Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.627.211 views

Onderwerpen

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
mistaoutlaw schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 20:56:
Mijn woning wordt komende woensdag opgeleverd.
Wij hebben 3 buitendeuren die we uiteindelijk allemaal op dezelfde sleutel hebben.

Ik heb de aannemer gevraagd of hij bij 1 deur een tijdelijk cilinder kan plaatsen die ik zal aanleveren, zodat ik die deur kan gebruiken voor derde partijen die de komende twee maanden aan de slag moeten.
Dan kan ik zelf daarna de uiteindelijke cilinder er in doen, zodat niemand mijn sleutel heeft kunnen kopiëren in de tussentijd.

Nu is mijn vraag: het cilinder moet 30/30 zijn.
Ik heb nog een 30/40 cilinder liggen.
Dat moet toch ook wel kunnen lijkt mij?
Je kunt ook cilinders nemen met sleutels die je alleen met een certificaat kan kopieren. Heb je daarna ook nog lol van als je een keer de sleutel uitleent.

Of een elektrisch codeslot, hebben wij hier, erg handig, geen sleutel meer nodig en je kunt tijdelijke codes voor derden maken.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Artbij schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:55:
[...]

Die van mij begint ook te wringen nu, moeilijk doen over dingen die bij de prijs in zouden zitten. Nu stuurt hij zelfs een rekening voor iets wat de loodgieter ook al gefactureerd heeft. En inderdaad klagen over de markt en dat hij niets verdiend heeft. Maar dat deed hij al vanaf het begin. We krijgen ook nog een discussie of in en ex BTW, hij zegt dat er nooit bij dus ik ging uit van inclusief en hij van exclusief. Nu hebben we wat posten minderwerk, en dat gaat hij ineens wel uit van inclusief. Maar heb er wel vertrouwen in dat het goed komt.

Ik ben wel tevreden over zijn werk, dus we komen er wel uit.

In jouw geval zou ik alleen betalen wat je afgesproken hebt of wat je redelijkerwijs kan mogen verwachten. Zo'n dorpel bijvoorbeeld zou ik wel betalen, de douchewand niet. En de extra kosten voor het stucen ook niet.
Jullie hebben toch allemaal overeenkomsten getekend?

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:34
LittleTycoon schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 14:31:
[...]

Jullie hebben toch allemaal overeenkomsten getekend?
Ja maar wat is een contract waard als je discussiepunten hebt ?

Die van mij wist niet of hij de 160 bouwdagen ging halen. Toen heb ik gezegd dat ik dan niet weet of ik de afgesproken bouwsom ging halen. Het heeft effect gehad als ze nu hun planning waar maken hebben ze dag of 5 vertraging. Daar maak ik maar geen punt van.

Maar echt hard had ik ook niet gestaan met het contract. Dan waren er vast veel argumenten gekomen van dagen die ze niet konden werken omdat mijn instalateur bezig was etc.
En als ik Zeg 250€ per dag overschrijding aftrek vindt iedereen het onredelijk. Dus dan verwijzen naar de bouwgarant richtlijnen etc.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-11 11:16
jacovn schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 17:44:
[...]

Ja maar wat is een contract waard als je discussiepunten hebt ?

Die van mij wist niet of hij de 160 bouwdagen ging halen. Toen heb ik gezegd dat ik dan niet weet of ik de afgesproken bouwsom ging halen. Het heeft effect gehad als ze nu hun planning waar maken hebben ze dag of 5 vertraging. Daar maak ik maar geen punt van.

Maar echt hard had ik ook niet gestaan met het contract. Dan waren er vast veel argumenten gekomen van dagen die ze niet konden werken omdat mijn instalateur bezig was etc.
En als ik Zeg 250€ per dag overschrijding aftrek vindt iedereen het onredelijk. Dus dan verwijzen naar de bouwgarant richtlijnen etc.
Sommige aannemers hanteren ook 1 extra dag per 500 euro meerwerk.
Goed om te weten.

I was born intelligent - education ruined me

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-11 09:36
Belofte maakt dus schuld.
Het schilderwerk van dakgoten en dakkapellen is klaar, alles in de grondverf > primer en 2x in de lak.

Foto's zijn van anderhalve week geleden:
-
-
-

En zaterdag is er een begin gemaakt aan het voegwerk.
-
Moeilijk op een foto te krijgen ;).

Ik verwacht aan het einde van de week dat steiger en daarmee ook de kraan weg is. Dan is het nog even goed opruimen voordat leidingwerk binnen gefreesd word, dan is het nog weer blijven opruimen :).
Stukadoor komt er nog voor de bouwvak in, dus dat gaat snel.

[ Voor 15% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:56 ]

• jacovn
Ik heb er weer een dagje blowerproof liquid opsmeren opzitten.
Dit keer de stelkozijn binnenmuur.

Eerst de overtollige pur uitstulpingen wegsnijden:
Stelkozijn pur weg gesneden

Daarna lekker insmeren met blowerproof liquid:
Stelkozijn blowerproof liquid

Dit is de 1e laag, morgen de 2e laag die veel gemakkelijker gaat. De eerste trekt wat in de ondergrond als kzs en pur openingen en dan strijkt het minder makkelijk. De 2e laag gaat in verhouding lekker soepel en maakt de laag compleet dicht.

Edit:
Normaal stucked de stukadoor tot aan stelkozijn toe, en dekken ze de overgang van stelkozijn naar stuckwerk af met een plank. Tussen kunstof kozijn en. Stelkozijn zit ook een kier die ze volschuimen en dan die afdekplank erop plakken/plaatsen.
De schilder moet dan de naad kitten en zo wordt het volgens de bouwer lucht dicht daar.

Dit zou beter moeten zijn omdat de overgang binnenmuur en stelkozijn de grens van de schil is. Dicht je dit af met een water en lucht dicht membraam, zou het beter lucht dicht moeten zjn.
De rest van de afwerking komt er dan normaal overheen uiteraard (stuckwerk, afwerk plank en kitten van schilder

Moet lukken voordat de stukadoor komt.

Ik merk wel al dat er totaal geen tocht etc is. Dus in de inloopkast wordt het minder fijn om te werken na een tijd nu de ventilatie nog niet werkt. Het lijkt prima lucht dicht te worden. (Er zit daar wel een raam wat open kan, maar dan kun je die laag niet smeren)

De bouwer zit ook niet stil. Vandaag is de carport gemaakt. Morgen komt de dakdekker de platte daken carport, garage, keukenuitbouw en veranda afmaken. Ook mijn dakluik komt als het goed is erin.

Carport

De kozijnen van de ramen zitten er overal in, het glas op de bovenverdieping ook.
De voordeur pui past niet, geen rekening met de dorpel gehouden 8)7

Hopenlijk komen ze morgen het glas beneden afmaken.

En de schouw voor de nuts komt woensdag of donderdag (precieser kon hij het niet maken)

[ Voor 41% gewijzigd door jacovn op 18-06-2018 21:31 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11 06:40
Goed Bezig @jacovn , maar wat zijn dat voor een "bulten" op je dak :?

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/du39y.jpg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• jacovn
Grolsch schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:27:
Goed Bezig @jacovn , maar wat zijn dat voor een "bulten" op je dak :?

[afbeelding]
Dat zijn de invoer en uitblaas van de qualityflow systemen (2 stuks)

Rechts is uitblaas, links is inzuig. Aan de rechter kant zit ook nog de riool ontluchting.

Dit is noord/oost dak met 60 graden dak helling. Toch niet erg geschikt voor VP panelen, dus als die dakdoorvoeren storen me niet. In ieder geval geen pijpen op mijn dak op 2 hoog die voor schaduw zorgen.

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-11 09:36
jacovn schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:33:
[...]

Rechts is uitblaas, links is inzuig. Aan de rechter kant zit ook nog de riool ontluchting.

Dit is noord/oost dak met 60 graden dak helling. Toch niet erg geschikt voor VP panelen, dus als die dakdoorvoeren storen me niet. In ieder geval geen pijpen op mijn dak op 2 hoog die voor schaduw zorgen.
Dat kijkt netjes!
Bij ons mochten de 'inzuig' en 'uitblaas' niet op 1 dakdeel ivm evt. valse lucht. Heb je dat advies niet gekregen :?

Daarnaast vind ik de paal die ter ondersteuning van je carport dient niet zo mooi. Een mooie eikenhouten paal of gemetselde penant had het afgemaakt vind ik, maar is persoonlijk!

Maar, kijkt goed! Job well done!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:13
jacovn schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:33:
[...]

Ziet er mooi uit idd, maar trek je niet met je inblaas uitlaatlucht naar binnen? Itho schrijft voor op 2 dak helften of gevel en dak. Ik denk persoonlijk dat het wel een beetje meevalt, maar toch. Zelf heb ik ook qualityflow en als de buren de open haard aan hebben bij stil weer en een beetje mist of zo, dan komt de geur wel binnen helaas.

• jacovn
the-edge schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:43:
[...]

Dat kijkt netjes!
Bij ons mochten de 'inzuig' en 'uitblaas' niet op 1 dakdeel ivm evt. valse lucht. Heb je dat advies niet gekregen :?

Daarnaast vind ik de paal die ter ondersteuning van je carport dient niet zo mooi. Een mooie eikenhouten paal of gemetselde penant had het afgemaakt vind ik, maar is persoonlijk!
!
Tja dat bezwaar had ik zelf ook aangevoerd, maar dit mocht zo met deze afstand volgens de instalateur.

En die paal is wel van een kleurtje te voorzien als het me niet aan staat.
PolderPloer! schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:54:
[...]
Ziet er mooi uit idd, maar trek je niet met je inblaas uitlaatlucht naar binnen? Itho schrijft voor op 2 dak helften of gevel en dak. Ik denk persoonlijk dat het wel een beetje meevalt, maar toch. Zelf heb ik ook qualityflow en als de buren de open haard aan hebben bij stil weer en een beetje mist of zo, dan komt de geur wel binnen helaas.
Zoals ik hierboven al schreef is er overleg met Itho geweest.
Er zouden eerst 2 burgerhout delta schoorstenen met dezelfde tussen afstand komen. Maar die bleken in 60 graden model nog wel eens los te gaan en lekkage te veroorzaken.

Deze dingen vallen minder op.
Er komen HRU Eco 300 units. En er is er 1 en een beetje nodig, dus meestal draaien ze beide amper waarschijnlijk.

Ik hoop maar op buren zonder haard. En anders maar klagen en vragen of ze een rookgas wasser installeren gaan. Het is not done om halverbrande rookgassen de lucht in te sturen in een stad natuurlijk.

• Grolsch
Het is in ieder geval mooier als pijpen op het dak, maar zelf zie ik het liefst zo min mogelijk op mijn dak vooral vanaf zichtkanten.

En ik wou het niet hardop zeggen maar zo'n thermisch verzinkt paal vind ik ook niet zo fraai, ik zou hem aftimmeren met hetzelfde hout.

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
Grolsch schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:35:
Het is in ieder geval mooier als pijpen op het dak, maar zelf zie ik het liefst zo min mogelijk op mijn dak vooral vanaf zichtkanten.
Ik ben zelf wel content met de oplossing van onze architect/installateur om de aanvoer/afvoer van de balansventilatie via de schoorstenen te doen. Deze zijn toch beide nep en hebben verder geen functie, dus ideaal om ze zo toch nog een functie te geven :) ... geen enkel klepje of pijpje op mijn dak!

[ Voor 4% gewijzigd door JaxMcFadden op 18-06-2018 22:37 ]

• Grolsch
Zelf heb ik helaas ook een aantal pijpen op m'n dak, 1 voor afvoer ventilatie, en 1 voor afvoer keukenafzuigkap, maar gelukkig alle 2 weten te plaatsen op een plek waar ze niet cq. nauwelijks zichtbaar zijn vanaf de straat.

En natuurlijk een gemetselde schoorsteen (na bijna een jaar) om m'n buren met WTW installatie mee te plagen :+

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:31
We hebben het eigenlijk niet met de aannemer gehad over de definitieve aansluitingen. Echter als ik het volgende goed lees zou de aannemer dit moeten betalen? (uit voorwaarden bouwgarant):

ARTIKEL 9 - Aanleg en gebruik nutsleidingen

1. Bij de uitvoering van zijn opdracht moet de deelnemer medewerking verlenen aan, dan wel gelegenheid geven tot het treffen en/of aanbrengen van voorzieningen van algemeen nut door, dan wel op aanwijzing van de al dan niet openbare nutsbedrijven, voor de voorziening van elektrische energie, gas, water en telefoonaansluitingen en dergelijke. De opdrachtgever is verplicht de aanwezigheid van deze voorzieningen te dulden.

2. De aanleg- en aansluitkosten en de eventuele kosten van ingebruikstelling met betrekking tot elektrische energie, gas, water en riolering zijn in de aanneemsom begrepen.

3. De kosten van gebruik van gas, water en elektriciteit zijn tot de dag van oplevering voor rekening van de deelnemer.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-11 17:39
Ik heb geen enkele pijp op het dak, aanzuigen doe ik via de zijkant van het huis relatief dicht bij de grond, alle techniek staat toch in de kelder.

Met gestrekt been.

• Artbij
xminator schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:52:
We hebben het eigenlijk niet met de aannemer gehad over de definitieve aansluitingen. Echter als ik het volgende goed lees zou de aannemer dit moeten betalen? (uit voorwaarden bouwgarant):

ARTIKEL 9 - Aanleg en gebruik nutsleidingen

1. Bij de uitvoering van zijn opdracht moet de deelnemer medewerking verlenen aan, dan wel gelegenheid geven tot het treffen en/of aanbrengen van voorzieningen van algemeen nut door, dan wel op aanwijzing van de al dan niet openbare nutsbedrijven, voor de voorziening van elektrische energie, gas, water en telefoonaansluitingen en dergelijke. De opdrachtgever is verplicht de aanwezigheid van deze voorzieningen te dulden.

2. De aanleg- en aansluitkosten en de eventuele kosten van ingebruikstelling met betrekking tot elektrische energie, gas, water en riolering zijn in de aanneemsom begrepen.

3. De kosten van gebruik van gas, water en elektriciteit zijn tot de dag van oplevering voor rekening van de deelnemer.
"In de aanneemsom begrepen", staat dat er echt zo?

Ik lees inderdaad ook dat de aannemer voor de kosten opdraait en e.a. regelt.

Met gestrekt been.

• jacovn
JaxMcFadden schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:37:
[...]

Ik ben zelf wel content met de oplossing van onze architect/installateur om de aanvoer/afvoer van de balansventilatie via de schoorstenen te doen. Deze zijn toch beide nep en hebben verder geen functie, dus ideaal om ze zo toch nog een functie te geven :) ... geen enkel klepje of pijpje op mijn dak!
Mooie oplossing, maar veel weerstand door de lange lucht buizen
Daar zal ik geen last van hebben, maar we zullen zien. Mocht het niet goed zijn is het altijd te verplaatsen met wat hak en breek werk.

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Hmm, de afvoerbeluchting/ontluchting zou ik zelf ook niet zo dicht bij de aanvoer ventilatie hebben gedaan. Maar goed, is maar een kleine kans dat je daar last van hebt. Ik heb er op het dak wel eens boven gehangen met m’n neus, das om langdurig te doen toch wat minder plezant 😊

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-11 21:35
Af- en invoer van lucht mag dicht op elkaar maar alleen als op een bepaalde manier een afscheiding is gemaakt. Bij ons zitten die ook dicht bij elkaar en de man van VEH maakte er ook een opmerking over. Maar er is dus een uitzondering als ze op een speciale manier gescheiden zijn. Schijnt ook in het bouwbesluit te staan.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• jacovn
Ik heb het aan de instaleur gevraagd en er zit ongeveer 2 meter tussen en dat was meer dan genoeg.

Ik heb ooit nog eens uitgezocht waar de meeste dagen wind vanaf kwam.
Dan hadden net anders om moeten zitten me in en uitblaas maar de riool ontluchting moet ook ergens heen en die zit onder de uit gaande lucht leiding.

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:13
jacovn schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 17:09:
Ik heb het aan de instaleur gevraagd en er zit ongeveer 2 meter tussen en dat was meer dan genoeg.

Ik heb ooit nog eens uitgezocht waar de meeste dagen wind vanaf kwam.
Dan hadden net anders om moeten zitten me in en uitblaas maar de riool ontluchting moet ook ergens heen en die zit onder de uit gaande lucht leiding.
Rioolontluchting is heel wat anders. Die "werkt" alleen op het moment dat je doorspoelt. Normaliter staat deze lucht in de buis stil. Die van ons komt boven het terras uit, maar niemand heeft hier ooit iets van geroken. Daar komt bij dat bij het doorspoelen er lucht wordt aangezogen, zodat de sifon niet leeg getrokken wordt. Dus feitelijk gaat de lucht naar binnen ipv, naar buiten.

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Pfff wat is de huidige bouwwereld toch een drama. Of ze bellen je niet terug, of ze reageren niet op je tekeningen.
Heb je dan uiteindelijk een aannemer gevonden die wel wil bouwen en aangeeft dat ons budget van 300-400k wel prima moet kunnen (bij 200-300k zou het krap worden aldus de vertegenwoordiger), krijgen we vandaag een eerste kosteninschatting binnen: 613k!? Hoe kan het opeens 50-100% hoger uitkomen?

Het is echt om moedeloos te worden en over een paar jaar staan ze weer in de rij om je huis te mogen bouwen...

• LittleTycoon
DarkFire1985 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:59:
Pfff wat is de huidige bouwwereld toch een drama. Of ze bellen je niet terug, of ze reageren niet op je tekeningen.
Heb je dan uiteindelijk een aannemer gevonden die wel wil bouwen en aangeeft dat ons budget van 300-400k wel prima moet kunnen (bij 200-300k zou het krap worden aldus de vertegenwoordiger), krijgen we vandaag een eerste kosteninschatting binnen: 613k!? Hoe kan het opeens 50-100% hoger uitkomen?

Het is echt om moedeloos te worden en over een paar jaar staan ze weer in de rij om je huis te mogen bouwen...
Idd kansloze branche

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Na jaren van uitknijpen en werken voor 15 euro per uur, vragen ze (onderaannemers) nu inderdaad de hoofdprijs.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 20-06-2018 09:34 ]

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:29
Dat probleem heb ik ook ja, een opgave van montagekosten die 4x hoger is dan de eerste opgave.

[ Voor 60% gewijzigd door Stefke op 20-06-2018 10:46 ]

• Artbij
DarkFire1985 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:59:

Als je kunt moet je gewoon een paar jaar wachten.

Met gestrekt been.

• LittleTycoon
Ernemmer schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 09:30:
Na jaren van uitknijpen en werken voor 15 euro per uur, vragen ze (onderaannemers) nu inderdaad de hoofdprijs.
Hoe bedoel je uitknijpen. Weet je wat het wettelijke miniumlloon is?

• DarkFire1985
Artbij schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:17:
[...]

Als je kunt moet je gewoon een paar jaar wachten.
Helaas verwacht de gemeente, aldus het contract, binnen 2 jaar een gebouwd huis op onze kavel. Anders zou dat inderdaad een goede optie zijn, hoewel huren ook niet bepaald gratis is 😁

• Artbij
DarkFire1985 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:43:
[...]

Helaas verwacht de gemeente, aldus het contract, binnen 2 jaar een gebouwd huis op onze kavel. Anders zou dat inderdaad een goede optie zijn, hoewel huren ook niet bepaald gratis is 😁
Wat doet de gemeente als je je daar niet aanhoud? En wordt het uberhaubt gehandhaafd?

Met gestrekt been.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:21
Artbij schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:47:
[...]

Wat doet de gemeente als je je daar niet aanhoud? En wordt het uberhaubt gehandhaafd?
Volgens ons contract zal de gemeente het kavel terugkopen voor de oorspronkelijke prijs, waarbij alle kosten voor onze rekening zijn (en als we daar niet aan meewerken, boete). Geen idee of het ook daadwerkelijke gehandhaafd zou worden.

"Indien niet is aangevangen met de bouw binnen de in dit lid genoemde termijn dan heeft de gemeente het recht om de grond voor dezelfde koopsom terug te kopen en alle kosten daarop vallend komen voor rekening van koper. Indien koper nalatig blijft om de grond terug te leveren aan de gemeende verbeurt de koper terstond een boete van 30% van de koopsom, onverminderd het recht van de gemeente tot terugkopen van de grond onder dezelfde condities als waarvoor de gemeente de grond heeft verkocht aan de koper."

• MrFl0ppY
Het is ook nogal een gok. 2 jaar dubbele lasten loopt ook in de boeken en dan moet je maar hopen dat dan de markt beter is en de kosten drastisch zijn afgenomen. Net zo makkelijk zijn de kosten nog verder gestegen en sta je weer voor dezelfde keuze en al 10k uitgegeven.

• Artbij
MrFl0ppY schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:10:
Het is ook nogal een gok. 2 jaar dubbele lasten loopt ook in de boeken en dan moet je maar hopen dat dan de markt beter is en de kosten drastisch zijn afgenomen. Net zo makkelijk zijn de kosten nog verder gestegen en sta je weer voor dezelfde keuze en al 10k uitgegeven.
Welke dubbele lasten? Een huis dat nog niet gebouwd is betaal je niet...

Hoogstens voor de grond.

Met gestrekt been.

• MrFl0ppY
Artbij schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:43:
[...]

Welke dubbele lasten? Een huis dat nog niet gebouwd is betaal je niet...

Hoogstens voor de grond.
Die grond kost vaak de helft van het huis. Dat loopt aardig in de papieren voor 2 jaar lang. Gokken op een betere realiteit.

• LittleTycoon
anboni schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:55:
[...]

Volgens ons contract zal de gemeente het kavel terugkopen voor de oorspronkelijke prijs, waarbij alle kosten voor onze rekening zijn (en als we daar niet aan meewerken, boete). Geen idee of het ook daadwerkelijke gehandhaafd zou worden.

"Indien niet is aangevangen met de bouw binnen de in dit lid genoemde termijn dan heeft de gemeente het recht om de grond voor dezelfde koopsom terug te kopen en alle kosten daarop vallend komen voor rekening van koper. Indien koper nalatig blijft om de grond terug te leveren aan de gemeende verbeurt de koper terstond een boete van 30% van de koopsom, onverminderd het recht van de gemeente tot terugkopen van de grond onder dezelfde condities als waarvoor de gemeente de grond heeft verkocht aan de koper."
Almere?

• DarkFire1985
Onze grond was 'slechts' 161.000 met een lening van 150k tegen 2%. Dus inderdaad 3.000 kosten per jaar, aftrekbaar. Daarnaast natuurlijk nog de kosten van de huurwoning die gewoon maandelijks doorlopen.

Wat betreft het contract durf ik niet te zeggen of het gehandhaafd wordt. Het is namelijk wel een rijtje / wijkje aan zelfbouw kavels en ik kan mij voorstellen dat ze dat niet te lang kaal willen hebben staan.

Mijn voorwaarden zijn als volgt:
- Binnen 5 maanden een vergunning aanvragen => Geen direct gevolg leesbaar.
- Binnen 6 maanden beginnen met bouwen na onherroepelijke vergunning => Niet op tijd begonnen, dan heeft de gemeente het recht om de kavel terug te kopen tegen dezelfde kostprijs en extra kosten zijn voor ons.
- Binnen 2 jaar na start bouw afronden bouw => Niet op tijd klaar dan kan de gemeente 30% boete eisen en een verplichting om het huis binnen een te stellen termijn te vorderen.

Edit: ik heb exact dezelfde clausule als anboni

• LittleTycoon
DarkFire1985 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 17:39:
Onze grond was 'slechts' 161.000 met een lening van 150k tegen 2%. Dus inderdaad 3.000 kosten per jaar, aftrekbaar. Daarnaast natuurlijk nog de kosten van de huurwoning die gewoon maandelijks doorlopen.

Wat betreft het contract durf ik niet te zeggen of het gehandhaafd wordt. Het is namelijk wel een rijtje / wijkje aan zelfbouw kavels en ik kan mij voorstellen dat ze dat niet te lang kaal willen hebben staan.

- Binnen 6 maanden beginnen met bouwen na onherroepelijke vergunning => Niet op tijd begonnen, dan heeft de gemeente het recht om de kavel terug te kopen tegen dezelfde kostprijs en extra kosten zijn voor ons.
- Binnen 2 jaar na start bouw afronden bouw => Niet op tijd klaar dan kan de gemeente 30% boete eisen en een verplichting om het huis binnen een te stellen termijn te vorderen.

Tegenwoordig moet je ook aflossen bij een hypothecaire lening, dan kan 160K best aantikken

• Artbij
3k op een jaar is natuurlijk niets op een woning van 6 ton.

@DarkFire1985 Wat ga je nu doen? Andere aannemer zoeken?

Met gestrekt been.

• DarkFire1985
LittleTycoon schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 17:51:
[...]

Tegenwoordig moet je ook aflossen bij een hypothecaire lening, dan kan 160K best aantikken
Klopt maar wij hebben dit nog aflossingsvrij. Daarnaast kan het best aantikken maar dan nog zie ik aflossen niet als kosten maar als sparen.
Artbij schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 18:06:
3k op een jaar is natuurlijk niets op een woning van 6 ton.

@DarkFire1985 Wat ga je nu doen? Andere aannemer zoeken?
Jazeker, we zoeken verder in de hoop iemand te kunnen vinden.
Ik zou het bijna zelf gaan doen, ware het niet dat ik er de tijd en kennis niet direct voor heb.

• anboni
MrFl0ppY schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:50:
[...]

Die grond kost vaak de helft van het huis. Dat loopt aardig in de papieren voor 2 jaar lang. Gokken op een betere realiteit.
Grond de helft? I wish _O- Huis kost bij ons ruim 3 keer zoveel als het kavel. (goed, kavel hebben we uit eigen middelen betaald, dus strikt genomen zou ons dat niks kosten - behalve rente die ik op een spaarrekening had kunnen)
Drimmelen. Maar best kans dat dat modelvoorwaarden zijn ofzo.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-11 09:56
Je moet met die gemeentekavels eigenlijk al een plan + aannemer standby hebben. Pas een ontwerp starten bij aankoop kavel is vragen om problemen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Artbij
anboni schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 19:48:
[...]

Grond de helft? I wish _O- Huis kost bij ons ruim 3 keer zoveel als het kavel. (goed, kavel hebben we uit eigen middelen betaald, dus strikt genomen zou ons dat niks kosten - behalve rente die ik op een spaarrekening had kunnen)

[...]

Dan is de verhouding toch helemaal scheef, als de grond zo "weinig" waard is, waarom dan zo'n duur huis erop?

Met gestrekt been.

• LittleTycoon
Artbij schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 21:06:
[...]

Dan is de verhouding toch helemaal scheef, als de grond zo "weinig" waard is, waarom dan zo'n duur huis erop?
Huh, grond zit veel meer prijsverschil tussen regios dan op bouwkosten

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:02
Stoeven en aftroeven. Lekker bezig.

• DarkFire1985
anboni schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 19:48:
[...]

[...]

Wij in Lage Zwaluwe, dus ja dezelfde gemeente :-)
Señor Sjon schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 20:19:
Je moet met die gemeentekavels eigenlijk al een plan + aannemer standby hebben. Pas een ontwerp starten bij aankoop kavel is vragen om problemen.
Dat vertellen ze er alleen nooit bij. Wij hebben in dit geval van een stichting gekocht en dachten wel genoeg tijd te hebben. Normaal zou het wel krap geweest zijn maar een vergunning aanvragen was ons normaal wel gelukt binnen die 5 maanden tijd. Bouwen binnen die 6 maanden is onmogelijk met de huidige drukte op de markt.

• jacovn
Maar weer eens een update.
De ramen zitten bijna allemaal in.

Voorkant bloemkozijn

Voorkant huis met bloemkozijn. De bovenkant moet nog afgewerkt worden. Dit levert 50 cm diepe vensterbank op. Voor een erker zou hele huis naar achter op kavel gemoeten hebben.

Helaas ook slecht nieuws.
Voordeur kozijn past niet, te groot, geen rekening gehouden met de betonnen onderdorpel.
Schuifpui, te klein in hoogte en breedte, kon korting krijgen als ze stelkozijn zouden opdikken. Maar niet eens serieus op in gegaan.

Dus er komen 2 nieuwe kozijnen.. 4-5 weken wachten. Tot die tijd worden de gevel openingen dicht getimmerd. En de knuppels hadden de ruiten zelf op houtjes gezet. Zat er een schroef in, scheur in een ruit, dus daar moet ook een nieuwe voor komen.

Hoe zo goed meten en voorzichtig met spullen zijn.

Mijn blowerproof smeer 3 daagse is over. Alle stelkozijn binnenmuur overgangen gedaan. Te veel aan pur weg, en dan smeren maar.

De nuts schouw zou vandaag of morgen komen. Vandaag niet geweest, dus zal morgen worden.
Geen voordeur dus, meterkast is wel netjes van hout voorzien, maar wel deurloos.
Ik had er nog een keer om gevraagd, maar het zou geen probleem zijn..

• Grolsch
Mij is altijd verteld zonder meterkast deur geen nuts @jacovn

@Artbij wat heeft grondprijs te maken met wat voor een huis je er op zet :? Of heb je soms teveel voor je grond betaald ;)

Bij ons ook het huis bijna 3 x zo duur als de grond.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:38
DarkFire1985 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 17:39:

Zijn er ook cases bekend dat hier ook daadwerkelijk een zaak van werd gemaakt?
Volgens mij zetten ze deze voorwaarden er alleen in om zwart op wit iets achter de hand te hebben mocht je moedwillig de boel willen stagneren...

Zo is doorverkoop van een kavel vaak ook niet toegestaan.
De gemeente duldt namelijk geen concurrentie ;-)

• DarkFire1985
Voor mij is het niet bekend maar dat betekent niet dat het nooit is gedaan. Ik snap inderdaad de druk en zou goed kunnen dat ze het niet zo zwaar maken.

• jacovn
Grolsch schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 21:58:
.
Dat had ik ook begrepen, maar bij andere huis dat ze 40 meter verder bouwen zat er ook geen deur in de meterkast. Het is de schouw natuurlijk, dus over 5-6 weken zit er uiteraard een meterkast deur in.
Maar er is geen belemmering om van de weg naar de aansluiting in de muur te komen. Die zit bij ons aan de voorkant, 3 meter van de erfgrens. Er staat daar niets meer in de weg van de bouwer.

Uit de e-mail:

Aan welke voorwaarden moet u voldoen voor een definitieve aansluiting?
Het pand moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
- er is een meterkast die voldoet aan de eisen (zie www.mijnaansluiting.nl);
- de invoeringen van alle mantelbuizen zijn vrij gegraven;
- het pand is glas-, wind- en waterdicht en afsluitbaar;
- het tracé voor de aansluiting is vrij van obstakels.

Die definitieve aansluiting is het aanleggen neem ik aan.
Dus zou een schouwer moeten kijken of in alle redelijkheid aan de voorwaarden voldaan wordt als ze het gaan aanleggen.

- meterkast voldoet aan de eisen
- gat wordt morgenvroeg gegraven waar de mantelbuizen de gevel uit komen.
- op 2 puien na, is het wind en waterdicht, en die komen voor de aansluiting (of ze moeten me verbazen en het op de originele wens week komen doen (in 3 weken) alle deuren hebben sloten.
- het trace is vrij van obstakels, ok er staat een bouwhek om het kavel heen, maar boutje los en dan haal je hem weg,

• anboni
DarkFire1985 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:13:
Voor mij is het niet bekend maar dat betekent niet dat het nooit is gedaan. Ik snap inderdaad de druk en zou goed kunnen dat ze het niet zo zwaar maken.
Zowieso, zoals ik het lees heb je 6 maanden na aankoop om je vergunningsaanvraag in te dienen en na goedkeuring heb je 2 jaar om op te leveren, dus op zich zit er waarschijnlijk wel wat ruimte en kun je met wat creativiteit misschien nog wel wat rekken ;)

en kleine wereld, DarkFire en anboni worden straks praktisch buren ;)

• DarkFire1985
anboni schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:22:
[...]

Zowieso, zoals ik het lees heb je 6 maanden na aankoop om je vergunningsaanvraag in te dienen en na goedkeuring heb je 2 jaar om op te leveren, dus op zich zit er waarschijnlijk wel wat ruimte en kun je met wat creativiteit misschien nog wel wat rekken ;)

en kleine wereld, DarkFire en anboni worden straks praktisch buren ;)
2,5 jaar na goedkeuring omdat je binnen 6 maanden na verlenen moet beginnen met bouwen en daarna binnen 2 jaar af moet zijn. Dat af lees ik dan weer als alleen de buitenkant en enigszins bewoonbaar.

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Grolsch schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 21:58:

@Artbij wat heeft grondprijs te maken met wat voor een huis je er op zet :? Of heb je soms teveel voor je grond betaald ;)

Bij ons ook het huis bijna 3 x zo duur als de grond.
Hier verderop wordt een woning van 660m2 (ik vind dat echt gigantisch) op een kavel van 905m2 neergezet... Dat kan natuurlijk, maar ik had daar een groter kavel beter bij gevonden.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Grolsch
CrashOne schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 23:14:
[...]

Hier verderop wordt een woning van 660m2 (ik vind dat echt gigantisch) op een kavel van 905m2 neergezet... Dat kan natuurlijk, maar ik had daar een groter kavel beter bij gevonden.
Dan is het kavel te klein voor het huis, maar dat hoeft nog steeds niet te betekenen dat de grond te goedkoop is.

Ook in Twente grote verschillen in grondprijzen. Ik hoor dat ze in bijv. Borne 3 a 400 euro /m2 betalen. Dan is het inderdaad niet meer leuk om een stukje grond te kopen van +1000m2.

Ik ben blij met onze 80 euro /m2, dan valt 1750m2 nog wel mee met de kosten :)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-11 09:56
Lijkt me niet 660 m2 allemaal op de begane grond? Mijn huidige woning heeft een footprint van ca 150m2 incl. garage. Totaal is hij iets van 270m2 excl. vliering. Sommigen hebben daar kamers gemaakt, dus dan zou het zelfs 326m2 BVO zijn.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Wij zitten rond de 150 €/m2 voor een kavel van 1800 m2. Is erg laag voor Brabantse begrippen. Verwacht dat ons kavel ca 200 €/m2 doet, mochten we het nu verkopen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-11 10:26
Tjonge, wat een verschillen.
Als ik hier een stukje grond zou willen bemachtigen (op een beetje normale locatie) ben ik al snel €550-600 per m² kwijt.
En dan te bedenken dat een aantal kavels door de gemeente uitgegeven allemaal groter dan 1000 m² binnen een mum van tijd weg was (wel in een populaire wijk).

Als ik heel eerlijk moet zijn hoop ik dat de boel een beetje afkoelt binnen niet al te lange tijd.
Ik vind het niet erg om te betalen, sommige dingen kosten nou eenmaal (veel) geld, maar op dit moment kom je gewoon niet op een normale manier 'aan de beurt'. (zowel op de huizenmarkt als in de (zelf)bouwmarkt... ;) )

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Artbij
Hoe meer meters, hoe lager de m2 prijs uiteraard.

Prijzen in het buitengebied zijn sowieso anders, stad en dorp scheelt ook nogal.

Met gestrekt been.

• Joris748
  • Nu online
Artbij schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:08:
Hoe meer meters, hoe lager de m2 prijs uiteraard.

Prijzen in het buitengebied zijn sowieso anders, stad en dorp scheelt ook nogal.
Zeker, de eerste 500 m2 zijn relatief gezien het duurst. Ter indicatie:

0-500 m2 = 400 €/m2
500-1000 m2 = 200 €/m2
1000-2000 m2 = 50 €/m2

Dus voor een kavel van 2000 m2 reken je hier ca: 500x400 + 500x200 + 1000x50 = € 340.000

Ons kavel is een beetje een randgeval. Het kavel is buiten de bebouwde kom, de weg waar het aan ligt is bebouwde kom. We zitten aan de rand van een dorp met 12000 inwoners.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-11 10:26
Zo werkt het niet altijd helemaal.

http://www.dordtseruimte.nl/oudendijk (tot 630 per m² voor een kavel niet kleiner dan 1000 m², wel heel mooi plekje hoor, maar absurd...)

http://www.dordtseruimte.nl/papeterspad (zo'n 900 per m² voor een postzegel, wel inclusief parkeerplaats in de stad.)

Het is allemaal niet vergelijkbaar, dat weet ik wel, maar wel een klein beetje frustrerend wat mij betreft... (uiteraard ben ik niet getrouwd met de stad, maar toch....)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• MrFl0ppY
Jep de grootste besparing op de totale kosten is waarschijnlijk een mooi plekje achteraf zoeken in Nederland (of over de grens) :). Bij ons was de kostenverdeling grond/huis ongeveer 40/60. Maar het is wel bijzonder, wij konden ook 1km verder richting Tilburg bouwen en dan waren we zomaar 70k meer kwijt voor de grond. Dat is 70k die we dan niet in het huis hadden kunnen stoppen. En dan had giga impact gehad op het huis wat we konden bouwen.

• Artbij
MrFl0ppY schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:43:
Jep de grootste besparing op de totale kosten is waarschijnlijk een mooi plekje achteraf zoeken in Nederland (of over de grens) :). Bij ons was de kostenverdeling grond/huis ongeveer 40/60. Maar het is wel bijzonder, wij konden ook 1km verder richting Tilburg bouwen en dan waren we zomaar 70k meer kwijt voor de grond. Dat is 70k die we dan niet in het huis hadden kunnen stoppen. En dan had giga impact gehad op het huis wat we konden bouwen.
Ik zou nog niet dichter bij Tilburg willen wonen al kreeg ik er 70k bij ;).

Met gestrekt been.

• Grolsch
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Joris748
  • Nu online
@jacovn Hoeveel kosten heb jij gemaakt voor het aanbrengen van de blowerproof liquid? Lijkt me een mooie klus om zelf op me te nemen in het nieuwe huis.

• jacovn
Joris748 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:54:
@jacovn Hoeveel kosten heb jij gemaakt voor het aanbrengen van de blowerproof liquid? Lijkt me een mooie klus om zelf op me te nemen in het nieuwe huis.
Ik heb 8 emmers van 5 KG gekocht voor 629 Euro Franko thuis. (duurder dan op de Belgische website staat)
Totaal uren tussen de 40-50 (paar dagdelen samen met zwager en 3 dagen alleen)

Er zijn iets van 25 kitspuiten Acryl in gegaan om naden te vullen (het vulvermogen van blowerproof Liquid is niet enorm) (6x 2,50 en 19 x 0.89)
2 kwasten van de Action van 2 euro per stuk (verassend goed voor deze kit)
Kitspuit van 8 ? euro
Plamuurmes van paar euro.

In die tijd heb het volgende gedaan:
- de randbalken van het dak gedaan inclusief de F ijzers die op de betonplaat geschroefd zitten (dat leek me een erg groot potentieel lek punt, en er komt geen dekvloer op)
- de overgang van de KZS muur naar Breedplaatvloer aan de buitenkant en de muur tussen keuken een aangebouwde garage.
- meeste lateien (het is hier en daar wat paswerk met stukjes KZS boven de ramen)
- alle stelkozijn kzs aansluitingen. )veel pur randen recht afsnijden en dan insmeren)
- hoek aansluitingen KZS (daar zitten ze over elkaar heen en zit geen groef en naad die het in principe afsluit)

Ik heb nog geen 4 emmers gebruikt. Dus of ik heb er veel te weinig op gesmeerd, of ze passen (veel) meer materiaal toe als ze spuiten (20 cm aan beide kanten van een naad op de youtube videos)
Maar in de pratijk is het een dikke kwast breedte uitsmeren, zeg 5 cm.
De foto's die ik van Hakron kreeg zien er net zo uit alsdat ik het opgebracht heb.

De buitendienst medewerker van Hakron (die importeerd/verkoopt het in NL) heeft we wel goed advies gegeven met de acrylkit en de 2e laag opbrengen.
Acrylkit voor naden groter dan paar mm opvullen en 2e laag na wat droogtijd.

Je ziet dat de 1e laag in de kzs en pur trekt. Dan blijven er kleine gaatjes achter. De 2e laag dicht dit netjes af.

• MrFl0ppY
@Grolsch Dat is ook belachelijk goedkoop! Ik klaag niet over geluk want wij zaten ook precies voor de prijsstijgingen maar zo'n "meevaller" van 2 ton is natuurlijk een lot uit de loterij.

• Grolsch
MrFl0ppY schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:13:
@Grolsch Dat is ook belachelijk goedkoop! Ik klaag niet over geluk want wij zaten ook precies voor de prijsstijgingen maar zo'n "meevaller" van 2 ton is natuurlijk een lot uit de loterij.
Qua financiële planning konden wij geen 350K betalen voor de grond, dus de meevaller is op zich niet financieel maar vooral m2 technisch :P

Wij hadden een optie op een kavel van +-900m2 voor toen nog 160 € / m2 (von) maar daar is men dit jaar pas begonnen met bouwrijp maken, 2,5 jaar geleden wouden we daar dus niet op wachten.

Uiteindelijk dus voor hetzelfde geld 850m2 meer grond, direct kunnen beginnen met bouwen, en een mooier plekje. Nee, we hebben toen niet zo lang na hoeven te denken, handje klap en naar de notaris.

Zie hier mijn eerste post in het bouwtopic anno 2015 :P

Grolsch in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1"

• jacovn
Vandaag is het dakluik eindelijk geinstalleerd de bijbehorende trap was er al 3 weken of meer.
Zal nog even duren voordat ik het uit kan testen. Morgen komt de dekvloer op alle verdiepingen.
De W instalateur was nog druk bezig met de vloerverwarmingsbuizen.

• Grolsch
jacovn schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 17:03:
Vandaag is het dakluik eindelijk geinstalleerd de bijbehorende trap was er al 3 weken of meer.
Zal nog even duren voordat ik het uit kan testen. Morgen komt de dekvloer op alle verdiepingen.
De W instalateur was nog druk bezig met de vloerverwarmingsbuizen.
En is de schouwer geweest :?

• jacovn
Grolsch schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 17:48:
[...]

En is de schouwer geweest :?
Ja, die trof de W man.

Verbaasd dat er geen gat voor de voordeur zit. Wel de leidingen komen voor het huis uit.
Waarom is dat ? Omdat ik ze niet schuin uit de meterkast wil laten komen omdat de fundatiebalken daar in de weg zitten.
Bekeek de meterkast en miste een gele buis: geen gas..
Waar ligt de waterleiding buis, wel diep genoeg ? Ja onder de fundamenten.
Hoe weet je dat ? Nou ik ben de W instalateur, heb ze zelf gelegd,

Geen opmerkingen verder doorgekregen. Zal morgen de coordinator maar bellen, wellicht heeft die de status.

• mistaoutlaw
Korte update.
Gisteren oplevering gehad.
3.5 geduurd met iemand van eigen huis (aanrader).
32 punten voor de aannemer om nog op te pakken.
Ze hadden het e.e.a. nog niet af (echt onzin als je weet dat ze de afgelopen weken er soms alleen tussen 8 en 12 waren...).
"ergste" punt is het buitenstucwerk (plekken, lelijk op punten, slordig / golvend).
En de twee loze leidingen voor mijn cameras zitten niet op de juiste plek in het stukwerk dus ik heb er niks aan, moeten ze ook corrigeren maar dat kan blijkbaar niet zonder blijvend zichtbaar verschil...
Heb gezegd al doe je de gevel opnieuw als je het maar oplost... Dat gingen ze niet doen dus ben benieuwd.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:02
mistaoutlaw schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:55:

En de twee loze leidingen voor mijn cameras zitten niet op de juiste plek in het stukwerk dus ik heb er niks aan, moeten ze ook corrigeren maar dat kan blijkbaar niet zonder blijvend zichtbaar verschil...
Heb gezegd al doe je de gevel opnieuw als je het maar oplost... Dat gingen ze niet doen dus ben benieuwd.
En daarom zijn dit soort opties zo extreem duur. Je denkt wat kan zo'n pijpje kosten, maar er komt een halve nieuwe gevel bij :-)

• IJsbeer
  • Niet online
MeTooPV schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 23:50:
[...]

En daarom zijn dit soort opties zo extreem duur. Je denkt wat kan zo'n pijpje kosten, maar er komt een halve nieuwe gevel bij :-)
Daar maken ze het dan ook zelf naar. Mijn aannemer heeft alles afgetekend op de muren en is toen met ons door het huis gelopen. Toen alles doorgenomen en toch nog verrassend veel dingen andere plek gegeven. Daarna zijn ze pas begonnen met boren en frezen van de leidingen... Scheelt beide partijen een hoop gedoe, en kost beide niet veel tijd....

Grote voordeel voor hem is natuurlijk dat wij nu achteraf daar niet meer over kunnen zeuren.

[ Voor 7% gewijzigd door IJsbeer op 22-06-2018 09:00 ]

• Rtificial
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Vandaar dus customer collaboration over contract negotiation. Tegen een kleine investering kunnen grote faalkosten voorkomen worden.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• anboni
Was voor ons ook deels een reden om te kiezen voor een meer traditionele bouwer (kalkzandsteen; "stenen stapelen" zoals de prefab verkoper dat enigzins spottend noemde) ipv eentje die alle muren prefabt.

• jacovn
@Grolsch
Gebeld en goedgekeurd.
Geen deur in huis, geen deur in meterkast. Geen gat gegraven naar de leidingen.
Alleen gesprek met de W man en visuele inspectie meterkast.

Over 10 werkdagen de installatie datum.

Toen maar gevraagd hoe het kan dat het dan na de wensdatum komt omdat die 21 weken van te voren aangevraagd is, en de wettelijke termijn 18 weken is.

Ehhh ja vertraging. Maar we doen ons best en over 10 dagen hoor je wanneer.

• RxxR
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-11 12:20
*snip* Dit is geen wervingssite.

[ Voor 87% gewijzigd door Señor Sjon op 24-06-2018 21:50 ]

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Veel bedrijvigheid bij jullie nu achter, hoeveel woningen gaan ze er daar neerzetten? Geloof dat er meer gebouwd wordt bij jullie dan op "het dorp". Kan met een paar weken gelukkig zelf ook aan de slag. Wie heeft er bij jou het installatiewerk (vloerverwarming/ warmtepomp) gedaan? Vandaag een offerte opgevraagd voor vv. Mijn nieuwe woning wordt standaard uitgevoerd met radiatoren maar twijfel om er niet gelijk vloerverwarming in te leggen en wellicht een warmtepomp. Al is dat laatste iets voor over een paar maanden.

Namen van bedrijven mogen ook over de PM ;)

• JaxMcFadden
Afbeeldingslocatie: http://eindhoven.aceprogrammer.net:8079/huis/gat.jpg

We hebben een gat :+

• Grolsch
asdf25 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 20:00:
[...]

Veel bedrijvigheid bij jullie nu achter, hoeveel woningen gaan ze er daar neerzetten? Geloof dat er meer gebouwd wordt bij jullie dan op "het dorp". Kan met een paar weken gelukkig zelf ook aan de slag. Wie heeft er bij jou het installatiewerk (vloerverwarming/ warmtepomp) gedaan? Vandaag een offerte opgevraagd voor vv. Mijn nieuwe woning wordt standaard uitgevoerd met radiatoren maar twijfel om er niet gelijk vloerverwarming in te leggen en wellicht een warmtepomp. Al is dat laatste iets voor over een paar maanden.

Namen van bedrijven mogen ook over de PM ;)
Nu begin ik wel nieuwsgierig te worden :) kennen we elkaar ? :P

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:46
Hier een kleine update ...

Eind mei is de omgevingsvergunning definitief geworden, waarna we gelijk de aannemersovereenkomst en de koopcontract van de grond hebben getekend. De hypotheekadviseur heeft een renteaanbod aangevraagd en tegelijkertijd is een taxatie van de te bouwen woning gemaakt. De taxatiewaarde is (gelukkig) iets hoger dan de totale bouwkosten; aanpassing van de financieringsopzet was niet nodig (scheelt de nodige tijd).

De hypotheekadviseur heeft vorige week alle documenten naar de bank gestuurd en vandaag is de bindende hypotheekofferte getekend. Mijn vrouw en ik zijn zoooooo blij ... WE GAAN BOUWEN *O* *O* *O*

De bedoeling was om voor de bouwvak met het grondwerk te beginnen. Door de vele vertragingen in het proces zal dit niet meer lukken (gaan we van uit). Volgende week passeren bij de notaris en samen met de aannemer de planning bespreken.

• mistaoutlaw
SjakieZulu schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 23:38:

Eind mei is de omgevingsvergunning definitief geworden, waarna we gelijk de aannemersovereenkomst en de koopcontract van de grond hebben getekend. De hypotheekadviseur heeft een renteaanbod aangevraagd en tegelijkertijd is een taxatie van de te bouwen woning gemaakt. De taxatiewaarde is (gelukkig) iets hoger dan de totale bouwkosten; aanpassing van de financieringsopzet was niet nodig (scheelt de nodige tijd).

De hypotheekadviseur heeft vorige week alle documenten naar de bank gestuurd en vandaag is de bindende hypotheekofferte getekend. Mijn vrouw en ik zijn zoooooo blij ... WE GAAN BOUWEN *O* *O* *O*

De bedoeling was om voor de bouwvak met het grondwerk te beginnen. Door de vele vertragingen in het proces zal dit niet meer lukken (gaan we van uit). Volgende week passeren bij de notaris en samen met de aannemer de planning bespreken.
Gefeliciteerd!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Netjes! Mooi dat het uiteindelijk allemaal is gelukt :)

• jacovn
Gisteren cement gietvloeren gekregen.
Cementgietvloer
Dat is in goed 4 uur vlakke vloer door hele huis heen.

Verder eindelijk mijn dakluik ingebouwd, wel niet met de opening waar ik hem graag heen wilde als ik het goed gezien heb. Dus dat moeten ze wellicht omdraaien, tenzij er een goede reden is waarom het niet kan met de trap of zoiets.

• Grolsch

Gefeliciteerd, ik herken de vreugde als de bank groen licht geeft, dat was bij ons een hele strijd :(
jacovn schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 07:22:
Gisteren cement gietvloeren gekregen.
[afbeelding]
Dat is in goed 4 uur vlakke vloer door hele huis heen.

Verder eindelijk mijn dakluik ingebouwd, wel niet met de opening waar ik hem graag heen wilde als ik het goed gezien heb. Dus dat moeten ze wellicht omdraaien, tenzij er een goede reden is waarom het niet kan met de trap of zoiets.
Ziet er goed uit ! Oogt direct heel anders als de afwerkvloer erin ligt :)

Waarom is dat een 60cm brede strook waar geen vvw buis ligt :?

• jacovn
Grolsch schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 08:17:

Ziet er goed uit ! Oogt direct heel anders als de afwerkvloer erin ligt :)

Waarom is dat een 60cm brede strook waar geen vvw buis ligt :?
Daar liggen de feeds voor de 1e en 2e verdieping, en verder is dit de keuken, en vloerverwarming onder kastjes was niet aan te bevelen. De feeds voor de 1e en 2e verdieping zijn geisoleerd.

• Grolsch
Dat verklaart e.e.a. :)

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-10 17:18

Wij beginnen ook na de bouwvak. Verschil is dat mijn omgevingsvergunning vorig jaar augustus al binnen was. Sindsdien kreeg ik de ene na het andere bullshit offer van aannemers. Maar uiteindelijk een aannemer gevonden en na de bouwvak starten. Heb ook weer een jaar kunnen sparen, dat helpt ook natuurlijk.

Aanhouder wint zullen we maar zeggen.

w00t

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-11 07:25

Daniel

Kapitein NCC-1701
Señor Sjon schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 20:19:
Hangt er vanaf wat je 'aankoop' noemt. Pas beginnen met ontwerp bij levering/betaling van het kavel is gekkenwerk, maar ga jij kosten maken voor een architect (en al het andere) als je nog niet weet of je wel grond gaat kunnen kopen? De meeste projecten gaat via loting of een andere manier van toewijzing omdat de vraag groter is dan het aanbod. Daarom worden vaak optieperiodes gegeven waarin je een optievergoeding betaald maar verder vrijblijvend de ruimte hebt om een plan te maken en uit te zoeken of het haalbaar is. Probleem is inderdaad dan nog steeds dat er tussen je initiële planfase en een daadwerkelijke prijs in een aanneemovereenkomst groot verschil kan zitten.
DarkFire1985 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:43:
[...]
Doorgaans geldt zo'n termijn van 2 jaar na het definitief worden van de omgevingsvergunning. Voor de omgevingsvergunning zelf heb je een afgerond plan nodig, dus het enige wat je nog zoekt is een aannemer. Het is natuurlijk mogelijk dat je een plan hebt gemaakt dat je achteraf niet blijkt te kunnen/willen bekostigen, maar dan nog is twee jaar op zich genoeg tijd om aanpassingen door te voeren om het wel passend te maken. De kunst is dan om het binnen het kader van dezelfde vergunning te houden, maar over het algemeen werken gemeenten daar wel aan mee. Zij hebben ook geen belang om een stuk grond jarenlang braak te laten liggen. Als jij over anderhalf jaar gewoon aan het bouwen bent en de termijn verloopt gaat de gemeente daar zeer waarschijnlijk niet op handhaven.

Vraag me wel af op welke basis je ontwerp gemaakt is of op basis waarvan de bouwer een prijs geroepen heeft. Het dubbele is wel heel extreem, als je begint met een realistische ruwe kuub/meterprijs zijn dat soort verschillen bijna onmogelijk tenzij je een bijzonder exotische vorm van afwerking hebt besteld - en als dat het geval is, is bezuinigen ook weer een stuk eenvoudiger.

In algemene zin lijkt me speculeren dat de bouwprijzen de komende jaren fors gaan dalen niet het beste plan, want waarop baseer je dat? What goes up must come down? :) En bovendien, voordat dat gaat gebeuren moet er eerst een flinke recessie uitbreken en dan nog duurt het jaren voordat je dat in de bouw- en woningprijzen gaat merken. De woningprijzen hadden hun bodem in 2013 nadat de vorige recessie begon in 2008. Maar goed da's voor een ander topic :)
NovapaX schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:24:
Zo werkt het niet altijd helemaal.
Inderdaad. De eerste meters zijn excessief veel duurder. Dit is een artikel van eind 2016 en daar kwamen voor postzegelkavels van < 100 m2 in Amsterdam al grondprijzen van 4500 euro per m2 voor. Sindsdien is het alleen maar erger geworden. Je kunt nu 110 m2 in erfpacht nemen vlak naast de ring Noord voor 280.000 euro 8)7

Ik zou willen dat ons kavel maar een ton kostte, dan waren we allang aan het bouwen :P Helaas is ook in het Gooi grond niet bepaald voordelig, wij betalen ongeveer 660 euro per m2 voor een kavel van ruim 450 m2.

[ Voor 12% gewijzigd door Daniel op 23-06-2018 09:29 ]

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Na twee weken is het gelukt om alle posts in deze thread te lezen. Mooi verzameling aan kennis en ervaringen!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Mooi gat! :)
Heeft een kelder de vergunningverlening bemoeilijkt ?
Zorgt het droogpompen voor veel extra lawaai 24/7 waar omwonenden last van hebben en dus de vergunning in de weg zit ?
Wat ga je doen met de isolatie van de kelder ?
Wordt het een prefab kelder of in het werk gestort ?
Kun je een schatting geven voor de meerprijs van de kelder ?

• jacovn
Bij ons (Almere) is de grondprijs ook hard aan het stijgen. Ons kavel was ‘maar’ 368€ /m2 en dat was al over de €400 nu. Daar zit nog geen jaar tussen.

• LittleTycoon
jacovn schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 10:13:
Bij ons (Almere) is de grondprijs ook hard aan het stijgen. Ons kavel was ‘maar’ 368€ /m2 en dat was al over de €400 nu. Daar zit nog geen jaar tussen.
Buiten is dan nog goedkoper dan de rest van Almere

• JaxMcFadden
Fabian schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 10:12:
Heeft een kelder de vergunningverlening bemoeilijkt ?
Nee
Zorgt het droogpompen voor veel extra lawaai 24/7 waar omwonenden last van hebben en dus de vergunning in de weg zit ?
Als ik naast de pomp ga staan dan hoor ik natuurlijk wel wat, maar het geluid is echt geen factor van betekenis. In ons geval zitten de buren ook dusdanig ver weg dat ik betwijfel of ze het uberhaupt kunnen horen.
Wat ga je doen met de isolatie van de kelder ?
We isoleren enkel de vloer. Initeel wilden we ook de muren isoleren (tot 1,5m onder peil), maar daar hebben we uiteindelijk vanaf gezien. Zomers heeft een kelder van zichzelf al een aangename temperatuur en er ligt vloerverwarming (in de verblijfsvertrekken) voor 's winters.
Wordt het een prefab kelder of in het werk gestort ?
In het werk gestort. Door een Belgisch bedrijf.
Kun je een schatting geven voor de meerprijs van de kelder ?
Hmm lastig, maar schat dat we zo'n €35.000 besparen als we 'm weg zouden laten? Hij is 10m x 12m en heeft een berging, technische ruimte, wijnkelder en grote verblijfsruimte.

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

120m2 voor 35K? Bij ons moet een kelder van ongeveer 15 vierkante meter 30-40K kosten. Volgens mij gaat dus niemand uit ons nieuwbouwproject die optie kiezen.

[ Voor 8% gewijzigd door woekele op 23-06-2018 10:57 ]

• JaxMcFadden
woekele schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 10:56:
120m2 voor 35K? Bij ons moet een kelder van ongeveer 15 vierkante meter 30-40K kosten. Volgens mij gaat dus niemand uit ons nieuwbouwproject die optie kiezen.
Het verschilt ook nogal of je de afwerking mee neemt of niet (stuccen, vloeren, etc)... en wel of geen koekoeks scheelt ook al gauw enkele duizenden euro's.

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Grolsch schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 22:21:
[...]

Nu begin ik wel nieuwsgierig te worden :) kennen we elkaar ? :P
Heb je even een PM gestuurd ;)

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-11 07:15
Afbouwupdate. In de laatste 1,5 maand:

Hebben we eigen stroom 8) ...
Afbeeldingslocatie: https://cybpgq.bn.files.1drv.com/y4mltmWWrGW0SoTawC0iSdbY9I-kARTNnI7EzRKyT88ny4Hl3tScJn_oRNvMmJfdx3UFVBrwiWrIkq8aZ8LmXYqoaHEpuGKaDaNdbZN1gbqOS-ZCbV4C_gUQrqStSIGdEugsorI80GkK1vAy_Uh1Fh3RZUscjEm2bwQWYVMXtjm4eyiveUDJ1UDDYmy_EZzb0c3Cviyn9ZlSrUjXzdFFhWQug?width=768&height=1024&cropmode=none

Zit het regelwerk voor de lichtstraat in het dak en in de verf...
Afbeeldingslocatie: https://bibogq.bn.files.1drv.com/y4mhrwxKYyljH1VcN9xgUDphiWrSvZJQZ5uHRfAIDmbaWFAmrYmLY1NJlNvuZ3Fx_b3wYXIi3f5Jy7raO9Lvv5DnNLC2M4i9ApCiDso21UazME577p-Irpz2JX9s6825b96zomZuTXaE8UoD8wSYSr6bbej1dynlAuSNO5D-eBW7iMFdeYASlJITebNZ4ENYfSZpeb7mtJzgsEzul5YlSYSsA?width=1024&height=768&cropmode=none

...zitten de wandtegels waar ze horen...
Afbeeldingslocatie: https://a4csda.bn.files.1drv.com/y4mlhprmD-Sy8JKPI-V8IKxILb2W4gpNh4U9UaWT7FyX5t3n-q6TIXORMFIhJ0WYAzIktggyDBMkzDoQ-YRmHJ7OsCX30S-P2qgsgl3q-UOdtj5fsCpKRyx4i16gW-N-vP2Al4NbdXfPUBMSRFQ9ViSOB4lIpmxbduIJjksfVIIaDKtH8aWz-sCYnOUyfKp0ewSXV_zsZwtQp4E-6zcx2dSAA?width=1024&height=768&cropmode=none

...heeft de stucadoor het plafond afgewerkt...
Afbeeldingslocatie: https://doayra.bn.files.1drv.com/y4m4-C22U-cby-KsrkuTn7W-G3IYD2-a8AuBDQrujSz4CORvkQ9DzFTyzZhB_85SHBn936gHk5cRDJyWvVoV34AAA0onXNvetxlAmQg-VvoUBAA0EID19VycY_Zsm58pwBL_6o1uCWBFTaqKfZa_uqRO5xv3XPKhAerEaRQb16AxubzomyCZ7Kd3SQ-lIw_PNwrpGXp0FLEIy_hxAY5VG5Z1Q?width=1024&height=768&cropmode=none

...Is de tegelzetter begonnen met de vloer van de begane grond...
Afbeeldingslocatie: https://pfs08w.bn.files.1drv.com/y4m41rCybGx5wdT_jSId8-CTz_UmezJ9H4Vel94ifpC3KP7coEnhLtygQ7EEqdKrSffHWLe1R9vUB-ZaxVACKDAB6XiDNfkHlpKN0Sz5JpiKuRHhmx11M3pOD3620dCL_Bs_CXeLinCPUDNVAwtwWxKY0l5C3iJJBWW5BUhHmrdbIuE0jx5PCdYjHfdvTdLbKd4LXL0nJLLNKpXH6-4JZJuBQ?width=1024&height=768&cropmode=none

...en maakt de installateur nu stappen met de ventilatie, water- en warmtevoorziening.
Afbeeldingslocatie: https://pps28w.bn.files.1drv.com/y4mq_xcYlyg7zNHkqcnFfAT6Q9JHkWmggsFcN-d6JTDHVfZy6FEm3QfJ8nRK-75yFVAJWH1cV-RDxPklYRZciqZpx1x-qk1-BrQbM8Pgr2DCg_sWl3fljqsUj3GA8J1TrltOmL23vL05kMHw01xSHnHmmQ3k0ukRFbrj7JHRp2gnFYBaFMrw7npJha9ZH-nIVJLOkchlkVP5orZ2axywL_-gA?width=1024&height=768&cropmode=none

En: is de pui aan de voorgevel (bijna, op wat zinkwerk na) klaar :)
Afbeeldingslocatie: https://pfs18w.bn.files.1drv.com/y4mV8sDbgXI84REK5cmKiRlIQ6bfzz7x8O-Y_KApzGzJHYm9t1XcmW8hRSE1aWAV2xXZlQ_pbkolP76rJ9bjPg6SGPkZId29hDSWSnmcG1BkY0t_XZ9hjLrgTah6vOzHJx18WpE4quSd791k24bDR3sTt3a_o7cUumq1bH3vDZxbTwbNFpdVpsU0pK_UddaSWGkRwh2FIrJQXlRHu-qb_455A?width=1024&height=768&cropmode=none\

Behang-, schilder- en grondwerk staan nu op de rol, daar kunnen we de tijd wel in kwijt. Weinig GoT de komende tijd dus.

• mistaoutlaw
aikink schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:31:
Afbouwupdate. In de laatste 1,5 maand:

Hebben we eigen stroom 8) ...
[afbeelding]

Zit het regelwerk voor de lichtstraat in het dak en in de verf...
[afbeelding]

...zitten de wandtegels waar ze horen...
[afbeelding]

...heeft de stucadoor het plafond afgewerkt...
[afbeelding]

...Is de tegelzetter begonnen met de vloer van de begane grond...
[afbeelding]

...en maakt de installateur nu stappen met de ventilatie, water- en warmtevoorziening.
[afbeelding]

En: is de pui aan de voorgevel (bijna, op wat zinkwerk na) klaar :)
[afbeelding]\

Behang-, schilder- en grondwerk staan nu op de rol, daar kunnen we de tijd wel in kwijt. Weinig GoT de komende tijd dus.
Cool!
Dat dak van je woning is echt mooi!

• jacovn
@aikink ik hoop dat je indak panelen niet problemen krijgen zoals ze de laatste tijd in het nieuws zijn.

Verder ziet het er mooi uit allemaal !

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:29
jacovn schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:43:
@aikink ik hoop dat je indak panelen niet problemen krijgen zoals ze de laatste tijd in het nieuws zijn.
Wat voor problemen?
Pagina: 1 ... 55 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic