Cronimet schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:10:
[...]
Wij hebben gewerkt met de geostylistix shaded Grey en kunnen er alleen maar positief over zijn.
We hebben ze achterliggend gelijmd zodat de nadruk echt op de strakke steen ligt.
Prijs lag rond de 34€/m2 wat voor deze kwaliteit en looks echt schappelijk is.
Dank!
Is die 34 euro incl/excl BTW? En incl/excl verlijmen? En NL of BE?
Wij hebben nu iets van 100 euro/m2 (excl BTW, incl materiaal, metselen, voegen) staan voor het metselwerk in de raming. Dat gaat dan uit van relatief goedkope gevelstenen (300 €/duizend).
@
Daniel Wat ontzettend jammer zeg!
Maar als ik naar je totale kosten en het gat tussen begroting en budget kijk dan zou ik toch denken dat het ook met wat schaven en kleinere aanpassingen te halen is? Ik was hier iig verbaasd hoe ver we de begroting naar beneden konden krijgen door vooral wat optimalisaties, zeuren en een bouwbegeleider die zelf ook met prijzen/offertes kwam.
Heb je al open kaart gespeeld met de aannemer? Je kan natuurlijk gewoon bij hem melden wat jullie budget is en samen met hem op zoek gaan naar 'optimalisaties' of aanpassingen die effectief zijn wat betreft het beperken van de kosten.
Paar dingen die ik zou onderzoeken:
- Ander type kozijnen, aluminium is mooi maar duur. Erg grote post in je begroting! Misschien zelfs kunststof overwegen? Zijn echt wel mooie varianten van tegenwoordig.
- Een van de vides laten vervallen.
- Vlieringen laten vervallen of alleen voorbereiden
- Dakramen deels of helemaal laten vervallen of anders oplossen. Ziet eruit als een mooie maar erg dure oplossing. Daarmee vereenvoudig je flink wat zaken lijkt me.
- Kritisch kijken naar materialen (gevelstenen, dak, etc), als je overal 10% op bespaart is dat een flinke post
- Gasketel ipv warmtepomp
- Heel kritisch je afbouwposten doorlopen. Keuken hoeft geen 30k te kosten, spuitwerk is goedkoop en kan over een paar jaar prima anders, vloerbedekking is winst te behalen, trap kan 20k maar ook 2k kosten, etc, etc.
- Alleen ruwbouw via aannemer doen (maar dan heb je zelf veel tijd/kennis nodig of een goede bouwbegeleider)
Al die zaken los (behalve kozijnen) gaan niet perse om tienduizenden euro's, maar bij elkaar kom je voor je het weet op een ton besparing.
Voor de aannemer is het een ander verhaal of jij hetzelfde wil bouwen voor minder of dat je samen met hem wil kijken hoe je het effectiefst mogelijk minder kan bouwen. Hij heeft al aardig wat tijd in jullie zitten, snapt ook wel dat dat allemaal voor niets is als jullie het plan zoals het er nu ligt niet willen betalen.
Overigens is verkleinen niet heel gek, wat een enorme keet zeg