Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.627.230 views

Onderwerpen

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11 16:30

RUFFNECK

Poentje

André schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:26:
[...]

Als het goed is vraagt de tegelzetter van te voren of de tegels op dezelfde verdieping liggen als waar hij gaat leggen. Dit kan hij dan meenemen in de offerte. Ik heb toen gekozen om met 5 vrienden even een uurtje te sjouwen.
Klopt, wordt van tevoren afgestemd, bij ons in elk geval wel. Kleine moeite met een paar vrienden...
Maar goed, genoeg hierover denk ik :)

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-11 11:33

marapuru

db.

firestarz schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:21:
[...]

Weer even een update :)
We gaan in Almere wonen en zijn inmiddels begonnen met het heien, 24 palen met daarop nog poeren van 50x50cm. Helaas was de heimachine stuk en heb ik de eerste paal gemist, maar heb net nog even kunnen kijken en er zitten er al een aantal in. Geeft een beetje een indruk van het huis.

Kavel zelf is 600m2 en huis 192m2. Ze zijn inmiddels bijna klaar met de units zelf, maar ik heb alleen fotos van een stukje terug toen de muren opgeleverd werden. Over 3 weken hebben we een voorschouw en ben dan van plan fotos/video te maken.

We hebben ook de zonnepanelen laten upgraden en krijgen nu 33x 300wp met solaredge/optimizers.

units met wanden en heipalen
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]
Ziet er al goed uit. Knap hoe ze die constructie zo hebben uitgedacht met die modules. Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Toen ik je eerste post zag was ik even gaan zoeken en werd direct enthousiast van het concept. Voornaamste wat ik me nog wel afvraag is de duurzaamheid van jullie woning. Is de levensduur gelijk aan die van een stenen woning? Ik kan me zo voorstellen dat hout toch sneller gaat verweren...

• mistaoutlaw
  • Laatst online: 08-11 11:16
Baas BV is vandaag de nuts aansluiting aan het realiseren. Jeeeej.
Nog ff wachten tot witte rook, of het wel gelukt is.
Ze waren met maar liefst 6 man "bezig"

Edit: het is ze gelukt. Gelukkig!! Donderdag de vooroplevering en dan maar hopen dat de oplevering op 20 juni kan plaatsvinden!

[ Voor 28% gewijzigd door mistaoutlaw op 05-06-2018 22:12 ]

I was born intelligent - education ruined me

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:34
Nou gefeliciteerd dan maar !

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:10
mistaoutlaw schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:16:
Baas BV is vandaag de nuts aansluiting aan het realiseren. Jeeeej.
Nog ff wachten tot witte rook, of het wel gelukt is.
Ze waren met maar liefst 6 man "bezig"

Edit: het is ze gelukt. Gelukkig!! Donderdag de vooroplevering en dan maar hopen dat de oplevering op 20 juni kan plaatsvinden!
Een wonderbaarlijke dag! Hier is vandaag na veel getouwtrek ook alles definitief aangesloten.

• mistaoutlaw
TLer schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 16:13:
[...]

Een wonderbaarlijke dag! Hier is vandaag na veel getouwtrek ook alles definitief aangesloten.
Cool! Congratz!
Voelt goed he? 8)

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:10
Zeker!! Dan kunnen we nu weer verder en zal de oplevering hier niet op kunnen stranden in ieder geval.

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-11 09:36
Het gaat nu even heel snel hier, bijna geen tijd om foto's te nemen :F
De dakpannen liggen, de dakkapellen zitten in de grond-primer en in de lak. Zinkwerk (goot+kraal) is klaar, dakgoot zit bijna rondom in de grond-primer-lak :). In het kader van, nu kunnen we er makkelijk bij :)

Aannemer is begonnen met goten laagbouw en overkapping.
Hij had de stukadoor al geregeld in de weken voor de bouwvak, er moet dus nog veel gebeuren :).

-
-
-
-

Daarnaast, maar minder relevant voor dit topic, hebben we ons eigen huis te koop gezet. En volgende week begin ik aan mijn 1e opdracht als freelancer. We pakken dingen goed samen zeg maar :X :)

[ Voor 13% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:56 ]

• jacovn
Het schiet bij ons ook wel op.
Voeger heeft de bovenverdieping in 1 dag gedaan. Komt terug als de steigers weg gaan (komende maandag)
Kozijnen komen eind volgende week.
Volgende week worden bij ons de Carport en de veranda gemaakt, zodat de dakdekker dan alles kan afmaken.

Dakgoten zitten rond dak, alle pannen liggen erop, dakramen zitten erin. Dakdoorvoeren zijn gemaakt voor de WTW en de rioolontluchting.

Het huis is opgeruimd, en de stempels onder de vloeren zijn weg gehaald. Dus je ziet een beetje hoe alles wordt nu.
Dit weekeinde maar weer blowerproof liquid smeren op de muur/plafond overgangen. Als de ramen erin zitten ga ik de ramen doen, moet klaar zijn voordat de stukadoor komt..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• the-edge
Misschien hebben er meerdere met dit bijltje gehakt, dus ik geef het een kans:

De dakgoten worden nu bij ons tegen het huis gemaakt. Dit houdt ook in dat er een plaat komt aan de onderkant van de goot. Hier een plaatje ter illustratie:

-

Hier komt dus een prima gegronde plaat tegenaan, maar die moet nog afgelakt worden. Maar hoe zorg je er nu goed voor dat je de gevelstenen niet raakt met kwast of roller?
Kun je steen bijv. afplakken? Of wat zijn de mogelijkheden?

Kan iemand me hierbij helpen? :?

[ Voor 4% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:56 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
the-edge schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:19:

De dakgoten worden nu bij ons tegen het huis gemaakt. Dit houdt ook in dat er een plaat komt aan de onderkant van de goot. Hier een plaatje ter illustratie:

[afbeelding]

Hier komt dus een prima gegronde plaat tegenaan, maar die moet nog afgelakt worden. Maar hoe zorg je er nu goed voor dat je de gevelstenen niet raakt met kwast of roller?

Er blijft een paar mm open tussen die plaat en je gevelsteen, je kan er dan makkelijk iets tussen houden tijdens het aflakken.

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-11 07:15
@the-edge We zijn nu inderdaad met hetzelfde bijltje aan het hakken. ;)

Oplossing: een oude kentekenplaat blijkt prima materiaal om het metselwerk schoon te houden. De variant met gestanste letters kun je ook nog eens heel mooi klemmen tussen multiplex en muur, heb je beide handen vrij om er strak werk van te maken.

• the-edge
aikink schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 14:51:
@the-edge We zijn nu inderdaad met hetzelfde bijltje aan het hakken. ;)

Oplossing: een oude kentekenplaat blijkt prima materiaal om het metselwerk schoon te houden. De variant met gestanste letters kun je ook nog eens heel mooi klemmen tussen multiplex en muur, heb je beide handen vrij om er strak werk van te maken.
Wow! _/-\o_ Dat is echt fantastisch haha. We gaat het dit weekend eens proberen
Ernemmer schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:42:
[...]

Er blijft een paar mm open tussen die plaat en je gevelsteen, je kan er dan makkelijk iets tussen houden tijdens het aflakken.
Da's een behoorlijke strakke hand met kwast en roller om een paar mm over zo'n 40 strekkende meters strak te houden :)

[ Voor 26% gewijzigd door the-edge op 08-06-2018 14:56 ]

• Ernemmer
  • Niet online
the-edge schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 14:55:
[...]

Wow! _/-\o_ Dat is echt fantastisch haha. We gaat het dit weekend eens proberen

[...]

Da's een behoorlijke strakke hand met kwast en roller om een paar mm over zo'n 40 strekkende meters strak te houden :)
Ik bedoel dus dat de schilder daar een verfliniaal tussen kan houden en zo de muur niet vol smeert.

• jacovn
Low maintenance goot

Goot

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:31
Voortgang gaat wel goed m.i. ondanks aantal tegenslagen denk ik dat mijn initiele planning om over te gaan nog steeds gehaald zal worden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ABfyj6Z.jpg
Cape Cod ziet er wmb. erg mooi uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ElQDDGc.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xzxCcNj.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bEfXjtK.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a3r5hmZ.jpg?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/80JWVNA.jpg

Weet iemand of dit de lucht en vuilafscheider in 1 is? Lijkt het akelig veel op, echter dat rode hendeltje verschilt van de plaatjes online? Of hoort er een stickertje op en ontbreekt dat alleen?

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:38
xminator schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 15:55:
Voortgang gaat wel goed m.i. ondanks aantal tegenslagen denk ik dat mijn initiele planning om over te gaan nog steeds gehaald zal worden.

Weet iemand of dit de lucht en vuilafscheider in 1 is? Lijkt het akelig veel op, echter dat rode hendeltje verschilt van de plaatjes online? Of hoort er een stickertje op en ontbreekt dat alleen?
Ja dat is een lucht/vuilafscheider...
Dat rode dingetje (wat lijkt op suzuki logo) is verschuifbaar en zit een magneet in.

• jacovn
Is dit een remeha cv ketel met een Itho lucht wtw systeem ?

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-10 17:18
Dat ziet er wel strak uit. Is dat dan ipv zink neem ik aan?

Ik zie ook dat ze gevels maken, heb je ook voor dit materiaal gekozen? Momenteel hebben we keralit in de offerte staan voor alle boeiboorden.

w00t

• jacovn
FireStarter schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 06:48:
[...]

Dat ziet er wel strak uit. Is dat dan ipv zink neem ik aan?

Ik zie ook dat ze gevels maken, heb je ook voor dit materiaal gekozen? Momenteel hebben we keralit in de offerte staan voor alle boeiboorden.
Geen zink, geen epdm nodig. Rondom huis 4 stukken goot in L vorm.
Er zit alleen een expansie spleet tussen deze delen. Er zit een kunstof plaat die in het goot profiel past en de afstand tot de gevel afdekt.
Alleen maar schoonmaken en niet schilderen.

Voor het bloemkozijn gaan ze hetzelfde materiaal aan de uitstekende delen toepassen. En als ik het goed begrepen heb ook voor de carport en de veranda. De uitvoerder vindt het prachtig: "zo zou ik het zelf ook doen"
Lijkt wel of al die timmermannen niks van schilders moeten hebben.

Samen met kunstof kozijnen en schrootjes plafond afdekking geen te schilderen buitendelen _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 09-06-2018 07:42 ]

• xminator
buiter schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 23:18:
[...]

Ja dat is een lucht/vuilafscheider...
Dat rode dingetje (wat lijkt op suzuki logo) is verschuifbaar en zit een magneet in.
Bedankt! Ik dacht op de plaatjes vanaf internet dat er een soort van drukventiel zou zitten onderin. Maar bij nader inzien is dat gewoon een wit onderhoudsstickertje wat erop zit.
jacovn schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 06:33:
[...]

Is dit een remeha cv ketel met een Itho lucht wtw systeem ?
Ja dat klopt. Heeft dat een nadeel oid?

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-10 17:18
jacovn schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 07:20:
[...]

Geen zink, geen epdm nodig. Rondom huis 4 stukken goot in L vorm.
Er zit alleen een expansie spleet tussen deze delen. Er zit een kunstof plaat die in het goot profiel past en de afstand tot de gevel afdekt.
Alleen maar schoonmaken en niet schilderen.

Voor het bloemkozijn gaan ze hetzelfde materiaal aan de uitstekende delen toepassen. En als ik het goed begrepen heb ook voor de carport en de veranda. De uitvoerder vindt het prachtig: "zo zou ik het zelf ook doen"
Lijkt wel of al die timmermannen niks van schilders moeten hebben.

Samen met kunstof kozijnen en schrootjes plafond afdekking geen te schilderen buitendelen _/-\o_
Is het ook goedkoper vergeleken met zink? Ik heb 4k zink kosten.

En betreft de carport, is het materiaal qua kosten vergelijkbaar met keralit, meer minder?

w00t

• jacovn
FireStarter schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 13:24:
[...]

Is het ook goedkoper vergeleken met zink? Ik heb 4k zink kosten.

En betreft de carport, is het materiaal qua kosten vergelijkbaar met keralit, meer minder?
Daar heb ik geen losse kosten voor.

Carpoort 20 m2 - 3880€ ex btw met hardschuim boei 400 mm
Echter, dat is alleen het houtwerk en stalen ligger en kleine dingen.

De dakbedekking ( geen losse post, samen met andere bitumen daken en pannen in 1 post) afschot cement (9,25 /m2) en stalen paal (€975) heipaal, poor, komen uit andere postten.

Zink heb ik alleen geoffeerd voor de goot.
Kraal rand €8.25 per meter.
Regenpijp €19.93 per meter
Beide zonder arbeid, prijs ex btw.

[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 09-06-2018 20:44 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:08
Aansprakelijkheid constructeurs?

Afgelopen week de eerste offerte van een constructeur (via onze architect / bouwkundige) binnen gekregen.
Op de offerte is de "DNR 2011" (over de rechtsverhouding tussen opdrachtgever en adviseur) van toepassing.
In deze offerte viel mij verder de volgende tekst op, waarin uitzonderingen op de standaard regeling worden gemaakt:
  • Wij attenderen u, gelet op artikel 2 lid 3q van de DNR 2011, op de mogelijkheid om een gebruikelijke CAR- verzekering af te sluiten.
  • In afwijking op artikel 15 lid 2 van de DNR 2011 wordt een eventueel te vergoeden schade beperkt tot het maximale honorarium als voor de opdracht is vastgesteld.
En dit terwijl in artikel 11 lid 3 van de DNR 2011 staat:
De adviseur sluit een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af, waarvan de polis ten minste de dekking biedt van de door de Koninklijke Maatschappij tot Bevordering der Bouwkunst Bond van Nederlandse Architecten BNA en NLingenieurs Branchevereniging van advies-, management- en ingenieursbureaus, gezamenlijk laatst vastgestelde en gepubliceerde raampolis. Op verzoek van de opdrachtgever legt de adviseur bescheiden over waaruit blijkt dat hij aan deze verzekeringsplicht heeft voldaan.
En in artikel 2 lid 3q staat:
Voorafgaand aan de totstandkoming van de opdracht overleggen partijen, voor zover op dat moment mogelijk en voor zover relevant, betreffende ... ... de werkzaamheden, waarvoor de beroepsaansprakelijkheidsverzekering wordt afgesloten;
En in artikel 15 lid 2 staat:
Indien partijen geen keus bepaalden betreffende de omvang van de door de adviseur te vergoeden schade, is deze per opdracht beperkt tot een bedrag gelijk aan de advieskosten met een maximum van € 1.000.000.
Met andere woorden: Als door een (grote) fout van de constructeur over een jaar mijn huis instort, kan ik hem/haar maximaal aansprakelijk stellen voor het bedrag wat hij mij voor zijn werkzaamheden in rekening heeft gebracht. De genoemde CAR-verzekering is hiervoor maar voor een heel klein deel een oplossing, want die stopt zodra het huis wordt opgeleverd.

Mijn vragen (die ik vandaag (op zondag) niet aan onze architect kan stellen):
- Zijn dit gebruikelijke bepalingen van constructeurs?
- Hoe hebben jullie dit risico afgedekt?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• jacovn
Blowerproof liquid rond latei boven raam als voorbeeld

Blowerproof liquid

Het kitten van alle grote naden is meer werk dan die blowerproof liquid smeren.
De grootste naden waren vol gepurred, uitstekende pur afsnijden. Maar dan krijg je de luchtbellen binnekant die je door snijd. Dekkende laag daarop valt tegen. Nu is het de vraag hoe lucht dicht goed aangebrachte pur is (wel goed denk ik) maar de wijze van aanbrengen is soms minder.

De naden van muur/plafond was op de niet dragende buitenmuren (breedplaat ligt alleen op de zijmuren. Voor en achter dragen niet) eenvoudig omdat die met cement afgesmeerd zijn.
De naden aan de zijmuur zijn de afstand van de samengedrukte viltlaag die tussen de kzs en de breedplaat zit. Dat is afgekit met acrylaatkit en na wat droogtijd met blowerproof liquid afgedekt.

De naden tussen de kzs blokken ook maar gedaan waar die minder mooi sloten. Het is bij de meeste naden niet nodig, want die kzs blokken hebben een naaf en een groef, en als ze ze goed lijmen moet het lucht dicht zijn. Maar ja, sommige naden zit er geen lijm, dus zit het dan wel in de naad en groef ?
Voor de zkerheid alles wat niet mooi eruit ziet een laag overheen.

[ Voor 70% gewijzigd door jacovn op 10-06-2018 21:43 ]

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
Andrehj schreef op zondag 10 juni 2018 @ 15:40:

Afgelopen week de eerste offerte van een constructeur (via onze architect / bouwkundige) binnen gekregen.
Op de offerte is de "DNR 2011" (over de rechtsverhouding tussen opdrachtgever en adviseur) van toepassing.
In deze offerte viel mij verder de volgende tekst op, waarin uitzonderingen op de standaard regeling worden gemaakt:

[...]

[...]

[...]

[...]

Met andere woorden: Als door een (grote) fout van de constructeur over een jaar mijn huis instort, kan ik hem/haar maximaal aansprakelijk stellen voor het bedrag wat hij mij voor zijn werkzaamheden in rekening heeft gebracht. De genoemde CAR-verzekering is hiervoor maar voor een heel klein deel een oplossing, want die stopt zodra het huis wordt opgeleverd.

Ja, dat is gebruikelijk, veel constructeurs werken conform de DNR, maar volgens mij staat er ook in de DNR dat de beperking van het risico voor particuliere opdrachtgevers niet of minder mogelijk is.

Aanvulling, dit staat er echt: In aanvulling op de voorgaande twee leden geldt dat ingeval de opdrachtgever een consument is, de in die twee leden genoemde beperkingen niet lager kunnen zijn dan € 75.000.

• Andrehj
DrogeR schreef op zondag 10 juni 2018 @ 17:52:
[...]
Aanvulling, dit staat er echt: In aanvulling op de voorgaande twee leden geldt dat ingeval de opdrachtgever een consument is, de in die twee leden genoemde beperkingen niet lager kunnen zijn dan € 75.000.
Thanks! Dat had ik nog niet eens gezien. Hier ga ik morgen maar even een paar vragen over stellen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:30
En anders kun je altijd gewoon niet akkoord gaan met zijn voorwaarden, en dus geen opdracht geven. Moet je alleen wel even een andere constructeur zoeken.

Je kunt in de opdracht die je verstrekt (schriftelijk) aangeven dan je expliciet niet akkoord gaat met de beperkte aansprakelijkheid en als voorwaarde voor opdracht opnemen dat je hun onverkort houdt aan de DNR.
Mocht het dan ooit zover komen (die kans is niet zo heel groot, dat het schadebedrag ook daadwerkelijk zo hoog wordt) dan zal de rechter wel een passende oplossing zoeken :)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Ernemmer
  • Niet online
De aansprakelijkheid tot maximaal de advieskosten komt erg veel voor, heel soms eist de opdrachtgever een hogere verzekering en dat kan dan vaak gewoon afgesloten worden. De prijs daarvan komt gewoon bij de factuur op te staan.

Ik werk zelf altijd via de voorwaarden dat ik maximaal tot het bedrag van de advieskosten aansprakelijk ben, met een maximum van 2500 euro.

• jacovn
Vandaag de steigers weg, eindelijk idee hoe het er uit gaat zien.
Steigers weg

Nu wachten op voegen onderkant en kozijnen.

Edit: Dat witte "kozijn" is de basis voor het bloemkozijn. Alle kozijnen worden wit. Dus dan zal het er anders uit gaan zien. En dus de voeger moet nog de onderkant doen.
De voeg is donker grijs, niet antraciet wat we eerst wilden. Was tip van de voeger zodat de kleur van de steen wat meer eruit kwam dan met antraciet.

Het wel heel veel verschil voor hoe het er uit ziet met de voeg kleur. Dat is nu mooi te ien op de foto.

[ Voor 44% gewijzigd door jacovn op 11-06-2018 20:45 ]

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

jacovn schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:14:
Vandaag de steigers weg, eindelijk idee hoe het er uit gaat zien.
[afbeelding]

Nu wachten op voegen onderkant en kozijnen.
Ziet er goed uit! ;)

• WRX2.5
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2023
the-edge schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:19:

[afbeelding]

Van onderaf verfen is nooit een pretje. Ik zou de planken op maat maken, niet meteen monteren maar op de grond aflakken, dan monteren en de 'verzonken' montagegaten bijwerken.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:57
Andrehj schreef op zondag 10 juni 2018 @ 15:40:

[...]

[...]

[...]

[...]

Is door de constructeur af te dekken met ontwerpaansprakelijkheid inzake de constructies. Die DNR limitatie is zo ongeveer het eerste dat ik eruit sloop bij overeenkomsten met constructeurs. :P Zo'n beperking als Fable voorstaat is dus echt nul verantwoordelijkheid voor je werk. 2.5k is zo weggebrand bij het herstel van een adviesfout.

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 12-06-2018 22:14 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• the-edge
WRX2.5 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:08:
[...]

Van onderaf verfen is nooit een pretje. Ik zou de planken op maat maken, niet meteen monteren maar op de grond aflakken, dan monteren en de 'verzonken' montagegaten bijwerken.
Nou, het is gelukt en zit super strak in de lak!
Op een bureaustoel zonder rugleuning over de steiger :+ .
Gewoon met de vaste hand langs de rand op. Goede kwasten en goede rollers + goede verf = goed resultaat. Ik zal later deze week foto's plaatsen ;).

• WRX2.5
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2023
the-edge schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:13:
[...]

Nou, het is gelukt en zit super strak in de lak!
Op een bureaustoel zonder rugleuning over de steiger :+ .
Gewoon met de vaste hand langs de rand op. Goede kwasten en goede rollers + goede verf = goed resultaat. Ik zal later deze week foto's plaatsen ;).
Respect! _/-\o_

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Is een beetje stil aan het worden in dit topic. Absurde prijsstijgingen in de bouw leiden tot minder animo voor het zelf bouwen van een huis?

• jacovn
Ik hoorde van de uitvoerder dat ze met 30% meer gaan calculeren, en van kalkzandsteen naar gasbeton gaan om de prijs te drukken met nieuwe huizen. En toch maar opdek kozijnen en meer van dat soort dingen om een concurerende prijs neer te zetten. Dus ze merken het wel.

• Ernemmer
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:12:
[...]

Is door de constructeur af te dekken met ontwerpaansprakelijkheid inzake de constructies. Die DNR limitatie is zo ongeveer het eerste dat ik eruit sloop bij overeenkomsten met constructeurs. :P Zo'n beperking als Fable voorstaat is dus echt nul verantwoordelijkheid voor je werk. 2.5k is zo weggebrand bij het herstel van een adviesfout.
Die 2500 euro is inderdaad weinig maar dat was voor werk waar ik zelf niet eindverantwoordelijke ben.
De laatste tijd doe ik steeds meer voor particulieren en ga binnenkort ook maar eens met de DNR voorwaarden werken.

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
jacovn schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 05:58:
Ik hoorde van de uitvoerder dat ze met 30% meer gaan calculeren, en van kalkzandsteen naar gasbeton gaan om de prijs te drukken met nieuwe huizen. En toch maar opdek kozijnen en meer van dat soort dingen om een concurerende prijs neer te zetten. Dus ze merken het wel.
Waar 2 jaar terug een metselaar +- 300 tot 350,- /1000 stenen vroeg, mag je op dit moment blij zijn met 475/550 in het oosten/zuiden. Ik hoor op dit moment dat het in de randstad met bepaalde projecten over de 1000,-/1000 stenen gaat.

Het is gewoon een feit dat de kostprijs van een woning harder stijgt dan de verkoopprijs van een woning in Nederland. Vooral aannemers met langlopende projecten lopen daar tegenaan. Deze hadden een paar jaar een project aangenomen voor prijs X, en moeten het nu bouwen zonder winst als ze geluk hebben, en soms ook met verlies.

Trust me, I'm an engineer

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
jacovn schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 05:58:
Ik denk eerlijk gezegd dat 30% onzin is, iets wat een uitvoerder ongefundeerd zegd, de aannemer zal vast niet blij zijn als de uitvoerders dat soort dingen roepen. Ik heb in middels wel een aantal aannemers gesproken die ik ook persoonlijk ken. De meest geven aan dat het uurloon een paar procent is gestegen. Qua materiaal geven ze ook aan dat de isolatie en de (kanaalplaat)vloeren wel flink zijn gestegen, de overigens materialen max een paar procenten. Vooral in de projectbouw zie je inderdaad wel terugkomen dat er bespaard wordt op materialen om concurrerend te zijn, in dat type bouw kijken mensen vaak toch alleen maar naar de uitstraling en ruimte in de woning.

Zelf zijn we er gelukkig aan uit met een aannemer en hebben we ook nog een prima prijs als ik het omreken naar m3 prijzen. Het is vooral een moeilijke markt om uberhaupt een aannemer te vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Avvd op 13-06-2018 09:16 ]

• jacovn
Blueone schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:12:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat 30% onzin is, iets wat een uitvoerder ongefundeerd zegd, de aannemer zal vast niet blij zijn als de uitvoerders dat soort dingen roepen. Ik heb in middels wel een aantal aannemers gesproken die ik ook persoonlijk ken. De meest geven aan dat het uurloon een paar procent is gestegen. Qua materiaal geven ze ook aan dat de isolatie en de (kanaalplaat)vloeren wel flink zijn gestegen, de overigens materialen max een paar procenten. Vooral in de projectbouw zie je inderdaad wel terugkomen dat er bespaard wordt op materialen om concurrerend te zijn, in dat type bouw kijken mensen vaak toch alleen maar naar de uitstraling en ruimte in de woning.
Het is niet iemand die onzin praat over het algemeen.
Wellicht trekken ze de prijs stijging door en kijken ze naar een jaar of 2 verder als ze nu dingen willen gaan aannemen.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-11 09:33

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik verwacht wel veel van 3D printen in de bouw, het zal de stijl van de bouw veranderen en de prijs uiteindelijk gaan drukken omdat er minder manuren in zitten, minder materiaal wordt weggegooid en makkelijker met holtes in beton gewerkt kan worden, dus minder grondstoffen nodig.

[ Voor 27% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-06-2018 10:02 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Paragon93 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 08:44:
[...]

Waar 2 jaar terug een metselaar +- 300 tot 350,- /1000 stenen vroeg, mag je op dit moment blij zijn met 475/550 in het oosten/zuiden. Ik hoor op dit moment dat het in de randstad met bepaalde projecten over de 1000,-/1000 stenen gaat.

Het is gewoon een feit dat de kostprijs van een woning harder stijgt dan de verkoopprijs van een woning in Nederland. Vooral aannemers met langlopende projecten lopen daar tegenaan. Deze hadden een paar jaar een project aangenomen voor prijs X, en moeten het nu bouwen zonder winst als ze geluk hebben, en soms ook met verlies.
Als er al vrije mensen te vinden zijn. Iedereen is druk en heeft geen tijd

• Señor Sjon
Blueone schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:12:
[...]

Zelf zijn we er gelukkig aan uit met een aannemer en hebben we ook nog een prima prijs als ik het omreken naar m3 prijzen. Het is vooral een moeilijke markt om uberhaupt een aannemer te vinden.
Pest is dat de uurtarieven van een aannemer niet zoveel zeggen, aangezien veel ingehuurd wordt. Mensen zijn steeds lastiger te plannen, laat staan een 'treintje' van werkzaamheden. Tarieven van onderaannemers vliegen wel door het dak.

Hou voor de grap de woning van Groothuisbouw in de gaten. Als je elk halfjaar hetzelfde huis configureert, zie je de prijsstijgingen. Overigens zijn ze nu wel standaard gasloos met WTW en L/W warmtepomp, dus ook daar zit een sprong in de kosten.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Is dat een patentgoot? Ziet er goed uit in elk geval! Is misschien ook wel een idee voor renovatie van (doorgezakte) zinken dakgoot met verrotte ombouw.

• jacovn
Tehh schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:54:
[...]

Is dat een patentgoot? Ziet er goed uit in elk geval! Is misschien ook wel een idee voor renovatie van (doorgezakte) zinken dakgoot met verrotte ombouw.
Het is een Polytech Patent dakgoot inderdaad.

https://www.patentgoot.nl/detail150

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Wij hebben ook een patentgoot (https://www.patentgoot.nl/detail340), ik vind het zelf heel mooi etc, maar kennelijk vond m'n aannemer het een drama om te verwerken (veel gevloek etc). Weet niet meer precies waarom, misschien was dat specifiek voor mijn situatie :)

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11 11:40

NDF82

Doomed Space Marine

Señor Sjon schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:19:
[...]

Pest is dat de uurtarieven van een aannemer niet zoveel zeggen, aangezien veel ingehuurd wordt. Mensen zijn steeds lastiger te plannen, laat staan een 'treintje' van werkzaamheden. Tarieven van onderaannemers vliegen wel door het dak.

Hou voor de grap de woning van Groothuisbouw in de gaten. Als je elk halfjaar hetzelfde huis configureert, zie je de prijsstijgingen. Overigens zijn ze nu wel standaard gasloos met WTW en L/W warmtepomp, dus ook daar zit een sprong in de kosten.
Wij hadden anderhalf jaar geleden interesse in dit huis:
https://www.groothuisbouw...b2/pannen-gedekt-2/?tab=4

Vanaf prijs was toen 327.000 euro. Vandaag 382.950 euro. Dat is een prijs stijging van > 17% in anderhalf jaar!
Daarnaast is de standaard uitvoering afgezwakt op verschillende punten zoals buiten gevel gestuct -> keimwerk en wordt er geen standaard sanitair meer geleverd.
En zijn opties duurder: dakkapel toen 4500. Nu: 5500

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-11 14:03
LittleTycoon schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 00:13:
Is een beetje stil aan het worden in dit topic. Absurde prijsstijgingen in de bouw leiden tot minder animo voor het zelf bouwen van een huis?
Bij ons zijn deze week week gestart met de werkzaamheden aan de fundering. Zal volgende week wel een paar foto's plaatsen, deze week is een beetje druk.

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
Sturgeon22 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:50:
[...]

Bij ons zijn deze week week gestart met de werkzaamheden aan de fundering. Zal volgende week wel een paar foto's plaatsen, deze week is een beetje druk.
En bij ons is de bronbemaling vandaag geplaatst en beginnen ze maandag met het uitgraven van de kelder... dus er gebeurt nog wel wat :)

• jacovn
RUFFNECK schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:26:
Wij hebben ook een patentgoot (https://www.patentgoot.nl/detail340), ik vind het zelf heel mooi etc, maar kennelijk vond m'n aannemer het een drama om te verwerken (veel gevloek etc). Weet niet meer precies waarom, misschien was dat specifiek voor mijn situatie :)
Het leek bij ons vrij makkelijk te gaan. De kap was in de timmerfabriek gemaakt met ophang oppervlakte voor deze goot. Dit paste niet dus ze moesten dat hout los schroeven en weer vast schroeven.
Verder niets over gehoord.

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

jacovn schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:58:
[...]

Het leek bij ons vrij makkelijk te gaan. De kap was in de timmerfabriek gemaakt met ophang oppervlakte voor deze goot. Dit paste niet dus ze moesten dat hout los schroeven en weer vast schroeven.
Verder niets over gehoord.
Ik heb van die uitgebouwde hoeken zeg maar, dus wellicht daarom.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zt3Cg9hl.jpg

Ik kan me iig iets herinneren dat er ook iets was met 'omdat die goten alleen in rechte stukken van x lengte' te krijgen waren ofzo..anyways, het is allemaal goed gekomen.

• jacovn
@RUFFNECK bij ons zijn ze L vormig en daardoor heb ik maar 4 stuks afvoeren nodig. Was dat bij jou niet juist een probleem met die hoekstukjes ?

• xminator
Moet het opstookprotocol uitgevoerd zijn wil je PVC gaan verlijmen? Vloer is begin Mei gestort. PVC leggen staat gepland op week 28 en de definitieve aansluitingen staat op week 27. Dus het opstookprotocol uitvoeren gaat lastig worden.

Gezien tussen het storten van de cementdekvloer en week 28 redelijk veel tijd zit zal het gewoon droog zijn. Maar wat denken jullie?

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

jacovn schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 12:22:
@RUFFNECK bij ons zijn ze L vormig en daardoor heb ik maar 4 stuks afvoeren nodig. Was dat bij jou niet juist een probleem met die hoekstukjes ?
Ja, dat was sowieso wat puzzelwerk ja. En idd de afvoer. Ik heb ook 4, maar aan de achterkant moesten ze deze op een andere manier dan aan de voorkant 'verleggen' naar de achterzijkant zodat deze via de bijkeuken/garage kon lopen (ik wilde geen pijpen voor en achter van de woning zien) en dit was dus ook wat gedoe.

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-11 15:52
xminator schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 12:22:
Moet het opstookprotocol uitgevoerd zijn wil je PVC gaan verlijmen? Vloer is begin Mei gestort. PVC leggen staat gepland op week 28 en de definitieve aansluitingen staat op week 27. Dus het opstookprotocol uitvoeren gaat lastig worden.

Gezien tussen het storten van de cementdekvloer en week 28 redelijk veel tijd zit zal het gewoon droog zijn. Maar wat denken jullie?
Volgens de instructies moet het opstookprotocol uitgevoerd zijn voordat er welke vloerbedekking dan ook op komt. Het is ook niet bedoeld om je vloer te drogen, maar om een keer uit te zetten en te krimpen, zodat je het werken van de vloer al eens gehad hebt (krimpscheuren).

• jacovn
RUFFNECK schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 12:35:
[...]

Ja, dat was sowieso wat puzzelwerk ja. En idd de afvoer. Ik heb ook 4, maar aan de achterkant moesten ze deze op een andere manier dan aan de voorkant 'verleggen' naar de achterzijkant zodat deze via de bijkeuken/garage kon lopen (ik wilde geen pijpen voor en achter van de woning zien) en dit was dus ook wat gedoe.
Ik heb er ook maar 4 en ook aan de zijkant. Daar zitten dillatatie voegen en daar zit de regenpijp voor.
Dus die gootstukken hebben niet allemaal op dezelfde positie de regenpijp aansluiting. Blijkbaar is dat bij bestellen door te geven om ze op een plek te krijgen.
Ze zijn met een spleet voor uitzetten en krimp aan elkaar gezet, 12 meter is blijkbaar te lang uit een stuk met uitzetten en krimpen. Daar zit wel een keurig afdek kapje overheen.

• LittleTycoon
xminator schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 12:22:

In de praktijk meten ze vochtgehalte vloer voor leggen PVC. Ik heb het zonder gedaan vorig jaar, zat 6 weken tussen t.o.v. afdekvloer storten, was een beetje onder druk van vermijden verdere vertraging. Zelf geen problemen ervaren.

• xminator
LittleTycoon schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:36:
[...]

In de praktijk meten ze vochtgehalte vloer voor leggen PVC. Ik heb het zonder gedaan vorig jaar, zat 6 weken tussen t.o.v. afdekvloer storten, was een beetje onder druk van vermijden verdere vertraging. Zelf geen problemen ervaren.
Qua vochtgehalte gaat het opzicht wel prima (zit nu op circa 2,8% -> nog 1 maand te gaan). Ik maak me meer zorgen omtrent eventuele schade ivm. krimpen en uitzetten van de vloer ivm. opwarmen

• ScuzzNL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:23
Doen jullie goed met die vochtgehaltes. Hier zijn de dekvloeren gestort in week 13. We zijn ondertussen 11 weken verder. Vier weken terug zaten we op 26% vocht. Vorige week op 21% en nu op 19% :(. Bedoeling was om deze week de PVC vloer te leggen maar ze durven het niet aan. Ik hoorde van de legger dat we naar maximaal 13% vocht terug moeten.... Dit gooit aardig wat roet in de planning van de verhuizing. Opstoken kunnen wij ook nog niet. Nuts zou week 22 opgeleverd worden. Die staat nu gepland op week 26. Beetje jammer. Gelukkig wordt het huis wel heel mooi :)

• Ernemmer
  • Niet online
ScuzzNL schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:48:
Doen jullie goed met die vochtgehaltes. Hier zijn de dekvloeren gestort in week 13. We zijn ondertussen 11 weken verder. Vier weken terug zaten we op 26% vocht. Vorige week op 21% en nu op 19% :(. Bedoeling was om deze week de PVC vloer te leggen maar ze durven het niet aan. Ik hoorde van de legger dat we naar maximaal 13% vocht terug moeten.... Dit gooit aardig wat roet in de planning van de verhuizing. Opstoken kunnen wij ook nog niet. Nuts zou week 22 opgeleverd worden. Die staat nu gepland op week 26. Beetje jammer. Gelukkig wordt het huis wel heel mooi :)
Even een weekje een bouwdroger er in en het zal een stuk sneller dalen.
https://www.borent.nl/mat...gers/bouwdroger_max_96ltr

• LittleTycoon
xminator schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 16:09:
[...]

Qua vochtgehalte gaat het opzicht wel prima (zit nu op circa 2,8% -> nog 1 maand te gaan). Ik maak me meer zorgen omtrent eventuele schade ivm. krimpen en uitzetten van de vloer ivm. opwarmen
Je verwarming hoeft waarschijnlijk oktober/november pas aan.

• ScuzzNL
Ernemmer schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:29:
[...]

Even een weekje een bouwdroger er in en het zal een stuk sneller dalen.
https://www.borent.nl/mat...gers/bouwdroger_max_96ltr
Thanks voor het meedenken! Die heb ik er al bijna 3 weken in gehad. Zelfs 2 stuks. Omdat de luchtvochtigheid buiten nu zo hoog is schijnt het weinig te helpen.... Haalde een halve specie kuip water per nacht uit de lucht. Minimaal rendement uit de vloer. Heb nu ventilatoren laag over de vloer aan het blazen. Om meer luchtstroom te krijgen. Schijnt iets te helpen maar de schilder is ook bezig binnen dus kan ook niet heel veel ventileren ;)

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-11 17:39
Kun je niet alles dicht houden? Dan helpt een bouwdroger wel.

Hoe dik is je cementdekvloer?

Met gestrekt been.

• ScuzzNL
Artbij schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:16:
Kun je niet alles dicht houden? Dan helpt een bouwdroger wel.

Hoe dik is je cementdekvloer?
Ik heb MV afzuiging en de roosters zijn nog niet geleverd, dan zou ik die openingen in de kozijnen wellicht moeten afplakken... Dekvloeren waren gepland 8 cm maar is tijdens het storten een kleine 10 cm geworden.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-11 07:25

Daniel

Kapitein NCC-1701
LittleTycoon schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 00:13:
Ik denk dat genoeg verhalen over gekte in de bouw wel een beetje invloed hebben op de animo van mensen om aan een project te beginnen. Zelfs wij (en we zijn al ver in het proces) houden nog altijd de optie open om het hele project af te zinken omdat de kosten te ver uit de hand dreigen te lopen.

Met fors bezuinigen zijn we inmiddels wel op een (net) haalbaar bedrag uitgekomen maar dat is eigenlijk wat we maximaal uit wilden geven voor een vrij hoog niveau afgewerkt huis, en nu zitten er best wel heftige concessies in en zullen we ook in de afbouw een stuk zuiniger moeten zijn. Maakt het er allemaal niet leuker op :)

• Señor Sjon
Het werkt dubbelop. Grondprijzen stijgen hard evenals de bouwkosten. Dus je verliest op twee fronten soms wel tonnen tegelijk.

• xminator
Daniel schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 13:14:
[...]

Ik denk dat genoeg verhalen over gekte in de bouw wel een beetje invloed hebben op de animo van mensen om aan een project te beginnen. Zelfs wij (en we zijn al ver in het proces) houden nog altijd de optie open om het hele project af te zinken omdat de kosten te ver uit de hand dreigen te lopen.

Met fors bezuinigen zijn we inmiddels wel op een (net) haalbaar bedrag uitgekomen maar dat is eigenlijk wat we maximaal uit wilden geven voor een vrij hoog niveau afgewerkt huis, en nu zitten er best wel heftige concessies in en zullen we ook in de afbouw een stuk zuiniger moeten zijn. Maakt het er allemaal niet leuker op :)
Ik weet niet of je het al had gepost maar welke wijzigingen heb je uiteindelijk gedaan en op hoeveel € zit je nu?

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-11 16:42
Wij gaan in augustus-september ook starten met de kelder. Wij zijn zelfbouwers. Ik zal hier ook mijn ervaringen delen. :)

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
xminator schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 13:39:
[...]

Ik weet niet of je het al had gepost maar welke wijzigingen heb je uiteindelijk gedaan en op hoeveel € zit je nu?
Zit nu op 595k incl en gisteren nog overleg gehad over een paar additionele bezuinigingen waarmee er vermoedelijk nog zo'n 30k af kan. Belangrijkste bezuinigingen zijn vervallen carport, minder dakramen, goedkopere kozijnen, simpeler installatie ("gewoon" NEN1010) en nog een stapel kleinere posten waar wat aan geschaafd is. We kunnen het metselwerk nog wel wat versimpelen - is veruit de grootste post in de begroting - en als nucleaire optie is er nog het laten vervallen van de WP (heb een vergunning met gas dus het kan...)

't is ook ruim 1100 kuub (buitenwerks gemeten) dus heel veel goedkoper gaat het denk ik ook niet worden, daarvoor is het gewoon te groot.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:40
Daniel schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:01:
[...]

Zit nu op 595k incl en gisteren nog overleg gehad over een paar additionele bezuinigingen waarmee er vermoedelijk nog zo'n 30k af kan. Belangrijkste bezuinigingen zijn vervallen carport, minder dakramen, goedkopere kozijnen, simpeler installatie ("gewoon" NEN1010) en nog een stapel kleinere posten waar wat aan geschaafd is. We kunnen het metselwerk nog wel wat versimpelen - is veruit de grootste post in de begroting - en als nucleaire optie is er nog het laten vervallen van de WP (heb een vergunning met gas dus het kan...)

't is ook ruim 1100 kuub (buitenwerks gemeten) dus heel veel goedkoper gaat het denk ik ook niet worden, daarvoor is het gewoon te groot.
Balen zeg. Is minder kuub met betere afwerking nog een optie? Al zul je daarvoor helemaal terug naar de tekentafel moeten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik heb een ontwerp dat zich niet heel eenvoudig laat verkleinen. Dan moet de hele indeling op de schop. De architect schat in dat we 50-60k goedkoper uit zouden zijn als we het huis 2 meter korter maken (dat kan op zich vrijwel zonder verlies van GBO door een deel van de vide te laten vervallen), maar het is de vraag hoeveel daarvan overblijft na het nieuwe teken- en rekenwerk, en de vertraging - vooropgesteld dat de gemeente wil meewerken om het in dezelfde vergunning te houden. Bovendien bouw je volume later niet meer bij, terwijl je in afwerking de komende jaren kan blijven upgraden.

En sowieso, 50k extra hypotheek is netto 180 euro per maand. Dat zijn niet de verschillen waarop zo’n project staat of valt.

[ Voor 42% gewijzigd door Daniel op 14-06-2018 22:13 ]

• Artbij
Daniel schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 18:02:
Ik heb een ontwerp dat zich niet heel eenvoudig laat verkleinen. Dan moet de hele indeling op de schop. De architect schat in dat we 50-60k goedkoper uit zouden zijn als we het huis 2 meter korter maken (dat kan op zich vrijwel zonder verlies van GBO door een deel van de vide te laten vervallen), maar het is de vraag hoeveel daarvan overblijft na het nieuwe teken- en rekenwerk, en de vertraging - vooropgesteld dat de gemeente wil meewerken om het in dezelfde vergunning te houden. Bovendien bouw je volume later niet meer bij, terwijl je in afwerking de komende jaren kan blijven upgraden.

En sowieso, 50k extra hypotheek is netto 180 euro per maand. Dat zijn niet de verschillen waarop zo’n project staat of valt.
Ik denk niet dat je architect gelijk heeft. Je verliest weinig GBO, maar je bespaart daar wel 60k mee door minder lucht te bouwen. Lijkt me sterk.

Met gestrekt been.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Iemand ervaring(en) met het gasloos bouwen per 1-7?
Ik heb een interessant (zelfbouw) project gezien, maar nu zijn de prijzen offline gehaald i.v.m. aanpassingen wegens gasloos bouwen...

• Artbij
BastaRhymez schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 08:59:
Iemand ervaring(en) met het gasloos bouwen per 1-7?
Ik heb een interessant (zelfbouw) project gezien, maar nu zijn de prijzen offline gehaald i.v.m. aanpassingen wegens gasloos bouwen...
5 tot 10k extra dat is de kostprijs. Maar wat een bouwer er voor gaat vragen......

Met gestrekt been.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Artbij schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:49:
[...]
Ik denk niet dat je architect gelijk heeft. Je verliest weinig GBO, maar je bespaart daar wel 60k mee door minder lucht te bouwen. Lijkt me sterk.
Ja, denk ook dat dat wat hoog ingeschat is maar het telt natuurlijk wel aardig door als je twee meter van de zijmuren afhaalt, dak wordt kleiner, er zouden ook twee ramen vervallen, kleinere fundering, alle verdiepingsvloeren kleiner, minder installatiewerk.

• Señor Sjon
Artbij schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 09:20:
[...]

5 tot 10k extra dat is de kostprijs. Maar wat een bouwer er voor gaat vragen......
En wat voor ontwerp + eisen je zelf hebt natuurlijk. Een gasketel voldeed altijd wel, nu is het uitzoeken hoevel kW capaciteit de installatie moet hebben.

• jacovn
Het grootste probleem met naar gasoos te gaan lijkt sww te zijn.
Boiler nodig, of hygiene spiraal in buffervat met een naverwarmer.

• Dezz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-11 08:14

Dezz

Dezz's Insomnia

Graag jullie advies op het volgende:

Sinds 1 maart jl. wonen wij in onze nieuwe woning die wij i.s.m. een architect hebben ontworpen en waar we, uiteraard, ook een aannemer voor hebben gecontracteerd. Eind 2016 hebben wij een contract met de bouwer gesloten voor een vaste prijs. Uiteraard zijn er altijd meer- en minderwerk posten en de kosten daarvan zijn tijdens de bouw ook altijd keurig schriftelijk aan ons voorgelegd voor akkoord. Nu hebben wij echter de eindfactuur ontvangen en daar schrokken wij nogal van, aangezien er diverse zaken opstaan die nooit met ons zijn besproken en waar wij dus ook nooit een akkoord op hebben gegeven. Hieronder een korte opsomming:
  • Een extra hardstenen onderdorpel onder een glaspui. Vond de bouwer mooier maar is nooit besproken
  • De kosten voor een extra zonnepaneel.Er zouden 25 stuks geplaatst worden, maar door een inkoopfout bij de aannemer zijn dit er 26 geworden
  • Wij hebben gekozen voor aluminium plinten die in i.p.v. op de muur zitten. Op deze extra kosten hebben wij schriftelijk akkoord gegeven. Tijdens het plaatsen hebben ze blijkbaar tijdelijk multiplex stroken en stucstops moeten gebruiken. Dit is nooit besproken maar kost een aardige duit meer.
  • De aannemer heeft zonder overleg een hardglazen douchewand geplaatst voor zo´n 1000 euro. Wij hebben hier nooit met hem over gesproken en hadden dit wellicht in eigen beheer willen doen
  • Een hele sloot aan kosten voor extra bouwplaatsvoorzieningen (schaftkeet, rijplaten, etc.), afvalcontainer, meewerkend voorman, etc. Hiervoor was een bedrag in onze aanneemovereenkomst opgenomen, maar doordat de bouw langer heeft geduurd vindt hij dat hij er nu meer voor mag vragen
Kortom; alles bij elkaar praten we toch over zo´n 10.000 euro aan extra, onverwachte kosten. Ik heb de aannemer al puntsgewijs uitgelegd waarom ik niet akkoord ga met die kosten, maar hij is het hier niet mee eens en gooit het nu op de aantrekkende markt en dat alles duurder is geworden en dat hij al vrijwel niets aan ons project heeft verdiend. Ik vind het een belachelijke gang van zaken en wil daarom ook rechtsbijstand in gaan schakelen mochten we er echt niet uitkomen. Maar voor dat ik dat doe ben ik ook wel benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en of jullie ook ervaring hiermee hebben.

Ik hoor het graag :)

Beam Me Up!

• xminator
Dezz schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 10:34:

Sinds 1 maart jl. wonen wij in onze nieuwe woning die wij i.s.m. een architect hebben ontworpen en waar we, uiteraard, ook een aannemer voor hebben gecontracteerd. Eind 2016 hebben wij een contract met de bouwer gesloten voor een vaste prijs. Uiteraard zijn er altijd meer- en minderwerk posten en de kosten daarvan zijn tijdens de bouw ook altijd keurig schriftelijk aan ons voorgelegd voor akkoord. Nu hebben wij echter de eindfactuur ontvangen en daar schrokken wij nogal van, aangezien er diverse zaken opstaan die nooit met ons zijn besproken en waar wij dus ook nooit een akkoord op hebben gegeven. Hieronder een korte opsomming:
  • Een extra hardstenen onderdorpel onder een glaspui. Vond de bouwer mooier maar is nooit besproken
  • De kosten voor een extra zonnepaneel.Er zouden 25 stuks geplaatst worden, maar door een inkoopfout bij de aannemer zijn dit er 26 geworden
  • Wij hebben gekozen voor aluminium plinten die in i.p.v. op de muur zitten. Op deze extra kosten hebben wij schriftelijk akkoord gegeven. Tijdens het plaatsen hebben ze blijkbaar tijdelijk multiplex stroken en stucstops moeten gebruiken. Dit is nooit besproken maar kost een aardige duit meer.
  • De aannemer heeft zonder overleg een hardglazen douchewand geplaatst voor zo´n 1000 euro. Wij hebben hier nooit met hem over gesproken en hadden dit wellicht in eigen beheer willen doen
  • Een hele sloot aan kosten voor extra bouwplaatsvoorzieningen (schaftkeet, rijplaten, etc.), afvalcontainer, meewerkend voorman, etc. Hiervoor was een bedrag in onze aanneemovereenkomst opgenomen, maar doordat de bouw langer heeft geduurd vindt hij dat hij er nu meer voor mag vragen
Kortom; alles bij elkaar praten we toch over zo´n 10.000 euro aan extra, onverwachte kosten. Ik heb de aannemer al puntsgewijs uitgelegd waarom ik niet akkoord ga met die kosten, maar hij is het hier niet mee eens en gooit het nu op de aantrekkende markt en dat alles duurder is geworden en dat hij al vrijwel niets aan ons project heeft verdiend. Ik vind het een belachelijke gang van zaken en wil daarom ook rechtsbijstand in gaan schakelen mochten we er echt niet uitkomen. Maar voor dat ik dat doe ben ik ook wel benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en of jullie ook ervaring hiermee hebben.

Heb je bouwgarant afgesloten of wat staat er in je voorwaarden over meerwerk?

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-11 12:48
@Dezz Daar zou ik ook zeker niet zomaar mee akkoord gaan, bij ons waren het wat kleine zaken zoals rijplaten huren, grond afvoeren, etc. Verder overal netjes akkoord voor gevraagd/afgestemd.

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:30
Voor wat betreft de dingen die daadwerkelijk extra geleverd zijn. (het zonnepaneel, de douchewand en de hardstenen onderdorpel) zou je nog een dealtje kunnen sluiten. Dat lijkt me nog een soort van redelijk.

Voor de extra bouwplaatskosten doordat het project uitliep, en dat het een 'aantrekkende markt' zou zijn, dat is natuurlijk je reinste onzin.
Die tijdelijke multiplex plinten hadden gewoon in de meerprijs voor de aluminium plinten moeten zitten. (weet niet zo goed wat je daarmee bedoelt, maar dat maakt verder niet uit)

Je spreekt niet voor niets een vaste prijs af. Dat risico moet hij daarin dan meenemen.

edit: Uiteindelijk zal de aannemersovereenkomst en de daarbij behorende voorwaarden bepalen wat wel en niet gerekend kan en mag worden als meerwerk.

[ Voor 10% gewijzigd door NovapaX op 15-06-2018 10:49 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Artbij
Dezz schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 10:34:

Die van mij begint ook te wringen nu, moeilijk doen over dingen die bij de prijs in zouden zitten. Nu stuurt hij zelfs een rekening voor iets wat de loodgieter ook al gefactureerd heeft. En inderdaad klagen over de markt en dat hij niets verdiend heeft. Maar dat deed hij al vanaf het begin. We krijgen ook nog een discussie of in en ex BTW, hij zegt dat er nooit bij dus ik ging uit van inclusief en hij van exclusief. Nu hebben we wat posten minderwerk, en dat gaat hij ineens wel uit van inclusief. Maar heb er wel vertrouwen in dat het goed komt.

Ik ben wel tevreden over zijn werk, dus we komen er wel uit.

In jouw geval zou ik alleen betalen wat je afgesproken hebt of wat je redelijkerwijs kan mogen verwachten. Zo'n dorpel bijvoorbeeld zou ik wel betalen, de douchewand niet. En de extra kosten voor het stucen ook niet.

Met gestrekt been.

• Artbij
Daniel schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 09:30:
[...]

Ja, denk ook dat dat wat hoog ingeschat is maar het telt natuurlijk wel aardig door als je twee meter van de zijmuren afhaalt, dak wordt kleiner, er zouden ook twee ramen vervallen, kleinere fundering, alle verdiepingsvloeren kleiner, minder installatiewerk.
Ramen scheelt wel, maar 2x10 meter vloerverwarming oid schuit niet echt op. Zelfde geld voor de bakstenen en isolatie minder.

Jij bent van 1000,- per m3 naar 550 per m3 aan het gaan. DAt is wel echt een gigantisch verschil.

Met gestrekt been.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:37
Artbij schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:55:
[...]

We krijgen ook nog een discussie of in en ex BTW, hij zegt dat er nooit bij dus ik ging uit van inclusief en hij van exclusief.
Als jij particulier bent, lijkt die discussie me heel erg snel voorbij :P

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11 06:40
Eindafrekening met de aannemer is altijd lastig, wij zijn nog steeds bezig :P

Er staat nog 5% open omdat het probleem met de roedes nog steeds niet is opgelost, maar met name de installateur heeft aardig wat meerwerk.

Gedeeltelijk was bekend, maar een groot gedeelte ook niet.

Ik blijf vast houden aan de overeenkomst dat "meerwerk alleen wordt uitgevoerd na schriftelijke goedkeuring door de directie".

Elke bouwvergadering die geweest is staat in de notulen dat meerwerk gemeld moet worden en de kosten doorgegeven moeten worden. Als hij dan vervolgens 7 maand lang z'n mond dicht houdt dan is dat zijn probleem. Ik ga het in ieder geval niet betalen :)

En ik doe zaken met de aannemer, en niet met de installateur, dus laat ze het lekker samen "uitvechten".

Wat ook nog wel eens wil helpen is contant betalen zonder factuur.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Artbij schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:56:
[...]

Ramen scheelt wel, maar 2x10 meter vloerverwarming oid schuit niet echt op. Zelfde geld voor de bakstenen en isolatie minder.

Jij bent van 1000,- per m3 naar 550 per m3 aan het gaan. DAt is wel echt een gigantisch verschil.
Haha ja ook al was die 1000 euro per m3 eigenlijk niet helemaal eerlijk omdat ik niet de goede inhoud had berekend. Dan nog zijn we nu terug van boven de 700 per m3 naar waarschijnlijk rond de 530 euro per m3 inclusief btw en ontwerp/constructie/leges. Voor een custom ontwerp vind ik het dan nog wel redelijk schappelijk.

Als je naar catalogusbouw gaat kan je natuurlijk nog steeds een stuk goedkoper (Groothuisbouw begint nog altijd bij 350 euro per m3) maar als je daar een beetje gaat opleuken qua indeling en afwerking mag je daar ook snel 100 euro bij optellen.

• Artbij
anboni schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 12:08:
[...]

Als jij particulier bent, lijkt die discussie me heel erg snel voorbij :P
Nu de bouw klaar is wel. Maar tijdens de bouw heb ik alleen gezegd "straks bij de laatste termijn verrekenen we alles". Dus de discussie kan nu beginnen.... en snel klaar zijn.

Ik heb wel gemerkt dat bouwvakkers goede mensen zijn, maar geen zakenlui. Ze maken miljoenen omzet maar hebben van veel zakelijke aspecten geen kaas gegeten.

Met gestrekt been.

• Grolsch
Het ligt er ook een beetje aan wat de discussie is.

In onze open begroting zijn de stelposten opgenomen excl. BTW en wordt op het eind de BTW verrekend.

Ik kan me goed voorstellen dat als je het de hele tijd over een stelpost hebt van € 60,00 m2 / excl. BTW hebt (zoals het in de berekening staat) dat als je aannemer zegt het kost 40 ipv 60 dat hij dan excl. BTW bedoelt.

Het is natuurlijk ook zelf een beetje opletten.

Maar als je als particulier vraagt "WAT KOST HET" dan moet de aannemer prijzen INCL. BTW opgeven aan een particulier, en dat snappen ze niet allemaal even goed ben ik ook achtergekomen :P

• jacovn
Ik zit ook al tegen de €10.000 (incl btw)

Alles keurig incl btw in een excel file.

€3000 grond afvoeren en wit zand opbrengen om bouwplaats werkbaar te maken (vieze kleigrond hier)
€1000 voor triple glas hele woning
€900 trappen door duurdere spijlen en iets anders ?
€1390 voor 3 deuren met glas en roedes binnen. (Btw 2x in rekening dat moet €11xx worden)
€1500 tegels in WC tot plafond en iets duurder vloertegel ook in badkamer die ook tegen achterwand WC komt)
€266 holonite venstwrbanken i.p.v pvc
€100 holonite vensterbank in bloemkozijn van 50 cm diep
€400 deur in binnenmuur verplaatsen (ripoff als je het mij vraagt,maar had ik eerder moeten melden in proces)
€900 kunstof brede schroten plafond onder carport en veranda (de €300 variant wilde mijn vrouw niet, klassiek model met dieper liggende naden elke 10 cm. Dit zijn 25 cm elementen die met haast niet zichtbaar naadje sluiten)
€415 trap en uitstaptrede in gorter dakluik. (Leek me handig en wel zo veilig i.p.v losse trap die net wel of niet lang genoeg is)

Hopenlijk niet meer dan dit. Het zijn voor groot gedeelte kosten waar we zelf voor gekozen hebben (triple glas, onder betimmering carport, duurdere spijlen trap) of al een post voor had (zand toevoegen)
Glukkig stijgen de huizen prijzen hier in zelfde tempo, dus veel duurder dan geraamd ben ik nog niet.

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 13:48:
Het ligt er ook een beetje aan wat de discussie is.

In onze open begroting zijn de stelposten opgenomen excl. BTW en wordt op het eind de BTW verrekend.

Ik kan me goed voorstellen dat als je het de hele tijd over een stelpost hebt van € 60,00 m2 / excl. BTW hebt (zoals het in de berekening staat) dat als je aannemer zegt het kost 40 ipv 60 dat hij dan excl. BTW bedoelt.

Het is natuurlijk ook zelf een beetje opletten.

Maar als je als particulier vraagt "WAT KOST HET" dan moet de aannemer prijzen INCL. BTW opgeven aan een particulier, en dat snappen ze niet allemaal even goed ben ik ook achtergekomen :P
Dat is dus het probleem. Hij zei de stelpost voor het stucwerk wordt 5250,- goedkoper. Is dat dan in of ex? Ik ga uit van ex zoals jij hierboven ook aangeeft. Daar is nu discussie over.

Met gestrekt been.

• Grolsch
Artbij schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 14:30:
[...]

Dat is dus het probleem. Hij zei de stelpost voor het stucwerk wordt 5250,- goedkoper. Is dat dan in of ex? Ik ga uit van ex zoals jij hierboven ook aangeeft. Daar is nu discussie over.
aha, het werkt de andere kant op ;)

In principe moet een aannemer (elke willekeurige ondernemer) altijd INCL. BTW praten richting particulieren en dat heeft jouw aannemer dus gedaan terwijl jij er vanuit ging dat het excl. BTW was :P

Ik ben benieuwd waar dat heen gaat

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:52:
[...]

aha, het werkt de andere kant op ;)

In principe moet een aannemer (elke willekeurige ondernemer) altijd INCL. BTW praten richting particulieren en dat heeft jouw aannemer dus gedaan terwijl jij er vanuit ging dat het excl. BTW was :P

Ik ben benieuwd waar dat heen gaat
Hij heeft genoeg andere dingen zogenaamd ex btw gemeld.

En dat is het ex btw en ex opslagen. Scheelt dan nog eens 30%.

Letterlijk zei hij:"op het bedrag dat daar staat gaat €5250,- af." Wijzend op de post voor het stucwerk.

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 15-06-2018 16:06 ]

Met gestrekt been.

• Grolsch
Artbij schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:56:
[...]

Hij heeft genoeg andere dingen zogenaamd ex btw gemeld.

En dat is het ex btw en ex opslagen. Scheelt dan nog eens 30%.

Letterlijk zei hij:"op het bedrag dat daar staat gaat €5250,- af."
Ik vertrouw die discussie aan jou wel toe :) Het eindigt toch in middelen, handje klap, biertje uit de koelkast. Tenminste, zo ging het bij ons.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Grolsch schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 16:01:
[...]

Ik vertrouw die discussie aan jou wel toe :) Het eindigt toch in middelen, handje klap, biertje uit de koelkast. Tenminste, zo ging het bij ons.
En daarom voeren ze op voorhand de posten flink op.......

• mistaoutlaw
Mijn woning wordt komende woensdag opgeleverd.
Wij hebben 3 buitendeuren die we uiteindelijk allemaal op dezelfde sleutel hebben.

Ik heb de aannemer gevraagd of hij bij 1 deur een tijdelijk cilinder kan plaatsen die ik zal aanleveren, zodat ik die deur kan gebruiken voor derde partijen die de komende twee maanden aan de slag moeten.
Dan kan ik zelf daarna de uiteindelijke cilinder er in doen, zodat niemand mijn sleutel heeft kunnen kopiëren in de tussentijd.

Nu is mijn vraag: het cilinder moet 30/30 zijn.
Ik heb nog een 30/40 cilinder liggen.
Dat moet toch ook wel kunnen lijkt mij?

[ Voor 6% gewijzigd door mistaoutlaw op 15-06-2018 20:56 ]

• Andrehj
Uiteraard kan dat. Het te lange deel laat je dan gewoon aan de binnenzijde uitsteken.

• mistaoutlaw
Wat maken jullie van deze prijzen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FkVY2gy7AJvsHLHbw6yPg91n/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JUIk2Xn1VHeutAMcsZjMGRCD/full.jpg

De beschoeiing vind ik scherp geprijsd.
Maar het grondwerk en de steiger lijken wat prijzig.

• Grolsch
mistaoutlaw schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 08:45:
Wat maken jullie van deze prijzen?
[afbeelding]

[afbeelding]

De beschoeiing vind ik scherp geprijsd.
Maar het grondwerk en de steiger lijken wat prijzig.
Aanbrengen zwarte grond zat bij ons op 12 euro / m3 (incl. transport) en kraanuren op 65 euro / uur (alles excl. BTW) dus de prijzen die jij vermeld vallen mij mee.

• jacovn
Ik kreeg op: kraanwerker 60€ ex btw per uur.
Puin 11€ Ex btw per ton, geelzand 15€ ex btw per m3

[ Voor 8% gewijzigd door jacovn op 16-06-2018 11:59 ]

Pagina: 1 ... 54 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic