerkt met mailtjes, maar met tekeningen. Het moet ergens op een tekening staan aangegeven. Ik zie nergens een bouwraam staan. Ik neem aan dat de palen voor de woning t.o.v. de bodem van de bouwput, welke op diepte is gemaakt, zijn geslagen. Bij de garage ontbrak deze referentie, dus dat is een beetje op de gok gegaan. Wie had moeten zorgen voor een goede referentie weet ik niet.

De praktische oplossing kan ik je wel mee helpen. Palen laten snellen (gelijktijdig met snellen palen woning) en vervolgens op de goede hoogte laten opstorten. Of, als garage vloer toch gestort wordt, deze t.p.v. de palen een verdikking geven, nog makkelijker.

• jacovn
RUFFNECK schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:54:
[...]

Hoe bedoel gevelstenen onder een deur? Volgens mij altijd toch of bedoel je dat anders? En daarbovenop een deurdorpel, noemen ze ook wel onderdorpel. Ik heb destijds bewust voor 'lage' dorpels gekozen om een minimale drempel te hebben en deze zijn bij mij zeker niet hetzelfde als de raamdorpels.
Dit zijn de donker grijze onder het raam
Onderdorpel ramen

En dit is een standaard beton kleur die als eerste besteld zijn, rechtopstaand onder de deur
Onderdorpel vensterbnk

Dit lijkt me niet de normale toepassing van die dorpel.

Het is op zicht wel een stukje constructie waar niet direct vocht in op trekt onder de deur. En ik zie het ook niet terug nadat de bestrating er ligt.

Update: het is een kantplank...

[ Voor 1% gewijzigd door jacovn op 01-06-2018 08:57 . Reden: weet wat het is :0 ]

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

jacovn schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 06:32:
[...]

Dit zijn de donker grijze onder het raam
[afbeelding]

En dit is een standaard beton kleur die als eerste besteld zijn, rechtopstaand onder de deur
[afbeelding]

Dit lijkt me niet de normale toepassing van die dorpel.

Het is op zicht wel een stukje constructie waar niet direct vocht in op trekt onder de deur. En ik zie het ook niet terug nadat de bestrating er ligt.
Apart (of misschien niet), bij mij is hij idd wat door gemetseld met gevelstenen. Niet helemaal want de onderdorpel die er daarna is, gaat ook wat naar beden natuurlijk. Ik probeer even een duidelijke foto te vinden...

Verwijderd

Ik zie een betonnen kantplank onder die deuropening en dat is vrij normaal

• jacovn
Bij nader inzien lijken het andere elementen te zijn. Ik ga straks weer kijken en dan vraag ik het.

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

@jacovn ik heb even niet iets duidelijkers, maar als je wat inzoomt bij de voordeur en garage, zie je dat het bij mij wel wat is doorgemetseld. Maar wellicht dat het achter die stenen ook zo een element heeft :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/26bPDPN.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LnaY1Nx.jpg

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-11 07:15
jacovn schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 07:26:
Bij nader inzien lijken het andere elementen te zijn. Ik ga straks weer kijken en dan vraag ik het.
Wat @Verwijderd zegt, dit is een kantplank.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:37
Bah, buren op het naastgelegen kavel lopen schijnbaar behoorlijk ver voor op ons. Die hebben inmiddels al hekken om het kavel staan, dus als ze een beetje doorwerken, hebben zij al opgeleverd voordat wij ueberhaupt kunnen beginnen. Dat zou dan waarschijnlijk een extra kostenpost betekenen omdat er niet geheid mag worden als er al bebouwing binnen een straal van 15 meter staat en ze dus moeten gaan boren....

• the-edge
Hebben jullie allemaal een dilatatievoeg? Onze aannemer hanteert deze niet, ik heb hem nog niet gevraagd waarom niet. Maar dat doet hij op geen 1 bouwplaats.

Daarnaast ben ik er met de aannemer uitgekomen voor wat betreft de dakpannen. Toch een pittig gesprek gevoerd met de aannemer. Wij hebben de pannen uitgezocht, deze zijn opgenomen in de offerte. Nadat de offerte rond was gaf hij als tip "Hey kijk ook eens daar, die pannen zijn ook mooi en die kan ik voor dezelfde prijs leveren". Wij gekeken, en aannemer een bericht gestuurd dat het de pannen worden van het 'voorbeeld huis'.

Aannemer heeft vervolgens de nieuwe pannen niet opgenomen in de offerte, en zo geschiedde; verkeerde pannen geleverd en alle panlatten afgesteld op de 'verkeerde' pannen.

Nu zijn we daar uitgekomen met de aannemer, we gaan voor de pannen welke we initieel in de offerte hebben staan maar zijn daar financieel (meer dan prima) voor gecompenseerd.

Je kunt natuurlijk op je strepen staan en de relatie onder spanning zetten, maar dat vonden we niet de moeite. Daarnaast hebben we deze pannen initieel ook gekozen, dus lelijk zijn ze uiteraard niet :). En ten slotte kun je dadelijk geen vergelijk meer doen.

• Señor Sjon
@jacovn In de regel wordt er gemetseld of een geïsoleerde kantplank toegepast. Zo te zien heb je een kantplank. Dit komt vaak beter uit met de onderdorpel van de deur i.c.m. de negge van het kozijn. Anders krijg je een enorme onderdorpel als je deur wat meer 'in de gevel' zit.
[...]
Nu heb ik 2 vragen:
Ze kunnen dit oplossen door houten kistjes (verloren bekisting) met krimpvrije mortel op te storten. Laat ze wel even de constructeur navragen of dit de 14cm kan overbruggen. Overigens heb je liever dat je palen 14cm te diep zitten, maar wel op de draagkrachtige laag, dan dat ze op hoogte geslagen zijn, maar net niet de draagkrachtige laag gehaald hebben. Het is vrij makkelijk oplosbaar.
MeTooPV schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 00:17:
[...]

Allereerst: AU AU AU, waar is dit? Oost Europa? Helmen? Dat is meer iets voor die gekke stadse mensen. Dat hebben wij hier niet nodig. En veiligheidsschoenen? ik loop liever op m'n gympies.
Ja, als die heipaal omlaag komt, dan helpt een helm natuurlijk ook niet, duh. Gelukkig heb ik ook genoeg M24 bouten of andere rommel uit zo'n stelling omlaag zien komen, dan is een helm wel weer fijn.
Vertrouw voor de veiligheid tijdens de bouw niet op deze aannemer, maar let zelf goed op als je er met je kinderen komt. Deze mensen nemen hun eigen veiligheid/leven niet serieus, laat staan dat van jouw of je kinderen.

[...]

Ik weet niet hoe duidelijk het is gecommuniceerd. Er wordt op de bouw niet gewerkt met mailtjes, maar met tekeningen. Het moet ergens op een tekening staan aangegeven. Ik zie nergens een bouwraam staan. Ik neem aan dat de palen voor de woning t.o.v. de bodem van de bouwput, welke op diepte is gemaakt, zijn geslagen. Bij de garage ontbrak deze referentie, dus dat is een beetje op de gok gegaan. Wie had moeten zorgen voor een goede referentie weet ik niet.

De praktische oplossing kan ik je wel mee helpen. Palen laten snellen (gelijktijdig met snellen palen woning) en vervolgens op de goede hoogte laten opstorten. Of, als garage vloer toch gestort wordt, deze t.p.v. de palen een verdikking geven, nog makkelijker.
Waarom heb ik dan zomaar 3k + mailtjes per project. :? :P Je weet toch ook wel dat d.m.v. een total station de piketten uitgezet worden op bv RD-stelsel?

• jacovn
aikink schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 07:39:
[...]

Wat @Verwijderd zegt, dit is een kantplank.
Thx (ook @Verwijderd en @Señor Sjon ) dit moeten wel kantplanken zijn met sponning.
Afbeeldingslocatie: https://producten.vebo.nl/WebData/Vebo/selectImages/B07-hoofdbeeld-07-01%20met%20sponning.png

Gelijk straks kijken of ze er isolatie achter gedaan hebben, anders heb ik weer wat om over te zeuren :)

Ik was natuurlijk blij dat de onderdorpels van de ramen er eindelijk waren in de juiste kleur, en toen zag ik die kantplanken zitten en dacht meteen dat ze daar de verkeerde kleur onderdorpels in gezet hadden.
Er lag toch 19 strekkende meter, en die zijn blijkbaar op maat gemaakt, dus ze konden er niets mee.
the-edge schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 08:44:
Hebben jullie allemaal een dilatatievoeg? Onze aannemer hanteert deze niet, ik heb hem nog niet gevraagd waarom niet. Maar dat doet hij op geen 1 bouwplaats.
Ja, in de binnen en buiten muren.
Buitenmuren hebben ze netjes gemaakt achter de regenpijpen. (muren van 12 en 9 meter lang was blijkbaar te veel anders.)
Binnen lijken ze bij de lateien te zitten, waarschijnlijk omdat die anders uitzetten dan de kalkzandsteen bij temperatuurverschil ?

Update: Er zit een plaat harde isolatie achter deze kantplanken. Binnen kant stelkozijn tussen vloer en isolatie wordt met Pur opgevuld. daarna komt dekvloer tegen kozijn aan.

En het deurkozijn komt over de sponning van de kantplank te zitten.

[ Voor 67% gewijzigd door jacovn op 01-06-2018 12:05 ]

• Señor Sjon
als ze met poriso blokken werken hebben ze er vaak minder. Kalkzandsteen is a bitch. :P

• Sturgeon22
MeTooPV schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 00:17:

[...]

Ik snap wat je bedoelt qua veiligheid. Deze man komt normaal gesproken niet zelf bij de eerste paal, maar de persoon die dit normal doet kon niet. Hij kwam dus even snel zelf, maar straalde wel uit dat hij het daar eigenlijk te druk voor heeft (en kennelijk dus ook geen tijd om even een helm te pakken).

Op de tekening stond groot geschreven dat het peil van de heipalen van de garage afwijkt van de woning en +80cm NAP moest zijn. Daarnaast heeft de aannemer het gezegd bij aanvang heiwerk en ik heb het ook nog een keer gezegd. Het bouwraam staat aan de voorzijde van de kavel en uitgraven van de bouwput wordt pas na heiwerk gedaan. Hoogte van de heipalen van het huis is dus ook "op het oog" gebeurt.
Señor Sjon schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 08:46:
Ze kunnen dit oplossen door houten kistjes (verloren bekisting) met krimpvrije mortel op te storten. Laat ze wel even de constructeur navragen of dit de 14cm kan overbruggen. Overigens heb je liever dat je palen 14cm te diep zitten, maar wel op de draagkrachtige laag, dan dat ze op hoogte geslagen zijn, maar net niet de draagkrachtige laag gehaald hebben. Het is vrij makkelijk oplosbaar.
Draagkracht lijkt me geen probleem. Ik ben alleen aanwezig geweest bij de eerste 4 palen van het huis en daar hadden ze volgens de man in de heimachine al voldoende draagkracht toen de heipaal nog zo'n 1,5m dieper moest. Daarnaast is de benodigde draagkracht voor de heipalen van de garage al lager dan die van de woning. Maar goed om te horen dat dit makkelijk op te lossen is, ik ga het navragen!

• Artbij
Sturgeon22 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:50:
[...]

Ik snap wat je bedoelt qua veiligheid. Deze man komt normaal gesproken niet zelf bij de eerste paal, maar de persoon die dit normal doet kon niet. Hij kwam dus even snel zelf, maar straalde wel uit dat hij het daar eigenlijk te druk voor heeft (en kennelijk dus ook geen tijd om even een helm te pakken).

Op de tekening stond groot geschreven dat het peil van de heipalen van de garage afwijkt van de woning en +80cm NAP moest zijn. Daarnaast heeft de aannemer het gezegd bij aanvang heiwerk en ik heb het ook nog een keer gezegd. Het bouwraam staat aan de voorzijde van de kavel en uitgraven van de bouwput wordt pas na heiwerk gedaan. Hoogte van de heipalen van het huis is dus ook "op het oog" gebeurt.

[...]

Draagkracht lijkt me geen probleem. Ik ben alleen aanwezig geweest bij de eerste 4 palen van het huis en daar hadden ze volgens de man in de heimachine al voldoende draagkracht toen de heipaal nog zo'n 1,5m dieper moest. Daarnaast is de benodigde draagkracht voor de heipalen van de garage al lager dan die van de woning. Maar goed om te horen dat dit makkelijk op te lossen is, ik ga het navragen!
@MeTooPV Heeft het vooral over je kinderen die wel erg dichtbij staan.....
the-edge schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 08:44:

Daarnaast ben ik er met de aannemer uitgekomen voor wat betreft de dakpannen. Toch een pittig gesprek gevoerd met de aannemer. Wij hebben de pannen uitgezocht, deze zijn opgenomen in de offerte. Nadat de offerte rond was gaf hij als tip "Hey kijk ook eens daar, die pannen zijn ook mooi en die kan ik voor dezelfde prijs leveren". Wij gekeken, en aannemer een bericht gestuurd dat het de pannen worden van het 'voorbeeld huis'.

Aannemer heeft vervolgens de nieuwe pannen niet opgenomen in de offerte, en zo geschiedde; verkeerde pannen geleverd en alle panlatten afgesteld op de 'verkeerde' pannen.

Nu zijn we daar uitgekomen met de aannemer, we gaan voor de pannen welke we initieel in de offerte hebben staan maar zijn daar financieel (meer dan prima) voor gecompenseerd.

Je kunt natuurlijk op je strepen staan en de relatie onder spanning zetten, maar dat vonden we niet de moeite. Daarnaast hebben we deze pannen initieel ook gekozen, dus lelijk zijn ze uiteraard niet :). En ten slotte kun je dadelijk geen vergelijk meer doen.
Dilitatievoegen doen ze op aangeven van de fabrikant van de stenen. Geloof dat onze steen alleen een voeg nodig had bij lengtes boven de 12 meter.

Met gestrekt been.

• the-edge
Artbij schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:06:
[...]

[...]

Dilitatievoegen doen ze op aangeven van de fabrikant van de stenen. Geloof dat onze steen alleen een voeg nodig had bij lengtes boven de 12 meter.
Ah, dat zou het in mijn geval kunnen verklaren inderdaad.

• Sturgeon22
Artbij schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:06:

@MeTooPV Heeft het vooral over je kinderen die wel erg dichtbij staan.....
:D . Op de bovenste foto staan ze inderdaad dichtbij, maar toen stond de heimachine stil. Mijn zoon mocht toen even in de heimachine gaan zitten voor de foto. De foto daaronder vertekent heel erg, ze lijken dichtbij te staan maar ze staan +16m van de heistelling.

• mistaoutlaw
Mijn aannemer heeft al enige tijd indicatie oplevering op 20 juni gezet.
Dat is inmiddels over 2-3 weken.
Zijn detail werkschema geeft aan dat dit makkelijk moet lukken.
Maar hij wil maar geen formele opleverdatum communiceren ivm Baas BV.
Die zijn bij twee andere woningen van de week niet komen opdagen.
Ik zou hem onder bouwgarant in gebreke kunnen stellen als hij de opleverdatum formeel communiceert en dan toch niet kan opleveren.
Dat is zijn reden om niet formeel te bevestigen.
Op zich heb ik hier begrip voor maar het laat wel al het risico bij mij vwb de planning van de afwerking.
En dat vind ik nogal zuur.
Ik heb een stucadoor en dergelijke opgelijnd staan en ik weet niet of zij nog kunnen als het een of twee weken later wordt...

Wat maken jullie hier van?
Makkelijk van de aannemer?
Moet ik pushen?

• Ernemmer
  • Niet online
mistaoutlaw schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 19:26:
Ik zou hem onder bouwgarant in gebreke kunnen stellen als hij de opleverdatum formeel communiceert en dan toch niet kan opleveren.
Op zich heb ik hier begrip voor maar het laat wel al het risico bij mij vwb de planning van de afwerking.
Ik heb een stucadoor en dergelijke opgelijnd staan en ik weet niet of zij nog kunnen als het een of twee weken later wordt...

Moet ik pushen?
Jij wilt alleen het risico verleggen naar de aannemer, eventuele uitgestelde oplevering kunnen jullie allebei niks aan doen. De aannemer zal dit risico niet willen nemen, je zal dus een beetje geduld moeten hebben.

Je zou natuurlijk met de aannemer kunnen overleggen of jouw stukadoor niet alvast kan beginnen aangezien de oplevering alleen afhangt van de nutsvoorzieningen.
Eventueel kan je voor de tijd een vooroplevering doen om zo alvast alle gebreken op te schrijven die niks met de installatie te maken hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 02-06-2018 19:48 ]

• mistaoutlaw
Ernemmer schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 19:44:
[...]

Jij wilt alleen het risico verleggen naar de aannemer, eventuele uitgestelde oplevering kunnen jullie allebei niks aan doen. De aannemer zal dit risico niet willen nemen, je zal dus een beetje geduld moeten hebben.

Je zou natuurlijk met de aannemer kunnen overleggen of jouw stukadoor niet alvast kan beginnen aangezien de oplevering alleen afhangt van de nutsvoorzieningen.
Eventueel kan je voor de tijd een vooroplevering doen om zo alvast alle gebreken op te schrijven die niks met de installatie te maken hebben.
Ja er staat een vooroplevering gepland a.s. donderdag en ik heb dan ook goede hoop verder dat het goed komt.
Vroeg me alleen af of er niet een of andere regel is in mijn voordeel... :-)
Bijvoorbeeld dat een aannemer minimaal 2 weken van tevoren moet melden wanneer de oplevering is (ofzo)

Indien nodig kan ik inderdaad overleg voeren of de stucadoor misschien toch alvast aan de slag kan.

[ Voor 5% gewijzigd door mistaoutlaw op 02-06-2018 19:54 ]

• jacovn
Volgens mij is die nuts aansluiting bij iedereen een probleem.

Ik had rekening gehouden dat de aannemer maand of 2 zou uitlopen, en de oplevering 1e week van july (week 27) geplanned. Nu komen ze schouwen in week 25 als het goed gaat, en 6 weken daarna oplevering (week 31)
Nu maar hopen dat rayon van Baas ook onder noord valt (lelystad) en daar start bouwvak in week 32. Dus zou week 31 moeten kunnen.
Ga er wel van uit als ze nu aangeven 4 weken na gewenste datum te komen ze het ook doen.

Ramen en deuren komen week 24. Tijdelijke meterkast deur is wel te regelen zij de voorman al. De steigers gaan al weken eerder weg. Dus het lijkt geen probleem te zijn.

In week 31 komt ook de vloer (keramisch hout benenden) en de keuken in week 32.
De vloer zal wel gaan, kan van de buren wel stroom krijgen voor tegelsnijder etc.
Keuken opleveren zonder water en electra zal minder makkelijk zijn.

De aannemer geeft ook aan in week 31 op te leveren. Maar ik doe in eigen beheer E en W installatie, dus aannemer heeft niets met nuts te maken. Zal dus wel huis laten opleveren zonder water en electra indien nodig. Weinig reden het niet te doen lijkt me, of vergis ik me daar in ?

[ Voor 23% gewijzigd door jacovn op 02-06-2018 21:33 ]

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Ik heb het gedaan (opgeleverd zonder nuts) en zou het zo weer doen, ken er ook meerdere mensen die het zo gedaan hebben. Iedereen blij, je planning met eigen mensen loopt nog redelijk goed, mocht gewoon de bouwaansluiting (stroom en water) blijven gebruiken. Die betaalde ik sowieso al niet zelf, dus dat was mooi meegenomen.
En als je die niet hebt (bouwaansluiting) en je mag van de buren lenen, ook helemaal goed toch? :)

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
mistaoutlaw schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 19:26:

Moet ik pushen?
Heb je geen clausule met oplevering binnen x dagen na (gereedkomen betonfundering)?

• mistaoutlaw
LittleTycoon schreef op zondag 3 juni 2018 @ 00:26:
[...]

Heb je geen clausule met oplevering binnen x dagen na (gereedkomen betonfundering)?
Hi ja dat heb ik: 120 dagen vanaf beganegrond vloer.
Maar we zitten nog in die periode (gelukkig).

• jacovn
Als ze bij ons woord houden met oplevering gaat het van 160 naar 166 bouwdagen. Daar kan ik mee leven.
Als ik ze zelf laat tellen komen ze vast lager uit door wat van reden ook. En om 6 dagen wil ik maar niet moeilijk doen. Dat is dan 125 dagen na gereedkomen BG vloer. Ik ben begonnen te tellen met gat graven. Dat was voor mij start werkzaamheden.

[ Voor 21% gewijzigd door jacovn op 03-06-2018 08:32 ]

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:10
Nuts aansltuingen...... wat een piep bedrijven zijn dat! Hier in de regio A. Hak.

Hallo, u zou hier toch vanmorgen een aansluiting maken?
Nee, meneer het trace is niet vrij? Er staan nog wat kisten langs het trace.
Oh, wat vervelend. Wat is het probleem precies?
Nee, we kunnen er niet langs.
Oh, maar er is ruim 4 meter over de gehele lengte van het trace. Hoeveel ruimte heeft u dan nodig?
Nee, meneer. Die discussie gaan we niet met u aan?
Welke discussie? Het is een vraag?
Nee meneer, die discussie gaan we niet met u aan.
Repeat after "Welke discussie? Het is een vraag?"

Verder kwam ik niet :X :? 8)7 |:(

Sorry, moet even frustratie spuien.

Edit [MO] weg gehaald. De definitieve aansluiting is vandaag gerealiseerd.

[ Voor 8% gewijzigd door TLer op 06-06-2018 16:12 ]

• Artbij
Haha, exact hetzelfde meegemaakt hier. Wat een gasten zijn dat zeg. Mij belden ze een paar weken later op of ik tevreden was over de dienstverlening, toen heb ik aangegeven dat ik niet tevreden was. Gingen ze de verantwoordelijke terug laten bellen, begint die vent vervolgens weer dezelfde discussie....

Jammer dat je geen keus hebt bij deze bedrijven.

Jij doet het in MO tags, zo praten die aannemers ook over deze gasten, doen exact wat ze willen, want als ze je niet aansluiten heb je zo 10 weken vertraging te pakken.

Met gestrekt been.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-11 14:01

Saven

Administrator

Vraagje, weet niet zo goed wat ik er mee moet :P Vloertegels gekocht bij een tegelzaak, maar zij kunnen het niet op korte termijn leggen (wat noodzakelijk is).

Ze leveren de tegels voor het huis af. Ik snap op zich wel dat ze niet alles binnen zetten. Die blijven dus buiten staan en zou ik eigenlijk zelf naar binnen moeten sjouwen? Dat is nogal wat werk met 100+ m2 en 80x80 cm. Of zou ik die een week buiten kunnen laten staan waarna de tegelzetter ze zelf sjouwt.

Als ik ze zelf naar binnen moet sjouwen kost dat wel een hele dag met ~70 dozen (per 2 verpakt) :')

Of zou ik ze gewoon een week buiten kunnen laten staan? Weet niet hoe schade- en/of diefstalgevoelig zoiets is :)

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:31
Saven schreef op maandag 4 juni 2018 @ 18:13:
Vraagje, weet niet zo goed wat ik er mee moet :P Vloertegels gekocht bij een tegelzaak, maar zij kunnen het niet op korte termijn leggen (wat noodzakelijk is).

Ze leveren de tegels voor het huis af. Ik snap op zich wel dat ze niet alles binnen zetten. Die blijven dus buiten staan en zou ik eigenlijk zelf naar binnen moeten sjouwen? Dat is nogal wat werk met 100+ m2 en 80x80 cm. Of zou ik die een week buiten kunnen laten staan waarna de tegelzetter ze zelf sjouwt.

Als ik ze zelf naar binnen moet sjouwen kost dat wel een hele dag met ~70 dozen (per 2 verpakt) :')

Of zou ik ze gewoon een week buiten kunnen laten staan? Weet niet hoe schade- en/of diefstalgevoelig zoiets is :)
Heb je nog hekken staan? Hangt allemaal af van welke regio/buurt. Ik had ze ook tijdelijk buitenstaan (wel met een zeil eroverheen.) is prima gegaan.

Ik weet niet wat de verhoudingen zijn en wat je hebt afgesproken met je tegelzetter (voorts hoe zit het met je trappen e.d. zijn die al geplaatst?)

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-11 11:33

marapuru

db.

firestarz schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:05:
Na lange tijd van mij ook weer een update. Ik bouw een woning met sustainerhomes modules.
Vergunningen zijn rond, sondering en inmeting zijn geweest, en in de fabriek zijn ze al hard aan het bouwen :P

Wat vooral opviel aan het hele traject tot nu toe is dat het echt een startup is met de daarbij behoorde hikjes in vooral de informatie voorziening, ze weten soms niet wat ze willen, maken veel wijzigingen in de systemen, etc.

Maar we wisten waar we aan begonnen zijn en het scheelt nog steeds best wat geld ten opzichte van normale bouw. Daar krijgen we dan een luchtdicht huis, wtw, warmtepomp(w/l met koeling en wandverwarming) en 10kw aan zonnepanelen voor terug.

[afbeelding][afbeelding]

Dit zijn de kale units, hier komen dan nog wanden op de juiste plekken in en de verdere afwerking, ook word t de buitenkant al geplaatst (rockpanel). Eind mei wordt er geheid en de planning is om 2 weken later het huis te plaatsen, dus het schiet al aardig op :)
Een beetje laat, maar ik ben heel benieuwd hoe het vordert met dit project. Ik heb even op de site van SustainerHomes zitten koekeloeren en het ziet er superinteressant uit!

Waar ga je wonen?

• firestarz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-11 15:58
marapuru schreef op maandag 4 juni 2018 @ 18:28:
[...]

Een beetje laat, maar ik ben heel benieuwd hoe het vordert met dit project. Ik heb even op de site van SustainerHomes zitten koekeloeren en het ziet er superinteressant uit!

Waar ga je wonen?
Weer even een update :)
We gaan in Almere wonen en zijn inmiddels begonnen met het heien, 24 palen met daarop nog poeren van 50x50cm. Helaas was de heimachine stuk en heb ik de eerste paal gemist, maar heb net nog even kunnen kijken en er zitten er al een aantal in. Geeft een beetje een indruk van het huis.

Kavel zelf is 600m2 en huis 192m2. Ze zijn inmiddels bijna klaar met de units zelf, maar ik heb alleen fotos van een stukje terug toen de muren opgeleverd werden. Over 3 weken hebben we een voorschouw en ben dan van plan fotos/video te maken.

We hebben ook de zonnepanelen laten upgraden en krijgen nu 33x 300wp met solaredge/optimizers.

units met wanden en heipalen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/edNFpSBgoLuBMf4M2GR7omgT/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LKzrmm3lRHLi7dCt5JhzPgzw/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7SoSZ7EFZOpOoeqsTPrWPoOg/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Nfc4NhDagEfQxh1jfmz3z9Vd/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cQoYgN2G3jwuIPGQwd9ox111/thumb.jpg

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-11 14:01

Saven

Administrator

xminator schreef op maandag 4 juni 2018 @ 18:16:
[...]

Heb je nog hekken staan? Hangt allemaal af van welke regio/buurt. Ik had ze ook tijdelijk buitenstaan (wel met een zeil eroverheen.) is prima gegaan.

Ik weet niet wat de verhoudingen zijn en wat je hebt afgesproken met je tegelzetter (voorts hoe zit het met je trappen e.d. zijn die al geplaatst?)
Hmm, hekken helaas niet meer nee. Zeil heb ik ook niet liggen helaas :P Maar is iig niet slecht als het bijvoorbeeld regent oid? :)

• Paul Hewson
  • Laatst online: 00:13
Saven schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:57:
[...]

Hmm, hekken helaas niet meer nee. Zeil heb ik ook niet liggen helaas :P Maar is iig niet slecht als het bijvoorbeeld regent oid? :)
Ik zou niet zomaar van je tegelzetter verwachten dat hij ze wel even naar boven sleept. Als het jou een dag kost, dan kost het hem ook een dag, een dag die hij niet begroot heeft verwacht ik en dus ook niet in de prijs zit. Maar alles is terug te vinden in de offerte en anders te overleggen lijkt mij.
Als ze een week buiten hebben gestaan, zijn ze 2 keer natgeregend en de verpakkingen week. Heb je kans dat ze scheuren tijdens het slepen, met mogelijk alle gevolgen van dien. Vraag is moet je dat willen.

Verwijderd

Die tegels krui je met een steenkruiwagen toch zo naar binnen?

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-11 14:17
Of een steekwagen. Makkelijker en minder kans op beschadiging.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Idd gewoon zelf naar binnen brengen, vraag wat vrienden om evt even mee te helpen.
Buitenlaten kan (tegels), maar doe er wel een zeil overheen anders scheurt de verpakking zo open door regen etc. Diefstalgevoelig, sja, als je er nog niet woont heeft een dief alle tijd denk ik..

Ik zou het idd niet verwachten van je tegelzetter...

Ik ken het gevoel wel, maar ik heb destijds pallets tegels, pakken pvc etc naar binnen gesjouwd (geen steekkar oid, had ik niet bij de hand) in koude avonduren en soms regen omdat ik de kans niet wilde wagen :)

• Señor Sjon
Je besteedt toch geen werk uit om zelf tegels te sjouwen?

• André
  • Laatst online: 13-11 13:40

André

Analytics dude

Señor Sjon schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:20:
Je besteedt toch geen werk uit om zelf tegels te sjouwen?
Als het goed is vraagt de tegelzetter van te voren of de tegels op dezelfde verdieping liggen als waar hij gaat leggen. Dit kan hij dan meenemen in de offerte. Ik heb toen gekozen om met 5 vrienden even een uurtje te sjouwen.
Pagina: 1 ... 53 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic