[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 101 Laatste
Acties:
  • 995.916 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:00

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tZcy9Goy5vUXT6Ugtp1q9kYL/full.png

Welkom in het Doe-Het-Zelf verzamel en Q&A Topic

Doe-het-Zelf; voor de 1 een reden om 2 linkerhanden te claimen, de ander om de creatieve (en besparende) geest de vrije loop te laten. Tafels, stoelen, complete huis renovaties of wat dacht je van iets simpels als het vervangen van een dop op de deksel van een pan? You name it, er is hier wel een plek voor.

Vorige delen

[HK] \[Doe-Het-Zelf] Het klussende Tweaker Q&A en verzamel topique
[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 2
[TL] [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 3

De rest staat gelinked naast de titel :Y

Wat we hier graag wél zien...

• Kleine vragen over klussen die je aan het doen bent (dus géén gereedschapsvragen, die mogen hier [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 )
• Dilemmas waar je voor staat
Complete showcases (varierend van complete banken tot aan een plank aan de muur :+ )

Wat we hier graag niet zien...

• Vragen over gereedschap (welke boormachine moet ik hebben, is Merk X beter dan Y?)
• Ellenlange progress fotos en updates van grote showcases/projecten. Vanaf nu mogen die een eigen topic in SG krijgen :) (ipv dat we dit topic vol gaan proppen met die informatie)

Waarom zou ik alles zelf doen als het ook door een pro gedaan kan worden?

Toegegeven, het is natuurlijk wel erg relaxed als je een ander ziet werken terwijl je zelf kan liggen chillen op de bank. Ook zijn er klussen die een ware kunst zijn en je gewoon aan iemand moet overlaten of simpelweg omdat het toch wel een beetje gevaarlijk is om het te doen zonder alle juiste voorschriften (main gasleiding vervangen bijv.)

Maar het zelf kunnen bedenken, creëren of repareren van iets voor (vaak) een fractie van de prijs is niet alleen goed voor de portomonnee, het zorgt ook voor een zeker onafhankelijkheid indien er iets mis gaat Met wat basis gereedschap kan je zo 50% van de klussen zelf oplossen zonder daar arbeidsloon aan kwijt te zijn. En zeg nou zelf; hoe stoer is het niet als je kan zeggen tegen je virenden en familie dat niet een dure webshop die steigerhouten bank gemaakt heeft, maar jij?

Maar ik heb 2 linkerhanden!

Zoals iemand al eens eerder aangegeven heeft; de kans dat je 2 linkerhanden hebt is nihil. Ik ben het nog niet tegen gekomen op Wiki :+. Als je de spreekwoordelijke 2 linkerhanden hebt; heb je het wel eens een kans gegeven of denk je bij voorbaat al: Ik kan het toch niet!?

Persoonlijk had ik tot 3 jaar terug nog nooit een hamer of een boormachine vastgehouden. Toch ben ik 4 maanden tezamen met mijn schoonvader bezig geweest ons eerste gekochte huis van top tot teen te renoveren. Een lijst met een aantal dingen die we gedaan hebben:

- Slopen van plafonds
- Opnieuw aanleggen elektra
- Slopen van een schoorsteen en repareren van de vloeren
- Laminaat leggen
- Keuken installeren en bouwen
- Draagmuur slopen en opvangen
- CV installatie aanpassen
- etc.

Toevallig had ik er blijkbaar redelijke aanleg voor en leer ik steeds weer van wat ik gedaan heb. Sterker nog; ik denk dat de meeste wel het gevoel kennen; hmm dat zou ik de volgende keer toch anders doen! (en zo blijf je bezig ;) )

Inspiratie

robin222 in "\[Doe-Het-Zelf] Het klussende Tweaker Q&A en verzamel topique"
SmoothTweaker in "\[Doe-Het-Zelf] Het klussende Tweaker Q&A en verzamel topique"
Roeligan in "\[Doe-Het-Zelf] Het klussende Tweaker Q&A en verzamel topique"
Felyrion in "\[Doe-Het-Zelf] Het klussende Tweaker Q&A en verzamel topique"
_ferry_ in "\[Doe-Het-Zelf] Het klussende Tweaker Q&A en verzamel topique"
Mikey! in "\[Doe-Het-Zelf] Het klussende Tweaker Q&A en verzamel topique"
Roeligan in "\[Doe-Het-Zelf] Het klussende Tweaker Q&A en verzamel topique"
Notna in "\[Doe-Het-Zelf] Het klussende Tweaker Q&A en verzamel topique"
DJSmiley in "\[Doe-Het-Zelf] Het klussende Tweaker Q&A en verzamel topique"
Question Mark in "[DIY] Het klussende Tweaker QA & showcase topic Deel 2"

Terminologie

Kom je een term tegen en weet je bij God niet wat er mee bedoeld wordt? Hieronder een aantal veel voorkomende:

Mooie, Engels geschreven, overzicht van schroeven is hier te vinden.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a9/Screw_Head_-_Torx.svg/40px-Screw_Head_-_Torx.svg.pngAfbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9b/Screw_Head_-_Torx_Tamperproof.svg/40px-Screw_Head_-_Torx_Tamperproof.svg.png
Torx
Een torxkop op een schroef bestaat uit een stervormig gat met zes hoekpunten waarin de torxsleutel past. Torx heeft als voordeel een betere overbrenging van de kracht van de schroevendraaier op de schroef en minder kans dat de sleutel uit de schroef schiet. Wel is het belangrijk om er goed op te letten dat de kop goed in de schroef steekt, anders is het makkelijk om de schroefkop of de schroevendraaier te beschadigen. Ook is geen axiale kracht nodig (kracht in de richting van de schroef; zoals wel bij Pozidriv en Phillips schroefkoppen), waardoor ze makkelijker te schroeven zijn als je weinig werkthoogte hebt, en dus makkelijk met een L-sleutel of ratel aan de slag kunt.
Er bestaat ook een torxkop met een puntje in het midden: Tamper Resistant torx (afgekort Torx TR). Deze kunnen niet met een standaard torxsleutel worden losgedraaid, maar er zijn ook L-sleutels en bits met gaatje te krijgen waarmee dat wel gaat.
Veel voorkomende maten voor gewone formaten schroeven zijn T15, T20, en T25.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f9/Screw_Head_-_Pozidrive.svg/40px-Screw_Head_-_Pozidrive.svg.png
Pozidriv / PZ
Ook vaak afgekort met PZ, komt deze kop veel voor. De kop lijkt op het eerste gezicht ook veel op een Phillips (PH) kop, maar een PH schroevendraaier gebruiken op een PZ schroef geeft een slechter contact en kan sneller een schroefkop dol draaien.
Een Pozidriv heeft een extra rib op 45° van de hoofd ribben, wat meer grip en kracht overdracht mogelijk maakt t.o.v. de Phillips schroeven. Dit zie je ook terug in het symbool dat een PZ schroefkop heeft, met een kruis over het 'plus' teken.
Een zekere mate van druk in de richting van de schroef is ook nodig om de schroevendraaier goed op de kop te houden, iets dat niet nodig is voor bv. torx of hex schroeven.
De meest voorkomende maat is de PZ2, maar PZ3 voor grote schroeven en PZ1 voor kleinere schroeven komen ook regelmatig voor.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3f/Screw_Head_-_Phillips.svg
Phillips / PH
Ook vaak afgekort met PH, komt deze kop minder vaak voor bij gewone klussen dan een Pozidriv (PZ) kop, maar wordt veel gebruikt in bv. electronica. De scheiding hier tussen is zeker niet 100%, en je kan ook regelmatig schroeven met een PH kop tegen komen buiten electronica.
De kop lijkt veel op de PZ kop, maar heeft gladde kanten, waar de PZ kop een extra ribje heeft tussen de hoofdribben. Een PZ schroevendraaier gebruiken op een schroef met een PH kop geeft een nog slechtere passing dan andersom, en kan makkelijk leiden tot beschadigingen van de kop of de schroevendraaier.
Een zekere mate van druk in de richting van de schroef is ook nodig om de schroevendraaier goed op de kop te houden, iets dat niet nodig is voor bv. torx of hex schroeven.
De meest voorkomende maat is de PH2, maar PH3 voor grote schroeven en PH1 voor kleinere schroeven komen ook regelmatig voor. PH0 en kleiner zie vaak in electronica terug.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ce/Screw_Head_-_Hex_Socket.svg
Hex
Deze schroefkoppen worden ook vaak inbus of Allen keys genoemd, en hebben een simpele zeskantige vorm. Krachtsoverdracht is minder goed dan bv. een torx schroefkop, en de kans op dol draaien is ook een stuk groter met een hex schroefkop.
Net als de tamper-resistant torx, bestaat ook een hex kop met een puntje in het midden. Dit is voornamelijk om te voorkomen dat mensen iets makkelijk los kunnen draaien, maar bits en sleutels van dit type zijn wel verkrijgbaar.
Veel voorkomende maten voor een hex kop zijn 4, 5, en 6mm.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/Screw_Head_-_Slotted.svg
Sleuf, gleuf
Deze simpele sleuf in de kop kwam vroeger een stuk meer voor dan tegenwoordig. Met reden, want de krachtsoverdracht is laag, en zelfs met een goed passende schroevendraaier is het heel makkelijk om uit de kop te schieten. Als je net kracht aan het zetten was, krijg je dan ook al snel krassen op het oppervlak en geschaafde knokkels.
Het ziet er wat netter uit op bv. een deurbeslag dan een PZ of torx kop, maar buiten dat is het devies om deze niet meer te gebruiken.

Handige links!

Voor al je vragen over elektrische installaties, neem even een kijkje in het zustertopic die hiertoe gemaakt is:

Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/DIY_topic/gereedschappelijk.png
Grote webshop met veel pro-apperatuur tegen een scherpe prijs. Gratis verzending vanaf €20,-

Afbeeldingslocatie: https://www.toolstation.nl/ext/image/alpha/toolstation_logo.png
Geliefd om met name de scherpe aanbiedingen van Bosch Blauw accu boormachines en de scherpe prijzen die ze bieden. Goede site om eens te kijken voordat je naar de Gammel rent. Tevens een fijne plek om bulk schroeven in te slaan (Torx van het merk Spax bijv.) Bezorgt in heel Europa en voor BE en NL is het gratis verzenden vanaf 10 euro (daaronder €5,- )

Afbeeldingslocatie: https://www.toolnation.nl/skin/frontend/toolnation/default/images/logo.png
Bied van alles en nog wat aan op het gebied van gereedschap. Heeft vaak toch wel de laagste prijs en een groot aanbod. Gratis verzenden vanaf €150,- excl. BTW

Afbeeldingslocatie: https://www.powersem.net/conrad-eps.jpg%5D
Welke Tweaker kent Conrad nu niet? Niet alleen voor de kleinere onderdelen om mee te klussen maar ook voor de boortjes, bitjes, schroefjes enz. Gratis verzenden vanaf €25,- met IDEAL

Afbeeldingslocatie: https://www.makita.nl/images/pages/Kruis.png
Oud NL bedrijf met een eigen reparatie dienst waardoor eventuele defecten sneller verholpen kunnen worden (itt terugsturen naar de fabrikant). Gratis verzending boven de €50,-

Handige weetjes!

- Bij Gamma/Karwei kun je op vertoon van je koop/huurcontract een kortingscoupon van 10% krijgen welke 3 maanden geldig is. Gewoon even bij de infobalie vragen.
- Lefty loosy, Righty Tighty! (oftewel; linksom is los, rechtsom is vast)
- Op de dozen van schroeven staat welk bitje er nodig is om te zorgen dat je said bitje niet helemaal kapot draait/danwel de schroef kapot maakt.
- Torx zorgt ervoor dat er meer kracht van de machine naar de schroef gaat en het er dus makkelijker in gaat. Tevens heeft het bitje veel meer grip waardoor je niet uit de kop kan slippen
- Doe jezelf een lol en koop geen schroeven bij de bouwmarkt. Je wordt afgezet waar je bijstaat en de kwaliteit is om te janken. Koop ze dan online van een merk waar je vanop aankan (Spax, Heco enz. )

Disclaimer: Er wordt nog verder gewerkt aan de TS. Stay tuned

Mede dank aan:
henkie196

[ Voor 101% gewijzigd door Notna op 25-10-2018 12:53 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:44
Eigenlijk hoort er geen "Eigen huis en tuin" maar "Eigen huis en Tweakers" te staan. Maar verder goed bezig. :)

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Overigens was Deel 3 nog niet zo oud, maar met de nieuwe structuur van het forum en de toevoegingen daarvan is er besloten ook dit topic naar W&V te verplaatsen waar het ook hoort.

Let wel dat als je dingen post, deze itt TL wél geïndexeerd worden door o.a Google en iedereen dus bij je post en informatie kan. Wellicht even een puntje van aandacht voor wat mensen wel of niet willen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImagineMeAndYou
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-02-2022
Ik heb net een nieuw huis en helaas moest daar vooral werk gebeuren dat ik niet zelf kan maar ik hoop in de toekomst ook zelf dingen te kunnen gaan doen/maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:59

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

TS linkt aan het grote gereedschap topic, maar dat is dicht. Misschien de link aanpassen naar [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Zo, hier vrolijk verder. Even een digitaal plasje doen zodat ik het topic mooi in mijn myreact overzicht hou ;)

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
dat zal de moderator leuk vinden, laatst ook al gemerkt dat posten om dergelijke redenen niets toevoegt aan dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Dat waren inderdaad genoeg tvps zo. Terug naar het klussen! :)

Een maandje terug liet ik mijn radiatorombouw zien waarbij ik mooi een klepje had gemaakt t.b.v. het bedienen van de radiatorknop. Afgelopen weekend wilde ik de CV leidingen ontluchten en kwam tot de conclusie dat het ontluchtingskraantje aan de andere kant van de radiator zit. }:|

Werkelijk totáál niet aan gedacht, dus ik mag eens gaan bedenken hoe ik dat mooi toegankelijk ga maken. Waarschijnlijk zal het resulteren in een compleet demonteerbare bovenzijde.

Enneh: thumbs up voor Notna om mijn suggestie zo snel op te pakken. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

zwahiel schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 23:03:
mwoh, cv in huis hangen? Nope gaat niet lukken. Daarvoor is simpelweg geen plek (nog ruimte voor rookgasafvoeren en leidingwerk) en daarnaast hangt hij daar prima. De buizen liggen gewoon in de grond (die lagen er al voordat ik dit huis kocht) daarin liggen (om de een of andere bizarre reden) blokjes hout waarop de leidingen liggen. Ze liggen dus zelfs een beetje in het midden.

Dus nee, ik ga de cv ketel niet verplaatsen,
Helder
Nu weten we niet de diepte + lengte van de buizen in kewstie maar stel me ergens wel voor dat het misschien te ondiep + te lang is. Waardoor het isoleren van de buis gewoon enorm rendabel is.
nee ik ga de tuin niet open breken. Dat vroeg ik ook niet. De vraag was hoe ik PU schuim in de pijpen krijg. ;)

Issue met isolatiemantels is dat er midden in een paar leidingen aan elkaar gelast zijn en dat ja er maar aan één kant in kan qua toegankelijkheid. In de schuur maakt het geheel een 90 graden bocht naar boven toe. Daar zijn alle leidingen overigens al geïsoleerd en wel. Die hele schuur is overigens ook geïsoleerd...
tuin open breken meerdere gaatjes in de mantelbuis (om de 20 a 30cm) en vol met pur spuiten tot het uit de andere gaatjes loopt .. (lucht = weg en hoopt niet op) .. en dan repeat na paar uur uitharden een stukje verder
Doe je dit niet ga je een uitdaging krijgen met "lucht" ophoping, ik zou de gaatjes wel dichtlijmen en stukje pvc eroverheen .. omdat pur relatief "zacht" is en hoewel vocht werend denk ik niet dat water + vrieskou bevordelijk zijn voor de levensduur (lees over 10 jaar oid)

Ik denk dat thinkpad ooit een link heeft gepost naar het nut van leiding isolatie (cv tuning topic???), daarin was vermeld iets van 1 graad verlies per halve of hele meter, maar goed. je hebt 3 tot 4 cm rondom je buis dus 6/8 cm totaal aan isolatie mogelijkheid.

Ik snap dat je het niet wilt doen, maar ik denk dat gewoon naast leefgenot ook financieel genoeg zal schelen om dit enigsinds draagbaar te maken :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:28
Nieuw topic? :P

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-04 08:17

Atmoz

Techno!!

Ah cool, een nieuw "fresh" topic :D

Hierbij een klusje waar ik laatst mee bezig ben geweest.

RVS trapleuning, en daar LED-strip in geplaatst:
Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Trap_RVS_leuning_LED1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Trap_RVS_leuning_LED2.JPG

"voorzet" wandje over de bestaande wand heen gemaakt. Daarin (fadende/dimbare/bewegende) LED verlichting als een soort sterren wand:

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Trap_Sterrenwand_LED.JPG

Trapgat afgewerkt met zelfde zwart + aluminium profielen:

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Trap_zwart_kader1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Trap_zwart_kader2.JPG

Er zitten ook bewegings-sensors in en 2 touch-sensors, maar die zijn nog werkeloos... Ik dacht ik bouw ze maar alvast erin, ze komen vast eens van pas :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Atmoz schreef op woensdag 09 november 2016 @ 21:07:
Ah cool, een nieuw "fresh" topic :D

Hierbij een klusje waar ik laatst mee bezig ben geweest.

RVS trapleuning, en daar LED-strip in geplaatst:
[afbeelding]

[afbeelding]

"voorzet" wandje over de bestaande wand heen gemaakt. Daarin (fadende/dimbare/bewegende) LED verlichting als een soort sterren wand:

[afbeelding]

Trapgat afgewerkt met zelfde zwart + aluminium profielen:

[afbeelding]

[afbeelding]

Er zitten ook bewegings-sensors in en 2 touch-sensors, maar die zijn nog werkeloos... Ik dacht ik bouw ze maar alvast erin, ze komen vast eens van pas :9
Dat ziet er leuk uit zeg. Kleuren ook aan te passen? Vind dat zwarte paneel ook erg tof, daar zitten ook LEDs achter?

[ Voor 0% gewijzigd door Fuff op 09-11-2016 21:15 . Reden: ja duidelijk toch ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Geinig die leuning. Een collega heeft zijn leuning gecombineerd met fotolijstjes en led strips. Je krijgt dan een vrij brede (hoge) leuning, maar ik vond het wel wat hebben. De leidinggevende thuis dacht er echter anders over.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ik vind het persoonlijk iets te zwart maar dat is smaak en gezien het geheel toch een +1 gegeven ;)

Hoe heb je de bedrading gedaan? in de muur gefreesd oid ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:26
Na aanleiding van dit nieuws bericht: http://www.ad.nl/binnenla...n-de-achtertuin~adfe1b78/

Ik zit er overna te denken om een regenton aan te leggen, maar deze vervolgens zo aan te sluiten dat hij als buffer dient. Dus als het (hard) regend loopt hij vol, en daarna langzaam weer leeg (op een paar liter voor de plantjes na).

Heeft iemand ervaring met zoiets? Of moet ik dat zelf knutselen?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:48
Moet hij leeglopen in het (hwa)riool of wil je het in de tuin laten lopen?

Je kunt natuurlijk domweg het kraantje permanent een klein beetje openzetten, met evt een pijpje terug naar de regenpijp. dan zul je alleen niet die paar liter beschikbaar houden...

Als je het in de tuin wilt laten lopen, zorg dan wel voor een goede drainage. Ons kraantje lekt een beetje, en als ik er niet om denk wordt het behoorlijk drassig in de buurt van de ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mhr-zip schreef op woensdag 09 november 2016 @ 22:50:
Na aanleiding van dit nieuws bericht: http://www.ad.nl/binnenla...n-de-achtertuin~adfe1b78/

Ik zit er overna te denken om een regenton aan te leggen, maar deze vervolgens zo aan te sluiten dat hij als buffer dient. Dus als het (hard) regend loopt hij vol, en daarna langzaam weer leeg (op een paar liter voor de plantjes na).

Heeft iemand ervaring met zoiets? Of moet ik dat zelf knutselen?
Je kan een regenton met overloop en regenpijp met filter etc .. dus nee je hoeft niet zelf te knutselen ;)
even googlen en voorbeelden ten over. (zelfs zoeken op GOT zijn meerdere topics over dit onderwerp)
Je kan daarnaast ook op infiltratie of infiltratiekrat zoeken, soortgelijke oplossing maar dan onder je terras zeker handig als je moet ophogen, beetje duur alleen.

Overgens vind ik persoonlijk dit bericht reinste onzin, want hoe gaat men dit controleren/instand houden. daarnaast verschuif je het probleem naar de sloot (kruipruimtes) en andere locaties .. dan moet je meer leeg gaan malen..
Bij onze zuiderburen is een kuub drinkwater 5,- ipv 1,- hier en is het dus vele malen intressanter om het hemel/grijs-water op te vangen en te gebruiken voor wc/besproeiing en andere toepassingen.
Daarnaast spoel je je riool beter door, en het word toch gefilterd en hergebruikt, dat regenwater toevoegen lijkt me ook veel beter voor het schoonmaken omdat je per "kuub" misschien minder grondig hoeft te reinigen dan puur riool water. maar goed dat is mijn "idee"

Dit soort gemeentes forceren je dus veel kosten te maken, die je niet rendabel krijgt, want het kost 3 tot 4 euro per kuub terwijl 1,- uit de leiding komt .. 8)7 8)7 |:(

Tja vanalles

• Tjolk
Het gaat ook niet om kostenbesparing. Het gaat er gewoon om dat er ten eerste steeds meer regen valt in NL en ten tweede er steeds meer bebouwing en bestrating komt waardoor die regen minder gemakkelijk afgevoerd wordt door de grond. Dat is een reëel probleem wat zich inmiddels al uit doordat er vaker overlast is door regen.

Dan kun je natuurlijk simplistisch stellen dat het riool maar aangepakt moet worden om dat op te vangen, maar dat is een illusie. Ten eerste is dat een miljardenoperatie (dus dan gaan je euro's uiteindelijk daar naartoe ipv naar je regenton) en daar mag je gerust enkele tientallen jaren voor uittrekken. Denk je maar eens in dat praktisch iedere straat opengebroken moet worden en wat voor gezeur het al geeft als er één doorgaande weg binnen een stad of überhaupt binnen een woonwijk open ligt. Dat moet dus gefaseerd gaan, en liefst gecombineerd met werkzaamheden die toch al moeten gebeuren. Tegen de tijd dat mijn zoontje met pensioen gaat zal die operatie misschien klaar zijn.

Als iedereen thuis en op bedrijventerreinen voor zichzelf al even bewuster omgaat met hemelwater gaat dat een stuk vlotter, want jij hoeft voor je regenton met niemand anders dan je eigen gezin rekening te houden.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Nu wonen wij op een oude rivierarm, op circa 80 - 100 cm onder de grond zit een laag bijna ondoordringbare grond van 30 cm dik. Een milde regenbui zorgt hier in de tuinen al voor nattigheid, met het riool hebben we in de afgelopen 10 jaar misschien één keer problemen gehad gedurende een paar minuten, maar het is nog nooit het huis in gelopen in de 40 jaar dat de huizen hier staan.
Dus tjah, voor delen van Nederland zou die bebouwing misschien een probleem zijn, hier is bebouwing eerder de oplossing!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:34
Oyt, jammer dat we nu ineens in het openbare forum zitten, minder DIY foto's meer dus ;w

Right, serieus probleem wat al langer bekend is maar moet nu toch wat aan gebeuren

Situatie:
Huis nog steeds aan het verbouwen, zo verdwijnt ook de kelder in de woonkamer, deze ga ik niet gebruiken
Het probleem is nu dat er elke keer weer water in de kelder staat, de kelder is zo'n 2.5 x 2.5 meter en 1,4 meter diep, onderin staat een laagje van zo'n 8 tot 9 centimeter water
Dit wordt niet meer in de loop der tijd, maar vanzelf gaat het ook niet weg natuurlijk
Volgens de buren komt dit door de lage waterstand, zij hebben ook dit probleem, de kelders grenzen elkaar ook, enkel een muur staat ertussen

Nou was het dus het idee om geen kelder meer te gebruiken en er een renovatievloer boven te maken
NOTE: de vorige vloer hebben we verwijderd, dit was namelijk een podium wat ik zelf niet mooi en handig vind

Afbeeldingslocatie: http://renomaat.nl/uploads/__images/large/nedslider%20renomaat1460974030_826439577.jpg

Maar hiermee sluit je de kelder af, er komt enkel een ontluchting in te zitten, maar het waterprobleem krijg ik hiermee niet opgelost
Zou het problemen gaan vormen, of kan ik rustig dat laagje water erin laten staan?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ger schreef op donderdag 10 november 2016 @ 08:47:
Het gaat ook niet om kostenbesparing. Het gaat er gewoon om dat er ten eerste steeds meer regen valt in NL <snip lang verhaal>
Dat verklaart nog niet het nut van grijswater opslag, tenzij je het water gebruikt / benut zal je dat toch weer ergens kwijt moeten. want die ton loopt na een paar regenbui(en) wel over.
je verschuift het probleem alleen maar. |:( |:( |:( |:( 8)7 8)7 |:(

Ja je zal iets moeten vinden voor het overschot, misschien sterkere pompen voor het riool ? of andere strategische oplossingen.
Zelf zou ik bv eerder een apart "grijswater" net zien, met strategisch gekoppeld aan het riool (overloop oid) nog steeds een grote operatie(werkgelegenheid) Maar door de extra capaciteit, minder bewerking en andere voordelen heb er meer aan dan thuis bufferen.

Beter grondig doen dus :)
FabianGTI schreef op donderdag 10 november 2016 @ 11:17:
Maar hiermee sluit je de kelder af, er komt enkel een ontluchting in te zitten, maar het waterprobleem krijg ik hiermee niet opgelost
Zou het problemen gaan vormen, of kan ik rustig dat laagje water erin laten staan?
tja probleem, is misschien optrekkend vocht ? kou/schimmelvorming maar dat ligt denk redelijk voor de hand.

Je kan eigenlijk 2 dingen (misschien meer) doen.
1) grondwater stand bemalen (veel gezeur maar wel "beste" )
2) 30cm hoog (of hoger) schelpen dumpen .. (voorkomt optrekkend vocht in kruipruimtes)
Hier in de straat/wijk hebben ze de gemeente verantwoordelijk gesteld voor de natte kruipruimte(s) deze heeft uiteindelijk wat gedaan. wat overgens andere issues meebrengt.

Kijk in het kruipruimte isolatie topic(s) voor meer informatie / oplossingen etc.

Tja vanalles

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:11
Zo, plannen voor het zelf maken van een werkbank beginnen steeds meer vorm te krijgen. Onder andere dankzij enkel filmpjes + tekeningen van Jays Custom Creations gecombineerd met enkele andere voorbeelden van werkbanken die op internet te vinden zijn.
Nu zit ik even met het volgende. Om het blad te maken ga ik gebruik maken van vuren balken. Deze dien ik met elkaar te verlijmen en middels deuvels om de zoveel balken aan elkaar vast te zetten. Nu zit ik met het volgende. Ik heb enkel lijmtangen van 30cm, dat is te kort om het hele blad te klemmen als deze gelijmd wordt. Ik speel nu met het idee om het blad bij elkaar te trekken met draadeinden M12 om de 25cm. Door aan de buitenzijde een metalen strip te plaatsen wordt de trekkracht over de balk verdeeld. Zou dit een werkwijze kunnen zijn of zien jullie hindernissen?

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

• Tjolk
vso schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:00:
[...]

Dat verklaart nog niet het nut van grijswater opslag, tenzij je het water gebruikt / benut zal je dat toch weer ergens kwijt moeten. want die ton loopt na een paar regenbui(en) wel over.
Je kunt lekker overdreven veel emoticons er tegenaan gooien, maar ik hou het liever gewoon op argumenten.

Dat die ton na een paar regenbuien overloopt is het issue helemaal niet. Het gaat er juist om dat 1 tot 2 keer per jaar er dermate veel regen valt, dat de riolering het niet aan kan. Dat is na een paar uur weer over. Je kunt dan een dag later zonder enig probleem je regenton legen; de bufferfunctie is dan uitgevoerd.

Wat je vervolgens met dat regenwater doet is geheel aan jou; je kunt het in het riool gooien, de tuin mee sproeien of voor mijn part naar de zee dragen.

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Binnenkort moet ik vrij veel wanden gaan schilderen. Ca. 100 meter wand en 65 meter plafond. We willen hier graag afschobbare of afwasbare latex voor gaan gebruiken. Wie heeft er ervaring met een merk of enkele merken en wat is het mooist qua glans? Het gaat van supermat naar glans maar wat is het prettigst in de woonkamer?

• Kaasplank
  • Niet online
vso schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:00:
[...]

Infiltreren op eigen terrein zoals in steeds meer gemeentes verplicht is. Dus overloop van de regenton of je al je hwa's uit laten komen in infiltratiekratten / put.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Kaasplank schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:50:
Binnenkort moet ik vrij veel wanden gaan schilderen. Ca. 100 meter wand en 65 meter plafond. We willen hier graag afschobbare of afwasbare latex voor gaan gebruiken. Wie heeft er ervaring met een merk of enkele merken en wat is het mooist qua glans? Het gaat van supermat naar glans maar wat is het prettigst in de woonkamer?
Ik heb een keer een fout gemaakt door Flexa afschrobbare muurverf te gebruiken voor een paneel MDF :+ (had al de plaat geschilderd toen ik er pas achter kwam :') ) . Wonder boven wonder bleef die verf er extreem goed opzitten en kan ik er op schrobben wat ik wil; het gaat er niet af. De vlekken gaan er overigens met een nat doekje wél zo van af. Enkele voorbeelden aan vlekken zijn: koffie, bietensap, (koffie)melk etc. Gewoon een doekje en klaar :Y

Ik heb de extra mat versie genomen en vind dat persoonlijk wel het mooiste voor een oppervlakte/muur. Je wilt eigenlijk (imo) geen glans hebben op je muur vanwege spiegelingen met de zon bijv.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

http://www.spsbv.com/nl/n...urverven/muurverf-satijn/ Goede verf voor een prettige prijs, ziet er heel mooi uit.

Vuil hecht bijna niet en is makkelijk schoon te maken, kan zelfs met de hogedrukreiniger

u can fool all people some time and fool some people alltime

• FabianGTI
Notna schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:55:
[...]

Ik heb een keer een fout gemaakt door Flexa afschrobbare muurverf te gebruiken voor een paneel MDF :+ (had al de plaat geschilderd toen ik er pas achter kwam :') ) .
Ik zie het probleem niet, muurverf is prima te gebruiken op MDF hoor :)

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
FabianGTI schreef op donderdag 10 november 2016 @ 13:41:
[...]

Ik zie het probleem niet, muurverf is prima te gebruiken op MDF hoor :)
Nouja het is muurverf op een plaat hout. Terwijl ik willens en wetens er voor gekozen had om gewoon houtverf te kopen. Dat is de fout :+ Ik wist (toen) niet dat het ook gewoon prima zou hechten en werken.

• Tjolk
Ligt eraan wat je met de plaat wil doen natuurlijk. :P
Ik heb wel eens een koof gemaakt van MDF die een hoek tussen het plafond en muur maakte. Beide voorzien van witte muurverf en dus de koof ook. Inmiddels 3 jaar verder en het ziet er nog steeds straks als 1 geheel uit.

• FabianGTI
Notna schreef op donderdag 10 november 2016 @ 13:45:
[...]

Nouja het is muurverf op een plaat hout. Terwijl ik willens en wetens er voor gekozen had om gewoon houtverf te kopen. Dat is de fout :+ Ik wist (toen) niet dat het ook gewoon prima zou hechten en werken.
Loop eens een rondje door de hal hier, alles is muurverf op plaatmateriaal (MDF, Populieren, Triplex)

Sterker nog, alles is hier met de meest goedkope rommel geschilderd, namelijk Frescolithe, indien het wat netter moet worden gebruiken we Putop :+ en we moeten altijd die meuk er weer vanaf schuren, het zit echt 'muurvast'

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
FabianGTI schreef op donderdag 10 november 2016 @ 13:54:
[...]

Loop eens een rondje door de hal hier, alles is muurverf op plaatmateriaal (MDF, Populieren, Triplex)

Sterker nog, alles is hier met de meest goedkope rommel geschilderd, namelijk Frescolithe, indien het wat netter moet worden gebruiken we Putop :+ en we moeten altijd die meuk er weer vanaf schuren, het zit echt 'muurvast'
Is er een reden dat muurverf goed op hout pakt? Ik vraag mij dan af waarom het apart verkocht wordt? Of is dat marketing technisch gewoon leuk ? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-04 23:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

Atmoz schreef op woensdag 09 november 2016 @ 21:07:
heel verhaal met mooie foto's...
Ziet er strak uit! Hoe heb je de kabels van de leds in de trapleuning weggewerkt?

...en waarom?

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-04 11:19

Amafi

Amafi

Niek_ schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:07:
Zo, plannen voor het zelf maken van een werkbank beginnen steeds meer vorm te krijgen. Onder andere dankzij enkel filmpjes + tekeningen van Jays Custom Creations gecombineerd met enkele andere voorbeelden van werkbanken die op internet te vinden zijn.
Nu zit ik even met het volgende. Om het blad te maken ga ik gebruik maken van vuren balken. Deze dien ik met elkaar te verlijmen en middels deuvels om de zoveel balken aan elkaar vast te zetten. Nu zit ik met het volgende. Ik heb enkel lijmtangen van 30cm, dat is te kort om het hele blad te klemmen als deze gelijmd wordt. Ik speel nu met het idee om het blad bij elkaar te trekken met draadeinden M12 om de 25cm. Door aan de buitenzijde een metalen strip te plaatsen wordt de trekkracht over de balk verdeeld. Zou dit een werkwijze kunnen zijn of zien jullie hindernissen?
Ben je niet bang dat je vuren snel beschadigd? Is volgens mij een van de zwakste houtsoorten die je daarvoor zou kunnen gebruiken.

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-04 00:14

Jelte,89

Woodworking

Is het te doen om een x aantal gaten te boren, (kan evt met een grondboor) en daar dan schelpen/kiezels in te mikken?

Dan over de vloer een folie om verder optrekkend vocht tegen te gaan. Isoleren is ventileren dus je moet wel iets van beluchting toepassen,

Maar het water zou ik wel weg willen hebben, het zet natuurlijk wel uit als het (hard) vriest.

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Jelte,89 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 14:46:
[...]

Is het te doen om een x aantal gaten te boren, (kan evt met een grondboor) en daar dan schelpen/kiezels in te mikken?

Dan over de vloer een folie om verder optrekkend vocht tegen te gaan. Isoleren is ventileren dus je moet wel iets van beluchting toepassen,

Maar het water zou ik wel weg willen hebben, het zet natuurlijk wel uit als het (hard) vriest.
Er zit daar nu geen vloer, alleen een tijdelijk vloertje gemaakt met balken en osb platen ;) (Op de foto misten trouwens nog 2 balken)

Afbeeldingslocatie: https://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/0BCA4767-32F4-47A4-83AD-90527D59623D_zps24rgo3mz.jpg

Uiteraard heb ik ook geen zin in water in de kelder, maar om nou weer duizenden euro's uit te geven aan het waterdicht maken om vervolgens de kelder helemaal dicht te maken is ook zonde
En de kelder volgooien met beton gaat ook niet wat worden i.v.m. gewicht

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Geen echte klusvraag, maar weet even niet waar ik het anders moet neerleggen.
Ik heb een huis gekocht met een badkamer waarvan de douche ‘cel’ aan 90x1160mm is.
3 wanden betegeld en in de open zijde (1160mm) hangt een douchegordijn.
Ik wil in deze opening (1160mm) een douchewand plaatsen.

Een vaste 90cm wand is te breed om nog fatsoenlijk de douche in te lopen (slechts 26cm over)
Een vaste 80cm wand lijkt ons zo breed dat er alsnog veel water in de badkamer spettert.
Één grote douchedeur is geen optie omdat er een badmeubel vlakbij staat.
Dus ik zoek denk ik een speciale oplossing.

Liefst een vast paneel van 80cm met een smalle (saloon/klap) deur van 36 cm.

Ik zoek wat tips hierin, zonder gelijk 6 à 900 euro te betalen.
Iemand?

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
schuifdeuren?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

FabianGTI schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:56:
[...]

Er zit daar nu geen vloer, alleen een tijdelijk vloertje gemaakt met balken en osb platen ;) (Op de foto misten trouwens nog 2 balken)

[afbeelding]

Uiteraard heb ik ook geen zin in water in de kelder, maar om nou weer duizenden euro's uit te geven aan het waterdicht maken om vervolgens de kelder helemaal dicht te maken is ook zonde
Als het niet hoger word dan 8 cm ? waarom niet schuimbeton ? of een laag piepschuim/tempex met daarop 3 a 4cm beton . wel hoekje openhouden met plek voor "vaste" dompelpomp .. pomp kost 50,- en piepschuim + beton zal de kosten ook niet zijn..
zeil op de bodem tegen optrekkend vocht .. en het gat gebruiken als "voorraad kamer" :)

Tja vanalles

• Tjolk
MauriX schreef op donderdag 10 november 2016 @ 16:16:
36cm is echt véél te smal in de praktijk. Je wil toch zeker wel een halve meter hebben om in- en uit de douche te kunnen stappen. Ik weet niet of jij/jullie ooit nog een kinderwens hebben, maar een zwangere vrouw zal niet blij worden van een dergelijke opening.

Waarom pak je het niet anders aan: bouw een klein muurtje in een deel van die opening en plaats in het resterende deel een deur als deze: http://www.sanitairtotaal...euren/mocoori-s0310-0670/

60cm is nog prima te doen. Het is niet voor niets dat je ze niet smaller vind dan dat.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

MauriX schreef op donderdag 10 november 2016 @ 16:16:
Geen echte klusvraag, maar weet even niet waar ik het anders moet neerleggen.
Ik heb een huis gekocht met een badkamer waarvan de douche ‘cel’ aan 90x1160mm is.
3 wanden betegeld en in de open zijde (1160mm) hangt een douchegordijn.
Ik wil in deze opening (1160mm) een douchewand plaatsen.

Een vaste 90cm wand is te breed om nog fatsoenlijk de douche in te lopen (slechts 26cm over)
Een vaste 80cm wand lijkt ons zo breed dat er alsnog veel water in de badkamer spettert.
Één grote douchedeur is geen optie omdat er een badmeubel vlakbij staat.
Dus ik zoek denk ik een speciale oplossing.

Ik zoek wat tips hierin, zonder gelijk 6 à 900 euro te betalen.
Iemand?
Schuifdeuren inderdaad. En anders eens bij Sealskin kijken. Ik heb een Duka Multi inloopdouche (A1 en A3), waarvan deel A1 precies is wat je zoekt. Boven je budget maar misschien hebben ze ook andere modellen/uitvoeringen.

• Niek_
Amafi schreef op donderdag 10 november 2016 @ 14:36:
[...]

Ben je niet bang dat je vuren snel beschadigd? Is volgens mij een van de zwakste houtsoorten die je daarvoor zou kunnen gebruiken.
Werkbank mag er wel een beetje gebruikt uitzien als het binnen de perken blijft. Zou goed moeten gaan met vuren.

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-04 17:51
Ger schreef op donderdag 10 november 2016 @ 16:29:
[...]
Waarom pak je het niet anders aan: bouw een klein muurtje in een deel van die opening en plaats in het resterende deel een deur als deze: http://www.sanitairtotaal...euren/mocoori-s0310-0670/
Zou ik ook doen. Evt. deurtje douche in laten draaien als er aan de voorkant niet genoeg ruimte is.

Lost In Music

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Fuff schreef op woensdag 09 november 2016 @ 21:11:

Dat ziet er leuk uit zeg. Kleuren ook aan te passen? Vind dat zwarte paneel ook erg tof, daar zitten ook LEDs achter?
Thanks!
De kleuren zijn niet aan te passen. Ik vind dit licht het beste passen bij de RVS leuning.
En de sterren "mogen" sowieso geen andere kleur hebben vind ik ;)

Maar ik vind het een terechte vraag: dit is zo'n beetje het eerste project in huis waarbij ik de kleuren niet kan instellen (via m'n telefoon :P)
vso schreef op woensdag 09 november 2016 @ 22:36:

Ik vind het persoonlijk iets te zwart maar dat is smaak en gezien het geheel toch een +1 gegeven ;)

Hoe heb je de bedrading gedaan? in de muur gefreesd oid ?
Die "muur" is een houten-wand waar alle leidingen van het huis naar boven/onder lopen. Dus in dit geval waren de kabels heel makkelijk weggewerkt.
Younes schreef op donderdag 10 november 2016 @ 14:18:

Ziet er strak uit! Hoe heb je de kabels van de leds in de trapleuning weggewerkt?
Thanks!
Ik heb een trapleuning genomen met zo'n inkeping aan één kant. Daar zitten de LED's + kabels in.

[afbeelding]

Wow, dat ziet d'r gaaf uit 8)
Ik vind het altijd wel wat hebben een kamer zonder vloer erin :D

In m'n hoofd gaat 't dan al helemaal los met ideeën... Zo zou ik er bijvoorbeeld een aquarium in maken.
Dus stevig stuk glas kopen, en dat in de vloer maken. En dan aquarium in "het gat" (of in de kelder, mocht ik die daar in dat gat maken).

In m'n volgende huis gaat dat er sowieso komen O+

Succes met de boel in orde maken!

• Younes
  • Laatst online: 22-04 23:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

Inkeping waar de leds en kabels in zitten? Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar ik had graag willen weten waar de stroom vandaan komt? Hoe heb je die kabels weg weten te werken? Moest je daarvoor vrezen in de muur? Of zit er een batterij in de trapleuning die je om de zoveel tijd oplaadt?

...en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:01
Atmoz schreef op donderdag 10 november 2016 @ 21:43:
[...]

In m'n hoofd gaat 't dan al helemaal los met ideeën... Zo zou ik er bijvoorbeeld een aquarium in maken.
Dus stevig stuk glas kopen, en dat in de vloer maken. En dan aquarium in "het gat" (of in de kelder, mocht ik die daar in dat gat maken).

In m'n volgende huis gaat dat er sowieso komen O+
Misschien klein beginnen met een Guust Flater aquarium door je hele huis? :9~

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Niek_ schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:07:
Bij het verlijmen heb je eigenlijk een supervlakke ondergrond nodig zodat het resultaat ook vlak is. Hout is namelijk zelden 100% recht.
Daarom is goed zelf verlijmen erg lastig.
Als ik zelf grote dingen moet verlijmen gebruik ik spanbanden. Ik heb dan een toevallig een paar liggen die meer dan 500kg kunnen spannen maar die heeft natuurlijk niet iedereen in huis :+

Ik heb eens een werkstuk op de keukentafel verlijmd en gespannen 8)
Wel eerst de tafel afdekken met folie ;)

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

[...]

[afbeelding]

Ja, maar die investering doe je al door de broodjes/balklaag, gaatjes boren en folie is tientjes werk... Waarom wil je geen kruipruimte meer dan?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Jelte,89 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 23:30:
[...]

Ja, maar die investering doe je al door de broodjes/balklaag, gaatjes boren en folie is tientjes werk... Waarom wil je geen kruipruimte meer dan?
Ik heb nog 2 andere kruipruimtes, deze zit gewoon op een onhandige plek, namelijk midden in de woonkamer
In eerste instantie was het een podium waarvan de balken waren doorgerot, ik wil het nu gewoon weer gelijkvloers

Maar hoe bedoel je met gaatjes boren en folie, denk dat ik dat de vorige keer niet goed heb begrepen?

Gister ook nog contact gehad met m'n oom (restaureert huizen)
Die gaf al aan dat ik het beste de kelder kan volgooien met zand, dan een laagje eps en daarover heen gewoon een laag beton storten met staalmatten erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

FabianGTI schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 08:43:
[...]

Ik heb nog 2 andere kruipruimtes, deze zit gewoon op een onhandige plek, namelijk midden in de woonkamer
In eerste instantie was het een podium waarvan de balken waren doorgerot, ik wil het nu gewoon weer gelijkvloers

Maar hoe bedoel je met gaatjes boren en folie, denk dat ik dat de vorige keer niet goed heb begrepen?

Gister ook nog contact gehad met m'n oom (restaureert huizen)
Die gaf al aan dat ik het beste de kelder kan volgooien met zand, dan een laagje eps en daarover heen gewoon een laag beton storten met staalmatten erin
Jij was toch diegene met 3 (of meer) verschillende hoogtes?

Als je wat gaten boort, tot je door de vaste laag bent dan kan je water weg, en word dat droog/wat warmer. Daarna folie voor optrekkend vocht en dan de balklaag.

Eventueel kan het idee van je oom natuurlijk ook, Maar als je dan koud zand direct op eps hebt krijg je ook koude voeten, Misschien dat je vloerverwarming toepast maar je blijft een koudebrug houden

heb de situatie thuis ook (zand/Eps/Beton) en het is te koud om op sokken te lopen, Als ik op de bank zit zijn de voeten iig van de vloer.

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 16:07

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

vso schreef op woensdag 09 november 2016 @ 15:11:
[...]

Helder
Nu weten we niet de diepte + lengte van de buizen in kewstie maar stel me ergens wel voor dat het misschien te ondiep + te lang is. Waardoor het isoleren van de buis gewoon enorm rendabel is.
De buisdiameter is 110, de lengte is 3 meter en ze liggen op een diepte van 30 a 40 cm.
tuin open breken meerdere gaatjes in de mantelbuis (om de 20 a 30cm) en vol met pur spuiten tot het uit de andere gaatjes loopt .. (lucht = weg en hoopt niet op) .. en dan repeat na paar uur uitharden een stukje verder
Doe je dit niet ga je een uitdaging krijgen met "lucht" ophoping, ik zou de gaatjes wel dichtlijmen en stukje pvc eroverheen .. omdat pur relatief "zacht" is en hoewel vocht werend denk ik niet dat water + vrieskou bevordelijk zijn voor de levensduur (lees over 10 jaar oid)

Ik denk dat thinkpad ooit een link heeft gepost naar het nut van leiding isolatie (cv tuning topic???), daarin was vermeld iets van 1 graad verlies per halve of hele meter, maar goed. je hebt 3 tot 4 cm rondom je buis dus 6/8 cm totaal aan isolatie mogelijkheid.

Ik snap dat je het niet wilt doen, maar ik denk dat gewoon naast leefgenot ook financieel genoeg zal schelen om dit enigsinds draagbaar te maken :)
But that is not going to happen. ;)
Die ligt er namelijk net, en gaat er niet meer uit.

Ik hoef de buis ook niet volledig vol te spuiten om al een isolerende waarde te verkrijgen. Het liefste had ik dat gedaan toen de tuin open lag maar daar was geen mogelijkheid (nog energie bij mij voor) toen. Die tuin ligt er namelijk ook pas nét. Ik zit te denken aan twee componenten pur. Een andere optie die eens voorbij kwam is die buis vol te storen met datzelfde spul wat ze in spau muren storen.

Heb al eens geprobeerd om zo'n isolerende mantel om de buizen te doen maar dat is tot op heden niet echt gelukt :'(

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zwahiel schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 09:31:
[...]

De buisdiameter is 110, de lengte is 3 meter en ze liggen op een diepte van 30 a 40 cm.

[...]

Ik hoef de buis ook niet volledig vol te spuiten om al een isolerende waarde te verkrijgen. Het liefste had ik dat gedaan toen de tuin open lag maar daar was geen mogelijkheid (nog energie bij mij voor) toen. Die tuin ligt er namelijk ook pas nét. Ik zit te denken aan twee componenten pur. Een andere optie die eens voorbij kwam is die buis vol te storen met datzelfde spul wat ze in spau muren storen.

Heb al eens geprobeerd om zo'n isolerende mantel om de buizen te doen maar dat is tot op heden niet echt gelukt :'(
Mijn tuin is na 1 jaar af, zou ook niet vrolijk worden als ik dit overhoop moet halen, zeker niet gezien er 1m x 2m platen inliggen en ik daar onder zou moeten zijn. (liggen op 80cm diepte)

Ter info als ze spouwmuren volstorten boren ze ook om de x cm een gat om daardoor het vul materiaal aan te brengen.De 2 componenten pur moet je goed mixen, en nare geur of slecht materiaal bij het niet goed mixen. En je moet in 1x genoeg mixen .. en dan de grootste uitdaging .. hoe krijg je het door de hele buis op tijd in de juiste "hoeveelheid" en drukt het pur niet de buis tegen de wand aan ???

zuig/blazen van materiaal is ook een lastig iets want je weet gewoon niet hoe vol/ je het kan krijgen . (denk aan piepschuim korrels oid)

Weet je zeker dat die buis in het midden blijft .. zou je van het midden uit steeds batch gewijs wel met 2 componenten kunnen werken ..

Suc6 met je keuze in ieder geval.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:22

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Kan je er niet van die thermoparels of hoe ze ook heten inblazen die ze ook gebruiken om spouwmuren te isoleren?

edit: "thermoparels" EPS dus moet je blijkbaar verlijmen. inblaaswol niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Ethnocentrix op 11-11-2016 13:38 ]

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsje
  • Laatst online: 16:01
Je zou ook de bestaande leidingen kunnen verwijderen en er dan nieuwe geïsoleerde leidingen voor terug plaatsen.
[...]

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Tip van een ervaren keukenbouwer:

https://www.sigma.nl/doekjeeroverklaar/consument

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Daar zit ik nu inderdaad naar te kijken. Duur geintje wel. Denk dat ik voor de wanden 15 liter nodig heb. Plafond kan met ander spul. Emmertje voorstrijk d'r bij en je zit zo aan een kleine 400 euro aan verf :X

en zoals altijd de vraag.. RAL 9010 of 9016?

[ Voor 5% gewijzigd door Kaasplank op 11-11-2016 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Jammer wel, dat dit topic nu openbaar is. Ik denk niet dat ik pics van het kluswerk in m'n nieuwe woning ga posten. Oh well.

Vraagje :) Ik ga een vliering realiseren. Hier heb ik elders een schema'tje van geplaatst, maar die is verouderd. Nu zit ik te bedenken hoe ik de strijkbalken (drie stuks) op gelijke hoogte op de wanden ga monteren. Er zit 5m70 tussen. Ik heb geen rotatielaser of kruislijnlaser. Wel een lijnlaser, maar die lijkt me niet nuttig.
- Simpelweg op alle wanden de hoogte vanaf de vloer opmeten, aftekenen, balken vastzetten;
- Eén strijkbalk monteren, en de tweede aftekenen door er een balk van 5m70 waterpas op te leggen? Lijkt me niet praktisch;
- Touwtje waterpas tussen de twee muren spannen en daarmee de hoogte bepalen;
- Op het oog recht hangen (het is een woning uit 2008 dus het zal niet heel schots en scheef zijn);
- Slangenwaterpas? Dat lijkt me nog wel een fijne optie;
- Ander idee?

Ik heb het idee dat ik dit aan het "overdenken" ben en dat het helemaal niet zo lastig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-04 13:08
Reinier schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 15:04:
Jammer wel, dat dit topic nu openbaar is. Ik denk niet dat ik pics van het kluswerk in m'n nieuwe woning ga posten. Oh well.
Er is gewoon een optie dat alleen members dingen kunnen zien op dit forum toch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:19
bvbal79 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 17:06:
[...]

Er is gewoon een optie dat alleen members dingen kunnen zien op dit forum toch....
Ja, een
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
. Tegenwoordig blijft die in een quote ook gewoon geheim :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

In ons nieuwe huis zit de trapleuning redelijk los. De gaten voor de bevestigingen zijn wat uitgesleten en de leuning zit vast met onderstaande pluggen. Iemand ervaring met het opnieuw vastmaken van een leuning met deze dingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QUkRMey4dFV2IyaU6dx2KHEs/thumb.jpg

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Sharky schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 18:20:
In ons nieuwe huis zit de trapleuning redelijk los. De gaten voor de bevestigingen zijn wat uitgesleten en de leuning zit vast met onderstaande pluggen. Iemand ervaring met het opnieuw vastmaken van een leuning met deze dingen?

[afbeelding]
Chemisch (Injectie) mortel van Fischer gebruiken (FIS V(S) bijv. ) :Y

http://www.fischer.nl/Hom...etemplate-productdetails/

Te krijgen in kleine tubes bij iedere bouwmarkt en werkt super goed imo.

[ Voor 21% gewijzigd door Notna op 11-11-2016 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
nokiaan958GB schreef op donderdag 10 november 2016 @ 22:39:
[...]

Bij het verlijmen heb je eigenlijk een supervlakke ondergrond nodig zodat het resultaat ook vlak is. Hout is namelijk zelden 100% recht.
Daarom is goed zelf verlijmen erg lastig.
Als ik zelf grote dingen moet verlijmen gebruik ik spanbanden. Ik heb dan een toevallig een paar liggen die meer dan 500kg kunnen spannen maar die heeft natuurlijk niet iedereen in huis :+

Ik heb eens een werkstuk op de keukentafel verlijmd en gespannen 8)
Wel eerst de tafel afdekken met folie ;)
Ik zit net nog eens even naar die spanbanden te kijken. 1e hit Google levert een spanband op die 1500kg aan kan voor 5,25. Dan kan ik beter een paar spanbanden bestellen, heb er 6 voor de prijs van een 90cm lijmklem, of zie ik dit nou verkeerd? Vooral voor het blad zou dit prima moeten werken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:26
Van alle door mij gebruikte verven is deze met stip de beste: https://www.sigma.nl/prof.../sigmatex-superlatex-matt

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

Notna schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 18:38:
[...]

Chemisch (Injectie) mortel van Fischer gebruiken (FIS V(S) bijv. ) :Y

http://www.fischer.nl/Hom...etemplate-productdetails/

Te krijgen in kleine tubes bij iedere bouwmarkt en werkt super goed imo.
Had ik ook al bedacht, maar weet niet of iets dergelijks heel goed werkt icm dit soort plug. Het is een rubberen huls die door het aandraaien uitzet.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Sharky schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 20:12:
[...]

Had ik ook al bedacht, maar weet niet of iets dergelijks heel goed werkt icm dit soort plug. Het is een rubberen huls die door het aandraaien uitzet.
Je hoeft met die injectiemortel de bout niet eens aan te draaien, aangezien het gemaakt is ok spanningsloos bouten te kunnen verwerken. Spuiten, plug/bout erin steken en uit laten drogen. Gaat nergens meer naar toe

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Younes schreef op donderdag 10 november 2016 @ 21:53:

Inkeping waar de leds en kabels in zitten? Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar ik had graag willen weten waar de stroom vandaan komt? Hoe heb je die kabels weg weten te werken? Moest je daarvoor vrezen in de muur? Of zit er een batterij in de trapleuning die je om de zoveel tijd oplaadt?
De kabels naar de LED's lopen vanuit een muurkast (staat voeding + Arduino) door die (houten)kolom door de muur (erin "gekrast" met beitel, schroevendraaier etc...) en vervolgens door de trapleuningsteunen (zijn hol, speciaal voor kabels) heen.

Met batterijen werken in dit soort situaties vind ik eerlijk gezegd een beetje --> }:O

--------------------------------------------------------

Vandaag bezig geweest met het "French Cleat systeem" voor m'n Bessey EZS klemmen:

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Bessey_EZS_rek1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Bessey_EZS_rek2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Bessey_EZS_rek3.jpg

Zojuist deze en die voor de Kliklamps nog even zwart geverfd 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Kan Niek_ niet even een paar lijmklemmen van je lenen ? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

nokiaan958GB schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:13:
Kan Niek_ niet even een paar lijmklemmen van je lenen ? :+
Als hij er voorzichtig mee is, en hij komt ze zelf halen, dan ben ik de gekste niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wendt me ook maar eens hier voor advies.
We hebben sinds dit jaar een chalet. Daar zit ook een serre aan vast.
Die serre is minder in orde. Is eigenlijk ontstaan in de loop der jaren. De wanden en het dak daarvan zijn op zich prima. Dubbelglas schuifdeuren bijv.
Er hangt ook een verwarming (CV).

De vloer is niet best. Sterker de platen zijn deels verrot. Deze wil ik dus gaan vervangen en mogelijk wat isoleren.

Dit is hoe de vloer is opgebouwd:
Men begon met zand :-)
Tuintegels
Daarop grote balken b10cm*h25cm*L250cm
Daarop OSB achtige platen
En daarop (2) lagen zeil.

De platen zijn dus deels verrot en op 2 plekjen zak je er doorheen.

Oorzaak: slechte/geen ventilatie.
Dat gaan we oplossen door luchtstromen te creeeren onder de vloer.

Daarnaast zou ik toch wel een vorm van isolatie willen toevoegen.
Vraag 1: zou dat nut hebben?

Ik denk aan dit:
-Dampfolie op de stoeptegels
-Steun op de balk maken maken van geïmpregneerd grenen.
-PIR isolatieplaten (gelijk met bovenkant van de balken?)
-nieuwe OSB3 platen erop
-isolerende/vochtwerende ondervloer
-laminaat

Vraag 2:
Is dit een goede opbouw?

Mocht het inderdaad een nuttige opbouw zijn, dan wat losse vragen.
Hoeveel mm PIR dikte zou goed zijn?
Moet pir gelijk zijn aan bovenkant balk? Of nog een luchtlaag ertussen houden?
Kan de folie 'gewoon' op de tegels gelegd worden?

Of...
Wat is een betere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

De dikte van de pir maakt voor de constructie niet uit, das puur voor het rendement, en omdat het een bijgebouw betreft zit je daar toch alleen de warme periode van het jaar,

Ik had direct op de tegels een dampfolie gemaakt (minimaal 150micron) dan een ventilatie laag, gevolgd door de pir, osb en eventueel het laminaat. Het optrekkend vocht komt dan niet door de folie, dat wat er wel door komt ventileer je, en zo hou je je pir droog, wat je isolatie ten goede komt...

Immers, Isoleren is ventileren!

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:09

Wish

ingwell

Sgrovert schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 16:55:
[...]

We zitten hie wil in het [DIY] topic ;)

Indien je zelf een goede steenboormachine hebt, is de eenvoudig zelf te doen.
Wat ik begrepen heb, is dat je een oud gemetseld rookkanaal hebt. Waarschijnlijk is het rookkanaal halfsteens achter je kachel. (ongeveer 110 mm). Teken een cirkel op de muur en boor met een 1 cm boor allemaal gaatjes op je getekende lijn. Neem na het boren een steenbeitel en binnen een uur heb je het gat wat je nodig hebt.

Zelf heb ik voor mijn kachel op deze manier een gat met diameter 300 door mijn betonnen vloer gemaakt. Omdat ik betonijzer tegen kwam, was dit iets meer werk, maar in totaal heb ik er zo'n 3 uur over gedaan.
Nog bedankt voor de tip, het lijkt op dit moment ook de enige optie te zijn die overblijft. Op Werkspot geen reactie ontvangen (blijkbaar komt men daar het bed niet voor uit). Vanochtend stond ik dan maar bij de Boels om een 130mm diamantboor te lenen. Maar dat ding is zo lomp, zeker in combinatie met de boor dat de verhuurder en ik besloten dat het niet voor mij zou zijn. Het risico dat het ding vastloopt, een tand breekt of ik een arm lijkt best aanwezig te zijn en ik heb er zelf geen vertrouwen in dat hiermee ineen keer een recht gat ga boren. Bovendien best prijzig nog.

Dus... ik ga jouw techniek maar eens proberen morgen :). Een goede steenboor en boorhamer ligt gewoon in de berging en ik ben daar wel mee vertrouwd. Famous last words: "what could be the worst that could happen...?"

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ook maar eens melden hier als lompe beunhaas. :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Joopieboy schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 16:21:
Ook maar eens melden hier als lompe beunhaas. :+
PICS :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5815c0a2c266c/5815c0a2b0cb2-IMG-20161030-WA0001.jpg
Sorry voor de slechte foto, maar overtuigend genoeg? :>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Joopieboy schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 21:14:
[...]

[afbeelding]
Sorry voor de slechte foto, maar overtuigend genoeg? :>
Haha, alles kapoTttt :9

[edit]

Ik ben vandaag (met de buurman van m'n vorige woning, in de garage van m'n huidige buurman _/-\o_) bezig geweest aan m'n hout en ijzer opslag-rek.

Begin maken van het frame:
Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Houtrek_maken1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Houtrek_maken2.jpg

De hoeken netjes afbramen/gelijk maken:
Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Houtrek_maken3.jpg

Het geraamte al redelijk gevorderd:
Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Houtrek_maken4.jpg

M'n ex-buurman aan het lassen 8)
Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Houtrek_maken5.jpg

't Is een redelijk zwaar geheel al, maar daar wordt het wel stevig van :D

[ Voor 52% gewijzigd door Atmoz op 12-11-2016 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-04 21:15
@Joopieboy

En als je dan een riem gebruikt, zet hem dan een paar gaatjes strakker, dan zakt je broekje niet af....

[ Voor 6% gewijzigd door roches op 12-11-2016 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Jelte,89 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 10:27:
De dikte van de pir maakt voor de constructie niet uit, das puur voor het rendement, en omdat het een bijgebouw betreft zit je daar toch alleen de warme periode van het jaar,

Ik had direct op de tegels een dampfolie gemaakt (minimaal 150micron) dan een ventilatie laag, gevolgd door de pir, osb en eventueel het laminaat. Het optrekkend vocht komt dan niet door de folie, dat wat er wel door komt ventileer je, en zo hou je je pir droog, wat je isolatie ten goede komt...

Immers, Isoleren is ventileren!
Ben eens aan het kijken. Dacht dat de folie zo gehaald en geïnstalleerd zou zijn...
Maar de ene folie is de andere niet.
Welke kan ik nu het best gebruiken om direct op de tegels te leggen? En hoe kan ik die het beste vastmaken?
Lijmen? Nieten?

Ben al even aan het zoeken. Veel is bedoeld voor daken. Kunnen die ook in mijn situatie gebruikt worden?
Welke van deze zou bijvoorbeeld geschikt kunnen zijn?

Bedoeling is dus om de folie tussen de huidige balken in te leggen. Direct op de tegels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Ik zie dat ik een belangrijk deel van een woord ben vergeten, maar je bent een dampremmende folie nodig... Zoals hier: https://www.google.nl/sea...rp..15.10.867.wFr-K7X3s1Q

Die van btn de haas is prima en rond de 40 euro.. Vastmaken is niet nodig, gewoon los op de tegels en daarover de vloer...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

roches schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 21:26:
@Joopieboy

En als je dan een riem gebruikt, zet hem dan een paar gaatjes strakker, dan zakt je broekje niet af....
Nou, broek hangt goed maar de werktrui is een L omdat ie anders wappert. Ben wel 1.97 maar dan wel formaat spijker. :+ Dus als je een beetje je best doet trekt de trui omhoog. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Lassen d:)b ...dát staat voor 2017 op het programma om eens te leren.

Dat lijkt me heerlijk om te kunnen. Al kun je gewoon wat buismateriaal aan elkaar braaien dan gaat er al een hele DIY-wereld vol mogelijkheden voor je open _/-\o_

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
Misschien dat iemand het volgende weet:

Bij het isoleren van de buitenmuur met een voorzetwand, moet er een frame gemaakt worden met aan de koude muurzijde dampopen folie, en aan de warme zijde een dampdichte folie
Nu ben ik er achter gekomen dat er een hele dunne spouw zit bij de wand die ik nog wil isoleren, de spouw is te dun (2 centimeter) om te isoleren, dus wil alsnog een voorzetwand plaatsen, moet ik dan nog steeds een dampopenfolie plaatsen, het zit immers al aan de 'warme zijde' ?
En moet ik er dan nog ruimte tussen laten, of kan de voorzetwand dan ook strak tegen de muur in plaats van een extra 'spouw' van 1,5 á 2 centimeter?

Zo, ook eindelijk het kozijn aan de voorkant vervangen, nu zijn alle kozijnen op de bovenverdieping vervangen en voorzien van HR++ glas :)

In totaal 6 ramen, waarvan 3 naar buiten slaand, eentje voor de badkamer (klapraam), en 2 ramen voorzien van ventilatie roosters

En het was ook bij dit kozijn weer hard nodig :D

Oud:
Afbeeldingslocatie: https://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/409DBEE6-FDDF-44FB-AB7B-51F3F7F4B017_zps0ih42y1e.jpg

Nieuwe erin passen
Afbeeldingslocatie: https://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/7D880D2C-7ABD-460A-BFB5-9FBC7CEBA85A_zpsgtvrmvhg.jpg

En klaar:
Afbeeldingslocatie: https://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/69B2E95B-A294-4999-8139-DF4BAE09F8BB_zps6npiepnw.jpg

Laatste kozijn was wel wat werk om te maken, die andere kozijnen heb ik gewoon van standaard kozijnhout gemaakt, dat kon niet met dit kozijn

Eigen steiger is dan toch wel verdomd makkelijk :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Laatst online: 14:06
Ziet er weer netjes uit. Waarom heb je de glaslatten aan de buitenkant gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
FabianGTI schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:41:

Nu ben ik er achter gekomen dat er een hele dunne spouw zit bij de wand die ik nog wil isoleren, de spouw is te dun (2 centimeter) om te isoleren, dus wil alsnog een voorzetwand plaatsen,

Vol (laten) blazen met EPS korrels/parels?
Theoretisch 1 cm spouw te weinig, in de praktijk wat vulgaatjes extra.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 14-11-2016 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Teijgetje schreef op maandag 14 november 2016 @ 14:18:
[...]

Vol (laten) blazen met EPS korrels/parels?
Theoretisch 1 cm spouw te weinig, in de praktijk wat vulgaatjes extra.
Ga je eigenlijk niets mee winnen, die hele spouw is een rommeltje, 1 centimeter aan EPS maakt haast geen verschil
Daarnaast heb ik ook alle materialen al liggen voor voorzetwanden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als je damp dichte folie aan de binnenkant doet, zorg je dan ook voor voldoende ventilatie? In mijn huis heb ik alle folies damp doorlatend (hoe meer naar de buitenkant, hoe meer damp doorlatend), zogenaamd damp open bouwen. En natuurlijk isolatiemateriaal dat niet gaat rotten door vocht (hennep).

[ Voor 16% gewijzigd door zonoskar op 14-11-2016 16:02 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
zonoskar schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:59:
Als je damp dichte folie aan de binnenkant doet, zorg je dan ook voor voldoende ventilatie? In mijn huis heb ik alle folies damp doorlatend (hoe meer naar de buitenkant, hoe meer damp doorlatend), zogenaamd damp open bouwen. En natuurlijk isolatiemateriaal dat niet gaat rotten door vocht (hennep).
Wat voor ventilatie bedoel je dan? Spouwmuur ventilatie of mechanische ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

FabianGTI schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:21:
Wat voor ventilatie bedoel je dan? Spouwmuur ventilatie of mechanische ventilatie?
Mechanische ventilatie in je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
Wie weet waar ik voordelig blanke aluminium profielen kan kopen?
Ik ben op zoek naar ongeveer de volgende maten en hoeveelheden

15 meter 10 x 10 U profiel
20 meter 15 x 15 U profiel (of 35 meter ipv. de 10 x 10)
5 meter 20 x 20 koker profiel

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
In Eindhoven?
Of elders?
En U10x10x10x1,5, U15x15x15x1,5 of U15x15x15x2 en □20x20x1,5 of □20x20x2? En gezaagd of per lengte (6m)?
Vaak betaal je ver weinig, maar zijn verzendkosten of zelfhaalkosten zodanig dat het niet loont, en je vlakbij iets duurder uiteindelijk goedkoper uit bent. (mooie zin geworden toch? :9~ )

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 14-11-2016 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Sgrovert schreef op maandag 14 november 2016 @ 20:32:
Wie weet waar ik voordelig blanke aluminium profielen kan kopen?
Ik ben op zoek naar ongeveer de volgende maten en hoeveelheden

15 meter 10 x 10 U profiel
20 meter 15 x 15 U profiel (of 35 meter ipv. de 10 x 10)
5 meter 20 x 20 koker profiel
Ik heb 2 weken geleden 25 meter (10 stuks van 2.5m) 10x10 gehaald bij de Bouwmaat. Was echt een stuk goedkoper dan bij de standaard bouwmarkten.

[edit]
Excuus, ik heb het over L-profiel, jij over U |:(
Nouja, waarschijnlijk geld daar hetzelfde voor :)

[ Voor 10% gewijzigd door Atmoz op 14-11-2016 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
In het zuiden van het land zou prettig zijn. Reis regelmatig tussen Eindhoven en Maastricht.
Uiteindelijk zal het in mijn auto moeten passen. Dus ik denk dat lengtes van 3 meter een beetje de max zijn, tenzij het om de hoek is.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Sgrovert schreef op maandag 14 november 2016 @ 22:15:
In het zuiden van het land zou prettig zijn. Reis regelmatig tussen Eindhoven en Maastricht.
Uiteindelijk zal het in mijn auto moeten passen. Dus ik denk dat lengtes van 3 meter een beetje de max zijn, tenzij het om de hoek is.
Ik ben in Maastricht geweest. Heb je een pasje van Bouwmaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
Nee helaas niet. Heb je die nodig?

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Sgrovert schreef op maandag 14 november 2016 @ 22:44:
Ja.
Je mag mijn pasje wel lenen, maar dan moet je nog effe iets zuidelijker rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
zonoskar schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:51:
[...]

Mechanische ventilatie in je huis.
Jup, en luchtroosters boven de ramen :)
Sgrovert schreef op maandag 14 november 2016 @ 22:44:
Jup, erg fijne winkel met goede kwaliteit spullen, maar inderdaad wel een pasje nodig, anders kom je de winkel niet eens in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
Een half jaar geleden heb ik hier wat vragen gesteld over het maken van de badkamer (en dan specifiek de vloer), maar nu gaat het dan toch echt eindelijk beginnen.

Heb alleen nog een vraag over die Wedi / bouwplaat ondervloer. De balken liggen 50cm uit elkaar. Nu wil ik daar 18 of 22mm multiplex (watervast) opschroeven en daar dan eventueel Wedi platen op van ~20mm, of nog eens Multiplex van 18 of 22mm. Is het stevig genoeg voor bouwplaten om alleen een 22mm ondergrond te hebben? Of moet het meer zijn?

Een vriend van me heeft zijn badkamer helemaal opnieuw gemaakt met geimpregneerde multiplex en dan alle hoeken goed met kimband e.d. afgewerkt. Wat vinden jullie daarvan?

We wille namelijk graag een inloop douche, waarbij je idealiter geen opstaand randje hebt. Die bouwplaten van wedi/qboard hebben een dikte van 4cm, waardoor je (er vanuit gaande dat je een 18-22mm onderplaat gebruikt) al snel uitkomt op een aardige dikte, waar de tegels nog eens opkomen.

Die maat van me heeft de inloopdouche (toegegeven dat hij een klein opstaand randje heeft), de vloer van multiplex gemaakt. De zijwanden zijn buitenmuur & gipsblok maar de vloer en wand waar de douche aan zit is multiplex.

[ Voor 5% gewijzigd door De_Bastaard op 15-11-2016 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Geïmpregneerd multiplex?
Bedoel je Okoumé WBP of Okoumé Extragarant daarmee?

Kan prima zolang je zorgt dat alles draagt en vormvast is, zelfs geen minimale buiging dus. (ik zou naden verlijmen).
Daarnaast zou ik, naast kimband op naden en in hoeken, ook de hele oppervlakte sauzen met Eurocoat 685. Waterbestendige multiplex zuigt namelijk gewoon water op, en zwelt daardoor, als het daar de kans toe krijgt = mogelijk breuk of groter wordend lek.
Tegelen met een flexibele waterdichte lijm, voegen ook flexibel.
Levensduur van je badkamer hangt, zeker hier, af van hoe goed je zorgt dat er geen vocht de wanden, vloer en plafond in kunnen.

Qua kostprijs + arbeidstijd zijn er dus goedkopere oplossingen dan Okoumé en die bovendien geen water op nemen en dus altijd vormvast blijven.

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 15-11-2016 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:10
Ik heb gewoon matte verf genomen. Ik heb de wand achter de keuken en het gehele plafond gerold met Sikkens Alphatex IQ mat. Prima spul. Kost ongeveer 90 euro de 10 liter bij de discounter.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
NoepZor schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:17:
[...]

Ik heb gewoon matte verf genomen. Ik heb de wand achter de keuken en het gehele plafond gerold met Sikkens Alphatex IQ mat. Prima spul. Kost ongeveer 90 euro de 10 liter bij de discounter.
Dat alphatex spul is de goedkoopste schrobvast klasse 1 verf van een bekend merk die ik kan vinden. Hoe zit het met de dekking? Moest je 2x of dekte het in in 1x? Volgens de site 2x. Als ik plafond en wanden met dezelfde verf wil doen heb ik 4x 10 liter nodig 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Kaasplank op 15-11-2016 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:10
Ik moest ongeveer 60m2 en heb daar 15 liter gebruikt voor 2x rollen. Ik heb alles opnieuw laten stucen, dus de ondergrond zoog de eerste keer heel erg. Daarna nog een keer afgerold. Het ligt er volgens mij erg aan hoe licht en hoe zuigend de ondergrond is. Voor "opfrissen" heb je minder verf nodig dan op een nieuwe stuc of behanglaag.

De wijzen komen uit het Oosten!

Pagina: 1 2 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.