Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Garagekelder ombouwen naar kamer

Pagina: 1
Acties:

• Patches
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06-11 17:07
Beste Tweakers,

hoewel dit niet een veel voorkomende situatie is (vandaar de mo tags), hoop ik met de kennis die hier aanwezig is op het forum toch een stukje verder te komen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Bij voorbaat dank :)

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:50
Patches schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:41:
Beste Tweakers,

hoewel dit niet een veel voorkomende situatie is (vandaar de mo tags), hoop ik met de kennis die hier aanwezig is op het forum toch een stukje verder te komen.

***members only***

Bij voorbaat dank :)
Weet wat je opgeeft: een enorme makkelijke toegang.
Verandert niets aan het 'afmaken' van de ruimte.
Lijkt mij dat 100m3 een behoorlijke rekenfout van je is.
Dat zal heel wat minder zijn.

Blijft een dure operatie voor een parkeerplek.

• Patches
izdp schreef op maandag 2 juli 2018 @ 19:31:
[...]

Weet wat je opgeeft: een enorme makkelijke toegang.
Verandert niets aan het 'afmaken' van de ruimte.
Lijkt mij dat 100m3 een behoorlijke rekenfout van je is.
Dat zal heel wat minder zijn.

Blijft een dure operatie voor een parkeerplek.
De kosten was ik zelf ook bang voor maar ik kom goedkoper uit tegen over de kelder bruikbaar maken als garage, daarnaast weet ik zeker dat we het niet als garage gaan gebruiken. Dit komt omdat het gewoon makkelijker is om de auto op de parkeerplaats naast de helling te zetten en we rijden geen dure auto's die we binnen moeten hebben staan. De parkeerplaatsen haal ik weg als ik dit zou doen en zo kwam ik op dit idee uit.

Members only:

De makkelijke toegang is zeker een punt waar ik ook mijn twijfels door heb gehad maar op het moment kunnen we zonder problemen onze spullen kwijt op andere plekken op het terrein.

Zouden er nog structure problemen kunnen ontstaan aan de fundering door de druk die dit met zich mee brengt?

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:35
@Patches Bij mij in het dorp heeft iemand op die manier een ruime slaapkamer voor z'n dochter gemaakt, omdat de rest van het huis daarvoor te klein was. Hij heeft half opgevuld en op het nieuwe bodemniveau ramen geplaatst. Nadeel is in dat geval inkijk,omdat het op een autolengte van de straat is, waardoor het meisje vaak de gordijnen moet sluiten. Verder een goede oplossing. De ruimte was iig goed tot woonruimte te transformeren, wat bijv. in mijn kelder lastiger is, omdat ik slechts ~2,25m hoogte heb zonder vloer-isolatie/opbouw. Hij had echter meer hoogte om mee te werken. Oplossing is inmiddels ~10 jaar oud en hij heeft er nooit iets aan hoeven veranderen/verbeteren/repareren, kortom: het werkt.
Je moet natuurlijk wel een goede wandconstructie metselen. Met een enkelvoudig 10cm baksteenmuurtje is het niet gedaan, dat moet dikker en een bruikbare isolatiewaarde krijgen.
Hoe is de wandopbouw van de rest van deze kelderverdieping?

• Patches
Bedankt voor het meedenken!
Het is een volledige kelder van het formaat van het huis, en bij het bouwen
Members only:
zijn de zijwanden met beton gestort. De wandopbouw heb ik dus zeker vertrouwen in. Ben blij om te horen dat het werkt echter!
Ik ben het volledig met je eens qua enkelvoudig baksteenmuurtje. Op het moment is mijn plan om de garage openingen en de gewone deur die ernaast zit volledig dicht te metselen. Een enkelvoudig baksteen muurtje dus :+ .
Dit geeft aanbouwmogelijkheden waardoor ik direct verband kan leggen met nog 2 baksteen muren ervoor.
Dan kom ik dus uit op 30cm aan baksteen muur wat een verband heeft met de originele muur op 6 punten (2 keer voor de gewone deur en 4 keer voor de garage deuropeningen)

Hoewel ik opgegroeid ben op bouwputten heb ik me al enkele jaren er niet meer in verdiept dus of dit de druk aan kan is eerlijk gezegd een gok van mijn kant.

Andere opties zouden zijn om te gaan breken in de bestaande zijwanden en daar dus ook een verband aan te leggen of om met betonblokken (die ondingen van ~30 kilo stuk) een extra muur te bouwen, evt. aan de binnenkant.

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:50
Zo zeg, dus liefst 7,5 meter brede inrit?

Ik lees van wanden, dus hoe ga je het doen met de drainage van die bak als die eenmaal is volgestort?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-11 09:56
Je hebt niet alleen (doorslaand) vocht bij alleen baksteen, maar ook nog isolatie. Dus ik weet niet of je wel heel blij gaat worden van alle handelingen die je nog moet doen. ;) Vooral de gronddruk is maatgevend.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-11 20:54
Mijn grootste zorg zou zijn vocht zeker alleen een muurtje metselen ben je er niet.

Het beste is natuurlijk beton maar omdat goed te laten aansluiten op je huidige randen/beton of anders is lastig om echt goed water dicht te maken. Maar als je het echt goed wilt laten doen zou ik de muur laten plaatsen door een aannemer er komt een hoop druk tegen de muur aan van het zand + water dus je wil het graag goed. De rest kan je natuurlijk zelf.

heb je echt de ruimte van de kuil nodig? of kan je ook zonder? Misschien iets voortuin opofferen voor een parkeerplaats. Je kan wel de deur vervangen door een mooi kozijn die licht binnen laat (zeker een grote verbetering in woongenot daar.

• Patches
@izdp Klopt ja, daarom zou het de bestaande parkeerplaatsen kunnen vervangen.
Mijn plan voor drainage is om water direct uit de parking weg te laten lopen. Door middel van een lichte helling richting het huis weg (dit loopt dan via de inrit het agrarische land van de buurman op) Dit gebeurt toch al uit zichzelf vanuit de rest van het terrein omdat we zeker 10cm hoger zitten dan het omringende land. Om dit te faciliteren kan ik evt. nog een halve pvc buis als riolering aanleggen aan de randen van de parkeerplaats. Alles is omringd door een muurtje dus dit is makkelijk weg te werken, en met een rooster lijkt het denk ik niet verkeerd.

@Señor Sjon Een goed punt, ik zou dan een nieuwe berekening moeten maken en kijken of de kosten van de bakstenen waterdicht krijgen afweegt tegenover de garage afmaken zoals die nu is. Aquaplan kelder epoxy is waar ik voornamelijk mijn hoop op heb gericht maar ik heb nog geen ervaring met dit spul. En als het niet goed werkt is het te laat natuurlijk.
Als ik zo artikelen lees over lokale overstromingen bij heftige regenbuien omdat mensen hun tuintjes volledig volgooien met stenen of beton ga ik er van uit dat ik me over vocht van regen niet erg druk hoef te maken.
Een andere optie zou zijn om het precies te doen zoals het nu gedaan is onder aan de helling, hier ligt een gleuf die het water opvangt en naar een put loopt, vanuit de put wordt het water richting de algemene riolering gepompt. Dit zelfde principe zou ik ook 2,5m omhoog kunnen trekken en aansluiten op het oude systeem. Dan zou de parkeerplaats dus licht hellend richting het huis komen te liggen.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wat moet er nog gebeuren om de garage af te maken en waarom is dat minder moeite en/of brengt dan minder kosten met zich mee dan de garage onbruikbaar te maken? Je haalt je hier nogal wat op de hals.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Señor Sjon
Meestal zie je in dit soort gevallen dat men de garagedeur vervangt door een pui met deur en gewoon de kamer beneden maken zonder het terrein helemaal aan te passen.

• Patches
@MeZZiN @FirePuma142 De ruimte is niet perse nodig maar nu is het een ruimte waar niks mee gedaan wordt.
Members only:

• Vanoverdegrens
Patches schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:56:
[...]

Het is een volledige kelder van het formaat van het huis, en bij het bouwen zijn de zijwanden met beton gestort.
... of om met betonblokken (die ondingen van ~30 kilo stuk) een extra muur te bouwen, evt. aan de binnenkant.
In dit geval kun je holle betonblokken in verband leggen https://www.hornbach.de/s...c_id=DE_P_GA_AW_751377569 en met beton vullen. Niet vergeten met ijzer te wapenen. Ben geen profi, maar ik zou gaten (in richting holle betonstenen) in de bestaande betonwand boren om er ijzer in te kunnen steken om verband met deze muur te krijgen. Dan ben je 100% zeker dat het de druk standhoudt.
Zo maak je de kelder op vergelijkbare wijze als de bestaande betonwand dicht. Op bodemplaatniveau de (hopelijk) bestaande drainage naar regels der kunst verder verleggen. De wand met bitumen+bitumenbanen (branden) afdichten en er isoplaten https://www.hornbach.de/shop/suche/sortiment/Styrodur in de gewenste dikte (minstens 80mm nemen) op kleven met deze bitumenpasta https://www.hornbach.de/s...12-L/7488970/artikel.html . Sorry dat ik de nederlandse woorden van veel produkten niet ken. Ik heb mijn bouwervaring pas in Dld. opgedaan. :)

Op deze wijze heb ik mijn eigen kelder in vochtige leembodem afgedicht en alles is binnen gortdroog. Wel precies werken en de juiste werkwijze googlen/youtuben. Is genoeg over te vinden, vooral in de duitse taal. Dat mag als oost-brabander geen probleem opleveren. Veel succes!

[ Voor 7% gewijzigd door Vanoverdegrens op 03-07-2018 10:07 ]

• Patches
@Vanoverdegrens Dat zijn die ondingen die ik bedoel ja! Ik moet dit weekend even kijken hoeveel we er nog hebben en anders valt de prijs van de link die je meestuurt mee.

Duits is geen probleem nee, dankjewel! Ik ga even googlen en kijken hoe dit werkt, het heeft gelukkig geen grote haast dus ik kan mijn tijd nemen om alles goed te onderzoeken.

• Vanoverdegrens
@Patches het duurste zijn eigenlijk die styrodurplaten. Maar je hebt niet zo veel m², dus uiteindelijk is de tijd die je nodig hebt om alles uit te voeren de grootste investering. (heb aan m'n reactie hierboven nog wat toegevoegd)

[ Voor 12% gewijzigd door Vanoverdegrens op 03-07-2018 10:10 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:04
Señor Sjon schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:47:
Meestal zie je in dit soort gevallen dat men de garagedeur vervangt door een pui met deur en gewoon de kamer beneden maken zonder het terrein helemaal aan te passen.
plus ramen die open kunnen. Heb je meteen het probleem licht en ventilatie opgelost.
En is de boel bij verkoop tegen weinig kosten weer terug te zetten naar garagedeuren.

[ Voor 10% gewijzigd door Tens op 03-07-2018 10:14 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• MeZZiN
Precies dat zou ik doen je kan altijd nog de boel dicht gooien maar licht is zo belangrijk (plus luchten) en misschien een deur er in kan je makkelijk spullen naar binnen brengen.

• Patches
@Vanoverdegrens De tijd is geen ramp voor mij, aan verbouwingen en aanpassingen geef ik graag mijn hobby tijd op, niks is zo mooi als het gevoel wanneer je iets bouwt en er elke dag van kunt genieten als het klaar is.

@Señor Sjon @Tens @MeZZiN Een pui zou heel mooi kunnen worden, daar zie ik zeker wel wat in. dan wordt de ruimte gewoon niet als parkeerplaats gebruikt maar doe je er dus wat anders mee. Ik besluit echter niet alleen dus ik zal aankomend weekend daar eerst voor in overleg moeten. Bedankt voor de suggestie!

• Vanoverdegrens
Señor Sjon schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:47:
Dat zou ik persoonlijk ook doen. Half opvullen en ramen zonder deur te plaatsen is een alternatief.

• Patches
Bedankt iedereen! ik heb eerst weer opties om uit te tekenen en de kosten van te berekenen. Als ik weer verder ben met de plannen plaats ik hier nog weer een update:)

• MeZZiN
Ben benieuwd ^_^ Plus als je een pui maakt kan handig zijn voor de toekomst (kids meer eigen opgang of praktijk aan huis of iets)

Succes!

• Vanoverdegrens
@Señor Sjon Hoe zit het eigenlijk met een bouwaanvraag voor zo'n verbouwing? In welk geval nodig? Architekt en/of statische berekening? Kosten? (in Dld. zit er aan dit geintje namelijk wel wat vast. Is NL hier soepeler?)

• Señor Sjon
NL heeft zo'n beetje de ambtenarij uitgevonden. ;)

Het ligt eraan waar het is in het gebouw. Aan de voorgevel is altijd vergunningsplichtig en de zijgevel meestal ook. Zeker bij een transformatie van garagedeur naar pui. Zie o.a.: https://www.rijksoverheid...-nodig-is-voor-ver-bouwen

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:04
Ipv volstorten een zwevende vloer maken, op stalen profielen? Is je vocht en parkeerprobleem opgelost, hoef je geen x-hoeveelheid grond te storten en je afwerking binnen kan nog een stukje van de ruimte onder je nieuwe afdakje bevatten. Ook is herstellen naar garage zo makkelijk.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Patches
Vergunningen zijn zeker een puntje in Nederland het gaat echter om een zijgevel en omdat er een muur om de helling staat veranderd er weinig aan het straatbeeld. Een vergunning is iets waar ik me dus minder zorgen over maak.

@NiGeLaToR Zwevende vloer is ook een mooie oplossing, metaalbewerking is echter nooit mijn ding geweest dus ik zou me hier dan verder in moeten verdiepen. Een paar H profielen bevestigd aan de zijwanden moeten echter een hoop gewicht kunnen dragen, om daarna te verstevigen met steunpilaren. Hoe ik die het beste aan een niet vlakke achtergrond kan bevestigen vraag ik me wel af dan.
Members only:
Pagina: 1