Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 57 ... 75 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 14:40
quote:
jacovn schreef op zondag 1 juli 2018 @ 22:11:
@Daniel
Screens, optimistisch gedacht het met 10 ramen op ¤5000 te houden. Willen we nu 12 ramen (veel smalle ramen dus duur voor screens) kost waarschijnlijk dicht aan de 8000,-
Reken voor kwaliteitsscreen ca. 1.000,- per raam. Als je daar ver onder zit, heb je risico op meuk. Je wilt echt niet dat na 2 jaar het doek slap hangt. Als je bouwkundig ze niet hebt ingetekend zeker (en je wilt ze nog steeds in de dag i.p.v. op de dag), dan zijn kleine dingen zoals onderlatten die in de bak verdwijnen ipv 4 cm eronder belangrijk.

Screens voor vide zijn ook prijzig. Ik moet 5,3 meter x 3 meter hoogte en 2x 1x5,3 meter overbrggen. Ook zker veel duurder dan ca. 650,- per screen (8.000/12), dus wat voor ramen je hebt scheelt ook.

LittleTycoon wijzigde deze reactie 03-07-2018 09:33 (3%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17:48
@bbbrumbrum
Ik vroeg het al eerder. Heb je geen architect of bouwkundige? Uiteindelijk moeten er toch ook werktekeningen komen voor de uitvoering? Wie maakt die?

Een plattegrond maken is een vak. Er zijn zoveel zaken, zowel praktische punten als wettelijke eisen betreffende een indeling, waar je als leek geen goed inzicht in hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17:47
quote:
LittleTycoon schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 01:09:
[...]

Reken voor kwaliteitsscreen ca. 1.000,- per raam. Als je daar ver onder zit, heb je risico op meuk. Je wilt echt niet dat na 2 jaar het doek slap hangt. Als je bouwkundig ze niet hebt ingetekend zeker, dan zijn kleine dingen zoals onderlatten die in de bak verdwijnen ipv 4 cm eronder belangrijk.

Screens voor vide zijn ook prijzig. Ik moet 5,3 meter x 3 meter hoogte en 2x 1x5,3 meter overbrggen. Ook zker veel duurder dan ca. 650,- per screen (8.000/12), dus wat voor ramen je hebt scheelt ook.
Ja daar zit wel wat in.

Dit is de prijs voor Verano ritz screens v550s

Hier blijft 45 mm onderdorpel onder de screen kast hangen en die is 95 mm hoog. Dat is 14 cm..
Ik zal eens gaan meten hoe dit uit komt.

De meeste ramen zijn 880x1513/1826 mm (breedxhoog)
We hebben 2 ramen die groter zijn.
2350x1900 mm
2420x1513 mm

Het was en van de aanbieders die normaal reageeerde.
Het verschilde van:
- niet reageren
- als je al een stroomdraad hebt lopen wordt het duurder want dan moeten we er een stekker aan zetten
- installatiekosten zijn altijd 125 euro per screen, of je er 1 of 10 neemt.

jacovn wijzigde deze reactie 03-07-2018 07:03 (13%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 09:46
Ik heb hier ook een offerte voor screens liggen. Screen van Harol, leverancier wilde niet aan Verano, kwliteit vond hij tegenvallen.

2x screen van 6m bij 2.40m (6m breed dus).
1x screen van 4m bij 2m.

Totaal ¤11.000,-.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 13:49

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
@bbbrumbrum @D-e-n Ik denk dat er beter naar standaard plattegronden voor bv een tweekapper gekeken kan worden voor een optimale plattegrond en deze als basis gebruiken. Kijk op funda naar dat woningtype en zoek de plattegronden erbij. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 16:20

Daniel

Kapitein NCC-1701
quote:
Patches schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:53:
@Vanoverdegrens Bedankt voor je reactie, het onderwerp is naar zijn eigen topic verplaatst op verzoek van het moderatieteam, ik quote je bericht om daar een uitgebreide reactie te geven.
Garagekelder ombouwen naar kamer

@Daniel Ik kijk even heel vlot zo maar uit persoonlijke ervaring weet ik dat (vooral met jouw inrichting) je zeker nog ruimte kunt besparen op de keuken. Zelf hebben we een keuken van 30m2 met keukeneiland en voldoet de ruimte nog om met 7 mensen aan de eettafel te zitten. De kamer gaat het zelfde voor op. Wij hebben een inefficiënte kamer die in totaal 49 m2 beslaat en nog is veel meubilair benodigd om de kamer 'warm & huiselijk' te laten voelen. Met ruimtes die zo groot zijn kun je zeker nog even strepen en je ontwerp aanpassen om daar meer ruimte uit te halen in plaats van alles overnieuw te doen.
In de verkorte variant zouden we nog een stuk lager uitkomen dan wat jij hebt: Uitgaande van inkorten met 3 meter houden we 67 m2 aan oppervlakte voor de woonkamer waar de ruimte waar de trap zit dan nog vanaf gaat. Nu zal ik niet zo ver gaan om een woonkamer van 67 m2 krap te noemen :P maar ik zou het toch niet graag nog kleiner maken.

Inmiddels wel van de gemeente te horen gekregen dat zij een verkort ontwerp beschouwen als een nieuw bouwplan dat dus een nieuwe vergunning nodig heeft, en dus nieuwe leges. Dat maakt deze route meteen een stuk minder interessant. Als we toch een nieuwe vergunning van moeten gaan aanvragen, dan maar meteen een plan doen met een veel rigoureuzere bezuiniging.
quote:
Señor Sjon schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:01:
@bbbrumbrum @D-e-n Ik denk dat er beter naar standaard plattegronden voor bv een tweekapper gekeken kan worden voor een optimale plattegrond en deze als basis gebruiken. Kijk op funda naar dat woningtype en zoek de plattegronden erbij. :)
Ik denk dat je met andere plattegronden niet heel veel opschiet. Het basisprobleem is dat in dit ontwerp maar 55 m2 beschikbaar is voor drie slaapkamers, een badkamer, een apart toilet en de verkeersruimtes die noodzakelijk zijn om het allemaal bereikbaar te maken, plus alle binnenmuren.

Pak 12 m2 per slaapkamer en 10 m2 voor de badkamer en toilet samen en je houdt maar 9 m2 over voor alle binnenwanden plus de overloop en het trapgat. Als je de ruimte boven wil maximaliseren zou ik beginnen met beneden omgooien, zodat de trap in het midden bovenkomt en je dus toe kunt met een minimale overloop omdat alle kamers daar rondom liggen. Dan kan het het wellicht net redden.

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 15:24
@Daniel: als je binnen een bepaalde periode de omgevingsvergunning terug geeft aan de gemeente, dan heb je wellicht recht op een teruggave. In de gemeente waar ik ga bouwen is de teruggave 40%.

Ik zou in jouw situatie zeker opnieuw beginnen (of volledig stoppen). Welke ruimtes heb je nodig en hoe groot, voorkomen/schrappen onnodige m2/m3 en bepalen afwerkingsniveau.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
quote:
SjakieZulu schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 12:57:
@Daniel: als je binnen een bepaalde periode de omgevingsvergunning terug geeft aan de gemeente, dan heb je wellicht recht op een teruggave. In de gemeente waar ik ga bouwen is de teruggave 40%.

Ik zou in jouw situatie zeker opnieuw beginnen (of volledig stoppen). Welke ruimtes heb je nodig en hoe groot, voorkomen/schrappen onnodige m2/m3 en bepalen afwerkingsniveau.
In Hilversum is het 25% teruggave als je binnen 6 maanden nadat de vergunning is verleend een aanvraag tot intrekking indient. Dat aanvragen kost op zichzelf ook weer leges 8)7, maar dat is maar 56 euro.
Opnieuw beginnen is eigenlijk de enige route die het de moeite waard maakt om dergelijke dubbele kosten door te slikken. Als je op je huidige ontwerp 50k gaat besparen maar het kost je 15k om dat te realiseren kan je beter gewoon doorzetten. Die 35k heb je in anderhalf jaar alweer afgelost.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 14:56
quote:
Daniel schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:26:
[...]

In Hilversum is het 25% teruggave als je binnen 6 maanden nadat de vergunning is verleend een aanvraag tot intrekking indient. Dat aanvragen kost op zichzelf ook weer leges 8)7, maar dat is maar 56 euro.
Opnieuw beginnen is eigenlijk de enige route die het de moeite waard maakt om dergelijke dubbele kosten door te slikken. Als je op je huidige ontwerp 50k gaat besparen maar het kost je 15k om dat te realiseren kan je beter gewoon doorzetten. Die 35k heb je in anderhalf jaar alweer afgelost.
Het hangt er allemaal vanaf hoe precies je bestek/aanvraag is en hoeveel stelposten er zijn. Anders kan het daarna ook nog een lastig proces worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Artbij
quote:
Daniel schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:26:
[...]

Maar hoe ga je voorkomen dat je straks niet weer hetzelfde zit? Dat de prijzen nog verder gestegen zijn en je er weer achterkomt dat je budget overschreden is?

Ik ken je situatie niet, maar 75k al is het erg veel geld zal toch niet het eind van de wereld zijn? Ga eens tellen wat het je kost om nu opnieuw te beginnen, dan ben je al 50k van die 75 kwijt.

Artbij wijzigde deze reactie 03-07-2018 13:53 (11%)

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
quote:
Artbij schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:49:
Maar hoe ga je voorkomen dat je straks niet weer hetzelfde zit? Dat de prijzen nog verder gestegen zijn en je er weer achterkomt dat je budget overschreden is?

Ik ken je situatie niet, maar 75k al is het erg veel geld zal toch niet het eind van de wereld zijn? Ga eens tellen wat het je kost om nu opnieuw te beginnen, dan ben je al 50k van die 75 kwijt.
Het kost geen 50k want dat heb ik nu al bij lange na niet eens uitgegeven, zelfs niet met optievergoeding en waarborgsom voor het kavel meegerekend - en die hoef ik natuurlijk niet nog een keer te betalen. Het heeft inderdaad geen zin om met dezelfde uitgangspunten het proces in te gaan en dan te hopen op een andere uitkomst. Dat heb ik eerder in dit topic al vaak genoeg gezegd. We zouden een paar dingen heel anders doen: ten eerste harde budgetgrens stellen van 400k. Ten tweede geen volledig uniek ontwerp en constructie maar een totaalbouwer met een bewezen en voorspelbaar product. Ten derde de eis om snel tot realisatie over te kunnen gaan. De partij waren we vrijdag mee zitten claimt een project binnen een jaar te kunnen realiseren gerekend vanaf eerste ontwerp. Onder die voorwaarden is de route in ieder geval het verkennen waard.

Het is overigens niet de 75k alleen. Als ik mijn oorspronkelijke spec zou kunnen bouwen voor 75k hadden we het waarschijnlijk met enig tandenknarsen wel gedaan. Of als we met de bezuinigingen die er nu in zitten binnen het budget waren geland. Het is nu echter én flink op bezuinigd én 75k meer. Dat is - voor ons althans - een te groot offer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 17:17
quote:
Daniel schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 15:00:
[...]

Het kost geen 50k want dat heb ik nu al bij lange na niet eens uitgegeven, zelfs niet met optievergoeding en waarborgsom voor het kavel meegerekend - en die hoef ik natuurlijk niet nog een keer te betalen. Het heeft inderdaad geen zin om met dezelfde uitgangspunten het proces in te gaan en dan te hopen op een andere uitkomst. Dat heb ik eerder in dit topic al vaak genoeg gezegd. We zouden een paar dingen heel anders doen: ten eerste harde budgetgrens stellen van 400k. Ten tweede geen volledig uniek ontwerp en constructie maar een totaalbouwer met een bewezen en voorspelbaar product. Ten derde de eis om snel tot realisatie over te kunnen gaan. De partij waren we vrijdag mee zitten claimt een project binnen een jaar te kunnen realiseren gerekend vanaf eerste ontwerp. Onder die voorwaarden is de route in ieder geval het verkennen waard.

Het is overigens niet de 75k alleen. Als ik mijn oorspronkelijke spec zou kunnen bouwen voor 75k hadden we het waarschijnlijk met enig tandenknarsen wel gedaan. Of als we met de bezuinigingen die er nu in zitten binnen het budget waren geland. Het is nu echter én flink op bezuinigd én 75k meer. Dat is - voor ons althans - een te groot offer.
Wel jammer dat het zo moet...
En is wachten ook een optie?
Er komt toch wel weer een crisis aan (wel onbekend wanneer)
Tenzij dit niet van de gemeente mag (voorwaarden kavel)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 16:37
@Daniel Ik begreep van toekomstige bewoners in ons plan dat de staalskeletbouwers in de regel nog meer ruimte hebben dan de tradioneelbouwers. Wellicht een optie om te overwegen. Of dat nu via een totaalbouwer loopt of via een architect/aannemer constructie.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18-10 09:27
quote:
MrFl0ppY schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 15:09:
@Daniel Ik begreep van toekomstige bewoners in ons plan dat de staalskeletbouwers in de regel nog meer ruimte hebben dan de tradioneelbouwers. Wellicht een optie om te overwegen. Of dat nu via een totaalbouwer loopt of via een architect/aannemer constructie.
Ik heb ook ooit een offerte gekregen van staalskeletbouwer maar dat was flink duurder dan traditioneel.
Tonnetje meer ongeveer in mijn geval.

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LittleTycoon
Kijk maar eens hoeveel je kan vinden op het internet over staalframe of staalskeletbouw voor particuliere woningen. Weet je gelijk waarom die bouwers nog ruimte hebben en dus ook hoe interessant deze concepten zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mistaoutlaw
Inderdaad gehorigheid en geleiding van kou etc.
Je kan nergens zomaar een schilderij ophangen als je geen voorziening hebt getroffen.

mistaoutlaw wijzigde deze reactie 03-07-2018 22:58 (48%)

• stefijn
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 13:48

stefijn

DBlogic

Meestal wordt bij staalframebouw overal OSB op gezet (en dan pas de afwerking, stuc, gipsplaat etc). Kun je prima iets aan hangen - maar je kunt de OSB dan als voorziening zien ;)
En qua gehorigheid valt het volgens mij best mee. Ik heb in mijn oude huis een gipswandje geplaatst (houten frame) en gevuld met isolatie. Aan de andere kant (van de slaapkamer) zat een douche en je moest heel goed luisteren om te horen dat er iemand in de douche stond. Moet je wel de binnenwanden ook isoleren (ook een voorziening ;) )

Wel heb ik het idee dat het eigenlijk goedkoper zou moeten zijn - zo wordt het verkocht - dan traditionele bouw (net als SIP) maar de praktijk lijkt anders

Over staal gesproken, kent iemand een bedrijf in t zuiden die een stalen spant kan maken voor een normale prijs? Ik heb nu iemand die 4500 euro in rekening wil brengen voor 600kg staal (en dat is dan nog excl. bijv 1-1,5 dag 2 man personeel+kraan om 1 spant rechtop te zetten...), dat is 3x wat normaliter voor staal gerekend wordt.

stefijn wijzigde deze reactie 04-07-2018 09:03 (12%)

www.dblogic.nl MS Office-automatisering

• Cronimet
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 11-09 08:06
quote:
bartvb schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:31:
Raar verhaal, Maverick? Je betaalt normaliter een percentage 'Winst en risico', dat risico zou wat mij betreft voor de aannemer zijn. Anders heb je ook echt geen idee wat je kan verwachten aan extra kosten.

Hier mensen (zoals b.v. @Cronimet) die ervaring hebben met de Geostylistix steen van MBI? Die hebben wij opgegeven (met open stootvoeg en dunne voeg) maar aannemer geeft aan dat dit nogal een dure grap wordt t.o.v. een standaard waalformaat gebakken steen. Ik had, op basis van wat internetspeurwerk, het idee dat de materiaalkosten van die steen per m2 lager zijn. Dunbed is wat duurder dan standaard metselen, maar als ze een dunne voeg kunnen maken met een doorstrijkmortel vind ik het ook allemaal prima. Iemand een idee van de kosten?
Wij hebben gewerkt met de geostylistix shaded Grey en kunnen er alleen maar positief over zijn.
We hebben ze achterliggend gelijmd zodat de nadruk echt op de strakke steen ligt.
Prijs lag rond de 34¤/m2 wat voor deze kwaliteit en looks echt schappelijk is.

• Sturgeon22
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 18-10 20:05
quote:
bbbrumbrum schreef op maandag 2 juli 2018 @ 23:34:
[...]

Durf bijna niet te posten meer... :$
Ook jou suggestie nog een poging gegeven: hieruit blijkt ook wel weer dat de overloop inderdaad niet bijster efficient is, maar zo al wel een stuk beter dan het was;
[afbeelding]
Je krijgt hierdoor wel betere ruimtes, of jij die groot genoeg vind zul je zelf moeten bepalen. Alle ruimtes 2x zo groot is leuk, maar dan moet je huis ook 2x zo groot zijn. @Daniel heeft gelijk dat je bij een trap in het midden van het huis minder overloop nodig hebt en dus meer ruimte voor kamers. Dan zit je beneden wel met een uitdaging met je hal en berging. Ik denk overigens dat de trap op deze manier niet voldoet aan het bouwbesluit, maar misschien valt dat mee. Bespreek het eens met je architect.

Je zult voor jezelf de keuze moet maken of je graag wilt vasthouden aan dit afwijkende ontwerp, of een wat meer standaard woning waarbij het hoofdgebouw groter is en bijvoorbeeld alleen een vaste garage/berging eraan. Je hebt dan voor hetzelfde geld meer ruimte, maar je levert dan wel in op het design/de uitstraling die je in gedachten hebt.

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 17-10 10:22
quote:
Cronimet schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:10:
[...]
Wij hebben gewerkt met de geostylistix shaded Grey en kunnen er alleen maar positief over zijn.
We hebben ze achterliggend gelijmd zodat de nadruk echt op de strakke steen ligt.
Prijs lag rond de 34¤/m2 wat voor deze kwaliteit en looks echt schappelijk is.
Dank!
Is die 34 euro incl/excl BTW? En incl/excl verlijmen? En NL of BE?

Wij hebben nu iets van 100 euro/m2 (excl BTW, incl materiaal, metselen, voegen) staan voor het metselwerk in de raming. Dat gaat dan uit van relatief goedkope gevelstenen (300 ¤/duizend).

@Daniel Wat ontzettend jammer zeg!
Maar als ik naar je totale kosten en het gat tussen begroting en budget kijk dan zou ik toch denken dat het ook met wat schaven en kleinere aanpassingen te halen is? Ik was hier iig verbaasd hoe ver we de begroting naar beneden konden krijgen door vooral wat optimalisaties, zeuren en een bouwbegeleider die zelf ook met prijzen/offertes kwam.

Heb je al open kaart gespeeld met de aannemer? Je kan natuurlijk gewoon bij hem melden wat jullie budget is en samen met hem op zoek gaan naar 'optimalisaties' of aanpassingen die effectief zijn wat betreft het beperken van de kosten.

Paar dingen die ik zou onderzoeken:
- Ander type kozijnen, aluminium is mooi maar duur. Erg grote post in je begroting! Misschien zelfs kunststof overwegen? Zijn echt wel mooie varianten van tegenwoordig.
- Een van de vides laten vervallen.
- Vlieringen laten vervallen of alleen voorbereiden
- Dakramen deels of helemaal laten vervallen of anders oplossen. Ziet eruit als een mooie maar erg dure oplossing. Daarmee vereenvoudig je flink wat zaken lijkt me.
- Kritisch kijken naar materialen (gevelstenen, dak, etc), als je overal 10% op bespaart is dat een flinke post
- Gasketel ipv warmtepomp
- Heel kritisch je afbouwposten doorlopen. Keuken hoeft geen 30k te kosten, spuitwerk is goedkoop en kan over een paar jaar prima anders, vloerbedekking is winst te behalen, trap kan 20k maar ook 2k kosten, etc, etc.
- Alleen ruwbouw via aannemer doen (maar dan heb je zelf veel tijd/kennis nodig of een goede bouwbegeleider)

Al die zaken los (behalve kozijnen) gaan niet perse om tienduizenden euro's, maar bij elkaar kom je voor je het weet op een ton besparing.

Voor de aannemer is het een ander verhaal of jij hetzelfde wil bouwen voor minder of dat je samen met hem wil kijken hoe je het effectiefst mogelijk minder kan bouwen. Hij heeft al aardig wat tijd in jullie zitten, snapt ook wel dat dat allemaal voor niets is als jullie het plan zoals het er nu ligt niet willen betalen.

Overigens is verkleinen niet heel gek, wat een enorme keet zeg :9~

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
quote:
bartvb schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 11:15:
[...]
Paar dingen die ik zou onderzoeken:
- Ander type kozijnen, aluminium is mooi maar duur. Erg grote post in je begroting! Misschien zelfs kunststof overwegen? Zijn echt wel mooie varianten van tegenwoordig.
Al gedaan. Kozijnenpost + dakramen is van 63 naar 48k gegaan. Wat gezien de hoeveelheid denk ik ook niet snel lager zou kunnen. In andere offertes die ik gekregen heb is dat een post van 89k als volgens spec gewerkt zou worden.
quote:
- Een van de vides laten vervallen
Dat heeft alleen zin als je dat doet in combinatie met het verkleinen want wat ga je anders met die ruimte doen? Vloer erin leggen kost juist geld :)
quote:
- Vlieringen laten vervallen of alleen voorbereiden
Zijn de kosten niet maar zou inderdaad nog kunnen, hoewel we dan qua bergruimte wel erg krap komen te zitten. Dan hebben we alleen de berging beneden. In combinatie met het verkleinen van de woning kan dit eigenlijk niet.
quote:
- Dakramen deels of helemaal laten vervallen of anders oplossen. Ziet eruit als een mooie maar erg dure oplossing. Daarmee vereenvoudig je flink wat zaken lijkt me.
Is al gedaan en dat is een behoorlijk significant offer want erg beeldbepalend. Als je hier significant wil besparen moet je eigenlijk het hele dakontwerp opnieuw bekijken.
quote:
- Gasketel ipv warmtepomp
Die hebben we inderdaad nog in de achterzak. Zit nog wel een 10k in denk ik maar is geen heel wenselijke oplossing want het is vergund op basis van WP.
quote:
- Heel kritisch je afbouwposten doorlopen. Keuken hoeft geen 30k te kosten, spuitwerk is goedkoop en kan over een paar jaar prima anders, vloerbedekking is winst te behalen, trap kan 20k maar ook 2k kosten, etc, etc.
Kan inderdaad wel minder op sommige punten maar je wil toch ook niet te ver snijden daarin. Juist in de afbouw schuilt een hoop wooncomfort.
quote:
- Alleen ruwbouw via aannemer doen (maar dan heb je zelf veel tijd/kennis nodig of een goede bouwbegeleider)
Levert je denk ik niet veel op tenzij je zeker weet waar je veel scherper zou kunnen inkopen. Onderaannemers gooien ook en masse hun prijzen omhoog en de opslag van deze aannemer valt erg mee.
quote:
Overigens is verkleinen niet heel gek, wat een enorme keet zeg :9~
Nee, levert ook een stuk tuin op en het is allemaal wat meer met elkaar in verhouding - en nog altijd ruim 200 m2 en 900 kuub als je er 3 meter vanaf haalt. Het interieur wordt alleen wel een stuk minder aantrekkelijk daardoor, de hele plattegrond was opgetrokken rondom de vide en als je die grotendeels weghaalt valt de samenhang behoorlijk weg.

We hebben nog wel een andere offerte binnengekregen die potentie heeft. Deze bouwer in de bruto bouwsom 30k goedkoper dan de goedkopere aannemer waar we tot nu toe mee gesproken hebben, maar rekent hogere staartkosten (7% algemeen en 5% winst/risico) waardoor hij uiteindelijk 20k duurder uitvalt. Als je daar nog wat af kan onderhandelen en je past verder dezelfde bezuinigingen toe als bij die andere aannemer is er een kans dat je tot een beter plaatje komt. Als we dan ook nog wat aan het volume sleutelen zouden we een heel eind moeten kunnen komen.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
Je zou ook nog een plat dak kunnen nemen, eventueel wel met de gevel die je nu hebt. Dit zal aanzienlijk schelen in de bouwkosten.

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 17-10 10:22
@Daniel; helder :j Al heel erg flink zitten puzzelen dus :)
Overigens komt gasketel ipv WP denk ik eerder op 15k besparing als je nu uitgaat van brine/water. Als je dan ook nog wat PV weglaat heb je zo 20k excl BTW en opslagen te pakken. Helemaal niet gek om over een jaar of 10 a 15 die gasketel te vervangen door een WP, die zijn tegen die tijd een heel stuk meer uitontwikkeld en vooral wat realistischer geprijsd. Je betaalt nu een forse premium voor het feit dat die dingen nog niet in massa worden gemaakt.

Maar heb je je maximum budget ook al eens bij die aannemer neergelegd? Beetje het idee van een taakstellend budget waarin hij mee kan denken hoe je daar binnen kan blijven. Hij ziet denk ik beter dan jullie wat relatief dure onderdelen zijn aan de woning of wat onderdelen zijn waar hij ruim heeft gerekend doordat hij nog niet helder heeft hoe iets precies uitpakt.

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 18-10 10:00
quote:
bartvb schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 13:30:

Overigens komt gasketel ipv WP denk ik eerder op 15k besparing als je nu uitgaat van brine/water. Als je dan ook nog wat PV weglaat heb je zo 20k excl BTW en opslagen te pakken. Helemaal niet gek om over een jaar of 10 a 15 die gasketel te vervangen door een WP, die zijn tegen die tijd een heel stuk meer uitontwikkeld en vooral wat realistischer geprijsd. Je betaalt nu een forse premium voor het feit dat die dingen nog niet in massa worden gemaakt.
Om die reden heb ik het in Dld. in 2003 ook niet gedaan. Met houtskelet heb ik super isolatie, en heb in de afgelopen 15 jaar totaal ~10k¤ verstookt. WP terugverdienen zou bij mij dus niet gelukt zijn.
Maar @Daniel gaat veel groter bouwen dan ik (9,5x10m ~550m³) en dus meer verbruiken. Verder koopt Dld. goedkoop russisch gas in, terwijl USA-vazalstaatje-NL z'n eigen gas (gelukkig) niet veel langer gaat winnen, en de aankoop (helaas) duur in bijv. USA (fracking gas) meent te moeten gaan doen. Om die reden zou ik met een gasketel ietwat voorzichtig zijn. En iig alle belangrijke voorbereidingen voor WP meteen bij de bouw treffen, zodat het later eenvoudig vervangen kan worden.

gezocht: Panasonic GM5

Acties:
  • +1Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
Nog even los van terugverdientijd, als je nu nog geen vergunning hebt (aangevraagd) met een gasketel erin, ga je die waarschijnlijk ook niet meer krijgen. Vanaf 1 juni worden er, behoudens echt bijzondere omstandigheden, geen vergunning meer in behandeling genomen die een gas aansluiting krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zeroxcool
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:25
* zeroxcool meldt zich ook in dit topic.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

zeroxcool wijzigde deze reactie 04-07-2018 15:51 (9%)

zeroxcool.net - curity.eu

• anboni
  • Nu online
Ik heb m'n eerste schetsen in http://www.sweethome3d.com/ gemaakt.

Wat betreft jouw schetsen: de woonkamer/eetkamer/keuken lijkt me een wat smalle, nauw-ogende tunnel. Tegelijk heb je aan de rechterzijde een stuk(je) tuin waar je nu eigenlijk niks mee doet. Het zou wellicht leuker zijn om de woonkamer aan die kant te hebben, eventueel met een stukje serre/erker. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de ligging tov de zon.

• zeroxcool
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:25
Goede punten die wat opheldering vragen. De 1,5m aan de rechterzijde is vrijgehouden, omdat we daar een paadje naar achter willen houden. We vinden het erg belangrijk dat de doorgang niet 'door het huis' moet.

Ligging van het perceel: tuin ligt bijna recht op het zuiden, zo'n 100m hierachter begint een bosje. Voorgevel ligt dus naar het noorden. Aan die rechterzijde is er een langgestrekt uitzicht op een weilanden.

Dank voor de software, ga ik vanavond eens naar kijken.

(Heb deze tekst ook toegevoegd aan m'n post.)

zeroxcool wijzigde deze reactie 04-07-2018 15:52 (5%)

zeroxcool.net - curity.eu

• anboni
  • Nu online
Juist als je aan die rechterzijde zo'n vrij uitzicht hebt, zou ik denken dat je daar je woonkamer wilt hebben ;) Ook zonder erker/serre, omdat je die 1.5m vrij wilt houden, heb je dan in ieder geval het uitzicht.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
quote:
bartvb schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 13:30:
@Daniel; helder :j Al heel erg flink zitten puzzelen dus :)
Maar heb je je maximum budget ook al eens bij die aannemer neergelegd? Beetje het idee van een taakstellend budget waarin hij mee kan denken hoe je daar binnen kan blijven. Hij ziet denk ik beter dan jullie wat relatief dure onderdelen zijn aan de woning of wat onderdelen zijn waar hij ruim heeft gerekend doordat hij nog niet helder heeft hoe iets precies uitpakt.
Ja. We hebben de max van 500k genoemd maar hij ziet geen mogelijkheden om daar met het huidige ontwerp aan te komen. Het (financiële) voordeel van deze aannemer is dat het een wat kleiner bedrijf is met erg weinig overhead, en daardoor hele lage staartkosten.

Ik wil m'n max budget ook nog wel bij de op 1-na goedkoopste aannemer neerleggen. Die is in het casco (fundering, muren, dak) in de eerste offerte 22k goedkoper dan de goedkoopste na 2 bezuinigingsrondes kon worden, dus daar moet nog wel wat wat speelruimte zitten. Als deze aannemer in het casco nog 10% omlaag kan, in de afbouw nog zo'n 20% kan bezuinigen en significant omlaag gaat qua staartkosten zouden we wellicht richting nog een heel stuk meer richting het max budget kunnen gaan.

Daniel wijzigde deze reactie 04-07-2018 16:16 (4%)

• borgoe72
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 04:10
Mijn nieuwbouwwoning wordt in oktober opgeleverd. Inhoud woning is 724 m3 en in de woning heb ik een aantal schachten in de vloer laten aanbrengen zodat ik straks buizen tbv WTW door kan voeren. De woning wordt luchtdicht gebouwd.

Als WTW unit heb ik de Zehnder Q450 (max 450m3) op het oog. Maximale ventilatiebehoefte van de woning heb ik laten berekenen op 378 m3 per uur. Het prijsverschil met de Q 600 (max 600m3) is 'slechts' 200 euro.

Concreet de vraag dus, is het raadzaam de iets zwaardere unit te nemen zodat deze op minder toeren hoeft te werken?

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 17:28
Niet om die reden, want verdiep je maar eens in de specs van die twee. Ze zijn namelijk hetzelfde, met als enige verschil dat de motor van de Q600 een hoger max toerental heeft. Ze maken dus bij gelijk afzuigvolume ook even veel lawaai en gebruiken bij gelijk volume ook evenveel stroom. De Q600 heeft alleen een wat hogere max capaciteit.

Andrehj wijzigde deze reactie 04-07-2018 17:33 (3%)

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 16:02
@zeroxcool ik heb veel in floorplanner zitten schetsen, het is ff wennen maar werkt erg fijn :)

• markoh
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 07:42
quote:
borgoe72 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:29:
Mijn nieuwbouwwoning wordt in oktober opgeleverd. Inhoud woning is 724 m3 en in de woning heb ik een aantal schachten in de vloer laten aanbrengen zodat ik straks buizen tbv WTW door kan voeren. De woning wordt luchtdicht gebouwd.

Als WTW unit heb ik de Zehnder Q450 (max 450m3) op het oog. Maximale ventilatiebehoefte van de woning heb ik laten berekenen op 378 m3 per uur. Het prijsverschil met de Q 600 (max 600m3) is 'slechts' 200 euro.

Concreet de vraag dus, is het raadzaam de iets zwaardere unit te nemen zodat deze op minder toeren hoeft te werken?
Wij hebben net de bouw van ons split level passiefhuis (ca 1200m3) afgerond. Daarbij gekozen voor 2 losse units (brink renovent 400) ipv 1 grote unit. Onder andere vanwege akkoestisch argument. Ze draaien nu veel rustiger op stand 1. Daarnaast voordeel dat badkamers "eigen" unit hebben. En dus niet hele woning "joelt" als stand 3 wordt gebruikt 😁

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 15:07
@zeroxcool Grappig wij hebben zo'n 3jr geleden in bijna precies hetzelfde schuitje gezeten :). Kavel van 321m2 (12,1 breed bij iets van 26,6 lang). Hier waren er wel bepaalde eisen zoals goothoogte max 4,5m (meeste hebben hem op 3m) vanwege landelijke uitstraling.

Wij zijn eerst begonnen met 2-kappers te bekijken op Funda qua indeling en ongeveer bepaald hoe groot we het huis wilde hebben. Aangezien we liever een ruimere achtertuin willen dan een zijtuin zijn we gegaan voor:
- Huis --> 8m bij 11,2m
- Berging (tegen het huis aan en dus niet laten uitsteken in de achtertuin)--> 3m bij 6m

We hebben nog 1,1m over voor de achterom wat zeker voldoende is. Daarnaast wilde we graag een berging aan de keuken waar ook de fietsen in kunnen. Ook wilde we graag een speelkamer beneden voor de kids. We zijn toen gaan tekenen in Floorplanner (al eerder genoemd) wat zeker prima werkt! Je kunt de tekening ook in 3D bekijken.

Heb zojuist jullie plattegronden bekeken en begane grond is me niet helemaal duidelijk. Ik zie 2 WC's en linksachter een kantoortje (Bureau)? Woonkamer/keuken lijken me vrij smal. Wij wilden ook eerst voor een kookeiland gaan alleen werd toch te krap qua doorloopruimte. Hou hiervoor rekening met zeg 1,2m breed kookeiland, aan beiden kanten minimaal 1m loopruimte (liever 1,2m) en dan nog 60cm voor kasten aan beiden kanten. Dan kom je dus bijna op 5m breed al.

1e verdieping ziet er efficiënt uit!

Qua architect zou ik niet zo snel voor 2 verschillende gaan. Wij zijn gekoppeld (via de gemeente) aan een stel die ook een 2-kapper wilde bouwen (ze hadden al met een ander stel tekeningen laten maken maar die zijn afgehaakt vanwege financiële redenen). Ze waren oa bij Allure geweest (totaalbouwer dus ook een architect bij inbegrepen) en we waren al erg gecharmeerd van de tekeningen. Met hun een afspraak gemaakt en onze Floorplanners meegegeven + wat voorbeeld 2-kappers die we mooi vonden :). Daar is een nieuw ontwerp uitgekomen, de buren vonden onze indeling erg mooi en wilden het graag gespiegeld hebben. Dat heeft Allure toen gedaan (met hier en daar nog een kleine aanpassing, onze speelkamer is bij hun een bijkeuken) en is vervolgens gebouwd :).

We wonen er nu 2jr en zijn echt super tevreden! Tuurlijk is er hier en daar wel iets wat je anders had gedaan (extra stopcontact bijv. en bergingsdeur anders open laten gaan) maar zijn maar kleine dingen gelukkig :).

Sorry voor het lange verhaal maar aangezien jullie in hetzelfde schuitje zitten wellicht interessant ;).

Ik kwam iets te laat achter dit topic maar heb later nog onze Floorplanners en uiteindelijke ontwerp + specs gepost: https://gathering.tweaker...message/51965587#51965587

Als je vragen hebt dan mag dat ook via PB!

• jacovn
Het kon hier ook niet uitblijven, de stukadoor is er, en waarom gaan de plafond naden niet dicht. Nou dat staat niet in de begroting. Daar hebben we wel altijd over gesproken, en nu weet de bouwer het niet meer.

We hebben platen die netjes tegen elkaar liggen, en andere die 2 cm uit elkaar liggen. Oh dat strijken we wat aan en dan komt er een spaclaag overheen.

Tja.. iemand ervaring met kosten van V naden dichtzetten ?
Van een buurman met kanaalplaten hoorde ik ¤800 voor de beneden verdieping.
Nu hebben we iets minder naden met breedplaat volgens mijn (de platen zijn breder) maar enige indicatie voor vergelijk zou wel mooi zijn.

• markoh
Heb hier ook breedplaat vloeren en daarbij werd destijds aangegeven (ook in begroting) dat spacwerk incl voorbehandelen en naadloos verwerken was bij breedplaatvloeren. Moet ook immers wel de platen wijken altijd wat af en voor betonstort op de bouw worden ze al afgepurd. Waardoor je niet echt diepe naden overhoudt lijkt me.

Dat houdt idd wat aansmeren in en daarna voorstrijk plus spack (in ons geval).

• xminator
quote:
markoh schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:30:
Heb hier ook breedplaat vloeren en daarbij werd destijds aangegeven (ook in begroting) dat spacwerk incl voorbehandelen en naadloos verwerken was bij breedplaatvloeren. Moet ook immers wel de platen wijken altijd wat af en voor betonstort op de bouw worden ze al afgepurd. Waardoor je niet echt diepe naden overhoudt lijkt me.

Dat houdt idd wat aansmeren in en daarna voorstrijk plus spack (in ons geval).
En gaas?

• RUFFNECK
  • Laatst online: 17:53

RUFFNECK

Poentje

quote:
jacovn schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:15:
Het kon hier ook niet uitblijven, de stukadoor is er, en waarom gaan de plafond naden niet dicht. Nou dat staat niet in de begroting. Daar hebben we wel altijd over gesproken, en nu weet de bouwer het niet meer.

We hebben platen die netjes tegen elkaar liggen, en andere die 2 cm uit elkaar liggen. Oh dat strijken we wat aan en dan komt er een spaclaag overheen.

Tja.. iemand ervaring met kosten van V naden dichtzetten ?
Van een buurman met kanaalplaten hoorde ik ¤800 voor de beneden verdieping.
Nu hebben we iets minder naden met breedplaat volgens mijn (de platen zijn breder) maar enige indicatie voor vergelijk zou wel mooi zijn.
Wil je alleen de naden dicht hebben, ga je niet gewoon alles stucen?

• jacovn
Als ik op internet zoek zijn de V naden om krimp en uitzettin en vocht kwijt te raken de eerste 3 jaren.
Daarna zou je het dicht moeten zetten.

En inderdaad wordt dan wel heel het plafond gestucked. Zie prijzen van 13-14¤ per m2
Het is bijna 200 m2 plafond..

jacovn wijzigde deze reactie 05-07-2018 06:45 (13%)

• Artbij
quote:
jacovn schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 06:38:
Als ik op internet zoek zijn de V naden om krimp en uitzettin en vocht kwijt te raken de eerste 3 jaren.
Daarna zou je het dicht moeten zetten.

En inderdaad wordt dan wel heel het plafond gestucked. Zie prijzen van 13-14¤ per m2
Het is bijna 200 m2 plafond..
Je moet eigenlijk 2 tot 3 jaar wachten met al je stucwerk + vloeren. Ga je dat ook doen?

Met gestrekt been.

• LittleTycoon
Ik heb Naden direct laten dichtzetten, geen Scheurtjes na 9 maanden, dus kan verkeren

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Breedplaat werkt veel minder dan kanaalplaat in dat opzicht. Enne, gelijk gladtrekken. Later is het een hoop sores als je meubels er staan.

• Grolsch
Bij ons ook gelijk dichtgemaakt (kanaalplaten) en na ruim een jaar geen enkel scheurtje.

• jacovn
quote:
Señor Sjon schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:26:
Breedplaat werkt veel minder dan kanaalplaat in dat opzicht. Enne, gelijk gladtrekken. Later is het een hoop sores als je meubels er staan.
Juist, en er ligt zo veel ijzer in de vloer, als de vloer ter plekke van de naden moet gaan bewegen, dat lijkt me haast onmogelijk.

De bouwer is met de stukadoor aan het overleggen en dan rolt er vast een prijs uit.
De persoon die aan het stucken was zag er niet zo veel meerwerk in, hij doet nu de spleten voorbereiden en moet het plafond op een heel aantal punten toch al gladmaken.

Maar 14 Euro maal 200 m2 is wel een fikse onverwachtse post. Dat zou dan heel plafond stucken zijn.

Acties:
  • +12Henk 'm!

• mistaoutlaw
Het is erg druk sinds de oplevering 20 juni.
Hierbij weer eens een update.

Veel kost meer tijd dan eerder verwacht.
En de onvoorziene zaken die om tijd vragen van ons gooien soms roet in het eten van de oorspronkelijke planning.
Maar goed: adapt, improvise, overcome :-)

Wat hebben we zoal gedaan:
Members only:

What's next: veel... in de volgende update :-)

• Grolsch
quote:
jacovn schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:53:
[...]

Juist, en er ligt zo veel ijzer in de vloer, als de vloer ter plekke van de naden moet gaan bewegen, dat lijkt me haast onmogelijk.

De bouwer is met de stukadoor aan het overleggen en dan rolt er vast een prijs uit.
De persoon die aan het stucken was zag er niet zo veel meerwerk in, hij doet nu de spleten voorbereiden en moet het plafond op een heel aantal punten toch al gladmaken.

Maar 14 Euro maal 200 m2 is wel een fikse onverwachtse post. Dat zou dan heel plafond stucken zijn.
Die naden drogen wel langzamer, dus qua doorlooptijd zal het ook wat extra tijd kosten.

• jacovn
quote:
Grolsch schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:57:
[...]

Die naden drogen wel langzamer, dus qua doorlooptijd zal het ook wat extra tijd kosten.
De laatste maanden droogte het wel redelijk denk ik. Sinds dak dicht is komt er bijna geen nieuw vocht in, en nu er ramen in zitten ventileert het mooi.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xminator
quote:
jacovn schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:22:
[...]

De laatste maanden droogte het wel redelijk denk ik. Sinds dak dicht is komt er bijna geen nieuw vocht in, en nu er ramen in zitten ventileert het mooi.
Ja, maar voor het stucen zelf wordt er ook aardig wat water gebruikt. Je merkt wel een verschil tussen stucen op normale muren en in de naden. De naden duurden bijna een weekje langer dan de rest.

• jacovn
quote:
xminator schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:30:
[...]

Ja, maar voor het stucen zelf wordt er ook aardig wat water gebruikt. Je merkt wel een verschil tussen stucen op normale muren en in de naden. De naden duurden bijna een weekje langer dan de rest.
Het wordt voor de muren niet zo heel dik opgezet, of de naden van de KZS blokken drogen anders dan de platte kant.

Nu zit er ook op kamers wel blowerproof spul onder op naden die open stonden, daar droogt het wellicht ook langzamer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grolsch
quote:
jacovn schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:22:
[...]

Het grootste probleem is niet "regenwater" maar water welke gebruikt is tijdens de bouw in vloeren, stucwerk etc.

Vooral omdat jij luchtdicht gebouwd hebt is ventileren echt noodzakelijk

Vaak op het einde van de bouw is er zoveel "stress" om alles op tijd af te krijgen dat je het stucwerk wel droog wilt kijken :)

Wij op het einde ook alle ramen open en laten tochten, en je ziet exact waar het stucwerk er dikker op zit (zoals naden), dit droog langzamer.

En het stucwerk in de buurf van een openstaand raam droog ook eerder.

Het beste is alles gewoon de tijd te geven om het te laten drogen, je kunt er wel 6 bouwdrogers inzetten, maar dat bevorderd de kwaliteit ook niet. (gaat te snel dan, met kans op scheuren).

Grolsch wijzigde deze reactie 05-07-2018 12:09 (30%)

• mistaoutlaw
quote:
Grolsch schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:05:
[...]

Het grootste probleem is niet "regenwater" maar water welke gebruikt is tijdens de bouw in vloeren, stucwerk etc.

Vaak op het einde van de bouw is er zoveel "stress" om alles op tijd af te krijgen dat je het stucwerk wel droog wilt kijken :)

Wij op het einde ook alle ramen open en laten tochten, en je ziet exact waar het stucwerk er dikker op zit (zoals naden), dit droog langzamer.

Het beste is alles gewoon de tijd te geven om het te laten drogen, je kunt er wel 6 bouwdrogers inzetten, maar dat bevorderd de kwaliteit ook niet. (gaat te snel dan, met kans op scheuren).
Dat bouwdrogers de kwaliteit zouden benadelen schijnt broodje aap te zijn.
De bouwdrogers halen vocht weg dmv condensator, het is geen kachel.

• ATCO
  • Registratie: december 2004
  • Niet online
Ik heb een vraag mbt de hypotheek en zelfbouw.
Ik heb een optie op een kavel en laat hier door een catalogusbouwer een woning opzetten.

Ik moet voor het eind van het jaar de grond afnemen en de voorlopige omgevingsvergunning gaat binnenkort aangevraagd worden.
Nu lees is bij veel hypotheekvestrekkers dat er een onherroepelijke omgevingsvergunning nodig is voordat de hypotheek verleend wordt. Dit zou qua tijdspad best eens kap kunnen worden.
Hebben jullie ervaring met verstrekkers die hier soepeler in zijn en in een eerder stadium al de hypotheek verstrekken, eventueel met een deel van het depot geblokkeerd tot de vergunning definitief is?

• LittleTycoon
quote:
ATCO schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:24:
Ik heb een optie op een kavel en laat hier door een catalogusbouwer een woning opzetten.

Ik moet voor het eind van het jaar de grond afnemen en de voorlopige omgevingsvergunning gaat binnenkort aangevraagd worden.
Nu lees is bij veel hypotheekvestrekkers dat er een onherroepelijke omgevingsvergunning nodig is voordat de hypotheek verleend wordt. Dit zou qua tijdspad best eens kap kunnen worden.
Hebben jullie ervaring met verstrekkers die hier soepeler in zijn en in een eerder stadium al de hypotheek verstrekken, eventueel met een deel van het depot geblokkeerd tot de vergunning definitief is?
Rabobank schijnt hier soepeler mee om te kunnen gaan.

• ATCO
  • Niet online
quote:
LittleTycoon schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:28:
[...]

Rabobank schijnt hier soepeler mee om te kunnen gaan.
Ok hou dat in gedachten, helaas is de rente daar tot wel 1,5% hoger

• Grolsch
@ATCO Er is geen enkele hypotheekverstrekker zover ik weet die je geld leent zonder dat de vergunning definitief is. Maar als je nu aanvraagt moeten ze binnen 14 weken beslissen (8+6) dus volgens mij nog tijd genoeg, als je maar op tijd aanvraagt.

Het is nu week 27, dus als je nu aanvraagt heb je week 41 vergunning :)

Je kunt van te voren al wel alles regelen met je bank.

• xminator
quote:
jacovn schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:45:
[...]

Het wordt voor de muren niet zo heel dik opgezet, of de naden van de KZS blokken drogen anders dan de platte kant.

[afbeelding]

Nu zit er ook op kamers wel blowerproof spul onder op naden die open stonden, daar droogt het wellicht ook langzamer.
Het gaat niet om de naden van de KZS blokken, daar zul je geen probleem ondervinden. Het betreft de naden van plafonds, dat neemt wat meer tijd in beslag om te drogen. Mja, als het allemaal neit zo dik wordt opgezet en als er voldoende wordt gelucht zal je binnen 2 weken wel volledig droog zijn.

• jacovn
quote:
Grolsch schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:05:
[...]

Ik heb gelukkig wel in elke ruimte een raam wat open kan ondanks de balanced ventilatie wilde ik in geval van stroom uitval toch frisse lucht in huis kunnen laten..
quote:
xminator schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:03:
[...]

Het gaat niet om de naden van de KZS blokken, daar zul je geen probleem ondervinden. Het betreft de naden van plafonds, dat neemt wat meer tijd in beslag om te drogen. Mja, als het allemaal neit zo dik wordt opgezet en als er voldoende wordt gelucht zal je binnen 2 weken wel volledig droog zijn.
Ik heb wel ruimte in de planning denk ik.

Alleen staat de spacker in week 28, maar dan zie ik de stukadoor nog niet klaar zijn. Dus die zal wel week later komen.

Schilder komt voorbereidende werkzaamheden doen in week 33 (13 Augustus) en dan komt ook de keuken.
De vloer komt in week 32. De gietvloer was dan ruim droog genoeg is me verteld.

De schilder komt alles schilderen in week 37 (muren, trap etc)

• ATCO
  • Niet online
quote:
Grolsch schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:52:
@ATCO Er is geen enkele hypotheekverstrekker zover ik weet die je geld leent zonder dat de vergunning definitief is. Maar als je nu aanvraagt moeten ze binnen 14 weken beslissen (8+6) dus volgens mij nog tijd genoeg, als je maar op tijd aanvraagt.

Helder, ik ga wat druk zetten bij de bouwer om zsm de aanvraag in te dienen. Helaas heb ik dat niet volledig in eigen hand.

• Res-q
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 16-10 22:42

Res-q

Redder in nood?

Ook maar eens een berichtje hier plaatsen. Bij ons in de buurt komen ook kavels beschikbaar, en we zitten ernstig te twijfelen of we ons hiervoor zouden inschrijven. Op zich is een nieuw huis wel iets waar we aan toe zijn, en zelf bouwen lijkt ons ook erg gaaf om een keer te doen. Bij toeval kwam ik de informatie over de verkoop tegen, maar ik ben totaal nieuw in het proces. Wel bij de makelaar meer informatie over de kavels opgevraagd, dus ik heb intussen wat informatie over de grootte en prijzen van de kavels, en de richtlijnen wat er op gebouwd mag worden.

Alleen, ik heb geen idee wat er allemaal bij komt kijken, dus erg spannend! We hebben bijvoorbeeld geen idee wat een huis kost. Als ik rond kijk zie ik de grootste verschillen voorbij komen en verschillende richtlijnen die al dan niet lijken te kloppen.

Hebben jullie tips waar te beginnen, hoe het koopproces gaat, waar moet ik aan denken, wat zijn tips om goed en goedkoop te kunnen bouwen, wat zijn de bijkomende kosten? Ik zie intussen door de bomen het bos niet meer...

en zo is het voorspeld!

• Grolsch
quote:
Res-q schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:22:
Ook maar eens een berichtje hier plaatsen. Bij ons in de buurt komen ook kavels beschikbaar, en we zitten ernstig te twijfelen of we ons hiervoor zouden inschrijven. Op zich is een nieuw huis wel iets waar we aan toe zijn, en zelf bouwen lijkt ons ook erg gaaf om een keer te doen. Bij toeval kwam ik de informatie over de verkoop tegen, maar ik ben totaal nieuw in het proces. Wel bij de makelaar meer informatie over de kavels opgevraagd, dus ik heb intussen wat informatie over de grootte en prijzen van de kavels, en de richtlijnen wat er op gebouwd mag worden.

Alleen, ik heb geen idee wat er allemaal bij komt kijken, dus erg spannend! We hebben bijvoorbeeld geen idee wat een huis kost. Als ik rond kijk zie ik de grootste verschillen voorbij komen en verschillende richtlijnen die al dan niet lijken te kloppen.

Hebben jullie tips waar te beginnen, hoe het koopproces gaat, waar moet ik aan denken, wat zijn tips om goed en goedkoop te kunnen bouwen, wat zijn de bijkomende kosten? Ik zie intussen door de bomen het bos niet meer...
Je moet eerst een beeld krijgen hoeveel geld je wilt/kunt uitgeven, aan de hand van je budget ga je bepalen wat je wil doen.

Bouwen kost "schot voor de boeg" 500 euro per m3. Dit kan ¤ 400,00 per m3 zijn als je "sober" bouwt en heel veel zelf doet, tot ¤ 1000,00 per m3 als je heel luxe bouwt met gouden handgrepen, 4 badkamers, etc. etc.

Tel daar de kosten van de grond bij op, leges gemeente, etc. etc. etc.

• anboni
  • Nu online
@Res-q Bij kosten voor een nieuwbouwhuis moet je in de huidige markt rekening houden met E450-550/m3. Kan misschien iets goedkoper als je met een catalogusbouwer in zee gaat, kan absoluut ook stukken duurder worden als je voor alle afwerking het beste en mooiste kiest.

Je zult waarschijnlijk al vrij vroeg moeten kiezen welke richting je uit wilt: zelf (samen met een architect) een ontwerp maken en daarmee naar een aantal aannemers stappen voor offertes. Je kunt ook naar een totaalbouwer gaan en daar ofwel een woning uit hun catalogus kiezen met wat aanpassingen, of een heel nieuw ontwerp laten maken helemaal naar jouw zin. Voordeel van een totaalbouwer is dat zij in principe het hele project van ontwerp, vergunningen en bouwen voor je uit handen nemen.

• Artbij
quote:
Grolsch schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:52:

Rabo doet dat gewoon. Heb ik je vorig jaar ook al eens verteld volgens mij ;).

Met gestrekt been.

• Artbij
[quote]mistaoutlaw schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:57:

En de onvoorziene zaken die om tijd vragen van ons gooien soms roet in het eten van de oorspronkelijke planning.

***members only***

{/quote]

Mooi huis :).

Maar al die krassen in je kozijnen worden toch gewoon gerepareerd? Kras in het glas is simpel, niet glas erin.

Zou zijn er bij ons 10 ruiten vervangen en is er 3 keer iemand geweest om krassen te repareren.

Met gestrekt been.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 17:06
quote:

In ons geval (ABN AMRO) is de hypotheek gevestigd zonder onherroepelijke omgevingsvergunning. Het geld voor de grond is overgemaakt, waarna de grond konden voldoen. De rest van het bouwdepot is bevroren tot de omgevingsvergunning onherroepelijk is.

Is zeker geen standaard praktijk, dus overleg met de bank is noodzakelijk.

• Grolsch
quote:
Artbij schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:38:
[...]

Rabo doet dat gewoon. Heb ik je vorig jaar ook al eens verteld volgens mij ;).
Wij hebben ook Rabo, en er ging geen ¤ over de bank voordat de omgevingsvergunning definitief was.
Ik weet niet zeker of het ook "herroepelijk" moest zijn.

Nogal logisch, want de bouwgrond is onderpand voor de bank, en die grond die volgens de "bouwer" xxx ¤ per m2 waard is, heeft alleen deze waarde als er een omgevingsvergunning op zit. Als weiland zal het waarschijnlijk geen xxx ¤ per m2 opleveren.

Grolsch wijzigde deze reactie 05-07-2018 14:51 (4%)

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 18:35
quote:

Een voorlopige omgevingsvergunning? Die bestaat niet. Als je een omgevingsvergunning aanvraagt, dan krijg je deze (definitief) of word deze geweigerd (of wordt de aanvraag buiten behandeling gelaten als de aanvraag niet of onvoldoende is aangevuld).

• Grolsch
quote:
hansvk schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:51:
[...]

Een voorlopige omgevingsvergunning? Die bestaat niet. Als je een omgevingsvergunning aanvraagt, dan krijg je deze (definitief) of word deze geweigerd (of wordt de aanvraag buiten behandeling gelaten als de aanvraag niet of onvoldoende is aangevuld).
Na het publiceren van de vergunning is er nog een periode van 6 weken voordat de verstrekte bouwvergunning "onherroepelijk" geworden is.
quote:
Bezwaar of beroep afwachten
Na bekendmaking van de beschikking kan een belanghebbende binnen een periode van zes weken bezwaar of beroep aantekenen tegen de genomen beslissing. Het is mogelijk dat dit bezwaar of beroep invloed heeft op de afgegeven beschikking. Daarom is het verstandig te wachten met het uitvoeren van de werkzaamheden tot in ieder geval zes weken na bekendmaking van de beschikking. In een aantal gevallen (bijvoorbeeld voor slopen of kappen) moet u wachten met het uitvoeren van de werkzaamheden tot deze termijn is verstreken, omdat deze werkzaamheden niet ongedaan gemaakt kunnen worden. U kunt de werkzaamheden in elk geval uitvoeren wanneer de beschikking onherroepelijk is geworden.

• Artbij
Herroepilijk of onherroeplijk is iets anders dan tijdelijk of voorlopig.

Met gestrekt been.

• Blueone
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
quote:
Joris748 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:49:
[...]

In ons geval (ABN AMRO) is de hypotheek gevestigd zonder onherroepelijke omgevingsvergunning. Het geld voor de grond is overgemaakt, waarna de grond konden voldoen. De rest van het bouwdepot is bevroren tot de omgevingsvergunning onherroepelijk is.

Is zeker geen standaard praktijk, dus overleg met de bank is noodzakelijk.
Bij ASR werkt ook op deze manier echter verlangen ze daar wel een solvabiliteitsverklaring van een aannemer.

• ATCO
  • Niet online
quote:
Artbij schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 15:00:
Herroepilijk of onherroeplijk is iets anders dan tijdelijk of voorlopig.
Klopt, gemeente Barneveld hanteert echter wel een stappenplan met daarin een voorlopige aanvraag waarin het eerst op welstand en bestemmingsplan wordt getoetst voor de echte aanvraag wordt ingediend.

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 18:35
OK, maar dat is wat anders.

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Dank voor de reacties!
De kavels varieren in prijs van ca. 170k tot 300k, en in grootte van 430 tot 1000m³. Qua hypotheek weet ik wat we ongeveer zouden krijgen. In combinatie met de kavel die we zouden willen blijft er dan ongeveer 250k over om een huis voor te bouwen, maar ik heb echt geen idee of je daar een huis voor kunt bouwen, en zo ja, wat. Qua budget is het dan ook wel zo'n beetje op, dus voor bijkomende kosten (tuin? badkamer? geen idee wat nog meer?) is er dan weinig over, dus dan zou het alternatief zijn om een kleinere kavel te kiezen.

Een cataloguswoning is op zich ook prima met wat aanpassingen, ik heb we mooie voorbij zien komen, alleen variëren de prijzen daarvan ook gigantisch. Omdat we 4 kleine kinderen hebben zouden we toch wel graag 5 of 6 slaapkamers willen, en een mogelijkheid voor een tweede badkamer. Dat duwt me toch al meer richting de wat grotere huizen (700m³+), maar is met ¤500 per m³ dan weer niet haalbaar. Iets als dit vinden we beide erg mooi, maar is boven budget, dus zullen toch ergens concessies moeten doen.

en zo is het voorspeld!

• Artbij
quote:
Res-q schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 15:14:
Dank voor de reacties!
De kavels varieren in prijs van ca. 170k tot 300k, en in grootte van 430 tot 1000m³. Qua hypotheek weet ik wat we ongeveer zouden krijgen. In combinatie met de kavel die we zouden willen blijft er dan ongeveer 250k over om een huis voor te bouwen, maar ik heb echt geen idee of je daar een huis voor kunt bouwen, en zo ja, wat. Qua budget is het dan ook wel zo'n beetje op, dus voor bijkomende kosten (tuin? badkamer? geen idee wat nog meer?) is er dan weinig over, dus dan zou het alternatief zijn om een kleinere kavel te kiezen.

Een cataloguswoning is op zich ook prima met wat aanpassingen, ik heb we mooie voorbij zien komen, alleen variëren de prijzen daarvan ook gigantisch. Omdat we 4 kleine kinderen hebben zouden we toch wel graag 5 of 6 slaapkamers willen, en een mogelijkheid voor een tweede badkamer. Dat duwt me toch al meer richting de wat grotere huizen (700m³+), maar is met ¤500 per m³ dan weer niet haalbaar. Iets als dit vinden we beide erg mooi, maar is boven budget, dus zullen toch ergens concessies moeten doen.
250k, op het eerste gezicht niet.Zeker niet met 6 slaapkamers.

Met gestrekt been.

• Blueone
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
quote:
Dank voor de reacties!

250K is moeilijk haalbaar, wij zijn behoorlijk zuinig geweest en de afbouw doen we volledig in eigen beheer. Echter komen we nog steeds op ruim ¤500 per m3. De prijzen zijn simpelweg flink omhoog gegaan het laatste jaar.

Maar tegelijkertijd heb ik in het process gemerkt dat een prijs per m3 niet heel veel zegt, alles heeft te maken met de elementen welke in het huis verwerkt zitten en welke keuzes je maakt qua materiaalgebruik.

• Grolsch
quote:
Dank voor de reacties!

Voor 250K kun je geen kast van een woning laten bouwen.
Als dat je totale budget is mag je er nog wel 50K aftrekken voor "overige kosten" die niet in de m3 prijs zitten van een huis laten bouwen normaal gesproken.

Je moet bijvoorbeeld leges betalen, eventueel architect, hypotheek/bankkosten, keuken, badkamer, schilderwerk, kasten, meubels, inrichting, gordijnen, notaris, bestrating, tuin. Ik som nu dus mijn lijstje op die niet bij de aanneemsom in zaten bij onze woning. Bij ons was dit al 100K, wat dus niet in de bouwprijs van de aannemer zat.

Hieronder een overzichtje van onze begroting, en we zijn bijna overal binnen budget gebleven, alleen bestrating/tuin en meerwerk ging over budget, maar dat waren bewuste keuzes. Als is 15K echt te weinig als je serieus een beetje grond hebt en je wilt wat hebben in de tuin.

Members only:

• anboni
  • Nu online
quote:
Dank voor de reacties!
Ik denk dat je het niet gaat redden als je 250k besteedbaar hebt voor huis en aankleding.

Houd er rekening mee dat zo'n cataloguswoning (en eigenlijk iedere woning) bijna per definitie nog zonder keuken is. Daar moet je dus ook nog 'ns een flink bedrag voor rekenen (15-20k is waarschijnlijk wel de ondergrens als je een keuken wilt die bij een vrijstaande woning past). Dan heb je nog aankleding van het huis nodig (vloer, wanden, iets voor de ramen). En vergeet ook niet dat je hoogstwaarschijnlijk geen vergunning meer krijgt voor gas, dus je bent ook al gauw 10-15k meer kwijt voor warmtepomp en zonnepanelen tov gasgestookte CV.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
quote:
Dank voor de reacties!

250k is veel te krap voor een woning met voldoende ruimte voor 5 of 6 normale slaapkamers. Groothuisbouw is zeker niet duur en het zijn semi-all-in prijzen, en daar begin je zonder enige optie aangevinkt te hebben met het huis dat je aanhaalt al op een ton boven je budget. De 340 euro per m3 die zij daarvoor rekenen is in de huidige markt gewoon goedkoop te noemen; hoewel enigszins geholpen door het feit dat de prijs per m3 lager wordt naarmate het huis groter wordt. Een woning die half zo groot is, is zeker niet half zo duur.

Je hebt dan op zich een huis, maar dat moet nog echt afgebouwd worden. Keuken, vloeren, gordijnen, wandafwerking, binnenschilderwerk, tuinaanleg en allerlei ander groot en klein grut, plus de bijkomende kosten zoals leges voor de vergunning, de advieskosten voor de hypotheek (tegenwoordig zo'n 2500 euro), de notaris en alle eventuele extra adviseurs die je nodig hebt zoals ene akoestisch onderzoek en bodemonderzoek. De basisafwerking van een dergelijke cataloguswoning is doorgaans ook niet op een heel hoog niveau, de kans is groot dat je wel wat wil upgraden op sommige punten: meer groepen, loze leidingen, beter sanitair, triple glas etc.

Omdat je zegt dat die 250k all-in moet zijn verwacht ik dat als je extreem zuinig doet er hooguit 180-190k overblijft voor het bouwen van de woning zelf. Het is eigenlijk niet mogelijk daarvoor een huis te bouwen tenzij je aannemer bent en alles zelf kunt doen. En dan nog zal het niet groter kunnen worden 450-500 m3 wat veel te klein is voor een gezin met 6 personen.

Als je echt graag zelf wilt bouwen en dit is je max budget zul je op zoek moeten naar veel goedkopere grond. Een andere mogelijke route is een bouwpartner vinden waarmee je een 2-onder-1 kap woning op 1 kavel neer kunt zetten. Je deelt dan de kosten van de grond en een 2-onder-1 kap is doorgaans aanmerkelijk goedkoper neer te zetten dan twee losse vrijstaande huizen. Maar dan nog lijkt je budget me niet in overeenstemming met wat je aan ruimte nodig hebt.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Artbij
Heb vandaag ook een huis gebouwd :).

Jammer dat het zo droog is en ik geen gras kan leggen....

Members only:

Met gestrekt been.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
Dank voor de reacties!

Kijk eens op de configurator van Groothuis bouw uit Emmeloord. Dan heb je een idee. Tel daarbij een keuken en sanitair op (15+15+5=35k) op en je komt al een end. Maar goed, dan heb je nog leges (2% van aanneemsom) en overige kosten die je moet betalen. Dus effectief kan je voor 175k aan de aannemer spenderen. Ik kan je vast verklappen dat dat niet genoeg is.

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Ja precies, die had ik al gevonden. Ik heb via-via ook een andere pdf met een prijslijst gevonden, waarin vergelijkbare huizen werden vermeld voor een stuk minder, dus ik was behoorlijk op het verkeerde been gezet.

We gaan er nog maar eens goed over na denken, want als we dit willen doen, willen we het wel goed gaan doen. Goedkopere grond is op dit gedeelte geen optie, ergens anders natuurlijk wel, maar dit is dicht bij waar we nu zitten en een mooi plekje, vandaar dat we aan het kijken zijn gegaan. Op zich is die 250k niet de max, maar het moet geen 350k gaan worden. Als we dit gaan doen willen we het goed doen, dus concessies is prima, maar niet te veel. We zitten ook prima waar we nu zitten, en als ik het niet toevallig tegen was gekomen waren we er ook niet mee bezig geweest nu.

Maar wat een geld hee... ik had gedacht dat als de grond 180k kost je er voor 250k wel een huis op zou kunnen zetten, maar daar heb ik me lelijk op verkeken.

Thanks voor de input allen!

en zo is het voorspeld!

• Grolsch
quote:
Res-q schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 16:29:
Ja precies, die had ik al gevonden. Ik heb via-via ook een andere pdf met een prijslijst gevonden, waarin vergelijkbare huizen werden vermeld voor een stuk minder, dus ik was behoorlijk op het verkeerde been gezet.

We gaan er nog maar eens goed over na denken, want als we dit willen doen, willen we het wel goed gaan doen. Goedkopere grond is op dit gedeelte geen optie, ergens anders natuurlijk wel, maar dit is dicht bij waar we nu zitten en een mooi plekje, vandaar dat we aan het kijken zijn gegaan. Op zich is die 250k niet de max, maar het moet geen 350k gaan worden. Als we dit gaan doen willen we het goed doen, dus concessies is prima, maar niet te veel. We zitten ook prima waar we nu zitten, en als ik het niet toevallig tegen was gekomen waren we er ook niet mee bezig geweest nu.

Maar wat een geld hee... ik had gedacht dat als de grond 180k kost je er voor 250k wel een huis op zou kunnen zetten, maar daar heb ik me lelijk op verkeken.

Je kunt je beter van te voren goed inlezen en verdiepen in de materie als beginnen met kosten maken en dan erachter komen dat alles veel te duur wordt (of niet @Daniel O-) O-) ).

De prijzen die ik eerder vermelde waren van voor de "bouwgekte", als ik anno 2018 opnieuw moest bouwen kun je zeker 25% bij die prijzen optellen.

De bouwwereld is "een beetje" overspannen op dit moment wat weer te zien is aan de prijzen. Zelfs met een budget van 350K voor "ALLES" buiten de grond om wordt het spannend, en zul je nog relatief klein en eenvoudig moeten bouwen en heel veel zelf doen als je vrijstaand wil bouwen.

Misschien dat een 2-onder-1-kapper een beter idee is met dit budget in deze tijd :?

• mistaoutlaw
quote:
Artbij schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:40:
[quote]mistaoutlaw schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:57:

***members only***

{/quote]

Mooi huis :).

Maar al die krassen in je kozijnen worden toch gewoon gerepareerd? Kras in het glas is simpel, niet glas erin.

Zou zijn er bij ons 10 ruiten vervangen en is er 3 keer iemand geweest om krassen te repareren.
Aan krassen binnen 5cm van het kozijn doen ze niks.
Is blijkbaar een norm.

En op 2 ramen konden we geen krassen zien tijdens de oplevering, maar bleken er wel krassen te zitten.
De aannemer claimt nu dat we die zelf hebben gemaakt aangezien we toen niks hadden gezien.
Het was alleen super lastig te zien ivm tegenlicht en strakblauwe lucht.

Bij twee kozijnen denk ik dat de stucadoor er tegen aan is gekomen...
Dus kan ik moeilijk bij de aannemer verhalen.

De rest wordt inderdaad door de aannemer opgepakt.
Bijna 8 ramen incl 3 ramen van 2.60x2.00 worden vervangen ivm krassen / productiefout.
Daarnaast heeft de aannemer tijdens de oplevering op een aantal krassen zitten gummen met een of andere gum.
Maar dat heeft een soort waas achtergelaten en ik ben zelfs bang dat ze gewoon de poadercoat hebben uitgegumd...
Morgen komt de aannemer langs met de kozijnen leverancier dus ik zal het dan wel horen.

mistaoutlaw wijzigde deze reactie 05-07-2018 17:07 (14%)

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 18:01
quote:
Res-q schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:22:

Er is al veel over budget gezegd. Nog een tip van mijn kant, hoe minder hoekjes, uitbouwen, erkers ed hoe efficienter en dus goedkoper de woning gebouwd kan worden. Elke afwijking betaal je voor, een rechte muur is gewoon goedkoper. Kun je bij het ontwerp rekening meehouden.

• JaxMcFadden
  • Laatst online: 13:47
quote:
jerh schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 18:19:
Elke afwijking betaal je voor, een rechte muur is gewoon goedkoper. Kun je bij het ontwerp rekening meehouden.
Dit is ook maar ten dele waar naar mijn mening. We bouwen zelf een notariswoning (aka: recht, symmetrisch, weinig hoekjes, weinig kantjes) en de architect noemde dat een type woning "veel voor weinig"... zo zou ik het nu de begroting bekend is toch niet willen omschrijven.

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 18:01
quote:
JaxMcFadden schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 18:29:
[...]

Dit is ook maar ten dele waar naar mijn mening. We bouwen zelf een notariswoning (aka: recht, symmetrisch, weinig hoekjes, weinig kantjes) en de architect noemde dat een type woning "veel voor weinig"... zo zou ik het nu de begroting bekend is toch niet willen omschrijven.
Maar met ramen met roedes en dakkapellen gok ik. Een ook nog een trappetje naar de nok?

Het is relatief, een huis bouwen is duur, maar hoe simpeler het bouwproces, hoe goedkoper het moet kunnen. Of dat op dit moment haalbaar is de vraag in een overspannen markt.

• borgoe72
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 04:10
Dank voor de reacties op mijn vorige post t.a.v. WTW.

Gister zijn bij mij de pannen er op gegaan. Vandaag ben ik gaan meten op het dak (handig die steiger) om een berekening aantal zonnepanelen te bepalen.

Nu zag ik een vlakker ontluchter op het dak die verwerkt is in een dakpan. Vraag me af of er voldoende ruimte over blijft als ik er zonnepanelen overheen leg. De ventilatieopening van de ontluchter is in het holle gedeelte verwerkt van de pan. Tel daar de railing voor de panelen bij op en holle ruimte onder de panelen.

Iemand ervaring of dit tot problemen kan leiden want zou het zonde vinden als ik de rij panelen moet onderbreken voor zo'n kleine ventilatieopening.

• markoh
quote:
borgoe72 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 19:40:
Dank voor de reacties op mijn vorige post t.a.v. WTW.

Gister zijn bij mij de pannen er op gegaan. Vandaag ben ik gaan meten op het dak (handig die steiger) om een berekening aantal zonnepanelen te bepalen.

Nu zag ik een vlakker ontluchter op het dak die verwerkt is in een dakpan. Vraag me af of er voldoende ruimte over blijft als ik er zonnepanelen overheen leg. De ventilatieopening van de ontluchter is in het holle gedeelte verwerkt van de pan. Tel daar de railing voor de panelen bij op en holle ruimte onder de panelen.

Iemand ervaring of dit tot problemen kan leiden want zou het zonde vinden als ik de rij panelen moet onderbreken voor zo'n kleine ventilatieopening.
Zie https://myshop.s3-externa...ges.Klober_solar_line.pdf pagina 16 . Bedoel je zoiets ? Deze is nl gebruikt bij vrienden van ons. Hier passen de panelen wel overheen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
quote:
jerh schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 18:55:
[...]

Maar met ramen met roedes en dakkapellen gok ik. Een ook nog een trappetje naar de nok?

Het is relatief, een huis bouwen is duur, maar hoe simpeler het bouwproces, hoe goedkoper het moet kunnen. Of dat op dit moment haalbaar is de vraag in een overspannen markt.
Die roedes waren bij ons niet heel duur (kunstof roedes IN het raam zelf) kreeg ik de indruk. Al heb ik nooit een losse meerpijs gehad.
Wij krijgen een afgeleide van een Notariswonong wellicht. Geen dure houtaccenten, alles kunstof eraan. Goot, boeidelen + onderbedekking veranda en carport.

Ik weet het, die paal moeten we nog iets aan doen. Plan is dezelfde kleur pvc/hardschuim panelen afdekking er om heen. Op die paal moet ook nog een sensor, en dan kan ik die mooi daarop maken en de draad binnenin laten lopen.

jacovn wijzigde deze reactie 05-07-2018 21:26 (22%)

• Artbij
[quote]mistaoutlaw schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 17:05:
[...]

Is blijkbaar een norm.
[\quote]

Jouw norm is het niet toch? Zulke dingen moet je gewoon niet accepteren. Komen de kozijnen via de aannemer?

Met gestrekt been.

• mistaoutlaw
quote:
Artbij schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 22:07:
[quote]mistaoutlaw schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 17:05:
[...]

Is blijkbaar een norm.
[\quote]

Jouw norm is het niet toch? Zulke dingen moet je gewoon niet accepteren. Komen de kozijnen via de aannemer?
Ja via aannemer.
Norm komt van Vereniging eigen huis dus ik heb het aangenomen....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 15:02
Mijn standaard vraag als dingen gesteld worden die ik niet weet of waar ik nog nooit van gehoord heb, juist in mijn werk, is: 'waar staat dat?'

In de bouw(wereld) wordt zoveel geroepen/op tekening gezet (soms bewust en soms niet-bewust foutief) dat je altijd de norm / wetgeving / contract erop na moet slaan. En ook nog eens altijd moet controleren of die betreffende norm / artikel wel van toepassing is (soms is het een oude of juist nieuwere versie, soms is het gewoon helemaal niet van toepassing op woningen en alleen op bijvoorbeeld kantoren)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Artbij
quote:
mistaoutlaw schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 22:29:
[...]

Ja via aannemer.
Norm komt van Vereniging eigen huis dus ik heb het aangenomen....
Ik had hetzelfde met de aannemer en een leverancier, de afspraak tussen mij en de aannemer telt. Niet de afspraken tussen aannemer en leverancier.

50k uitgeven aan kozijnen en glas en het dan vol krassen geleverd krijgen. Dacht het niet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Laatst online: 18-10 20:05
quote:
Een prijslijst met vanaf prijzen zegt niks. De basisprijzen van Selekthuis zijn bijvoorbeeld lager dan die van Groothuis, maar als je dan de standaarduitrusting gaat vergelijken dan snap je wel (deels) waarom. Selekthuis levert bijvoorbeeld standard radiatoren beneden ipv vloerverwarming, heel het huis voorzien van vlakke opdekdeuren ed. Als je dat goed vind dan kun je inderdaad goedkoper uit zijn, maar meestal wordt een vrijstaande woning toch iets meer aangekleed en dan gaat de teller lopen. Ik zou het niet wagen met een totaalbudget van 350K voor een huis met 5/6 slapkamers + aankleding.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:

Prijslijsten zijn heel snel out-of-date op dit moment. Maak voor de grap elke paar maanden dezelfde configuratie bij Groothuis en je ziet de prijs met 10-20k/keer stijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 16:37
Toen (2 jaar geleden) wij aan het rondkijken en een offerte bij GHB hebben laten maken was het basismodel waar bij naar keken 258.000. Nu is dit identieke model 303.000. 45k (17%) duurder geworden. Procentueel valt het nog mee. Maarja, niemand rekent af in procenten ;).

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
quote:
MrFl0ppY schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:03:
Toen (2 jaar geleden) wij aan het rondkijken en een offerte bij GHB hebben laten maken was het basismodel waar bij naar keken 258.000. Nu is dit identieke model 303.000. 45k (17%) duurder geworden. Procentueel valt het nog mee. Maarja, niemand rekent af in procenten ;).
Had dat toen ook al een warmtepomp voor dat geld? Want daar zit al 10k verschil in natuurlijk.

Vandaag trouwens bij Finnhouse geweest. Leuke partij met aardig wat ervaring. Houtbouw is niet zo gebruikelijk in Nederland maar het biedt toch wel een aantal aardige voordelen boven traditioneel bouwen. Ook nadelen trouwens, maar die zijn overkomelijk. De prijzen zijn ook een stuk schappelijker dan we tot nu toe gehoord hebben. Het ziet er naar uit dat we binnen ons budget een prima huis kunnen neerzetten met dan nog wat speelruimte voor een paar upgrades.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16:45
quote:
Daniel schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 19:37:
[...]

Had dat toen ook al een warmtepomp voor dat geld? Want daar zit al 10k verschil in natuurlijk.

Vandaag trouwens bij Finnhouse geweest. Leuke partij met aardig wat ervaring. Houtbouw is niet zo gebruikelijk in Nederland maar het biedt toch wel een aantal aardige voordelen boven traditioneel bouwen. Ook nadelen trouwens, maar die zijn overkomelijk. De prijzen zijn ook een stuk schappelijker dan we tot nu toe gehoord hebben. Het ziet er naar uit dat we binnen ons budget een prima huis kunnen neerzetten met dan nog wat speelruimte voor een paar upgrades.
Goedkoper en beter? In Nederland? En wij zunige hollanders doen het dan niet allemaal? :+
Het is hoe dan ook prachtig als je het skelet terug kan laten komen <3

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
quote:
Deleon78 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:12:
[...]

Goedkoper en beter? In Nederland? En wij zunige hollanders doen het dan niet allemaal? :+
Het is hoe dan ook prachtig als je het skelet terug kan laten komen <3
Vergis je niet in hoe conservatief mensen zijn. :) Als je opgroeit met alleen maar stenen huizen om je heen is het de logische conclusie dat dat zo hoort en worden alternatieven vaak niet eens bekeken. Verder is Nederland ook een land van rijtjeshuizen en flatgebouwen. Houtbouw is daar niet geschikt voor.
In hout bouwen is vaak wel voordeliger omdat het sneller gaat, het casco staat binnen een paar weken en daar heb je ook nog eens een stuk minder mensen voor nodig dan bij een traditioneel gebouwde woning. Daarnaast is de woning lichter en kan je dus toe met een goedkoper fundering. Met name als je moet heien kan dat aardig schelen. Daarnaast is het eenvoudiger om van een houten huis een passieve woning te maken als dat je aanspreekt omdat er gemiddeld genomen minder energie nodig is om het te verwarmen/koelen.
Qua duurzaamheid is het in ieder geval in menselijke termen gesproken niet minder solide dan een stenen huis. Als je zorgt voor goed onderhoud gaat het honderden jaren mee.

De nadelen zijn voornamelijk het gebrek aan massa en dat het niet onderhoudsvrij is - tenzij je kiest voor een onderhoudsvrije bekleding zoals steenstrips natuurlijk. Anders moet je de houten buitenkant beetje afhankelijk van de weersinvloeden elke 5 tot 7 jaar een schilderbeurt geven. Een stenen huis met kunststof of aluminium kozijnen is daarentegen zo goed als onderhoudsvrij. Door het gebrek aan massa warmt een houten huis sneller op (en koelt ook sneller af) omdat het minder energie vasthoudt. Je moet dus zeker meer aandacht besteden aan zonwering en ventilatie dan je normaal bij een stenen huis zou doen.

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18:30
quote:

Wij hebben toevallig pas de hypotheek afgesloten bij de ING, de vergunning hoefde nog niet onherroepelijk te zijn voor het passeren.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Pagina: 1 ... 57 ... 75 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True