Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.620.704 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:04
Grolsch schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:57:
[...]

Ziet er wel strak en kwalitatief goed uit _/-\o_

Wil je met ons delen wat je ervoor betaald hebt :? En als het kan in 2 gedeeltes, apparatuur en keuken :?
Ongeveer:
10k apparatuur.
22k keuken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:03
Artbij schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:32:
[...]

Ongeveer:
10k apparatuur.
22k keuken.
Totaal 32K dus :? Dat is inderdaad niet heel erg goedkoop, maar wel costum made en precies naar jullie wensen (behalve de glansgraad >:) )

Wij hebben gekozen voor een effen kleur keuken omdat wij keramisch parket hebben met houtstructuur, als we de keuken ook met hout zouden maken lijkt dat nergens naar.

Jullie hebben (als ik het goed onthouden heb) een gietvloer met een effenkleur, dus het staat wel erg mooi. Dat blauwe is een kwestie van smaak, maar bij jullie huis staat dat erg mooi. _/-\o_

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
Artbij schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:32:
[...]

Ongeveer:
10k apparatuur.
22k keuken.
Holy mack dat is een flink bedrag.
Zit dat in die geautomatiseerde laden, voor zover je weer?

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:33
bartvb schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:14:
Zijn hier mensen die raffstores/buitenjalouzieen hebben laten inbouwen in de gevel met metselwerk? Ik kan bergen details vinden van raffstores met stucwerk of voor- en opbouw. Maar ingebouwd achter metselwerk lijkt nogal iets bijzonders.
Dat is het ook, want bij metselwerk is er voor de benodigde koof eigenlijk geen ruimte... Volgens mij zit je dan aan een opbouw-oplossing vast, of de architect moet het slim integreren in een ruimte in het dakoverstek oid.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
mistaoutlaw schreef op maandag 23 april 2018 @ 19:15:
[...]

Is een grote keuken.

Rvs blad zit al tegen de 4k geloof ik. Afzuigkap is een homeeier, die zijn in NL bijna niet te krijgen.

Fontjes zijn van glas met rvs band eromheen. Plinten zijn ook van RVS.

vergelijkbare leuke bij Bruynzeel zonder alles lades etc was ook rond de 27k.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ben je niet bang voor krassen in het RVS blad :? Nieuw vind ik het heel mooi maar na een jaar gebruik krast het vaak aardig.

RVS is een zacht materiaal helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
SjakieZulu schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:09:
[...]

De showroom is altijd vrij te bezoeken. Bij het maken van een afspraak wel rekening houden met een wachttijd van 2-3 maanden :-(

Dus NU gelijk bellen voor een afspraak ...
Ik had ze laatst ook een keer gebeld en het kreeg ik een erg botte reactie :-( dat ze "vanwege hun luxe positie qua hoeveel werk geen afspraak inplannen". Ik snap dit soort bedrijven niet zo goed, als het in de toekomst weer wat minder gaat zal ik dit soort bedrijven niet benaderen. Ik hoorde er ook goede verhalen over maar de botte benadering heeft het wel teniet gedaan. Maargoed, het kan ook zijn dat er toevallig Iemand zat met een slecht humeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 18:37
@Blueone: kan me voorstellen dat ze vanwege de drukte geen afspraken meer inplannen.

Wij hebben eind feb een afspraak gemaakt voor eind mei.

En natuurlijk hadden ze jou netjes te woord moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Blueone schreef op maandag 23 april 2018 @ 23:59:
[...]

Ik had ze laatst ook een keer gebeld en het kreeg ik een erg botte reactie :-( dat ze "vanwege hun luxe positie qua hoeveel werk geen afspraak inplannen". Ik snap dit soort bedrijven niet zo goed, als het in de toekomst weer wat minder gaat zal ik dit soort bedrijven niet benaderen. Ik hoorde er ook goede verhalen over maar de botte benadering heeft het wel teniet gedaan. Maargoed, het kan ook zijn dat er toevallig Iemand zat met een slecht humeur.
Wat vind je bot aan de reactie ansich? Als je deze mededeling op een vriendelijke toon brengt?

Ze hebben lopende verplichtingen naar bestaande klanten en die lijken prioriteit te hebben.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wantsome
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-05-2024
Het is bot in de trend van een hoge eigendunk. Ik zou er ook klaar mee zijn. Genoeg zaken die een keuken willen leveren en tijd in je willen steken. Die zaak komt zichzelf nog wel tegen als ze nu zo met potentiële klanten omgaan. Weet je ook hoe ze omgaan met klanten waar de keuken al geleverd is en waar ze het geld al binnen hebben. Als ik er nu een afspraak zou hebben staan, zou ik hem geannuleerd hebben. Vertrouwen zou direct weg zijn, aftersales is ontzettend belangrijk.
Joris748 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 06:15:
[...]

Wat vind je bot aan de reactie ansich? Als je deze mededeling op een vriendelijke toon brengt?

Ze hebben lopende verplichtingen naar bestaande klanten en die lijken prioriteit te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
wantsome schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:16:
Het is bot in de trend van een hoge eigendunk. Ik zou er ook klaar mee zijn. Genoeg zaken die een keuken willen leveren en tijd in je willen steken. Die zaak komt zichzelf nog wel tegen als ze nu zo met potentiële klanten omgaan. Weet je ook hoe ze omgaan met klanten waar de keuken al geleverd is en waar ze het geld al binnen hebben. Als ik er nu een afspraak zou hebben staan, zou ik hem geannuleerd hebben. Vertrouwen zou direct weg zijn, aftersales is ontzettend belangrijk.

[...]
Sorry hoor, maar ik vind je reactie overtrokken. Je trekt conclusies over de aftersales, op basis van het afhouden van nieuwe opdrachten. Door zich zo op te stellen geven ze in mijn ogen juist aan de belangen van bestaande klanten voorop te stellen. Er zijn al genoeg bedrijven die hun reputatie te grabbel hebben gegooid, door teveel opdrachten aan te nemen.

Ik heb juist slechte ervaringen met bedrijven die verplichtingen aan gaan, die ze niet waar kunnen maken. Liever dat ze meteen eerlijk tegen me zijn, dan dat ze achteraf zeggen we hadden het te druk en daardoor fouten gemaakt, leveringen uitgesteld, etc.

[ Voor 21% gewijzigd door Joris748 op 24-04-2018 08:30 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb liever dat een leverancier/aannemer/keukenbouwer eerlijk zegt dat hij te druk is op dit moment als domweg maar verkopen en zijn afspraken niet na kan komen.

Het ligt er wel aan hoe die "keukenboer" dat vertelt.

Optie 1, de botte manier.
@Blueone : "Hallo, ik wil graag ASAP een nieuwe keuken"
Keukenboer: "Helaas pindakaas, we zijn druk en hebben nu geen tijd voor jou"

Optie 2, zoals het hoort
@Blueone : "Hallo, wij zijn op zoek naar een nieuwe keuken voor ons huis die in augustus opgeleverd moet zijn"
Keukenboer: "Het spijt ons, maar we zitten helaas t/m oktober helemaal vol gepland, en als u persé die keuken in augustus geleverd wil hebben kunt u beter, hoezeer het ons ook spijt, elders gaan kijken, want anders moeten we iets beloven wat we niet waar kunnen maken. Maar mocht u in de buurt zijn dan staat de koffie altijd voor u klaar"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

mistaoutlaw schreef op maandag 23 april 2018 @ 19:15:
[...]

Als je een high end/custom keuken wilt ben je dat al snel kwijt. Wij hebben een blad waarvan de wangen van het kookeiland overlopen in het blad. Dat soort dingen zijn prijzig, waardoor het al snel duur wordt.

Afbeeldingslocatie: http://uploads.metsander.nl/IMG_0997.jpg

Los van het feit dat de custom/high end keukens gewoon duurder zijn. Wij hebben de prijs van een Culimaat keuken opgevraagd, daar deden ze per mail eerst wat vaag, waarna ik gebeld heb. Toen ik de prijs van €120k hoorde begreep ik ook waarom :D

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 08:30

NDF82

Doomed Space Marine

CrashOne schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:53:
[...]

Wij hebben een blad waarvan de wangen van het kookeiland overlopen in het blad. Dat soort dingen zijn prijzig, waardoor het al snel duur wordt.

[afbeelding]
Dat is mooi! Heb je daar meer foto's/details van? In het keuken topic?

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Er zijn laatst professionele foto's gemaakt (we komen wellicht in een magazine), zal die ook posten zodra ik ze heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:41:
Ik heb liever dat een leverancier/aannemer/keukenbouwer eerlijk zegt dat hij te druk is op dit moment als domweg maar verkopen en zijn afspraken niet na kan komen.

Het ligt er wel aan hoe die "keukenboer" dat vertelt.

Optie 1, de botte manier.
@Blueone : "Hallo, ik wil graag ASAP een nieuwe keuken"
Keukenboer: "Helaas pindakaas, we zijn druk en hebben nu geen tijd voor jou"

Optie 2, zoals het hoort
@Blueone : "Hallo, wij zijn op zoek naar een nieuwe keuken voor ons huis die in augustus opgeleverd moet zijn"
Keukenboer: "Het spijt ons, maar we zitten helaas t/m oktober helemaal vol gepland, en als u persé die keuken in augustus geleverd wil hebben kunt u beter, hoezeer het ons ook spijt, elders gaan kijken, want anders moeten we iets beloven wat we niet waar kunnen maken. Maar mocht u in de buurt zijn dan staat de koffie altijd voor u klaar"
Het was dus een combi van optie 1 en 2. Ik heb zelf namelijk tijd genoeg aangezien de bouw waarschijnlijk toch pas aan het eind van het jaar start (heipalen levertijd issues :o). Van asap is dus geen sprake. Van de meeste partijen krijg je netjes te horen dat het druk is en wordt er aangegeven vanaf wanneer er weer tijd is of dat het gewoon echt niet lukt het komende jaar. Helemaal prima en dan weet je ook waar je aan toe bent :) . Het ging meer over de manier waarop het werd medegedeeld, dat is het gene waarover ik mij verbaasde.
SjakieZulu schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 00:58:
@Blueone: kan me voorstellen dat ze vanwege de drukte geen afspraken meer inplannen.

Wij hebben eind feb een afspraak gemaakt voor eind mei.

En natuurlijk hadden ze jou netjes te woord moeten staan.
Wellicht had ik iemand op het verkeerde moment getroffen en moet ik nog eens bellen. Ik ben benieuwd naar je ervaring als je daar bent geweest (y)

[ Voor 14% gewijzigd door Avvd op 24-04-2018 10:41 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Wij hebben inmiddels enkele weken onze vergunning binnen :) Eigenlijk hebben we dat nog niet eens gevierd terwijl het hele proces van ontwerp tot vergunning toch een flinke bevalling was. Uiteindelijk gelukt om de vergunning er in 5 weken door te krijgen bij de gemeente.

Zie hier ons laatste ontwerp (al eens eerder gepost maar is licht aangepast) en de renders zijn door mijzelf gemaakt in Sketchup (de maten van de renders zijn in alle richtingen wat kleiner dan de uiteindelijke maten van het ontwerp)
Wij krijgen een "schuurwoning" met een "loftachtige licht industriele" inrichting, en ja, nog steeds één slaapkamer in een huis van 650m3 ;)
De bovenverdieping wordt één open ruimte met de woonkamer/keuken/eethoek en is groter dan op het plaatje lijkt (want 49m2 netto vloeroppervlak, zonder opstaande rand)
Buitenkant wordt heel strak afgewerkt met verduurzaamd hout en dakpannen op de voorgevel.
Kavel is 25x45m

Afbeeldingslocatie: https://s5.postimg.cc/oowewoy1v/heuvelstraat_aanzicht1.png

Afbeeldingslocatie: https://s5.postimg.cc/h8x5awi2b/heuvelstraat_aanzicht2.png

Afbeeldingslocatie: https://s5.postimg.cc/x75v12ev7/voorzijde_inrit.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s5.postimg.cc/tasj5em9f/voorzijde.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s5.postimg.cc/8qnp6kqz7/voorzijde_eettafel_hoog.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s5.postimg.cc/sl9qsplmb/zithoek.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s5.postimg.cc/8qnp6kyoz/achterzijde_vliesgevel.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 24-04-2018 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
@stefijn Mooi hoor! Ook nog een puntje van zorg: hoop dat het ruimtelijke gevoel van de keuken ook terugkomt in de zithoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Dat was ook een punt van zorg voor ons. Daarom is de zithoek nu 50cm breder, 25cm langer en is ook "hoofdgebouw" 25cm langer en breder geworden (daardoor is de open bovenverdieping ook weer een stuk ruimer) In de renders zitten die maten dus niet in dus dat oogt wat krapper.

Daarbij is de bank die er staat ook een "impressie" van mijn eigen bank, maar die gaat ws. in de verkoop want ik vind hem eigenlijk - naast erg mooi - veel te lomp en onhandig (zo'n hele grote hoekbank kun je vaak maar op één manier kwijt)

edit: er komen ook minder zonnepanelen op het dak, want blijkt toch een wat lastige richting. Er komen er meer op een n.t.b. bijgebouw

[ Voor 19% gewijzigd door Stefke op 24-04-2018 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
CrashOne schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:53:
[...]

Als je een high end/custom keuken wilt ben je dat al snel kwijt. Wij hebben een blad waarvan de wangen van het kookeiland overlopen in het blad. Dat soort dingen zijn prijzig, waardoor het al snel duur wordt.

[afbeelding]

Los van het feit dat de custom/high end keukens gewoon duurder zijn. Wij hebben de prijs van een Culimaat keuken opgevraagd, daar deden ze per mail eerst wat vaag, waarna ik gebeld heb. Toen ik de prijs van €120k hoorde begreep ik ook waarom :D
Ik snap het wel, maar ik was "verbaasd" omdat de keuken van @Artbij erg lijkt op een Next125 keuken.
En ik heb dezelfde opstelling maar dan VAN next125 (5 hoge kasten 218 / 3 meter brede eiland van 1.2m diep).
De frontjes zijn allemaal van mat glas met rvs strips er om heen, alleen geen automatische laden.
inclusief Siemens apparatuur met Novy afzuigkap en dakmotor voor 23k.
Vandaar dat ik me af vroeg of het door de automatische laden kwam.

Wel met hoofdpijn qua service en alles er om heen....
Maar dat is een ander verhaal. 7(8)7

[ Voor 10% gewijzigd door mistaoutlaw op 24-04-2018 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Het voorkomen van die hoofdpijn is ook geld waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
CrashOne schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:29:
Het voorkomen van die hoofdpijn is ook geld waard ;)
Ja zeker!
Maar niet 10k

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:24
Wat een hoop keukens, even wat anders :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Andrehj schreef op maandag 23 april 2018 @ 19:18:
[...]

Dat is het ook, want bij metselwerk is er voor de benodigde koof eigenlijk geen ruimte... Volgens mij zit je dan aan een opbouw-oplossing vast, of de architect moet het slim integreren in een ruimte in het dakoverstek oid.
Voordeel dat we hebben is dat de buitenwanden ruim 400mm dik zijn. Met een beetje geluk redden we het dan net?

Of kijken of het mogelijk is om ter plaatse van de raffstores steenstrips te gebruiken ipv volle stenen (MBI GeoStylistix waarschijnlijk).

Maar met een beetje pech wordt het iets als dit :\

Afbeeldingslocatie: https://www.nortafenster.de/images/raffstore-ohne-hinteres-blech-270x270.jpg

In plaats van:

Afbeeldingslocatie: https://www.nortafenster.de/images/raffstore-mit-vorbauaufsatz-270x270.jpg

Het kan wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QhvSeeikq2EWajB7Z1AnGYHC/thumb.jpg
De vraag is alleen hoe :)

Weinig informatie over te vinden, architect, tekenaar en zonweringsleverancier hebben hier ook allemaal geen ervaring mee 8)7

@stefijn Ziet er goed uit! En een heel ander ontwerp dan anders, nice!

@TLer Wow, dat gaat heel erg rap dat HSB gebeuren. Enig idee wanneer er wordt opgeleverd?

[ Voor 9% gewijzigd door bartvb op 24-04-2018 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
Wat hebben jullie gedaan met de meter. Een slimme meter? Of een digitale niet-slimme meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
@bartvb 15 juni is de oplevering geplant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 21:08
rspoe schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 14:54:
Wat hebben jullie gedaan met de meter. Een slimme meter? Of een digitale niet-slimme meter?
Wat betreft deze informatie heb ik weinig te verbergen, dus heeft het gemak voorrang. Ik zie/zag geen reden om een niet-slimme meter te pakken.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
Even bellen met de aannemer die je bouwaansluiting regelt (via mijnaansluiting.nl) is zeker de moeite waard.

Op de website werd aangegeven dat het werk pas ingepland kon worden in week 24. Even gebeld met de aangewezen aannemer en er werd me gevraagd (ik begon er niet eens zelf over) of ik toevallig al eerder een aansluiting wilde. En hij kon zo naar week 20. Scheelt toch 4 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Bij ons ook gewoon een slimme meter, lekker handig en lui, hoef ik zelf niets door te geven :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
Zojuist te testuitslag vernomen van de pre-blow door test => qv;10 = 0.23.

Er zijn een paar puntjes uit gekomen. Grootste boosdoener was langs de kozijnen. Daar gaan ze nog wat extra maatregelen nemen.

Doel was overigens qv;10 = 0.20. Dat gaan ze wel halen zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
@TLer: die 0.2 ga je zeker redden.

Wat gaat de aannemer doen om de kozijnen luchtdicht(er) te krijgen. Mijn aannemer gaat de kieren dicht purren en daarna de naden dicht smeren met een rubberachtige substantie. Ben benieuwd of dit voldoende is.

Bij de dakvoet schijnt het ook vaak te lekken. Wat is er bij jou gedaan om dit luchtdicht te krijgen?

[ Voor 5% gewijzigd door SjakieZulu op 24-04-2018 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
TLer schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:22:

Er zijn een paar puntjes uit gekomen. Grootste boosdoener was langs de kozijnen. Daar gaan ze nog wat extra maatregelen nemen.

Goed bezig! In welk stadium hebben ze deze test gedaan? Hoe was de staat van bouw / afbouw?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
mistaoutlaw schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:39:
[...]

Ik snap het wel, maar ik was "verbaasd" omdat de keuken van @Artbij erg lijkt op een Next125 keuken.
En ik heb dezelfde opstelling maar dan VAN next125 (5 hoge kasten 218 / 3 meter brede eiland van 1.2m diep).
De frontjes zijn allemaal van mat glas met rvs strips er om heen, alleen geen automatische laden.
inclusief Siemens apparatuur met Novy afzuigkap en dakmotor voor 23k.
Vandaar dat ik me af vroeg of het door de automatische laden kwam.

Wel met hoofdpijn qua service en alles er om heen....
Maar dat is een ander verhaal. 7(8)7
Heb je alles in glas? Bij mij is de achterwand vol hout. Iets wat Next niet levert vanwege de prijs. Wat voor blad heb je op het eiland?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Artbij schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:56:
[...]

Heb je alles in glas? Bij mij is de achterwand vol hout. Iets wat Next niet levert vanwege de prijs. Wat voor blad heb je op het eiland?
Hi, ja alles in glas.
Daar zit natuurlijk iets verschil in ten opzichte van vol hout.
Blad is ook goedkoper, composiet.
Die 4k voor rvs tikt natuurlijk hard aan.
Er is vast een verklaring voor: ik vroeg het me gewoon af waar het in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TLer
SjakieZulu schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 20:00:
@TLer: die 0.2 ga je zeker redden.

Wat gaat de aannemer doen om de kozijnen luchtdicht(er) te krijgen. Mijn aannemer gaat de kieren dicht purren en daarna de naden dicht smeren met een rubberachtige substantie. Ben benieuwd of dit voldoende is.

Bij de dakvoet schijnt het ook vaak te lekken. Wat is er bij jou gedaan om dit luchtdicht te krijgen?
Mijn woning is natuurlijk deels in de fabriek vervaardigd. Daar zijn ze al druk bezig geweest met veel tape. Op de funderingen hebben ze veel aandacht besteed aan de ankerpunten. Deze zijn toen al direct goed afgedicht. onder alle segmenten is een afdichting aangebracht voordat ze geïnstalleerd zijn. Later hebben ze ook met een spray aan de binnenzijde een en ander nabewerkt. De kozijnen zitten er al in vanaf de fabriek. Daar zit een PUR tussen welke aangebracht is door Hebo (de kozijnen boer). Deze gaan ze nog een keer na purren en vervolgens af tapen aan de binnenzijde.

De dakvoet is inderdaad een lastige. Die hebben ze over de gehele lengte met tape afgedicht. Soms lijkt het huis met plakband in elkaar te zitten :o .

Zal zo nog wel even wat plakband foto's erbij zoeken.
Andrehj schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:45:
[...]

Goed bezig! In welk stadium hebben ze deze test gedaan? Hoe was de staat van bouw / afbouw?
Ze zijn net klaar met de ruwbouw, dus ze kunnen nog overal bij. Voor de oplevering komt er nog een finale test.

tape

Onder die groene tape hieronder zit een H-balk welke de constructie deels draagt. Deze is natuurlijk lastig dicht te krijgen. Eerst hebben ze een speciale flexibel blijvende PUR gebruikt om het vervolgens aan de buitenzijde nog eens volledig af te tapen. Later komen hier nog PIR platen overheen zodat het ook geen koude brug is.
plakband

[ Voor 16% gewijzigd door TLer op 24-04-2018 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:46
Artbij schreef op zondag 22 april 2018 @ 19:34:
[...]

We hebben hem besteld in mat-glas. Helaas glanzend geleverd. We kijken het een paar weken aan en wellicht is het teveel.poetsen en laten we hem omruilen.
Als ik je een tip mag geven, wij hadden een hoogglans zwarte keuken (was ook zo besteld door ons). Dat doen we dus echt nooit meer. Je ziet er echt _alles_ op en daarnaast moet je echt uitkijken met poetsen/schoonmaken. Voor je het weet heb je er een kras in zitten die je er niet meer uitkrijgt. Net een auto wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
Grolsch schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:40:
Bij ons ook gewoon een slimme meter, lekker handig en lui, hoef ik zelf niets door te geven :P
Dat was ook mijn idee. Ik lees alleen wat verhalen dat ze niet erg betrouwbaar zijn. Maar zoals ik het zie heb ik weinig keus. Het wordt sowieso een digitale meter.

Het verschil zal zijn dat de 'domme' iets meer is dichtgetimmerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
rspoe schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:50:
[...]

Dat was ook mijn idee. Ik lees alleen wat verhalen dat ze niet erg betrouwbaar zijn. Maar zoals ik het zie heb ik weinig keus. Het wordt sowieso een digitale meter.

Het verschil zal zijn dat de 'domme' iets meer is dichtgetimmerd?
Het zijn volgens mij dezelfde meters, alleen de "slimme" geeft de gegevens automatisch door en de domme wordt geblokkeerd dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
Heeft iemand kennis over koudebrug(onderbreking)?

In de offerte van de aannemer is een post ''Perinsul koudebrugonderbreking'' meegenomen twv 1579 EUR ex (61 m1). Bedrag is de som van arbeid 1093 en materiaal 486 EUR.

Wat ga ik er praktisch van merken als ik het weg laat? En zijn er wellicht goedkopere alternatieven?

[ Voor 9% gewijzigd door SjakieZulu op 25-04-2018 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Als je het weglaat krijg je condens op die plekken (waarschijnlijk staal?) en een merkbaar koudere ruimte (afhankelijk hoeveel m2 het is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
Perinsul = foamglas. Wordt meestal gebruikt tussen je fundering en spouwblad(en) of om de rand van je BG-vloer te isoleren. Geen goed plan om dat weg te laten.
(en in dit geval; als het weg had gekund dan had de aannemer dat al lang gedaan ;) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Dekvloer is vandaag aangebracht! :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FdBdoSRSAot2hEhIgYP8ZEge/full.jpg

Ergens in juni oplevering.
Heb ze nu gevraagd om een datum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
Nice! Meteen net een echt huis dan :)

Ziet er strak uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
Ziet er inderdaad goed uit, is er geen randisolatie toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:25

Japie.G

Colour Classic

TLer schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:22:

Doen ze dit soort testen altijd? Wij zijn ook aan het bouwen maar heb hierover niets vernomen en wist ook niet van het bestaan af. Of moet je dit zelf regelen?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p2w
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-12-2024

p2w

Dat moet je zelf regelen. Wij willen dat ook gaan doen (vastgelegd in bestek over de behalen waarde) dat gemeten wordt met een blowerdoortest om te bepalen of het ook daadwerkelijk wordt behaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistaoutlaw
DrogeR schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:14:
Ziet er inderdaad goed uit, is er geen randisolatie toegepast?
Bedoel je die blauwe strook?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SdLRHylta8mio31qeU5cQTaT/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
Japie.G schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:39:
[...]

Doen ze dit soort testen altijd? Wij zijn ook aan het bouwen maar heb hierover niets vernomen en wist ook niet van het bestaan af. Of moet je dit zelf regelen?
Ik denk niet dat het standaard is. Bij de onderhandelingen over het bestek heb ik dit mee genomen als eis. Je kan niet afspreken aan een bepaalde norm te voldoen zonder daar een verificatie bij uit te voeren. De pre-test was wel op eigen initiatief, maar dit is gedaan omdat ik financiële consequenties heb afgesproken indien de afgesproken norm niet gehaald word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
Ja die, zit er wel in dus :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
DrogeR schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:06:
[...]

Ja die, zit er wel in dus :) .
Klopt het dat ze dat alleen op de benedenverdieping aanbrengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:27

The Legend

*Plop*

Volgens mij is randisolatie alleen nodig als je vloerverwarming toepast ivm het werken van de vloer door de temperatuurverschillen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

TLer schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:35:
[...]

Ik denk niet dat het standaard is. Bij de onderhandelingen over het bestek heb ik dit mee genomen als eis. Je kan niet afspreken aan een bepaalde norm te voldoen zonder daar een verificatie bij uit te voeren. De pre-test was wel op eigen initiatief, maar dit is gedaan omdat ik financiële consequenties heb afgesproken indien de afgesproken norm niet gehaald word.
Verdomd. Had ik over moeten nadenken. Heel gaaf en lijkt me nuttig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Je kan het alsnog doen. Kost iets van 200 euro oid en als je dat net voor de afbouw doet dan kan je aannemer vrij eenvoudig probleempunten opsporen en fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 12:04
En wat zul je schrikken als er niets aan lucht dichtheid is gedaan. Wat de meeste bouwers standaard leveren is een doorwaai huis :(

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:05
De foto's zijn een paar dagen oud. Inmiddels zit alles in de steiger en zijn de gevelstenen weer op hoogte om een verdieping op de steiger te zetten.

-
-
-

Gevelstenen gaan nu snel. Komende week zijn er geen metselaars, dan zullen de timmermannen de spanten voor het dak gaan zetten en een begin aan het dak gaan maken.
Ik kan niet wachten tot de vlag in de top :)F :)F

[ Voor 17% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
Vraag: wanneer doe je pannenbier / hoogste punt / hoe je het maar noemt
Is dat hoogste punt van de constructie letterlijk, of de houtconstructie zonder de pannen ?

Wij krijgen een dakluik wat letterlijk het hoogste punt is midden op plat dak. Maar ik heb het gevoel dat de houten kapconstructie meer de mijlpaal is.

En een update: de 2e verdiepingvloer komt niet deze week maar volgende week. Nu was de breedplaatvloer niet de limiterende factor, maar de kraan om hem op het huis te takelen. Die schijnen het erg druk te hebben.

Klaar voor 2e verdieping vloer

De blokken takelkraan moet er eerst uitgetild worden..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
jacovn schreef op donderdag 26 april 2018 @ 06:34:
En wat zul je schrikken als er niets aan lucht dichtheid is gedaan. Wat de meeste bouwers standaard leveren is een doorwaai huis :(
Qv = 0,625 is standaard in de meeste EPC's. Dat is al aanmerkelijk luchtdichter dan een aantal jaar geleden. Ga je naar 0,4 of lager, dan wordt je in de EPC goed beloont, dus de meeste aannemers doen dat al. 'Doorwaai' huis is dan wel erg overdreven.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

jacovn schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:18:
Vraag: wanneer doe je pannenbier / hoogste punt / hoe je het maar noemt
Is dat hoogste punt van de constructie letterlijk, of de houtconstructie zonder de pannen ?
Hoogste punt; bij traditionele bouw met een zadeldak gaat de vlag erop als de kapconstructie erop zit.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:54
Een vraagje over de cv installatie. Hebben jullie een vuilafscheider genomen? Mijn loodgieter geeft aan dat het weinig zal toevoegen. Hij raadt wel een luchtafscheider aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Señor Sjon schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:30:
[...]

Qv = 0,625 is standaard in de meeste EPC's. Dat is al aanmerkelijk luchtdichter dan een aantal jaar geleden. Ga je naar 0,4 of lager, dan wordt je in de EPC goed beloont, dus de meeste aannemers doen dat al. 'Doorwaai' huis is dan wel erg overdreven.
Iedereen zou er dus €200 in moeten investeren en een blowerdoor test doen om te kijken of die 0,625 wel gehaald wordt.

Contractueel levert mijn bouwer me een EPC 0.4 huis zonder enige installatie erin. Ook best wel knap om het bouwkundig te halen..

Zelf wil ik de luchtdichtheid verbeteren, en dan daarna een blowerdoor test doen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 12-09 12:54
xminator schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:58:
Een vraagje over de cv installatie. Hebben jullie een vuilafscheider genomen? Mijn loodgieter geeft aan dat het weinig zal toevoegen. Hij raadt wel een luchtafscheider aan.
Vuilafscheider heb je eerder bij oude vloerverwarmingssystemen die geen diffuusdichte leidingen hebben om de ketel te ontzien lijkt me. Systeem goed doorspoelen voor gebruik en veel vuil komt er niet meer in.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Artbij

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

xminator schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:58:
Ik heb er een puur om de reden dat het ding toen € 80,- ofzo kostte... in het kader van 'baadt het niet, dan schaadt het niet' heb ik 'm voor dat luttele bedrag (want toch nieuwe ketel, etc.) maar erbij aangeschaft....

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Goed bezig _/-\o_ _/-\o_

Succes met het proberen mooi te houden >:) >:)
Komt er een robot in te lopen of ga je zelf maaien ?

Binnenkort verhuizen toch :? Ergens half mei als ik het goed onthouden heb ?

[ Voor 19% gewijzigd door Grolsch op 26-04-2018 11:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:57:
[...]

Goed bezig _/-\o_ _/-\o_

Succes met het proberen mooi te houden >:) >:)
Komt er een robot in te lopen of ga je zelf maaien ?

Binnenkort verhuizen toch :? Ergens half mei als ik het goed onthouden heb ?
Robotje. Gaan zaterdag verhuizen :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op donderdag 26 april 2018 @ 12:03:
[...]

Robotje. Gaan zaterdag verhuizen :).
Super, dus toch allemaal gelukt. Robotje ga je geen spijt van krijgen.

Grasmaaien @ huize Grolsch betekent met de beentjes omhoog met een LPG'tje kijken hoe de robot het werk doet >:) >:)

Nog lekker druk geweest de laatste weken neem ik aan, of ging het allemaal van een leien dakje :?

Ik ben razend benieuwd naar meer foto's als je alles hebt ingericht :*) :*) _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 26-04-2018 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Señor Sjon schreef op donderdag 26 april 2018 @ 10:29:
[...]

Vuilafscheider heb je eerder bij oude vloerverwarmingssystemen die geen diffuusdichte leidingen hebben om de ketel te ontzien lijkt me. Systeem goed doorspoelen voor gebruik en veel vuil komt er niet meer in.
Dat begreep ik ook, je gaat er niet heel veel aan hebben dus (vuilafscheider).

Alleen ten aanzien van de luchtafscheider zie ik nu het volgende staan:
'''na wat verdere navraag zien wij nog niet direct de noodzaak van de extra ontluchter (luchtafscheider) bij een moderne cv-ketel (die heeft al een automatische ontluchter) die op het hoogste punt van het cv-systeem in huis geplaatst is (meestal op zolder). ''

Uiteindelijk kost het beiden geen drol zoals Harrie aangeeft, echter ik ben gewoon benieuwd wat wel nodig is en wat niet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:44
Zo, vandaag opdracht getekend. Dit gaat 'm worden:

Achterkant op zuid-zuid-west met nog 'n meter of 15 tuin erachter (en dan een gemeentelijke groenstrook, sloot, groenstrook, straat en dan pas weer bebouwing)

Voorzien van bodemwarmtepomp (komt vermoedelijk in de bijkeuken, installateur lijkt er niet aan te willen die op zolder te plaatsen - daarom bijkeuken maar een slagje groter gedaan), zonnepanelen (nu 20 geoffreerd, maar ik verwacht dat dat er nog wat meer worden), type d balansventilatie.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:27
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:41
anboni schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:11:

Achterkant op zuid-zuid-west met nog 'n meter of 15 tuin erachter (en dan een gemeentelijke groenstrook, sloot, groenstrook, straat en dan pas weer bebouwing)

Voorzien van bodemwarmtepomp (komt vermoedelijk in de bijkeuken, installateur lijkt er niet aan te willen die op zolder te plaatsen - daarom bijkeuken maar een slagje groter gedaan), zonnepanelen (nu 20 geoffreerd, maar ik verwacht dat dat er nog wat meer worden), type d balansventilatie.

***members only***
Mooi ding! WP in je berging plaatsen, zonde van de ruimte in je bijkeuken. Heb hier er een staan, formaat koelkast + buffervat ernaast.

Ga je ook zonneboiler plaatsen? Die dan wel weer op zolder plaatsen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Deleon78 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:21:
C'est tres chique! :) Gefeliciteerd met de opdracht :)
Dank :)
Heb je een idee hoeveel meerprijs de bodemwarmptepomp was tov CV? We moeten de keuze hiervoor gaan maken, maar bij ons is het toch wel heel veel meer dan we hadden verwacht op basis van alle goedbedoelde voorlichtingswebsites..
Ik heb geen exacte specificaties of prijzen (we werken met 'n totaalbouwer, dus we hebben op dit moment alleen een complete offerte van hun liggen), maar verkoper/ontwerper had het over 50k totaal aan installatiewerk (maar dat is dan inclusief PV en vloerverwarming). Wij hebben bij de start ook meteen de principe keuze gemaakt om gasloos te gaan, dus we hebben ook geen vergelijking met CV gemaakt. Alleen met een L/W warmtepomp, de minderprijs daarvoor was 'n kleine 10k.
Asclepius8 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:35:
[...]

Mooi ding! WP in je berging plaatsen, zonde van de ruimte in je bijkeuken. Heb hier er een staan, formaat koelkast + buffervat ernaast.

Ga je ook zonneboiler plaatsen? Die dan wel weer op zolder plaatsen ;)
Geen zonneboiler, plan was om de WP tegen de trap te plaatsen, de berging is net wat aan de smalle kant, dan kun je er ook niet meer langs lopen (als het echt niet op zolder kan tenminste, we hebben de installateur zelf nog niet gesproken, dus misschien dat er toch nog wat te regelen valt ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online

***members only***
Mooi huis! Ik zie nog een klein detail puntje, zou je de deur van de badkamer niet spiegelen zodat die richting de wc open gaat? Nu moet je echt 'om de deur heen lopen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Blueone schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:45:
[...]

Mooi huis! Ik zie nog een klein detail puntje, zou je de deur van de badkamer niet spiegelen zodat die richting de wc open gaat? Nu moet je echt 'om de deur heen lopen'.
Scherp! Dat is nog 'n overweging waard. Hoewel, als ik er nog ff over nadenk, misschien kan die deur net zo goed naar binnen draaien, zit naast de wastafel precies genoeg ruimte zo te zien. Kunnen achter die deur precies badjassen hangen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
anboni schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:51:
[...]

Scherp! Dat is nog 'n overweging waard. Hoewel, als ik er nog ff over nadenk, misschien kan die deur net zo goed naar binnen draaien, zit naast de wastafel precies genoeg ruimte zo te zien. Kunnen achter die deur precies badjassen hangen ofzo.
Dacht dat het bij de natte ruimtes aangeraden is om de deur naar buiten om te laten draaien al weet ik niet of dit ook echt is het bouwbesluit zo staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:43

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik heb mot met de welstandscommissie. Die hebben een negatief advies uitgebracht over de toe te passen dakbedekking omdat ze het 'groen' vinden 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ptNtS6eN9tl80cSwbKVslVR5/full.jpg

Het is de linkerkleur, die dus als 'grijs' wordt aangegeven.
Nu zijn daar een paar issues mee:
1. Volgens de fabrikant is het grijs, en niet groen. Je kunt hetzelfde materiaal ook in groen krijgen, maar dan heeft het ook groen. Het oogt wel wat groenig vergeleken met het zwart ernaast, maar leg het op een dak en het ziet er no way groen uit.
2. Je ziet dit niet vanaf de straat, alleen als je op het dak klimt, dus waar bemoeien ze zich mee 8)7
3. Binnen het kleurenpalet zijn letterlijk groene daken (gras of vergelijkbaar) toegestaan, maar een grijsgroenige bitumenlaag kan niet?
4. Voor dat kleurenpalet wordt sowieso gezegd dat kleuren 'in lijn moeten zijn' met het palet. Bij benadering is dus ook goed.

Dit is echt zeuren om het zeuren :(

En ze hebben dit twee weken geleden al besloten maar dat nooit laten weten en ook tot vanochtend het verslag niet openbaar gemaakt. De volgende vergadering is over twee weken - maar da's Hemelvaartsdag - en de uiterste belistermijn verloopt ook over twee weken. Lekker dan.
Gelukkig is de projectleider van de gemeente het met mij eens, dus hopelijk kan dit ambtelijk opgelost worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel op 26-04-2018 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Daniel schreef op donderdag 26 april 2018 @ 17:12:
Ik heb mot met de welstandscommissie. Die hebben een negatief advies uitgebracht over de toe te passen dakbedekking omdat ze het 'groen' vinden 8)7
Pfft.. dat gaat inderdaad echt nergens over. Dan ben ik meteen weer heel erg blij dat wij geen welstand hebben... Sterkte in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
En welstand is een advies. De gemeente mag hier gewoon vanaf wijken als hij dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08 09:17

***members only***
mooi hoor! Wat is de reden dat de aannemer het niet ziet zitten de WP op zolder te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
borgoe72 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 17:34:
[...]
mooi hoor! Wat is de reden dat de aannemer het niet ziet zitten de WP op zolder te plaatsen?
Geloof dat het voornaamste argument gewicht is. Maar we moeten nog met de installateur babbelen, dus misschien dat er toch nog mogelijkheden zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator

***members only***
Netjes, wat mag dit kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online

***members only***
Hier staat de w/w ook op de begane grond, er komt een aardige leiding het pand binnen. Daarom zal hij hem wel op de bgg willen houden.

En als ook je tekening zo bekijk staat hij dan ook recht onder badkamer en naast de keuken. Dus sww kan met korte leidingen, dat is wel fijn.

Verder op je indeling, wij hebben de dressing of inloopkast een extra deur vanuit de hal gegeven. Als je dan op andere tijden opstaat, heb je geen last van licht wat aangaat of geluid van het pakken van kleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
xminator schreef op donderdag 26 april 2018 @ 17:37:
[...]

Netjes, wat mag dit kosten?
Members only:
jerh schreef op donderdag 26 april 2018 @ 17:42:
Hier staat de w/w ook op de begane grond, er komt een aardige leiding het pand binnen. Daarom zal hij hem wel op de bgg willen houden.
Als dat de belangrijkste overweging is, dan heb ik misschien nog wel 'n extra troef: op mijn verzoek is er (precies tussen keuken en bijkeuken beneden, en badkamer en washok boven) een verticale schacht ingetekend waar volgens mij best wel wat leidingen doorheen moeten kunnen. Die komt precies uit op zolder op een plek waar volgens mij prima de WP kan staan.
Verder op je indeling, wij hebben de dressing of inloopkast een extra deur vanuit de hal gegeven. Als je dan op andere tijden opstaat, heb je geen last van licht wat aangaat of geluid van het pakken van kleding.
Goeie tip! Kijken of we die nog in kunnen passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Señor Sjon schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:30:
[...]
Is er eigenlijk ergens een definitie van die Qv waarde? Wordt er dan bij een bepaalde druk gemeten welke flow er ontstaat? En wordt er dan nog gecompenseerd voor het oppervlak van de schil van een woning? (Kan me voorstellen dat je een klein tuinhuisje makkelijker luchtdicht krijgt dan een villa?)
Grolsch schreef op donderdag 26 april 2018 @ 12:09:
[...]
Grasmaaien @ huize Grolsch betekent met de beentjes omhoog met een LPG'tje kijken hoe de robot het werk doet >:) >:)
LPG'tje? Is dat een Lekker Pijpje Grolsch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Andrehj schreef op donderdag 26 april 2018 @ 17:48:
[...]

Is er eigenlijk ergens een definitie van die Qv waarde? Wordt er dan bij een bepaalde druk gemeten welke flow er ontstaat? En wordt er dan nog gecompenseerd voor het oppervlak van de schil van een woning? (Kan me voorstellen dat je een klein tuinhuisje makkelijker luchtdicht krijgt dan een villa?)

[...]

LPG'tje? Is dat een Lekker Pijpje Grolsch?
Lekker Potje Grolsch, bijna goed 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
@Andrehj

Wat is een qv;10-waarde?

De luchtdoorlatendheid (aangeduid met qv;10) betekent de luchtvolumestroom (qv) die ontstaat via de kieren en naden die zich in de gebouwschil bevinden, bij een drukverschil van 10 Pascal (uitgedrukt in dm3/s of dm3/s.m2 vloeroppervlakte). Oftewel: dit is de ongewenste luchtverplaatsing tussen binnen en buiten die door andere openingen gaat dan door de daarvoor aangebrachte ventilatieopeningen.

De luchtdoorlatendheid mag conform het Bouwbesluit niet meer zijn dan 200 dm³/s bij 10 Pascal. Met deze huidige minimale eis verdwijnt er echter een grote hoeveelheid lucht via de gebouwschil en dit is ongewenst. Daarom wordt in de EPC-berekening een waarde voor de luchtdichtheid opgegeven: de qv;10 . De uitkomst van deze waarde is altijd lager, en dus strenger, dan in het Bouwbesluit staat. En bij echt energiezuinige woningen wordt deze waarde alleen nog maar lager.

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
@Daniel: da's echt balen!

Zo heb ik 4-5 weken vertraging opgelopen door een meningverschil met de gemeente & welstand over de te hanteren grootte van de vlakke dakpan. Wij hebben een voorkeur voor een grote, ''zij'' voor een kleine vlakke dakpan. Echt frustrerend omdat alle andere stukken al lang goed waren gekeurd.

Heb samen met mijn architect een 2 wekelijkse vergadering bezocht om onze keuze te onderbouwen. Uiteindelijk toch ons gelijk gekregen. Balen, want de hypotheek had al geregeld kunnen zijn en de bouw wellicht al gestart.

Nodig jezelf en je architect anders uit voor de eerst komende vergadering.

(of zeg gewoon toe de donker grijze toe te passen en ''per ongelijk'' de groene toe te passen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amandess
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:53
jerh schreef op donderdag 26 april 2018 @ 17:42:
[...]

Wat geluid betreft is de kans groot dat het geluid van het pakken van kleding een heel stuk minder hard zal zijn dan de wekker O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
anboni schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:43:

Ik heb geen exacte specificaties of prijzen (we werken met 'n totaalbouwer, dus we hebben op dit moment alleen een complete offerte van hun liggen), maar verkoper/ontwerper had het over 50k totaal aan installatiewerk (maar dat is dan inclusief PV en vloerverwarming).
50K lijkt me geen verkeerde prijs voor deze maat huis voor W/W WP, klasse D lucht wtw. En een compleet W en E systeem.

Ons huis is iets kleiner, en er moeten bijvoorbeeld 2 quality flow units in door de maat in m3 van het huis.
Wat extra loze buizen. Overal vloerverwarming met naregeling a €2500 etc. en het telt snel door.
Zonder solar zitten wij er dik overheen :(

En als zinvolle bijdrage: hier ook de WP op de BG. We hebben de garage iets dieper gemaakt, en er zit een soort van hal waar je buitenduer, keukendeur en deur naar garage hebt. Stukje verkeersruimte en dan de WP, boiler, waterontharder daar ook. De instalateur was er erg blij mee.

Wij hebben wel een stukje leiding van meter of 8 naar de badkamer, en 4 a 5 naar de keuken. Daar wordt je in de EPC voor afgestraft.
Maar met een W/W wp, klasse-D lucht wtw en 20 stuks zonnepanelen kom je richting EPC 0 uit denk ik.

[ Voor 25% gewijzigd door jacovn op 26-04-2018 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
Ik denk dat het een meerprijs is bovenop de standaard installatie.

Onze meerprijs is 15000 voor W-installatie met een l/w WP, 8000 voor E-installatie en 6000 voor het PV-systeem. De WTW ventilatie voegde 7200 euro toe aan de vergelijking. Totaal zo'n 32K euro. Een w/w WP is ongeveer 8000 euro duurder (e.e.a. afhankelijk van de bron eisen). Dan zou je op 40K euro komen.

Overigens doe ik de afmontage voor elektra zelf. Daarvoor heb ik 1500 euro aan materiaal gekocht (inclusief veel spotjes, dimmers en dergelijke). Daarnaast spaar ik de uren uit natuurlijk. Totaal scheelt me dat iets van 2500 euro op de E-installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02
@anboni Mooi huis!! Maar 500K is incl. grond zeker? Anders klinkt het mijn inziens wel erg duur want het huis is niet 1000m3+ zo te zien? En waar ga je ergens bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
De mensen die tegelijk met ons bij dezelfde bouwer bouwen hebben een vaste prijs van ik meen 25K€ voor de hele installatie (W en E) afgesproken
Ik meende al begrepen te hebben dat dat niet helemaal uit kon, dus die hebben wat gezeur nu.

Hun huis is iets kleiner, en dan is het een CV, klasse C lucht, BG met vloerverwarming, 1e verdieping radiatoren. Stel 5K te weinig en dan nog 5K voor een wat groter huis.
Dan komt de prijs bij ons wel over het dubbele uit nu, maar de systemen zijn totaal niet te vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
Road-runner83 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 20:30:
@anboni Mooi huis!! Maar 500K is incl. grond zeker? Anders klinkt het mijn inziens wel erg duur want het huis is niet 1000m3+ zo te zien? En waar ga je ergens bouwen?
Erm, nee, ex. grond :$ Huis is net geen 1000m3 inderdaad, maar het is wel een totaalbouwer. In dit bedrag zit dus ook het ontwerp, vergunningsaanvraag (behalve leges), bouwaansluitingen stroom/water (en coordinatie permanente aansluiting) en zo nog wat van die dingen die een normale aannemer waarschijnlijk niet voor je doet ;) En er zitten best wel wat complexe details in die de prijs wat omhoog duwen. En vergeet de bodemwarmtepomp en wtw ventilatie niet. Zou het goedkoper kunnen? misschien wel, maar dan gaat het ons waarschijnlijk weer een klap extra tijd en stress kosten, dus da's ook wat waard :)

We gaan bouwen in gemeente Drimmelen (Brabant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02
@anboni En wie is die totaalbouwer? :) Wij hadden ook een totaalbouwer (2-kapper) namelijk Allure bouw. Is wel ideaal idd met ontwerp en vergunningsaanvraag erbij.

Bodemwarmtepomp en WTW ventilatie kost ook zeker wat ja. En of het goedkoper kan in deze tijd durf ik niet te zeggen maar ik schrok er wel even van ;). Wij zaten op 325 euro per m3 (ok is wel een 2-kapper en 3jr geleden) dus vind 500 hoog klinken maar zal in deze tijd niet extreem hoog zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Road-runner83 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 22:41:
@anboni En wie is die totaalbouwer? :) Wij hadden ook een totaalbouwer (2-kapper) namelijk Allure bouw. Is wel ideaal idd met ontwerp en vergunningsaanvraag erbij.
Wij zijn uiteindelijk voor Variahuis gegaan. Allure heeft ook offerte uitgebracht, maar het ontwerp waar zij op uitkwamen, stond toch wat te ver van onze wensen af (ontwerper heeft voor ons gevoel iets teveel zijn eigen stempel erop willen drukken). Allure had wel een wat lagere offerte, maar dan met 'n L/W WP, zonder schilderwerk en nog een paar dingen anders. Als we dat op gelijk niveau hadden getrokken, was het verschil minimaal geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

bartvb schreef op woensdag 25 april 2018 @ 22:23:
Je kan het alsnog doen. Kost iets van 200 euro oid en als je dat net voor de afbouw doet dan kan je aannemer vrij eenvoudig probleempunten opsporen en fixen.
Bedankt voor de tip, ik heb een mail naar een blowerdoor tester in de buurt gestuurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Wat zijn jullie ideeen over fundering voor een terras? We denken aan een terras ruwweg volgens de rode lijnen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qzrvtOx.png

Dat wordt dus 7 meter breed. Diepte zijn we nog niet uit, we zitten aan 'n meter of 3 a 4 te denken, maar dit vinden we erg moeilijk inschatten (dus als iemand nog tips heeft voor handige terras afmetingen, graag ;) ). Is het interessant om dit terras mee te nemen in de fundering van het huis (dus eventueel inclusief een of twee heipalen) of is dat echt overkill?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
3 meter is echt te ondiep i.m.h.o.. Bekijk het zo, je wil er vast een tafel op zetten met stoelen. Hoeveel ruimte hebben die nodig als je de stoelen uitschuift als je opstaat. bekijk dit aan alle kanten op de positie waar je de tafel wilt hebben. Dan weet je ook de minimale diepte van je terras.

Wij hebben een terras diepte van 5 meter gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
3mtr is te krap, zeker 4mtr nemen om de redenen die @TLer aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 11:58

***members only***
Hmmm, je hebt niet echt een "logische" muur om de tv te plaatsen/hangen, realiseer je je dat (of los je dit anders op)?

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
anboni schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 17:49:
Wat zijn jullie ideeen over fundering voor een terras? We denken aan een terras ruwweg volgens de rode lijnen:

[afbeelding]

Dat wordt dus 7 meter breed. Diepte zijn we nog niet uit, we zitten aan 'n meter of 3 a 4 te denken, maar dit vinden we erg moeilijk inschatten (dus als iemand nog tips heeft voor handige terras afmetingen, graag ;) ). Is het interessant om dit terras mee te nemen in de fundering van het huis (dus eventueel inclusief een of twee heipalen) of is dat echt overkill?
Leg je er dan ook een vloerplaat over? Want anders heeft een enkele heipaal denk weinig nut, of ik zie dat verkeerd. Bij ons heeft alleen de veranda een extra heipaal (zit aan twee kanten aan de woning vast) maar de bestrating heeft verder geen fundering oid. Dat gaat zeker verzakken maar gewoon na 5/6 jaar weer even strak laten leggen is mijn ervaring.
Pagina: 1 ... 48 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic