Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 56 ... 68 Laatste
Acties:

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:04
quote:
Spontaan in brand vliegen

• stefijn
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21-09 20:37

stefijn

DBlogic

quote:
jacovn schreef op maandag 25 juni 2018 @ 08:41:
[...]

Spontaan in brand vliegen
Ow? Nog nooit van gehoord. Wat is daar de oorzaak van dan? Slechte ventilatie door het indaksysteem?

www.dblogic.nl MS Office-automatisering

Acties:
  • +1Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19:45
@jacovn doelt waarschijnlijk op deze: Tele in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

Waarbij dit vervolgens wel te denken geeft over de oorzaak: reneeke1970 in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 15:30
quote:
Nice.

Zag wel dat de sloot van je buurman helemaal vol water staan nu.

Met gestrekt been.

• JaxMcFadden
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 17:55
quote:
Artbij schreef op maandag 25 juni 2018 @ 10:54:
[...]

Nice.

Zag wel dat de sloot van je buurman helemaal vol water staan nu.
De sloten van de buurman zelf staan altijd helemaal vol. Die zijn ook niet aangesloten op de sloot die langs de weg loopt, maar zijn een soort perceelafbakening / inbraakpreventie / regenwaterafvoer / weetikveelwat

• Artbij
quote:
JaxMcFadden schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:02:
[...]

De sloten van de buurman zelf staan altijd helemaal vol. Die zijn ook niet aangesloten op de sloot die langs de weg loopt, maar zijn een soort perceelafbakening / inbraakpreventie / regenwaterafvoer / weetikveelwat
Daar twijfelde ik al over, zag dat jij via de sloot naar een soort moeras ging.

Heb je al kennis gemaakt met die mensen, dat huis moet echt prijzig zijn :).

Met gestrekt been.

• JaxMcFadden
quote:
Artbij schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:03:
[...]

Daar twijfelde ik al over, zag dat jij via de sloot naar een soort moeras ging.

Heb je al kennis gemaakt met die mensen, dat huis moet echt prijzig zijn :).
Ik heb van horen zeggen wat hij voor zijn perceel betaald heeft (voor de crisis denk ik nog) en daar wordt je ook niet blij van :)

• Artbij
quote:
JaxMcFadden schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:07:
[...]

Ik heb van horen zeggen wat hij voor zijn perceel betaald heeft (voor de crisis denk ik nog) en daar wordt je ook niet blij van :)
Van wat jij betaald hebt wordt ik al niet blij ;) .

Met gestrekt been.

• JaxMcFadden
quote:
Artbij schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:09:
[...]

Van wat jij betaald hebt wordt ik al niet blij ;) .
Heb het moeten laten taxeren vanwege de hypotheek en de grond werd nu reeds 30k hoger getaxeerd dan onze koopprijs, dus dat zit wel goed. En 't is een prachtige locatie... de buurman zegt dat je de reeën kunt zien lopen nabij de bosrand :*)

• Artbij
quote:
JaxMcFadden schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:14:
[...]

Heb het moeten laten taxeren vanwege de hypotheek en de grond werd nu reeds 30k hoger getaxeerd dan onze koopprijs, dus dat zit wel goed. En 't is een prachtige locatie... de buurman zegt dat je de reeën kunt zien lopen nabij de bosrand :*)
Ik zeg ook alleen dat het veel geld is, niet dat het te duur is :).

Met gestrekt been.

• aikink
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 24-09 22:35
@stefijn Ik gok dat @jacovn brand bedoelt. Begin deze maand twee branden bij PV-daken, die in Apeldoorn was zo te zien een in-dak systeem, in Lemelerveld volgens mij ook.

Hoe dan ook, we hebben zelf niet zitten prutsen met de panelen, kabels en montage. Alles, dus ook het bevestigingssyteem hebben we bij één partij ondergebracht. Mocht er dan wat mis zijn (en daar heb ik tot nu toe geen enkele indicatie van), dan is die partij ook het aanspreekpunt om het op te lossen.

edit: de laatste reacties even gemist |:( , daar wordt het al uit de doeken gedaan.

aikink wijzigde deze reactie 25-06-2018 13:11 (5%)

• anboni
quote:
aikink schreef op maandag 25 juni 2018 @ 13:06:
Hoe dan ook, we hebben zelf niet zitten prutsen met de panelen, kabels en montage. Alles, dus ook het bevestigingssyteem hebben we bij één partij ondergebracht. Mocht er dan wat mis zijn (en daar heb ik tot nu toe geen enkele indicatie van), dan is die partij ook het aanspreekpunt om het op te lossen.
Dat is inderdaad ook ons plan. Nog steeds een schrale troost als stichting salvage door de resten van je huis aan het graven is, maar als het correct is aangelegd, lijkt die kans me niet zo heel groot.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 10:25
De aannemer is bijna klaar met de huizen van onze 2 buren aan de rechterkant. Na het bouwverlof zal hij onze kelder steken en dan kunnen we zelf aan de start. Onze woning gaat dezelfde grootte en gevelsteen hebben. Het zijn vier huizen met wisselend een zwarte steen en een klassieke genuanceerd rode steen. Zie je ook een pak van op de foto. :)

http://i66.tinypic.com/sos50y.jpg

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19:07
Nou, we zijn er nhier helemaal klaar voor. Vandaag gepasseerd bij de notaris, dus we hebben officieel het kavel in bezit. Nu nog wachten tot week 38 ( :X ) Dan kan begonnen worden met de werkzaamheden.

Nu vroeg ik mij af of er hier mensen zijn die een bouwverzekering afgesloten hebben. Ik kwam hierop omdat mijn aanneemer aangaf geen verantwoordelijkheid te dragen voor gebroken heipalen bijvoorbeeld. Maar de uitvoerder van de sonderingen aanvaard ook geen aansprakelijkheid. Zoiets en als er iemand de dure badkuip uit zijn handen laat vallen zou ik dan mooi opvangen.
En wat voor bedragen moet ik aan denken (moet overal een afspraak maken, neem aan ivm de grote variatie aan bouwkosten).
Of is het grote flauwekul?

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19:30

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Dat is nieuw? Hij moet een CAR verzekering hebben.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Maverick
quote:
Señor Sjon schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 18:10:
Dat is nieuw? Hij moet een CAR verzekering hebben.
Dit is wat er in mijn offerte staat:
quote:
Uitgangspunt, funderingspalen conform tekeningen, gezien de verschillende
sonderingen is er zwaar heiwerk te verwachten. Alle bijkomende kosten, als bijv
paalbreuk, exta afhakkosten, extra akoestische metingen etc. ten alle tijden
verrekenbaar.

• xminator
  • Registratie: maart 2006
  • Nu online
quote:
Maverick schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 18:31:
[...]

[...]
Wat een onzin. Je hebt zeker een flinke korting gekregen op de aanneemsom?

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 21-09 17:11
Raar verhaal, Maverick? Je betaalt normaliter een percentage 'Winst en risico', dat risico zou wat mij betreft voor de aannemer zijn. Anders heb je ook echt geen idee wat je kan verwachten aan extra kosten.

Hier mensen (zoals b.v. @Cronimet) die ervaring hebben met de Geostylistix steen van MBI? Die hebben wij opgegeven (met open stootvoeg en dunne voeg) maar aannemer geeft aan dat dit nogal een dure grap wordt t.o.v. een standaard waalformaat gebakken steen. Ik had, op basis van wat internetspeurwerk, het idee dat de materiaalkosten van die steen per m2 lager zijn. Dunbed is wat duurder dan standaard metselen, maar als ze een dunne voeg kunnen maken met een doorstrijkmortel vind ik het ook allemaal prima. Iemand een idee van de kosten?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Als ie als een malle gaat meppen kunnen palen breken. Wellicht boorpalen toepassen als hij zich zo indekt?

• aikink
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 24-09 22:35
@bartvb Hebben wij een dik jaar terug ook naar gekeken, maar al snel dat idee laten varen vanwege de kosten. In een notendop:
- kleinere toleranties, dus minder vergevingsgezind, dus meer verwerkingstijd, dus meer uren.
- lateien die het metselwerk opvangen liggen in de lintvoeg die normaal 10-12mm is, met een flensdikte van 6-8-10mm kom je daar normaal goed mee weg. Nu moet je de stenen aan de achterzijde uitkepen om de latei onzichtbaar weg te werken. Kost tijd, dus geld.

Conclusie: iets minder materiaal, (veel) meer tijd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 14:33
quote:
[...]

[...]
Het ligt natuurlijk aan de prijs die je betaald, maar opzich zie ik geen probleem met het zelf dragen van het risico voor tegenvallende grond. De aannemer kan hetzelfde risico voor je dragen, maar je betaald het direct, met winst en risico erop. Wel belangrijk dat de palen niet te jong zijn. Paalbreuk bij zwaar heiwerk met palen van slechts 2 weken oud zou ik niet willen dragen. Spreek af dat de palen minimaal 3 weken oud zijn op moment van aanbrengen. De leeftijd van een paal is altijd op de paal te vinden. Zit een label of sticker op.

• Maverick
quote:
xminator schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 18:49:
[...]

Wat een onzin. Je hebt zeker een flinke korting gekregen op de aanneemsom?
Ha, mocht ik willen. Was 0,0 ruimte voor onderhandeling. Deze aannemer doet overigens alleen de fundering. Dus op het totaal was het niet de moeite veel over de rpijs te steggelen, en aangezien de palen bepalend waren voor de startdatum waren we gedwongen snel een beslissing te nemen. Dat zal hij ongetwijfeld gewten hebben.
quote:
MeTooPV schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 00:06:
[...]

Het ligt natuurlijk aan de prijs die je betaald, maar opzich zie ik geen probleem met het zelf dragen van het risico voor tegenvallende grond. De aannemer kan hetzelfde risico voor je dragen, maar je betaald het direct, met winst en risico erop. Wel belangrijk dat de palen niet te jong zijn. Paalbreuk bij zwaar heiwerk met palen van slechts 2 weken oud zou ik niet willen dragen. Spreek af dat de palen minimaal 3 weken oud zijn op moment van aanbrengen. De leeftijd van een paal is altijd op de paal te vinden. Zit een label of sticker op.
De reden dat hij dit zegt is omdat deze zelfde aannemer 2 kavels verderop ook gebouwd heeft. Hier zijn beduidend kortere palen ingegaan (15 meter vs 20 meter) Je ziet bij mijn bodemonder zoek dat 15 meter echt redelijk hard is, maar dit werd toch niet hard genoeg geacht door degene die dit onderzoek uitgevoerd heeft, vandaar toch 20 meter palen.
In principe vind ik het best het risico te dragen, maar ik heb geen idee hoe hoog dit op kan lopen (wellicht eens bij hem naar informeren) maar mocht dit duizenden euros kunnen worden, dan zou het voor mij wellicht interesant zijn om een bouwverzekering af te sluiten was mijn gedachte. Ook omdat ik mij graag indek voor het geval ze de hele boel leegroven voor dat ik er in woon. Staan nog niet heel veel woningen naast namelijk. Zodra ik de sleutel heb is dat mijn probleem en niet meer van de aannemer(s) natuurlijk.

• Artbij
quote:
Maverick schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:26:
[...]

Ha, mocht ik willen. Was 0,0 ruimte voor onderhandeling. Deze aannemer doet overigens alleen de fundering. Dus op het totaal was het niet de moeite veel over de rpijs te steggelen, en aangezien de palen bepalend waren voor de startdatum waren we gedwongen snel een beslissing te nemen. Dat zal hij ongetwijfeld gewten hebben.

[...]

De reden dat hij dit zegt is omdat deze zelfde aannemer 2 kavels verderop ook gebouwd heeft. Hier zijn beduidend kortere palen ingegaan (15 meter vs 20 meter) Je ziet bij mijn bodemonder zoek dat 15 meter echt redelijk hard is, maar dit werd toch niet hard genoeg geacht door degene die dit onderzoek uitgevoerd heeft, vandaar toch 20 meter palen.
In principe vind ik het best het risico te dragen, maar ik heb geen idee hoe hoog dit op kan lopen (wellicht eens bij hem naar informeren) maar mocht dit duizenden euros kunnen worden, dan zou het voor mij wellicht interesant zijn om een bouwverzekering af te sluiten was mijn gedachte. Ook omdat ik mij graag indek voor het geval ze de hele boel leegroven voor dat ik er in woon. Staan nog niet heel veel woningen naast namelijk. Zodra ik de sleutel heb is dat mijn probleem en niet meer van de aannemer(s) natuurlijk.
Gebroken palen ,extra akoustische onderzoek etc valt niet onder een bouwverzekering.

Met gestrekt been.

• NovapaX
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 24-09 09:39
Dat is wel een nadeel. Als ze eerst door die laag op 15 meter moeten (die vrij hard is) verhoogt dat de kans op paalbreuk natuurlijk.

Is het niet mogelijk een iets dikkere paal toe te passen en dan wel op 15 meter te gaan zitten? Dat zou de kans op paalbreuk ook kunnen verminderen (dikkere paal, kortere paal)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Maverick
quote:
Artbij schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:55:
[...]

Gebroken palen ,extra akoustische onderzoek etc valt niet onder een bouwverzekering.
Dat zal dan wel verklaren waarom hij het wil verrekenen.
quote:
NovapaX schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:28:
Dat is wel een nadeel. Als ze eerst door die laag op 15 meter moeten (die vrij hard is) verhoogt dat de kans op paalbreuk natuurlijk.

Is het niet mogelijk een iets dikkere paal toe te passen en dan wel op 15 meter te gaan zitten? Dat zou de kans op paalbreuk ook kunnen verminderen (dikkere paal, kortere paal)
Ik begreep dat als de weerstand te hoog wordt ze de paal "gewoon" afzagen op de diepte die hij dan heeft. Dan zal het met de kosten wel meevallen. Je loopt natuurlijk wel het risico dat hij daarvoor al breekt.

Sowieso heb ik geen idee hoe reëel het risico uberhaupt is. Zal dit eerst maar eens navragen.

• The Legend
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 18:33
quote:
Artbij schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:55:
[...]

Volgens mij is dat te kort door de bocht. Het is in ieder geval niet zo dat het categoraal uitgesloten is bij standaard CAR-verzekeringen.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Artbij
quote:
The Legend schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:09:
[...]

Volgens mij is dat te kort door de bocht. Het is in ieder geval niet zo dat het categoraal uitgesloten is bij standaard CAR-verzekeringen.
Heb je een voorbeeld van een Car waar dit nieh is uitgesloten.

Zou mooi zijn, sonderen tot op 1m diepte en dan de rest aan de verzekering laten...

Artbij wijzigde deze reactie 27-06-2018 14:26 (11%)

Met gestrekt been.

• The Legend
quote:
Artbij schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:25:
[...]

Zou mooi zijn, sonderen tot op 1m diepte en dan de rest aan de verzekering laten...
Deze bijvoorbeeld.

In jouw voorbeeld is er evident geen dekking omdat het dan niet gaat om een onvoorziene gebeurtenis. Het zou zelfs opzet of fraude kunnen zijn.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
Artbij schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:25:
[...]

Dan zegt de verzekering dat je onzorgvuldig bent geweest en kan je het zelf betalen + een nieuwe CAR-verzekeraar zoeken.

• MeTooPV
Er zijn grofweg 2 schades die aan de paal kunnen ontstaan. De paal kan breken als deze door een harde laag heen wordt geslagen. Het onderste deel schiet dan, bij gebrek aan weerstand, opeens omlaag en de paal is gebroken, dan heb je een nieuwe paal nodig.
Ook kan de bovenkant bezwijken onder het geweld van de harde klappen. De paal kan dan niet dieper geslagen worden. Eventuele wapening in de paal zit ook niet diep genoeg, maar bij een woning is dat geen probleem. De paal wordt gewoon afgezaagd en blijft bruikbaar.

• anboni
Zucht, gemeente in de bocht. In de verkoopvoorwaarden staat dat we verplicht zijn op eigen grond 1 of 2 parkeerplaatsen aan te leggen en in stand te houden (het is zelfs als kettingbeding opgenomen). Nou is de bouwer met de gemeente in gesprek over de vergunning en nu blijkt dat er, zoals de bouwer het omschrijft, "vergunning technisch geen ruimte is voor een tweede oprit". Tegelijk is het kavel eigenlijk te klein om een parkeervoorziening aan te leggen voor twee auto's die zelfde oprit kunnen delen (dan moet het huis naar achteren verschuiven en dat kost dan weer kostbare achtertuin).

• The Legend
Maar als het beding voorschrijft dat er 1 of 2 parkeerplaatsen op eigen terrein worden gerealiseerd, dan heb je toch geen probleem? Of moeten het er minimaal 2 zijn? Dat is overigens een vrij standaard voorwaarde voor 2-1-kappers en vrijstaande woningen. Daarbij was dat toch al bekend voordat je ging ontwerpen? Dit kun je moeilijk op de gemeente afschuiven.

Duik zelf eens in de APV van je gemeente en kijk wat er geregeld is met betrekking tot uitwegen (niet zoeken naar oprit). Vaak is een tweede uitweg niet toegestaan, maar behoort een verbrede uitweg weer wel tot de mogelijkheden. Misschien kun je daar wat mee.

• anboni
quote:
The Legend schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 22:58:
Maar als het beding voorschrijft dat er 1 of 2 parkeerplaatsen op eigen terrein worden gerealiseerd, dan heb je toch geen probleem? Of moeten het er minimaal 2 zijn? Dat is overigens een vrij standaard voorwaarde voor 2-1-kappers en vrijstaande woningen. Daarbij was dat toch al bekend voordat je ging ontwerpen? Dit kun je moeilijk op de gemeente afschuiven.
Mijn punt is dat we 2 parkeerplaatsen willen, maar dat de gemeente daar niet aan mee lijkt te willen werken....

• The Legend
Nou ja, de gemeente wil kennelijk niet meewerken aan een 2e uitweg op hetzelfde kavel. Dat is wat anders ;) Doen de meeste gemeenten trouwens niet, uitzonderingen soms voor grote hoekkavels.

Maar het tweede deel van m’n vorige post lijkt me dan alsnog het onderzoeken waard.

• Artbij
quote:
The Legend schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:20:
[...]

Deze bijvoorbeeld.

In jouw voorbeeld is er evident geen dekking omdat het dan niet gaat om een onvoorziene gebeurtenis. Het zou zelfs opzet of fraude kunnen zijn.
Punt 14,

niet verzekerd, schade aan producten en diensten die de verzekerde levert.

En hoe kan te weinig onderzoek nu onder een verzekering vallen? Ik heb de rekening van mijn constructeur ook niet door kunnen sturen.

Artbij wijzigde deze reactie 28-06-2018 09:17 (13%)

Met gestrekt been.

• Artbij
quote:
anboni schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:55:
Zucht, gemeente in de bocht. In de verkoopvoorwaarden staat dat we verplicht zijn op eigen grond 1 of 2 parkeerplaatsen aan te leggen en in stand te houden (het is zelfs als kettingbeding opgenomen). Nou is de bouwer met de gemeente in gesprek over de vergunning en nu blijkt dat er, zoals de bouwer het omschrijft, "vergunning technisch geen ruimte is voor een tweede oprit". Tegelijk is het kavel eigenlijk te klein om een parkeervoorziening aan te leggen voor twee auto's die zelfde oprit kunnen delen (dan moet het huis naar achteren verschuiven en dat kost dan weer kostbare achtertuin).
Je plaatst je huis zo dat er geen ruimte is om met twee auto's het kavel te verlaten? En dan is dat de schuld van de gemeente?

Wie betaald de uitrit, doet de gemeente dat? En heb je echt een utrit of alleen een stoepje?

Met gestrekt been.

• anboni
quote:
Artbij schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:19:
[...]

Je plaatst je huis zo dat er geen ruimte is om met twee auto's het kavel te verlaten? En dan is dat de schuld van de gemeente?
Ik plaats m'n huis zo dat er ruimte is voor 2 parkeerplaatsen, ervan uitgaande dat de gemeente daarvoor (zoals ik ergens beschreven heb gezien) een geschikte uitrit aanlegt...

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Dit vraagt om een tekening.

Maar in de regel krijg je één uitrit. Er is maar één verantwoordelijk voor de inrichting van het kavel en dat ben je zelf. :) Je wil nu jouw probleem verplaatsen naar de gemeente door blijkbaar een tweede uitrit te willen? Want dan hou je meer achtertuin over. :?

• jacovn
Wij moeten 1 parkeerplaatst maken. Er kunnen 2 auto's staan en dan betaal je iets van 60 Euro per meter bredere uitrit.

• JaxMcFadden
Wij moesten op de vergunningsaanvraag minimaal 2 parkeerplaatsen op eigen terrein aangeven.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
@anboni Ik heb even teruggezocht in je posts:

Hier staat de situatietekening.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik begrijp een beetje dat je links en rechts van je perceel een inrit wil? Mag je er 2 achter elkaar maken?

Klinkt wat lullig, maar is het huis niet gewoon veel te groot voor het perceel door maar 3 meter links en rechts over te houden (eigenlijk minder).

• anboni
quote:
Señor Sjon schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:11:
@anboni Ik heb even teruggezocht in je posts:

Hier staat de situatietekening.

***members only***

Ik begrijp een beetje dat je links en rechts van je perceel een inrit wil? Mag je er 2 achter elkaar maken?
Nee, we willen twee parkeerplaatsen naast elkaar voor de berging/bijkeuken.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Dus je wil een dubbele inrit. Dat moet toch wel te regelen zijn?

• anboni
quote:
Señor Sjon schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:31:
Dus je wil een dubbele inrit. Dat moet toch wel te regelen zijn?
Blijkbaar niet dus, daar maakt de gemeente nou juist een probleem van. Althans, dat was de eerste reactie van de bouwer die met de gemeente communiceert, hopelijk geeft 'ie het nog niet op.

• The Legend
Daarom is het goed om even zelf wat onderzoek te doen, zodat je uitsluit dat het probleem zit in terminologie en mensen die langs elkaar heen praten. Als de aannemer vraagt om een tweede uitweg en niet om een verbreding van de bestaande uitweg dan snap ik wel dat de gemeente weigert.

• NovapaX
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 24-09 09:39
Ja, daarom zijn tekeningen over het algemeen zo handig :)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
PRecies. Je omschrijving leek een tweede uitrit te willen, terwijl je eigenlijk een bredere bestaande wilt. Dat is een heel andere uitvraag. Tekening erbij en naar de gemeente.

• anboni
De grap is dat ze die tekening dus gewoon al hebben, netjes twee P voor de berging/bijkeuken. Van de buren begreep ik zelfs nog dat die (schoorvoetend) wel akkoord hebben op inritten aan weerszijden van het kavel.

• Artbij
Wij hebben ook gekloot met de oprit. Heb nu een verzakt puinpad, dat wil ik zsm naar iets definitiefs hebben. Echter hebben ik al 12 keer naar de gemeente gebeld en elke keer zou ik terug gebeld worden.......

Met gestrekt been.

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
quote:
Artbij schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:54:
Wij hebben ook gekloot met de oprit. Heb nu een verzakt puinpad, dat wil ik zsm naar iets definitiefs hebben. Echter hebben ik al 12 keer naar de gemeente gebeld en elke keer zou ik terug gebeld worden.......
Heb ook 2 opritten op tekening staan, niet teveel ophef over maken, als ze het goedkeuren is het goedgekeurd!

Maar, het is weer even geleden dat er hier plattegronden zijn gedeeld, bij deze de onze.
Nog niet final dus schiet maar raak, alle commentaar is welkom!

Members only:

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 16:37

Daniel

Kapitein NCC-1701
quote:
bbbrumbrum schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 23:37:
[...]

Heb ook 2 opritten op tekening staan, niet teveel ophef over maken, als ze het goedkeuren is het goedgekeurd!

Maar, het is weer even geleden dat er hier plattegronden zijn gedeeld, bij deze de onze.

***members only***
Indeling beneden vind ik best wel leuk, maar boven zijn je slaapkamers wel erg klein: 5-6 m2 is echt heel minimaal begroot. Ik weet niet wat je nu al nodig hebt, maar evt overwegen nu drie kamers te voorzien met de mogelijkheid er ooit eentje te splitsen? Ik zou ook nog even naar de indeling van je overloop kijken, die kost nu best wat loze ruimte terwijl je al niet bepaald veel ruimte hebt.

En is de studie een studeerkamer? Hoe kom ik daar in want ik zie geen deur :)

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• Sturgeon22
  • Laatst online: 15:41
quote:
[...]

***members only***
Eens met commentaar van Daniel. Wij hadden in ons vorige huis 1 slaapkamer van 2,10 x 2,50 en dat is echt klein. Met een bed, kast en bureau staat het echt prop vol. Kun je niet de overloop en badkamer verkleinen (wasmachine en droger misschien in berging op begane grond in plaats van in de badkamer) en slaapkamers vergroten? Wat is de functie van de studie kamer? Is deze alleen te bereiken via een vlisotrap? Dat lijkt niet heel praktisch.

Voor een efficientere benutting van de ruimte zou je het helemaal overhoop kunnen gooien. Op de BG je hal spiegelen (trap tegen de buitenmuur, toilet en meterkast tegen de berging) en dan een U vormige trap ipv L vormige trap. De studie ruimte wat breder maken en ombouwen tot badkamer, waardoor je de ruimte van de badkamer gebruiken voor een grotere slaapkamer. De kast in slaapkamer 4 verplaatsen naar huidige slaapkamer 3 (zodat slaapkamer 4 per saldo ongeveer even groot blijft) en hierdoor kun je ook een raam toevoegen in de linker muur van slaapkamer 4. Slaapkamer 2 en de kleiner geworden slaapkamer 3 kun je dan samenvoegen tot 1 grotere slaapkamer. Hierdoor vervalt de studieruimte, maar krijg je wel beter bruikbare kamers.

De woonkamer zou je nog iets groter kunnen maken door het muurtje van de berging bij het buffervat recht te laten lopen in plaats van de woonkamer in. Je berging lijkt nu nogal groot in verhouding tot de woonkamer.

Waarom heb je op zolder een relatief kleine slaapkamer en grote overloop?

• bartvb
Leuk die studie met vide (en dus een vaste trap van keuken naar studie)!

Verder eens met de mensen hierboven. Grote woning maar erg kleine slaapkamers. Teken voor het beeld even een bureau(tje) en kledingkast op de kinderslaapkamers. Nu een in verhouding erg grote badkamer en vrij inefficiente overloop.

Mooie woning :j Zeker anders dan standaard :)

• Oof1978
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 29-06 12:18
quote:
bartvb schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:31:
Hier mensen (zoals b.v. @Cronimet) die ervaring hebben met de Geostylistix steen van MBI? Die hebben wij opgegeven (met open stootvoeg en dunne voeg) maar aannemer geeft aan dat dit nogal een dure grap wordt t.o.v. een standaard waalformaat gebakken steen. Ik had, op basis van wat internetspeurwerk, het idee dat de materiaalkosten van die steen per m2 lager zijn. Dunbed is wat duurder dan standaard metselen, maar als ze een dunne voeg kunnen maken met een doorstrijkmortel vind ik het ook allemaal prima. Iemand een idee van de kosten?
Wij hadden ook eerst onze zinnen gezet op de Geostylistix steen van MBI. Door onze bouwmethode gezaagd als steenstrip. kwam zo'n 8000,- euro duurder uit dan een "van der zande" steen.

Uiteindelijk gekozen voor een andere formaat uit een andere serie (Waalformaat, MBI Social Design serie).
Exact dezelfde kleur en materiaal, maar niet de lange stroken die je bij de Geostylistix steen hebt.
Deze was ongeveer 1000,- duurder.

Stootvoegloos aangebracht, heb je bijna hetzelfde effect als de lange stenen.

Wellicht een optie om te bekijken?

Oof1978 wijzigde deze reactie 29-06-2018 11:56 (3%)

• anboni
@bbbrumbrum Ik zou denk ik de overloop boven de hal proberen te benutten. Misschien zoals @Sturgeon22 al zei, de trap tegen de buitenmuur, maar dan wel de L houden zodat die op 'n soort gangetje uitkomt. De WC verplaatsen en bijvoorbeeld de badkamer wat naar de voorkant trekken.

• Road-runner83
  • Registratie: januari 2004
  • Nu online
@anboni Beetje onduidelijk wat nu precies de regels zijn vanuit de gemeente mbt parkeerplaatsen? Er moeten er minimaal 2 op eigen grond? Bij ons (Waddinveen) moesten we ook 2 parkeerplaatsen op eigen grond creëren en is de maximale breedte van de inrit 4,5m (hier hier hebben we 5 van kunnen maken na overleg). Wij hebben een 2-kapper en kunnen 1 auto voor de berging zetten en de ander (schuin) voor de hal. Auto's achter elkaar wil je liever sowieso niet :).

@bbbrumbrum Leuk huis met speelse indeling! Daar hou ik wel van :). Vide is leuk boven de keuken maar 2 vaste trappen (of is dat een vlizo) naar de 1e lijkt me niet heel handig. De muur van de berging (links) zou ik persoonlijk recht maken zodat je in de woonkamer meer ruimte hebt. 1e verdieping is niet erg efficiënt ingericht en slaapkamer 2 en 3 zijn echt wel te klein mijn inziens. Wij hebben 4 slaapkamers op de 1e verdieping waarvan de kleinste 9,5m2 is (is voor nr. 3 die een maand oud is) en dat gaat allemaal precies passen met normaal bed/bureau/kast zodat je in het midden nog genoeg vrije ruimte hebt. Veel kleiner zou ik niet gaan als volwaardige slaapkamer voor later een tiener. 6m2 is leuk als babykamer maar ze worden als het goed is ook wat groter ;).

• bartvb
@Oof1978 Dank!

Ik begreep dat ze de GeoStylistix moeten zagen om steenstrips te maken... Dat is best een kostbaar verhaal. Schijnbaar zijn ze bezig met een productielijn voor steenstrips maar dat duurt nog even.

Probleem bij ons lijkt vooral de verwerking te zijn. Toen de aannemer 'dunbed' zag staan begon hij al meteen moeilijk te kijken. Alles dat niet standaard is kost fors extra in de metselwereld op het moment. Ik gok dat het er allemaal een stuk beter uitziet als we overgaan naar een standaard voegdikte en stootvoegloos. Dan heb je nog steeds 90% van de look die we zoeken denk ik.

Kan nog moeilijk inschatten hoe problematisch de lengte van die stenen is bij het verwerken. Als dat een probleem is gaan we idd eens kijken naar die Social Design serie, hoewel GeoStylistix ook in minder lange formaten te krijgen is. Met een beetje geluk komende week concrete bedragen van de aannemer.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
@bbbrumbrum Ik vind je hal erg klein voor een vrijstaande woning, plus je voordeur komt tegen de trap aan. Dat is niet zo heel handig.
Je studio heeft denk ik een groter ladder dan je tekent, dus je maakt ruimte die er niet is. Kijken jullie geen TV? Want die kan je nergens kwijt. Effectief verlies je heel veel ruimte onderweg naar de keuken, 3200 is geen leefruimte, je zal daar naar minimaal 4 meter (en liever breder) moeten. Het is misschien speels, maar niet bijster efficiënt.

• jacovn
Ik heb een inrit van 6,95 meter aangevraagd en geen bezwaar gehoord.

Edit: kavel is 17.5 meter breed, de aangevraagde breedte is rand kavel tot aan lijn huis. Dus voor het huis blijft goed 10 meter over waar ze dan 2 parkeer “vakken” maken. Die vakken zijn op hoogte stoep en met andere kleur steen om aan te geven dat je daar kunt staan.

Enige nadeel daaraan is wellicht dat de buren bijna een te smal kavel hebben om hetzelfde voor hun huis te doen.. naja, dan maar auto voor huis.

Verder lijkt de ruw bouw echt klaar te zijn.
Aan buitenkant moet er nog wat zinkwerk over heen: bloemkozijn aan bovenkant en de daktrim van de garage, carport en veranda.
Dan moet de W man nog de regenpijpen maken, maar dat wacht weer op de grondwerker die nog langs moet komen om te kijken voordat die een offerte maakt.

Binnen zijn ze bezig met schuideur en koven. De tegelzetter is begonnen met de toiletten, en de stukadoor lijkt volgende week te komen.

En hier de horizontale douche wtw drain. Daar zag ik nog geen foto’s van hier..

jacovn wijzigde deze reactie 30-06-2018 08:50 (118%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Wij zitten inmiddels op een cruciale splitsing in ons project. We hebben drie offertes binnengekregen van aannemers en ze zijn allemaal te hoog. Na twee bezuinigingsrondes met de voordeligste aanbieder ligt het offertebedrag en wat wij maximaal willen uitgeven nog steeds 75k uit elkaar waarbij de aannemer zegt 'minder kan niet'. Het is wel te financieren voor ons maar we voelen ons daar niet lekker bij, zeker ook omdat aan het begin het budget al zodanig overschrijden erg veel druk legt op de rest van het traject. Elke tegenvaller is dan meteen een probleem, en we zouden in de afbouw ook erg zuinig moeten zijn.

Achteraf gezien zijn we te naïef dit proces ingegaan en zijn we - en de architect - onvoldoende scherp geweest op de budgettaire consequenties van ontwerp-keuzes (plus helpt de stijging van het prijspeil ook niet mee). Terwijl je plan al een vergunning heeft er achter komen dat je het niet kan/wil betalen is natuurlijk prutswerk van de eerste orde, maar goed, daar doe je nu niks meer aan. Duur leergeld zullen we maar zeggen.

De meest voor de hand liggende optie is het ontwerp verkleinen. Met wat gepuzzel qua indeling, de positionering van de trap, de dakconstructie en gevelaanzichten kan het huis met een meter of drie ingekort worden waardoor het volume met ruim 20% daalt. Daar wordt het bouwen niet meteen 20% goedkoper van maar het is wel een significante besparing die het net haalbaar zou kunnen maken. Bovendien is er een kans dat de gemeente hieraan wel mee wil werken binnen het kader van de huidige vergunning. Het grootste offer daarbij is dat ons huidige ontwerp een vide over de gehele lengte van de woning heeft die dan grotendeels komt te vervallen.

Zie mijn gare schetswerk:
Oorspronkelijke plan:

Ingekort:

Wat we zouden doen is de achterste slaapkamer verplaatsen naar de voorkant van het huis, en de inloopkast in de master bedroom laten vervallen. Beneden wordt de woonkamer een heel stuk ingekort (zo'n 20 m2 kleiner), en vervalt de inpandige berging. De trap moet dan ook wel meteen verplaatst worden, die staat nu dwars in de ruimte maar als de woonkamer een stuk kleiner wordt past dat niet meer en zal hij ergens langs de wand moeten komen. Maar goed, dit is een ruwe schets, we zouden dit verder moeten uitwerken naar een kloppend plan.

Optie twee is dit hele ontwerp in de vuilnisbak kieperen en een nieuw proces starten, met een significant lager budget als harde limiet. De kosten die nu al gemaakt zijn voor architect, constructie, bouwbegeleiding en leges zijn we dan kwijt maar tegelijk levert dit wel de mogelijkheid op met nieuwe uitgangspunten aan de slag te gaan. We zijn gelukkig niet getrouwd met het huidige ontwerp, dus we zijn best wel bereid dit los te laten en een andere woning te overwegen waarbij we de eisen qua oppervlakte en volume flink naar beneden bijstellen. Nadeel hiervan is dat de doorlooptijd ook echt een factor begint te worden: we kunnen niet nog twee jaar bezig zijn, we zouden dan een partij moeten vinden is in staat is in ongeveer een jaar het gehele traject tot oplevering te realiseren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Road-runner83
  • Nu online
@Daniel Balen dat jullie moeten gaan bezuinigen op het ontwerp/nieuw ontwerp moeten starten, daar zit je toch niet echt op te wachten :(.

Hadden jullie nog geen offertes van de aannemers voor de grond gekocht was of in optie was?

Het ontwerp aanpassen (zoals je nu gedaan hebt) lijkt mij de snelste/goedkoopste oplossing (mits dit met dezelfde vergunning mag maar dat moet je bij de gemeente checken).

Zou ook zsm met je architect gaan zitten om te kijken of hij het plan kan aanpassen zoals jij nu gedaan hebt (ook wat bouwkundig kan) zodat je snel nieuwe offertes kan gaan opvragen....zal ook even duren voordat een aannemer kan starten (in deze tijd) lijkt me.

Succes ermee!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
quote:
Road-runner83 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 09:50:
@Daniel Balen dat jullie moeten gaan bezuinigen op het ontwerp/nieuw ontwerp moeten starten, daar zit je toch niet echt op te wachten :(.

Hadden jullie nog geen offertes van de aannemers voor de grond gekocht was of in optie was?
Nope. Het gebrek aan transparantie in de markt zodra je geen zaken meer doet met volumebouwers helpt niet mee. Wij hebben gewerkt met een inschatting van een m2 en m3-prijs maar die blijkt als je het echt gaat laten calculeren niet toereikend. Onze volgorde is in die zin wat gek maar we waren door de tijdlijnen van de gemeente gedwongen al de vergunning aan te vragen voordat we exact wisten wat het ging kosten. Om die reden hadden we ook flink wat marge in onze begroting ingebouwd (een ton verschil tussen gewenst en max budget) maar zelfs daarmee redden we het dus niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Road-runner83
  • Nu online
quote:
Daniel schreef op zondag 1 juli 2018 @ 10:02:
[...]

Nope. Het gebrek aan transparantie in de markt zodra je geen zaken meer doet met volumebouwers helpt niet mee. Wij hebben gewerkt met een inschatting van een m2 en m3-prijs maar die blijkt als je het echt gaat laten calculeren niet toereikend. Onze volgorde is in die zin wat gek maar we waren door de tijdlijnen van de gemeente gedwongen al de vergunning aan te vragen voordat we wisten wat het ging kosten. Om die reden hadden we ook flink wat marge in onze begroting ingebouwd (een ton verschil tussen gewenst en max budget) maar zelfs daarmee redden we het dus niet.
Met welke m2/m3 prijs hebben jullie gerekend en op welke kom je nu uit met de daadwerkelijke offertes?

Ik zou in ieder geval zsm de Architect aan het werk zetten/gemeente benaderen of een verkleining van het ontwerp getolereerd word binnen de vergunning.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
2000 euro per m2 en 500 euro per m3, de offerte zit nu op ongeveer 2350 per m2 en 550 per m3 (ratio is dus iets anders). Zijn zeker geen gekke prijzen in de huidige markt maar dan wreekt zich dus het issue dat ons huis te groot is :) budget is toch vooral een kwestie van absolute bedragen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 15:20
quote:
Daniel schreef op zondag 1 juli 2018 @ 09:35:
Wij zitten inmiddels op een cruciale splitsing in ons project. We hebben drie offertes binnengekregen van aannemers en ze zijn allemaal te hoog. Na twee bezuinigingsrondes met de voordeligste aanbieder ligt het offertebedrag en wat wij maximaal willen uitgeven nog steeds 75k uit elkaar waarbij de aannemer zegt 'minder kan niet'. Het is wel te financieren voor ons maar we voelen ons daar niet lekker bij, zeker ook omdat aan het begin het budget al zodanig overschrijden erg veel druk legt op de rest van het traject. Elke tegenvaller is dan meteen een probleem, en we zouden in de afbouw ook erg zuinig moeten zijn.

Achteraf gezien zijn we te naïef dit proces ingegaan en zijn we - en de architect - onvoldoende scherp geweest op de budgettaire consequenties van ontwerp-keuzes (plus helpt de stijging van het prijspeil ook niet mee). Terwijl je plan al een vergunning heeft er achter komen dat je het niet kan/wil betalen is natuurlijk prutswerk van de eerste orde, maar goed, daar doe je nu niks meer aan. Duur leergeld zullen we maar zeggen.

De meest voor de hand liggende optie is het ontwerp verkleinen. Met wat gepuzzel qua indeling, de positionering van de trap, de dakconstructie en gevelaanzichten kan het huis met een meter of drie ingekort worden waardoor het volume met ruim 20% daalt. Daar wordt het bouwen niet meteen 20% goedkoper van maar het is wel een significante besparing die het net haalbaar zou kunnen maken. Bovendien is er een kans dat de gemeente hieraan wel mee wil werken binnen het kader van de huidige vergunning. Het grootste offer daarbij is dat ons huidige ontwerp een vide over de gehele lengte van de woning heeft die dan grotendeels komt te vervallen.

Zie mijn gare schetswerk:
Oorspronkelijke plan:
[afbeelding]

Ingekort:
[afbeelding]

Wat we zouden doen is de achterste slaapkamer verplaatsen naar de voorkant van het huis, en de inloopkast in de master bedroom laten vervallen. Beneden wordt de woonkamer een heel stuk ingekort (zo'n 20 m2 kleiner), en vervalt de inpandige berging. De trap moet dan ook wel meteen verplaatst worden, die staat nu dwars in de ruimte maar als de woonkamer een stuk kleiner wordt past dat niet meer en zal hij ergens langs de wand moeten komen. Maar goed, dit is een ruwe schets, we zouden dit verder moeten uitwerken naar een kloppend plan.

Optie twee is dit hele ontwerp in de vuilnisbak kieperen en een nieuw proces starten, met een significant lager budget als harde limiet. De kosten die nu al gemaakt zijn voor architect, constructie, bouwbegeleiding en leges zijn we dan kwijt maar tegelijk levert dit wel de mogelijkheid op met nieuwe uitgangspunten aan de slag te gaan. We zijn gelukkig niet getrouwd met het huidige ontwerp, dus we zijn best wel bereid dit los te laten en een andere woning te overwegen waarbij we de eisen qua oppervlakte en volume flink naar beneden bijstellen. Nadeel hiervan is dat de doorlooptijd ook echt een factor begint te worden: we kunnen niet nog twee jaar bezig zijn, we zouden dan een partij moeten vinden is in staat is in ongeveer een jaar het gehele traject tot oplevering te realiseren.
Ik zou voor een nieuw ontwerp gaan. Ik zou zelf anders altijd een ontevreden gevoel houden, soort van slap aftreksel met aanpassing van het originele plan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: maart 2006
  • Nu online
quote:
jerh schreef op zondag 1 juli 2018 @ 10:24:
[...]

Ik zou voor een nieuw ontwerp gaan. Ik zou zelf anders altijd een ontevreden gevoel houden, soort van slap aftreksel met aanpassing van het originele plan.
Of (als de locatie erg gewild is) iets erop bouwen en verkopen.

Of helemaal de stekker eruit, op een gegeven moment heb je dermate veel concensies gedaan dat het hele idee/voordeel van zelfbouw weg is.

Erg lastig en vervelend allemaal.

xminator wijzigde deze reactie 01-07-2018 10:40 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:13
Inderdaad heel vervelend. Ik zie het ook bij mijn buren (transformatie-project); vrijwel iedereen heeft de hypotheek moeten ophogen om de huizen naar wens af te kunnen bouwen. Dat heeft te maken met keuzes, maar ook met de prijzen/uurtarieven die fors zijn gestegen. Wij zijn gelukkig al in de VO fase begonnen met offertes aanvragen en ik schat in dat dat ons zomaar 20% in de kosten scheelt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeTooPV
quote:
Daniel schreef op zondag 1 juli 2018 @ 09:35:
Wij zitten inmiddels op een cruciale splitsing in ons project. […]
Na twee bezuinigingsrondes met de voordeligste aanbieder ligt het offertebedrag en wat wij maximaal willen uitgeven nog steeds 75k uit elkaar waarbij de aannemer zegt 'minder kan niet'. Het is wel te financieren voor ons maar we voelen ons daar niet lekker bij, zeker ook omdat aan het begin het budget al zodanig overschrijden erg veel druk legt op de rest van het traject. Elke tegenvaller is dan meteen een probleem, en we zouden in de afbouw ook erg zuinig moeten zijn.
Denk dat je de oplossing moet vinden in aanpassen van het huidige plan en een beter inschatting van de kosten voor afbouw. Niet zeggen 25 k voor de keuken, maar echt kijken wat jouw keuken, zoals jij hem wilt gaat kosten. Dat kost veel tijd. En zo echt elke ruimte afgaan. Dan pas kan je goed beoordelen waar je nu financieel staat. Ik ken je niet, maar het voelt voor mij alsof je nu denkt, 10 k voor de badkamer gaat lukken, dat zet ik op papier, maar in mijn achterhoofd heb ik nog een potje van 50k, dus als het wat meer wordt is dat ook niet zo erg. Op die manier plan je nu al je eigen tegenvallers. En als je dat potje stiekem overal toepast, zal het achteraf te klein zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 19:41
quote:
[...]

[...]
Een beetje late reactie maar het komt op mij ook vreemd over dat de aannemer zich op deze manier indekt. Normaliter is een gebroken paal toch gewoon het risico van degene die het uitvoert.

Denk bij de extra kosten niet alleen aan het inmeten om vast te stellen dat de paal gebroken is maar ook aan een nieuwe paal en eventuele aanpassingen aan de fundering.
quote:
Maverick schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:02:
[...]

Ik begreep dat als de weerstand te hoog wordt ze de paal "gewoon" afzagen op de diepte die hij dan heeft. Dan zal het met de kosten wel meevallen. Je loopt natuurlijk wel het risico dat hij daarvoor al breekt.
Zo simpel is het niet. Als die paal op 20m berekend is moet hij in principe ook naar ongeveer 20m. De weerstand van die laag erboven zit als het goed is al in de berekening van de draagkracht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
quote:
MeTooPV schreef op zondag 1 juli 2018 @ 11:56:
[...]

Denk dat je de oplossing moet vinden in aanpassen van het huidige plan en een beter inschatting van de kosten voor afbouw. Niet zeggen 25 k voor de keuken, maar echt kijken wat jouw keuken, zoals jij hem wilt gaat kosten. Dat kost veel tijd. En zo echt elke ruimte afgaan. Dan pas kan je goed beoordelen waar je nu financieel staat. Ik ken je niet, maar het voelt voor mij alsof je nu denkt, 10 k voor de badkamer gaat lukken, dat zet ik op papier, maar in mijn achterhoofd heb ik nog een potje van 50k, dus als het wat meer wordt is dat ook niet zo erg. Op die manier plan je nu al je eigen tegenvallers. En als je dat potje stiekem overal toepast, zal het achteraf te klein zijn.
De afbouw bestaat nu voornamelijk uit stelposten (weliswaar aardig ruim genomen) maar in de praktijk is er tot nu toe qua kosten nog niets meegevallen, en mijn ervaring met eerdere verbouwprojecten leert ook dat dat ook zeer zelden voorkomt. Wat precies de reden is dat we niet met de aannemer al aan het maximale willen gaan zitten. Nergens lucht in het budget hebben maakt het hele proces niet leuker omdat elke 1000 piek die erbij komt eigenlijk al teveel is. Is gewoon niet werkbaar en uiteindelijk zit je in een huis dat weliswaar lekker groot is, maar voor de rest op veel punten tegenvalt.

Dan ga ik liever aan de slag met een fors beperkter budget en andere uitgangspunten, waarbij je nog wel de marge hebt om een paar tegenvallers op te vangen en niet op afbouw voor de goedkoopst mogelijke optie te hoeven kiezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amandess
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 23-09 16:39
Een goed design is leuk, maar als je daardoor zaken in huis moet schrappen of verkleinen die je wel erg graag gewild had dan ga je hier waarschijnlijk toch aan ergeren.

Comfortabel wonen en dus leven is wat mij betreft toch net iets belangrijker dan een mooie gevel/vorm huis, dus ik zou terug naar de tekentafel gaan.
Wat dat betreft heeft een totaalbouwer toch zeker voordelen. Die houden ook meteen rekening met de kosten, terwijl een losse architect gewoon leuke dingen ontwerpt en jullie maar moeten zien wie het gaat bouwen en voor welke prijs.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16:10

Rtificial

as fake as can be

quote:
[...]

***members only***
Sorry, ik ben minder positief dan anderen. Ik vind het helemaal niets. Beneden is nog wel leuk, maar die versprongen vorm maakt de indeling boven onmogelijk. Hoe kan je de kinderen in zo’n groot huis nu wegstoppen in een kast van 6m2? Hallucinant om te zien bij huizen die toch voor een stevige prijs als maatwerk ontworpen worden. Ik denk dat m’n feedback al te laat komt, maar ik zou serieus de architect vragen te komen met een compleet anders alternatief ontwerp.
Als je door het kavel vastzit aan een beperkte breedte, dan is het waarschijnlijk verstandiger gebruik te maken van de decennia ervaring die hier in Nederland al in is, en een iets meer standaard ontwerp te kiezen.
Sorry dat ik me zo negatief uit. Het is niet m’n bedoeling je af te branden, maar ik ben echt geschrokken van de kwaliteit van het ontwerp van de bovenverdieping.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

quote:
Daniel schreef op zondag 1 juli 2018 @ 10:16:
2000 euro per m2 en 500 euro per m3, de offerte zit nu op ongeveer 2350 per m2 en 550 per m3 (ratio is dus iets anders). Zijn zeker geen gekke prijzen in de huidige markt maar dan wreekt zich dus het issue dat ons huis te groot is :) budget is toch vooral een kwestie van absolute bedragen.
Je gaat me toch niet vertellen dat je met een oppervlakte van 300m2 niet meer toekomt met een gemiddelde van 2000¤/m2? Manmanman wat een geld durven ze tegenwoordig te vragen. Voor dit soort prijzen wordt het zo langzamerhand kostenefficiënter om het zelf te doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
Volgens mij dekken bouwers zich in tegen hogere uurlonen van onder aannemers en kosten van materialen die duurder worden.
Onze uitvoerder liet zich al ontvallen dat ze kostenverlaging in materialen gaan toepassen om nieuwe aanbiedingen concurerend te doen.
Dat was ondermeer opdek kozijnen ipv stomp
Geen kzs blokken meer metselen maar prefab elementen.

Of ze daar nu x% uit gaan slepen weer ik ook niet.

De kosten verhoging door geen gas meer en BENG komen er natuurlijk ook aan (als dat daadwerkelijk meer kost)

Wij komen met een vrij dure installatie (WW WP en balanced lucht, waterontharder, veel loze leidingen, veel lampen rond huis) en grond erbij rond de 2200¤ per m2 uit.
De grond hakt er ook in hier met ¤645 per m2 (grondprijs/m2 grondoppervlak huis) maar half 2017 prijspeil.

jacovn wijzigde deze reactie 01-07-2018 19:46 (20%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik heb ongetwijfeld niet zo sjiek gebouwd als jullie allemaal, en bijna alles zelf gedaan, maar 3 jaar geleden kwam ik op 1300¤/m2 inclusief alle kosten, btw etc. En dan tel ik de oppervlakte van de kelder niet mee in de m2’s. Als het toen al zo duur was geweest was ik er denk ik niet aan begonnen, wat een geld!
Maar wat ik zeg, het wordt een stuk interessanter een korte sabatical te nemen en zelf je huis te bouwen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
quote:
jacovn schreef op zondag 1 juli 2018 @ 17:26:
Volgens mij dekken bouwers zich in tegen hogere uurlonen van onder aannemers en kosten van materialen die duurder worden.
Ik heb offertes gekregen die voor 80% uit onderaannemers bestaan. Alle kostenstijgingen op dat niveau lopen dus meteen door in je eigen kosten. Zo'n bouwer houdt daar enkel nog z'n eigen strijkstok van algemene kosten en winst/risico tegenaan.
quote:
Wij komen met een vrij dure installatie (WW WP en balanced lucht, waterontharder, veel loze leidingen, veel lampen rond huis) en grond erbij rond de 2200¤ per m2 uit.
De grond hakt er ook in hier met ¤645 per m2 (grondprijs/m2 grondoppervlak huis) maar half 2017 prijspeil.
De offertes die ik gekregen heb zaten tussen de 3000 en 3500 euro per m2 zonder luxe dingen zoals uitgebreide domotica, bodemlussen en weet ik veel. Wel met WP, aluminium kozijnen, triple glas maar dat is tegenwoordig toch niet echt extreem. Met grof snijden zijn we met de goedkoopste dus nu op tegen de 2400 per m2 uitgekomen. Met de grond erbij is het 3600 euro per m2. Nu is dat op zich de helft van wat je tegenwoordig in Amsterdam mag neerleggen en ook voor het Gooi is het geen gekke meterprijs, maar in absolute bedragen is het voor ons in ieder geval te gek. Elke maand met afgrijzen naar je bankrekening moeten kijken als je hypotheek wordt afgeschreven zie ik in ieder geval niet zitten. Dan maar wat kleiner wonen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 17:42
Balen @Daniel dat dit nu zo uitpakt.

Leergeld betalen is niet erg, doen we allemaal, maar in jouw geval is het best veel leergeld, en dat is jammer ......

Toch zou ik persoonlijk niet iets bouwen waar ik niet 100% achtersta (de kleinere variant waar je het over hebt in een eerdere post met kleinere kamer, zonder berging, etc. etc.)

Maar het is en blijft een Duivels Dillema, want zo een vracht geld door de WC spoelen is ook erg jammer....

Hoe staat je vrouw in het hele verhaal :? Zo'n situatie waar je nu in zit kan best wel als "stressvol" worden ervaren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
@Daniel
Wij bouwen in Almere.
Grond prijs was ¤368 voor m2 grond. Nu is het hier ¤405 ongeveer geworden jaar later.

Huis zelf ongeveer 240 m2 met garage erbij.
We hebben een bouwer die het huis bouwt, en een E instaleur en een W instaleur die we samen werken voor veel projecten.
Huis kosten worden dus samen met de bouwer en de 2 instaleurs gedaan.
Dus wat het allemaal kost is minder duidelijk aan het worden.

Ook bij ons lopen de extra kosten op.
Triple glas + ¤900
Grond afvoeren en zand aanvoeren ¤3000.
Deur verplaatsen later in proces ¤400.
Zwave door heel huis ¤1210 (had later gekund maar krijg hardware voor zijn inkoop en betaal 4 werkuren extra)
Kunstof plafond afwerking in plaats van gegrond multiplex voor carport en veranda (35m2) ¤900
Tegels wc tot aan plafond i.p.v. 150 cm hoog prijs nog niet bekend, maar 750¤ minstens.
3 binnen deuren met roedes en kleine glasruitjes rond de 1000¤
Verlichtings rondom huis op 10 punten in muur en screen voedings leidingen bij ramen: ¤1000

Veel hadden we niet direct begroot, of gedeeltelijk. En de prijzen zijn wel gestegen met 1 jaar geleden.
Bijvoorbeeld ¤5000 voor grondwerk/zand aanvoeren. Is nu nog ¤2000 over voor laatste 20 cm aanvullen rond om huis, wordt krap.
Screens, optimistisch gedacht het met 10 ramen op ¤5000 te houden. Willen we nu 12 ramen (veel smalle ramen dus duur voor screens) kost waarschijnlijk dicht aan de ¤8000.

Ook de schilder, begroot op 520m2 laten spuiten voor gemiddelde prijs per m2.
Schilder gevonden die buren ook netjes gedaan heeft, zit er ¤1800 boven. Maar doet ook de deuren en grond gelakte trap met alle spinltjes en trap aftimmering etc. die was niet goed geplanned door mij, over hoofd gezien.

Blijven wel veel dingen die ik/we zelf extra willen, maar als we het niet doen krijgen we spijt. Vooral de dingen die bouwkundig mooi opgelost konden worden zoals de spanning voorziening voor screens.

Niet hoeven schilderen buiten was voor mij een pre. Woon wel in een plastic afgewerkt huis waar veel mensen niets van moeten hebben, maar ik ben er blij mee.

Dus als je budget echt krap is kom je vrees ik nog allerlei verassingen tehen zoals ik wat voorbeelden van geplaatst heb.

Onze zwave installatie zou later gekund hebben, maar er worden nu overal fase, nul, aarde en schakeldraad naar toe getrokken. Anders zouden zwave hotel schakelingen herbedraden betekenen.. dat zal die 4 uur werk zijn..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
quote:
Daniel schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:03:
[...]
Indeling beneden vind ik best wel leuk, maar boven zijn je slaapkamers wel erg klein: 5-6 m2 is echt heel minimaal begroot. Ik weet niet wat je nu al nodig hebt, maar evt overwegen nu drie kamers te voorzien met de mogelijkheid er ooit eentje te splitsen? Ik zou ook nog even naar de indeling van je overloop kijken, die kost nu best wat loze ruimte terwijl je al niet bepaald veel ruimte hebt.

En is de studie een studeerkamer? Hoe kom ik daar in want ik zie geen deur :)
Bedankt! Studie is inderdaad een studeer’kamer’ die over de eetkamer uitkijkt.
Er is nu een enkel een ladder getekend, er zal nog een doorgang vanuit SK worden toegevoegd.
Ook komt er nog een *hippiemodus on* klimwandje om boven te komen *hippiemodus off*.

Slaapkamers weten we, de loze ruimte is ook gemeld bij architect, maar dit sterkt me om die bal nogmaals op te gooien, moet beter kunnen!
quote:
Sturgeon22 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:21:
[...]
Eens met commentaar van Daniel. Wij hadden in ons vorige huis 1 slaapkamer van 2,10 x 2,50 en dat is echt klein. Met een bed, kast en bureau staat het echt prop vol. Kun je niet de overloop en badkamer verkleinen (wasmachine en droger misschien in berging op begane grond in plaats van in de badkamer) en slaapkamers vergroten? Wat is de functie van de studie kamer? Is deze alleen te bereiken via een vlisotrap? Dat lijkt niet heel praktisch.

Voor een efficientere benutting van de ruimte zou je het helemaal overhoop kunnen gooien. Op de BG je hal spiegelen (trap tegen de buitenmuur, toilet en meterkast tegen de berging) en dan een U vormige trap ipv L vormige trap. De studie ruimte wat breder maken en ombouwen tot badkamer, waardoor je de ruimte van de badkamer gebruiken voor een grotere slaapkamer. De kast in slaapkamer 4 verplaatsen naar huidige slaapkamer 3 (zodat slaapkamer 4 per saldo ongeveer even groot blijft) en hierdoor kun je ook een raam toevoegen in de linker muur van slaapkamer 4. Slaapkamer 2 en de kleiner geworden slaapkamer 3 kun je dan samenvoegen tot 1 grotere slaapkamer. Hierdoor vervalt de studieruimte, maar krijg je wel beter bruikbare kamers.

De woonkamer zou je nog iets groter kunnen maken door het muurtje van de berging bij het buffervat recht te laten lopen in plaats van de woonkamer in. Je berging lijkt nu nogal groot in verhouding tot de woonkamer.

Waarom heb je op zolder een relatief kleine slaapkamer en grote overloop?
Goede tips!

De trap kom ik zelf nog niet helemaal uit, maar dat gaan ik zeker meenemen, ook al benut je de ruimte niet voor een slaapkamer, het is alsnog beter bruikbaar, we zouden het bij de badkamer kunnen trekken.

Edit; studie zou kunnen verhuizen naar boven de achterom, wat dus je voorgestelde omgooi boven wel mogelijk moet maken, ga ik naar kijken!

Berging is bewust, voorlopig komt er geen garage/schuur dus dat word mn hobbyhok(je). Maar die wand verzetten zal ik mss alsnog doen omdat het ook een doorgang is richting de deur waardoor het netto ook niet veel extra bruikbare ruimte opleverd.
quote:
bartvb schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:49:
Leuk die studie met vide (en dus een vaste trap van keuken naar studie)!

Verder eens met de mensen hierboven. Grote woning maar erg kleine slaapkamers. Teken voor het beeld even een bureau(tje) en kledingkast op de kinderslaapkamers. Nu een in verhouding erg grote badkamer en vrij inefficiente overloop.

Mooie woning :j Zeker anders dan standaard :)
Thanks!
quote:
anboni schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:56:
@bbbrumbrum Ik zou denk ik de overloop boven de hal proberen te benutten. Misschien zoals @Sturgeon22 al zei, de trap tegen de buitenmuur, maar dan wel de L houden zodat die op 'n soort gangetje uitkomt. De WC verplaatsen en bijvoorbeeld de badkamer wat naar de voorkant trekken.
De hal icm trap zijn inderdaad wel de speerpunten waar we moeten kijken of het nog verbeterd kan worden.
quote:
Road-runner83 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:16:

@bbbrumbrum Leuk huis met speelse indeling! Daar hou ik wel van :). Vide is leuk boven de keuken maar 2 vaste trappen (of is dat een vlizo) naar de 1e lijkt me niet heel handig. De muur van de berging (links) zou ik persoonlijk recht maken zodat je in de woonkamer meer ruimte hebt. 1e verdieping is niet erg efficiënt ingericht en slaapkamer 2 en 3 zijn echt wel te klein mijn inziens. Wij hebben 4 slaapkamers op de 1e verdieping waarvan de kleinste 9,5m2 is (is voor nr. 3 die een maand oud is) en dat gaat allemaal precies passen met normaal bed/bureau/kast zodat je in het midden nog genoeg vrije ruimte hebt. Veel kleiner zou ik niet gaan als volwaardige slaapkamer voor later een tiener. 6m2 is leuk als babykamer maar ze worden als het goed is ook wat groter ;).
Eensch, ik ben blij met jullie kritiek, de kamers waren echt wel te klein inderdaad.
quote:
Señor Sjon schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:59:
@bbbrumbrum Ik vind je hal erg klein voor een vrijstaande woning, plus je voordeur komt tegen de trap aan. Dat is niet zo heel handig.
Je studio heeft denk ik een groter ladder dan je tekent, dus je maakt ruimte die er niet is. Kijken jullie geen TV? Want die kan je nergens kwijt. Effectief verlies je heel veel ruimte onderweg naar de keuken, 3200 is geen leefruimte, je zal daar naar minimaal 4 meter (en liever breder) moeten. Het is misschien speels, maar niet bijster efficiënt.
Haard gaan we een andere plek voor zoeken, TV is idd wel eerste levensbehoefte ;)
quote:
Rtificial schreef op zondag 1 juli 2018 @ 16:59:
[...]
Sorry, ik ben minder positief dan anderen. Ik vind het helemaal niets. Beneden is nog wel leuk, maar die versprongen vorm maakt de indeling boven onmogelijk. Hoe kan je de kinderen in zo’n groot huis nu wegstoppen in een kast van 6m2? Hallucinant om te zien bij huizen die toch voor een stevige prijs als maatwerk ontworpen worden. Ik denk dat m’n feedback al te laat komt, maar ik zou serieus de architect vragen te komen met een compleet anders alternatief ontwerp.
Als je door het kavel vastzit aan een beperkte breedte, dan is het waarschijnlijk verstandiger gebruik te maken van de decennia ervaring die hier in Nederland al in is, en een iets meer standaard ontwerp te kiezen.
Sorry dat ik me zo negatief uit. Het is niet m’n bedoeling je af te branden, maar ik ben echt geschrokken van de kwaliteit van het ontwerp van de bovenverdieping.
Bedankt voor je eerlijke mening!
Eerste verdieping even aangepakt, wat denken jullie hier van?
Members only:
quote:
Rtificial schreef op zondag 1 juli 2018 @ 21:29:
Maar wat ik zeg, het wordt een stuk interessanter een korte sabatical te nemen en zelf je huis te bouwen.
Dat is ook onze insteek! Alhoewel we gelukkig niet in zo’n stressvolle regio zitten (Oost-Brabant).
De prijzen die hier afentoe voorbij komen zijn niets minder dan schrikbarend....

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 08:35
quote:
bbbrumbrum schreef op zondag 1 juli 2018 @ 22:57:
[...]

Heel eerlijk: kan zo de prullebak in.
Je hebt niet één behoorlijke slaapkamer. De grootste van de 3 is slechts 2,70m breed, wat voor een kamer met 2-persoonsbed imo te smal is. En 2 kinderkamers van ~4 x 2m zijn ook gewoon te klein als de kids ouder worden. Dat was normaal in de '60-70er jaren, maar not done in een nieuw getekend huis. Zo'n bovenverdieping maakt je huis meteen onverkoopbaar. Speels is leuk, maar het moet wel functioneel blijven, en dat is hier helaas niet het geval. De 2 kleine slaapkamers delen overigens een raam, dat kan niet. Je hebt sowieso weinig ramen op onhandige plekken. Ga eens pogen de kamers in te richten met kasten etc., dan wordt snel duidelijk dat dit ontwerp niet werkt.
Sorry dat ik het zo hard stel, maar architect is een beroep, en dit ontwerp toont aan waarom. Het moet niet verbeterd, het moet opnieuw. Zo vermijd je de duurste financiele miskleun in je leven.

Edit: ik heb je BG ook even bekeken. Die is eveneens niet in orde.
Ik heb niet alleen kritiek, maar ook een tip voor je: meld je aan bij het duitse https://www.bauexpertenforum.de/, waar veel architekten en DIY ontwerpen worden voorgesteld, om vervolgens door kritische forumleden (vele ervan ervaren architekten en bouwers) beoordeeld te worden. Bekijk daar een stuk of 10 á 20 draadjes aandachtig. Dan krijg je een beter gevoel voor de voorwaarden waaraan een goed ontwerp moet voldoen.

Vanoverdegrens wijzigde deze reactie 02-07-2018 06:47 (17%)

gezocht: Panasonic GM5

Acties:
  • 0Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

quote:
Daniel schreef op zondag 1 juli 2018 @ 21:38:
[...]
tussen de 3000 en 3500 euro per m2 zonder luxe dingen zoals uitgebreide domotica, bodemlussen en weet ik veel.
Is dat inclusief badkamers/keukens etc? Wij komen ook op 3000 ongeveer zo te zien, inclusief alles.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
quote:
Vanoverdegrens schreef op maandag 2 juli 2018 @ 06:24:
[...]

Heel eerlijk: kan zo de prullebak in.
Je hebt niet één behoorlijke slaapkamer. De grootste van de 3 is slechts 2,70m breed, wat voor een kamer met 2-persoonsbed imo te smal is. En 2 kinderkamers van ~4 x 2m zijn ook gewoon te klein als de kids ouder worden. Dat was normaal in de '60-70er jaren, maar not done in een nieuw getekend huis. Zo'n bovenverdieping maakt je huis meteen onverkoopbaar. Speels is leuk, maar het moet wel functioneel blijven, en dat is hier helaas niet het geval. De 2 kleine slaapkamers delen overigens een raam, dat kan niet. Je hebt sowieso weinig ramen op onhandige plekken. Ga eens pogen de kamers in te richten met kasten etc., dan wordt snel duidelijk dat dit ontwerp niet werkt.
Sorry dat ik het zo hard stel, maar architect is een beroep, en dit ontwerp toont aan waarom. Het moet niet verbeterd, het moet opnieuw. Zo vermijd je de duurste financiele miskleun in je leven.

Edit: ik heb je BG ook even bekeken. Die is eveneens niet in orde.
Ik heb niet alleen kritiek, maar ook een tip voor je: meld je aan bij het duitse https://www.bauexpertenforum.de/, waar veel architekten en DIY ontwerpen worden voorgesteld, om vervolgens door kritische forumleden (vele ervan ervaren architekten en bouwers) beoordeeld te worden. Bekijk daar een stuk of 10 á 20 draadjes aandachtig. Dan krijg je een beter gevoel voor de voorwaarden waaraan een goed ontwerp moet voldoen.
Heftig, maar ik neem het mee. Bovenstaand was echter een snelle schets van mezelf, ramen ed moeten idd er nog op aangepast worden, dat was wel duidelijk denk ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vanoverdegrens
quote:
bbbrumbrum schreef op maandag 2 juli 2018 @ 07:15:
[...]

Heftig, maar ik neem het mee. Bovenstaand was echter een snelle schets van mezelf, ramen ed moeten idd er nog op aangepast worden, dat was wel duidelijk denk ik.
Je gaat tonnen aan je huis uitgeven, en daarom mag kritiek imo best heftig zijn, zolang ze constructief blijft. Dat er nog details aangepast moeten worden was me wel duidelijk. Echter deugt de basis van het ontwerp al niet. De berging op de BG en de overloop boven nemen teveel m² weg, die elders node gemist worden, zoals boven in de slaapkamers. Iedere m²/m³ kost veel geld, zeker met de afzetterijtarieven die de overbelaste bouwbedrijven momenteel berekenen. Om die reden zou ik "form follows function" niet teveel uit het oog verliezen. Die smalle aanbouw kun je bijv. beter vergeten, want te dure m³.
Er moet ook nog een bank bereid zijn om het project te financieren, en die houden niet van incourante, mogelijk slecht verkoopbare huizen. En een bouwer die z'n reputatie niet wil verliezen, zal dit ontwerp niet graag uitvoeren. Nogmaals, kijk op dat duitse forum en het zal je snel duidelijk worden wat ik bedoel. (en de kritiek aldaar is vaak nog steviger dan de mijne hier >:) )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 19:41
@bbbrumbrum
Eén ding snap ik dan niet: je zei toch dat je een architect had of vergis ik me? Die zou dat soort indelingsprincipes normaal gesproken toch mee moeten nemen? En maakt hij/zij dan niet de tekeningen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vanoverdegrens
quote:
D-e-n schreef op maandag 2 juli 2018 @ 07:49:
@bbbrumbrum
Eén ding snap ik dan niet: je zei toch dat je een architect had of vergis ik me? Die zou dat soort indelingsprincipes normaal gesproken toch mee moeten nemen? En maakt hij/zij dan niet de tekeningen?
Als dit ontwerp van een architekt stamt, hoort ie een beroepsverbod te krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• s138
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 18:57
quote:
[...]

Er is nu een enkel een ladder getekend, er zal nog een doorgang vanuit SK worden toegevoegd.
Ook komt er nog een *hippiemodus on* klimwandje om boven te komen *hippiemodus off*.

Slaapkamers weten we, de loze ruimte is ook gemeld bij architect, maar dit sterkt me om die bal nogmaals op te gooien, moet beter kunnen!

[...]

Goede tips!

De trap kom ik zelf nog niet helemaal uit, maar dat gaan ik zeker meenemen, ook al benut je de ruimte niet voor een slaapkamer, het is alsnog beter bruikbaar, we zouden het bij de badkamer kunnen trekken.

Edit; studie zou kunnen verhuizen naar boven de achterom, wat dus je voorgestelde omgooi boven wel mogelijk moet maken, ga ik naar kijken!

Berging is bewust, voorlopig komt er geen garage/schuur dus dat word mn hobbyhok(je). Maar die wand verzetten zal ik mss alsnog doen omdat het ook een doorgang is richting de deur waardoor het netto ook niet veel extra bruikbare ruimte opleverd.

[...]

Thanks!

[...]

De hal icm trap zijn inderdaad wel de speerpunten waar we moeten kijken of het nog verbeterd kan worden.

[...]

Eensch, ik ben blij met jullie kritiek, de kamers waren echt wel te klein inderdaad.

[...]

Haard gaan we een andere plek voor zoeken, TV is idd wel eerste levensbehoefte ;)

[...]

***members only***

[...]

Dat is ook onze insteek! Alhoewel we gelukkig niet in zo’n stressvolle regio zitten (Oost-Brabant).
De prijzen die hier afentoe voorbij komen zijn niets minder dan schrikbarend....
De optrede van je trap lijkt ook niet aan het Bouwbesluit te voldoen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
quote:
woekele schreef op maandag 2 juli 2018 @ 06:26:
[...]

Is dat inclusief badkamers/keukens etc? Wij komen ook op 3000 ongeveer zo te zien, inclusief alles.
Wel badkamers, geen keuken/vloeren/schilder/stoffering etc. Als ik echt inclusief alles zou rekenen (totale projectkosten obv van laagste offerte zonder bezuiniging + stelposten voor afbouw - de grond) kom ik op 3800 per m2.
quote:
Grolsch schreef op zondag 1 juli 2018 @ 21:49:
Balen @Daniel dat dit nu zo uitpakt.

Leergeld betalen is niet erg, doen we allemaal, maar in jouw geval is het best veel leergeld, en dat is jammer ......

Toch zou ik persoonlijk niet iets bouwen waar ik niet 100% achtersta (de kleinere variant waar je het over hebt in een eerdere post met kleinere kamer, zonder berging, etc. etc.)
De verkorte variant heeft als nadeel dat het behoudt wat wij niet zo belangrijk vinden (de buitenkant) en grotendeels verliest wat hoog op de priolijst staat: ruimte en licht. Nu is het alsnog 200+ m2 dus qua woonruimte is het groot zat, maar die vide was/is erg beeldbepalend.
De belangrijkste reden om het zo te doen is dat je relatief weinig nieuwe kosten voor ontwerp gaat maken en je met wat flexibiliteit van de gemeente binnen de huidige vergunning kunt bijven. Scheelt serieus geld.
quote:
Maar het is en blijft een Duivels Dillema, want zo een vracht geld door de WC spoelen is ook erg jammer....

Hoe staat je vrouw in het hele verhaal :? Zo'n situatie waar je nu in zit kan best wel als "stressvol" worden ervaren.
Qua stress onderling valt het gelukkig wel mee. Zij baalt er ook van, maar ons doembeeld is een huis dat als een molensteen om je nek hangt omdat het al je vrij besteedbaar geld opslokt. Dat met de huidige lage rente en de min of meer verplichte aflossing vanaf jaar 1 al meer dan de helft van wat je kwijt bent geen rente maar echt terugbetaling doet daar weinig aan af, ook hier gaat het vooral om de absolute bedragen.

Het hele project stoppen kost ongeveer 40k en dan heb je niks terwijl de hele markt om je heen veel duurder is geworden. Als we een miljoen hadden willen uitgeven hadden we in 2016 wel iets anders gekocht :) Fouten maken in zo'n proces is op zich niet erg, maar je moet er wel altijd proberen het beste van te maken. Bouwen is nog altijd wel de meest nuttige route, al is het proces dan niet bijster efficiënt geweest.
quote:
jacovn schreef op zondag 1 juli 2018 @ 22:11:
@Daniel
Dus als je budget echt krap is kom je vrees ik nog allerlei verassingen tehen zoals ik wat voorbeelden van geplaatst heb.
Ja, wat precies de reden is dat wij niet zo willen beginnen. Er gaan altijd wel kleine dingetjes tussendoor komen en uiteindelijk loopt dat alles bij elkaar op. Daar moet je toch een significant potje nog voor hebben.
Vind die prijzen overigens nog best meevallen. Als ik zie wat ik voor bedragen doorbelast krijg,... bij mij kosten 12 screens zonder domotica 17k ex-ex.

En trouwens ook weer een offerte van een bouwer die doodleuk 2000 euro (ex btw, winst en risico en algemene kosten) erin zet voor een reclamebord. Die gasten zijn echt helemaal maf.

Daniel wijzigde deze reactie 02-07-2018 08:25 (82%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@Daniel Je staat idd voor een moeilijke keuze, nu de planning niet opgaat. Persoonlijk vind ik de kortere nieuwe variant beter dan de originele tekening, want ik ben geen fan van grote vide's. Tevens ben ik van mening dat een huismaat van 13 x 12m meer past bij mensen die niet over geld praten, maar het hebben. Als budget een issue is, dan past 12 x 10m (2e variant) al veel beter in een plaatje dat kostenbeheersing toelaat. Aan het 2e ontwerp nog wat sleutelen (woonkamer/keuken is een beetje saaie balzaal, de overloop/trapopgang bevalt me niet, en 2e deur naar de grote badkamer zou ik graag hebben) om het plan niet volledig af te breken lijkt me de energie waard, en een goede creatieve architekt moet imo een mooie oplossing kunnen vinden.

Vanoverdegrens wijzigde deze reactie 02-07-2018 08:33 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
quote:
Daniel schreef op maandag 2 juli 2018 @ 07:59:
Ja, wat precies de reden is dat wij niet zo willen beginnen. Er gaan altijd wel kleine dingetjes tussendoor komen en uiteindelijk loopt dat alles bij elkaar op. Daar moet je toch een significant potje nog voor hebben.
Vind die prijzen overigens nog best meevallen. Als ik zie wat ik voor bedragen doorbelast krijg,... bij mij kosten 12 screens zonder domotica 17k ex-ex.

En trouwens ook weer een offerte van een bouwer die doodleuk 2000 euro (ex btw, winst en risico en algemene kosten) erin zet voor een reclamebord. Die gasten zijn echt helemaal maf.
Ik heb de E instalateurr draden naar de buitengevel laten maken. Dat was 50 Euro Ex per leiding, komt uit dichts bij zijnde centraaldoos (anders was het een loze leiding van 50 euro ex en xx euro voor bedrading en we hadden al heel veel buizen..)

Screen instalateurs zijn er genoeg. Je moet er een vinden die tijd heeft en niet standaard 150 euro installatie per raam doet.(wat het bij 1 kost)

Een die mij wel antwoord gaf is 995 euro installatie voor 12 stuks.
75 euro voor inmeten
De prijzen van de screens schelen niet zo veel, raam 880x1513 mm is 529 euro
Raam van 2420x1515 mm is 770 euro
Dat zijn dan Ritz screens V550 met Somfy IO motoren.
prijzen incl BTW.

Door de draad voor te bereiden heb ik een mooi uitziende oplossing denk ik. Geen plakgoten over binnenmuren en geboor door de schil heen.

Dit zijn dan wel opbouw screens, en niet een screen in de gevel gebouwd.. (isolatie wordt dan een aandachtpunt omdat die hele kast op je kozijn ligt en je een klep aan de binnenkant hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

hoe maakt de installateur een draad naar de buitengevel zonder geboor in de schil?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
[...]

[...]

Goede tips!

[...]

Thanks!

[...]

[...]

[...]

[...]

***members only***

[...]

Je trap moet naar de andere kant, die ruimte krijg je er gratis bij. Nu is bijkans de badkamer de beste ruimte, dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Maar ook wat andere zeggen, je slaapkamers worden te klein met een breedte van 2100. Je hebt ook maar een vrije breedte van 5700, wat het absolute minimum is van een vrijstaande woning. Je ontkomt dan bijna niet aan standaard woningbouwplattegronden qua efficiëntie. Klinkt misschien saai, maar daar zit 80+ jaar ontwikkeling achter. Kijk bij een paar nieuwbouwprojecten op de site naar de brochures en dan zie je zo een aantal gelijkende plattegronden. De trap in een hoek zetten is killing voor je ruimte. Daardoor krijg je een erg inefficiënte overloop.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 17-09 18:55
quote:
Daniel schreef op maandag 2 juli 2018 @ 07:59:
[...]

Wat een blinde arrogantie _O- . Je wordt er toch gewoon verdrietig van -O- .

Bij ons kregen we nog korting op voorwaarde dat ze potentiële kopers de dagen voor oplevering mochten rondleiden door het huis.Uiteindelijk hebben ze daar geen gebruik van gemaakt. Waarschijnlijk omdat het eea niet af was of dat het toch druk genoeg was.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ATCO
  • Registratie: december 2004
  • Niet online
quote:
jacovn schreef op maandag 2 juli 2018 @ 08:40:
[...]

Ik heb de E instalateurr draden naar de buitengevel laten maken.
Hoe moet ik dit voor me zien? Steekt er gewoon een stuk kabel naar buiten in de bovenhoek van je kozijn? En dan met een kroonsteentje o.i.d. tot de screens er op aangesloten worden? Gaat dat goed mbt vocht?

Ik ben namelijk zelf ook aan het nadenken over hoe ik de voorbereiding voor screens en zonnescherm het beste kan doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
quote:
ATCO schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:14:
[...]

Hoe moet ik dit voor me zien? Steekt er gewoon een stuk kabel naar buiten in de bovenhoek van je kozijn? En dan met een kroonsteentje o.i.d. tot de screens er op aangesloten worden? Gaat dat goed mbt vocht?

Ik ben namelijk zelf ook aan het nadenken over hoe ik de voorbereiding voor screens en zonnescherm het beste kan doen.

Rechter kant, tussen tussen de 2 hoogste stenen naast dit stelkozijn komt er een zwarte kabel uit de muur.
Dit is min of meer de hoogte van de kast waar de screen in opgerold zit.

Op een Somfy screen motor zit een klepje waar de kabel doorheen loopt. Die zit intern met een stekker.
Stekker eruit trekken, op de stroom draad die naar buiten loopt dezelfde stekker maken (nadat je door gat in deksel gestoken hebt) en dan erin steken, dekseltje dicht en screen motor monteren.

Dus geen rare kroonsteen verbinding nodig.

Zie een video:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ATCO
  • Registratie: december 2004
  • Niet online
@jacovn top, dankjewel. Ik ga het met de bouwer bespreken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
quote:
ATCO schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:32:
@jacovn top, dankjewel. Ik ga het met de bouwer bespreken.
Zorg wel voor een beetje overlengte..
Ik denk dat er wellicht ook een lusje kabel tussen de muur en kozijn blijft zitten. Ze moeten de motor me behuizing natuurlijk nog wel tussen de dagkant (geloof dat het zo heet naast kozijn) monteren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 07:04
quote:
jacovn schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:25:
Rechter kant, tussen tussen de 2 hoogste stenen naast dit stelkozijn komt er een zwarte kabel uit de muur.
Dit is min of meer de hoogte van de kast waar de screen in opgerold zit.
Is er ruimte in de screenbehuizing om de overlengte van de kabel weg te duwen? Je zal toch een stukje overlengte moten hebben om normaal de stekker er aan te kunnen zetten, te koppelen aan de buismotor en de buismotor in te bouwen in de screenbehuizing.

Waar komt de kabel aan de andere kant uit? Is het 230V? Als ik mij niet vergis dan mag flexibele kabel geen onderdeel zijn van een vaste installatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Patches
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 23-09 17:24
@Vanoverdegrens Bedankt voor je reactie, het onderwerp is naar zijn eigen topic verplaatst op verzoek van het moderatieteam, ik quote je bericht om daar een uitgebreide reactie te geven.
Garagekelder ombouwen naar kamer

@Daniel Ik kijk even heel vlot zo maar uit persoonlijke ervaring weet ik dat (vooral met jouw inrichting) je zeker nog ruimte kunt besparen op de keuken. Zelf hebben we een keuken van 30m2 met keukeneiland en voldoet de ruimte nog om met 7 mensen aan de eettafel te zitten. De kamer gaat het zelfde voor op. Wij hebben een inefficiënte kamer die in totaal 49 m2 beslaat en nog is veel meubilair benodigd om de kamer 'warm & huiselijk' te laten voelen. Met ruimtes die zo groot zijn kun je zeker nog even strepen en je ontwerp aanpassen om daar meer ruimte uit te halen in plaats van alles overnieuw te doen.

Hoeveel kosten besparing daar mee mogelijk is zou ik echter niet weten, ik viel van mijn stoel af toen ik de m2 prijzen zag maar kom dan zelf ook uit het buitengebied.

Patches wijzigde deze reactie 02-07-2018 21:24 (61%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
quote:
Sturgeon22 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:21:
[...]
Durf bijna niet te posten meer... :$
Ook jou suggestie nog een poging gegeven: hieruit blijkt ook wel weer dat de overloop inderdaad niet bijster efficient is, maar zo al wel een stuk beter dan het was;

bbbrumbrum wijzigde deze reactie 02-07-2018 23:35 (14%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Artbij
quote:
bbbrumbrum schreef op maandag 2 juli 2018 @ 23:34:
[...]

Durf bijna niet te posten meer... :$
Ook jou suggestie nog een poging gegeven: hieruit blijkt ook wel weer dat de overloop inderdaad niet bijster efficient is, maar zo al wel een stuk beter dan het was;
[afbeelding]
Ik zou stoppen met schaven aan het huidige ontwerp en opnieuw beginnen met indelen. Slaapkamers moeten echt 2x zo groot zijn als die kleintjes bij jou.

Iedereen bedoelt het goed hier :).

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 56 ... 68 Laatste

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True