Aansprakelijkheid constructeurs?
Afgelopen week de eerste offerte van een constructeur (via onze architect / bouwkundige) binnen gekregen.
Op de offerte is de "DNR 2011" (over de rechtsverhouding tussen opdrachtgever en adviseur) van toepassing.
In deze offerte viel mij verder de volgende tekst op, waarin uitzonderingen op de standaard regeling worden gemaakt:
- Wij attenderen u, gelet op artikel 2 lid 3q van de DNR 2011, op de mogelijkheid om een gebruikelijke CAR- verzekering af te sluiten.
- In afwijking op artikel 15 lid 2 van de DNR 2011 wordt een eventueel te vergoeden schade beperkt tot het maximale honorarium als voor de opdracht is vastgesteld.
En dit terwijl in artikel 11 lid 3 van de DNR 2011 staat:
De adviseur sluit een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af, waarvan de polis ten minste de dekking biedt van de door de Koninklijke Maatschappij tot Bevordering der Bouwkunst Bond van Nederlandse Architecten BNA en NLingenieurs Branchevereniging van advies-, management- en ingenieursbureaus, gezamenlijk laatst vastgestelde en gepubliceerde raampolis. Op verzoek van de opdrachtgever legt de adviseur bescheiden over waaruit blijkt dat hij aan deze verzekeringsplicht heeft voldaan.
En in artikel 2 lid 3q staat:
Voorafgaand aan de totstandkoming van de opdracht overleggen partijen, voor zover op dat moment mogelijk en voor zover relevant, betreffende ... ... de werkzaamheden, waarvoor de beroepsaansprakelijkheidsverzekering wordt afgesloten;
En in artikel 15 lid 2 staat:
Indien partijen geen keus bepaalden betreffende de omvang van de door de adviseur te vergoeden schade, is deze per opdracht beperkt tot een bedrag gelijk aan de advieskosten met een maximum van € 1.000.000.
Met andere woorden: Als door een (grote) fout van de constructeur over een jaar mijn huis instort, kan ik hem/haar maximaal aansprakelijk stellen voor het bedrag wat hij mij voor zijn werkzaamheden in rekening heeft gebracht. De genoemde CAR-verzekering is hiervoor maar voor een heel klein deel een oplossing, want die stopt zodra het huis wordt opgeleverd.
Mijn vragen (die ik vandaag (op zondag) niet aan onze architect kan stellen):
- Zijn dit gebruikelijke bepalingen van constructeurs?
- Hoe hebben jullie dit risico afgedekt?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.