buitenjaloezie is wat algemener, kunnen ook verticale lamellen zijn, of houten oplossingen. Maar wordt inderdaad door elkaar gebruikt.bartvb schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:26:
@PolderPloer! Klopt, dat flipperen is geen nieuws. Maar had wist niet dat het zo makkelijk was. Ook niet verwacht dat hier in de provincie op klaarlichte dag aan een redelijk drukke straat onze deur zou worden opengemaakt. Maar goed, weer een wijze les dus...
@jerh Ah, nice! Ik kan er weinig over vinden maar dat lijkt het Schüco SafeMatic systeem te zijn? Is er schijnbaar ook in elektronisch bedienbare variant maar ook de standaard uitvoering vergrendelt automatisch als je de deur dichttrekt. Dank!
Waarom maken de fabrikanten het zo lastig om hier informatie over te vinden? Architecten weten er ook niets over en aannemers interesseert het niet zoveel... Binnenkort maar eens binnenwandelen bij een grote kozijnleverancier ofzo.
[...]
Wat is het verschil tussen buitenjaloezieën en raffstores? Die termen lijken in Nederland door elkaar gebruikte te worden.
Nou ik snap het nog steeds niet eerlijk gezegd. Ik heb 10 jaar voor een van de grootste aannemers van Nederland gewerkt (die gele in het zuiden) en kom uit een familie waar zo ongeveer iedereen de ambachtsschool heeft gedaan, dit soort zaken moet je wel kunnen relativeren.Cheesy schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:15:
[...]
Dan snap je ook waarom sommigen hier wat meer 'gedoe' over maken.
[...]
Ik vind derhalve het plaatsen van een schoorsteen door 3 man op een woning ook hele andere koek dan grote bouw waar dagelijks 2 torenkranen overheen draaien en honderden mensen/onderaannemers op 13 hoog over de steiger gaan.
Veel van die gasten komen uit een tijd dat ARBO en PBM's nog niet bestonden, dat betekent niet dat ze zich er niet aan hoeven te houden maar, zoals ik al zeg, we hoeven daar ook niet zo overtrokken over te gaan lopen doen.
Als er morgen een wet wordt ingevoerd dat we hier in Nederland (zoals in zoveel landen) een helm moeten dragen op de fiets dan kunnen we over 10 jaar hier ook een foto posten van iemand die fietst zonder helm en dan lekker gaan reageren want wet, gevaar, risico, etc.
pfff
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Mooi ontwerp! Mag ik vragen wat jullie denken dat dit gaat kosten om te bouwen (excl grond)?RxxR schreef op zondag 15 april 2018 @ 15:29:
Na een aantal maanden van voorbereidingen treffen zijn we inmiddels zo ver dat er een voorlopig ontwerp van de architect ligt dat aansluit op onze wensen en eisen.
***members only***
Paar dingen waar we nog over nadenken/twijfelen:Wij bouwen nu voor het eerst, dus veel zaken zijn voor ons nog nieuw. Als iemand ervaring heeft met deze punten specifiek, of tips/opmerkingen/suggesties met betrekking tot het ontwerp in het algemeen wordt dat zeer op prijs gesteld
- We zouden graag een gashaard inbouwen op de BG. Elektrische haarden vinden we niet mooi (genoeg). Hout te veel werk. We waren echter niet van plan om nog een gasaansluiting te laten leggen. Mogelijk kunnen we werken met flessen propaan gas in de kelder. Wordt vanwege de aparte vorm mogelijk een uitdaging.
- Zonwering: voorkant van het huis ligt op het zuiden en de grote raampartij vangt dus veel zon. Mogelijke oplossingen waar we nog naar kijken: zonwerend glas, screens, rolluiken.
- Regenwaterafvoer: we moeten nog uitzoeken welke eisen de gemeente hieraan stelt.
- Het installatiewerk komt in de kelder, waarschijnlijk een W/W warmtepomp. Doorvoer van leidingen van beneden naar boven, inclusief wat leidingen voor een beetje domotica wordt nog een dingetje.
- Wel of niet scheidingswandje of glas tussen bad/douche en het slaapgedeelte i.v.m. mogelijke vochtproblemen.
- Bioscoopruimte kelder: stoelen of banken
Ik ben daar ook wel benieuwd naar, er zitten (voor zover mijn kennis reikt) een aantal kostbare elementen in (of constructieve elementen wat de prijs opvoert).pirke schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:54:
[...]
Mooi ontwerp! Mag ik vragen wat jullie denken dat dit gaat kosten om te bouwen (excl grond)?
Dit rijmt niet met:Grolsch schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:28:
[...]
Zakelijk gezien ben ik het met je eens, maar deze simpele particulier met geen enkel verstand van bouwen en/of veiligheid heeft zelfs nog een bouwbegeleider en profesioneel bedrijf/aannemer ingeschakeld vanwege zijn gebrek aan inhoudelijke kennis. Wat kan er redelijkerwijs nog meer verwacht worden van deze simpele particulierEn wat valt deze niet deskundige particulier in deze te verwijten mocht er iets gebeuren
En dat zou een rechter best wel meewegen.Grolsch schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:02:
[...]
Je mag best fel zijn, ik ben binnen ons bedrijf ook verantwoordelijk voor KVGM [...]
Maar laten we gewoon blij zijn dan alles goed is gegaan
[ Voor 3% gewijzigd door S0epkip op 17-04-2018 14:15 ]
@Verwijderd Allemaal bangmakerij, graag een linkje met zaaknummer / LJN nummer van een uitspraak "or it didn't happen".
En de schoorsteen zit erop, en er zijn geen slachtoffers gevallen
En de schoorsteen zit erop, en er zijn geen slachtoffers gevallen
[ Voor 24% gewijzigd door Grolsch op 17-04-2018 14:24 ]
Er zijn geen particuliuere opdrachtgevers veroordeeld.
Wel zijn er 2 uitspraken die laten zien dat de aansprakelijkheid verder gaat dan men soms denkt
Hoge raad d.d. 23-3-2012:ECLI: NL: HR:2012:BV0616
Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 28 juni 2016, ECLI:NL:GHARL:2016:5294; JAR 2016/193
Je kan je inderdaad beroepen op dat je een onwetende particulier bent. Maar de vraag is of dat stand houd als je zelfstandig een heel huis laat bouwen. Ook als je beroepsmatig op de hoogte bent van de regelgeving sta je minder sterk.
Maar goed, mensen hoeven niet bang te worden, alleen wat meer veiligheids bewustzijn zou geen kwaad kunnen. Spreek de aannemer gewoon aan op dit soort cowboy gedrag. Denk niet dat iemand op een lijk in zijn tuin zit te wachten.
Wel zijn er 2 uitspraken die laten zien dat de aansprakelijkheid verder gaat dan men soms denkt
Hoge raad d.d. 23-3-2012:ECLI: NL: HR:2012:BV0616
Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 28 juni 2016, ECLI:NL:GHARL:2016:5294; JAR 2016/193
Je kan je inderdaad beroepen op dat je een onwetende particulier bent. Maar de vraag is of dat stand houd als je zelfstandig een heel huis laat bouwen. Ook als je beroepsmatig op de hoogte bent van de regelgeving sta je minder sterk.
Maar goed, mensen hoeven niet bang te worden, alleen wat meer veiligheids bewustzijn zou geen kwaad kunnen. Spreek de aannemer gewoon aan op dit soort cowboy gedrag. Denk niet dat iemand op een lijk in zijn tuin zit te wachten.
Ons huis is weer wat hoger geworden en er staan steigers voor de metselaars.
Deze keer eentje van de achterkant.

Ze hebben ook een trap geinstalleerd waarmee je de maan kunt kietelen zo te zien.
En het is ook nog eens een trap zonder zijgeleiding zo door na 2 hoog
Deze keer eentje van de achterkant.

Ze hebben ook een trap geinstalleerd waarmee je de maan kunt kietelen zo te zien.
En het is ook nog eens een trap zonder zijgeleiding zo door na 2 hoog
[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 17-04-2018 17:23 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ja, ik kom graag nog thuis na het werk. Had dan op z'n minst een harnas met zekering aangetrokken er zijn zoveel manieren om je tegenwoordig te zekeren dan het niet aanwezig zijn van bevestigingspunten op het dak geen excuus meer is.Grolsch schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:23:
[...]
Exact mijn ideeDie jongens weten echt wel waar ze mee bezig zijn, en hebben jullie wel eens glazenwassers, schilders, schoorsteenvegers/ zonnepanelen leggers aan het werk gezien
Denk je echt dat die gasten bij een "klein" klusje op het dak een complete stelling gaan opbouwen met valbeveiliging
Doen ze 2 x, vervolgens hebben ze geen werk meer omdat ze zich uit de markt hebben gerekend en de klant laat vervolgens een Pool komen die zich aan geen enkele regel houdt en gewoon het dak op klautert
Ik ben voorstander van veilig werken, maar je kunt ook overdrijven.
En daarbij, ik heb het officiëel niet gezien, en gezegd dat ze het veilig moesten doen
Vandaag gietvloer gelegd, mag niet binnen voor een foto vandaar een van de buitenkant.

Met gestrekt been.
En zojuist zelf de schoorsteen mogen aanschouwen, en dat lijkt stukken beter als zo'n glimmende verzinkte pijp op het dak 
Voor de veiligheidsmensen onder ons, ik heb een rondje om het huis gelopen en geen gevallen bouwvakkers gevonden, dus alles is weer met een sisser afgelopen

Wel 2 mooie "vijvertjes" in het gras waar de stempelplaten van de autokraan hebben gestaan
Scheelt dat er al meer kuilen in zaten
Voor de veiligheidsmensen onder ons, ik heb een rondje om het huis gelopen en geen gevallen bouwvakkers gevonden, dus alles is weer met een sisser afgelopen

Wel 2 mooie "vijvertjes" in het gras waar de stempelplaten van de autokraan hebben gestaan
Yep, dat is het, werkt hier erg goed. De kozijenleverancier kwam er mee aan ztten. Het was niet duurder dan een driepunt slots. Een elektrische moter erin was 120 euro. Wij hebben dat op een codepaneel laten aansluiten. Toegang kan dus per codepaneel en sleutel en als je de deur dicht doet met het nachtslot, werkt het codepaneel niet meer, omdat deze de nachtvergrendeling niet bedient.bartvb schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:26:
@jerh Ah, nice! Ik kan er weinig over vinden maar dat lijkt het Schüco SafeMatic systeem te zijn? Is er schijnbaar ook in elektronisch bedienbare variant maar ook de standaard uitvoering vergrendelt automatisch als je de deur dichttrekt. Dank!
Waarom maken de fabrikanten het zo lastig om hier informatie over te vinden? Architecten weten er ook niets over en aannemers interesseert het niet zoveel... Binnenkort maar eens binnenwandelen bij een grote kozijnleverancier ofzo.
Vreemd geval met de loodgieter.. ik kreeg de tekeningen van de vloerverwarming terug en zag dat ik over het hele huis 15 groepen kreeg (huis is 175m2 netto), waarvan alles 15 cm hart op hart is. Volgens de loodgieter is dit voldoende. Echter lees/zie ik overal dat 10cm aangeraden wordt. Bovendien kan 15cm wellicht nu voldoende zijn (heb nu CV) maar als in de toekomst een l/w pomp erin komt denk ik dat 10cm hart op hart beter is.
Nu krijg ik terug dat 10cm hart op hart mogelijk is tegen een meerprijs van 400 excl btw. Ik weet eigenlijk niet of dat een normale meerprijs is en bovendien of 15cm vanaf het begin al voldoende was als hoofdverwarming?
Wat denken jullie?
Nu krijg ik terug dat 10cm hart op hart mogelijk is tegen een meerprijs van 400 excl btw. Ik weet eigenlijk niet of dat een normale meerprijs is en bovendien of 15cm vanaf het begin al voldoende was als hoofdverwarming?
Wat denken jullie?
Wij krijgen een mix van 10 en 15.
Bij de ramen en deuren op 10 en midden in kamer op 15. Meer scheen niet nodig te zijn i.v.m warmteverlies en koelvermogen.
Bij de ramen en deuren op 10 en midden in kamer op 15. Meer scheen niet nodig te zijn i.v.m warmteverlies en koelvermogen.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Bij ons alles 10cm op ongeveer 100m2 beneden.xminator schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 23:20:
Vreemd geval met de loodgieter.. ik kreeg de tekeningen van de vloerverwarming terug en zag dat ik over het hele huis 15 groepen kreeg (huis is 175m2 netto), waarvan alles 15 cm hart op hart is. Volgens de loodgieter is dit voldoende. Echter lees/zie ik overal dat 10cm aangeraden wordt. Bovendien kan 15cm wellicht nu voldoende zijn (heb nu CV) maar als in de toekomst een l/w pomp erin komt denk ik dat 10cm hart op hart beter is.
Wat denken jullie?
Kan niks zinnigs zeggen over die meerprijs
I was born intelligent - education ruined me
Ik heb geen idee of het duur is, maar ik vind het bedrag niet zodanig dat ik het niet zou doen. Als je over 10 jaar van het gas af wil en je komt er achter dat je met 15cm hoh te weinig afgifte hebt voor de aanvoertemp van de warmtepomp sla je jezelf voor je kop.xminator schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 23:20:
Wat denken jullie?
Ik ben toch malle pietje niet!
xminator schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 23:20:
Wat denken jullie?
DIchter op elkaar is altijd beter, al zal h.o.h. 15 ook wel werken, maar wel met een hogere aanvoertemperatuur als bij h.o.h. 10cmjacovn schreef op woensdag 18 april 2018 @ 06:29:
Wij krijgen een mix van 10 en 15.
Als je ZLTV wilt gebruiken i.v.m. een warmtepomp heb je het liefste 10cm H.O.H. met een grote buisdiameter en korte groepen (<80 meter).
Als je naar H.o.h 10cm gaat krijg je dan ook meer groepen
Hoe meer afgifte je hebt, hoe lager de aanvoertemperatuur kan zijn om hetzelfde af te geven vermogen te halen, hoe liever je het hebt, want hoe lager de Ta hoe beter het rendement van je warmtepomp.
Voor € 400,00 extra moet je dat naar mijn idee altijd doen, en vraag ook eens na welke buisdiameter ze willen gebruiken. Ik verwacht 14x2 of 16x2, vraag eens na wat de meerprijs is voor 18x2, want als dat wederom een paar 100 € is naar mijn idee altijd doen mocht je ooit van plan zijn een WP aan te schaffen (dat komt vanzelf gezien de gasdiscussie op dit moment).
€ 400,00 is ook geen gekke prijs, je krijgt 50% meer buis, 50% meer werk.
[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 18-04-2018 07:52 ]
Ik moet de definitieve indeling nog krijgen, maar dit was wat de 1e bedoeling was.
Op dit moment wordt een nieuw warmteverlies berekening gemaakt door de 3 laags beglazing en de verbeterde lucthdichtheid.
Ik snap je punt wel van lagere delta in de watertemperatuur dus beter rendement voor de WP.
De aanvoer naar de verdelers is met DN32 gemaakt in ieder geval, die liggen al in de koker die van BG naar 1 gaat (Uponor AL/PW-RT type II, 32x3 mm. Dus 26 mm intern.
Op dit moment wordt een nieuw warmteverlies berekening gemaakt door de 3 laags beglazing en de verbeterde lucthdichtheid.
Ik snap je punt wel van lagere delta in de watertemperatuur dus beter rendement voor de WP.
De aanvoer naar de verdelers is met DN32 gemaakt in ieder geval, die liggen al in de koker die van BG naar 1 gaat (Uponor AL/PW-RT type II, 32x3 mm. Dus 26 mm intern.
Vooral het koelen vraagt meer vermogen, dus daarvoor is een korte hoh handig. Mijn installateur wilde eerst nog bij de ramen op 7 cm hoh, totdat hij doorkreeg dat het tripple glas was.jacovn schreef op woensdag 18 april 2018 @ 08:25:
Ik moet de definitieve indeling nog krijgen, maar dit was wat de 1e bedoeling was.
Wie van jullie heeft er parket op de vloer verwarming? En wat voor eisen had dat op de installatie?
Wij willen graag parket maar nu lees ik dat de maximale aanvoer temperatuur in dat geval 45 graden mag zijn. Nu staat er bij ons in de offerte een aanvoer temp van 55 graden en een afvoer temp van 45 dus aanpassingen zijn sowieso nodig. Maar ik ben ook wel benieuwd naar praktijk ervaringen, met name of het in de praktijk behaaglijk is en of de vloer niet (te veel) gaat werken.
Wij willen graag parket maar nu lees ik dat de maximale aanvoer temperatuur in dat geval 45 graden mag zijn. Nu staat er bij ons in de offerte een aanvoer temp van 55 graden en een afvoer temp van 45 dus aanpassingen zijn sowieso nodig. Maar ik ben ook wel benieuwd naar praktijk ervaringen, met name of het in de praktijk behaaglijk is en of de vloer niet (te veel) gaat werken.
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Die temperaturen zijn geen LTV? Ook steenachtige vloeren vinden dat niet tof.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Meen je dat nou?
Op pagina 1 worden de temperaturen vermeldt:

En op pagina 2 wordt vermeldt dat het systeem geschikt is voor een warmtepomp:

Dus ik nam aan dat we dan spreken over LTV. Waar kan ik "de definitie" van LTV vinden? Dan kan ik eens bellen met de installateur.
PS: pagina 3 voor de volledigheid:

Dus ik nam aan dat we dan spreken over LTV. Waar kan ik "de definitie" van LTV vinden? Dan kan ik eens bellen met de installateur.

Eerste resultaat van google geeft al zinnige informatie:NDF82 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:41:
Meen je dat nou?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
https://www.milieucentraa...agetemperatuurverwarming/
LTV gaat tot max 55 graden
ZLTV gaat tot max 35 graden
Hoe lager hoe beter (zuiniger)
Ik ging uit van de 35 graden. Dat is tegenwoordig bon ton in WP-land en ook goed voor de vloerverwarming.
. Met 55 graden een vloer in gaan is niet zo handig.
Ik zal het met hem opnemen. Dit is de afwerkingsfase en de W instalateur regelt ook de dekvloer. Dus het is zijn stukje welke warmte overdracht er is.jerh schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:37:
[...]
Vooral het koelen vraagt meer vermogen, dus daarvoor is een korte hoh handig. Mijn installateur wilde eerst nog bij de ramen op 7 cm hoh, totdat hij doorkreeg dat het tripple glas was.
Bijna goed, een lagere Ta is beter voor het rendementjacovn schreef op woensdag 18 april 2018 @ 08:25:
Dat is ruim voldoende en ideaal voor de eventuele WP.De aanvoer naar de verdelers is met DN32 gemaakt in ieder geval, die liggen al in de koker die van BG naar 1 gaat (Uponor AL/PW-RT type II, 32x3 mm. Dus 26 mm intern.
Met vloerverwarming wil je eigenlijk geen houten parket (of tapijt) als afwerklaag hebben. Parket heeft een warmteweerstand welke ruim 10 x zo hoog is als als tegels of PVC vloer bijvoorbeeld. (warmteweerstand is bij een houten parketvloer (0,110 - 0,150 R waarde (m².K/W) ) - tegels/PVC vloer (0,01 - R waarde (m².K/W)NDF82 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:24:
Wie van jullie heeft er parket op de vloer verwarming? En wat voor eisen had dat op de installatie?
45 graden is ook veel te warm om de vloer mee in te gaan, en absoluut niet comfortabel aan de voeten.
Daarom hebben gekozen voor keramisch parket. De looks van parket (mits je een fatsoenlijk merk hebt) en de gemakken / het comfort van tegels. Maar dat is en blijft persoonlijk natuurlijk. Echt hout is echt hout, daar kan geen tegel iets aan veranderen.
Een houten vloer op vloerverwarming kan op zich wel, maar het luistert vrij nauw. Een massieve plank heeft een te grote warmteweerstand (0,15 m2.K/W en hoger). Met lamelparket of multiplanken kom je een stuk lager (rond de 0,11 m2.K/W) en dat is op zich wel laag genoeg om vloerverwarming te laten werken. Hoe goedkoper hoe beter, want dan is de plank dunner. Het is echter altijd minder geschikt dan een pvc- of tegelvloer.
En tapijt kan ook. Desso bijvoorbeeld heeft ook tapijt met een warmteweerstand < 0,1 m². K/W.
http://www.dessohome.nl/m...mingsflyer_25.04.2017.pdf
Al is een PVC- of tegelvloer natuurlijk beter.
http://www.dessohome.nl/m...mingsflyer_25.04.2017.pdf
Al is een PVC- of tegelvloer natuurlijk beter.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Begreep al dat hout een slechtere geleiding heeft, maar we vinden de uitstraling "warmer" dan tegels (ons huis is redelijk modern/strak dus tegels maakt het nog killer).
Ondertussen ook antwoord van de installateur:
Ondertussen ook antwoord van de installateur:
Wij hebben overigens een gas gestookte CV ketel voor nu en gaan over op een warmtepomp wanneer deze afgeschreven is....
Aanvoer temperatuur 55 graden is niet de aanvoer temperatuur die in de vloer gaat.
Dit is de mengtemperatuur in de verdeler.
Deze verdeler wordt ingesteld tussen de 35 en 40 graden vloer aanvoer temperatuur.
...
Het verwarmingsysteem is ontworpen voor een lage temperatuur warmtepomp.
...
Dat staat ook bovenaan ons lijstje (heb het een keer bij een collega gezien). Heb je tips qua merk? Ik heb nog geen idee van tegelmerken en weet al helemaal niet welke goed / beter / best zijn.Grolsch schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:01:
[...]
Daarom hebben gekozen voor keramisch parket. De looks van parket (mits je een fatsoenlijk merk hebt) en de gemakken / het comfort van tegels.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Allen dank voor de reacties, ben op vakantie dus kan niet uitgebreid reageren.Grolsch schreef op woensdag 18 april 2018 @ 07:50:
[...]
[...]
DIchter op elkaar is altijd beter, al zal h.o.h. 15 ook wel werken, maar wel met een hogere aanvoertemperatuur als bij h.o.h. 10cm
Als je ZLTV wilt gebruiken i.v.m. een warmtepomp heb je het liefste 10cm H.O.H. met een grote buisdiameter en korte groepen (<80 meter).
Als je naar H.o.h 10cm gaat krijg je dan ook meer groepenZo niet dan maakt hij langere groepen, en liever wil je dat niet. Maar ik snap ook dat alles betaald moet worden, ik kan me niet voorstellen dat hij voor € 400,00 een grotere verdeler heeft aangeboden.
Hoe meer afgifte je hebt, hoe lager de aanvoertemperatuur kan zijn om hetzelfde af te geven vermogen te halen, hoe liever je het hebt, want hoe lager de Ta hoe beter het rendement van je warmtepomp.
Voor € 400,00 extra moet je dat naar mijn idee altijd doen, en vraag ook eens na welke buisdiameter ze willen gebruiken. Ik verwacht 14x2 of 16x2, vraag eens na wat de meerprijs is voor 18x2, want als dat wederom een paar 100 € is naar mijn idee altijd doen mocht je ooit van plan zijn een WP aan te schaffen (dat komt vanzelf gezien de gasdiscussie op dit moment).
€ 400,00 is ook geen gekke prijs, je krijgt 50% meer buis, 50% meer werk.
Ik heb aangegeven dat mits de groepen max 100meter zijn en 18x2 is dat ik akkoord ben. Volgens aannemer was het 16x2.
Of is 100meter ook te lang voor 1 groep? Ik ben benieuwd.
@Daniel / @Joris748 ik vind een factor 10 hogere warmteweerstand nogal wat, zeker als je wil gaan voor ZLTV m.b.v. een warmtepomp ga je dit zeker merken in je redenement.
Als je echt per se houten parket wil, no problemo, zet de Ta 5 graden hoger en je komt er ook wel, alleen is dit zeker +10% minder efficiënt (mindere COP).
Ik wou er ook niets van weten, totdat ik het gezien en gevoeld had, toen wouden wij geen houten parket meer 

100 meter op 1 groep werkt wel, kortere groepen is wederom beter
Beide kosten geld, en is wel enigszins geneuzel in de marge, kortere groepen betekent ook meer groepen, dus grotere verdeler.
Thuis heb ik 18x2 buis, H.O.H. 10CM, groeplengte gemiddeld zo'n 80 tot 100 meter en dat werkt goed.
Als je echt per se houten parket wil, no problemo, zet de Ta 5 graden hoger en je komt er ook wel, alleen is dit zeker +10% minder efficiënt (mindere COP).
Heb je al eens keramisch parket gezien / gevoeldNDF82 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:45:
Begreep al dat hout een slechtere geleiding heeft, maar we vinden de uitstraling "warmer" dan tegels (ons huis is redelijk modern/strak dus tegels maakt het nog killer).
Als het WP geschikt is blijkt dat niet uit zijn antwoord mbt aanvoertemperaturen, want die wil je zeker <35Ta hebben. En welke leidingdiameter past hij nu toeOndertussen ook antwoord van de installateur:
[...]
Wij hebben overigens een gas gestookte CV ketel voor nu en gaan over op een warmtepomp wanneer deze afgeschreven is.
16x2 werkt wel, 18x2 is beterxminator schreef op woensdag 18 april 2018 @ 14:57:
[...]
Allen dank voor de reacties, ben op vakantie dus kan niet uitgebreid reageren.
Ik heb aangegeven dat mits de groepen max 100meter zijn en 18x2 is dat ik akkoord ben. Volgens aannemer was het 16x2.
Of is 100meter ook te lang voor 1 groep? Ik ben benieuwd.
100 meter op 1 groep werkt wel, kortere groepen is wederom beter
Beide kosten geld, en is wel enigszins geneuzel in de marge, kortere groepen betekent ook meer groepen, dus grotere verdeler.
Thuis heb ik 18x2 buis, H.O.H. 10CM, groeplengte gemiddeld zo'n 80 tot 100 meter en dat werkt goed.
[ Voor 24% gewijzigd door Grolsch op 18-04-2018 15:01 ]
Hoe spannend is de warmtegeleidingscoefficient van vloerbedekking nu werkelijk? ZLTV-vloerverwarming is sowieso een traag systeem. Als je daar b.v. parket op legt dan wordt dat systeem wat lager en zal er meer warmte (of koude) naar onderen gaan.
Lijkt mij dus dat dit alleen in beperkte mate speelt voor je BG vloer? Op de verdieping ben stop je iets meer energie dan normaal in je vloer ipv in de ruimte.
@jerh Dat klinkt erg goed! 120 euro is weer eens wat anders dan een meerprijs van 3200 euro (serieus
) voor het elektronisch kunnen ontgrendelen van een deur...
Welke kozijnen(leverancier) hebben jullie?
Lijkt mij dus dat dit alleen in beperkte mate speelt voor je BG vloer? Op de verdieping ben stop je iets meer energie dan normaal in je vloer ipv in de ruimte.
@jerh Dat klinkt erg goed! 120 euro is weer eens wat anders dan een meerprijs van 3200 euro (serieus
[ Voor 20% gewijzigd door bartvb op 18-04-2018 15:10 ]
Je hebt minderwarmteafgifte, het is onzinnig om v.v. buizen Ø18x2 H.O.H. 10cm te leggen als je er houten parket of vloerbedekking overheen legt.bartvb schreef op woensdag 18 april 2018 @ 15:08:
Hoe spannend is de warmtegeleidingscoefficient van vloerbedekking nu werkelijk? ZLTV-vloerverwarming is sowieso een traag systeem. Als je daar b.v. parket op legt dan wordt dat systeem wat lager en zal er meer warmte (of koude) naar onderen gaan.
@jerh Dat klinkt erg goed! 120 euro is weer eens wat anders dan een meerprijs van 3200 euro (serieus) voor het elektronisch kunnen ontgrendelen van een deur...
Om tot een lage Ta te komen heb je heel veel afgifteoppervlak nodig zodat je met een lagere Ta de benodigde afgifte kunt halen. Als je er dus houten parket of vloerbedekking oplegt beperk je de afgifte. Zie het als een handdoek om je radiator gooien, die radiator straalt dan veel minder warmte af.
Wat je met lager bedoelt begrijp ik niet (bedoel je niet trager?), maar het probleem met parket is niet de traagheid, maar de warmtegeleidingscoëfficiënt van het parket. Doordat die bij parket veel lager is dan bij plavuizen, heb je een hogere temperatuur van je vloerverwarming nodig om hetzelfde vermogen aan warmte in je woning te krijgen. En die hogere temperatuur van je vloerverwarming gaat (zoals @Grolsch al zegt) ten koste van je COP.bartvb schreef op woensdag 18 april 2018 @ 15:08:
Dit effect merk je niet alleen bij verwarmen, maar ook het koelen van je woning met je WP zal merkbaar slechter gaan dan bij plavuizen.
Daarbij komt nog dat er inderdaad door de hogere temperatuur van de vloerverwarming (en de onbegrijpelijk lage Rc waarde van het bouwbesluit) meer warmte richting je kruipruimte zal verdwijnen.
Dit laatste zul je niet meten in de COP van je WP, maar wel in je elektriciteitsrekening.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wij hebben Keramisch parket Flaviker Dakota naturale.Andrehj schreef op woensdag 18 april 2018 @ 14:17:
[...]
Dat staat ook bovenaan ons lijstje (heb het een keer bij een collega gezien). Heb je tips qua merk? Ik heb nog geen idee van tegelmerken en weet al helemaal niet welke goed / beter / best zijn.
Maar zoiets moet je echt zien/voelen. En dan niet alleen in de showroom, maar ook vragen naar referenties waar het ligt zodat je het in de praktijk kunt zien.
@Andrehj ik bedoelde idd 'trager'. Maar ik ben niet helemaal wakker lijkt het, jullie hebben gelijk
De vloer rond de VV-slang blijft warmer als er een 'isolerende' laag parket op ligt, daardoor kan er minder warmte worden afgegeven dus zal je aanvoertemperatuur (Ta) omhoog moeten om hetzelfde vermogen af te kunnen geven. Helder :j
Los van de beperkte warmtegeleiding van een houten parketvloer moet je ook rekening houden met het feit dat je zeer waarschijnlijk een luchtbevochtiger nodig hebt om je vloer heel te houden.
Ik ben toch malle pietje niet!
Ja, maar misschien niet het mooiste. Vond de voegen erg aanwezig en was duidelijk een print. Dat het praktisch veel voordelen heeft begrijp ik.Grolsch schreef op woensdag 18 april 2018 @ 14:59:
[...]
Heb je al eens keramisch parket gezien / gevoeldIk wou er ook niets van weten, totdat ik het gezien en gevoeld had, toen wouden wij geen houten parket meer
[...]
Zoals ik het begrijp, wordt het water van 55 gemengd met koeler water van de retour leiding voordat het de de aanvoer van het circuit (bijvoorbeeld woonkamer) in gaat.[...]
Als het WP geschikt is blijkt dat niet uit zijn antwoord mbt aanvoertemperaturen, want die wil je zeker <35Ta hebben. En welke leidingdiameter past hij nu toe
[...]
Leiding diameter is 16*2mm.
@NDF82 Toch nog wat verder kijken naar keramisch parket dan. Voegen kan je op 1000en manieren doen, bij een beetje tegel zie je echt niet dat het een print is.
Mijn zusje heeft keramisch parket. Ziet er super uit maar voor mij is het niet. Voelt te koud aan (want super hoge warmtegeleidingscoefficient
) en het is erg hard wat ik vervelend vind voor geluid, gevoel en ervaring als je iets laat vallen. Maar zo heeft iedere vloer z'n voor- en nadelen. Erg persoonlijke afweging.
Echt hout vind ik zeker het mooiste, maar teveel praktische nadelen. Waarschijnlijk PVC bij ons, iig op de leefverdiepingen. M'n vrouw is erg gecharmeerd van lekker zacht/warm tapijt voor de slaapverdieping
Mijn zusje heeft keramisch parket. Ziet er super uit maar voor mij is het niet. Voelt te koud aan (want super hoge warmtegeleidingscoefficient
Echt hout vind ik zeker het mooiste, maar teveel praktische nadelen. Waarschijnlijk PVC bij ons, iig op de leefverdiepingen. M'n vrouw is erg gecharmeerd van lekker zacht/warm tapijt voor de slaapverdieping
De voeg kun je voegen zoals je wilt, dus opvallen of niet opvallend. Maar ik ben hier niet om je te overtuigen van keramisch parket, dat is zeer persoonlijk, ik geef alleen aan dat houten parket niet ideaal is met vloerverwarming en al helemaal niet met een WP.NDF82 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:10:
[...]
Ja, maar misschien niet het mooiste. Vond de voegen erg aanwezig en was duidelijk een print. Dat het praktisch veel voordelen heeft begrijp ik.
Dan l*lt je installateur uit zijn spreekwoordelijke nek[...]
Zoals ik het begrijp, wordt het water van 55 gemengd met koeler water van de retour leiding voordat het de de aanvoer van het circuit (bijvoorbeeld woonkamer) in gaat.
Leiding diameter is 16*2mm.
Want een afgiftesysteem welke ontworpen is voor een WP (dat beweert je installateur) heeft geen open verdeler met een eigen pomp en mengventiel
Een afgiftesysteem welke geschikt is voor een WP wil absoluut geen water van 55 graden, veel te warm, en heul slecht voor de COP. Je wilt een gesloten verdeler met een WP als je kunt kiezen.
lees hier over de verschillende type verdelers:
https://abelenco.nl/kenni...vloerverwarming-verdeler/
Kort samen gevat ziet een afgiftesysteem ontworpen voor een WP er als volgt uit:
- Grote diameter v.v. buis (18x2 bijvoorbeeld)
- Korte H.o.H. afstand (max 100mm)
- Korte groepen (max 80 meter)
- Grote leidingdiameter van WP naar v.v. verdelers (DN32)
- gesloten v.v. verdelers zonder pomp
Als je bovenstaande niet hebt wil niet zeggen dat het niet werkt, maar laat je niet wijsmaken dat het dan speciaal ontworpen is voor een WP, want dat is het dan niet
Wij wilden ook een houten vloer icm vloerverwarming maar zijn uiteindelijk bij dit keramische parket uitgekomen. We vinden het vrij duur (volgens mij iets van €65m2) maar wel echt heel mooi. We hebben één tegel al maanden bij ons in de huiskamer liggen en ik ga 'm steeds mooier vinden.
Heb je al besteldDJT schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:37:
Wij wilden ook een houten vloer icm vloerverwarming maar zijn uiteindelijk bij dit keramische parket uitgekomen. We vinden het vrij duur (volgens mij iets van €65m2) maar wel echt heel mooi. We hebben één tegel al maanden bij ons in de huiskamer liggen en ik ga 'm steeds mooier vinden.
Ik heb de spullen er ff bij gezocht.
Ten opzichte van de eerste offerte (+ € 50,00 per m2) hebben we zo'n 25% van de prijs afgekregen.
Ook het parket wat jij noemt wordt waarschijnlijk geleverd door meer bedrijven, dus ik zou het bij een paar meer aanvragen.
Zelf uiteindelijk besteld bij https://www.regge-tegels.nl/ en die kunnen ook veel leveren.
Ik zou gewoon het aantal m2's en merk/type aanvragen. Baat het niet, dan schaadt het niet
Nee, nog niet besteld. Wel al verschillende offertes opgevraagd en ze komen tot zover ongeveer allemaal op dezelfde m2 prijs uit. Ik hem me laten vertellen dat Venis (de fabrikant) hier ook op toeziet. Veel tegelhandels kunnen deze tegels ook niet leveren trouwens.Grolsch schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:03:
[...]
Heb je al besteldJe weet dat er gigantische marges zitten op tegels / keramisch parket
http://wijnveen-alu.nl/bartvb schreef op woensdag 18 april 2018 @ 15:08:
@jerh Dat klinkt erg goed! 120 euro is weer eens wat anders dan een meerprijs van 3200 euro (serieus) voor het elektronisch kunnen ontgrendelen van een deur...
en mijn installateur heeft er een codepaneel opgezet, dat kostte iets van 200 euro. Die moet je er wel bij optellen voor de totaalprijs. Je kan ook voor vingerafdruk of tags gaan, net wat je handig vindt. Wij vonden codes handig om dat je die aan iemand kan doorbellen, als je eens iets wilt.
@DJT Wat leuk, deze hebben wij ook besteld, de Venis Starwood Almond. Dit is inderdaad een van de duurste keramisch parket merken. Maar wij vinden deze tov alle andere merken by far de mooiste en meest gelijkende met hout. We hebben nu een plank in de woonkamer liggen, en tot nu toe was iedereen er van overtuigt dat we voor een houten vloer gingen, totdat we vertelden dat het steen is, en dan ging iedereen op zijn knietjes om het te voelen haha. (Je voelt ondanks de nerf-structuur wel dat het steen is, maar de knoesten lijken heel erg echt)
Wij zijn geslaagd bij Fravo tegels in Dordrecht. Daar ligt deze vloer ook in hun showroom.
Wij zijn geslaagd bij Fravo tegels in Dordrecht. Daar ligt deze vloer ook in hun showroom.
@jerh Ah, top! Dat is hier in de regio, helemaal handig. Ik ga eens informeren daar.
Zelf gevonden of via de aannemer gegaan?
Thx voor de infoGrolsch schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:20:
Kort samen gevat ziet een afgiftesysteem ontworpen voor een WP er als volgt uit:
- Grote diameter v.v. buis (18x2 bijvoorbeeld)
- Korte H.o.H. afstand (max 100mm)
- Korte groepen (max 80 meter)
- Grote leidingdiameter van WP naar v.v. verdelers (DN32)
- gesloten v.v. verdelers zonder pomp
Als je bovenstaande niet hebt wil niet zeggen dat het niet werkt, maar laat je niet wijsmaken dat het dan speciaal ontworpen is voor een WP, want dat is het dan niet
Op de slaapkamers willen we Jaga's ipv vloerverwarming. Hoe nemen wie die in zo'n installatie op? Aparte kring per Jaga op dezelfde gesloten verdeler?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Zelf gedaan, aannemer kwam met de huisleverancier, daar konden de dan netaan dubbel glas krijgen. Mijn bouwbegeleider had goede ervaring in de utiliteitsbouw met ze. Prima club.bartvb schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:38:
@jerh Ah, top! Dat is hier in de regio, helemaal handig. Ik ga eens informeren daar.
Ja, normaal gesproken wel. Jammer en raar dat een gemeente geen ontbindende voorwaarden accepteert.SjakieZulu schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:19:
@Dirbiter: dank je wel!
Ik neem aan dat de passage in het contract met de gemeente en het in contract met de aannemer moet staan. Correct?
De gemeente waar ik de grond van ga kopen accepteert helaas GEEN ontbindende voorwaarden.
Het verkrijgen van een lening en het sluiten van een contract met een aannemer zijn toch wel echt dingen waar je zonder die twee niets hebt aan je lap grond, of hem zelfs niet kunt kopen...
Moet ff mijn frustratie kwijt over het kadaster. Wij gaan een weiland laten splitsen, hebben offerte gekregen dat dat €400,- kost. Die kosten kan ik begrijpen.
Echter nu moeten we ook 1 hoekpunt van een ons bouwkavel opnieuw aan laten wijzen, daar rekenen ze €450,- voor. Ongeacht of ze wel of niet voor die splitsing ter plaatse moeten.
Waarom werken die mensen niet gewoon op uurtarief, eventueel met een starttarief? Krijg het gevoel dat wij er voor het kadaster zijn, in plaats het kadaster er voor ons.
Echter nu moeten we ook 1 hoekpunt van een ons bouwkavel opnieuw aan laten wijzen, daar rekenen ze €450,- voor. Ongeacht of ze wel of niet voor die splitsing ter plaatse moeten.
Waarom werken die mensen niet gewoon op uurtarief, eventueel met een starttarief? Krijg het gevoel dat wij er voor het kadaster zijn, in plaats het kadaster er voor ons.
Pff, niet klagen. In de crisis betaalde je dubbel, want ze hadden minder opdrachten voor dezelfde hoeveelheid mensen. De tarieven zijn eindelijk weer wat aan het zakken omdat het volume stijgt.
Krijg meer het gevoel dat je in de crisis vierdubbel betaalde en nu nog driedubbelSeñor Sjon schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:24:
Pff, niet klagen. In de crisis betaalde je dubbel, want ze hadden minder opdrachten voor dezelfde hoeveelheid mensen. De tarieven zijn eindelijk weer wat aan het zakken omdat het volume stijgt.
Vanavond waarschijnlijk eindelijk de meeting met de aannemer waarin we de prijs gaan vastleggen wat past binnen budget.
Dan kan ik eindelijk gaan bestellen 8 maanden na de vergunning.
Lastige is dat er een lange wachttijd zit op schroefboorpalen. Ik heb rotte grond tussen 3,5-5m diepte. Geen fijne grond voor een kelder.
Maar die moet en zal er komen.
Weet iemand nog een adres met korte levertijden?
Dan kan ik eindelijk gaan bestellen 8 maanden na de vergunning.
Lastige is dat er een lange wachttijd zit op schroefboorpalen. Ik heb rotte grond tussen 3,5-5m diepte. Geen fijne grond voor een kelder.
Maar die moet en zal er komen.
Weet iemand nog een adres met korte levertijden?
w00t
Goede grapSeñor Sjon schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:24:
@Señor Sjon Dus een huis bouwen was in de crisis ook 2x zo duur zeker?
Nee, maar het Kadaster heeft een bepaalde omzet nodig. Dus veel klanten, lagere stuksprijs, weinig klanten, hogere stuksprijs.
Nutspartijen worden hoe dan ook elk jaar duurder.
Tarieven kadaster 2008:
Grensreconstructie, per grens tussen 2 percelen € 275,-
Splitsen van percelen, per nieuw gevormd perceel € 210,-
Samenvoegen percelen € 100,-
Grensreconstructie, per grens tussen 2 percelen € 275,-
Splitsen van percelen, per nieuw gevormd perceel € 210,-
Samenvoegen percelen € 100,-
Er worden wel grappen gemaakt over @Señor Sjon zijn opmerking over de tarieven van Kadaster, maar zie hier de tarieven 2015: http://docplayer.nl/49720...ng-tarieven-kadaster.html
en hier de tarieven 2018: https://www.kadaster.nl/-/splitsen-van-percelen#tarieven
Splitsen van percelen, per nieuw gevormd perceel 2015: 465
Splitsen van percelen, per nieuw gevormd perceel 2018: 400
en hier de tarieven 2018: https://www.kadaster.nl/-/splitsen-van-percelen#tarieven
We maken geen grappen over de opmerkingen van @Señor Sjon, maar over de tarieven van het kadaster. Nou ja, ze zijn eigenlijk gewoon om te huilen ...Sturgeon22 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:57:
Er worden wel grappen gemaakt over @Señor Sjon zijn opmerking over de tarieven van Kadaster, maar zie hier de tarieven 2015: http://docplayer.nl/49720...ng-tarieven-kadaster.html
Dat is helemaal waar. Voor een grensreconstructie kun je ook naar https://www.kadasterdata.nl/landmeter-op-locatie. Grensreconstructie van je gehele perceel kost daar 649, ongeacht het aantal punten. Ik zie dat ze ook perceelsplitsingen doen, maar die zijn dan weer niet zo goedkoop (1.399 ongeacht het aantal grenzen).
Mag ik vragen hoe jullie je garage hebben afgewerkt?
De aannemer gaat uit van stucwerk op wanden en plafond, en tegels op de vloer. Ik wil deze zaken weg laten ervan uitgaande dat de leidingen (elektro kast staat in de garage) op een nette en kost efficiënte wijze worden weg gewerkt.
De aannemer gaat uit van stucwerk op wanden en plafond, en tegels op de vloer. Ik wil deze zaken weg laten ervan uitgaande dat de leidingen (elektro kast staat in de garage) op een nette en kost efficiënte wijze worden weg gewerkt.
Als je het stucwerk van de wanden laat vervallen kun je kiezen voor alles opbouw. Hier juist voor een woning voor alles inbouw gekozen, en niet laten afstucen. Meerwerk was 45euro voor al het freeswerk (viel mij erg mee)SjakieZulu schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 23:23:
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
@atomic2005: inbouw is een nettere oplossing dan opbouw. Heb je de "gaten" daarna zelf dicht gesmeerd/gestuct?
Volgens mij heb ik hele huis incl garage zelfde afgewerkt. Zou me verbazen als het niet zo is.
Leidingen uit de breeedvloer zitten wel zo dat ze ingefreesd gaan worden.
Leidingen uit de breeedvloer zitten wel zo dat ze ingefreesd gaan worden.
Bij mij word het schoon metselwerk, gestuct plafond en dezelfde tegels als de overige vertrekken.SjakieZulu schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 23:23:
Nadeel van schoon metselwerk is dat de stopcontacten en schakelaars erin gemetseld moeten worden, geen frees werk.
Ik zal vanavond of morgen eens foto's posten.
[ Voor 14% gewijzigd door the-edge op 21-04-2018 08:12 ]
Ja idd. Al het (schakel)materiaal wordt dan volledig inbouw. Word door de bewoner zelf afgestuct na oplevering.SjakieZulu schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 23:46:
@atomic2005: inbouw is een nettere oplossing dan opbouw. Heb je de "gaten" daarna zelf dicht gesmeerd/gestuct?
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
De led wordt niet warm, de driver die in de fitting zit wordt aardig heet.Artbij schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:32:
[...]
Vergeleken met halogeen of een gloerlamp wordt led echt niet warm.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Bij ons gaat het langzaam door. De stelkozijnen van de 2e verdieping zijn geplaatst en metselaars zijn rondom klaar met de rollaag en laagje erboven, en kunnen komende week verder omhoog metselen.

Als het meezit komende donderdag de 2e verdiepingsvloer.
Edit: wellicht de steigers laten staan, ziet er uit als een prima zonwering

Als het meezit komende donderdag de 2e verdiepingsvloer.
Edit: wellicht de steigers laten staan, ziet er uit als een prima zonwering
[ Voor 8% gewijzigd door jacovn op 22-04-2018 11:59 ]
Keuken zit erin:

Helaas niet in mat glas zoals besteld....

[ Voor 38% gewijzigd door Artbij op 22-04-2018 18:48 ]
Met gestrekt been.
Mooi design maar niet echt praktisch dat je kunt zien wat in de laden zit
Dat zou nu juist wel praktisch zijnGrolsch schreef op zondag 22 april 2018 @ 19:15:
Mooi design maar niet echt praktisch dat je kunt zien wat in de laden zit
Maar het is hoogglans. Je ziet de weerkaatsing van de kasten die op de vloer in elkaar gezet worden.
Met gestrekt been.
Optisch bedrogArtbij schreef op zondag 22 april 2018 @ 19:25:
[...]
Dat zou nu juist wel praktisch zijn.
Maar het is hoogglans. Je ziet de weerkaatsing van de kasten die op de vloer in elkaar gezet worden.

Lijkt me wel erg veel poetswerk om het netjes te houden, maar dat heb jij je betere wederhelft voor
We hebben hem besteld in mat-glas. Helaas glanzend geleverd. We kijken het een paar weken aan en wellicht is het teveel.poetsen en laten we hem omruilen.Grolsch schreef op zondag 22 april 2018 @ 19:29:
[...]
Optisch bedrogmaar wel apart, dat zie je niet vaak !!
Lijkt me wel erg veel poetswerk om het netjes te houden, maar dat heb jij je betere wederhelft voor
Met gestrekt been.
Het heeft jullie waarschijnlijk genoeg gekost, dus ik zou geen genoegen nemen met iets waar ik niet 120% tevreden over was.Artbij schreef op zondag 22 april 2018 @ 19:34:
[...]
We hebben hem besteld in mat-glas. Helaas glanzend geleverd. We kijken het een paar weken aan en wellicht is het teveel.poetsen en laten we hem omruilen.
Mooi man!Artbij schreef op zondag 22 april 2018 @ 18:37:
Keuken zit erin:
[afbeelding]
Was je nou uiteindelijk voor de Bruynzeel optima gegaan? Of de Next125?
Laat je de frontjes nog vervangen naar mat? edit laat maar zag je laatste post niet
[ Voor 5% gewijzigd door mistaoutlaw op 22-04-2018 19:59 ]
I was born intelligent - education ruined me
Bruynzeel was niet echt goedkoper dan Next125. En ze konden niet alles opties leveren die next heeft, RVS blad was bijvoorbeeld niet mogelijk.mistaoutlaw schreef op zondag 22 april 2018 @ 19:58:
[...]
Mooi man!
Was je nou uiteindelijk voor de Bruynzeel optima gegaan? Of de Next125?
Laat je de frontjes nog vervangen naar mat? edit laat maar zag je laatste post niet
Bij Next betaal je de hoofdprijs voor lades e.d. Vandaar dat zelf laten maken aantrekkelijk werd. Ik heb bijvoorbeeld 14 lades in de keuken waarvan 6 met binnenlade die allemaal automatisch sluiten. Wil je dat bij Next ben je echt veel geld kwijt...
Met gestrekt been.
Beetje richting het keukentopic, maar toch even...welke kookplaat is het uiteindelijk geworden @Artbij? En ik ben het met Grolsch eens, voor het geld zou ik het gewoon meteen laten omruilen..
6 pits van Siemens. Wel met homeeier afzuigplaat. Tzt post ik wel wat meer in het keukentopic.RUFFNECK schreef op zondag 22 april 2018 @ 21:47:
Beetje richting het keukentopic, maar toch even...welke kookplaat is het uiteindelijk geworden @Artbij? En ik ben het met Grolsch eens, voor het geld zou ik het gewoon meteen laten omruilen..
Vind het niet nodig zomaar om te laten ruilen, als het niets is doen we dat. Maar niet zonder te kijken hoe we dit vinden.
Met gestrekt been.
Dat is duurzaam, en daarnaast, zo kan je in het echt zien hoe deze optie eruit ziet. Indertijd heb je ook maar op gevoel ergens voor gekozen. Dat is geen absolute waarheid.
Kookplaat is de Miele KM6367-1 Inductieplaat.RUFFNECK schreef op zondag 22 april 2018 @ 21:47:
Met gestrekt been.
Hé dit kleurstelling van de kasten herken ik.Artbij schreef op zondag 22 april 2018 @ 18:37:
Keuken zit erin:
[afbeelding]

Verder is weer afgelopen week perfect geweest voor het testen van ons terras en straatwerk

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Dat schiet lekker op, @jacovn ! Nice!
Keuken is erg tof geworden, @Artbij! Benieuwd naar de keukentopic-update
Terras heeft het goed gehouden @MrFl0ppY! Blijft het bij jullie voor zo open?
Hier is de volgende stap (eindelijk) weer gezet. We hebben een voorovereenkomst met de aannemer. Ondertussen wordt er hard gewerkt aan de vergunningsaanvraag en het definitief krijgen van de begroting.
Zijn hier mensen die raffstores/buitenjalouzieen hebben laten inbouwen in de gevel met metselwerk? Ik kan bergen details vinden van raffstores met stucwerk of voor- en opbouw. Maar ingebouwd achter metselwerk lijkt nogal iets bijzonders.
Keuken is erg tof geworden, @Artbij! Benieuwd naar de keukentopic-update
Terras heeft het goed gehouden @MrFl0ppY! Blijft het bij jullie voor zo open?
Hier is de volgende stap (eindelijk) weer gezet. We hebben een voorovereenkomst met de aannemer. Ondertussen wordt er hard gewerkt aan de vergunningsaanvraag en het definitief krijgen van de begroting.
Zijn hier mensen die raffstores/buitenjalouzieen hebben laten inbouwen in de gevel met metselwerk? Ik kan bergen details vinden van raffstores met stucwerk of voor- en opbouw. Maar ingebouwd achter metselwerk lijkt nogal iets bijzonders.
Die kleur was ook de bedoeling of zit er nog een glimmende folie overheen? Je zou niet de eerste zijn.Artbij schreef op zondag 22 april 2018 @ 18:37:
Keuken zit erin:
[afbeelding]
@bartvb: wat houdt zo'n voorovereenkomst in?
Gevonden:
''Reserveringsovereenkomst
Een reserveringsovereenkomst is een soort voorovereenkomst waarin beperkte informatie over de woning is opgenomen, zoals het bouwnummer en de prijs. Belangrijke informatie, bijvoorbeeld over de start en de duur van de bouw en de garanties, ontbreekt echter meestal in dit soort overeenkomsten. En daarin schuilt het grootste gevaar: met het tekenen van een reserveringsovereenkomst verplicht u zich namelijk op voorhand tot het tekenen van een koop-/aannemingsovereenkomst waarvan u de inhoud niet kent. U loopt daarmee het risico dat de projectontwikkelaar straks een overeenkomst gebruikt waarin u zich niet kunt vinden. U bent dus met handen en voeten gebonden terwijl de verkoper nog mogelijkheden heeft om onder de overeenkomst uit te komen. Wij raden daarom het tekenen van reserveringsovereenkomsten af. Als u toch een dergelijke overeenkomst tekent, weet dan dat liefst vanaf dat moment al de dekking van levens- en betalingsbeschermings -verzekeringen ingaat. U bent immers een onherroepelijke overeenkomst aangegaan.''
Neem aan dat de nodige voorbehouden zijn meegenomen? Als het bovengenoemde klopt, zie ik persoonlijk weinig toegevoegde waarde van zo'n voorovereenkomst.
Gevonden:
''Reserveringsovereenkomst
Een reserveringsovereenkomst is een soort voorovereenkomst waarin beperkte informatie over de woning is opgenomen, zoals het bouwnummer en de prijs. Belangrijke informatie, bijvoorbeeld over de start en de duur van de bouw en de garanties, ontbreekt echter meestal in dit soort overeenkomsten. En daarin schuilt het grootste gevaar: met het tekenen van een reserveringsovereenkomst verplicht u zich namelijk op voorhand tot het tekenen van een koop-/aannemingsovereenkomst waarvan u de inhoud niet kent. U loopt daarmee het risico dat de projectontwikkelaar straks een overeenkomst gebruikt waarin u zich niet kunt vinden. U bent dus met handen en voeten gebonden terwijl de verkoper nog mogelijkheden heeft om onder de overeenkomst uit te komen. Wij raden daarom het tekenen van reserveringsovereenkomsten af. Als u toch een dergelijke overeenkomst tekent, weet dan dat liefst vanaf dat moment al de dekking van levens- en betalingsbeschermings -verzekeringen ingaat. U bent immers een onherroepelijke overeenkomst aangegaan.''
Neem aan dat de nodige voorbehouden zijn meegenomen? Als het bovengenoemde klopt, zie ik persoonlijk weinig toegevoegde waarde van zo'n voorovereenkomst.
[ Voor 93% gewijzigd door SjakieZulu op 23-04-2018 10:38 ]
Haha, nee wees maar niet bang. De reactie van de keukenboer toen we het aangaven zei genoeg.....Señor Sjon schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:56:
[...]
Die kleur was ook de bedoeling of zit er nog een glimmende folie overheen? Je zou niet de eerste zijn.
Met gestrekt been.
Lijkt die dragende paal nu op een punt te zitten waar je de schuifpui op slot zet?Artbij schreef op zondag 22 april 2018 @ 18:37:
Keuken zit erin:
[afbeelding]
Zit die paal dan niet in de weg?
Gaat allemaal net.buiter schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:15:
[...]
Lijkt die dragende paal nu op een punt te zitten waar je de schuifpui op slot zet?
Zit die paal dan niet in de weg?
Met gestrekt been.
Dat we (het gaat om zes woningen) verder gaan met deze aannemer en zij met ons. Als een van beide partijen nu uitstapt volgt er een boete, verder wat afspraken over de opslagen, een concept begroting, afspraken wie wat doet (vergunning, tekenwerk, berekeningen, etc).SjakieZulu schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:02:
@bartvb: wat houdt zo'n voorovereenkomst in?
Edit n.a.v. edit: Dat klinkt als een reserveringsovereenkomst uit de projectbouw. Hier is er geen projectontwikkelaar of verkoper. De overeenkomst is er voor een groot deel om aan te geven richting aannemer dat we heel serieus verder met ze willen en ze niet alleen gebruiken om het plan verder uit te werken en een gedetailleerde offerte te krijgen waarmee we vervolgens naar de concurrent gaan. Tot nu toe hebben zij al flink wat tijd (en dus geld) in het project gestopt, willen graag ook wat commitment van onze kant en voor een aanneemovereenkomst is het nog te vroeg.
@Artbij als ik je goed begrijp heb je de keuken niet bij een keukenzaak gehaald maar laten maken door een meubelmaker oid?
[ Voor 34% gewijzigd door bartvb op 23-04-2018 10:46 ]
Keukenmaker, maar helemaal handgemaakt en op maat. Bedrijf hier uit het dorp.bartvb schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:39:
[...]
Dat we (het gaat om zes woningen) verder gaan met deze aannemer en zij met ons. Als een van beide partijen nu uitstapt volgt er een boete, verder wat afspraken over de opslagen, een concept begroting, afspraken wie wat doet (vergunning, tekenwerk, berekeningen, etc).
Edit n.a.v. edit: Dat klinkt als een reserveringsovereenkomst uit de projectbouw. Hier is er geen projectontwikkelaar of verkoper. De overeenkomst is er voor een groot deel om aan te geven richting aannemer dat we heel serieus verder met ze willen en ze niet alleen gebruiken om het plan verder uit te werken en een gedetailleerde offerte te krijgen waarmee we vervolgens naar de concurrent gaan. Tot nu toe hebben zij al flink wat tijd (en dus geld) in het project gestopt, willen graag ook wat commitment van onze kant en voor een aanneemovereenkomst is het nog te vroeg.
@Artbij als ik je goed begrijp heb je de keuken niet bij een keukenzaak gehaald maar laten maken door een meubelmaker oid?
Met gestrekt been.
Ziet er wel strak en kwalitatief goed uitArtbij schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:55:
[...]
Keukenmaker, maar helemaal handgemaakt en op maat. Bedrijf hier uit het dorp.
Wil je met ons delen wat je ervoor betaald hebt
Welke regio (en naam?Artbij schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:55:
[...]
Keukenmaker, maar helemaal handgemaakt en op maat. Bedrijf hier uit het dorp.

Wij hebben een afspraak gemaakt bij van Diessen in Veldhoven (nabij Eindhoven). Staat zeer goed bekend in de regio met een prima prijs/kwaliteitsverhouding.anboni schreef op maandag 23 april 2018 @ 11:48:
[...]
Welke regio (en naam?)? Wij moeten binnenkort ook 'ns gaan buurten met 'n paar keukenleveranciers
Da's in ieder geval de goede provincie voor onsSjakieZulu schreef op maandag 23 april 2018 @ 11:55:
[...]
Wij hebben een afspraak gemaakt bij van Diessen in Veldhoven (nabij Eindhoven). Staat zeer goed bekend in de regio met een prima prijs/kwaliteitsverhouding.
De showroom is altijd vrij te bezoeken. Bij het maken van een afspraak wel rekening houden met een wachttijd van 2-3 maandenanboni schreef op maandag 23 april 2018 @ 11:59:
[...]
Da's in ieder geval de goede provincie voor onsZet ik op 't lijstje.
Dus NU gelijk bellen voor een afspraak ...
Yikes, dan is het maar goed dat we daar nu al mee bezig zijn, oplevering is over 12 maanden, dus dan pas kan de keukenboer aan de slag, maar ruim voor die tijd moet leidingwerk natuurlijk al wel duidelijk zodat de bouwer daar rekening mee kan houden.SjakieZulu schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:09:
[...]
De showroom is altijd vrij te bezoeken. Bij het maken van een afspraak wel rekening houden met een wachttijd van 2-3 maanden
Dus NU gelijk bellen voor een afspraak ...
Crosspost van Road-runner83 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"
In dit geval is het tuintopic een betere plek.
[ Voor 86% gewijzigd door Señor Sjon op 23-04-2018 13:21 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic